PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT Frankrijk moet over Europees besluit nemen legerverdrag Havenexploitatie te gaf goede resultaten Vlissingen over 1953 BILT Kantlijn ONGEVAL OP NIEUWE MAAS EIST ZES DODEN STRAALJAGERS NA BOTSING BIJ ZUTPHEN NEERGESTORT S0WJET-UNIE AANVAARDT EISENHOWERS VOORSTEL 197e Jaargang - No. 4 Dagblad uitgave van de firma Provinciale Zeeuwse Courant. Directie: F van de Velde en F. B. den Boer. Adjunct: W. de Pagter. Hoofdred.: G, Ballintijn; Pl.-verv.: W. Leertouwer en H. A. Bosshardt. ABONNEMENTSPRIJS 47 cent per week. 15.85 per kw.. fr p. p. T6.10 per kw. Losse nummers 10 cent. WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESSE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN Donderdag 7 Jan. 1954 ADVERTENTIEPRIJS 22 cent per mm Minimum p. aaverteiitie I 3,— Ing mededelingen driemaal tarief. Kleine a-jvertentic» imax. 8 regels) van 1—5 regels f 1.— Iedere regel meet 20 cent ..Brieven ol adres Bureau v. d. Blad" 25 cent meer. Giro No 359300 P.Z.CMiddelburg Bur. Vlisslngen. Walstr. 58—60. telef. 2355 4 lilnen (b.g.g 2861 of 2160 1; Middelburg. Markt 51. telef. 3841; Goes. Lange Vorststr. 63. telef. 2475 (b.g.g. 2228); Oostburg. Finlandstr. 2, telef. 16; Temeuzen. Brouwerijstr.2; Zlerlkzee. N Bogerdstr C 160. '-clef NA DE VIERMOGENDHEDEN-CONFERENTIE Nog geen vredeskansen in Indo-China zegt Laniel De Franse eerste-mtnister, Laniel, heeft Woensdag In de nationale ver gadering verklaard, dat Frankrijk de vier-mogendheden-conf eren tie In Ber lijn zal bijwonen met de vaste wil te komen tot een vreedzame regeling. Wij kunnen niet van te voren reeds In een mislukking geloven en er is geen reden om Je koude oorlog te aanvaarden als iets onvermijdelijks, zo zei hij. Onder luid applaus voegde hy hieraan toe, dat over de kwest'e van Frankrijks houding ten aanzien van het Europese legerverdrag zonder uit stel een besluit moet worden genomen, zodra de viermogendheden-confe- rentie Is afgelopen. Frankrijk hoopt, aldus Laniel, dat het een positief ant woord zal krijgen op vragen, welke het aan de geallieerden in verband met het Europese leger zaJ stellen. Contacten tussen bondskanselier Adenauer en de Franse minister van buitenlandse zaken, Bidault, toonden aan, zo ging hy voort, dat de voor- Overmorgen worden de eerste lo nen gebeurd in het nieuwe jaar 1954 en de huismoeders zullen verrast worden met de loonronde van vijf procent. Of zij er big mee zullen ^De laatste Decemberweken hebben reeds de prgsstgging van een aantal artikelen gemeld, andere prjjzen zul len nog stijgen en dan zyn er natuur- ïyk de verhoogde huren, ter compen satie waarvan de loonronde eigenlijk gegeven is. Wel is er ook de belas tingverlaging, natuuriyk. Maar is er iemand, aie niet inziet, dat de koop kracht door al deze prijsverhogingen sneller daalt, dan dat de lonen door telkens nieuwe „ronden" stijgen? En is er iemand, die niet weet, dat de loonronde, die we thans „hebben", de laatste niet is? De nieuwe is al weer in voorbereiding. De arbeider is zjjn loon waard. Nie mand zal het hem misgunnen. Hij verdient in Nederland altijd nog een behoorlijk stuk minder dan zyn collega in het buitenland en hij is een voorbeeld van plichtsbetrachting. Waar zijn in Nederland de stakingen, die in het buitenland telkens de ar- beidsvrede verstoren, terwyi men er meer verdient met minder werk Toch moet er iets scheef zyn in Ne derland. Want wie regelmatig in het buiten