PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
Frankrijk moet
over Europees
besluit nemen
legerverdrag
Havenexploitatie te
gaf goede resultaten
Vlissingen
over 1953
BILT
Kantlijn
ONGEVAL OP NIEUWE MAAS
EIST ZES DODEN
STRAALJAGERS NA BOTSING
BIJ ZUTPHEN NEERGESTORT
S0WJET-UNIE AANVAARDT
EISENHOWERS VOORSTEL
197e Jaargang - No. 4
Dagblad uitgave van de firma
Provinciale Zeeuwse Courant.
Directie: F van de Velde en F. B.
den Boer. Adjunct: W. de Pagter.
Hoofdred.: G, Ballintijn; Pl.-verv.:
W. Leertouwer en H. A. Bosshardt.
ABONNEMENTSPRIJS 47 cent per
week. 15.85 per kw.. fr p. p. T6.10
per kw. Losse nummers 10 cent.
WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESSE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN
Donderdag 7 Jan. 1954
ADVERTENTIEPRIJS 22 cent per
mm Minimum p. aaverteiitie I 3,—
Ing mededelingen driemaal tarief.
Kleine a-jvertentic» imax. 8 regels)
van 1—5 regels f 1.— Iedere regel
meet 20 cent ..Brieven ol adres
Bureau v. d. Blad" 25 cent meer.
Giro No 359300 P.Z.CMiddelburg
Bur. Vlisslngen. Walstr. 58—60. telef. 2355 4 lilnen (b.g.g 2861 of 2160 1; Middelburg. Markt 51. telef. 3841; Goes. Lange Vorststr. 63. telef. 2475 (b.g.g. 2228); Oostburg. Finlandstr. 2, telef. 16; Temeuzen. Brouwerijstr.2; Zlerlkzee. N Bogerdstr C 160. '-clef
NA DE VIERMOGENDHEDEN-CONFERENTIE
Nog geen vredeskansen in Indo-China
zegt Laniel
De Franse eerste-mtnister, Laniel, heeft Woensdag In de nationale ver
gadering verklaard, dat Frankrijk de vier-mogendheden-conf eren tie In Ber
lijn zal bijwonen met de vaste wil te komen tot een vreedzame regeling.
Wij kunnen niet van te voren reeds In een mislukking geloven en er is geen
reden om Je koude oorlog te aanvaarden als iets onvermijdelijks, zo zei hij.
Onder luid applaus voegde hy hieraan toe, dat over de kwest'e van
Frankrijks houding ten aanzien van het Europese legerverdrag zonder uit
stel een besluit moet worden genomen, zodra de viermogendheden-confe-
rentie Is afgelopen. Frankrijk hoopt, aldus Laniel, dat het een positief ant
woord zal krijgen op vragen, welke het aan de geallieerden in verband met
het Europese leger zaJ stellen.
Contacten tussen bondskanselier
Adenauer en de Franse minister van
buitenlandse zaken, Bidault, toonden
aan, zo ging hy voort, dat de voor-
Overmorgen worden de eerste lo
nen gebeurd in het nieuwe jaar
1954 en de huismoeders zullen
verrast worden met de loonronde van
vijf procent. Of zij er big mee zullen
^De laatste Decemberweken hebben
reeds de prgsstgging van een aantal
artikelen gemeld, andere prjjzen zul
len nog stijgen en dan zyn er natuur-
ïyk de verhoogde huren, ter compen
satie waarvan de loonronde eigenlijk
gegeven is. Wel is er ook de belas
tingverlaging, natuuriyk. Maar is er
iemand, aie niet inziet, dat de koop
kracht door al deze prijsverhogingen
sneller daalt, dan dat de lonen door
telkens nieuwe „ronden" stijgen?
En is er iemand, die niet weet, dat
de loonronde, die we thans „hebben",
de laatste niet is? De nieuwe is al
weer in voorbereiding.
De arbeider is zjjn loon waard. Nie
mand zal het hem misgunnen.
Hij verdient in Nederland altijd
nog een behoorlijk stuk minder dan
zyn collega in het buitenland en hij is
een voorbeeld van plichtsbetrachting.
