KAP?IE EN DE DRIJVENDE SCHOTEL Fel sprintende Faanhof zorgde voor derde Nederlandse zege Amsterdamse Beurs LOCOMOTIEF GELE TRUI WORDT MET INZET /AN ALLE KRACHTEN VERDEDIGD N.V.v.h. GEBR. POLAK VLISSINGEN 8 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT ZATERDAG 17 JULI 1954 WINST IN NEGENDE ÉTAPPE VAN DE TOUR. Nederland nu 2e in ploegenklassement; Nolten verbeterde positie aanzienlijk (Van een speciale A.N.P.-verslaggever) Het fraaie stadion Lescure, buiten Bordeaux gelegen, gonsde van het gerucht van tienduizenden geestdriftige Bordelezen. De omroeper had het aangekondigd: de renners zijn in aantocht, ze zijn vlakbijEven later schoot een renner in een witte trui met een blauw-rode ceintuur de baan op. Dat was Jan Nolten, de slanke Limburger, die na een lange vlucht met zes anderen op het allerlaatste stuk nog even los was gekomen. Hy had dertig meter voorsprong op Hendrickx en Lauredi, niet voldoende voor Jan om te winnen. Want de Belg Hendrickx is een van de rapste van zijn ploeg. Vlak achter elkaar flitsten de zeven renners, die al tachtig ki lometer alleen aan kop hadden gelegen, over de baan, onder het oorverdo vend gejubel van de toeschouwers. Bij het ingaan van de laatste bocht had de Zwitser Graf, een voorsprong van l'/2 a 2 lengten. Hendrickx viel hem aan en ging hem voorby. Maar terzelfdertijd was een andere renner in een witte trui met blauw-rode banden buitenom komen opzetten, Henk Faan hof, de beste sprinter van onze ploeg. Na een nek-aan nek-race over het laatste rechte stuk ging Faanhof jubelend en dolgelukkig met een half wiel voorsprong voor de Belg als eerste door de finish. De beslissende uitlooppoging was in de buurt van Saint Maigrin en Baig- nes ongeveer 85 kilometer van de fi nish ondernomen. Eerst ging de Bre ton Mahé weg, spoedig gevolgd door Lauredi en Graf. Een scherpe demar- Advercentxe. H. FAANHOF Bordeaux zag Nederland weer winnen Faanhof op Loco motief als eerste binnen. loopt altijd lichterI RIJWIELEN VOOR SPORT, TOERISME EN VOOR DAGELIJKS GEBRUIK rage bracht Nolten, Faanhof en Hen drickx aan hun wiel, en wat later kregen zij nog gezelschap van Cleri ci en Vitetta. Laatstgenoemde viel terug door bandenpech. Het waren hoofdzakelijk de Neder landers, die voor het opvoeren van het tempo soms tussen de 50 en 60 km zorgden en dan in het bijzonder Jan Nolten, die wilde winnen. Hij had er zijn hart op gezet, om zijn prestatie te herhalen, hij wilde winnen. Men gaf hem ech ter geen kans. De beide Zwitsers lieten zich slepen, wat van hun kant bekeken de verstandigste tactiek was, Lauredi bleef mees- al ook achteraan en de Belg Hen drickx spaarde zich voor de sprint. „Ik heb zeker wel twintig keer geprobeerd er tussenuit te komen, maar dan pikten ze tel kens mijn wiel" zei Nolten later. Bovendien had Pellenaars er alles op gezet, dat Faanhof, op papier de sterkste sprinter van het zevental, gelijk met de anderen te Bordeaux zou aankomen, en hy had dienovereen komstig orders gegeven. Faanhof mocht en wilde niet lossen. Maar dit had weer tengevolge, dat hy