Treinenloop door het waterschap
Kruiningen wordt volledig hervat
Nieuwe bromfietsregeling brengt
geen oplossing van de problemen
ft»
MIDDELBURG VERRAST DOOR
GESCHENK UIT MIDDELBURG
DONDERDAG 30 JULI 1953
PROV INCIALE ZEEUWSE COURANT
BELANGRIJKE BESLISSING
Maandag 3 Augustus weer normale
verbindingen
De Rijkswaterstaat heeft thans aan de Nederlandse Spoorwegen bericht,
dat onvoorziene omstandigheden voorbehouden de reizigerstreindienst
door de Kruiningse polder op Maandag 3 Augustus kan worden hervat. De
treinen zullen nu weer tot Vlissingen doorrijden. De dienst zal worden uit
gevoerd met. enkele geringe afwijkingen van de dienstregeling, zoals die in
het spoorboekje is vermeld. Het betreft hier slechts kleine tijdsverschillen
in verband met de vertraging, die veroorzaakt wordt door de verminderde
snelheid van de treinen in de polder Kruiningen. Aan alle stations zullen
strooibiljetten verkrijgbaar zijn, waarin deze afwijkingen zijn vermeld. De
eerste dagen na de tweede Augustus zullen bovendien bussen blijven rijden
tussen Krabbendijke en Goes. Dit wordt gedaan om alle risico's gedurende
de eerste dagen te kunnen opvangen.
Het herstel van de treinverbinding
betekent een belangrijke fase in de
opheffing van het isolement, waarin
Zeeland sinds de ramp verkeerde,
maar helaas nog niet de laatste. Toen
de vloed van 1 Februari j.l. de landen
van de Kruiningse polder overspoelde,
betekende dit, dat alle verkeer door
dit waterschap, zowel over de weg als
over de rails, volkomen lamgelegd
werd. De eerste dagen na de ramp
was de dijk van de Nieuwlandepolder,
die de grens vormde tussen het ramp-
febied en een smalle strook droogge-
leven grond ten Noorden van Krui
ningen, een van de provisorische ver
bindingswegen, die al spoedig door
het zware vei-keer volkomen was
stukgereden. Inmiddels was door de
Rykswatei-staat met de aannemers
Van Dijck-Petit en Wiskerke begon
nen met de aanleg van een noodweg
over de dyk, terwijl het verkeer over
de weinig florissante wegen van de
smalle droge corridor werd omgelegd.
Wie daarvan gebruik wilde maken
moest vergunning hebben van de com
missie, die enkele weken lang in ca
fé Sinke te Krabbendijke zitting hield.
Op zes Mei werd de noodweg inge-
bruik gesteld en voor het wegverkeer
was daardoor het isolement practisch
opgeheven. „Wij hebben op deze dag
zitten wachten als op Oudejaars
avond op de slag van twaalven", zo
verzuchtten de leden van de commis
sie, die de vergunningen had ver
strekt
Doch ook de Spoorwegen hadden
niet stilgezeten. De eerste weken na
de ramp was er maar één mogelijk
heid: namelijk om het verkeer naar
Zeeland via België te leiden. En zo
moesten bijvoorbeeld de reizigers
voor Goes, die anders in ongeveer een
uur van Bergen op Zoom in de plaats
van bestemming arriveerden, „even"
een omweg maken van de Markiezen-
stad, via de Sinjorenstad Antwerpen
door België naar Breskens, de Schel
de over naar Vlissingen en tenslotte
van deze plaats rechtstreeks naar
Goes. Tussen beide plaatsen werd met
het D.-E.-stel, dat zich tijdens de
ramp in Zeeland bevond, heen en weer
gereden. Menigeen was blij dat deze
verbinding door België mogelijk was,
ook al deden zich wel eens moeilijkhe-
609
Om te weten, hoe groot de om
trek van een cirkel is, dienen we
31/7 maal de middellijn te nemen.
