PftOVIHCIALE ZEEUWSE COURANT Moorse demonstratie in Tetoean tegen Franse politiek Sluizen en Keersluisbrug tegen 1 Juli gereed BILT Kantlijn „NAUTILUS" WERD GISTEREN TE WATER GELATEN FRANS OFFENSIEF TEGEN HET „BAMBOE-GORDIJN" Vandaag 197e Jaargang - No. 17 Dagblad uitgave van de firma Provinciale Zeeuwse Courant. Directie: F van de Velde en F B den Boer, Adjunct: W de Pagter Hoofdred G Ballintljn; PL-verv.: W. Leertouwer en H A Bosshardt. ABONNEMENTSPRIJS 47 cent per week. f5.85 per kw.fr p. p. ffl.lO per kw Losse nummers 10 cent. WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESSE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN Vrijdag 22 Jan. 1954 ADVERTENTIEPRIJS 22 cent per mm Minimum p advertentie 3.— Ing mededelingen driemaal tarief. Kleine advertentie* tmex e regels) van 1—5 regels f L— Iedere regel meer 20 cent .Briever ot adres Bureau e. d Blad" 25 cent meer. Giro No 359300 P.Z.C Middelburg Bur. Vlissingen. Walstr 5&-60. telel 2355 4 lijnen fb.g.g 2861 of 2160): Middelburg. Markt 51. telef 3841; Goea. Lange Vorstatr 63 telef 2475 (b.g.g -28); Oostburg. Flnlandstr 2. telef 16; rerneuzen. Brouwerflstr 2: Zlerlkzee. N Bogcrdsti C 100 telel De burgemeester van Hardenberg heeft aan de Hengelose markt koopman J. L. de toegang tot de Hardenbergse markt ontzegd. L. had zich in de trein in weerzinwek kende anti-Joodse termen uitgelaten en hij trof het niet, dat in dezelfde coupé een Almelose journalist zat, die deze uitlatingen verontwaardigd publiceerde, met naam en toenaam van de Joden-hater. Naar het schijnt, zullen de burgemeesters uit de om geving het voorbeeld van hun Har denbergse collega volgen. Ieder weldenkend mens zal dat toe juichen. Wie het trieste lot der Jo den tijdens de oorlog nu al vergeten is, verdient een gevoelige straf. Alleen omdat het voorstel van de communisten afkomstig was, weigerde de Eerste Kamer de zer dagen de regering te interpelle ren over de verontrustende prijsstij gingen. Maar waarom bond dan geen ver tegenwoordiger van een andere partij de kat de bel aan? Dat de communisten met-een voor stel komen, mag toch geen reden zijn om zo langzamerhand allernoodzake lijkste vragen maar niet te stellen! Men stelle zich voor, dat iemand zou weigeren brood te eten, omdat hij ruzie had met een bakker. Er zijn toch méér bakkers in de wereld Proeven, die in Amerika en Enge land zijn genomen, hebben tot een merkwaardige luchtvaartontdek king geleid. Onomstotelijk kon name lijk worden vastgesteld, dat perso nen, die in een vliegtuig zitten met hun rug naar de vliegrichting, die dus „achteruit vliegen" een veel gro tere kans hebben om het er bij onge vallen levend af te brengen, dan pas sagiers die „vooruit" vliegen. In Engeland heeft men daarom in een aantal vliegtuigen de zetels om gekeerd. Woensdag stortte bij het Engelse vliegveld Lineham een passagiers vliegtuig neer met dertien inzitten den. Alle passagiers vlogen achteruit Welnu: slechts één inzittende, de na vigator kwam om het leven. De an deren werden uit het vliegtuig ge slingerd en slechts licht gewond. Iets voor de K.L.M.? De Rallye de Monte Carlo is wel het populairste automobielsport evenement Zou niet iedereen, die Rallye-rijders behulpzaam kón zijn. zich tot het uiterste inspannen? Men zou verwachten van wel. Twee Franse teams evenwel be waren aan hun Nederlandse traject in de Monte Carlo-rallye 1954 zéér on aangename herinneringen. Zij moesten benzine tanken. Betaal den met een biljet van f 100 en kregen verlopen briefjes van f 25 