Het koninkrijk Laos toneel van
hevige gevechten
JIMMY BROWN en de Bloed boef-Beren
DE CHRISTELIJKE SCHOOL VAN
GRIJPSKERKE BESTAAT 60 JAAR
'Qkeumatielt
SLOAN'S liniment
NOGMAALS: TRAM OF BUS OP
SCHOUWEN-DUIVELAND
A.
PBOVIN CI ALB ZBBCWSB COVK'NT
LAND VAN DE GLIMLACH
Een beminnelijk en poëtisch
volk in groot gevaar
(Van een bijzondere medewerker.)
Hongkong. Februari Een .wrede Ironie heeft Korea, het „land van
de morgenstond", veranderd in een toneel van bloedige gevechten en on
heilspellende ontwikkelingen. Zou deze vreemde gril van de geschiedenis
zich herhalen in een ander Aziatisch land met een niet minder poëtische
naam, dat door de jongste gebeurtenissen op het Indo-Chinese strijdtoneel
op hoogst gevaarlijke wijze in de nabijheid van een onoverzienbaar con
flict is geraakt? VVy bedoelen Laos, dat de eerste Europeanen, die een
eeuw geleden daarheen kwamen, het „Land van de eeuwige glimlach"
hebben genoemd, zo bekoorlijk vonden ze het land en de mensen. Laos,
met een oppervlakte van 250.000 vierkante kilometer, beslaat het cen
trale gedeelte van Indo-China en behoort als onafhankelijk koninkrijk
tot de Union Frangaise. Bewoond door ongeveer een millioen mensen,
strekt Laos zich uit langs de Mekong van de Chinese grens tot aan
Cambodsja. Het was door de eeuwen heen zo ver verwijderd van de
stroom van het leven en de grote ontdekkingsreizen, dat het zich geheel
vrij kon houden van de Invloeden der Europese beschaving. In de loop van
de laatste eeuw is het minder verand erd dan Tonking en het is volgens de
eenstemmige mening van de vreemdelingen, die er gewoond hebben, een
land van grote beminnelijkheid, gratie, gastvrijheid en een eenvoudig
leven gebleven.
De bewoners van Laos zijn een
bont volkerenmozaïekbehalve de
eigenlijke inboorlingen, de mensen
van Laos, zijn er Annamieten, Thai,
die uit Siam gekomen zijn, Tonkine
zen. Birmanen en Indonesiërs, zoals
de Khas. Men roemt al deze mensen
als mooi, maar traag, als Boeddhis
ten. wat ze merendeels zijn, geneigd
tot bespiegeling en bedacht op een
goede verstandhouding met hun bu
ren voor het overige begunstigd
door een rijke natuur, die hen tot boe
ren en vissers heeft gemaakt, waar
bij ze in hun werk niet bepaald tot 'n
overdreven tempo neigen. Toen de
Franse resident-generaal in 1936,
overeenkomstig de wettelijke regeling
in het moederland, de 40-urige werk
week wilde invoeren, stuitte hg op
onverwachte tegenstand, daar de be
woners van Laos een dergelyke taak
als sterk overdreven beschouwden.
De vrouwen van Laos moeten ech
ter veel narder werken dan de man
nen; wel bebouwen de mannen de
velden, maar het planten van de ryst
en het wieden en bevloeien van de
rnstvelden is evenzeer vrouwenwerk
als het aanslepen van water bjj
droogte. Ook moet de vrouw weven
en spinnen en ervoor zorgen, dat
haar gezin genoeg heeft om aan te
trekken; tegelijkertijd rust op haar
de hele last van het huishouden en de
opvoeding van de kinderen. Daarvoor
heeft de wetgever haar rechten ver
leend, waardoor de vrouw van Laos
de meest vrije ter wereld is. Ze is
in huis geheel gelijkgesteld aan de
man, ze beheert haar persoonlijk
eigendom en heeft geen toestemming
nodig van haar heer en gemaal om
in rechten op te treden. Een merk
waardige bepaling bevat de wet van
Laos voor echtbreuk; de bedrogen
man kan de doodstraf of levenslange
gevangenisstraf tegen zijn ontrouwe
echtgenote eisen. Hij kan haar twee
keer vergeven, als hij dit juist acht;
maar als ze zich nog een derde keer
schuldig maakt, dan zal hij er goed
aan doen geen aanklacht in te dienen,
want deze keer zou h(j bestraft wor
den. omdat de wet van Laos geen
echtgenoten duldt, die al te toegeef
lijk zyn of te zorgeloos en onnozel.
