E KêPPIS EN HET SCHEPENKERKHOF Over een volmaakte „Symphonie der grijzen" op Noord-Beveland C 3 «I Op de schorren van Kortgene SYSTEMATISCHE OEFENING IS DE SLEUTEL TOT SUCCES Ir* li K* Het draait om de K M w JÉ SÉ PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT ZATERDAG 12 SEPTEMBER 1953 ONDER ZEELANDS HOGE HEMEL Met een gigantische zwaai en maar een heel klein beetje drukte van do-krachtige machine wtyst de nieuwe veerboot ons Noord-Beveland aan endan zyn we er ook al Iemand, dio zich respecteert, maakt geen onbeheerste gebaren; die éne zwual van een machtige hand Is voldoende om uit te drukken, wat dit prachtschip ons wilde zeggen: „Moeten ze my, machtig gevaarte, nu als knechtje gebruiken om dat beetje water te overbruggen? Kon den ze daar niet beter een echte brug voor gebruiken? Ik verveel me van het nlots doen, zo'n brug is dat gewend. Enfin, hier lig ik dan weer, dat is Noord-Beveland en gaat er nu maar gauw af". Nou, en dan zyn we op Noord-Be veland, Zwerfmuns en ik en we stap pen samen op de fiets en we hebben eigenlijk nu pas tyd om rond te ki' ken. Op de boot was daarvoor te tt- te kort. Voor Je je flets goed en wel had neergezet, moest je er al weer naar grijpen, om er meer aan land te gaan. Heel even hebben we de vogels be zig gezien op de slikken, heel even hebben we „Kortjeen'' zien liggen, maar de geweldige silo trok zoveel door BAREND ZWERFMANS. zonlicht tot zich, dat hij de hele om geving overblufte. Nu kijken we zywaarts, over het water, waar een aalscholver vist, over de kreken en de schorren links en rechts, waar het bloeit en bloeit.... Schorrenbloem aan schorrenbloem, jammer genoeg even over de massa le bloei heen, zodat het zuiver en donkere lila van de trossen verloopt tot blinkend wit. maar er ligt toch nog een sprei van kleurigheid over de hele schor. De zon kón het niet beter doen. Ze heeft de wind verdreven, een dunne damp uit het water getrokken en is nu bezig haar werk met haar schoon ste glimlach, vol voldoening, te be zien. Hier is do volmaakte „symphonie der gryzen", waarvan talloze schil ders hopen, die nog eens op hun doe ken te kunnen weergeven. Blauwgrijs is de lucht, van een donkerder grijs het water, lilagrijs ligt daar de schor, terwyi een trillend waas het gras groen van de dyk tot een mat groen- grys tempert; terwjjl een smalle strook van zeeaisem aan de voet, die met een fün, zilvergrys galonnetje afbiest. Even Kortgene in, waar we iets mis sen sedert dr. Gelderman, die zo uit nemend de vogels van zijn eiland ken de en zelfs de walvisachtigen, die er toch soms van heel ver kwamen aan spoelen, sedert deze is overleden. Juist voor de ramp, zodat hem het verdriet bespaard bleef zijn fraaie bi bliotheek te zien verzwelgen door de vloed. Maar zijn vrienden waken nog over de natuur op het eiland. Ze hebben hun best gedaan de prachtige kas tanjelaan te sparen, waarin elk jaar de kakelbonte puttertjes nestelden. Een van die vrienden heeft zijn loon gehad, want in de stervende, roest bruin gebladerde diep ingesnoeide kastanjes is toch weer een distelvink komen nestelen. Hy heeft een hout duif in zijn groententuin, die voor de vierde keer nestelt; er zat een groen- ling, een lijster. Z'n bijen doen het uitstekend op raat, die in 't zeewater heeft gelegen en een bijenkorf uit die tuin weggespoeld vond hij later achter zyn woning terug. Er ging een wesp nestelen in z'n berghokje en een kruisbek, die zyn adres niet goed kende en by de buren tegen de rui ten vloog, wilde per sé in zyn tuin de dood afwachten. We moeten ons haasten naar de schorren, vóór een „bootje" ons noopt vroegtydig te vertrekken. Daat tussen velden van schorren- bloemen en de slingerende kreken, waardoor een dun laagje helder wa ter vloeit over decimeters donker en verraderiyk slik, waarin zeepieren huizen en