Enorme belangstelling voor de
luchtrace naar Nieuw-Zeeland
BOEKEN
TOCH IS 'T ZO!
KRUPP WEER BELANGRIJKE
CONCURRENT VAN ENGELSEN
NIEUW WESTELIJK VOORSTEL
INZAKE TRIEST
DINSDAG 6 OCTOBER 1953
PROVINCIALE ZEEUWSE COURAN7
3
K.L.M. onderschat zijn tegenstanders
allerminst
(Van onze Haagse redactie).
Bijna twee uur waren we op bezoek by de heer F. A. M. Withers, de
assistent van perschef Rein Vogels van de K.L.M., om bijzonderheden te
vernemen over de deelneming van de K.L.M.-DC-6A-Llftmasfcer „Dr. ii*.
M. H. Damme" aan de grote luchtrace op 8 October van Londen naar het
19.000 km. verder gelegen Christchnrch op Nienw-Zeeland.
Het gesprek, dat wy in die twee uren hebben kunnen voeren, had in een
rustige sfeer in misschien een kwartier afgehandeld kunnen zyn. Het
werd een voortdurend onderbroken gesprek. De telefoon liet ons geen
twee minuten achtereen met rust.
Vele malen gebeurde het, dat de heer
Wilbers met twee hoorns aan het
hoofd zat. luisterend naar twee vra
genstellers tegelijk, over één en het
zelfde onderwerp: de Christchurch-
race.
Bij de heer Beinema, hoofd van de
propaganda-afdeling van deze Na
tionale Luchtvaartmaatschappij, is de
situatie niet veel anders. „Ik krijg
een Christchurch-punthoofd", klaag
de hij lachend tegen ons. „Aan m'n
normale werk kom ik niet of nau
welijks meer toe".
Etalage-reclame
Ja, er is een enorme belangstel
ling van overal vandaan voor deze
luchtrace naar Nieuw-Zeeland. Hon
derden winkeliers uit heel het land
grote modemagazijnen met tiental
len filialen zo goed als eenvoudige
sigarenwinkeliers willen in hun
étalages met kaarten en vlaggetjes
gaan werken om de voorbijgangers
van de stand van zaken in de wed
strijd op de hoogte te houden. De K.
L.M. verleent hun allen de grootst
mogelijke medewerking. Maar die
zelfde medewerking krijgen ook de
vele scholen en andere instellingen,
die de K.L.M. lieten weten dat zij
hun organisatie voor deze gelegen
heid op de grote race afstemden.
Zelfs in K.L.M.-kringen is men ver
baasd over deze overweldigende be
langstelling. Men vraagt zich na
tuurlijk af, wat de aanleiding of zo
men wil de oorzaak hiervan kan zijn.
Men denkt, dat de herinnering aan
de „Melbourne-race" van 1934 met
de beroemde „Ui ver", hierin een rol
speelt. Vele brieven bereiken de K.
L.M. immers, waarin rustig gespro
ken wordt over de „Melbourne-race
naar Christohurch". Men vergeet
eenvoudig, dat Melbourne het Au
stralische einddoel was van de race
van 1934, en Christchurch 't Nieuw-
Zeelandse einddoel is van de race
van 8 October a.s. Behalve verschil
in tijd is er tussen deze twee enig
verschil in plaats
Stimulans
Intussen verheugt de K.L.M. zich
ook over deze dan foutief gerichte
belangstelling. Want al de belang
stelling bij elkaar vormt een mach
tige stimulans voor Nederlands
„Wing-masters", onze nationale eer
tot het uiterste te verdedigen.
Er zijn voor de K.L.M., die deel
neemt in de handicap-klasse en niet
in de snelheidsrace, twee concurren
ten. Aanvankelijk waren het er meer,
653
De opvatting dat haren en nagels
na de dood nog enige tyd doorgroeien
gaat tot in de verre oudheid terug
en werd reeds verkondigd door de
Griekse philosoplien Plato en Aristo-
teles. Met deze autoriteiten achter de
hand, is het haast vanzelfsprekend,
dat een dergelijke mening in de 17de
eeuw nog algemeen gangbaar was, en
dat ook thans nog vele restanten
daarvan in de volksovertuiging aan
wezig zijn.
Eerlijk gezegd, helemaal van de-
baan is deze kwestie niet, want er zijn
nog enkele onderzoekers die volhou
den haargroei na het intreden van de
dood te hebben geconstateerd, al voe
gen zij er direct aan toe, dat deze ge
vallen tot de uitzonderingen behoren.
