CUCHOGRAAF: AANWINST VOOR ONZE COURANT P.Z.C. wordt rijkst geïllustreerde krant van Zeeland Eerste fotograaf stierf arm en vrijwel onbekend Foto-electrische cel verricht het werk bij clicheren VRIJDAG 25 SEPTEMBER 1953. PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT Wondermachine schept nieuwe mogelijkheden De Provinciale Zeeuwse Courant is na de oorlog tot grote bloei gekomen en uitgegroeid tot het dagblad met veruit de_ grootste lezerskring in Zeeland. Geen dorpje zo klein, of de P.Z.C. wordt er gelezenin de Zeeuwse centra tellen wij onze lezers baj vele duizen den, van week tot week stijgt onze oplaag met tientallen nieuwe abonnés Dit resultaat is te danken aan liet onvermoeide streven van directie en redactie om Zeeland een eigen provinciaal dagblad te schenken, dat een vergelijking niet de beste regionale bladen in Nederland met glans kan doorstaan. In hoeverre dit streven met succes is bekroond, staat niét aan 'ons ter beoordeling, maar wel dient hier gewezen te worden op een gebrek der P.Z.C., dat ons reeds jaren lang een doorn in het oog is geweest. Evenmin als de andere in Zeeland verschijnende dagbladen slaagde ons blad er namelijk in om van wat zich in onze provincie afspeelt, actuele foto's of beeldreportages te brengen. In de eerste helft der twintigste eeuw is de illustratie een on misbaar journalistiek hulpmiddel geworden. Duidelijker dan ko- lommenlange beschrijvingen geeft vaak een enkele foto weer wat ergens gebeurd is. Film en televisie bewijzen, hoezeer de beeld- journalistiek onmisbaar is geworden in onze tijd en de kracht van menig elders in Nederland verscMjnend dagblad is, dat het foto reportages en beéldberichten brengt „heet van de naald". In Zeeland was dit uitgesloten, omdat in onze provincie geen clichéfabriek gevestigd is. Wilde een dagblad illustraties uit Zee land brengen, dan betekende dit, dat men eerst moest wachten tot de foto's ontroikkeld waren en daarna die foto's op moest zen den aan een elders in den lande gevestigde clichéfabriek om er clichés van te laten maken. Die clichés moesten dan weer teruggezonden worden naar Zee land en dat betekende, dat als de illustraties eindelijk in de krant kwamen, zij veelal „oud nieuws" waren geworden. Als er des Za terdags iets plaats greep, was het practisch uitgesloten om er vóór Dinsdag een foto van in de krant te brengenDan maar lie-. ver geen foto's, meenden wij. Maar het ontbreken ervan werd ge voeld als een pijnlijk gemis. Onverwacht nog kwam de redding uit de nood. Enkele jaren geleden werd door prof. HeU een machine gecon strueerd, welke in staat is om, zonder dat er een buitengewoon kostbare clichéfabriek voor nodig is, goede cliché's voor dagbladen te maken. De machine was kostbaar, maar als een der eerste dag bladen in Nederland werd door de Provinciale Zeeuwse Courant deze wondermachine, de Clichograaf, besteld. Voortaan is de omslachtige weg voor het brengen van foto's overbodig. In eigen bedrijf kunnen wij cliché's maken en daardoor de Zeeuwse dagbladlezers actuele foto's en beeldreportages aanr bieden! De lezers zullen reeds opgemerkt hébben, dat de laatste wéken de Zeeuwse plaatjesin de P.Z.C. talrijker zijn geworden dan 'ooit tevoren. Niet altijd beantwoordden zij aan hoge eisen. Maar men dient te bedenken, dat wfj verkeerden en nog verkeren in de periode van het nemen van proeven. Alles moet geleerd worden, ook het maken van clichés, zelfs als er een wondermachine ter beschikking is. Dit neemt echter niet weg, dat er in het leven van de Provin ciale Zeeuwse Courayit een nieuw tijdperk is aangebroken. Voortaan zal ons blad, naast de eigen reportages en verslagen van al wat zich im Zeeland afspeelt, ook door middel van illustra ties en beéldreportages zijn lezers op de hoogte brengen. Een ei gen fotodienst is daartoe ingericht. De clichograaf