Waar zijn in Nederland de stakingen,
die in het buitenland telkens de ar-
beidsvrede verstoren, terwyi men er
meer verdient met minder werk
Toch moet er iets scheef zyn in Ne
derland.
Want wie regelmatig in het buiten
land komt, bemerkt, dat de prijzen
hier niet zo erg veel meer verschillen
van die over de grenzen en hy consta
teert, dat terwijl de materiaalpryzen
op de wereldmarkt dalende zijn, al
geruime tyd, de goederenpryzen ten
onzent maar blgven stijgen.
Er zyn verscheidene economen, die
hun waarschuwende stem in dit ver
band laten horen. Juist dezer dagen
verscheen van de hand van de eco
noom mr. W. Wentholt een brochure,
getiteld „Goed geld of kwaad geld",
waarin de vrees wordt uitgesproken,
dat onze geleide economische politiek
dreigt te ontaarden in een „geleide
inflatie", waar uiteindelgk de kleine
spaarder het zwaarst door pleegt te
worden getroffen......
Ook de bedry'ven moeten hun le
venskansen behouden. Zy 'J
wel verplicht de loonronde door
te berekenen in de prijzen. Zg zyn
reeds zo zwaar belast, dat normale
ontwikkelingsmogelijkheden ontbre
ken. Wat wil men dan?
Mr. Wentholt vestigt de aandacht
op maatregelen, die de. situatie zou
den kunnen verbeteren. Hg wil een
uiterste spaarzaamheid van de over
heid. Hij wil inplaats van loonsverho
gingen prijsverlagingen, onder meer
door middel van verlaging van de
omzetbelasting. Hg wil afschaffing
van de vermogensbelasting ter bevor
dering van het sparen, hogere ionen
tegenover hogere arbeidsprestaties,
en ten slotte geld met een vrge inwis
selbaarheid, gebaseerd op de gouden
standaard.
Geld moet weer een vaste waarde
krggen, het moet overbodig zgn de
vrees te koesteren, dat over twee of
drie jaar het geld, dat men bespaard
heeft, weer minder waard zal zgn ge
worden, dan het in de loop der laatste
vgf en twintig jaren toch reeds is
Men zou met deze suggesties reke
ning kunnen houden. In ieder geval
geven zij stof tot overpeinzing by het
uitbetalen en ontvangen van de eer
ste verhoogde weeklonen overeen
komstig de niet laatste ronde
Eventjes glimlachen na de ernst
hierboven:
Het is. zoals men weet, moeilgk
om in de behoefte aan onderwgzend
personeel te voorzien Dat neemt niet
weg, dat iedere paedagoog, die de 65-
jarige leeftijd bereikt heeft officieel
de klas wordt uitgestuurd. Een ver
jonging van het onderwgzerscorps
mag met achterwege blg'ven, want
aldus werd onlangs op een onderwy-
zerscongres betoogd er staan heel
veel lieve oma's en opa's voor de klas.
Een jonge onderwyzer uit Enschede
solliciteerde naar een vaste baan in
Hengelo vrygekomen door pension
nering en werd prompt benoemd.
Het is echter niet eenvoudig om
snel in een vacature te voprzien en
dus zocht Enschede naar een tijdelijke
kracht. Gelukkig was die wel bij de
hand. Want er was immers een on-
de- /pzer in Hengelo gepensionneerd.
Ei. zc staat thans de gepensionneerde
Hengelose meester in Enschede voor
de klas van zgn collega, die nu in
Hengelo werkt.
uitzichten voor 'n regeling der Saar-
kwestie in het Duitse denken nauw
verbonden is met goedkeuring van de
Europese verdedigingsgemeenschap.
Over Indo-China sprekende ver
klaarde de premier, aat er officieel
niets is om noop op een begin van
vredesonderhandelingen te rechtvaar
digen. De Franse houding zal afhan
gen van de werkelgke vredeskansen.
Het grootste deel van Laniels rede
was gewijd aan de economische posi
tie van Frankrijk, die aanmerkelijk
verbeterd is. Er heeft zich in het
laatste half jaar geen inflatie voor
gedaan. Het gemiddelde loonpeil
steeg van 163 tot 169 in December en
de kosten van levensonderhoud daal
den in het afgelopen jaar met drie
punten.
