Het IJsselmeer wordt te klein
voor 800 broodvissers
wi$ i
Veertig duizend Joden hebben
Israël weer verlaten
DUITSE LUCHTVAART WEER
OP INTERNATIONALE LIJNEN
RUSLAND GROOTSTE KOPER
VAN NEDERLANDSE HARING
LOONSVERHOGING IN BELGIE
VRIJDAG 26 FEBRUARI 1954
PROVINCIALE ZEEUW8B COURANT
ER IS REEDS OVERBEVISSING
Velen zien zich van hun bestaan
afgesneden
Met een byna angswekkende vastberadenheid kruipt de kop van een
d{jk door liet IJselmeerwater. Steeds verder, iedere dag. En achter hem
scheidt een rechte modderrug de golven in tuvee stukken. Twee stukken,
die nu nog samen optrekken, maar die straks, als de ring zich heeft ge
sloten, vijanden zullen zijn.
Dan ligt het Zuidelijke deel als polder in de greep van de dijk. Groen
van gras en bomen, met rode daken en grijze asfaltwegenAchter de
dijk zullen de golven vechten om hun verloren gebied terug te krijgen.
Het lukt niet. Het oude stukje zeebodem heeft z'n afkomst verloochend.
Het is land en het wil land blijven. Land van boeren en kooien. Het is
z'n vissers en kotters vergeten. Laten die tevreden zijn met wat over
bleef. De helft van hun vroegere domein. Met minder water, minder vis,
minder mogelijkheden. Het brood uit het water wordt dan wel erg dun
ronder beleg en zonder boter. Maar bij gebrek aan vis is daar immers
het aan hen ontfutselde gebied.
Laten ze met een schop in de han
den de hun dierbaar geworden zee
(zonder water) voor een ander in
orde maken. Ze werken dan nog op
bekend terrein. Nu ja, het ligt wel
wat anders, maar werk is werk. Van
fijngevoeligheid kan men niet spre
ken.
Zo kan men spreken en denken
over de achthonderd IJselmeervis-
sers, die nu klagen over overbevis-
sing en die straks op een half IJsel-
meertje worden samengedrongen. De
wet van de jungle is keihard en doel
treffend. De zwakken verdwijnen
Palingvangsten zijn sterk
urisselend.
de sterken blijven over in een min of
meer goede samenstelling. De tijd
lost ale problemen op
Gelukkig leeft in Nederland nog
wat menselijkheid. Velen de rege
ling incluis zoeken naar een op
lossing, liefst dé oplossing. Dit is
niet de eerste keer. Jaren geleden
kwam de Zuiderzeesteunwet tot
stand. Gaf deze het juiste antwoord?
Vraag het een visser en wees niet
verbaasd, wanneer de reactie min
der gunstig uitvalt. Daarom moet
een gedegen studie de daden voor
afgaan. Het afvloeiïngs- en hulpver-
leningsvraagstuk is uitermate moei
lijk en in kort bestek kunnen slechts
enkele facetten darvan nader worden
belicht.
Hoeveel
Allereerst komt de vraag boven
hoeveel vissers het water moeten rui
men. Een goed antwoord hierop is
beslist niet te geven, daa,r deskundi
gen zich zelfs niet aan voorspellin
gen wagen. Dit is volkomen logisch,
wie zal uitmaken hoe de visstand
zich in het toekomstige kleine IJsel-
meer ontwikkelt? Hef aantal vissers
moet immers worden aangepast aan
het productievermogen. Het ene
Onrust in Z.-Celebes
Volgens een bekendmaking van de
basiscommandant Makassar, majoor
Mochtar, heeft Zaterdagavond een
bende ter sterkte van drie- tot vier
honderd man getracht 't dorp Pang-
kadjene, in het regenschap Makas
sar, te omsingelen. Een leger-patrouil-
le verhinderde deze poging echter.
