RESTAURATIE VAN DE MOLEN OP
HET VLISSINGSE BOLWERK
4-voudige werking
Chefarine .4*
„PIETER S" TE TERNEUZEN
TE WATER GELATEN
CASCO VAN SCHIP IN WORDING
ZAKTE 60 METER OP DE HELLING
AAN RIJKSWEG BIJ KRUININGEN
WORDT HARD GEWERKT
Agenda
2
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
WOENSDAG 19 AUGUSTUS 1953
Wat er thans gebeuren gaat.
In laatst gehouden vergadering van de Middelburgse gemeenteraad
werd het voorgestelde crediet voor de restauratie van de molen op het
Vlissingse bolwerk, goedgekeurd. Wanneer Gedeputeerde Staten aan dit
besluit haar goedkeuring hechten, zal men spoedig met de restauratie van
één van Middelburgs geschonden molens kunnen beginnen.
Volgend jaar zal men dan, naar wordt verwacht, deze molen weer in
volle glorie kunnen aanschouwen, te meer daar hy aan een van de belang
rijkste toegangswegen tot de stad gelegen is.
In welk jaar de molen is gebouwd
staat niet precies vast. Vermoedelijk
is dit omstreeks het jaar 1690 ge
weest, in welk jaar hij op één van
de bastions van de stad Middelburg
zou zijn opgetrokken. Een lange le
vensduur was hem echter' niet be
schoren, want in 1755 brandde hij ge
heel uit. Doch in hetzelfde jaar wérd
met de herbouw van de d= 27 meter
hoge molen begonnen. Hij is een zg.
boven- en buitenkruier. Tot het jaar
1920 heeft hij als korenmolen dienst
gedaan. Voor het verkrijgen van een
grotere capaciteit is toen een elec-
trische maalderij in de molen aange
bracht. In de periode 19261936 wer
den de lelijke aanbouwen opgetrok
ken, welke inmiddels verdwenen zijn.
In 1940 echter verkeerde de molen
in een vervallen toestand. Geduren
de de oorlogsjaren werd dan ook de
gaanderij wegens gevaar voor instor
ten gesloopt. Op 5 November 1944,
bij de bevrijding van de stad Middel
burg, kreeg hij de genadeslag. De mo
len kwam in de vuurlijn te liggen,
waardoor het metselwerk en de kop
zwaar beschadigd werden. Voorts is
de molen in de loop der jaren nogal
eens van eigenaar gewisseld.
Tot 1940 was hij het eigendom van
de N.V. Zeeuwse Meelmolen „Middel
burg". In het zelfde jaar werd de N.
V. „Blauwe Molen" uit Rotterdam
eigenaar van dit object. Tenslotte
kocht in 1947 de gemeente Middel
burg de molen om hem voor verder
verval te behoeden. Het heeft enige
jaren geduurd, voordat de gemeente
in staat was hem in de oorspronke
lijke staat terug te brengen, d.w.z.
zijn uiterlijke staat. Bij de voorge
stelde restauratie zal nl. het krul
werk niet worden hersteld, hetgeen
inhoudt, dat de molen niet meer ge
schikt zal worden gemaakt om te
malen. De wieken zullen we dus niet
meer zien draaien, hetgeen te betreu
ren valt.
In de eerste plaats zal het metsel
werk onderhanden worden genomen.
Vervolgens komt de kap aan de beurt
en worden de wieken met roeden in
ere hersteld. Ook zal er een nieuwe
zg. kruiomgang worden aangebracht.
De staart zal eveneens worden aan
gebracht en de ramen en deuren
worden hersteld,
Binnen afzienbare tgd zal dus weer
een monument aan de stad Middel
burg worden toegevoegd.
Een monument, dat bovendien in
letterlijke zin genomen, zo'n bijzon
dere plaats inneemt, ook in verband
met. zjjn ligging.
Voorts ligt het in de bedoeling de
De molen op het Seisbohv^rk.
Foto P.Z.C.)
Litho's uit rampgebied.
