Het koninkrijk Laos toneel van hevige gevechten JIMMY BROWN en de Bloed boef-Beren DE CHRISTELIJKE SCHOOL VAN GRIJPSKERKE BESTAAT 60 JAAR 'Qkeumatielt SLOAN'S liniment NOGMAALS: TRAM OF BUS OP SCHOUWEN-DUIVELAND A. PBOVIN CI ALB ZBBCWSB COVK'NT LAND VAN DE GLIMLACH Een beminnelijk en poëtisch volk in groot gevaar (Van een bijzondere medewerker.) Hongkong. Februari Een .wrede Ironie heeft Korea, het „land van de morgenstond", veranderd in een toneel van bloedige gevechten en on heilspellende ontwikkelingen. Zou deze vreemde gril van de geschiedenis zich herhalen in een ander Aziatisch land met een niet minder poëtische naam, dat door de jongste gebeurtenissen op het Indo-Chinese strijdtoneel op hoogst gevaarlijke wijze in de nabijheid van een onoverzienbaar con flict is geraakt? VVy bedoelen Laos, dat de eerste Europeanen, die een eeuw geleden daarheen kwamen, het „Land van de eeuwige glimlach" hebben genoemd, zo bekoorlijk vonden ze het land en de mensen. Laos, met een oppervlakte van 250.000 vierkante kilometer, beslaat het cen trale gedeelte van Indo-China en behoort als onafhankelijk koninkrijk tot de Union Frangaise. Bewoond door ongeveer een millioen mensen, strekt Laos zich uit langs de Mekong van de Chinese grens tot aan Cambodsja. Het was door de eeuwen heen zo ver verwijderd van de stroom van het leven en de grote ontdekkingsreizen, dat het zich geheel vrij kon houden van de Invloeden der Europese beschaving. In de loop van de laatste eeuw is het minder verand erd dan Tonking en het is volgens de eenstemmige mening van de vreemdelingen, die er gewoond hebben, een land van grote beminnelijkheid, gratie, gastvrijheid en een eenvoudig leven gebleven. De bewoners van Laos zijn een bont volkerenmozaïekbehalve de eigenlijke inboorlingen, de mensen van Laos, zijn er Annamieten, Thai, die uit Siam gekomen zijn, Tonkine zen. Birmanen en Indonesiërs, zoals de Khas. Men roemt al deze mensen als mooi, maar traag, als Boeddhis ten. wat ze merendeels zijn, geneigd tot bespiegeling en bedacht op een goede verstandhouding met hun bu ren voor het overige begunstigd door een rijke natuur, die hen tot boe ren en vissers heeft gemaakt, waar bij ze in hun werk niet bepaald tot 'n overdreven tempo neigen. Toen de Franse resident-generaal in 1936, overeenkomstig de wettelijke regeling in het moederland, de 40-urige werk week wilde invoeren, stuitte hg op onverwachte tegenstand, daar de be woners van Laos een dergelyke taak als sterk overdreven beschouwden. De vrouwen van Laos moeten ech ter veel narder werken dan de man nen; wel bebouwen de mannen de velden, maar het planten van de ryst en het wieden en bevloeien van de rnstvelden is evenzeer vrouwenwerk als het aanslepen van water bjj droogte. Ook moet de vrouw weven en spinnen en ervoor zorgen, dat haar gezin genoeg heeft om aan te trekken; tegelijkertijd rust op haar de hele last van het huishouden en de opvoeding van de kinderen. Daarvoor heeft de wetgever haar rechten ver leend, waardoor de vrouw van Laos de meest vrije ter wereld is. Ze is in huis geheel gelijkgesteld aan de man, ze beheert haar persoonlijk eigendom en heeft geen toestemming nodig van haar heer en gemaal om in rechten op te treden. Een merk waardige bepaling bevat de wet van Laos voor echtbreuk; de bedrogen man kan de doodstraf of levenslange gevangenisstraf tegen zijn ontrouwe echtgenote eisen. Hij kan haar twee keer vergeven, als hij dit juist acht; maar als ze zich nog een derde keer