Vrouivenpagina
Onze
Haagse Damesbeurs ook nu weer
dorado voor de vrouw
VAN VROUW TOT VROUW
SLIPPERTJE" VAN DIOR
ZO'N STEVIGE BRETELBROEK
KAN EEN STOOTJE HEBBEN!
VRIJDAG 25 SEPTEMBER 1953.
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
11
I
rz
J
VOOR DE EEN-EN-ZEVENTIGSTE MAAL
Een traditie die zich reeds
zeven decennia handhaafde
(VaJi onze
redacteur)
DEN HAAG, September. Wie dezer dagen des avonds tussen zeven
en negen uur in de residentie per tram of per bus in de richting van Hout-
rust rijdt, mag van geluk spreken, wanneer hij nog een bescheiden staan-
plaatsje heeft kunnen bemachtigen. De stadsvervoersmiddelen naar Hout-
rust zijn in de vroege avonduren overvol met Haagse huismoeders en jonge
dochters, die zich (meestal onder luid gesnap!) naar de Damesbeurs bege
ven, welke van 22 September tot en met 2 October in de grote Houtrust-
hallen gehouden wordt.
De Haagse Damesbeurs (officieel: Damesbeurs van de Dameskroniek)
is sinds de oprichting in een der laatste decennia van de vorige eeuw een
traditie geworden, die zich nu reeds zeventig jaren heeft weten te handha
ven. De Septemberbeurs 1953 is de eenenzeventigste sedert de oprichting!
Elk jaar opnieuw trekt deze „jaar
beurs voor de vrouw" honderden en
nog eens honderden kijklustige da
mes, niet alleen uit Den Haag, maar
ook uit omliggende plaatsen en uit
andere provincies. Want dit dorado
voor de vrouw is een dankbaar object
voor excursies van vrouwenvereni
gingen en dergelijke instellingen.
Elke avond staan rijen gegadigden
voor de loketten en bewegen grote
groepen kijklustigen zich tussen de-
interessante stands. En toch is deze
71ste damesbeurs, met zijn enorme
oppervlakte, minder druk dan die van
het vorig jaar. Althans tot nu toe, en
vooral overdag. Des avonds, wanneer
de verlichting brandt, is de attractie
veel groter en stromen de bezoeksters
toe. De nieuwste snufjes op huishou
delijk gebied, de stands met textiel
en met huishoudelijke artikelen, al
die moderne zaken die het leven van
de huisvrouw dezer eeuw veraangena
men, lokken onweerstaanbaar. Vooral
de stands met lekkernijen; een gratis
kopje thee, een glas limonade of wijn,
een gratis croquetje of een loempia,
een kop soep of een toastje met een
of andere heerlijkheid erop, dat voor
niemendal wordt aangeboden, oefenen
blijkbaar een onweerstaanbare aan
trekkingskracht op de vrouwen uit.
De enkele echtgenoot, die zich heeft
laten verleiden om dit vrouwenheilig
dom binnen te treden, staat er wat
verlegen bij te kyken......
Geen avondhandél
De modernste ijskasten en wasma
chines, de nieuwste parfums, tapijten,
meubelen, naaimachines, levensmid
delen, schoenen, stoffen en radiotoe
stellen zijn er te kust en te kern.
Overdag wordt er van verkocht; des
avonds mag echter dit keer niet ge
handeld worden. De standhouders
hebben zich daarover duchtig be
klaagd, maar het gemeentebestuur
bleef, met de winkelsluitingswet in de
hand, onverbiddelijk!
Temidden van de vele stands staat
een weefgetouw opgesteld, waarop
een groep Haagse blinden demon
streert, dat het blindenhandwerk nog
heel andere resultaten kan voort
brengen dan alleen maar borstelwerk
en matten. Zij weven namelijk de
fraaiste lopers, tapijtjes en tafelkle
den.
Interessant is dit jaar de stand van
de opticiens. Zij willen de toeschouw
ster ervan overtuigen dat een bril
niet de gezworen vijand van het aan
trekkelijk uiterlijk behoeft te zijn.
Daartoe demonstreren zes manne
quins (onder wie één man) de nieuw
ste en modernste brilmonturen, die
tegenwoordig in fraaie en uiteenlo
pende modellen gemaakt worden. Ook
is er een „toverspiegel"; wanneer
men hierin kijkt, ziet men zijn spie
gelbeeld met een bril op. Door op een
knopje te drukken, verschijnt telkens
een ander model bril op de neus van
het spiegelbeeld.
