NOGMAALSREFORMATIE EN HET REQUIEM NERVA NOVA PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT LEZERS SCHRIJVEN. De kerkeraad der Geref. Ge meente te Middelburg con tra dr. v. d. Linde Repliek en dupliek Het door ons Ingezonden stuk over de uitvoering op 1 Februari van het Requiem heeft niet nagelaten de no dige reacties te wekken, getuige de verschillende ingezonden stukken als mede brieven en mondelinge betui gingen van vele protestanten, w.o. verschillende Hervormde en Gerefor meerde predikanten, die eerlijk be kenden dankbaar te zqn dat aan de inhoud van dit Requiem openbaarheid is gegeven. Helaas was niet door ve len, van wie men anders verwach ten mocht, de wacht betrokken b" de Reformatorische beginselen onzer va deren en was deze dodenmis zonder meer aanvaard als een stuk, dat zeer paste bq de herdenking van de vreselijke watersnoodramp! Het ge plaatste stuk heeft echter alarme rend mogen werken en velen gevoe len het. krachtens het protestantse btwustzijn, dat gelukkig nog aanwe zig is, dat hieraan niet met een vrije consciëntie kan worden medegewerkt Het is niet de bedoeling van de kerkeraad hier in te gaan op die ar tikelen en ingezonden stukken van hen, die een christendom willen zon der geloofsverdeeldheid en die alleen de verdraagzaamheid als het voor naamste doel beogen, van hen, die de werkelijkheid niet willen zien en de genen die voor handhaving van de re. ïormatorische beginselen pleiten uit krijten voor mensen die haat kweken en met hun tijd niet mede kunnen, anti-papisten, enz. Voor één ingezonden stuk wenst de kerkeraad echter een uitzondering te maken, n.l. dat van de Middelburgse Herv. predikant dr. H. van der Linde. Enige verwarring is hierin wel te constateren als hij b.v. schrijft over de Oud-Geref. Gemeente te Middel burg in plaats van Geref. Gemeente, doch hieraan kunnen wq voorbtj gaan. Over het Requiem schrijvend meent dr. van der lande dat het hier enkel om een concert gaat. We kunnen de schone muziek beluisteren en afstand bewaren t.a.v. bepaalde delen van de tekst, wordt gezegd. Doch deze op vatting is ten enenmale onjuist én in strqd met de bedoeling, dat het n.l. een herdenking is van de doden die omkwamen bq de ramp op 1 Febru ari. Hoe kan men zich dan daar, zon der te protesteren, onder voegen als Gods Woord geweld wordt aangedaan en men zingend gaat bidden om ver lossing der zielen der afgestorvenen? Blqkt nieruit nog van enig begrip van hetgeen onze vaderen noemden: een verloochening van de enige genoeg zame offerande van Christus aan het Kruis volbracht en dat een mis, waar in voor de doden gebeden wordt een vervloekte afgoderij is? Voorts verweert dr. van der Linde zich tegen het geciteerde uit een der dagbladen omtrent zijn gevoelens van sympathie betreffende sommige leer stukken en vormen der Roomse kerk. Het is wel opmerkelijk dat tegen het geen woordelijk geciteerd werd uit het krantenverslag van de Liturgi sche conferentie, toen geen protest van de van der Linde is vernomen En nu te zeggen dat men nooit op verslagen in de courant mag afgaan is wel wat al te naief. Een artikel voorkomend in het blad „De Hervormde Kerk" naar aanlei ding van hetgeen gesproken is door dr van der Linde op dezelfde Litur gische conferentie, geschreven door F. H. L., spreekt duidelijke taal en gewaagt van de grote gevaren die dreigen als men bezig is de belijdenis van de kerk der vaderen betreffende ambt en sacrament, terwille van een éénheid van alle kerken, omhalst te brengen. „Wij behoeven ons voor het „gereformeerde" belijden, dat beze geld is door het