Pijpleidingen in aanleg dwars
door West-Europa
E
ntsmet
Het soda-project van Delfzijl
nog steeds in studie
R 12
L
mond
NEDERLAND HEEFT IN 1956
EEN MODERNE VLOOT
ROTTERDAM IN VERWEER TEGEN
UITZONDERINGSTARIEVEN
DONDERDAG 19 NOVEMBER 1953
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
VEERTIEN LANDEN WERKEN SAMEN (lil)
Wordt het geen tijd, dat er een
NAT O-parlement komt?
PAKIJS Voor het einde van d»t jaar zullen op het Europese vasteland
binnen de grenzen der NATO-landen 120 vliegvelden gereed zijn. En men is
begonnen ze onderling èn met een aantal havens te verbinden door middel
van pijpleidingen. Het z.g. pjjpleidingsprogramma, waaraan op het ogen
blik wordt gewerkt, is één der belangrijkste onderdelen van het werk der
afdeling Infrastructuur. Het woord is onvertaalbaar en van het begrip is
moeilijk een omschrijving te geven. Men zou kunnen zeggen, dat de Infra
structuur doende is het XATO-licliaam aderen en zenuwen te geven, de voor
waarden te scheppen voor een goede functionnering van de militaire samen
werking. Als men weet wat daar allemaal voor komt kijken is het duidelijk
waarom er in volle vredestijd een gemeenschappelijke leiding van grote
betekenis is.
De kracht van het aantal verbon
den legers ligt nu eenmaal niet in het
optelsommetje van de gezamenbjke
divisies, zij ligt in de hechtheid van
de samenwerking. En die hechtheid
berust op twee dingenbegrip en
verbinding. Met het wederzijds be
grip is men al een heel eind opge
schoten. Men weet nu, dat een Griek
se divisie iets anders is dan een
Deense, dat een mobilisatie eenheid
een nóg rekbaarder begrip is, men
weet dat een Turks soldaat per jaar
aan voedsel en kleding 700 gld. kost en
een Amerikaans soldaat 35.000 gld.
En men heeft allang uitgerekend, dat
men niet moet proberen alles gelijk
te schakelen. En tóch moet er een
hechte samenwerking zijn.
Opbellen
Over verbindingen gesproken, als
een Noorse zeeman in Le Havre te
recht komt en hij moet zijn reder
spreken, die te Hammerfest woont,
dan komt zijn glasheldere interlocale
telefoongesprek binnen twintig minu
ten door. Maar als een Turks koop
man te Athene logeert, behoeft hij
niet te proberen Istanboel op te bel
len, want tussen die twee steden be
staat eenvoudig geen verbinding. En
doet hij zaken met Parijs, dan moet
hij op de klok letten, want het tele
foonverkeer Athene-Parijs beperkt
zich tot twee uur per etmaal. Er man
keert dus wel een en ander aan de
telefoonverbindingen; de genoemde
voorbeelden zijn er enige uit zeer ve
le. Als eenvoudig burger heeft men
zich bij zulke dingen neer te leggen,
maar lord Ismay mag er ambtshalve
geen genoegen mee nemen. Toen het
vraagstuk der telefoonverbindingen
ter sprake kwam in de NATO-raad,
heeft hij opdracht gegeven na te
gaan hoe de vork in de steel zit. Nu
beschikt de Infrastructuur de werk
programma's voor de eerstkomende
twintig jaar van alle nationale en
particuliere telefoondiensten. Voor
een deel zijn die op aanwijzingen
vanwege de NATO gewijzigd. Men
kan er zeker van ztfn, dat het aantal
lacimes snel afneemt, zodat men wel
dra zal kunnen spreken van één
Westeuropees telefoonnet.
Pijpleidingen en telefoonlijnen,
bloedaderen en zenuwen. En nog veel
meer. De coördinatie der productie
behoort er ook toe, althans van de
militaire productie. Men weet in welk
feval men een nieuwe fabriek moet
oen bouwen en waar die moet ko
men, en men weet ook wanneer het
't verstandigst is een bestaande fa
briek uit te breiden. Men weet ook
waar precies de knelpunten liggen en
men kan derhalve van Parijs uit de
off-shore-procurement-autoriteiten
te Washington nauwkeurig adviseren
het ene land in Europa met dit en
het andere met dat bij te staan.