land komt, bemerkt, dat de prijzen hier niet zo erg veel meer verschillen van die over de grenzen en hy consta teert, dat terwijl de materiaalpryzen op de wereldmarkt dalende zijn, al geruime tyd, de goederenpryzen ten onzent maar blgven stijgen. Er zyn verscheidene economen, die hun waarschuwende stem in dit ver band laten horen. Juist dezer dagen verscheen van de hand van de eco noom mr. W. Wentholt een brochure, getiteld „Goed geld of kwaad geld", waarin de vrees wordt uitgesproken, dat onze geleide economische politiek dreigt te ontaarden in een „geleide inflatie", waar uiteindelgk de kleine spaarder het zwaarst door pleegt te worden getroffen...... Ook de bedry'ven moeten hun le venskansen behouden. Zy 'J wel verplicht de loonronde door te berekenen in de prijzen. Zg zyn reeds zo zwaar belast, dat normale ontwikkelingsmogelijkheden ontbre ken. Wat wil men dan? Mr. Wentholt vestigt de aandacht op maatregelen, die de. situatie zou den kunnen verbeteren. Hg wil een uiterste spaarzaamheid van de over heid. Hij wil inplaats van loonsverho gingen prijsverlagingen, onder meer door middel van verlaging van de omzetbelasting. Hg wil afschaffing van de vermogensbelasting ter bevor dering van het sparen, hogere ionen tegenover hogere arbeidsprestaties, en ten slotte geld met een vrge inwis selbaarheid, gebaseerd op de gouden standaard. Geld moet weer een vaste waarde krggen, het moet overbodig zgn de vrees te koesteren, dat over twee of drie jaar het geld, dat men bespaard heeft, weer minder waard zal zgn ge worden, dan het in de loop der laatste vgf en twintig jaren toch reeds is Men zou met deze suggesties reke ning kunnen houden. In ieder geval geven zij stof tot overpeinzing by het uitbetalen en ontvangen van de eer ste verhoogde weeklonen overeen komstig de niet laatste ronde Eventjes glimlachen na de ernst hierboven: Het is. zoals men weet, moeilgk om in de behoefte aan onderwgzend personeel te voorzien Dat neemt niet weg, dat iedere paedagoog, die de 65- jarige leeftijd bereikt heeft officieel de klas wordt uitgestuurd. Een ver jonging van het onderwgzerscorps mag met achterwege blg'ven, want aldus werd onlangs op een onderwy- zerscongres betoogd er staan heel veel lieve oma's en opa's voor de klas. Een jonge onderwyzer uit Enschede solliciteerde naar een vaste baan in Hengelo vrygekomen door pension nering en werd prompt benoemd. Het is echter niet eenvoudig om snel in een vacature te voprzien en dus zocht Enschede naar een tijdelijke kracht. Gelukkig was die wel bij de hand. Want er was immers een on- de- /pzer in Hengelo gepensionneerd. Ei. zc staat thans de gepensionneerde Hengelose meester in Enschede voor de klas van zgn collega, die nu in Hengelo werkt. uitzichten voor 'n regeling der Saar- kwestie in het Duitse denken nauw verbonden is met goedkeuring van de Europese verdedigingsgemeenschap. Over Indo-China sprekende ver klaarde de premier, aat er officieel niets is om noop op een begin van vredesonderhandelingen te rechtvaar digen. De Franse houding zal afhan gen van de werkelgke vredeskansen. Het grootste deel van Laniels rede was gewijd aan de economische posi tie van Frankrijk, die aanmerkelijk verbeterd is. Er heeft zich in het laatste half jaar geen inflatie voor gedaan. Het gemiddelde loonpeil steeg van 163 tot 169 in December en de kosten van levensonderhoud daal den in het afgelopen jaar met drie punten. Laniel deed een beroep op het par lement om hem bij de stemming een grote meerderheid te geven, opdat minister Bidault op de conferentie te Berlgn over al het gezag zal beschik ken. dat hy nodig neeft. Hij meende zelfs, dat het voor het land veel be ter zou zijn als het vandaag nog een regeringscrisis beleefde, dan dat zyn regering met een verzwakte gezags positie uit het debat te voórschgn zou komen. Na deze rede van Laniel werd ge stemd over uet vertrouwensvotum. Dat werd goedgekeurd met 319 tegen 249 stemmen. Baby geboren ir K.L.M.