schuldig maakt, dan zal hij er goed aan doen geen aanklacht in te dienen, want deze keer zou h(j bestraft wor den. omdat de wet van Laos geen echtgenoten duldt, die al te toegeef lijk zyn of te zorgeloos en onnozel. Koningin en middelpunt Al werkt de vrouw van Laos ook meer dan de man, toch is haar positie niet die van een ondergeschikte; in tegendeel: ze is op alle landelijke feesten, die legio zijn en die onver gelijkelijke bekoring uitstralen, de Koningin en het middelpunt. Ze is ook het middelpunt van de „liefdeshoven", een eigenaardige instelling, die ka rakteristiek is voor Laos. Als de nacht gekomen is, komen de jonge meisjes in haar schoonste kledij na*r de tuinen van de pagoden. In haar lange japonnetjes van groene, blauwe Amsterdamse Beurs 9 Febr. 10 Febr Nederland 1951 (3%) 101 101% Nederland 1948 (3%) 98% 98% Nederland 1947 3%) S 99% 99% Nederland 1937 3 96% 96% Dollarlening 1947 3 pet 95% 95% Investeringscertificaten 3 100% 100% Nederland 1962-64 3 101% 101% Nederland N.W.S. 2% 78% 78% Ned. indië 1937 A 2 98% 98y4 Grootboek 1946 3 93% 98% Nat. Handelsbank 130% 131% Ned. HandelmiJ. 174 175 AJC.U. 192% 192% Bergh's en Jurgens 281% 280% Calvé-Delft 143 Kon. Ned. Hoogovens 177% 176% Unilever 244% 244 V', Ned. Kabelfabriek 240 1. 229% Philips 223% 230% Wilton-Fetjenoord 195 193% Biliton 347 345 Kon. Petroleum Mij. 380% 380% AmsterdamRubber 147% 144 Holland Amerika Lijn 151% 151% Kon. Paketvaart 132% 132% Rotterdamse Lloyd 133% 133 Ned. Scheepvaart Unie 140% 140% Stv Mij. Nederland 143 143% H.V.A. 135% 137% Deli Mg. 121 Bank v Ned. Gem. 4% 108% Bank o Ned. Gem. 0-5-1® 127 L Centrale Suiker 189 189 Kon. Mg, De Schelde N.B. 124% 124% Baltimore-Ohio 20 Missouri K.T. 4% New York Central 21% 21% Pennsylvania 18% 18% Anaconda 33% 33% Bethlehem Steel 56% 55% General Motors 63 62% Intern. Nickel 38% 38% Kennecott 68% 69% Republic Steel 49% 49% U.S. Steel 41% 41 North American Cy. 29% 20% 68 Midcontlnental 68% Shell Union 87% 87 .Tide Water 21% 22 of rode zijde, met een sjerp over de borst, gaan ze in lange rijen naast elkaar zitten. Elk meisje heeft een zilveren vaas voor zich staan, die met bloemen gevuld is. Tegenover hen nemen de jonge mannen plaats. Zo begint, onderbroken door liederen en dansen, de collectieve flirt met een poëtische samenspraak, geaccompag neerd door het opwekkende rhythme van de tamboeryns en bronzen cim balen. Zo vindt sinds ondenkbare tij den het liefdeshof plaats bij het vriendelijke schijnsel van de maan. Liederen. Om een begrip te gevten van de poëtische inhoud van deze liederen: ae jongelingen zingen bijvoorbeeld voor de meisjes tegenover hen: „Vroeger was ik als een kleine beek; toen werd ik een grote majestueuze rivier. Op een goede dag zul jij bij mij komen en wij zullen gezamenlijk de grote reis naar de vruchtbare vel den voortzetten". Maar de jonge meisjes antwoorden: „Hoe kunnen we zeker zijn van jullie harten, als je zelf, wanneer je in de grote kano's op de visvangst gaat, niet meester bent over de stroom van deze grote rivier?" Laat in de nacht verstomt het gezang, en als het liefdeshof eindigt, hebben verschillende paren elkaar gevonden; de jonge mensen worden van dit ogenblik af als ver loofd beschouwd. Het meisje heeft op zeer discrete en elegante wijze haar jawoord gegeven, door aan de pols van de uitverkorene een katoenen draad te binden, symbool van de hu welijksband, die de jonge lieden spoe dig aaneen zal smeden Een groot feest is Nieuwjaar, dat „op de