Er zjjn verder de jaarlijks weerke
rende attracties, zoals modeshows,
cabarets en een type-wedstrijd om het
nationale kampioenschap. Voor da
mes die moe zfn van al die „business"
om zich heen, zijn er de stands van de
niet-commerciële instellingen, #oals
de t.b.c.-bestrijding, het Koningin
Wilhelmina-fonds, het Reddingswe
zen, Veilig Verkeer, Bescherming
Burgerbevolking, het Ivoren Kruis,
de Reclassering. De staat Israël geeft
in een stand inlichtingen over land en
volk, en brengt een kunst-expositie.
Ook de werkgroep Binnenhuisarchi
tecten is met interessant materiaal
vertegenwoordigd.
De eenenzeventigste Damesbeurs
neemt een eervolle plaats in temidden
van de lange reeks, die de Nederland
se vrouw reeds te zien kreeg!
Laat ze maar sjouwen en ravot
ten; zo'n stevige bretelbroek kan te
gen een stootje! Voor de winter
maakt mammie zo'n broek van rib
fluweel of wollen stof. Dat is lekker
warm. En vind u die geruite omsla
gen niet echt Amerikaans? Natuur
lijk kunt u ook een gewone omslag
maken of de pypen van een gebreid
boordje voorzien, als u dat mooier
lijkt.
U stikt de zakken op, die aan de
opening met een reep voering afge
werkt zijn, en brengt in de achter
kanten de bijschuiners aan. Is het
broekje voor meisjes, dan knipt u
links een split, dat u van ritssluiting
voorziet. De beennaden en de mid
denvoor- en -achternaad sluiten.
Voor jongens kunt u het split opzij
laten vervallen, en vanaf het teken
tje tot bovenaan een rits in de mid
denvoornaad naaien.
Het bovenstuk je werkt u met
schuine biezen af. De achterkant van
de broek zet u tussen de dubbele
stof van de ceintuur, die 76 cm lang
en 4 cm. breed wordt, en van voren
knoop- of gespsluiting krijgt. De
schouderbanden (50 bij 3 4 cm)
worden bij de bijschuiners aange
naaid, gekruist en van voren aan de
knopen op het bovenstukje beves
tigd. Voor de gewone omslag vouwt
u het 2 cm brede inslagje naar bin
nen en legt X op O vallend de omslag
in. Voor de brede omslag naait u
een ca. 12 cm breed beleg van ruit-
stof aan de binnenkant tegen de on
derkant, 2 cm vanaf de rand. Het in
slagje vouwt u erop en zoomt het
vast. Daarna vouwt u de rand langs
de bovenste vouwlijn (by 92) naar
buiten.
Wilt u pijpjes met een gebreid
boordje, dan laat u de onderste 10
cm vervallen. U breit 1 recht 1 ave
recht een 18' cm lang en 8 cm breed
boordje en naait dat aan de ingerim-
pelde onderkant. Het breiwerk hier
bij even rekken.
ELLA BEZEMER.
Naar „gezonder'
modeshows
Enkele firma's in Utrecht en om
geving, die zich rechtstreeks of zij
delings bewegen op het gebied van
de damesmode, zijn van oordeel dat
de huidige kwantiteit aan modeshows
in Nederland de kwaliteit van deze
shows niet ten goede komt.
Zij zijn van oordeel dat in 'vele ge
vallen getracht wordt de toeloop naar
de shows te vergroten door allerlei
attracties, die in geen enkel verband
staan met de mode. Hierin willen
zij verandering brengen en daartoe
zullen zes firma's uit Utrecht en
Zeist dezer dagen in zes zalen van
„Esplanade" te Utrecht een groots
opgezette modeshow brengen, waar
kleding, schoenen, bont, sieraden en
lederwerk getoond zullen worden.
Een (naar de organisatoren menen,
verantwoorde) toelichting zal gege
ven worden door de heren Cruys
Voorbergh en Bouwmeester. Alle
aandacht zal geconcentreerd worden
op de modellen, zodat geen attrac
ties van andere aard zullen worden
geboden. Ook zal men voorkomen,
dat het karakter van een „mode-
beurs" ontstaat. Deze modeshow
poogt tèVèns door concentratie een
einde te maken aan het teveel aan
modeshows, dat naar het oordeel
van de organisatoren in de laatste
tijd bestaat.
