Grote bedragen werden op een
onbekend paard gezet
Grootste wedren-zwendel
van alle tijden
DE GROOTSTE SUPERSONISCHE
WINDTUNNEL TER WERELD
DINSDAG 18 AUGUSTUS 1953.
PROV IN Cl ALE ZEEUWSE COURANT
Op 16 Juli gebeurde hef
Francasal won rennen van Bafh inderdaad
(Van een Londense correspondent)
De datum: Donderdag 16 Juli '53. Tyd: half twee precies. Dat was het
tydstip, door de grote man achter de schermen vastgesteld, als begin van
de grootste wedren-zwendel, die ooit, waar ook ter wereld, heeft plaatsge
vonden.
In het kader van de Engelse bootmaker J. Davidson Co in Hampstead
Londen wezen de wyzers van de grote klok half twee, toen de telefoon
rinkelde.
„Zeer dringend", zei de secretaresse en gaf de hoorn over aan de verwoed
rokende leider van het bookmakerskantoor, Coloquhoun, die in hemdsmou
wen achter z(jn bureau zat, terwijl h(j verveeld door zyn sterke brilleglazen
tuurde.
„Hoe ter wereld is het mogelijk, dat Williams iets dringends heeft",
dacht Robert Coloquhoun.
Een paar weken geleden had een ve. die onmiddellijk zelf vijf zaken
opbelde om deze som onder te bren
gen. Daarna ging de telefoon onon
derbroken door. Uit Bradford en an
dere plaatsen kwamen bookmakers
vragen, of hij honderd pond voor
Francasal overnemen wilde. Natuur
lijk beide Truelove Davidson om dit
mysterie op te lossen. „Alle telefoon
lijnen bezet" was het antwoord van
de telefonist. Pas om kwart voor
twee kwam de verbinding tot stand.
„Mijnheer Coloquhoun is even wegge
gaan", was het antwoord van de se
cretaresse, „belt U om twee uur even
weer. „Hoe is het in 's hemelsnaam
mogelijk, dat Coloquhoun het resul
taat van de rennen niet op zijn zaak
afwacht. Hoogst merkwaardig". Dat
dacht Derk Truelove.
Maar om twee klonk op de renbaan
van Bath het startschot. Ondertussen
had het moodmakers kantoor David
son de 3500 pond by de verschillende
bookmakers ondergebracht. Een een
zekere Coloquhoun was, zoals zijn op
dracht luidde, in het naburige restau
rant, een glas bier gaan drinken.
Toen hij het glas aan zijn mond
bracht, trilde hij van emotie. Maar
hij had een alibi. De vrouw van de
caféhouder kon bevestigen dat hij hier
had gezeten, en dus niet op de zaak
was geweest. Dat was zeer belang
rijk, zoals later zou blijken.
Dezelfde dag, ook om half twee
wachtte de 41-jarige Georg Ladbrook
op zijn kantoor boven een boekwinkel
in de Polandstraat tevergeefs op een
oproep van Bath 7510. Nog was hij
niet bepaald ongerust. Immers, de
laatste 25 jaar was alles uitstekend
verlopen. Maar om tien over half
twee zat hij nog voor het telefoon
toestel en wachtte op het moment,
dat de rode controlelamp zou gaan
branden. Het was de gewoonte, dat
een half uur voor het begin van de
rennen in Bath de telefoon rinkelde.
De vertrouwensman die op de ren- j
baan aanwezig was, zou bijzonderhe- j
den over de paarden en over de jock
ey's doorbellen. En voorts inlichtin- 1
breedgeschouderd man hem aange
sproken op de renbaan in Epsom.
„Mijn naam is Williams", had hy
koel gezegd, „ik bezit renpaarden.
Ik heb gehoord dat U ervaring hebt
opgedaan op bookmakersgebied. Ik
weet ook, dat U op het ogenblik
werkloos bent.
U kunt morgen bij mij beginnen,
als chef van mijn bookmakers zaak.
