BESTE Belg Borgmans te sterk in de Nederlanders eindsprint 10 DE RUIL KLASSEMENTSPROEVEN OP DE BALLON D'ALSACE Amsterdamse Beurs DINSDAG 27 APRIL 1954 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 5 RONDE VAN NEDERLAND GESTART Beslissende slag viel tussen Zwartsluis en Hasselt Het puikje van de Nederlandse wegrenners heeft niet kunnen verhin deren, dat de eerste étappe van de R onde van Nederland een zege heeft opgeleverd voor een Belg. Gerrit Schulte, Wont Wagtmans, Wim van Est, Gerrit Voorting, ieder bügestaan door een of meer ploegmaats, moesten op de Turfkade langs het O verijssels kanaal te Almelo het hoofd buigen voor de felle eindsprint van Borgmans. Na de symbolische start door Gronlugens burgemeester, de heer J- Tuin, werd op de brede Paterwoldese weg hetf officiële startsein gegeven en het rennorsveld zette er in de rug gesteund door de krachtige wind een hoog tempo in. van Est (Ned. c) z.t.: 13. Sorgeloos- (België) 4.47.43; 14. Müller (Duits land) z.t.; 15. Stevens (Ned. b) z.t.; 16. Paymans (Ned. b) z.t.; 17. Gel- hausen (Lux.) z. t.; 18. Kirchen (Lux.) z.t.; 19. Maenen (Ned. c) z. t.; 20. Diedench (Lux.) z.t. Het ploegenklassement ziet er na De snelheidsmeters in de volgwa- gens wezen soms een tempo rond de 45 kilometer per uur. Even voorbij Assen, langs ae Smildevaart, (na 45 km) schrikte de karavaan op. Een renner in een gele trui had zich uit het peloton gewerkt en nam snel enkele tientallen meters. Het was de Limburger Henk Stevens, die de stoute schoenen had aangetrokken. Meer dan 300 meter gunde het fel jagende peloton hem echter niet. In Appelscha (56 km) was de vluchte ling weer ingehaald. 16 kilometer verder, in Diever, maakte zich weer een lid van de Nederlandse B-ploeg los. Het was de 38-jarige Jan Lam brichs, die zijn geluk beproefde. In hjj 2i4 mmuut voor sprong op een traag_ reagerend pe loton. Tussen Zwartsluis en Hasselt sloeg het peloton terug. Gerrit Voor- Kent U Rexalco VOETBAL Vlissingen IV laatste Afdelingskampioen. Eerste winst voor Walcheren. In de tweede klasse A van de Afde ling Zeeland der K.N.V.B. werd Vlissingen IV kampioen door de 40 zege op Hansweertse Boys n. Alle kampioenen z(jn nu bekend. In dezelfde klasse moest Middel burg IV de eer en de punten aan Yer- seke n laten (211). De stand luidt: Vlissingen IV 1829, Kwaden- damme I 1828, Yerseke II 1720, Goes IV 18—20, RCS Hl 18—17, Hansweertse Boys n 1715, Noor mannen II 1814, Middelburg IV 18 12, Zeelandia Hl 18—12, Robur H 18—9. In de eerste klasse A verraste Wal cheren I „vriend en vijand" door de 30 zege op Volharding '32 I. De eindstand luidt: Lewedorpse Boys I 1423, Kruiningen I 1419, Noor mannen I 1419, Hansweertse Boys I 1416, Domburg I 1413, 's Heer Arendskerke 11413, Volharding '32 114—5, Walcheren 114—2. In IC was Renesse I te sterk voor Zierikzee HI (13). De eindstand is hier: Burgh I 814, Mevo I 89, Re- nesse I 89, Dreischor I 88, Zi rikzee III 80. In de reserve eerste klasse A kon E.M.M. II het niet bolwerken tegen Oostburg n (31). Hontenisse H stuurde Aardenburg n met een ne derlaag van formaat huiswaarts (6 0). Steen n bleef met moeite de baas over Luctor H (32). In de derde klasse B had Hoofd- Ëlaat H niet de minste moeite met •e Zeeuwen V (91). Vlissingen V moest de eer en de punten aan Schoondijke H laten (35). Hoe de junioren speelden. De uitslagen van de juniorencom petitie luidden: Groep A I: Goes A IPatrijzen