Britse hof couturier brengt
„wikkelmantels"
Norman Hartnell, couturier var
koningin Elisabeth, van Engeland
heeft het vóór, tijdens en na ae kr<
ning zo druk gehad, dat hij de?
herfst met een slechts kleine, do<
niettemin selecte collectie kon uitk-
men. Hij heeft echter beloofd, binne:
kort een nieuwe volledige collectie t
brengen. Zijn mantels zijn vrij reel"
gesneden en bedoeld als z.g. „wraj
round-coats". dat wil zeggen: mar
tels, waarin men zich als het war
wikkelt. Ze worden niet gesloten me
knopen, maar slechts met .een cein
tuur, en ook zjjn er modellen die mer
tijdens het dragen zelf dicht houdt
Wollen velours, tweed en wollen fan-
tasiestoffen zijn Hartnell's materia
len.
Het Franse postwezen heeft een serii
postzegels uitgegeven, gewijd aan de hau
te couture. Op zegels van dertig franc--
bijvoorbeeld staat een mannequin afge
beeld, op wier figuur verscheidene stoffen
gedrapeerd zijn.
Advertentie)
Achter de coulissen van Parijs....
Wanneer iemand tot bekendheid of
roem stijgt, komen er al spoedig
verhalen over zijn al dan niet eigen
aardige gewoonten in omloop. Met
de gróten onder de Parijse couturiers
is het al niet anders
Zo zegt men van Cristobal Balen-
ciaga, dat hij de geheimzinnigste
onder zijn collega's is: men krijgt
hem bijna nooit te zien. Men weet
slechts dat hij Spanjaard is, zich
niet om publiciteit bekommert, en
zeer bijgelovig is. In verband met
dit. laatste is er in elk van zijn- col-,
lecties altijd één stuk, dat hij van A
tot Z eigenhandig heeft gemaakt.
Christian Dior, ongekroond mode
koning, is zeer verlegen. Gedurende
de première van zijn shows staat hij
trillend van opwinding vanachter een
gordijn toe te kijken, en wanneer het
publiek tenslotte in bijvalsbetuigin
gen uitbarst, weet hij zich nauwe
lijks goed te houden en neemt de
huldeblijken met vochtige ogen in
ontvangst.
De knapste mode-ontweiper is
Jacques Fath, beweren alle vrouwen
die geregeld zijn salons bezoeken.
Knap, wat betreft zyn uiterlijk dan
altijd. Wanneer hij tijdens een show
de zaal binnenkomt, volgen alle
ogen zijn blonde en arrogante ver
schijning, en de. toeschouwsters laten
menige japon voorbij-paraderen zon
der er aandacht aan te schenken.
Zozeer weet het charmante lachje
van Fath zijn cliëntèle te boeien
"En als de meest intelligente ont
werper wordt Pierre Balmain be
schouwd. Hg heeft n.l. eens aan de
Sorbonne-universiteit over het onder
werp „élégance" gedoceerd!
De ..lag .«o- «..wcentrieke huist
in elke mode-ontwerper, en wami
hij deze neiging niet in redelijke ba
nen weet te leiden, is het resultaat
vaak een dermate wonderlijk en on
elegant model, dat geen vrouw zich
ermede zou durven vertonen. Zélfs al
zou ze achteloos tegen haar vriendin
nen kunnen zeggen„Het is een Dior-
mantel"zelfs dan geloven wy
niet, dat ze zich zou laten overhalen
tot het dragen van het model links op
de afbeelding!
Hoe het ook zij, Dior's schepping
zou voor ons klimaat allerminst ge
schikt zrjn. De overdadig wijde jas
fungeert als een prima „windvanger",
en dat is toch niet de bedoeling van
een mantel. Aan fietsen moeten we
maar helemaal niet denken bij het
dragen van zo'n mantel, en bovendien
slokt het model meters stof op, het
geen ook in de prijs wel te merken
zal zijn! Het voor deze mantel vereis
te hyper-slanke figuur bezitten de
meeste Hollandse vrouwen trouwens
niet, en de nieuwe lengte (veertig
centimeter van de grond) lijkt ons in
het koude jaargetijde allesbehalve
aantrekkelijk
Ook het tweede model (eveneens
Er is misschien geen schouw
spel zo boeiend als de strakke
wetmatigheid, waarmee de Na
tuur het evenwicht in stand
houdtIn het heelal zo goed als
in alle levensverschijnselen: de
slinger slaat nimmer te ver door
en zelfs onverhoedse uitzonde
ringen worden onverbiddelijk
gecorrigeerd.