U kunt er alleen maar op vooruit
gaan; ik bied U eengoed salaris en
een deel in de winst. Details kun
nen we morgen wel bespreken.
Komt U om twee uur morgen hier
in het restaurant. O.K.?"
Natuurlijk was hij er op ingegaan.
De volgende dag werd het contract
getekend en het bureau in de Eng
land Lane gekocht.
Richard J. Davidson, de eigenaar
van het betreffende huis, had met
de zaak weinig succes geboekt. Hij
wou op zijn leeftijd ook wel eens
rust hebben en had meer dan ge
noeg van het niet altijd even brand
schone beroep van bookmaker. Hij
voelde er bepaald meer voor om in
zijn onderhoud te voorzien door de
verkoop van groenten in zijn win-
winkel in het benedengedeelte, van het
huis. Williams had het bookmakers
kantoor met de gehele inventaris
gekocht, daarbij inbegrepen 't recht
om de zaak verder te voeren onder
de naam Davidson.
„Waarom dat eigenlijk?" had
Coloquhoun Williams op de man
af gevraagd. „Ik wil volkomen
op de achtergrond blijven", luidde
het antwoord. „U zult wel mer
ken hoe het zaakje loopt. U bent
de baas en U werkt op eigen ver
antwoording. U krijgt van mij wel
telefonisch tips en aanwijzingen".
Zo was het dan ook gegaan. Tot op
heden wist hij niet waar Williams
woonde en waar deze te bereiken
was. Wanneer er een boeking
was, belde Williams op, nooit liet hg
zich op de zaak zien. Slechts in het
register stond hij als eigenaar inge
schreven.
DE GROTE KANS
„Hallo, Williams, niet veel te doen",
Maar aan de andere kant van de lijn
klonk 'n opgewonden maar zeer duide
lijke stem. „Let op, jongen, die wordt
je grote kans. Bel direct alle book
makers op, die bij ons ingeschreven
staan, allemaal, in Londen, Glasgow,
Edinburgh, ga maar door. Zeg dat ze
inzetten op mijn eigen renpaard
Francasal, dat vanmiddag om twee
uur loopt. Voor kwart voor twee
moet je alle inzetten bij de bookma
kers ondergebracht hebben. Dan
drink je maar een glas bier en denk
erom, tot twee minuten over twee
ben je niet te bereiken. Begrepen?"
Coloquhoun wist een ogenblik niet
wat hg zeggen moest. „Nou, heb je
het begrepen?" vroeg Williams weer.
„In orde, chef" zei de man in hemds
mouwen. Er klikte iets in de hoorn,
de verbinding was verbroken.
Coloquhoun stak een nieuwe siga
ret op, terwij de oude nog brandend
op het asbakje lag. Nog nooit had
Williams een dergelijke grote inzet
gehad. Nooit was de omzet in een
maand groter geweest dan 2000 pond.
En nu opeens een dergelijk krankzin
nig hoog bedrag op een onbekend
paard? Maar wat had Williams ge
zegd? Het was zijn grote kans.
HEKSENKETEL
Coloquhoun handelde er naar. Tus
sen half twee en kwart voor twee leek
het kantoor oen heksenketel. Drie be
dienden telefoneerden naar alle kan
ten en Coloquhoun zelf ging van te
lefoon tot telefoon om zgn bevelen
te geven.
„Hier Derk Truelove, Bradford",
„met Davidson Co. Londen. Wij
hebben bij U een conto-rekening. Zet
U 500 pond in op het Franse ren-
êaard Francasal, dat om 2 uur in
ath loopt". „Okay" was het laco
nieke antwoord van de firma Truelo-
OOLOQLHOUN
gen hoe de prominente bookmakers
op de verschillende paarden ingezet
hadden. Dit inlichtingencentrum, dat
door Georg Ladbrook's zaak „Lon-
dens en provinciaal sportnieuws
agentschap" was ingesteld, is bekend
onder de bookmakers in het gehele
land als „Blower". De „Blower"-lijn
verbindt dit inlichtingencentrum met
de renbaan. Dit centrum heeft drie
speciale telefoonlijnen naar iedere
renbaan van enige betekenis in En
geland.
