Ook op Mettray branden
:ies in de kerstboom
de
lichtje
Kerstfeestviering op schepen
en in vliegtuigen
r
J
VELEN IN FRANKRIJK VIEREN
KERSTFEEST IN RESTAURANTS
r
J
IN ZUID-AFRIKA BEGINT
HET KERSTFEEST VROEG
r~
J
D
NEDERLANDS FEEST MET EEN
GODSDIENSTIG KARAKTER
12
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
DONDERDAG 24 DECEMBER 1953
FEEST IN EEN OPVOEDINGSGESTICHT
Alles wordt gedaan om de
Kerstdagen te veraangenamen
EEFDE. Wanneer de ruim 250 jongens van de Stichting Neder
lands Mettray, de Prot, Chr. opvoedingsinrichting te Eefde onder de ge
meente Gorssol in Gelderland, op de avond van de Tweede Kerstdag
rondom de Kerstboom in de kapel zyn geschaard, zullen zy door H. M.
de Koningin by de Kerstgeschiedenis uit Lucas 2 worden bepaald. Meen
niet, dat onze Landsvrouwe persooniyk de jongens van Mettray do ge
schiedenis van Christus' geboorte zal voorlezen. Neen, dat heeft men op
een andere fU7-© opgelost, en wel door middel van een gramofoonplaat.
Enkele jaren geleden is de lezing van het Kerstevangelie door H. M. de
Koningin tydens de viering van het Kerstfeest op paleis Soestdyk opge
nomen en ook Ned. Mettray is in het bezit gekomen van zulk een plnat.
De toespraak van onze vorstin heeft een diepe betekenis. En wel deze,
dat H. M. a.h.w. verbonden is met de bevolking van de Stichting.
„Kerstmis is een huiselyk feest",
zegt de directeur, de heer D. de
Bruin, „en dat wordt hier zoveel mo
gelijk geaccentueerd. Ook bij de voor
bereiding". Dat ligt in de lyn van de
opvoeding, waarbij getracht wordt de
jongens zoveel mogelijk het gemis
van het gezin te vergoeden. En hoe
is het met de Kerstdagen in het door
snee Nederlandse gezin gesteld?
Och. U weet het even goed als wy,
dat de gezinsleden op die dagen, als
het enigszins mogelijk is, bij elkaar
zijn in ae intimiteit van de huiskamer,
door J. TEYKEN
waar 's avonds de lichtjes van de
kerstboom worden ontstoken en de
aloude Kerstliederen worden gezon
gen.
In het grote gezin, dat Ned. Met
tray heet, is het niet anders. Het is
gebruikelijk, dat het Kerstfeest zo
veel mogelijk gezamenlijk wordt ge
vierd. Zeker, er gaan wel enkele pu
pillen met verlof, maar overigens
houdt de leiding de knapen maar het
liefst in de Stichting. Na de feestda-
fen is er gelegenheid voor het door-
rengen van verlof.
En hoe gaat het in de gezinnen in
de dagen, die aan Kerstmis vooraf
gaan U weet het zelf 'el met hoe
veel toewijding de kerstboom wordt
versierd en hoe getracht wordt de
huiskamer een passende entourage te
geven. Hier wat sparregroen, daar
een takje hulst, een aardig Kerstpot
je op tafel, Kerstklokken aan de
lamp, etc. Kijk, dat doen de jongens
van Mettray ook. De handigen onder
hen beijveren zich bovendien in het
vervaardigen van een stalletje, een
kerkje of iets van die aard, dat ver
licht kan worden en het effect ver
hoogt. Kunt U zich indenken dat de
jongens wat trots zijn op de versie
ring van hun woning, waar het dan
zo gezellig en intiem kan zyn. En
wanneer u onverhoopt eens op een
van de Kerstavonden over het grote
plein mocht dwalen, stralen in alle
woningen de lichtjes van de Kerst
boom. Dan klinken er de Kerstliede
ren, die ook op Mettray zo graag ge
zongen worden.
