Het IJsselmeer wordt te klein voor 800 broodvissers wi$ i Veertig duizend Joden hebben Israël weer verlaten DUITSE LUCHTVAART WEER OP INTERNATIONALE LIJNEN RUSLAND GROOTSTE KOPER VAN NEDERLANDSE HARING LOONSVERHOGING IN BELGIE VRIJDAG 26 FEBRUARI 1954 PROVINCIALE ZEEUW8B COURANT ER IS REEDS OVERBEVISSING Velen zien zich van hun bestaan afgesneden Met een byna angswekkende vastberadenheid kruipt de kop van een d{jk door liet IJselmeerwater. Steeds verder, iedere dag. En achter hem scheidt een rechte modderrug de golven in tuvee stukken. Twee stukken, die nu nog samen optrekken, maar die straks, als de ring zich heeft ge sloten, vijanden zullen zijn. Dan ligt het Zuidelijke deel als polder in de greep van de dijk. Groen van gras en bomen, met rode daken en grijze asfaltwegenAchter de dijk zullen de golven vechten om hun verloren gebied terug te krijgen. Het lukt niet. Het oude stukje zeebodem heeft z'n afkomst verloochend. Het is land en het wil land blijven. Land van boeren en kooien. Het is z'n vissers en kotters vergeten. Laten die tevreden zijn met wat over bleef. De helft van hun vroegere domein. Met minder water, minder vis, minder mogelijkheden. Het brood uit het water wordt dan wel erg dun ronder beleg en zonder boter. Maar bij gebrek aan vis is daar immers het aan hen ontfutselde gebied. Laten ze met een schop in de han den de hun dierbaar geworden zee (zonder water) voor een ander in orde maken. Ze werken dan nog op bekend terrein. Nu ja, het ligt wel wat anders, maar werk is werk. Van fijngevoeligheid kan men niet spre ken. Zo kan men spreken en denken over de achthonderd IJselmeervis- sers, die nu klagen over overbevis- sing en die straks op een half IJsel- meertje worden samengedrongen. De wet van de jungle is keihard en doel treffend. De zwakken verdwijnen Palingvangsten zijn sterk urisselend. de sterken blijven over in een min of meer goede samenstelling. De tijd lost ale problemen op Gelukkig leeft in Nederland nog wat menselijkheid. Velen de rege ling incluis zoeken naar een op lossing, liefst dé oplossing. Dit is niet de eerste keer. Jaren geleden kwam de Zuiderzeesteunwet tot stand. Gaf deze het juiste antwoord? Vraag het een visser en wees niet verbaasd, wanneer de reactie min der gunstig uitvalt. Daarom moet een gedegen studie de daden voor afgaan. Het afvloeiïngs- en hulpver- leningsvraagstuk is uitermate moei lijk en in kort bestek kunnen slechts enkele facetten darvan nader worden belicht. Hoeveel Allereerst komt de vraag boven hoeveel vissers het water moeten rui men. Een goed antwoord hierop is beslist niet te geven, daa,r deskundi gen zich zelfs niet aan voorspellin gen wagen. Dit is volkomen logisch, wie zal uitmaken hoe de visstand zich in het toekomstige kleine IJsel- meer ontwikkelt? Hef aantal vissers moet immers worden aangepast aan het productievermogen. Het ene Onrust in Z.-Celebes Volgens een bekendmaking van de basiscommandant Makassar, majoor Mochtar, heeft Zaterdagavond een bende ter sterkte van drie- tot vier honderd man getracht 't dorp Pang- kadjene, in het regenschap Makas sar, te omsingelen. Een leger-patrouil- le verhinderde deze poging echter. Op de terugtocht ontvoerde de bende een aantal mannen uit de kampong Soreang, op de weg tussen Pangkad- Ïene en Paré Paré. Enige ontvoerden leerden later terug. Voorts heeft de correspondent van P. I. Aneta in Makassar belicht, dat een bende van Kahar Muzakkar de bevolking heeft verboden deel te ne- nien aan de komende algemene ver kiezingen. staat met het andere in verband, hoewel .als kleine troost bij de halvering van het IJselmeer de vis stand niet gehalveerd zal worden. In ieder geval staat het als een paal boven water, dat er vissers moe ten verdwijnen. Deze afvloeiing kan, wanneer er bepaalde voorzieningen worden ge troffen, die het inleveren van de ver gunning aanlokkelijk maken, op ba sis