KAPPIE en het geheim van Swarte Daen De autostad Wolfsburg is op geen kaart te vinden LEZERS SCHRIJVEN Van dr Velde KLAM dit de AETHER Fa. ROSKAM Zn. Deden opening Mutsaerts Kinderwagens VAN ROON Om zelf Limonadesiroop te maken SCHULTE TH EME 10 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT VRIJDAG 17 JULI 1953 IN LUTTELE JAREN GEBOUWD Toch is zij de modernste stad van Duitsland (Van onze speciale verslaggever). WOLFSBURG, Juli. Vele uitstekende landkaarten van Duitsland hebben we erop nagekeken, de stad Wolfsburg aan het Mltteilandkanaal in Ne- der-Saksen hebben we er niet op gevonden. „Van te geringe omvang en betekenis", horen we al concluderen. En wie dat doen, denken er dan pre cies zo over als wy, voordat we deze modernste stad van Europa, tachtig kilometer beoosten Hannover en vier kilometer bewesten de beruchte zone- grens, met eigen ogen aanschouwden. Sinds dat moment past ons slechts verbazing. Het is een stad van ongeveer honderdduizend zielen. Een merk waardige stad met hypermoderne, hoge, witgepleisterde flatgebouwen met centrale verwarming en stromend warm en koud water, zonder dat men in één dezer huizen de ovens of geysers vindt, waarmee al deze woonge- makken gevoed worden. En z'n bewoners? Geen oude mensen leven hier. Alleen maar mensen, in de volle kracht van hun leven. Gezinnen met dikwijls jonge kinderen, die vrolijk spelen in de plantsoenen, die de brede ruimte tussen de zich aan- eenrydende huizenblokken in tweeën delen. „Maar waarom dan al deze ge heimzinnigheid?" zal men nu mis schien vragen. Och er is geen spra ke van geheimzinnigheid. Wolfsburg is alleen maar een nog te jonge stad om in de atlassen van dit ogenblik ZATERDAG 18 JULI. HILVERSUM L 402 m. 746 kc/«. 7.00— 24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gram. 7.15 Gym. 7.30 Gewijde muz. 7.45 Morgengebed en lit. kal. 8.00 Nwfl.- en weerbr. 8.15 Gram. 9.00 Voor de hulsvrouw. 9.35 Amus. muz. 10.00 Voor de kleuters. 10.15 Gram. 11.00 Voor de zieken. 11.45 Kamerkoor. 12.00 Angelus. 12.03 Gram. 12.30 Land- en tuinb. meded. 12.33 Musette-ork. en sol. 12.55 Zonnewij zer. 13.00 Nws. en kath. nws. 13,20 Amus- ork. en solist. 14.00 Boekbespr. 14.10 Piano spel. 14.20 Gram. 14.40 Gemengd koor. 15.00 Kron. v. letteren en kunsten. 15.40 Harmonie-ork. (Tussen 16.00 en 17.45 Ron de van Frankrijk). 16.00 Gram. 16.30 De schoonheid van het Gregoriaans. 17.00 V. de jeugd. 18.00 Lichte muz. 18.15 Journa listiek weekoverz. 18.25 Amus. muz. 18.45 Buitenl. correspondenties. 19.00 Nws. 19.10 Lichte muz. 19,20 Pari. overz. 19.30 Gram. 20.50 „Lichtbaken". 20.50 Ronde v. Frank rijk. 21.00 Amus. muziek 21.35 Ac. 21,45 Holland Festival 1953: Koorconc. 22.30 Wij luiden de Zondag in! 23.00 Nws. 23.15 Nws. in Esperanto. 23.22—24.00 Ra- diophilh. ork. HILVERSUM n. 298 m. 1007 kc/S 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 19.30 VPRO. 20.00—24.00 VARA. VARA: 7.00 Nws. 7.13 Gram. 8.00 Nws. 8.18 Gram. 8.55 Voor de vrouw. 9.00 Gym. voor de vrouw. 9.10 Gram. (9.35—940 Wa- terst.) VPRO: 10.00 „Tijdelijk uitgescha keld". caus. 10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20 Voor de arbeiders in de continube drijven. 