KAPPIE en het geheim van Swarte Daen
De autostad Wolfsburg is op
geen kaart te vinden
LEZERS SCHRIJVEN
Van dr Velde
KLAM
dit de AETHER
Fa. ROSKAM Zn.
Deden opening
Mutsaerts
Kinderwagens
VAN ROON
Om zelf Limonadesiroop te maken
SCHULTE TH EME
10
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
VRIJDAG 17 JULI 1953
IN LUTTELE JAREN GEBOUWD
Toch is zij de modernste stad
van Duitsland
(Van onze speciale verslaggever).
WOLFSBURG, Juli. Vele uitstekende landkaarten van Duitsland hebben
we erop nagekeken, de stad Wolfsburg aan het Mltteilandkanaal in Ne-
der-Saksen hebben we er niet op gevonden. „Van te geringe omvang en
betekenis", horen we al concluderen. En wie dat doen, denken er dan pre
cies zo over als wy, voordat we deze modernste stad van Europa, tachtig
kilometer beoosten Hannover en vier kilometer bewesten de beruchte zone-
grens, met eigen ogen aanschouwden. Sinds dat moment past ons slechts
verbazing. Het is een stad van ongeveer honderdduizend zielen. Een merk
waardige stad met hypermoderne, hoge, witgepleisterde flatgebouwen met
centrale verwarming en stromend warm en koud water, zonder dat men
in één dezer huizen de ovens of geysers vindt, waarmee al deze woonge-
makken gevoed worden.
En z'n bewoners? Geen oude mensen leven hier. Alleen maar mensen,
in de volle kracht van hun leven. Gezinnen met dikwijls jonge kinderen, die
vrolijk spelen in de plantsoenen, die de brede ruimte tussen de zich aan-
eenrydende huizenblokken in tweeën delen.
„Maar waarom dan al deze ge
heimzinnigheid?" zal men nu mis
schien vragen. Och er is geen spra
ke van geheimzinnigheid. Wolfsburg
is alleen maar een nog te jonge stad
om in de atlassen van dit ogenblik
ZATERDAG 18 JULI.
HILVERSUM L 402 m. 746 kc/«. 7.00—
24.00 KRO.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gram. 7.15 Gym.
7.30 Gewijde muz. 7.45 Morgengebed en lit.
kal. 8.00 Nwfl.- en weerbr. 8.15 Gram. 9.00
Voor de hulsvrouw. 9.35 Amus. muz. 10.00
Voor de kleuters. 10.15 Gram. 11.00 Voor
de zieken. 11.45 Kamerkoor. 12.00 Angelus.
12.03 Gram. 12.30 Land- en tuinb. meded.
12.33 Musette-ork. en sol. 12.55 Zonnewij
zer. 13.00 Nws. en kath. nws. 13,20 Amus-
ork. en solist. 14.00 Boekbespr. 14.10 Piano
spel. 14.20 Gram. 14.40 Gemengd koor.
15.00 Kron. v. letteren en kunsten. 15.40
Harmonie-ork. (Tussen 16.00 en 17.45 Ron
de van Frankrijk). 16.00 Gram. 16.30 De
schoonheid van het Gregoriaans. 17.00 V.
de jeugd. 18.00 Lichte muz. 18.15 Journa
listiek weekoverz. 18.25 Amus. muz. 18.45
Buitenl. correspondenties. 19.00 Nws. 19.10
Lichte muz. 19,20 Pari. overz. 19.30 Gram.
20.50 „Lichtbaken". 20.50 Ronde v. Frank
rijk. 21.00 Amus. muziek 21.35 Ac.
21,45 Holland Festival 1953: Koorconc.
22.30 Wij luiden de Zondag in! 23.00 Nws.
23.15 Nws. in Esperanto. 23.22—24.00 Ra-
diophilh. ork.
HILVERSUM n. 298 m. 1007 kc/S 7.00
VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 19.30
VPRO. 20.00—24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nws. 7.13 Gram. 8.00 Nws.
8.18 Gram. 8.55 Voor de vrouw. 9.00 Gym.
voor de vrouw. 9.10 Gram. (9.35—940 Wa-
terst.) VPRO: 10.00 „Tijdelijk uitgescha
keld". caus. 10.05 Morgenwijding. VARA:
10.20 Voor de arbeiders in de continube
drijven. 11.30 Zuid-Am. pianomuz. 12.00 Gr
12.33 Orgelspel. 13.00 Nieuws. 13,15 Pro
menade ork. 13,50 Weekjourn. 14.20 Ge-
var. muz.. 14,45 Muz. caus. 15,05 Sallands
progr. 15,30 „Van de wieg tot het graf",
caus. 15.45 Holland Festival: Residentie-
ork. 16.45 Sportpraatje. 17.00 Gevar. muz.