Op .de renbaan zelf zyn negen tot
tien „spionnen", die in de laatste en
belangrijkste minuten voor het begin
van de race in een eigen „draadloze
telegrafie" berichten doorgeven.
Wanneer byvoorbeeld één van hen
zyn verrekijker onopvallend heen en
weer beweegt, betekent dat: het fa
voriete paard is niet in de allerbeste
conditie.
Draait hij met zijn ellebogen dan
weet de man aan de „Blowerlgn", dat
vermoedelijk een beter paard voor
een ander is binnengesmokkeld. Zo
zijn er talloze manieren om onge
merkt iets mee te delen. De chef van
het „Blower" centrum staat aan het
grote muurbord. In totaal komen in
dit „Blower" centrum twee honderd
telefoonlijnen samen, die door een
staf van 40 getrainde mensen, met
stalen zenuwen, worden bediend. Zij
zetten voor de bookmakers in en wel
naar gelang de bookmaker op het
paard „houdt". In dit verband wil het
bijvoorbeeld zeggen, dat wanneer de
stand 10 tegen 1 is, men voor elk in
gezet pond 10 pond terug krijgt. Hoe
Scofland-Yard zwijgt nog; maar
hier zijn de feiten
Er is één vraag, die iedereen, die belang stelt in paardensport,
bezig houdt. Hoe ging die grote weddenschap, dat mysterieuze ge
val van Bath, in zijn werk Hoe was het georganiseerd Wie wa
ren de mannen achter de schermen
Op 18 Augustus zal Scotland Yard aan een rechtbank in Bath
de eerste feiten mededelen, die er in het maandenlange onderzoek
verzameld z(jn. Leonard Philips, de man, die op order van zyn baas
de telefoonverbinding doorsneed, moet voor de rechtbank verschij
nen, als de eerste van de twee bendes, die is gearresteerd.
Maar terwijl de hele wereld
wacht op de inlichtingen, die
Scotland Yard over deze zaak
zal geven, is onze Londense
correspondent er door eigen on
derzoekingen in geslaagd, in
lichtingen betreffende de ach
tergrond van deze sensationele
zaak te verkrijgen.
Vandaag beginnen wij met de
Èublicatie van zijn feitenrelaas,
[et is een spannend verhaal
voor degenen, die iets weten
over de achtergrond van paar
denwedrennen en het geeft in
lichtingen uit de eerste hand
aan degenen, die er niets van
weten.
En terwijl de hele wereld
wacht tot Scotland Yard de fei
ten over deze aanslag aan de
rechtbank mededeelt, zijn onze
bladen de eerste ter wereld, die
een uitgebreid verslag geven
over de organisatie van de
zaak.
Ons verhaal geeft antwoord
op de volgende vragen: Wie zijn
de personen, die achter de
schermen aan de touwtjes trok
ken Wie zijn de vier William-
sen Hoe werden de twee Fran
se paarden afgeleid?
Wie is de man, die achter de
concurrerende bende staat
Welke andere sensationele wed
renzaken zijn er tevoren reeds
gepleegd? Welke 3tappen zul
len er worden genomen, om ze
voortaan te vermijden Op wel
ke andere gebieden opereren de
wedstrijd-gangsters nog meer?
ZESTIG PAGINA'S
Scotland Yard's „wedren-
zwendel-expert", inspecteur
Reginald Spooner, heeft zijn
eerste rapport van 60 pag. naai
de officier van justitie, sir The
obald Mathew, gezonden en de
zich voor wedrennen interesse
rende mensen in de gehele we
reld vragen zich af, wat dit
rapport zal inhouden.
