BESTE
Belg Borgmans
te sterk in
de
Nederlanders
eindsprint
10
DE
RUIL
KLASSEMENTSPROEVEN OP
DE BALLON D'ALSACE
Amsterdamse Beurs
DINSDAG 27 APRIL 1954
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
5
RONDE VAN NEDERLAND GESTART
Beslissende slag viel tussen
Zwartsluis en Hasselt
Het puikje van de Nederlandse wegrenners heeft niet kunnen verhin
deren, dat de eerste étappe van de R onde van Nederland een zege heeft
opgeleverd voor een Belg. Gerrit Schulte, Wont Wagtmans, Wim van
Est, Gerrit Voorting, ieder bügestaan door een of meer ploegmaats,
moesten op de Turfkade langs het O verijssels kanaal te Almelo het
hoofd buigen voor de felle eindsprint van Borgmans.
Na de symbolische start door Gronlugens burgemeester, de heer J-
Tuin, werd op de brede Paterwoldese weg hetf officiële startsein gegeven
en het rennorsveld zette er in de rug gesteund door de krachtige
wind een hoog tempo in.
van Est (Ned. c) z.t.: 13. Sorgeloos-
(België) 4.47.43; 14. Müller (Duits
land) z.t.; 15. Stevens (Ned. b) z.t.;
16. Paymans (Ned. b) z.t.; 17. Gel-
hausen (Lux.) z. t.; 18. Kirchen
(Lux.) z.t.; 19. Maenen (Ned. c) z. t.;
20. Diedench (Lux.) z.t.
Het ploegenklassement ziet er na
De snelheidsmeters in de volgwa-
gens wezen soms een tempo rond de
45 kilometer per uur. Even voorbij
Assen, langs ae Smildevaart, (na 45
km) schrikte de karavaan op. Een
renner in een gele trui had zich uit
het peloton gewerkt en nam snel
enkele tientallen meters. Het was de
Limburger Henk Stevens, die de
stoute schoenen had aangetrokken.
Meer dan 300 meter gunde het fel
jagende peloton hem echter niet. In
Appelscha (56 km) was de vluchte
ling weer ingehaald. 16 kilometer
verder, in Diever, maakte zich weer
een lid van de Nederlandse B-ploeg
los. Het was de 38-jarige Jan Lam
brichs, die zijn geluk beproefde. In
hjj 2i4 mmuut voor
sprong op een traag_ reagerend pe
loton. Tussen Zwartsluis en Hasselt
sloeg het peloton terug. Gerrit Voor-
Kent U Rexalco
VOETBAL
Vlissingen IV laatste
Afdelingskampioen.
Eerste winst voor Walcheren.
In de tweede klasse A van de Afde
ling Zeeland der K.N.V.B. werd
Vlissingen IV kampioen door de 40
zege op Hansweertse Boys n. Alle
kampioenen z(jn nu bekend.
In dezelfde klasse moest Middel
burg IV de eer en de punten aan Yer-
seke n laten (211). De stand
luidt: Vlissingen IV 1829, Kwaden-
damme I 1828, Yerseke II 1720,
Goes IV 18—20, RCS Hl 18—17,
Hansweertse Boys n 1715, Noor
mannen II 1814, Middelburg IV 18
12, Zeelandia Hl 18—12, Robur H
18—9.
In de eerste klasse A verraste Wal
cheren I „vriend en vijand" door de
30 zege op Volharding '32 I. De
eindstand luidt: Lewedorpse Boys I
1423, Kruiningen I 1419, Noor
mannen I 1419, Hansweertse Boys
I 1416, Domburg I 1413, 's Heer
Arendskerke 11413, Volharding '32
114—5, Walcheren 114—2.
In IC was Renesse I te sterk voor
Zierikzee HI (13). De eindstand is
hier: Burgh I 814, Mevo I 89, Re-
nesse I 89, Dreischor I 88, Zi
rikzee III 80.