Laniel deed een beroep op het par
lement om hem bij de stemming een
grote meerderheid te geven, opdat
minister Bidault op de conferentie te
Berlgn over al het gezag zal beschik
ken. dat hy nodig neeft. Hij meende
zelfs, dat het voor het land veel be
ter zou zijn als het vandaag nog een
regeringscrisis beleefde, dan dat zyn
regering met een verzwakte gezags
positie uit het debat te voórschgn
zou komen.
Na deze rede van Laniel werd ge
stemd over uet vertrouwensvotum.
Dat werd goedgekeurd met 319 tegen
249 stemmen.
Baby geboren ir
K.L.M.-vliegtuig
Mevrouw J. Johannes-van Gelde
ren heeft Woensdagochtend in het K.
L.M.-vliegtuig „Jan van Rlebeeck"
het leven geschonken aan een doch
ter. Het toestel was op weg naar
Montreal.
De bevalling geschiedde tien minu
ten vóór de „Jan van Rie'oeeck" op 't
vliegveld van Gander op New Found-
land een tussenlanding zou maken.
Moeder en kind maken het uitste
kend.
Mevrouw Johannes, echtgenote van
een Nederlandse politie-fuctionaris,
was Dinsdagavond van Schiphol ver
trokken. Zg was op weg naar Cura-
gao.
Voorbereiding van de
conferentie der Grote Vier
Bespreking in Berlijn
Vertegenwoordigen» van de Hoge
Commissarissen der Verenigde Sta
ten, Engeland, Frankrijk en de Soiv-
jet-Unlc In Dn'tsland. /uilen Donder
dagochtend op hei Britsr hnoidkwar-
tier in West Berlijn bijeenkomen voor
hun eerste bcprekinren over de
technische regelingen van do Vler-
mogendheden conferentie.
Koudegolf over Europa
Rijnhavens dichtgevroren
De sneeuwval In Noord-Italiö is
nop niet opgehouden. Het verkeer
ondervond >>ok Woensdagochtend
veel hinde» van de sneeuw.
Bij Vincenza ontstond brand in een
tram. nadat er kortsluiting was ver
oorzaakt dooi sneeuw In de molor.
De ongeveer honderd Inzittenden
sloegen in paniek de ruiten stuk en
sprongen naar buiten. Een aantal
van hen werd gewond.
Honderden auto's liepen ln de sneeuw
vast en de treinen reden met vertra»
ffinjï.
De havens aan de bovenloop van
de Rijn zijn in de afgelopen nacht
dichtgevroren. De vaargeul van de
Ry'n zelf is echter tfsvril g»h)cven,
zodat de scheepvaart niet bemoel-
ïykt wordt. Op het West-Duitse ka-
nalennet heeft zien reeds dryfys g«-
SLEEPBOOT AANGEVAREN
Gekapseist en vrijwel gezonken
De riviersleepboot „Argus" van L. Smit en Co's internationale sleep
dienst Is te ongeveer half twaalf Dinsdagavond op de Nieuwe Maas over
varen door het 4500 ton metende Duitse vrachtscliip „Damascus" De aan
varing geschiedde midden op de rivier en het gevolg was, dat de sleepboot
waarin zich vyf opvarenden en een havenloods bevonden, kapseisde en met
de kiel naar boven midden in het brede vaarwater bleef dryven.
Van de slachtoffers werd niemand gered.
Leden van de roeivereniging „De
Eendracht", die in het clubhuis aan
wezig waren, hoorden alarm-signa
len van de „Damascus". Zg sprongen
in hun boten, gingen op onderzoek
uit en zagen even later iets boven 't
donkere water uitsteken. Het was de
onderkant van de omgeslagen sleep
boot. Zy sloegen een kabel cm het
klipanker van de „Argus", die hun
was toegeworpen door de bemanning
van de sleepboten „Fegenoord" en
„Delfshaven welke ook op de sig
nalen waren afgekomen. Daarna
werd geprobeerd de „Argus" naar de
Heissehaven te slepen. Midden op de
rivier bleef het 'vrak in de modder
steken en er was geen beweging meer
in te krggen. Politieboten waar
schuwden met luidsprekers de nade
rende schepen.
