Ook op Mettray branden :ies in de kerstboom de lichtje Kerstfeestviering op schepen en in vliegtuigen r J VELEN IN FRANKRIJK VIEREN KERSTFEEST IN RESTAURANTS r J IN ZUID-AFRIKA BEGINT HET KERSTFEEST VROEG r~ J D NEDERLANDS FEEST MET EEN GODSDIENSTIG KARAKTER 12 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT DONDERDAG 24 DECEMBER 1953 FEEST IN EEN OPVOEDINGSGESTICHT Alles wordt gedaan om de Kerstdagen te veraangenamen EEFDE. Wanneer de ruim 250 jongens van de Stichting Neder lands Mettray, de Prot, Chr. opvoedingsinrichting te Eefde onder de ge meente Gorssol in Gelderland, op de avond van de Tweede Kerstdag rondom de Kerstboom in de kapel zyn geschaard, zullen zy door H. M. de Koningin by de Kerstgeschiedenis uit Lucas 2 worden bepaald. Meen niet, dat onze Landsvrouwe persooniyk de jongens van Mettray do ge schiedenis van Christus' geboorte zal voorlezen. Neen, dat heeft men op een andere fU7-© opgelost, en wel door middel van een gramofoonplaat. Enkele jaren geleden is de lezing van het Kerstevangelie door H. M. de Koningin tydens de viering van het Kerstfeest op paleis Soestdyk opge nomen en ook Ned. Mettray is in het bezit gekomen van zulk een plnat. De toespraak van onze vorstin heeft een diepe betekenis. En wel deze, dat H. M. a.h.w. verbonden is met de bevolking van de Stichting. „Kerstmis is een huiselyk feest", zegt de directeur, de heer D. de Bruin, „en dat wordt hier zoveel mo gelijk geaccentueerd. Ook bij de voor bereiding". Dat ligt in de lyn van de opvoeding, waarbij getracht wordt de jongens zoveel mogelijk het gemis van het gezin te vergoeden. En hoe is het met de Kerstdagen in het door snee Nederlandse gezin gesteld? Och. U weet het even goed als wy, dat de gezinsleden op die dagen, als het enigszins mogelijk is, bij elkaar zijn in ae intimiteit van de huiskamer, door J. TEYKEN waar 's avonds de lichtjes van de kerstboom worden ontstoken en de aloude Kerstliederen worden gezon gen. In het grote gezin, dat Ned. Met tray heet, is het niet anders. Het is gebruikelijk, dat het Kerstfeest zo veel mogelijk gezamenlijk wordt ge vierd. Zeker, er gaan wel enkele pu pillen met verlof, maar overigens houdt de leiding de knapen maar het liefst in de Stichting. Na de feestda- fen is er gelegenheid voor het door- rengen van verlof. En hoe gaat het in de gezinnen in de dagen, die aan Kerstmis vooraf gaan U weet het zelf 'el met hoe veel toewijding de kerstboom wordt versierd en hoe getracht wordt de huiskamer een passende entourage te geven. Hier wat sparregroen, daar een takje hulst, een aardig Kerstpot je op tafel, Kerstklokken aan de lamp, etc. Kijk, dat doen de jongens van Mettray ook. De handigen onder hen beijveren zich bovendien in het vervaardigen van een stalletje, een kerkje of iets van die aard, dat ver licht kan worden en het effect ver hoogt. Kunt U zich indenken dat de jongens wat trots zijn op de versie ring van hun woning, waar het dan zo gezellig en intiem kan zyn. En wanneer u onverhoopt eens op een van de Kerstavonden over het grote plein mocht dwalen, stralen in alle woningen de lichtjes van de Kerst boom. Dan klinken er de Kerstliede ren, die ook op Mettray zo graag ge zongen worden. „In de dagen voor Kerstmis en tij dens de feestdagen zijn de meeste mensen anders dan.anders. Zo is het ook met onze jongens", zegt de heer De Bruin. „Zij zijn dan ingesteld op ontvangen, niet uitsluitend wat het materiële betreft, en zijn gevoelig voor de betekenis van het Kerst feest". Zoals in elk gezin wordt op Met- SLAKKEN EN ZWARTE KOFFIE. Nederlandse dorpjes in het Franse land! Men moet. de ongeveer elfduizend Nederlanders, die permanent in Frank rijk leven, verdelen in twee totaal verschillende groepen. Daar is in de eer ste plaats de grote groep van landgenoten, die ergens in Frankryk wonen maar die liun Nederlandse gewoonten trouw z\jn