In de reserve eerste klasse A kon
E.M.M. II het niet bolwerken tegen
Oostburg n (31). Hontenisse H
stuurde Aardenburg n met een ne
derlaag van formaat huiswaarts (6
0). Steen n bleef met moeite de
baas over Luctor H (32).
In de derde klasse B had Hoofd-
Ëlaat H niet de minste moeite met
•e Zeeuwen V (91). Vlissingen V
moest de eer en de punten aan
Schoondijke H laten (35).
Hoe de junioren speelden.
De uitslagen van de juniorencom
petitie luidden:
Groep A I: Goes A IPatrijzen A
I 22; Middelburg A IVlissingen
A I 0—7.
Groep B I: Middelburg B I't Vriie
B I 40; Vlissingen B IBreskens
B I 33.
Groep B II: Vlissingen BHRCS
B H 19—0.
Groep B IVWemeldinge B IKa-
pelle B I 0—2.
Groep B V: Terneuzen B ITern.
Boys B I 1—2; AKW B I—Terneu
zen B H 20; Axel B HZaamslag
B I 0—2; Corn Boys BI—Hoek B I
ting, Faanhof en Koch gaven de
stoot tot de tegenaanval. Zij kregen
spoedig gezelschap van Gerrit Schul
te, Plantaz, Wagtmans, Wim van
Est, Nico van Est, Piet Haan, Cor
Bakker en twee Belgen, Borgmans
en Gielen.
Opgeslokt.
Deze groep zette met verbetenheid
de achtervolging in en liet daarbij
de rest van het peloton achter zich.
Koch viel terug. Even voor Zwolle
was de voorsprong van Lambrichs
ingekrompen tot anderhalve minuut.
In Zwolle werden hiervan nog vele
seconden afgeknabbeld en voorbij
deze plaats was het nog maar een
kwestie van een paar kilometer en
Lambrichs werd opgeslokt. De,, nu
weer uit 12 renners bestaande kop
groep had inmiddels (na 145 km) het
peloton al. ruim 1 minuut achter zich
gelaten. Toen deze voorsprong snel
groeide na 170 km was hel al 2
minuten 40 seconden was het pleit
heslecht en moesten de 12 gaan uit
maken, wie in de tweede etappe de
oranjetrui zou dragen.
In de eindsprint tussen dichte ha
gen toeschouwers letten de Neder
landse groten slechts op elkaar en
zagen niet, dat buitenom de kleine
Belg Borgmans onweerstaanbaar
naar voren kwam. Hij sloeg Gerrit
Voorting op de eindstreep met ruim
verschil.
De uitslag.
De uitslag luidde:
1. Borgmans (België) 4.43.29 over
de 205 Ion met bonificatie 4.42.29; 2.
Gerrit Voorting (Ned. d) z.t. met bo
nificatie 4.42.59 3. Schulte (Ned. a)
z.t.; 4. Van Est (Ned. c) z.t.; 5.
Wagtmans (Ned. b) z.t.; 6. Faanhof
(Ned. c) z.t.; 7. Gielen (België) z.t.;
8. Plantaz (Ned. a) z.t.; 9. Lambrichs
(Ned. b) z.t.; 10. Haan (Ned. d) z.
t.; 11. Bakker (Ned. d) z.t.; 12. Nico
de eerste étappe als volgt uit:
1. Nederland d 14.09.57; 2. Neder
land c 14.10.27; België 14.13.41;
4. Nederland b 14.14.41; 5. Luxem
burg 14.23.09; 6. Duitsland 14.23.09.
SCHAKEN
Woudstra laatste bij
jeugdkampioenschappen
Op de nationale jeugdkampioen
schappen werden de laatste wedstrij
den m de voorronde gespeeld. De uit
slagen waren:
6de ronde: SteynBink K>
KorverHaitjema Brede-
woudWoudstra
7de ronde: HaitjemaBredewoud
10; BinkKorver 10; Schoonder-
beekSteyn 10.
