HERSTEL KRUININGEN-PERKPOLDER Zeeuwsch-Vlaanderen weldra een jaar zonder deze verkeersschakel Boten vermoedelijk in de vaart In Kruiningen heeft men geen haast met de haven Men leerde weg door België kennen en waarderen! Veerdienst naar oude luister of handhaving hoefijzerverkeer? WOENSDAG 4 NOVEMBER 1953 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 3 Indien op 1 Februari 1954 de veerdienst Kruiningen-Perkpolder weer hersteld zal zijn, heeft Zeeuwsch- Vlaanderen het precies één jaar zonder deze schakel in het wegtransport moeten doen. Wat dit betekent, wat de veerdienst voor dit deel van Zeeland en dan met name voor Oost Zeeüwsch-Vlaanderen betekende, kan men illustreren met de navolgende cijfers: in Augustus 1939 zette men 1771 auto's over; in Augustus 1952 waren het 27.158 auto's. Dat was een topmaand, maar het laatst bekende cijfer, namelijk 18.900 in Januari 1953, is toch nog altijd aanmerkelijk hoger dan bijvoorbeeld in Januari 1939, toen met 1458 auto's teldeIntussen is het wegtransport zónder de schakel Kruiningen-Perkpolder doorgegaan en nu rijst bij velen de vraag wat de toekomst zal brengen. Handhaving van het hoefijzerverkeer, of een weder opbloei van de veerdienst Eén uit het leger van „naamlozen", dat sinds Februari van dit jaar is in geschakeld bij waterstaatswerken. Foto P.Z.C.) Nachtdiensten nodig „Men zal in de nabije toekomst ook des nacht moeten gaan varen, en wel in geheel Zeeland", aldus de heer Loc- kefeer, die het als een prae-historisch verschijnsel betitelt, dat men in 1953 nota bene, wonende in by voorbeeld Zeeuwsch-Vlaanderen, des nachts vol komen is afgesneden van het „moe derland" Deze nachtvaarten zullen naar de mening van de heer Lockefeer niet afhankelijk gesteld mogen worden van het vervoersaanbod, maar zullen een logisch uitvloeisel moeten zijn van de eisen des tijds. Tegengestelde meningen De heer A. L. S. Lockefeer te Hulst, lid van Gedeputeerde Staten en een ingewijde in „veerdienstproblemen", wijst er op, dat in de nabije toekomst het traject Kruiningen-Perkpolder aanmerkelijke verbeteringen zal onder gaan. Er komen aan beide zijden twee fuiken, zodat de aanlegmogelijkheid met honderd procent zal verbeteren. Bovendiën acht hij een opvoering van de frequentie der vaartyden mogelijk, waardoor het grote euvel de lange wachttijden tot een minimum gereduceerd zal kunnen worden. Voorts zal de verkeersregeling, dank zij de aanleg van ruime parkeerterreinen, tech nisch soepeler worden. De heer C. A. L. Horstmann, voorzitter van de Kamer van Koophandel voor Zeeuwsch-Vlaauderen, is evenwel nog steeds van mening, dat men in handel- en industriekringen bet hoefyzerverkeer (de weg via België) zal blijven prefereren. Hetgeen dan ongetwijfeld merkbaar zou worden op de toch al zwaar belaste exploitatierekening van de provinciale stoomboot diensten. „Ongetwijfeld zijn de tegemoetko mingen van Belgische zijde in het grensverkeer sinds het uitvallen van de veerdienst van groot belang, maar dit neemt niet weg, dat deze oplos sing naar mijn mening te kostbaar is voor de vervoerders", aldus de heer Lockefeer. Het voordeel van een vas te verbinding weegt zijns inziens niet op tegen de hogere kosten, welke het langere traject met zich brengen. Voorts wijst hij op het nadeel voor degenen, die transporten verrichten van Zeeuwsch-Vlaanderen naar ove rig Zeeland. Daar via Terneuzen-Hoe- dekenskerke geen zware vrachtauto's vervoerd kunnen worden, is men ook in Oost Zeeuwsch-Vlaanderen voor dit transport aangewezen op Breskens- Vlissingen. Hoewel men het vervoers aanbod op dit