gebleven. Zij gaan by voor keur mot. Nederlanders om, luisteren als het kan nog naar de radio in Hil versum, zijn geabonneerd op Nederlandse kranten en zij leren nooit wer kelijk goed Frans spreken. Zjj drinken melk in hun koffie, eten flinke hoe veelheden aardappelen en vette jus. Alleen hebben ze geleerd wyn te drin ken, want daar ontkomt geen enkele buitenlander \an in Frankrijk. Hoe de Nederlanders hier hun Kerstfeest zullen vieren hangt van hun instelling ten opzichte van het Franse leven af. De verschillende ei gen kerken o" aniseren natuurlijk speciale diensten. Vele landgenoten gaan naar Nederland om het Kerst feest bij familie te vieren. Anderen gaan naar de indrukwekkende nacht mis in de Notre Dame, waarvoor zo veel belangstelling is, dat gelovigen en ongelovigen broederlijk in de rij staan. En natuurlijk gaan velen van ons ook .•eveillonneren, dat wil zeggen de Kerstavond etend en drinkend in een feestelijk versierd restaurant door brengen. Wanneer u Kerstmis als een typisch De andere groep Nederlanders is langzamerhand helemaal in het Franse leven opgenomen. Zij zijn net gaan leven als het volk dat hun gast vrijheid verleent, zweren bij knoflook, slakken en zwart# koffie, winden zich op over de politiek, lezen met graag te de smakelijk opgediende moorden in de boulevardbladen en na jaren kunnen zij hun moedertaal werkelijk niet meer zonder een licht accent spreken. Weinig aanpassing Wat de grootste groep is valt moei- lök te zeggen maar het is een alge meen bekend feit, dat wij Nederlan ders in het buitenland heel moeilijk assimileren. Wij zijn zulke autoritei ten, dat wij ons niet bij onze omgeving door JAN B RUS SE aanpassen, maar willen, dat onze om geving zich bij ons aanpast, geving zich by ons aanpast. En zo zijn er in de buurt van Sens, ruim honderd kilometer ten Zuiden van Parijs bijna Nederlandse dorpen te vinden. Daar hebben zich zovele boeren uit ons land gevestigd dat heel het dorp vernederlandst is; met een Nederland se school, een Nederlandse dominee en Nederland 2 werktijden. Hiermede verschillen wij b.v. zeer sterk van de honderdduizenden Ita lianen en Spanjaarden, die Frankrijk tot hun tweede vaderland gekozen h" ')ben en die binnen enkele jaren to'.aal verfransen. Hun kinderen, die in Frankrijk geboren worden leren zelfs geen Italiaans "of Spaans meer. De clubs Een aantal van de Nederlanders in Frankrijk is ondergebracht in niet minder dan zes verschillende bonden of clubs. De Katholieken hebben hun eigen vereniging. I e Protestanten hebben zich verdeeld in drie verschil lende kerken en verenigingen. Dan is er nog de Boerenbond en de Neder landse vereniging in Frankryk. Deze laatste is verreweg de grootste en zij is de enige die vogels van diverse plui mage herbergt. De Nederlandse vere niging b eft duizend leden, geeft een mcandorgaan uit „Onder Ons" gehe ten en organiseert met Sinterklaas en op de verjaardag van onze Konin gin drukbezochte feesten. Bovendien heeft de Vereniging een flinke Neder landse bibliotheek, een zaaltje waar men eens in de maand by elkaar komt en een centraal adres op ons consu laat. De Boprenbond is meer een soort va!: - ••«migi""T voor Nederlandse land- bouv s in Frankrijk; de andere ge- meer "-happen zijn vooral rondom een religieus ideaal gevormd. tray alles gedaan om de Kerstdagen te veraangenamen. Er wordt dan heel wat van de leiding gevraagd, maar dat doet zn met plezier. De avona voor Kerstmis wordt ge zellig en wijdingsvol In de groepen doorgebracht. Wanneer op de morgen van de Eerste Kerstdag de Kerstklokken over Mettray luiden verzamel, de be volking van de Stichting zich m de kapel met de Kerstboom. Baas Kluin, de opzichter van de werkplaatsen, be speelt het orgel. „Destyds hielden we een Kerst nachtdienst van 11—12 uur" vertelt de heer De Bruin. „Maar daar zqn wij mee opgehouden. Je hebt dan het gevoel of het Kerstfeest voorbij en alle spanning weg is". 