De eindstand is: Schoonderbeek 4%
punt; Bink 4; Bredewoud 3%; Hait
jema 2%; Steyn 2%; Korver en
Woudstra, beiden 2.
Gabe Woudstra is dus onderaan
feëindigd. In de finale kwamen
choonaerbeek, Bink en Bredewoud
en uit de andere groep Roessel (de
kampioen 1953), Van Son en Nien-
huis.
DE ZESDE TULPEN RALLYE
Kort na twaalf uur in de nacht van Zondag op Maandag verschenen de
eerste deelnemers aan de Zesde Internationale Tulpen Rallye op het grote
plein voor het restaurant aan de Niir- burgring. Een uur later waren prac-
tisch alle deelnemers binnen.' Bij de controle bleek, dat drie teams de strijd
hadden gestaakt. Er bleven dus nog 208 équipes over, daar naar later bleek
in Den Haag niet 126, maar 127 équipes van start waren gegaan.
Jaguar viel zes meter diep;
inzittenden ongedeerd.
Om precies vijf uur Maandagmor
gen vertrok de eerste équipe voor de
gemeenschappelijke route, die tevens
de eerste speciale etappe vormde.
Van de Nürburgring voerde de
route door de uitlopers van de Eifel,
over de Hundsrück en door de Voge
zen naar Belfort. Maar voor men
daar van een uur rust kon genieten
moesten nog vier speciale etappes
worden gereden en drie klassements
proeven, deze laatste bij de Ballon
d'Alsace. Het weer was, althans tot
Saarbrücken, fris maar zonnig,
slechts in het stuk voor Trier vulde
een dichte mist hier en daar de dalen.
Kort voor Belfort moesten de deel
nemers zich aan drie klassements
proeven onderwerpen, een klim over
9300 meter met een hoogteverschil
van 630 meter naar het hoogste punt
van de Ballon d'Alsace, een afdaling
van de Ballon over 3400 meter bij een
hoogteverschil van 200 meter en een
acceleratie remproef over 300 meter.
Hierbij kwam een zonderling onge-
Om even over half twee Maandag
middag werd te Groningen het start
schot gelost voor de Ronde van Ne
derland. De renners syn Jos".
luk voor, dat gelukkig goed afliep.
De jaguar van BrussardHulsker
Ouwerkerk slipte bij het krachtige
remmen aan de finish. De wagen
maakte na enige wendingen over de
weg, waarbij een telegraafpaal op een
haar na werd gemist, een halve slag
om zijn eigen as en viel in een zes
meter diepe afgrond. Tot ieders ver
bazing kwamen de inzittenden wel
feschrikt, maar volkomen onge-
eerd uit de wagen te voorschijn.
Voorts waren er nog diverse kleinere
ongelukken te vermelden, die echter
alle goed afliepen.
23 April 26 April.
Nederland 1951 (3%)
102%
-
Nederland 1948 (3%)
97%
98%
Nederland 1947 (3%) 3
98%
98%
Nederland 1937 3
95%
95%
Dollarlening 1947 3 pet.
93%
93%
Investeringscertificaten
99%
99%
Nederland 1962-64 3
99%
99%
Nederland N.WS, 2
76';
76%
Ned. Indlë 1937 A 3
98
98%
Grootboek 1946 3
97%
Nat. Handelsbank
149%
145%
Ned Handelmi).
181%
178%
A.K.U.
210%
208%
Bergh's en Jurgens
282
282
Calvé-Delft
160
156
Kon. Ned. Hoogovens
186%
181
Unilever
299%
290%
Ned. Kabelfabriek
211%
208
Philips
289
281
Wllton-Feijenoord
201
199
E'ilüton
345
340
Kon. Petroleum Mij.
