Pleidooi voor moderne kunst
bij drie gedichtenbundels
De P.Z.C.
Nederlanders tonen voorkeur
voor „het sentimentele lied"
D
C
Bonifatiusherdenking in
1954 te Dokkum
ZATERDAG 26 SEPTEMBER 1953.
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
7
EXPERIMENTELE POËZIE (I)
Nieuw werk van Hans Andreus,
Simon Vinkenoog en Sybren Polei
ER IS MOGELIJK GEEN GEBIED In onze hedendaagse Ietteren
waarover zoveel misverstanden heersen als over de nieuwe experimen
tele poëzie, de poëzie van „Atonaal", om ze te noemen by de naam van
een bekende bloemlezing die de letter kundige geschiedenis reeds is in
gegaan. (We leven snel, en waarschijnlijk heeft Simon Vinkenoog, de sa
mensteller van Atonaal, ook nog gelijk met zijn bewering, dat deze
poëtische herleving voor de Nederlandse letterkunde belangrijker zal
blyken te zjjn dan die der Tachtigers!).
Op de bres staan voor moderne kunst is altijd een hachelijke onder
neming. De tjjd heeft geleerd dat begrip bij een breed publiek vrijwel
uitgesloten is. Het overgrote deel der lezers wijst alles wat tegen de
traditie indruist zonder meer af; noemt het nieuwe „onbegrijpelijke on
zin" en doet verder niet de geringste moeite dat zgn. „onbegrepene" te
benaderen. Zulke lezers zijn te vergelijken met de mensen die wanneer
zjj een hen onbekend gerecht voorgezet krijgen, reeds zonder te proe
ven uitroepen: dat lust ik niet.
Een klein gedeelte van het publiek
is „snob" en vindt derhalve alles
wat „men" niet begrijpt prachtig,
teneinde mee te kunnen doen met de
artistieke stroming en af te steken
bij de rest, zonder dat zij overigens
weten waar het om gaat. In deze
groep vindt men ook de (soms in
„kunstkringen" zeer hoog gezeten)
lieden die beweren: al dat zogenaam
de experimentele gedoe is niets
nieuws onder de zon, doch een oud
bakken reprise van dada en surrea
lisme, van de Franse poëzie uit de
vorige wereldoorlog; provinciaal ge-
wawel dat een halve eeuw achteraan
komt. Wat bewijst dat ze er niets
Letterkundige kroniek
door HANS WARREN
maar dan ook niets van „begrepen"
hebben. („Begrijpen" is overigens
een begrip dat men met de grootste
voorzichtigheid dient te hanteren
wanneer het over moderne poëzie
gaat)
Blijft ten slotte een zeer, zeer klein
percentage dat werkelijk, met het
gehele wezen openstaat voor deze
kunstuitingen, dat „wat heeft" aan
deze dichtkunst, ze ondergaat, ze
bewondert, er van geniet, kortom:
voor wie deze kunst (de moderne
kunst in het algemeen) een onmis
baar facet van het leven vormt.
Mensen voor wie het, dit leven in-
completer zijn zou zonder de heden
daagse kunst dan zonder Shakes
peare, Rembrandt of Bach (welke
uitspraak hopelijk geen nieuwe mis-
ve'.standen zal wekken).
De experimentele dichters zélf
tenslotte, voor wie hun eigen kunst
een vanzelfsprekendheid ls, houden
niet van „explicateurs": zij leven te
intens en ze werken te hard om zich
nog lang te bemoeien met wat ze
achter zich lieten: algeronden bun
dels verzen, geslaagd of niet ge
slaagd maar: overwonnen standpun
ten, nederlaag of bevochten zege
ten spjjt. Hun werk spreekt voor
zichzelf, menen ze terecht.