Op de terugtocht ontvoerde de bende
een aantal mannen uit de kampong
Soreang, op de weg tussen Pangkad-
Ïene en Paré Paré. Enige ontvoerden
leerden later terug.
Voorts heeft de correspondent van
P. I. Aneta in Makassar belicht, dat
een bende van Kahar Muzakkar de
bevolking heeft verboden deel te ne-
nien aan de komende algemene ver
kiezingen.
staat met het andere in verband,
hoewel .als kleine troost bij de
halvering van het IJselmeer de vis
stand niet gehalveerd zal worden.
In ieder geval staat het als een
paal boven water, dat er vissers moe
ten verdwijnen.
Deze afvloeiing kan, wanneer er
bepaalde voorzieningen worden ge
troffen, die het inleveren van de ver
gunning aanlokkelijk maken, op ba
sis van vrijwiligheid geschieden. Dit
is wel de meest ideale oplossing,
maar iedereen begrijpt, dat de rege
ring dan erg royaal uit de bus moet
komen. Wie voelt er voor z'n bedrijf,
waarin duizenden guldens zijn ge
ïnvesteerd zonder slag of stoot in de
steek te laten?
Voorzieningen
Wat de bijzondere voorzieningen
betreft, wordt in de allereerste plaats
gedacht aan een redelijke pensioen
regeling voor de ouderen. Eigenaren
en mede-eigenaren boven een be
paalde leeftijd, die hun vergunning
willen inleveren, hebben in ieder ge
val recht op een onbezorgde oude
dag, al begint die dan een beetje
vroeg. De middengroepen ruim
genomen van 35 tot 5-5 jaar kun
nen natuurlijk niet zomaar op een
weekgeld je worden gesteld. Ze moe
ten iets krijgen te doen, dat hun ligt.
In de meeste vissersplaatsen denkt
men aan functies als brugwachter en
sluismeester. Werk dus, dat in meer
of mindere mate betrekking houdt
met het water. Voor corvee-baan
tjes bij het ministerie van Oorlog
men over het algemeen bang. Dit in
tegenstelling met de Zuidkust waai
de vissers er erg op gebrand schij
nen te zijn.
Noord zee-visserij
Een andere mogelijkheid om het
aantal IJselmeervissers uit te dun
nen, is de overheveling naar de
Noordzeevisserij. Sommigen hebben
deze mogelijkheid al benut en niet
zonder succes. Er zyn er wel meer,
die liet ook willen proberen. Geld is
echter de ziel van de negotie. Een
kottei' met uitrusting kost vele dui
zenden en bovendien is een Llsel-
meervisser nog geen Noordzeevisser.
Crediet voor ae aanschaffingskosten
en het leergeld zou de overschakeling
kunnen bevorderen.
Zij klagen
Door het samenstellen van een
nieuw visserij-plan of het beperken
van de motorvisserij is het mogelijk
meer mensen in een bepaald gebied
te laten werken. Dit stuit echter op
verschillende moeilijkheden, daar de
belangen van de visserijplaatsen on
derling volkomen tegenstrijdig! zijn.
„Kotters kunnen moeilijk zeilen"
zegt de één. „Wij moeten kotters
hebben om mee te kunnen doen'
„t de ander, terwijl een derde
meent, dat, als men uitsluitend zou
vissen met kleine schepen, de op
brengsten rendabel zouden zijn. Als
men net dus in deze richting wil zoe
ken, is ingrijpen van regeringswege
beslist noodzakelijk.
PILOTEN WORDEN OPGELEID
Zodra de conventies van Bonn
ondertekend zijn
(Van onze luchtvaartmedewerker).
