KAP?IE EN DE DRIJVENDE SCHOTEL
Fel sprintende Faanhof zorgde
voor derde Nederlandse zege
Amsterdamse Beurs
LOCOMOTIEF
GELE TRUI WORDT MET INZET
/AN ALLE KRACHTEN VERDEDIGD
N.V.v.h. GEBR.
POLAK
VLISSINGEN
8
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
ZATERDAG 17 JULI 1954
WINST IN NEGENDE ÉTAPPE VAN DE TOUR.
Nederland nu 2e in ploegenklassement;
Nolten verbeterde positie aanzienlijk
(Van een speciale A.N.P.-verslaggever)
Het fraaie stadion Lescure, buiten Bordeaux gelegen, gonsde van het
gerucht van tienduizenden geestdriftige Bordelezen. De omroeper had het
aangekondigd: de renners zijn in aantocht, ze zijn vlakbijEven later
schoot een renner in een witte trui met een blauw-rode ceintuur de baan op.
Dat was Jan Nolten, de slanke Limburger, die na een lange vlucht met zes
anderen op het allerlaatste stuk nog even los was gekomen.
Hy had dertig meter voorsprong op Hendrickx en Lauredi, niet voldoende
voor Jan om te winnen. Want de Belg Hendrickx is een van de rapste van
zijn ploeg. Vlak achter elkaar flitsten de zeven renners, die al tachtig ki
lometer alleen aan kop hadden gelegen, over de baan, onder het oorverdo
vend gejubel van de toeschouwers. Bij het ingaan van de laatste bocht had
de Zwitser Graf, een voorsprong van l'/2 a 2 lengten. Hendrickx viel hem
aan en ging hem voorby. Maar terzelfdertijd was een andere renner in een
witte trui met blauw-rode banden buitenom komen opzetten, Henk Faan
hof, de beste sprinter van onze ploeg. Na een nek-aan nek-race over het
laatste rechte stuk ging Faanhof jubelend en dolgelukkig met een half wiel
voorsprong voor de Belg als eerste door de finish.
De beslissende uitlooppoging was in
de buurt van Saint Maigrin en Baig-
nes ongeveer 85 kilometer van de fi
nish ondernomen. Eerst ging de Bre
ton Mahé weg, spoedig gevolgd door
Lauredi en Graf. Een scherpe demar-
Advercentxe.
H. FAANHOF
Bordeaux zag Nederland weer
winnen
Faanhof op Loco
motief als eerste
binnen.
loopt altijd lichterI
RIJWIELEN VOOR SPORT, TOERISME EN
VOOR DAGELIJKS GEBRUIK
rage bracht Nolten, Faanhof en Hen
drickx aan hun wiel, en wat later
kregen zij nog gezelschap van Cleri
ci en Vitetta. Laatstgenoemde viel
terug door bandenpech.
Het waren hoofdzakelijk de Neder
landers, die voor het opvoeren van
het tempo soms tussen de 50 en 60
km zorgden en dan in het bijzonder
Jan Nolten, die wilde winnen.
Hij had er zijn hart op gezet, om
zijn prestatie te herhalen, hij
wilde winnen. Men gaf hem ech
ter geen kans. De beide Zwitsers
lieten zich slepen, wat van hun
kant bekeken de verstandigste
tactiek was, Lauredi bleef mees-
al ook achteraan en de Belg Hen
drickx spaarde zich voor de
sprint. „Ik heb zeker wel twintig
keer geprobeerd er tussenuit te
komen, maar dan pikten ze tel
kens mijn wiel" zei Nolten later.
Bovendien had Pellenaars er alles
op gezet, dat Faanhof, op papier de
sterkste sprinter van het zevental,
gelijk met de anderen te Bordeaux
zou aankomen, en hy had dienovereen
komstig orders gegeven. Faanhof
mocht en wilde niet lossen. Maar dit
had weer tengevolge, dat hy soms
niet kon meekomen als Nolten de
marreerde, die dan weer even vaart
minderde.
Toch is dit de enige juiste tactiek
gebleken, naar de uitslag bewijst: een
Nederlandse zege, daar was het om te
doen geweest.
