Enorme belangstelling voor de luchtrace naar Nieuw-Zeeland BOEKEN TOCH IS 'T ZO! KRUPP WEER BELANGRIJKE CONCURRENT VAN ENGELSEN NIEUW WESTELIJK VOORSTEL INZAKE TRIEST DINSDAG 6 OCTOBER 1953 PROVINCIALE ZEEUWSE COURAN7 3 K.L.M. onderschat zijn tegenstanders allerminst (Van onze Haagse redactie). Bijna twee uur waren we op bezoek by de heer F. A. M. Withers, de assistent van perschef Rein Vogels van de K.L.M., om bijzonderheden te vernemen over de deelneming van de K.L.M.-DC-6A-Llftmasfcer „Dr. ii*. M. H. Damme" aan de grote luchtrace op 8 October van Londen naar het 19.000 km. verder gelegen Christchnrch op Nienw-Zeeland. Het gesprek, dat wy in die twee uren hebben kunnen voeren, had in een rustige sfeer in misschien een kwartier afgehandeld kunnen zyn. Het werd een voortdurend onderbroken gesprek. De telefoon liet ons geen twee minuten achtereen met rust. Vele malen gebeurde het, dat de heer Wilbers met twee hoorns aan het hoofd zat. luisterend naar twee vra genstellers tegelijk, over één en het zelfde onderwerp: de Christchurch- race. Bij de heer Beinema, hoofd van de propaganda-afdeling van deze Na tionale Luchtvaartmaatschappij, is de situatie niet veel anders. „Ik krijg een Christchurch-punthoofd", klaag de hij lachend tegen ons. „Aan m'n normale werk kom ik niet of nau welijks meer toe". Etalage-reclame Ja, er is een enorme belangstel ling van overal vandaan voor deze luchtrace naar Nieuw-Zeeland. Hon derden winkeliers uit heel het land grote modemagazijnen met tiental len filialen zo goed als eenvoudige sigarenwinkeliers willen in hun étalages met kaarten en vlaggetjes gaan werken om de voorbijgangers van de stand van zaken in de wed strijd op de hoogte te houden. De K. L.M. verleent hun allen de grootst mogelijke medewerking. Maar die zelfde medewerking krijgen ook de vele scholen en andere instellingen, die de K.L.M. lieten weten dat zij hun organisatie voor deze gelegen heid op de grote race afstemden. Zelfs in K.L.M.-kringen is men ver baasd over deze overweldigende be langstelling. Men vraagt zich na tuurlijk af, wat de aanleiding of zo men wil de oorzaak hiervan kan zijn. Men denkt, dat de herinnering aan de „Melbourne-race" van 1934 met de beroemde „Ui ver", hierin een rol speelt. Vele brieven bereiken de K. L.M. immers, waarin rustig gespro ken wordt over de „Melbourne-race naar Christohurch". Men vergeet eenvoudig, dat Melbourne het Au stralische einddoel was van de race van 1934, en Christchurch 't Nieuw- Zeelandse einddoel is van de race van 8 October a.s. Behalve verschil in tijd is er tussen deze twee enig verschil in plaats Stimulans Intussen verheugt de K.L.M. zich ook over deze dan foutief gerichte belangstelling. Want al de belang stelling bij elkaar vormt een mach tige stimulans voor Nederlands „Wing-masters", onze nationale eer tot het uiterste te verdedigen. Er zijn voor de K.L.M., die deel neemt in de handicap-klasse en niet in de snelheidsrace, twee concurren ten. Aanvankelijk waren het er meer, 653 De opvatting dat haren en nagels na de dood nog enige tyd doorgroeien gaat tot in de verre oudheid terug en werd reeds verkondigd door de Griekse philosoplien Plato en Aristo- teles. Met deze autoriteiten achter de hand, is het haast vanzelfsprekend, dat een dergelijke mening in de 17de eeuw nog algemeen gangbaar was, en dat ook thans nog vele restanten daarvan in de volksovertuiging aan wezig zijn. Eerlijk gezegd, helemaal van de- baan is deze kwestie niet, want er zijn nog enkele onderzoekers die volhou den haargroei na het intreden van de dood te hebben geconstateerd, al voe gen zij er direct aan toe, dat deze ge vallen tot de uitzonderingen behoren. De overgrote meerderheid van dege nen, die tot oordelen bevoegd zijn en die tce in medische leringen moeten zoeken staan echter op het stand punt dat de haargroei bij het intre den van de dood ophoudt. Nu zullen er on getwijfeld kappers zijn, die weten te vertéllen, dat zij, D.,„..