„In de dagen voor Kerstmis en tij
dens de feestdagen zijn de meeste
mensen anders dan.anders. Zo is het
ook met onze jongens", zegt de heer
De Bruin. „Zij zijn dan ingesteld op
ontvangen, niet uitsluitend wat het
materiële betreft, en zijn gevoelig
voor de betekenis van het Kerst
feest".
Zoals in elk gezin wordt op Met-
SLAKKEN EN ZWARTE KOFFIE.
Nederlandse dorpjes in
het Franse land!
Men moet. de ongeveer elfduizend Nederlanders, die permanent in Frank
rijk leven, verdelen in twee totaal verschillende groepen. Daar is in de eer
ste plaats de grote groep van landgenoten, die ergens in Frankryk wonen
maar die liun Nederlandse gewoonten trouw z\jn gebleven. Zij gaan by voor
keur mot. Nederlanders om, luisteren als het kan nog naar de radio in Hil
versum, zijn geabonneerd op Nederlandse kranten en zij leren nooit wer
kelijk goed Frans spreken. Zjj drinken melk in hun koffie, eten flinke hoe
veelheden aardappelen en vette jus. Alleen hebben ze geleerd wyn te drin
ken, want daar ontkomt geen enkele buitenlander \an in Frankrijk.
Hoe de Nederlanders hier hun
Kerstfeest zullen vieren hangt van
hun instelling ten opzichte van het
Franse leven af. De verschillende ei
gen kerken o" aniseren natuurlijk
speciale diensten. Vele landgenoten
gaan naar Nederland om het Kerst
feest bij familie te vieren. Anderen
gaan naar de indrukwekkende nacht
mis in de Notre Dame, waarvoor zo
veel belangstelling is, dat gelovigen
en ongelovigen broederlijk in de rij
staan.
En natuurlijk gaan velen van ons
ook .•eveillonneren, dat wil zeggen de
Kerstavond etend en drinkend in een
feestelijk versierd restaurant door
brengen.
Wanneer u Kerstmis als een typisch
De andere groep Nederlanders is
langzamerhand helemaal in het
Franse leven opgenomen. Zij zijn net
gaan leven als het volk dat hun gast
vrijheid verleent, zweren bij knoflook,
slakken en zwart# koffie, winden zich
op over de politiek, lezen met graag
te de smakelijk opgediende moorden
in de boulevardbladen en na jaren
kunnen zij hun moedertaal werkelijk
niet meer zonder een licht accent
spreken.
Weinig aanpassing
Wat de grootste groep is valt moei-
lök te zeggen maar het is een alge
meen bekend feit, dat wij Nederlan
ders in het buitenland heel moeilijk
assimileren. Wij zijn zulke autoritei
ten, dat wij ons niet bij onze omgeving
door JAN B RUS SE
aanpassen, maar willen, dat onze om
geving zich bij ons aanpast,
geving zich by ons aanpast. En zo zijn
er in de buurt van Sens, ruim honderd
kilometer ten Zuiden van Parijs
bijna Nederlandse dorpen te vinden.
Daar hebben zich zovele boeren uit
ons land gevestigd dat heel het dorp
vernederlandst is; met een Nederland
se school, een Nederlandse dominee
en Nederland 2 werktijden.
Hiermede verschillen wij b.v. zeer
sterk van de honderdduizenden Ita
lianen en Spanjaarden, die Frankrijk
tot hun tweede vaderland gekozen
h" ')ben en die binnen enkele jaren
to'.aal verfransen. Hun kinderen, die
in Frankrijk geboren worden leren
zelfs geen Italiaans "of Spaans meer.