soms niet kon meekomen als Nolten de marreerde, die dan weer even vaart minderde. Toch is dit de enige juiste tactiek gebleken, naar de uitslag bewijst: een Nederlandse zege, daar was het om te doen geweest. Jan Nolten, die nog wat met zijn been trok na zijn val van eergisteren, stapte zwijgend van zijn fiets. Hij was zevende geworden. Aanvankelijk zei hij niets. Toen, nadat wij hem geluk hadden gewenst met zijn schitterend rijden, zei hij: „Ik had zo graag willen winnen. Maar goed, nu is het toch een Nederlander. Het verschil met het peloton had groter kunnen zijn, als de anderen ook op hun beurt kop hadden gedaan, er kon dan aan getrokken worden. Daar pasten ze echter voor! Kop doen ho maar!" Het verschil met het peloton, waar van Darrigade zowaar de eindspurt INTERVIEW MET „DE PEL" Nederlandse ploegleider meer dan tevreden (Van een speciale A.N.P.-verslaggever) Gedurende vier étappes heeft Wout Wagtmans in de gele leiderstrui ge reden, drie keer is een étappe geëindigd in een Nederlandse zege, waarbij Wout Wagtmans, Wiin van Est, en Henk Faanhof de gelukkigen waren, drie maal is onze ploeg er tevens in geslaagd het ploegenklassement van de étappe te winnen. Vandaag de rustdag in Bordeaux voor de boeg, tijdens welke de ver moeide renners van alle ploegen op verhaal kunnen komen van de zeer zware ritten, staat Wagtmans fier aan de kop van het individueel klasse ment en neemt de Nederlandse équipe de tweede plaats in achter Zwitser land in het algemeen ploegenklassement. Nog een tweede plaats voor Wout Wagtmans te Angers, enkele derde plaatsen voor de Nederlandse renners in andere étappes. Het succes in deze Tour de France is tot Bordeaux for midabel geweest, om een term te gebruiken, welke Wim van Est als het ware in de mond ligt bestorven. De klassementen De 9e étappe van de Ronde van Frank rijk van Angers naar Bordeaux (345 km) is gewqnnen door onze landgenoot Faan hof. Het klassement luidt: I. Faanhof (Ned. 10 uur 3 min. 25 sec. 2 Hendrickx (Belg.) z.t. 3. Graf (Zwlts.) z.t. 4. Cleric (Zwits.) z.t. 5. Lauredi (Frankrijk) z.t. 6. Mahe (Frankrijk West) z.t. 7. Nolten (Ned.) z.t. 8. Darrigade (Frankrijk) 10.09.29 9. Kübler (Zwlts.) z.t. 10. Ockers (Belg.) z.t. 11. Forlini (lie de France) z.t. 12. Surbatis (lie de France) z.t. 13. Schaer (Zwits.) z.t. 14. ex aequo het peloton met de ove rige 7 Nederlanders: Maenen, Suykcr- buyck, Van Breenen, Klaas van Est, Wim van Est, Voorting en Wagtmans, voorts Bobet (Fr.) en Deledda (Fr.) en De Smet (Belg.) Het algemeen klassement na de 9e étappe luidt: 1. Wagtmans (Nederland) 53.29.36 2. Bobet (Frankrijk) 53.30.38 3. Koblet (Zwits.) 53.30.55 4. Schaer (Zwits.) 53.31.37 5. De Bruyne (Belg.) 53.35.03 6. Kübler (Zwits.) 53.36.36 7. Forlini (He de France) 53.37.24 8. De Smet (Belg.) 53.38.14 9. Bauvln (Frankr. N.O.C.) 53.39.08 10. Wim van Est (Ned.) 53.39.42 II. Forestier (Frankrijk) 53.41.13 12. Deledda (Frankrijk) 53.42.04 13. Ockers (Belg.) 53.43.22 14. Meunier (Frankr. N.O.C.) 53.44'03 15. Brankart (B'elg.) 53.44.03 16. Alomar (Spanje) 53.45.09 17. Gaul (Lux.