terug! Onsportieve pompstationhouders, die de Nederlandse naam geen goede dienst bewezen. Want dit incident doet de ronde door de ganse sport pers van Europa. Helaas. Er zal nu in Nederland een wet ko men, waarbij het gebruiken van honden als trekdier verboden wordt. De wet loopt gelukkis nractisch achter de feiten aan. Want een trekhond in Nederland is gelukkig een zéér grote uitzonde ring geworden. de Khalief over de eisen, zonder dat hij afhankelijk is van de nieuwe sultan, die door hen niet wordt erkend. Er zou een tijde lijke scheiding tussen de zónes moe ten komen. In Madrid zeide men, dat de gevol gen meer van politieke aard zullen zijn en dat er in feite geen verande ring komt. Het Madrileense blad „A.B.C noemde de bijeenkomst in Tetoean een „spontane demonstratie ten gun ste van Spanje", dat jaarlijks 860 millioen peseta's in zijn zóne uitgeeft, terwijl Frankrijk belangrijke voorde len van Frans Marokko trok. Londen zal zich verzetten tegen een eventuele Spaanse poging om de Kha lief van Tetoean volledige souverei niteit te geven in Spaans Marokko Men toonde zich bezorgd over de eisen van de Moren, die spanning en onrust veroorzaken. Komt er gevaar voor het internationale gebied van Tanger dan zal Groot-Brittannië, een van de besturende mogendheden, ze ker ingrijpen. In Granada nebben enige honder den studenten betogingen gehouden tegen de aanwezigheid van de Brit ten in Gibraltar en het voor gen om rt bezoek*van Koningin Elizabeth. SPANNING EN ONRUST IN MAROKKO Volledige souvereiniteit voor Spaanse zóne geëist Op een gisteren gehouden betoging in het stadion van Tetoean in de Spaanse zóne van Marokko werd een proclamatie van het „volk van de Spaanse zóne" voorgelezen, waarin wordt geëist, dat Khalief Moelai el Hassan volledige souvereiniteit in zijn zóne krijgt. De Khalief is vertegen woordiger van de sultan van Frans Marokko, Moelai Mohammed ben Arafa. Geprotesteerd werd tegen de verbanning van sultan Sidi Mohammed ben Joessef. De nieuwe sultan wordt niet erkend; men schaart zich zonder re serve achter het beleid van generaal Franco iD de Spaanse zóne. President Coty en de Franse regering hebben de sultan van Marokko doen weten, dat hjj kan rekenen op hun volledige steun „bij de verdedi ging van zijn rechten en de handhaving van de vrede op het grondgebied van de Mohammedaanse staat". Deze boodschap was de eerste Franse reactie op de massale demonstratie te Tetoean. De Franse regering heeft reeds alle maatregelen genomen, die zij nood zakelijk acht om haar verplichtingen na te komen. Vertegenwoordigers van meer dan 20.000 Moren hebben de Spaanse hoge commissaris, generaal Garcia Valino, een schriftelijk pro test overhandigd tegen de Franse po litiek in Marokko. Generaal Valino verklaarde, dat er 430 handtekeningen onder de procla matie staan doch dat dit, als men zulks wilde, 430.000, d.w.z. de hand tekeningen van alle inwoners van de zóne, hadden kunnen zijn Dit was het bewijs van de tevredenheid van de bevolking in tegenstelling, aldus de generaal, tot de toestand in de Franse zóne, waar de wereld getuige was van een „ketting van begane fou ten". Hij zou aan generaal Franco dit bewijs van goedkeuring doen toeko men. In Tanger heeft de speciale politie macht strategische punten bezet, vooral ln de nabijheid van Franse ge bouwen Incidenten zijn tot dusver niet gemeld. Voorts wordt gemeld, dat de Moorse leiders volledige souvereiniteit voor Moelai Mohammed hen Arafa, de huidige sultan van Frans-Marokko, die door de leidende figuren van Spaans-Marokko niet als sultan wordt erkend. Minister Staf naar Washington Naar in Den Haag vernomen wordt, aldus „De Maasbode", gaat de minis ter van Oorlog, ir. C. Staf, in de twee de helft van Februari naar Washing ton. Hij zou daar besprekingen gaan voeren over de Amerikaanse militaire hulp aan ons land. Aangenomen mag worden lat hij zich in het regerings centrum van de V. S. persoonlijk ze kerheid wil verschaffen over de aard en grootte van die hulp in de komen de jaren. 