Verbinding Harderwijk met Lelystad dit jaar gereed Bezoekt het Wereldruim-hotel met zijn vele sensaties! GEEN OPTREDEN MEER TEGEN PROCESSIES MET MUZIEK ITALIAANSE COMMUNISTEN RIJKSTE PARTIJ IN EUROPA STEEDS MEER JAPANSE SCHEPEN MET RADIO-ACTIVITEIT BESMET DONDERDAG 15 APRIL 1954 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 9 DE ZUIDERZEEWERKEN HERVAT Drie gemalen zullen Oostelijk Flevoland snel leegmalen (Van onze speciale verslaggever) Ergens in het hart van de oude Zuiderzee, in de wijde verlatenheid van de grote waterplas, ligt een stuk dijk, een klein stukje land, een kunstma tig eilandje, waarop een arbeiderskamp is gebouwd en zelfs al vrouwen en kinderen en een dokter een tijdelijke woonstee hebben gevonden. Het is het begin van wat in de toekomst wellicht een bloeiende stad zal zyn: Lelystad, centrum van de nieuw gewonnen Zuiderzeepolders, econo misch en cultureel middelpunt van onze twaalfde provincie, marktplaats voor agrarische producten, industrieplaatsMaar waarom zouden we onze fantasie de vrije loop laten. Lelystad zal, als Oostelijk Flevoland drooggevallen is, in harde arbeid moeten worden opgebouwd. De aanstaan de bewoners van de in vruchtbaar akkerland herschapen zeebodem zullen de handen uit de mouwen moeten steken om hun welvaart te verzekeren. Doch de voorwaarden zullen, voor zover het zich laat aanzien, gunstig zyn. Voorlopig werkt men nog aan de inpoldering' van de Oosterpolder, ook Oostelijk Flevoland genoemd. Verle den jaar lagen de werkzaamheden vrywel stil. Op enkele onderdelen na, die de arbeid op bescheiden wijze voortzetten, was al het materiaal toen naar Zeeland gestuurd. Thans ploeteren de dijkwerkers weer voort aan de kluisters van de krimpende watervlakte. De dyk van Harderwijk naar Le lystad is ongeveer half klaar. De be doeling is, hem nog dit jaar tot Le lystad af te bouwen, zodat als alle factoren gunstig zijn deze plaats in ieder geval te voet en mis schien over rijplaten zelfs voor au to's vóór 1955 bereikbaar zal zijn. Dat is van groot belang, omdat Le lystad dan niet meer in de winter, zoals in de laatste vorstperiode, toen er gebrek aan voedsel was en voor de aanvoer van helicopters gebruik gemaakt moest worden, geïsoleerd zal liggen. Lelystad wordt nog uitgebreid met eén kilometer dijk in Noordelij ke richting. Kort geleden is aanbe steed perceel U, dat is het stuk dijk van Lelystad in Noord-Oostelijke richting, 1600 meter lang. De polderdijk van Elburg tot aan Zwolsehoek (de Zuid-Westelijke punt van de Noord-Oostpolder) is klaar, behalve een stuk van 500 meter, dat wordt opengehouden ten behoeve van de scheepvaart. Alle dijken moe ten in 1956 gereed zijn. Drie gemalen Men ia thans ook bezig met de bouw van drie gemalen, die Ooste lijk Flevoland zullen moeten droog maken en later droog houden. Het zijn de Lovink bij Harderwijk, de Wortman bij Lelystad en de Colijn bij de Ketelmond. De Wortman wordt een Dieselge maal met drie pompen met elk een capaciteit van 500 m3 water per mi nuut. De Colijn en de Lovink krij gen respectievelijk drie ea twee pom pen, aangedreven door electro-mo- toren en met een capaciteit elk van 500 tot 580 m3 per minuut. Voorts komen er twee sluizen. Het was het meest economisch om in de bouwputten, nodig voor de bouw van de gemalen, tegelijkertijd deze sluizen aan te leggen. Drie plaatsen kwamen daarvoor dus in aanmerking. Als men echter drie sluizen zou bouwen, dan zou de pol der eenzelfde accomodatie hebben als de Noord-Oostpoldér met zijn drie toegangssluizen. In Oostelijk Flevoland zyn ze evenwel in hoofd zaak bestemd voor de aanvoer van grondstoffen en de afvoer van pro- ucten. De polder zal