Rouleur Van Est sprong winnend
naar finish van vierde étappe
Van Breenen plukte geen vruchten
van 200 km lange vlucht
BOBET NAM WOUT WAGTMANS
RESOLUUT LEIDERSTRUI AF
RECORDS SNEUVELDEN IN ALLE
KLASSEN BIJ T.T. IN ASSEN
MAANDAG 12 JULI 1954
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
WINST EN VERLIES VOOR NEDERLAND IN DE TOUR
Bobet thans in het geel gekleed; Thijs
Roks hield de strijd niet vol
Goed geld voor Pellenaars-ploeg
(Van een speciale A.N.P.-verslaggever)
De Tour de France is het afgelopen weekend, via twee étappes en een
tijdrit, op liaar weg voortgestormd van Lille over Rouaan naar Caen. Een
en ander is voor de, Nederlandse renners niet zonder succes verlopen. Wel
verloor Wout Wagtmans in de tijdrit zijn gele trui aan Louison Bobet,
de lieveling van het Franse wielerpubliek, maar men mag dit geen grote
verrassing noemen. Wij leefden immers tot dusver een beetje op te grote
voet? De vierde étappe was voor Nederland weer vreugdevol; Van Est ar
riveerde op zijn eentje in Caen, nadat hy het peloton geruime tijd op een
achterstand van 4 minuten wist te houden. De langzamerhand in vorm ko
mende Jan Nolten bezette de derde plaats. De Fransman Dussoult won de
derde étappe, die van Rijssel naar Rouaan leidde: de eerste Nederlander
was toen Faanhof, die als achtste eindigde. Drie van onze landgenoten
bezetten thans fraaie plaatsen in 't algemeen klassement: Wagtmans 2e,
Wim van Est 7e en Gerrit Voorting 14e. Helaas zijn er ook minder prettige
dingen te melden: Thijs Roks, die zichal enige t\jd niet fit voelde steen
puisten, de lastigste kwaal voor de r enner staakten in de 4e étappe de
strijd, terwyl Klaas van Est in die étappe een val maakte; zijn verwondin
gen bleken echter nogal mee te vallen. In het ploegen klassement klommen
de Nederlanders een plaatsje, zodat zij nu achter de Franse Nationalen
tweede staan.
De Nederlandse ploeg zegevierde
dus voor de tweede maal in een étap
pe en werd even zovele malen eerste
in het dagklassement der teams. Be
vrijd van de zware druk de gele trui
tegen de aanstormende concui'renten
te moeten verdedigen, hetgeen vele
voordelen biedt, voegde de ploeg van
Kees Pellenaars een aanzienlijk be
drag toe aan de prijzen, welke in de
afgelopen drie dagen reeds waren
veroverd.
De directeur van de Tour de Fran
ce, Jacques Goddet, wenste aan de fi
nish Wim van Est geluk met zijn
overwinning. Hij drukte hem de hand
en mompelde: „Fantastique, formida
ble, Wim". Maar ook hij liet zich
ontvallen, dat Nederland met
Frans Nationale en de Zwitserse
ploeg door hem werd beschouwd als
grote favoriet voor de overwinning.
Een glorieuze zege heeft Wim van
Est behaald en hij was er overigens
terecht, zo trots op, dat hij aan de
finish iedereen uitdagend toeriep:
„Zie je wel, dat ik nog fietsen kan..."
Die vlucht van de man uit St. Wil-
lebrord, op de helling van Houlgate,
toen de Luxemburger Charlie Gaul
was ontsnapt en 500 meter op het
peloton had genomen, heeft diepe
druk gemaakt op alle volgers van de
Tour de France. Als een locomotief,
zo x-egelmatig stampten de benen van
Van Est rond, het hoofd diep over
h et stuur gebogen, het lichaam ver
der volkomen één met zyn fiets. De
meeste volgauto's waren reeds voor
uit gesneld, naar de finish. Waar
schijnlijk hebben de inzittenden in de
mening verkeerd, dat aangezien de
étappe tot aan de 100ste kilometer
een saai beloop had, wel een massale
aankomst op het circuit van Caen
zou zyn te verwachten.
