PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT Vlotte start op London Airport en goed begin van de race Zone a van Triëst komt aan Italië Begin November wordt dijkgat bij Ouwerkerk gesloten BILT V Vandaag ,196e Jaargang-No. 238 Dagblad uitgave van de firma Provinciale Zeeuwse Courant. Directie F. van de Velde en F. B. den -er. Adjunct W. de Pagter. Hol d.: G. Ballintijn, Pl.-verv.: W. ouwer en H. A. Bosshardt. ABOiN W EMENTSPRIJS 44 cent per week, f 5,45 p. kw„ £r. p. p. f 5,70 per kw. Losse nummers 10 cent. WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLlSSINGSE, GOESSE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN Vrijdag 9 Oct. 1953 ADVERTENTIEPRIJS 22 Ct. per mm. Minimum p. advertentie f 3.-. Ing. mededelingen driemaal tarief. Kleine advertenties (max. 8 regels) van 1—5 regels f 1.—. Iedere regel meer 20 cent. „Brieven of adres Bureau van dit Blad" 25 cent meer. Giro nr. 359300 P.Z.C.. Middelburg. Bur. Vlissingen, Walstr. 5860, telef. 2355 4 lijnen (b.g.g. 3 1 of 2160); Middelburg, Markt 51, telef. 3841; Goes, Lange Vorststraat 63, telef. 2475 (b.g.g. 2228); Oostburg, Finlandstraat 2. telef. 16: Terneuzen, Brouwerijstr. 2; Zlerlkzee. N. Bogerdstr. C 160. telef. 26. KOPJE KOFFIE TUSSEN ROME EN BAGDAD „Een gewone commerciële vlucht" aldus K.L.M.-commentaar Te half zes is de K.L.M.-„Lïftmaster" van London Airport opgestegen. De Handley Page „Hastings C3" van de Kon. Nieuw Zeelandse luchtmacht vertrok te vier minuten over half zes. De Vickers „Viscount 700" van de B.E.A. ging te negen minuten over half zes de lucht in. Te twee minuten over half zes startte de eerste Canberra van de R.A.F. de motoren, om even daarna naar de startbaan te rollen, daar de straal motoren te laten proefdraaien en de besturingsorganen en instrumenten te controleren. Tegen vyf over half zeven stonden de Canberra's in een ry achter elkaar aan het begin van de startbaan. De eerste, de P.R. 7 met Wing Comman der Hodges, steeg om vijf over half zeven op. De tweede Canberra-machine, een P.R. 3, vertrok om tien minuten over half zeven. De derde Canberra, even eens een P.R. 3, was om kwart voor zeven in de lucht. De twee Canberra B-20 vliegtuigen van de Kon. Australische luchtmacht vertrokken vervolgens met tussenpo zen van circa vijf minuten. Zoeklichten dwaalden over het vliegveld, toen de laatste deelnemer het luchtruim koos. Alle vliegtuigen vertrokken met de regelmaat van 'n klok en op de seconde af op tijd. Toen de vijfde en laatste Canberra zich van de grond verhief, had de K.L.M.-„Liftmaster" al 400 km in de richting van Rome afgelegd. Het was zo goed als donker toen deze Canberra over de startbaan gierde en na een lage bocht in de duisternis verdween. Boven Frankrijk Het is tien voor zeven Nederlandse tijd, Donderdagavond, zo bericht de A.N.P.-verslaggever, en we vliegen boven Frankrijk ergens tegen de Zwitserse grens aan. De eerste op winding van de start is voorbij. De 4800 pk van de vier motoren teza men (op kruissnelheid) voeren ons langzaam weg van de zacht rode streep rechts achter ons, waar de zon onder de horizon is verdwenen. Voor in de cabine pakken eerste of ficier Griffith en tweede officier op de veldbedden een hazeslaapje en achterin werken de twee stewards en de stewardess als paarden om het eerste maal gereed te maken. De schrijfwoede van de journalisten aan boord heeft ook de