zorgt voor het overige. Roe dat gaat vindt men op deze pagina beschreven. Sterk vergrote op name van de frais- beitel tijdens het cli cheren. De loskomen de plasticvezels wor den door een in de clichograaf geplaatste stofzuiger wegge zogen Foto Tijdschrift voor de Grafische Indus trie.). Foto boven: By één der demonstraties, welke maanden geleden in ons land werden gegeven, kwamen belangstellenden nit het dagbladbedrijf van Nederland om de clichograaf aan de arbeid te zien. Deze foto werd tydens de de monstratie gemaakt en direct na het afwerken nog tydens de demonstra tie geclicheerd. Uit de toelichting van een deskundige bleek, hoezeér deze machine een omwenteling voor de krantott bétekent. 1 - pföL (Ciichè Arbeiderspérs) De sn^jkop van .de clichograaf aan het werk. In een' snel tempo ontstaat lijn voor ltfn een cliché. Fotografie veroverde de wereld in vijftig jaar Joop de Bruin uit Haarlem, die zijn vacantie benut om een zwerftocht over de Veluwe te maken en Bill Weston uit Washington, die in zijn vrjje week het rotsgebergte gaat beklimmen, zullen geen van beiden ver geten hun camera mee te nemen. Joop heet't eeii eenvoudig boxje. Bill een glanzend duur fototoestel met verwisselbare lenzen, maar ondanks dat verschil in kwaliteit, komen zij thuis met voor hen waardevolle foto's, herinneringen aan onbezorg de dagen en blijde momenten. Zij zijn niet de enigen, die voor hun plezier fotograferen. Over de ge hele wereld beleven honderdduizenden bun genoegen aan de fotografie, wellicht de populairste liefhebberij welke men kent. In nog geen vijftig jaar veroverde de fotografie de wereld en legde beslag op een belang rijk deel van het dagelijks leven. In dagbladen, periodieken, bij weten schappelijk onderzoek, in oorlog en vrede, bjj liet voeren van reclame campagnes, by de rechtspraak, overal neemt de fotografie een vooraan staande plaats, in. Voor het echter zover was. dat de fotografie door iedereen beoefend kon worden, zijn onderzoekers eeu wen lang bezig geweest het „schrij ven met licht' of liever „het tekenen met licht" te ontwikkelen Stap voor stap, voortbouwend op wat voorgangers vonden, is er hon derden jaren geëxperimenteerd. Hierbij ging men uit van twee ver schillende punten. Allereerst de ei genschap van zilverzouten om na een zekere tijd belicht te zijn, te ver kleuren. Daarnaast ontstond de ca- mera-obscura, een doos met een gat, waardoor de lichtstralen naar bin nen konden vallen en op een door zichtige achterwand een omgekeerd beeld vormden. De oude Egyptenaren wisten reeds, dat zilverzouten lichtgevoelig waren. Of zij van die kennis gebruik heb ben gemaakt, is niet bekend. De ca mera obscura is waarschijnlijk in de dertiende eeuw uitgevonden door de Engelse monnik Roger Bacon. De eerste, die de camera obscura uit voerig beschreef, was de grote kun stenaar, en uitvinder Leonardo da Vinei. In 1791 probeerde de Engelsman Wedgwood, samen met de uitvinder van de mijnlamp, Sir Humphry Davy, lichtgevoelig materiaal in de came ra obscura te gebruiken. Hun pogin gen mislukten keer op keer en zij gaven het op. cember 1829 de firma NiepceDa guerre werd opgericht. Niepce gaf zyn compagnon een volledige uiteen zetting van zjjn werkwijze, maar bel de mannen bleven zelfstandig werken. Glasnegatief. Daguerre ging voort,, waar Niepce mislukte, namelijk met de joodzilver- oplossingen. Na de dood van zijn compagnon in 1833 liet Daguerre de naam Niepce van de firma schrap pen. Hij eiste, toen hij geslaagd was, alle eer voor zichzelf op en verkreeg hoewel niet ten volle verdiend, de naam van de uitvinder der fotogra fie. Op 19 Augustus 1839 maakte hij in een feestelijke bijeenkomst van de Académie des Sciences de fotogra fie openbaar. Nu vorderde de ont wikkeling van de fotografie snel. Men ging zich'toeleggen op het ver vaardigen van camera's en gevoelig