11.30 Zuid-Am. pianomuz. 12.00 Gr 12.33 Orgelspel. 13.00 Nieuws. 13,15 Pro menade ork. 13,50 Weekjourn. 14.20 Ge- var. muz.. 14,45 Muz. caus. 15,05 Sallands progr. 15,30 „Van de wieg tot het graf", caus. 15.45 Holland Festival: Residentie- ork. 16.45 Sportpraatje. 17.00 Gevar. muz. 17.30 Voor de jeugd. 18.00 Nws.- en comm. 18.20 Mannenkoor. 18.40 Mil. rep. 19,00 Ar tistieke Staalkaart VPRO: 19.30 „Passepar tout", caus. 19.40 „Het Oude Testament in deze tijd", caus. Ï9.55 „Deze week", caus. VARA: 20.00 Nws. 20.05 Gram. 20.15 „De gouden graankt -rel", sprookje met muz. 21.15 Soc. comm. 21.30 Dansmuz. 22.00 „Dodenhuis", hoorsp. 22.30 Weense muz. 23.00 Nieuws. 23.15—24.00 Gram. burgerrecht verworven te hebben. Het is een stad van zo grote om vang op een plekje grond, waar tot vóór tien of vyftien jaar nauwelyks honderd huizen een verloren klein dorpje vormden rond een eeuwenoud kasteel van dezelfde naam. Autofabriek De bouw van de grote Volkswa- gen-autofabriek heeft hier verande ring in gebracht. Dit gigantisch com- Ëlex verrees hier op hoog bevel van lerrn Hitier onzaliger nagedachte nis. Dat was in 1937—1938. De oor log dreigde een kink in dp kabel. i.e. de ontwikkeling van dit nieuwe be dryf te brengen. Maar nee, voortvarende lieden be gonnen in 1945 met de wederopbouw en vonden met dit werk al spoedig bijval van de Engelse bezettingsauto riteiten. Er werden wat wagentjes gebouwd, die uitstekende diensten konden bewijzen bij het herstel van de door de oorlog verwoeste tele foonverbindingen in Duitsland. En toen dat niet meer nodig was, kwam daar plotseling de Volkswagen van de band afrollen, het kleine grijze duiveltje, dat sinds enkele dagen ten getale van niet minder dan een half millioen stuks op de autowegen van Europa en van vele landen ook bui ten Europa tot zelfs in Amerika zijn ronkend geluid laat horen. 700 wagens per dag In het begin hebben niet veel men sen aan dit alles aandacht geschon ken. Maar op dit ogenblik is de si tuatie wel een beetje veranderd. De automobielindustrie van de gehele wereld kijkt nu met wat onzekere oogopslag naar wat daar in dat Duit se centrum gebeurt. Zevenhonderd wagens rollen er dagelijks van de lo pende band. Dat is iedere twee mi nuten een complete auto. En nog kan het bedrijf niet aan de wereldvraag voldoen. Ongeveer twintigduizend ar beiders vinden hier werk, en naar wij meenden te kunnen opmerken, ook arbeidsvreugde. Dat laatste kan men zich niet goed voorstellen, wanneer men zich indenkt, hoe deze mensen zoo wordt ondergedompeld in de wir war van staal en ijzer, waaruit en waarmee hier auto's gemaakt wor den, en het verdovende lawaai, waar mee dit werk noodzakelijk gepaard jaat. Maar het is zo. Van hoog tot aag leeft intens mee met de snelle groei van dit bedrijf onder de merk waardig begeesterende leiding van General.direktor. dr. ing. Heinz Nord hoff. die behalve de commerciële en technische ontwikkeling van dit be dryf. ook de sociale voorzieningen op de voorgrond plaatst. Een merkwaardig