traject, dank zij 'n vrij wel regelmatige dienst met twee bo ten, kan verwerken, blijft toch voor de vervoerder het nadeel van de om weg via West Zeeuwsch-Vlaanderen. Juist in dit verband ziet de heer Lockefeer in de toekomst een mo gelijke groei van het veer Kruinin gen-Perkpolder, namelijk waimeer de rechtstreekse verbinding Oost- West (via de Middenweg in de Braakman) een feit zal zyn; het aanbod uit een deel van West- Zeeuwsch-Vlaanderen zal dan naar zijn mening voor Perkpolder-Krui- ningen groter worden. Een ont wikkeling dus, die juist tegenover gesteld zal zijn aan de huidige, uit de nood geboren situatie Andere nadelen Andere commerciële nadelen /an de tegenwoordige situatie ziet de heer Lockefeer voor gemeenten als Hulst en Kloosterzande, gelegen immers aan de toegangsweg tot Perkpolder. De passage is nu reeds ruim acht maanden stilgelegd en hiervan heb ben met name de middenstanders on getwijfeld nadeel ondervonden. Bo vendien ligt de prachtige betonweg van Hulst naar Perkpolder renteloos; de eens zo drukke verkeersweg heeft een verlaten, landelijk karakter ge kregen en daarmede wordt ook de ontwikkeling van de langs deze weg gelegen gemeenten geremd. Naast ve le Nederlanders passeerden hier im mers ook talloze Belgen en enig za kelijk nadeel voor de middenstanders is zeker het gevolg, nu dit niet meer geschiedt, aldus de heer Lockefeer. De dagelijkse half-uurdienst zal in ieder geval gehandhaafd moeten blij ven en zo mogelijk zal de frequentie in de vaartijaen, zoals reeds opge merkt, nog verhoogd moeten worden. „De verbinding via de Westerschel- de hoeft voor niemand een bezwaar te vormen", aldus de heer Lockefeer, die in dit verband wijst op een passa ge in een onlangs in de „Maasbode" verschenen artikel, waarin werd be toogd, dat men by mist niet kon va ren. Nu alle boten van de provinciale stoombootdiensten met radar zijn uitgerust heeft men deze hinderpaal radicaal overwonnen, zo meende onze zegsman en hij voegde er aan toe, dat er voor industrieën geen enkel be zwaar bestond om zich in Zeeuwsch- Vlaanderen te vestigen, daar by voor beeld op de dienst Kruiningen-Perk polder bij elke weersgesteldheid wordt gevaren. En nogmaals wijst hij op de verbe teringen, welke de nieuwe emplace menten zullen opleveren, op het nieu we systeem, dat gevolgd zal worden bij de kaartverkoop en in het alge meen op de modernisering, die eerst in Kruiningen en daarna m Perkpol der tot stand zal komen. „Uit de nood zal ook hier weer een deugd geboren worden", zo besluit de heer Lockefeer. Een mening, welke ook de heer Horstmann is toegedaan, maar de deugd, die ir. Horstmann ziet, is een andere VOORZITTER KAMER VAN KOOPHANDEL Praciisch geen verschil in kosfen Want de voorzitter van de Zeeuwsch-Vlaamse Kamer van Koophandel houdt het op het hoefyzerverkeer! Het verschil in afstand, zo betoogt hp, is vrijwel te verwaarlozen. Een ruwe schatting leert, dat het voor de belangrijkste Oost Zeeuwsch-Vlaamse gemeenten neerkomt op ge middeld ten hoogste een tiental kilometers. Daarbij komt, dat de tunnel- tarieven voor de Antwerpse tunnel vrijwel overeenkomen met de veer- tarieven, zodat ook dit verschil wegvalt. „De lange wachttijden aan de veerhaven kosten bovendien ook geld", zo meent ir. Horstmann, „en de grenspassage mag dan een enkele maal eens wat minder vlot gaan, over het algemeen is men hier tevreden over." Baselboot naar Hoedekenskerke? Naar wy vernemen wordt momenteel overwogen om half November, wanneer de aan- leginrichting in Perkpolder ge reed zal zjjn, een zogenaamde Baselooot in te leggen voor een