Niets is van dat zuiver af
gewogen evenwicht zo'n fraai
voorbeeld als de levensgeschie
denis van een uitzonderlijk be
gaafd mens. Niet alleen omdat
dit blijft voortleven in biogra
fieën en nagelaten kunstwer
ken, maar de geniale mens is
ook van de jeugd af toegerust
met een zo scherpe blik, dat hij
de elementen, waaruit zijn be
staan is opgebouwd, weet op te
sporen en te rangschikken.
Toen de vorige eeuw nauwe
lijks begonnen was, werd er in
een armzalig krot van een
Deens provinciestadje een klei
ne jongen geboren. De kaarten
van zijn levensloop lagen bij die
prille aanvang al zo ongunstig
mogelijk, en een psycholoog
zou hoogstens geweifeld hebben
tussen het tuchthuis en het
krankzinnigengesticht. Wat ijl
die tijd trouwens aaneengè-
bouwde begrippen waren.
Van vaderskant is er een
grootvader, waar zeer opval
lend een dikke streep door
loopt. Met bloem en twijgen
bekranst als een overjarige
Dionysos, komt hij luidkeels
zingend uit het bos wandelen
en krijgt in het stadje alle
straatjongens joelend achter
zich aan. De grootmoeder
verschijnt daarnaast ogen
schijnlijk als een lieve fijnzinni
ge vrouw haar kleinzoon
heeft haar als zodanig in meni-
gevlei gestalte vereeuwigd.
In werkelijkheid heeft zij met
haar zwakzinnige man gemeen
dat zij in een wereld van illusies
leeft en daarenboven is zij eer
zuchtig en onbetrouwbaar. Zfjj
vertelt de kleinzoon telkens
weer 't verhaal van haar voor
name afkomst: hoe haar groot
moeder, die een slot in Kassei
bezat 'n adellijke dame was, op
een kwade dag wegliep met een
komediant en door haar familie
werd verstoten
Van dit verhaal laat de bur
gerlijke stand geen letter heel:
maar de kleine jongen zuigt het
zoete gif maar al te gretig in.
Hij is eigenlijk iets bijzonders,
eens soort adellijke vondeling,
hij behoort minstens aan het hof
thuis en niets zal hem weer
houden daar binnen te dringen.
Geen iconder dat de vader
psychopatische trekken ver
toont; een eerzuchtig, zwaar
moedig man met een zvsakke
gezondheid, die zijn vaders
handwerk: de schoenmakerij
verfoeit, toneelstukken leest en
Napoleon vereert.
Achter de moeder, veel ouder
dan de vader, een boerse volks-
crouw, doemen de schimmen op
van een geslacht, dat aan de
zelfkant van de samenleving
welig tiert in een moeras van
misdaad en immoraliteit.
Als kind werd deze moeder
de straat opgestuurd om te be
delen: stij kon lezen nog schrij-
IMMER
IN
EVENWICHT
ven en geraakte op het eind van
haar ongelukkig leven dermate
aan de drank, dat zij in een ge
sticht aan delirium tremens
stierf.
Armoede, ontucht, krankzin
nigheid, misdaad, bijgeloof
een mooie erfenis om op de ma
gere schouders van een kleine,
schuioe, in zichzélf gekeerde
jongen te laden. Maar de Na
tuur verstopt haar parels graag
in de onooglijkste schelpen, en
de geest waait waarheen hij wil.
De waanzin van de groot
vader bloeit in de kleinzoon op
als een ongebreidelde, alles om
toverende fantasie. Het kleine
huis in de Monnikenmolen
straat wordt een stil en vredig
paradijs, waar de vader speel
goed maakt en voorleest, de
moeder poetst en schuurt, hel
dere gordijntjes voor de ramen
hangt en op hoogtijdagen voor
'n geurende gezelligheid zorgt.
