DRASTISCH RECONSTRUCTIEPLAN SCHOUWEN-DUIVELAND Ingrijpende wijziging der gemeentegrenzen Drastische vermindering van aantal gemeenten MAANDAG 11 JANUARI 1954 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 3 Het zo juist verschenen rapport der Re constructiecommissie Schouwen-Dui- veland doet zoals blijkt uit de hier naast afgedrukte samenvatting in twaalf kernpunten, zeer ingrijpende voorstellen tof wijziging der tot aan de ramp op Schouwen- Duiveland bestaande toestanden. Niet slechts stelt het voor om het aantal gemeen ten zeer aanzienlijk te verminderen, sterker zelfs dan zou geschieden volgens de destijds door Gedeputeerde Staten gedane voorstel len, het bepleit ook op ander gebied dras tische veranderingen. Weinig ingrijpender bijvoorbeeld dan de opheffing van een aan tal kleine gemeenten is het voorstel om de al te kleine woonkernen niet te herbouwen wat verwoest is en wat overbleef te „bevriezen", dat wil zeggen: niet uit te breiden. Ook de voorstellen om het recreatie-gebied aan de Westkust te ontsluiten voor een massaal soci aal toerisme mag baanbrekend worden ge noemd, evenals het voorstel om de vele kleine havens te concentreren tot een veel kleiner aantal. Tenslotte zijn de bepleite verkeers- en vervoersvoorzienin gen uitermate belangwekkend, omdat daarbij enigermate rekening is gehouden met uitvoering van Drie Eilanden Plan en Deltaplan (afsluiting der Nederlandse zeegaten). Concentratie van havens Het is vanzelfsprekend totaal onmogelijk om van het 177 pagina's druks beslaande rapport, dat eerst Zaterdag ter beschikking kwam, reeds thans een zo gedetailleerd resumé te geven, dat volledig recht zou worden gedaan aan de betekenis van dit rapport. Voor heden moet wor den volstaan met een beknopt uittreksel. Na een waarderend voorwoord van de Commissaris der Koningin, jhr. mr. A. F. C. de Casembroot en een inleiding, waarin de totstandkoming van het rapport wordt geschetst, worden de Schouwen-Duivelandse proble men in acht hoofdstukken behandeld. De conclusies worden vervolgens sa mengevoegd, tcrwyl de inhoud ten slotte gecompleteerd wordt door een viertal bylagen en 24 tabellen. Hoofdstuk I is gewijd aan de eco nomische en demografische structuur en ontwikkeling van het eiland. Het wijst op de weinig nieuwe ontwikkeling tonende situatie voor de ramp, op de agrarische ge breken en de weinige industrie. Het signaleert het wegtrekken van met name de jeugdige bevolking en de slechte vervoerscondities. Te veran deren viel hier weinig: niemand zocht op Schouwen-Duiveland een plaats voor indüstrie, de landbouw scheen voorbestemd de voornaamste bron van inkomen te blijven. De landbouw Hoofdstuk II behandelt de eceno- mische vraagstukken. Het geeft een landbouw-analyse, welke tof de con clusie voert dat herverkaveling en bedrijfsgroocte sanering onvermijde lijk zjjn en dat voor Duiveland, Zon- nemaire en Dreischor alsmede in de kop van Schouwen een minimum be- drijfsgrootte van 7 ha. en voor overig Schouwen van ongeveer 9 ha. aanbe veling verdienen. Walcheren blijkt met zijn herver kaveling school te hebben gemaakt: in steeds meer gebieden benijdt men Walcheren zijn agrarische saneiing. Natuurlek zal herverkaveling en bedryfsgrootte sanering medebren gen, dat sommigen hun land verlie zen. Ten behoeve van de tegenwoor dige grondgebruikers op Schouwen- Duiveland zal daarom ca. 2500 ha. cultuurgrond elders gereserveerd moeten worden. De visserij wordt in het rapport summier behandeld, omdat recon structieplannen hier niet wenselijk zijn, zolang niet vaststaat wat het Deltaplan voor de visserij zal beteke nen. De industrie Voor de industrie worden op Schou wen-Duiveland vooralsnog geen gro te ontwikkelingsmogelijkheden voor zien. Opheffing van het isolement van het eiland en ontplooiing van de ontwikkelingsmogelijkheden zijn eer- De laatste polders zijn drooggevallen. De ruïnes van verwoeste boerderijen en woningen dienen te worden opge ruimd. Een nieuw reconstructieplan is ontworpen. (Foto P.Z.C.) ste voorwaarde voor verbetering. Ook dienen de vervoerskosten omlaag te worden gebracht. Voor de vlasindustrie, die bestond uit kleine, aan landbouwbedrijven ge koppelde bedrijfjes, die 'onvoldoende gemoderniseerd waren, wordt coöpe ratie bepleit en geleidelijke