Jan Nolten, die nog wat met zijn
been trok na zijn val van eergisteren,
stapte zwijgend van zijn fiets. Hij
was zevende geworden.
Aanvankelijk zei hij niets. Toen,
nadat wij hem geluk hadden gewenst
met zijn schitterend rijden, zei hij:
„Ik had zo graag willen winnen. Maar
goed, nu is het toch een Nederlander.
Het verschil met het peloton had
groter kunnen zijn, als de anderen ook
op hun beurt kop hadden gedaan, er
kon dan aan getrokken worden. Daar
pasten ze echter voor! Kop doen
ho maar!"
Het verschil met het peloton, waar
van Darrigade zowaar de eindspurt
INTERVIEW MET „DE PEL"
Nederlandse ploegleider meer dan tevreden
(Van een speciale A.N.P.-verslaggever)
Gedurende vier étappes heeft Wout Wagtmans in de gele leiderstrui ge
reden, drie keer is een étappe geëindigd in een Nederlandse zege, waarbij
Wout Wagtmans, Wiin van Est, en Henk Faanhof de gelukkigen waren,
drie maal is onze ploeg er tevens in geslaagd het ploegenklassement van de
étappe te winnen.
Vandaag de rustdag in Bordeaux voor de boeg, tijdens welke de ver
moeide renners van alle ploegen op verhaal kunnen komen van de zeer
zware ritten, staat Wagtmans fier aan de kop van het individueel klasse
ment en neemt de Nederlandse équipe de tweede plaats in achter Zwitser
land in het algemeen ploegenklassement. Nog een tweede plaats voor Wout
Wagtmans te Angers, enkele derde plaatsen voor de Nederlandse renners
in andere étappes. Het succes in deze Tour de France is tot Bordeaux for
midabel geweest, om een term te gebruiken, welke Wim van Est als het
ware in de mond ligt bestorven.
De klassementen
De 9e étappe van de Ronde van Frank
rijk van Angers naar Bordeaux (345 km)
is gewqnnen door onze landgenoot Faan
hof.
Het klassement luidt:
I. Faanhof (Ned. 10 uur 3 min. 25 sec.
2 Hendrickx (Belg.) z.t.
3. Graf (Zwlts.) z.t.
4. Cleric (Zwits.) z.t.
5. Lauredi (Frankrijk) z.t.
6. Mahe (Frankrijk West) z.t.
7. Nolten (Ned.) z.t.
8. Darrigade (Frankrijk) 10.09.29
9. Kübler (Zwlts.) z.t.
10. Ockers (Belg.) z.t.
11. Forlini (lie de France) z.t.
12. Surbatis (lie de France) z.t.
13. Schaer (Zwits.) z.t.
14. ex aequo het peloton met de ove
rige 7 Nederlanders: Maenen, Suykcr-
buyck, Van Breenen, Klaas van Est, Wim
van Est, Voorting en Wagtmans, voorts
Bobet (Fr.) en Deledda (Fr.) en De
Smet (Belg.)
