Treinenloop door het waterschap Kruiningen wordt volledig hervat Nieuwe bromfietsregeling brengt geen oplossing van de problemen ft» MIDDELBURG VERRAST DOOR GESCHENK UIT MIDDELBURG DONDERDAG 30 JULI 1953 PROV INCIALE ZEEUWSE COURANT BELANGRIJKE BESLISSING Maandag 3 Augustus weer normale verbindingen De Rijkswaterstaat heeft thans aan de Nederlandse Spoorwegen bericht, dat onvoorziene omstandigheden voorbehouden de reizigerstreindienst door de Kruiningse polder op Maandag 3 Augustus kan worden hervat. De treinen zullen nu weer tot Vlissingen doorrijden. De dienst zal worden uit gevoerd met. enkele geringe afwijkingen van de dienstregeling, zoals die in het spoorboekje is vermeld. Het betreft hier slechts kleine tijdsverschillen in verband met de vertraging, die veroorzaakt wordt door de verminderde snelheid van de treinen in de polder Kruiningen. Aan alle stations zullen strooibiljetten verkrijgbaar zijn, waarin deze afwijkingen zijn vermeld. De eerste dagen na de tweede Augustus zullen bovendien bussen blijven rijden tussen Krabbendijke en Goes. Dit wordt gedaan om alle risico's gedurende de eerste dagen te kunnen opvangen. Het herstel van de treinverbinding betekent een belangrijke fase in de opheffing van het isolement, waarin Zeeland sinds de ramp verkeerde, maar helaas nog niet de laatste. Toen de vloed van 1 Februari j.l. de landen van de Kruiningse polder overspoelde, betekende dit, dat alle verkeer door dit waterschap, zowel over de weg als over de rails, volkomen lamgelegd werd. De eerste dagen na de ramp was de dijk van de Nieuwlandepolder, die de grens vormde tussen het ramp- febied en een smalle strook droogge- leven grond ten Noorden van Krui ningen, een van de provisorische ver bindingswegen, die al spoedig door het zware vei-keer volkomen was stukgereden. Inmiddels was door de Rykswatei-staat met de aannemers Van Dijck-Petit en Wiskerke begon nen met de aanleg van een noodweg over de dyk, terwijl het verkeer over de weinig florissante wegen van de smalle droge corridor werd omgelegd. Wie daarvan gebruik wilde maken moest vergunning hebben van de com missie, die enkele weken lang in ca fé Sinke te Krabbendijke zitting hield. Op zes Mei werd de noodweg inge- bruik gesteld en voor het wegverkeer was daardoor het isolement practisch opgeheven. „Wij hebben op deze dag zitten wachten als op Oudejaars avond op de slag van twaalven", zo verzuchtten de leden van de commis sie, die de vergunningen had ver strekt Doch ook de Spoorwegen hadden niet stilgezeten. De eerste weken na de ramp was er maar één mogelijk heid: namelijk om het verkeer naar Zeeland via België te leiden. En zo moesten bijvoorbeeld de reizigers voor Goes, die anders in ongeveer een uur van Bergen op Zoom in de plaats van bestemming arriveerden, „even" een omweg maken van de Markiezen- stad, via de Sinjorenstad Antwerpen door België naar Breskens, de Schel de over naar Vlissingen en tenslotte van deze plaats rechtstreeks naar Goes. Tussen beide plaatsen werd met het D.-E.-stel, dat zich tijdens de ramp in Zeeland bevond, heen en weer gereden. Menigeen was blij dat deze verbinding door België mogelijk was, ook al deden zich wel eens moeilijkhe- 609 Om te weten, hoe groot de om trek van een cirkel is, dienen we 31/7 maal de middellijn te nemen. Dit trucje is zö simpel, dat geen en kele leerling van de lagere school daar moeite mee heeft. Maar toch zou er een zeer lezenswaardig boek te schrijven zijn over de geestelijke inspanning die het de mensheid heeft gekost om achter het eigenlijke ge heim van de cirkel te komen en de juiste waarde van het getal pi te leren kenen. Uit het oudst bekende Egyptische wiskundewerk, het papyrus Rhind van de schrijver Ahmes, blijkt dat in de Egyptische oudheid de waarde van het getal