459%
454%
Amsterdam Rubber
93%
94%
Holland Amerika Lijn
147%
147
Kon. Paketvaart
132
131%
Rotterdamse Lloyd
136
132%
Ned. Scheepvaart Unie
133
135%
Stv. Mij. Nederland
147
144%
H.V.A.
124%
123%
Deli Mij.
117
114%
Bank van Ned. Gem.
4%
107%
Bank van Ned. Gem. 0
5-10
127%
Centrale Suiker
190
Kon. Mij. De Schelde
NJ3
136
135
Baltimore-Ohio
19
Missouri K.T.
7%
7%
20%
16%
16%
34
34%
61
«1%
66%
67'/,
39%
39%
76%
77%
50% 50% exd.
44%
45%
21%
72%
73%
93%
94%
22%
21%
131
WIELRENNEN
Overeenstemming tussen
Pellenaars en K.N.W.U.
Thans is volledige overeenstemming
bereikt tussen de Koninklijke Neder
landse Wielren Unie en Kees Pelle
naars over de in de toekomst te vol
gen gedragslijn. De sportcommissie
van de Wielren Unie heeft Pellenaars
schriftelijk bevestigd, dat hij voor on
bepaalde tijd als ploegleider zal kun
nen fungeren in alle internationale
wegwedstrijden voor professionals
wel in die wedstrijden, welke naar het
oordeel van de sportcommissie daar
voor in aanmerking komen.
New York Central
I Pennsylvania
Anaconda
Bethlehem Steel
General Motors
I Intern. Nickel
Kcnnecott
Republic Steel
U.S. Steel
North American Cy.
Midcontinental
Shell Union
Tide Water
A.K.U. 4%
beursoverzicht.
De politieke ontwikkeling speelt de
laatste tijd weer een zeer belangrijke rol
op de beurs. De controverse tussen
Australië en Rusland, maar vooral ook
de situatie in Indo-China bestempelt de
beurs nu eenmaal als ongunstig. Dienten
gevolge ging het Maandagmiddag de bene
denwaartse richting in. De hoofdfondsen
moesten het hierbij speciaal ontgelden.
Na een lagere opening brokkelden de
koersen verder af zodat op nagenoeg het
laagste punt gesloten werd. Unilever en
philips incasseerden een verlies van circa
8 en Kon. Olie van circa 5 punten. Aku
ruim 2 lager.
Ook elders was de stemming aan de
flauwe kant. Het dividend van Amster
dam Rubber, 9 procent over het verhoog
de kapitaal, was nog niet geheel cn al
tot de beurs doorgedrongen Naarmate
dit meer bekend werd herstelde dit pa
pier zich van het openingsverlies en sloot
op 94',2, dus bijna 1 punt boven Vrijdag.
Amsterdam Rubber vormde hiermede een
gunstige uitzondering want tabaks- en
suikerwaarden waren over de gehele li
nie lager. De scheepvaartafdeling deelde
in de algemene markttendentie. De divi
dendverlaging der Rotterdamse Lloyd was
hier mede van invloed. Het betreffende
fonds verloor 3% punt en ook de overige
soorten 14 2 punten lager. De staatsfond-
senmarkt was stil, doch vriendelijk.
Prolongatie 2»4 pet.
wisselkoersen.
Off. noteringen van De Ned. Bank N.V.
Valuta's (schrift, en t.t.) New York t.t.
3.78», (schriftelijk 3.78A: Londen 10.65%;
Brussel 7.59Zürich 87.16; Kopenhagen
54,83; Oslo 53.25; Stockholm 73.23; Parijs
1.0835; Frankf. a./M. 90.80.
Te huur:
VOLKSWAGEN
Luxe, in prima staat, op
lange termijn, met All. Risk.
verz. en wegenbelasting.
Voordelige prijs.
Br. lett. X 91, Bureau P.Z.
C., Vlissingen.
Biedt zich aan
Timmerman-metselaar
in bezit van rijbewijs, zelf
standig kunnende wei-ken.