Het algemeen klassement na de 9e
étappe luidt:
1. Wagtmans (Nederland) 53.29.36
2. Bobet (Frankrijk) 53.30.38
3. Koblet (Zwits.) 53.30.55
4. Schaer (Zwits.) 53.31.37
5. De Bruyne (Belg.) 53.35.03
6. Kübler (Zwits.) 53.36.36
7. Forlini (He de France) 53.37.24
8. De Smet (Belg.) 53.38.14
9. Bauvln (Frankr. N.O.C.) 53.39.08
10. Wim van Est (Ned.) 53.39.42
II. Forestier (Frankrijk) 53.41.13
12. Deledda (Frankrijk) 53.42.04
13. Ockers (Belg.) 53.43.22
14. Meunier (Frankr. N.O.C.) 53.44'03
15. Brankart (B'elg.) 53.44.03
16. Alomar (Spanje) 53.45.09
17. Gaul (Lux.-Oost.) 53.45.13
18. Vivier (Frankr. Z.W.) 53.45.26
19. Carle (lie de France) 53.45.38
20. Vitetta (Frankr. Z.O.) 53.46.08
34. Nolten (Ned.) 53.53.38
42. ex aequo De .Mulder (Belg. en
Voorting (Ned.) 53.55.02
46. Van Breenen (Ned.) 53.65.42
55. Klaas van Est (Ncd.) 54.03.29
65. Faanhof (Ned.) 54.12.53
82. Maenen (Ncd.) 54.40.22
86. Suykerbuyck (Ned.) 54.57.24
Het ploegenklassement van de 9e étap
pe luidt:
1. Nederland 30.15.19
2. Zwitserland 30.16.19
3. België 30.21.53
4. Ex aequo Fr. West, Fr. 30.22.23
Bet algemeen ploegenklassement ziet
er thans als volgt uit:
1. Zwitserland 160.08.17
2. Nederland 160.26.39
3. België 160.30.27
4. Frankrijk 160.33.13
5. Frankrijk N.O.C. 160.37.43
6. Frankrijk West 160.48.22
Het puntenklassement na de 9e étap
pe luidt:
1. Kübler (Zwlts.) 80 pnt.
2. Schaer (Zwlts.) 106 pnt.
3. Forlini (He de France) 121 pnt.
4. Ockers (Belg.) 132 pnt.
5. Koblet (Zwits.) 176.5 pnt.
6. Wim van Est (Ned.) 178.5 pnt.
7. Wagtmans (Ned.) 197 pnt.
8. Derijcke (Belg.) 214 pnt.
9. De Bruyne (Belg.) 226.5 pnt.
10. Bauvin (Fr. N.O.C.) 245.5 pnt.
Bordeaux is altijd een gelukkige
stad voor de Nederlandse tour de
Prance-renners geweest. In 1952 won
Hans Dekkers Pau-Bordeaux, het
volgende jaar zegevierde Jan Nolten
in Nantes-Bordeaux en dit keer is
het Henk Faanhof geweest, die de
monster étappe Angers-Bordeaux op
zijn naam bracht.
„We moesten voor Bordeaux een
abonnement nemen", liet ploegleider
Kees Pellenaars zich in een interview
met een A.N.P.-verslaggever ontval
len, toen hem werd gevraagd of hy
tevreden was met de resultaten van
de ploeg in de eerste phase van de
stryd.
„Tevreden?", en Pellenaars keek
ons aan met fonkelende ogen. „Te
vreden meer dan dat!" Het vorig
jaar was de rustdag ook in Borde
aux en op dat moment hadden wij
twee étappes gewonnen. De resulta
ten waren uitstekend, ik zou niet we
ten hoe ik ze nu zou moeten noe
men. In Bordeaux waren er het vo
rig jaar nog acht renners over, nu
zyn het er negen. Toch juich ik niet,
want ik weet, hoe hard deze ronde
van Frankrijk is.
„Heb je je tactiek voor de Pyre-
neën-étappes reeds bepaald?" vroe
gen wij.
Gele trui verdedigen
De Pel keek ons aan, hy laat zich
niet gauw in zyn kaart kijken, hy is
""■'jd gereserveerd in zyn uitlatingen
r de toekomst. Hy kent het sterk
selende spel van de kansen. Een
renner, die plotseling uit vorm ge
raakt, een valpartij, onverwachte ma-
teriaalpech, een lichte ongesteldheid,
er zijn honderd en één factoren, die in
de Tour een beslissende rol kunnen
spelen als het gaat om het bepalen
van het eindklassement van Parijs.
Dan laat Pellenaars doorschemeren,
dat hij van plan is de gele trui in de
Pyreneën-étappes te verdedigen, aan
genomen, dat Wout Wagtmans de ge
le trui nog in B&yonne bezit.
Van forceren zal echter geen spra
ke zijn. Wout Wagtmans is, de resul
taten hebben het uitgewezen, onze
kopman. Hij zal dus in alle opzichten
moeten worden geholpen. Ik vlak
Wim van Est, noch Jan Nolten en ze
ker ook Gerrit Voorting, die tot nu
toe geen kans heeft gehad om iets te
laten zien, zeker niet uit. Over de an
dere renners ben ik best tevreden.