A I 22; Middelburg A IVlissingen A I 0—7. Groep B I: Middelburg B I't Vriie B I 40; Vlissingen B IBreskens B I 33. Groep B II: Vlissingen BHRCS B H 19—0. Groep B IVWemeldinge B IKa- pelle B I 0—2. Groep B V: Terneuzen B ITern. Boys B I 1—2; AKW B I—Terneu zen B H 20; Axel B HZaamslag B I 0—2; Corn Boys BI—Hoek B I ting, Faanhof en Koch gaven de stoot tot de tegenaanval. Zij kregen spoedig gezelschap van Gerrit Schul te, Plantaz, Wagtmans, Wim van Est, Nico van Est, Piet Haan, Cor Bakker en twee Belgen, Borgmans en Gielen. Opgeslokt. Deze groep zette met verbetenheid de achtervolging in en liet daarbij de rest van het peloton achter zich. Koch viel terug. Even voor Zwolle was de voorsprong van Lambrichs ingekrompen tot anderhalve minuut. In Zwolle werden hiervan nog vele seconden afgeknabbeld en voorbij deze plaats was het nog maar een kwestie van een paar kilometer en Lambrichs werd opgeslokt. De,, nu weer uit 12 renners bestaande kop groep had inmiddels (na 145 km) het peloton al. ruim 1 minuut achter zich gelaten. Toen deze voorsprong snel groeide na 170 km was hel al 2 minuten 40 seconden was het pleit heslecht en moesten de 12 gaan uit maken, wie in de tweede etappe de oranjetrui zou dragen. In de eindsprint tussen dichte ha gen toeschouwers letten de Neder landse groten slechts op elkaar en zagen niet, dat buitenom de kleine Belg Borgmans onweerstaanbaar naar voren kwam. Hij sloeg Gerrit Voorting op de eindstreep met ruim verschil. De uitslag. De uitslag luidde: 1. Borgmans (België) 4.43.29 over de 205 Ion met bonificatie 4.42.29; 2. Gerrit Voorting (Ned. d) z.t. met bo nificatie 4.42.59 3. Schulte (Ned. a) z.t.; 4. Van Est (Ned. c) z.t.; 5. Wagtmans (Ned. b) z.t.; 6. Faanhof (Ned. c) z.t.; 7. Gielen (België) z.t.; 8. Plantaz (Ned. a) z.t.; 9. Lambrichs (Ned. b) z.t.; 10. Haan (Ned. d) z. t.; 11. Bakker (Ned. d) z.t.; 12. Nico de eerste étappe als volgt uit: 1. Nederland d 14.09.57; 2. Neder land c 14.10.27; België 14.13.41; 4. Nederland b 14.14.41; 5. Luxem burg 14.23.09; 6. Duitsland 14.23.09. SCHAKEN Woudstra laatste bij jeugdkampioenschappen Op de nationale jeugdkampioen schappen werden de laatste wedstrij den m de voorronde gespeeld. De uit slagen waren: 6de ronde: SteynBink K> KorverHaitjema Brede- woudWoudstra 7de ronde: HaitjemaBredewoud 10; BinkKorver 10; Schoonder- beekSteyn 10. De eindstand is: Schoonderbeek 4% punt; Bink 4; Bredewoud 3%; Hait jema 2%; Steyn 2%; Korver en Woudstra, beiden 2. Gabe Woudstra is dus onderaan feëindigd. In de finale kwamen choonaerbeek, Bink en Bredewoud en uit de andere groep Roessel (de kampioen 1953), Van Son en Nien- huis. DE ZESDE TULPEN RALLYE Kort na twaalf uur in de nacht van Zondag op Maandag verschenen de eerste deelnemers aan de Zesde Internationale Tulpen Rallye op het grote plein voor het restaurant aan de Niir- burgring. Een uur later waren prac- tisch alle deelnemers binnen.' Bij de controle bleek, dat drie teams de strijd hadden gestaakt. Er bleven dus nog 208 équipes over, daar naar later bleek in Den Haag niet 126, maar 127 équipes van start waren gegaan. Jaguar viel zes meter diep; inzittenden ongedeerd. Om precies vijf uur Maandagmor gen vertrok de eerste équipe voor de gemeenschappelijke route, die tevens de eerste speciale etappe vormde. Van de Nürburgring voerde de route door de uitlopers van de Eifel, over de Hundsrück en door de Voge zen naar Belfort. Maar voor