garnaaltjes zwemmen déér wemelt het van insecten, die honingen, zich zonnen, elkaar naja gen. WAPE NV LIEG. Op een donkerpaarse Vros zet zich een prachtig gele wapenvlieg, op an dere vinden we lievenheersbeestjes. We hebben al gauw begrepen, dat de aardigste manier om een bouquetje te maken van enkel frisbloeiende trossen is...... te gaan kijken, waai de koolwitjes en de vosjes neerval len. Ook andere schorrenplanten bloei en nu en speciaal de grove halm van het slijkgras gooit zijn schom melende meeldraden zo ver uit de aar, dat ze op him harige kanten, glinsterlijnen vangen van zonlicht, evenals op de lange flanken van hun bladeren. Tussen de bleke krabbenlrjkjes in de vloedlijn, opgevangen door de ster ke vertakkingen van de geurige, zil veren zeeaisem ligt een stookolie slachtoffer, een van onze zeeduikers, ohherkenbaar door de bruine olie- laag. De boot is intussen overge- zwaaid en noopt tot vertrekken. Niet zonder een zekere tegenzin verlaten we dit prachtige plekje. De boot jaagt de aalscholver op, die nog steeds in de Zandkreek vist. De kijker stelt ons in staat de prach tige oriëntatie- en stygvlucht op de voet te volgen. Met de beschryving van een twintigtal steeds breder wor dende kringen stygt de vogel hoger en hoger, met een wat onbeholpen wiekslag, nu en dan zwevend als een roofvogel, om dan (een stip nog maar in de kyker) in Noordoostelyke richting te verdwynen. Dan is de boot weer aan de kant en zeggen we met een dankbare blik vaarwel aan het eiland. Als er een brug was geweest, hadden we er een half uurtje langer vertoefd, een heel uur wachten liep te zeer over ons tijdschema. Neen, voor de eilandbe woners kan de keus tussen een pracht van een boot en een eenvou dige brug niet twijfelachtig uitval len. Zwerfmans wenst hun die brug dan ook van harte toe. Men vergeve het hem, dat er 'n klein beetje eigen belang in schuilt. 13 September Vlissingen Terneuzen Hansweert Zierikzee Wemeldinge 14 September Vlissingen Terneuzen Hansweert Zierikzee Wemeldinge HOOG EN LAAG WATER Ü.+N.A.P. U.+N.A.P. U.—N.A.P 4.29 1.94 16.43 1.90 10.32 1.76 4.56 2.09 17.10 2.06 11.05 1.94 5.36 2.19 17.44 2.14 11.47 2.10 6.00 1.45 18.09 1.38 11.20 1.36 6.15 1.69 18.27 1.61 11.49 1.58 U.-N.A P 23.02 1.99 23.35 2.17 5.04 5.30 6.07 17.15 17.43 18.14 18.36 18.55" 2.05 1.34 1.55 11.06 11.38 0.15 11.57 0.10 1.68 1.85 2.33 1.34 1.85 Breskens: 6 minuten eerder hoog en laag water ten opzichte van Vlissingen Bevolking van Dongen zit in de stank Meer dan honderd inwoners van de gemeente Dongen hebben zich tot de staatsseci'etaris van volksgezond heid en tot het gemeentebestuur van Dongen gewend met het verzoek een einde te maken aan de handelwyze van een haarwassery, die varkens haar in de openlucht droogt. Reeds laren ondervindt men hin der van deze haarwassery.' Het dro gen van varkenshaar in de open lucht veroorzaakt namelijk in de verre om geving een walgelijke stank van be dorven en in ontbinding verkerende vleesresten, die aan de haren vast zitten. Deze stank is zo intens, dat men, indien de wind in de richting der woningen is gekeerd, alle deu ren en ramen moet sluiten. Daarbij ontwikkelt zich een vliegenplaag, want de vliegen telen welig voort op de terreinen van de haarwassery. Het gemeentebestuur van Dongen heeft in 1934 aan het bedrijf nieuwe voorwaarden opgelegd, waarbij het drogen van haar in de open luoht werd verboden. Bij Koninklijk be sluit werd deze bepaling in 1936 ech ter geschrapt. Men is van mening dat langs chemische weg een andere behandeling van het varkenshaar mo gelijk moet zijn. ZEEUWSE DAMRUBRIEK Taktiek en strategie der grootmeesters. Voor het bereiken van een gesteld doel is liet nodig bepaalde initiatieven te ondernemen. Het directe doel van een damparty is het behalen van de winst. Voor de wijze waarop dit doel