De overgrote meerderheid van dege
nen, die tot oordelen bevoegd zijn
en die tce in medische leringen moeten
zoeken staan echter op het stand
punt dat de haargroei bij het intre
den van de dood ophoudt.
Nu zullen er on
getwijfeld kappers
zijn, die weten te
vertéllen, dat zij,
D.,„..(I voor deze dienst
0(1(111! geroepen, de baard
van een overlede
ne volkomen glad
hadden wegge
schoren, doch dat
deze handeling vlak vóór de begra
fenis moest worden herhaald, omdat
in enkele dagen tijds de haargroei
duidelijk zichtbaar was geworden.
Hieruit zou dan toch wel het duide
lijkste blijken dat haren doorgroeien
Toch is hier sprake geweest van
een schijnbare groei, veroorzaakt door
het uitdrogingsproces van de huid en
de daaronder gelegen cellen, die geen
voedingsstoffen meer ontvangen en
dientengevolge inkrimpen. En wan
neer de huid lager komt te liggen,
zullen de kinharen, die oorspronke
lijk met de huid-oppervlakte gelijk lig
gen naar buiten zichtbaar worden en
bóven het huidoppervlak komen uit
te steken. Een heel verklaarbare re
den dus voor een verschijnsel dat op
het eerste gezicht iets griezeligs heeft.
Over griezelig gesproken, weet O,
dat het best eens zou kunnen gebeu
ren dat de bovenste helft van het kop
je thee dat u straks krijgt, zonder
aanwijsbare oorzaken plotseling gaat
koken, terwijl de onderste helft be
vriest? Toch zou er in dat uitzon
derlijke geval geen sprake zijn van
toverij of goocheltrucjes.
H. Petition.
maar geldgebrek of andere omstan
digheden hebben het deeraemerstnl
tot drie gereduceerd in deze handi
cap-klasse. De concurrenten zijn: de
Royal New Zeeland Air Force met
een viermotorige Handley Page
Hastings, en de British European
Airways met een viermotorige
Vickers-Viscount 700.
Het merkwaardige feit doet zich
voor, dat de buitenlandse maatschap
pijen onomwonden de K.L.M. als
winnaar doodverven. Ook daar
schijnt dus de herinnering aan de
Melbourne-race nog altijd voort te
leven.
De K.L.M. zelf is van die overwin
ning nog lang niet overtuigd. Men
onderschat de tegenstanders aller
minst. Te minder omdat men nog op
geen enkele manier er achter geko
men is, welke route deze concurren
ten eigenlijk hebben uitgestippeld.
Men hoopt natuurlijk, dat de concur
renten omgekeerd ook geen notitie
hebben kunnen krijgen van de route,
die de K.L.M. voor zich bepaalde
en die onderweg nog misschien op
vele plaatsen gewijzigd zal worden.
Startsein
Donderdag 8 October zal de Hertog
van Gloucester op Croydon het start
sein geven. De Ki/.M.-Lïftmaster is
de eerste machine die start. Aan
boord zullen zich op dat moment be
vinden vier- en zestig passagiers,
onder wie vijf-en-vijftig emigranten
voor Nieuw-Zeeland.
De bemanning, onder gezagvoer
der Han Kooper (46 jaar) telt twaalf
leden. Slechts het cabine-personeel
stewards en stewardesses zal
onderweg wisselen. Dat zal twee
maal gebeuren. Uit dat feit kunnen
we (by'na) afleiden, dat er slechts
twee maal geland zal worden op de
lange luchtweg van 19.000 km.
Gerekend wordt, dat het vliegtuig
Zondagmorgen vroeg- (11 October)
Europese tijd in Christchurch zijn
wielen aan de grond zal zetten. La
ten we hopen, dat deze „Dr. ir. Dam
me" dan voor Nederland de f 10.000-
prijs in de wacht gesleept zal heb
ben, die de eerste pry's is in deze ra
ce.