Reginald Spooner was belast
met de opsporingen in de groot
ste bedriegelijke wedren-zwen
del aller tijden, het mysterieuze
geval van Bath, dat op touw
werd gezet door twee concurre
rende benden, op 16 Juli op de
derde-klas racebaan van Bath,
een klein plaatsje in de Engelse
Midlands. De oplossing van de
ze misdaad van Bath nadert nu
zijn climax.
De eerste persoon van de twee
benden is gearresteerdzijn
naam is Leonard Phillips. Op or
der van zijn „baas" sneed hij de
kabel door, die de renbaan in
Bath verbindt met het bookma
kerskantoor, waar alle wedden
schappen gesloten worden.
ONHERKENBAAR.
Met een hemd over zijn ge
zicht getrokken, kwam Phillips
voor het eerste verhoor de
rechtszaal binnen. Hij was bang
voor de fotografen en voor de
leden van de Londense bende,
wier plan hij had helpen mis
lukken. Phillips werd in verze
kerde bewaring gesteld tot 14
Augustus. „Wenst U nog iets op
te merken over dit besluit van
de rechtbank?", vroeg de rech
ter hem. „Natuurlijk", ant
woordde Phillips. „Ik werkte op
order van m'n baas, ik ben maar
'n kleine man. Het is een geval
van „hang de dieven en laat de
groten gaan". Ik sneed de kabel
alleen maar door, om de politie
te helpen de plannen van de
Londense bende te verijdelen.
Als ik hun plan aan de politie
had meegedeeld, zouden de gro
te Londense gangsters hevig
wraak hebben genomen". Phil
lips had nog veel meer kunnen
zeggen. Maar alles, wat hij bijna
onhoorbaar verklaarde, was
„Nee". Hij was bang, doodsbang,
om iets te zeggen over de „gro
te mannen op de achtergrond".
Maar, voordat Scotland Yard
uitkomt met zijn rapport, is hier
reeds een nauwkeurig verslag
over de organisatie van de mis
daad en over de manier, waarop
Scotland Yard zijn bewijsmidde
len heeft verzameld.
Scotland Yard heeft na een intensief onderzoek het Franse paard F ra
ontdekt. Dit paard heeft een stalgenoot, Santa Amaro, eveneens van Franse
herkomstdat vermoedelijk onder de naam van zijn stalgenoot aan de ren
nen te Bath heeft deelgenomen, waardoor het bookmakers-schandaal is ont
staan. Mannen van Scotland Yard zijn hier in gesprek met een veearts,
die Francasal aan een nauwkeurig onderzoek heeft onderworpen.
Baldadigheid of windstoot?
In het plantsoen van het Hilver-
sumse raadhuis is een der beeldhouw
werken. dat behoort tot de expositie
van Vlaamse kunstenaars, welke hier
wordt gehouden, vernield aangetrof
fen. Het betreft hieh het beeld van
een Vlaamse boerin, vervaardigd door
de beeldhouwer Geo Vindevogel uit
Gent.
Het was vervaardigd uit gips. on
geveer 2 meter groot en werd gevon
den met gebroken voeten en hals en
gebarsten armen.
Hoewel de politie als verrnoedeljj-
ke oorzaak van de vernieling een
windvlaag aangeeft, zijn de organisa
toren van mening, dat het hier het
werk van vandalen betreft, die het
beeld hebben omgestoten. Men kop
pelt dit aan het feit. dat verscheidene
bordjes, die in de omgeving van het
gemeentehuis naar de expositie ver
wijzen in omgekeerde richting werden
aangetroffen.
Baron Till adjudant b.d.
van de Koningin.
De kapitein ter zee G. N. H. baron
van Till, die onlangs eervol ontheven
werd van de functie van chef staf bij
het Inspectobaat-Generaal der Ko
ninklijke Marine, is benoemd tot ad
judant in buitengewone dienst va$i H.