-Oost.) 53.45.13 18. Vivier (Frankr. Z.W.) 53.45.26 19. Carle (lie de France) 53.45.38 20. Vitetta (Frankr. Z.O.) 53.46.08 34. Nolten (Ned.) 53.53.38 42. ex aequo De .Mulder (Belg. en Voorting (Ned.) 53.55.02 46. Van Breenen (Ned.) 53.65.42 55. Klaas van Est (Ncd.) 54.03.29 65. Faanhof (Ned.) 54.12.53 82. Maenen (Ncd.) 54.40.22 86. Suykerbuyck (Ned.) 54.57.24 Het ploegenklassement van de 9e étap pe luidt: 1. Nederland 30.15.19 2. Zwitserland 30.16.19 3. België 30.21.53 4. Ex aequo Fr. West, Fr. 30.22.23 Bet algemeen ploegenklassement ziet er thans als volgt uit: 1. Zwitserland 160.08.17 2. Nederland 160.26.39 3. België 160.30.27 4. Frankrijk 160.33.13 5. Frankrijk N.O.C. 160.37.43 6. Frankrijk West 160.48.22 Het puntenklassement na de 9e étap pe luidt: 1. Kübler (Zwlts.) 80 pnt. 2. Schaer (Zwlts.) 106 pnt. 3. Forlini (He de France) 121 pnt. 4. Ockers (Belg.) 132 pnt. 5. Koblet (Zwits.) 176.5 pnt. 6. Wim van Est (Ned.) 178.5 pnt. 7. Wagtmans (Ned.) 197 pnt. 8. Derijcke (Belg.) 214 pnt. 9. De Bruyne (Belg.) 226.5 pnt. 10. Bauvin (Fr. N.O.C.) 245.5 pnt. Bordeaux is altijd een gelukkige stad voor de Nederlandse tour de Prance-renners geweest. In 1952 won Hans Dekkers Pau-Bordeaux, het volgende jaar zegevierde Jan Nolten in Nantes-Bordeaux en dit keer is het Henk Faanhof geweest, die de monster étappe Angers-Bordeaux op zijn naam bracht. „We moesten voor Bordeaux een abonnement nemen", liet ploegleider Kees Pellenaars zich in een interview met een A.N.P.-verslaggever ontval len, toen hem werd gevraagd of hy tevreden was met de resultaten van de ploeg in de eerste phase van de stryd. „Tevreden?", en Pellenaars keek ons aan met fonkelende ogen. „Te vreden meer dan dat!" Het vorig jaar was de rustdag ook in Borde aux en op dat moment hadden wij twee étappes gewonnen. De resulta ten waren uitstekend, ik zou niet we ten hoe ik ze nu zou moeten noe men. In Bordeaux waren er het vo rig jaar nog acht renners over, nu zyn het er negen. Toch juich ik niet, want ik weet, hoe hard deze ronde van Frankrijk is. „Heb je je tactiek voor de Pyre- neën-étappes reeds bepaald?" vroe gen wij. Gele trui verdedigen De Pel keek ons aan, hy laat zich niet gauw in zyn kaart kijken, hy is ""■'jd gereserveerd in zyn uitlatingen r de toekomst. Hy kent het sterk selende spel van de kansen. Een renner, die plotseling uit vorm ge raakt, een valpartij, onverwachte ma- teriaalpech, een lichte ongesteldheid, er zijn honderd en één factoren, die in de Tour een beslissende rol kunnen spelen als het gaat om het bepalen van het eindklassement van Parijs. Dan laat Pellenaars doorschemeren, dat hij van plan is de gele trui in de Pyreneën-étappes te verdedigen, aan genomen, dat Wout Wagtmans de ge le trui nog in B&yonne bezit. Van forceren zal echter geen spra ke zijn. Wout Wagtmans is, de resul taten hebben het uitgewezen, onze kopman. Hij zal dus in alle opzichten moeten worden geholpen. Ik vlak Wim van Est, noch Jan Nolten en ze ker ook Gerrit Voorting, die tot nu toe geen kans heeft gehad om iets te laten