's Avonds zijn de jongens weer in de groepen bijeen. Op de avond van de Tweede Kerst dag verzamelen, zy en de leiding zich weer in de kapel, rond de verlichte Kerstboom. Zy zullen daar luisteren naar de stem van onze Koningin en naar het Kerstverhaal van mej. van Oostveen. Maar ook de jongens heb ben hun aandeel in de dienst. Een jongenskoor zal zich laten horen en de samenzang vormt een onderdeel van het programma. Rest nog de Zondag. „Dan worden de restantjes opge maakt", zegt de directeur. Het wordt dus nóg eens lekker „kaaien", want voor de feestdagen komt er wat ex tra's op tafel. En dat zo'n extraatje gewaardeerd wordt, is vanzelfspre kend. Ook op Mettray wordt een keu rige Kersttafel aangericht met alles wat daarbij behoort. Dat zal in de keuken weer heel wat drukte geven, want al dat bakken en braden voor zo'n groot gezin is niet in een ommezien gebeurd. De kok en de bakker staan echter hun manne tje en kunnen rekenen op de hulp van ae pupillen. Drie dagen alle jongens de hele dag thuis. Dat wil zeggen dat het spreek woord „Ledigheid is des duivels oor kussen" geen toepassing mag vinden. Voor voldoende ontspanning wordt dan ook gezorgd. Zo'n feest kost geld. En daarom wordt elk jaar een grootscheepse col lecte op touw gezet. Keurige folders vinden hun weg door heel Nederland. De resultaten -zijn behoorlijk. Uit de opbrengst worden ook andere dingen gefinancierd, waartoe men anders niet in staat zou zijn. Met Oud en Nieuw, dat op Mettray ook in een echt huiselijke sfeer wordt j gevierd, gaan veel jongens naar huis. ie collecte-opbrengst stelt de Stich ting in staat de reiskosten te dragen. En ook voor de zomerkampen (dit jaar hebben de jongens onvergete- lyke dagen doorgebracht in de on middellijke nabyheid van het kasteel Staverden) wordt er uit geput. Hoe veel plezier zy daar hebben moet U maar eens aan de heer Vaags vragen. Hy is de „ziel" van de kampen en heeft albums vol foto's over ae bele- venissen van „zyn jongens. Kerstdagen en Nieuwjaar vormen i hoogtepunten in het leven in Mettray. huiselji feest beschouwt zult u zich over die uithuizigheid op de avond van de vU en twintigste misschien verwonderen. Maar de gewoonte wil dat hier ,nu eenmaal en ik moet u bekennen dat ik ook gewend ben deze gewoonte te res pecteren. Wie in Parijs woont en van die grote grijze stad houdt, besChouwt heel die hoofdstad met zyn straten en zijn boulevards, zyn clubs en zijn res taurants als zijn thuis. Vandaar dat een echte Parijzenaar zich in een res taurant, waar hy gaat eten om zyn vrouw eens een avondje keukenvacan- tie te geven volkomen thuis voelt. Reveillonneren is ook dit jaar weer een kostbare geschiedenis. Het kost u van acht gulden in de buurtrestau- rants tot drie honderd gulden in de cabarets langs de Champs Elysées. En toch zal het overal vol zijn, want Père Noel doet de frankjes op die ene Kerstdag, welke de Fransen kennen, lustig rollen. ZANGKOREN IN DE NACHT Nergens is het zo gezellig als „thuis" in Nederland In Zuid-Afrika vallen de Kerstdagen in het hartje van de zomer. In De cember (de vacantiernaam! bij uitnemendheid) kan het hier gloeiend warm zijn. En dus kan hier van de Kerstsfeer, die aan de laatste week van het stervende jaar in Nederland zulk een eigenaardige bekoring geeft, reeds uit dien hoofde geen sprake zyn. Dientengevolge voelen de dertigduizend Ne derlanders zich hier in deze dagen eigenlyk een jeetje onwennig. Ook zy, die zich reeds volkomen hebben aangepast, weten met de Kerstdagen maar moeilyk raad. Men wil juist in deze dagen de tradities van „thuis" hand haven, maar men weet niet goed, hoe men ze in zal passen in de zo to taal andere omstandigheden. Kerstmis in Zuid-Afrika heeft om te beginnen, het grote nadeel dat het veel te vroeg begint. Want 's mor gens