Aan de hand van drie van zulke
bundels die de laatste tjjd versche
nen, „Land zonder nacht" van Simon
Vinkenoog, „De taal der dieren" van
Hans Andreus en „Demlurgasmen"
van Sybren Polet willen we echter
toch nog eens op de bres staan en
trachten voor een breed publiek en
kele aspecten van deze moderne poë
zie te tonen.
Af en toe is in deze rubriek de
moderne dichtkunst reeds ter sprake
gekomen, maar steeds weer blijkt dat
zelfs de goedwillendste lezers met
grote moeilijkheden te kampen heb
ben by de lectuur, dan wel van ver
keerde standpunten uitgaan by hun
poging om de moderne poëzie te be
naderen en te beoordelen.
Er helpt nu echter geen moeder
tje lief aan: we leven in het midden
van de twintigste eeuw, eh een kun
stenaar die heden ten dage een son
net schrijft in de trant van Kloos
uit 1880, is net zo dwaas als iemand
die in een costuum van Kloos uit
wandelen zou gaan: hopeloos „uit de
tijd."
Voorbije kunstvormen imiteren
heeft geen enkele zin, en er op
voortbouwen als ze kennelijk versle
ten zijn, evenmin. Elk goed kunste
naar (om de genieën nog maar te
laten rusten) heeft zich uitgedrukt
in de nieuwe vormen van zijn eigen
tijd, of liever nog: hij heeft die vor
men zelf geschapen, hg was zgn tgd
juist iets voor. Vandaar dat de mees
te grote kunstenaars lang „onbegre
pen" bljjven en slechts op latere leef
tijd en nog vaker pas na hun dood,
roem verwerven. Terwijl het de mid
delmatige figuren en de nakomers,
die de door hun grote voorgangers
gebaande en tenslotte algemeen aan
vaarde, wegen big ven bewandelen,
lang naar den vleze gaat ook al
worden ze dan op latere leeftijd of
na hun dood reeds verguisd of vol
komen vergeten. Een derde soort
(meestal succesvolle) kunstenaars zijn
de met talent gezegende imitators
van het eigentijdse, wier eigen zwak
ke persoonlijkheid allerlei invloeden
zodanig assimileert dat hij vaak vol
komen zoek raakt.
Dichier conira
redemensen
Wat we ook nog eens naar voren
willen brengen, is dat verantwoorde
lijke kunstenaars, mensen die het
beste geven wat in hen leeft en daar-
bg zoeken naar nieuwe wegen voor
de kunst (dus ook de experimentele
dichters!) niet behoren tot de stief
kinderen van de maatschappij, maar
integendeel tot de belangrijkste ex
ponenten er van: waar millioenen
mensen zwijgen, spreken zij: zij ver
tolken wat er in de mens van nu
leeft, voor nu en later, men grijpt
nog na eeuwen naar hun werk terug
om te zien wat er in een bepaalde
tgd in de mensheid omging. Zo zal
men in ons land naar Kloos en Perk
grijpen voor 1880, hoewel dat toen
nieuwlichters waren en de rijmende
brave predikant-dichters in die tijd
nog de scepter zwaaiden en opgeld
deden bij het grote publiek. Zo zal
men. later, naar „Atonaal" grijpen
om te zien wat er aan nieuws en le
venskrachtigs in de letteren van
omstreeks 1950 leefde, ook al gaat
thans nog de voorkeur van het grote
publiek uit naar de meer traditio
nele poëzie (of toch niet?) Het kan
niet louter aan snobisme toe te schrij
ven zijn dat naar verhouding veel
meer experimentele bundels uitver
kocht raken dan „gewone".
Men grijpt nu. al naar „Atonaal"
want, zoals gezegd, deze bloemlezing
is de letterkundige geschiedenis reeds
ingegaan; de tijd was zo rgp voor
het nieuwe, de „oude poëzie" zo bloe
deloos geworden, dat deze keer de
nieuwlichters zonder slag of stoot
„officieel erkend" werden. Opmerke
lijk is ook hun verstrekkende invloed
op vrijwel alle meer traditioneel wer
kende schrijvers en het feit dat de
bundels waarop we in een volgend
artikel dieper in zullen gaan niet
b.v. gestencild of in eigen beheer
verschenen, maar keurig verzorgd
door degelijke uitgeverijen en dat
is al jarenlang het geval.