passagiers aange tast. Velen hebben met plaatselijke bladen de afspraak gemaakt een ver haal over de tocht te schrijven en ze kwijten zich direct al met nauwgezet heid van hun taak. „Een heeft de race gezegd en als men zo eens in de cabine rondkijkt klopt deze be wering als een bus. De stewards lo pen heen en weer met bladen en als men het menu ziet, zal niemand van de honger omkomenconsommee van kip, varkenscotelet met champignons, aardbeien met suiker, gemberbollen en koffie. We maakten een vrije lange start op London Airport, klommen door de wolken heen en konden ons nog even in het zonnetje koesteren voordat we opgenomen werden in het duister van de nacht, die voor de passagiers veel geheimzinnigheid verborgen houdt, maar voor de bemanning klaar is als de bladen van het logboek, dat van uur tot uur bijgehouden wordt. „Hebben we een zware lading?" zo vroegen we tweede officier Aarts. „Helemaal niet bijzonder", is het ant woord, „we konden er nog best 10.000 Engelse ponden bij hebben". ,jHeb jy nu een idee dat we aan een race meedoen?" vroegen we bo ven de Alpen de jongste v passagier Papieren vlieger" jarigzoen van stewardess De heer D. A. Visser, „papie ren vlieger" aan boord van de K.L.M.-„Liftmaster" vierde even na middernacht zijn der tigste verjaardag. Hij ontving een zoen van stewardess mej. E. M. L. Pinault en een zakmes van gezagvoerder Kooper. De pasagiers zongen: „For he is a jolly good fellow". Omvangrijke fraude in Groningen. Bij gemeente-gasbedrijf. De Groningse recherche heeft een omvangryke fraude ontdekt by het Gronings gemeentelijk gasbedryf. Dertien personen werden gearres teerd terwyl tegen 15 personen pro ces-verbaal is opgemaakt. Het on derzoek is nog in volle gang. Het begon heel sober op 14 Sep tember, toen bij controle bleek, dat de 37-jarige arbeider van de cokes afdeling G. S. een hoeveelheid brand stof in zijn tas had. S. werd gear resteerd en nader aan de tand ge voeld. Toen bleek, dat men hier te doen had met een zeer omvangrijke fraude, welke reeds sinds 1949 gaan de was. De arbeiders, die zich bezig houden met de aflevering en het vol storten van zakken cokes aan de Groningse brandstofhandelaren, ga ven altijd ongeveer 10 extra per zak. Zij kregen hiervoor van de brandstofhandelaren geld, dat ter hand werd gesteld aan de 58-jarige H. G. de M., die als opzichter fun geerde en later- het geld onder de arbeiders verdeelde. Velen van hen hebben reeds talrijke dienstjaren bij het Gronings gemeentelijk gasbedryf. Paul Franken uit Den Haag. „Ik niet", zegt hij, „ik weet alleen dat ik in een lekkere fauteuil zit en net prima heb gegeten. Het is niet mijn eerste vlucht. In 1948 heb ik eens van Groningen naar Amsterdam ge vlogen en ik dacht toen, laat ik het nou maar doen, later kom ik mis schien nooit meer in een vliegtuig". Even na Milaan lopen we eerste officier Griffith tegen het lijf. „Goed geslapen?" vragen we. „Een uurtje, maar ik ga de zaak nu even overne men, zie je na Rome nog wel". En daarmee is de aard van deze étappe wel getekend. Griffith en Aarts hebben geslapen, wij hebben gegeten en tussen Rome en Eagdad zullen we een kopje koffie drinken met Griffith, en de emigranten voe len zich als bij moeder thuis. Het verloop van de Christchurch-race De K.L.M. „Liftmaster" landde om drie minuten over half negen in Rome. Om 20.53 uur Ned. tijd steeg het toestel weer op en