Grote bedragen werden op een onbekend paard gezet Grootste wedren-zwendel van alle tijden DE GROOTSTE SUPERSONISCHE WINDTUNNEL TER WERELD DINSDAG 18 AUGUSTUS 1953. PROV IN Cl ALE ZEEUWSE COURANT Op 16 Juli gebeurde hef Francasal won rennen van Bafh inderdaad (Van een Londense correspondent) De datum: Donderdag 16 Juli '53. Tyd: half twee precies. Dat was het tydstip, door de grote man achter de schermen vastgesteld, als begin van de grootste wedren-zwendel, die ooit, waar ook ter wereld, heeft plaatsge vonden. In het kader van de Engelse bootmaker J. Davidson Co in Hampstead Londen wezen de wyzers van de grote klok half twee, toen de telefoon rinkelde. „Zeer dringend", zei de secretaresse en gaf de hoorn over aan de verwoed rokende leider van het bookmakerskantoor, Coloquhoun, die in hemdsmou wen achter z(jn bureau zat, terwijl h(j verveeld door zyn sterke brilleglazen tuurde. „Hoe ter wereld is het mogelijk, dat Williams iets dringends heeft", dacht Robert Coloquhoun. Een paar weken geleden had een ve. die onmiddellijk zelf vijf zaken opbelde om deze som onder te bren gen. Daarna ging de telefoon onon derbroken door. Uit Bradford en an dere plaatsen kwamen bookmakers vragen, of hij honderd pond voor Francasal overnemen wilde. Natuur lijk beide Truelove Davidson om dit mysterie op te lossen. „Alle telefoon lijnen bezet" was het antwoord van de telefonist. Pas om kwart voor twee kwam de verbinding tot stand. „Mijnheer Coloquhoun is even wegge gaan", was het antwoord van de se cretaresse, „belt U om twee uur even weer. „Hoe is het in 's hemelsnaam mogelijk, dat Coloquhoun het resul taat van de rennen niet op zijn zaak afwacht. Hoogst merkwaardig". Dat dacht Derk Truelove. Maar om twee klonk op de renbaan van Bath het startschot. Ondertussen had het moodmakers kantoor David son de 3500 pond by de verschillende bookmakers ondergebracht. Een een zekere Coloquhoun was, zoals zijn op dracht luidde, in het naburige restau rant, een glas bier gaan drinken. Toen hij het glas aan zijn mond bracht, trilde hij van emotie. Maar hij had een alibi. De vrouw van de caféhouder kon bevestigen dat hij hier had gezeten, en dus niet op de zaak was geweest. Dat was zeer belang rijk, zoals later zou blijken. Dezelfde dag, ook om half twee wachtte de 41-jarige Georg Ladbrook op zijn kantoor boven een boekwinkel in de Polandstraat tevergeefs op een oproep van Bath 7510. Nog was hij niet bepaald ongerust. Immers, de laatste 25 jaar was alles uitstekend verlopen. Maar om tien over half twee zat hij nog voor het telefoon toestel en wachtte op het moment, dat de rode controlelamp zou gaan branden. Het was de gewoonte, dat een half uur voor het begin van de rennen in Bath de telefoon rinkelde. De vertrouwensman die op de ren- j baan aanwezig was, zou bijzonderhe- j den over de paarden en over de jock ey's doorbellen. En voorts inlichtin- 1 breedgeschouderd man hem aange sproken op de renbaan in Epsom. „Mijn naam is Williams", had hy koel gezegd, „ik bezit renpaarden. Ik heb gehoord dat U ervaring hebt opgedaan op bookmakersgebied. Ik weet ook, dat U op het ogenblik werkloos bent. U kunt morgen bij mij beginnen, als chef van mijn bookmakers zaak. U kunt er alleen maar op vooruit gaan; ik bied U eengoed salaris en een deel in de winst. Details kun nen we morgen wel bespreken. Komt U om twee uur morgen hier in het restaurant. O.K.?" Natuurlijk was hij er op ingegaan. De volgende dag werd het contract getekend en het bureau in de Eng land Lane gekocht. Richard J. Davidson, de eigenaar van het betreffende huis, had met de zaak weinig succes geboekt. Hij wou op zijn leeftijd ook wel eens rust hebben en had meer dan ge noeg van het niet altijd even brand schone beroep van bookmaker. Hij voelde er bepaald meer voor om in zijn onderhoud te voorzien door de verkoop van groenten in zijn win- winkel in het benedengedeelte, van het huis. Williams had het bookmakers kantoor met de gehele inventaris gekocht, daarbij