Van Est zette aan
In totaal startten 107 renners voor
de vierde étappe van Rouaan naar
Caen over een afstand van 132 km.
Na 32 km gelukte het de Belg Bran-
kart aan het peloton te ontsnappen.
De Zwitser Hollenstein zag kans het
wiel van de Belg te nemen en. ging
mee. De voorsprong was echter niet
van lange duur. Spoedig werden zij
weer door het peloton opgenomen en
tot Villers werd elke uitlooppoging,
vooral door Koblet ondernomen in de
kiem gesmoord. Bij Villers (94 km.)
viel de beslissing. Gaul (Luxemburg/
Zwitserland) demarreerde en lag bij
Houlgate reeds 40 seconden voor.
Toen Gaul 30 sec. voorsprong had zet
te Van Est aan, hij sprng als een tij
ger achter de Luxemburger aan. Al
spoedig moest Gaul buigen voor
macht en de kracht van de Nederlan
der. die er overigens niet aan dacht
om met Gaul de laatste 25 km samen
te rijden, maar onmiddellijk door ging
Met een tempo van 50 tot 55 km per
uur over licht dalende, maar toch
meestal vlakke wegen, die zeer boch
tig waren, uitstekend geschikt voor
een ontvluchtingspoging, vloog Van
Est naar Caen toe en op 20 km voor
het stadje bedroeg zijn voorsprong op
Gaul 55 sec. en 1 min. 30 sec. op het
peloton.
Het sprak wel van zelf. dat aan de
kop van het peloton de andere Neder
landers aanvankelijk hebben getracht
het tempo te drukken, maar een te
genaanval van Koblet en Schaer, bij
wie zich ook Bobet voegde, dwong de
Nederlandse ploeg van tactiek te
veranderen. Jan Nolten sprong met
de cracks mee om even te laten zien,
dat zijn rol in de Tour de France
eigenlijk nog moest beginnen. Maar
ondanks die tegenaanval wist Van
Est zijn voorsprong niet alleen te
behouden, maar zelfs te vergroten.
Roks gaf op
Wim van Est wist intussen niets
van de ernstige val, welke zijn broer
Klaas had gemaakt. Een Zwitser had
zijn achterwiel geraakt, toen hij in
volle vlucht lag, waardoor onze land
genoot ten val' kwam en rechter
schouder lelijk verwondde. De trui
Henri Boudard werd onwel
(Van een speciale A.N.P.-verslag
gever) .-
By de aankomst Vrijdagavond te
Rijssel ontbrak voor het eerst Henri
Boudard, president van de wedstrijd
commissarissen en hoofdkampreehter
op het appèl. De heer Boudard, die in
het wereldje van de Tour de France
zeer populair en een geziene figuur
was, werd onwel, toen hij de karavaan
in de tweede étappe volgde. Hij ge
raakte buiten kennis en werd per
ambulance-auto naar Rijssel vervoerd
waar hij in het ziekenhuis is opgeno
men. Zaterdag vernamen wij, dat ver
schijnselen van verlamming bij hem
opgetreden waren en zijn herstel zal
geruime tijd vorderen.
was aan flarden gescheurd en het
bloed stroomde uit een diepe vlees
wonde. Zijn pedaal was verbogen,
zijn voetriempje stuk. Maar Kees
Joosten, die met het liaisonwagentje
vlak achter het peloton reed, kon on
middellijk stoppen en met slechts
luttele seconden tijdverlies kon de
wilskrachtige Klaas de achtervolging
inzetten, evenals de Zwitsers, die brj
de valpartij waren betrokken.
Kees Joost heeft in deze tweede
halve étappe druk werk gehad, want
hy had reeds na 60 km voor Thys
Roks moeten stoppen, die toen de
strijd wilde staken. Reeds in de mor
genuren had Roks geklaagd over de
steeds erger wordende pijnen, ge
plaagd als hy werd door een aantal
steenpuisten. Kees Pellenaars had
hem nog moed ingesproken, maar in
de middaguren was deze moed ver
dwenen. Met de ambulancewagen
heeft Roks de rit naar Caen verder
afgelegd. De eerste Nederlander van
het tiental heeft de strijd gestaakt.