Dit trucje is zö simpel, dat geen en
kele leerling van de lagere school
daar moeite mee heeft. Maar toch
zou er een zeer lezenswaardig boek
te schrijven zijn over de geestelijke
inspanning die het de mensheid heeft
gekost om achter het eigenlijke ge
heim van de cirkel te komen en de
juiste waarde van het getal pi te
leren kenen.
Uit het oudst bekende Egyptische
wiskundewerk, het papyrus Rhind
van de schrijver Ahmes, blijkt dat in
de Egyptische oudheid de waarde van
het getal pi verrassend nauwkeurig
benaderd is, n.l. op 16/9 in het kwa
draat, doch deze wetenschap moet in
de loop der tijden weer verloren zijn
gegaan, want in latere tijden werd in
Egypte ook met de waarde 3 gewerkt,
welk getal we bij de aanvang van vele
culturen herhaaldelijk voor de be
nadering van pi 'tegenkomen, zij
het dan dat dit bij het voort
schrijden der wetenschap meestal wel
verbeterd wordt.
Het zal u wellicht verbazen, dat we
voor een wiskundig probeleem ver
wijzen naar de Bijbel, waarin we zo
wel in I Kon. 7 23, als in 2 Kron.
Ir 2 lezen: ,jDaartoe maakte hij (Sa
lomo) de gegoten zee; van 10 ellen was
zy van haren eenen rand tot haren
anderen rand; rondom rond, en van
vijf ellen hare hoogte, en een meet
snoer van dertig ellen omving ze
rondom." Uit dit citaat blijkt, dat de
Joden omstreeks het jaar 1000 v. Chr.
de waarde van het getal pi hadden
vastgesteld op 3
Wanneer zo vele oude culturen in
den aanvang de waarde van pi op 3
hebben gesteld, zal het niemand ver
bazen, dat ook in het oude China van
duizenden jaren her, de cirkelomtrek
werd gevonden door de middellijn
met 3 te vermenigvuldigen. In aller
lei berekeningen en constructies wa
ren de Chinezen trouwens al hele bol
lebozen toen de eerste dageraad der
wetenschap in Europa nog moest
gloren. Zy kenden een cirkelindeling
van 365% graad, de cirkel dus be
schouwende als de schijnbare weg
die de zon langs de hemel gaat en
waarbij elke graad overeenkwam met
oen dag. Het getal drie werd daardoor
gekoppeld aan de hemel (de cirkel)
terwijl het getal 4, dat het kwadraat
weergeeft (lengte maal breedte)
symbolisch werd voor de aarde. Van
daar dat in 3 het geestelijke gesym
boliseerd kon worden en in 4 het ma-
rr£e' ^erwy^ de- verbinding van 3 en
4 (hemel en aarde) als bijzonder
gunstig naar voren kwam, zodat 7
als heilbrengend werd beschouwd.
H. Pétillon.
den voor, bijvoorbeeld bij mist, als de
provinciale boot niet kon varen
In April echter, om precies te zijn
Dinsdag 21 April, werd de „omwegmi
sère" tot een minimum gereduceerd:
gestart werd met een busdienst Goes-
Krabbendijke, die aansluiting gaf or
de treinenloop in overig Nederland
In dat overige Nederland evenwel was
men de ramp met alle consequenties
daaraan verbonden, zo langzamer
hand al vergeten en menige reiziger,
niet uit Zeeland afkomstig, toonde
zich erover verbaasd, dat „hij zo dik
wijls moest overstappenDat
overstappen werd in Juni nog enigs
zins beperkt, toen bewerkstelligd
werd, dat de bussen rechtstreeks van
Vlissingen naar Krabbendijke v.v.
konden rijden.
Al deze maatregelen evenwel ver
hinderden niet, dat in de geïnundeer
de polder alles op alles werd gezet om
de spoorbaan weer intact te krijgen.