van vrijwiligheid geschieden. Dit is wel de meest ideale oplossing, maar iedereen begrijpt, dat de rege ring dan erg royaal uit de bus moet komen. Wie voelt er voor z'n bedrijf, waarin duizenden guldens zijn ge ïnvesteerd zonder slag of stoot in de steek te laten? Voorzieningen Wat de bijzondere voorzieningen betreft, wordt in de allereerste plaats gedacht aan een redelijke pensioen regeling voor de ouderen. Eigenaren en mede-eigenaren boven een be paalde leeftijd, die hun vergunning willen inleveren, hebben in ieder ge val recht op een onbezorgde oude dag, al begint die dan een beetje vroeg. De middengroepen ruim genomen van 35 tot 5-5 jaar kun nen natuurlijk niet zomaar op een weekgeld je worden gesteld. Ze moe ten iets krijgen te doen, dat hun ligt. In de meeste vissersplaatsen denkt men aan functies als brugwachter en sluismeester. Werk dus, dat in meer of mindere mate betrekking houdt met het water. Voor corvee-baan tjes bij het ministerie van Oorlog men over het algemeen bang. Dit in tegenstelling met de Zuidkust waai de vissers er erg op gebrand schij nen te zijn. Noord zee-visserij Een andere mogelijkheid om het aantal IJselmeervissers uit te dun nen, is de overheveling naar de Noordzeevisserij. Sommigen hebben deze mogelijkheid al benut en niet zonder succes. Er zyn er wel meer, die liet ook willen proberen. Geld is echter de ziel van de negotie. Een kottei' met uitrusting kost vele dui zenden en bovendien is een Llsel- meervisser nog geen Noordzeevisser. Crediet voor ae aanschaffingskosten en het leergeld zou de overschakeling kunnen bevorderen. Zij klagen Door het samenstellen van een nieuw visserij-plan of het beperken van de motorvisserij is het mogelijk meer mensen in een bepaald gebied te laten werken. Dit stuit echter op verschillende moeilijkheden, daar de belangen van de visserijplaatsen on derling volkomen tegenstrijdig! zijn. „Kotters kunnen moeilijk zeilen" zegt de één. „Wij moeten kotters hebben om mee te kunnen doen' „t de ander, terwijl een derde meent, dat, als men uitsluitend zou vissen met kleine schepen, de op brengsten rendabel zouden zijn. Als men net dus in deze richting wil zoe ken, is ingrijpen van regeringswege beslist noodzakelijk. PILOTEN WORDEN OPGELEID Zodra de conventies van Bonn ondertekend zijn (Van onze luchtvaartmedewerker). Er wordt op het ogenblik hard gewerkt aan de bouw van de nieuwe Duitse luchtvaartmaatschappij, die naar verwacht wordt nog dit jaar op de luchtroutes gaat verschijnen. De Lufthansa, zoals de nieuwe lucht vaartmaatschappij waarschijnlijk weer zal heten, zal pas mogen gaan vliegen, als de Conventie van Bonn is geratificeerd. Dit zal wel niet lang meer op zich laten wachten. Op het ogenblik worder. in Engeland vier Duitse verkeersvliegers opgeleid. Deze vier vliegers, die een gemiddelde leeftijd hebben van 45 jaar, zijn geen groentjes in het vak; zy hebben vóór de oorlog reeds als verkeersvliegers bij de Luftliansa gevlogen. Wat even wel niet wegneemt, dat zjj thans weer min of me.er van voren af aan moeten beginnen. Op de Engelse vliegschool van de Air Service Training in Hamble bij Southampton kijrgen zij hun eerste vlieglessen op De Havilland Chip- munk-lesvliegtuigen. Vervolgens ko men zij op de tweemotorige Airspeed Consuls, waarop zjj de vele vlieguren zullen maken, die nodig zijn voor hun brevet als verkeersvlieger. Tenslot te zullen zij ook Dakota's vliegen. Op 4 Januari j.l. kwamen de vier Duitse vliegers met een vliegtuig van de BEA op London-Airport aan, tezamen met een drietal instructeurs. Deze grondinstructeurs zullen wor den opgeleid respectievelijk tot me teoroloog, verkeersleider en vlieg tuigtechnicus. Bekende vliegers De vier Duitsers, die thans in En- feland weer tot verkeersvlieger wor- en opgeleid zijn bekende vliegers van de voor-oorlogse Lufthansa. Een van hen, de 47-jarige Johannes Rathje heeft sedert 