inbegrepen 't recht om de zaak verder te voeren onder de naam Davidson. „Waarom dat eigenlijk?" had Coloquhoun Williams op de man af gevraagd. „Ik wil volkomen op de achtergrond blijven", luidde het antwoord. „U zult wel mer ken hoe het zaakje loopt. U bent de baas en U werkt op eigen ver antwoording. U krijgt van mij wel telefonisch tips en aanwijzingen". Zo was het dan ook gegaan. Tot op heden wist hij niet waar Williams woonde en waar deze te bereiken was. Wanneer er een boeking was, belde Williams op, nooit liet hg zich op de zaak zien. Slechts in het register stond hij als eigenaar inge schreven. DE GROTE KANS „Hallo, Williams, niet veel te doen", Maar aan de andere kant van de lijn klonk 'n opgewonden maar zeer duide lijke stem. „Let op, jongen, die wordt je grote kans. Bel direct alle book makers op, die bij ons ingeschreven staan, allemaal, in Londen, Glasgow, Edinburgh, ga maar door. Zeg dat ze inzetten op mijn eigen renpaard Francasal, dat vanmiddag om twee uur loopt. Voor kwart voor twee moet je alle inzetten bij de bookma kers ondergebracht hebben. Dan drink je maar een glas bier en denk erom, tot twee minuten over twee ben je niet te bereiken. Begrepen?" Coloquhoun wist een ogenblik niet wat hg zeggen moest. „Nou, heb je het begrepen?" vroeg Williams weer. „In orde, chef" zei de man in hemds mouwen. Er klikte iets in de hoorn, de verbinding was verbroken. Coloquhoun stak een nieuwe siga ret op, terwij de oude nog brandend op het asbakje lag. Nog nooit had Williams een dergelijke grote inzet gehad. Nooit was de omzet in een maand groter geweest dan 2000 pond. En nu opeens een dergelijk krankzin nig hoog bedrag op een onbekend paard? Maar wat had Williams ge zegd? Het was zijn grote kans. HEKSENKETEL Coloquhoun handelde er naar. Tus sen half twee en kwart voor twee leek het kantoor oen heksenketel. Drie be dienden telefoneerden naar alle kan ten en Coloquhoun zelf ging van te lefoon tot telefoon om zgn bevelen te geven. „Hier Derk Truelove, Bradford", „met Davidson Co. Londen. Wij hebben bij U een conto-rekening. Zet U 500 pond in op het Franse ren- êaard Francasal, dat om 2 uur in ath loopt". „Okay" was het laco nieke antwoord van de firma Truelo- OOLOQLHOUN gen hoe de prominente bookmakers op de verschillende paarden ingezet hadden. Dit inlichtingencentrum, dat door Georg Ladbrook's zaak „Lon- dens en provinciaal sportnieuws agentschap" was ingesteld, is bekend onder de bookmakers in het gehele land als „Blower". De „Blower"-lijn verbindt dit inlichtingencentrum met de renbaan. Dit centrum heeft drie speciale telefoonlijnen naar iedere renbaan van enige betekenis in En geland. Op .de renbaan zelf zyn negen tot tien „spionnen", die in de laatste en belangrijkste minuten voor het begin van de race in een eigen „draadloze telegrafie" berichten doorgeven. Wanneer byvoorbeeld één van hen zyn verrekijker onopvallend heen en weer beweegt, betekent dat: het fa voriete paard is niet in de allerbeste conditie. Draait hij met zijn ellebogen dan weet de man aan de „Blowerlgn", dat vermoedelijk een beter paard voor een ander is binnengesmokkeld. Zo zijn er talloze manieren om onge merkt iets mee te delen. De chef van het „Blower" centrum staat aan het grote muurbord. In totaal komen in dit „Blower" centrum twee honderd telefoonlijnen samen, die door een staf van 40 getrainde mensen, met stalen zenuwen, worden bediend. Zij zetten voor de bookmakers in en wel naar gelang de bookmaker op het paard „houdt". In dit verband wil het bijvoorbeeld zeggen, dat wanneer de stand 10 tegen 1 is, men voor elk in gezet pond 10 pond terug krijgt. Hoe Scofland-Yard zwijgt nog; maar hier zijn de feiten Er is één vraag, die iedereen, die belang stelt in paardensport, bezig houdt. Hoe ging die grote weddenschap, dat mysterieuze ge val van Bath, in zijn werk Hoe was het georganiseerd Wie wa ren de mannen achter de schermen Op 18 Augustus zal Scotland Yard aan een rechtbank in Bath de