De sleepboot was langszg het uit
gaande Duitse schip „Barenstein"
gekomen om de havenloods aan boord
te nemen. De „Argus" voer achter het
uitgaande schip om ten einde de ri
vier over te .teken naar de Zuidwal.
Tijdens deze manoeuvre passeerde de
„Damascus".
De kapitein Rietdyk sehynt met
gesloten ramen te hebben gevaren,
omdat hij een ontsteking aan het ge
zicht had en voorkomen wiide, dat de
yskoude wind de hut binnenkwam.
Waarschgnlgk is het buiswater, dat
op de ramen terecht kwam, bevroren.
De slachtoffers zgn: C. Rietdijk,
kapitein, 59 jaar; P. H. A. Schnitgèr,
Kruiser De Ruyter
naar Oslo
De Noorse regering heeft goedkeu
ring gehecht aan de plannen voor een
bezoek van de Nederlandse kruiser
„De Ruyter" aan Oslo. De kruiser
„De Ruyter" zal van 21 tot 23 Janu
ari te Oslo verbiyven.
Het bezoek is een onderdeel van een
grote reis, die op 18 Januari as. be-
gint.
eerste machinist, 57 jaar; A. C. Qu
ay taal, matroos, 23 jaar; H. G.
Vroombout, stoker, 57 jaar; J. W. van
Doom, dekknecht, 15 jaar en C. H.
van Hulssen, havenloods. 47 jaar
Zodra duidelgk was, dat er niets
meer te redden viel, hebben de „Fey-
enoord" en de „Delfshaven" een z.g
Herculesdraad onder de „Argus"
door weten te trekken. Op ongeveer
80 meter uit de wal bleef de „Argus"
steken.
De „Argus" is een klein model zee
sleper, dat 107 ton meet.
Talrijke Italiaanse bergdorpjes zijn
geïsoleerd* als gevolg van de zware
sneewioval. Deze foto werd gemaakt
te Castellucio, een van de buitenwe
reld afgesloten dorpjes. Een door
koude bevangen meisje wordt uit huis
gedragen door haar moeder en broer.
Twee dagen duurde het voordat moe
der en broer de ingang van de wo
ning sneeuwvrij hadden gemaakt, zo
dat z\j het meisje konden redden.
Basiscommandant
uit functie ontheven
Ook andere straffen op
vliegveld Eindhoven
Men -al zich herinneren, dat op
18 Nov. 22 straaljagers van het ty-
S3 Thunder jet van de vliegbasis Eind-
oven in moeiiykheden kwamen te
verkeren, toen ze door de mist wer
den overvallen De chef van de lueh-
machtstaf stelde een diepgaand on
derzoek in.
Het resultaat was, dat een aantal
maatregelen tegen verantwoordelijke
functionarissen werden genomen.
De commandant tactische lucht
strijdkrachten heeft thans de basis
commandant en een der squadron
commandanten uit hun functie ont
heven. terwijl enkele andere func
tionarissen disciplinair werden ge
straft of geplaatst werden in een an
dere functie.
Er gingen drie toestellen verloren
Twee piloten daarvan wisten zich met
behulp van de schietstoel te redden.
TWEE PILOTEN GEDOOD
Boerderij uitgebrand en school
ernstig beschadigd
Omstreeks kwart over drie zijn gistermiddag boven de buurtschap O®»
ken, gemeente Brummen, twee Thunderjet straaljagers tijdens een oefen-
vlucht met elkaar ln botsing gekomen en neergestort. De twee vlieger»
kwamen daarbij om het leven. Het waren de 25-jarige gehuwde tweede lui
tenant-vlieger E. P. Luitink uit Zutphen en de 21-jarige ongehuwde ser
geant-vlieger B. Wijsman uit Amsterdam.
vier, die in de omgeving van
oefenden. Zij botsten met een
klap, welke toL ver in de omtrek
horen was, tegen elkaar. Brokstuk
ken van de toestellen kwamen overa!
in de omgeving terecht. Een der
straaljagers kwam terecht aan de
buurtweg te Oeken tussen de boerde
rijen van Mesland en Groen n boor
de zich in ie grond. Brandende benzi
ne stroomde over het dak van de
boerderg /an de heer Mesland, welke
in een ogenblik in lichtelaaie stond.
Het vee kon worden geied. evenals
enig huisraad. De voorraad hooi en
stro ging echter in vlammen op.
