Rouleur Van Est sprong winnend naar finish van vierde étappe Van Breenen plukte geen vruchten van 200 km lange vlucht BOBET NAM WOUT WAGTMANS RESOLUUT LEIDERSTRUI AF RECORDS SNEUVELDEN IN ALLE KLASSEN BIJ T.T. IN ASSEN MAANDAG 12 JULI 1954 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT WINST EN VERLIES VOOR NEDERLAND IN DE TOUR Bobet thans in het geel gekleed; Thijs Roks hield de strijd niet vol Goed geld voor Pellenaars-ploeg (Van een speciale A.N.P.-verslaggever) De Tour de France is het afgelopen weekend, via twee étappes en een tijdrit, op liaar weg voortgestormd van Lille over Rouaan naar Caen. Een en ander is voor de, Nederlandse renners niet zonder succes verlopen. Wel verloor Wout Wagtmans in de tijdrit zijn gele trui aan Louison Bobet, de lieveling van het Franse wielerpubliek, maar men mag dit geen grote verrassing noemen. Wij leefden immers tot dusver een beetje op te grote voet? De vierde étappe was voor Nederland weer vreugdevol; Van Est ar riveerde op zijn eentje in Caen, nadat hy het peloton geruime tijd op een achterstand van 4 minuten wist te houden. De langzamerhand in vorm ko mende Jan Nolten bezette de derde plaats. De Fransman Dussoult won de derde étappe, die van Rijssel naar Rouaan leidde: de eerste Nederlander was toen Faanhof, die als achtste eindigde. Drie van onze landgenoten bezetten thans fraaie plaatsen in 't algemeen klassement: Wagtmans 2e, Wim van Est 7e en Gerrit Voorting 14e. Helaas zijn er ook minder prettige dingen te melden: Thijs Roks, die zichal enige t\jd niet fit voelde steen puisten, de lastigste kwaal voor de r enner staakten in de 4e étappe de strijd, terwyl Klaas van Est in die étappe een val maakte; zijn verwondin gen bleken echter nogal mee te vallen. In het ploegen klassement klommen de Nederlanders een plaatsje, zodat zij nu achter de Franse Nationalen tweede staan. De Nederlandse ploeg zegevierde dus voor de tweede maal in een étap pe en werd even zovele malen eerste in het dagklassement der teams. Be vrijd van de zware druk de gele trui tegen de aanstormende concui'renten te moeten verdedigen, hetgeen vele voordelen biedt, voegde de ploeg van Kees Pellenaars een aanzienlijk be drag toe aan de prijzen, welke in de afgelopen drie dagen reeds waren veroverd. De directeur van de Tour de Fran ce, Jacques Goddet, wenste aan de fi nish Wim van Est geluk met zijn overwinning. Hij drukte hem de hand en mompelde: „Fantastique, formida ble, Wim". Maar ook hij liet zich ontvallen, dat Nederland met Frans Nationale en de Zwitserse ploeg door hem werd beschouwd als grote favoriet voor de overwinning. Een glorieuze zege heeft Wim van Est behaald en hij was er overigens terecht, zo trots op, dat hij aan de finish iedereen uitdagend toeriep: „Zie je wel, dat ik nog fietsen kan..." Die vlucht van de man uit St. Wil- lebrord, op de helling van Houlgate, toen de Luxemburger Charlie Gaul was ontsnapt en 500 meter op het peloton had genomen, heeft diepe druk gemaakt op alle volgers van de Tour de France. Als een locomotief, zo x-egelmatig stampten de benen van Van Est rond, het hoofd diep over h et stuur gebogen, het lichaam ver der volkomen één met zyn fiets. De meeste volgauto's waren reeds voor uit gesneld, naar de finish. Waar schijnlijk hebben de inzittenden in de mening verkeerd, dat aangezien de étappe tot aan de 100ste kilometer een saai beloop had, wel een massale aankomst op het circuit van Caen zou zyn te verwachten. Van Est zette aan In totaal startten 107 renners voor de