Welvaarten werkloosheid onder de Mediterrane hemel KLANKBORD OMWISSELBAARHEID VAN ALLE VALUTA'S IS NODIG! STRAALBOMMENWERPER MET ZES MOTOREN VOLDOEN GOED PROVINCIALE ZEEUWSE 00 V RANT DONDERDAG 11 FEBRUARI 1954 VERKENNINGEN IN ITALIË (I) KERKNIEUWS Ds. J. J. Buskes niet naar zijn wijkgemeente terug. Ds. H. Buskes, de bekende Amster damse Hervormde predikant, die ln verband met een hartaanval reeds on geveer vgf weken in een ziekenhuis wordt verpleegd, heeft medegedeeld, dat hij op medisch advies niet meer in zjjn wijkgemeente (Oranjekerk-ge meente A) als predikant zcl terugke ren. Zijn werk zal in de toekomst een ander karakter moeten dragen. Door de kerkeraad van de Her vormde gemeente van Amsterdam wordt thans naar een oplossing ge zocht. Knoeieryen in Oranje- Nassau-kazerne berecht Dinsdag stonden voor de Amster damse rechtbank vier verdachten te recht in de zaak van de leveranties aan de Oranje-Nassaukazerne. Een assistent-keurmeester, die zich voor 1000 had laten omkopen om een goedkeurend rapport uit te bren gen over een ondeugdelijke partij weegschalen, hoorde zes maanden gevangenisstraf tegen zich eisen, waarvan drie voorwaardelijk. Tegen de assistent-inkoper N. C. v. d. B.. die de Officier de „centrale figuur" van deze knoeierijen noemde, eiste hij een jaar gevangenisstraf, waarvan zes maanden voorwaardelijk. Ook de ze verdachte had zich bij verschillen de gelegenheden laten omkopen. Voorts werd tegen de leveranciers van de ondeugdelijke waar, de koop man v. d. E. en de fabrikant de L. een gevangenisstraf van resp. vier en zes maanden geëist. De rechtbank zal op 24 Februari a.s. uitspraak doen. KNELLENDE BANDEN Monetair fonds in actie (Door onze economische medewerker). Wij horen hier in Nederland niet veel van het Internationale Monetaire Fonds. Dat ligt eigeniyk ook wel een beetje voor de hand, want in de eer ste plaats zetelt dit IJME.F. in Washington en in de tweede plaats spreken de werkzaamheden van dit Fonds nu niet direct tot de verbeelding van de meesten onzer. Deze week echter zagen wy een levensteken van het I.M.F. waaralt ons niet alleen bleek, dat het bestuur van dit Fonds (waarin overigens ook Ne derland zit) leven in de broowery wil brengen, maar welk bericht ook voor ons land van belang is in verband met een eventuele invoering van de convertibiliteit. De weg naar economisch en finan cieel herstel zal namelijk pas voor goed zijn afgelegd, als de landen er toe zouden kunnen besluiten hun va luta vrij inwisselbaar te maken in andere valuta's. Deze convertibiliteit betekent dus de terugkeer tot een toestand, die wg vóór de oorlog ge kend hebben: met Nederlandse gul dens kan elke willekeurige valuta bij de bank onbeperkt gekocht v/or-* den; omgekeerd kan ook elke valuta weer verkocht worden aan onze ban ken. Zo'n vrgheid is natuurlijk voor de particulier erg prettig als hij zomers met vacantie wil. Maar zij is voor de zakenman nog veel belangrijker, omdat hij vrijelijk zou kunen kopen in alle landen, welker valuta hij zon der meer bij de banken tegen guldens zou kunnen krygen De opbrengst van zijn verkopen zou hij ln de vorm van vreemde valuta kunnen behou den, hrf zou die valuta (zeg ponden) in andere vreemde valuta (marken b.v.) kunnen omzetten, kortom, hij zou van alle knellende banden be vrijd zijn. REEDS 600 IN GEBRUIK Een fantastisch vliegtuig! (Van een luchtvaartmedewerker). Hoe belangrijk naast de straaljager tegenwoordig ook de straalbom- menwerper is in een moderne luchtmacht, biykt wei uit de zojuist gedane mededeling, dat van de zes-motorige Boeing B-47 Stratojet al meer dan BOft machines aan de Amerikaanse luchtmacht zyn afgeleverd. Deze fan tastische bommenwerper, die met zes straalmotoren is uitgerust en een snelheid kan behalen van om en naby de 1000 km. per uur, wordt thans op een schaal gebouwd, waar slechts weinig andere vliegtuigen aan kun nen tippen. Niet minder dan drie grote vliegtuigfabrieken, namelijk Boeing, Loekheede en Douglas leve ren complete Stratojets af. In totaal echter zyn meer dan 8750 individuele firma's by de bouw van Stratojets betrokken. Hoeveel