-vliegtuig Mevrouw J. Johannes-van Gelde ren heeft Woensdagochtend in het K. L.M.-vliegtuig „Jan van Rlebeeck" het leven geschonken aan een doch ter. Het toestel was op weg naar Montreal. De bevalling geschiedde tien minu ten vóór de „Jan van Rie'oeeck" op 't vliegveld van Gander op New Found- land een tussenlanding zou maken. Moeder en kind maken het uitste kend. Mevrouw Johannes, echtgenote van een Nederlandse politie-fuctionaris, was Dinsdagavond van Schiphol ver trokken. Zg was op weg naar Cura- gao. Voorbereiding van de conferentie der Grote Vier Bespreking in Berlijn Vertegenwoordigen» van de Hoge Commissarissen der Verenigde Sta ten, Engeland, Frankrijk en de Soiv- jet-Unlc In Dn'tsland. /uilen Donder dagochtend op hei Britsr hnoidkwar- tier in West Berlijn bijeenkomen voor hun eerste bcprekinren over de technische regelingen van do Vler- mogendheden conferentie. Koudegolf over Europa Rijnhavens dichtgevroren De sneeuwval In Noord-Italiö is nop niet opgehouden. Het verkeer ondervond >>ok Woensdagochtend veel hinde» van de sneeuw. Bij Vincenza ontstond brand in een tram. nadat er kortsluiting was ver oorzaakt dooi sneeuw In de molor. De ongeveer honderd Inzittenden sloegen in paniek de ruiten stuk en sprongen naar buiten. Een aantal van hen werd gewond. Honderden auto's liepen ln de sneeuw vast en de treinen reden met vertra» ffinjï. De havens aan de bovenloop van de Rijn zijn in de afgelopen nacht dichtgevroren. De vaargeul van de Ry'n zelf is echter tfsvril g»h)cven, zodat de scheepvaart niet bemoel- ïykt wordt. Op het West-Duitse ka- nalennet heeft zien reeds dryfys g«- SLEEPBOOT AANGEVAREN Gekapseist en vrijwel gezonken De riviersleepboot „Argus" van L. Smit en Co's internationale sleep dienst Is te ongeveer half twaalf Dinsdagavond op de Nieuwe Maas over varen door het 4500 ton metende Duitse vrachtscliip „Damascus" De aan varing geschiedde midden op de rivier en het gevolg was, dat de sleepboot waarin zich vyf opvarenden en een havenloods bevonden, kapseisde en met de kiel naar boven midden in het brede vaarwater bleef dryven. Van de slachtoffers werd niemand gered. Leden van de roeivereniging „De Eendracht", die in het clubhuis aan wezig waren, hoorden alarm-signa len van de „Damascus". Zg sprongen in hun boten, gingen op onderzoek uit en zagen even later iets boven 't donkere water uitsteken. Het was de onderkant van de omgeslagen sleep boot. Zy sloegen een kabel cm het klipanker van de „Argus", die hun was toegeworpen door de bemanning van de sleepboten „Fegenoord" en „Delfshaven welke ook op de sig nalen waren afgekomen. Daarna werd geprobeerd de „Argus" naar de Heissehaven te slepen. Midden op de rivier bleef het 'vrak in de modder steken en er was geen beweging meer in te krggen. Politieboten waar schuwden met luidsprekers de nade rende schepen. De sleepboot was langszg het uit gaande Duitse schip „Barenstein" gekomen om de havenloods aan boord te nemen. De „Argus" voer achter