voornamelijk akkerbouwproducten leveren. Geble ken is, dat voor het vervoer hier van in het algemeen schepen ge bruikt worden van 250 tot 300 ton. Slechts voor enkele producten, zo als suikerbieten en kunstmest, be zigt men wel sohepen van 600 ton. Principieel verschil Er is een principieel verschil tus- sfen de Noord-Oostpolder en Oostelijk Flevoland, want eerstgenoemd ge bied sluit aan één zyde aan op het oude land en Oostelijk Flevoland nergens. Daarvoor is de ene sluis, geprojecteerd bij het gemaal Lo vink zo oordeelt men niet no dig'. De scheepvaart kan namelijk gebruik maken van de laad- en los- wallen langs het zogenaamde Velu- wemeer, dat is de blijvende strook water tussen de nieuwe polder en de Veluwe. Men kan derhalve met twee sluizen volstaan. Het leek voldoende de sluizen en de kanalen in de polder geschikt te maken voor schepen tot 300 ton. Maar als de dijk gesloten is, moet er nog baggermateneel in de polder aehterbiyven voor het graven van de kanalen en dit materieel kan alleen genschap bevrijd wor- door" een sluis, die geschikt is uit zijn do voor schepen tot 600 ton. Het is dus toch noodzakelijk een sluis te bou wen met een capaciteit van 600 ton. En eigenlyk komt dat wel goed uit ook, omdat de polder een afwate ringskanaal dient rijk te zyn, dat, wil het aan de afwateringseisen be antwoorden, zo breed moet zijn, dat het eveneens geschikt is voor sche pen tot 600 ton. Aangezien Lelystad het belangrijk ste punt in de polder wordt, neeft men daar de sluis voor schepen van ton en het breedste kanaal ge projecteerd. Vreemde bezigheid Het werk van onze waterstaat kundigen is voor de oningewijde op het eerste gezicht een vreemde be zigheid... Maar alles blykt zo lo gisch in elkaar te sluiten, zo inge nieus berekend, zo ver vooruit ge zien en zo zeer gebaseerd op aller lei factoren en eventualiteiten, dat men er de grootste bewondering voor moet hebben. Kanalen graven in het IJselmeer lykt zoiets als wa ter naar de zee of uilen naar Athene dragen. En toch moeten in de toe komstige polder de kanalen gegra ven worden, vóór de dijken gesloten zijn, dus in volle zee. Ze zijn abso luut noodzakeüjk bij het leegpom pen van de polder. Deze is namelyk niet overal even diep. Het - water, dat op de diepste plaatsen blyft staan, als andere delen van de pol der reeds drooggevallen zijn, kan al-, leen via de kanalen op de plaatsen komen, waar gepompt wordt. Het graven in volle zee heeft nog andere voordelen. De grond, die men uitbaggert alleen de bovenlaag is goede grond, de onderlaag niet moet men uiteraard kwijt. Zolang de dijken nog niet gesloten zijn, kan men die grond met behulp van on- derlossers op goedkope manier af voeren en ergens in het LJselmeer storten. Een nadeel is, dat deze kanalen weer dichtslibben, vooral als men te vroeg met het primaire baggerwerk begint en dan naar de ingenieurs berekend hebben met minder goe de grond. Men moet op een zodanig ogenblik met het graven van de ka nalen beginnen, dat de opslibbing ge schiedt met goede grond uit de pol der. Want by het opnieuw uitbag geren kan deze betere grond in ae polder zelf gestort worden op de plaatsen, waar de bovenlaag van minder goed gehalte is. Om duizend en één dingen dienen de ingenieurs te denken. Het is hun toevertrouwd. Eerlang zal, waar nu nog de zeilen van de vissersvaartui gen bollen, golvend graan van nieu we welvaart spreken. HANGENDE WIJZIGING ZONDAGSWET Van officiële zyde vernemen wy, dat het Openbaar Ministerie door de minister van Justitie is geïnstru eerd omtrent het vervolgingsbeleid ten aanzien van overtredingen der Zondagswet. In herinnering wordt gebracht, dat de toepassing van deze