vierde étappe van Rouaan naar Caen over een afstand van 132 km. Na 32 km gelukte het de Belg Bran- kart aan het peloton te ontsnappen. De Zwitser Hollenstein zag kans het wiel van de Belg te nemen en. ging mee. De voorsprong was echter niet van lange duur. Spoedig werden zij weer door het peloton opgenomen en tot Villers werd elke uitlooppoging, vooral door Koblet ondernomen in de kiem gesmoord. Bij Villers (94 km.) viel de beslissing. Gaul (Luxemburg/ Zwitserland) demarreerde en lag bij Houlgate reeds 40 seconden voor. Toen Gaul 30 sec. voorsprong had zet te Van Est aan, hij sprng als een tij ger achter de Luxemburger aan. Al spoedig moest Gaul buigen voor macht en de kracht van de Nederlan der. die er overigens niet aan dacht om met Gaul de laatste 25 km samen te rijden, maar onmiddellijk door ging Met een tempo van 50 tot 55 km per uur over licht dalende, maar toch meestal vlakke wegen, die zeer boch tig waren, uitstekend geschikt voor een ontvluchtingspoging, vloog Van Est naar Caen toe en op 20 km voor het stadje bedroeg zijn voorsprong op Gaul 55 sec. en 1 min. 30 sec. op het peloton. Het sprak wel van zelf. dat aan de kop van het peloton de andere Neder landers aanvankelijk hebben getracht het tempo te drukken, maar een te genaanval van Koblet en Schaer, bij wie zich ook Bobet voegde, dwong de Nederlandse ploeg van tactiek te veranderen. Jan Nolten sprong met de cracks mee om even te laten zien, dat zijn rol in de Tour de France eigenlijk nog moest beginnen. Maar ondanks die tegenaanval wist Van Est zijn voorsprong niet alleen te behouden, maar zelfs te vergroten. Roks gaf op Wim van Est wist intussen niets van de ernstige val, welke zijn broer Klaas had gemaakt. Een Zwitser had zijn achterwiel geraakt, toen hij in volle vlucht lag, waardoor onze land genoot ten val' kwam en rechter schouder lelijk verwondde. De trui Henri Boudard werd onwel (Van een speciale A.N.P.-verslag gever) .- By de aankomst Vrijdagavond te Rijssel ontbrak voor het eerst Henri Boudard, president van de wedstrijd commissarissen en hoofdkampreehter op het appèl. De heer Boudard, die in het wereldje van de Tour de France zeer populair en een geziene figuur was, werd onwel, toen hij de karavaan in de tweede étappe volgde. Hij ge raakte buiten kennis en werd per ambulance-auto naar Rijssel vervoerd waar hij in het ziekenhuis is opgeno men. Zaterdag vernamen wij, dat ver schijnselen van verlamming bij hem opgetreden waren en zijn herstel zal geruime tijd vorderen. was aan flarden gescheurd en het bloed stroomde uit een diepe vlees wonde. Zijn pedaal was verbogen, zijn voetriempje stuk. Maar Kees Joosten, die met het liaisonwagentje vlak achter het peloton reed, kon on middellijk stoppen en met slechts luttele seconden tijdverlies kon de wilskrachtige Klaas de achtervolging inzetten, evenals de Zwitsers, die brj de valpartij waren betrokken. Kees Joost heeft in deze tweede halve étappe druk werk gehad, want hy had reeds na 60 km voor Thys Roks moeten stoppen, die toen de strijd wilde staken. Reeds in de mor genuren had Roks geklaagd over de steeds erger wordende pijnen, ge plaagd als hy werd door een aantal steenpuisten. Kees Pellenaars had hem nog moed ingesproken, maar in de middaguren was deze moed ver dwenen. Met de ambulancewagen heeft Roks de rit naar Caen verder afgelegd. De eerste Nederlander van het tiental heeft de strijd gestaakt. Wim van Est, onkundig var al de ze avontuurlijke en minder gunstig» gebeurtenissen, zette op de laatst» 10 