bedryf. deze Volkswagen-automobielfabriek, waar omheen zich een grote moderne stad ontwikkelde met huizen, die centraal verwarmd worden en een warm wa ter toevoer krijgen vanuit de fabriek. Een merkwaardig bedryf, omdat nie mand nog weet te vertellen wie nu Nordhoff en tot bywoning van groot scheepse festiviteiten voor de arbei ders en hun familie, waarbij vijf Volkswagens en andere pryzen ge wonnen konden worden. Vragen Kantlijn—V.G.L.O. toch eigelijk eigenaar is van dit com plex. Dr. ing. Nordhoff maakt zich over deze vraag geen zorgen. „Df verantwoording voor de twintigdui zend werkers in dit bedryf is me groot genoeg", zegt hij. Intussen echter, is deze vraag Van wie is nu toch eigenlijk dit be dryf? En wie deze vraag stelt, verneemt, it de Bondsregering in Bonn sinds 1949 als beheerder optreedt, sinds de ;eallieerde contróle-commisaie eind ïeptember van dat jaar ten opzich te van dit bedryf haar taak beëindigd zag. Hy verneemt dan verder, dat de regering van Neder-Saksen in Hann over bepaalde rechten laat. gelden en daarover in stryd ligt met Bonn. Hi' hoort ook dat er een procedure loop! van de mensen, die onder aanvoering van „Kraft durch Freude" in de 2e helft der dertiger jaren gingen dro men van 'n spaar-auto en hun droom nooit verwezenlijkt zagen. Driehon derdtwintigduizend spaarders zyn er. Ze brachten een kapitaal bijeen van 280 millioen mark. Het geld ligt ge deponeerd by een Arbeidersbank in de Oostzóne van Berlyn. De Volks wagenfabriek is er nooit mee gefi nancierd, maar de spaarders menen nog steeds, dat het hun fabriek is. „Slechts de rechter kan hierin uit- spiaak doen", zegt directeur Nord hoff. „Het is een juridische vraag, die alleen met ja of nee beantwoord kan worden". Wanneer dat zal gebeuren is nog niet bij benadering te schatten. ,,Ik maak er me geen zorgen over", zegt directeur Nordhoff. Hoe kwam deze directeur er by, juist nu over al deze dingen en nog veel meer te gaan praten? Wel, ter gelegenheid van de geboorte van de 500.000ste na-oorlogse Volkswagen was de pers uitgenodigd naar Wolfs burg te komen. Tweehonderdertig buitenlandse krantenschrijvers uit zestien verschillende landen onder wie uw speciale verslaggever en ongeveer vierhonderd Duitse pers ridders waren met vliegtuigen en speciale treinen naar Wolfsburg ge haald. In Hannover. Brunswyk en an dere omliggende steden werd hun on derdak verleend. Een kostbare en veelomvattende organisatie, die tot een bezichtiging van een gedeelte van het bedryf in de avonduren leidde, tot een persconferentie met directeur Wy hebben directeur Nordhoff ge vraagd naar de mogelykheid van gro tere leveranties naar Nederland. „Wanneer er geen importbeperking was, zouden we het dubbele aantal auto's naar Nederland kunnen expor teren", zegt de heer Nordhoff kort en zakelyk zonder stemverheffing. „Voor assemblage voelt men niet veel. Of import of totale fabricage ter plaatse is de leidende gedachte". „Er wordt niet aan gedacht binnen afzienbare tyd moer typen te gaan maken. Het bestaande type wordt alleen voortdurend verbeterd". Wanneer we na 24 uur luisteren en