materiaal. Tal van foto's uit die da gen. de zogenaamde „Daguerro-ty- pes" zijn bewaard gebleven. Zij had den echter één nadeel, men kon er geen afdrukken van maken en één plaat betekende dus één foto. Om streeks 1830 ontdekte een Engels scheikundige, Goddard, dat broom- zilver gevoeliger was dan joodzilver. De eerste foto volgens dit procédé De eerste foto Toen kwam Joseph Nicephore Niep ce, een Franse rentenier. Hij maakte de eerste foto, maar stierf, arm, on bekend en teleurgesteld op 3 Juli 1833 Niepce begon met zilverzouten. Oplossingen van joodzilver bracht hij op metaal, doch hij liep vast. Voor hij het anders ging proberen, had hij echter de camera obscura reeds ver beterd, door het aanbrengen van twee lenzen, waartussen hij een door hem uitgevonden irisdiaphragma zette. Hij nam nu proeven met een soort asphalt, dat na een zekere belich ting oplosbaar werd in bepaalde oliën. De asphalt werd op een metalen plaat aangebracht, een tijd in de camera obscura belicht, in petrole um gelegd, waardoor een deel van de asphalt-emulsie oploste en ver volgens in een zuur geëtst. Met druk inkt kon hij op papier afdrukken maken. Zonder overigens het belang van deze uitvinding in te zien, had hij hiermede dus het eerste cliché vervaardigd. Later nam hg, inplaats van metaal, glas als onderlaag voor de gevoelige emulsie. Hiervan maak te hij een zogenaamd diapositief, zo als men die thans voor projectie ge bruikt. De hardwerkende Niepce hield zijn werkwijze zorgvuldig geheim. Ook anderen waren in die tijd bezig met proefnemingen op het gebied der fotografie. Een van deze lieden was de bekende decorschilder Louis Jacques Mandé Daguerre, die na veel geld verspild te hebben, het probleem om langs scheikundige weg met de camera obscura beelden vast te leg gen, had opgegeven. Door een toe val hoorde hij iets over Niepce. Na veel moeite lukte het hem contact met deze ijverige werker te en het gevolg was, dat op Eenvoudige werkwijze Eentonig klinkt, ergens op een redactiebureau, het gestamp van een machine. Uitgevoerd in grys, zwart en nikkel staat daar een kast met het uiterlijk van een grot© clectrische gramofoon. De machine produceert echter geen muziek, maar een cliché. Voor de ogen van de verbaasde toe schouwer ontstaat, lijn voor l|Jn, in een snel tempo een cliché, gesneden uit een vel plastic. Zonder dat er een uitgebreide staf chemigrafen nodig is, zonder ingewik kelde fotografische apparatuur en chemische baden wordt het werk ver richt. De machine, welke dit mogelijk maakt, betekent een omwenteling voor vele dagbladen. Eer de foto van één of andere ge beurtenis in de krant s^aat, is er veel werk verzet. Voorheen ging de foto, nadat de fotograaf de plaat gereed had, naar de clichéfabriek. Hier werd de foto opnieuw gefotografeerd, het beeld in de gewenste grote overge bracht op een plaatje zink, dat met lichtgevoelig materiaal was bestreken en daarna werd de zinkplaat met bij tende zuren uitgeëtst. Er ontstond dan een spiegelbeeld van de foto, opge bouwd uit fijne puntjes, welke, al naar gelang ér lichte of donkere partijen op de foto voorkwamen, dichter bij een, of verder van elkaar stonden. Om foto's - af te -kunnen drukken, diende een krant dus over een eigen cliché-inrichting te beschikken, of de cliché's elders te laten vervaardigen. In het laatste geval kostte dit veel tijd en meer nog dan bij andere be drijven geldt voor de krant: „Tijd is geld." Lange tijd hebben knappe technici gezocht naar een manier, om cliché's machinaal te vervaardigen. Sinds kort zyn enkelen daarin geslaagd. Grote opgang. In Amerika was het de Fairchild- machine, welke in korte tyd opgang maakte,. Honderden van deze appara ten, die met behulp van een foto-elec trische cel op een cylinder een cliché maken, zijn reeds bij evenzovele Ame rikaanse dagbladen in gebruik. Europa bleef