moderni sering. Deze vlasindustrie zou in le aanschaffing van een zwingelinstallatie worden worden e moderne bepleit Een volledig vlasbedrijf zou, als de bestaande installatie bruikbaar zyn gebleven, een investering eisen van 250 Sl 300.000. De maximale kapi taalbehoefte zou voor 6 volledige vlasserijen 700 it f 750.000 bedra gen. Voor het overige wordt de ontwik keling van kleine nijverheidsbedrij- ven, met zo mogelijk stuwend karak ter, aanbevolen. De arbeidskrachten zal men moe ten binden, de scholing aanzienlijk moeten stimuleren. Ten aanzien van het vervoer wordt aangedrongen op veerboten met kop- lading. Havens, tram en bus Voorts wordt gewezen op het gro te aantal kleine haventjes, waarover Schouwen-Duiveland beschikt. Brui- nisse, Sirjansland, Stevensluis, Nieu we Veer, Dreischor, Steiger, Zonne- maire, Brouwershaven, Scharendijke, Burghsluis, Schelphoek, de Flauwers, Zierikzee en Viane ehbben havens. Maar een intensief gebruik wordt er niet van gemaakt, het zijn trouwens getijhaventjes. Vooral omdat het vraehtautovervoer op het eiland na het verbeteren van de wegen en het verdwijnen van de tram veld zal win nen, is het mogelijk om het aantal havens te verkleinen en het gebruik ervan te concentreren op een aantal havens, dat gunstig is gelegen. Bij het vervoersprobleem be hoort ook de kwestie bus of tram. Zeer positief laat de commissie zich uit: de tram dient te verdwij nen, aan de bus dient verreweg de voorkeur te worden gegeven, zelfs een tijdelyk herstel van de tram- verbindingen wordt met klem ont raden. Misschien, dat men hier en daar zal opmerken, dat ir. A. H. T. Robbé Groskamp, die over deze kwestie een rapport heeft uitgebracht, een tijde lijk herstel van de tram aanried. Nu blijkt, dat de wegen in behoorlijke conditie verkeren, is ir. Robbé even wel reeds van zijn opvatting terugge komen Ook hij ontraadt tijdelijk lier- stel van de tram thans. De R.T.M. heeft evenwel een eeu wigdurende concessie Me klem wordt ook de aanleg van enkele nieuwe wegverbindingen in het Reconstructieplan bepleit. In de eerste plaats zal nodig zyn een hoofd weg in de richting Oost West, dus ZijpeZierikzeeWesthoek. Deze weg zal moeten voldoen aan de eisen van het moderne verkeer, mede om dat een groot deel van het goederen- Vervoer gericht is op Rotterdam. Omdat als de zeegaten worden af gesloten het verkeer zich meer Noord Zuid zal ontwikkelen, moet echter te vens rekening worden gehouden met een goede weg in deze richting, die mede als doorvoerweg voor het ver voer van Walcheren en de Bevelan- den dienst zou moeten doen. Opgemerkt dient nog te worden, dat men zowel op de lijn ZierikzeeBrou wershaven als ZierikzeeZype een uurdienst nodig acht, terwijl op het traject Anna JacobaRoosendaal een uurdienst verlangd wordt aansluiten de op de treinenloop te Roosendaal. Voorts oordeelt de commissie het nog wenselijk, dat een vergunning wordt aangevraagd ter exploitatie van een rechtstreekse autosneldienst Zierik zeeRotterdam. De nutsvoorzieningen Wat de openbare nutsvoorzienin gen betreft wordt aangedrongen op gunstige electriciteitsvoorzieningen voor het bedrijfsleven. Opgemerkt wordt, dat vergelijking met andere delen van ons land leert, dat er be langrijke verschillen in de tai"ieven bestaan, welke in wezen grote onbil lijkheden inhouden. De vraag is dan ook gerechtvaardigd, of hier niet het rijk een taak heeft tot gelijkschake ling der onderscheidene tarieven te komen. Het waterleidingnet zal moeten worden aangepast aan de moderne behoeften en een advies, dat hierom trent is uitgebracht door ir. M. J. Stoel Feuerstein, in overleg met de wnd. dir. van de N.V. Waterleiding Mij. Schouwen Duiveland zoekt de oplossing der problemen in de aanleg van een ringleiding van hoofdbuizen, waaruit aftakkingen naar de ver schillende plaatsen kunnen worden gemaakt. Deze ringleiding zou lopen van het pompstation de Blinkert via BurghHaamstedeZierikzee SchuddebeursBrouwershaven ScharendijkeRenesse weer naar Haamstede met een aftakking van Zierikzee uit via Nieuwerkerk naar Zijpe. Ook de weidewatervoorziening wordt urgent geacht. Ten behoeve van de automatische afwikkeling van het telefoonverkeer is een knooppuntencentrale geprojec teerd te Zierikzee, waarop eindcen- trales zullen worden verbonden: Bur gh-Haam stede, Renesse, Scharen dijke, Brouwershaven, Dreischor, Bruinisse, Nieuwerkerk. Voor bet stichten van het telefoongebouw te Zierikzee is het terrein van het voor malige P.T.T.