bloed der martela ren, niet te schamen", schrijft ge noemde F. H. L. En hoe te denken dat dr. van der Linde schrijft in het „Tijdschrift van de Nederlandse Hervormde kerk voor Liturgie Kerk en Eredienst" jaargang 7 van 3 September 1952 over „Catho- liciteit en Oecumene" waarin staat „De Kerk van Christus zou voor het eerst in de geschiedenis weer in gro tere samenhang verrijzen, gebouwd op een hersteld wereld-episcopaat, waarbij aan de Stoel van Petrus een primaat van leiderschap en verant woordelijkheid zou kunnen worden toegekend". Voorts wordt door dr. van der Linde nog te berde gebracht een door een ex-kloosterling Duyn- BRENGT UW ZENUWEN TOT RUST stee geschreven boekje. Dit zou al leen gelezen worden door Oud-Geref. Dr. van der Linde weet echter wel be ter. Het is verkrijgbaar schier in elke boekhandel. Is ook niet in het Neder lands Hervormde orgaan „Het Gere formeerde weekblad" het lezen van het boekje van Duynstee „niet alleen hartelijk" doch zeer dringend aanbe volen? Dit is toch wel wat anders dan te schrijven dat in geen enkele se rieuze kring in de Hervormde kerk men er aandacht of geloof aan schenkt. Of is het Gereformeerde deel der Hervormde kerk geen „serieuze kring" meer Heeft het niet de schijn dat dr. van der Linde de persoon van Duymstee in een merkwaardig daglicht zoekt te stellen om de bete kenisvolle zaken in het bedoelde boek werk genoemd, welke met de sym pathieën van dr. van der Linde niet overeenkomen, ja zijn afwijkende ge voelens bestrijden, te verdoezelen? Wij weten in tegenstelling met dr. van der Linde dat niet alleen de door hem genoemde „Oud-Gereformeer den" doch ook vele Hervormden Gereformeerden en Christelijk Gere formeerden het opkomen voor de Reformatorische beginselen niet al leen zeer nuttig en vruchtbaar maar ook hoogst noodzakelijk achten en daarbh een éénheid van harte bege ren echter alleen op de grondslagen van Gods onfeilbaar Woord en de Reformatorische beltjdenis-geschrif- ten. Handel in valse 100 doBar biljetten Dank zij de oplettendheid van een bankbediende is de Amsterdamse re cherche er in 1953 in geslaagd een flo rerende handel in valse biljetten van 100 dollar op te rollen. Een juffrouw bood 5 biljetten van 100 dollar ter inwisseling tegen Ne- derlands geld aan. De bankemployé zag, dat de biljetten vals waren en waarschuwde de recherche, terwijl de juffrouw nog wachtte Zij werd prompt gearresteerd. Voor de Amsterdamse rechtbank stond terecht de 34-jarige vroegere slager G. H. van W. uit Amsterdam, die voorlopig zijn vrijheid niet meer terug zal krijgen. Hij ondergaat ,een straf van 4 jaar wegens een door hem gepleegde overval te Zuidlaarderveen in Drente. Bovendien is inmiddels als gevolg van die veroordeling een lopende voorwaardelijke straf bijna 2 jaar tegen hem omgezet in een onvoorwaardelijke en gisteren hoorde hij door de officier van justitie nog eens 2 jaar tegen zich eisen wegens het uitgeven van valse dollarbiljetten. Intussen zijn reeds twee andere Amsterdammers door wier handen dezelfde biljetten waren gegaan, resp. tot 2 jaar en 4 jaar veroordeeld. het 1 dat het ons alleen te doen is om op te wekken de leer der Rerofmatie te handhaven en dat ons geen bijbedoe lingen of haat tegen enig persoon noopten tot schrijven. Middelburg, 26 Januari 1954. De Kerkeraad der Ge ref. Gemeente te Mid delburg, Ds. L. Rjjksen, Praeses, A. J. Schot Scriba. ANTWOORD VAN Ds. VAN DER LINDE Naar aanleiding van het boven staande merkt dr! v. d. Linde op: Allereerst dank ik' allen hartelijk, die mij hun instemming hebben be tuigd tijdens de gevoerde