PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
Vlotte start op London Airport
en goed begin van de race
Zone
a van
Triëst
komt aan Italië
Begin November wordt dijkgat
bij Ouwerkerk gesloten
BILT
V
Vandaag
,196e Jaargang-No. 238
Dagblad uitgave van de firma
Provinciale Zeeuwse Courant.
Directie F. van de Velde en F. B.
den -er. Adjunct W. de Pagter.
Hol d.: G. Ballintijn, Pl.-verv.:
W. ouwer en H. A. Bosshardt.
ABOiN W EMENTSPRIJS 44 cent per
week, f 5,45 p. kw„ £r. p. p. f 5,70
per kw. Losse nummers 10 cent.
WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLlSSINGSE, GOESSE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN
Vrijdag 9 Oct. 1953
ADVERTENTIEPRIJS 22 Ct. per
mm. Minimum p. advertentie f 3.-.
Ing. mededelingen driemaal tarief.
Kleine advertenties (max. 8 regels)
van 1—5 regels f 1.—. Iedere regel
meer 20 cent. „Brieven of adres
Bureau van dit Blad" 25 cent meer.
Giro nr. 359300 P.Z.C.. Middelburg.
Bur. Vlissingen, Walstr. 5860, telef. 2355 4 lijnen (b.g.g. 3
1 of 2160); Middelburg, Markt 51, telef. 3841; Goes, Lange Vorststraat 63, telef. 2475 (b.g.g. 2228); Oostburg, Finlandstraat 2. telef. 16: Terneuzen, Brouwerijstr. 2; Zlerlkzee. N. Bogerdstr. C 160. telef. 26.
KOPJE KOFFIE TUSSEN ROME EN BAGDAD
„Een gewone commerciële vlucht"
aldus K.L.M.-commentaar
Te half zes is de K.L.M.-„Lïftmaster" van London Airport opgestegen.
De Handley Page „Hastings C3" van de Kon. Nieuw Zeelandse luchtmacht
vertrok te vier minuten over half zes. De Vickers „Viscount 700" van de
B.E.A. ging te negen minuten over half zes de lucht in.
Te twee minuten over half zes startte de eerste Canberra van de R.A.F.
de motoren, om even daarna naar de startbaan te rollen, daar de straal
motoren te laten proefdraaien en de besturingsorganen en instrumenten
te controleren.
Tegen vyf over half zeven stonden de Canberra's in een ry achter elkaar
aan het begin van de startbaan. De eerste, de P.R. 7 met Wing Comman
der Hodges, steeg om vijf over half zeven op.
De tweede Canberra-machine, een
P.R. 3, vertrok om tien minuten over
half zeven. De derde Canberra, even
eens een P.R. 3, was om kwart voor
zeven in de lucht.
De twee Canberra B-20 vliegtuigen
van de Kon. Australische luchtmacht
vertrokken vervolgens met tussenpo
zen van circa vijf minuten.
Zoeklichten dwaalden over het
vliegveld, toen de laatste deelnemer
het luchtruim koos. Alle vliegtuigen
vertrokken met de regelmaat van 'n
klok en op de seconde af op tijd.
Toen de vijfde en laatste Canberra
zich van de grond verhief, had de
K.L.M.-„Liftmaster" al 400 km in de
richting van Rome afgelegd. Het
was zo goed als donker toen deze
Canberra over de startbaan gierde en
na een lage bocht in de duisternis
verdween.
Boven Frankrijk
Het is tien voor zeven Nederlandse
tijd, Donderdagavond, zo bericht de
A.N.P.-verslaggever, en we vliegen
boven Frankrijk ergens tegen de
Zwitserse grens aan. De eerste op
winding van de start is voorbij. De
4800 pk van de vier motoren teza
men (op kruissnelheid) voeren ons
langzaam weg van de zacht rode
streep rechts achter ons, waar de
zon onder de horizon is verdwenen.