dienst van Perkpolder naar Hoedekenskerke, in afwach ting van het herstel te Krui ningen. Deze dienst zoti dan voorna nieljjk dienen voor het vracht vervoer van en naar (Oost) Zeeuwsch-Vlaanderen. Veerdiensten in cijfers. Hoewel op deze pagina uitsluitend het „wel en wee" van de veerdienst KruiningenPerkpolder wordt be sproken, volgen hier „en passant" enkele interessante cyfers over de veerdiensten in geheel Zeeland in 1939 en 1952. In de topmaand Augustas werden de navolgende aantallen ps mgm en auto's overgezet. (De cijfers over 1952 zjjn tussen haakjes vermeld). Passagiers: VlissingenBreskens 82.883 (413.801); Terneuzen—Hoe dekenskerke 12.553 (53.117); Krui ningenPerkpolder 12.412 (146.588); ZierikzeeKatsche Veer 7.261 (27.202)KortgeöeWolphaartsdijk 11.909 28.940); VeereKamperland 2.655 (8.754). Auto's: VlissingenBreskens 8.571 (34.589); Terneuzen—Hoedekensker ke 682 (1.540)KruiningenPerk polder 1.771 (27.158); Zierikzee— Katsche Veer 685 (3.071): Kortgene —Wolphaartsdijk 1.783 (5.667). De cyfers over de jaren 1939 en 1952 luiden in totaal: Passagiers: VlissingenBreskens 362.832 (2.357.307)TerneuzenHoe dekenskerke 96.099 (322.768); Krui-, ningenPerkp. 116.651 (1.216.221) ZierikzeeKatsche Veer 50.484 (155.278); KortgeneWolphaartsdijk 138.130 292.496)Veere—Kamper land 24.045 (63.158). Auto's: VlissingenBreskens 47.992 (232.043); TerneuzenHoedekens kerke 6.150 (15.321); Kruiningen Perkpolder 19.331 (267.391); Zierik zee—Katsche Veer 6.111 (26.428); KortgeneWolphaartsdijk 22.555 (63.238). Cyfers spréken ook in dit geval weer duidelijke taal! Een enorme toename dus, zowel van passagiers- als van autovervoer, over de gehele linie! Een bezwaar van de voor het vrachtvervoer is wel, dat de Belgische grensposten in de win termaanden om zeven uur gesloten zijn, aangezien de controle dan door de duisternis bemoeilijkt wordt Een oplossing zou hiervoor naar de me ning van de heer Horstmann wel gevonden kunnen worden, daar con- tróle van verzegelde ladingen tot een minimum beperkt zou kunnen blijven. Men zou er dan evenwel in België op moeten toezien, dat er onderweg op Belgisch grondge bied dus door de Nederlanders geen „vrachtjes" worden gedaan. Ondanks het hier genoemde bezwaar zal het hoefijzerverkeer, met gebruikmaking van het zo langzamerhand terdege ingebur gerde kustpaspoort, voor velen uiterst aantrekkelijk blijven, zo meent ir. Horstmann en hij twij felt er niet aan, dat in ieder ge val het personenvervoer via Bel gië zal blijven gaan. Een uitzondering vormt de aan voer van vlas uit ae Noord-Oostpol der: dit in de topmaanden belang rijke transport zal, aldus de heer Horstmann, ongetwijfeld gebruik blij ven maken van de veerdienst Krui ningenPerkpolder, daar het tot aan Kruiningen per trein geschiedt, het geen uiteraard aanmerkelijk goedko- Eer komt dan per auto via i Kruiningen wordt het vlas over geslagen in vrachtauto's, die dan met de veerboot overgevaren wor den. „Tenzij de Nederlandss en de Bel gische spoorwegen tot een accoord zouden geraken", aldus de heer Horstmann, die hiermede een oude kwestie aansnijdt Gemiste kans Want naar zyn mening is er des tijds een kans gemist! ,7Eens" (het lykt wel een sprookje), „eens" is er sprake geweest van hoefijzerverkeer per trein, in samenwerking met de Belgische en Nederlandse spooorwe- gen. Enkele industrieën in de Ka naalzone hadden hiertoe het initia tief genomen en er was voldoende vervoersaanbod om de exploitatie van zulk een spoorlijn lonend te doen zijn. Een der fabrieken in deze zóne is er zelfs op gebouwd; de bedrijfs ruimten liggen nog