Koningin en middelpunt
Al werkt de vrouw van Laos ook
meer dan de man, toch is haar positie
niet die van een ondergeschikte; in
tegendeel: ze is op alle landelijke
feesten, die legio zijn en die onver
gelijkelijke bekoring uitstralen, de
Koningin en het middelpunt. Ze is ook
het middelpunt van de „liefdeshoven",
een eigenaardige instelling, die ka
rakteristiek is voor Laos. Als de
nacht gekomen is, komen de jonge
meisjes in haar schoonste kledij na*r
de tuinen van de pagoden. In haar
lange japonnetjes van groene, blauwe
Amsterdamse Beurs
9 Febr. 10 Febr
Nederland 1951 (3%)
101
101%
Nederland 1948 (3%)
98%
98%
Nederland 1947 3%) S
99%
99%
Nederland 1937 3
96%
96%
Dollarlening 1947 3 pet
95%
95%
Investeringscertificaten 3
100%
100%
Nederland 1962-64 3
101%
101%
Nederland N.W.S. 2%
78%
78%
Ned. indië 1937 A 2
98%
98y4
Grootboek 1946 3
93%
98%
Nat. Handelsbank
130%
131%
Ned. HandelmiJ.
174
175
AJC.U.
192%
192%
Bergh's en Jurgens
281%
280%
Calvé-Delft
143
Kon. Ned. Hoogovens
177%
176%
Unilever
244%
244 V',
Ned. Kabelfabriek
240 1. 229%
Philips
223%
230%
Wilton-Fetjenoord
195
193%
Biliton
347
345
Kon. Petroleum Mij.
380%
380%
AmsterdamRubber
147%
144
Holland Amerika Lijn
151%
151%
Kon. Paketvaart
132%
132%
Rotterdamse Lloyd
133%
133
Ned. Scheepvaart Unie
140%
140%
Stv Mij. Nederland
143
143%
H.V.A.
135%
137%
Deli Mg.
121
Bank v Ned. Gem. 4%
108%
Bank o Ned. Gem. 0-5-1®
127 L
Centrale Suiker
189
189
Kon. Mg, De Schelde N.B.
124%
124%
Baltimore-Ohio
20
Missouri K.T.
4%
New York Central
21%
21%
Pennsylvania
18%
18%
Anaconda
33%
33%
Bethlehem Steel
56%
55%
General Motors
63
62%
Intern. Nickel
38%
38%
Kennecott
68%
69%
Republic Steel
49%
49%
U.S. Steel
41%
41
North American Cy.
29%
20%
68
Midcontlnental
68%
Shell Union
87%
87
.Tide Water
21%
22
of rode zijde, met een sjerp over de
borst, gaan ze in lange rijen naast
elkaar zitten. Elk meisje heeft een
zilveren vaas voor zich staan, die
met bloemen gevuld is. Tegenover
hen nemen de jonge mannen plaats.
Zo begint, onderbroken door liederen
en dansen, de collectieve flirt met een
poëtische samenspraak, geaccompag
neerd door het opwekkende rhythme
van de tamboeryns en bronzen cim
balen. Zo vindt sinds ondenkbare tij
den het liefdeshof plaats bij het
vriendelijke schijnsel van de maan.
Liederen.