De K.L.M.-Liftmaster behoeft daar
toe niet beslist als eerste in Christ
church aan te komen. Het is name-
Ontwerp van federaal
statuut voor België
Op een bijeenkomst van het Vlaam
se comité voor federalisme te Ant
werpen onder voorzitterschap van
prof. Couvreur gehouden, zijn de be
palingen van een statuut bekend ge
maakt voor ee.i Belgische bondsstaat
op federatieve grondslag, zoals een
VlaamsWaalse commissie dit heeft
uitgewerkt. Dit statuut is tezelfder
tijd voorgelezen op een bijeenkomst
van het Nationale Waalse Congres,
dat te Charleroi werd gehouden. Op
merkelijk is het, dat het hier de eerste
gemeenschappelijke poging van Wa
len en Vlamingen betreft om tot een
oplossing te geraken van het Waals
Vlaamse probleem.
Volgens het statuut wordt België 'n
bondsstaat, die twee gewestelijke sta
ten, n l. Vlaanderen en Wallonië om
vat. Brussel, de hoofdstad van België,
vormt het z.g. bondsgebied. De gren
zen van het bondsgebied. van Vlaan
deren en Wallonië zullen worden af
gebakend door een gemengd Waals
Vlaamse commissie
In Utrecht zal een nieuw laboratorium
voor de analytische scheikunde ten be
hoeve van de Rijksuniversiteit aldaar,
verrijzen, dat een inhoud zal krijgen van
49.000 kubieke meter. De kosten, inclu
sief inrichting en meubilering worden
geraamd op rond 5!!> millioen gulden.
lijk een handicap-race. En daarbij
wordt de nadruk niet gelegd op de
snelheid, maar op de laadcapaciteit,
passagiers-accommodatie, comfort,
kosten en opbrengst van de vlucht,
dienstregelmaat, bedrijfsefficiency,
enz. enz. Naar een ingewikkelde for
mule is van iedere deelnemer afzon
derlijk uitgerekend hoe lang hij er
over mag doen om naar Christchurch
te vliegen. Voor ieder uur. dat hij
eerder binnenkomt dan de voor hem
berekende formule-tijd, wordt een
punt geteld. De deelnemer, die de
meeste pimten verzamelt is winnaar.
Onder voorbehoud dat het film
materiaal tijdig arriveert zal de Ne
derlandse Televisiestichting in een
gezamenlijk programma op Donder
dagavond 8 October van 23.00 uur
tot 23.45 uur een filmreportage ge
ven van het vertrek der toestellen
in de handicap-race naar Christ
church. Vrijdag- 9 October van 19.00
uur tot 20.00 uur, voorafgaande aan
de uitzending van de V.P.R.O., ver
toont men filmmateriaal van het
vertrek in de snelheidsrace.
De K.L.M. DC-6A Liftmaster „Dr. Ir.
M. H. Damme", die onder gezagvoer
der Han Kooper Nederland zal ver
tegenwoordigen in de luchtrace naar
Christchurch in Nieuw-Zeeland.
Arie Boon overleden
Op 85-jarige leeftijd is gisteren de
oudste redder van de Kon. Zuid-Hol
landse Mij. tot redding van schip
breukelingen, de heer Arie Boon, uit
Hoek van Holland overleden. Arie
Boon heeft veel reddingen meege
maakt waaronder de grote ramp met
de „Berlin" (Harwichboot) op 21 Fe
bruari 1907, waarvoor hij door Prins
Hendrik werd onderscheiden.
De overledene heeft 30 jaar geva
ren op de stoomreddingboot „Presi
dent van Heel". Hij was in actie bij de
redding van niet minder dan 580
schipbreukelingen.
Reeds grote afzet in Azië
Het Krupp-concern stelt alles in het
werk om in Azië markten voor zware
machinerieën te veroveren. De cor
respondent van de „Manchester Guar
dian" te Bonn deelt mede, dat bet
herrezen concern Engelands gevaar
lijkste concurrent is geworden op het
gebied van de export van zware ma
chinerieën naar economisch onvol
doende ontwikkelde landen.
Hij noemt de mate, waarin de on
derneming zich heeft hersteld, bijna
ongelooflijk en maakt melding van de
zeer belangrijke contracten, die Krupp
in verschillende landen heeft weten
te verwerven.
In India bouwt Krupp in samen
werking met Demag en Kloeckner op
verzoek van de Indiase regering een
staalfabriek, waarvan de kosten on-
Amsterdamse tram gaat
weer „model rijden"
Gistermiddag is een commissie van
het Amsterdamse trampersoneel op
nieuw bij het stadhuis geweest met
het verzoek toegelaten te worden tot
de commissie van bijstand. Dit ver
zoek werd geweigerd.