Ingrijpen
De Infrastructuur is enerzijds een
studiecomité, dat gegevens verza
melt en adviezen geeft, anderzijds
een instelling, die zelf uitgaven kan
doen Haar werk is van militair, be
lang," maar van civiele aard. Dat is
kenmerkend voor de ontwikkeling
van de NATO, die aanvankelijk uit
sluitend beoogde een gezamenlijke
generale staf en een gemeenschappe
lijk commando in te richten, maar die
door de behoeften van die staf en dat
commando gedwongen werd zich met
allerlei dingen te gaan bezig houden.
Vandaar het Jaarlijks Overzicht.
Vandaar de Infrastructuur. Vandaar
nog tal van andere afdelingen, die
Advertentie)
tegen rheumatlek
Doeltreffend
Onschadelijk
Gemakkelijk In lm nemen
Practisch smaakloos
Tegen spiers xenuw- en gewrichto-
rheumatrèk, spft, ischias, lumbago, ver
koudheden en pijnen. Het feit. dat
ia R 12 (Salicylamide) de voor de
nevenverschijnselen verantwoordelijke
stmrgrqep ontbreekt maakt het mo
gelijk de voorgeschreven dosis zonder
bezwaar in te nemeni
Kaurverpakking, mh. dS tabletten.
Gld. 3.20. Verkrijgbaar bij apothekers
cfl drogisten.
Neerstortend vliegtuig grijpt
parachutisten
Vijftien doden
Een neerstortend Amerikaans
transportvliegtuig van het type Q 19,
een z.g. vliegende verhuiswagen,
heeft Dinsdag in zijn val tenminste
zeven parachutisten gedood, die hul
peloos aan hun parachutes hangend
het gevaarte op zich af zagen komen.
Voorts kwamen acht inzittenden van
hel toestel om het leven. De C 19
nam deel aan oefeningen van para
chutisten bij fort Bragg in Noord-
Carolina.
hoe langer hoe verder ingrijpen in de
maatschappelijke structuur van
West-Europa. Voedselvoorziening en
brandstofdistributie, brandweeruit
rusting en werkverschaffing, binnen
vaart en radioprogramma's behoren
reeds lang tot de invloedsfeer van de
NATO-raad.
Eert gevaar
Daar steekt een gevaar in. De NA
TO-raad treedt op als een regering,
zeide ons lord Ismay woordelijk, toen
wij hem bezochten. Het is echter een
regering zonder parlement. En zij
mag dan geen supernationaal gezag
opeisen, zij neemt wel supranationale
maatregelen. De controle op die
maatregelen geschiedt slechts indi
rect door middel van de nationale
parlementen, die vermoedelijk slechts
summier worden ingelicht. En dan
nog: zij zijn in feite niet in staat het
NATO-beleid om te buigen, omdat
zij alleen staan. Als vanzelf rijst dan
ook de vraag: wordt het geen tijd.
dat er een NATO-parlement in het
leven wordt geroepen? Althans een
algemene vergadering, waarin de
grote lijnen van het beleid openlijk in
bespreking komen Het is maar een
idee
Bouwplannen te
Rotterdam
Binnen enkele maanden zullen te
Rotterdam o.m de meeste noodge
bouwen op Dijkzigt, alsmede de nood-
winkels voor de Rotterdamse Bank
aan 'de Coolsingel en die aan de Goud-
sesingel worden afgebroken. Ook de
resterende noodwinkels zullen succes
sievelijk verdwijnen.
Voor alle beschikbare terreinen
langs de Coolsingel zijn bouwplannen
in voorbereiding, met uitzondering
van het gedeelte ten Noorden van de
hoekbebouwing van het Stadhuis
plein.