De clubs
Een aantal van de Nederlanders in
Frankrijk is ondergebracht in niet
minder dan zes verschillende bonden
of clubs. De Katholieken hebben hun
eigen vereniging. I e Protestanten
hebben zich verdeeld in drie verschil
lende kerken en verenigingen. Dan is
er nog de Boerenbond en de Neder
landse vereniging in Frankryk. Deze
laatste is verreweg de grootste en zij
is de enige die vogels van diverse plui
mage herbergt. De Nederlandse vere
niging b eft duizend leden, geeft een
mcandorgaan uit „Onder Ons" gehe
ten en organiseert met Sinterklaas en
op de verjaardag van onze Konin
gin drukbezochte feesten. Bovendien
heeft de Vereniging een flinke Neder
landse bibliotheek, een zaaltje waar
men eens in de maand by elkaar komt
en een centraal adres op ons consu
laat. De Boprenbond is meer een soort
va!: - ••«migi""T voor Nederlandse land-
bouv s in Frankrijk; de andere ge-
meer "-happen zijn vooral rondom een
religieus ideaal gevormd.
tray alles gedaan om de Kerstdagen
te veraangenamen. Er wordt dan heel
wat van de leiding gevraagd, maar
dat doet zn met plezier.
De avona voor Kerstmis wordt ge
zellig en wijdingsvol In de groepen
doorgebracht.
Wanneer op de morgen van de
Eerste Kerstdag de Kerstklokken
over Mettray luiden verzamel, de be
volking van de Stichting zich m de
kapel met de Kerstboom. Baas Kluin,
de opzichter van de werkplaatsen, be
speelt het orgel.
„Destyds hielden we een Kerst
nachtdienst van 11—12 uur" vertelt
de heer De Bruin. „Maar daar zqn
wij mee opgehouden. Je hebt dan het
gevoel of het Kerstfeest voorbij en
alle spanning weg is".
's Avonds zijn de jongens weer in
de groepen bijeen.
Op de avond van de Tweede Kerst
dag verzamelen, zy en de leiding zich
weer in de kapel, rond de verlichte
Kerstboom. Zy zullen daar luisteren
naar de stem van onze Koningin en
naar het Kerstverhaal van mej. van
Oostveen. Maar ook de jongens heb
ben hun aandeel in de dienst. Een
jongenskoor zal zich laten horen en
de samenzang vormt een onderdeel
van het programma.
Rest nog de Zondag.
„Dan worden de restantjes opge
maakt", zegt de directeur. Het wordt
dus nóg eens lekker „kaaien", want
voor de feestdagen komt er wat ex
tra's op tafel. En dat zo'n extraatje
gewaardeerd wordt, is vanzelfspre
kend. Ook op Mettray wordt een keu
rige Kersttafel aangericht met alles
wat daarbij behoort.
Dat zal in de keuken weer heel wat
drukte geven, want al dat bakken en
braden voor zo'n groot gezin is niet
in een ommezien gebeurd. De kok en
de bakker staan echter hun manne
tje en kunnen rekenen op de hulp van
ae pupillen.
Drie dagen alle jongens de hele dag
thuis. Dat wil zeggen dat het spreek
woord „Ledigheid is des duivels oor
kussen" geen toepassing mag vinden.
Voor voldoende ontspanning wordt
dan ook gezorgd.
Zo'n feest kost geld. En daarom
wordt elk jaar een grootscheepse col
lecte op touw gezet. Keurige folders
vinden hun weg door heel Nederland.
De resultaten -zijn behoorlijk. Uit de
opbrengst worden ook andere dingen
gefinancierd, waartoe men anders
niet in staat zou zijn.
Met Oud en Nieuw, dat op Mettray
ook in een echt huiselijke sfeer wordt j
gevierd, gaan veel jongens naar huis.
ie collecte-opbrengst stelt de Stich
ting in staat de reiskosten te dragen.
En ook voor de zomerkampen (dit
jaar hebben de jongens onvergete-
lyke dagen doorgebracht in de on
middellijke nabyheid van het kasteel
Staverden) wordt er uit geput. Hoe
veel plezier zy daar hebben moet U
maar eens aan de heer Vaags vragen.
Hy is de „ziel" van de kampen en
heeft albums vol foto's over ae bele-
venissen van „zyn jongens.
Kerstdagen en Nieuwjaar vormen i
hoogtepunten in het leven in Mettray.
huiselji feest beschouwt zult u zich
over die uithuizigheid op de avond
van de vU en twintigste misschien
verwonderen.