Stratojets ln totaal door de Amerikaanse luchtmacht besteld zijn, is niet bekend. Alleen is onlangs officieel medegedeeld, dat alleen al Boeing in Wichita meer dan 600 Stra tojets heeft afgeleverd. De machi nes, die door Douglas en Lockheed febouwd zijn, zyn hierbij dus niet to egrepen. Volgens Boeing is ue B- 47 het vijfde wapen dat op zo'n ge weldige schaal gebouwd wordt. Het eerste was de Boeing B-17 Flying- Fortress, waarvan er tgdens de oor log door drie grote fabrieken totaal 12.692 gebouwd zgn Ook de B-24 Liberator, de B-29 Super-Fortress en de atoombom worden genoemd als wapens die op vergelijkbare schaal geproduceerd zijn en als vyfde volgt dan de B-47. Buigbare pijlvleugel Een van de kenmerken van de Stratojet is de sterk pijlvormige vleugel. Deze is zó dun uitgevoerd, dat de straalmotoren er niet in kon den worden aangebracht. Deze zijn daarom in gestroomlijnde gondels onder de vleugels bevestigd. De vleu gel van de Stratojet is wat men noemt „flexibel", ofwel „buigzaam". Als het toestel op de grond staat, hangen de vleugeltips onder het ge wicht van de straalmotoren naar Be neden. Tjjdens de start gaan deze tips hoger en hoger staan en bij snelvliegen staan de tips zelfs iets boven het horizontale vlak uit. Felle remousstoten worden door deze buigbare vleugels opgevangen nog vóór dat zij zich op de romp kunnen overplanten, zodat het vlie gen in de Stratojet zeer geriefelijk moet zyn. De bemanning van deze straalbommenwerper bestaat uit slechts drie man, te weten twee vlie gers en de bommenwerper. Tijdens de „bomrun" voert deze man het commando over het toestel en het is enorm wat er dan voor hem komt kijken. Want in fracties van secon den moet hij de snelle bommenwer per op de juiste wijze boven het doel brengen en op het juiste moment de bommen afwerpen. Wat de defensieve bewapening be treft. zijn alleen achter in de staart twee kanonnen aangebracht, die op afstand door de vliegers worden be diend. Een kenmerk van de Stratojet zijn voorts nog de 18 startraketten, waai"van er 9 ter weerszijden van de romp zijn aangebracht. Met behulp van deze startraketten kan vanaf betrekkelijk kleine vliegvelden uiterst snel worden gestart. Het prototype van de Stratojet maakte haar eerste vlucht reeds op 17 December 1947. Sindsdien werden door het toestel tal van opzienbaren de vluchten gemaakt. Zo vloog on langs een grote formatie Stratojets van Amerika naar Engeland, waar geregeld formaties van deze Ameri kaanse bommenwerpers voor het uit voeren van trainingsvluchten boven Europa, gestat ionneerd worden. Op 28 Juli 1953 vloog zo'n B-47 van Amerika naar Engeland In de tijd van 4 uur en 45 minuten! Een andere Stratojet bleef vorig jaar 24 uur non-stop in de lucht, waarbij het toe stel enige malen in de lucht getankt werd. Speciale versies van de Stra tojets worden thans ook als foto verkenners gebruikt, waarbij de rompneus een groot aantal automa- tisch-werkende camera's zijn opge steld. De Stratojet wordt aangeduid als een „middelzware" bommenwerper. Intussen ontwikkelde Boeing echter ook al weer een „zware" straalbom- menwerper en wel de acht-motorige B-52 Stratofor- tress. Ook op dit enorme straal vliegtuig heeft de Amerikaanse luchtmacht on langs een flinke bestelling ge plaatst. Het is nog niet bekenc1 of de B-52 uitslui tend als foto-ver kenner dienst za' doen of ook als een zware bom menwerper. Vast Nu zit aan zo'n convertibiliteit meer vast dan wy ln een paar woor den vertellen (o.m. in verband met kapitaalverplaatsingen) doch als wij de zaak eenvoudig houden, kunnen wij toch wel stellen, dat de conver tibiliteit staat en valt met vrijheid van handel en met een voldoende re serve aan vreemde valuta's dan wel aan'goud of dollars. Vrijheid op valutagebied heeft niet de minste zin, als er beperkingen in het goederenverkeer bestaan. Maar die vrijheid van koop van vreemde valüta is ook een onmogelijkheid, als een land geen voldoende reserves heeft. Met andere woorden, een bank mag nooit „nee" verkopen, daar dan de koers onnodig zou stij gen. Het grootste struikelblok is tot nu toe dan ook geweest, dat