het uitgaande schip om ten einde de ri vier over te .teken naar de Zuidwal. Tijdens deze manoeuvre passeerde de „Damascus". De kapitein Rietdyk sehynt met gesloten ramen te hebben gevaren, omdat hij een ontsteking aan het ge zicht had en voorkomen wiide, dat de yskoude wind de hut binnenkwam. Waarschgnlgk is het buiswater, dat op de ramen terecht kwam, bevroren. De slachtoffers zgn: C. Rietdijk, kapitein, 59 jaar; P. H. A. Schnitgèr, Kruiser De Ruyter naar Oslo De Noorse regering heeft goedkeu ring gehecht aan de plannen voor een bezoek van de Nederlandse kruiser „De Ruyter" aan Oslo. De kruiser „De Ruyter" zal van 21 tot 23 Janu ari te Oslo verbiyven. Het bezoek is een onderdeel van een grote reis, die op 18 Januari as. be- gint. eerste machinist, 57 jaar; A. C. Qu ay taal, matroos, 23 jaar; H. G. Vroombout, stoker, 57 jaar; J. W. van Doom, dekknecht, 15 jaar en C. H. van Hulssen, havenloods. 47 jaar Zodra duidelgk was, dat er niets meer te redden viel, hebben de „Fey- enoord" en de „Delfshaven" een z.g Herculesdraad onder de „Argus" door weten te trekken. Op ongeveer 80 meter uit de wal bleef de „Argus" steken. De „Argus" is een klein model zee sleper, dat 107 ton meet. Talrijke Italiaanse bergdorpjes zijn geïsoleerd* als gevolg van de zware sneewioval. Deze foto werd gemaakt te Castellucio, een van de buitenwe reld afgesloten dorpjes. Een door koude bevangen meisje wordt uit huis gedragen door haar moeder en broer. Twee dagen duurde het voordat moe der en broer de ingang van de wo ning sneeuwvrij hadden gemaakt, zo dat z\j het meisje konden redden. Basiscommandant uit functie ontheven Ook andere straffen op vliegveld Eindhoven Men -al zich herinneren, dat op 18 Nov. 22 straaljagers van het ty- S3 Thunder jet van de vliegbasis Eind- oven in moeiiykheden kwamen te verkeren, toen ze door de mist wer den overvallen De chef van de lueh- machtstaf stelde een diepgaand on derzoek in. Het resultaat was, dat een aantal maatregelen tegen verantwoordelijke functionarissen werden genomen. De commandant tactische lucht strijdkrachten heeft thans de basis commandant en een der squadron commandanten uit hun functie ont heven. terwijl enkele andere func tionarissen disciplinair werden ge straft of geplaatst werden in een an dere functie. Er gingen drie toestellen verloren Twee piloten daarvan wisten zich met behulp van de schietstoel te redden. TWEE PILOTEN GEDOOD Boerderij uitgebrand en school ernstig beschadigd Omstreeks kwart over drie zijn gistermiddag boven de buurtschap O®» ken, gemeente Brummen, twee Thunderjet straaljagers tijdens een oefen- vlucht met elkaar ln botsing gekomen en neergestort. De twee vlieger» kwamen daarbij om het leven. Het waren de 25-jarige gehuwde tweede lui tenant-vlieger E. P. Luitink uit Zutphen en de 21-jarige ongehuwde ser geant-vlieger B. Wijsman uit Amsterdam. vier, die in de omgeving van oefenden. Zij botsten met een klap, welke toL ver in de omtrek horen was, tegen elkaar. Brokstuk ken van de toestellen kwamen overa! in de omgeving terecht. Een der straaljagers kwam terecht aan de buurtweg te Oeken tussen de boerde rijen van Mesland en Groen n boor de zich in ie grond. Brandende benzi ne stroomde over het dak van de boerderg /an de heer Mesland, welke in een ogenblik in lichtelaaie stond. Het vee kon worden geied. evenals enig huisraad. De voorraad hooi en stro ging echter in vlammen op. Het tweede toestel kwam bg de openbare lagere school te