Pijpleidingen in aanleg dwars door West-Europa E ntsmet Het soda-project van Delfzijl nog steeds in studie R 12 L mond NEDERLAND HEEFT IN 1956 EEN MODERNE VLOOT ROTTERDAM IN VERWEER TEGEN UITZONDERINGSTARIEVEN DONDERDAG 19 NOVEMBER 1953 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT VEERTIEN LANDEN WERKEN SAMEN (lil) Wordt het geen tijd, dat er een NAT O-parlement komt? PAKIJS Voor het einde van d»t jaar zullen op het Europese vasteland binnen de grenzen der NATO-landen 120 vliegvelden gereed zijn. En men is begonnen ze onderling èn met een aantal havens te verbinden door middel van pijpleidingen. Het z.g. pjjpleidingsprogramma, waaraan op het ogen blik wordt gewerkt, is één der belangrijkste onderdelen van het werk der afdeling Infrastructuur. Het woord is onvertaalbaar en van het begrip is moeilijk een omschrijving te geven. Men zou kunnen zeggen, dat de Infra structuur doende is het XATO-licliaam aderen en zenuwen te geven, de voor waarden te scheppen voor een goede functionnering van de militaire samen werking. Als men weet wat daar allemaal voor komt kijken is het duidelijk waarom er in volle vredestijd een gemeenschappelijke leiding van grote betekenis is. De kracht van het aantal verbon den legers ligt nu eenmaal niet in het optelsommetje van de gezamenbjke divisies, zij ligt in de hechtheid van de samenwerking. En die hechtheid berust op twee dingenbegrip en verbinding. Met het wederzijds be grip is men al een heel eind opge schoten. Men weet nu, dat een Griek se divisie iets anders is dan een Deense, dat een mobilisatie eenheid een nóg rekbaarder begrip is, men weet dat een Turks soldaat per jaar aan voedsel en kleding 700 gld. kost en een Amerikaans soldaat 35.000 gld. En men heeft allang uitgerekend, dat men niet moet proberen alles gelijk te schakelen. En tóch moet er een hechte samenwerking zijn. Opbellen Over verbindingen gesproken, als een Noorse zeeman in Le Havre te recht komt en hij moet zijn reder spreken, die te Hammerfest woont, dan komt zijn glasheldere interlocale telefoongesprek binnen twintig minu ten door. Maar als een Turks koop man te Athene logeert, behoeft hij niet te proberen Istanboel op te bel len, want tussen die twee steden be staat eenvoudig geen verbinding. En doet hij zaken met Parijs, dan moet hij op de klok letten, want het tele foonverkeer Athene-Parijs beperkt zich tot twee uur per etmaal. Er man keert dus wel een en ander aan de telefoonverbindingen; de genoemde voorbeelden zijn er enige uit zeer ve le. Als eenvoudig burger heeft men zich bij zulke dingen neer te leggen, maar lord Ismay mag er ambtshalve geen genoegen mee nemen. Toen het vraagstuk der telefoonverbindingen ter sprake kwam in de NATO-raad, heeft hij opdracht gegeven na te gaan hoe de vork in de steel zit. Nu beschikt de Infrastructuur de werk programma's voor de eerstkomende twintig jaar van alle nationale en particuliere telefoondiensten. Voor een deel zijn die op aanwijzingen vanwege de NATO gewijzigd. Men kan er zeker van ztfn, dat het aantal lacimes snel afneemt, zodat men wel dra zal kunnen spreken van één Westeuropees telefoonnet. Pijpleidingen en telefoonlijnen, bloedaderen en zenuwen. En nog veel meer. De coördinatie der productie behoort er ook toe, althans van de militaire productie. Men weet in welk feval men een nieuwe fabriek moet oen bouwen en waar die moet ko men, en men weet ook wanneer het 't verstandigst is een bestaande fa briek uit te breiden. Men weet ook waar precies de knelpunten liggen en men kan derhalve van Parijs uit de off-shore-procurement-autoriteiten te Washington nauwkeurig adviseren het ene land in Europa met dit en het andere met dat bij te staan. Ingrijpen De Infrastructuur is enerzijds een studiecomité, dat gegevens verza melt en adviezen geeft, anderzijds een instelling, die zelf uitgaven kan doen Haar werk is van militair, be lang," maar van civiele aard. Dat is kenmerkend voor de ontwikkeling van de NATO, die aanvankelijk