De bouwgrond aan Weena- en Hof
plein moet in principe worden gere
serveerd voor de bouw van hotels e.d.
en grote kantoren met winkels en
restaurants op de begane grond.
fAdvertentie
DE DERDE NATO-MOGENDHEID
Overwegend klein
materiaal
(Van onze Haagse redactie)
Hr. Ms. Kruiser De Ruyter is het
eerste kapitale schip van het Neder
landse vlootprogram, dat ogeleverd
wordt.
Nederland is bezig voor wat
vlootsterkte betreft, de derde plaats
te bezetten onder de Nato-landen. Het
zal die plaats delen met Frank ryk,
dat wel een grotere tonnage heeft,
maar waarvan de vloot geen grotere
svechtswaarde heeft, omdat het
materiaal niet modern meer
Ons land zal omstreeks 1956 be
schikken over de modernste vloot ter
wereld. Moderner zelfs dan die van
Amerika en Engeland, al blijven deze
landen in het Nato-verband voor wat
hun vlootkracht betreft op de 1ste en
2e plaats staan.
In 1956 mogen we rekenen, dat ge
reed gekomen zijn:
twaalf onderzeebootjagers, die de na
men zullen dragen van de Nederland
se provincies (alleen Noord, en Zuid-
Holland samen zullen „Holland" he
ten) en van de steden Amsterdam en
Rotterdam; vier onderzeeboten de
bekende drie-cylinder boten van revo-
lutionnaire conceptie; vjjf partonille-
vaartuigen; twee-en-dertig mijnenve
gers van Nederlandse werven; veer
tien mijnenvegers van Amerikaanse
werven; zes grote mjjnenleggers en
zeven fregatten, beide laatste catego
rieën eveneens van Amerikaanse
werven.
Drie opnemingsvaartuigen van Ne.
derlandse origine (Hr. Ms. „Luymis",
„Snellius" en „Zeefakkel"), alsmede
drie mijnenvegers van de Amerikaan
se bestelling (Hr. Ms. Beemster, Be-
dum en Borculo) kwamen reeds ge
reed.
De nettenlegger „Cerberus" en de
hypermoderne onderzeeboten „Wal
rus" en „Zeeleeuw" kreeg de Ko
ninklijke Marine te leen van Amerika.
Zes fregatten, alsmede een squadron
„Harpoon"-lange-afstand-patroulle
vliegtuigen en een squadron „Aven-
?era'-onderzeeboot-bestrijdin°'svlieg-
uigen deed Amerika ons sinds de be
vrijding cadeau.
Een Squadron „Neptunus"-lange-
afstand-patrouillevliegruigen zijn we
nog wachtende.
We mogen deze snélle ontwikkeling
van de Nederlandse vloot tot modern
ste vloot ter wereld tenslotte nog zien
„De Auto" bestaat 50 jaar
Het wekelijks verschijnend orgaan
van de Koninklijke Nederlandse Auto
mobiel Club, „De Auto", bestaat 50
jaar. Het fraai uitgevoerde jubileum
nummer is geheel gewijd aan de ont
wikkeling van de automobiel en het
wegverkeer gedurende de jaren, dat
het blad verschijnt. Er is in een halve
eeuw zeer veel veranderd, zoals dan
ook uit de artikelen en de talloze illu
straties blijkt.
Deze bijzondere uitgave, ingeleid
mat een gelukwens van Z.K.H. Prins
Bernhard, bevat onder meer een arti
kel over de legendarische Spijker-au
tomobiel, een m ons land vervaardig
de klassewagen uit vroeger tijden. In
de Spijkerwerkplaatsen werd de Gou
den Koets gebouwd, waarin H. M. de
Koningin op Prinsjesdag rijdt.
Vele automobilisten en zij, die ge-
interesseerd zijn in het vervoermiddel
van onze tijd, vinden in deze jubileum
uitgave een keur van wetenswaardig
heden.
tegen de achtergrond van andere
voorzieningen, die ons land als Nato-
land getroffen heeft. Dan denken we
aan de nieuwe haven van Den Helder,
die inderdaad een grote Marinehaven-
worden, maar we denken ook aan de
'•■opbouw van het Marinevliegkamp'
Valkenburg, dat in Nato-verband het
praedicaat A-veld draagt
Wellicht zullen er mensen ziin, die
zich afvragen, waarom dit alles nu
nodig is, waar het toch zoveel geld
kost, dat stellig op vredelievender
wijze zou kunnen worden aangewend.