zien, zeker niet uit. Over de an dere renners ben ik best tevreden. Faanhof heeft in de étappe naar An gers eergisteren bergen werk verzet, als knecht wel te verstaan, en mis schien is het wel door die zware étap pe, dat hij nu heeft kunnen winnen. Klaas van Est en Jules Maenen pas sen zich uitstekend aan. Zondag en de komende dagen zullen zij zwaar op de proef worden gesteld, maar ik heb het volste vertrouwen in hen. Al leen ben ik bang, dat Klaas van Est aan hetzelfde euvel lydt als Wim van Est in de eerste jaren: Klaas stuurt namelijk slecht in de afdalingen. Van Breenen is in goede vorm, hy kan uit stekend meekomen en wij hebben al veel plezier aan hem beleefd. Suyker buyck, op het nippertje ontsnapt aar het smadelijk uit de strijd te moeten worden genomen wegens het over schrijden van de tijdslimiet, heeft thans voldoende kilometers in de be nen om te kunnen doorzetten". Faanhof de gelukkigste man van de ploeg Verbroedering in de Tour (Van een speciale A.N.P.- verslaggever) Een drijfnatte spons liet de 31-jarï- ge Henk Faanhof over zijn hoofd uit druipen. Hy stond te glunderen, een gelukkige Nederlander, die er einde lijk in was geslaagd een étappe van de Tour de France te winnen. Na het behalen van liet wereldkampioen schap op de weg voor amateurs, in 1949 te Kopenhagen, is deze dag de mooiste van zyn wielerloopcarrière, dat bekent hij eerlijk. Jan Nolten, teleurgesteld, omdat hij de rit niet had kunnen winnen, drukte Faanhof rustig de hand. Nooit heb ben wij twee Hollandse wielrenners elkaar de accolade zien geven, maar ditmaal kwam de lange Faanhof spontaan naar de niet minder lange Jan Nolten tóe en beide renners om helsden elkaar. Het was een uitdruk king van wederzijds respect. Nolten had de basis gelegd voor de overwin ning van zijn ploegmaat. Er was nog meer verbroedering op de wielerbaan van Bordeaux. Ferdi Kübler en Hugo Koblet reden, de ar men om eikaars schouders geslagen, tezamen een ere-ronde „Marcel Hendrickx kreeg in de sprint geen schjjn van kans tegen mij" vertelde Faanhof, toen hij zich onttrokken had aan alle huldebetui gingen. „Ik wist, dat hij de snelste sprinter was van de zeven. Ik voelde de Belg aan mijn achterwiel, maar ik Saf alles en hij bleef hangen. Verder an op een half wiel is hij zeker niet kimnen komen." won voor een ietwat ontgoochelde Ferdi Kübler, bedroeg tenslotte 6 min en 4 sec. Natuurlijk won Nederland het dagklassement voor de ploegen- prijs en bovendien steeg onze ploeg m het algemeen klassement voor die prijs van de 5e naar de 2e plaats. Het was dus een uitstekende dag voor onze ploeg. De étappe was 's morgens om 6.1o uur begonnen, bij slecht en guur weer. De stemming in de karavaan liet echter weinig te wensen over. Tam gangetje De Nederlanders waren in hun •schik omdat Wout Wagtmans de gele trui droeg en die trui zullen we ver dedigen, maar niet tot aan de totale uitputting toe, zei Pellenaars. Ik wil er de hele ploeg niet aan opofferen. Zo was er reden tot tevredenheid over de gehele linie, maar van hard fietsen is er byna 260 km lang