uit sluitend beoogde een gezamenlijke generale staf en een gemeenschappe lijk commando in te richten, maar die door de behoeften van die staf en dat commando gedwongen werd zich met allerlei dingen te gaan bezig houden. Vandaar het Jaarlijks Overzicht. Vandaar de Infrastructuur. Vandaar nog tal van andere afdelingen, die Advertentie) tegen rheumatlek Doeltreffend Onschadelijk Gemakkelijk In lm nemen Practisch smaakloos Tegen spiers xenuw- en gewrichto- rheumatrèk, spft, ischias, lumbago, ver koudheden en pijnen. Het feit. dat ia R 12 (Salicylamide) de voor de nevenverschijnselen verantwoordelijke stmrgrqep ontbreekt maakt het mo gelijk de voorgeschreven dosis zonder bezwaar in te nemeni Kaurverpakking, mh. dS tabletten. Gld. 3.20. Verkrijgbaar bij apothekers cfl drogisten. Neerstortend vliegtuig grijpt parachutisten Vijftien doden Een neerstortend Amerikaans transportvliegtuig van het type Q 19, een z.g. vliegende verhuiswagen, heeft Dinsdag in zijn val tenminste zeven parachutisten gedood, die hul peloos aan hun parachutes hangend het gevaarte op zich af zagen komen. Voorts kwamen acht inzittenden van hel toestel om het leven. De C 19 nam deel aan oefeningen van para chutisten bij fort Bragg in Noord- Carolina. hoe langer hoe verder ingrijpen in de maatschappelijke structuur van West-Europa. Voedselvoorziening en brandstofdistributie, brandweeruit rusting en werkverschaffing, binnen vaart en radioprogramma's behoren reeds lang tot de invloedsfeer van de NATO-raad. Eert gevaar Daar steekt een gevaar in. De NA TO-raad treedt op als een regering, zeide ons lord Ismay woordelijk, toen wij hem bezochten. Het is echter een regering zonder parlement. En zij mag dan geen supernationaal gezag opeisen, zij neemt wel supranationale maatregelen. De controle op die maatregelen geschiedt slechts indi rect door middel van de nationale parlementen, die vermoedelijk slechts summier worden ingelicht. En dan nog: zij zijn in feite niet in staat het NATO-beleid om te buigen, omdat zij alleen staan. Als vanzelf rijst dan ook de vraag: wordt het geen tijd. dat er een NATO-parlement in het leven wordt geroepen? Althans een algemene vergadering, waarin de grote lijnen van het beleid openlijk in bespreking komen Het is maar een idee Bouwplannen te Rotterdam Binnen enkele maanden zullen te Rotterdam o.m de meeste noodge bouwen op Dijkzigt, alsmede de nood- winkels voor de Rotterdamse Bank aan 'de Coolsingel en die aan de Goud- sesingel worden afgebroken. Ook de resterende noodwinkels zullen succes sievelijk verdwijnen. Voor alle beschikbare terreinen langs de Coolsingel zijn bouwplannen in voorbereiding, met uitzondering van het gedeelte ten Noorden van de hoekbebouwing van het Stadhuis plein. De bouwgrond aan Weena- en Hof plein moet in principe worden gere serveerd voor de bouw van hotels e.d. en grote kantoren met winkels en restaurants op de begane grond. fAdvertentie DE DERDE NATO-MOGENDHEID Overwegend klein materiaal (Van onze Haagse redactie) Hr. Ms. Kruiser De Ruyter is het eerste kapitale schip van het Neder landse vlootprogram, dat ogeleverd wordt. Nederland is bezig voor wat vlootsterkte betreft, de derde plaats te bezetten onder de Nato-landen. Het zal die plaats delen met Frank ryk, dat wel een grotere tonnage heeft, maar waarvan de vloot geen grotere svechtswaarde heeft, omdat het materiaal niet modern meer Ons land zal omstreeks 1956 be schikken over de modernste vloot ter wereld. Moderner zelfs dan die van Amerika en Engeland, al blijven deze landen in het Nato-verband voor wat hun vlootkracht betreft op de 1ste en 2e plaats staan. In 1956 mogen we rekenen, dat ge reed gekomen zijn: twaalf onderzeebootjagers, die de na men zullen dragen van de Nederland se provincies (alleen Noord, en Zuid- Holland samen zullen „Holland" he ten) en van de steden Amsterdam en Rotterdam; vier onderzeeboten de bekende drie-cylinder boten van revo- lutionnaire conceptie; vjjf partonille- vaartuigen; twee-en-dertig