L O Mooie gevels en propere ramen, maar vaak slechte inrichting 2 ~üzcHfven/paqLna VAN VROUW TOT VROUW WENNEKER VRIJDAG 16 JULI 1954 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 11 ONZE NEDERLANDSE BOERDERIJEN In de voorbeelddorpenwordt gewerkt aan doelmatiger indeling der hofstee (Van onze speciale verslaggever). Vele Nederlandse boerderijen mogen magnifieke gevels en propere mu ren en ramen hebben, feit is, dat het met de inrichting binnen vaak droe vig is gesteld. Helaas zyn er nog al te veel agrarische bedrijven, waarvan de woonruimte danig in de knel is gekomen, hetz\j door fouten van de architect, of door latere verbouwingen ten behoeve van opslagruimte en stallen. Hier staat de aanrecht op de deel, daar het kookfornuis in een schuurtje, dat de naam keuken nauwelijks mag hebben, en elders is de spoelplaats voor de melkbussen niet veel anders dan een plankier op een grasveldje. In tientallen boerderijen heeft men wel een gootsteen, doch geen afvoerbuis; wel een kelder, doch geen kast. Men slaapt in herme tisch afgesloten bedsteden van honderd jaar geleden of op van ratten krioelende graanzolders. En men leeft zonder een schijntje van noemens waardig gemak op een ltale, stenen vloer. In de door het departement van Landbouw onder de loupe genomen „voorbeelddorpen" Rottevalle en Kerkhoven waren de woonruimten van enkele middelgrote en kleine be drijven bepaald ook niet aan de be hoeften van de efficiënte mens aan gepast. Een tijd- en bewegingsstudie, welke in Rottevalle werd gemaakt, wees b.v. uit, dat een boerin voor het bakken van een ei 5.29 minuten no dig had, omdat ze liefst 90 meter had te lopen. De zelfde beklagenswaardi ge boerin liep 116 meter voor het zetten van koffie, 237 meter om af te wassen, 116 meter om aardappelen te schillen en schrik niet! 1821 meter om de was te doen! De oorzaak hiervan lag in de slech te opstelling van het fornuis t.o.v. de waterkraan, de kelder, het pan- nenrek, de drooglijn etc. In vergelij king met een stadsbewoonster had deze boerin dus een (onnodig) zware huishoudelijke taak te verrichten, waarbij nog kwam, dat ze wat op De ideale boerderij-keuken: pomp en ouderwetse aanrechtbank zijn ver vangen door een moderne aanrecht bank met geyser, terwijl een flink raam licht en lucht binnenlaat. het platteland min of meer gebrui kelijk is ook de verantwoordelijk heid droeg voor de moestuin, de kip pen en het plukken van klein fruit. In Rottevalle en Kerkhoven heb ben landbouwhuishoudkundigen dan ook een enquête onder de i het voorbeelddorp-object deelne mende boerinnen gehouden, ten einde na te gaan wat de wen t.a.v. verbeteringen van hun huishouden kon worden gedaan. De antwoorden, welke hierop binnen kwamen, gaven alleen al door het aantal te kennen, dat de gestelde vragen zeker niet overbodig waren. Een boerin wilde zelfs haar hele huis laten omdraaien, ter verbetering de zon- en lichtpositie van haar kamers In overleg met de betreffende deel nemers van de voorbeelddorpen-pro jecten tenminste vijftig procent en in verschillende gevallen zelfs hon derd procent der kosten werd im mers "iet door subsidies uit de te genwaarde-gelden van het Marshall plan gedekt is men toen aan het veranderen gegaan. Op de ene boer derij werd een washuis gebouwd, op de andere een spoelkeuken en oö de derde een behoorlijke wasgelegenheid, een douche-cel of een badkamer. Van bedsteden werden geventileerde slaapkamertjes of bergruimten ge maakt, deuren werden aangebracht om bepaalde delen van de boerderij gemakkelijker te bereiken, gootste nen werden veranderd, kasten bijge plaatst, fornuizen verplaatst etc. Een woonhuis in Rottevalle, waar een ge zin van 14 personen in twee kamers en op zolder woonde, werd zelfs in zijn geheel tegen de vlakte getrok ken en opnieuw opgebouwd. Enthousiasme Al deze, op basis van rationele en hygiënische noodzakelijkheid aange brachte verbeteringen, zijn door de betrokken boerinnen enthousiast, aanvaard. Dit des te meer, omdat en dit geldt vooral voor Rottevalle-^ een en ander gepaard is gegaan met de intrede van de waterleiding, die op zichzelf reeds veel in een huishouden veranderen kan. Waar vroeger alleen maar water uit de pomp buiten ge tapt kon worden, kan thans koud en zelfs warm water verkregen worden door één simpele handbeweging. Bu- tagas en electriciteit hebben het Het is weer inmaaktijd De tijd van het zomerfruit is weer aangebroken, en daarmee de tijd van het inmaken. Inmaken vraagt over leg! We gaan bijvoorbeeld niet in het wilde weg onze gehele potten- voorraad vullen, maar maken een grove begroting. Daarbij bedenken wij, dat vers, rauw fruit gezonder (vitaininerijker) is dan ingemaakte vruchten, en dat we in de eerste plaats moeten zorgen, dat we in de zomer voldoende vers fruit eten. Wie wel wenst in te maken, gaat eerst na, hoeveel er in de winter en voorjaar gebruikt wordt. Eén pot jam per week en twee flessen com pote per maand misschien? Maak dan niet veel meer in dan deze hoe veelheid en bedenk van te voren, hoe u de inmaak wilt indelen. Om een voorbeeld te noemen: een derde kersen, een derde pruimen van ver schillende kleur, de rest aardbeien en peren en dan nog een paar potjes extra voor onverwachte gelegenhe den. Pasteuriseren van vruchten Alleen gave vruchten gebraiken. Ocze goed schoonmaken (zo nodig schillen) en wassen. De vruchten in de inmaakflessen doen en overgie- ten met een warme suikeroplossing van 3o0 a 500 g suiker per liter water. Voor zure vruchten de groot ste hoeveelheid suiker nemen. De randen der flessen schoongewassen en de flessen sluiten met ringen en deksels. De flessen voorzien van klemmen en in een pan met warm water zetten. Het is gewenst de pan zover met water te vullen, dat de glazen bijna onder staan. Het water tot 80° C. verwarmen en 20 30 minuten op deze temperatuur hou den, 20 minuten voor zacht fruit aardbeien, frambozen, bramen; 30 minuten voor stevig fruit kersen, pruimen, peren, stoofperziken. De flessen uit het water nemen en laten afkoelen. Er etiketten met de datum van het inmaken op plakken. Speciale wenken. Aardbeien: los in het suikerwater een weinig perenrood (bij de dro gist verkrijgbaar) op, opdat de vruchten niet bleek worden. Perziken, peren, abrikozen: leg de vruchten direct na het schillen in het suikerwater, waarin een wei nig citroensap is opgelost. Jam maken Maakt u jam volgens de ouder wetse methode van lang inkoken, neem dan per kg fruit kg suiker. De vruchten tot moes koken en de suiker er door mengen. Fruit en suiker samen inkoken tot 2/3 van de oorspronkelijke hoeveelheid een weinig citroensap' naar smaak meekoken. De massa zo nodig af schuimen en keuren op de dikte. De jam heet in goed schoongemaakte potjes overdoen. De randen schoon vegen en de potjes meteen bedekken met cellophaanpapier of na afkoe ling met gesmolten paraffine. Maakt u jam met behulp van een Eectine-preparaat, volg dan de ge- ruiksaanwgzing nauwkeurig op. Deze wijze van jam maken is ge makkelijk en minder tijdrovend dan de vorige. Kook niet meer dan 2 kg jam te- felijk. Gebruik bij voorkeur een wjj- e pan, zodat het inkoken vlug gaat. Zet de jampotjes voor het vullen op een plank of een paar doeken. stooltfornuis met al zijn tijdrovende verzorging van zijn aloude plaats verdrongen. Een voorbeelddorp zou in ziin huis houdelijk aspect niet geslaagd zijn, indien er geen blijvende basis wordt geschapen voor verdere verbetering. In Kerkhoven is men dan ook met een cursus gestart, welke 24 lessen telt, en verdeeld is in de volgende vier rubrieken: wel en wee van ons gezin; kracht-, tijd-, geld- en werk- bespai'ing; zorg voor ziel en lichaam; wat en hoe ete jaar. Dat men hierbij tot in de kleine details gaat, blijkt wel uit het feit, dat men zelfs aandacht besteedt aan een onderwerp, waarvan men in de stad beslist niet meer weet dan op het platteland, namelijk rationalisa tie bij het werk door tijdsindeling, houding en rust h oe eten we gedurende het De prinsessen zijn „over". Aan het einde van de zojuist afge lopen schoolcursus zgn