Om een begrip te gevten van de
poëtische inhoud van deze liederen:
ae jongelingen zingen bijvoorbeeld
voor de meisjes tegenover hen:
„Vroeger was ik als een kleine beek;
toen werd ik een grote majestueuze
rivier. Op een goede dag zul jij bij
mij komen en wij zullen gezamenlijk
de grote reis naar de vruchtbare vel
den voortzetten". Maar de jonge
meisjes antwoorden: „Hoe kunnen
we zeker zijn van jullie harten, als
je zelf, wanneer je in de grote kano's
op de visvangst gaat, niet meester
bent over de stroom van deze grote
rivier?" Laat in de nacht verstomt
het gezang, en als het liefdeshof
eindigt, hebben verschillende paren
elkaar gevonden; de jonge mensen
worden van dit ogenblik af als ver
loofd beschouwd. Het meisje heeft op
zeer discrete en elegante wijze haar
jawoord gegeven, door aan de pols
van de uitverkorene een katoenen
draad te binden, symbool van de hu
welijksband, die de jonge lieden spoe
dig aaneen zal smeden
Een groot feest is Nieuwjaar, dat
„op de zesde dag van de afnemende
maan in de vierde maand", omstreeks
de 15e April, als het grote feest van
het jaar wordt geviera. Bun Phi May
noemen de inboorlingen dit feest. De
feesten beginnen reeas dagen van te
voren, als de zeven koninklijke oli
fanten, door hun in het rood geklede
kornaks geleid, het paleis verlaten,
om van pagode tot pagode te gaan en
de beden en wensen van het volk
van Laos in ontvangst nemen, die
dan overgebracht worden aan de be
schermgeesten van het land, de Phu
Gneu Gna Gneu. Drie dagen lang kan
iedereen komen en in de priestertaai,
het Pali, de dikhuiden gebeden en
wensen in de oren roepen.
In deze laatste dagen van het oude
jaar is alles geoorloofd, vooral mo
gen de meisies iedere in het afgelo
pen jaar ondervonden krenking ver
gelden. Daarna komt de Mu Nao, een
schrikkeldag, die tot geen enkel jaar
gende dag, de eerste van het nieuwe
jaar. Op deze dag wordt door de
koning, in het bijzijn van de felicite
rende waardigheidsbekleders, een
symbolische ceremonie uitgevoerd:
een van zijn officieren bindt aan zyn
polsen witte draden, die de boze
geesten moeten verdrijven en de
goede vasthouden.
Niet lang geleden hebben alle pries
ters van Laos de Phu Gneu Gna Gneu
weer een bijzondere hulde bewezen.
Het was een bede in het uur van het
hoogste gevaar: want in Laos vreest
men, dat een zege van Ho Tsji Minh
voor de mannen de slavernij en voor
de goden de dood zou betekenen
SCHAKEN
Zuidzande verpletterde
V.S.V. uit Sluiskil (ü'/i-'/i).
In de eerste klasse van de Zeeuw
se schaakcompetitie ging Middel
burg II op bezoek by VUK in Kapel-
Ie. Er werd één partij afgebroken.
Deze moet de beslissing brengen,
want de voorlopige uitslag is 4%
4%. De gedetailleerde uitslagen wa
ren: Dr. Facee Schaeffern.o. 10;
A. SmallegangeS. Sanders 10; J.
KarelseG. Woudstra 01; M. Hey-
boerH. J. Kraak 10; G. Heyboer
W. Flissebaaje afg.: J. Burger—
J. A. Verdonk 10; J. J. Coppool-
seK. van Belzen Ci1; H. J. Blok
P. Sanders 01; J. CabboordL. J.
Woudstra 01; W. BurgerA. Ver-
meule Vz.
In de 2de klasse C veroverde Zuid
zande de tweede plaats door VSV
met een verpletterende 9%Vz ne
derlaag naar Sluiskil terug te sturen.
De stand Is hier:
Oostburg
Zuidzande
Landau I
Breskens
Terneuzen II
VSV
Landau n
4 4 0 0 8 25—15
5 3 1 1 7 31^—18%
4 2 2 0 6 2514—14%
4 3 0 1 6 22 —18
6 2 1 3 5 29%—30%
6 1 0 5 2 20 —40
5 0 0 5 0 15%
De gedetailleerde uitslagen waren:
F. ae PutterG. Wullems 10; 1.
RisseeuwE. Tacq 10; A. Cappon
G. Schooff 10; D. M. Vermet—
J. de Jong 10; L. Verheyen—W.
Hardeman 10; Jac. de GrooteF.
v. d. Hooft P. de BruyneJ.
Philipse 10; A. MeulendijkA. J.
Dourleyn 10; W. CapponM.
Schooff 10; A. KotvisA. Dour
leyn 1—0.
Voor het persoonlijke kampioen
schap eerste klasse werd slechts één
partij gespeeld. L. J. Woudstra uit
Middelburg verloor van De Vlieger
uit Breskens, waardoor de stand
luidt: Mast 2 uit 3; Breel 2 uit 4;
Woudstra 2 uit 5; De Vlieger 1% uit
2; Flissebaalje 1% uit 4.
Vóór 1900 reeds vele bijzondere scholen op Walcheren.