Wim van Est, onkundig var al de
ze avontuurlijke en minder gunstig»
gebeurtenissen, zette op de laatst»
10 km, aangemoedigd door de vele
duizenden, die langs de kant van de
weg op de hoge bermen stonden, de
tanden op elkaar. Zijn voorsprong
werd steeds groter en op ongeveer
8 km van de finish noteerden wij een
verschil van 2% minuut op het pelo
ton. Met een fantastische regelmaat
bleef deze geboren rouleur rond
draaien. In zijn hoofd hamerde steeds
feller de gedachte; ik moet deze
étappe winnen. Woiit Wagtmans
heeft er reeds één gewonnen en en
kele dagen de gele trui gedragen, met
mij zullen ze ook rekening moeten
houden.
Het was deze gezonde rivaliteitsge
dachte, welke hem vleugels gaf. Het,
circuit, 2.6 km lang, moest nog door
hem worden afgelegd. Maar voor on
ze landgenoot werd het een zegetocht
naar de finish. Geestdrift droeg
hem de laatste kilometers verder
naar de eindstreep, die hij lachend
bereikte.
Even later gleed Jan Nolten als
derde door de finish. Een grimas ver
scheen op het gezicht van Kees Pel
lenaars, het was een aangename ver
rassing voor hem en als hij op dc
Limburger kon rekenen dan broeide
er in de bergen nog wel wat voor de
concurrenten
PLOEGENTIJDRIT BIJ ROUAAN
Zwitserse ploeg won strijdlustige Nederlanders
op zevende plaats
(Van een speciale A.N.P. verslaggever)
In de ploegentijdrit in de morgen verreden op het autocircuit van Des
Essarts, 20 kilometer van Rouaan in een heuvelachtige bosrijke streek ge
legen, is Louison Bobet er in geslaagd Wout Wagtmans van de eerste plaats
in het algemeen klassement te verdrijven. Een zwaar circuit, zeer geacciden
teerd, van ruim 5 kilometer lengte, dat tweemaal moest worden afgelegd.
De tijden van de drie best geplaatsten van elke ploeg werden bij elkaar op
geteld en aan de hand hiervan werd het ploegenklassèment opgemaakt. De
tijden van elke renner afzonderlyk werden natuurlijk gevoegd bij zyn
totaaltyd in het individuele klassement. Bobet noteerde 15 min. 11 sec. te
gen Wagtmans 15 min. 47 sec. en daarmee verwierf de Fransman, wiens
achterstand immers slechts 1 seconde op Wagtmans bedroeg, de gele trui
Er werd in vier series gereden. België, Noord-Oost-Centrum van Frank
rijk en Nederland waren in de derde serie ondergebracht. De ploegen start
ten met 2 min. verschil, maar tussen de series was de tussenruimte wat
groter.
In de Nederlandse ploeg was Roks
verre van fit. Hij had er nog een twee
de steenpuist bijgekregen, en de be
handeling door de medische dienst
van de Tour, bestaande uit een bestra
ling van de gezwellen had tot nu toe
weinig effect gesorteerd. Verder heeft
Wout Wagtmans al 'n paar dagen last
van keelpijn, zodat men zijn conditie
ook niet perfect kon noemen. Niet
tegenstaande heerste in de ploeg een
strijdlustige stemming en men was
vast voornemens om de favoriete
Zwitserse ploeg de overwinning niet
cadeau te geven.
In de bocht van een vrij lange af
daling, die met een 70 km vaart werd
~enomen, raakte Roks uit de koers,
lij kwam in het gras langs de weg
terecht en miste de aansluiting. In
een van de vele volgende bochten
kreeg Klaas van Est een lekke band,
en ook hy boekte een achterstand.