men daar van een uur rust kon genieten moesten nog vier speciale etappes worden gereden en drie klassements proeven, deze laatste bij de Ballon d'Alsace. Het weer was, althans tot Saarbrücken, fris maar zonnig, slechts in het stuk voor Trier vulde een dichte mist hier en daar de dalen. Kort voor Belfort moesten de deel nemers zich aan drie klassements proeven onderwerpen, een klim over 9300 meter met een hoogteverschil van 630 meter naar het hoogste punt van de Ballon d'Alsace, een afdaling van de Ballon over 3400 meter bij een hoogteverschil van 200 meter en een acceleratie remproef over 300 meter. Hierbij kwam een zonderling onge- Om even over half twee Maandag middag werd te Groningen het start schot gelost voor de Ronde van Ne derland. De renners syn Jos". luk voor, dat gelukkig goed afliep. De jaguar van BrussardHulsker Ouwerkerk slipte bij het krachtige remmen aan de finish. De wagen maakte na enige wendingen over de weg, waarbij een telegraafpaal op een haar na werd gemist, een halve slag om zijn eigen as en viel in een zes meter diepe afgrond. Tot ieders ver bazing kwamen de inzittenden wel feschrikt, maar volkomen onge- eerd uit de wagen te voorschijn. Voorts waren er nog diverse kleinere ongelukken te vermelden, die echter alle goed afliepen. 23 April 26 April. Nederland 1951 (3%) 102% - Nederland 1948 (3%) 97% 98% Nederland 1947 (3%) 3 98% 98% Nederland 1937 3 95% 95% Dollarlening 1947 3 pet. 93% 93% Investeringscertificaten 99% 99% Nederland 1962-64 3 99% 99% Nederland N.WS, 2 76'; 76% Ned. Indlë 1937 A 3 98 98% Grootboek 1946 3 97% Nat. Handelsbank 149% 145% Ned Handelmi). 181% 178% A.K.U. 210% 208% Bergh's en Jurgens 282 282 Calvé-Delft 160 156 Kon. Ned. Hoogovens 186% 181 Unilever 299% 290% Ned. Kabelfabriek 211% 208 Philips 289 281 Wllton-Feijenoord 201 199 E'ilüton 345 340 Kon. Petroleum Mij. 459% 454% Amsterdam Rubber 93% 94% Holland Amerika Lijn 147% 147 Kon. Paketvaart 132 131% Rotterdamse Lloyd 136 132% Ned. Scheepvaart Unie 133 135% Stv. Mij. Nederland 147 144% H.V.A. 124% 123% Deli Mij. 117 114% Bank van Ned. Gem. 4% 107% Bank van Ned. Gem. 0 5-10 127% Centrale Suiker 190 Kon. Mij. De Schelde NJ3 136 135 Baltimore-Ohio 19 Missouri K.T. 7% 7% 20% 16% 16% 34 34% 61 «1% 66% 67'/, 39% 39% 76% 77% 50% 50% exd. 44% 45% 21% 72% 73% 93% 94% 22% 21% 131 WIELRENNEN Overeenstemming tussen Pellenaars en K.N.W.U. Thans is volledige overeenstemming bereikt tussen de Koninklijke Neder landse Wielren Unie en Kees Pelle naars over de in de toekomst te vol gen gedragslijn. De sportcommissie van de Wielren Unie heeft Pellenaars schriftelijk bevestigd, dat hij voor on bepaalde tijd als ploegleider zal kun nen fungeren in alle internationale wegwedstrijden voor professionals wel in die wedstrijden, welke naar het oordeel van de sportcommissie daar voor in aanmerking komen. New York Central I Pennsylvania Anaconda Bethlehem Steel General Motors I Intern. Nickel Kcnnecott Republic Steel U.S. Steel North American Cy. Midcontinental Shell Union Tide Water A.K.U. 4% beursoverzicht. De politieke ontwikkeling speelt de laatste tijd weer een zeer belangrijke rol op de beurs. De controverse tussen Australië en Rusland, maar vooral ook de situatie in Indo-China bestempelt de beurs nu eenmaal als ongunstig. Dienten gevolge ging het Maandagmiddag de bene denwaartse richting in. De hoofdfondsen moesten het hierbij speciaal ontgelden. Na