km, aangemoedigd door de vele duizenden, die langs de kant van de weg op de hoge bermen stonden, de tanden op elkaar. Zijn voorsprong werd steeds groter en op ongeveer 8 km van de finish noteerden wij een verschil van 2% minuut op het pelo ton. Met een fantastische regelmaat bleef deze geboren rouleur rond draaien. In zijn hoofd hamerde steeds feller de gedachte; ik moet deze étappe winnen. Woiit Wagtmans heeft er reeds één gewonnen en en kele dagen de gele trui gedragen, met mij zullen ze ook rekening moeten houden. Het was deze gezonde rivaliteitsge dachte, welke hem vleugels gaf. Het, circuit, 2.6 km lang, moest nog door hem worden afgelegd. Maar voor on ze landgenoot werd het een zegetocht naar de finish. Geestdrift droeg hem de laatste kilometers verder naar de eindstreep, die hij lachend bereikte. Even later gleed Jan Nolten als derde door de finish. Een grimas ver scheen op het gezicht van Kees Pel lenaars, het was een aangename ver rassing voor hem en als hij op dc Limburger kon rekenen dan broeide er in de bergen nog wel wat voor de concurrenten PLOEGENTIJDRIT BIJ ROUAAN Zwitserse ploeg won strijdlustige Nederlanders op zevende plaats (Van een speciale A.N.P. verslaggever) In de ploegentijdrit in de morgen verreden op het autocircuit van Des Essarts, 20 kilometer van Rouaan in een heuvelachtige bosrijke streek ge legen, is Louison Bobet er in geslaagd Wout Wagtmans van de eerste plaats in het algemeen klassement te verdrijven. Een zwaar circuit, zeer geacciden teerd, van ruim 5 kilometer lengte, dat tweemaal moest worden afgelegd. De tijden van de drie best geplaatsten van elke ploeg werden bij elkaar op geteld en aan de hand hiervan werd het ploegenklassèment opgemaakt. De tijden van elke renner afzonderlyk werden natuurlijk gevoegd bij zyn totaaltyd in het individuele klassement. Bobet noteerde 15 min. 11 sec. te gen Wagtmans 15 min. 47 sec. en daarmee verwierf de Fransman, wiens achterstand immers slechts 1 seconde op Wagtmans bedroeg, de gele trui Er werd in vier series gereden. België, Noord-Oost-Centrum van Frank rijk en Nederland waren in de derde serie ondergebracht. De ploegen start ten met 2 min. verschil, maar tussen de series was de tussenruimte wat groter. In de Nederlandse ploeg was Roks verre van fit. Hij had er nog een twee de steenpuist bijgekregen, en de be handeling door de medische dienst van de Tour, bestaande uit een bestra ling van de gezwellen had tot nu toe weinig effect gesorteerd. Verder heeft Wout Wagtmans al 'n paar dagen last van keelpijn, zodat men zijn conditie ook niet perfect kon noemen. Niet tegenstaande heerste in de ploeg een strijdlustige stemming en men was vast voornemens om de favoriete Zwitserse ploeg de overwinning niet cadeau te geven. In de bocht van een vrij lange af daling, die met een 70 km vaart werd ~enomen, raakte Roks uit de koers, lij kwam in het gras langs de weg terecht en miste de aansluiting. In een van de vele volgende bochten kreeg Klaas van Est een lekke band, en ook hy boekte een achterstand. Tenslotte werd de lange klim naar het punt, waar start en finish waren inge richt Henk Faanhof te machtig. Op ongeveer een kilometer voor de tri bune moest hij lossen. Deze eerste ronde was door de drie mannen aan kop, Wagtmans, Voor ting en Van Est, in 8 min. 2 sec. af gelegd, een slechte tijd. Er waren al ietere gemaakt, terwijl Zwitserland n Frankrijk nog niet aan bod waren geweest. Het was toen al duidelijk, dat de prijzen voor deze ploegrit, wel ke respectievelijk 