grotendeels op de le étage, hetgeen destijds gedaan was met het oog op het transport per trein! De goederenwagons kon den dan namelijk precies onder deze ruimten komen, waardoor het lossen en laden zo practisch mogelijk had kunnen geschieden. „Had kunnen geschieden", omdat het er nooit van gekomen is. De be sprekingen, welke aanvankelijk een gunstig verloop hadden, geraakten „op eén dood spoor" en deze wijze van hoefyzerverkeer bleef een vrome wens. mann, „daar vrijwel alle industrieën in de Kanaalzöne thans ingesteld zijn op vervoer per vrachtauto of per schip. Het getij is verlopen Trein, veerboot, hoefijzerverkeer. De trein is uitgeschakeld, de veer- boot gaat weer varen, het hoefijzer verkeer bluft mogelijk. De practyk zal moeten leren of de veerdienst KruiningenPerkpolder zal kwijnen of bloeien De stalen damwand voor 4 aanlegsteiger, die thans in aanbouto is. Op de achtergrond links een gedeelte va,n de caisson, waarmede de haven van Kruiningen (tijdelijk) werd af gesloten. Foto P.Z.C.) De werkzaam Reden aan de fuik te Perkpolder. Ook hier komen ttree na ulcgsteigers. (Fulo P.Z.C.) IN JANUARI 1954 Kruininger haven wordt groter Naar men ons Aan de zijde van Rijkswaterstaat mededeelde, zjjn de werkzaamheden aan de veerhaven Kruiningen tot op heden vlot verlo pen. Het is dan ook niet uitgesloten, dat de veerboten in Januari weer znllen kunnen varen, hoewel zoals bij alle waterstaatswerken ook hier de weersomstandigheden een be langrijke »ol spelen. „Wind en weder 'dienende" echter kan gerekend worden op een herstel van de sinds 1 Februari 1953 on derbroken veerdienst Kruiningen- Perkpolder in Januari/Februari 1954 In de maand December zouden dan de caissons, die nu nog voor de haven ingang liggen, verwydérd moeten worden. „Een enorm karwei!", zo verzekerde men ons Intussen wordt hard gewerkt aan het herstel van de haven in Kruinin gen en aan de bouw van twee fuiken in Perkpolder. De nieuwe veerhaven in Kruiningen zal aanmerkelijk gro ter worden dan vroeger (destijds 2,5 H.A. oppervlakte, nu ruim 7!) en bo vendien komen er ook hier twee aan- leginrichtingen. Voor de eerste is de stalen damwand reeds geslagen en voorlopig zal men zodra er weer fevaren wordt hiermede volstaan, och er komt ook een tweede aanleg steiger. In verband met het feit, dat de nieuwe aanleginrichting meer land inwaarts zai komen, komt ook de veerweg Oostelijker te liggen en wel enkele honderden meters. Deze weg zal een stijging vertonen tot circa 6 meter plus N.A.P. om via de kruin van de 900 meter lange nieuwe dijk (2 meter hoger dan de oude en veel breder) uit "te monden op een par- keerplein, dat ongeveer 3% meter boven het maaiveld zal komen te lig gen. Een „coupure", zoals de oude weg naar de veerhaven kende, zal er dus niet meer zijn. De voor de veerboot bestemde auto's zullen een plaats vinden op het parkeerplein, dat zeer ruim zal worden. Zo zijn in het kort de plan nen en om die te verwezenlijken wordt er aan de veerhaven Kruinin gen zestien uur per dag gewerkt. Er is „groot materieel" ingezet; een tiental draglines drie perszuigers, twee profielzuigers en twee grote kranen zyn ingeschakeld om het gi gantische karwei te klaren en reeds zijn duizenden en nog eens duizenden kubieke meters zand en klei ver werkt Wanneer inderdaad in December de betonnen kolos, die nu nog als een monsterachtige slnitzegel' voor de havenmond ligt, verwijderd zal wor den, moeten de nieuwe havendyk en de aanlegsteiger gereed zyn en daar wordt naar gestreefd! EEN ANDER GELUID.. „Onze veiligheid is primair In het dorp Kruiningen zyn er maar