Vrouivenpagina Onze Haagse Damesbeurs ook nu weer dorado voor de vrouw VAN VROUW TOT VROUW SLIPPERTJE" VAN DIOR ZO'N STEVIGE BRETELBROEK KAN EEN STOOTJE HEBBEN! VRIJDAG 25 SEPTEMBER 1953. PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 11 I rz J VOOR DE EEN-EN-ZEVENTIGSTE MAAL Een traditie die zich reeds zeven decennia handhaafde (VaJi onze redacteur) DEN HAAG, September. Wie dezer dagen des avonds tussen zeven en negen uur in de residentie per tram of per bus in de richting van Hout- rust rijdt, mag van geluk spreken, wanneer hij nog een bescheiden staan- plaatsje heeft kunnen bemachtigen. De stadsvervoersmiddelen naar Hout- rust zijn in de vroege avonduren overvol met Haagse huismoeders en jonge dochters, die zich (meestal onder luid gesnap!) naar de Damesbeurs bege ven, welke van 22 September tot en met 2 October in de grote Houtrust- hallen gehouden wordt. De Haagse Damesbeurs (officieel: Damesbeurs van de Dameskroniek) is sinds de oprichting in een der laatste decennia van de vorige eeuw een traditie geworden, die zich nu reeds zeventig jaren heeft weten te handha ven. De Septemberbeurs 1953 is de eenenzeventigste sedert de oprichting! Elk jaar opnieuw trekt deze „jaar beurs voor de vrouw" honderden en nog eens honderden kijklustige da mes, niet alleen uit Den Haag, maar ook uit omliggende plaatsen en uit andere provincies. Want dit dorado voor de vrouw is een dankbaar object voor excursies van vrouwenvereni gingen en dergelijke instellingen. Elke avond staan rijen gegadigden voor de loketten en bewegen grote groepen kijklustigen zich tussen de- interessante stands. En toch is deze 71ste damesbeurs, met zijn enorme oppervlakte, minder druk dan die van het vorig jaar. Althans tot nu toe, en vooral overdag. Des avonds, wanneer de verlichting brandt, is de attractie veel groter en stromen de bezoeksters toe. De nieuwste snufjes op huishou delijk gebied, de stands met textiel en met huishoudelijke artikelen, al die moderne zaken die het leven van de huisvrouw dezer eeuw veraangena men, lokken onweerstaanbaar. Vooral de stands met lekkernijen; een gratis kopje thee, een glas limonade of wijn, een gratis croquetje of een loempia, een kop soep of een toastje met een of andere heerlijkheid erop, dat voor niemendal wordt aangeboden, oefenen blijkbaar een onweerstaanbare aan trekkingskracht op de vrouwen uit. De enkele echtgenoot, die zich heeft laten verleiden om dit vrouwenheilig dom binnen te treden, staat er wat verlegen bij te kyken...... Geen avondhandél De modernste ijskasten en wasma chines, de nieuwste parfums, tapijten, meubelen, naaimachines, levensmid delen, schoenen, stoffen en radiotoe stellen zijn er te kust en te kern. Overdag wordt er van verkocht; des avonds mag echter dit keer niet ge handeld worden. De standhouders hebben zich daarover duchtig be klaagd, maar het gemeentebestuur bleef, met de winkelsluitingswet in de hand, onverbiddelijk! Temidden van de vele stands staat een weefgetouw opgesteld, waarop een groep Haagse blinden demon streert, dat het blindenhandwerk nog heel andere resultaten kan voort brengen dan alleen maar borstelwerk en matten. Zij weven namelijk de fraaiste lopers, tapijtjes en tafelkle den. Interessant is dit jaar de stand van de opticiens. Zij willen de toeschouw ster ervan overtuigen dat een bril niet de gezworen vijand van het aan trekkelijk uiterlijk behoeft te zijn. Daartoe demonstreren zes manne quins (onder wie één man) de nieuw ste en modernste brilmonturen, die tegenwoordig in fraaie en uiteenlo pende modellen gemaakt worden. Ook is er een „toverspiegel"; wanneer men hierin kijkt, ziet men zijn spie gelbeeld met een bril op. Door op een knopje te drukken, verschijnt telkens een ander model bril op de neus van het spiegelbeeld. Er zjjn verder de jaarlijks weerke rende attracties, zoals modeshows, cabarets en een type-wedstrijd om het nationale kampioenschap. Voor da mes die moe zfn van al die „business" om zich heen, zijn er de stands van de niet-commerciële instellingen, #oals de t.b.c.