300.000 en 200.000 en 100.000 francs bedragen, niet voor onze ploeg waren weggelegd. Tweede ronde In de tweede ronde voerden de kop lopers het tempo op. Gerrit Voorting, Wim van Est en Nolten, fungeerden om beurten als gangmakers, terwijl Wagtmans zich in tweede of derde po sitie ophield. De lange afdaling werd thans met een vaart van 80 kilometer enomen. De laatste klim werd Van ireenen en Suykerbuyck noodlotting, terwijl Nolten, die veel werk had ver zet, tenslotte ook nog terrein verloor. Maenen was al veel eerder achterge raakt en zou gelijk met Roks arrive ren. Voor Voorting, Wagtmans en Wim Van Est werd dezelfde tijd. opgeno men, n.l. 15 min. 47 sec, dit bracht de tijd voor de ploeg dus op 47 min. 21 sec. De tweede ronde was door de drie kopmannen iets sneller afgelegd dan de eerste, n.l. in 7 min. 45 sec., een verschil dus van 17 sec. Verder waren de tijden van de Nederlanders: Klaas van Est 15 min. 55 sec., Nolten 15 min. 57 sec., Suykerbuyck 16 min. 07 sec. Van Breenen 16 min. 33 sec., Faanhof 17 ml 30 sec. en Maenen en Roks 18 min. 15 sec. Overeenkomstig de verwachtingen heeft Zwitserland de ploegrit gewon nen. Koblet en Schaer, die verwoed spurtend door de finish gingen, no teerden beiden 15 min. 2 sec., terwyl Kubler als derde aankwam in 15 min. 9 sec. Totaaltyd voor Zwitserland 45.13 sec. Frankryk werd tweede in 46 min. precies en West Frankryk derde met 46.57. Na Spanje, België en Noord-Oost-Centrum werd Nederland dus zevende met 47 min. 41 sec. Zoals gezegd heeft Wout Wagtmans zyn gele trui moeten afstaan aan Bobet. Wagtmans had na deze rit net 35 se conden achterstand op de Fransman en 16 seconden voorsprong op nummer 3, Koblet. Tenslotte moet nog vermeld wor den, dat aan Van Breenen, die Zater dagen de étappe naar Rouaan enkele VOETBAL Middelburg II reserve- eerste klasser Promotie res. tweede klasse In zijn laatste wedstrijd heeft Mid delburg II een kleine 2—1 overwin ning behaald op het bezoekende Baro nie II. Deze zege was echter niet meer nodig, want een dag voor de wedstrijd werd het protest van de Baronie II behandeld en algewezen. Daardoor was Middelburg II reeds gepromoveerd. De hoofdstedelingen staken met kop en schouders boven hun tegenstanders uit. hetgeen blijkt uit de eindstand: Middelburg H Schijndel II Baronie 11 4 3 1 0 7 11- 7 4 1 1 2 3 10- 9 4 0 2 2 2 5 -10 In de reserve derde klasse C ver loor Zierikzee met 21 van M.O.C. '39 n. DE GROTE PRIJS VAN NEERLAND Duke haalde gemiddelde snelheid van 169.171 km/u. De T.T.-races in Assen, welke Zaterdag onder gunstige weersomstandig heden werd gehouden en ongeveer 12.000 toeschouwers trokken, hebben in alle klassen nieuwe records opgeleverd. Jammer was echter dat er zo wei nig strijd was te zien. Reeds in de eerste ronden stond vast, wie er als eerste over de streep zou gaan. Na deze wedstrijden kan men zeg gen, dat de Engelsman Duke de beste coureur is. In de race van de halve liters ging Duke steeds sneller en snel ler en bleef uiteindelijk steken op een tijd van 4 min. 49.4 sec., dat is een ge middelde snelheid van 169.761 km-u. Hij zou ongetwijfeld sneller zijn ge weest, ware het niet, dat de prikkel ontbrak, omdat hij vrijwel geen strijd behoefde te leveren. De uitslag in de 250 cc klasse luidt (10 ronden, totaal 164,76 km)1 Haas (Duitsl.) met NSU 1 uur 4 min. 21.3 sec. (gem. snelheid 153.G24 km-u.). 2 Hollaus (Oostenr.) met NSU 1.05.07.7 (151.815 km-u.) 3 Baltis- berger (Duitsl.) met NSU 1.05.29.5 (150.965 km-u,). 4 Kavanagh (Austr.) met Guzzi 1.06.00.4 (149.783 km-u). 