Het tweede toestel kwam bg de
openbare lagere school te Of ken op
de speelplaats terecht. Ook hier boor
de het toestel zich diep in de grond.
Brokstukken van het toestel veroor
zaakten een groot gat in het dak van
de school. De brandweren uit Brum-
:p van men en n.erneeK oeatreaen nei
Sutphen Een gelukkige omstandigheid
enorme dat de leerlingen Juist om drie
rek te de schooi hadden verlaten. Er bi
NIEUWE MOGELIJKHEDEN IN 1954
Met 3 millioen ton aan scheepsruimte
een top bereikt
„Wg zyn tevreden over het afgelopen jaar, boewei de financiële resulta
ten vermoedelyk iets minder zullen zyn dan over 1952". aldus verklaarde
ons de heer F. P. C. Mijs, directeur van de N.V. Haven van Vlissingen ln
een gesprek over dit bedrijf. „We verwachten, dat het jaar 1954 beter zal
zijn, vooral wanneer het tankstation van de haven drukker gebruikt wordt,
hetgeen zich nu reeds laat voorzien. Bovendien zullen in 1954 de grote zee
sluizen gereed komen, waarna kan blgken welk gebruik de grote scheep
vaart wil maken van onze binnenhavens. Tenslotte zal de N.V. Haven van
Vlissingen in dit voorjaar het voormalige Vllsmarterrein laten ontdoen van
fundamenten enz. Dat schoonmaken zal omstreeks MeiJuni wel gereed
zijn en dan wordt op een gunstig tydstip het terrein opgespoten met zand.
Het ligt in het voornemen daarvan een „industrieterrein aan water" te
maken, dat ongeveer 5 hectare groot wordt. Van het terrein zal circa 6600
m2 afgaan voor de nieuwe jachthaven".
1223 schepen voor olie (v.J. 1210) en
142^schepen voor kolen (vorig jaar
Voorts werd de haven van Vlissin
gen in 1953 aangedaan door 339 bg-
leggers (schepen voor approviande
ren. monsteren enz.) 8 schepen van
de Mij Zeeland. 8 reparatieschepen
58 ladende en lossende schepen en
13 schepen met diverse andere doel
einden
Het totale bezoek aan zeeschepen
zakte van 1798 in 1952 tot 1773 ln
1953.
Besprekingen over vraagstuk
der atoomkracht
De Sowjetrussisehe regering heeft
Woensdag te Moskou medegedeeld
dat zij bereid is deel te nemen aan in
leidende besprekingen met de Vere
nigde Staten te Washington over het
vraagstuk der atoomkracht.
Dit is door de Sowjetrussisehe mi
nister van buitenlandse zaken Molo-
tow medegedeeld aan de Amerikaan
se ambassadeur te Moskou, Charles
Bohlen.
Beide staatslieden hadden Woens
dag binnen een week tgds htm twee
de onderhoud na president Eisenho
wers voorstel voor het voeren van be
sprekingen met gesloten deuren over
het bereiken van regelingen ter ver
zekering van de aanwending der
atoomkracht voor vreedzame doelein
den.
Er is geen datum voor het begin
der besprekingen genoemd, doch wel
werd te kennen gegeven, dat zy zou
den beginnen- voor ae bgeenkomst der
vier ministers van buitenlandse za
ken, welke 25 dezer te Berlgn een
aanvang neemt.
Niet alleen voor de toekomst kon
de heer Mys een optimistisch geluid
laten horen, maar ook voor het jaar
1953 kon hg nog op een lichtpunt wh'-
zen.
Voor het eerst is nameiyk de tota
le tonnage van de zeeschepen, die
Vlissingen aandeden boven de drie
millioen bruto-registerton per jaar
gekomen.
In het jaar 1949 kwam men nog maar
tot een totale tonnage van 600.000.
Toen in 1950 het bunkeren weer op
gang kwam bereikte men de 2.4 mih
lioen ton en over 1953 is dat 3.212 567
ton geworden (1952 2.627 827). Dit
cyfer haalde men ondanks het ver
vallen van de toeristendienst der My
Zeeland (29 schepen minder) en on
danks een lichte teruggang in het to
taal aantal schepen (van 1798 in 52
tot 1773 in 1953).