De tramcommissie heeft daarop
medegedeeld, dat het „modelrijden"
vandaag evenals dit Zaterdag ge
schiedde zal worden voortgezet. De
actie zal waarschijnlijk ook daarna
nog voortduren, doch daarover zal
men zich nog nader beraden.
Tot burgemeester van Londen voor
het komende jaar, werd een lid van
een vooraanstaande Engelse familie
gekozen, de 60-jarige Sir Noel Van-
sittart Bowater uit Weybridge, Sur
rey. De nieuwe en de oude burge
meester. Link., Sir Rupert de la Bere,
die in dit afgelopen kroningsjaar een
zware representatieve taak had, en
rechts Sir Noel Vansittart Bowater.
geveer 600 millioen gulden bedragen.
Voorts helpt Krupp in dit land aan
de bouw van een cementfabriek.
Krupp heeft zich bereid verklaard
technische deskundigen ter beschik
king van de regering van Pakistan te
stellen en het concern heeft zich ver
bonden in Pakistan de gehele indus
trie aan een grondig onderzoek te on
derwerpen en na te gaan, welke mo
gelijkheden er bestaan voor de vesti
ging van een staalindustrie. Er zal een
proefstaalfabriek worden gebouwd,
die jaarlijks ongeveer 20 000 ton staal
zal kunnen produceren.
Egypte is volgens directeuren van
het concern de op twee na belangrijk
ste markt van Krupp in het Oosten.
Krupp zal een belangrijk aandeel heb
ben in de bouw van een staalfabriek
in Egypte en zal machines, zware
vrachtauto's en locomotieven aan dit
land leveren. De Turkse regering zal
het ontwerp van deze onderneming
voor een brug over de Bosporus waar
schijnlijk aanvaarden. Naar Syrië wor
den door Krupp alle soorten indus
triële machinerieën uitgevoerd.
Gelderse arbeider beleeft
Indisch sprookje.
In Indonesië is indertijd de korpo
raal Rudy Ruiten getrouwd met een
meisje uit Bandoeng, Elisabeth
Schadt. Haar vader, een Neder
lander, was directeur van de strafge
vangenis aldaar. Haar moeder was
een Batakse. In 1950 ging het jonge
paar naar Nederland. Rutten probeer
de aanvankelijk een werkkring te vin
den door bij zijn vader, een schoen
maker, in dienst te komen maar later
werd hij textielarbeider bij de A.K.U.
In Panneraen vonden zij een kleine
woning en daar woonde het gezin als
zovele andere in sobere omstandighe
den met de kinderen Eefje (l>i) en
Joke (2V>)- Tot er plotseling een te
legram kwam uit het verre Amster
dam, waarin de heer en mevrouw
Rutten werden uitgenodigd voor een
belangrijke bespreking in het Victo-
riahotel. Dit telegram was onderte
kend door Djoramel Damanik, een
peetoom, van Elisabeth. Dat was het
begin van een Indisch sprookje. De
adat eist, aldus peetoom, president
directeur van een grote Indonesische
in- en exportfirma, dat welgestelde
familieleden moeten zorgen voor de
bloedverwanten, die het minder goed
gaat.
Daarom willen wij Rudy benoemen tot
directeur van ons Euiopees filiaal.
Thans reist Rutten door Europa, een
welgesteld zakenman. Maar m het
huisje in Pannerden woont nog Eli
sabeth en de helft van de maandelyk-
s" t/>**lage gaat naar de bank. „Als er
nog eens een kink in de kabel komt,
zijn we gedekt", aldus de verstandi
ge mevrouw Rutten.
L
C.R.V. koos een nieuwe
voorzitter
Op de dezer dagen te Amsterdam
gehouden vergadering van de Pro
testants Christelijke Reclasserings
Vereniging, tijdens welke het zilveren
jubileum van de vereniging werd ge
vierd. is tot voorzitter gekozen mr.
T. Semeyns de Vries van Doesburgh,
Officier van Justitie te Rotterdam.
Mr. Semeyns van Doesburgh is de
opvolger van prof. dr. H. Dooyen-
weerd, die door drukke werkzaam
heden zich niet langer in staat acht
te het voorzitterschap waar te ne
men.
Het doodvonnis tegen de voormalige
Egyptische premier Ibrahim Abdel Hadi
is gewijzigd in levenslange gevangenis
straf.
Haven zou aan Italië komen
Engeland, Frankrijk en de V.S. zul
len binnenkort aan de Italiaanse en
•Joegoslavische regeringen de onder
linge verdeling van Triest op grond
van de huidige toestand voorstellen,
aldus is Maandagavond uit gezag
hebbende bron te Rome vernomen.