prinses Bea trix tot de 5de klasse gymnasium (alpha), en prinses Irene tot de 3de klasse m.m.s. (middelbare meisjes school), van het incrementum, afde ling van het Baarns Lyceum, bevor derd. Prinses Margriet en prinses Ma rijke werden bevorderd tot respectie velijk de 6de en 2de klasse van de Nieuwe Baarnse School. Nederlandse zangeres had exclusief publiek De Nederlandse zangeres dra. Alexan dra Bouwmeester is in Milaan opge treden voor de „Famiglia Meneghi- na", een exclusieve club, waar men. met invitaties uiterst spaarzaam is.' Alexandra Bouwmeester zong er o.m. de Chansons Oriëntales van Henk Badings en voorts liederen in Frans, j Duits, Spaans en Italiaans. De leden van de „Famiglia Mene- ghina" stammen allen uit oude. aan zienlijke families in Milaan en de normen, welke men in acht neemt bij het uitnodigen van kunstenaars stem men met de eerbiedwaardigheid der oude geslachten overeen, zodat Alexandra Bouwmeester het onge twijfeld als een onderscheiding mag zien, voor een zo exclusief gezelschap te zijn opgetreden! d£ ÉCHTE navv-cut van vim,... Een japon of 'n mantel Dat is inder daad op het eerste" gezicht moeilijk te zien bij dit model van Madeleine de Rauch. Het is echter een japon, uitgevoerd in fijne zwarte wollen stof, met een wijde rok, een dubbele knoopsluiting en een grote, fraai ge drapeerde kraag. Van zo'n wandel japon kan men vooral op koele na zomerdagen veel plezier nebben! ,/WWWWWWWA *WS*W\*VWW\A- Het Icon eigenlijk niet, abso luut niet. Om negen uur, en dat op Zaterdagmorgen. Wie gaat er dan als huisvrouw in alle ge moedsrust bij de gramofoon zitten? Maar ik kon het een voudig niet laten, en een altijd gereed liggend breiwerk moest mijn geweten maar sussen. Er ivaren immèrs een paar nieuwe opnamen aan de markt, gedirigeerd door niemand min der dan Arturo Toscanini. En de muziek, die deze kleine, oude nerveuze tovenaar uit een or kest weet op te roepen is zo edel, zo vlekkeloos, zo verruk kelijk schoon, dat ik ze voor geen f ortuin ter wereld zou wil len missen. En dat te meer waar het muziek is, die ik sinds het eerste horen steeds verrukter heb beluisterd. L'apprenti sorcier; de tove naarsleerling. U kent het na tuurlijk, dat verhaal in klanken speels en vol humor, van die onfortuinlijke halfwas-tovenaar die bij afwezigheid van de pa troon in zijn eentje aan het to veren slaat en aanvankelijk met ongedacht succes. De be zem, die hij zélf moet hanteren, stuurt hij met een toverspreuk uit om water te halen voor zijn bad, en wéldra hoost het water bij emmers vol in de kuip. Maar als de ijver van de dienstvaardige bezem niet te stuiten is en het water wast als een springvloed is de onge lukkige leerling de tioeede helft van de spreuk vergeten, waar mee hij de bezem weer tot stok stijfheid bezweren moet. Hij roept en schreeuwt, maar kan zich de moeite sparen. De em mers worden rinkelend in ijl tempo aangedragen, het water stijgt mét 'zijn angst, totdat hij tenslotte de bijl grijpt en er op in hakt met liet ijselijke gevolg dat de gespleten bezem in du plo begint te hozen Het is tenslotte de baas zelf, die juist op tijd thuis komt en met de haastig uitgesproken bezwe ring zijn leerling van de ver drinking redt Er is voor mij een ietwat wee moedige herinnering verbon den aan deze muziek. Het zijn niet alleen' rinkelende emmers, plassend water, motief en te- genmotief. Het is een klein brokje menselijke tragiek, zo'n doodgeioone geschiedenis van alle dag, waarvan de toeschou- wer zegt: Tja jammer zoiets. Ik had in de gulden dagen voor de oorlog, eens twee vrij kaarten voor een Kurhauscon- cert. Ik had een vriendin kun nen meenemen, een muzikale kennis of de tweede kaart terugzenden aan de administra tie van het cultureel zeer actie ve weekblad. Maar er schoot mij wat beters te binnen. Ik ben door de bank spookbang van volwassen ge- i zeischap bij een concert. De een wil beslist praten en deskundi ge dingen te berde brengen over de solist of het orkest. De an der wil mensen zien en de mu ziek begeleiden met