-bestrijding, het Koningin Wilhelmina-fonds, het Reddingswe zen, Veilig Verkeer, Bescherming Burgerbevolking, het Ivoren Kruis, de Reclassering. De staat Israël geeft in een stand inlichtingen over land en volk, en brengt een kunst-expositie. Ook de werkgroep Binnenhuisarchi tecten is met interessant materiaal vertegenwoordigd. De eenenzeventigste Damesbeurs neemt een eervolle plaats in temidden van de lange reeks, die de Nederland se vrouw reeds te zien kreeg! Laat ze maar sjouwen en ravot ten; zo'n stevige bretelbroek kan te gen een stootje! Voor de winter maakt mammie zo'n broek van rib fluweel of wollen stof. Dat is lekker warm. En vind u die geruite omsla gen niet echt Amerikaans? Natuur lijk kunt u ook een gewone omslag maken of de pypen van een gebreid boordje voorzien, als u dat mooier lijkt. U stikt de zakken op, die aan de opening met een reep voering afge werkt zijn, en brengt in de achter kanten de bijschuiners aan. Is het broekje voor meisjes, dan knipt u links een split, dat u van ritssluiting voorziet. De beennaden en de mid denvoor- en -achternaad sluiten. Voor jongens kunt u het split opzij laten vervallen, en vanaf het teken tje tot bovenaan een rits in de mid denvoornaad naaien. Het bovenstuk je werkt u met schuine biezen af. De achterkant van de broek zet u tussen de dubbele stof van de ceintuur, die 76 cm lang en 4 cm. breed wordt, en van voren knoop- of gespsluiting krijgt. De schouderbanden (50 bij 3 4 cm) worden bij de bijschuiners aange naaid, gekruist en van voren aan de knopen op het bovenstukje beves tigd. Voor de gewone omslag vouwt u het 2 cm brede inslagje naar bin nen en legt X op O vallend de omslag in. Voor de brede omslag naait u een ca. 12 cm breed beleg van ruit- stof aan de binnenkant tegen de on derkant, 2 cm vanaf de rand. Het in slagje vouwt u erop en zoomt het vast. Daarna vouwt u de rand langs de bovenste vouwlijn (by 92) naar buiten. Wilt u pijpjes met een gebreid boordje, dan laat u de onderste 10 cm vervallen. U breit 1 recht 1 ave recht een 18' cm lang en 8 cm breed boordje en naait dat aan de ingerim- pelde onderkant. Het breiwerk hier bij even rekken. ELLA BEZEMER. Naar „gezonder' modeshows Enkele firma's in Utrecht en om geving, die zich rechtstreeks of zij delings bewegen op het gebied van de damesmode, zijn van oordeel dat de huidige kwantiteit aan modeshows in Nederland de kwaliteit van deze shows niet ten goede komt. Zij zijn van oordeel dat in 'vele ge vallen getracht wordt de toeloop naar de shows te vergroten door allerlei attracties, die in geen enkel verband staan met de mode. Hierin willen zij verandering brengen en daartoe zullen zes firma's uit Utrecht en Zeist dezer dagen in zes zalen van „Esplanade" te Utrecht een groots opgezette modeshow brengen, waar kleding, schoenen, bont, sieraden en lederwerk getoond zullen worden. Een (naar de organisatoren menen, verantwoorde) toelichting zal gege ven worden door de heren Cruys Voorbergh en Bouwmeester. Alle aandacht zal geconcentreerd worden op de modellen, zodat geen attrac ties van andere aard zullen worden geboden. Ook zal men voorkomen, dat het karakter van een „mode- beurs" ontstaat. Deze modeshow poogt tèVèns door concentratie een einde te maken aan het teveel aan modeshows, dat naar het oordeel van de organisatoren in de laatste tijd bestaat. Britse hof couturier brengt „wikkelmantels" Norman Hartnell, couturier var koningin Elisabeth, van Engeland heeft het vóór, tijdens en na ae kr< ning zo druk gehad, dat hij de? herfst met een slechts kleine, do< niettemin selecte collectie kon uitk- men. Hij heeft echter beloofd, binne: kort een nieuwe volledige collectie t brengen. Zijn mantels zijn vrij reel" gesneden en bedoeld als z.g. „wraj round-coats". dat wil zeggen: mar tels, waarin men zich als het war wikkelt. Ze worden niet gesloten me knopen, maar slechts met .een cein tuur, en ook zjjn er modellen die mer tijdens het dragen zelf dicht houdt Wollen velours, tweed en wollen fan- tasiestoffen zijn Hartnell's materia len. Het Franse postwezen heeft een serii postzegels uitgegeven, gewijd aan de hau te couture. Op zegels van dertig franc-- bijvoorbeeld staat een mannequin afge beeld, op wier figuur verscheidene stoffen gedrapeerd zijn. Advertentie) Achter de coulissen van Parijs.... Wanneer iemand tot bekendheid of roem stijgt, komen er al spoedig verhalen over zijn al dan niet eigen aardige gewoonten in omloop. Met de gróten onder de Parijse couturiers is het al niet anders Zo zegt men van Cristobal Balen- ciaga, dat hij de geheimzinnigste onder zijn collega's is: men krijgt hem bijna nooit te zien. Men weet slechts dat hij Spanjaard is, zich niet om publiciteit bekommert, en zeer bijgelovig is. In verband met dit. laatste is er in elk van zijn- col-, lecties altijd één stuk, dat hij van A tot Z eigenhandig heeft gemaakt. Christian Dior, ongekroond mode koning, is zeer verlegen. Gedurende de première van zijn shows staat hij trillend van opwinding vanachter een gordijn toe te kijken, en wanneer het publiek tenslotte in bijvalsbetuigin gen uitbarst, weet hij zich nauwe lijks goed te houden en neemt de huldeblijken met vochtige ogen in ontvangst. De knapste mode-ontweiper is Jacques Fath, beweren alle vrouwen die geregeld zijn salons bezoeken. Knap, wat betreft zyn uiterlijk dan altijd. Wanneer hij tijdens een show de zaal binnenkomt, volgen alle ogen zijn blonde en arrogante ver schijning, en de. toeschouwsters laten menige japon voorbij-paraderen zon der er aandacht aan te schenken. Zozeer weet het charmante lachje van Fath zijn cliëntèle te boeien "En als de meest intelligente ont werper wordt Pierre Balmain be schouwd. Hg heeft n.l. eens aan de Sorbonne-universiteit over het onder werp „élégance" gedoceerd! De ..lag .«o- «..wcentrieke huist in elke mode-ontwerper, en wami hij deze neiging niet in redelijke ba nen weet te leiden, is het resultaat vaak een dermate wonderlijk en on elegant model, dat geen vrouw zich ermede zou durven vertonen. Zélfs al zou ze achteloos tegen haar vriendin nen kunnen zeggen„Het is een Dior- mantel"zelfs dan geloven wy niet, dat ze zich zou laten overhalen tot het dragen van het model links op de afbeelding! Hoe het ook zij, Dior's schepping zou voor ons klimaat allerminst ge schikt zrjn. De overdadig wijde jas fungeert als een prima „windvanger", en dat is toch niet de bedoeling van een mantel. Aan fietsen moeten we maar helemaal niet denken bij het dragen van zo'n mantel, en bovendien slokt het model meters stof op, het geen ook in de prijs wel te merken zal zijn! Het voor deze mantel vereis te hyper-slanke figuur bezitten de meeste Hollandse vrouwen trouwens niet, en de nieuwe lengte (veertig centimeter van de grond) lijkt ons in het koude