mijnenve gers van Nederlandse werven; veer tien mijnenvegers van Amerikaanse werven; zes grote mjjnenleggers en zeven fregatten, beide laatste catego rieën eveneens van Amerikaanse werven. Drie opnemingsvaartuigen van Ne. derlandse origine (Hr. Ms. „Luymis", „Snellius" en „Zeefakkel"), alsmede drie mijnenvegers van de Amerikaan se bestelling (Hr. Ms. Beemster, Be- dum en Borculo) kwamen reeds ge reed. De nettenlegger „Cerberus" en de hypermoderne onderzeeboten „Wal rus" en „Zeeleeuw" kreeg de Ko ninklijke Marine te leen van Amerika. Zes fregatten, alsmede een squadron „Harpoon"-lange-afstand-patroulle vliegtuigen en een squadron „Aven- ?era'-onderzeeboot-bestrijdin°'svlieg- uigen deed Amerika ons sinds de be vrijding cadeau. Een Squadron „Neptunus"-lange- afstand-patrouillevliegruigen zijn we nog wachtende. We mogen deze snélle ontwikkeling van de Nederlandse vloot tot modern ste vloot ter wereld tenslotte nog zien „De Auto" bestaat 50 jaar Het wekelijks verschijnend orgaan van de Koninklijke Nederlandse Auto mobiel Club, „De Auto", bestaat 50 jaar. Het fraai uitgevoerde jubileum nummer is geheel gewijd aan de ont wikkeling van de automobiel en het wegverkeer gedurende de jaren, dat het blad verschijnt. Er is in een halve eeuw zeer veel veranderd, zoals dan ook uit de artikelen en de talloze illu straties blijkt. Deze bijzondere uitgave, ingeleid mat een gelukwens van Z.K.H. Prins Bernhard, bevat onder meer een arti kel over de legendarische Spijker-au tomobiel, een m ons land vervaardig de klassewagen uit vroeger tijden. In de Spijkerwerkplaatsen werd de Gou den Koets gebouwd, waarin H. M. de Koningin op Prinsjesdag rijdt. Vele automobilisten en zij, die ge- interesseerd zijn in het vervoermiddel van onze tijd, vinden in deze jubileum uitgave een keur van wetenswaardig heden. tegen de achtergrond van andere voorzieningen, die ons land als Nato- land getroffen heeft. Dan denken we aan de nieuwe haven van Den Helder, die inderdaad een grote Marinehaven- worden, maar we denken ook aan de '•■opbouw van het Marinevliegkamp' Valkenburg, dat in Nato-verband het praedicaat A-veld draagt Wellicht zullen er mensen ziin, die zich afvragen, waarom dit alles nu nodig is, waar het toch zoveel geld kost, dat stellig op vredelievender wijze zou kunnen worden aangewend. Het antwoord is eenvoudig. Een leger, welks aanvoerlijnen niet beveiligd zijn, en dus in minder dan geen tijd zonder aanvoer zou zitten, kan geen dag standhouden. En men mag aannemen, dat de aanvoerlijnen bij een eventuele strijd op zee zullen liggen. Beveiliging daarvan zonder een moderne vloot is dus onmogelijk. ^^*W\*WVWWWWV\A^ Millioenen Het is ondoenlijk om een be schrijving te geven van de werkzaamheden van alle afde lingen der NATO. Daarom vol staan wij, wat de civiele kant betreft, met twee: het Jaarlijks Overzicht en de Infrastructuur. Over laatstgenoemde instellin gen vandaag het één en an der. Inderdaad, niet meer dan het één en ander. Het is een af deling, die uitsluitend in mil lioenen rekent en dan nog met duizelingwekkende getallen goochelt.. Zouden wij alles wil len vertellen wat hierover te vertellen zou zijn, dan zouden wij niet voldoende hebben aan één krant zelfs. Zondagswet afgekondigd In het Staatsblad is afgekondigd de wet van 15 October j.l., houdende na dere voorschriften ter wegneming van beletsels voor de viering van en ter verzekering van de openbare rust op Zondag en enige Christelijke feestda gen (Zondagswet). De oude Zondagswet (van 1 Maart 1815) komt te vervallen, wanneer de nieuwe wet in werking treedt, dit is 20 dagen na de dag van afkondiging. GEEN NATIONALE HAVENPOLIT1EK Amsterdam geeft slecht voorbeeld Andere landen en havens trachten nog steeds het vervoer langs kunstmatige weg van Rotterdam af te leiden. Duitsland doet- dit met bijzondere spoorweg tarieven, zowel voor Duits- als voor Oostenrijks verkeer, België door zijn Rijnvaartpremies en Amsterdam door zqn