een kra kend zakje. Maar er is één we zen dat geschapen schijnt te zijn om mee te nemen naar plaatsen waar schone muziek wordt ge maakt, en dat is de jonge, op groeiende, muziekgevoelige mens. Luisterend naar de tovenaar Ik kende er zo één: een zes tienjarige leerling, die ik in het dagelijks bedrijf placht te on derrichten in de geheimemissen der Nederlandse en Franse taal. waar in hij zich draaglijk weer de. Maar buiten schooltijd speelde deze jongen niet onaar. dig viool, en gaf blijk van een artistieke gevoeligheid, die even touchant als misplaatst scheen. Want het milieuwaar uit hij stamdewas, hoe goed willig ook, van elk cultureel be sef verstoken, en bovendien ontbraken te enenmale alle middelen voor alles wat buiten het gebied van eten, drinken, kleren en schoolgeld lag. Ben je wél eens naar een con cert geweest vroeg ik hem, zo langs de neus weg. En deze zes tienjarige opgegroeid in het hart van Holland, tussen twee grote steden, in een plaats waar schilders, schrijvers en poëten de straatstenen gesleten had den deze jonge cultuurheiden uit noodzaak zei: Nee. Dan ga. je vanavond met mij meezei ik. Zo en zo laat: in het Kurhaus speelt een Franse soliste, die een jaar ouder is dan jij. Zin Nooit heb ik perfecter gezel schap in de concertzaal gehad. Het programma was volstrekt wat een verstandig dirigent die zijn zomeravondklanten kent bij voorkeur zal. opdissen. Een symphonie van Huydn, het Car_ naval Romain, een vioolconcert en l'Apprecenti sorcier. Maar voor een jongverbijsterd mens dat muziek alleen uit een min of meer hees doosje heeft be luisterd voor mijn zestienja rige cavalier was dit alles het regelrechte, verrukkélije para dijs. Het was bij l'Apprenti Sor cier, dat ik van terzijde eens naar hem keek: of hij bijgeval nog ademhaalde. Want hij zat zó stil, zo tot in zijn diepste ve zels verrukt, met grote honge rige ogen in een mager bleek gezicht, de vingers stijf inge- strengeld om zijn knie De glimlach waarmee hij, b\j het applaus, weer op aarde neer daalde ivas bijna pijnlijk om aan te zien. Dit, zei deze glimlach, is teveel, te schoon, te heerlijk om te geloven: het moet ophou den of ik moet weggaan Hij is weggegaan, drie jaar daarna, voorgoed. „De dood zat in hem, en hij wist het niet", daar op die fluwelen fauteuil in de concertzaal, onder de rinke lende storm van l'Apprenti sor cier. Ik heb altijd met genegen vertedering aan dat vrijkaart je gedacht: het is soms zo eenvou dig om een. ander mens geluk kig te maken. Daarom ook, om die bran dende ogen in dat smalle ge zicht, luister ik altijd zo adem loos naar de muziek van Paul Dukas. En deze morgen om de kleine dirigent van zeven en tachtig jaar, die menig jong man ter beschaming, deze muziek kan laten klinken als zojuist ge schapen zo fijn, zo helder, zo levend en met geest geladen, zonder een detaü te verwaarlo zen, zonder een instrument niet tot volmaakt klinken te dunn- gen en evenwel zo speels en licht en schijnbaar zonder enige moeite. Zeven en tachtig men moest eigenlijk alleen staande luisteren. SASKIA. Uniek bedrijf in Sloten Was wappert aan gemeentelijke waslijnen. (Van een speciale verslaggever) bergt binnen 7,'n wallen een massa merkwaardigheden. Een oude molen, een hele rij antieke geveltjes, een schilderachtige gracht, een stadhuis dat voor een deel museum is met kinderhoofdjes geplaveide stra ten Er is zo veel te zien, dat vreemde lingen in negen en negentig van de honderd gevallen aan de merkwaar digheden buiten de wallen geen of een slechts geringe aandacht beste den. Toch is er wel wat te zien. We bedoelen natuurlijk in de eerste plaats de vergezichten over bet wij de polderland en de uitgestrekte me ren, maar ook vlakbij bevindt zich iets, dat best „typisch Sloten" zou kunnen worden genoemd. Het is het grote aantal waslijnen op de bre de „berm" vlak achter de wallen. Aan een waslijn is niet veel te zien, maar als men weet, dat deze stuk jes draad, gespannen tussen twee palen, het eigendom zijn van het stadsbestuur en aan de