Voor in de cabine pakken eerste of
ficier Griffith en tweede officier op
de veldbedden een hazeslaapje en
achterin werken de twee stewards
en de stewardess als paarden om het
eerste maal gereed te maken. De
schrijfwoede van de journalisten aan
boord heeft ook de passagiers aange
tast. Velen hebben met plaatselijke
bladen de afspraak gemaakt een ver
haal over de tocht te schrijven en ze
kwijten zich direct al met nauwgezet
heid van hun taak.
„Een
heeft de
race gezegd en als men zo eens in
de cabine rondkijkt klopt deze be
wering als een bus. De stewards lo
pen heen en weer met bladen en als
men het menu ziet, zal niemand van
de honger omkomenconsommee van
kip, varkenscotelet met champignons,
aardbeien met suiker, gemberbollen
en koffie.
We maakten een vrije lange start
op London Airport, klommen door de
wolken heen en konden ons nog even
in het zonnetje koesteren voordat we
opgenomen werden in het duister van
de nacht, die voor de passagiers veel
geheimzinnigheid verborgen houdt,
maar voor de bemanning klaar is als
de bladen van het logboek, dat van
uur tot uur bijgehouden wordt.
„Hebben we een zware lading?" zo
vroegen we tweede officier Aarts.
„Helemaal niet bijzonder", is het ant
woord, „we konden er nog best 10.000
Engelse ponden bij hebben".
,jHeb jy nu een idee dat we aan
een race meedoen?" vroegen we bo
ven de Alpen de jongste v passagier
Papieren vlieger"
jarigzoen van
stewardess
De heer D. A. Visser, „papie
ren vlieger" aan boord van de
K.L.M.-„Liftmaster" vierde
even na middernacht zijn der
tigste verjaardag. Hij ontving
een zoen van stewardess mej.
E. M. L. Pinault en een zakmes
van gezagvoerder Kooper. De
pasagiers zongen: „For he is a
jolly good fellow".
Omvangrijke fraude
in Groningen.
Bij gemeente-gasbedrijf.
De Groningse recherche heeft een
omvangryke fraude ontdekt by het
Gronings gemeentelijk gasbedryf.
Dertien personen werden gearres
teerd terwyl tegen 15 personen pro
ces-verbaal is opgemaakt. Het on
derzoek is nog in volle gang.
Het begon heel sober op 14 Sep
tember, toen bij controle bleek, dat
de 37-jarige arbeider van de cokes
afdeling G. S. een hoeveelheid brand
stof in zijn tas had. S. werd gear
resteerd en nader aan de tand ge
voeld. Toen bleek, dat men hier te
doen had met een zeer omvangrijke
fraude, welke reeds sinds 1949 gaan
de was. De arbeiders, die zich bezig
houden met de aflevering en het vol
storten van zakken cokes aan de
Groningse brandstofhandelaren, ga
ven altijd ongeveer 10 extra per
zak. Zij kregen hiervoor van de
brandstofhandelaren geld, dat ter
hand werd gesteld aan de 58-jarige
H. G. de M., die als opzichter fun
geerde en later- het geld onder de
arbeiders verdeelde. Velen van hen
hebben reeds talrijke dienstjaren bij
het Gronings gemeentelijk gasbedryf.
Paul Franken uit Den Haag. „Ik
niet", zegt hij, „ik weet alleen dat ik
in een lekkere fauteuil zit en net
prima heb gegeten. Het is niet mijn
eerste vlucht. In 1948 heb ik eens
van Groningen naar Amsterdam ge
vlogen en ik dacht toen, laat ik het
nou maar doen, later kom ik mis
schien nooit meer in een vliegtuig".
Even na Milaan lopen we eerste
officier Griffith tegen het lijf. „Goed
geslapen?" vragen we. „Een uurtje,
maar ik ga de zaak nu even overne
men, zie je na Rome nog wel".
En daarmee is de aard van deze
étappe wel getekend. Griffith en
Aarts hebben geslapen, wij hebben
gegeten en tussen Rome en Eagdad
zullen we een kopje koffie drinken
met Griffith, en de emigranten voe
len zich als bij moeder thuis.
Het verloop van de Christchurch-race
De K.L.M. „Liftmaster" landde om drie minuten over half
negen in Rome. Om 20.53 uur Ned. tijd steeg het toestel weer
op en was bij het vertrek 29 minuten voor het schema.