Er wordt op het ogenblik hard gewerkt aan de bouw van de nieuwe
Duitse luchtvaartmaatschappij, die naar verwacht wordt nog dit jaar op
de luchtroutes gaat verschijnen. De Lufthansa, zoals de nieuwe lucht
vaartmaatschappij waarschijnlijk weer zal heten, zal pas mogen gaan
vliegen, als de Conventie van Bonn is geratificeerd. Dit zal wel niet lang
meer op zich laten wachten. Op het ogenblik worder. in Engeland vier
Duitse verkeersvliegers opgeleid. Deze vier vliegers, die een gemiddelde
leeftijd hebben van 45 jaar, zijn geen groentjes in het vak; zy hebben vóór
de oorlog reeds als verkeersvliegers bij de Luftliansa gevlogen. Wat even
wel niet wegneemt, dat zjj thans weer min of me.er van voren af aan
moeten beginnen.
Op de Engelse vliegschool van de
Air Service Training in Hamble bij
Southampton kijrgen zij hun eerste
vlieglessen op De Havilland Chip-
munk-lesvliegtuigen. Vervolgens ko
men zij op de tweemotorige Airspeed
Consuls, waarop zjj de vele vlieguren
zullen maken, die nodig zijn voor hun
brevet als verkeersvlieger. Tenslot
te zullen zij ook Dakota's vliegen.
Op 4 Januari j.l. kwamen de vier
Duitse vliegers met een vliegtuig
van de BEA op London-Airport aan,
tezamen met een drietal instructeurs.
Deze grondinstructeurs zullen wor
den opgeleid respectievelijk tot me
teoroloog, verkeersleider en vlieg
tuigtechnicus.
Bekende vliegers
De vier Duitsers, die thans in En-
feland weer tot verkeersvlieger wor-
en opgeleid zijn bekende vliegers
van de voor-oorlogse Lufthansa. Een
van hen, de 47-jarige Johannes
Rathje heeft sedert 1940 niet meer
gevlogen. Toch telt zijn logboek
15.000 uren. De andere drie, de h$-
ren Walter Blume (46 jaar), Herbet
Topp (45 jaar) en Rudolf Mayer (43
jaar) hebben nog tot 1945 gevlogen
bij de Luftwaffe op transport- en
lesvliegtuigen. Blume maakte vóór
de ooi-log 79 vluchten over de Zui
delijke Atlantische Oceaan en Topp
vloog gedurende 18 maanden met
drie-motorige Junkers-52 van Berlijn
naar Groydon op en neer.
Vóór hun vertrek naar Engeland
hadden de vliegers in Duitsland
reeds een grondtrairfing ontvangen
van twee maanden. Hun opleiding in
Hamble zal drie maanden duren. Zij
De Convair-SJfO, waarvan er vier voor
de Lufthansa gebouwd worden. Zoals
bekeiid heeft ook de KLM dit toestel
in gebruik.
MËSêmÊË
zullen in die tijd vertrouwd moeten
raken met de vele nieuwe dingen,
die sedert 1939 in de verkeerslucht-
vaart gemeengoed zijn geworden.
Als zij in Engeland klaar zijn, gaan
zij naar Amerika. En verwacht
wordt, dat zij dan elk van Amerika
Visser op het IJsselmeer.
naar Duitsland zullen vliegen als
tweede piloot van een Convair-340.
De Lufthansa heeft namelijk vier
Convairs-340 besteld, die op 't ogen
blik gebouwd worden en waarschijn
lijk deze zomer zullen worden afge
leverd. Bovendien heeft de Lufthan
sa nog vier grote Lockheed Super-
Constellations gekocht. Vóórdat de
vliegen zullen zij nog hard moeten
studeren. De mogelijkheid is ook niet
uitgesloten, dat de Lufthansa voor
lopig nog enige buitenlandse vlie
gers in dienst zal nemen om deze
toestellen te vliegen.