(I voor deze dienst 0(1(111! geroepen, de baard van een overlede ne volkomen glad hadden wegge schoren, doch dat deze handeling vlak vóór de begra fenis moest worden herhaald, omdat in enkele dagen tijds de haargroei duidelijk zichtbaar was geworden. Hieruit zou dan toch wel het duide lijkste blijken dat haren doorgroeien Toch is hier sprake geweest van een schijnbare groei, veroorzaakt door het uitdrogingsproces van de huid en de daaronder gelegen cellen, die geen voedingsstoffen meer ontvangen en dientengevolge inkrimpen. En wan neer de huid lager komt te liggen, zullen de kinharen, die oorspronke lijk met de huid-oppervlakte gelijk lig gen naar buiten zichtbaar worden en bóven het huidoppervlak komen uit te steken. Een heel verklaarbare re den dus voor een verschijnsel dat op het eerste gezicht iets griezeligs heeft. Over griezelig gesproken, weet O, dat het best eens zou kunnen gebeu ren dat de bovenste helft van het kop je thee dat u straks krijgt, zonder aanwijsbare oorzaken plotseling gaat koken, terwijl de onderste helft be vriest? Toch zou er in dat uitzon derlijke geval geen sprake zijn van toverij of goocheltrucjes. H. Petition. maar geldgebrek of andere omstan digheden hebben het deeraemerstnl tot drie gereduceerd in deze handi cap-klasse. De concurrenten zijn: de Royal New Zeeland Air Force met een viermotorige Handley Page Hastings, en de British European Airways met een viermotorige Vickers-Viscount 700. Het merkwaardige feit doet zich voor, dat de buitenlandse maatschap pijen onomwonden de K.L.M. als winnaar doodverven. Ook daar schijnt dus de herinnering aan de Melbourne-race nog altijd voort te leven. De K.L.M. zelf is van die overwin ning nog lang niet overtuigd. Men onderschat de tegenstanders aller minst. Te minder omdat men nog op geen enkele manier er achter geko men is, welke route deze concurren ten eigenlijk hebben uitgestippeld. Men hoopt natuurlijk, dat de concur renten omgekeerd ook geen notitie hebben kunnen krijgen van de route, die de K.L.M. voor zich bepaalde en die onderweg nog misschien op vele plaatsen gewijzigd zal worden. Startsein Donderdag 8 October zal de Hertog van Gloucester op Croydon het start sein geven. De Ki/.M.-Lïftmaster is de eerste machine die start. Aan boord zullen zich op dat moment be vinden vier- en zestig passagiers, onder wie vijf-en-vijftig emigranten voor Nieuw-Zeeland. De bemanning, onder gezagvoer der Han Kooper (46 jaar) telt twaalf leden. Slechts het cabine-personeel stewards en stewardesses zal onderweg wisselen. Dat zal twee maal gebeuren. Uit dat feit kunnen we (by'na) afleiden, dat er slechts twee maal geland zal worden op de lange luchtweg van 19.000 km. Gerekend wordt, dat het vliegtuig Zondagmorgen vroeg- (11 October) Europese tijd in Christchurch zijn wielen aan de grond zal zetten. La ten we hopen, dat deze „Dr. ir. Dam me" dan voor Nederland de f 10.000- prijs in de wacht gesleept zal heb ben, die de eerste pry's is in deze ra ce. De K.L.M.