om drie of vier uur trekken er reeds kleine zangkoren van huis tot huis en om zes of zeven uur worden zij gevolgd door de schetterende hoempa-orkesten der kleurlingen. Koek en wyn zullen ook dit jaar weer het loon voor hun muzikale inspan ning zijn en naarmate de koperbla zers meer tractaties verwerkt heb ben zal de kwaliteit van hun concert gaan dalen Zo vreemd als het begin, zo onge woon verloopt voor de Nederlander ook de rest. Wie ter kerk gaat, zal hetzelfde Kerstevangelie horen, zn het dan in het Afrikaans of in het dooi A. KAPTEIN. Op pag. 10 in dit blad is een artikel opgenomen over Kerstfeest in Pata- gonië ArgentiniëDe dame op de fo to is een Nederlandse vrouw in Ar gentinië, die op Argentijnse manier vlees braadt. De Nederlandse vrouwen hebben zich bij de Argentijnse gewoonten aange past. Het vlees wordt boven gloeiende koolas geroosterd a la asado" zodat het een typische smaak krijgt. Als de Nederlanders gaan kamperen nemen ze, net als de Argentijnen een lapje vlees mee en roosteren het ter plaatse EEN WAARDIGE VIERING De kerstattributen moeten soms uit ijskast komen Kerst en Oudejaar. Twee gedenkdagen, die wy Nederlanders by voor keur vieren in (le intieme huiseiyke kring. Nochtans is dit by velen niet mogeiyk. Niet alleen omdat talloze die huiselijke kring het gezinsver band missen, maar ook omdat er nu eenmaal altyd mensen „onderweg" zyn. En dan denken we aan de duizenden aan boord van de schepen, die ergens ver van het vaderland een weg door ae golven zoeken. Hoe vieren zy hun Kerstmis en de jaarwisseling De grote Nederlandse scheepvaartmaatschappijen hebben zich het is een bekend feit een uitstekende reputatie in de wereld verworven, niet het minst door de goede verzorging, die de passagiers gegeven wordt. Dat Kerst en Nieuwjaar dus waardig gevierd worden, behoeft ons in het minst niet te verbazen. Vele weken voor de feestdagen, wordt in Amsterdam en Rotterdam, waar de grote kantoren dezer maat- schappy'en gevestigd zijn, al in ge dachten gespeeld met de viering de zer hoogtijdagen. Vanzelfsprekend wordt alle ruimte gelaten voor een religieus gedenken, maar daarnaast moet engros de gezelligheid van pas sagiers en bemanning thuis benaderd worden. In de weelderige salons zyn daar toe kerstbomen geplaatst. Honderden electrische kaarsjes verspreiden een gedempt licht. De bisschopwijn gaat rond en cadeautjes worden uitge deeld, onderwyl gezamelijk de kerst liederen worden gezongen. En dan is er natuurlyk het grote kerstdiner. Wekenlang al liggen de kalkoenen in de ijskast te wachten op dit hoogtepunt. En in de plumpud ding, die vanzelfsprekend ook niet ontbreekt, zyn surprises verborgen. Dit jaar zullen velen aan de kerstvie ring aan boord van een van de In- dië^boten een herinnering behouden door een fraaie zilveren Zeeuwse knoop, die middels de plumpudding hun eigendom werd. Sfeer en gezelligheid, daarnaar wordt op dit soort hoogtydagen gestreefd aan boord van de schepen. Die voor komen, dat de mensen gaan piekeren over thuis, waarnaar vanzelfsprekend juist op dit soort dagen op veraf ge legen plaatsen de gedachten willen uitgaan. Omdat niemand belang heeft by dat piekeren, worden de zinnen verzet met wat onschuldig vermaak, zoals men h etoolc genoten zou heb ben in de huiselyke kring. Inde vliegtuigen Niet alleen aan boord van de sche pen is in deze dagen een levendige kerstfeer te vinden. Ook aan boord van de vliegtuigen. Het interieur er door P. TEELING. van is met dennegroen, sparappels en kerstklokken opgefleurd. En de diep- vries-maaltyden die de laatste weken van December worden geserveerd door vaardige stewards en stewar desjes, zyn natuurlyk aangepast aan deze sfeer. Zo ontbreekt ook hier de plumpudding niet. Alleen, met het oog op het brandgevaar, wacht men er wel voor cr de vlam in te steken, zoals gebruikeiyk is in meer huisely