Maar de gewoonte wil dat hier ,nu
eenmaal en ik moet u bekennen dat ik
ook gewend ben deze gewoonte te res
pecteren. Wie in Parijs woont en van
die grote grijze stad houdt, besChouwt
heel die hoofdstad met zyn straten en
zijn boulevards, zyn clubs en zijn res
taurants als zijn thuis. Vandaar dat
een echte Parijzenaar zich in een res
taurant, waar hy gaat eten om zyn
vrouw eens een avondje keukenvacan-
tie te geven volkomen thuis voelt.
Reveillonneren is ook dit jaar weer
een kostbare geschiedenis. Het kost
u van acht gulden in de buurtrestau-
rants tot drie honderd gulden in de
cabarets langs de Champs Elysées. En
toch zal het overal vol zijn, want Père
Noel doet de frankjes op die ene
Kerstdag, welke de Fransen kennen,
lustig rollen.
ZANGKOREN IN DE NACHT
Nergens is het zo gezellig
als „thuis" in Nederland
In Zuid-Afrika vallen de Kerstdagen in het hartje van de zomer. In De
cember (de vacantiernaam! bij uitnemendheid) kan het hier gloeiend warm
zijn. En dus kan hier van de Kerstsfeer, die aan de laatste week van het
stervende jaar in Nederland zulk een eigenaardige bekoring geeft, reeds uit
dien hoofde geen sprake zyn. Dientengevolge voelen de dertigduizend Ne
derlanders zich hier in deze dagen eigenlyk een jeetje onwennig. Ook zy,
die zich reeds volkomen hebben aangepast, weten met de Kerstdagen maar
moeilyk raad. Men wil juist in deze dagen de tradities van „thuis" hand
haven, maar men weet niet goed, hoe men ze in zal passen in de zo to
taal andere omstandigheden.
Kerstmis in Zuid-Afrika heeft om
te beginnen, het grote nadeel dat het
veel te vroeg begint. Want 's mor
gens om drie of vier uur trekken er
reeds kleine zangkoren van huis tot
huis en om zes of zeven uur worden
zij gevolgd door de schetterende
hoempa-orkesten der kleurlingen.
Koek en wyn zullen ook dit jaar weer
het loon voor hun muzikale inspan
ning zijn en naarmate de koperbla
zers meer tractaties verwerkt heb
ben zal de kwaliteit van hun concert
gaan dalen
Zo vreemd als het begin, zo onge
woon verloopt voor de Nederlander
ook de rest. Wie ter kerk gaat, zal
hetzelfde Kerstevangelie horen, zn
het dan in het Afrikaans of in het
dooi A. KAPTEIN.
Op pag. 10 in dit blad is een artikel
opgenomen over Kerstfeest in Pata-
gonië ArgentiniëDe dame op de fo
to is een Nederlandse vrouw in Ar
gentinië, die op Argentijnse manier
vlees braadt.
De Nederlandse vrouwen hebben zich
bij de Argentijnse gewoonten aange
past. Het vlees wordt boven gloeiende
koolas geroosterd a la asado" zodat
het een typische smaak krijgt. Als de
Nederlanders gaan kamperen nemen
ze, net als de Argentijnen een lapje
vlees mee en roosteren het ter plaatse
EEN WAARDIGE VIERING
De kerstattributen moeten
soms uit ijskast komen
Kerst en Oudejaar. Twee gedenkdagen, die wy Nederlanders by voor
keur vieren in (le intieme huiseiyke kring. Nochtans is dit by velen niet
mogeiyk. Niet alleen omdat talloze die huiselijke kring het gezinsver
band missen, maar ook omdat er nu eenmaal altyd mensen „onderweg"
zyn. En dan denken we aan de duizenden aan boord van de schepen, die
ergens ver van het vaderland een weg door ae golven zoeken. Hoe vieren
zy hun Kerstmis en de jaarwisseling
De grote Nederlandse scheepvaartmaatschappijen hebben zich het is
een bekend feit een uitstekende reputatie in de wereld verworven, niet
het minst door de goede verzorging, die de passagiers gegeven wordt. Dat
Kerst en Nieuwjaar dus waardig gevierd worden, behoeft ons in het minst
niet te verbazen.