een lagere opening brokkelden de koersen verder af zodat op nagenoeg het laagste punt gesloten werd. Unilever en philips incasseerden een verlies van circa 8 en Kon. Olie van circa 5 punten. Aku ruim 2 lager. Ook elders was de stemming aan de flauwe kant. Het dividend van Amster dam Rubber, 9 procent over het verhoog de kapitaal, was nog niet geheel cn al tot de beurs doorgedrongen Naarmate dit meer bekend werd herstelde dit pa pier zich van het openingsverlies en sloot op 94',2, dus bijna 1 punt boven Vrijdag. Amsterdam Rubber vormde hiermede een gunstige uitzondering want tabaks- en suikerwaarden waren over de gehele li nie lager. De scheepvaartafdeling deelde in de algemene markttendentie. De divi dendverlaging der Rotterdamse Lloyd was hier mede van invloed. Het betreffende fonds verloor 3% punt en ook de overige soorten 14 2 punten lager. De staatsfond- senmarkt was stil, doch vriendelijk. Prolongatie 2»4 pet. wisselkoersen. Off. noteringen van De Ned. Bank N.V. Valuta's (schrift, en t.t.) New York t.t. 3.78», (schriftelijk 3.78A: Londen 10.65%; Brussel 7.59Zürich 87.16; Kopenhagen 54,83; Oslo 53.25; Stockholm 73.23; Parijs 1.0835; Frankf. a./M. 90.80. Te huur: VOLKSWAGEN Luxe, in prima staat, op lange termijn, met All. Risk. verz. en wegenbelasting. Voordelige prijs. Br. lett. X 91, Bureau P.Z. C., Vlissingen. Biedt zich aan Timmerman-metselaar in bezit van rijbewijs, zelf standig kunnende wei-ken. Woningruimte moet aanwe zig zijn. Brieven No. A 146, Bureau P.Z.C., Goes. S I E R K AN vraagt voor Zeeland WEDERVERKOPERS VAN VERPAKT IJS Grossierderij Beukelaar, Telefoon 54, Tholen. 523ste STAATSLOTERIJ 2e kios HOGE PRIJZEN 30.000 8164 5000 1816 2000 7432 1500 3455 20449 1000 2615 8043 10469 15306 18525 400 1541 1604 2362 3378 3384 7892 9372 10240 12S07 15769 16976 1730-1 17897 19U61 20688 200 1086 1209 1753 1984 2009 2393 2777 2986 3306 3645 3682 3735 3755 3995 4391 4477 5434 6089 6139 6205 6218 6482 7219 7702 7706 8007 9070 975S 10375 10559 10585 10650 11531 11912 12009 12069 12366 12467 13327 13532 13650 14016 14259 14399 14719 15276 15445 15760 15966 16008 16226 16227 16530 16719 16744 16842 17276 17416 17865 17904 18154 18398 18715 18927 19282 19560 19S09 19997 20079 20644 21029 21164 21462 21726 21924 PRUZEN VAN ƒ40 1034 045 089 103 132 153 179 200 254 274 312 349 357 361 368 372 387 446 493 501 515 545 571 625 627 635 655 660 677 689 690 708 716 729 820 887 893 915 921 957 960 975 987 2041 061 081 085 099 107 131 154 161 170 226 232 278 308 322 330 363 3SS 407 411 419 434 465 467 481 493 496 518 529 543 546 609 617 620 672 747 753 775 800 834 889 903 970 976 3004 023 031 038 066 098 100 138 161 171 229 279 290 291 296 298 311 357 381 411 465 477 522 543 585 651 674 688 700 706 723 737 754 772 797 798 811 822 826 834 843 851 863 865 900 912 913 917 931 945 948 969 4003 006 060 078 082 085 089 094 096 102 103 105 119 143 181 194 216 228 250 256 273 293 322 408 435 484 487 513 519 560 567 576 580 601 610 648 671 680 697 733 744 760 803 825 853 86S 887 896 985 988 6015 026 041 042 046 081 088 150 159 171 183 190 216 227 235 242 245 255 28S 344 374 435 553 556 574 618 619 628 640 642 672 707 709 731 744 770 774 812 818 857 890 899 905 913 919 955 6009 014 078 119 126 145 154 163 170 171 177 211 228 292 297 302 333 334 351 361 391 430 440 449 516 517 529 562 565 640 663 665 673 675 677 678 714 736 743 783 790 792 814 820 843 858 