5 Miiller (Duitsl.) met NSU 1.06.38.4 (148.359 km-u. De snelste i-onde werd genoteerd door de Duitser Haas met een tijd van 6 min. 20.5 sec, hetgeen neerkomt op een gemiddelde snelheid van 155.885 km-u., dit is de grootste snelheid op het circuit van Assen bereikt. De uitslag in de 350 cc klasse luidt (12 ronden, totaal 197.71 km)1 An derson (G.B.) met Guzzi 1 uur 15 min. 26,5 sec (gem. snelheid 157.248 km-u). 2 Lorenzetti (It.) met Guzzi 1.17.56,2 (152.205 krmu.) 3 Coleman (Nw. Zee kilometers voor de finish na de ont snapping over bijna 200 kilometer sa men met Dussault, Meunier en Van Genechten eerst een inzinking en daarna nog een lekke band kreeg, de prijs van „de grootste pechvogel" werd toegekend. Tweehonderd piek. Altijd meegenomen", zei hij. RONDE VAN FRANKRIJK*-. land), met A.„.S. 1.18,37,1 (150. km-u.) 4 Mac Intyrs (Schotland) met A.J.S. 1.18.54,8 (150.352 km-u) 5 Hof man (Duitsl.) met DKW 1.19.13,6 (149.745 km-u.) De snelste ronde werd genoteerd door de Engelsman Anderson met 6 min. 11,8 sec, zijn gemiddelde snelheid bedroeg 159.532 km-u, hetgeen grootste snelheid is ooit in deze klasse op dit circuit bereikt. De uitslag van de 125 cc klasse luidt (7 ronden, totaal 115,33 km): 1 Hollaus (Oostenr.) met NSU 50 min. 21,7 sec. (gemiddelde snelheid 137.391 km-u.) 2 Müller (Did) met NSU 50.30,1 (137.051 km-u.) 3 Ubbiali (It.) met MV 50.50.4 (136.104 km-u.) 4 Baltisberger (Did. met NSU 51.44.8 (133.907 km-u.) 5 Haas (Did.) met NSU 51.44.9 (133.89? km-u.) 8 Van der Waardt (Ned.) met Eysink. 10 Simons (Ned.) met Mondial. 11 Kas pers (Ned.) met Eysink. 12 De Greef (Ned.) met Grefa. 13 Vierdag (Ned.) met Eysink. 14 Van der Eyk (Ned.) met Morini. 15 Stoltenkamp (Ned.) met Batavus. De Oostenrijkei- Hollaus noteerde met 7 min. 6.9 sec. de snelste ronde. De gemiddelde uursnelheid van 138.941 km, die hy daarbij bereikte, was eveneens de grootste snelheid ooit in deze klasse op het circuit van As sen behaald. De uitslag van de laatste race, die in de 500 cc klasse luidt (16 ronden, totaal 263.62 km)1 Duke (G.B.) met Gilera 1 uur 34 min. 13.7 sec. (gem. snelheid 167.863 km-u.) 2 Anderson (G.B.) met Guzzi 1.35.42.2 (165.266 km-u.) 3 Bandirola (It.) met MV 1.35.44,3 (165.220 km-u.) 4 Coleman (Nw. Zeeland) met AJS 1.36.24,8 De vertegenwoordigster van de win nende damesploeg uit Middelburg mocht. Zaterdag na dc te Goes gehou den provinciale Rode Kruis wedstrij den een medaille in ontvangst nemen van mevrouw E. C. N. van Heel Van Dissel, gewestelijk ondercotn- mandante helpsters. (Foto P.Z.C.) (164.055 km-u.) 5 Dale (G.B.) met MV 1.36.27.7 (163.987 km-u.) 8 Veer (Ned.) met Gilera 1.39.48,6 (158.465 (Ned.) met BMWeen:58:))AZ km-u.) 11 Knijncnburg (Ned.) met BMW op 1 ronde. 13 Bakker (Ned.) met Norton op 2 ronden. 14 Iesberts (Ned.) met Matchless. 15 Simons (Ned.) met Matchless. 16 Van Burik (Ned.) met Norton. Duke noteerde de snelste ronde met een tijd van 5 min. 49.4 sec., zijn ge middelde uursnelheid van 169.761 km was de hoogste, ooit in deze klasse op dit circuit bereikt. 14JUU19S4 DE DERDE ETAPPE VAN DE TOUR Aanvallen van Zwitser Hugo Koblet werden met succes afgeslagen (Van een speciale A.N.P.