discussie. De wijdere visie wint overal veld. Op het weinig fraaie stuk der Oud-Ge reformeerden, (de volksmond noemt hen terecht kernachtig zó) zeer kort het volgende: 1. Ieder Christen is vrij {n de be oordeling van het Requiem. Volstrekt onjuist is, dat in deze opvoering „ge beden zou worden voor onze gestor venen". Het is geen kerkdienst, maar een manifestatie der volksgemeen schap in de uitvoering van een mu ziekstuk, nog wel van een Protes tants componist. Iedere hoorder kan dezelfde reserves maken t.a.v. de tekst als de componist zelf zal hebben gedaan. Mogen we alleen dét spelen en zingen waarvan we het in alles met de tekst eens zijn, dan blijft er niet veel over. 2. De kerkeraad treft het niet met zijn argumenten. Het artikel van F. H. L. werd geschreven in de veron derstelling, dat ik de auteur zou zijn van enkele anonieme artikelen in de N.R.C. De redactie is van deze ver gissing op de hoogte gebracht en neeft toegezegd op de zaak terug te komen. Ik acht mijn gevoelen in het genoemde artikel m het geheel niet geraakt. Opnieuw een bewijs, dat men nooit een krantenverslag tot basis van een aanval moet maken. 3. Het citaat uit Kerk en Ere dienst is geheel uit zqn verband ge rukt. Insiders weten, dat Rome en de Reformatie alleen via de Ooster se kerk elkaar kunnen gaan verstaan. Indien ooit gcloofsovereenstemming op grond der Schrift ontstaat is ook alles bewaard waar 't de Reformatie om ging. Pas dén komt de vraag naar het voorzitten van een federaal ge ordende wereldkerk naar voren, zo als nu al 6 presidenten de Wereld raad van Kerken voorzitten, waaron der de Aartsbisschop van Canterbury en de Patriarch van Constantinopel (in vertegenwoordiging). Waarom zou de patriarch der Latjjnse Chris tenheid dan uitgesloten zijn? Het gaat hier niet om dingen der nabqe toekomst, maar om zeer, zeer verre dingen, in de vlucht der eeuwen. Wie niet verder kijkt dan het Nederland se Oud-Gereformeerde kringetje ziet de vragen niet. Wie verder kykt, komt ze tegen. 4. Aanvankelijk lieten enkele Her vormden zich zand in de ogen strooi en door Duynstee's boekje. Spoedig kreeg men het geval door. Het Herv. Persbulletin van 31.12.53 maakt of ficieel namens de Synode bekend, dat de beweringen van D. over zg. pries- ter-wjjdingen in strijd met de waar heid zijn. Die taal is duidelqk. De Oud-Gereformeerden moeten eens bq de Evang. Mij., de vroegere werk gever van D., informeren naar diens leven en theologische capaciteiten. Geen uitgever van star iing wilde het boekje publiceren. 5. De Oud-Gereformeerden doen wel alsof ze één zijn in het geloof met de andere protestanten. Waaruit blqkt dit dan Waar is het éne kerk verband, de kanselruil en inter-cora- munie? Deze Oud-Geref. groep brokkelt zelf dagelijks verder uiteen. Duide lijk bewijs, dat bet zo niet gaat. Elke plaatselijke gemeente schijnt een on feilbare paus te zijn. Laat ons de een. heid zoeken en de waarheid, die de Schrift geeft. Maar die zegt meer dan de Oud-Geref. er in horen. La ten ze daarom eens ln de leer gaan bijv. bij Anglicanen of Oosters-Or- thodoxen; dan komen ze ook zelf tot grotere eenheid en volheid. 6. Wy hebben niets tegen de Oud- Geref. gemeenteleden. Enkelen ver klaarden zelfs, dat de aanval van hun kerkeraad ongegrond en lichtvaardig was. Daarom roepen we hun kerke raad op tot deelname aan eenheid en samenwerking in wereldverband. Men wordt dan vrij van haat en vrees. Hiermee is deze discussie mijnerzijds gesloten. H. VAN DER LINDE Discussie thans gesloten. Red.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1954 | | pagina 8