Faanhof heeft in de étappe naar An
gers eergisteren bergen werk verzet,
als knecht wel te verstaan, en mis
schien is het wel door die zware étap
pe, dat hij nu heeft kunnen winnen.
Klaas van Est en Jules Maenen pas
sen zich uitstekend aan. Zondag en
de komende dagen zullen zij zwaar
op de proef worden gesteld, maar ik
heb het volste vertrouwen in hen. Al
leen ben ik bang, dat Klaas van Est
aan hetzelfde euvel lydt als Wim van
Est in de eerste jaren: Klaas stuurt
namelijk slecht in de afdalingen. Van
Breenen is in goede vorm, hy kan uit
stekend meekomen en wij hebben al
veel plezier aan hem beleefd. Suyker
buyck, op het nippertje ontsnapt aar
het smadelijk uit de strijd te moeten
worden genomen wegens het over
schrijden van de tijdslimiet, heeft
thans voldoende kilometers in de be
nen om te kunnen doorzetten".
Faanhof de gelukkigste
man van de ploeg
Verbroedering in de Tour
(Van een speciale A.N.P.-
verslaggever)
Een drijfnatte spons liet de 31-jarï-
ge Henk Faanhof over zijn hoofd uit
druipen. Hy stond te glunderen, een
gelukkige Nederlander, die er einde
lijk in was geslaagd een étappe van
de Tour de France te winnen. Na het
behalen van liet wereldkampioen
schap op de weg voor amateurs, in
1949 te Kopenhagen, is deze dag de
mooiste van zyn wielerloopcarrière,
dat bekent hij eerlijk.
Jan Nolten, teleurgesteld, omdat hij
de rit niet had kunnen winnen, drukte
Faanhof rustig de hand. Nooit heb
ben wij twee Hollandse wielrenners
elkaar de accolade zien geven, maar
ditmaal kwam de lange Faanhof
spontaan naar de niet minder lange
Jan Nolten tóe en beide renners om
helsden elkaar. Het was een uitdruk
king van wederzijds respect. Nolten
had de basis gelegd voor de overwin
ning van zijn ploegmaat.
Er was nog meer verbroedering op
de wielerbaan van Bordeaux. Ferdi
Kübler en Hugo Koblet reden, de ar
men om eikaars schouders geslagen,
tezamen een ere-ronde
„Marcel Hendrickx kreeg in de
sprint geen schjjn van kans tegen
mij" vertelde Faanhof, toen hij zich
onttrokken had aan alle huldebetui
gingen. „Ik wist, dat hij de snelste
sprinter was van de zeven. Ik voelde
de Belg aan mijn achterwiel, maar ik
Saf alles en hij bleef hangen. Verder
an op een half wiel is hij zeker niet
kimnen komen."
won voor een ietwat ontgoochelde
Ferdi Kübler, bedroeg tenslotte 6 min
en 4 sec. Natuurlijk won Nederland
het dagklassement voor de ploegen-
prijs en bovendien steeg onze ploeg
m het algemeen klassement voor die
prijs van de 5e naar de 2e plaats. Het
was dus een uitstekende dag voor
onze ploeg.
De étappe was 's morgens om 6.1o
uur begonnen, bij slecht en guur
weer. De stemming in de karavaan
liet echter weinig te wensen over.
Tam gangetje
De Nederlanders waren in hun
•schik omdat Wout Wagtmans de gele
trui droeg en die trui zullen we ver
dedigen, maar niet tot aan de totale
uitputting toe, zei Pellenaars. Ik wil
er de hele ploeg niet aan opofferen.
Zo was er reden tot tevredenheid
over de gehele linie, maar van hard
fietsen is er byna 260 km lang geen
sprake geweest. Het aspect van de
rit bleer hetzelfde, alleen het weer
werd steeds beter.