Luftag, de maatschappij die de we
dergeboorte van de Lufthansa voor
bereidt, is thans bezig in Düsseldorf
een school op te richten, waar het
grootste gedeelte van de staf van de
nieuwe luchtvaartmaatschappij zal
worden opgeleid. De drie grondin-
structeurs, die thans in Engeland
zijn, zullen hier straks instructies
gaan geven. De meteorologische in
structeur, dr. H. Regula heeft reeds
meteorologisch werk verricht sedert
1930. En sedert 1948 doet hij dienst
op het vliegveld van Frankfurt. Ook
de verkeersleider Zehnder heeft reeds
op verschillende Duitse vliegvelden
practisch werk verricht.
Straks op Schiphol
Het zal ongetwijfeld vreemd zijn
straks weer vliegtuigen van de Luft
hansa op het platform van Schip
hol te zien. De Duitse Convairs-340
zullen er stellig een bekende ver
schijning worden. Voor de KLM en
vele andere buitenlandse luchtvaart
maatschappijen, die thans op een uit
gebreid luchtnet in Duitsland vlie
gen, zal de wedergeboorte minder
prettig zgn. De concurrentie in het
Europese luchtruim, welke toch
reeds zeer groot is, zal er nog gro
ter door worden.
EEN RECORD-UITVOER
België versmaadt ze
evenmin
De Nederlandse uitvoer van pekel
en steurharing heeft volgens opgave
van de dienst der Nederlandse haring-
contróle in 1953 bedragen 60.359.950
kg netto ter w aarde van f 32.810.269
tegen 44.710.308 kg ter waarde van
f 25.692.075 in 1952. In 1951 werden
uitgevoerd ruim 52 millioen kg ter
waarde van ruim 27 millioen gulden
en in 1950 bijna 34 millioen kg ter
waarde van 17,5 millioen gulden.
In het afgelopen jaar is de Sowjet-
Unie de grootste afnemer geweest
met ruim 17 millioen kg ter waarde
van f 7.859.552, gevolgd door België
met ruim 11.2 millioen kg ter waarde
van f 6.095.616. Oost-Duitsland met
ruim 10 millioen kg ter waarde van
f 5.133.496 en West-Duitsland met 8,4
Rusland verkoopt grote
partijen goud
Deze week zjjn bnna 3000 kilogram
Russisch goud op de vrije markt te
Parijs verkocht. Het Russische goud
heeft de markt zeer gedrukt, waar
door de prijs van baar goud is ge
daald tot het laagste peil sedert 1947,
namelijk 424.000 francs per kilo
gram. In Februari/Maart 1952 be
droeg de prijs 633.000 francs.
GEEN LAND VAN MELK EN HONING
De aanpassing aan het nieuwe
milieu slaagde niet
Het vertrek der „yoredim" houdt reeds enkele weken lang de Is
raëliërs bezig, aldus een artikel in het Paryse blad Le Monde.
„Yoredim" is de naam, die men gegeven heeft aan hen, die het land ver
laten. Men is in dit land gewoon, evtenals in alle Joodse gemeenschappen,
waar ook ter wereld, om de terugkeer naar het land der voorvaderen te
beschouwen als een „opstijging", als een verheffing, zo men wil. En zo
noemt men hier hen, die in anderie landen immigranten genoemd worden,
„olim" (letterlijk: zjj, die opstijgen).
Zy, daarentegen, die terugkeren naar hun land van herkomst
hebben de liclit-minaehtende titel van „yoredim" gekregen, (zy, die afda
len). Het aantal der yoredim is de laatste tyd van grotere omvang gewor
den en heeft het Joods Agentschap, dat de band vormt tussen de Staat
Israël en de Joden er buiten aangespoord om maatregelen in overweging te
nemen die deze beweging moeten afremmen.
Het is heel natuurlijk, dat deze or
ganisatie, die de „opstijging" der
Joden naar Israël verzorgt, zich er
ook mee bezighoudt hen er te doen
blijven. Er wordt thans in Jeruzalem
een speciale commissie gevormd,
wier taak het is de oorzaken van het
wegtrekken van grote aantallen Jo
den te bestuderen en een middel te
verzinnen om deze oorzaken weg te
nemen.