Om 22.04 uur Ned. tijd passeerde de „Liftmaster" Caraffa
Baken, gelegen op de middenvoet van „de Laars" van Italië.
De „Canberra" P-R. 7 passeerde om 20.20 uur Ned. tijd Rome.
Dit was een uur en 45 minuten na het vertrek uit Londen.
Het was toen reeds de K.L.M. „Liftmaster", die op het vlieg
veld van Rome in een recordtijd van 9 minuten 10.800 liter
benzine had geladen, gepasseerd.
Om twee minuten voor middernacht seinde de „Liftmaster",
dat de machine om zes minuten voor half twaalf Ned. tijd
het eiland Rhodos bij de kust van Turkije was gepasseerd.
Volgens te Londen ontvangen berichten zijn alle drie „Can
berra's" van de R.A.F. in Shaibak aan de Perzische Golf ge
land.
De „Viscount 700" van de B.E-A. seinde om 1 minuut voor
middernacht Ned. tijd, dat het toen 160 km. ten Noorden van
Cyprus vloog.
De „Hastings" van de Nieuw-Zeelandse luchtmacht landde
om 23.10 uur Ned. tijd in Athene en vertrok na te hebben ge
tankt om 23.48 uur.
Gezagvoerder Kooper van de „Liftmaster" heeft om 1.12 uur
Ned. tijd via de radioverbinding met het vliegveld van Nicosia
gesproken met de correspondent van Reuter en verteld, dat de
„Liftmaster" een uur en vier minuten op de schematjjd voor
was toen het vliegtuig 20 mijl ten Noorden van Nicosia vloog.
Gezagvoerder Kooper had medegedeeld, dat de „Liftmaster"
ten Westen van Athene cn opnieuw ten Westen van Cyprus
door storm in totaal negen minuten had verloren. Het vlieg
tuig was tijdens dit gesprek weer op volle snelheid op weg
naar Bagdad. Gezagvoerder Kooper verwachtte om 3.20 Ned.
»ijd daar aan te komen.
Een overzicht van de route die het
KLM-toestel zal afleggen in vergelij
king met de tocht van de Hastings-
Handleypage en de route van de Can
berra.
Nieuwe slag tegen Mau-Mau
Inheemse wijken met prikkeldraad
afgezet
De regering van Kenya heeft order
gegeven zeven inheemse wijken van
de hoofdstad Nairobi met prikkel
draad af te zetten. De bedoeling is,
op deze wijze controle uit te oefenen
op de 60.000 inheemsen in Nairobi.
In het gebied van Fort Hall heb
ben veiligheidstroepen Woensdag slag
geleverd tegen een groep van onge
veer 100 leden van de Mau Mau. Er
wérden 45 inheemsen gedood en 20
gevangen genomen. Leden van de
eroep, onder wie vrouwen, hadden de
aag tevoren vier Kikoejoes van de
burgenvacht, vier kinderen en een
vrouw vermoord.
„Rios-bende" in Tilburg
uitgeschakeld
Politie trad streng op
Enige tijd geleden heeft een bende
van circa 50 jonge schavuiten de
goede naam van Tilburg in opspraak
gebracht door het bedrijven van al
lerlei wandaden. Zij noemden zich de
„Riosbende".
Naar wij van de zijde der Tilburgse
politie vernemen, zouden tal van aan
deze jongens toegeschreven voorval
len echter ook wel overdreven zijn.
In geen geval hebben volwassenen
hierin de hand gehad. De kopstukken
waren jongens van 18 of 19 jaar. De
politie is de laatste weken streng op
getreden, het merendeel van de kna
pen is verhoord. Van activiteit van
de bende is volgens de hoofdcommis
saris thans geen sprake meer.
ROME BLIJ TITO BOOS
n
Besluit van Londen en V.S. met
oog op moeilijkheden
Engeland en Amerika hebben besloten om de troepen terug te trekken
uit zóne A van het vrije gebied van Triëst en deze zóne aan Italië geven.