Een schuchtere uitlooppoging van
Vitetta werd gefnuikt door toedoen
van de waakhond Croci-Torti, en bij
Cognac, waar het rijpe graan op scho
ven stónd en een hete zon de grijze
weg blakerde, probeerden Mahé,
De Rycke en Lauredi het. Zy kregen
prompt een andere Zwitserse schild
wacht mee, Marcel Huber. Ook deze
definitieve aanval ontketend, -waarin
twee Nederlanders hoofdrollen heb
ben vervuld en die tot een groot suc
ces heeft geleid.
Advertentie.
HET ADRES
VOOR IJZERWAREN,
GEREEDSCHAPPEN
ENZ.
HOOG EN LAAG WATER
18 Juli
U.4-N
A.P
+N.A.P.
U.-
N.A.P
O.—N
■A.P
Vlissingen
3.25
2.09
15.38
2.02
9.43
1.85
22.20
2.22
Terneuzen
3.52
2.28
16.08
2.19
10.02
2.05
22.39
2.42
Hansweert
4.34
2.36
16.47
2.27
10.43
2.20
23.20
2.57
Zierikzee
4.59
;.ei
17.14
1.46
10.12
1.46
22.45
1.80
Wemeldinge
5.11
1.88
17.28
1.73
10.41
1.67
23.10
2.05
19 Juli
Vlissingen
4.01
2.17
16.15
2.08
10.21
1.85
23.00
2.26
Terneuzen
4.30
2.34
16.47
2.25
10.41
2.05
23.20
2.46
Hansweert
5.13
2.41
17.24
2.30
11.22
2.20
Zierikzee
5.35
1.66
17.48
1.48
10.50
1.42
23.22
1.81
Wemeldinge
5.47
1.93
18.05
1.75
11.20
1.64
23.49
2.09
15 Juli
6 Juli
Nederland 1951 (3%)
102%
Nederland 1948 (3%)
99%
99%
Nederland 1947 (3%) 3
99%
99%
Nederland 1937 3
98
98
Dollarlening 1947 3
95%
95%
Investeringscertificaten 3
100
100%
Nederland 1962-64 3
100%
100%
Nederland N.W.S. 2
78%
78%
Ned. Indië 1937 A3
97%
97%
Grootboek 1946 3
98%
98%
Nat. Handelsbank
162%
162%
Ned. Handelmij.
190
190
A.K.U.
243%
242%
Bergh's en Jurgens
297%
297%
Calvé-Delft
210%
210
Kon. Ned, Hoogovens
210
209
Unilever
372%
369%
Ned. Kabelfabriek
220
225
Philips
273%
270
Wilton-Feijenoord
203
Billiton
397
391
Kon. Petroleum Mij.
464'/»
457-
Amsterdam Rubber
92%
90%
Holland-Amerika Lijn
171
169
Kon. Paketvaart
145
144
Rotterdamse» Lloyd
135%
133%
Ned. Scheepvaart Unie
152%
149%
Stv. Mij. Nederland
157%
153%
H.V.A.
126%
125%
Deli Mij.
128%
125%
B'ank v. Ned. Gem. 4%
107%
Bank v. Ned. Gem. 0-5-10
127
Centrale Suiker
185
Kon. Mij. De Schelde NS,
142
142
Baltimore-Ohio
24%
24%
Missouri K.T.
New York Central
23
23y»
Pennsylvania
16%
16%
Anaconda
39
38%
Bethlehem Steel
70%
71%
General Motors
78%
70%
Intern. Nickel
43%
43%
Kennecott
83%
84
Republic Steel
5934
60%
U.S. Steel
50%
51%
North American Cy.
24
24
Midcontinental
83%
82%
Shell Union
89 >,'2
88%
Tide Water
18%
183,4
A.K.U. 41/2
170
gist naar het toewijzingspercentage van
de nieuwe Belgische staatslening. De toe
wijzingsnota's naar de leden van de Ver
eniging voor de Effectenhandel gaan
echter pas vandaag de deur uit. Gemom
peld werd dat 1 procent van de inschrij
vingen zal worden toegewezen met een
minimum van 1 en een maximum van
5 stuks. Dan stond tot gistermorgen 12
uur de gelegenheid open het onlangs uit
gegeven schatkistpapier te betalen. Men
neemt aan, dat hiermede een bedrag van
circa f 190 millioen is gemoeid. Deze be
taling liet de geldmarkt geheel onbe-
invloed. Alle noteringen hier bleven on
gewijzigd. Guldensbeleggingen waren stil
en' eerder iets vriendelijker. Prolongatie
2',<2 procent.