uitzonderingstarieven op zee- eii binnenhavengeld. Het Rijn ver keer wordt voorts nog belemmerd door het ver bod aan de Nederlandse schepen aan het binnenlands-Duitse verkeer deel te nemen, afgezien nog van de fiscale maatregelen, welke op het grensover schrijdend verkeer een nadelige Invloed hebben. Rotterdam juicht het toe, dat de minister van Verkeer en Waterstaat krachtig stelling heeft gennomen te gen de Duitse maatregelen, welke in lijnrechte strijd zijn met de bepalingen van de akte van Mannheim. Reeds sedert bijna 25 jaar tracht België het voor Rotterdam bestemde verkeer door middel van Rijnvaart- premies te leiden naar Antwerpen. Aan dit regime, alsmede aan het gra tis slepen tussen Dordrecht en Ant werpen vice versa, is in het afgelopen Ti SLAVINNETJE. De matroos Tommy Flinn kwam kort ge leden in Engeland met een wild verhaal en een Arabisch meis je uit Irak. Hij zou dit meisje bevrijd hebben, want ze was een slavinnetje De Engels immigratieamb tenaren wilden het slavinnetje terugsturen naar Irak, maar Tommy wist dat te voorkomen door haar naar het altaar te ge leiden. Tien dagen later ging het slavinnetje van hem scheiden. Ze zegt, dat ze voor de film gaat spélen, dat ze gaat stude ren kortom ze heeft genoeg van Tommy Niet bepaald een slaafs sla vinnetje!!! Wat ze zeggen. Maarschalk Montgomery op een feest van een roeiclub in Londen: „Wat Ik maar wilde zeggen is, dat U nog wel rustig tien of vijftien jaar op de Theems kunt roeien, voordat de volgende „ronde" begint". Mej. H. Gingold (over een nieuw ventilatie-systeem voor Amerikaanse huizen): „Wat we vroeger thuis tocht noemden, wordt tegenwoordig door de Amerikanen „kruis-ventilatie" genoemd". Prikkeldraad. De Britse ser geant D. Sharp, die krijgsge vangene was in Noord-Korea, vertelde: „De-prikkeldraadaf rastering rondom het gevan genkamp had 17.442 punten... we hebben ze uit verveling eni ge malen geteld". De kat. De Lyceum bioscoop in Sydney heeft een zwarte kat, met name Algernon Moncrieff, die de nieuwe films keurt. Wanneer er een film draait, zit Algernon met haar rug naar het publiek voor het doek te kijken. Een Engelse film boeit haar geweldig. Doch een Ame rikaanse klucht verveelt haar dodelijk, en zij draait zich er dan ook al spoedig bij in elk aar om een dutje te gaan doen. Smakelijk eten. In een Noord- franse stad heeft een heer z'n echtgenote er op betrapt, dat ze een krant las. waarvan de heer een afkeer had. Hij dwong toen z'n echtgenotede krant op te eten. Dat ging nog al hardhandig. De dame met de krant in de maag diende een klacht in bij de justitie en nu moet dan de heer een week in de gevangenis zuchten. Blijk baar is het huwelijk aan deze dagblad-eterq te gronde ge gaan. De vrouw thnis! De leden van het slagersgilde in de Queens- land-kustplaats Rockhampton hebben besloten geen leden van het vakverbond meer voor werk in de abattoirs aan te wijzen, wanneer zij er niet voor zorgen, dat hun vrouwen niet langer buitenshuis gaan wer ken. Terug naar de stofdoek en de braadpan, zeggen de slagers van Rockhampton. Het is ech ter zeer te betwijfelen, of him illuster voorbeeld door velen zal worden gevolgd Advertentie HET FINANCIËLE RISICO TE GROOT Onder de druk van een Belgisch kartel op chemisch gebied (Van onze Haagse redactie) Men kan moeilijk zeggen, dat er schot zit in het zgn. soda-project van Delfzijl, waarmee, volgens optimistische profeten, nog voor 't einde van dit jaar gestart zou moeten worden. De onderhandelingen tossen staat en par ticulieren over de wijze, waarop financieel moet worden deelgenomen, zijn nog steeds gaande en in officiële kringen verwacht men niet, dat er spoedig een punt achter gezet khn worden. Want niet alleen het project zelf zit vol haken en ogen, doch er zijn tevens zoveel gemeentelijke, provinciale en rijks kwesties aan verbonden, dat men welhaast van een bataljon belanghebben den kan spreken. Voordat de eerste heipalen voor de soda-fabriek en de aan verwante chemische