pi verrassend nauwkeurig benaderd is, n.l. op 16/9 in het kwa draat, doch deze wetenschap moet in de loop der tijden weer verloren zijn gegaan, want in latere tijden werd in Egypte ook met de waarde 3 gewerkt, welk getal we bij de aanvang van vele culturen herhaaldelijk voor de be nadering van pi 'tegenkomen, zij het dan dat dit bij het voort schrijden der wetenschap meestal wel verbeterd wordt. Het zal u wellicht verbazen, dat we voor een wiskundig probeleem ver wijzen naar de Bijbel, waarin we zo wel in I Kon. 7 23, als in 2 Kron. Ir 2 lezen: ,jDaartoe maakte hij (Sa lomo) de gegoten zee; van 10 ellen was zy van haren eenen rand tot haren anderen rand; rondom rond, en van vijf ellen hare hoogte, en een meet snoer van dertig ellen omving ze rondom." Uit dit citaat blijkt, dat de Joden omstreeks het jaar 1000 v. Chr. de waarde van het getal pi hadden vastgesteld op 3 Wanneer zo vele oude culturen in den aanvang de waarde van pi op 3 hebben gesteld, zal het niemand ver bazen, dat ook in het oude China van duizenden jaren her, de cirkelomtrek werd gevonden door de middellijn met 3 te vermenigvuldigen. In aller lei berekeningen en constructies wa ren de Chinezen trouwens al hele bol lebozen toen de eerste dageraad der wetenschap in Europa nog moest gloren. Zy kenden een cirkelindeling van 365% graad, de cirkel dus be schouwende als de schijnbare weg die de zon langs de hemel gaat en waarbij elke graad overeenkwam met oen dag. Het getal drie werd daardoor gekoppeld aan de hemel (de cirkel) terwijl het getal 4, dat het kwadraat weergeeft (lengte maal breedte) symbolisch werd voor de aarde. Van daar dat in 3 het geestelijke gesym boliseerd kon worden en in 4 het ma- rr£e' ^erwy^ de- verbinding van 3 en 4 (hemel en aarde) als bijzonder gunstig naar voren kwam, zodat 7 als heilbrengend werd beschouwd. H. Pétillon. den voor, bijvoorbeeld bij mist, als de provinciale boot niet kon varen In April echter, om precies te zijn Dinsdag 21 April, werd de „omwegmi sère" tot een minimum gereduceerd: gestart werd met een busdienst Goes- Krabbendijke, die aansluiting gaf or de treinenloop in overig Nederland In dat overige Nederland evenwel was men de ramp met alle consequenties daaraan verbonden, zo langzamer hand al vergeten en menige reiziger, niet uit Zeeland afkomstig, toonde zich erover verbaasd, dat „hij zo dik wijls moest overstappenDat overstappen werd in Juni nog enigs zins beperkt, toen bewerkstelligd werd, dat de bussen rechtstreeks van Vlissingen naar Krabbendijke v.v. konden rijden. Al deze maatregelen evenwel ver hinderden niet, dat in de geïnundeer de polder alles op alles werd gezet om de spoorbaan weer intact te krijgen. Vrijwel op dezelfde tijd, waarin de busdienst naar Krabbendijke werd in gesteld, slaagde men er in na hard ploeteren door meer dan 200 man, één van de beide spoorlijnen weer te her stellen. Tegelijkertijd begon men met het maken van kistdammen ter be scherming van de herstelde rails. En op 21 Mei 1953 rolde de eerste goede rentrein door de verdronken polder. Een uitzonderlijk succes voor de Spoorwegen aan het waterfront! Geen wonder, dat minister Algera zich vol lof uitliet over dit werk, toen hij enige maanden later met een trein door de polder meereed. De nieuwste Russische atoom-bommenwerper Komt in massa-productie Volgens een Amerikaans lucht vaarttijdschrift is Rusland begonnen met de massaproductie van lange-af- standsbonimenwerpers met straal aandrijving. De bommenwerper, de Tug-75, zou atoombommen kunnen vervoeren naar elite belangrijke plaats in de Verenigde Staten. Het blad schryft, dat hét Sowjetrussisehe strategische commando van de luchtmacht voor lopig van plan is 400 van deze zes- motorige bommenwerpers te bouwen. Het toestel kan worden vergeleken met de