Ter stimulering der verkoop van de
loten der nationale loterij „Kunste
naars helpen" ten bate van het
Rampenfonds zal iedereen die vóór
I.October a.s. vijf of meer loten koopt,
een litho van een der kunstenaars
Bayer. Kurpershoek of van Kruinin-
gen, ontvangen. Deze litho's maken
deei uit van een serie, welke de ge
noemde kunstenaars, daartoe mede in
staat gesteld door het Prins Bernhard-
fonds. in het rampgebied hebben ge
maakt.
BEETJE PIJNLIJK...
Ach, zee zijn er wel aan gewend
geraakten de onlangs opgedane er
varingen met „Den Haag", zouden wij
dan ook alleen maar willen kenschet
sen als „een beetje pijnlijk".
We hadden namelijk een regerings
instantie aan de telefoon en loij loen
sten enkele inlichtingen omtrent een
bepaalde aangelegenheidwelke
Zeeuwse aspecten zou kunnen bevat
ten.
.Ja zekermeneer" riep de depar
tementale mar. opgewekt in de spreek
buis aan de andere zijde van de lijn,
„ja zeker, dat betreft ook Zeeland,
want ik zie hier, dat Middelharnis ook
genoemd wordt
„Dan is het beslist géén Zeeuwse
aangelegenheidmeenden wij te moe
ten opmerken, waarna er een verbaasd
stilzwijgen in de lucht kivam, dat na
enkele seconden reeds verbroken werd'
door de gestamelde opmerking: „O,
nee. dut is waar ook. Neemt u mij niet
kwa'ijk."
Het genwij dan ook maar met ge
daan hebben.
De molen op het Vlissings bolwerk,
(Foto P.Z.C.)
molen op het Sëisbolwerk eveneens
te restaureren. Deze molen zal dan
voor rekening van een particulier
omgebouwd worden tot woning. De
plannen hiervoor, welke ontworpen
worden door architect ir. J. J. v. Be-
veren uit Middelburg, verkeren al in
een vergevorderd 'stadium. Het is te
hopen, dat bij deze restauratie de
schoorsteen, welke als het ware te
gen de molen is geplakt, zal verdwij
nen. De kans is dan niet uitgesloten
dat Middelburg zeer spoedig over
twee fraai gerestaureerde molens zal
beschikken.
Overhaaste terugkeer zou
moeilijkheden kunnen geven.
Bevolking van Kruiningen
doet kalm aan.
Hoewel de bevolking van Kruiniri-
fen Dinsdag op eigen verantwoor-
elykheid kon terugkeren, was hier-'
van nog weinig te bespeuren. Het is
niet, omdat er geen vurig verlan
gen zou bestaan om zo snel moge
lijk het eigen huis te kunnen betrek
ken, doch het moet ook enigszins
doenlijk zjjn.
Wel is er een toename in het aan
vragen van kampeeruitrustingen
merkbaar, zo vertelde ons een der
maatschappelijke1 werksters. Terwijl
eerst slechts twee drie vrachtjes
per week béhoefden té wórden aan
gevoerd, was hét Dinsdag réeds zo
ver, dat twéémaal op één dag naar
Goes moest» worden gereden om de
nodige materialen op te halen.
Overigens blijft het voorlopig voor
de reeds teruggekeerde inwoners nog
enige tijd gebrekkig „kamperen."
Gas en electricitëit ontbreken op dit
moment, de bakker kan nog niet
bakken, de slager heeft geen ijskast
en de riolering functionneert nog ge
brekkig. Een massale ,ovex-haaste te
rugkeer zou daarom wellicht tot
moeilijkheden kunnen leiden.
I Advertentie)
„Zeeuwse" Amerikaan
naar Noord-Beveland.
Leonard Versluis, de vroegere ei-
De »i.r beroemde gen.ee- SSS'„c
middelen in één iablet Chefarine
„4" werken beter dan één mid
del afzonderlijk. Na een enkel
tabletje - bij pijn of griep
voelt U zich een ander mens!