niet achter. Dr. ing. Rudolf Hell uit Kiel construeerde een clichograaf, die eveneens met een foto-electrische cel werkt, doch de cliché's uitfraist op een heen en weer lopende vlakke tafel. Het materiaal waarvan de cliché's worden gemaakt bestaat uit plastic, maar er kunnen ook dunne loodplaten worden ge bruikt 6 Het werken met de clichograaf is VTij eenvoudig. Na een korte toelich ting kan men er cliché's mee ver vaardigen, al eist het ervaring om er één te maken, dat aan hoge eisen vol doet. Een voor reproductie geschikte foto wordt in het apparaat geplaatst De machine wordt met enkele knoppen ingesteld en gaat daarna aan het werk. De grootste cliché's welke op deze wijze vervaardigd kunnen worden hebben een afmeting van 15 bij 20 cen timeter en zijn na 15 minuten gereed. De clichograaf clicheert op ware grootte. Nauwkeurig. De foto wordt in de clichograaf af getast door een foto-electrische cel. Deze cel reageert op verschillen tus sen wit en zwart. Deze variaties wor den door de cel geregistreerd en om gezet in electrische stroomstoten van Een afdruk van een zogenaamd Da guerreotype, een foto gemaakt in 1845. In die tijd gebruikte men zilverplaten, welke met jodiumdampen gevoelig waren gemaakt. Het origineel van deze foto mag dan ook met recht een historisch stuk worden genoemd. werd in 1839 in Amerika gemaakt. Tot die tijd werden de fotografische platen met dampen ontwikkeld. Toen ontdekte de Engelsman Fox Talbot dat de foto's beter in een vloeistofbad ontwikkeld konden wor den om het fotografisch beeld zicht baar te maken. Een volgende stap werd gedaan door een neef van Niep ce. die het eerste glasnegatief ver vaardigde en daarmede een einde maakte aan het tot die trjd toe ge bruikte omkeerprocedé. Toen ging het snel. Daarna was de weg vrij voor de verdere ontwikkeling van deze nieu we toepassing. Gaandeweg werden de camera's beter, de lenzen werden nauwkeuriger berekend en het foto grafisch materiaal werd gevoeliger. Tot 1888 was de fotografie slechts binnen-het bereik van vaklieden. Een fotograaf uit die dagen moest onge veer 50 kg. bagage meesjouwen, wil de hij zijn vak kunnen beoefenen. Omstreeks 1900 werd de fotogra fie populair. Amerika gaf hieraan de stoot. Er werden films gebruikt. De ontwikkeling van camera's en foto- benodigdheden gingen hand in hand. De fotografie werd snel gemeen goed. In de jaren tussen 1920 en 1930 werden de camera's belangrijk ver beterd .Er kwamen verschillende formaten en de kleinbeeldcamera deed zijn intrede. Thans is het zover, dat millloenen mensen voor hun genoegen foto graferen. Onder de ontelbare ama teurs zijn velen, die wat de resulta ten van hun werk betreft, voor een vakman niet opzij behoeven te gaan. Eeuwen had men nodig om de fo tografie te ontwikkelen, in luttele jaren wist de fotografie een vooraan staande plaats in het menselijk leven te veroveren, hetgeen mogelijk werd door noeste vlijt en naarstig zoeken van bekende en onbekende uitvin ders, waarvan sommigen als gevolg van hun onderzoekingen totaal ver armden. verschillende sterkte, welke doorge geven worden naar een beiteltje in de snijkop van het apparaat. Naar ge lang de door de cel afgetaste partijen lichter zijn, snijdt de beitel dieper in het vel plastic. De clichograaf is een zeer nauw keurig geconstrueerd apparaat. Som mige onderdelen zijn tot op 0,001 mm zuiver. Uiteraard staat de ontwikke ling van deze machine nog in de kin derschoenen, maar de thans in ge bruik zijnde apparaten voldoen aan redelijke eisen en daardoor betekent deze machine voor de dagbladen een waardevol hulpmiddel. In het bijzon der geldt dit voor de kranten, die niet over een eigen cliché-inrichting be schikken en nu, dank zij deze uitvin ding, van dag tot dag actuele foto's kunnen plaatsen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1953 | | pagina 5