Simon Vinkenoog: „Land zonder
nacht", Querido, Amsterdam.
Hans Andreus: „De taal der die
ren", Bezige Bij, Amsterdam.
Sybren Polet: „Demiurgasmen",
De Windroos XXIV, U.M. Holland,
Amsterdam.
OP NATIONAAL NIVEAU
Taalcontact in Brussel
Onder leiding van de heren prof. W.
P. Pée, voorzitter van de (Belgische)
vereniging voor beschaafde omgangs
jaal, en ïr. J T. Duyvis, voorzitter
van het (Nederlandse) genootschap
„Onze Taal", zyh in Brussel voor de
eerste maal in vergadering bijeen
geweest de leden van de dagelijkse
besturen van beide verenigingen. Zij
hebben de mogelijkheden besproken
ener nauwe samenwerking, tot be
vordering van een zuivere omgangs
taal in de taalverwante Nederlands
sprekende gebieden met 15 millioen
Inwoners. De verenigingen hebben
besloten jaarlijks tweemaal dit ge
sprek over het gestelde doel voort
te zetten. Tussentijds zullen de er
varingen schriftelijk uitgewisseld
worden.
Drie bisschoppen in
ere-comiié
De marteldood van de heilige mis
sionaris Bonifatius, té Dokkum, In
het jaar 754 zal in 1954 worden her
dacht In dit centrum van Noordoost
Friesland, waarvan de naam onaf
scheidelijk verbonden is aan de moord
op de Angelsaksische bisschop.
Voor de herdenking is een stich
ting in het leven geroepen, met een
erecomité onder beschermheerschap
van Prins Bernhard.
Bonifatius' leven en werken zullen
in Juni 1954 te Dokkum worden her
dacht met een aantal gebeurtenissen
van nationaal karakter.
De herdenking is van geestelijke
en culturele zijde beziën, reden waar
om hieraan door groepen van ver
schillende levensovertuiging kan
worden meegewerkt. Het werkcomi
té bestaat uit practische overwegin
gen uit personen, die in Friesland
woonachtig zijn. In een gevormd
groot comité, om het werkcomité
vain advies te dienen, hebben voor
aanstaande figuren van alle richtin
gen zitting genomen. Waar Bonifa
tius een internationale figuur was,
hebben in een erecomité naast pro
minente kerkelijke en overheidsver
tegenwoordigers uit ons land, ook
zitting de bisschoppen van Fulda,
Mainz en Plymouth.
Gewerkt wordt aan een herden
kingssamenkomst van interkerkelijk
karakter en aan de opvoering van
een Bonifatiusspel. Aan de
dichter Fedde Schurer te Heeren
veen is opdracht gegeven tot het
schrijven van dit spel, dat gedecla
meerd zal worden met muziek van
de componist ds. B. Smilde te Ach-
lum. Het is de bedoeling 't spel twee
talig, in het Fries en het N<
Utrechtse sterrenwacht is
honderd jaar oud.
De Utrechtse sterrewacht, die een
van de oudste van de wereld is, heeft
volgens de stichtingsactie op 15 Sep
tember j.l. honderd jaar bestaan.
Dit zal worden herdacht met een
korte plechtigheid op Maandag 28
September in Sonnenborgh, het bas
tion waar de instelling nu een eeuw
lang gevestigd is. De viering is eind
Augustus ingezet met een tweedaag
se vacantiecursus voor leraren astro
nomen. De belangstelling hiervoor
was zo groot, dat voor de tweehon
derd deelnemers nauwelijks plaats
was en nog een aantal afgewezen is
moeten worden. Van 3 October tot en
met 1 December wordt in het univer
siteitsmuseum een tentoonstelling ge
houden van oude en nieuwe astrono
mische instrumenten, verzameld door
de conservator van het museum, dr.