was bij het vertrek 29 minuten voor het schema. Om 22.04 uur Ned. tijd passeerde de „Liftmaster" Caraffa Baken, gelegen op de middenvoet van „de Laars" van Italië. De „Canberra" P-R. 7 passeerde om 20.20 uur Ned. tijd Rome. Dit was een uur en 45 minuten na het vertrek uit Londen. Het was toen reeds de K.L.M. „Liftmaster", die op het vlieg veld van Rome in een recordtijd van 9 minuten 10.800 liter benzine had geladen, gepasseerd. Om twee minuten voor middernacht seinde de „Liftmaster", dat de machine om zes minuten voor half twaalf Ned. tijd het eiland Rhodos bij de kust van Turkije was gepasseerd. Volgens te Londen ontvangen berichten zijn alle drie „Can berra's" van de R.A.F. in Shaibak aan de Perzische Golf ge land. De „Viscount 700" van de B.E-A. seinde om 1 minuut voor middernacht Ned. tijd, dat het toen 160 km. ten Noorden van Cyprus vloog. De „Hastings" van de Nieuw-Zeelandse luchtmacht landde om 23.10 uur Ned. tijd in Athene en vertrok na te hebben ge tankt om 23.48 uur. Gezagvoerder Kooper van de „Liftmaster" heeft om 1.12 uur Ned. tijd via de radioverbinding met het vliegveld van Nicosia gesproken met de correspondent van Reuter en verteld, dat de „Liftmaster" een uur en vier minuten op de schematjjd voor was toen het vliegtuig 20 mijl ten Noorden van Nicosia vloog. Gezagvoerder Kooper had medegedeeld, dat de „Liftmaster" ten Westen van Athene cn opnieuw ten Westen van Cyprus door storm in totaal negen minuten had verloren. Het vlieg tuig was tijdens dit gesprek weer op volle snelheid op weg naar Bagdad. Gezagvoerder Kooper verwachtte om 3.20 Ned. »ijd daar aan te komen. Een overzicht van de route die het KLM-toestel zal afleggen in vergelij king met de tocht van de Hastings- Handleypage en de route van de Can berra. Nieuwe slag tegen Mau-Mau Inheemse wijken met prikkeldraad afgezet De regering van Kenya heeft order gegeven zeven inheemse wijken van de hoofdstad Nairobi met prikkel draad af te zetten. De bedoeling is, op deze wijze controle uit te oefenen op de 60.000 inheemsen in Nairobi. In het gebied van Fort Hall heb ben veiligheidstroepen Woensdag slag geleverd tegen een groep van onge veer 100 leden van de Mau Mau. Er wérden 45 inheemsen gedood en 20 gevangen genomen. Leden van de eroep, onder wie vrouwen, hadden de aag tevoren vier Kikoejoes van de burgenvacht, vier kinderen en een vrouw vermoord. „Rios-bende" in Tilburg uitgeschakeld Politie trad streng op Enige tijd geleden heeft een bende van circa 50 jonge schavuiten de goede naam van Tilburg in opspraak gebracht door het bedrijven van al lerlei wandaden. Zij noemden zich de „Riosbende". Naar wij van de zijde der Tilburgse politie vernemen, zouden tal van aan deze jongens toegeschreven voorval len echter ook wel overdreven zijn. In geen geval hebben volwassenen hierin de hand gehad. De kopstukken waren jongens van 18 of 19 jaar. De politie is de laatste weken streng op getreden, het merendeel van de kna pen is verhoord. Van activiteit van de bende is volgens de hoofdcommis saris thans geen sprake meer. ROME BLIJ TITO BOOS n Besluit van Londen en V.S. met oog op moeilijkheden Engeland en Amerika hebben besloten om de troepen terug te trekken uit zóne A van het vrije gebied van Triëst en deze zóne aan Italië geven. De stad valt, naar bekend, ook onder deze zóne- Dit besluit is gisteren meegedeeld aan president JTito van Joego-SIavië