landen, die economisch best een convertibili teit zouden kunnen invoeren, te wei nig reserves aan vreemde valuta vooral goud of dollars bezitten. Het gaat hier om grote bedragen, want Engeland, een land dat het hardst om convertibiliteit roept, daar het hierdoor zyn oude voor aanstaande positie ln de wereldhan del denkt terug te winnen, acht b.v. een reserve van 4000 millioen no dig, een bedrag dat dit land nog lang niet bezit. Een uitkomst zou dus kunnen zyn een crediet voor de vorming van een stabilisatiefonds, van zo'n reserve dus. De V.S. voelden hier niets voor, doch het I.M.F. biykt thans, door het deze week bekend gemaakte bericht, een gelegenheid te scheppen zo'n fonds op te bouwen. Speciaal crediet. Dit I.M.F., waarvan 50 landen lid zijn en dat een groot kapitaal be zit (gevormd door stortingen van de leden), teneinde die leden te kun nen helpen bij het in evenwicht hou den van hun betalingsbalans, wil nameiyk speciale credieten verlenen ter bevordering van de convertibili teit. Voorwaarde is, dat dit geld inder daad voor het herstel van de con vertibiliteit wordt gebruikt. Wg zgn hierdoor weer een stapje dichter by het doel gekomen. Na- tuuriyk kan door deze bereidverkla ring van het I.M.F. de convertibili teit nog niet met gejuich worden binnengehaald. In Engeland b.v. waar het bericht deze week overi gens met een grote kop op de voor pagina van de Financial Times stond vraagt men zich af, of dit crediet heel veel zoden aan de dijk zou zet ten. Dit alles doet echter niets af aan het feit, dat de convertibiliteit, waar wy toch uiteindeiyk naar toe moe ten, weer een nieuwe kans van sla gen krijgt; vooral nu het I.M.F. zich toeschietelijker gaat tonen. En in feite ook de V.S., die de groot3te stem in het Fonds hebben en die tot voor kort niets van een steun in de vorm van credieten moesten weten. staat echter, dat de Amerikaanse luchtmacht tientallen van deze reu- zenstraalbommenwerpers zal krygen. De straaljagers hebben op Korea al min of meer laten zien tot wat zy in staat zyn. Straalbommenwer- pers hebben tot dusverre hun kunnen nog niet in de practyk getoond. En we kunnen alleen maar hopen, dat zulks ook nimmer nodig zal zyn. Want wat de uitwerking van deze, met atoombommen bewapende snel heidsmonsters zou kunnen zgn, laat zich denken! Boeing B-fytA ,J3tratojet" in vlucht. Driekwart van de Italiaanse indus trie bevindt zich in het Noorden van het land De grote fabriek is daar een vertrouwd verschijnsel. Nieuwe wegen maken het oude land toegankelijk. Er is een begin gemaakt met het ontginnen van het lege land in het Zuiden. Wie Italië van de verte uit tracht te bestuderen krygt de ene keer de indruk, dat men er I struikelt over de millionnairs, en de andere keer, dat er geen bitterder armoede bestaat dan juist in dit land. Beide indruk- ken zgn ten naaste-bg juist Er komt evenwel langzamer hand verandering in. Sedert enige jaren wordt er bezits- spreiding doorgevoerd. Daar is veel verzet tegen, zowel van de zyde der zeer rijken, die zich in hun bezit zien aangetast, als van de zgde dercommu- nisten, die mèt de armoede hun kiezerscorps zien slinken. De regering moet maar zien tus- sen Scylia en Charibdis door- zeilend haar nobel doel te be- reiken. Hoe zg dat doet en in hoeverre zg daarin slaagt hoopt de schrgver van deze ar- tikelènreeks u duideiyit te ma- - ken. Volop werkgelegenheid in het Noorden, bittere armoede in het Zuiden MILAAN Een Italiaans spreekwoord zegt, dat Milaan werkt, Rome eet, Napels zingt en Sicilië slaapt. Helemaal juist Is dat natuurlijk niet, maar er steekt oen grond van waarheid In. En toch is het niet helemaal eerlijk a s de Milanezen zich deswege op de borst slaan en met onverholen minachting spreken over do eters, de zangers en de slapers ver to het Zuiden. Want dat ligt niet aan de yver der Lombarden (zoals sommige IVoord-Italianen zich gaarne noemen als zg behoefte gevoelen afstand te scheppen) en de luiheid der Grieken (zoals men, él te zeer generaliserend, de Zuid-Italianen wel eens wil aanduiden). De natuurlijke omstandigheden spreken een geducht woord