27 alastrim-patiënten In het afgelopen etmaal zijn bjj één der zich in het ziekenhuis aan de Zuid- wal te Den Haag in observatie bevin dende personen witte pokken gecon stateerd. Het aantal gevallen is daar door thans zeven en twintig. Er be vinden zich nu nog negen personen in observatie; vier observatiegevallen konden worden ontslagen. EERSTE ATOOMDUIKBOOT Kosten: 165 millioen gulden Gisteren heeft mevrouw Eisenhower 's werelds eerste door atoomkracht aangedreven onderzeeboot, de Amerikaanse „Nautilus" van de marine werven te Groton in de staat Connecticut, te water gelaten Het schip dat ongeveer honderd meter lang is, een waterverplaatsing van drieduizend ton en een onbeperkte actieradius heeft, werd in negen maanden tijds ge houwd en heeft, als het geheel gereed is, ongeveer 165 millioen gulden gekost. Verwacht wordt dat het schip in het voorjaar de eerste proef vaarten zal maken. De snelheid onder water wordt als „meer dan twintig mijl" opgegeven maar volgens niet-officiële gegevens zou het dertig tot vijf-en-dertig mijl per uur kunnen varen. De „Nautilus" kan verscheidene malen een reis om de wereld maken, zonder dat de brandstof aangevuld moet worden. De bemanning zal uit 80 tot 100 koppen bestaan. Inmiddels staat reeds een tweede atoom-onderzeeër, de „Zeewolf" op stapel, terwijl de plannen voor een derde soortgelijk schip door het Con gres zijn goedgekeurd. Deze onder zeeërs beschikken over torpedo-lan- ceerinrichtingen waarmee draadloos bestuurde torpedo's afgevuurd kun nen worden. Toen de „Nautilus" in zijn element gleed, waren zestig man van zijn be manning, onder wie de gezagvoerder, kapitein ter zee Eugène Wilkinson, aan boord. Een groot deei van de atoom-instal latie is reeds in de ..Nautilus" aan gebracht De rest zal in de komende vijf of zes maanden worden gemon teerd. Raad voor de Spoorwegen Kamerlid vraagt naar de oorzaak van ongelukken Het Eerste Kamerlid de heer de Vos van Steen wijk, heeft aan de mi nister van Verkeer en Waterstaat schriftelijk de volgende vragen ge steld: Heeft de minister er van ken nis genomen, dat gedurende het laat ste weekeinde drie spoorwegongeluk ken znn voorgevallen, bij één waar van één dode en één ernstig gewon de waren te betreuren. Is de minister niet van oordeel, dat, Selet ook op de spoorwegongelukken, ie in de laatste tijd zgn voorgeko men, een onderzoek naar de oorzaken daarvan door een onpartijdig college gewenst is? Is de minister niet van oordeel, dat een dergelijk onderzoek ter gerust stelling van het personeel en net pu bliek zou kunnen strekken en ook in het belang zou kunnen zijn van de Nederlandse Spoorwegen Is de minister bereid te bevorderen, dat nu spoedig wordt overgegaan tot de instelling van een Raad voor de Spoorwegen, die een soortgelijk on derzoek zou kunnen instellen als waarmede thans de Raad voor de Scheepvaart en de Raad voor de Luchtvaart zijn heiast voor scheep vaart ram pen én ongevallen met vlieg tuigen AA Af DE KUST VAN ANN AM Landing op ongeveer 400 km ten N.O. van Saigon