Amerikaanse intercontinenta. Ie zware bommenwerper, waarvan de productie niet voor 1954 zou begin nen. De Russische bommenwerper zou een snelheid kunnen ontwikkelen van ruim 800 km. per uur en ongeveer 10.000 Ion. aan een stuk kunnen vlie- gen. Wielrijdster in de modder gestikt In een sloot tussen twee weilanden onder de gemeente Nederhorst den Berg is, aldus De Tijd, het stoffelijk overschot ontdekt van de 47-jarige mevr. H. uit Bussum. Haar hoofd was weggedrukt in de modder, haar voe ten waren met de veters van haar schoenen vastgebonden. De Rijkspoli tie kwam tot deze ontstellende vondst nadat men op aanwijzing van een boe renknecht, die in de buurt een fiets had gevonden, in de polders was gaan zoeken. Een onderzoek van de Bussumse politie bracht aan het licht, dat zij in derdaad mevr. H. uit Bussum moest zijn. Het bleek dat haar man op va- cantiereis was en geen adres had achtergelaten. Een treffend beeld uit het droogge vallen Kruiningen, waar de oprui mingswerkzaamheden nu in volle gang zijn. GIFT UIT ZUID-AFRIKA Ruim anderhalf millioen gulden voor het Rampenfonds Woensdagmiddag heeft Z.K.H. Prins Bernliard als voorzitter van het Rampenfonds te Den Haag een cheque van 1.665.164,72 in ontvangst ge nomen, welk bedrag de ambassadeur van Zuid-Afrika hem namens het Zuid-Afrikaanse volk en de regering aanbood. Bij de schenking bevond zich een bedrag van 557.4.10 pond sterling, dat de gemeente Middelburg in Zuid-Afrika schonk aan de Zeeuwse hoofdstad. „Deze schenking komt voor ons als een volkomen verrassing", zo verklaarde ons gistermiddag de gemeentesecretaris van Middelburg, de heer J. Ph. Koene, toen wij hem telefonisch om nadere inlichtingen vroegen. „Wel hebben wij reeds eerder contacten gehad met Middelburg in Zuid-Afrilca, maar hier wisten wij niets Over de bestemming van het aan Middelburg toegedachte bedrag is uiteraard nog niets bekenden het komt ons voor, dat deze kwestie een klein probleempje zou kunnen worden! Middelburg heeft bij de Fe- Vrouw geworgd op zolderkamer te Katendrecht Op een zolder van een woning aan de Atjehstraat te Katendrecht (Rot terdam) werd Woensdagmorgen het lijk gevonden van de 28-jarige vrouw B. H. M. Een buurmeisje, dat gewoon lijk boodschappen doet voor deze vrouw, ontdekte het lijk en maakte alarm, waarna de politie constateer de, dat de vrouw met een handdoek was geworgd. Het slachtoffer, dat af komstig was uit Sloten (N.H.) stond bekend als een vrouw van lichte ze den. Haar hospita had haar Dinsdag avond nog gezien en ook enig ge stommel op de zolderkamer gehoord, maar daaraan geen aandacht ge schonken. Uit het feit, dat het lijk in een deken was gewikkeld leidt de po litie af, dat er een worsteling aan de moord voorafging. Tot nog toe ontbreekt elk spoor van de dader. bruari-vloed immers geen schade ge leden, zodat deze onverwachte milde gave van het gelijknamige Zuid-Afri kaanse stadje eigenlijk geen „be staansrecht" heeft By de aanbieding van de cheque van ruim anderhalf millioen gulden hield de Zuid-Afrikaanse ambassa deur, kolonel P. I. Hoogenbout, een korte toespraak, waarin hij de nau we verwantschap tussen het Zuid- Afrikaanse en het Nederlandse volk, ontstaan door vriendschap en afstam, ming, aanhaalde. Er waren enkele bedragen in deze som van ruim anderhalf millioen waaraan de gevers graag een bepaal de bestemming hadden willen geven. Zo ontving ook de gemeente Dordrecht van de gemeente met de zelfde naam in Zuid-Afrika een ge schenk en wel van 300 pond sterling. Z.K.H. Prins Bernhard aanvaardde namens de rampslachtoffers en na mens het gehele Nederlandse volk de hulp. De prins uitte de verzekering, dat deze geste van het Zuid-Afrikaan se volk zeer zeker bijzondere geap precieerd zal worden en een geweldi ge indruk zal maken. De prins