zesde dag van de afnemende maan in de vierde maand", omstreeks de 15e April, als het grote feest van het jaar wordt geviera. Bun Phi May noemen de inboorlingen dit feest. De feesten beginnen reeas dagen van te voren, als de zeven koninklijke oli fanten, door hun in het rood geklede kornaks geleid, het paleis verlaten, om van pagode tot pagode te gaan en de beden en wensen van het volk van Laos in ontvangst nemen, die dan overgebracht worden aan de be schermgeesten van het land, de Phu Gneu Gna Gneu. Drie dagen lang kan iedereen komen en in de priestertaai, het Pali, de dikhuiden gebeden en wensen in de oren roepen. In deze laatste dagen van het oude jaar is alles geoorloofd, vooral mo gen de meisies iedere in het afgelo pen jaar ondervonden krenking ver gelden. Daarna komt de Mu Nao, een schrikkeldag, die tot geen enkel jaar gende dag, de eerste van het nieuwe jaar. Op deze dag wordt door de koning, in het bijzijn van de felicite rende waardigheidsbekleders, een symbolische ceremonie uitgevoerd: een van zijn officieren bindt aan zyn polsen witte draden, die de boze geesten moeten verdrijven en de goede vasthouden. Niet lang geleden hebben alle pries ters van Laos de Phu Gneu Gna Gneu weer een bijzondere hulde bewezen. Het was een bede in het uur van het hoogste gevaar: want in Laos vreest men, dat een zege van Ho Tsji Minh voor de mannen de slavernij en voor de goden de dood zou betekenen SCHAKEN Zuidzande verpletterde V.S.V. uit Sluiskil (ü'/i-'/i). In de eerste klasse van de Zeeuw se schaakcompetitie ging Middel burg II op bezoek by VUK in Kapel- Ie. Er werd één partij afgebroken. Deze moet de beslissing brengen, want de voorlopige uitslag is 4% 4%. De gedetailleerde uitslagen wa ren: Dr. Facee Schaeffern.o. 10; A. SmallegangeS. Sanders 10; J. KarelseG. Woudstra 01; M. Hey- boerH. J. Kraak 10; G. Heyboer W. Flissebaaje afg.: J. Burger— J. A. Verdonk 10; J. J. Coppool- seK. van Belzen Ci1; H. J. Blok P. Sanders 01; J. CabboordL. J. Woudstra 01; W. BurgerA. Ver- meule Vz. In de 2de klasse C veroverde Zuid zande de tweede plaats door VSV met een verpletterende 9%Vz ne derlaag naar Sluiskil terug te sturen. De stand Is hier: Oostburg Zuidzande Landau I Breskens Terneuzen II VSV Landau n 4 4 0 0 8 25—15 5 3 1 1 7 31^—18% 4 2 2 0 6 2514—14% 4 3 0 1 6 22 —18 6 2 1 3 5 29%—30% 6 1 0 5 2 20 —40 5 0 0 5 0 15% De gedetailleerde uitslagen waren: F. ae PutterG. Wullems 10; 1. RisseeuwE. Tacq 10; A. Cappon G. Schooff 10; D. M. Vermet— J. de Jong 10; L. Verheyen—W. Hardeman 10; Jac. de GrooteF. v. d. Hooft P. de BruyneJ. Philipse 10; A. MeulendijkA. J. Dourleyn 10; W. CapponM. Schooff 10; A. KotvisA. Dour leyn 1—0. Voor het persoonlijke kampioen schap eerste klasse werd slechts één partij gespeeld. L. J. Woudstra uit Middelburg verloor van De Vlieger uit Breskens, waardoor de stand luidt: Mast 2 uit 3; Breel 2 uit 4; Woudstra 2 uit 5; De Vlieger 1% uit 2; Flissebaalje 1% uit 4. Vóór 1900 reeds vele bijzondere scholen op Walcheren. Te Grijpskerke wordt op Donderdag I Grijpskerke, waar op 18 Februari a.s. 18 Februari a.s. het zestigjarig bestaan van de Christelijke school gevierd Als spreker zal in de jubileumbijeen komst optreden de heer S. Douma. hoofd van een Christelijke school in Rotterdam, vroeger te Grijpskerke. Naar aanleiding van dit jubileum heeft één van onze medewerkers een beknopt overzicht samengesteld van het ontstaan van de eerste Christe lijke scholen op Walcheren. In Middelburg en Vlissingen ont