1940 niet meer gevlogen. Toch telt zijn logboek 15.000 uren. De andere drie, de h$- ren Walter Blume (46 jaar), Herbet Topp (45 jaar) en Rudolf Mayer (43 jaar) hebben nog tot 1945 gevlogen bij de Luftwaffe op transport- en lesvliegtuigen. Blume maakte vóór de ooi-log 79 vluchten over de Zui delijke Atlantische Oceaan en Topp vloog gedurende 18 maanden met drie-motorige Junkers-52 van Berlijn naar Groydon op en neer. Vóór hun vertrek naar Engeland hadden de vliegers in Duitsland reeds een grondtrairfing ontvangen van twee maanden. Hun opleiding in Hamble zal drie maanden duren. Zij De Convair-SJfO, waarvan er vier voor de Lufthansa gebouwd worden. Zoals bekeiid heeft ook de KLM dit toestel in gebruik. MËSêmÊË zullen in die tijd vertrouwd moeten raken met de vele nieuwe dingen, die sedert 1939 in de verkeerslucht- vaart gemeengoed zijn geworden. Als zij in Engeland klaar zijn, gaan zij naar Amerika. En verwacht wordt, dat zij dan elk van Amerika Visser op het IJsselmeer. naar Duitsland zullen vliegen als tweede piloot van een Convair-340. De Lufthansa heeft namelijk vier Convairs-340 besteld, die op 't ogen blik gebouwd worden en waarschijn lijk deze zomer zullen worden afge leverd. Bovendien heeft de Lufthan sa nog vier grote Lockheed Super- Constellations gekocht. Vóórdat de vliegen zullen zij nog hard moeten studeren. De mogelijkheid is ook niet uitgesloten, dat de Lufthansa voor lopig nog enige buitenlandse vlie gers in dienst zal nemen om deze toestellen te vliegen. Luftag, de maatschappij die de we dergeboorte van de Lufthansa voor bereidt, is thans bezig in Düsseldorf een school op te richten, waar het grootste gedeelte van de staf van de nieuwe luchtvaartmaatschappij zal worden opgeleid. De drie grondin- structeurs, die thans in Engeland zijn, zullen hier straks instructies gaan geven. De meteorologische in structeur, dr. H. Regula heeft reeds meteorologisch werk verricht sedert 1930. En sedert 1948 doet hij dienst op het vliegveld van Frankfurt. Ook de verkeersleider Zehnder heeft reeds op verschillende Duitse vliegvelden practisch werk verricht. Straks op Schiphol Het zal ongetwijfeld vreemd zijn straks weer vliegtuigen van de Luft hansa op het platform van Schip hol te zien. De Duitse Convairs-340 zullen er stellig een bekende ver schijning worden. Voor de KLM en vele andere buitenlandse luchtvaart maatschappijen, die thans op een uit gebreid luchtnet in Duitsland vlie gen, zal de wedergeboorte minder prettig zgn. De concurrentie in het Europese luchtruim, welke toch reeds zeer groot is, zal er nog gro ter door worden. EEN RECORD-UITVOER België versmaadt ze evenmin De Nederlandse uitvoer van pekel en steurharing heeft volgens opgave van de dienst der Nederlandse haring- contróle in 1953 bedragen 60.359.950 kg netto ter w aarde van f 32.810.269 tegen 44.710.308 kg ter waarde van f 25.692.075 in 1952. In 1951 werden uitgevoerd ruim 52 millioen kg ter waarde van ruim 27 millioen gulden en in 1950 bijna 34 millioen kg ter waarde van 17,5 millioen gulden. In het afgelopen jaar is de Sowjet- Unie de grootste afnemer geweest met ruim 17 millioen kg ter waarde van f 7.859.552, gevolgd door België met ruim 11.2 millioen kg ter waarde van f 6.095.616. Oost-Duitsland met ruim 10 millioen kg ter waarde van f 5.133.496 en West-Duitsland met 8,4 Rusland verkoopt grote partijen goud Deze week zjjn bnna 3000 kilogram Russisch goud op de vrije markt te Parijs verkocht. Het Russische goud heeft de markt zeer gedrukt, waar door de prijs van baar goud is ge daald tot het laagste peil sedert 1947, namelijk 424.000 francs per kilo gram. In Februari/Maart 1952 be droeg de prijs 633.000 francs. GEEN LAND VAN MELK EN HONING De aanpassing aan het nieuwe milieu slaagde niet Het vertrek der „yoredim" houdt reeds enkele weken lang de Is raëliërs bezig, aldus een artikel in het Paryse blad Le