M. de Koningin. Tevens werd kapi
tein ter zee van Tilt op zijn verzoek
eervol ontslag uit de zeedienst ver
leend.
meer er nu op een paard ingezet
wordt, des te kleiner worden deze
verhoudingsgetallen; van 10 tegen 1
komen zij misschien op 8 tegen 2 of
op 7 tegen 3. De „Blower" betaalt
aan de bookmakers naar de verhou
dingen bij het begin van de race. Na
tuurlijk komen ook grote bedragen
bij de mensen van de „Blower" te
recht.
Het is een zenuwslopende arbeid,
dit bedrijf en ook de heer Ladbrook
kan dit bevestigen. Het geld alleen
Het ,JHower" kantoor in de Poland
straat.
telt, van daar dan ook, dat men er
mee moet ophouden tegen midden
veertig. Maar dan is er ook genoeg
verdiend om verder een zorgeloos le
ven te leiden.
Maar laten wij een ogenblik de
wachtende Ladbrook aan zgn lot
overlaten en de „Blower" telefoonlijn
volgen.
Het is weer half twee op deze dra
matische Donderdag. Het is zwoel,
drukkend weer. „Merkwaardig",
dacht de straatveger Bert Glass
toen hij een rode vrachtauto op de
weg bij Bath zag. „Hoogst merk
waardig". Twee mannen stelden een
ladder op achter in de wagen en met
een snijbrander werd de kabel door
gesneden. „Dat doen ze natuurlijk in
opdracht van de telegraafdienst",
murmelde de oude man voor zich
heen. „Maar waarom niet het zekere
voor het onzekere genomen Ze doen
het op klaarlichte dag. Toch zien de
auto's van de telegraafdienst er an
ders uit. Hoe lang ben ik hier al wel
niet?" Na deze alleenspraak besloot
de straatveger zich verdekt in de
bosjes langs de weg op te stellen zo
dat hem niets kon ontgaan.
Twee minuten over half twee
was de kabel doorgesneden. Hij
had er speciaal voor op zijn hor
loge gekeken. Daarna ging alles
opeens anders. De mannen smak
ten de ladder in de wagen neer
en sprongen in de cabine. De auto
trok gierend op en In een moor
dend tempo ging het er van door.
Bert Glass sprong onsteld te
voorschijn. Maar hg was te laat.
Toen hij midden op de weg stond,
kon hij met moeite het nummer
van de wagen onderscheiden: 478.
De letters ervoor kon hg echter
niet meer zien.
En terwijl de straatveger het num
mer op een beduimeld stukje papier
schreef, werd Ladbrook in het kan
toor van de „Blower" er bijna ziek
van. In zijn goed passend costuum
staarde hij zwetend en met uitpui
lende ogen naar het telefoontoestel
voor hem.
Tevergeefs probeerde hij Bath te
bereiken. Hij hoorde niets. Fas en
kele minuten voor twee gaf hij ver
twijfeld aan alle bookmakers door:
„Kunnen geen verbinding met Bath
krijgen".
Nog enkele seconden; op de ren
baan van Bath viel het startschot.
Om tien voor half vier precies kwam
de chef van de „Blower" door. Lad
brook was toen alleen nog maar een
zielig hoopje ongeluk. Een naar
adem snakkende stem klonk uit de
telefoon: „Ik ben in een taxi ruim
vijf kilometer langs de „Blower" ka
bel gereden, toen kon ik pas via deze
telefoon Londen bereiken. De race
werd door het onbekende Franse
paard Francasal gewonnen. De inzet
ten stonden tien tegen een. Onze ka
bel is op twee kilometer van Bath
doorgesneden, ik zag het toen ik er
met de taxi langs reed. Enkele minu
ten voor 't begin werd er onwaar
schijnlijk hoog op het Franse paard
ORKAAN VAN 100.000 PAARDEKRACHT.
In Frankrijk gebouwd met
Duits materiaal.
(Van een bijzondere medewerker).