Vrijwel op dezelfde tijd, waarin de
busdienst naar Krabbendijke werd in
gesteld, slaagde men er in na hard
ploeteren door meer dan 200 man, één
van de beide spoorlijnen weer te her
stellen. Tegelijkertijd begon men met
het maken van kistdammen ter be
scherming van de herstelde rails. En
op 21 Mei 1953 rolde de eerste goede
rentrein door de verdronken polder.
Een uitzonderlijk succes voor de
Spoorwegen aan het waterfront! Geen
wonder, dat minister Algera zich vol
lof uitliet over dit werk, toen hij enige
maanden later met een trein door de
polder meereed.
De nieuwste Russische
atoom-bommenwerper
Komt in massa-productie
Volgens een Amerikaans lucht
vaarttijdschrift is Rusland begonnen
met de massaproductie van lange-af-
standsbonimenwerpers met straal
aandrijving.
De bommenwerper, de Tug-75, zou
atoombommen kunnen vervoeren
naar elite belangrijke plaats in de
Verenigde Staten. Het blad schryft,
dat hét Sowjetrussisehe strategische
commando van de luchtmacht voor
lopig van plan is 400 van deze zes-
motorige bommenwerpers te bouwen.
Het toestel kan worden vergeleken
met de Amerikaanse intercontinenta.
Ie zware bommenwerper, waarvan de
productie niet voor 1954 zou begin
nen. De Russische bommenwerper zou
een snelheid kunnen ontwikkelen van
ruim 800 km. per uur en ongeveer
10.000 Ion. aan een stuk kunnen vlie-
gen.
Wielrijdster in de
modder gestikt
In een sloot tussen twee weilanden
onder de gemeente Nederhorst den
Berg is, aldus De Tijd, het stoffelijk
overschot ontdekt van de 47-jarige
mevr. H. uit Bussum. Haar hoofd was
weggedrukt in de modder, haar voe
ten waren met de veters van haar
schoenen vastgebonden. De Rijkspoli
tie kwam tot deze ontstellende vondst
nadat men op aanwijzing van een boe
renknecht, die in de buurt een fiets
had gevonden, in de polders was gaan
zoeken.
Een onderzoek van de Bussumse
politie bracht aan het licht, dat zij in
derdaad mevr. H. uit Bussum moest
zijn. Het bleek dat haar man op va-
cantiereis was en geen adres had
achtergelaten.
Een treffend beeld uit het droogge
vallen Kruiningen, waar de oprui
mingswerkzaamheden nu in volle
gang zijn.
GIFT UIT ZUID-AFRIKA
Ruim anderhalf millioen gulden
voor het Rampenfonds
Woensdagmiddag heeft Z.K.H. Prins Bernliard als voorzitter van het
Rampenfonds te Den Haag een cheque van 1.665.164,72 in ontvangst ge
nomen, welk bedrag de ambassadeur van Zuid-Afrika hem namens het
Zuid-Afrikaanse volk en de regering aanbood. Bij de schenking bevond
zich een bedrag van 557.4.10 pond sterling, dat de gemeente Middelburg
in Zuid-Afrika schonk aan de Zeeuwse hoofdstad. „Deze schenking komt
voor ons als een volkomen verrassing", zo verklaarde ons gistermiddag de
gemeentesecretaris van Middelburg, de heer J. Ph. Koene, toen wij hem
telefonisch om nadere inlichtingen vroegen. „Wel hebben wij reeds eerder
contacten gehad met Middelburg in Zuid-Afrilca, maar hier wisten wij niets
Over de bestemming van het aan
Middelburg toegedachte bedrag is
uiteraard nog niets bekenden
het komt ons voor, dat deze kwestie
een klein probleempje zou kunnen
worden! Middelburg heeft bij de Fe-
Vrouw geworgd op
zolderkamer te Katendrecht
Op een zolder van een woning aan
de Atjehstraat te Katendrecht (Rot
terdam) werd Woensdagmorgen het
lijk gevonden van de 28-jarige vrouw
B. H. M. Een buurmeisje, dat gewoon
lijk boodschappen doet voor deze
vrouw, ontdekte het lijk en maakte
alarm, waarna de politie constateer
de, dat de vrouw met een handdoek
was geworgd. Het slachtoffer, dat af
komstig was uit Sloten (N.H.) stond
bekend als een vrouw van lichte ze
den. Haar hospita had haar Dinsdag
avond nog gezien en ook enig ge
stommel op de zolderkamer gehoord,
maar daaraan geen aandacht ge
schonken. Uit het feit, dat het lijk in
een deken was gewikkeld leidt de po
litie af, dat er een worsteling aan de
moord voorafging.