MlliVflTllll'
'n jflje doet wonderen.'
P. Broerse bespeelt carillon
van Domtoren.
stadsbeiaardier van Vlissingen Piet,
Broerse, het carillon van de Domto
ren te Utrecht bespelen, Het pro
gramma vermeldt o.m. Praeludium,
Joh. Seb. Bach, Menuet. L. van Beet
hoven, Twee aria's, G. Fr. Handel en
Franse melodie (16e eeuw).
Nieuw-Amsterdam gestapt voor een
bezoek aan Nederland. Hij zal een
jacht ophalen, dat hij heeft laten
I bouwen bij een scheepswerf in Lisse.
Met zijn vrouw gaat nij dan met het
nieuwe schip een tocht maken naar
I Frankrijk en de Middellandse Zee.
Voorts wil hij uitkijken naar een Ne-
1 derlandse schipper en vrouw, die
naar de Verenigde Staten willen emi
greren om daar voor het schip te
zorgen. En tenslotte zullen de Ver-
sluisen ook hun familie op Noord-
Beveland opzoeken.
Leonard Versluis begon zijn car
rière als leerling-fotograaf met een
salaris van een paar dollar per week.
Nu heeft hg onder méér drie foto
studio's.
Tezamen met Harold Gross en M.
B. Keeler stichtte hij in 1930 een ra
dio-station. Zes jaar later verkocht
hij zijn aandeel voor vijfendertig
duizend dollar aan zijn partner en
begon zijn eigen uitzendingen in
Grand Rapids. Met de intrede «van de
televisie ging hij zich hierop toeleg
gen. Twee jaar geleden verkocht hij
echter dit station en nu treft hg'
voorbereidingen om een nieuw tele
visie-station voor heel West-Miclii-
gan te stichten.
NA DE „GERRY S"
Zeeschip voor de Rotterdamse Kolen Centrale.
Zowel voor de N.V. Terneuzense Scheepsbouw My. ais voor <le Rotter
damse Kolen Centrale was het Dinsdag een historische dag. Immers de
tewaterlating van de „Pieter S" van de dwarshelling op de werf van de
Terneuzense Scheepsbouw My. betekende niet alleen, dat daarmede het
eerste „grote vaartschip" door deze maatsehappy gebouwd van stapel liep,
doch ook dat de Rotterdamse Kolen Centrale, die nu een vloot van negen
schepen kustvaarders telt, straks met haar eerste volwaardige zee
schip zal worden uitgebreid.
De tewaterlating vanaf de dwars
helling verliep, zoals dat bij de Ter
neuzense Scheepsbouw Mij. gebruike
lijk is, zeer vlot. Alleen de. doop, die
evenals de tewaterlating rwerd ver
richt door de echtgenote van de direc
teur der R.K.C., mevrouw A. J. W.
Schoonheimdu Pont, verliep niet zo
vlot en tot drie maal toe moest de
halsstarrige „Pieter'', die de naam
draagt van een kleinzoon van de heer
Schoonheim ten doop worden gehou
den.
Het van stapellopen geschiedde in
aanwezigheid van een groot aantal
genodigden, onder wie de burgemees
ter van Terneuzen, mr. P. H. W. F.
Tellegen en zijn echtgenote, vertegen
woordigers van Rijkswaterstaat,
Lloyds. Scheepvaartinspectie, Werk
spoor enz.
Na afloop vare "de "plechtigheid ver
enigde het gezelschap zich in'het kan
toorgebouw, waar de directeur der
.Terneuzense Scheepsbouw Mij., de
heer J. F. de Klerk, met een toepasse
lijk woord mevrouw Schoonheim als
herinnering aan deze dag een zilveren
sigarettendoos aanbood.
De heer P. Schoonheim sr. richtte
zich hierna in erkentelijke bewoordin
gen tot de heer de Klerk, waarbij hij
de hoop uitsprak, dat binnen zo kort
mogelijke tijd de proefvaart van de
„Pieter S" even vlot zal verlopen als
thans de tewaterlating.