wet, reeds aanstonds nadat zy in werking was getreden, moeilijkheden heeft opgeleverd, waardoor met name in Limburg een uiterst verwarde situ atie is ontstaan. Deze moeilijkheden kwamen hieruit voort, dat van ouds her bestaande, diep in het volksle ven gewortelde tradities en gebrui ken met een godsdienstig of Kerke lijk karakter door de verbodsbepa lingen werden getroffen, hetgeen bij de voorbereiding van deze wet niet was voorzien en ook niet beoogd. Getracht is op korte termijn prin cipiële rechterlijke uitspraken uit te lokken, doch het laat zich aanzien, dat er nog wel enige tijd mede ge moeid zal zyn voordat in de betref fende zaken door de rechter in hoog ste instantie uitspraak zal zyn ge daan. Bovendien is het op zijn minst twijfelachtig gebleken of langs de weg van interpretatie door de rech ter wel een oplossing van de gere zen moeilijkheden is te bereiken. Inmiddels heeft de minister van Binnenlandse Zaken in diens ant woord op desbetreffende vragen van het lid der Tweede Kamer, de heer Van Maenen namens de regering een ontwerp tot wijziging van de Zondagswet in uitzicht gesteld, welk ontwerp er toe zal strekken, buiten twijfel te stellen, dat buiten de wer kingssfeer van de wet vallen; a. processies met muzikale bege leiding; b. optochten met muzikale bege leiding, gaande van en naar de kerk, voorzover deze berusten op sinds jaar en dag bestaande diep in het volksleven gewortelde tradities en gebruiken. In de gegeven omstandigheden deed zich voor de periode gedu rende welke nog geen onherroepe lijke rechterlijke beslissingen zijn ge nomen en ook nog geen zekerheid bestaat omtrent het lot van het Overzicht van de nieuwe Zuiderzee polder in wordingOostelijk Flevo land. Een gedeelte van de ontworpen dijken is al gereed, een ander deel langs de Veluwe en van Harderwijk naar Lelystad is in uitvoering. Lelystad, het centrum van het gehele gebied der bestaande en toekomstige Zuiderzeepolders, komt op de Wes- telijke punt van Oostelijk Flevoland. aangekondigde wetsontwerp de behoefte gevoelen aan de afbakening van een duidelijke gedragslijn voor het vervolgingsbeleid. Het Openbaar Ministerie heeft nu opdracht om in het algemeen de Zondagswet onverkort te handhaven. Alleen ten aanzien van processies en optochten met muziekbegeleiding, als boven bedoeld, zal voorlopig nog een afwachtende houding worden aangenomen en dus niet strafrech telijk worden opgetreden. Ten over vloede wordt er op gewezen, dat zoals uit het vorenstaande trouwens al blijkt wel zal worden ingegre pen, indien bij niet-godsdienstige of kerkelijke gebruiken, zoals het zg. „dauwtrappen", de wettelijke bepa lingen omtrent de Zondagsrust wor den overtreden. IJslandse kustwacht opende vuur op Belgische treiler IJslandse Dinsdag een Bclgi- hoten, omdat net schip zou hebben geweigerd bij te Een vaartuig van KMÉtMaMPH sche treiler beschoten, omdat kustwacht heeft draaien, aldus is in Reykjavik be kend gemaakt. De treiler is aange houden wegens vissen binnen IJs- lands territoriale wateren. Voorzover bekend viste het Bel gische schip ten Zuidoosten van IJs land. Het haalde zijn net In en stoom de weg. toen het door een vliegtuig van de IJslandse kustwacht werd waargenomen. Het vliegtuig waar schuwde een vaartuig van de kust wacht, dat de treiler Inhaalde en be vel gaf om bij te draaien. Dit bevel zou niet zyn opgevolgd, waarop het vaartuig van de kust wacht het vuur opende en de treiler achter de brug raakte. Het is niet bekend welke schade is aangericht. Een aantal bemanningsleden van het IJslandse schip is aan boord van de treiler gegaan en heeft het com mando overgenomen. 