Woningruimte moet aanwe
zig zijn. Brieven No. A 146,
Bureau P.Z.C., Goes.
S I E R K AN
vraagt voor Zeeland
WEDERVERKOPERS
VAN VERPAKT IJS
Grossierderij Beukelaar,
Telefoon 54, Tholen.
523ste STAATSLOTERIJ 2e kios
HOGE PRIJZEN
30.000 8164 5000 1816 2000 7432 1500 3455 20449 1000 2615 8043 10469 15306 18525
400 1541 1604 2362 3378 3384 7892 9372 10240 12S07 15769 16976 1730-1 17897 19U61 20688
200 1086 1209 1753 1984 2009 2393 2777 2986 3306 3645 3682 3735 3755 3995 4391 4477
5434 6089 6139 6205 6218 6482 7219 7702 7706 8007 9070 975S 10375 10559 10585 10650 11531
11912 12009 12069 12366 12467 13327 13532 13650 14016 14259 14399 14719 15276 15445
15760 15966 16008 16226 16227 16530 16719 16744 16842 17276 17416 17865 17904 18154
18398 18715 18927 19282 19560 19S09 19997 20079 20644 21029 21164 21462 21726 21924
PRUZEN VAN ƒ40
1034 045 089 103 132 153 179 200 254 274
312 349 357 361 368 372 387 446 493 501
515 545 571 625 627 635 655 660 677 689
690 708 716 729 820 887 893 915 921 957
960 975 987
2041 061 081 085 099 107 131 154 161 170
226 232 278 308 322 330 363 3SS 407 411
419 434 465 467 481 493 496 518 529 543
546 609 617 620 672 747 753 775 800 834
889 903 970 976
3004 023 031 038 066 098 100 138 161 171
229 279 290 291 296 298 311 357 381 411
465 477 522 543 585 651 674 688 700 706
723 737 754 772 797 798 811 822 826 834
843 851 863 865 900 912 913 917 931 945
948 969
4003 006 060 078 082 085 089 094 096 102
103 105 119 143 181 194 216 228 250 256
273 293 322 408 435 484 487 513 519 560
567 576 580 601 610 648 671 680 697 733
744 760 803 825 853 86S 887 896 985 988
6015 026 041 042 046 081 088 150 159 171
183 190 216 227 235 242 245 255 28S 344
374 435 553 556 574 618 619 628 640 642
672 707 709 731 744 770 774 812 818 857
890 899 905 913 919 955
6009 014 078 119 126 145 154 163 170 171
177 211 228 292 297 302 333 334 351 361
391 430 440 449 516 517 529 562 565 640
663 665 673 675 677 678 714 736 743 783
790 792 814 820 843 858 876 889 941 964
7011 023 031 032 055 063 106 113 123 149
153 185 193 199 220 228 282 315 342 366
409 431 465 478 488 489 499 500 513 540
561 606 654 663 673 696 698 723 742 761
793 816 902 903 935
8048 053 084 085 088 090 126 127 166 270
278 293 305 375 379 423 434 444 447 487
501 555 606 607 613 620 650 667 678 679
686 709 740 798 814 822 843 897 907 911
912 934
9025 030 062 079 080 107 127 134 138 189
194 204 250 253 259 267 270 310 316 349
852 383 390 441 '443 444 482 483 498 507
554 566 572 606 649 728 744 762 771 788
793 797 823 829 836 886 911 970 992
10013 024 044 078 085 113 116 151 183 189
204 230 282 333 350 372 384 407 415 431
445 495 550 575 580 605 627 655 731 738
805 833 841 863 863 874 877 885 935 945
949 954 962 939
11024 044 100 110 135 157 257 264 273 292
319 347 414 426 436 457 481 506 533 540
590 759 763 799 802 812 824 836 880 929
934 962 972