Volgens het plan zou zone a, welke
de haven van Triest zelf omvat en
een overwegend Italiaans karakter
draagt, aan Italië komen. De zóne
staat thans onder Brits-Amerikaanse
militaire controle. Zone b. welke een
overwegend Sloweens karakter heeft
en thans door de Joegoslavische rege
ring ordt beheerd, zou een deel van
Joego-Slavië worden.
De Westelijke mogendheden wer
den het er over eens, dat verdeling
volgens de bestaande grens de enige
realistische oplossing is na de jong
ste Italiaans-Joegoslavische onenig
heid.
De leider van de Joegoslavische
handelsdelegatie te Trièst heeft
Havenarbeiders staken
in Liverpool
Ongeveer een vijfde deel van de
15.000 havenarbeiders te Liverpool is
Maandag in staking gegaan ter on
dersteuning van de actie van hun
3000 collega's in het nabygelegen
Birkenhead, die vorige week het
werk neerlegden als protest tegen het
ontslag van één hunner.
Myxomatose in België.
In de omgeving van Knokke is men
bezig geweest met het vangen en in
enten van wilde konijnen tegen my
xomatose. Op deze wijze wil men
voorkomen, dat bij besmetting alle
konijnen uit de duinen van Knokke
zouden verdwijnen.
In de buurt van Brugge worden in
middels gevallen van myxomatose ge
meld.
Maandag aan het hoofd van het ge
allieerde militaire bestuur, sir Tho
mas Winterton, een memorandum
overhandigd, waarin het sluiten
wordt aanbevolen van een handels
overeenkomst tussen Joego-Slavië en
de vrije zóne van Triest.
Een dergelijke overeenkomst zou
de waarde van het handelsverkeer
vaststellen op omstreeks 12 milliard
lire in beide richtingen.
Dodelijk ongeval bij Ossendrecht.
Op de weg PutteBergen op Zoom,
even buiten Ossendrecht, kwam Zon
dagavond een militaire jeep in bot
sing met een Belgische wagen. De be
stuurder van de jeep raakte de macht
over het stuur kwijt, waardoor de
jeep in de sloot terecht kwam en
over de kop sloeg. De naast de be
stuurder zittende soldaat-kok v. d. B.
uit Hoensbroek werd daardoor zo
ernstig gewond, dat hy enige tijd la
ter overleed. De marechaussee en de
politie, die een onderzoek instellen,
zoeken thans naar de Belgische wa
gen. Deze wagen is namelijk doorge
reden.
Oorlogsveteranen in
November naar Den Haag
Op 16, 17, 18 en 19 November a.s.
zal in de Ridderzaal te Den Haag
de algemene vergadering worden ge
houden van de federatie van oor
logsveteranen (oud-stryders). De Fe
deratie van Oorlogsveteranen welke
haar zetel te Parijs heeft, teit ruim
zeventien millioen leden, allen oud
strijders, welke deel hebben geno
men aan verschillende oorlogen in de
wereld. Zij behoren tot 104 oud-strij-
dersorganisaties uit 20 verschillende
landen der wereld.
Aan de algemene vergadering van
de W.V.F. zal op 12 November in de
grafelijke, zalen voorafgaan een bij
eenkomst van de bestuursraad der
W.V.F., welke bestaat uit 20 leden,
vertegenwoordigende de bij de fe
deratie aangesloten 20 landen.
Het Wereldgebeuren
Een geschenk
Tot 1815 behoorde het aan Neder
land. Toen gaf het Nederlandse
staatshoofd tezamen met de Ne
derlandse regering het cadeau aan de
Engelsen, die ons zo krachtig had
den geholpen bij het herwinnen van
onze onafhankelijkheid.
Men moet zijn vrienden wel eens
een beloning geven en als men die
niet wil geven, dan zijn er wel zekere
middelen om zachtkens die beloning
op te eisen.
Zo ging dus Demerara of zoals
het nu meestal genoemd wordt: Brits
Guyana verloren voor de Neder
landse kroon en viel het toe aan Enge
land.
Sedert Mei van dit jaar heeft de
Engelse regering en in het bijzon
der de Engelse minister vaj\ koloniën
Sir Oliver L. Lyttelton alle reden om
met dat Nederlandse onafhankelijk
heidsgeschenk minder ingenomen te
zijn.