jaargetijde allesbehalve aantrekkelijk Ook het tweede model (eveneens Er is misschien geen schouw spel zo boeiend als de strakke wetmatigheid, waarmee de Na tuur het evenwicht in stand houdtIn het heelal zo goed als in alle levensverschijnselen: de slinger slaat nimmer te ver door en zelfs onverhoedse uitzonde ringen worden onverbiddelijk gecorrigeerd. Niets is van dat zuiver af gewogen evenwicht zo'n fraai voorbeeld als de levensgeschie denis van een uitzonderlijk be gaafd mens. Niet alleen omdat dit blijft voortleven in biogra fieën en nagelaten kunstwer ken, maar de geniale mens is ook van de jeugd af toegerust met een zo scherpe blik, dat hij de elementen, waaruit zijn be staan is opgebouwd, weet op te sporen en te rangschikken. Toen de vorige eeuw nauwe lijks begonnen was, werd er in een armzalig krot van een Deens provinciestadje een klei ne jongen geboren. De kaarten van zijn levensloop lagen bij die prille aanvang al zo ongunstig mogelijk, en een psycholoog zou hoogstens geweifeld hebben tussen het tuchthuis en het krankzinnigengesticht. Wat ijl die tijd trouwens aaneengè- bouwde begrippen waren. Van vaderskant is er een grootvader, waar zeer opval lend een dikke streep door loopt. Met bloem en twijgen bekranst als een overjarige Dionysos, komt hij luidkeels zingend uit het bos wandelen en krijgt in het stadje alle straatjongens joelend achter zich aan. De grootmoeder verschijnt daarnaast ogen schijnlijk als een lieve fijnzinni ge vrouw haar kleinzoon heeft haar als zodanig in meni- gevlei gestalte vereeuwigd. In werkelijkheid heeft zij met haar zwakzinnige man gemeen dat zij in een wereld van illusies leeft en daarenboven is zij eer zuchtig en onbetrouwbaar. Zfjj vertelt de kleinzoon telkens weer 't verhaal van haar voor name afkomst: hoe haar groot moeder, die een slot in Kassei bezat 'n adellijke dame was, op een kwade dag wegliep met een komediant en door haar familie werd verstoten Van dit verhaal laat de bur gerlijke stand geen letter heel: maar de kleine jongen zuigt het zoete gif maar al te gretig in. Hij is eigenlijk iets bijzonders, eens soort adellijke vondeling, hij behoort minstens aan het hof thuis en niets zal hem weer houden daar binnen te dringen. Geen iconder dat de vader psychopatische trekken ver toont; een eerzuchtig, zwaar moedig man met een zvsakke gezondheid, die zijn vaders handwerk: de schoenmakerij verfoeit, toneelstukken leest en Napoleon vereert. Achter de moeder, veel ouder dan de vader, een boerse volks- crouw, doemen de schimmen op van een geslacht, dat aan de zelfkant van de samenleving welig tiert in een moeras van misdaad en immoraliteit. Als kind werd deze moeder de straat opgestuurd om te be delen: stij kon lezen nog schrij- IMMER IN EVENWICHT ven en geraakte op het eind van haar ongelukkig leven dermate aan de drank, dat zij in een ge sticht aan delirium tremens stierf. Armoede, ontucht, krankzin nigheid, misdaad, bijgeloof een mooie erfenis om op de ma gere schouders van een kleine, schuioe, in zichzélf gekeerde jongen te laden. Maar de Na tuur verstopt haar parels graag in de onooglijkste schelpen, en de geest waait waarheen hij wil. De waanzin van de groot vader bloeit in de kleinzoon op als een ongebreidelde, alles om toverende fantasie. Het kleine huis in de Monnikenmolen straat wordt een stil en vredig paradijs, waar de vader speel goed maakt en voorleest, de moeder poetst en schuurt, hel dere gordijntjes voor de ramen hangt en op hoogtijdagen voor 'n geurende gezelligheid zorgt. Haar bak met aarde in de dak goot, waar zij prei en peterselie kweekt, rankt