P. H. van Citert.
Jean Gabin terug.
Al lapge. tijd hebben we niets meer
gezien van Jean Gabin, de Franse
filmacteur, die vele jaren een der
meest gevierde groten is geweest. Hij
komt nu terug in een film, die geti
teld is Het meisje van de R\jn. De
film zal een originele inhoud hebben,
namelijk misdaad en liefde. Zo-iets
zie je niet elke dag op de film!
op te voeren in de Bonifatiuskapel,
onder regie van de heer Van Ree te
Groningen en met muzikale mede
werking van het Frysk Orkest (L.
O.F.) te Leeuwarden.
Een regeringssubsidie van driedui
zend gulden is hiervoor toegezegd.
De componist zal de muziek zodanig
schrijven, dat ze ook geschikt is om
uit té voeren op het orgel, zodat het
spel ter stimulering van de cultuur
beoefening ook plaatselijk kan wor
den opgevoerd in een aantal Friese
dorpen.
Besloten is voorts een tentoonstel
ling over het werk en leven van Bo
nifatius in te richten in 't stadhuis te
Dokkum. Het comité heeft met de
radioverenigingen contact opgeno
men over schooluitzendingen van het
spel en van de herdenkinssamen-
komst. Er wordt getracht voor de
herdenking, waarvoor twintig der
tig duizend gulden nodig zgn, subsi
dies te verkrijgen van overheid in
stellingen en bijdragen van particu
lieren.
in de komende winter
Sedert 1 Maart van dit jaar steeg het aantal betalende
abonné's op de Provinciale Zeeuwse Courant met bijna 2000!
Thans is de herfst uangebroken en staat de winter voor de
deur. Het LEESSEIZOEN is weer begonnen. Kosten noch
moeiten zullen daarom gespaard worden om de P.Z.C. ook in
de komende maanden te doen blijven wat' zy reeds is: niet
alleen het grootste, maar ook het aetueelste, boeiendste en
aantrekkelijkste dagblad van Zeeland.
Zeer bizondere zorg zal als steeds worden gewijd aan ons
ZEEUWSE NIEUWS. Eigen verslaggevers zullen aanwezig
zijn bij alles wat zich in onze provincie afspeelt en voor de
lezers van belang is. Een keurcorps van kundige correspon
denten zal voor de Volledigste berichtgeving zorg dragen. Onze
nieuwe aanwinst, DE CLICHOGRAAF, zal ons in staat stellen
dit Zeeuwse nieuws te verluchten met eigen, exclusieve il
lustraties. In woord en beeld zal de P.Z.C. leven en streven
van Zeeland weerspiegelen.
Meer nog dan vroeger zullen ook naar belangrijke gebeur
tenissen in binnen- en buitenland eigen, speciale verslaggevers
'worden gezonden. Reisde Anthony van Kampen voor ons naar
Groenland, werden de Juli-onlusten in Berlijn voor ons versla
gen door een eigen verslaggever in het brandpunt van de
strijd, brachten wy van de grote legeroefening in Duitsland
Grand Repulse reportages van een onzer eigen redactieleden,
nieuwe grote reportages staan op stapel.
De reis naar Zuid-Afrika van minister-president Drees, mi
nister Algera en de Commissaris der Koningin in Zeeland, jhr.
mr. A. F. C. de Casembroot, wordt meegemaakt door onze
Hoofdredacteur. Dagelyks zal men hun belevenissen in ex
clusieve, boeiende reportages in woord en beeld kunnen volgen.
Een onzer medewerkers, de bekende journalist H. M. Koe
mans, is intussen naar Australië en Nieuw Zeeland vertrokken
om zich op de hoogte te stellen van het welvaren van de Ne
derlandse emigranten in deze Zuidelijke wereld en zal daar
over uitvoerig verslag uitbrengen in de P.Z.C.