eerste feiten mededelen, die er in het maandenlange onderzoek verzameld z(jn. Leonard Philips, de man, die op order van zyn baas de telefoonverbinding doorsneed, moet voor de rechtbank verschij nen, als de eerste van de twee bendes, die is gearresteerd. Maar terwijl de hele wereld wacht op de inlichtingen, die Scotland Yard over deze zaak zal geven, is onze Londense correspondent er door eigen on derzoekingen in geslaagd, in lichtingen betreffende de ach tergrond van deze sensationele zaak te verkrijgen. Vandaag beginnen wij met de Èublicatie van zijn feitenrelaas, [et is een spannend verhaal voor degenen, die iets weten over de achtergrond van paar denwedrennen en het geeft in lichtingen uit de eerste hand aan degenen, die er niets van weten. En terwijl de hele wereld wacht tot Scotland Yard de fei ten over deze aanslag aan de rechtbank mededeelt, zijn onze bladen de eerste ter wereld, die een uitgebreid verslag geven over de organisatie van de zaak. Ons verhaal geeft antwoord op de volgende vragen: Wie zijn de personen, die achter de schermen aan de touwtjes trok ken Wie zijn de vier William- sen Hoe werden de twee Fran se paarden afgeleid? Wie is de man, die achter de concurrerende bende staat Welke andere sensationele wed renzaken zijn er tevoren reeds gepleegd? Welke 3tappen zul len er worden genomen, om ze voortaan te vermijden Op wel ke andere gebieden opereren de wedstrijd-gangsters nog meer? ZESTIG PAGINA'S Scotland Yard's „wedren- zwendel-expert", inspecteur Reginald Spooner, heeft zijn eerste rapport van 60 pag. naai de officier van justitie, sir The obald Mathew, gezonden en de zich voor wedrennen interesse rende mensen in de gehele we reld vragen zich af, wat dit rapport zal inhouden. Reginald Spooner was belast met de opsporingen in de groot ste bedriegelijke wedren-zwen del aller tijden, het mysterieuze geval van Bath, dat op touw werd gezet door twee concurre rende benden, op 16 Juli op de derde-klas racebaan van Bath, een klein plaatsje in de Engelse Midlands. De oplossing van de ze misdaad van Bath nadert nu zijn climax. De eerste persoon van de twee benden is gearresteerdzijn naam is Leonard Phillips. Op or der van zijn „baas" sneed hij de kabel door, die de renbaan in Bath verbindt met het bookma kerskantoor, waar alle wedden schappen gesloten worden. ONHERKENBAAR. Met een hemd over zijn ge zicht getrokken, kwam Phillips voor het eerste verhoor de rechtszaal binnen. Hij was bang voor de fotografen en voor de leden van de Londense bende, wier plan hij had helpen mis lukken. Phillips werd in verze kerde bewaring gesteld tot 14 Augustus. „Wenst U nog iets op te merken over dit besluit van de rechtbank?", vroeg de rech ter hem. „Natuurlijk", ant woordde Phillips. „Ik werkte op order van m'n baas, ik ben maar 'n kleine man. Het is een geval van „hang de dieven en laat de groten gaan". Ik sneed de kabel alleen maar door, om de politie te helpen de plannen van de Londense bende te verijdelen. Als ik hun plan aan de politie had meegedeeld, zouden de gro te Londense gangsters hevig wraak hebben genomen". Phil lips had nog veel meer kunnen zeggen. Maar alles, wat hij bijna onhoorbaar verklaarde, was „Nee". Hij was bang, doodsbang, om iets te zeggen over de „gro te mannen op de achtergrond". Maar, voordat Scotland Yard uitkomt met zijn rapport, is hier reeds een nauwkeurig verslag over de organisatie van de mis daad en over de manier, waarop Scotland Yard zijn bewijsmidde len heeft verzameld. Scotland Yard heeft na een intensief onderzoek het Franse paard F ra ontdekt. Dit paard heeft een stalgenoot, Santa Amaro, eveneens van Franse herkomstdat vermoedelijk onder de naam van zijn stalgenoot aan de ren nen te Bath heeft deelgenomen, waardoor het bookmakers-schandaal is ont staan. Mannen van Scotland Yard zijn hier in gesprek met een veearts, die Francasal aan een nauwkeurig onderzoek heeft onderworpen. Baldadigheid of windstoot? In het plantsoen van het