Het antwoord is eenvoudig.
Een leger, welks aanvoerlijnen niet
beveiligd zijn, en dus in minder dan
geen tijd zonder aanvoer zou zitten,
kan geen dag standhouden. En men
mag aannemen, dat de aanvoerlijnen
bij een eventuele strijd op zee zullen
liggen. Beveiliging daarvan zonder
een moderne vloot is dus onmogelijk.
^^*W\*WVWWWWV\A^
Millioenen
Het is ondoenlijk om een be
schrijving te geven van de
werkzaamheden van alle afde
lingen der NATO. Daarom vol
staan wij, wat de civiele kant
betreft, met twee: het Jaarlijks
Overzicht en de Infrastructuur.
Over laatstgenoemde instellin
gen vandaag het één en an
der. Inderdaad, niet meer dan
het één en ander. Het is een af
deling, die uitsluitend in mil
lioenen rekent en dan nog met
duizelingwekkende getallen
goochelt.. Zouden wij alles wil
len vertellen wat hierover te
vertellen zou zijn, dan zouden
wij niet voldoende hebben aan
één krant zelfs.
Zondagswet afgekondigd
In het Staatsblad is afgekondigd de
wet van 15 October j.l., houdende na
dere voorschriften ter wegneming van
beletsels voor de viering van en ter
verzekering van de openbare rust op
Zondag en enige Christelijke feestda
gen (Zondagswet).
De oude Zondagswet (van 1 Maart
1815) komt te vervallen, wanneer de
nieuwe wet in werking treedt, dit is
20 dagen na de dag van afkondiging.
GEEN NATIONALE HAVENPOLIT1EK
Amsterdam geeft slecht voorbeeld
Andere landen en havens trachten nog steeds het vervoer langs kunstmatige
weg van Rotterdam af te leiden. Duitsland doet- dit met bijzondere spoorweg
tarieven, zowel voor Duits- als voor Oostenrijks verkeer, België door zijn
Rijnvaartpremies en Amsterdam door zqn uitzonderingstarieven op zee- eii
binnenhavengeld. Het Rijn ver keer wordt voorts nog belemmerd door het ver
bod aan de Nederlandse schepen aan het binnenlands-Duitse verkeer deel
te nemen, afgezien nog van de fiscale maatregelen, welke op het grensover
schrijdend verkeer een nadelige Invloed hebben.
Rotterdam juicht het toe, dat de
minister van Verkeer en Waterstaat
krachtig stelling heeft gennomen te
gen de Duitse maatregelen, welke in
lijnrechte strijd zijn met de bepalingen
van de akte van Mannheim.
Reeds sedert bijna 25 jaar tracht
België het voor Rotterdam bestemde
verkeer door middel van Rijnvaart-
premies te leiden naar Antwerpen.
Aan dit regime, alsmede aan het gra
tis slepen tussen Dordrecht en Ant
werpen vice versa, is in het afgelopen
Ti
SLAVINNETJE. De matroos
Tommy Flinn kwam kort ge
leden in Engeland met een wild
verhaal en een Arabisch meis
je uit Irak. Hij zou dit meisje
bevrijd hebben, want ze was een
slavinnetje
De Engels immigratieamb
tenaren wilden het slavinnetje
terugsturen naar Irak, maar
Tommy wist dat te voorkomen
door haar naar het altaar te ge
leiden. Tien dagen later ging het
slavinnetje van hem scheiden.
Ze zegt, dat ze voor de film
gaat spélen, dat ze gaat stude
ren kortom ze heeft genoeg
van Tommy
Niet bepaald een slaafs sla
vinnetje!!!
Wat ze zeggen. Maarschalk
Montgomery op een feest van
een roeiclub in Londen: „Wat
Ik maar wilde zeggen is, dat U
nog wel rustig tien of vijftien
jaar op de Theems kunt roeien,
voordat de volgende „ronde"
begint".