'Nieuw Guinea is een land voor pio niers, op élk gebied. Het is een land met toekomst, met een primitieve be volking, die zal moeien worden ge leid en opgevoed: een grote en ern stige taak voor Nederland. Reeds by veie Papoea's is de Europese invloed merkbaar; zij dragen Europese kle ding. Verdiensten verkrijgen deze mensen uit de verkoop van hun land bouwproducten. Deze foto werd ge nomen in de Geelvinkbaai, waar de Gouvernementscoaster ,,De Cycloop" zojuist arriveerde. De bevolking heeft de bundels massooibast aangedragen, die door de boot zullen worden mee genomen. Zeven doodvonnissen voor spionnage in Albanië Zeven personen, die beschuldigd worden van spionnage voor het Wes ten, zijn Dinsdag door een Albanese rechtbank ter dood veroordeeld. Een van de veroordeelden werd tot de strop, de zes anderen tot de kogel veroordeeld. Een andere vehdachte kreeg tien jaar gevangenisstraf. De veroordeelden werden ..Gewa pende spionnen in dienst van de Ame rikaanse imperialisten" genoemd. Er is geen hoger beroep mogelijk, maar de vonnissen zullen niet ten uit voer worden gelegd, zolang de rege ring niet heeft beschikt over gratie verzoeken. Britse ambassades gaven meer dan 5 millioen pond uit. Een groep Britse parlementariërs zal te Parijs, Rome en Bonn onder zoeken, hoe het mogelijk is, dat meer dan vijf millioen pond sterling is be steed door de ambassades te Parijs en Rome en het bureau van het Britse Hoge Commissariaat te Bonn. Over het onderzoek zal verslag wor den uitgebracht in het Britse La gerhuis. ZIJ DRIJVEN HANDEL Fascisten kochten hun rust (Van een bijzondere correspondent). ROME, April. Met grote bevrediging heeft het publiek in Italië vernomen, dat de nieuwe regeringschef met de hem eigen energie het probleem van de financiering der Italiaanse communistische party ter hand heeft genomen. De situatie wordt o.m. verlicht door het feit. bat deze partij, die als de rijkste onder haar Europese zusteren wordt l>e- schouwd, in staat is per jaar 18 milliard lire voor baar organisatorische en propagandistische werkzaamheden nit te geven, terwijl dc bijdragen van de leden hoogstens 1 milliard kunnen opbrengen. Het bedrag van 18 milliard ligt bovendien vèr boven de hoogste bedragen, die de ove rige Italiaanse partijen bereiken, met inbegrip van de grootste onder hen, de Christelyk-Democraten. Scelb a is nu van plan deze eens wat nader onder de loupe te nemen. financiering Na het einde van de oorlog heeft de Communistische Partij van Italië het klaargespeeld om langs de om weg van economische en handels technische werkzaamheden een be langrijk vermogen op te bouwen. Dit vermogen zit m een van de groot ste holdingmaatschappijen, die zich in Italië met in- en uitvoer bezig houden. De verschillende firma's, die zich hierin verenigd hebben, drijven handel met de landen van het Oos telijke blok. De „Societè. Importazio- ni-Ésportazioni", de „Noord-Export", de „Tecno Export", de „Impress Mercantili" de „Compagnia Centra Oriëntale" en andere ondernemingen, die de economische betrekkingen met het Oosten gemonopoliseerd hebben, beroemen zich op een aan zienlijke omzet en kunnen dan ook aan d< ie partij gemakkelijk winstover- scnotten afdragen, die op een totaal bedrag van 12 milliard lire per jaar geschat worden. FASCISTEN BETAALDEN. Overigens is een niet onbelangrijk deel van de geheime fondsen, waar over de communisten beschikken. EEN TECHNISCHE DROOM Houdt u van vlieg-voetbal of van een duik in een waterdroppel? (Van een bijzondere medewerker) In Amerika, waar de toekomstfatasieën op het ogenblik zo welig tieren als bij ons straks de tulpen, is een in teressant voorbeeld van technische fantasie populair geworden. Het