Slotense huisvrouwen worden verhuurd, be gint er al een ander licht over deze voor de was onmisbare installaties te schijnen! Vijf en zeventig cent per jaar betaalt de Sloter huismoeder voor haar lijntje, voor welk bedrag ze dan bevrijd is van alle zorgen, die aan de instandhouding daarvan zijn verbonden. Aftandse palen ver vangt de gemeente. Een geroeste of gebroken draad? Een seintje naar het stadhuis en het komt in orde. Voor vijf en zeventig cent wappert de was een heel jaar lang in de wind (die niets kost). Kan het nog mooi er? Bovendien blijft de stad zelf op de huisvrouwelijke hoogtijdagen ge speend- van de onaesthetische touw tjes, met kletsnatte manufacturen. Voor de gemeente heeft dit pret tige systeem echter een onprettig nasmaakje. Aan huur brengen de lij nen per jaar namelijk slechts zestig gulden op. Een ieder kan op z'n vingers natellen, dat door dit lutte le bedrag maar een klein deel van de onderhoudskosten wordt gedekt. Het gemeentelijk lijnenbedrijf heeft dus te kampen met een met de re gelmaat van een klok terugkerend exploitatietekort. Er moet geld bij, maar dit schijnt voor de vroede va deren geen aanleiding te zijn het systeem te wijzigen. Een nette stad is hun blijkbaar heel wat waard! „Coco" Iaat zich niet Madame Chanel („Coco" voor in gewijden in de modewereld), die ruim vijfentwintig jaar geleden eer en roem verwierf 'met de exclusieve kle dij. die zrj in Parijs lanceerde, heeft zich niet "laten ontmoedigen door de nederlaag, welke zij dit voorjaar bg haar terugkomst in de wereld der „haute couture" geleden heeft. Ook dit najaar zal zij met een collectie uitkomen, en' zij is er van overtingd, dat zij dan meer succes zal hebben. Naar haar eigen mening was de col lectie, welke haar in de lente zo'n debacle bezorgd heeft, teveel op het verleden geïnspireerd; teveel een voortzetting van haar een kwart eeuw zo succesrijke methoden. Komend najaar zal zij, aldus heeft ze verzekerd, niet meer in deze fout ver vallen. Ze zal dan, volgens haar eigen woorden, „de kleding van de toe komst brengen". Cursussen voor jonge en voor oudere vrouwen. Onder de titel „Tussen school en maatschappij" organiseert het vor mingscentrum „De Vonk" in Noord- wijkerhout van 16 Augustus tot 11 September een cursus voor meisjes van zeventien tot twintig jaar. „Be roepskeuze". „gezinsleven", „vorming tot staatsburgeres" en „vrije tijdsbe steding" zijn de voornaamste onder werpen van deze cursus. Op de volks hogeschool „Olaertsduyn" te Ro~kan- je wordt van 26 Juli tót 7 Augustus een cursus gegeven met als onder werp „Mogelijkheden en moeilijkhe den voor een werkende vrouw". Advertentie. OUDE GENEVER \\i*l JiA Xj <r< Kleding voor kleine kereltjes Voor kleine kereltjes vindt U hier een zomers pakje van goed wasbare stof, dat bestaat uit een mouwloos bloesje en een broekje met elastiek in de bovenrand. Maakt U het geheel van dezelfde stof, dan vraagt het ca. l.oO m van 80 breed. Ook van twee erlei stof is het aardig, zoals U ziet. Wordt de blouse boven de broek gedragen, dan stikt U op het voor pand twee zakjes, die met een patje afgewerkt zijn. Dit patje en de kraag kunt U desgewenst van andere kleur nemen. Zij- en schoudernaden sluiten. De armsgaatjes worden met schuine repen afgewerkt. De kraag maakt U van dubbele stof, waartussen U de halsrand en de voorkanten van het split naait. U stikt de beennaden van het broekje dicht en sluit de midden naad. Desgewenst kunt U een voor sluiting aanbrengen maar gewoonlijk wordt deze bij dit soort broekjes achterwege gelaten. Tegen de boven rand stikt IJ een schuif, waardoor U elastiek haalt, of U stikt hem en kele malen met laste door. Wordt de blouse in de broek gedragen, dan zet U de zakjes op het broekje. Het (gestreepte) beleg aan de pijpjer vouwt U naar binnen, waarna 3 «vu*. k, iiaa, „uu,,ia A op o vallend de opslag inlegt. Langs de vouw kunt U een stiksel aanbren gen, dan blijft de opslag goed zitten. ELLA BEZE.MER.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1954 | | pagina 7