Tot nog toe ontbreekt elk spoor van
de dader.
bruari-vloed immers geen schade ge
leden, zodat deze onverwachte milde
gave van het gelijknamige Zuid-Afri
kaanse stadje eigenlijk geen „be
staansrecht" heeft
By de aanbieding van de cheque
van ruim anderhalf millioen gulden
hield de Zuid-Afrikaanse ambassa
deur, kolonel P. I. Hoogenbout, een
korte toespraak, waarin hij de nau
we verwantschap tussen het Zuid-
Afrikaanse en het Nederlandse volk,
ontstaan door vriendschap en afstam,
ming, aanhaalde.
Er waren enkele bedragen in deze
som van ruim anderhalf millioen
waaraan de gevers graag een bepaal
de bestemming hadden willen geven.
Zo ontving ook de gemeente
Dordrecht van de gemeente met de
zelfde naam in Zuid-Afrika een ge
schenk en wel van 300 pond sterling.
Z.K.H. Prins Bernhard aanvaardde
namens de rampslachtoffers en na
mens het gehele Nederlandse volk de
hulp. De prins uitte de verzekering,
dat deze geste van het Zuid-Afrikaan
se volk zeer zeker bijzondere geap
precieerd zal worden en een geweldi
ge indruk zal maken.
De prins zeide, dat de banden tus
sen de beide volken door deze hoog
gewaardeerde hulp nog nauwer zul
len worden aangehaald dan ze reeds
waren.
De trein, waarvan de dienstregeling
bepaald vyerd door de getijtafel.
Gelukkig nu verleden tijd!
Lesvliegtuig neergestort
te Woensdrecht
Bestuurder gedood
Op de vliegbasis Woensdrecht is
Woensdagmiddag een Fokker F-ll
lesvliegtuig tijdens een oefenvlucht
verongelukt, waarbij de bestuurder,
de 27-jarige sergeant-majoor vlieger
instructeur H. Thierry uit Voorburg
om het leven kwam. Sergeant-ma
joor Thierry was gehuwd.
West-Europese olieleiding
ook naar Rotterdam
Nadat de plannen voor een olie^
leiding van de Franse Zuidkust naar
de West-Europese raffinaderijen en
havens gereed zijn gekomen, hebben
ook de besprekingen over de finan
ciering in beginsel tot een positief re
sultaat geleid.
De olieleiding, aangeduid met „West-
Europa-Pipeline", zal een grote be
sparing tengevolge hebben in de olie
transporten uit het Midden-Oosten.
Volgens de plannen zullen de tankers
in de toekomst de olie in Marseille
ontschepen, vanwaar de pijpleidingen
de olie naar de havens Rotterdam,
Antwerpen en Hamburg vervoeren.
Om tevens de uit Amerika aangevoer
de olie goedkoop te kunnen vervoeren
zal de leiding een aftakking krijgen
naar Bordeaux. Later zullen ook Pa
rijs en Duinkerken op het net wor
den aangesloten. Bij Emmerik komt
een zijleiding naar Keulen. De hoofd
lijn zal over Bremen naar Ham
burg-Harburg lopen.