De „Pieter S", die 3000 ton dead
weight meet, heeft tussen de loodlij
nen een lengte van 84 m., terwijl de
breedte 12.10 m. bedraagt. Het schip
zal worden voorzien van een 1750 PK
Werkspoor motor en enige hulpmoto
ren. De kiel van de „Pieter S" werd
gelegd op 15 September 1952, de dag
van de tewaterlating van de „Gerry
S", eveneens van de R.K.C., welk
schip op doorvaart naar Gerit, toeval
lig in de Terneuzense haven aènwezig
was toen de „Pieter S" van stapel liep.
De „Pieter S", die naar verwacht
wordt een uursnelheid zal krijgen van
circa 12 mijl, is evenals de „Gerry G"
van stalen Mac Gregor luiken voorzien
en vrijwel op dezelfde wijze geconstru
eerd als de uiteraard kleinere
coaster „Gerry S".-
Kort nadat de „Pieter S" van stapel
was gelopen, werd de kiel gelegd voor
bouwnummer 56. een onderzoekings
vaartuig voor de Rijkswaterstaat.
MERKWAARDIGE OPERATIE BIJ „DE SCHELDE"
Tewaterlating aan een lijntje....
Op een van de hellingen van de Kon. Mij „De Schelde" te Vlissingen
heeft zich Dinsdagmorgen een merkwaardige operatie afgespeeld. Niet
uniek weliswaar, maar toch vrij zeldzaam, en daarom verdient zij hier ge-
meroreerd te worden.
Het ging als het ware om een bijzondere tewaterlating. Of liever gezegd
afloop, want een groot brok scheepscasco moest een stuk op de hélling,
waarop het gebouwd werd, zakken zonder workclyk te water te gaan.
Want de afbouw van dit casco, bouwnummer 275, een van de drie voor
Rusland bestemde vrachtschepen, is nog by lange na niet voltooid.
De voorbereidingen voor deze merk
waardige operatie een afloop,
waarbij het schip aan diverse kabels
met behulp van lieren en kaapstan
ders in zijn vrije loop werd gestuit
begonnen reeds Maandagmiddag. En
toen ging het eigenlijk precies als bij
een echte tewaterlating. Houten stop
pen en steunen werden weggeslagi
tot het saseo voorlopig alleen nog
maar 't middenschip, waaraan voor-
en achterschip nog moeten worden
aangebouwd op de slee en de glijgo
ten kwam te rusten met nog slechts
enkele steunpunten, die 's morgens
vroeg op het allerlaatste moment
weggenomen zouden worden.
Dinsdagmorgen omstreeks zes uur
was dit moment aangebroken en toen
ging het even als zou het werkelijk
een tewaterlating worden.
Alleen de tribune, de bloemen en de
champagne ontbraken natuurlijk.
Maar voor het overige hoorde men de
bekende geluiden van het wegram-
men van de allerlaatste stoppen en
keggen en viel er een klink nu het
gekapt, maar eenvoudig onder het
schip doorgeknipt waardoor de
275 langzaam en statig in beweging
kwam. Langzaam vooralwant
onmiddellijk nadat het casco de vrije
loop had 'gekregen, spanden zich de
kabels en hielden de lieren het hele
gevaarte 1300 ton in toom. Cen
timeter voor centimeter liet men het
casco toen langs de helling omlaag
komen, langzaam en heel voorzichtig,
telkens weer even stoppend wanneer
het even te vlug dreigde te gaan.
Want niets is zo gevaarlijk dan een
ongemerkt toenemende snelheid, die
men op een gegeven moment niet
meer stoppen kan.
Zo duurde het van half zeven tot
over elven voor de dertienhon
derd ton staal de voorgeschreven zes-
OOK DE „DROGE" WATERSTAAT PARAAT
De kreek voorlopig nog een „bodemloze put".