Of ken op de speelplaats terecht. Ook hier boor de het toestel zich diep in de grond. Brokstukken van het toestel veroor zaakten een groot gat in het dak van de school. De brandweren uit Brum- :p van men en n.erneeK oeatreaen nei Sutphen Een gelukkige omstandigheid enorme dat de leerlingen Juist om drie rek te de schooi hadden verlaten. Er bi NIEUWE MOGELIJKHEDEN IN 1954 Met 3 millioen ton aan scheepsruimte een top bereikt „Wg zyn tevreden over het afgelopen jaar, boewei de financiële resulta ten vermoedelyk iets minder zullen zyn dan over 1952". aldus verklaarde ons de heer F. P. C. Mijs, directeur van de N.V. Haven van Vlissingen ln een gesprek over dit bedrijf. „We verwachten, dat het jaar 1954 beter zal zijn, vooral wanneer het tankstation van de haven drukker gebruikt wordt, hetgeen zich nu reeds laat voorzien. Bovendien zullen in 1954 de grote zee sluizen gereed komen, waarna kan blgken welk gebruik de grote scheep vaart wil maken van onze binnenhavens. Tenslotte zal de N.V. Haven van Vlissingen in dit voorjaar het voormalige Vllsmarterrein laten ontdoen van fundamenten enz. Dat schoonmaken zal omstreeks MeiJuni wel gereed zijn en dan wordt op een gunstig tydstip het terrein opgespoten met zand. Het ligt in het voornemen daarvan een „industrieterrein aan water" te maken, dat ongeveer 5 hectare groot wordt. Van het terrein zal circa 6600 m2 afgaan voor de nieuwe jachthaven". 1223 schepen voor olie (v.J. 1210) en 142^schepen voor kolen (vorig jaar Voorts werd de haven van Vlissin gen in 1953 aangedaan door 339 bg- leggers (schepen voor approviande ren. monsteren enz.) 8 schepen van de Mij Zeeland. 8 reparatieschepen 58 ladende en lossende schepen en 13 schepen met diverse andere doel einden Het totale bezoek aan zeeschepen zakte van 1798 in 1952 tot 1773 ln 1953. Besprekingen over vraagstuk der atoomkracht De Sowjetrussisehe regering heeft Woensdag te Moskou medegedeeld dat zij bereid is deel te nemen aan in leidende besprekingen met de Vere nigde Staten te Washington over het vraagstuk der atoomkracht. Dit is door de Sowjetrussisehe mi nister van buitenlandse zaken Molo- tow medegedeeld aan de Amerikaan se ambassadeur te Moskou, Charles Bohlen. Beide staatslieden hadden Woens dag binnen een week tgds htm twee de onderhoud na president Eisenho wers voorstel voor het voeren van be sprekingen met gesloten deuren over het bereiken van regelingen ter ver zekering van de aanwending der atoomkracht voor vreedzame doelein den. Er is geen datum voor het begin der besprekingen genoemd, doch wel werd te kennen gegeven, dat zy zou den beginnen- voor ae bgeenkomst der vier ministers van buitenlandse za ken, welke 25 dezer te Berlgn een aanvang neemt. Niet alleen voor de toekomst kon de heer Mys een optimistisch geluid laten horen, maar ook voor het jaar 1953 kon hg nog op een lichtpunt wh'- zen. Voor het eerst is nameiyk de tota le tonnage van de zeeschepen, die Vlissingen aandeden boven de drie millioen bruto-registerton per jaar gekomen. In het jaar 1949 kwam men nog maar tot een totale tonnage van 600.000. Toen in 1950 het bunkeren weer op gang kwam bereikte men de 2.4 mih lioen ton en over 1953 is dat 3.212 567 ton geworden (1952 2.627 827). Dit cyfer haalde men ondanks het ver vallen van de toeristendienst der My Zeeland (29 schepen minder) en on danks een lichte teruggang in het to taal aantal schepen (van 1798 in 52 tot 1773 in 1953). De gemiddelde tonnage van de schepen was namelgk iets groter. Bunkeren Het bunkerbedrijf ontwikkelde zich gunstig. Er bunkerden in 1953 totaal men en Eerbeek bestreden het vuur. 