ke kring. Maar ook zonde rdat mo gen we ervan overtuigd zijn, dat er gezelligheid zal heersen hoog in de wolken. Overigens is er rond deze feestda- fen toch ook nog Iets opmerkelijks y de luchtvaart. Eerste Kerstdag zal er namelijk niet één vliegtuig op Schiphol landen of de lucht in gaan. De practyk heeft geleerd, dat het luchtverkeer op deze dag zo mini maal is, dat bedryfsstilstand gerecht vaardigd is. Ook de 2e Kerstdag zal les anders dan in „die ou landjie' En dat schept (waarom zouden we het niet erkennen een ondefinieer baar gemis, dat op zulke dagen noch door de prachtige natuur, noch door materiële welstand vergoed wordt. Kindervriend De Zuid-Afrikaners hebben hun Father Christmas, een voor onze be grippen ietwat ongewone Sinter klaas, die het patent-recht van de Spaanse kindervriend met voeten treedt. Wy kunnen niet in hem gelo ven, we negeren hem. We hebben immers al twintig dagen geleden Twee lcatien te Grtjpskerke Walche renzorgden zelf voor een kerstbout- (Foto P.Z.C.) thuis, of in de Nederlandse Vereni ging, met de kinderen de verjaardag van de enige echte Sinterklaas ge vierd? Father Christmas blyft ons vreemd, ook al proberen de kinderen (kleine slimme diplomaten die ze zijn!) voordeel te trekken uit de dub bele kansen op speelgoed, die ze met de vasthoudendheid van schatgravers onophoudelijk onder onze aandacht brengen. De Afrikaners van „Boeren"-stam zuil neop de eerste Kesrtdag overaï hun eilaimerotfgldfeiiedenreytcmfwij hun grote familie-reünies houden; zij komen met plezier een reisje van duizend mill maken om tezamen met de ooms en tantes, de neefs en nig- gies het kolossale Kerstmaal van speenvarkens en schapenbouten eten. De Engelssprekenden zullen teza men en in vereniging ee ngroot gat slaan in de pluimveestapel, waarbij de hardste klap zal vallen in het ge slacht der kalkoenen. En wat zou hun Kerstmaal zyn als de plumpud ding ontbrak? Als het avond wordt zullen Afii- kaners en Engelsen elkaar vinden in het sportstadion, waar zy. gewajiend met brandende kaarsen, gaan luiste ren ndar de zang van duizenden kin deren, die getuigen zullen van Vrede op Aarde en van het Welbehagen in mensen, die van goeden wille zyn. Speelgoed Tienduizenden stukken speelgoed zullen gebracht worden naar de hui zen der kleurlingen, waar kroeskop- pige kinderen met verbaasde grote ogen het wonder van onbaatzuchti ge liefde zullen ondergaan, dat een maal pei jaar tot ben komt. Dit alles is mooi, o zeker. Maar de Kerstfeestviering in Zuid-Afrika blyft voor de Nederlander, ook al er kent hij de universaliteit van de Kerstgedachte, vreemd. Want: een Kerstfeest aan het strand of op een picnick-plek in het bos? nee. er gaat niets boven de intieme, huise lyke gezelligheid, die in Nederland juist in deze dagen haar hoogtepunt bereikt. Oor in afstand van sesduisend mvl wens ons jullie almal 'n baiê ge- seënde Kersfees en vir 1954 alles van die béste! KERSTFEEST IN BERLIJN. Op oud-vaderlandse wijze gevierd. Met de voorbereiding van het Kerstfeest werd hier in Berlijn en ook in de door de Sowjet-Unie bezette zóne van Duitsland reeds weken ge leden begonnen. Er wonen in Oost- Duitslanu maar 2000 Nederlanders, waarvan ongeveer de helft in Berlijn doch deze zijn meestal door grote af standen van elkaar gescheiden en zo slecht bemiddeld, dat tijdig met de bedelbeurs moet worden rondgegaan. Is het geld eenmaal binnen en dat is meestal enkele dagen vóór Kerst mis dan kan pas voor het feest worden ingekocht. Dit geschiedt door de gecombineerde weldadigheidscom missie van de twee Nederlandse ver enigingen alhier, namelijk „Neder land en Oranje" en „Hollandia". „Ne- uqi derland en Oranje" omvat de meer kapitaalkrachtige Nederlanders, maar dit verhindert niet, dat de sa menwerking tussen beide verenigin gen uitstekend is. In feite zyn het nun gecombineerde weldadigheids- commissie