en premier Pella van Italië. Zij zullen deze zóne zo spoedig mogelijk aan Italië overdragen en hun troepen (ongeveer 4000 man) terugtrekken. Deze stap zou naar zij verwrehten tot een „definitieve vreedzame oplos sing" van het conflict over Triëst en zijn omgeving leiden. Hoewel Engeland en de Verenigde Staten het besluit als een definitieve regeling beschouwen, zullen zij geen bezwaar maken tegen wijzigingen in de grens, waarover Italië en Joego- SIavië het samen eens worden. Dr. Drees van Kaapstad naar Johannesburg De Nederlandse eerste-minister, dr. W. Drees, heeft Woensdag in Kaap stad een krans gelegd bij het stand beeld van Jan van Riebeeck. De mi nister gebruikte de lunch met de vroe gere Zuid-Afrikaanse gezant in Den Haag, prof. D. S. Bosman. Vervolgens vertrok dr. Drees per vliegtuig naar Johannesburg, op de terugreis naar Nederland. Wasmachines ontvreemd De Amsterdamse politie heeft een 29-jarige darmenbewerker aangehou den die de laatste tijd vele in huur af geleverde wasmachines heeft weten te ontvreemden. Hy deed dit door aan adressen waarheen hij de bezorger van een verhuurinrichting had gevolgd, wasmachines op te halen. Hoeveel ma chines hij op deze manier in handen heeft weten te krijgen kan hij niet meer zeggen. Hij is in de val gelopen toen hij een van de gestolen appara ten op afbetaling te koop aanbood. Hij zal voor de officier van justitie wor den geleid. Gisteren werd de eerste van de -4 reu zen-caissons, welke voor de sluiting van het dijkgat bij Ouwerlcerk ge. bruikt zullen worden en geparkeerd waren op de Robbeplaat tussen Schelphoek en Zierikzee, door sleep boten vlot getrokken. De caisson wordt naar de vluchthaven van Brui- nisse gesleept, tot het moment van de sluiting omstreeks 1 November (Foto P.Z.C.). TOESTAND BLIJFT KRITIEK Volgende week maakt een zee van licht nachtwerk mogelijk Rondom het stroomgat bij Ouwerkerk, het laatste van de zes en vijftig gaten, welke gedurende de rampnacht door de stormvloed in de dijken van Schouwen-Duiveland werden geslagen, heerst op het ogenblik een koortsachtige bedrijvigheid. Op de „zate", de plaats waar de zinkstokken worden vervaardigd, werken onafgebroken ploegen arbeiders. Zij verrich ten er hun werk zolang er daglicht is, want er is haast bijIntussen jagen zandpersers zandspecie door de buizen naar het dijklichaam, sleepbootjes ,J stortsteen. Dijkherstel levert hier top- varen af en aan met bakken prestaties. Gedwongen door de mislukking van 26 Augustus i.l. is het dichtingswerk verlegd naar net oorspronkelijke 250 meter brede, en ongeveer 20 meter diepe dijkgat, waar 100.000 vierkante meter zinkstukken ge plaatst dienen te worden. In verband met de hoge stroomsnelheid worden de zinkstukken gewapend met ijzer- draad. Zinken kan men er echter slecht één keer per etmaal, namelijk by de laagwaterkentering. De rest van de dag wordt er gestort en plaatst men kraagstukkën tegen de dyk. Op de „zate" gaat het werk aan de zinkstukken door, evenals bij Schelphoek, waar ook rijsmatten voor Ouwerkerk worden samengesteld. Achthonderd en vijftig ryswerkers zyn bij dit werk ingeschakeld en het tempo van het werk voert men dage- lyks op. Er worden lichtmasten met een hoogste van 25 meter gebouwd. Op de „zate" worden kleinere licht masten geplaatst en over een week zullen ontelbare natriumlampen des nachts een zee van licht rond het dijkgat