Te Grijpskerke wordt op Donderdag I Grijpskerke, waar op 18 Februari a.s.
18 Februari a.s. het zestigjarig bestaan
van de Christelijke school gevierd
Als spreker zal in de jubileumbijeen
komst optreden de heer S. Douma.
hoofd van een Christelijke school in
Rotterdam, vroeger te Grijpskerke.
Naar aanleiding van dit jubileum
heeft één van onze medewerkers een
beknopt overzicht samengesteld van
het ontstaan van de eerste Christe
lijke scholen op Walcheren.
In Middelburg en Vlissingen ont
stonden in de zestiger jaren de eerste.
Op het platteland werd de behoefte
aan christelijk onderwijs eerst niet zo
gevoeld, daar de openbare school op
de dorpen nog een christelijk karak
ter had, doordat er werd gebeden,
psalmen gezongen en ook wel uit de
bijbel werd verteld en gelezen. Bo
vendien was het hoofd der openbare
school meestal voorlezer en voorgan
ger in de kerk. Daar de arbeidende
bevolking het niet te breed had, wer
den de kinderen meestal spoedig van
school genomen om wat bij te verdie
nen.
De eerste christelijke school op Wal
cheren werd te Middelburg ge
opend op 15 Augustus 1860 in de Gra
venstraat. Dan volgde Vlissingen op 4
Mei 1863. Deze school stond eerst bij
de IJzeren Brug, aan het eind van het
het tegenwoordig Bellamypark. Later
werd zij verplaatst-naar de Paling
straat
De derde christelijke school op Wal
cheren was die van de Vrije Evan
gelische gemeente te Middelburg in de
Koepoortstraat, thans het gebouw van
de Werkmansvereniging. Gesticht in
1866 ging zij na 5 jaren te niet even
als de genoemde kerkelijke gemeente.
In 1866 werd te Middelburg nog een
christelijke school geopend, waaruit
later de bekende Chr. Burgerschool in
de Singelstraat is voortgekomen.
Op de dorpen werd later hier en
daar al een schoolvereniging opge
richt met het doel een chr school te
stichten. Daar destijds alles zelf be
taald moest worden, waren de finan
ciële offers groot In 1871 kwam te
Veere een christelijke school en In
hetzelfde jaar ook te Biggekerke. In
1878 te Domburg en in 1881 te Aagte-
kerke. In 1882 werd de chr school te
Middelburg op het Molenwater ge
opend. Daarna kwam er enige stil
stand.
Toen echter in 1889 bij de wet Mac-
kay aan de bijzondere scholen enige
subsidie werd toegekend, kwamen er
langzamerhand meer christelijke
scholen, die mede gesteund werden
door de bekende, nog bestaande Unie
collecte. De geldelijke bijdragen van
de voorstanders van christelijk onder-
I wijs waren echter nog groot.
I Op 4 Mei 1891 werd te Vlissingen
de christelijke school in de Kasteel-
I straat geopend. Te Koudekerke kwam
op 1 Aug"st("? 1892 een christelijke
school en op 17 Februari 1894 te
het 60-jarig bestaan zal worden her
dacht. Op 25 November 1892 werd te
Oost- en West-Souburg een christelij
ke school geopend. Te Serooskerke
werd in 1900 een chr. school gebouwd,
die op 28 December van het zelfde
jaar in gebruik wed genomen. Door
latere schoolwetten werden de bijzon
dere scholen meer begunstigd, zodat
het stichten er van gemakkelijker
werd.
Toen in 1920 door de wet De Visser
het bijzonder onderwijs gelijk werd
gesteld met het openbaar onderwijs,
was hiervan het gevolg, dat er thans
op elk Walchers dorp een christelijke
school staat, op sommige dorpen zelfs
twee.
Een B-hl straalbomrnenwerper van
de Amerikaanse luchtstrijdkrachten
is neergestort in de omgeving van
Oxford, de bekende universiteitsstad
in Engeland.
De drie inzittenden kwamen om het
leven.
In wijde omtrek lagen de wrakstuk
ken verspreid. Telefoto.
BRIDGE
Viertallencompetitie.
Hoofdklasse A (WalcherenZuid-
Beveland): Middelburg HVlissing-
se Bridge Club H 20; Vlissingse
Bridge Club IVlissingse Bridge
Club IH 2—0.