cn hot consulaat der Ne derlanden alhier, die de wereldlijke het op Schiphol niet druk zijn. Slechts een stuk of twintig toestellen van de Europese dienst zullen opstygen of landen, en maar vyf van het inter continentale verkeersnet. De nieuw jaarsdag heet in luchtvaartkringen een „slappe dag". Naar andere landen Wat het passagierstype betreft, de toeristenklasse trekt in deze periode van het jaar een duidelyk grotere be langstelling. In dit opzicht is er een parallel tussen luchtvaart en tou- ringcarbedryf. Ook de touringcaron dernemingen kunnen weer vol-actief zyn. Telkenjare zyn er mensen te vin den, die kennis willen maken met de kerstviering en oudejaarsavondge- bruiken in andere landen en voor een luttele som gelds ryden de luxe reis wagens de mensen naar Parijs, Brus sel en Dusseldorf, die in ware licht steden zyn veranderd. Wie uit iets royalere beurs kunnen putten, ver kiezen voor die kersttrip het vlieg tuig. De anderen nemen de bus. Qua mensentype ontlopen beide categorie- en elkaar echter niet veel. „Het zyn mensen, die gewoonlyk pas enkele dagen voor de feestdagen definitief beslissen, dat ze gaan", zei een reis bureau-expert ons. Waarmee we dan maar willen zeggen, dat we nog vol op de ty'd hebben om ons definitieve plan te makenOf nee. laten we dit jaar toch maar liever thuis blij ven. thuis zijn lijkt ons vrediger, gezelligerEn daar gaat het ten slotte immers om. kant van het Kerstfeest voor him re kening nemen. Het Kerstfeest heeft hier voor de Nederlanders echter ook een sterk godsdienstig karakter. Het wordt in Berlijn en de zóne nog op oud-vader landse wyze gevierd. Zo heeft hier nooit de Duitse gewoonte kunnen binnendringen, dat de avond vóór Kerstmis, de zogenaamde heilige avond, als een deel van het Kerst door L. J. van der BERK. feest werd beschouwd. Evenmin wor den door de Nederlanders by liet ge boortefeest van Christus geschenken gegeven, wat de Duitsers wel doen. Op de morgen van het Kerstfeest ko men de protestantse Nederlanders ongeveer 90 procent der kolonie bijeen in het zogenaamde Deense kerkje. Domina Ruys, de ziel der Ne derlandse protestantse gemeente ach ter het ijzeren gordijn, vertelt het Kerstverhaal, en de Nederlandse con sul, Millenaar spreekt een Kersther- denking uit. In de namiddag komen alle Nederlanders weer bijeen. Onder begeleiding van een strijkje worden Kerst- en Oud-Nederlandse liederen gezongen in de prachtig versierde zaal. Onderwyl wordt cacao gedron ken en deelt men kerstverhalen uit Dit jaar zal dit feest plaats vinden in de grote parochiezaal van, let wel, de katholieke Clemens-kerk, die tot dit doel door Pater Brenninkmeyer ter beschikking werd gesteld. Wel een bewys, dat het onder de Neder landers van beider confessie hier uit stekend harmonieert. Dit was ieder jaar het officieel program, maar dit keer staat het Kerstfeest nog sterker in het teken der Nederlandse kolonie. Ongeveer twee weken geleden werd hier name lijk het eerste vluchtelingenkamp on der Nederlandse leiding ingericht, dat een confessioneel belang beoogt. De vluchtelingen kunnen cr komen naaien, strijken, spelletjes doen en le zen. Zij verliezen er voor enkele uren de anonymiteit van het kampleven en ontmoeten er mensen, die zich werkelijk voor hun noden interesse ren. Ook heeft men dit jaar 800 Ne derlandse gezinnen weer verblyd met een prachtig Kerstblad. Het noemt zich: „De Open Deur" en bevat naast vele ontroerende Kerstverhalen onder andere ook reproducties van de Zwitserse schilder, Willy Fries, wiens kunst de betekenis van liet Kerstfeest juist nu, in onze dagen van tanks en atoombommen zo dras tisch, maar ook zo waardig vertolkt. De Nederlandse kolonie in Berlyn en Oost-Duitsland wenst U allen in het vaderland een gezegend en prettig Kerstfeest.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1953 | | pagina 8