betreft hier de geschiedenis van het „We reldhotel", waarvan onze kinderen en kindskinderen misschien nog enorm veel plezier kunnen hebben. Het „Wereldruim-hotel" in het laatst van de 21e eeuw Ijjkt in niets op een hotel, gewoon op de aarde. Het bestaat uit een holle kogel en een holle daaromheen draaiende ring. Het hele „hotel", kogel en ring, wentelt zich op een afstand van 17000 km om de aarde, waarby het slechts negen uren doet over een totale omwenteling om onze aarde. Het hotel is niets anders dan een kunstmatige satelliet van de pla neet, waarop wy wonen. Door mid del van raketkracht wordt hij in zijn eirkelbaan geslingerd; op de zelfde wijze als de maan volgt hij nu dezelfde wetten van aantrekking en middelpuntvliedende kracht. Behandelen wij nu' verder de bij zonder bouw van het hotel. Ten eerste de betekenis van de om de platte kogel draaiedende ring. De planeet is op zodanige afstand van de aarde, dat de zwaartekracht tot een uiterst minimum gedaald is. Voor mensen is voortdurend leven ronder „zwaartekracht" zeer onple zierig; door het cirkelen der ring intstaat nu een middelpuntvlieden- le kracht, die kan dienen ter ver- oinnenste van de holle ring bevin- len, worden dus met enige kracht egen de buitenwand gedrukt, wel- ;e wand zij aldus als „vloer" zullen gebruiken, waarop zy zich zullen ie wegen, him meubelen plaatsen nzovoort! Wat de holle kogel betreft: hier eerst zwaarte- noch middelpunt- liedende kracht; alles, wat zich üerin bevindt is gewichtloos, men ou zich „zwemmend" zowel als vliegend" in deze ruimte kunnen bewegen; voor het hotel is dit iortt< °t „sportterrein". Kromme lijn Gaan wij over tot het beschrijven m de situaties in de twee hotelde- ;n. In de ring bijvoorbeeld schijnt wel tterlyk de wereld op zijn kop te :aan. Wie in de eetaaal zit. heeft iet idee alsof hy in 'n zachtglooiend dal zit, terwijl men de overige ta fels vanuit de vreemdsoortigste ge zichtshoek kan aanschouwen. Komt een bediende met de schotels, dan meent de wachtende, hem uit de he mel te zien neerdalen en is danig verbaasd, dat er niet gemorst wordt. In de ring vermaken de gasten zich op dezelfde wijze als op aarde, zij het dan onder „aanpassing aan de omstandigheden". Zo moeten bij voorbeeld de biljarttafels omdat de ballen immers, om „gewicht" te krijgen de middelpuntvliedende kracht nodig hebben gebogen zijn. De kromme lijn bèheerst trouwens het hele interieur van de ring. Het merendeel van de tijd brengen de gasten door in de „G-nulzóne", in de zwaartekracht-vrije holle kogel. Daar kunnen zij eindelijk de langge koesterde droom van de mensheid uitleven: vliegen. Zy bevestigen kleine vleugels aan de enkels en polsen en bewegen zich zo als fabelwezens door de ruimte. Vliegend voetbal, vliegend base ball en vliegend tennis zyn de meest geliefkoosde sporten in dit gedeelte, aat steeds met zendingen lucht van de aarde wordt onderhouden. Zwembad Als het meest interessante curio sum wort het „zwembad" beschreven. Het is niet anders dan een water droppel van reusachtige afmetingen die door de samenhang van de water deeltjes één geheel blijft. Men kan er dwars doorheen zwemmen, waarbij men de verrassende ontdekking doet, dat zich middenin een kleine verver singsruimte bevindt, waarin de gas ten ijs kunnen eten en roken. Kunnen zij daar dan wel ademhalen? Ja; zij bevinden zich namelijk in een gewel dige luchtbel, die zich middemn het water bevindt en die nergens neiging heeft om naar de oppervlakte te ko men. omdat de zwaartekracht hier niet bestaat. NA ONTPLOFFINGEN OP BIKINI Toestand gewonde vissers wordt geheim gehouden Van officiële Japanse zyde is Woens dag vernomen, dat de 