De motieven
Op het leerste gezicht lijkt het zeer
moeilijk de wezenlijke motieven van
dit vertrek op te sporen. Deze moei
lijkheid schuilt in dezelfde omstan
digheden, waaronder de nieuwko
mers allen verkeren. Sedert het ont
staan van de staat Israël, nu vijf en
een half jaar geleden, hebben zich
bijna 800.000 Joden in het land ge
vestigd, dat aanvankelijk 700.000 m-
woners telde. Het Joodse Agentschap
heeft met financiële hulp van rijke
Joodse gemeenschappen vooral die
van de Ver. Staten deze fantasti
sche volksverhuizing geregeld. In
l de landen met een min of meer grote
j Joodse bevolking werden bureaux
geopend, die de Joden behulpzaam
waren bij het emigreren. By deze
bureaux waren medische diensten
voor de keuringen en in vele geval
len was er ook een administratie
gevestigd van de doorgangskampen.
Deze organisatie werd gesteund door
Zionistische propaganda, die overi
gens niet veel moeite hoefde te doen,
gezien het feit, dat de Joden voor
teen groot deel zeer gehecht waren
aan het Heilige Land, terwijl deze
propaganda zich ook richtte tot een
groep, die niets te verliezen had by
het avontuur: de „displaced persons"
in Europa en de geïsoleerde kleine
gemeenschappen in de boezem van
dikwijls vijandig gezinde Mohamme
daanse bevolkingen. Tenslotte was
er het vooruitzicht van het vertrek
naar het land van melk en honing
met gesloten beurs en waar alle po
litieagenten Joden zyn.
Enorme groepen van deze Joden
werden gedreven door een diepe,
Zionistische overtuiging of door hun
geloof. Hoe kan men anders verkla
ren waarom honderden ontscheep
ten uit kleine roeibootjes, die de
Middellandse Zee en de Britse vloot
getart hebben. Het heroïsche tyd-
perk van de immigratie heeft zyn
dramatisch hoogtepunt gemeen
met dat van de Exodus. Over het al
gemeen hebben deze immigranten
een morele verplichting jegens de
instellingen, die hun overtocht naar
Israël verzorgd hebben. Zy weten,
wat er van hen verwacht wordt en
men weet wat er aan geld en opoffe
ringen voor hen gedaan is. Wat men
van hen verwacht, is eenvoudig dat
.ze voelen en blyven voelen: trouwe
burgers van een nieuwe staat.
Maar dit land is allesbehalve een
land van melk en honing en een bit-
miilioen kg ter waarde van f 5.028.093,
Andere belangrijke afzetgebieden wa
ren nog Italië, Noorwegen en de Ver
enigde Staten. De waarde per kg net
to was het hoogst voor de uitvoer naar
de Nederlandse Antillen met f 1.49 en
het laagst voor de uitvoer naar
Tsjecho-Slowakije met f 0,41 en de
Sowjet-Unie met f 0,46.
Van de uitvoer in 1953 bedroeg het
aandeel van exporteurs gevestigd in
Scheveningen 42,08 procent met een
waarde van f 13.240.927, van expor
teurs in VIaardingen 27,15 procent,
waarde f 9.763.123. Katwijk 26,08
procent, waarde f 8.301.596, IJmui-
den 3,85 procent, waarde f 1.232.549
en overige plaatsen 0,84 procent,
waarde f 272.074.
Jaarvergadering
Fruittelersorganisatie
De algemene vergadering van de
Nederlandse Fruittelers Organisatie
zal worden gehouden op Dinsdag 9
Maart a.s. in het jaarbeursrestaurant
te Utrecht
In de ochtendvergadering worden
organisatorische zaken behandeld.