De KANTLIJN en HET WERELDGEBEUREN zullen ook
in de komende maanden korte, kernachtige commentaren le
veren op alle belangryke gebeurtenissen. Eigen corresponden
ten in de wereldcentra en speciale verslaggevers in het bin
nenland zullen deze feiten voor onze lezers schilderen.
Het zal daarbij evenwel niet mogen blijven. Ook aan het
geestelijk leven in binnen- en buitenland zal aandacht worden
geschonken. Bizondere attentie vragen wij ook in de komende
maanden voor de beschouwingen van onze kerkelijke mede
werker onder de titel „Stemmen uit de Kerken". Tot ver
buiten onze provincie bestaat in alle gezindten voor zijn arti
kelen een levendige belangstelling.
Op Zaterdag zal voorts de P.Z.C. een pagina wijden aan het
culturele leven. Deskundige artikelen over letterkunde, toneel,
film en beeldende kunsten en regelmatige beschouwingen van
de bekende sehryfster Anna Blaman over meesterwerken der
Franse literatuur zullen deze pagina vullen.
Onze lezeressen zullen reeds hebben bespeurd, dat onze
wekelijkse VROUWEN-PAGINA de laatste tijd aanzienlijk is
verbeterd. Naar verdere opvoering van dit peil wordt ge
streefd. SASKLA zal met haar wekelijkse causerie Van Vrouw
tot Vrouw een gaarne geziene gast blijven. In „Ons Kinder
treintje" zal Mies de Muis verdere avonturen tegemoet gaan.
Barend'Zwerfmans zal blyven vertellen over het natuurleven
ih Zeeland, bekende historici zullen de geschiedenis van stad
en land tot nieuw leven wekken, H. Petillon in zijn rubriek
Toch is het zo het denkvermogen onzer lezers scherpen.
Ten slotte zij hier vermeld, dat onze Sportrubriek weldra
een aanzienlijke verbetering zal ondergaan. Zonder te verval
len tot de steeds verder om zich heen grijpende sportverdwa-
zing, zullen wij toch het niveau dezer rubriek trachten op te
voeren, daarmede tegemoetkomend aan de wensen van velen.
Het is een omvangryk programma, dat veel arbeid.met zich
brengt. Het zal onze tienduizenden abonné's de zekerheid ge
ven, dat hun Provinciale Zeeuwse Courant voortgaat op haar
reeds met zoveel succes bewandelde weg en als regionaal blad
met de inhoud van een landelijk blad zal blijven
Een krant die iedereen graag leest
INTERESSANTE PRIJSVRAAG IN AUSTRALIË
fop" verre van favoriei;
„Blanke
Pisuisse en Davids vergeten
SYDNEY NSW. Wanneer een Nederlander naar de nieuwe wereld
vertrekt, zich daar vestigt en in de loop der jaren de banden met het
oude vaderland voelt verslappen, in hoeverre verliest hij dan ook het
gevoel en die liefde voor het Nederlandse lied dat van jongs af aan een
deel van zijn leven heeft uitgemaakt?
Dat men, hoe braaf men zich ook aan het nieuwe land en de nieuwe
sfeer tracht aan te passen, toch nog in heel veel gevallen bij bepaalde
gelegenheden de behoefte aan het Nederlandse lied blyft voelen, is in
de afgelopen jaren byvoorbeeld wel gebleken uit de talrijke verzoeken
welke de redactie van de in Australië in de Nederlandse taal verscho
nende Dutch-Australian Weekly van lezers ontving om adressen op te
geven, waar men gramophoonplaten met Nederlandse liedjes kan kopen.