Vele weken voor de feestdagen,
wordt in Amsterdam en Rotterdam,
waar de grote kantoren dezer maat-
schappy'en gevestigd zijn, al in ge
dachten gespeeld met de viering de
zer hoogtijdagen. Vanzelfsprekend
wordt alle ruimte gelaten voor een
religieus gedenken, maar daarnaast
moet engros de gezelligheid van pas
sagiers en bemanning thuis benaderd
worden.
In de weelderige salons zyn daar
toe kerstbomen geplaatst. Honderden
electrische kaarsjes verspreiden een
gedempt licht. De bisschopwijn gaat
rond en cadeautjes worden uitge
deeld, onderwyl gezamelijk de kerst
liederen worden gezongen.
En dan is er natuurlyk het grote
kerstdiner. Wekenlang al liggen de
kalkoenen in de ijskast te wachten
op dit hoogtepunt. En in de plumpud
ding, die vanzelfsprekend ook niet
ontbreekt, zyn surprises verborgen.
Dit jaar zullen velen aan de kerstvie
ring aan boord van een van de In-
dië^boten een herinnering behouden
door een fraaie zilveren Zeeuwse
knoop, die middels de plumpudding
hun eigendom werd.
Sfeer en gezelligheid, daarnaar wordt
op dit soort hoogtydagen gestreefd
aan boord van de schepen. Die voor
komen, dat de mensen gaan piekeren
over thuis, waarnaar vanzelfsprekend
juist op dit soort dagen op veraf ge
legen plaatsen de gedachten willen
uitgaan. Omdat niemand belang heeft
by dat piekeren, worden de zinnen
verzet met wat onschuldig vermaak,
zoals men h etoolc genoten zou heb
ben in de huiselyke kring.
Inde vliegtuigen
Niet alleen aan boord van de sche
pen is in deze dagen een levendige
kerstfeer te vinden. Ook aan boord
van de vliegtuigen. Het interieur er
door P. TEELING.
van is met dennegroen, sparappels en
kerstklokken opgefleurd. En de diep-
vries-maaltyden die de laatste weken
van December worden geserveerd
door vaardige stewards en stewar
desjes, zyn natuurlyk aangepast aan
deze sfeer. Zo ontbreekt ook hier de
plumpudding niet. Alleen, met het
oog op het brandgevaar, wacht men
er wel voor cr de vlam in te steken,
zoals gebruikeiyk is in meer huisely
ke kring. Maar ook zonde rdat mo
gen we ervan overtuigd zijn, dat er
gezelligheid zal heersen hoog in de
wolken.
Overigens is er rond deze feestda-
fen toch ook nog Iets opmerkelijks
y de luchtvaart. Eerste Kerstdag
zal er namelijk niet één vliegtuig op
Schiphol landen of de lucht in gaan.
De practyk heeft geleerd, dat het
luchtverkeer op deze dag zo mini
maal is, dat bedryfsstilstand gerecht
vaardigd is. Ook de 2e Kerstdag zal
les anders dan in „die ou landjie'
En dat schept (waarom zouden we
het niet erkennen een ondefinieer
baar gemis, dat op zulke dagen noch
door de prachtige natuur, noch door
materiële welstand vergoed wordt.
Kindervriend
De Zuid-Afrikaners hebben hun
Father Christmas, een voor onze be
grippen ietwat ongewone Sinter
klaas, die het patent-recht van de
Spaanse kindervriend met voeten
treedt. Wy kunnen niet in hem gelo
ven, we negeren hem. We hebben
immers al twintig dagen geleden
Twee lcatien te Grtjpskerke Walche
renzorgden zelf voor een kerstbout-
(Foto P.Z.C.)
thuis, of in de Nederlandse Vereni
ging, met de kinderen de verjaardag
van de enige echte Sinterklaas ge
vierd? Father Christmas blyft ons
vreemd, ook al proberen de kinderen
(kleine slimme diplomaten die ze
zijn!) voordeel te trekken uit de dub
bele kansen op speelgoed, die ze met
de vasthoudendheid van schatgravers
onophoudelijk onder onze aandacht
brengen.