-Liftmaster behoeft daar toe niet beslist als eerste in Christ church aan te komen. Het is name- Ontwerp van federaal statuut voor België Op een bijeenkomst van het Vlaam se comité voor federalisme te Ant werpen onder voorzitterschap van prof. Couvreur gehouden, zijn de be palingen van een statuut bekend ge maakt voor ee.i Belgische bondsstaat op federatieve grondslag, zoals een VlaamsWaalse commissie dit heeft uitgewerkt. Dit statuut is tezelfder tijd voorgelezen op een bijeenkomst van het Nationale Waalse Congres, dat te Charleroi werd gehouden. Op merkelijk is het, dat het hier de eerste gemeenschappelijke poging van Wa len en Vlamingen betreft om tot een oplossing te geraken van het Waals Vlaamse probleem. Volgens het statuut wordt België 'n bondsstaat, die twee gewestelijke sta ten, n l. Vlaanderen en Wallonië om vat. Brussel, de hoofdstad van België, vormt het z.g. bondsgebied. De gren zen van het bondsgebied. van Vlaan deren en Wallonië zullen worden af gebakend door een gemengd Waals Vlaamse commissie In Utrecht zal een nieuw laboratorium voor de analytische scheikunde ten be hoeve van de Rijksuniversiteit aldaar, verrijzen, dat een inhoud zal krijgen van 49.000 kubieke meter. De kosten, inclu sief inrichting en meubilering worden geraamd op rond 5!!> millioen gulden. lijk een handicap-race. En daarbij wordt de nadruk niet gelegd op de snelheid, maar op de laadcapaciteit, passagiers-accommodatie, comfort, kosten en opbrengst van de vlucht, dienstregelmaat, bedrijfsefficiency, enz. enz. Naar een ingewikkelde for mule is van iedere deelnemer afzon derlijk uitgerekend hoe lang hij er over mag doen om naar Christchurch te vliegen. Voor ieder uur. dat hij eerder binnenkomt dan de voor hem berekende formule-tijd, wordt een punt geteld. De deelnemer, die de meeste pimten verzamelt is winnaar. Onder voorbehoud dat het film materiaal tijdig arriveert zal de Ne derlandse Televisiestichting in een gezamenlijk programma op Donder dagavond 8 October van 23.00 uur tot 23.45 uur een filmreportage ge ven van het vertrek der toestellen in de handicap-race naar Christ church. Vrijdag- 9 October van 19.00 uur tot 20.00 uur, voorafgaande aan de uitzending van de V.P.R.O., ver toont men filmmateriaal van het vertrek in de snelheidsrace. De K.L.M. DC-6A Liftmaster „Dr. Ir. M. H. Damme", die onder gezagvoer der Han Kooper Nederland zal ver tegenwoordigen in de luchtrace naar Christchurch in Nieuw-Zeeland. Arie Boon overleden Op 85-jarige leeftijd is gisteren de oudste redder van de Kon. Zuid-Hol landse Mij. tot redding van schip breukelingen, de heer Arie Boon, uit Hoek van Holland overleden. Arie Boon heeft veel reddingen meege maakt waaronder de grote ramp met de „Berlin" (Harwichboot) op 21 Fe bruari 1907, waarvoor hij door Prins Hendrik werd onderscheiden. De overledene heeft 30 jaar geva ren op de stoomreddingboot „Presi dent van Heel". Hij was in actie bij de redding van niet minder dan 580 schipbreukelingen. Reeds grote afzet in Azië Het Krupp-concern stelt alles in het werk om in Azië markten voor zware machinerieën te veroveren. De cor respondent van de „Manchester Guar dian" te Bonn deelt mede, dat bet herrezen concern Engelands gevaar lijkste concurrent is geworden op het gebied van de export van zware ma chinerieën naar economisch onvol doende ontwikkelde landen. Hij noemt de mate, waarin de on derneming zich heeft hersteld, bijna ongelooflijk en maakt melding van de zeer belangrijke contracten, die Krupp in verschillende landen heeft weten te verwerven. In India bouwt Krupp in samen werking met Demag en Kloeckner op verzoek van de Indiase regering een staalfabriek, waarvan de kosten on- Amsterdamse tram gaat weer „model rijden" Gistermiddag is een commissie van het Amsterdamse trampersoneel op nieuw bij het stadhuis geweest met het verzoek toegelaten te worden tot de commissie van bijstand. Dit ver zoek werd geweigerd. De tramcommissie heeft daarop medegedeeld, dat het „modelrijden" vandaag evenals dit Zaterdag ge schiedde zal worden voortgezet. De actie zal waarschijnlijk ook daarna nog voortduren, doch daarover zal men zich nog nader beraden. Tot