bedrijven dan ook in de grond zullen worden geheid, zal er nog heel wat water door de Eems moeten vloeien. Eerstdaags zullen er in de Kamer enkele vragen over het soda-project aan de orde komen, dat, zoals bekend, van enorme betekenis voor de open legging van Noordoost Groningen zal z\jn. Want in dit industrieel ten ach ter gebleven Nederlandse gebied is enig leven in de brouwerij spoedig nodig. Is de soda-fabriek eenmaal verrezen, dan zullen meerdere indus trieën volgen, daar het ene bedrijf ongetwijfeld het andere bedrijf z®1 aantrekken. Ook de belangen van Nederland In het algemeen worden door de bouw van een soda-fabriek gediend. Tot nu toe voerde Nederland zeventig tot tachtigduizend ton soda per jaar in, of wel voor een waarde van ongeveer twaalf millioen gulden. Na verwezen- l::king van het soda-project komt niet alleen deze hele Import en de daarmee verband houdende deviezen- post te vervallen, doch men zal te vens voor een zelfde bedrag kramen exporteren. Duizend jaar Want de bij Winschoten aange boorde zöutader is zo rijk, dat hij ten minste duizend jaar lang een dagpro ductie van ncv -veer vijfhonderd, ton 'n kan -or. En dan spreken we maar niet eens van de andere chemische industrieën, welke op deze zelfde zoutader een basis zouden kun nen vinden (zout, zoutzuur, kunst mest etc.). Dat de Kon. Ned. Zoutindustrie een van de voornaamste belangheb benden bij de zout- zowel als de soda- winning te Delfzijl nooit in Twen te een soda-fabriek heeft neergezet, ligt voornamelijk aan het feit, dat men het probleem van de afvalstoffen niet heeft kunnen oplossen. Bij de vervaardiging van soda ko men namelijk schadelijke afvalpro ducten vrij, die, bij lozing in de kana len, gevaar voor mens en dier zouden opleveren. In de monding van de Eems kan dit probleem zonder meer worden opgelost. Door lange, geslo ten buizen zullen de giftige stoffen naar diep water worden gevoerd, waar ze door de zee zullen worden opgezwolgen. Europees soda-kartel Er is geen industrieel project in Nederland geweest, waar zoveel ha ken en ogen aan vast hebben gezeten en waar ook zoveel geld mee ge moeid is geweest als het nu in behan deling zijnde soda-project. Al deze dingen zijn dan ook oorzaak, dat men eigenlijk nog steeds geen spij kers met koppen geslagen heeft en dat men nu, meer dan een jaar nadat het plan geboren werd, nog niet eens precies weet, hoe een en ander pre cies gefinancierd zal dienen te wor den. Dit komt niet alleen door de enor me bedragen, welke er mee gemoeid zijn zestig millioen gulden voor de fabriek zelf en nog eens dat zelfde bedrag voor verbetering van wegen, uitbouw van de haven van Delfzijl, verruiming van kanalen en sluizen etc. maar ook en dit waarschijn lijk wel op de eerste plaats door de kartel-politiek welke in Europa ten opzichte van soda wordt gevoerd. De productie en ook de distributie van soda is namelijk geheel in han den van de Engelse I imperial Che mical) I(ndustries), het Belgische Solvé-concern en het Italiaanse Mon- tecatini-bedrijf. De Europese mark ten nu zijn door deze drie maatschap pijen onder elkaar verdeeld en zo doende valt geheel Nederland onder het Belgische Solvé-concern. Dit con cern, dat de productie van soda zo laag mogelijk houdt en op deze ma nier maximum-prijzen maakt, ziet de bouw van een Nederlandse soda- fabriek met zorg en vreze tegemoet. Behalve dat het de Nederlandse markt verliest, of, in ieder geval, een groot gedeelte er van, zal het, met een exporterende concurrent naast zich, moeilijk zijn kunstmatig hoog gehouden prijzenpeil kunnen handha ven. Een gevaar Het grote nadeel van de Nederland se soda-fabriek is echter, dat onder Solvé nog vele andere chemische fa brieken ressorteren. Soda is slechts een van de vele producten van dit concern en een eventueel uit te breken prijzenoorlog zou het, vanwege zijn vele andere be drijven, gemakkelijk kunnen winnen. Dit: de dreiging dus, dat Solvé ge durende lange tijd soda ver onder de