Tenslotte werd de lange klim naar het
punt, waar start en finish waren inge
richt Henk Faanhof te machtig. Op
ongeveer een kilometer voor de tri
bune moest hij lossen.
Deze eerste ronde was door de drie
mannen aan kop, Wagtmans, Voor
ting en Van Est, in 8 min. 2 sec. af
gelegd, een slechte tijd. Er waren al
ietere gemaakt, terwijl Zwitserland
n Frankrijk nog niet aan bod waren
geweest. Het was toen al duidelijk,
dat de prijzen voor deze ploegrit, wel
ke respectievelijk 300.000 en 200.000
en 100.000 francs bedragen, niet voor
onze ploeg waren weggelegd.
Tweede ronde
In de tweede ronde voerden de kop
lopers het tempo op. Gerrit Voorting,
Wim van Est en Nolten, fungeerden
om beurten als gangmakers, terwijl
Wagtmans zich in tweede of derde po
sitie ophield. De lange afdaling werd
thans met een vaart van 80 kilometer
enomen. De laatste klim werd Van
ireenen en Suykerbuyck noodlotting,
terwijl Nolten, die veel werk had ver
zet, tenslotte ook nog terrein verloor.
Maenen was al veel eerder achterge
raakt en zou gelijk met Roks arrive
ren.
Voor Voorting, Wagtmans en Wim
Van Est werd dezelfde tijd. opgeno
men, n.l. 15 min. 47 sec, dit bracht
de tijd voor de ploeg dus op 47 min. 21
sec. De tweede ronde was door de drie
kopmannen iets sneller afgelegd dan
de eerste, n.l. in 7 min. 45 sec., een
verschil dus van 17 sec. Verder waren
de tijden van de Nederlanders: Klaas
van Est 15 min. 55 sec., Nolten 15
min. 57 sec., Suykerbuyck 16 min. 07
sec. Van Breenen 16 min. 33 sec.,
Faanhof 17 ml 30 sec. en Maenen en
Roks 18 min. 15 sec.
Overeenkomstig de verwachtingen
heeft Zwitserland de ploegrit gewon
nen. Koblet en Schaer, die verwoed
spurtend door de finish gingen, no
teerden beiden 15 min. 2 sec., terwyl
Kubler als derde aankwam in 15 min.
9 sec. Totaaltyd voor Zwitserland
45.13 sec. Frankryk werd tweede in
46 min. precies en West Frankryk
derde met 46.57. Na Spanje, België en
Noord-Oost-Centrum werd Nederland
dus zevende met 47 min. 41 sec. Zoals
gezegd heeft Wout Wagtmans zyn
gele trui moeten afstaan aan Bobet.
Wagtmans had na deze rit net 35 se
conden achterstand op de Fransman
en 16 seconden voorsprong op nummer
3, Koblet.
Tenslotte moet nog vermeld wor
den, dat aan Van Breenen, die Zater
dagen de étappe naar Rouaan enkele
VOETBAL
Middelburg II reserve-
eerste klasser
Promotie res. tweede klasse
In zijn laatste wedstrijd heeft Mid
delburg II een kleine 2—1 overwin
ning behaald op het bezoekende Baro
nie II. Deze zege was echter niet
meer nodig, want een dag voor de
wedstrijd werd het protest van de
Baronie II behandeld en algewezen.
Daardoor was Middelburg II reeds
gepromoveerd. De hoofdstedelingen
staken met kop en schouders boven
hun tegenstanders uit. hetgeen blijkt
uit de eindstand:
Middelburg H
Schijndel II
Baronie 11
4 3 1 0 7 11- 7
4 1 1 2 3 10- 9
4 0 2 2 2 5 -10
In de reserve derde klasse C ver
loor Zierikzee met 21 van M.O.C.
'39 n.
DE GROTE PRIJS VAN NEERLAND
Duke haalde gemiddelde snelheid van 169.171 km/u.