19.320 br.t. metende walvisvaarder „Tonan Ma- roe", die Woensdag uit het Zuidpool gebied te Tokio is aangekomen, spo ren van radio-activiteit vertoont. Vol- ?ens de onderneming die de „Tonan laroe" exploiteert, is de radio-acti viteit gering en zyn bemanning en lading niet aangetast. De kustwacht te Osaka deelde Woensdag mede, dat drie walvis jagers, die Maandag de haven van Osaka binnenliepen, eveneens in ge ringe mate radio-actief zyn. De ra dio-activiteit was bij deze schepen beperkt tot het dek. De bovenbouw en de bemanning was niet aangetast. De drie walvisvaarders voeren op 6 April, toen de Verenigde Staten een proefontplofflng op Bikini teweeg brachten, ongeveer 800 mijl ten Wes ten van het eiland, aldus de kust wacht. De Japanse regering heeft besloten meer geheimhouding te betrachten over de gevolgen van de Amerikaan- :it van Tokio is verboden nieuwe mededelingen te doen over de 23 vissers die brandwonden hebben opgelopen door radio-actieve as. afkomstig van fascisten en bepaalde groot-industriëlen. De fascisten heb ben daarmee, vooral in de eerste gevallen. Wat treft, dezen verzekeren zich met be talingen aan de communistische par ty tegen stakingen in hun bedrijven. Dit zijn de realisten, maar er zijn ook naïvelingen, die denken, dat ze met subsidies persoonlijke veiligheid en materiële redding kunnen kopen voor de toekomst. Tenslotte hebben de communisten het leeuwenaandeel van de in beslag genomen fascisti sche bezittingen, ook van de erfe nis der Fascistische Partij, in de wacht gesleept, door namelijk de hand te leggen op bioscopen, hui zen, stadions, enz. Dit heeft o.a. tot gevolg gehad, dat thans dit commu nistische partijblad „Unitè." in een drukkerij van de regering wordt ge drukt. welke drukkerij vroeger fas cistisch party eigendom was. Minister-president Scelba heeft nu het plan om hier op verschillende manieren in te grijpen. Zo zulle- de communisten o.a. uit de onrechtma tig bewoonde en gebruikte gebouwen verdreven worden. Men wil boven dien de r verdracht van de winsten van de zijde der Import-Export-fir- ma's aan de partijkas verbieden. Deze plannen zyn in de niet-communisti- sche kringen van het volk met grote bevrediging opgenomen, al twijfelt men er ook aan of het mogelyk zal zijn zulke maatregelen door te voe ren. zonder de Italiaanse buitenland se handel in gevaar te brengen. Het proces tegen ex-premier Mossa- deq van Iran is weer begonnen. En weer zyn er goede foto's te maken, die de staatsman in zyn doen en laten tonen. Het is, alsof zijn stemming tlijdens de zitting tientallen malen wisselt. Soms lijkt hij terneergesla gen en moe, soms is het zélfs alsof hij slaapt, doch plotseling springt hfa op, en begint vol vuur te spreken en te gesticuleren. De rechters en ook zijn verdediger hebben geen eenvou dige taak Mossadeq tijdens een van zyn dynamische momenten. Meer dan 1000 deelnemers aan Rallye Radiostad Voor de derde maal organiseert de Motor- en Autoclub Hilversum, ditmaal in samenwerking met de dertigjarige N.C.R.V. de Rallve Ra diostad. waarvoor op 8 Mei a.s. meer dan duizend deelnemers worden ver wacht. De organisatoren hebben «au deze tocht ditmaal verschillende nieuwe attracties verbonden, waar mee men de belangstelling hoopt te kunnen stimuleren. Zo zullen aan elk der veertig contróleposten, welke over het gehele land verspreid wor den ingericht, aan de deelnemers ge schenkjes worden aangeboden. De laatste contrólepost is kort nadat de deelnemers de NCRV-studio zijn gepasseerd in een benzinestation, waar de zwemster Geertje Wielema de deelnemerskaarten zal stemuelen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1954 | | pagina 5