876 889 941 964 7011 023 031 032 055 063 106 113 123 149 153 185 193 199 220 228 282 315 342 366 409 431 465 478 488 489 499 500 513 540 561 606 654 663 673 696 698 723 742 761 793 816 902 903 935 8048 053 084 085 088 090 126 127 166 270 278 293 305 375 379 423 434 444 447 487 501 555 606 607 613 620 650 667 678 679 686 709 740 798 814 822 843 897 907 911 912 934 9025 030 062 079 080 107 127 134 138 189 194 204 250 253 259 267 270 310 316 349 852 383 390 441 '443 444 482 483 498 507 554 566 572 606 649 728 744 762 771 788 793 797 823 829 836 886 911 970 992 10013 024 044 078 085 113 116 151 183 189 204 230 282 333 350 372 384 407 415 431 445 495 550 575 580 605 627 655 731 738 805 833 841 863 863 874 877 885 935 945 949 954 962 939 11024 044 100 110 135 157 257 264 273 292 319 347 414 426 436 457 481 506 533 540 590 759 763 799 802 812 824 836 880 929 934 962 972 12046 118 136 143 182 222 237 252 256 2S2 306 436 442 468 472 474 4S7 544 577 618 634 637 679 696 705 735 744 747 755 768 801 850 866 888 958 13034 081 094 142 143 171 207 232 242 245 275 302 394 416 432 443 537 556 565 577 583 601 612 619 624 656 683 685 689 690 722 727 763 797 822 847 861 863 877 S85 898 937 988 989 995 14013 015 032 035 050 051 086 169 185 199 261 276 308 324 327 329 335 346 347 363 394 4OS 410 426 463 472 477 489 566 617 668 690 729 735 784 799 906 907 926 928 970 977 983 15049 093 097 156 178 197 211 213 245 260 2S0 286 309 321 326 318 418 439 448 449 526 540 545 556 583 587 664 693 710 779 7S2 S17 S53 860 899 936 959 961 16025 038 063 136 141 168 193 204 212 272 301 349 3S3 441 451 472 505 549 557 566 592 595 60S 627 643 659 677 743 760 829 S48 883 886 905 916 935 939 959 965 17008 078 117 134 152 160 169 173 187 214 242 268 272 285 306 380 394 410 411 441 486 530 565 590 597 612 644 661 676 677 722 727 780 821 891 912 935 941 963 992 18015 021 023 047 076 093 122 201 237 249 257 263 272 286 290 314 329 333 382 414 654 65S 664 698 712 714 723 724 736 739 744 776 788 833 844 851 871 872 895 912 926 931 951 19019 020 039 049 054 110 146 195 240 280 412 429 461 474 475 549 565 573 584 603 628 632 705 722 732 756 772 784 794 798 803 819 820 891 923 926 947 948 978 994 20003 036 042 048 064 067 096 131 148 277 284 345 386 526 535 53S 576 584 586 5S7 623 653 702 754 757 776 779 814 834 845 857 892 954 21007 012 036 067 077 099 153 179 192 204 210 221 258 266 280 339 344 369 372 384 396 412 426 437 452 456 470 490 492 602 627 667 672 702 732 764 768 822 835 862 876 883 932 943 964 982 Slank en vrij Als U voelt hoe deze balein veerkrachtig de slanke lijn aan uw figuur geeft en te vens heerlijk steunt, zult U nooit meer een ander cor set willen dragen. St. Jacobsstraat 8, Tel. 2667 Voor direct gevraagd CHAUFFEUR voor Autobus. J. D. DE KOSTER, Colijns- plaat. Gevraagd voor direct: 2 AUTOMONTEURS Eventueel woning beschik baar. GARAGE GILIJAMSE Renesse. Telefoon 8. Feuilleton door MARGARET MALCOLM 46 „Het is absoluut onnodig... als jij niet hier komt", viel Serena hem ver ontwaardigd in de rede. „Waarom moest je cok hier xomen? Waarom kun je me niet nnt rus* laten?" „Ik geloof niet, dat ik de moed zou hebben bezeten, hier te verschijnen", heimam Nick, „als ik er niet één, heel gewichtige reden voor had gehad". „En welke dan, als ik vragen mag?" klonk het ijskoud. „Dit is de eerste maal in mijn leven, dat het geluk van een ander meer voor mij betekent dan mijn