De Afrikaners van „Boeren"-stam
zuil neop de eerste Kesrtdag overaï
hun eilaimerotfgldfeiiedenreytcmfwij
hun grote familie-reünies houden; zij
komen met plezier een reisje van
duizend mill maken om tezamen met
de ooms en tantes, de neefs en nig-
gies het kolossale Kerstmaal van
speenvarkens en schapenbouten eten.
De Engelssprekenden zullen teza
men en in vereniging ee ngroot gat
slaan in de pluimveestapel, waarbij
de hardste klap zal vallen in het ge
slacht der kalkoenen. En wat zou
hun Kerstmaal zyn als de plumpud
ding ontbrak?
Als het avond wordt zullen Afii-
kaners en Engelsen elkaar vinden in
het sportstadion, waar zy. gewajiend
met brandende kaarsen, gaan luiste
ren ndar de zang van duizenden kin
deren, die getuigen zullen van Vrede
op Aarde en van het Welbehagen in
mensen, die van goeden wille zyn.
Speelgoed
Tienduizenden stukken speelgoed
zullen gebracht worden naar de hui
zen der kleurlingen, waar kroeskop-
pige kinderen met verbaasde grote
ogen het wonder van onbaatzuchti
ge liefde zullen ondergaan, dat een
maal pei jaar tot ben komt.
Dit alles is mooi, o zeker. Maar de
Kerstfeestviering in Zuid-Afrika
blyft voor de Nederlander, ook al er
kent hij de universaliteit van de
Kerstgedachte, vreemd. Want: een
Kerstfeest aan het strand of op een
picnick-plek in het bos? nee. er
gaat niets boven de intieme, huise
lyke gezelligheid, die in Nederland
juist in deze dagen haar hoogtepunt
bereikt.
Oor in afstand van sesduisend mvl
wens ons jullie almal 'n baiê ge-
seënde Kersfees en vir 1954 alles
van die béste!
KERSTFEEST IN BERLIJN.
Op oud-vaderlandse wijze
gevierd.
Met de voorbereiding van het
Kerstfeest werd hier in Berlijn en ook
in de door de Sowjet-Unie bezette
zóne van Duitsland reeds weken ge
leden begonnen. Er wonen in Oost-
Duitslanu maar 2000 Nederlanders,
waarvan ongeveer de helft in Berlijn
doch deze zijn meestal door grote af
standen van elkaar gescheiden en zo
slecht bemiddeld, dat tijdig met de
bedelbeurs moet worden rondgegaan.
Is het geld eenmaal binnen en dat
is meestal enkele dagen vóór Kerst
mis dan kan pas voor het feest
worden ingekocht. Dit geschiedt door
de gecombineerde weldadigheidscom
missie van de twee Nederlandse ver
enigingen alhier, namelijk „Neder
land en Oranje" en „Hollandia". „Ne-
uqi
derland en Oranje" omvat de meer
kapitaalkrachtige Nederlanders,
maar dit verhindert niet, dat de sa
menwerking tussen beide verenigin
gen uitstekend is. In feite zyn het
nun gecombineerde weldadigheids-
commissie cn hot consulaat der Ne
derlanden alhier, die de wereldlijke
het op Schiphol niet druk zijn. Slechts
een stuk of twintig toestellen van de
Europese dienst zullen opstygen of
landen, en maar vyf van het inter
continentale verkeersnet. De nieuw
jaarsdag heet in luchtvaartkringen
een „slappe dag".