De stad valt, naar bekend, ook onder deze zóne-
Dit besluit is gisteren meegedeeld aan president JTito van Joego-SIavië
en premier Pella van Italië. Zij zullen deze zóne zo spoedig mogelijk aan
Italië overdragen en hun troepen (ongeveer 4000 man) terugtrekken.
Deze stap zou naar zij verwrehten
tot een „definitieve vreedzame oplos
sing" van het conflict over Triëst en
zijn omgeving leiden.
Hoewel Engeland en de Verenigde
Staten het besluit als een definitieve
regeling beschouwen, zullen zij geen
bezwaar maken tegen wijzigingen in
de grens, waarover Italië en Joego-
SIavië het samen eens worden.
Dr. Drees van Kaapstad
naar Johannesburg
De Nederlandse eerste-minister, dr.
W. Drees, heeft Woensdag in Kaap
stad een krans gelegd bij het stand
beeld van Jan van Riebeeck. De mi
nister gebruikte de lunch met de vroe
gere Zuid-Afrikaanse gezant in Den
Haag, prof. D. S. Bosman.
Vervolgens vertrok dr. Drees per
vliegtuig naar Johannesburg, op de
terugreis naar Nederland.
Wasmachines ontvreemd
De Amsterdamse politie heeft een
29-jarige darmenbewerker aangehou
den die de laatste tijd vele in huur af
geleverde wasmachines heeft weten te
ontvreemden. Hy deed dit door aan
adressen waarheen hij de bezorger van
een verhuurinrichting had gevolgd,
wasmachines op te halen. Hoeveel ma
chines hij op deze manier in handen
heeft weten te krijgen kan hij niet
meer zeggen. Hij is in de val gelopen
toen hij een van de gestolen appara
ten op afbetaling te koop aanbood. Hij
zal voor de officier van justitie wor
den geleid.
Gisteren werd de eerste van de -4 reu
zen-caissons, welke voor de sluiting
van het dijkgat bij Ouwerlcerk ge.
bruikt zullen worden en geparkeerd
waren op de Robbeplaat tussen
Schelphoek en Zierikzee, door sleep
boten vlot getrokken. De caisson
wordt naar de vluchthaven van Brui-
nisse gesleept, tot het moment van
de sluiting omstreeks 1 November
(Foto P.Z.C.).
TOESTAND BLIJFT KRITIEK
Volgende week maakt een zee
van licht nachtwerk mogelijk
Rondom het stroomgat bij Ouwerkerk, het laatste van de zes en vijftig
gaten, welke gedurende de rampnacht door de stormvloed in de dijken
van Schouwen-Duiveland werden geslagen, heerst op het ogenblik een
koortsachtige bedrijvigheid. Op de „zate", de plaats waar de zinkstokken
worden vervaardigd, werken onafgebroken ploegen arbeiders. Zij verrich
ten er hun werk zolang er daglicht is, want er is haast bijIntussen jagen
zandpersers zandspecie door de buizen naar het dijklichaam, sleepbootjes
,J stortsteen. Dijkherstel levert hier top-
varen af en aan met bakken
prestaties.
Gedwongen door de mislukking van
26 Augustus i.l. is het dichtingswerk
verlegd naar net oorspronkelijke 250
meter brede, en ongeveer 20 meter
diepe dijkgat, waar 100.000
vierkante meter zinkstukken ge
plaatst dienen te worden. In verband
met de hoge stroomsnelheid worden
de zinkstukken gewapend met ijzer-
draad. Zinken kan men er echter
slecht één keer per etmaal, namelijk
by de laagwaterkentering. De rest
van de dag wordt er gestort en
plaatst men kraagstukkën tegen de
dyk. Op de „zate" gaat het werk aan
de zinkstukken door, evenals bij
Schelphoek, waar ook rijsmatten voor
Ouwerkerk worden samengesteld.
Achthonderd en vijftig ryswerkers
zyn bij dit werk ingeschakeld en het
tempo van het werk voert men dage-
lyks op. Er worden lichtmasten met
een hoogste van 25 meter gebouwd.