als een rozen haag; haar bijgelovige baker sprookjes huppelen als verruk kelijke vertelsels de wereld in. De eerzucht en de maat schappelijke hoogmoedswaan zin van de grootmoeder drijven de kleinzoon het huis uit: naar Kopenhagen om beroemd te worden! De hongerige weet gierigheid van de vader wordt beloond met de vrijgevige geste van een rijk, en verstandig be schermer, die de jongen naar een internaat stuurt. De jeugdige pauper uit de provincie mag studeren en maakt verre reizen op 's ko nings kosten. De deuren van landhuizen en paleizen gaan voor hem open. Als hij eenmaal de vorm gevonden heeft waarin zijn fantasie tot klare schoon heid zal stollen, leest hij prin sessen en koninginnen zijn ver tellingen voor. Het luchtkasteel te Kassei wordt tienvoudige realiteit! Maar de duizelende vlucht van zijn roem blijft niet zonder tegenwicht: zijn leven lang sle pen zijn plébéische afkomst, zijn onbeholpen lelijkheid en gebrek aan zelfvertrouwen hem na als een loden blok aan zijn been. De Natuur schenkt hem over dadig veel, maar onthoudt hem die ene grote voldoeningvoort te leven in een kind. Twee bur gerdochters en een zangeres weigeren zijn handhoe be roemd hij ook is. En de laatste bespaart hem zélfs de verfijnde wreedheid niet, hem als ant woord een spiegeltje te sturen! Zijn geboortestad wordt ge ïllumineerd te zijner glorie, als hem het ereburgerschap wordt verleend. Hij staat voor het raam van het raadhuis, waar eenmaal zijn grootmoeder van moeders kamt gevangen zat, en ziet de fakkelstoet voorbij trek ken, opgetogen en radeloos van de kiespijn. En de angst voor de waanzin vergalt hem gestadig de vreugde om het schone leven. Met hem sterven twee duis tere, verworden geslachten uit. Maar hun nalatenschap is een bundel vertéllingen, zo klaar zo kleurig, zo wijs en zo gees tig als de wereldliteratuur maar schaars heeft opgeleverd: de sprookjes van Hans Christiaan Andersen. SASKIA. uit de Dior-salons afkomstig) is niet bepaald een „schot in de roos". De schouders zijn vrij smal, evenals de onderkant, waardoor een merkwaar dig silhouet ontstaat, dat niemand kan flatteren. Nee, dan is de Hollandse vrouw meer gebaat bij de klassieke redingo te of de moderne boxcoat, waarin de keuze tegenwoordig enorm groot is. Desondanks zal inmiddels in. Parijs wel iemand bezweken zijn voor het etiket met de haam van de grote cou turier, dat de binnenzijde van deze mantels siert! Een bloempot en een zuidwester Dit zijn twee hoedjes van de Pa rijse ontwerpster Jeanne Paget. Bij zondere en opvallende modellen, ech ter niet geschikt voor elk gezicht! Het bovenste model, door madame Paget „bloempot" genaamd, is ge maakt van zwart glanzend bont en heeft een grote bol met een golven de rand. De grijze „zuidwester" (on der) is gemaakt van velours en, hoe wel de naam de illusie wekt dat dit hoofddeksel wel tegen een buitje kan, is het geheel niet bedoeld om er mee in de regen te gaan lopen. U hoort deze hoed op te hebben, wan neer U uitgaat. Of U er dan op uw voordeligst uitziet, durven wij niet te zeggen Gemaskerde mannequins! Een der grootste Italiaanse mode firma's heeft een nieuwigheidje ge ïntroduceerd op haar verkoop-shows. De mannequins 'dragen een masker tje voor haar gezicht, zodat de in kopers door de lieftallige snoetjes van de mannequins niet worden af geleid van het eigenlijke object: het nieuwe model. Glinsterende en fonkelende fantasie sieraden zijn momenteel in trek. Vooral de grote ronde zigeuner-oorringen vor men op dit gebied dè grote mode 1953— 1S54.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1953 | | pagina 7