Strijdkrachten der Franse Unie ter sterkte van tweeduizend man zijn Woensdag aan de kust van Annam geland, aldus deelt het Franse opper bevel mede. Dit is een der grootste gecombineerde offensieven in de afgelopen twee jaar De landing vond plaats ongeveer vierhonderd km ten Noord-Oosten van Saigon, in het gebied van Toey Hoa-Nhatrang. De operatie werd uitgevoerd in te genwoordigheid van de commandant van de Franse vlootstrijdkrachten in het Verre Oosten, admiraal Auboy neau. De actie heeft ten doel, een De heer P. van Bever en de stads archivaris van Zierikzee gefotogra feerd met schedels afkomstig van het kerkhof van het reeds eeuwen verdwenen Claeskinderkerke. permanent bruggenhoofd te vestigen voor een campagne om het commu nistische „bamboe-gordijn" in Noord- Indo-China terug te schuiven, waar door drie millioen mensen, die sinds 1945 onder Vietminh bezetting leven weer onder Frans gezag zouden ko men. Om het rijke kustgebied, dat zich uitstrekt van Nhatrang tot Faifo. te bevrijden, rukken ook tweeduizend militairen van de Franse Unie ten Noorden van eerstgenoemde plaats op. teneinde in een wijde omsinge lingsbeweging vier Vietminh-regi menten in te sluiten. Volgens een Franse woordvoerder zal de zuiveringsoperatie waarschijn lijk verscheidene maanden in beslag nemen. Zoals bekend hebben de troepen van generaal Navarre ook in Midden- Laos weer het initiatief in handen Woensdag heroverden zij de stad Tbakhek. waardoor de verbinding tussen Noord- en Zuid-Laos is her steld. Men verwacht echter, dat de com munisten binnenkort 'n grootscheep se aanval zullen openen op het Fran se bolwerk Dien Bien Phoe. nabij de grens tussen Laos en Tonkin Deze basis ligt aan de invalsweg naar de twee voornaamste steden van Laos. Vientiane en Loeang Prabang. Ten beho ■•an de afdeling oceano grafie et maritieme meteorologie van het Koninklijk Nederlands Me teorologisch Instituut worden door een aantal Nederlandse en ook door buitenlandse selected ships" op see geregeld waarnemingen ge daan. Zij wórden aan deze afdeling doorgegevenwaar de gegevens vol gens liet Hollerith-sgsteem on pons kaarten worden vastgelegd. Het K.N.M.I. bezit thans zo tussen de ar' 'tien en twintig millioen kaarten. De gegevens op deze kaarten wor den verwerkt in een z.g. tabelleer- machine. Op de foto is een van de ambtenaren van het K.N M.I. bezig deze ingewikkelde machine, waar mee zo nuttig werk wordt verricht voor de weersvoorspellingen voor onze scheepvaart, te bedienen. .is het 25 jaar geleden, dat de beroemde Nederlandse wa- terbouwkundlge dr ir C. Lely J te 's-Gravenhage overleed. Bij K B. is dr. P. H. Schröder erkend en toegelaten, op de voet van Nederlan der, als honorali consul-generaal van Ootenrijk te Rotterdam voor de provin cies Zeeland en Zuid-Holland, met uit zondering van de stad Den Haag. BELANGRIJKE VERBETERINGEN BIJ VLISSINGEN Aan plan voor Stationsplein wordt nog gedokterd Wanneer er-geen verdere tegenslagen komen, bereiken tegen 1 Juli in Vlissingen twee belangrijke werken hun voltooiing, waarmede het verkeer zowel te land als te water, in velerlei opzichten gediend zal zijn: de nieuwe sluizen en de nieuwe keersluisbrug. Daarmede zijn dan weer enkele oorlogs wonden geheeld en men mag zelfs vaststellen, dat straks de nieuwe situatie op beide punten belangrijk beter nog zal zijn dan voordien ooit het geval is geweest. Vooral ten aanzien van de sluizen, begint de situatie ziéh reeds duidelijk af te tekenen. Ze liggen er als mach tige betonnen kuipen, nu nog te mid