eigen ge luk Hij zei dit op rustige, ernstige toon en ondanks zichzelf was Serena onder de indruk. Het leek zo overtui gend, zo echt! Kon ze hem toch maar vertrouwen! Met een ruk herstelde ze zich van haar zwakheid: „Neen", zei ze scherp, ,ik geloof niet, dat 't waar is. Als het wel zo was, zou je doen wat ik vraag en me met rust laten". „O, neen", zei liij zo zachtjes, dat ze zich vooi "v moest buigen om hem te verstaan. „Je zult nooit gelukkig zijn, Serena, voor je je vertrouwen in mij... en in jezelf herwonnen hebt. En de enige weg om dit te bereiken is, dat we elkaar beter leren kennen dan we 't ooit te voren hebben gekund." Ze schudde ongelovig het noofd en besron bij het horen van naderende voetstappen Nick met onnatuurlijk hoge, zenuwachtige stem, te vragen over zijn toekomstplannen. „O, ik kan me nu wel veroorloven een poo ru-t te nemen'zei hij kalm. „Als mijn nieuwe toneelstuk 'n succes blijkt en de voortekenen zijn gunstig heb ik c r"n minst een jaar tiid om een ander stuk te schrij ven. En dat is maar goed ook", voeg de hij er peinzend aan toe, „want op het ogenblik zou ik niet in staat zijn, iets van belang te produceren". Serena sloeg ogen neer, maar bewaarde het stilzwijgen. Op dit ogen blik trad mevï juw Lowdham weer binnen en Lee! beiden onderzoekend aan, zonder nochtans iets van haar bevindingen te doen blijken. Ze zei al leen: ,,'t Spijt me, dat ik zo lang werd opgehouden,' waarop Nick schertsend antwoordde: „Juffrouw Barbrook en ik hebben over Barfield gesproken. Be geef toe. dat ik erg veel met deze streek o" heb". -ldra werd het gesprek wee: al gemeen en eerst t hele tijd later raakten zowel Nick als Serena in een ietwat ernstig parket. Nick had, zon der er verder bij na te denken, over zijn vriend met John Dane ge sproken en te laat door Serena's blijk bare verlegenheid jemerkt, dat hij op een verkeerd spoor was geraakt. „Zo, dus u kent meneer Dane?" vroeg mev .uw Lowdham gretig. „Wat is het dan vreemd, dat u en Se rena elkaar nooit vroeger hebben ont moet. U moet weten, dat ze voor hem als model heeft gezeten. Jammer ge noeg was de schilderij verkocht voor we ze konden zien, maar misschien laat hij zich wel overhr':n om haar opnieuw te schilderen", ging ze met ee blik naar Sei a en toen naar Nick, voort. „Ja, gek toch, dat jullie elkaar nooit eerder hebt gezien". „Helemaal niet gèk, grootmoeder", verzekerde Serena wat aarzelend. „Meneer Deane enmeneer Huns- low hebben het allebei erg druk. Ik geloof dat ze evengoed als anderen er vaste werkuren op na houden". „Dat is zo", bevestigde Nick na drukkelijk, „en ik zou niet kunnen zeggen, wie van ons beiden 't meest het land heeft als hg gestoord wordt, John of ik. Neen, er steekt helemaal niets vreemds in". „O, als dat zo is, niet", gaf mevrouw Lowdham toe, meteen van ondenverp veranderend. Onwillekeurig slaakten de twee jonge mensen een zucht van verlich ting, maar toen Serena die avond naar bed ging, in de oude kamer van haar moeder, besefte ze, dat de last haar bijna te zwaar werd. O, Nick stelde haar te zeer, te on duldbaar, op de proef en toch had hij alle rechten daartoe verspeeld. Zeker, hij beweerde wel, dat hij haar geluk beoogde, maar waarom zou ze aan zijn woorden geloof slaan? Ja, hoe kon ze dat? Op de een of andere manier moest ze hem aan 't verstand brengen, dat er geen „terug" mogelijk was. En plotseling kwam het denkbeeld van de enige manier om