Het gehele net wordt 1600 kilometer
lang. De jaarlijkse capaciteit zal 20
millioen ton olie bedragen. Alleen de
aanleg zal reeds 20 millioen gulden
kosten, terwijl voor de buisleidingen
bijna 200.000 ton staal nodig is.
Het zevenjarig zoontje van de familie
B. te Roermond, is gistermiddag te water
geraakt en verdronken. Het ventje speel
de tussen een hekwerk en de rand van
de Roerkade. Toen hij een vriendje wenk
te, verloor hij het evenwicht en viel in
de Roer.
BROMFIETSRIJDER WAARHEEN
Worden 60.000 brommers van het
rijwielpad verdreven
De moeilijkheden over de plaats van de bromfiets in liet verkeer zyn,
ondanks dat minister Algera Woensdag: een regeling; in de Staatscourant
heeft gepubliceerd, niet opgelost. Integendeel, want over enkele dagen,
op 1 Augustus, als de nieuwe regeling in werking treedt, zullen ruim 120.000
bromfietsberijders, die ongeveer 45 procent van het totale aantal brom
fietsers uitmaken, nog steeds niet weten waar zy aan toe zijn. „Want", zo
zegt de A.N.W.B. „voor ongeveer 55 procent van de bromfietsers is de po
sitie van hun voertuig in het verkeer nu wettelijk geregeld. De overigen
zitten nog in hetzelfde schuitje als vóór de regeling".
De minister van verkeer en water
staat heeft Woensdag in de Staats
courant de eigenschappen gepubli
ceerd, die worden vereist voor een
rijwiel. Deze regeling bepaalt, dat aan
een rijwiel aanwezig moet zijn een
stuurinrichting, trappers en een of
meer zadels van. voor een normale
fiets beschikbare vorm en afmeting.
Deze delen moeten zodanig zijn
aangebracht dat het rijwiel, ook met
blijvend uitgeschakelde hulpmotor,
f edurende langere tijd en met een re-
elijke krachtsinspanning zowel door
een op het zadel gezeten bestuurder
door middel van de trappers als door
een voetganger aan de hand kan wor
den voortbewogen.
Voorts moet de middellijn van de
velg van de wielen met luchtbanden
ten minste 50 cm. bedragen.
Hieruit blykt duidelijk, zo meent
de A.N.W.B., dat het kennelijk in de
bedoeling van de minister ligt alle
bromfietsen gelijk te stellen met het
normale rywiel.
DE MERKEN
In de Staatscourant worden de
merken genoemd van de bromfietsen,
die als rijwiel moeten worden be
schouwd en dus op het rijwielpad
thuishoren. Dit zijn er slechts 13. Er
komen echter ongeveer 50 merken
voor deze regeling in aanmerking.
De niet-genoemden vallen nu echter
onder geen enkele bepaling. Ze mo
gen niet op het fietspad rijden. De
bezitter van zo'n fiets met hulpmotor
ook al heeft hij een rybewijs, kan niet
op de weg rijden zonder in overtre
ding te zijn want zijn voertuig heeft
geen nummerbord. De A.N.W.B. acht
het betreurenswaardig dat de lijst
niet compleet is. Vele bromfietsers,
die in him vacantie met hun rijwiel
er op uit wilden trekken, weten niet
wat ze moeten doen.
De in de Staatscourant genoemde
merken, die dus wel onder de rege
ling vallen zijn Peugeot, Mobylette,
Bov, Mosquito, Fuchs, Foxinette, V.
A .P., Berini, Cycle Star, Cycle Mas
ter, Pluvier, Magneet en Cucciolo.
Een der eerste bromfietsen, de So
lex, is er niet bij.
„Het prototype van de bromfiets",
aldus de A.N.W.B., „komt niet op de
lijst voor. Tenzij er vandaag of mor
gen nog nieuwe beschikkingen ko
men, waarin de overige merken wor
den genoemd, zullen dus vele brom
fietsers, juist nu de vacantiemaand
begint, in een moeilijke situatie ra
ken".