Hilver- sumse raadhuis is een der beeldhouw werken. dat behoort tot de expositie van Vlaamse kunstenaars, welke hier wordt gehouden, vernield aangetrof fen. Het betreft hieh het beeld van een Vlaamse boerin, vervaardigd door de beeldhouwer Geo Vindevogel uit Gent. Het was vervaardigd uit gips. on geveer 2 meter groot en werd gevon den met gebroken voeten en hals en gebarsten armen. Hoewel de politie als verrnoedeljj- ke oorzaak van de vernieling een windvlaag aangeeft, zijn de organisa toren van mening, dat het hier het werk van vandalen betreft, die het beeld hebben omgestoten. Men kop pelt dit aan het feit. dat verscheidene bordjes, die in de omgeving van het gemeentehuis naar de expositie ver wijzen in omgekeerde richting werden aangetroffen. Baron Till adjudant b.d. van de Koningin. De kapitein ter zee G. N. H. baron van Till, die onlangs eervol ontheven werd van de functie van chef staf bij het Inspectobaat-Generaal der Ko ninklijke Marine, is benoemd tot ad judant in buitengewone dienst va$i H. M. de Koningin. Tevens werd kapi tein ter zee van Tilt op zijn verzoek eervol ontslag uit de zeedienst ver leend. meer er nu op een paard ingezet wordt, des te kleiner worden deze verhoudingsgetallen; van 10 tegen 1 komen zij misschien op 8 tegen 2 of op 7 tegen 3. De „Blower" betaalt aan de bookmakers naar de verhou dingen bij het begin van de race. Na tuurlijk komen ook grote bedragen bij de mensen van de „Blower" te recht. Het is een zenuwslopende arbeid, dit bedrijf en ook de heer Ladbrook kan dit bevestigen. Het geld alleen Het ,JHower" kantoor in de Poland straat. telt, van daar dan ook, dat men er mee moet ophouden tegen midden veertig. Maar dan is er ook genoeg verdiend om verder een zorgeloos le ven te leiden. Maar laten wij een ogenblik de wachtende Ladbrook aan zgn lot overlaten en de „Blower" telefoonlijn volgen. Het is weer half twee op deze dra matische Donderdag. Het is zwoel, drukkend weer. „Merkwaardig", dacht de straatveger Bert Glass toen hij een rode vrachtauto op de weg bij Bath zag. „Hoogst merk waardig". Twee mannen stelden een ladder op achter in de wagen en met een snijbrander werd de kabel door gesneden. „Dat doen ze natuurlijk in opdracht van de telegraafdienst", murmelde de oude man voor zich heen. „Maar waarom niet het zekere voor het onzekere genomen Ze doen het op klaarlichte dag. Toch zien de auto's van de telegraafdienst er an ders uit. Hoe lang ben ik hier al wel niet?" Na deze alleenspraak besloot de straatveger zich verdekt in de bosjes langs de weg op te stellen zo dat hem niets kon ontgaan. Twee minuten over half twee was de kabel doorgesneden. Hij had er speciaal voor op zijn hor loge gekeken. Daarna ging alles opeens anders. De mannen smak ten de ladder in de wagen neer en sprongen in de cabine. De auto trok gierend op en In een moor dend tempo ging het er van door. Bert Glass sprong onsteld te voorschijn. Maar hg was te laat. Toen hij midden op de weg stond, kon hij met moeite het nummer van de wagen onderscheiden: 478. De letters ervoor kon hg echter niet meer zien. En terwijl de straatveger het num mer op een beduimeld stukje papier schreef, werd Ladbrook in het kan toor van de „Blower" er bijna ziek van. In zijn goed passend costuum staarde hij zwetend en met uitpui lende ogen naar het telefoontoestel voor hem. Tevergeefs probeerde hij Bath te bereiken. Hij hoorde niets. Fas en kele minuten voor twee gaf hij ver twijfeld aan alle bookmakers door: „Kunnen geen verbinding met Bath krijgen". Nog enkele seconden; op de ren baan van Bath viel het startschot. Om tien voor half vier precies kwam de chef van de „Blower" door. Lad brook was toen alleen nog maar een zielig hoopje ongeluk. Een naar adem snakkende stem klonk uit de telefoon: „Ik ben in een taxi ruim vijf kilometer langs de „Blower" ka bel gereden, toen kon ik pas via deze telefoon Londen bereiken. De race werd door het onbekende Franse paard Francasal gewonnen. De inzet ten stonden