kostprijs op de markt zal kunnen brengen, heeft de uitvoering van het Nederlandse soda-project enorm op gehouden. Er is zelfs een stadium ge weest, dat de besprekingen over de bouw van een soda-fabriek bij Delf zijl geheel zijn stopgezet, om reden, dat men het niet aandurfde. Na veel wikken en wegen is er ten slotte toch een oplossing voor dit pro bleem gevonden. Op welke wijze dit is geschied, is er nog niet officieel be- jaar nog verdere uitbreiding gegeven. Zo besloot België in Maart van dit jaar een gasolie-premie toe te kennen voor motorschepen, welke goederen vervoeren, komende van of bestemd voor Straatsburg en verder gelegen Rijnhavens. Zeer onlangs heeft België voorts besloten een Rijnvaartpremie toe te kennen voor K.S.G.-goederen, komende van of bestemd voor K.S.G.- landen. De Amsterdamse haven geeft op dit gebied het slechte voorbeeld door zrjn uitzonderingstarieven voor de Rijn vaart niet op te heffen, maar deze uit te breiden tot alle K.S.G.-landen. De hoge autoriteit drong er bij de desbetreffende regeringen op aan be staande discriminaties op het gebied van vervoer van K.S.G.-producten op te heffen. Dit kan geschieden, zowel door het stelsel van uitzonderingsta rieven uit te breiden als door het laten vervallen van deze uitzonderingen. Zowel Amsterdam als Antwerpsen hebben gemeend aan het verzoek van de hoge autoriteit te moeten voldoen door de bestaande discriminaties uit te breiden tot alle K.S.G.-producten. Rotterdam is van oordeel, dat in Nederland niet gesproken kan worden van een nationale havenpolitiek, waar door het overleg met de grootste Ne derlandse havens in Benelux- en in Europees verband bemoeilijkt wordt. Loonsverhoging vijf procent per 1 Jan. Bij verschillende werkgevers blijkt de vraag te zijn gerezen of de per 1 Januari a.s. ingaande loon- en sala risverhoging van 5 moet worden berekend over het salaris, dat op 31 December 1953 werd genoten, dan wel over het salaris of loon, dat op 1 Januari 1954 zal worden genoten. Deze vraag is voor de berekening van de 5 verhoging inderdaad van betekenis. Immers, indien de 5 zou worden berekend over het loon of salaris pier 31 December 1953, zouden verplichte periodieke verhogingen (op grond van een C.AO.) of even tuele onverplichte verhogingen buiten de 5 -verboging vallen. Bij de lang durige loononderhandelingen is men er echter, naar het „Alg. Hbl." van bevoegde zijde verneemt, van uitge gaan, dat de 5 zal worden bere kend over lonen en salarissen per 1 Januari 1954. Dit betekent dus, dat de werkgevers de 5 moeten bere kenen over het loon of salaris per 31 December 1953 vermeerderd met con tractuele of onverplichte verhogin gen. 50.000 er uit In de 521e staatsloterij, vierde klas se, derde lijst is gisteren de prjjs van 50.000 gevallen op lotnummer 16.666. Advertentie -TrubentJs" boorden sittm eren cor net ala attjv* en net ao gemakkelijk •Is slappe boorden. Een „TrubenijsT boord la gemakkelijk te wassen eo te streken en behoeft niet gesteven te worden, omdat bty permanent hall» stljfls. Let op bet merk In elke boor& boorden m«t „rmbetiVe" board— «ofde» door de vooraamlaande Neder- verhemd •■-fabrikant»* rijn overal verkrijgbaar. kend, doch er zijn vele mogelijkhe den. Als eerste noemen we b.v. een compromis met het Solvé-concern over de te berekenen verkoopprijzen; als tweede het sluiten van de Neder landse markt voor Belgische soda en als derde het dusdanig verhogen van de invoerrechten op soda, dat de Ne derlandse en Belgische prijzen gelijk komen te liggen. Hoe het ook zij, vast staat, dat de staat als eerste belanghebbende bij het soda-project, opnieuw onderhan delingen met particulieren is gaan voeren om tot een spoedige venvezen- lijking van de bestaande plannen te komen. En wat de financiering van het project betreft kan vrijwel met zekerheid worden aangenomen, dat de staat er tenminste voor vijftig pro cent aan deel zal nemen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1953 | | pagina 7