stonden in de zestiger jaren de eerste. Op het platteland werd de behoefte aan christelijk onderwijs eerst niet zo gevoeld, daar de openbare school op de dorpen nog een christelijk karak ter had, doordat er werd gebeden, psalmen gezongen en ook wel uit de bijbel werd verteld en gelezen. Bo vendien was het hoofd der openbare school meestal voorlezer en voorgan ger in de kerk. Daar de arbeidende bevolking het niet te breed had, wer den de kinderen meestal spoedig van school genomen om wat bij te verdie nen. De eerste christelijke school op Wal cheren werd te Middelburg ge opend op 15 Augustus 1860 in de Gra venstraat. Dan volgde Vlissingen op 4 Mei 1863. Deze school stond eerst bij de IJzeren Brug, aan het eind van het het tegenwoordig Bellamypark. Later werd zij verplaatst-naar de Paling straat De derde christelijke school op Wal cheren was die van de Vrije Evan gelische gemeente te Middelburg in de Koepoortstraat, thans het gebouw van de Werkmansvereniging. Gesticht in 1866 ging zij na 5 jaren te niet even als de genoemde kerkelijke gemeente. In 1866 werd te Middelburg nog een christelijke school geopend, waaruit later de bekende Chr. Burgerschool in de Singelstraat is voortgekomen. Op de dorpen werd later hier en daar al een schoolvereniging opge richt met het doel een chr school te stichten. Daar destijds alles zelf be taald moest worden, waren de finan ciële offers groot In 1871 kwam te Veere een christelijke school en In hetzelfde jaar ook te Biggekerke. In 1878 te Domburg en in 1881 te Aagte- kerke. In 1882 werd de chr school te Middelburg op het Molenwater ge opend. Daarna kwam er enige stil stand. Toen echter in 1889 bij de wet Mac- kay aan de bijzondere scholen enige subsidie werd toegekend, kwamen er langzamerhand meer christelijke scholen, die mede gesteund werden door de bekende, nog bestaande Unie collecte. De geldelijke bijdragen van de voorstanders van christelijk onder- I wijs waren echter nog groot. I Op 4 Mei 1891 werd te Vlissingen de christelijke school in de Kasteel- I straat geopend. Te Koudekerke kwam op 1 Aug"st("? 1892 een christelijke school en op 17 Februari 1894 te het 60-jarig bestaan zal worden her dacht. Op 25 November 1892 werd te Oost- en West-Souburg een christelij ke school geopend. Te Serooskerke werd in 1900 een chr. school gebouwd, die op 28 December van het zelfde jaar in gebruik wed genomen. Door latere schoolwetten werden de bijzon dere scholen meer begunstigd, zodat het stichten er van gemakkelijker werd. Toen in 1920 door de wet De Visser het bijzonder onderwijs gelijk werd gesteld met het openbaar onderwijs, was hiervan het gevolg, dat er thans op elk Walchers dorp een christelijke school staat, op sommige dorpen zelfs twee. Een B-hl straalbomrnenwerper van de Amerikaanse luchtstrijdkrachten is neergestort in de omgeving van Oxford, de bekende universiteitsstad in Engeland. De drie inzittenden kwamen om het leven. In wijde omtrek lagen de wrakstuk ken verspreid. Telefoto. BRIDGE Viertallencompetitie. Hoofdklasse A (WalcherenZuid- Beveland): Middelburg HVlissing- se Bridge Club H 20; Vlissingse Bridge Club IVlissingse Bridge Club IH 2—0. Vlissingse Bridge Club I behoudt zijn kansen om als nummer één te eindigen, door het eigen derde elftal te verslaan. BOKSEN Vlissingen verloor in linale C-kampioenschappen. In de finale om het C-kampioen- schap middeneewicht boksen, welke te Rotterdam werd gehouden, verloor de Vlissinger A. Geervliet op punten van C. Hofstede