Haar bak met aarde in de dak
goot, waar zij prei en peterselie
kweekt, rankt als een rozen
haag; haar bijgelovige baker
sprookjes huppelen als verruk
kelijke vertelsels de wereld in.
De eerzucht en de maat
schappelijke hoogmoedswaan
zin van de grootmoeder drijven
de kleinzoon het huis uit: naar
Kopenhagen om beroemd te
worden! De hongerige weet
gierigheid van de vader wordt
beloond met de vrijgevige geste
van een rijk, en verstandig be
schermer, die de jongen naar
een internaat stuurt.
De jeugdige pauper uit de
provincie mag studeren en
maakt verre reizen op 's ko
nings kosten. De deuren van
landhuizen en paleizen gaan
voor hem open. Als hij eenmaal
de vorm gevonden heeft waarin
zijn fantasie tot klare schoon
heid zal stollen, leest hij prin
sessen en koninginnen zijn ver
tellingen voor. Het luchtkasteel
te Kassei wordt tienvoudige
realiteit!
Maar de duizelende vlucht
van zijn roem blijft niet zonder
tegenwicht: zijn leven lang sle
pen zijn plébéische afkomst, zijn
onbeholpen lelijkheid en gebrek
aan zelfvertrouwen hem na als
een loden blok aan zijn been.
De Natuur schenkt hem over
dadig veel, maar onthoudt hem
die ene grote voldoeningvoort
te leven in een kind. Twee bur
gerdochters en een zangeres
weigeren zijn handhoe be
roemd hij ook is. En de laatste
bespaart hem zélfs de verfijnde
wreedheid niet, hem als ant
woord een spiegeltje te sturen!
Zijn geboortestad wordt ge
ïllumineerd te zijner glorie, als
hem het ereburgerschap wordt
verleend. Hij staat voor het
raam van het raadhuis, waar
eenmaal zijn grootmoeder van
moeders kamt gevangen zat, en
ziet de fakkelstoet voorbij trek
ken, opgetogen en radeloos
van de kiespijn. En de angst
voor de waanzin vergalt hem
gestadig de vreugde om het
schone leven.
Met hem sterven twee duis
tere, verworden geslachten uit.
Maar hun nalatenschap is een
bundel vertéllingen, zo klaar
zo kleurig, zo wijs en zo gees
tig als de wereldliteratuur maar
schaars heeft opgeleverd: de
sprookjes van Hans Christiaan
Andersen.
SASKIA.
uit de Dior-salons afkomstig) is niet
bepaald een „schot in de roos". De
schouders zijn vrij smal, evenals de
onderkant, waardoor een merkwaar
dig silhouet ontstaat, dat niemand
kan flatteren.
Nee, dan is de Hollandse vrouw
meer gebaat bij de klassieke redingo
te of de moderne boxcoat, waarin de
keuze tegenwoordig enorm groot is.
Desondanks zal inmiddels in. Parijs
wel iemand bezweken zijn voor het
etiket met de haam van de grote cou
turier, dat de binnenzijde van deze
mantels siert!
Een bloempot en
een zuidwester
Dit zijn twee hoedjes van de Pa
rijse ontwerpster Jeanne Paget. Bij
zondere en opvallende modellen, ech
ter niet geschikt voor elk gezicht!
Het bovenste model, door madame
Paget „bloempot" genaamd, is ge
maakt van zwart glanzend bont en
heeft een grote bol met een golven
de rand. De grijze „zuidwester" (on
der) is gemaakt van velours en, hoe
wel de naam de illusie wekt dat dit
hoofddeksel wel tegen een buitje
kan, is het geheel niet bedoeld om er
mee in de regen te gaan lopen. U
hoort deze hoed op te hebben, wan
neer U uitgaat. Of U er dan op uw
voordeligst uitziet, durven wij niet
te zeggen
Gemaskerde mannequins!
Een der grootste Italiaanse mode
firma's heeft een nieuwigheidje ge
ïntroduceerd op haar verkoop-shows.
De mannequins 'dragen een masker
tje voor haar gezicht, zodat de in
kopers door de lieftallige snoetjes
van de mannequins niet worden af
geleid van het eigenlijke object: het
nieuwe model.
Glinsterende en fonkelende fantasie
sieraden zijn momenteel in trek. Vooral
de grote ronde zigeuner-oorringen vor
men op dit gebied dè grote mode 1953—
1S54.