zeide, dat de banden tus sen de beide volken door deze hoog gewaardeerde hulp nog nauwer zul len worden aangehaald dan ze reeds waren. De trein, waarvan de dienstregeling bepaald vyerd door de getijtafel. Gelukkig nu verleden tijd! Lesvliegtuig neergestort te Woensdrecht Bestuurder gedood Op de vliegbasis Woensdrecht is Woensdagmiddag een Fokker F-ll lesvliegtuig tijdens een oefenvlucht verongelukt, waarbij de bestuurder, de 27-jarige sergeant-majoor vlieger instructeur H. Thierry uit Voorburg om het leven kwam. Sergeant-ma joor Thierry was gehuwd. West-Europese olieleiding ook naar Rotterdam Nadat de plannen voor een olie^ leiding van de Franse Zuidkust naar de West-Europese raffinaderijen en havens gereed zijn gekomen, hebben ook de besprekingen over de finan ciering in beginsel tot een positief re sultaat geleid. De olieleiding, aangeduid met „West- Europa-Pipeline", zal een grote be sparing tengevolge hebben in de olie transporten uit het Midden-Oosten. Volgens de plannen zullen de tankers in de toekomst de olie in Marseille ontschepen, vanwaar de pijpleidingen de olie naar de havens Rotterdam, Antwerpen en Hamburg vervoeren. Om tevens de uit Amerika aangevoer de olie goedkoop te kunnen vervoeren zal de leiding een aftakking krijgen naar Bordeaux. Later zullen ook Pa rijs en Duinkerken op het net wor den aangesloten. Bij Emmerik komt een zijleiding naar Keulen. De hoofd lijn zal over Bremen naar Ham burg-Harburg lopen. Het gehele net wordt 1600 kilometer lang. De jaarlijkse capaciteit zal 20 millioen ton olie bedragen. Alleen de aanleg zal reeds 20 millioen gulden kosten, terwijl voor de buisleidingen bijna 200.000 ton staal nodig is. Het zevenjarig zoontje van de familie B. te Roermond, is gistermiddag te water geraakt en verdronken. Het ventje speel de tussen een hekwerk en de rand van de Roerkade. Toen hij een vriendje wenk te, verloor hij het evenwicht en viel in de Roer. BROMFIETSRIJDER WAARHEEN Worden 60.000 brommers van het rijwielpad verdreven De moeilijkheden over de plaats van de bromfiets in liet verkeer zyn, ondanks dat minister Algera Woensdag: een regeling; in de Staatscourant heeft gepubliceerd, niet opgelost. Integendeel, want over enkele dagen, op 1 Augustus, als de nieuwe regeling in werking treedt, zullen ruim 120.000 bromfietsberijders, die ongeveer 45 procent van het totale aantal brom fietsers uitmaken, nog steeds niet weten waar zy aan toe zijn. „Want", zo zegt de A.N.W.B. „voor ongeveer 55 procent van de bromfietsers is de po sitie van hun voertuig in het verkeer nu wettelijk geregeld. De overigen zitten nog in hetzelfde schuitje als vóór de regeling". De minister van verkeer en water staat heeft Woensdag in de Staats courant de eigenschappen gepubli ceerd, die worden vereist voor een rijwiel. Deze regeling bepaalt, dat aan een rijwiel aanwezig moet zijn een stuurinrichting, trappers en een of meer zadels van. voor een normale fiets beschikbare vorm en afmeting. Deze delen moeten zodanig zijn aangebracht dat het rijwiel, ook met blijvend uitgeschakelde hulpmotor, f edurende langere tijd en met een re- elijke krachtsinspanning zowel door een op het zadel gezeten bestuurder door middel van de trappers als door een voetganger aan de hand kan wor den voortbewogen. Voorts moet de middellijn van de velg van de wielen met luchtbanden ten minste 50 cm. bedragen. Hieruit blykt duidelijk, zo meent de A.N.W.B., dat het kennelijk in de bedoeling van de minister ligt alle bromfietsen gelijk te stellen met het normale rywiel. DE MERKEN In de Staatscourant worden de merken genoemd van de bromfietsen, die als rijwiel moeten worden be schouwd en dus op het rijwielpad thuishoren. Dit zijn er slechts 13. Er komen echter ongeveer 50 merken voor deze regeling in aanmerking. De