uit Gouda. dij rheumatiek, jicht, spit en spierpijn geeft de genezende warmt» van SLOAN'S UNIMENT direct verlichting Deze warmte dringt diep door. In om gure klimaat moet U SLOAN'S LINIMENT altijd In hul» hebben. LEZERS SCHRIJVEN Vertrouwen en begrip voor de R.T.M. gevraagd De laatste tijd verschgnen er In de dagbladpers herhaaldelijk berichten onder koppen als „De meerderheid op Schouwen-Dulveland verkiest de bus", met een kleinere kop er onder: „R.T.M. herstelt trambaan", alsof dit de reactie zou zijn van de directie van dit vervoerbedrijf op de wensen van de bevolking. Wil men een bus? Dan herstellen wy onze tramlyn en krijgen zij geen bus. Het lykt wel of men tussen de regels door moet lezen, dat de R.T.M. willens en wetens tegen de belangen van de streek In w il gaan. die een autobusdienst zouden eisen. Is dit allemaal juist, Is het waar. dat de R.T.M. vast wil houden aan zijn stoomtram anno 1800 of vast moet hon den, omdat zy niet anders kan Het antwoord hierop is in de geschiedenis van de laatste 8 jaren te vinden. tussen Van Oeveren en de R.T.M. in 1951. Sindsdien Is er sen uurdienst tussen Zierikzee en de Westhoek in- festeld, het ene uur per tram over rouwershaven en het andere per bus over Serooskerke. dat daardoor ook een betere verbinding kreeg dan per tram van het station, dat 2% km. van het dorp ligt. Evenals de verster king per bus van de dienst Zype-Zie- rikzee in de spitsuren bleek deze uur- dienst, uitgezonderd in de spitsuren, volkomen overbodig. Welk vervoermiddel moet nn geko zen worden Dit is in de eerste piaats een zaak voor de vervoersonderne ming. Die moet immers zorgen, dat de passagiers zo gerieflijk, snel en goedkoop mogelijk worden vervoerd. Gerieflijk en snel, dat is een moderne tram (en óók een moderne tram van de R.T.M. al zegt men zo graag het tegengestelde), maar goedkoop, dat is een derde punt. WH men een goed opgezet bedrijf behouden, dan moet het voor alles in staat zyn zichzelf te bedruipen, het moet rond kunnen ko men met de opbrengst van dc dien sten. En nu bestudere men een» de exploitatieresultaten van de lijnen der R.T.M.; dan blijkt, dat verreweg het grootste deel der lynen zyn geld niet opbrengt, dat er Integendeel geld bij moet. Is het dan niet logisch, dat het vervoerbedrijf dat vervoermiddel kiest, dat naast de twee eerste eisen, niet alleen voor het publiek aan de derde eis voldoet, maar ook voor do eigen portemonnale In dit geval is dat de tram, maar alweer met de toe voeging „modern". Over de wil van de R.T.M. om zijn oude stoomtram» te vervangen door nieuwe diesel trei nen behoeven wy thans niet meer te discussiëren. Men hoort niet graag iets goeds zeggen van de tram en zeker niet, als die van de R.T.M is. Kostewat het kost wil men de tram kwyt en als het kan, de R.TM ook nog. De R.T.M verdwynt echter niet en eist ook naar bestaansrecht ->p. Zy heeft vijftig Jaar op de eilanden gepionierd en kan dus wel weten, wat er op zijn plaats is. Technisch kan men althd een auto buslijn laten rijden, maar financieel moet het ook kunnen: er moeten een vervoerbedrijf en 600 man personeel van bestaan. Laat ik eindigen met de wens uit te spreken, dat Schouwen en Duiveland nog eens tevreden zul len zijn met hun vervoersapparaat, en de vermaning erbij voegen toch voor al deze zaken objectief en zonder vooroordeel te beschouwen. Rotterdam. A. DIJKERS. (Van redactieweg bekort). wen-Duiveland was hersteld en de bootdiensten weer in bedrijf waren, had men hier