burgemeester van Londen voor het komende jaar, werd een lid van een vooraanstaande Engelse familie gekozen, de 60-jarige Sir Noel Van- sittart Bowater uit Weybridge, Sur rey. De nieuwe en de oude burge meester. Link., Sir Rupert de la Bere, die in dit afgelopen kroningsjaar een zware representatieve taak had, en rechts Sir Noel Vansittart Bowater. geveer 600 millioen gulden bedragen. Voorts helpt Krupp in dit land aan de bouw van een cementfabriek. Krupp heeft zich bereid verklaard technische deskundigen ter beschik king van de regering van Pakistan te stellen en het concern heeft zich ver bonden in Pakistan de gehele indus trie aan een grondig onderzoek te on derwerpen en na te gaan, welke mo gelijkheden er bestaan voor de vesti ging van een staalindustrie. Er zal een proefstaalfabriek worden gebouwd, die jaarlijks ongeveer 20 000 ton staal zal kunnen produceren. Egypte is volgens directeuren van het concern de op twee na belangrijk ste markt van Krupp in het Oosten. Krupp zal een belangrijk aandeel heb ben in de bouw van een staalfabriek in Egypte en zal machines, zware vrachtauto's en locomotieven aan dit land leveren. De Turkse regering zal het ontwerp van deze onderneming voor een brug over de Bosporus waar schijnlijk aanvaarden. Naar Syrië wor den door Krupp alle soorten indus triële machinerieën uitgevoerd. Gelderse arbeider beleeft Indisch sprookje. In Indonesië is indertijd de korpo raal Rudy Ruiten getrouwd met een meisje uit Bandoeng, Elisabeth Schadt. Haar vader, een Neder lander, was directeur van de strafge vangenis aldaar. Haar moeder was een Batakse. In 1950 ging het jonge paar naar Nederland. Rutten probeer de aanvankelijk een werkkring te vin den door bij zijn vader, een schoen maker, in dienst te komen maar later werd hij textielarbeider bij de A.K.U. In Panneraen vonden zij een kleine woning en daar woonde het gezin als zovele andere in sobere omstandighe den met de kinderen Eefje (l>i) en Joke (2V>)- Tot er plotseling een te legram kwam uit het verre Amster dam, waarin de heer en mevrouw Rutten werden uitgenodigd voor een belangrijke bespreking in het Victo- riahotel. Dit telegram was onderte kend door Djoramel Damanik, een peetoom, van Elisabeth. Dat was het begin van een Indisch sprookje. De adat eist, aldus peetoom, president directeur van een grote Indonesische in- en exportfirma, dat welgestelde familieleden moeten zorgen voor de bloedverwanten, die het minder goed gaat. Daarom willen wij Rudy benoemen tot directeur van ons Euiopees filiaal. Thans reist Rutten door Europa, een welgesteld zakenman. Maar m het huisje in Pannerden woont nog Eli sabeth en de helft van de maandelyk- s" t/>**lage gaat naar de bank. „Als er nog eens een kink in de kabel komt, zijn we gedekt", aldus de verstandi ge mevrouw Rutten. L C.R.V. koos een nieuwe voorzitter Op de dezer dagen te Amsterdam gehouden vergadering van de Pro testants Christelijke Reclasserings Vereniging, tijdens welke het zilveren jubileum van de vereniging werd ge vierd. is tot voorzitter gekozen mr. T. Semeyns de Vries van Doesburgh, Officier van Justitie te Rotterdam. Mr. Semeyns van Doesburgh is de opvolger van prof. dr. H. Dooyen- weerd, die door drukke werkzaam heden zich niet langer in staat acht te het voorzitterschap waar te ne men. Het doodvonnis tegen de voormalige Egyptische premier Ibrahim Abdel Hadi is gewijzigd in levenslange gevangenis straf. Haven zou aan Italië komen Engeland, Frankrijk en de V.S. zul len binnenkort aan de Italiaanse en •Joegoslavische regeringen de onder linge verdeling van Triest op grond van de huidige toestand voorstellen, aldus is Maandagavond uit gezag hebbende bron te Rome vernomen. Volgens