niet-genoemden vallen nu echter onder geen enkele bepaling. Ze mo gen niet op het fietspad rijden. De bezitter van zo'n fiets met hulpmotor ook al heeft hij een rybewijs, kan niet op de weg rijden zonder in overtre ding te zijn want zijn voertuig heeft geen nummerbord. De A.N.W.B. acht het betreurenswaardig dat de lijst niet compleet is. Vele bromfietsers, die in him vacantie met hun rijwiel er op uit wilden trekken, weten niet wat ze moeten doen. De in de Staatscourant genoemde merken, die dus wel onder de rege ling vallen zijn Peugeot, Mobylette, Bov, Mosquito, Fuchs, Foxinette, V. A .P., Berini, Cycle Star, Cycle Mas ter, Pluvier, Magneet en Cucciolo. Een der eerste bromfietsen, de So lex, is er niet bij. „Het prototype van de bromfiets", aldus de A.N.W.B., „komt niet op de lijst voor. Tenzij er vandaag of mor gen nog nieuwe beschikkingen ko men, waarin de overige merken wor den genoemd, zullen dus vele brom fietsers, juist nu de vacantiemaand begint, in een moeilijke situatie ra ken". De A.N.W.B. heeft inmiddels aan de politieautoriteiten in ons land verzocht geen sancties toe te passen, ten aanzien van die merken, die niet in de ministeriële beschikking zijn vermeld, totdat alle proble men in de bromfietswereld zijn opge lost. Moeder van 7 kinderen hardnekkige oplichtster „Wat moeten we met haar doen, welke straf, welke maatregel moeten we haar opleggen?" De president van het Amsterdamse hof, de procureur- generaal en de advocate van de 39- jarige mevrouw J. A. H. D. (dertien veroordelingen, zeven kinderen, een echtgenoot met een blanco strafblad) bespraken deze uiterst moeilijke vraag, toen de vrouw zich voor de veertiende keer voor een rechtscolle ge wegens het begaan van een mis drijf (oplichting) nad te verantwoor den. Het openhaar ministerie en verdedi ging wei-den het tenslotte eens, het hof zal moeten uitmaken of de eis van de procureur-generaal de juiste is: be vestiging in hoger beroep van 't von nis van zes maanden gevangenisstraf en voorwaardelijke terbeschikkings- stelling van de regering. Het Wereldgebeuren Het oude pad Akihito. de Japanse kroonprins, vertoeft in Nederland. Hij heeft in het Japans een toespraak ge houden tot journalisten in Den Haag en geen van deze journalisten heeft daarvan een woord verstaan. Hoewel de kroonprins vloeiend Engels spreekt, waren er blykbaar protocolaire be zwaren tegen het gebruik van een andere taal dan de Japanse. Dat vloeiende Engels heeft Akihito ge leerd in een klasje onder leiding van een Amerikaanse lerares, die de naam Akihito wat ongewoon vond en die daarom haar keizerlijke leerling een gewone Amerikaanse voornaam gaf. Even schrok de knaap Akihito toen op en hy protesteerde: „Ik ben de kroonprins". Maar de lerares gaf niet toe en Akihito (de naam moet zoiets betekenen als de wordende rechtschapene) kreeg dus z'n Ameri kaanse voornaam. Daarmee volvoerde deze lerares 'n klein onderdeeltje van de grote poli tiek, die Amerika voerde in Japan: het neerhalen van het Japanse keizer schap uit de goddelyke sfeer in die van de alledaagse menselijkheid en 't scheppen van een democratische sfeer. In zijn verzet typeerde Akihito heel wel het Japanse'volk, dat van die Amerikaanse nieuwigheden net zo min iets moet hebben als van de Ame rikaanse bezetting. De 19-jarige Akihito, die eerste jaars student is aan de Univer siteit van Tokio, maakt thans een wereldreis om in de diverse hoofd steden vriendelijke dingen te zeggen en zich daarnaast wat te ontspannen. Op Hawaii boeiden hem de hoela-hoe la-danseresjes, die door zijn Ameri kaanse gastheren gearrangeerd wa renIn San Francisco slaagde hij er in aan het spinneweb van de eti quette te ontsnappen en onbekom merd rond te neuzen in de café'tjes van het havenkwartier. Naar verluidt is zyn