Mej. H. Gingold (over een
nieuw ventilatie-systeem voor
Amerikaanse huizen): „Wat we
vroeger thuis tocht noemden,
wordt tegenwoordig door de
Amerikanen „kruis-ventilatie"
genoemd".
Prikkeldraad. De Britse ser
geant D. Sharp, die krijgsge
vangene was in Noord-Korea,
vertelde: „De-prikkeldraadaf
rastering rondom het gevan
genkamp had 17.442 punten...
we hebben ze uit verveling eni
ge malen geteld".
De kat. De Lyceum bioscoop in
Sydney heeft een zwarte kat,
met name Algernon Moncrieff,
die de nieuwe films keurt.
Wanneer er een film draait,
zit Algernon met haar rug naar
het publiek voor het doek te
kijken. Een Engelse film boeit
haar geweldig. Doch een Ame
rikaanse klucht verveelt haar
dodelijk, en zij draait zich er
dan ook al spoedig bij in elk
aar om een dutje te gaan doen.
Smakelijk eten. In een Noord-
franse stad heeft een heer z'n
echtgenote er op betrapt, dat
ze een krant las. waarvan de
heer een afkeer had. Hij dwong
toen z'n echtgenotede
krant op te eten. Dat ging nog
al hardhandig. De dame met de
krant in de maag diende een
klacht in bij de justitie en nu
moet dan de heer een week in
de gevangenis zuchten. Blijk
baar is het huwelijk aan deze
dagblad-eterq te gronde ge
gaan.
De vrouw thnis! De leden van
het slagersgilde in de Queens-
land-kustplaats Rockhampton
hebben besloten geen leden van
het vakverbond meer voor
werk in de abattoirs aan te
wijzen, wanneer zij er niet voor
zorgen, dat hun vrouwen niet
langer buitenshuis gaan wer
ken.
Terug naar de stofdoek en
de braadpan, zeggen de slagers
van Rockhampton. Het is ech
ter zeer te betwijfelen, of him
illuster voorbeeld door velen
zal worden gevolgd
Advertentie
HET FINANCIËLE RISICO TE GROOT
Onder de druk van een Belgisch
kartel op chemisch gebied
(Van onze Haagse redactie)
Men kan moeilijk zeggen, dat er schot zit in het zgn. soda-project van
Delfzijl, waarmee, volgens optimistische profeten, nog voor 't einde van dit
jaar gestart zou moeten worden. De onderhandelingen tossen staat en par
ticulieren over de wijze, waarop financieel moet worden deelgenomen, zijn
nog steeds gaande en in officiële kringen verwacht men niet, dat er spoedig
een punt achter gezet khn worden. Want niet alleen het project zelf zit vol
haken en ogen, doch er zijn tevens zoveel gemeentelijke, provinciale en rijks
kwesties aan verbonden, dat men welhaast van een bataljon belanghebben
den kan spreken. Voordat de eerste heipalen voor de soda-fabriek en de aan
verwante chemische bedrijven dan ook in de grond zullen worden geheid,
zal er nog heel wat water door de Eems moeten vloeien.
Eerstdaags zullen er in de Kamer
enkele vragen over het soda-project
aan de orde komen, dat, zoals bekend,
van enorme betekenis voor de open
legging van Noordoost Groningen zal
z\jn. Want in dit industrieel ten ach
ter gebleven Nederlandse gebied is
enig leven in de brouwerij spoedig
nodig. Is de soda-fabriek eenmaal
verrezen, dan zullen meerdere indus
trieën volgen, daar het ene bedrijf
ongetwijfeld het andere bedrijf z®1
aantrekken.
Ook de belangen van Nederland In
het algemeen worden door de bouw
van een soda-fabriek gediend. Tot nu
toe voerde Nederland zeventig tot
tachtigduizend ton soda per jaar in,
of wel voor een waarde van ongeveer
twaalf millioen gulden. Na verwezen-
l::king van het soda-project komt
niet alleen deze hele Import en de
daarmee verband houdende deviezen-
post te vervallen, doch men zal te
vens voor een zelfde bedrag kramen
exporteren.