het plan zou zone a, welke de haven van Triest zelf omvat en een overwegend Italiaans karakter draagt, aan Italië komen. De zóne staat thans onder Brits-Amerikaanse militaire controle. Zone b. welke een overwegend Sloweens karakter heeft en thans door de Joegoslavische rege ring ordt beheerd, zou een deel van Joego-Slavië worden. De Westelijke mogendheden wer den het er over eens, dat verdeling volgens de bestaande grens de enige realistische oplossing is na de jong ste Italiaans-Joegoslavische onenig heid. De leider van de Joegoslavische handelsdelegatie te Trièst heeft Havenarbeiders staken in Liverpool Ongeveer een vijfde deel van de 15.000 havenarbeiders te Liverpool is Maandag in staking gegaan ter on dersteuning van de actie van hun 3000 collega's in het nabygelegen Birkenhead, die vorige week het werk neerlegden als protest tegen het ontslag van één hunner. Myxomatose in België. In de omgeving van Knokke is men bezig geweest met het vangen en in enten van wilde konijnen tegen my xomatose. Op deze wijze wil men voorkomen, dat bij besmetting alle konijnen uit de duinen van Knokke zouden verdwijnen. In de buurt van Brugge worden in middels gevallen van myxomatose ge meld. Maandag aan het hoofd van het ge allieerde militaire bestuur, sir Tho mas Winterton, een memorandum overhandigd, waarin het sluiten wordt aanbevolen van een handels overeenkomst tussen Joego-Slavië en de vrije zóne van Triest. Een dergelijke overeenkomst zou de waarde van het handelsverkeer vaststellen op omstreeks 12 milliard lire in beide richtingen. Dodelijk ongeval bij Ossendrecht. Op de weg PutteBergen op Zoom, even buiten Ossendrecht, kwam Zon dagavond een militaire jeep in bot sing met een Belgische wagen. De be stuurder van de jeep raakte de macht over het stuur kwijt, waardoor de jeep in de sloot terecht kwam en over de kop sloeg. De naast de be stuurder zittende soldaat-kok v. d. B. uit Hoensbroek werd daardoor zo ernstig gewond, dat hy enige tijd la ter overleed. De marechaussee en de politie, die een onderzoek instellen, zoeken thans naar de Belgische wa gen. Deze wagen is namelijk doorge reden. Oorlogsveteranen in November naar Den Haag Op 16, 17, 18 en 19 November a.s. zal in de Ridderzaal te Den Haag de algemene vergadering worden ge houden van de federatie van oor logsveteranen (oud-stryders). De Fe deratie van Oorlogsveteranen welke haar zetel te Parijs heeft, teit ruim zeventien millioen leden, allen oud strijders, welke deel hebben geno men aan verschillende oorlogen in de wereld. Zij behoren tot 104 oud-strij- dersorganisaties uit 20 verschillende landen der wereld. Aan de algemene vergadering van de W.V.F. zal op 12 November in de grafelijke, zalen voorafgaan een bij eenkomst van de bestuursraad der W.V.F., welke bestaat uit 20 leden, vertegenwoordigende de bij de fe deratie aangesloten 20 landen. Het Wereldgebeuren Een geschenk Tot 1815 behoorde het aan Neder land. Toen gaf het Nederlandse staatshoofd tezamen met de Ne derlandse regering het cadeau aan de Engelsen, die ons zo krachtig had den geholpen bij het herwinnen van onze onafhankelijkheid. Men moet zijn vrienden wel eens een beloning geven en als men die niet wil geven, dan zijn er wel zekere middelen om zachtkens die beloning op te eisen. Zo ging dus Demerara of zoals het nu meestal genoemd wordt: Brits Guyana verloren voor de Neder landse kroon en viel het toe aan Enge land. Sedert Mei van dit jaar heeft de Engelse regering en in het bijzon der de Engelse minister vaj\ koloniën Sir Oliver L. Lyttelton alle reden om met dat Nederlandse onafhankelijk heidsgeschenk minder ingenomen te zijn. Er is namelijk in dat gezegende land goud. diamanten, suiker, rijke