17.30 Voor de jeugd. 18.00 Nws.- en comm.
18.20 Mannenkoor. 18.40 Mil. rep. 19,00 Ar
tistieke Staalkaart VPRO: 19.30 „Passepar
tout", caus. 19.40 „Het Oude Testament in
deze tijd", caus. Ï9.55 „Deze week", caus.
VARA: 20.00 Nws. 20.05 Gram. 20.15 „De
gouden graankt -rel", sprookje met muz.
21.15 Soc. comm. 21.30 Dansmuz. 22.00
„Dodenhuis", hoorsp. 22.30 Weense muz.
23.00 Nieuws. 23.15—24.00 Gram.
burgerrecht verworven te hebben.
Het is een stad van zo grote om
vang op een plekje grond, waar tot
vóór tien of vyftien jaar nauwelyks
honderd huizen een verloren klein
dorpje vormden rond een eeuwenoud
kasteel van dezelfde naam.
Autofabriek
De bouw van de grote Volkswa-
gen-autofabriek heeft hier verande
ring in gebracht. Dit gigantisch com-
Ëlex verrees hier op hoog bevel van
lerrn Hitier onzaliger nagedachte
nis. Dat was in 1937—1938. De oor
log dreigde een kink in dp kabel. i.e.
de ontwikkeling van dit nieuwe be
dryf te brengen.
Maar nee, voortvarende lieden be
gonnen in 1945 met de wederopbouw
en vonden met dit werk al spoedig
bijval van de Engelse bezettingsauto
riteiten. Er werden wat wagentjes
gebouwd, die uitstekende diensten
konden bewijzen bij het herstel van
de door de oorlog verwoeste tele
foonverbindingen in Duitsland. En
toen dat niet meer nodig was, kwam
daar plotseling de Volkswagen van
de band afrollen, het kleine grijze
duiveltje, dat sinds enkele dagen ten
getale van niet minder dan een half
millioen stuks op de autowegen van
Europa en van vele landen ook bui
ten Europa tot zelfs in Amerika
zijn ronkend geluid laat horen.
700 wagens per dag
In het begin hebben niet veel men
sen aan dit alles aandacht geschon
ken. Maar op dit ogenblik is de si
tuatie wel een beetje veranderd. De
automobielindustrie van de gehele
wereld kijkt nu met wat onzekere
oogopslag naar wat daar in dat Duit
se centrum gebeurt. Zevenhonderd
wagens rollen er dagelijks van de lo
pende band. Dat is iedere twee mi
nuten een complete auto. En nog kan
het bedrijf niet aan de wereldvraag
voldoen. Ongeveer twintigduizend ar
beiders vinden hier werk, en naar wij
meenden te kunnen opmerken, ook
arbeidsvreugde. Dat laatste kan men
zich niet goed voorstellen, wanneer
men zich indenkt, hoe deze mensen
zoo wordt ondergedompeld in de wir
war van staal en ijzer, waaruit en
waarmee hier auto's gemaakt wor
den, en het verdovende lawaai, waar
mee dit werk noodzakelijk gepaard
jaat. Maar het is zo. Van hoog tot
aag leeft intens mee met de snelle
groei van dit bedrijf onder de merk
waardig begeesterende leiding van
General.direktor. dr. ing. Heinz Nord
hoff. die behalve de commerciële en
technische ontwikkeling van dit be
dryf. ook de sociale voorzieningen op
de voorgrond plaatst.
Een merkwaardig bedryf. deze
Volkswagen-automobielfabriek, waar
omheen zich een grote moderne stad
ontwikkelde met huizen, die centraal
verwarmd worden en een warm wa
ter toevoer krijgen vanuit de fabriek.
Een merkwaardig bedryf, omdat nie
mand nog weet te vertellen wie nu
Nordhoff en tot bywoning van groot
scheepse festiviteiten voor de arbei
ders en hun familie, waarbij vijf
Volkswagens en andere pryzen ge
wonnen konden worden.
Vragen
Kantlijn—V.G.L.O.
toch eigelijk eigenaar is van dit com
plex. Dr. ing. Nordhoff maakt zich
over deze vraag geen zorgen. „Df
verantwoording voor de twintigdui
zend werkers in dit bedryf is me
groot genoeg", zegt hij.
Intussen echter, is deze vraag
Van wie is nu toch eigenlijk dit be
dryf?
En wie deze vraag stelt, verneemt,
it de Bondsregering in Bonn sinds
1949 als beheerder optreedt, sinds de
;eallieerde contróle-commisaie eind
ïeptember van dat jaar ten opzich
te van dit bedryf haar taak beëindigd
zag. Hy verneemt dan verder, dat de
regering van Neder-Saksen in Hann
over bepaalde rechten laat. gelden en
daarover in stryd ligt met Bonn. Hi'
hoort ook dat er een procedure loop!
van de mensen, die onder aanvoering
van „Kraft durch Freude" in de 2e
helft der dertiger jaren gingen dro
men van 'n spaar-auto en hun droom
nooit verwezenlijkt zagen. Driehon
derdtwintigduizend spaarders zyn er.