Op de „zate" worden kleinere licht
masten geplaatst en over een week
zullen ontelbare natriumlampen des
nachts een zee van licht rond het
dijkgat verspreiden, zodat er zeven
maal zoveel licht zal zyn als tijdens
een heldere maannacht.
„Er is haast bij het werk", ver
telde ir. J. R. F. van de Wall,
hoofdingenieur-directeur van de
Dienst Dijkherstel ons tijdens een
excursie over Schouwen-Duive
land. „Wij hopen de bres om
streeks de eerste November
dus voor de winter te dichten.
Daarvoor is het nodig dat behal
ve de zinkstukken, 50.000 ton
stortsteen overboord wordt ge
zet want de vier reuzen-caissons
welke wij bij de sluiting willen
gebruiken zullen rusten o^ een
drempel van 1 meter dikke zink
stukken en drie meter stort
steen".
Gigantisch
De rijswerkers zullen verzocht wor
den ook gedurende de Zaterdag en
de Maandag te werken. Zolang het
gat niet gesloten is, vormt elke storm
een enorme bedreiging voor de Ram-
paartse dijk, die zeer zwak is en bij
ae eerste de beste Noordwester on
herroepelijk doorbreekt. Tijdens de
nacht wordt niet gezonken, omdat dit
ondanks de uitnemende verlichting
toch te gevaarlijk zou zijn. En men
senlevens mag men niet riskeren!
„Drie weken voor het uitvoeren
van een dergelijk gigantisch sluitings
plan is een korte tijd, doch njet in
zet van alle krachten is het moge
lijk", aldus ir. van de Wall. „Voor
het sluiten is het echter noodzake
lijk, dat drie dagen achtereen de laag-
waterkentering overdag valt en zo7n
periode komt omstreeks de eerste
November voor".
Alle maatregelen, noodzakelijk voor
(vervolg op pag. 2)
Men meent te weten, dat het doel is
de zóne A binnen zes weken aan Ita
lië over te dragen.
In de verklaring van de Britse en
Amerikaanse regeringen wordt nog
gezegd, dat zij de jongste verslechte
ringen in de betrekkingen tussen Ita
lië en Joego-SIavië als gevolg van de
kwestie-Triëst met bezorgdheid had
den gezien.
De Italiaanse premier, Pella, en pre
sident Tito werden Donderdag per
soonlijk op de hoogte gesteld van het
besluit.
Italië accoord
Een woordvoerder van het Britse
ministerie van buitenlandse zaken
heeft Donderdagavond medegedeeld
dat de Italiaanse regering het Wester
se voorstel voor een oplossing van het
vraagstuk-Triëst heeft aanvaard.
Het verluidt, dat de Italiaanse rege
ring gaarne zou zien dat Italiaanse
troepen de BritsAmerikaanse zóne
van Triëst binnen enkele dagen bin
nenrukken. De Italiaanse generale staf
en de bevelhebbers der Britse en Ame
rikaanse troepen te Triëst zouden
reeds begonnen zijn met dit te rege
len.
Belgrado boos
Het officiële Joego-Slavische pers
bureau „Tanjoeg" meldt, dat Joego-
SIavië bij de Westerse mogendheden
zal protesteren tegen de beslissing.
Kampioenstier naar
Frankrijk
Direct nadat Sudhoekster Piet Edu-
ard gisteren op de najaarsstierenkeu-
ring te Leeuwarden voor de vierde
maal tot kampioen was uitgeroepen,
is het dier naar Frankrijk verkocht.
Er worden bedragen genoemd tussen
80 en 120 duizend gulden.
M ...is het 60 jaar geleden, dat
Leendert Smit, de grondlegger
van L. Smit Co's internatïo-
naie sleepdienst, te Maassluis
overleed.
lllllllllllllllllilllllfllllllllllllllllllllllillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll
DE
VERWACHT:
WEINIG VERANDERING.
In de ochtend hier en daar mist. In
de middag over het algemeen vrij
zonnig. Ongeveer dezelfde tempera
turen als gisteren. Overwegend zwak
ke wind.
ZON EN MAAN.
10 October
Zon op: 6.55 onder 17.58
Maan op: 9.54 onder 18.14