Toen Philips in Australië kort gele
den bekend maakte, dat men nu ook
in dit werelddeel met het maken van
gramofoonplaten ging beginnen, en
dat men bereid was een beperkt aan
tal hier voorheen niet te krijgen Ne
derlandse liedjes op de markt te bren
gen, had de Dutch—Australian Weekly
door ALFRED SCHUURMAN.
het idee om tezamen met Philips een
prijsvraag uit te schrijven met het
doel uit te vinden welke liedjes onder
de immigranten uit Nederland blijven
leven en waaraan dus, alle assimilatie
ten spijt, nog steeds behoefte bestaat.
Vele honderden mensen van Neder
landse bloede maakten van die gele
genheid gebruik om hun wensen op
dit gebied kenbaar te maken en het
resultaat van deze prijsvraag, waarvan
de uitslag deze week bekend gemaakt
zal worden, is buitengewoon belang
wekkend
De opgave was in volgorde van
voorkeur de tien meest geliefde echte
Hollandse liedjes op te geven. Wie het
dichtst bij het uit alle inzendingen
samengestelde gemiddelde kwam, zou
de eerste prijs een radiotoestel
winnen.
Het echte vaderlandse lied is er
hierbij bekaaid afgekomen. Slechts
door de diskwalificatie van twee tot
de eerste tien behorende liedjes, die
niet oorspronkelijk Nederlands bleken
te zijn, kwamen twee van de vader
landse liedjes die ieder Hollands kind
op school leert „met de hakken over
de sloot" bij de eerste tien en wel
„Waar de blanke top der duinen" en
„Hollands vlag, je bent mijn glorie".
Het volkslied, het Wilhelmus, bracht
het zelfs na bovengenoemde diskwa
lificatie niet verder dan de He plaats,
terwyl liedjes als „De Zilvervloot",
„In een blauw geruite kiel" of „Merck
toch hoe sterk" niet eens by de eer
ste twintig kwamen.
Ook liedjes welke een zekere ver
wantschap aan een bepaalde streek
of stad tot uitdrukking brengen, zoals
„Waar in 't bronsgroen eikenhout" of
de liedjes welke getuigen van liefde
voor Amsterdam en Rotterdam kwa
men niet aan bod.
Wat dan wel?
Het waren de liedjes van de enige
maanden geleden overleden Willy
Schootemeyer die de keuze van de
mannen en vrouwen van Nederlandse
bloede in den vreemde bleken te be
heersen. Zijn „Ik hou van Holland.
eindigde met een geweldigde voor
sprong op de eerste plaats, terwijl ook
zijn „Koning Voetbal Mars" bij de
eerste tien kwam te behoren en zijn
„K-L.M. Mars" net een plaats miste.
Volgend op het niet van sentimen
taliteit vrij te praten „Ik hou van Hol
land", kwamen de nog veel sentimen
teler liedjes „Daar bij die molen, die
mooie molen", „Als de klok van Arne-
muiden", „Op de sluizen van IJmui-
den" en „Over 25 jaar".
Naast „Hollands vlag" en „De blan
ke top der duinen" maakten verder
„Kleine Greetje uit de Polder" en
„Volendam, je bent de parel van de
oude Zuiderzee" het als meest popu
lair aangemerkte tiental vol.
Niemand behoeft dus ooit meer te
beweren, dat sentimentaliteit geen bij
zondere karaktertrek van het Neder
landse volk is.
Uit de uitslag van deze prijsvraag
blijkt eveneens hoe snel men de com
ponist van het levensliedje vergeet.
Waar grootscheepse immigratie naar
Australië eerst drie jaar oud is, kon
den de composities van Willy Schoo
temeyer de kenze nog beheersen. De
grote man van het levensliedje, Louis
Davids, bleek echter al bijna vergeten,
terwyl Louis Pisuisse en Koos Speen
hof nauwelijks meer in de herinnering
blijken te leven.
Slechts de „Voetbalmatch" van
Louis Davids kon de eerste twintig
halen. Zijn eens zo popnlaire „Kleine
man" en „De olieman met het Fordje"
bevonden zich ergens helemaal onder
aan op de lyst.