De T.T.-races in Assen, welke Zaterdag onder gunstige weersomstandig
heden werd gehouden en ongeveer 12.000 toeschouwers trokken, hebben in
alle klassen nieuwe records opgeleverd. Jammer was echter dat er zo wei
nig strijd was te zien. Reeds in de eerste ronden stond vast, wie er als eerste
over de streep zou gaan.
Na deze wedstrijden kan men zeg
gen, dat de Engelsman Duke de beste
coureur is. In de race van de halve
liters ging Duke steeds sneller en snel
ler en bleef uiteindelijk steken op een
tijd van 4 min. 49.4 sec., dat is een ge
middelde snelheid van 169.761 km-u.
Hij zou ongetwijfeld sneller zijn ge
weest, ware het niet, dat de prikkel
ontbrak, omdat hij vrijwel geen strijd
behoefde te leveren.
De uitslag in de 250 cc klasse luidt
(10 ronden, totaal 164,76 km)1 Haas
(Duitsl.) met NSU 1 uur 4 min. 21.3
sec. (gem. snelheid 153.G24 km-u.).
2 Hollaus (Oostenr.) met NSU
1.05.07.7 (151.815 km-u.) 3 Baltis-
berger (Duitsl.) met NSU 1.05.29.5
(150.965 km-u,). 4 Kavanagh (Austr.)
met Guzzi 1.06.00.4 (149.783 km-u).
5 Miiller (Duitsl.) met NSU 1.06.38.4
(148.359 km-u.
De snelste i-onde werd genoteerd
door de Duitser Haas met een tijd van
6 min. 20.5 sec, hetgeen neerkomt op
een gemiddelde snelheid van 155.885
km-u., dit is de grootste snelheid op
het circuit van Assen bereikt.
De uitslag in de 350 cc klasse luidt
(12 ronden, totaal 197.71 km)1 An
derson (G.B.) met Guzzi 1 uur 15 min.
26,5 sec (gem. snelheid 157.248 km-u).
2 Lorenzetti (It.) met Guzzi 1.17.56,2
(152.205 krmu.) 3 Coleman (Nw. Zee
kilometers voor de finish na de ont
snapping over bijna 200 kilometer sa
men met Dussault, Meunier en Van
Genechten eerst een inzinking en
daarna nog een lekke band kreeg, de
prijs van „de grootste pechvogel"
werd toegekend. Tweehonderd piek.
Altijd meegenomen", zei hij.
RONDE VAN FRANKRIJK*-.
land), met A.„.S. 1.18,37,1 (150.
km-u.) 4 Mac Intyrs (Schotland) met
A.J.S. 1.18.54,8 (150.352 km-u) 5 Hof
man (Duitsl.) met DKW 1.19.13,6
(149.745 km-u.)
De snelste ronde werd genoteerd
door de Engelsman Anderson met 6
min. 11,8 sec, zijn gemiddelde snelheid
bedroeg 159.532 km-u, hetgeen
grootste snelheid is ooit in deze klasse
op dit circuit bereikt.
De uitslag van de 125 cc klasse
luidt (7 ronden, totaal 115,33 km): 1
Hollaus (Oostenr.) met NSU 50 min.
21,7 sec. (gemiddelde snelheid 137.391
km-u.) 2 Müller (Did) met NSU
50.30,1 (137.051 km-u.) 3 Ubbiali (It.)
met MV 50.50.4 (136.104 km-u.) 4
Baltisberger (Did. met NSU 51.44.8
(133.907 km-u.) 5 Haas (Did.) met
NSU 51.44.9 (133.89? km-u.) 8 Van
der Waardt (Ned.) met Eysink. 10
Simons (Ned.) met Mondial. 11 Kas
pers (Ned.) met Eysink. 12 De Greef
(Ned.) met Grefa. 13 Vierdag (Ned.)
met Eysink. 14 Van der Eyk (Ned.)
met Morini. 15 Stoltenkamp (Ned.)
met Batavus.
De Oostenrijkei- Hollaus noteerde
met 7 min. 6.9 sec. de snelste ronde.