kyken hoog boven de wolken weer huiswaarts vliegen, weten we één ding zeker: hier is geen grootspraak, maar pure daadkracht. Dezelfde daadkracht, die we ook in vele Ne derlandse bedrijven na de oorlog op merkten en die enige voorwaarde is oni grote dingen tot stand te bren gen. Amsterdamse Beurs p 15 Juli 6 Jul! Bank v. Ned. Gem. 4% 107% 107% Bank van Ned. Gem. 0-5-10 U91/. Nederland 1948 (3%) 99 99 Nederland 1947 3%) 3 97% 98 Nederland 1937 3 97% 97% Dollarlening 1947 3 pet. 96 95% Investeringscertificaten 3 98% 983/4 Nederland 1962-64 z.b. 3 99% 99% Nederland N.W.S. 2% 79% 79% Ned. Indlë 1937 A 3 97% 97% Grootboek 1946 3 97% 97% Nat. Handelsbank 123% 123 4 Ned. Handelmij. 158% ed. 158% A.K.U. 165% 165% Bergh's en Jurgens 271% Calvé-Delft 119% 119% Centrale Suiker- 181% 182 Kon. Ned. Hoogovens 1713% 171 Unilever 190% 191% Ned. Kabelfabriek 212% 214% Philips 167% 168% Wilton-Feijenoord 176 178% Billiton 282 281 Kon. Petroleum Mij. 312% 314% Amsterdam Rubber 96% 98 Tolland Amerika Lijn 133V4 134% Kon. Paketvaart 118% 118% Rotterdamse Lloyd 125 124% Ned. Scheepvaart Unie 127% 126% Stv. My. Nederland 135 134% H.V.A. 107% 1093,4 Deli-Batavia My. 156% 161 Deli My. 98% 102% Baltimore-Ohio 23% Missouri K.T. 5 New York Central 2434 24% Pennsylvania 21% 21% Anaconda 33% 333% Bethlehem Steel 493/4 50% General Motors 58 58 Intern. Nickel 41 41% In Uw rubriek: „Kantiyn"-P.Z.C. van Dinsdag, 14 Juli j.l. vraagt U als slot van een kort overzicht: „Waarom er van het onderwys zo bitter weinig terecht kwam", of het aan het onderwys niet ten goede zou komen, als de toelatingsexamens voor de Middelbare (en V.H.) scho len werden afgeschaft en de eind examens aan de scholen werden ont trokken Met het stellen van deze vraag snydt U een probleem aan, dat de gemoederen der onderwysmensen al minstens een kwarteeuw onrustig houdt. Het is toch precies 25 jaar geleden, dat de in onze kringen on vergetelijke „Meester" Theo Thijssen onder het motto „De Examenidioot" te velde trok tegen het toen al be ruchte admissie-examen. Er is in die 25 jaar véél aan gedokterd, maar al les is uiteindelijk by het oude geble ven: er is niets veranderd. Wy vre zen, dat Uw kantiyntje van d= 25 regels óók niet in staat zal zyn de revolutie te ontketenen. Misschien wilt U ons toestaan iets te vertellen over de laatste poging, die nu gedaan wordt om genoemd euvel te bestryden en wel door mid del van de school voor voortgezet tewoon lager onderwys, die het di- actisch verantwoord leerplan volgt van het paedagogisch centrum van ae N.O.V. Dit paed. centr. staat onder leiding Kennecott Republic Steel U.S. Steel North American Cy. Midcontinental Shell Union Tide Water 4814 37% 21% 19% 58% 70% 21% De iets betere stemming die Woensdag reeds duidelijk te bespeuren was, is gis teren volkomen gehandhaafd. Dit geldt in de eerste plaats voor de cultuurafdeling. Deli was goed gevraagd en passeerde ge makkelijk de pariprijs. De overige cultu res eveneens iets beter, waarbij vooral de suikerwaarden verder aantrokken. De scheepvaartafdel.ng kon ook niet met de markt meekomen. Het indexcijfer van de vrachtenmarkt is met ruim 2 pun ten gedaald. De scheepvaartpapieren wa ren dan ook een kleinigheid lager, al ble ven de verschillen gering. van de heer F. Evers, die zegt, dat voor 95 van de leerlingen ae keu ze aan het eind van het 6e leerjaar tè vróeg is gebleken, dus deze 95 behoort naar het V.G.L.O. te gaan. Op deze V.G.L.O.