Kerk in gevaar
De Grote Kerk in Almelo, waarvan de
kapél uit 1236 dateert, dreigt geheel
ineen ie storten. Een half millioen is
nodig om het gebouw te restaureren
en er heeft zich uit de burgerij een
comité gevormd, dat zal trachten dit
bedrag byeen te brengen.
Jeugdtheater „Droomland"
In de zaal van de sociëteit „De
Vereniging" te 's-Gravenhage heeft
het jeugdtheater „Droomland" de
proef genomen met een nieuwe vorm
van kinderontspanning. Voor geno
digden uit kringen, die zich met het
kind bemoeien en voor kinderen uit
kringen van de stichting '40-'45 en
kinderen van leden der Haagse ver
enigingen van Twenten, Zeeuwen en
Limburgers, heeft dit theater het
spel „Keesje Krum, de kranige kwa
jongen" opgevoerd. Dit spel van Nico
de Forgeron met een zangtekst van
Willy van Hemert is een mengeling
van toneel, muziek, zang, ballet,
clownerie, goochelen en poppenspel.
De leden van het gezelschap hebben
zich voor een deel eerder bezig ge
houden met poppenspel, kinderzorg
en kinderbescherming, en weten dus
hoe zij het kind moeten pakken.
Culturele
Cavalcade
VEERTIEN LANDEN zullen deel
nemen aan de derde internationale
week van de touristische- en folklo
ristische film, die onder auspiciën vast
de Centre Internationale de Cinema
d'Enseignement et de la Culture en
het commissariaat voor tourisme van
26 tot SI October te Brussel wordt
gehouden. De beste films zullen wor
den bekroond en bovendien ia er een
prijsvraag uitgeschreven voor ama
teur-cineasten.
LILY BOUWMEESTER geeft sinds
gisteren in Den Haag een korte serie
voorstellingen, getiteld ^Stukjes en
Beetjes". Deze serie is speciaal voor
haar geschreven door Godfried, Bo-
mans, Simon Carmiggelt, Bertus
Aafjes, Annie G. Schmidt, Ina van
den Beugel, Mary Doma e.a.
TOON HERMANS, Jan de Cler en
Alex de Haas, drie bekende radio-
artisten, leveren in de expositiezaal
van de Rotterdamse kunststichting
het bewijs, dat zij ook schilderen
kunnen. Van Jf tot en met 18 October
exposeren zij schilderijen, aquarellen
en tekeningen.
HET SYMPHONIE-ORKE8T van
de Deense staatsradiodat op 3 en Jj
October te Amsterdam zal concerte
ren, werkt op het ogenblik, in tegen
woordigheid van de componist, aan
gramofoonopnamen van Benjamin
Brittpns Requiem voor orkest en
Kerstliederen voor jongenskoor. Na
beëindiging van de opnamen zal de
componist een bezoek aan ons land
brengen.
HET AMSTERDAMS Kamermu
ziekgezelschap zal op \\ijf Zondag
middagen voor de K.R.O. een cyclus
„hedendaagse Nederlandse kamer
muziekgeven. Hierin worden werken
uitgevoerd van o.a. Jurriaan Andrles
sen, Hendrik Andriessen, Henk Ba-
dings, Lex van Delden en Karei Men
gelberg.
DE TONEELGROEP PUCK geeft
vanmiddag in het nieuwe De la Mar-
theater in Amsterdam de première
van ,J)e schelmenstreken van Scapin"
van Molière. De regie heeft Ton Lutz.
VOOR DE NIEUWE FILM over
Den Haag, die in opdracht van het
gemeentebestuur door Rudi Hornec-
ker wordt gemaakt, zal de componist
Jurriaan Andriessen muziek compo
neren, die de ,fifeer en het karakter
van Den Haag en Scheveningen" zal
moeten weergeven. Het ligt in de be
doeling, dat deze filmmuziek te zijner
tijd door het residentie-orkest onder
directie van Willem van Otterloo zal
worden uitgevoerd.