Vlissingse Bridge Club I behoudt
zijn kansen om als nummer één te
eindigen, door het eigen derde elftal
te verslaan.
BOKSEN
Vlissingen verloor in linale
C-kampioenschappen.
In de finale om het C-kampioen-
schap middeneewicht boksen, welke
te Rotterdam werd gehouden, verloor
de Vlissinger A. Geervliet op punten
van C. Hofstede uit Gouda.
dij rheumatiek, jicht, spit en spierpijn
geeft de genezende warmt» van
SLOAN'S UNIMENT direct verlichting
Deze warmte dringt diep door. In om
gure klimaat moet U SLOAN'S
LINIMENT altijd In hul» hebben.
LEZERS SCHRIJVEN
Vertrouwen en begrip voor de R.T.M. gevraagd
De laatste tijd verschgnen er In de dagbladpers herhaaldelijk berichten
onder koppen als „De meerderheid op Schouwen-Dulveland verkiest de
bus", met een kleinere kop er onder: „R.T.M. herstelt trambaan", alsof dit
de reactie zou zijn van de directie van dit vervoerbedrijf op de wensen van
de bevolking. Wil men een bus? Dan herstellen wy onze tramlyn en krijgen
zij geen bus. Het lykt wel of men tussen de regels door moet lezen, dat de
R.T.M. willens en wetens tegen de belangen van de streek In w il gaan. die
een autobusdienst zouden eisen. Is dit allemaal juist, Is het waar. dat de
R.T.M. vast wil houden aan zijn stoomtram anno 1800 of vast moet hon
den, omdat zy niet anders kan Het antwoord hierop is in de geschiedenis
van de laatste 8 jaren te vinden.
tussen Van Oeveren en de R.T.M. in
1951. Sindsdien Is er sen uurdienst
tussen Zierikzee en de Westhoek in-
festeld, het ene uur per tram over
rouwershaven en het andere per
bus over Serooskerke. dat daardoor
ook een betere verbinding kreeg dan
per tram van het station, dat 2% km.
van het dorp ligt. Evenals de verster
king per bus van de dienst Zype-Zie-
rikzee in de spitsuren bleek deze uur-
dienst, uitgezonderd in de spitsuren,
volkomen overbodig.
Welk vervoermiddel moet nn geko
zen worden Dit is in de eerste piaats
een zaak voor de vervoersonderne
ming. Die moet immers zorgen, dat
de passagiers zo gerieflijk, snel en
goedkoop mogelijk worden vervoerd.
Gerieflijk en snel, dat is een moderne
tram (en óók een moderne tram van
de R.T.M. al zegt men zo graag het
tegengestelde), maar goedkoop, dat
is een derde punt. WH men een goed
opgezet bedrijf behouden, dan moet
het voor alles in staat zyn zichzelf te
bedruipen, het moet rond kunnen ko
men met de opbrengst van dc dien
sten. En nu bestudere men een» de
exploitatieresultaten van de lijnen
der R.T.M.; dan blijkt, dat verreweg
het grootste deel der lynen zyn geld
niet opbrengt, dat er Integendeel geld
bij moet. Is het dan niet logisch, dat
het vervoerbedrijf dat vervoermiddel
kiest, dat naast de twee eerste eisen,
niet alleen voor het publiek aan de
derde eis voldoet, maar ook voor do
eigen portemonnale In dit geval is
dat de tram, maar alweer met de toe
voeging „modern". Over de wil van
de R.T.M. om zijn oude stoomtram»
te vervangen door nieuwe diesel trei
nen behoeven wy thans niet meer te
discussiëren.
Men hoort niet graag iets goeds
zeggen van de tram en zeker niet, als
die van de R.T.M is. Kostewat het
kost wil men de tram kwyt en als het
kan, de R.TM ook nog. De R.T.M
verdwynt echter niet en eist ook naar
bestaansrecht ->p. Zy heeft vijftig Jaar
op de eilanden gepionierd en kan dus
wel weten, wat er op zijn plaats is.
Technisch kan men althd een auto
buslijn laten rijden, maar financieel
moet het ook kunnen: er moeten een
vervoerbedrijf en 600 man personeel
van bestaan. Laat ik eindigen met de
wens uit te spreken, dat Schouwen
en Duiveland nog eens tevreden zul
len zijn met hun vervoersapparaat, en
de vermaning erbij voegen toch voor
al deze zaken objectief en zonder
vooroordeel te beschouwen.