den van een enorme chaos van grond en water, stukken dam wand en los liggende materialen. Maar het zijn al echte sluizen, waardoor kleine werk- scheepjes zelfs reeds meermalen ge schut werden. Alleen bij hoog water overigens, want aan de zeekant moet de binnen-damwand blijven staan tot hier alle grond weggebaggerd zal zijn. Die zou anders al te gemakkelijk de sluiskom kunnen binnenspoelen. Maar de verbinding met kanaal en zee is er en de nieuwe sluisdeuren vervullen dus reeds haar waterkerende functie Intussen is een baggermolen de zelfde, die vorige week in de storm op ck Westerschelde in moeilijkheden geraakte in actie om alle resten van de tijdelijke afdamming op fce rui me... De hierbij vrijkomende grond wordt benut om elders op het terrein de gaten te vullen. Op de sluizen zelf is men druk be zig met allerlei afbouw-karweitjes, waarbij de bedieningsinstallaties na tuurlijk *n belangrijke plaats innemen. Wanneer men op 't ogenblik de sluis deuren wil openen, moet dat nog met handlieren gebeuren. Bij de afwerking worden verschillen de voorzieningen getroffen, welke het mogelijk moeten maken, om, mocht men daar ooit behoefte toe gevoelen, de waterkerende hoogte van de sluis- Vervolg op oag 2) De nieuwe grote sluis bij Vlissingen kan reeds voor het schutten van klei ne werkscheepjes gebruikt worden. Omstreeks 1 Jtili hoopt men het ge- héle complex gereed te hebben. (Foto PJL.C.) Arrestaties in Soerabaja Ook hoofdredacteur van „De Vrije Pers" Donderdagmiddu" is de heer E. Evenhuis, hoofdredacteur van „De Vrije Pers" in Soerabaja gearres teerd. Een reden voor de arrestatie werd niet opgegeven. De heer Even huis, die correspondent voor Oost- Java is van het „Algemeen Handels blad". had Dinsdag een telegram naar Amsterdam gezonden over de kwestie van het Simpanghotel. Woensdag werd hfl over de inhoud van dat telegram door de politie verhoord. Woensdagavond is de directeur van het Simpanghotel A H. M Jo- han, door de Indonesische politie gearresteerd en naar het hoofdbu reau van politie overgebracht. In oen door de gouverneur van Oost-Java ondertekende verklaring wordt o.m. gezegd: de stap. die op 13 Januari door de leiding van het Simpanghotel werd genomen het niet' beschikbaar stellen van een ka mer voor de minister van Economi sche Zaken d wordt beschouwd als een handelwijze, die men niet zonder meer voorbij kan laten gaan. Spoorwegongeluk bij Karatsji Zestig doden en talrijke gewonden De Pakistaanse exprestrein „Pakis tan Mail" is Donderdag na een rit van bijna 24 nnr nabij Karatsji op een ontspoorde olietankwagen ingereden, waardoor, volgens officiële gegevens, ongeveer zestig personen om het le ven zijn gekomen en 49 gewond, waarvan elf zwaar. Door de botsing ontplofte de tank wagen, waardoor brand uitbrak. Een poging om de inzittenden van de voorste wagons door de ramen naar buiten te trekken, moest wor den opgegeven door de grote hitte. Het was onmogelijk de brandende wa gons dichter dim tot op vijftig meter te benaderen. Brandweerlieden bestreden het vuur uren lang om de achterste wa- §ons voor de brand te behoeden. Twee iesellocomotieven en zes wagons brandden uit. DE VERWACHT: OVERDRIJVENDE WOLKENVELDEN. Overdrijvende wolkenvelden en overwegend droog weer. Zwakke tot matige wind tussen Noord en Oost. Middagtemperaturen enkele graden boven net vriespunt. (Laatste kwartier 27 Januari). ZON EN MAAN 23 Januari Zon: Op 8.34 Onder 17.10 Maan: Op 22.34 Onder 9.49

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1954 | | pagina 1