Monde. „Yoredim" is de naam, die men gegeven heeft aan hen, die het land ver laten. Men is in dit land gewoon, evtenals in alle Joodse gemeenschappen, waar ook ter wereld, om de terugkeer naar het land der voorvaderen te beschouwen als een „opstijging", als een verheffing, zo men wil. En zo noemt men hier hen, die in anderie landen immigranten genoemd worden, „olim" (letterlijk: zjj, die opstijgen). Zy, daarentegen, die terugkeren naar hun land van herkomst hebben de liclit-minaehtende titel van „yoredim" gekregen, (zy, die afda len). Het aantal der yoredim is de laatste tyd van grotere omvang gewor den en heeft het Joods Agentschap, dat de band vormt tussen de Staat Israël en de Joden er buiten aangespoord om maatregelen in overweging te nemen die deze beweging moeten afremmen. Het is heel natuurlijk, dat deze or ganisatie, die de „opstijging" der Joden naar Israël verzorgt, zich er ook mee bezighoudt hen er te doen blijven. Er wordt thans in Jeruzalem een speciale commissie gevormd, wier taak het is de oorzaken van het wegtrekken van grote aantallen Jo den te bestuderen en een middel te verzinnen om deze oorzaken weg te nemen. De motieven Op het leerste gezicht lijkt het zeer moeilijk de wezenlijke motieven van dit vertrek op te sporen. Deze moei lijkheid schuilt in dezelfde omstan digheden, waaronder de nieuwko mers allen verkeren. Sedert het ont staan van de staat Israël, nu vijf en een half jaar geleden, hebben zich bijna 800.000 Joden in het land ge vestigd, dat aanvankelijk 700.000 m- woners telde. Het Joodse Agentschap heeft met financiële hulp van rijke Joodse gemeenschappen vooral die van de Ver. Staten deze fantasti sche volksverhuizing geregeld. In l de landen met een min of meer grote j Joodse bevolking werden bureaux geopend, die de Joden behulpzaam waren bij het emigreren. By deze bureaux waren medische diensten voor de keuringen en in vele geval len was er ook een administratie gevestigd van de doorgangskampen. Deze organisatie werd gesteund door Zionistische propaganda, die overi gens niet veel moeite hoefde te doen, gezien het feit, dat de Joden voor teen groot deel zeer gehecht waren aan het Heilige Land, terwijl deze propaganda zich ook richtte tot een groep, die niets te verliezen had by het avontuur: de „displaced persons" in Europa en de geïsoleerde kleine gemeenschappen in de boezem van dikwijls vijandig gezinde Mohamme daanse bevolkingen. Tenslotte was er het vooruitzicht van het vertrek naar het land van melk en honing met gesloten beurs en waar alle po litieagenten Joden zyn. Enorme groepen van deze Joden werden gedreven door een diepe, Zionistische overtuiging of door hun geloof. Hoe kan men anders verkla ren waarom honderden ontscheep ten uit kleine roeibootjes, die de Middellandse Zee en de Britse vloot getart hebben. Het heroïsche tyd- perk van de immigratie heeft zyn dramatisch hoogtepunt gemeen met dat van de Exodus. Over het al gemeen hebben deze immigranten een morele verplichting jegens de instellingen, die hun overtocht naar Israël verzorgd hebben. Zy weten, wat er van hen verwacht wordt en men weet wat er aan geld en opoffe ringen voor hen gedaan is. Wat men van hen verwacht, is eenvoudig dat .ze voelen en blyven voelen: trouwe burgers van een nieuwe staat. Maar dit land is allesbehalve een land van melk en honing en een bit- miilioen kg ter waarde van f 5.028.093, Andere belangrijke afzetgebieden wa ren nog Italië, Noorwegen en de Ver enigde Staten. De waarde per kg net to was het hoogst voor de uitvoer naar de Nederlandse Antillen met f 1.49 en het laagst voor de uitvoer naar Tsjecho-Slowakije met f 0,41 en de Sowjet-Unie met f 0,46. Van de uitvoer in 1953 bedroeg het aandeel van exporteurs gevestigd in Scheveningen 42,08 procent met een waarde van f 13.240.927, van expor teurs in VIaardingen 27,15 procent, waarde f 9.763.123. Katwijk 26,08 procent, waarde