het beste bereikt kan worden, doeii we goed onze blik te richten naar de grootmeesters van ons spel. Afgezien van een zekere feeling voor het spel, die men deze heren moet toerekenen, is het toch zo, dat de successen hun ook niet komen aangewaaid. Tijdens de partij weten zij zich bijzonder sterk te concentreren; maar ook voor- dien hebben zij zich terdege strijdvaardig gemaakt. Zonder de kampioenen in hun gedragingen te willen imiteren, kan men nochtans de nodige lering trekken uit hun oefenmethodes en hun tactische en strategische bekwaam heden. Primair is wel de regelmatige, sys tematische oefening. Dit geldt overi gens voor alle takken van sport. De oorzaak van opeenvolgende neder lagen is byna steeds gelegen in gehele of gedeelteiyke verwaarlozing van de training of in de foutieve opzet daar van. Om ons tot de individuele sport beoefening, in casu het damspel, te bepalen moet opgemerkt worden, dat hierbij het meest van het doorzet tingsvermogen gevraagd wordt. Training in ploegverband animeert, persooniyke training uiteraard dus in afzondering kan vroeg of laat gaan vervelen en komt daardoor te vervlakken. Thuisviyt is daarom wel iswaar uiterst nuttig, maar men hoede zich voor overdrijving. Belangijker dan de hoeveelheid aan partystudies is de regelmaat, waarmede dit ge beurt en het systeem, dat wordt gevolgd. Indien men zich beperkt tot het analyseren van elke partij, die men zelf 'gespeeld heeft, dan zou dit reeds een zeer goede uitwerking kunnen hebben. Het is een goed systeem om telkens weer na te gaan en vast te stellen waar de fouten schuilden; hoe het kwam, dat een party verloren ging en wat de oorzaak was van een ver zuimde remise. De kans, dat een partij een volgende keer op soortgelijke wyze verloopt wordt dan steeds klei ner. Suceasievelijk wordt de parate kennis verrijkt en het inzicht in het essentiële van de partij verdiept. Daarnaast is de kennisneming van door anderen gespeelde partijen vooral voor de stekere spelers be langrijk. De speler van gemiddelde sterkte loopt kans langs de dingen heen te zien en verkeerde conclusies te trekken. Hy heeft aan de bestudering van zyn eigen spel voorlopig meer dan genoeg. De leerboeken of cursussen zijn daarbij onontbeerlijk. Een der sterkste wapens in handen van een geoefend dammer is de tac tiek. De grootmeesters weten dit wa- 8. „Drommels!" riep Kappie, zijn lamp opheffend, „er ligt hier een hele lading zeewier op dek! De hele zee 6chijnt er vol van te zitten I Ik hen benieuwd of.Hij de stoot kreeg en tegelijkertijd hoor de hij weer dat eigenaardi ge schurende geluid, dat nem had wakker gemaakt. „Wat gebeurt er toch?" riep Kappie, zijn ogen inspan nend om de duisternis te doorboren. Op dat ogenblik brak de maan door de wol ken en in dit ijle licht zag hij de donkere omtrekken van een groot schip, dat aan bakboordzijde van de Kraak lag. Even staarde hij met grote ogen naar dit donkere gevaarte, toen rende hij naar de kajuitstrap en schreeuwde omlaag:,.Alarm! Allen aan dek! Wij zijn te gen een schip op gedreven!" Toen de Maat en de Meester even later aan dek storm den, had Kappie een scheepsroeper gegrepen en trachtte het onbekerlde schip te praaien: „Ahoyl pen zelfs meesterijlk te hanteren. Zo als graphologen uit iemands schrift het karakter bepalen, zo is de sterke dammer in staat de geaardheid van zyn tegenstander af te leiden uit diens spelmethode. En hij doet hiermede dan ook zijn voordeel, door de juiste methode te kiezen om zijn rivaal in zyn zwakke plek te treffen. Een spe ler, die b.v. steeds weer agressief uit de hoek komt en zich niet behaaglijk voelt in een verdedigende positie, zal óf met diens eigen wapens worden be streden óf zover uit zyn tent worden gelokt, dat hy in al te grote overmoed sneuvelt. Spelers met een dergelijke inslag, voorzichtig