inderdaad een vervoer bedrijf uit het jaar 1900. Men kon toen ook niet meer verwachten. In 1920 was een stoomtram misschien niet meer geheel up to date, maar toch zeker nog niet verouderd. In 1930 was zy dit wel. Door de toen heersende omstandigheden kon van modernisatie echter niet3 komen. En 10 jaar later behoefde men er hele maal niet meer aan te denken, daar het normale onderhoud niet eens meer naar behoren kon geschieden. Wel herstelde zich toen de financiële toestand van de maatschappij. Het was dus duidelijk, dat er iets moest gebeuren. Na uitgebreide onderzoe kingen kwam toen vast te staan, dat aan de typische vervoersvraag op het eiland het beste kon worden voldaan met een (moderne) tram, aangevuld met autobuslijnen naar de plaatsen, die niet door de tram werden bediend. In 1946 werd toen een bijna starre tweeuurdienst Zype-Zierikzee-Biou- wershaven-Burgh ingesteld met stoomtrams, die in 1948 werden ver vangen door lichte motortrams. Het materieel was toen reeds iets verbe terd, maar nog lang niet voldoende Er verscheen een diesellocomotief, die ruim voldoende capaciteit had. maar nog steeds de oude rijtuigen, waarvan het interieur overigens wel was ver beterd, vervoerde. In 1950 werd ten slotte een modern diesel-electrisch motorrijtuig met bijbehorend aan- hangrjjtuig in dienst gesteld, dat zon der enige twyfel aan alle eisen van snelheid en comfort, die aan een streekvervoermiddel mogen worden gesteld, ruimschoots voldeed. In de volgende jaren zouden alle oude trams worden vervangen door nieuwe, de watersnoodramp neeft evenwel de plannen doorkruist, zodat men op het ogenblik de resultaten nog niet ziet. Wat in 1952 was bereikt, kan men dus samenvatten door te wijzen op de baanverleggingen by Capelle en Oos- terland, op de Lndienststelling van dieseltrams en daarna van het eerste geheel moderne trainstel en op de verhogihg van de snelheid. Vooral die laatste Is niet gering. In 1946 deed de tram over het traject Zijpe-Zierikzee 34 minuten en over het traject Zie- rikzee-Burgh 71 minuten; voor 1952 zyn deze tijden resp. 28 en 58 minu ten. zodat de winst maar liefst 6 resp. 18 minuten bedraagt of ruim 15 De gemiddelde snelheid, die de tram daardoor bereikt bedraagt rond 29 km/h, een snelheid, die vele busbe drijven niet bereiken. Het traject Roosendaal-Steenhergen legt de BBA af in 44 minuten, d.i. met een gemid delde van 26 km/h. De bewering, dat de tram niet nel zou zyn, blijkt dus geheel bezijden de waarheid te zijn. Én wanneer men de wegen op Schou- wen-Duiveland vergelijkt met die, welke Je BBA op genoemd traject berijdt, dan kan men voor de snelheid van autohusdiensten op het eiland slechts het beste hopen De diensten werden echter niet ge heel met trams onderhouden: in 1946 werd reeds een aanvullende buslijn in dienst gesteld van Zierikzee over Kerkwerve, Noordgouwe, Dreischor, Sirjansland en Blauwe Keet naar Zrj- pe. Hoe vaak deze lijn is gesvijzigd, weet men in de betrokken dorpen wel, maar waar men niet bij denkt, ls, waarom de lyn zo vaak verlegd en veranderd is. Een winstgevende lijn bltjft meestal erg lang onveranderd, een verliesge vende tracht men echter zo te traceren dat het verlies zo gering mogelijk zal zijn. En dat is bij deze lijn volslagen onmo gelijk gebleken, reden waarom te ten slotte niets meer van is overgebleven dan een driemaaldaagse verbinding met Dreischor. Kerkwerve werd op genomen in de lyn Zierikzee-West- hoek vla Serooskerke Van Oeveren exploiteerde nl. een