Parijs, Aug. In Avrieux In de
buurt van Modane, waar zich de in
gang van de Mont Cenis-tunnel be
vindt, werd door de ONRA, het Fran
se Nationale Instituut voor Aeronau.
tische Studie en Onderzoek, een
windtunnel in bedrijf genomen, waar
in vliegtuigen op natuurlijke grootte
onderzocht kunnen worden op hun
aërodynamische eigenschappen by
snelheden gelijk aan of groter dan
het geluid. Deze tunnel is de groot
ste en modernste supersonische wind
tunnel ter wereld en hy is ingericht
volgens Duitse plannen en met Duits
materiaal uit een fabriek, die juist
by het einde van de oorlog in 1945
in Oostenrijk werd gebouwd. Elf
goederentreinen met materiaal wer
den indertyd naar Modane gezonden,
het tiende deel van wat er voor de
zojuist gereedgekomen inrichting
nodig was.
Het dal van Avrieux werd voor de
aanleg van de tunnel gekozen, omdat
daar de nodige watermassa's aanwe
zig zijn voor het aandrijven van de
reusachtige ventilatoren. Naast de
windtunnel ligt een groot krachtsta
tion, dat iedere dag twee uur lang
zijn waterkrachten ter beschikking
ingezet. Gedeeltelijk werd onmiddel
lijk in de verhouding tien tegen een
uitbetaald. De race zelf is geheel vol
gens plan verlopen. Francasal liep
een machtige race en won met ver
scheidene lengten voorsprong, na
tuurlijk volkomen onverwacht. Maar
toch klopte er iets nietik heb er
zo'n gevoel vanwaarom werd in
hemelsnaam onze kabel doorgesne
den
„Nogal duidelijk" onderbrak Lad
brook heftig, „alleen zo kon Franca
sal met inzetten van tien tegen een
starten. Maar wacht maar, ik neem
de zaak zelf ter handThanks".
stelt varf* de aeronautische proeven.
Een rechthoek van reusachtige
buizen, waarvan sommige een door
snede hebben van 24 meter, wordt
gevoed door twee machtige ventila
toren van 15 meter doorsnede, die
de luchtstroom met de snelheid van
het geluid door het buizenstelsel in
een proeftunnel van 8 meter door
snee blazen. De ventilatoren worden
aangedreven door twee turbines, ie
der 55.000 P.K. De orkaan, die door
deze ruim honderdduizend paarde-
krachten wordt ontketend, wil men
binnenkort na het aanbrengen van
enkele verbeteringen al een snelheid
geven, die het drievoudige bedraagt
van die van het geluid.
Iedere turbine heeft een starter en
een rem. Hoewel een op volle toeren
lopende turbine nol-maal in 8 minu
ten 30 seconden tot stilstand ge
bracht kan worden, wordt deze tijd
door de rem bekort tot 4 minuten.
De turbine-assen zijn direct met de
ventilatoren verbonden en hebben een
gewicht van meer dan 70 ton. Voor
de gehele inrichting was 5.300 ton
staal nodig, voor de buizen alleen
3.468 ton. Het zijn vooral de gewel
dige massa's staal, die het bijzonde
re vormen aan deze tunnel. EÏke van
de tien, resp. twaalf schoepen van
de ventilatoren heeft een gewicht
van een ton en elke van de drie wa
gens. die in de windtunnel over rails
lopen en waarop de proefobjecten
gemonteerd worden, weegt 500 ton.
Aan beide kanten van de windtunnel
zg'n vensters aangebracht, waardoor
de ingenieurs de reacties van de aan
de orkaan blootgestelde vliegtuigen
kunnen gadeslaan.
Per seconde wordt er door de
windtunnel 12 ton lucht geblazen.
Niet alle vliegtuigen zijn bestand te
gen deze geweldige belasting. Daar
om is de windtunnel afgesloten door
een net van 26.975 stalen ringen, om
de ventilatoren te beschermen tegen
rondvliegende stukken van vleugels
en motoren, die door het geweld van
de luchtstroom losgerukt worden.
De zaak van de bookmaker A. David
son boven Davidson's groentezaak in
38 England Lane, Hampstead, Lon
den. Hier begon de grote wedren-
zwendel op 16 Juli om half twee.