-verslaggever) Voor de Fransen was het te Rijssel de grote vraag wat Louis Bobet in dc derde étappe zou doen. Hij had in het algemeen klassement één seconde achterstand op Wout Wagtmans. Zou hy proberen Wagtmans de gele trui afhandig te maken? Of achtte hij die gele trui, zo in het begin van de Ronde, een te hachelijk bezit, omdat de drager prompt het doelwit wordt van vele aanvallen? Het was dus een kwestie van tactiek, en voor beide alternatieven viel wat te zeggen. Hoe het zij, na de derde étappe was Wagtmans nog altyd eerste in het al gemeen klassement, terwyl Bobet op de tweede plaats stond. Wout Wagtmans heeft andermaal zeer intelligent gereden en listig ge profiteerd van de rivaliteit tussen de Zwitserse en de Franse ploeg. In het begin van de étappe waren vier avonturiers weggelopen, maar aange zien zij, indien de voorsprong tot on geveer tien minuten kon borden be perkt, niet gevaarlijk voor de groten konden worden, liet men hen hun gang gaan. Het grote peloton kreeg echter steeds mèer achterstand, op een gegeven moment zelfs al minu ten. De gele trui van Wagtmans was toen in gevaar, want Meunier en van Genechten stonden in het algemeen klassement 15 minuten en 39 secon den achter op onze landgenoot. Maar hieruit mag men niet conclu deren, dat er geen spanningen in de groep heersten en dat er geen explo sies zijn geweest in de vorm van felle demarrages, die weer werden gevolgd door even resolute tegenaanvallen. Het was Koblet die tot tweemaal toe een voorsprong nam. welke ech ter steeds op niets uitliep. Wat later, bij Vignacourt op een steile helling, probeerde hy het nog een keer. Nu gingen echter Privat van de Franse Zuid-Westploeg, Cie- leska van N. O. C. en Wout Wagt mans met hem mee. Het viertal reed zich los en bracht het tot 20 secon den voorsprong. Maar de Franse na tionalen wierpen, onder aanvoering van Bobet en Geminani roet in het eten en ook deze aanval werd ge fnuikt. Zo speelde zich, ver achter de vier stoutmoedigen, die al een kleine 25 km na de start, met 200 km voor de boeg, waren weggelopen, een strijd af tussen de grote heren. De vier vluchtelingen waren de Belg Van Genechten, Dussault van de Zuidwest ploeg, Meunier van de Ploeg N.O.C. cn Hein van Breenen. Tengevolge van de rivaliteit in de hoofdgroep, kon dit kwartet de bres steeds wijder maken, zodat wij bij Doullens een verschil van 11 minu ten noteerden. Daarna slonk het ge leidelijk en na de bevoorrading te Forggs-les-Eaux moest men zich zelfs afvragen of die lange vlucht van bijna 200 km tenslotte niet in een catastrophe voor de initiatiefnemers zou eindigen, zo snel kwam toen het peloton opzetten. Al voor Les Fogres was het peloton uiteen gerekt want nu gingen de groten op de laatste 40 km hun roeven uitspelen. In stort buien en door nevelbanken, die het uitzicht tot enkele honderden meters beperkten, stormde Mahé achter de vluchtelingen aan. maar hij kon zo hard niet rijden of Bluson haalde hem in, en ging hem voorbij om daarna bijna twee kilometer alleen aan de kop van het peloton te rijden. Het waren eigenaardig genoeg de Franse De klassementen De uitslag van de derde étappe luid de; 1, Dussault (Fr.) 6.19.5a: 2. Meunier (Fr. N.O.C.) z.t.; 3. Van Genechten (ET.) z.t.; 4. Alomar (Spanje) 6.21.27; 5. Forlini (lie de France) 6.21.31; 6. Kubler (Zw.); 7. Bauvin (Fr. N.O.C.): 8. Faanhof (Ned.); 9. Remy (Fr-); 19 Koblet (Zw.); 11. Fanarjo (Fr. W.); 12. Tonello (lie de France); 13. Ockers (B.); 14 ex aequo" een groot peloton, waarin zich o.a. bevon den Bobet (Fr.). Geminiani (Fr.). Nolten (Ned.). Klaas van Est (Ned.), Voorting (Ned.), allen dezelfde tijd als Forlini 6.21.31; 75, Suykerbuyck (Ned.) 6.23.12; 77. Van Breenen (Ned 6.24.04; 103 Maenen (Ned.) 6.38-30" 104. Roks (Ned.) z.t. Het klassement van de ploegentijdrit, welke op het circuit van Rouen