weinigen, die met evenveel ongeduld op de hervatting van de veerdienst wachten, als In Oosteiyk Zeeuwsch- Vlaanderen het geval is. Zeker, het veer brengt wel enige bedryvigheid in deze gemeente, maar als een eerste' levensbelang voor Kruiningen ziet men het niet. „Onze veiligheid is primair", zeggen de ternggekeerde Kruï- ningenaren. Daarom zullen velen het toejnichen wanneer Waterstaat tot het voorjaar wacht om de caissons uit de Veerhaven te verwijderen. Een zeewaardige dijk en een spoe dig herstel van de landbouwgronden, daar heeft de bevolking van deze zwaar getroffen gemeente de meeste belangstelling voor. Met het herstel van de zeedijK schiet het flink op. De nieuwe dykgedeelten worden ver zwaard en opgehoogd tot 7.50 m. -j- N.A.P., terwyl de beschadigde dijk- percelen voldoende worden hersteld tot de vroegere hoogte van 6.25 m. N.A.P. Tevens wordt de binnen- berm verzwaard. Het polderbestuur hoopt nu maar, dat volgend jaar aan zijn wens zal worden voldaan om de dfjk over de gehele lengte tot het nieuwe peil van 7.50 ra. op te hogen. Hoewel de belangstelling voor de Veerhaven minder groot is, vraagt de aanleg hiervan toch ook de aandacht van het polderbestuur, daar fit in grijpende wijzigingen in het water loopstelsel met zich mee brengt. Doordat het nieuwe havenplateau meer landinwaarts komt te liggen, is de oude afwateringsleiding van het Westelijk deel naar de sluis ten Oos ten van de Veerhaven, afgesloten. Er zal dus een nieuwe watergang moe ten worden gelegd, welke meer Noor delijker de veerweg zal moeten krui sen. Daar de aanlegfuiken ook niet op de oude plaats terugkeren, zal bovendien een nieuwe veerweg vorden aange legd, waarvoor landbouwgrond moet worden afgestaan. Hoewel het on overkomelijk Is dat zowel voor het nieuwe havenplateau als voor de nieuwe weg landbouwgronden verlo ren gaan, kan men in de Herstelcom missie Kruiningen een ontevreden ge luid beluisteren, dat Waterstaat hier over nooit iets aan de betrokkenen heeft medegedeeld. Intussen beeft het polderbestuur nog vele andere zorgen aan het hoofd. Er zijn na 32 draglines aan het werk om de dichtgeslibde hoofdwaterleldingen uit te graven. Dank zij het prachtige herfstweer is men hiermee flink opgeschoten, zodat men waarschijnlijk deze weck gereed komt. De oude sluis functionneert nog steeus, doch zoals in de polder iedere dag de toestand meer tegenvalt, is fit ook by deze sluis het geval. Nu men dit kunstwerk eens nauwkeurig heeft kunnen onderzoeken, blijkt dat het op verschillende plaatsen gescheurd is. Er zal daarom behalve een nieuw ge maal het oude ging geheel verlo ren ook een nieuwe sluis moeten worden gebouwd. Vermoedelijk zal deze recht op de kreek worden aange legd. Er is dus nog volop werk om de polder in zyn oude toestand te her stellen. De grootste karwei zal echter het herstel van de landbouwgronden zyn. De boeren die hier hun bedrijven hebben, maken zich wel eens zorgen vooi de toekomst. „Laat het Rijk hiermee toch op schieten, anders verarmt Kruinin gen", zeggen deze boeren. Men be grijpt goed, dat het ontzanden van de landerijen grote kosten zal vergen, doch wat zou het voor zin hebben, dat de boeren hun beschadigde bedrijfsge bouwen doen herstellen, wanneer hun gronden niet te bewerken zijn. De landbouw is de bron van wel vaart voor Kruiningen. Daar gaat dan ook de belangstelling van de be volking naar uit-. Nogmaals, de Veer haven komt voor de Kruiningenaren na de veiligheid en het herstel van de landbouwgronden pas op de derde plaats.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1953 | | pagina 5