tien tegen een. Onze ka bel is op twee kilometer van Bath doorgesneden, ik zag het toen ik er met de taxi langs reed. Enkele minu ten voor 't begin werd er onwaar schijnlijk hoog op het Franse paard ORKAAN VAN 100.000 PAARDEKRACHT. In Frankrijk gebouwd met Duits materiaal. (Van een bijzondere medewerker). Parijs, Aug. In Avrieux In de buurt van Modane, waar zich de in gang van de Mont Cenis-tunnel be vindt, werd door de ONRA, het Fran se Nationale Instituut voor Aeronau. tische Studie en Onderzoek, een windtunnel in bedrijf genomen, waar in vliegtuigen op natuurlijke grootte onderzocht kunnen worden op hun aërodynamische eigenschappen by snelheden gelijk aan of groter dan het geluid. Deze tunnel is de groot ste en modernste supersonische wind tunnel ter wereld en hy is ingericht volgens Duitse plannen en met Duits materiaal uit een fabriek, die juist by het einde van de oorlog in 1945 in Oostenrijk werd gebouwd. Elf goederentreinen met materiaal wer den indertyd naar Modane gezonden, het tiende deel van wat er voor de zojuist gereedgekomen inrichting nodig was. Het dal van Avrieux werd voor de aanleg van de tunnel gekozen, omdat daar de nodige watermassa's aanwe zig zijn voor het aandrijven van de reusachtige ventilatoren. Naast de windtunnel ligt een groot krachtsta tion, dat iedere dag twee uur lang zijn waterkrachten ter beschikking ingezet. Gedeeltelijk werd onmiddel lijk in de verhouding tien tegen een uitbetaald. De race zelf is geheel vol gens plan verlopen. Francasal liep een machtige race en won met ver scheidene lengten voorsprong, na tuurlijk volkomen onverwacht. Maar toch klopte er iets nietik heb er zo'n gevoel vanwaarom werd in hemelsnaam onze kabel doorgesne den „Nogal duidelijk" onderbrak Lad brook heftig, „alleen zo kon Franca sal met inzetten van tien tegen een starten. Maar wacht maar, ik neem de zaak zelf ter handThanks". stelt varf* de aeronautische proeven. Een rechthoek van reusachtige buizen, waarvan sommige een door snede hebben van 24 meter, wordt gevoed door twee machtige ventila toren van 15 meter doorsnede, die de luchtstroom met de snelheid van het geluid door het buizenstelsel in een proeftunnel van 8 meter door snee blazen. De ventilatoren worden aangedreven door twee turbines, ie der 55.000 P.K. De orkaan, die door deze ruim honderdduizend paarde- krachten wordt ontketend, wil men binnenkort na het aanbrengen van enkele verbeteringen al een snelheid geven, die het drievoudige bedraagt van die van het geluid. Iedere turbine heeft een starter en een rem. Hoewel een op volle toeren lopende turbine nol-maal in 8 minu ten 30 seconden tot stilstand ge bracht kan worden, wordt deze tijd door de rem bekort tot 4 minuten. De turbine-assen zijn direct met de ventilatoren verbonden en hebben een gewicht van meer dan 70 ton. Voor de gehele inrichting was 5.300 ton staal nodig, voor de buizen alleen 3.468 ton. Het zijn vooral de gewel dige massa's staal, die het bijzonde re vormen aan deze tunnel. EÏke van de tien, resp. twaalf schoepen van de ventilatoren heeft een gewicht van een ton en elke van de drie wa gens. die in de windtunnel over rails lopen en waarop de proefobjecten gemonteerd worden, weegt 500 ton. Aan beide kanten van de windtunnel zg'n vensters aangebracht, waardoor de ingenieurs de reacties van de aan de orkaan blootgestelde vliegtuigen kunnen gadeslaan. Per seconde wordt er door de windtunnel 12 ton lucht geblazen. Niet alle vliegtuigen zijn bestand te gen deze geweldige belasting. Daar om is de windtunnel afgesloten door een net van 26.975 stalen ringen, om de ventilatoren te beschermen tegen rondvliegende stukken van vleugels en motoren, die door het geweld van de luchtstroom losgerukt worden. De zaak van de bookmaker A. David son boven Davidson's groentezaak in 38 England Lane, Hampstead, Lon den. Hier begon de grote wedren- zwendel op 16 Juli om half twee.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1953 | | pagina 11