Rotterdam. A. DIJKERS.
(Van redactieweg bekort).
wen-Duiveland was hersteld en de
bootdiensten weer in bedrijf waren,
had men hier inderdaad een vervoer
bedrijf uit het jaar 1900. Men kon
toen ook niet meer verwachten. In
1920 was een stoomtram misschien
niet meer geheel up to date, maar
toch zeker nog niet verouderd. In
1930 was zy dit wel. Door de toen
heersende omstandigheden kon van
modernisatie echter niet3 komen. En
10 jaar later behoefde men er hele
maal niet meer aan te denken, daar
het normale onderhoud niet eens
meer naar behoren kon geschieden.
Wel herstelde zich toen de financiële
toestand van de maatschappij. Het
was dus duidelijk, dat er iets moest
gebeuren. Na uitgebreide onderzoe
kingen kwam toen vast te staan, dat
aan de typische vervoersvraag op het
eiland het beste kon worden voldaan
met een (moderne) tram, aangevuld
met autobuslijnen naar de plaatsen,
die niet door de tram werden bediend.
In 1946 werd toen een bijna starre
tweeuurdienst Zype-Zierikzee-Biou-
wershaven-Burgh ingesteld met
stoomtrams, die in 1948 werden ver
vangen door lichte motortrams. Het
materieel was toen reeds iets verbe
terd, maar nog lang niet voldoende
Er verscheen een diesellocomotief, die
ruim voldoende capaciteit had. maar
nog steeds de oude rijtuigen, waarvan
het interieur overigens wel was ver
beterd, vervoerde. In 1950 werd ten
slotte een modern diesel-electrisch
motorrijtuig met bijbehorend aan-
hangrjjtuig in dienst gesteld, dat zon
der enige twyfel aan alle eisen van
snelheid en comfort, die aan een
streekvervoermiddel mogen worden
gesteld, ruimschoots voldeed. In de
volgende jaren zouden alle oude
trams worden vervangen door nieuwe,
de watersnoodramp neeft evenwel de
plannen doorkruist, zodat men op het
ogenblik de resultaten nog niet ziet.
Wat in 1952 was bereikt, kan men
dus samenvatten door te wijzen op de
baanverleggingen by Capelle en Oos-
terland, op de Lndienststelling van
dieseltrams en daarna van het eerste
geheel moderne trainstel en op de
verhogihg van de snelheid. Vooral die
laatste Is niet gering. In 1946 deed de
tram over het traject Zijpe-Zierikzee
34 minuten en over het traject Zie-
rikzee-Burgh 71 minuten; voor 1952
zyn deze tijden resp. 28 en 58 minu
ten. zodat de winst maar liefst 6 resp.
18 minuten bedraagt of ruim 15
De gemiddelde snelheid, die de tram
daardoor bereikt bedraagt rond 29
km/h, een snelheid, die vele busbe
drijven niet bereiken. Het traject
Roosendaal-Steenhergen legt de BBA
af in 44 minuten, d.i. met een gemid
delde van 26 km/h. De bewering, dat
de tram niet nel zou zyn, blijkt dus
geheel bezijden de waarheid te zijn.
Én wanneer men de wegen op Schou-
wen-Duiveland vergelijkt met die,
welke Je BBA op genoemd traject
berijdt, dan kan men voor de snelheid
van autohusdiensten op het eiland
slechts het beste hopen
De diensten werden echter niet ge
heel met trams onderhouden: in 1946
werd reeds een aanvullende buslijn in
dienst gesteld van Zierikzee over
Kerkwerve, Noordgouwe, Dreischor,
Sirjansland en Blauwe Keet naar Zrj-
pe. Hoe vaak deze lijn is gesvijzigd,
weet men in de betrokken dorpen wel,
maar waar men niet bij denkt, ls,
waarom de lyn zo vaak verlegd en
veranderd is.
Een winstgevende lijn bltjft meestal
erg lang onveranderd, een verliesge
vende tracht men echter zo te traceren
dat het verlies zo gering mogelijk zal
zijn.