wandelend langs de klassieke paadjes, zullen onaange naam verrast worden door een plot selinge flankaanval, enz. enz. Interessant is de door de groot meesters gevolgde tactiek bij wereld kampioenschappen. Er is een tijd ge weest, dat de z.g. kerkhofruit ge tuige de naam angstvallig ver meden werd. Kroonschyven werden als het ware vastgenageld en eerst in het spel gebracht, als er nagenoeg geen andere schyf meer te verplaat sen viel. Ook slultingsvarianten wa ren evenzeer in trek als veelarmige monsters uit 'n angstige droom. Het typische van de werkelijke meester in het spel nu, dat zy volkomen onver wacht met de verrassing komen. De geniale Fransman I. Weiss lanceer de de meest bizarre zetten en varian ten onder het motto: „Alles is speel baar, mits sterk voorgezet." Het bleek althans voor hem een goed re cept. Het bezorgde zyn tegenstanders vele moeiiyke ogenblikken en hem zelf de wereldtitel van 1894 tot 1912. De huidige titelhouder Roozenburg verraste de gehele damgemeenschap door met een reeds lang als incourant goed terzijde gelegde variant voor de dag te komen. Hij had hieraan vooraf uiteraard de nodige zorg besteed en wel zodanig, dat het heel lang heeft geduurd, aleer men met vereende krachten de geheimen van de zoge naamde Roozenburgvariant had ont sluierd. Vervolgens dacht men hem toen wel in zyn eigen systeem te kun nen benaderen. Maar dit feest ging niet door, wyi heer Roozenburg op het beslissende moment een gezicht trok alsof hy nog nooit van een dergelijke variant had gehoord. Hij speeled on verstoord een zodanig klassiek spel letje, dat men de handen hieraan meer dan vol had. Gedurende al de tyd, dat men zyn variant bestudeerde, rijp en groen aan het roozenburgen was geslagen, had hy zich tot in de fi nesses bekwaamd in het klassieke spel. Het raadsel, dat men zo lang niet meer van Roozenburg had gehoord, was hiermede tevens opgelost. Herinnert u zich tenslotte de Cana dees Dagenais, die uit zyn bagage zoveel verrassingen opdiepte, dat de wereldtitel van Roozenburg ernstig in gevaar werd gebracht. Nogmaals, men moet niet trachten deze metho des te imiteren, maar men schenke er de nodige aandacht eens aan. Op een gegeven moment zult u er profyt van trekken. Av*- Van een boekenzolder en een toverlantaarn Nu er weer een nieuw schooljaar voor de deur staat wil ik jullie een paar verhaaltjes vertellen uit mijn schooltyd. Misschien zyn de omstandigheden te genwoordig wel anders, maar vroeger waren er al- tyd een paar hoogty-dagen per jaar. Dat waren in de eerste plaats de dagen vlak voor de vacantics en in de tweede plaats de verjaardag van de onderwijzer, want dan kregen we toverlan taarnplaatjes te zien. Van zo'n laatste dag voor de va- cantie zou ik wel een boek kunnen vol schrijven. De proefwerken waren dan achter de rug, de rapporten uitgedeeld, dus bleef ervoor de onderwijzer niets anders over dan wat voor te lezen of om do leerlingen allerlei karweitjes te laten opknap pen. Zo kreeg ik 's middags de eervolle opdracht om naar de zolder van de school te gaan en daar wat boekjes te gaan sorteren en opnieuw te kaften. Met een rol pakpapier en een schaar gewapend betrad ik de enorm grote zolder en vond daar niet „wat boek jes", maar meters hoge sta pels oude schoolboeken waar dik het stof op lag. Dat was juist iets voor mij. Eerst begon lk te sor teren. Ik werkte een groot gat in de berg en was na 'n half uurtje geheel omringd door boeken. Maar toen sloeg ik ook eens een boek open. Het was een groot oud leesboek vol prachtige platen en spoedig was ik geheel verdiept in een span nend verhaal over zeerovers en piraten. Totdatik plots bemerkte dat het aar dig donker begon te worden. Ik snelde de trap af, maar vond in de hele school geen sterveling meer. Ik rende klas in klas uit, rammelde aan de voor- en achterdeur