De A.N.W.B. heeft inmiddels aan
de politieautoriteiten in ons land
verzocht geen sancties toe te passen,
ten aanzien van die merken, die
niet in de ministeriële beschikking
zijn vermeld, totdat alle proble
men in de bromfietswereld zijn opge
lost.
Moeder van 7 kinderen
hardnekkige oplichtster
„Wat moeten we met haar doen,
welke straf, welke maatregel moeten
we haar opleggen?" De president van
het Amsterdamse hof, de procureur-
generaal en de advocate van de 39-
jarige mevrouw J. A. H. D. (dertien
veroordelingen, zeven kinderen, een
echtgenoot met een blanco strafblad)
bespraken deze uiterst moeilijke
vraag, toen de vrouw zich voor de
veertiende keer voor een rechtscolle
ge wegens het begaan van een mis
drijf (oplichting) nad te verantwoor
den.
Het openhaar ministerie en verdedi
ging wei-den het tenslotte eens, het
hof zal moeten uitmaken of de eis van
de procureur-generaal de juiste is: be
vestiging in hoger beroep van 't von
nis van zes maanden gevangenisstraf
en voorwaardelijke terbeschikkings-
stelling van de regering.
Het Wereldgebeuren
Het oude pad
Akihito. de Japanse kroonprins,
vertoeft in Nederland. Hij heeft
in het Japans een toespraak ge
houden tot journalisten in Den Haag
en geen van deze journalisten heeft
daarvan een woord verstaan. Hoewel
de kroonprins vloeiend Engels spreekt,
waren er blykbaar protocolaire be
zwaren tegen het gebruik van een
andere taal dan de Japanse. Dat
vloeiende Engels heeft Akihito ge
leerd in een klasje onder leiding van
een Amerikaanse lerares, die de
naam Akihito wat ongewoon vond en
die daarom haar keizerlijke leerling
een gewone Amerikaanse voornaam
gaf.
Even schrok de knaap Akihito toen
op en hy protesteerde: „Ik ben de
kroonprins". Maar de lerares gaf
niet toe en Akihito (de naam moet
zoiets betekenen als de wordende
rechtschapene) kreeg dus z'n Ameri
kaanse voornaam.
Daarmee volvoerde deze lerares 'n
klein onderdeeltje van de grote poli
tiek, die Amerika voerde in Japan:
het neerhalen van het Japanse keizer
schap uit de goddelyke sfeer in die
van de alledaagse menselijkheid en 't
scheppen van een democratische
sfeer.
In zijn verzet typeerde Akihito heel
wel het Japanse'volk, dat van die
Amerikaanse nieuwigheden net zo
min iets moet hebben als van de Ame
rikaanse bezetting.
De 19-jarige Akihito, die eerste
jaars student is aan de Univer
siteit van Tokio, maakt thans
een wereldreis om in de diverse hoofd
steden vriendelijke dingen te zeggen
en zich daarnaast wat te ontspannen.
Op Hawaii boeiden hem de hoela-hoe
la-danseresjes, die door zijn Ameri
kaanse gastheren gearrangeerd wa
renIn San Francisco slaagde hij
er in aan het spinneweb van de eti
quette te ontsnappen en onbekom
merd rond te neuzen in de café'tjes
van het havenkwartier.
Naar verluidt is zyn vader, de 52-ja-
rige „Tenno Heika", regerensmoede.
De Tenno wil zich terugtrekken. Hij
volgt daarmee een oude gewoonte na,
die wil. dat de keizer het laatste deel
van zijn leven wijdt aan de gods
dienst.