Duizend jaar
Want de bij Winschoten aange
boorde zöutader is zo rijk, dat hij ten
minste duizend jaar lang een dagpro
ductie van ncv -veer vijfhonderd, ton
'n kan -or. En dan spreken
we maar niet eens van de andere
chemische industrieën, welke op deze
zelfde zoutader een basis zouden kun
nen vinden (zout, zoutzuur, kunst
mest etc.).
Dat de Kon. Ned. Zoutindustrie
een van de voornaamste belangheb
benden bij de zout- zowel als de soda-
winning te Delfzijl nooit in Twen
te een soda-fabriek heeft neergezet,
ligt voornamelijk aan het feit, dat
men het probleem van de afvalstoffen
niet heeft kunnen oplossen.
Bij de vervaardiging van soda ko
men namelijk schadelijke afvalpro
ducten vrij, die, bij lozing in de kana
len, gevaar voor mens en dier zouden
opleveren. In de monding van de
Eems kan dit probleem zonder meer
worden opgelost. Door lange, geslo
ten buizen zullen de giftige stoffen
naar diep water worden gevoerd,
waar ze door de zee zullen worden
opgezwolgen.
Europees soda-kartel
Er is geen industrieel project in
Nederland geweest, waar zoveel ha
ken en ogen aan vast hebben gezeten
en waar ook zoveel geld mee ge
moeid is geweest als het nu in behan
deling zijnde soda-project. Al deze
dingen zijn dan ook oorzaak, dat
men eigenlijk nog steeds geen spij
kers met koppen geslagen heeft en
dat men nu, meer dan een jaar nadat
het plan geboren werd, nog niet eens
precies weet, hoe een en ander pre
cies gefinancierd zal dienen te wor
den.
Dit komt niet alleen door de enor
me bedragen, welke er mee gemoeid
zijn zestig millioen gulden voor de
fabriek zelf en nog eens dat zelfde
bedrag voor verbetering van wegen,
uitbouw van de haven van Delfzijl,
verruiming van kanalen en sluizen
etc. maar ook en dit waarschijn
lijk wel op de eerste plaats door de
kartel-politiek welke in Europa ten
opzichte van soda wordt gevoerd.
De productie en ook de distributie
van soda is namelijk geheel in han
den van de Engelse I imperial Che
mical) I(ndustries), het Belgische
Solvé-concern en het Italiaanse Mon-
tecatini-bedrijf. De Europese mark
ten nu zijn door deze drie maatschap
pijen onder elkaar verdeeld en zo
doende valt geheel Nederland onder
het Belgische Solvé-concern. Dit con
cern, dat de productie van soda zo
laag mogelijk houdt en op deze ma
nier maximum-prijzen maakt, ziet de
bouw van een Nederlandse soda-
fabriek met zorg en vreze tegemoet.
Behalve dat het de Nederlandse
markt verliest, of, in ieder geval, een
groot gedeelte er van, zal het, met
een exporterende concurrent naast
zich, moeilijk zijn kunstmatig hoog
gehouden prijzenpeil kunnen handha
ven.
Een gevaar
Het grote nadeel van de Nederland
se soda-fabriek is echter, dat onder
Solvé nog vele andere chemische fa
brieken ressorteren.
Soda is slechts een van de vele
producten van dit concern en een
eventueel uit te breken prijzenoorlog
zou het, vanwege zijn vele andere be
drijven, gemakkelijk kunnen winnen.
Dit: de dreiging dus, dat Solvé ge
durende lange tijd soda ver onder de
kostprijs op de markt zal kunnen
brengen, heeft de uitvoering van het
Nederlandse soda-project enorm op
gehouden. Er is zelfs een stadium ge
weest, dat de besprekingen over de
bouw van een soda-fabriek bij Delf
zijl geheel zijn stopgezet, om reden,
dat men het niet aandurfde.
Na veel wikken en wegen is er ten
slotte toch een oplossing voor dit pro
bleem gevonden. Op welke wijze dit
is geschied, is er nog niet officieel be-
jaar nog verdere uitbreiding gegeven.