Naast de „natte" Rijkswaterstaat die met de spectaculaire werkzaam
heden van het dijkherstel is belast, is ook de „droge" Waterstaat druk
bezig om de sporen van de watersn ood in de Kruiningse poldér uit te
wissen. Nóg is de rijksweg afgesloten voor het verkeer, doch sedert het
droogvallen van deze weg, is er een ote bedrijvigheid van vrachtwa
gens, waarmee de materialen worden aangevoerd voor het herstel van
het wegdek.
Reeds voor de ramp vertoonde dit
weggedeelte verschillende gebreken,
zodat over enkele honderden meters
ter verbetering een asfaltlaag was
aangebracht. Door inwerking van het
zoute water waren hiervan bij de
overstroming grote stukken losge
raakt. Inmiddels is deze aangetaste
asfaltlaag thans geheel verwijderd,
terwijl ook de gedeelten waar de weg
was onderspoeld, reeds ten dele her
steld zijn. Het ligt in de bedoeling,
het herstel en tevens de verbetering
van de weg, welke om financiële
redenen voor de ramp slechts gedeel
telijk wérd uitgevoerd, thans tot aan
de Boomdijk te Krabbendijke te doen
plaats vinden.
Alles wordt in het werk gesteld
om de weg zo spoedig mogelyk weer
voor het verkeer te kunnen vrijge
ven, doch liet dichten van de vijftig
meter brede kreek, welke door de
Rijksweg is komen te lopen, vormt
wel de grootste karwei. Met een
twintigtal wagens wordt thans dag-
in-dag-uit zand aangevoerd en naast
de Baileybrug door een bulldozer in
de kreek* geschoven. Daar de bodem
ter plaatse zes tot tien meter Is uit-
gesehuurd, worden er echter pruc-
tisch nog geen zichtbare vorderingen
gemvakt. Het zand verdwijnt als in
een bodemloze put. Naar schatting
zal men 15.000 m3 zand nodig heb
ben, om dit gat te dichten.
Daar de Baileybrug nog niet kan
worden verwijderd, omdat hierover de
buis van de waterleiding loopt, is
men thans bezig direct naast de
brug een zanddijk te storten. Wan
neer deze hoog genoeg zal zijn, zul
len hierin jukken worden geslagen,
waarover de buisleidiner kan worden
gevoerd, zodat de Baileybrug kan
verdwijnen. Hierna zal met volle
kracht worden voortgegaan om de
kreek verder te dichten. Ook zal nog
een duiker onder de weg moeten
worden gelegd, doch hierop zal niet
behoeven te worden gewacht om de
weg voor het verkeer vrij te geven.
Er zal dan namelijk tydelijk een an
dere Baileybrug worden gelegd, wel
ke voor het verkeer kan worden
gebruikt.
Fiscale tegemoetkomingen in
verband met watersnoodramp.
In het Staatsblad is thans afge
kondigd de wet, .houdende fiscale te
gemoetkomingen in verband met de
watersnoodramp. De wet treedt 19
Augustus in werking.
Vanmiddag wordt
de Braderie
geopend
Vlissingers komen al in de
stemming.
Vanmiddag om twee uur zal de Vlis
singse Braderie officieel door de loco
burgemeester, wethouder L. P. van
Oorschot worden geopend, maar ei
genlijk waren vele Vlissingse winke
liers gistermiddag en -avond al volop
in Bradericstemming. Tenminste
voorzover zij dat al niet enige dagen
zijn door het succes van het feestter
rein aan de Zeilmarkt, dat eigenlijk
toch ook ter ere van deze Braderie
werd ingericht.
Gistermiddag dan zag men reeds de
eerste toebereidselen maken voor het
opbouwen van de stands en gister
avond waren zeer velen in de Wal-
straat en op het Kleine Marktje in de
weer om vanmiddag goed voor de dag
te kunnen komen. De versiering en de
illuminatie zijn er al enige dagen, gis
teravond kwamen daar nog enkele
extra feestverlichtingen bij en zo kre
gen de Vlissingers alvast een voor
proefje van hetgeen hun en de vele
bezoekers van buiten in de komen
de dagen te wachten staat. Het aantal
deelnemers aan de Braderie is inmid
dels de zeventig zeer dicht genaderd,
zodat het ook in dat opzicht een suc
ces belooft te worden.