Over zes of zeven jaar zal men dus
Akihito op de troon zien van Ja
pan. Wij weten nu al, dat het
geen nieuw Japan zal zijn in de lich-
telijk-Amerikaanse trant van gene
raal Mac Arthur. De Amerikaanse
vernieuwing van Japan is volkomen
mislukt Men is er meer anti-Ameri
kaans dan ooit te voren en de krin
gen, die Japan naar zijn grote neder
laag in de jongste wereldoorlog voer
den, hebben het weer volledig voor 't
zeggen. Juist deze week kwam het
bericht, dat de grote Japanse trusts,
die door de Amerikanen waren ont
bonden, zich weer mogen verenigen.
Deze trusts hebben een enorme rol
gespeeld bij de opbouw van Japan's
oorlogspotentieel vóór 1945. Zij zullen
nu weer grijpen naar de economische
macht in Japan. Op het ogenblik her
leeft ook het Japanse leger en de ou
de officierskaste van dat leger zal
stellig een deel van de politieke
macht trachten te heroveren tezamen
met de extreem-conservatieve ele
menten uit de burgerlijke samenle
ving. Die kaste zal daarin ook sla
gen.
Van democratie in Japan zal dan
geen sprake meer zijn.
Voor het ogenblik zijn de Japanse
regeerders nog volgzaam jegens Ame
rika, omdat Japan zwaar verdient aan
het Korea-conflict.
Maar zodra het werkelyk vrede
wordt in Korea zal de eerste daad
van de Japanse regering zyn: een
verzoek aan de Amerikanen om hun
beschermingstroepen uit Japan terug
te trekken en de vliegvelden en
schietbanen terug te geven; welke nu
bij de Amerikanen in gebriilk zijn.
Leerzaam is in dit verband het
voorbeeld van de vissers uit het
dorp Oetsjinada. Deze vissers
weigerden een waardeloos stukje
strand te verhuren als schietbaan
voor de Amerikaanse troepen. Toen
het Japanse ministerie van binnen
landse zaken een fantastische huur
bood bleven de vissers weigeren. Er
moest gerechtelijk beslag op de zand
strook gelegd wordenen er volg
de een fris gevecht tussen politieman
nen en vissers.
Heel Japan volgde met levendige
interesse deze twist. In de kranten
stak men zijn sympathie voor de vis
sers niet onder stoelen of banken.
Japan, zegt men, behoort zich zelf
te verdedigenen het kan zich
zelf verdedigenlaat de Amerika
nen maar verdwijnen.
En ajs de Amerikanen weg zijn
en er is een nieuw Japans leger en er
is een Japanse luchtmachten een
kleine Japanse vlootdan is er
misschien wel een zwak Korea, waar
voor het nieuwe maar o, zo snel
verouderde Japan belangstelling
zal hebben en dan is er ook een
Tsjang Kai SjekFormosa, dat als
oude Japanse kolonie de levendige be
langstelling zal hebben van Tokio
Dat is dan het welbekende pad uit de
Japanse historie!
Televisiebestel
Woensdagmorgen heeft de minister
van onderl ijs, kunsten en weten-
schappen een inleidende besreking
gehad met het bestuur vaq de Neder
landse Televisiestiehting over het
nieuwe televisiebestel. De vertegen
woordigers van de oniroepverenigin.
gen (die tezamen de N.T.S. vormen)
zullen zich thans in eigen kring be
raden, waarna het overleg op korte
termijn zal worden voortgezet.
EEN BOEK
VAN:
HERVEY ALLEN
De bekende roman „Anthony Ad-
verse" van Hervey Allen is thans in
derde druk reeds in Nederlandse ver
taling verschenen. Wel een bewijs, dat
deze ongemeen boeiend geschreven
en knap gecomponeerde roman ook in
Nederland wordt gewaardeerd!
Mevrouw J. Hedley-Roggeveen ver
zorgde de vertaling op uitstekende
wijze en mede door de keurige uit
gave (Elsevier, Amsterdam-Brussel)
en de fijnzinnige illustraties van G. V.
A. Röling werd deze herdruk een zeer
geslaagde uitgave, die wellicht nog
door meer drukken gevolgd zal
worden.