-school is de deter minering primair. Dit gebeurt er zo zorgvuldig mogelyk. By het determi neren wordt gelet op 1. theoretische intelligentie; 2. practische intelligentie; 3. karakterologie. Het doel is het kind te brengen op de juiste plaats in de maatschap pij d.w.z. op de plaats, waar het best zyn dienstbaarheid aan de gemeen schap tot uiting komt. Er wordt dus getracht inzicht te krijgen in de aard van het kind. De opvoeder moet het kind leren kennen en gegevens vinden betreffende intellect, hand vaardigheid, karakter, sociale ver houdingen, wensen van de ouders en beroepswensen van het kind. De V.G.L.O. is dus geen schoolty pe als bv. UX.O., Huishoudschool of Technische school, maar een school type, waar de kinderen door daartoe speciaal opgeleid personeel, zodanig geobserveerd worden wat betreft in telligentie, karakter, e.d., dat men aan het eind van het jaar een ge fundeerd oordeel kan geven over de geschiktheid van de candidaatjes voor de verdere studierichting. Een jongen met een hoge practische intelligentie en lage theoretische in telligentie zal geschikt zyn voor de ambachtsschool; een jongen met een hoge intellectuéle intelligentie, maar met een slechte opmerkzaamheid en geringe belangstelling zal zeker niet het advies krijgen om naar de H.B.S. te gaan. Het spreekt vanzelf, dat de leerkrachten aan een school voor V. G. L. O. ééndrachtig zullen moeten samenwerken om tot een goed re sultaat te komen; zy moeten met recht één team vormen. Wat het onttrekken van de eind examens aan de school zelf betreft en in de plaats van het „jus promo vendi" het aloude Staatsexamen in ere te herstellen, daarover, M. d. R., wilden wy U liever geen advies ge ven. Wy danken U zeer voor de opname van ons artikel. Het personeel der openbare V.G-L.O.-schooI, Veerse Bolwerk 1, Middelburg. HOOG EN LAAG WATER 18 Juli Vlissingen Temeuzen Hansweert Zierikzee Wemeldinge 6.23 6.47 7.22 7.43 7.58 U.+N.A.P. U.+N.A.P. 1.76 1.94 2.07 1.40 1.63 18.35 19.02 19.27 19.51 20.13 1.56 1.76 1.87 1.16 1.39 U.N.A.P. 0.09 2.03 0.42 1.21 1.08 1.15 2.23 2.40 1.73 U.—N.AJ». 12.10 1.57 12.42 13.21 13.28 13.28 1.78 1.92 1.29 1.47 23. Bevend stapte de Maat in de sloep om naar het zee- roverss hip te roeien „Wees toch niet zo bang. Wont!" riep Kappie, „zolang de Zeewolf denkt, dat jij de zoon van Swarte Daen bent, cal hij je heus niets doen!" „Maar", piepte de Maat. ,als hij mij dat geld nu eens niet terug wil geven, wat moet ik dan doen?" „Dan", zei Kappie, „moet |e stiekum in zijn hut slui pen en proberen het geld terug te nemen". De Maat verbleekte. „Dat lukt me nooit!" gilde hij. ..hij zal me betrappen en dan „Tja", zei Kappie, naden kend, „ik ben ook bang, dat zoiets te veel van je ge vraagd is. Weet je wat? Ik ga met