vader, de 52-ja- rige „Tenno Heika", regerensmoede. De Tenno wil zich terugtrekken. Hij volgt daarmee een oude gewoonte na, die wil. dat de keizer het laatste deel van zijn leven wijdt aan de gods dienst. Over zes of zeven jaar zal men dus Akihito op de troon zien van Ja pan. Wij weten nu al, dat het geen nieuw Japan zal zijn in de lich- telijk-Amerikaanse trant van gene raal Mac Arthur. De Amerikaanse vernieuwing van Japan is volkomen mislukt Men is er meer anti-Ameri kaans dan ooit te voren en de krin gen, die Japan naar zijn grote neder laag in de jongste wereldoorlog voer den, hebben het weer volledig voor 't zeggen. Juist deze week kwam het bericht, dat de grote Japanse trusts, die door de Amerikanen waren ont bonden, zich weer mogen verenigen. Deze trusts hebben een enorme rol gespeeld bij de opbouw van Japan's oorlogspotentieel vóór 1945. Zij zullen nu weer grijpen naar de economische macht in Japan. Op het ogenblik her leeft ook het Japanse leger en de ou de officierskaste van dat leger zal stellig een deel van de politieke macht trachten te heroveren tezamen met de extreem-conservatieve ele menten uit de burgerlijke samenle ving. Die kaste zal daarin ook sla gen. Van democratie in Japan zal dan geen sprake meer zijn. Voor het ogenblik zijn de Japanse regeerders nog volgzaam jegens Ame rika, omdat Japan zwaar verdient aan het Korea-conflict. Maar zodra het werkelyk vrede wordt in Korea zal de eerste daad van de Japanse regering zyn: een verzoek aan de Amerikanen om hun beschermingstroepen uit Japan terug te trekken en de vliegvelden en schietbanen terug te geven; welke nu bij de Amerikanen in gebriilk zijn. Leerzaam is in dit verband het voorbeeld van de vissers uit het dorp Oetsjinada. Deze vissers weigerden een waardeloos stukje strand te verhuren als schietbaan voor de Amerikaanse troepen. Toen het Japanse ministerie van binnen landse zaken een fantastische huur bood bleven de vissers weigeren. Er moest gerechtelijk beslag op de zand strook gelegd wordenen er volg de een fris gevecht tussen politieman nen en vissers. Heel Japan volgde met levendige interesse deze twist. In de kranten stak men zijn sympathie voor de vis sers niet onder stoelen of banken. Japan, zegt men, behoort zich zelf te verdedigenen het kan zich zelf verdedigenlaat de Amerika nen maar verdwijnen. En ajs de Amerikanen weg zijn en er is een nieuw Japans leger en er is een Japanse luchtmachten een kleine Japanse vlootdan is er misschien wel een zwak Korea, waar voor het nieuwe maar o, zo snel verouderde Japan belangstelling zal hebben en dan is er ook een Tsjang Kai SjekFormosa, dat als oude Japanse kolonie de levendige be langstelling zal hebben van Tokio Dat is dan het welbekende pad uit de Japanse historie! Televisiebestel Woensdagmorgen heeft de minister van onderl ijs, kunsten en weten- schappen een inleidende besreking gehad met het bestuur vaq de Neder landse Televisiestiehting over het nieuwe televisiebestel. De vertegen woordigers van de oniroepverenigin. gen (die tezamen de N.T.S. vormen) zullen zich thans in eigen kring be raden, waarna het overleg op korte termijn zal worden voortgezet. EEN BOEK VAN: HERVEY ALLEN De bekende roman „Anthony Ad- verse" van Hervey Allen is thans in derde druk reeds in Nederlandse ver taling verschenen. Wel een bewijs, dat deze ongemeen boeiend geschreven en knap gecomponeerde roman ook in Nederland wordt gewaardeerd! Mevrouw J. Hedley-Roggeveen ver zorgde de vertaling op uitstekende wijze en mede door de keurige uit gave (Elsevier, Amsterdam-Brussel) en de fijnzinnige illustraties van G. V. A. Röling werd deze herdruk een zeer geslaagde uitgave, die wellicht nog door meer drukken gevolgd zal worden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1953 | | pagina 5