De gemiddelde uursnelheid van
138.941 km, die hy daarbij bereikte,
was eveneens de grootste snelheid ooit
in deze klasse op het circuit van As
sen behaald.
De uitslag van de laatste race, die
in de 500 cc klasse luidt (16 ronden,
totaal 263.62 km)1 Duke (G.B.) met
Gilera 1 uur 34 min. 13.7 sec. (gem.
snelheid 167.863 km-u.) 2 Anderson
(G.B.) met Guzzi 1.35.42.2 (165.266
km-u.) 3 Bandirola (It.) met MV
1.35.44,3 (165.220 km-u.) 4 Coleman
(Nw. Zeeland) met AJS 1.36.24,8
De vertegenwoordigster van de win
nende damesploeg uit Middelburg
mocht. Zaterdag na dc te Goes gehou
den provinciale Rode Kruis wedstrij
den een medaille in ontvangst nemen
van mevrouw E. C. N. van Heel
Van Dissel, gewestelijk ondercotn-
mandante helpsters.
(Foto P.Z.C.)
(164.055 km-u.) 5 Dale (G.B.) met
MV 1.36.27.7 (163.987 km-u.) 8 Veer
(Ned.) met Gilera 1.39.48,6 (158.465
(Ned.) met BMWeen:58:))AZ
km-u.) 11 Knijncnburg (Ned.) met
BMW op 1 ronde. 13 Bakker (Ned.)
met Norton op 2 ronden. 14 Iesberts
(Ned.) met Matchless. 15 Simons
(Ned.) met Matchless. 16 Van Burik
(Ned.) met Norton.
Duke noteerde de snelste ronde met
een tijd van 5 min. 49.4 sec., zijn ge
middelde uursnelheid van 169.761 km
was de hoogste, ooit in deze klasse op
dit circuit bereikt.
14JUU19S4
DE DERDE ETAPPE VAN DE TOUR
Aanvallen van Zwitser Hugo Koblet
werden met succes afgeslagen
(Van een speciale A.N.P.-verslaggever)
Voor de Fransen was het te Rijssel de grote vraag wat Louis Bobet in
dc derde étappe zou doen. Hij had in het algemeen klassement één seconde
achterstand op Wout Wagtmans. Zou hy proberen Wagtmans de gele trui
afhandig te maken? Of achtte hij die gele trui, zo in het begin van de
Ronde, een te hachelijk bezit, omdat de drager prompt het doelwit wordt
van vele aanvallen? Het was dus een kwestie van tactiek, en voor beide
alternatieven viel wat te zeggen. Hoe het zij, na de derde étappe was
Wagtmans nog altyd eerste in het al gemeen klassement, terwyl Bobet op
de tweede plaats stond.
Wout Wagtmans heeft andermaal
zeer intelligent gereden en listig ge
profiteerd van de rivaliteit tussen de
Zwitserse en de Franse ploeg. In het
begin van de étappe waren vier
avonturiers weggelopen, maar aange
zien zij, indien de voorsprong tot on
geveer tien minuten kon borden be
perkt, niet gevaarlijk voor de groten
konden worden, liet men hen hun
gang gaan. Het grote peloton kreeg
echter steeds mèer achterstand, op
een gegeven moment zelfs al minu
ten. De gele trui van Wagtmans was
toen in gevaar, want Meunier en van
Genechten stonden in het algemeen
klassement 15 minuten en 39 secon
den achter op onze landgenoot.
Maar hieruit mag men niet conclu
deren, dat er geen spanningen in de
groep heersten en dat er geen explo
sies zijn geweest in de vorm van felle
demarrages, die weer werden gevolgd
door even resolute tegenaanvallen.
Het was Koblet die tot tweemaal
toe een voorsprong nam. welke ech
ter steeds op niets uitliep.
Wat later, bij Vignacourt op een
steile helling, probeerde hy het nog
een keer. Nu gingen echter Privat
van de Franse Zuid-Westploeg, Cie-
leska van N. O. C. en Wout Wagt
mans met hem mee. Het viertal reed
zich los en bracht het tot 20 secon
den voorsprong. Maar de Franse na
tionalen wierpen, onder aanvoering
van Bobet en Geminani roet in het
eten en ook deze aanval werd ge
fnuikt.