f 8.301.596, IJmui- den 3,85 procent, waarde f 1.232.549 en overige plaatsen 0,84 procent, waarde f 272.074. Jaarvergadering Fruittelersorganisatie De algemene vergadering van de Nederlandse Fruittelers Organisatie zal worden gehouden op Dinsdag 9 Maart a.s. in het jaarbeursrestaurant te Utrecht In de ochtendvergadering worden organisatorische zaken behandeld. In de middagvergadering komen en kele voor de fruittelers actuele pro blemen ter sprake. Prof. ir. F. Hel- linga, hoogleraar aan de landbouw hogeschool te Wageningen zal spre ken over „Waterbeheersing in de fruitteelt". Daarna zal ir. J. H. M. van Stuivenberg, rykstuinbouwconsu- lent te Kesteren spreken over: „De opbouw van het moderne bemestings advies met behulp van grond- en bladonderzo ek". Nederlandse R.T.C.-delegatie bijeen De voltallige Nederlandse R.T.C.- delegatie is Woensdagavond in het gebouw van het ministerie van over zeese ryksdelen byeengeweest om door minister Kernkamp op de hoog te te worden gesteld van de verrich tingen van de kleine commissie in Willemstad en Paramaribo ten aan zien van het ontwerp-statuut. De ver gadering duurde van 20 tot 23 uur en werd daarna geschorst Zy zal begin volgende week worden voortgezet Per 1 Maart a.s. De stijging van het indexcyfer der kleinhandelsprijzen voor de maand Februari blijkt hoger te zjjn dan aan vankelijk werd geraamd. Het is na- mclijk opgelopen tot 423,6 procent, hetgeen 3|6 procent hoger is dan in Januari. Deze stijging is in de eerste plaats te wijten aan de hogere pry- zen voor koffie, cacao en spysolie op de wereldmarkt Ook de strenge win ter heeft het zijne bijgedragen tot de prysstjj gingen. Waai- de regering verwachtte door de invoer van varkens uit het buiten land dnik uit te kunnen oefenen op de vleespryzen, zyn deze daarentegen nog iets gestegen. Zelfs de prys van aardappelen is gemiddeld met fr. 0,75 per kg gestegen. Als gevolg van deze nieuwe stij ging van het indexcyfer der klein handelsprijzen, zullen van 1 Maart af de lonen in de industrie van zink- en non-ferrometalen met 2,5 procent worden verhoogd, in de tabaksindus trie met 2,5 procent, in de handschoe nen-industrie met 2,5 procent, in de land- en tuinbouw met 5 procent, in de drukkeryen en grafische bedrijven met 4 procent tere teleurstelling heeft zich van sommigen meester gemaakt. De By- bel was dus alleen maar een instru ment van de Zionistische propagan daen in de minderheid, die zó dacht, kiemde de gedachte van de terugkeer. De bezwaren. De morele verplichtingen, die men voelt, worden verdrongen door een vloed van argumenten: „ik ben niet geschikt om in een Oosters land te leven", „het socialistische regime van de Mapai verhindert elk initiatief", „de reactionnairen en de godsdiensti- §en maken de wetten", „er heerst iscriminatie onder de Joden", enz. En dan besluit men om weg te gaan; op dat moment bemoeit het Joodse Agentschap zich ermee. Want men „daalt" niet zo snel als met cyfers in de hand wordt aangetoond, dat de verplichtingen tegenover deze staat niet alleen van morele aard zijn. De kosten worden getoond, die gemaakt zyn voor de reis van het land van herkomst tot Haifa, via Marseille of Italië, voor verblyf in de doorgangs kampen en ontvangstkampen (voe ding en ligging enz.) In overleg met het Agentschap weigert het minis terie van binnenlandse zaken het ver- trekvisum, als de rekening niet is vol daan. Deze alleszins begrijpelijke eis van het Joodse Agentschap is ech ter geen oplossing van het probleem. De pas-benoemde commissie nu gaat de werkelyke oorzaken opzoeken van de ontevredenheid by hen, die elders een beter leven hopen te vinden. Vol gens de jongste officiële cyfers heb ben 40.000 Joden Israël verlaten se dert de oprichting van de nieuwe staat: 800.000 zyn er in dezelfde pe riode binnengekomen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1954 | | pagina 7