mee. De bodem van Italië bevat geen kolen, geen ertsen, slechts een klein beetje aardolie, maar de talloze watervallen op de. Zuldel«lie hellingen der Alpen leveren goedkope electrische stroom, het klimaat in de Po-vlakte houdt de bodem vruchtbaar en bovendien heeft, men, ook al weer in het Noorden, een jaar of wat geleden enorme hoeveelheden aardgas ontdekt. De schy'nbare luiheid in het Zuiden Is een te langen leste als onvermijdelgk aanvaarde massale werkloosheid. Pas in de laatste jaren is men bezig daar verandering in te brengen. Reeds is er heel veel heretot en als men weet vol te houden zullen de slapers weldra kunnen werken als de Milanezen, eten als de Romeinen en zingen als de Napolitanen. Dan zal men niet meer kunnen spreken over de twee Italië's, het Noorden en het Zuiden, maar over één welvarend land, dat een eervolle plaats inneemt ln de ry der Westeoropese naties. Is Italië thans niet welvarend? Neemt het op het ogenblik geen eer volle plaats in in ae ry der West- Europese naties? Ziedaar enige vra gen, waarmee wg ons wel eens mo gen bezig houden. Italië is, voor ons, de minst bekende partner in de zes der Europese Gemeenschap voor Ko len en Staal, in de veertien van de N.A.T.O. en in de vijftien van Straatsburg, in de negentien der O.E.E.S. Wg hebben met Italië veel te maken en wij zullen er nog veel meer mee te maken krijgen als de E.D.G. werkelgkheid wordt en nóg meer als de Europese Grondwet een maal wordt aanvaard. Vandaar, dat wg dankbaar zyn voor de gelegen heid die wg hebben gehad met be paalde aspecten van het land kennis te malten. Gunstig Om te beginnen: de economische toestand in het Italië van vandaag is geenszins ongunstig te noemen. Dat is een uitspraak uit de mond van een der hoogste ambtenaren van de O.E.E.S., met w;e wij in het Palais de la Muette aan de rand van het Bols de Boulogne te Parijs een Uit voerig gesprek hadden. Van 1938 op 1939 is de industriële productie met 8 procent omhoog gegaan, van 5939 op 1952 (wy slaan de grillige iyn van de oorlogsjaren en kort daarna over) met 40 procent. En vergelhkt men de eerste helft van 1953 met de eerste helft van 1952 dan ziet men al weer een stijging van 7 procent. Er is der halve een gestage vooruitgang. Desniettemin is er een werkloos heidsvraagstuk van grote omvang. Het ene feit schynt het andere tegen te spreken; toch is dat niet het ge val. Immers, de werkloosheid iB nog veel groter geweest: zij neemt ge leidelijk af. Men is stelselmatig doen de haar te bestrijden van overheids wege en men boekt op dit gebied grote successen. Men spreekt van twee millioen werklozen, d.i. 9 pro cent der in het arbeidsproces op genomen bevolking. In Nederland stelt men zich op het standpunt, dat het werkloosheidspercentage onder de 3 procent moet worden gehouden: komt men daarboven dan spreekt men van een verontrustende toe stand. Naar deze maatstaf is de ver ontrusting groot in Italië. Het abso lute cijfer wgst daar trouwens op. Telt men dè gezinsleden der werk lozen mee, dan kan men rustig zeg gen dat vgf millioen Italianen in bit tere armoede leven. Misschien is het aantal nog veel groter, want veel werkloosheid wórdt gemaskeerd door halve werkweken, door ontslagverbod en soortgelijke maatregelen. Tal van overheidsbedrgven houden sinds ja- ven bovendien veel meer mensen to dienst dan economisch verantwoord 33. Men treft een opeenhoping van de welvaart in het Noorden en een op eenhoping van de armoede in het Zui den. De overgang is vrg abrupt. De welvaart reikt zover het electricl- teitsnet der waterkrachtcentrales en het aardgasnet reiken. Beziet men de taak der overheid in dezen theo retisch, dan is de oplossing eenvou dig: men hevele een deel van de Noordelgke welvaart over naar het Zuiden. Maar in de practgk is dat buitengewoon moeilijk. Er wordt wel wat aan gedaan. Zo besteedt men een deel van de belastinggelden, die in hoofdzaak uit de Po-vlakte komen (waar 75 procent der industrie is ge vestigd), aan investeringen van overheidswege in het arme Zuiden, maar men kan dat niet op al te ri goureuze wgze doen zonder op po litieke weerstand