Op het feestterrein, waar de Ambo-
nese band „Soeara Maloekoe" gisteren
optrad, was het ook tot laat in de
avond weer gezellig druk.
Successen voor in Zeeland
gelokte honden.
Op een dezer dagen te Doetinchem
gehouden hondententoonstelling, be
haalden de ruwharige Hollandse her
ders, welke in Zeeland gefokt waren,
de hoogste prijzen. Kampioen en beste
Hollandse herder van de drie variëtei
ten werd Alma van Kruiningen. eige
naar en fokker de heer C. L. Kosten-
se te Kruiningen. Kampioen en op een
na de beste werd Marco van Kruinin
gen, fokker de heer C. L. Kostense en
eigenaresse mej. R. Maquiné te Venlo.
Het talrijke publiek toonde zich en
thousiast over deze typische Holland
se herders.
Bijna verdronken.
Dinsdagmiddag waagde een jon
gen van 10 jaar zich op het Noor-
derstrand te Zoutelande te ver in
zcc. Hulp vanaf het strand was no
dig om de jongen aan de kant te
brengen, waar doktershulp aanwezig
was. Na geneeskundige behandeling
is de jongen naar hotel „De Distel"
overgebracht. Hrj was de zwemkunst
niet meester.
,Ook te Westkapelle hebben enige
zwemmers en -sters in een hachelijke
positie verkeerd. Eerst was het mej
D. G. en daarna nog twee dames, die
haar te hulp kwamen. Gelukkig
slaagden anderen er tenslotte in het
drietal in veiligheid te brengen.
KERKNIEUWS
NED. HERVORMDE KERK.
Beroepen te Poortvliet: H. K. van
Wingerden te Kockengen.
Beroepen te Wilhelminadorp ds. J.
D. de Stoppelaar te Souburg.
Advertentie
Spoorkaartjes zonder prijsverhoging
Bureau V.V.V., Langedelft 23,
Middelburg - Telefoon 2 112.
Wiener Sangerknaben
naar Zeeland
Maandagavond 24 Augustus zullen
de „Wiener Sangerknaben' 'een uit
voering geven in de Nieuwe Kerk te
Middelburg en op Dinsdag 25 Augus
tus in de Grote Kerk te Goes.
Het programma is samengesteld uit
tal van liederen van oude en romanti
sche meesters, zoals Mozart, Bruckner
Schubert, Brahms. Verdi e.a. Volks
liederen en het bekende wiegenlied
Schlafe mein Prinzchen, besluiten de
ze avond. De muzikale leiding berust
bij de jonge Weense dirigent Robert
Kühlbacher.
tig meter langs de helling hadden af
gelegd. En toen lag de „middenmoot"
van de 275 naast het zusterschip
de 276 op de Noordelijke helling,
dat reeds veel verder gereed is en
zeer waarschijnlijk nog dit najaar te
water zal gaan. Wat de 275 betreft,
zal dit wel voorjaar 1954 worden.
25 jaar gemeentesecretaris
van Philippine.
Burgemeester P. J. L. van Hoek
in raadszitting gehuldigd.
De burgemeester der gemeente
Philippine, de heer P. J. L. van Hoek,
vierde Dinsdag, gelijk reeds gemeld,
het feit, dat hij 25 jaar geleden werd
benoemd tot secretaris dezer ge
meente. In verband hiermede was de
raad in buitengewone vergadering
bijeengeroepen. In overeenstemming
met de wens van de jubilaris waren
hierbij, behalve de raadsleden, alleen
de leden van het gemeentepersoneel
uitgenodigd. Toch waren ook enkele
anderen gekomen, zoals de burge
meester en de secretaris van de
buurgemeente Sas van Gent en de
districtsveearts, de heer Van Roon.