12046 118 136 143 182 222 237 252 256 2S2
306 436 442 468 472 474 4S7 544 577 618
634 637 679 696 705 735 744 747 755 768
801 850 866 888 958
13034 081 094 142 143 171 207 232 242 245
275 302 394 416 432 443 537 556 565 577
583 601 612 619 624 656 683 685 689 690
722 727 763 797 822 847 861 863 877 S85
898 937 988 989 995
14013 015 032 035 050 051 086 169 185 199
261 276 308 324 327 329 335 346 347 363
394 4OS 410 426 463 472 477 489 566 617
668 690 729 735 784 799 906 907 926 928
970 977 983
15049 093 097 156 178 197 211 213 245 260
2S0 286 309 321 326 318 418 439 448 449
526 540 545 556 583 587 664 693 710 779
7S2 S17 S53 860 899 936 959 961
16025 038 063 136 141 168 193 204 212 272
301 349 3S3 441 451 472 505 549 557 566
592 595 60S 627 643 659 677 743 760 829
S48 883 886 905 916 935 939 959 965
17008 078 117 134 152 160 169 173 187 214
242 268 272 285 306 380 394 410 411 441
486 530 565 590 597 612 644 661 676 677
722 727 780 821 891 912 935 941 963 992
18015 021 023 047 076 093 122 201 237 249
257 263 272 286 290 314 329 333 382 414
654 65S 664 698 712 714 723 724 736 739
744 776 788 833 844 851 871 872 895 912
926 931 951
19019 020 039 049 054 110 146 195 240 280
412 429 461 474 475 549 565 573 584 603
628 632 705 722 732 756 772 784 794 798
803 819 820 891 923 926 947 948 978 994
20003 036 042 048 064 067 096 131 148 277
284 345 386 526 535 53S 576 584 586 5S7
623 653 702 754 757 776 779 814 834 845
857 892 954
21007 012 036 067 077 099 153 179 192 204
210 221 258 266 280 339 344 369 372 384
396 412 426 437 452 456 470 490 492 602
627 667 672 702 732 764 768 822 835 862
876 883 932 943 964 982
Slank en vrij
Als U voelt hoe deze balein
veerkrachtig de slanke lijn
aan uw figuur geeft en te
vens heerlijk steunt, zult U
nooit meer een ander cor
set willen dragen.
St. Jacobsstraat 8, Tel. 2667
Voor direct gevraagd
CHAUFFEUR
voor Autobus.
J. D. DE KOSTER, Colijns-
plaat.
Gevraagd voor direct:
2 AUTOMONTEURS
Eventueel woning beschik
baar.
GARAGE GILIJAMSE
Renesse. Telefoon 8.
Feuilleton door MARGARET MALCOLM
46
„Het is absoluut onnodig... als jij
niet hier komt", viel Serena hem ver
ontwaardigd in de rede. „Waarom
moest je cok hier xomen? Waarom
kun je me niet nnt rus* laten?"
„Ik geloof niet, dat ik de moed zou
hebben bezeten, hier te verschijnen",
heimam Nick, „als ik er niet één, heel
gewichtige reden voor had gehad".
„En welke dan, als ik vragen mag?"
klonk het ijskoud.
„Dit is de eerste maal in mijn leven,
dat het geluk van een ander meer
voor mij betekent dan mijn eigen ge
luk Hij zei dit op rustige, ernstige
toon en ondanks zichzelf was Serena
onder de indruk. Het leek zo overtui
gend, zo echt! Kon ze hem toch maar
vertrouwen!
Met een ruk herstelde ze zich van
haar zwakheid: „Neen", zei ze scherp,
,ik geloof niet, dat 't waar is. Als het
wel zo was, zou je doen wat ik vraag
en me met rust laten".