Zo besloot België in Maart van dit
jaar een gasolie-premie toe te kennen
voor motorschepen, welke goederen
vervoeren, komende van of bestemd
voor Straatsburg en verder gelegen
Rijnhavens. Zeer onlangs heeft België
voorts besloten een Rijnvaartpremie
toe te kennen voor K.S.G.-goederen,
komende van of bestemd voor K.S.G.-
landen.
De Amsterdamse haven geeft op dit
gebied het slechte voorbeeld door zrjn
uitzonderingstarieven voor de Rijn
vaart niet op te heffen, maar deze uit
te breiden tot alle K.S.G.-landen.
De hoge autoriteit drong er bij de
desbetreffende regeringen op aan be
staande discriminaties op het gebied
van vervoer van K.S.G.-producten op
te heffen. Dit kan geschieden, zowel
door het stelsel van uitzonderingsta
rieven uit te breiden als door het laten
vervallen van deze uitzonderingen.
Zowel Amsterdam als Antwerpsen
hebben gemeend aan het verzoek van
de hoge autoriteit te moeten voldoen
door de bestaande discriminaties uit
te breiden tot alle K.S.G.-producten.
Rotterdam is van oordeel, dat in
Nederland niet gesproken kan worden
van een nationale havenpolitiek, waar
door het overleg met de grootste Ne
derlandse havens in Benelux- en in
Europees verband bemoeilijkt wordt.
Loonsverhoging vijf
procent per 1 Jan.
Bij verschillende werkgevers blijkt
de vraag te zijn gerezen of de per 1
Januari a.s. ingaande loon- en sala
risverhoging van 5 moet worden
berekend over het salaris, dat op 31
December 1953 werd genoten, dan
wel over het salaris of loon, dat op 1
Januari 1954 zal worden genoten.
Deze vraag is voor de berekening
van de 5 verhoging inderdaad van
betekenis. Immers, indien de 5
zou worden berekend over het loon of
salaris pier 31 December 1953, zouden
verplichte periodieke verhogingen
(op grond van een C.AO.) of even
tuele onverplichte verhogingen buiten
de 5 -verboging vallen. Bij de lang
durige loononderhandelingen is men
er echter, naar het „Alg. Hbl." van
bevoegde zijde verneemt, van uitge
gaan, dat de 5 zal worden bere
kend over lonen en salarissen per 1
Januari 1954. Dit betekent dus, dat
de werkgevers de 5 moeten bere
kenen over het loon of salaris per 31
December 1953 vermeerderd met con
tractuele of onverplichte verhogin
gen.
50.000 er uit
In de 521e staatsloterij, vierde klas
se, derde lijst is gisteren de prjjs van
50.000 gevallen op lotnummer 16.666.
Advertentie
-TrubentJs" boorden sittm eren cor
net ala attjv* en net ao gemakkelijk
•Is slappe boorden. Een „TrubenijsT
boord la gemakkelijk te wassen eo
te streken en behoeft niet gesteven
te worden, omdat bty permanent hall»
stljfls. Let op bet merk In elke boor&
boorden
m«t „rmbetiVe" board—
«ofde» door de vooraamlaande Neder-
verhemd •■-fabrikant»*
rijn overal verkrijgbaar.
kend, doch er zijn vele mogelijkhe
den. Als eerste noemen we b.v. een
compromis met het Solvé-concern
over de te berekenen verkoopprijzen;
als tweede het sluiten van de Neder
landse markt voor Belgische soda en
als derde het dusdanig verhogen van
de invoerrechten op soda, dat de Ne
derlandse en Belgische prijzen gelijk
komen te liggen.
Hoe het ook zij, vast staat, dat de
staat als eerste belanghebbende bij
het soda-project, opnieuw onderhan
delingen met particulieren is gaan
voeren om tot een spoedige venvezen-
lijking van de bestaande plannen te
komen. En wat de financiering van
het project betreft kan vrijwel met
zekerheid worden aangenomen, dat de
staat er tenminste voor vijftig pro
cent aan deel zal nemen.