'leid was, drie uur Er bevon den zich ook geen kinderen meer op de speelplaats. By een andere boerde rg viel nog een zware benzinetank door het dak De bezlne stroomde door de boerderg. doch veroorzaakte geen brand het vee kon hier tydig uit de stallen worden gehaald. Italiaanse premier viel door televisiestoring Volgens de News Chronicle zou een storing bg de televisie welke pas afgelopen weekeinde in Italië offi cieel mei uitzendingen ls begonnen een naaste aanleiding tol net af treden van premier Pella gevormd hebben Door een technische storing bij de draadgeleidingen werd Maan dag namelgk in het televisieprogram voor het publiek een telefoongesprek hoorbaar, dat gevoerd werd door de Gasperi. de secretaris van de Chrls- telrjk-dermicrati.sche party, met An- dreotti. een ondersecretaris. In de loop van dit ecsn*ek maakte de Gas peri enige voor Pella nvnder vleien de opmerkingen en Pella zelf zou een der televisiekijkers geweest zgn, die van dit telefoongesprek getuige werden Dit Incident zou voor de pre mier de druppel eeweest zijn, die de emmer der pol'tieke meningsverschil len binnen de eigen party deed over lopen. Brits transportvliegtuig ombas gestort Vijftien van de zestien inzittenden omgekomen Een transportvliegtuig van de Brit- ent ia boven Herdfordshire se luohtmac hl. in Engeland, omlaag gestort. Vijftien t M van de zestien inzittenden zijn om t tsmnenscneepvaart leven gekomen Behalve de beman- Wat de binnenschepen betreft. d,e ..vm™rd'1 h, t Iferlta- hnuurt tran viiwmoon oo„.i»o„„ Ken van een zeevaartschool, die van een rugby-wedstrijd terugkeerden. Britse schooldagen ontroerd De achtjarige Colin Bryans is Woensdag door een onbekende vrouw ontvoerd, toen hy een school te Brighton verliet Voordat de onder wijzer had kunnen ingrijpen, was de vrouw met de jongen in een auto ln de richting Londen weggereden. de haven van Vlissingen aandeden, kan geconstateerd worden, dat het bezoek dezer schepen Iets veelvul- diger was, hetgeen ten dele verband hield met de Februari-ramp Er kwa men namelgk meei schepen met grint en basalt binnen. Het toeristenverkeer tussen Bel gië en Vlissingen per schip was m 1953, tengevolge van het slechte weer gedurende de zomer, minder dan in 1952. In totaal arriveerden 88 (v.j. 121) schepen in Vlissingen met 16.104 (v.j. 23.931) passagiers. Van deze schepen maakten 23 (v.j. 26» gebruik van de buitenhaven en 65 (v.j. 95) van de gemeentelgke Voor haven. Behalve door de bovengenoemde schepen werd van de havens een groot gebruik gemaakt door schepen van de Koninklijke Marine, het Loodswezen en de Provinciale Stoom- bootdlenst. Opslag Over de onslag in het tankstation en in de looasen van de N.V. Haven van Vlissingen kon medegedeeld worden, dat de bezetting van de tank- installatie in 1953 veel minder was dan in 1952. omdat er geen interesse bestond voor opslag van melasse. De bezetting van de loodsruimte bleef in 1952 zeer bevredigend, maar was (Vervolg op pag i) O E VERWACHT: STIJGING VAN TEMPERATUUR. Veranderlgke bewolking met enke le regen-, hagel-, of sneeuwbuien. Matige tot kiachtige wind uit Noor delijke richtingen. Van het Westen uit stgging van temperatuur. ZON EN MAAN. 8 Januari Zon: Op 8.47 Maan: Op 10.20 Onder Onder 16.47 21.25

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1954 | | pagina 1