„O, neen", zei liij zo zachtjes, dat ze
zich vooi "v moest buigen om hem
te verstaan. „Je zult nooit gelukkig
zijn, Serena, voor je je vertrouwen in
mij... en in jezelf herwonnen hebt. En
de enige weg om dit te bereiken is,
dat we elkaar beter leren kennen dan
we 't ooit te voren hebben gekund."
Ze schudde ongelovig het noofd en
besron bij het horen van naderende
voetstappen Nick met onnatuurlijk
hoge, zenuwachtige stem, te vragen
over zijn toekomstplannen.
„O, ik kan me nu wel veroorloven
een poo ru-t te nemen'zei hij
kalm. „Als mijn nieuwe toneelstuk 'n
succes blijkt en de voortekenen zijn
gunstig heb ik c r"n minst een
jaar tiid om een ander stuk te schrij
ven. En dat is maar goed ook", voeg
de hij er peinzend aan toe, „want op
het ogenblik zou ik niet in staat zijn,
iets van belang te produceren".
Serena sloeg ogen neer, maar
bewaarde het stilzwijgen. Op dit ogen
blik trad mevï juw Lowdham weer
binnen en Lee! beiden onderzoekend
aan, zonder nochtans iets van haar
bevindingen te doen blijken. Ze zei al
leen: ,,'t Spijt me, dat ik zo lang werd
opgehouden,' waarop Nick schertsend
antwoordde: „Juffrouw Barbrook en
ik hebben over Barfield gesproken. Be
geef toe. dat ik erg veel met deze
streek o" heb".
-ldra werd het gesprek wee: al
gemeen en eerst t hele tijd later
raakten zowel Nick als Serena in een
ietwat ernstig parket. Nick had, zon
der er verder bij na te denken, over
zijn vriend met John Dane ge
sproken en te laat door Serena's blijk
bare verlegenheid jemerkt, dat hij op
een verkeerd spoor was geraakt.
„Zo, dus u kent meneer Dane?"
vroeg mev .uw Lowdham gretig.
„Wat is het dan vreemd, dat u en Se
rena elkaar nooit vroeger hebben ont
moet. U moet weten, dat ze voor hem
als model heeft gezeten. Jammer ge
noeg was de schilderij verkocht voor
we ze konden zien, maar misschien
laat hij zich wel overhr':n om haar
opnieuw te schilderen", ging ze met
ee blik naar Sei a en toen naar
Nick, voort. „Ja, gek toch, dat jullie
elkaar nooit eerder hebt gezien".
„Helemaal niet gèk, grootmoeder",
verzekerde Serena wat aarzelend.
„Meneer Deane enmeneer Huns-
low hebben het allebei erg druk. Ik
geloof dat ze evengoed als anderen
er vaste werkuren op na houden".
„Dat is zo", bevestigde Nick na
drukkelijk, „en ik zou niet kunnen
zeggen, wie van ons beiden 't meest
het land heeft als hg gestoord wordt,
John of ik. Neen, er steekt helemaal
niets vreemds in".
„O, als dat zo is, niet", gaf mevrouw
Lowdham toe, meteen van ondenverp
veranderend.
Onwillekeurig slaakten de twee
jonge mensen een zucht van verlich
ting, maar toen Serena die avond
naar bed ging, in de oude kamer van
haar moeder, besefte ze, dat de last
haar bijna te zwaar werd.
O, Nick stelde haar te zeer, te on
duldbaar, op de proef en toch had hij
alle rechten daartoe verspeeld. Zeker,
hij beweerde wel, dat hij haar geluk
beoogde, maar waarom zou ze aan
zijn woorden geloof slaan? Ja, hoe
kon ze dat?
Op de een of andere manier moest
ze hem aan 't verstand brengen, dat
er geen „terug" mogelijk was. En
plotseling kwam het denkbeeld van
de enige manier om hem daarvan te
overtuigen bij haar op.
Als Nick wist, dat iemand anders
zijn plaats had ingenomen, iemand die
haar liefhad, iemand wie ze ze haar
vertrouwen durfde schenken... John!