geen sprake geweest. Het aspect van de rit bleer hetzelfde, alleen het weer werd steeds beter. Een schuchtere uitlooppoging van Vitetta werd gefnuikt door toedoen van de waakhond Croci-Torti, en bij Cognac, waar het rijpe graan op scho ven stónd en een hete zon de grijze weg blakerde, probeerden Mahé, De Rycke en Lauredi het. Zy kregen prompt een andere Zwitserse schild wacht mee, Marcel Huber. Ook deze definitieve aanval ontketend, -waarin twee Nederlanders hoofdrollen heb ben vervuld en die tot een groot suc ces heeft geleid. Advertentie. HET ADRES VOOR IJZERWAREN, GEREEDSCHAPPEN ENZ. HOOG EN LAAG WATER 18 Juli U.4-N A.P +N.A.P. U.- N.A.P O.—N ■A.P Vlissingen 3.25 2.09 15.38 2.02 9.43 1.85 22.20 2.22 Terneuzen 3.52 2.28 16.08 2.19 10.02 2.05 22.39 2.42 Hansweert 4.34 2.36 16.47 2.27 10.43 2.20 23.20 2.57 Zierikzee 4.59 ;.ei 17.14 1.46 10.12 1.46 22.45 1.80 Wemeldinge 5.11 1.88 17.28 1.73 10.41 1.67 23.10 2.05 19 Juli Vlissingen 4.01 2.17 16.15 2.08 10.21 1.85 23.00 2.26 Terneuzen 4.30 2.34 16.47 2.25 10.41 2.05 23.20 2.46 Hansweert 5.13 2.41 17.24 2.30 11.22 2.20 Zierikzee 5.35 1.66 17.48 1.48 10.50 1.42 23.22 1.81 Wemeldinge 5.47 1.93 18.05 1.75 11.20 1.64 23.49 2.09 15 Juli 6 Juli Nederland 1951 (3%) 102% Nederland 1948 (3%) 99% 99% Nederland 1947 (3%) 3 99% 99% Nederland 1937 3 98 98 Dollarlening 1947 3 95% 95% Investeringscertificaten 3 100 100% Nederland 1962-64 3 100% 100% Nederland N.W.S. 2 78% 78% Ned. Indië 1937 A3 97% 97% Grootboek 1946 3 98% 98% Nat. Handelsbank 162% 162% Ned. Handelmij. 190 190 A.K.U. 243% 242% Bergh's en Jurgens 297% 297% Calvé-Delft 210% 210 Kon. Ned, Hoogovens 210 209 Unilever 372% 369% Ned. Kabelfabriek 220 225 Philips 273% 270 Wilton-Feijenoord 203 Billiton 397 391 Kon. Petroleum Mij. 464'/» 457- Amsterdam Rubber 92% 90% Holland-Amerika Lijn 171 169 Kon. Paketvaart 145 144 Rotterdamse» Lloyd 135% 133% Ned. Scheepvaart Unie 152% 149% Stv. Mij. Nederland 157% 153% H.V.A. 126% 125% Deli Mij. 128% 125% B'ank v. Ned. Gem. 4% 107% Bank v. Ned. Gem. 0-5-10 127 Centrale Suiker 185 Kon. Mij. De Schelde NS, 142 142 Baltimore-Ohio 24% 24% Missouri K.T. New York Central 23 23y» Pennsylvania 16% 16% Anaconda 39 38% Bethlehem Steel 70% 71% General Motors 78% 70% Intern. Nickel 43% 43% Kennecott 83% 84 Republic Steel 5934 60% U.S. Steel 50% 51% North American Cy. 24 24 Midcontinental 83% 82% Shell Union 89 >,'2 88% Tide Water 18% 183,4 A.K.U. 41/2 170 gist naar het toewijzingspercentage van de nieuwe Belgische staatslening. De toe wijzingsnota's naar de leden van de Ver eniging voor de Effectenhandel gaan echter pas vandaag de deur uit. Gemom peld werd dat 1 procent van de inschrij vingen zal worden toegewezen met een minimum van 1 en een maximum van 5 stuks. Dan stond tot gistermorgen 12 uur de gelegenheid open het onlangs uit gegeven schatkistpapier te betalen. Men neemt aan, dat hiermede een bedrag van circa f 190 millioen is gemoeid. Deze be taling liet de geldmarkt geheel onbe- invloed. Alle noteringen hier bleven on gewijzigd. Guldensbeleggingen waren stil