Zo speelde zich, ver achter de vier
stoutmoedigen, die al een kleine 25
km na de start, met 200 km voor de
boeg, waren weggelopen, een strijd
af tussen de grote heren. De vier
vluchtelingen waren de Belg Van
Genechten, Dussault van de Zuidwest
ploeg, Meunier van de Ploeg N.O.C.
cn Hein van Breenen.
Tengevolge van de rivaliteit in de
hoofdgroep, kon dit kwartet de bres
steeds wijder maken, zodat wij bij
Doullens een verschil van 11 minu
ten noteerden. Daarna slonk het ge
leidelijk en na de bevoorrading te
Forggs-les-Eaux moest men zich
zelfs afvragen of die lange vlucht
van bijna 200 km tenslotte niet in een
catastrophe voor de initiatiefnemers
zou eindigen, zo snel kwam toen het
peloton opzetten. Al voor Les Fogres
was het peloton uiteen gerekt want
nu gingen de groten op de laatste 40
km hun roeven uitspelen. In stort
buien en door nevelbanken, die het
uitzicht tot enkele honderden meters
beperkten, stormde Mahé achter de
vluchtelingen aan. maar hij kon zo
hard niet rijden of Bluson haalde hem
in, en ging hem voorbij om daarna
bijna twee kilometer alleen aan de
kop van het peloton te rijden. Het
waren eigenaardig genoeg de Franse
De klassementen
De uitslag van de derde étappe luid
de; 1, Dussault (Fr.) 6.19.5a: 2. Meunier
(Fr. N.O.C.) z.t.; 3. Van Genechten (ET.)
z.t.; 4. Alomar (Spanje) 6.21.27; 5. Forlini
(lie de France) 6.21.31; 6. Kubler (Zw.);
7. Bauvin (Fr. N.O.C.): 8. Faanhof
(Ned.); 9. Remy (Fr-); 19 Koblet (Zw.);
11. Fanarjo (Fr. W.); 12. Tonello (lie de
France); 13. Ockers (B.); 14 ex aequo"
een groot peloton, waarin zich o.a. bevon
den Bobet (Fr.). Geminiani (Fr.). Nolten
(Ned.). Klaas van Est (Ned.), Voorting
(Ned.), allen dezelfde tijd als Forlini
6.21.31; 75, Suykerbuyck (Ned.) 6.23.12; 77.
Van Breenen (Ned 6.24.04; 103 Maenen
(Ned.) 6.38-30" 104. Roks (Ned.) z.t.
Het klassement van de ploegentijdrit,
welke op het circuit van Rouen werd ge
houden, waarbij de afstand van 10.2 km
tweemaal moest worden gereden, luidde;
1. Zwitserland; 2. Frankrijk; 3. Frank
rijk West; 4. Spanje; 5. België; 6. Frank
rijk N.O.C.7 Nederland (Voorting,
Wagtmans en Wim van Est ieder 15.47)
47.21.
De tijden van de overige Nederlanders
waren; Kiaas van Est 15.55, Nolten 15.57;
Suykerbuyck 16,07; Van Breenen 16.33;
Faanhof 17.30; Maenen en Roks ieder
18.15.
De uitslag van de vierde étappe luidde:
Wim van Est 3.16.03 2. Gaul (Luxem
burg/Oostenrijk) 3.19.16; a.Noltcn (Ned.)
3.19.49; 4. Quentin (He de France) z.t.; 5.
5. Darrigade (Fr.) 3.2011; 6. Bouvin (Fr.
N.O.C.) z.t. als Darrigade 3.20.11; 7.
Schaer (Zw.) z.t.; 8. Koblet (Zw.) z.t.; 9.
Maenen (Ned.) z.t.; 10. ex aequo een groot
peloton waarbij Bobet iFr.) Deledda (Fr.)