Ze brachten een kapitaal bijeen van
280 millioen mark. Het geld ligt ge
deponeerd by een Arbeidersbank in
de Oostzóne van Berlyn. De Volks
wagenfabriek is er nooit mee gefi
nancierd, maar de spaarders menen
nog steeds, dat het hun fabriek is.
„Slechts de rechter kan hierin uit-
spiaak doen", zegt directeur Nord
hoff. „Het is een juridische vraag,
die alleen met ja of nee beantwoord
kan worden".
Wanneer dat zal gebeuren is nog
niet bij benadering te schatten. ,,Ik
maak er me geen zorgen over", zegt
directeur Nordhoff.
Hoe kwam deze directeur er by,
juist nu over al deze dingen en nog
veel meer te gaan praten? Wel, ter
gelegenheid van de geboorte van de
500.000ste na-oorlogse Volkswagen
was de pers uitgenodigd naar Wolfs
burg te komen. Tweehonderdertig
buitenlandse krantenschrijvers uit
zestien verschillende landen onder
wie uw speciale verslaggever en
ongeveer vierhonderd Duitse pers
ridders waren met vliegtuigen en
speciale treinen naar Wolfsburg ge
haald. In Hannover. Brunswyk en an
dere omliggende steden werd hun on
derdak verleend. Een kostbare en
veelomvattende organisatie, die tot
een bezichtiging van een gedeelte van
het bedryf in de avonduren leidde,
tot een persconferentie met directeur
Wy hebben directeur Nordhoff ge
vraagd naar de mogelykheid van gro
tere leveranties naar Nederland.
„Wanneer er geen importbeperking
was, zouden we het dubbele aantal
auto's naar Nederland kunnen expor
teren", zegt de heer Nordhoff kort
en zakelyk zonder stemverheffing.
„Voor assemblage voelt men niet
veel. Of import of totale fabricage
ter plaatse is de leidende gedachte".
„Er wordt niet aan gedacht binnen
afzienbare tyd moer typen te gaan
maken. Het bestaande type wordt
alleen voortdurend verbeterd".
Wanneer we na 24 uur luisteren en
kyken hoog boven de wolken weer
huiswaarts vliegen, weten we één
ding zeker: hier is geen grootspraak,
maar pure daadkracht. Dezelfde
daadkracht, die we ook in vele Ne
derlandse bedrijven na de oorlog op
merkten en die enige voorwaarde is
oni grote dingen tot stand te bren
gen.
Amsterdamse Beurs
p
15 Juli
6 Jul!
Bank v. Ned. Gem. 4%
107%
107%
Bank van Ned. Gem. 0-5-10
U91/.
Nederland 1948 (3%)
99
99
Nederland 1947 3%) 3
97%
98
Nederland 1937 3
97%
97%
Dollarlening 1947 3 pet.
96
95%
Investeringscertificaten 3
98%
983/4
Nederland 1962-64 z.b. 3
99%
99%
Nederland N.W.S. 2%
79%
79%
Ned. Indlë 1937 A 3
97%
97%
Grootboek 1946 3
97%
97%
Nat. Handelsbank
123%
123 4
Ned. Handelmij.
158% ed. 158%
A.K.U.
165%
165%
Bergh's en Jurgens
271%
Calvé-Delft
119%
119%
Centrale Suiker-
181%
182
Kon. Ned. Hoogovens
1713%
171
Unilever
190%
191%
Ned. Kabelfabriek
212%
214%
Philips
167%
168%
Wilton-Feijenoord
176
178%
Billiton
282
281
Kon. Petroleum Mij.
312%
314%
Amsterdam Rubber
96%
98
Tolland Amerika Lijn
133V4
134%
Kon. Paketvaart
118%
118%
Rotterdamse Lloyd
125
124%
Ned. Scheepvaart Unie
127%
126%
Stv. My. Nederland
135
134%
H.V.A.
107%
1093,4
Deli-Batavia My.
156%
161
Deli My.
98%
102%
Baltimore-Ohio
23%
Missouri K.T.