je mee, dan zullen we het samen zien -p te knappen". En meteen stapte ook hij in de sloep. Opge lucht dat Kappie meeging, wilde de Maat de riemen grijpen, maar Kappie weerhield hem. „Nee", zei hij, „ik zal roeien; we moeten de Zeewolf in de waan laten, dat jij onze roverhoofdman bent. Jij moet mij dus bevelen geven. Speel de rol van een ruwe zee rover, schreeuw en schelt tegen me, dan doe ik net of ik bang voor je ben". Toen het tot de Maat doordrong, dat hij Kappie nu eens kon bevelen, vond hij eigenlijk zijn rol van roverhoofdman nog zo kwaad niet. Hij greep het roer en riep: „Aan de riemen, klont! Roeien en niet lepelen I!" Kappie moest even slikken. „Ahum", z hij, „dat klonk wel goed, maar je hoef nog niet beginnen, voor we bij het zeeroversschip zijn!" Heden overleed plotse ling, onze geliefde Zus ter, Behuwd-zuster en Tante CORNELIA VERMEULEN, Wed. van D. NOUSE, in de ouderdom van 67 jaar. Uit aller naam: Fam. VERMEULEN. Wolfaartsdyk. Middelburg, 15 Juli 1953. Wilhelminastraat 13. Heden overleed, onze geliefde Moeder, Be huwd-, Groot- en Over grootmoeder, JANNA VERSTELLE, geb. DINGEMANSEN, in de ouderdom van 81 jaar. Uit aller naam, J. VERSTELLE. Wolfaartsdyk, 15 Juli 1953. TE KOOP een woon- en winkelhuis, voor alle doeleinden ge schikt. Te bevragen; Wed. J. M. HARINGMAN, Colyns- plaat. TE KOOP EIKENHOUTEN BOEREN LOUIS SEIZE BUREAU, uiterste prijs 250. Te bezichtigen des morgens tussen 9 en I f. uur. J. GÖTZEN, Badhuisstraat 93, Vlissingen Grossierdery in levensmid delen te Vlissingen vraagt voor spoedige indiensttre ding, MAGAZIJN BEDIENDE, leeftyd 1825 jaar. Aanmelden, Vrijdagavond tussen 8 en 9 uur. Adres: A. M. KOOLWIJK, Schelde- straat 82, Vlissingen. PIJPEN met plastic mondstuk Onverslijtbaar. Prijs 9.50 WeKa, Vlissingen, Tel. 2840. d. Deze 3 letters vormen een bekende klank in Zee land Zij betekenen: snel Ie berichtgeving, be trouwbaarheid, actualiteit grote lezerskring, ruim spreidingsgebied en zeer grote publiciteitswaarde ■■■MaKS: m. In 6 smaken Uitsluitend verkrijgbaar in de gespecialiceerde drankzaken aag Uw leverancier -ƒ7 inken van: DOIJER VAN DEVENTER ZWOLLE DISTILLEERDER!» - LIKEURSTOKÊRIJ - VRUCHTENWIJN- EN LIMONADESIROOPFABRIEK Rozetta een tervles uit de fraaie PAS-A AN serie, leder onder deel afzonderlijk verkrijgbaar. grote sortering heeft: gyl. - Middelburg Lange Delft Géscnenkenhuis 'Uw PAS-A'AN lèvefSncier Vóór U met vacantie gaat nog eerst even Uw inkopen doen voor het Nieuwe Schoolseizoen. AGENDA'S - CAHIERS - PASSERDOZEN - TEKENBORDEN - SCHETSBOEKEN ENZ. ENZ. MIDDELBURG, Kr. Weele 1 (naast 't Schuttershof) MODEL: CHARLOTTE van onze showroom met de bekende waar de kleine Prins heerlijk in gereden wordt. Geen schok of stootje voelen zy meer. Goede service. LANGE VTELE 62, MIDDELBURG. 20 MODELLEN. MAAK UW KEUS MOEDER. LEVERT DE DROGISTERIJ In het Huis met de Roode Pilaren, Middelburg Citroenzuur en Limonade Essences in vele smaken zoals: CITROEN SINAASAPPEL ANANAS FRAMBOZEN AARDBEIEN KERSEN GRENADINE MANDARIJN a'v ?znkkez

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1953 | | pagina 12