autobuslijn tus sen Zierikzee en de dorpen Haamste de, Burgh en Renesse zonder Brou wershaven aan te doen, maar daar door sneller (besparing ongeveer 18 minuten) en in rechtstreekse concur rentie met de R.T.M Aan deze vruchteloze concurrentie werd een einde gemaakt door de overeenkomst 88. De volgende ochtend vertrokken Jimmy en Jackie Uit het land der Boelwoeghono'a Deze hadden de jeep voor hen in gereedheid gebracht De motor was tot in de puntjes schoon gemaakt Er zaten nieuwe bougies in en alles wat maar even vernieuwd moest worden was ook door een vakkundige hand vernieuwd Zelfs de banden waren nieuw Bovendien zat de jeep van on der tot boven vol -net mondvoorraad. Professor Prop- jos, die zoals h(j vertelde, nu een heel andere naam had gekregen (hij heette voortaan Dhyan Whana. hetgeen „man uit 't Westen" betekende), vroeg of Jimmy met alles tevreden was. „Als er nog lets is. Jimmy, waar aan Je behoefte hebt. dan zeg Je het maar Tot het bos waarin je in de handen der Boelwoeghono's bent ge vallen, zal een gids jullie niet alleen begeleiden, maar h(J zal de jeep ook oesturen. Belde moeten Jullie het goed vinden dat je geblinddoekt achter in ae jeep plaats neemt en jullie dienen te beloven, dat je niét zult proberen uit te vinden welke weg de jeep zal vol gen" Het lachte Jimmy weinig toe urenlang met een blinddoek voor zijn jgen »e moeten zitten, maar er zat niet veel anders op tan het maar goed te vinden Oom Pepie bond hen zelf de blinddoeken voor. nadat het af scheid had plaats gevonden .(vïaak Je 3één zorgen om mij. Jimmy" zei hij „Ik blijf hier geheel uit eigen vrije wil. Het Is hier een heerltjk land Ik zou niet eens met Jullie mee willen naar dat ongewisse leven In het woe lige Westen. Groet alle bekenden en wat jullie zelf be treft. het ga je goedl" Lofzang op de dorpentocht Ja, geachte lezer, inderdaad lof aan allen, die aan de voorbereiding en afwerking hiervan hebben medege werkt. Lof ook aan uw redactie voor het uitvoerig verslag van deze tocht. Door dit verslag hebben velen waarschijnlijk de tocht nog eens op nieuw beleefd. Alleen was er iets in dat mg kriebelig maakte, n.l dat ver- naaltje over die dappere 13-iange jongen, die de tocht by de Veerse contróle wilde opgeven, vanwege oververmoeidheid. Het zou beter ge weest zyn dat hg dit Inderdaad had gedaan en niet met de beruchte „bessen" van die bekende Walcherse medicus had kennis gemaakt. Natuuriyk verwerp ik niet de al cohol als medicy'n, maar de dappere 13-jarige had deze medicyn zeker niet nodig. Wellicht had de medicus kunnen vaststellen of het verant woord was dat de tocht na gebruik van b.v. een glas warme melk. kon worden voortgezet. Oordeelde hg, dat het wenselyk was de tocht te staken, dan had hier voor de iongen meer waarde ook paedagogisch, van uit gegaan dan nu is gebeurd. De jongen was ook dapper ge weest, waneer hg op medisch advies de tocht had gestaakt. Maar mis schien had hy ae tocht in een groep toch ook nog wel volbracht. Er wa ren er die middag zoveel, die een duwtle in de rug kregen. Het hoeft ons toch helemaal niet te verwonderen, dat de knaap bij een volgende krachtsinspanning al gauw zegt: „Kom, ik neem er nog eentje, dan red ik het wel". En geachte lezer, wat zullen daar van uiteindelyk de gevolgen zyn Hoogachtend, J. KOOPS. Vlissingen. (Van redactiewege bekort Red. P.Z.C.) Uw laatste kans is: 10 boterhammen met „Remia" margarine per dag.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1954 | | pagina 9