hem daarvan te overtuigen bij haar op. Als Nick wist, dat iemand anders zijn plaats had ingenomen, iemand die haar liefhad, iemand wie ze ze haar vertrouwen durfde schenken... John! HOOFDSTUK X 't Viel Serena niet moeilijk, een voorwendsel te vinden om een dagje naar Londen te gaan. „Boodschappen doen" lag als 't ware voor de hand en mevrouw Lowdham juichte het plan netje ten zeerste toe. „We hebben ej graag hier", zeide ze, „maar een jong meisje moet niet zo veel tijd bij oude mensen doorbrengen. O, je zult wel weinig gelegenheid heb ben gehad in Londen vrienden te ma ken, maar 't is daar toch 'n heel an der leven. In Little BarfitW lijkt het ene jaar precies op het andere. Heb dus maar veel plezier kindlief, en krijg vooral geen gewetenswroeging". Serena kuste haar grootmoeder hartelijk en voelde zich ondanks de geruststellende verzekering van de oude dame toch schuldig of misschien juist te schuldiger vanwege de haar betoonde moed alsof ze jegens mevr. Lowdham zoiets als bedrog pleegde Niettemin, ze moest en zou naar Lon den, want zó kon het niet voortgaan. Grootmoeder mocht dan menen, dat er nooit iets in Little Barfield gebeur de, maar ze «ast ook niets omtrent het huwelijk van haar kleindochter en wat daarop was gevolgd. Ja, vond Serena vastberaden, er moest een einde aan komen. Als ze John zou spreken, zou hij al les wel in orde maken. John's liefde was anders dan die van Nick; name lijk onzelfzuchtig en vol begrip. Ook was hij verstandig, gevolg van zijn fijngevoeligheid. Intussen zou ze nu toch wel willen, dat hij niet Nick's vriend was, want onwillekeurig en haar desondanks kreeg zij het gevoel, dat haar handelwijze jegens Nick niet in alle opzichten door de beugel kon. juist vanwege die vriendschap. John zou dat gevoel wel verjagen, dacht Serena. Hij zou zóveel van haar houden, dat de rest er niet op aan kwam. Bij aankomst op het atelier bemerk te ze tot haar vreugde, dat de mede gebruiker uit was en John niet bezig, naar een model te schilderen. Hij deed de deur open en slaakte 'n kreet van verbazing, maar ook van hartelijke begroeting. „Jij, Serena? Wat heerlijk! Kom binnen, kindlief. Wat zal het zijn? Een kop koffie, of is het je nog te vroeg?" Plotseling wist Serena niet meer wat ze zeggen zou. John, die haar immers, naar ze vast geloofde, lief had, begroette haar enkel en al leen als wat ze was: de vrouw van zijn vriend. Eindelijk stamelde ze: „Graag koffie, John" en was blij. dat ze daardoor enige tjjd won om tot zich zelf te komen. Verlegen met haar figuur liep ze naar zijn schil dersezel en bekeek het doek waaraan hij bezig was geweest. „Werk voor de boterham", scham perde hij- „'t Is de vrouw van een O.W.-er, maar wel een lief schep sel, die haar man er op zijn verjaar dag mee wil verrassen! Nu, ik hoop dat hij het een aangename verrassing vindt, maar waarschijnlijk zal hg denken, dat een foto heel wat goed koper uitkomt en beter lijkt". Zo babbelde John voort en plot- seling begreep Serena, dat hij het opzettelijk deed, omdat haar komst hem had verschrikt en hij nu, even als zij. blij was, even op adem te kun nen komen. Toen ze echter haar kof fie had opgedronken, nam hij het kopje weg en vroeg vriendelijk, maar dringend: „Wat is er aan de hand, Serena?" „Ik kwam hier..." begon ze, zweeg toen even en hernam wat haperend: (wordt vervolgd).

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1954 | | pagina 5