De gemiddelde tonnage van de
schepen was namelgk iets groter.
Bunkeren
Het bunkerbedrijf ontwikkelde zich
gunstig. Er bunkerden in 1953 totaal
men en Eerbeek bestreden het vuur.
'leid was,
drie uur
Er bevon
den zich ook geen kinderen meer op
de speelplaats. By een andere boerde
rg viel nog een zware benzinetank
door het dak De bezlne stroomde
door de boerderg. doch veroorzaakte
geen brand het vee kon hier tydig
uit de stallen worden gehaald.
Italiaanse premier viel
door televisiestoring
Volgens de News Chronicle zou een
storing bg de televisie welke pas
afgelopen weekeinde in Italië offi
cieel mei uitzendingen ls begonnen
een naaste aanleiding tol net af
treden van premier Pella gevormd
hebben Door een technische storing
bij de draadgeleidingen werd Maan
dag namelgk in het televisieprogram
voor het publiek een telefoongesprek
hoorbaar, dat gevoerd werd door de
Gasperi. de secretaris van de Chrls-
telrjk-dermicrati.sche party, met An-
dreotti. een ondersecretaris. In de
loop van dit ecsn*ek maakte de Gas
peri enige voor Pella nvnder vleien
de opmerkingen en Pella zelf zou
een der televisiekijkers geweest zgn,
die van dit telefoongesprek getuige
werden Dit Incident zou voor de pre
mier de druppel eeweest zijn, die de
emmer der pol'tieke meningsverschil
len binnen de eigen party deed over
lopen.
Brits transportvliegtuig
ombas gestort
Vijftien van de zestien inzittenden
omgekomen
Een transportvliegtuig van de Brit-
ent ia boven Herdfordshire
se luohtmac hl.
in Engeland, omlaag gestort. Vijftien
t M van de zestien inzittenden zijn om t
tsmnenscneepvaart leven gekomen Behalve de beman-
Wat de binnenschepen betreft. d,e ..vm™rd'1 h, t Iferlta-
hnuurt tran viiwmoon oo„.i»o„„ Ken van een zeevaartschool, die van
een rugby-wedstrijd terugkeerden.
Britse schooldagen
ontroerd
De achtjarige Colin Bryans is
Woensdag door een onbekende vrouw
ontvoerd, toen hy een school te
Brighton verliet Voordat de onder
wijzer had kunnen ingrijpen, was de
vrouw met de jongen in een auto ln
de richting Londen weggereden.
de haven van Vlissingen aandeden,
kan geconstateerd worden, dat het
bezoek dezer schepen Iets veelvul-
diger was, hetgeen ten dele verband
hield met de Februari-ramp Er kwa
men namelgk meei schepen met
grint en basalt binnen.
Het toeristenverkeer tussen Bel
gië en Vlissingen per schip was m
1953, tengevolge van het slechte
weer gedurende de zomer, minder
dan in 1952. In totaal arriveerden 88
(v.j. 121) schepen in Vlissingen met
16.104 (v.j. 23.931) passagiers. Van
deze schepen maakten 23 (v.j. 26»
gebruik van de buitenhaven en 65
(v.j. 95) van de gemeentelgke Voor
haven.
Behalve door de bovengenoemde
schepen werd van de havens een
groot gebruik gemaakt door schepen
van de Koninklijke Marine, het
Loodswezen en de Provinciale Stoom-
bootdlenst.
Opslag
Over de onslag in het tankstation
en in de looasen van de N.V. Haven
van Vlissingen kon medegedeeld
worden, dat de bezetting van de tank-
installatie in 1953 veel minder was
dan in 1952. omdat er geen interesse
bestond voor opslag van melasse. De
bezetting van de loodsruimte bleef in
1952 zeer bevredigend, maar was
(Vervolg op pag i)
O E
VERWACHT:
STIJGING VAN TEMPERATUUR.
Veranderlgke bewolking met enke
le regen-, hagel-, of sneeuwbuien.
Matige tot kiachtige wind uit Noor
delijke richtingen. Van het Westen
uit stgging van temperatuur.
ZON EN MAAN.
8 Januari
Zon: Op 8.47
Maan: Op 10.20
Onder
Onder
16.47
21.25