-kantoor aan de Meer straat gereserveerd. In 1954 zal met de bouw een begin worden gemaakt, waarna de montage van de automa tische apparatuur in 1955 ter hand kan worden genomen. Maatschappelijke en culturele problemen Ten aanzien van de culturele en maatschappelijke problemen spreekt de commissie haar bezorgdheid uit over het zeer grote verschil, dat be staat tussen stad en land op Schouwen- Duiveland. Met de opheffing van dit verschil is de toekomstige ontwikke ling verbonden. Meer dan een eerste aanzet voor een ontwikkelingsplan wenst de commissie niet te geven maar zy wijst toch reeds op enkele eisen des tijds. Zo wordt het nfogelijk geacht het ziekenhuis te Noordgouwe te ver vangen door het nieuwe (Zweedse) ziekenhuis te Zierikzee en dan vaD het ziekenhuis Noordgouwe een een trum te maken van bejaardenzorg Daarnaast zouden ook Westelijk- Schouwen en Duiveland een tehuis voor ouden van dagen moeten heb ben, waardoor men aan Haamstede en Nieuwerkerk gedacht heeft. Zie rikzee zou zyn tehuis kunnen be houden. Ook wordt de bouw bepleit van afzonderlijke woningen voor be jaarden- De aantrekking van nieuwe ge schoolde jeugdleiders naast de reeds aanwezige wordt bepleit, omdat deze nodig is geworden door de ramp en er tevens toe kan leiden, dat de jonge Belangrijke verkeersvoorzieningen bepleit generatie meer aan het eiland wordt gebonden. Het maatschappelijk werk en de ge zinsverzorging zullen alleen tot hun recht kunnen komen, als de hulp, die na de ramp werd geboden gedurende enkele jaren wordt voortgezet Gezins verzorgsters en maatschappelijke werksters zijn er te weinig. Men zou drie maatschappelijke werksters en 10 gezinsverzorgsters nodig hebben, ter wijl er grote behoefte bestaat aan kraamverzorgsters. Modernisering van de scholen, een tbc-bevolkingsonder» zoek en uitbreiding van het aantal tandartsen wordt bepleit. Er zijn thans op een bevolking van 25.000 zielen slechts twee tandartsen, beide in Zie rikzee. Ten slotte wordt verbetering van do riolering, de zuivering van het afval water, de bouw van badhuizen en de aanleg van zwembaden bepleit. In de slachtplaatsen te Zierikzee heersen on houdbare toestanden. Een centrale slachtplaats met een laboratorium zal overweging verdienen. Voor het verenigingsleven zullen verenigingsgebouwen en dorpshuizen onmisbaar blijken. Wat het onderwas aangaat worden wensen geformuleerd, die men terug vindt in de in dit nummer afgedrukte samenvatting van het Reconstructie plan in twaalf punten. Nieuwe gemeentelijke indeling volgens voorstel van Gedeputeerde State van Zeeland Eén van de belangwek kendste gedeelten van het reconstructierapport Schou wen-Duiveland is gewyd aan de bestuurlijke inde ling. Men beveelt namelijk aan om het aantal gemeen ten op het eiland aanzien lijk te beperken. In de kop van Schouwen zouden Re nesse, Haamstede en Burgh één gemeente moeten wor den, in het platte van Schouwen Scharendijke, Se- rooskerke en Kerkwerve de centra van één grote ge meente moeten zijn. In de corridor zon Zierikzee zelf standig blijven, terwyl de indeling van de daar thans bestaande gemeenten Brou wershaven, Zonnemaire en Noordgouwe nader zcu moeten worden bezien. Sir jansland, Nieuwerkerk, Ou- werkerk en Oosterland zou den moeten worden samen gevoegd en Bruinisse zou zelfstandig blijven. Op deze materie komen wij uitvoe rig terug. Ten aanzien van het ver keer is van grote beteke nis, dat het plan zich uit spreekt voor een afzonder lijke veerboothaven aan de val met de Meeldijk als toe gangsweg naar Zierikzee. Zierikzee zon een tweede invalsweg moeten krijgen naar de Grachtenweg. Nieuwe wegen zouden het eiland grote diensten bewezen. Met name wordt gedacht aan een goede ver binding tussen Haamstede en Brouwershaven, via Se- rooskerke en aan een goe de weg van Brouwershaven naar Zierikzee en naar WDHWWBf flAWLQ6lSCH$ QIENST we* ZE£LAXO Oosterland-Ouwerkerk. Nieuwe gemeentelijke indeling volgens voorstel van de Reconstructiecommissie RECON^TROCTICKAN

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1954 | | pagina 3