en moest toen tot de ont dekking komen dat de on derwijzer me helemaal was vergeten en dat ik als een muis in een muizenval zat. Er zat niets anders op dan door het raam naar buiten te klimmen. Nu, daar was ik nogal handig in maar juist toen ik op de straat sprong werd lk door een grote agent by mijn kraag gepakt en zat lk even later uitgemaakt voor „inbreker" op het bureau! De onderwijzer moest per- soonlyk naar het bureau ko- men om mij te bevrijden. Hy lachte er hartelijk om. Ik ook, alleen een beetje zuur! Tegenwoordig wordt er op school wel film gedraaid, maar vroeger kregen we op de verjaardag van de onder wijzer toverlantaarn. De klas was dan helemaal don ker gemaakt, het bord ver schoven en dan verschenen er op de witte muur mooie sprookjesplaatjes, soms wel eens op z'n kop maar dat hoorde er zo bij Toch hebben we wel eens bewegende dingen op de muur gezien. Het was na melijk ook mogelyk om prentbriefkaarten of zelf ge maakte tekeningen op de Miesje gaat naar duikivedstrijden, Miesje voelt zich reuze stoer! Ze moet drie maal kopje over En dat is een hele toer. Kijk, daar kruipt ze in haar badpak, Vlug tegen de duikplank op. „Eerst", zegt ze, „een flinke aanloop En dan „floep" over de kop". Nu, die aanloop wou wel lukken, Maar toen gleed ons muisje uit. Met haar zitvlak op de duikplank, „Oh, wat nu!", hikte de guit. Toen plofte ze naar beneden, Holder de bolder wat een vlucht! Drie.... vier vijf keer kopje over! Miesje kreeg haast heel geen lucht! Miesje vond het een mislukking, Huilde bijna van verdriet, Maarze kreeg de eerste prijs zeg. Want zoiets zag men nog niet! muur te toveren. „Ik heb een mooie tekening ge maakt!". riep eens een van mijn klasgenoten, en hij overhandigde meneer een stukje papier waar met inkt een dik mannetje cp was ge tekend. Nu was de tekening pas gemaakt en dus nog nat, maar meneer zag dat niet. Hii stopte de tekening in de lantaarn, legde er een glas plaatje voor en toenza gen we op de muur een mannetje staan, waarvan in alle richtingen de inkt af liep. De straaltjes schoten verder en verder uit en ten slotte was er van het hele poppetje niets anders over dan een hoop krioelende inktriviertjes. Dit beteken de tevens het einde van de voorstelling, want de tover lantaarn zat zó vol inkt, dat meneer een uur werk had om haar schoon te krijgen. HET NIEUWE SCHOOLJAAR A kwadraat plus B kwadraat, Eén min plus min min is min. Indonesië geeft koffie, rubber, suiker, thee en tin. Philips de Goede, [Philips de Schone. Slag by Nieuwpoort, [Waterloo Amsterdam ligt aan de lAmstel Do. re, mi, fa. sol, si, do. Onderwijzer, klasgenoten, schoolgebouw... de tyd is Idaar. De vacantie is ten einde, een nieuw schooljaar ligt [weer klaar. Nu weer leren en studeren: meetkunde en algebra. Nu weer keurig thema's [maken Franse en Duitse gramatica. Nu weer tien op de I rapporten Nu iérst huiswerk, dan het [spel, Nu éérst ernst en dan een [grapje, dan lukt het ook dit jaar [weer wel! In deze puzzle moeter. 17 woorden worden geplaatst. Heb je woord nummer 1 ge vonden (vier letters) dan kun je de eerste drie letters van dit woord in regel 2. plaatsen en de eerste twee in regel drie. De woorden moe ten dan natuurlijk met de beschrijving kloppen. Voor beeld: STAM STA ST. In het midden komt er aan weerszyde van de K. steeds een letter by tot en met regel 15, daarna veran deren de letters en gaat er aan beide kanten één af. De woorden hebben iets te maken met: 1. lekkerny, 2. melk, 3. jongen, 4. meisje, 5. haan, 6. tent, 7 tyd, 8. haar, 9. in orde, 10. maan, 11. kapotte fietsband, l2.vies, 13. ais 9; 14. hamer, 15. si garen, 16. bomen, 17, presi dent. 'K K V 1 K ij 'K '5 K M 9 K M SK 'H K 1 K m K >r K K m K s it K to K M 4K f K It K 55a 'k K a K

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1953 | | pagina 8