werd ge houden, waarbij de afstand van 10.2 km tweemaal moest worden gereden, luidde; 1. Zwitserland; 2. Frankrijk; 3. Frank rijk West; 4. Spanje; 5. België; 6. Frank rijk N.O.C.7 Nederland (Voorting, Wagtmans en Wim van Est ieder 15.47) 47.21. De tijden van de overige Nederlanders waren; Kiaas van Est 15.55, Nolten 15.57; Suykerbuyck 16,07; Van Breenen 16.33; Faanhof 17.30; Maenen en Roks ieder 18.15. De uitslag van de vierde étappe luidde: Wim van Est 3.16.03 2. Gaul (Luxem burg/Oostenrijk) 3.19.16; a.Noltcn (Ned.) 3.19.49; 4. Quentin (He de France) z.t.; 5. 5. Darrigade (Fr.) 3.2011; 6. Bouvin (Fr. N.O.C.) z.t. als Darrigade 3.20.11; 7. Schaer (Zw.) z.t.; 8. Koblet (Zw.) z.t.; 9. Maenen (Ned.) z.t.; 10. ex aequo een groot peloton waarbij Bobet iFr.) Deledda (Fr.) Forestier (Fr.). Geminiani (Fr.), Lauredï (Fr.). Molineris (Fr.). Remy (Fr.), Rolland (Fr.), Teisseire (Fr.) Faanhof (Ned.), Suykerbuyck (Ned Van Breeneq (Ned.), Klaas van Est (Ned.). Voorting (Ned.), Wagtmans (Ned.), Branckart (B.i Close (E\). Debruyne (B.), Demulder (B.), De- rijeke (B.). De Smet (B.). allen zelfde tijd als Darrigade 3.20.11. Het ploegenklassement van de vierde étappe luidde: 1 Nederland (Wim van Est., Noltcn, Maenen) 9.55.03; 2. He de France 10.00.11; 3 t/m 10 Frankrijk, Zwit serland, Frankrijk N.O.C.. België. Frank rijk West, Frankrijk Zuid Oost. Spanje, Frankrijk Zuid West 10.00.33; 11. Luxem burg-Oostenrijk 10.09.21 Het aigemeen klassement na de vierde étappe luidt: 1. Bobet (Fr.) 22.11.13; 2. Wagtmans (Ned.) 22.11.48; 3. Koblet (Zw.) 22.12.04; 4. Bauvin (Fr.) 22,12.12; 5. Schaer (Zw.) 22.12.14; 6. Robic (Fr. West) 22.12.39; 7. Wim van Est (Ned.) 22.13.00; 8. Deledda (Fr.) 22.18.11; 9. Alomar (Sp.) 22.18.27; 10. Ockers (B.) 22.13.29 11. Dackay (Fr. N. O.C.) 22.18.4fe; 12. De Smet (B.) 22.18.49; 13. Carle (lie de France) 22.18,56; 14. Voorting (Ned.) 22.19.10; 15. Darrigade (Fr.) 22.19.36 16. Gaul (Lux-Oostenrijk) 22.20.32; 17. Kubler (Zw.) 22.20.34; 18. Ge miniani (Fr.) 22.21.31; 19. Forestier (Fr.) 22.21.43; 20. Mallejac (Fr. West) 22.22.14: 28. Nolten (Ned.) 22.27.15; 66 Klaas van Est (Ned.) 22.36.33; 74. Van Breenen (Ned.) 22.42.28; 81. Faanhof (Ned.) 22.46.04; 82. Suykerbuyck (Ned.) 22,46.27; 101. Van Maenen (Ned.) 23.03.50. Het algemeen ploegenklassement na de vierde étappe luidt: 1. Frankrijk 65.51.04; 2. Nederland 65.55.39; 3. Zwitserland 65.59.39; 4. Frank rijk N.O.C. 66.01.59; 5. België 66.01.59. Het puntenklassement na de vierde étappe, RouaanCaen, luidt: 1. Bauvin (Fr. N.O.C.) 19 punten; 2. Ko blet (Zw.) 33 punten; 3. Robic (Fr.) 39 punten; 4. Van Est (Ned.) 42 punten; 10. Wagtmans (Ned.) 70 punten. nationalen. met Bobet aan het hoofd, die deze uitlooppoging te niet deden. Koblet en Wagtmans waren met Bo bet meegegaan, zoals te verwachten was. Tien kilometer voor Rouaan had den Van Breenen, Van Genechten, Meunier en Dussault nog twee en een halve minuut voorsprong op hun achtervolgers. Van Breenen zat „dood", hy moest de drie andere la ten gaan, jammer genoeg net voor dat de lange afdaling naar Rouaan begon. Een kilometer voor de finish kreeg hij nog de pech van een lekke band. Zijn makkers plukten de ver diende vruchten van nun inspanning en Dussault ging als eerste over de streep, vóór Meunier en Van Genech ten. Roks, die zeer te lijden had van een steenpuist kwam ongeveer twin tig minuten na de winnaar en met hem Maenen. die een lekke band had opgelopen,

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1954 | | pagina 3