Forestier (Fr.). Geminiani (Fr.), Lauredï
(Fr.). Molineris (Fr.). Remy (Fr.), Rolland
(Fr.), Teisseire (Fr.) Faanhof (Ned.),
Suykerbuyck (Ned Van Breeneq (Ned.),
Klaas van Est (Ned.). Voorting (Ned.),
Wagtmans (Ned.), Branckart (B.i Close
(E\). Debruyne (B.), Demulder (B.), De-
rijeke (B.). De Smet (B.). allen zelfde
tijd als Darrigade 3.20.11.
Het ploegenklassement van de vierde
étappe luidde: 1 Nederland (Wim van
Est., Noltcn, Maenen) 9.55.03; 2. He de
France 10.00.11; 3 t/m 10 Frankrijk, Zwit
serland, Frankrijk N.O.C.. België. Frank
rijk West, Frankrijk Zuid Oost. Spanje,
Frankrijk Zuid West 10.00.33; 11. Luxem
burg-Oostenrijk 10.09.21
Het aigemeen klassement na de vierde
étappe luidt:
1. Bobet (Fr.) 22.11.13; 2. Wagtmans
(Ned.) 22.11.48; 3. Koblet (Zw.) 22.12.04;
4. Bauvin (Fr.) 22,12.12; 5. Schaer (Zw.)
22.12.14; 6. Robic (Fr. West) 22.12.39; 7.
Wim van Est (Ned.) 22.13.00; 8. Deledda
(Fr.) 22.18.11; 9. Alomar (Sp.) 22.18.27; 10.
Ockers (B.) 22.13.29 11. Dackay (Fr. N.
O.C.) 22.18.4fe; 12. De Smet (B.) 22.18.49;
13. Carle (lie de France) 22.18,56; 14.
Voorting (Ned.) 22.19.10; 15. Darrigade
(Fr.) 22.19.36 16. Gaul (Lux-Oostenrijk)
22.20.32; 17. Kubler (Zw.) 22.20.34; 18. Ge
miniani (Fr.) 22.21.31; 19. Forestier (Fr.)
22.21.43; 20. Mallejac (Fr. West) 22.22.14:
28. Nolten (Ned.) 22.27.15; 66 Klaas van
Est (Ned.) 22.36.33; 74. Van Breenen
(Ned.) 22.42.28; 81. Faanhof (Ned.)
22.46.04; 82. Suykerbuyck (Ned.) 22,46.27;
101. Van Maenen (Ned.) 23.03.50.
Het algemeen ploegenklassement na de
vierde étappe luidt:
1. Frankrijk 65.51.04; 2. Nederland
65.55.39; 3. Zwitserland 65.59.39; 4. Frank
rijk N.O.C. 66.01.59; 5. België 66.01.59.
Het puntenklassement na de vierde
étappe, RouaanCaen, luidt:
1. Bauvin (Fr. N.O.C.) 19 punten; 2. Ko
blet (Zw.) 33 punten; 3. Robic (Fr.) 39
punten; 4. Van Est (Ned.) 42 punten; 10.
Wagtmans (Ned.) 70 punten.
nationalen. met Bobet aan het hoofd,
die deze uitlooppoging te niet deden.
Koblet en Wagtmans waren met Bo
bet meegegaan, zoals te verwachten
was.
Tien kilometer voor Rouaan had
den Van Breenen, Van Genechten,
Meunier en Dussault nog twee en
een halve minuut voorsprong op hun
achtervolgers. Van Breenen zat
„dood", hy moest de drie andere la
ten gaan, jammer genoeg net voor
dat de lange afdaling naar Rouaan
begon. Een kilometer voor de finish
kreeg hij nog de pech van een lekke
band. Zijn makkers plukten de ver
diende vruchten van nun inspanning
en Dussault ging als eerste over de
streep, vóór Meunier en Van Genech
ten. Roks, die zeer te lijden had van
een steenpuist kwam ongeveer twin
tig minuten na de winnaar en met
hem Maenen. die een lekke band had
opgelopen,