te stuiten. Veeleer tracht men in het Zuiden welvaart te scheppen zonder die to het Noorden aan te tasten Men stuit daarby op de moeiiyk- heid, dat het transport van electri- citeit en aardgas zeer kostbaar is, omdat de afstanden in het land zo froot zyn. Afstanden van meer dan 000 km. zouden overbrugd moeten worden. Dat kost investeringen, die betaald dienen te worden. Daar komt bg, dat de winning en de distributie van electriciteit hier geheel in par ticuliere handen zgn Er is dan ook geen plan tot stelselmatige verde ling van 's lands energie over het gehele gebied van de republiek, ge lijk men dat in Frankrijk kent (plan- Jean Monnet). En men voelt er ook weinig voor. Toen wg daarover spra ken met een der topfiguren van de Societa Edison te Milaan, zei deze onomwonden: Wg hebben geen schoolmeester meer nodig, als wy eenmaal de school verlaten hebben. Met het aardgas is het anders. Dat wordt gedistribueerd (net als in Ne derland) van overheidswege. Maar aardgasleidingen zijn kostbaar, om dat zg aan zeer hoge eisen moeten voldoen, daar het gas onder hoge druk wordt voortgestuwd. Het aard- gasnet strekt zich dan ook nog niet uit ten Zujden van de lgn Genua - Venetië. Wel moet er ergens op het schiereiland kortelings ook aardgas zyn gevonden maar daar gebeurt nog niets mee. De industrie buiten de Po-vlakte is, afgezien van enige kleine, waterkrachtcentrales in de Apennijnen, aangewezen op kolen En kolen moeten tegen dollars ge kocht worden. Een omstandigheid, die remmend werkt op de industria lisatie. Men zoekt de oplossing dan ook in hoofdzaak in andere richting. Maar daarover meer in een volgend artikel. DURE SPAARZIN. Het Ame rikaanse ministerie van Finan ciën deelde mede, dat de onkos ten van de 140 Congresleden, die als spaarcontroleurs naar Europa reisden, totaal 2 mil lioen dollars beliepen. Behalve de reiskosten had iedere afge vaardigde dagelgks 200 dollar nodig voor verblijf. BEGRIJPELIJK. Engelse jour- naËsten hebben verklaard, dat het aftreden van Auriol als president van Frankrgk, volko men begrypelgk is. Ze ontdek ten, dat Anriol in de jaren van het presidentschap 150 tentoon stellingen en 140 bals heeft moeten openen, naar 160 ont vangsten is geweest, 4000 au diënties heeft verleend, 137 re devoeringen heeft gehouden, 15.000 maal een hele reeks han den heeft moeten schudden en 50.000 brieven heeft moeten schry ven of laten schry ven Men wil van zoiets wel eens af 11 RltaHet gaat niet best met Rita en Dick. Ze werden in New York in een hotelka mer belegerd door enkele re chercheurs. Dick had de on derhoudsuitkering aan eeD van zijn vroegere echtgenoten niet betaald. Nadat Rita en Dick zich een dag lang hadden schuilgehouden, bleek de ex- echtgenote bereid tot een schikking. a „Diek", zo verklaarde Rlta, „heeft geen stuiver, want hg heeft geen baan. Zelf verdien ik ook niets, want ik heb een conflict met de studio, waar voor ik werkte". ...En toch maar trouwen, zy voor de vierde en hy voor de derde maal... en maar geluk kig zyn, dol gelukkig! VAAN DELF ABRIEK. De politie te Salzburg greep enige liedendie luidkeels het lied van de Hitlerjongens hadden gezon gen: ,JDie Fahne hoch, die Rei en festgeschlossen". Veront schuldiging voor de rechtbank: ze hadden reclame willen ma ken voor èèn van hun kamera den, die vaandelfabrikant is!!! Kortere broek. Het mode-insti tuut voor de Verenigde Sta ten heeft gedecreteerd, dat de mannenbroeken, dit jaar kor ter moeten worden. Tien cen timeter boven de enkels is de nieuwe mode! Man. De voorzitter van de VI- kingerbond in Zweden heeft zich op de algemene vergade ring verontschuldigd, dat hy zo weinig gelijkt op de strijd bare Vikingen, die omstreeks het jaar duizend de kusten van Europa afstroopten. „Het spgt me", zei hy, „het zit 'm in die vervelende bril". Helemaal niet dapper is de 34—jarige Siciliaan Giuseppe Mazza. De politie moest hem te hulp snellen toen hy een pak slaag kreeg van zgn 64- jarige echtgenote. Nu moet die krachtige dame een half jaar in de gevangenis door brengen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1954 | | pagina 12