verspreiden, zodat er zeven maal zoveel licht zal zyn als tijdens een heldere maannacht. „Er is haast bij het werk", ver telde ir. J. R. F. van de Wall, hoofdingenieur-directeur van de Dienst Dijkherstel ons tijdens een excursie over Schouwen-Duive land. „Wij hopen de bres om streeks de eerste November dus voor de winter te dichten. Daarvoor is het nodig dat behal ve de zinkstukken, 50.000 ton stortsteen overboord wordt ge zet want de vier reuzen-caissons welke wij bij de sluiting willen gebruiken zullen rusten o^ een drempel van 1 meter dikke zink stukken en drie meter stort steen". Gigantisch De rijswerkers zullen verzocht wor den ook gedurende de Zaterdag en de Maandag te werken. Zolang het gat niet gesloten is, vormt elke storm een enorme bedreiging voor de Ram- paartse dijk, die zeer zwak is en bij ae eerste de beste Noordwester on herroepelijk doorbreekt. Tijdens de nacht wordt niet gezonken, omdat dit ondanks de uitnemende verlichting toch te gevaarlijk zou zijn. En men senlevens mag men niet riskeren! „Drie weken voor het uitvoeren van een dergelijk gigantisch sluitings plan is een korte tijd, doch njet in zet van alle krachten is het moge lijk", aldus ir. van de Wall. „Voor het sluiten is het echter noodzake lijk, dat drie dagen achtereen de laag- waterkentering overdag valt en zo7n periode komt omstreeks de eerste November voor". Alle maatregelen, noodzakelijk voor (vervolg op pag. 2) Men meent te weten, dat het doel is de zóne A binnen zes weken aan Ita lië over te dragen. In de verklaring van de Britse en Amerikaanse regeringen wordt nog gezegd, dat zij de jongste verslechte ringen in de betrekkingen tussen Ita lië en Joego-SIavië als gevolg van de kwestie-Triëst met bezorgdheid had den gezien. De Italiaanse premier, Pella, en pre sident Tito werden Donderdag per soonlijk op de hoogte gesteld van het besluit. Italië accoord Een woordvoerder van het Britse ministerie van buitenlandse zaken heeft Donderdagavond medegedeeld dat de Italiaanse regering het Wester se voorstel voor een oplossing van het vraagstuk-Triëst heeft aanvaard. Het verluidt, dat de Italiaanse rege ring gaarne zou zien dat Italiaanse troepen de BritsAmerikaanse zóne van Triëst binnen enkele dagen bin nenrukken. De Italiaanse generale staf en de bevelhebbers der Britse en Ame rikaanse troepen te Triëst zouden reeds begonnen zijn met dit te rege len. Belgrado boos Het officiële Joego-Slavische pers bureau „Tanjoeg" meldt, dat Joego- SIavië bij de Westerse mogendheden zal protesteren tegen de beslissing. Kampioenstier naar Frankrijk Direct nadat Sudhoekster Piet Edu- ard gisteren op de najaarsstierenkeu- ring te Leeuwarden voor de vierde maal tot kampioen was uitgeroepen, is het dier naar Frankrijk verkocht. Er worden bedragen genoemd tussen 80 en 120 duizend gulden. M ...is het 60 jaar geleden, dat Leendert Smit, de grondlegger van L. Smit Co's internatïo- naie sleepdienst, te Maassluis overleed. lllllllllllllllllilllllfllllllllllllllllllllllillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll DE VERWACHT: WEINIG VERANDERING. In de ochtend hier en daar mist. In de middag over het algemeen vrij zonnig. Ongeveer dezelfde tempera turen als gisteren. Overwegend zwak ke wind. ZON EN MAAN. 10 October Zon op: 6.55 onder 17.58 Maan op: 9.54 onder 18.14

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1953 | | pagina 1