en' eerder iets vriendelijker. Prolongatie 2',<2 procent. Amsterdamse wisselmarkt. Londen contant 10,61%10,62%; New York contant Si78%3,783,4; Parijs con tant 1,08301,0850; Brussel contant 7,58% 7,59%; Frankfurt contant 90,6490,74; Zürich contant 87.0087,10; Stockholm contant 73.0973,19; Kopenhagen contant 54,67—54,77; Oslo contant 53,02—53,12; Braz. dollar contant 3,79'%3,80%; Argen tijnse verrekeningsdollar contant 3,82% 3.83%Japanse verrekeningsdollar con tant 3,79',23,80%. BEURSOVERZICHT. De beurs heeft dit keer wel een bewo gen week achter de rug. Kon. Olie maak te Maandag j.l. de uiterst verrassende sprong van meer dan 30 punten omhoog, daarnaast eisten de scheepvaartpapieren het volle pond van de belangstelling. De stemming is tot dusver doorlopend vast geweest. Vrijdagmiddag echter had men kennelijk te kampen met winstnemin» gen. Kon. Olie werd ruim 5 punten la ger ingezet op 459 en liep daarna verder achteruit tot 455. Tegen slot volgde een licht herstel tot 457. Philips en Unilever zagen zich circa 3 punten ontgaan. A.K.U. kon het nog het beste bolwerken en was nagenoeg prijshoudend op 243. Op de beleggingsmarkt werd druk ge- 28. Op volle kracht voortva rend, liet de Kraak de drij vende kraan van GeldjesliJ- mer ver achter zich. „Dat hebben we net op tijd nog geklaard", mom pelde Kappie, „tjonge, het scheelde een haar, of die boef had ons in die ge mene grijpers van zijn pi- ratenkraan gevangen! Maar die drijvende schotel heeft hij niet van ons kunnen kapen endrommels, de Maat ligt nog steeds op de schotel! De bange klont heeft zeker de schrik van zijn leven gehadI" Kappie liep naar het ach terschip en riep de Maal toe. dat hij aan boord moest komen. Het duurde even, voor er beweging in de zwaar geschokte stuurman kwam. Eindelijk stond hij wankelend op en klom be vend van de schotel op de I Kraak over. „Dit kom ik niet meer te I boven." kreunde hij. „Mijn Ihele leven zal ik van die akelige grijper aromen" „Een reden te meer, om niet je hele leven te verdromen", antwoordde Kappie, „ik heb een wakkere stuurman nodig, met wie ik uit vissen kan gaan naar drijvende schotels!" „Ik houd niet van die griezelige schotels' ant woordde de Maat, „niemand weet, waar ze van daan komen enHij brak plotseling af en wees met trillende vinger naar een groot, rond voorwerp, dat door de lucht zeilde. „Een vlvlieVLIEGENDE schotell" gilde hij. „Help! Hij komt op ons a£!I" Bekroonde inzending: „Tour de FranceLaat me niet hinnikenOp 3 Hoefijzers lóóp je hem uit!" De Hr. T. W. van Putten, Esmoreitstraat 86 U te Amsterdam ontving voor het onderschrift, dat wij hierbij afdruk ken,een kist heerlijk Drie Hoefijzers Bier. 49 ande re pryswinnaars ontvin gen eenzelfde beloning. Wekelijks worden gratis 50 kisten uitgereikt, dus zend vóór 24 Juli a.s. een geestig onderschrift by de sprekende Drie Hoefijzers-paarden per briefkaart (7 cents post zegel) aan: „Drie Hoef ijzers Bier",postbus 1702 Amsterdam. Niet meer dan 25 woorden qebrui- ken!

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1954 | | pagina 8