Er is namelijk in dat gezegende
land goud. diamanten, suiker,
rijke rijstvelden enz. - - een ge
zelschap van rode heren aan het be
wind gekomen.
Dat was mogelijk na de invoering
van een nieuwe grondwet, die aan de
zeer gemengde bevolking algemeen
kiesrecht gaf. Het woord zeer ge
mengd is nier wel bijzonder van toe
passing. want het land wordt bevolkt
door Indianen, negers, Indiërs en
Europeanen. Een bevolking dus, die
afkomstig is uit vier werelddelen en
die zich wel enigermate heeft ver
mengd. doch nog overwegc-nd
vasthoudt aan de zeden van de her
komstlanden.
Bij de algemene verkiezingen kreeg
de Progressieve Volkspartij een meer
derheid.
Zij verwierf 18 van de 24 zetels in
de koloniale raad en zij ontving daar
om de opdracht tot vorming van een
regering.
Om de (communistische) progres
siviteit duidelijk aan te geven
verschenen de progressieve he
ren en dames in de eerste raadsver
gadering met een rood embleem. De
heren droegen bij hun witte pakken
een vuurrode das en de drie dames
leden hadden op haar japonnen een
rode schouderroset gehecht.
De Britse gouverneur Sir Alfred
Savage begreep, dat hij in de toe
komst moeilijkheden zou krijgen met
dit gezelschap, maar de Engelse re,-
gering had gelukkig nog een machts
middel gelaten: hij kon zijn veto uit
spreken over de besluiten van de ko
loniale raad en van zijn communis
tische regeerders.
Dat namen uiteraard zijn ministers
niet. Zij inspireerden hun volgelingen
tot demonstraties tegen de Engelse
regering, het verbranden van Engelse
vlageen, het boveotten van Engelse
bedrijven en nog een ganse reeks an
dere narigheden, waarvan men in de
meeste landen nauwelijks droomt,
maar die in een zo gemengde samen
leving als de Demerarase gangbaar
Dit heeft de Engelse minister van
koloniën er tenslotte toegebracht
de aandacht van de Engelse ko
ningin te vragen voor enkele bijzon
dere maatregelen, die tegen Demerara
genomen moesten worden. Eén daar
van is, dat de Britse kruiser „Superb"
en een fregat op weg zijn naar de
hoofdstad Georgetown, waar men een
stevige pluk Engelse mariniers aan
land zal zetten.
Vermoedelijk zal Sir Lyttelton er
zelf ook een kijkje nemen* Deze En
gelse minister van koloniën heeft
overigens een verre van benijdens
waardige taak. Toen hij eind 1951 op
uitnodiging van Sir Winston Chur
chill minister werd kon hij beginnen
met spoorslags naar Malakka te
gaan. waar een communistische op
stand floreerde. Daarna brak de Mau-
Mau-misère uit in Afrika en nu is het
dan mis in Brits Guyana.
Men zegt en het ligt wel voor de
hand dat de opstand in Brits
Guyana een wonderlijk mengsel is van
Afrikaanse Mau-Mau-praktijken en
van Aziatische communistische agi
tatie met een snufje Gandhi-isme uit
India. Dat is een mooie analyse,
waaraan echter de heer Lyttelton bit
ter weinig heeft.
Hij zal de communistische regering
van Brits Guyana moeten liquideren,
omdat nu eenmaal in het niet-com-
mimistische gemenebest zo'n rode
staat niet past-
Dit wordt dan naast Malakka en
Kenya het derde „schoonmaak"-gebied
voor deze minister.
Wel een droef resultaat van een zo
goed bedoeld Nederlands geschenk
anno 1815.
Sir Oliver L. Lyttelton peinst over
een ond Nederlands geschenk.
VOOR SCHOLIEREN.
By J. B. Wolters, Groningen ver
schenen enkele boekjes voor scho
lieren, te gebruiken als leesstof bij
de Franse lessen. Het aardige verhaal
„Leo innocents de Paris" van Gilbert
Cesbron, werd door A. L. A. Mooy be
werkt en van aantekeningen voor
zien, het toneelstuk „Le bal des Vo-
leurs", van Jean Anouilh, (ook reeds
verfilmd) door H. R. Boulain. Twee
aardige boekjes, die bij de Franse lc -
sen op Middelbare scholen ongetw. -
feld met veel genoegen gebruikt zul
len worden.