En dat is bij deze lijn volslagen onmo
gelijk gebleken, reden waarom te ten
slotte niets meer van is overgebleven
dan een driemaaldaagse verbinding
met Dreischor. Kerkwerve werd op
genomen in de lyn Zierikzee-West-
hoek vla Serooskerke Van Oeveren
exploiteerde nl. een autobuslijn tus
sen Zierikzee en de dorpen Haamste
de, Burgh en Renesse zonder Brou
wershaven aan te doen, maar daar
door sneller (besparing ongeveer 18
minuten) en in rechtstreekse concur
rentie met de R.T.M Aan deze
vruchteloze concurrentie werd een
einde gemaakt door de overeenkomst
88. De volgende ochtend vertrokken Jimmy en Jackie
Uit het land der Boelwoeghono'a Deze hadden de jeep
voor hen in gereedheid gebracht De motor was tot in
de puntjes schoon gemaakt Er zaten nieuwe bougies
in en alles wat maar even vernieuwd moest worden
was ook door een vakkundige hand vernieuwd Zelfs de
banden waren nieuw Bovendien zat de jeep van on
der tot boven vol -net mondvoorraad. Professor Prop-
jos, die zoals h(j vertelde, nu een heel andere naam had
gekregen (hij heette voortaan Dhyan Whana. hetgeen
„man uit 't Westen" betekende), vroeg of Jimmy met
alles tevreden was. „Als er nog lets is. Jimmy, waar
aan Je behoefte hebt. dan zeg Je het maar Tot het bos
waarin je in de handen der Boelwoeghono's bent ge
vallen, zal een gids jullie niet alleen begeleiden, maar
h(J zal de jeep ook oesturen. Belde moeten Jullie het
goed vinden dat je geblinddoekt achter in ae jeep
plaats neemt en jullie dienen te beloven, dat je niét
zult proberen uit te vinden welke weg de jeep zal vol
gen" Het lachte Jimmy weinig toe urenlang met een
blinddoek voor zijn jgen »e moeten zitten, maar er zat
niet veel anders op tan het maar goed te vinden Oom
Pepie bond hen zelf de blinddoeken voor. nadat het af
scheid had plaats gevonden .(vïaak Je 3één zorgen om
mij. Jimmy" zei hij „Ik blijf hier geheel uit eigen vrije
wil. Het Is hier een heerltjk land Ik zou niet eens met
Jullie mee willen naar dat ongewisse leven In het woe
lige Westen. Groet alle bekenden en wat jullie zelf be
treft. het ga je goedl"
Lofzang op de dorpentocht
Ja, geachte lezer, inderdaad lof aan
allen, die aan de voorbereiding en
afwerking hiervan hebben medege
werkt. Lof ook aan uw redactie voor
het uitvoerig verslag van deze tocht.
Door dit verslag hebben velen
waarschijnlijk de tocht nog eens op
nieuw beleefd. Alleen was er iets in
dat mg kriebelig maakte, n.l dat ver-
naaltje over die dappere 13-iange
jongen, die de tocht by de Veerse
contróle wilde opgeven, vanwege
oververmoeidheid. Het zou beter ge
weest zyn dat hg dit Inderdaad had
gedaan en niet met de beruchte
„bessen" van die bekende Walcherse
medicus had kennis gemaakt.
Natuuriyk verwerp ik niet de al
cohol als medicy'n, maar de dappere
13-jarige had deze medicyn zeker
niet nodig. Wellicht had de medicus
kunnen vaststellen of het verant
woord was dat de tocht na gebruik
van b.v. een glas warme melk. kon
worden voortgezet. Oordeelde hg, dat
het wenselyk was de tocht te staken,
dan had hier voor de iongen meer
waarde ook paedagogisch, van uit
gegaan dan nu is gebeurd.
De jongen was ook dapper ge
weest, waneer hg op medisch advies
de tocht had gestaakt. Maar mis
schien had hy ae tocht in een groep
toch ook nog wel volbracht. Er wa
ren er die middag zoveel, die een
duwtle in de rug kregen.
Het hoeft ons toch helemaal niet
te verwonderen, dat de knaap bij een
volgende krachtsinspanning al gauw
zegt: „Kom, ik neem er nog eentje,
dan red ik het wel".
En geachte lezer, wat zullen daar
van uiteindelyk de gevolgen zyn
Hoogachtend,
J. KOOPS. Vlissingen.
(Van redactiewege bekort Red.
P.Z.C.)
Uw laatste kans is:
10 boterhammen met
„Remia" margarine
per dag.