In de middagvergadering komen en
kele voor de fruittelers actuele pro
blemen ter sprake. Prof. ir. F. Hel-
linga, hoogleraar aan de landbouw
hogeschool te Wageningen zal spre
ken over „Waterbeheersing in de
fruitteelt". Daarna zal ir. J. H. M.
van Stuivenberg, rykstuinbouwconsu-
lent te Kesteren spreken over: „De
opbouw van het moderne bemestings
advies met behulp van grond- en
bladonderzo ek".
Nederlandse
R.T.C.-delegatie bijeen
De voltallige Nederlandse R.T.C.-
delegatie is Woensdagavond in het
gebouw van het ministerie van over
zeese ryksdelen byeengeweest om
door minister Kernkamp op de hoog
te te worden gesteld van de verrich
tingen van de kleine commissie in
Willemstad en Paramaribo ten aan
zien van het ontwerp-statuut. De ver
gadering duurde van 20 tot 23 uur en
werd daarna geschorst Zy zal begin
volgende week worden voortgezet
Per 1 Maart a.s.
De stijging van het indexcyfer der
kleinhandelsprijzen voor de maand
Februari blijkt hoger te zjjn dan aan
vankelijk werd geraamd. Het is na-
mclijk opgelopen tot 423,6 procent,
hetgeen 3|6 procent hoger is dan in
Januari. Deze stijging is in de eerste
plaats te wijten aan de hogere pry-
zen voor koffie, cacao en spysolie op
de wereldmarkt Ook de strenge win
ter heeft het zijne bijgedragen tot de
prysstjj gingen.
Waai- de regering verwachtte door
de invoer van varkens uit het buiten
land dnik uit te kunnen oefenen op
de vleespryzen, zyn deze daarentegen
nog iets gestegen. Zelfs de prys van
aardappelen is gemiddeld met fr. 0,75
per kg gestegen.
Als gevolg van deze nieuwe stij
ging van het indexcyfer der klein
handelsprijzen, zullen van 1 Maart af
de lonen in de industrie van zink- en
non-ferrometalen met 2,5 procent
worden verhoogd, in de tabaksindus
trie met 2,5 procent, in de handschoe
nen-industrie met 2,5 procent, in de
land- en tuinbouw met 5 procent, in
de drukkeryen en grafische bedrijven
met 4 procent
tere teleurstelling heeft zich van
sommigen meester gemaakt. De By-
bel was dus alleen maar een instru
ment van de Zionistische propagan
daen in de minderheid, die zó
dacht, kiemde de gedachte van de
terugkeer.
De bezwaren.
De morele verplichtingen, die men
voelt, worden verdrongen door een
vloed van argumenten: „ik ben niet
geschikt om in een Oosters land te
leven", „het socialistische regime van
de Mapai verhindert elk initiatief",
„de reactionnairen en de godsdiensti-
§en maken de wetten", „er heerst
iscriminatie onder de Joden", enz.
En dan besluit men om weg te gaan;
op dat moment bemoeit het Joodse
Agentschap zich ermee. Want men
„daalt" niet zo snel als met cyfers
in de hand wordt aangetoond, dat de
verplichtingen tegenover deze staat
niet alleen van morele aard zijn. De
kosten worden getoond, die gemaakt
zyn voor de reis van het land van
herkomst tot Haifa, via Marseille of
Italië, voor verblyf in de doorgangs
kampen en ontvangstkampen (voe
ding en ligging enz.) In overleg met
het Agentschap weigert het minis
terie van binnenlandse zaken het ver-
trekvisum, als de rekening niet is vol
daan. Deze alleszins begrijpelijke eis
van het Joodse Agentschap is ech
ter geen oplossing van het probleem.
De pas-benoemde commissie nu gaat
de werkelyke oorzaken opzoeken van
de ontevredenheid by hen, die elders
een beter leven hopen te vinden. Vol
gens de jongste officiële cyfers heb
ben 40.000 Joden Israël verlaten se
dert de oprichting van de nieuwe
staat: 800.000 zyn er in dezelfde pe
riode binnengekomen.