Naar andere landen
Wat het passagierstype betreft, de
toeristenklasse trekt in deze periode
van het jaar een duidelyk grotere be
langstelling. In dit opzicht is er een
parallel tussen luchtvaart en tou-
ringcarbedryf. Ook de touringcaron
dernemingen kunnen weer vol-actief
zyn. Telkenjare zyn er mensen te vin
den, die kennis willen maken met de
kerstviering en oudejaarsavondge-
bruiken in andere landen en voor een
luttele som gelds ryden de luxe reis
wagens de mensen naar Parijs, Brus
sel en Dusseldorf, die in ware licht
steden zyn veranderd. Wie uit iets
royalere beurs kunnen putten, ver
kiezen voor die kersttrip het vlieg
tuig. De anderen nemen de bus. Qua
mensentype ontlopen beide categorie-
en elkaar echter niet veel. „Het zyn
mensen, die gewoonlyk pas enkele
dagen voor de feestdagen definitief
beslissen, dat ze gaan", zei een reis
bureau-expert ons. Waarmee we dan
maar willen zeggen, dat we nog vol
op de ty'd hebben om ons definitieve
plan te makenOf nee. laten we
dit jaar toch maar liever thuis blij
ven. thuis zijn lijkt ons vrediger,
gezelligerEn daar gaat het ten
slotte immers om.
kant van het Kerstfeest voor him re
kening nemen.
Het Kerstfeest heeft hier voor de
Nederlanders echter ook een sterk
godsdienstig karakter. Het wordt in
Berlijn en de zóne nog op oud-vader
landse wyze gevierd. Zo heeft hier
nooit de Duitse gewoonte kunnen
binnendringen, dat de avond vóór
Kerstmis, de zogenaamde heilige
avond, als een deel van het Kerst
door L. J. van der BERK.
feest werd beschouwd. Evenmin wor
den door de Nederlanders by liet ge
boortefeest van Christus geschenken
gegeven, wat de Duitsers wel doen.
Op de morgen van het Kerstfeest ko
men de protestantse Nederlanders
ongeveer 90 procent der kolonie
bijeen in het zogenaamde Deense
kerkje. Domina Ruys, de ziel der Ne
derlandse protestantse gemeente ach
ter het ijzeren gordijn, vertelt het
Kerstverhaal, en de Nederlandse con
sul, Millenaar spreekt een Kersther-
denking uit. In de namiddag komen
alle Nederlanders weer bijeen. Onder
begeleiding van een strijkje worden
Kerst- en Oud-Nederlandse liederen
gezongen in de prachtig versierde
zaal. Onderwyl wordt cacao gedron
ken en deelt men kerstverhalen uit
Dit jaar zal dit feest plaats vinden
in de grote parochiezaal van, let wel,
de katholieke Clemens-kerk, die tot
dit doel door Pater Brenninkmeyer
ter beschikking werd gesteld. Wel
een bewys, dat het onder de Neder
landers van beider confessie hier uit
stekend harmonieert.
Dit was ieder jaar het officieel
program, maar dit keer staat het
Kerstfeest nog sterker in het teken
der Nederlandse kolonie. Ongeveer
twee weken geleden werd hier name
lijk het eerste vluchtelingenkamp on
der Nederlandse leiding ingericht,
dat een confessioneel belang beoogt.
De vluchtelingen kunnen cr komen
naaien, strijken, spelletjes doen en le
zen. Zij verliezen er voor enkele uren
de anonymiteit van het kampleven
en ontmoeten er mensen, die zich
werkelijk voor hun noden interesse
ren. Ook heeft men dit jaar 800 Ne
derlandse gezinnen weer verblyd met
een prachtig Kerstblad. Het noemt
zich: „De Open Deur" en bevat naast
vele ontroerende Kerstverhalen onder
andere ook reproducties van de
Zwitserse schilder, Willy Fries,
wiens kunst de betekenis van liet
Kerstfeest juist nu, in onze dagen
van tanks en atoombommen zo dras
tisch, maar ook zo waardig vertolkt.
De Nederlandse kolonie in Berlyn en
Oost-Duitsland wenst U allen in het
vaderland een gezegend en prettig
Kerstfeest.