De vergadering werd geopend door
wethouder F. A. G. Barbé met een
woord van welkom en een hartelijke
gelukwens aan het adres van de se
cretaris. Namens de raad bood spr.
hem een fraai schilderij aan. Wet
houder J. L. Cornelis, de gemeente
ontvanger, de heer M. C. Bombeleyn,
voerden eveneens het woord. De laat
ste overhandigde de jubilaris namens
het gemeentepersoneel een grote
luchtfoto van Philippine. Ook het
oudste raadslid, de heer P. A. Ram-
melo, kwam met een geschenk. Bur
gemeester R. A. J. den Boer vertolk
te de gevoelens van de Vereniging
van Burgemeesters en Secretarissen.
De heer Van Hoek beantwoordde
alle sprekers en dankte hen voor de
fetoonde belangstelling en de aange-
oden geschenken.
Ook mocht de jubilaris vele schrif
telijke en telegrafische gelukwensen
ontvangen. De heer Eijsebaert sprak
ten slotte nog namens oud-perso
neelsleden. Men bleef nog geruime
tijd gezellig bijeen.
1000 kinderen uit ramp
gebied hadden heerlijke
vacantie.
Overal hartelijk ontvangen.
jOver enige dagen eindigt voor
drozend kinderen uit de watersnood-
gebieden een maand vacantie „er
gens in Nederland", hun door het
Nederlands Verbond der Verenigin
gen „Pro Juventute" dank zij de me
dewerking van bijna evenveel gezin
nen bereid. Dit is tot nu toe de
grootste organisatie van onderbren
ging bij particulieren in Nederland.
De kinderen kwamen voor de helft
uit Zeeland, verder uit de kop van
Brabant en uit Numansdorp en Oud-
Beierland.
Op 21 Juli werden 800 kinderen
naar hun vakantiebestemming ver
voerd, op 7 Augustus nog eens twee
honderd, die aan veertien dagen ge
noeg dachten te hebben. Ondanks de
proefmobilisatie legden de Neder
landse spoorwegen voor deze laatste
200 kinderen een extra trein in. Kren
tenbollen, koek en ijs werden van ver
schillende zijden gratis beschikbaar
gesteld, evenals dikwyls auto's en au
tobussen in de ontvangende plaatsen.
De overige kosten waren voor re
kening van „Pro Juventute", het
Rampenfonds (reiskosten) en de ont
vangende gezinnen (onderhoudskos
ten).
Gebleken is, dat de kinderen over
al met de grootst denkbare harte
lijkheid zijn ontvangen.
VLISSINGEN.
Vandaag Alhambra: „De roepstem der
Pampa's", (14 j.j. 7 en 9 uur; Luxor:
„Muiterij op de Bounty", (18 j.), 8 u.;
Zeilmarkt: Braderiebal, 911.30 uur:
Cosy Corner: Duo Abelsv. Eek, 36
en 811.30 uur; oude zeevaartschool:
Tentoonstelling K. J. Huinemann en
exp. rampfoto's 10—12, 25 en 7—9
uur; St. Jacobstoren: Carillonconcert
P. Broerse, 89 uur.
MIDDELBURG.
Vandaag Electro: „New Mexico", (14
j.). 7 cn 9.15 uur; Kunstmuseum: Ten
toonstelling Jan Sluijters, 1012.30 en
13.30—17.30 uur; Klein Blijdorp:
Gerard van Krevelen en Mieke Tel-
kamp, 8 uur.
GOES.
Vandaag Grand: .Tour de France 1953".
(a.l 7 en 9 uur.
VEERE.
Vandaag Schotse huizen: Tentoonstel
ling Anneke van der Feer, 10—12.30 en
13.'0—17.30 uur.
IJZENDIJKE.
Vandaag Gemeentehuis: Tentoonstel
ling: „Het jagen in de kunst". 1018
uur.
GROEDE.
Vandaag Gemeentehuis: Tentoonstel
ling pottenbakkerskunst. 9—20 uur.