HOOFDSTUK X
't Viel Serena niet moeilijk, een
voorwendsel te vinden om een dagje
naar Londen te gaan. „Boodschappen
doen" lag als 't ware voor de hand en
mevrouw Lowdham juichte het plan
netje ten zeerste toe.
„We hebben ej graag hier", zeide ze,
„maar een jong meisje moet niet zo
veel tijd bij oude mensen doorbrengen.
O, je zult wel weinig gelegenheid heb
ben gehad in Londen vrienden te ma
ken, maar 't is daar toch 'n heel an
der leven. In Little BarfitW lijkt het
ene jaar precies op het andere. Heb
dus maar veel plezier kindlief, en
krijg vooral geen gewetenswroeging".
Serena kuste haar grootmoeder
hartelijk en voelde zich ondanks de
geruststellende verzekering van de
oude dame toch schuldig of misschien
juist te schuldiger vanwege de haar
betoonde moed alsof ze jegens mevr.
Lowdham zoiets als bedrog pleegde
Niettemin, ze moest en zou naar Lon
den, want zó kon het niet voortgaan.
Grootmoeder mocht dan menen, dat
er nooit iets in Little Barfield gebeur
de, maar ze «ast ook niets omtrent het
huwelijk van haar kleindochter en
wat daarop was gevolgd. Ja, vond
Serena vastberaden, er moest een
einde aan komen.
Als ze John zou spreken, zou hij al
les wel in orde maken. John's liefde
was anders dan die van Nick; name
lijk onzelfzuchtig en vol begrip. Ook
was hij verstandig, gevolg van zijn
fijngevoeligheid. Intussen zou ze nu
toch wel willen, dat hij niet Nick's
vriend was, want onwillekeurig en
haar desondanks kreeg zij het gevoel,
dat haar handelwijze jegens Nick niet
in alle opzichten door de beugel kon.
juist vanwege die vriendschap.
John zou dat gevoel wel verjagen,
dacht Serena. Hij zou zóveel van haar
houden, dat de rest er niet op aan
kwam.
Bij aankomst op het atelier bemerk
te ze tot haar vreugde, dat de mede
gebruiker uit was en John niet bezig,
naar een model te schilderen.
Hij deed de deur open en slaakte 'n
kreet van verbazing, maar ook van
hartelijke begroeting.
„Jij, Serena? Wat heerlijk! Kom
binnen, kindlief. Wat zal het zijn?
Een kop koffie, of is het je nog te
vroeg?"
Plotseling wist Serena niet meer
wat ze zeggen zou. John, die haar
immers, naar ze vast geloofde, lief
had, begroette haar enkel en al
leen als wat ze was: de vrouw van
zijn vriend. Eindelijk stamelde ze:
„Graag koffie, John" en was blij.
dat ze daardoor enige tjjd won om
tot zich zelf te komen. Verlegen met
haar figuur liep ze naar zijn schil
dersezel en bekeek het doek waaraan
hij bezig was geweest.
„Werk voor de boterham", scham
perde hij- „'t Is de vrouw van een
O.W.-er, maar wel een lief schep
sel, die haar man er op zijn verjaar
dag mee wil verrassen! Nu, ik hoop
dat hij het een aangename verrassing
vindt, maar waarschijnlijk zal hg
denken, dat een foto heel wat goed
koper uitkomt en beter lijkt".
Zo babbelde John voort en plot-
seling begreep Serena, dat hij het
opzettelijk deed, omdat haar komst
hem had verschrikt en hij nu, even
als zij. blij was, even op adem te kun
nen komen. Toen ze echter haar kof
fie had opgedronken, nam hij het
kopje weg en vroeg vriendelijk, maar
dringend: „Wat is er aan de hand,
Serena?"
„Ik kwam hier..." begon ze, zweeg
toen even en hernam wat haperend:
(wordt vervolgd).