Amsterdamse wisselmarkt.
Londen contant 10,61%10,62%; New
York contant Si78%3,783,4; Parijs con
tant 1,08301,0850; Brussel contant 7,58%
7,59%; Frankfurt contant 90,6490,74;
Zürich contant 87.0087,10; Stockholm
contant 73.0973,19; Kopenhagen contant
54,67—54,77; Oslo contant 53,02—53,12;
Braz. dollar contant 3,79'%3,80%; Argen
tijnse verrekeningsdollar contant 3,82%
3.83%Japanse verrekeningsdollar con
tant 3,79',23,80%.
BEURSOVERZICHT.
De beurs heeft dit keer wel een bewo
gen week achter de rug. Kon. Olie maak
te Maandag j.l. de uiterst verrassende
sprong van meer dan 30 punten omhoog,
daarnaast eisten de scheepvaartpapieren
het volle pond van de belangstelling. De
stemming is tot dusver doorlopend vast
geweest. Vrijdagmiddag echter had men
kennelijk te kampen met winstnemin»
gen. Kon. Olie werd ruim 5 punten la
ger ingezet op 459 en liep daarna verder
achteruit tot 455. Tegen slot volgde een
licht herstel tot 457. Philips en Unilever
zagen zich circa 3 punten ontgaan. A.K.U.
kon het nog het beste bolwerken en was
nagenoeg prijshoudend op 243.
Op de beleggingsmarkt werd druk ge-
28. Op volle kracht voortva
rend, liet de Kraak de drij
vende kraan van GeldjesliJ-
mer ver achter zich.
„Dat hebben we net op
tijd nog geklaard", mom
pelde Kappie, „tjonge,
het scheelde een haar, of
die boef had ons in die ge
mene grijpers van zijn pi-
ratenkraan gevangen! Maar
die drijvende schotel heeft
hij niet van ons kunnen
kapen endrommels, de
Maat ligt nog steeds op de
schotel! De bange klont
heeft zeker de schrik van
zijn leven gehadI"
Kappie liep naar het ach
terschip en riep de Maal
toe. dat hij aan boord moest
komen. Het duurde even,
voor er beweging in de
zwaar geschokte stuurman
kwam. Eindelijk stond hij
wankelend op en klom be
vend van de schotel op de
I Kraak over.
„Dit kom ik niet meer te
I boven." kreunde hij. „Mijn
Ihele leven zal ik van die akelige grijper aromen"
„Een reden te meer, om niet je hele leven te
verdromen", antwoordde Kappie, „ik heb een
wakkere stuurman nodig, met wie ik uit vissen kan
gaan naar drijvende schotels!"
„Ik houd niet van die griezelige schotels' ant
woordde de Maat, „niemand weet, waar ze van
daan komen enHij brak plotseling af en wees
met trillende vinger naar een groot, rond voorwerp,
dat door de lucht zeilde.
„Een vlvlieVLIEGENDE schotell" gilde
hij. „Help! Hij komt op ons a£!I"
Bekroonde inzending:
„Tour de FranceLaat
me niet hinnikenOp 3
Hoefijzers lóóp je hem
uit!"
De Hr. T. W. van Putten,
Esmoreitstraat 86 U te
Amsterdam ontving
voor het onderschrift,
dat wij hierbij afdruk
ken,een kist heerlijk Drie
Hoefijzers Bier. 49 ande
re pryswinnaars ontvin
gen eenzelfde beloning.
Wekelijks worden gratis
50 kisten uitgereikt, dus
zend vóór 24 Juli a.s.
een geestig onderschrift
by de sprekende Drie
Hoefijzers-paarden per
briefkaart (7 cents post
zegel) aan: „Drie Hoef
ijzers Bier",postbus 1702
Amsterdam. Niet meer
dan 25 woorden qebrui-
ken!