rijstvelden enz. - - een ge zelschap van rode heren aan het be wind gekomen. Dat was mogelijk na de invoering van een nieuwe grondwet, die aan de zeer gemengde bevolking algemeen kiesrecht gaf. Het woord zeer ge mengd is nier wel bijzonder van toe passing. want het land wordt bevolkt door Indianen, negers, Indiërs en Europeanen. Een bevolking dus, die afkomstig is uit vier werelddelen en die zich wel enigermate heeft ver mengd. doch nog overwegc-nd vasthoudt aan de zeden van de her komstlanden. Bij de algemene verkiezingen kreeg de Progressieve Volkspartij een meer derheid. Zij verwierf 18 van de 24 zetels in de koloniale raad en zij ontving daar om de opdracht tot vorming van een regering. Om de (communistische) progres siviteit duidelijk aan te geven verschenen de progressieve he ren en dames in de eerste raadsver gadering met een rood embleem. De heren droegen bij hun witte pakken een vuurrode das en de drie dames leden hadden op haar japonnen een rode schouderroset gehecht. De Britse gouverneur Sir Alfred Savage begreep, dat hij in de toe komst moeilijkheden zou krijgen met dit gezelschap, maar de Engelse re,- gering had gelukkig nog een machts middel gelaten: hij kon zijn veto uit spreken over de besluiten van de ko loniale raad en van zijn communis tische regeerders. Dat namen uiteraard zijn ministers niet. Zij inspireerden hun volgelingen tot demonstraties tegen de Engelse regering, het verbranden van Engelse vlageen, het boveotten van Engelse bedrijven en nog een ganse reeks an dere narigheden, waarvan men in de meeste landen nauwelijks droomt, maar die in een zo gemengde samen leving als de Demerarase gangbaar Dit heeft de Engelse minister van koloniën er tenslotte toegebracht de aandacht van de Engelse ko ningin te vragen voor enkele bijzon dere maatregelen, die tegen Demerara genomen moesten worden. Eén daar van is, dat de Britse kruiser „Superb" en een fregat op weg zijn naar de hoofdstad Georgetown, waar men een stevige pluk Engelse mariniers aan land zal zetten. Vermoedelijk zal Sir Lyttelton er zelf ook een kijkje nemen* Deze En gelse minister van koloniën heeft overigens een verre van benijdens waardige taak. Toen hij eind 1951 op uitnodiging van Sir Winston Chur chill minister werd kon hij beginnen met spoorslags naar Malakka te gaan. waar een communistische op stand floreerde. Daarna brak de Mau- Mau-misère uit in Afrika en nu is het dan mis in Brits Guyana. Men zegt en het ligt wel voor de hand dat de opstand in Brits Guyana een wonderlijk mengsel is van Afrikaanse Mau-Mau-praktijken en van Aziatische communistische agi tatie met een snufje Gandhi-isme uit India. Dat is een mooie analyse, waaraan echter de heer Lyttelton bit ter weinig heeft. Hij zal de communistische regering van Brits Guyana moeten liquideren, omdat nu eenmaal in het niet-com- mimistische gemenebest zo'n rode staat niet past- Dit wordt dan naast Malakka en Kenya het derde „schoonmaak"-gebied voor deze minister. Wel een droef resultaat van een zo goed bedoeld Nederlands geschenk anno 1815. Sir Oliver L. Lyttelton peinst over een ond Nederlands geschenk. VOOR SCHOLIEREN. By J. B. Wolters, Groningen ver schenen enkele boekjes voor scho lieren, te gebruiken als leesstof bij de Franse lessen. Het aardige verhaal „Leo innocents de Paris" van Gilbert Cesbron, werd door A. L. A. Mooy be werkt en van aantekeningen voor zien, het toneelstuk „Le bal des Vo- leurs", van Jean Anouilh, (ook reeds verfilmd) door H. R. Boulain. Twee aardige boekjes, die bij de Franse lc - sen op Middelbare scholen ongetw. - feld met veel genoegen gebruikt zul len worden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1953 | | pagina 5