5
New York Central
2434
24%
Pennsylvania
21%
21%
Anaconda
33%
333%
Bethlehem Steel
493/4
50%
General Motors
58
58
Intern. Nickel
41
41%
In Uw rubriek: „Kantiyn"-P.Z.C.
van Dinsdag, 14 Juli j.l. vraagt U
als slot van een kort overzicht:
„Waarom er van het onderwys zo
bitter weinig terecht kwam", of het
aan het onderwys niet ten goede
zou komen, als de toelatingsexamens
voor de Middelbare (en V.H.) scho
len werden afgeschaft en de eind
examens aan de scholen werden ont
trokken
Met het stellen van deze vraag
snydt U een probleem aan, dat de
gemoederen der onderwysmensen al
minstens een kwarteeuw onrustig
houdt. Het is toch precies 25 jaar
geleden, dat de in onze kringen on
vergetelijke „Meester" Theo Thijssen
onder het motto „De Examenidioot"
te velde trok tegen het toen al be
ruchte admissie-examen. Er is in die
25 jaar véél aan gedokterd, maar al
les is uiteindelijk by het oude geble
ven: er is niets veranderd. Wy vre
zen, dat Uw kantiyntje van d= 25
regels óók niet in staat zal zyn de
revolutie te ontketenen.
Misschien wilt U ons toestaan iets
te vertellen over de laatste poging,
die nu gedaan wordt om genoemd
euvel te bestryden en wel door mid
del van de school voor voortgezet
tewoon lager onderwys, die het di-
actisch verantwoord leerplan volgt
van het paedagogisch centrum van ae
N.O.V.
Dit paed. centr. staat onder leiding
Kennecott
Republic Steel
U.S. Steel
North American Cy.
Midcontinental
Shell Union
Tide Water
4814
37%
21%
19%
58%
70%
21%
De iets betere stemming die Woensdag
reeds duidelijk te bespeuren was, is gis
teren volkomen gehandhaafd. Dit geldt in
de eerste plaats voor de cultuurafdeling.
Deli was goed gevraagd en passeerde ge
makkelijk de pariprijs. De overige cultu
res eveneens iets beter, waarbij vooral de
suikerwaarden verder aantrokken.
De scheepvaartafdel.ng kon ook niet
met de markt meekomen. Het indexcijfer
van de vrachtenmarkt is met ruim 2 pun
ten gedaald. De scheepvaartpapieren wa
ren dan ook een kleinigheid lager, al ble
ven de verschillen gering.
van de heer F. Evers, die zegt, dat
voor 95 van de leerlingen ae keu
ze aan het eind van het 6e leerjaar
tè vróeg is gebleken, dus deze 95
behoort naar het V.G.L.O. te gaan.
Op deze V.G.L.O.-school is de deter
minering primair. Dit gebeurt er zo
zorgvuldig mogelyk. By het determi
neren wordt gelet op
1. theoretische intelligentie;
2. practische intelligentie;
3. karakterologie.
Het doel is het kind te brengen
op de juiste plaats in de maatschap
pij d.w.z. op de plaats, waar het best
zyn dienstbaarheid aan de gemeen
schap tot uiting komt. Er wordt
dus getracht inzicht te krijgen in de
aard van het kind. De opvoeder moet
het kind leren kennen en gegevens
vinden betreffende intellect, hand
vaardigheid, karakter, sociale ver
houdingen, wensen van de ouders en
beroepswensen van het kind.
De V.G.L.O. is dus geen schoolty
pe als bv. UX.O., Huishoudschool of
Technische school, maar een school
type, waar de kinderen door daartoe
speciaal opgeleid personeel, zodanig
geobserveerd worden wat betreft in
telligentie, karakter, e.d., dat men
aan het eind van het jaar een ge
fundeerd oordeel kan geven over de
geschiktheid van de candidaatjes
voor de verdere studierichting.
Een jongen met een hoge practische
intelligentie en lage theoretische in
telligentie zal geschikt zyn voor de
ambachtsschool; een jongen met een
hoge intellectuéle intelligentie, maar
met een slechte opmerkzaamheid en
geringe belangstelling zal zeker niet
het advies krijgen om naar de H.B.S.
te gaan. Het spreekt vanzelf, dat de
leerkrachten aan een school voor V.
G. L. O. ééndrachtig zullen moeten
samenwerken om tot een goed re
sultaat te komen; zy moeten met
recht één team vormen.
Wat het onttrekken van de eind
examens aan de school zelf betreft
en in de plaats van het „jus promo
vendi" het aloude Staatsexamen in
ere te herstellen, daarover, M. d. R.,
wilden wy U liever geen advies ge
ven. Wy danken U zeer voor de
opname van ons artikel.
Het personeel der openbare
V.G-L.O.-schooI,
Veerse Bolwerk 1, Middelburg.
HOOG EN LAAG WATER
18 Juli
Vlissingen
Temeuzen
Hansweert
Zierikzee
Wemeldinge
6.23
6.47
7.22
7.43
7.58
U.+N.A.P. U.+N.A.P.
1.76
1.94
2.07
1.40
1.63
18.35
19.02
19.27
19.51
20.13
1.56
1.76
1.87
1.16
1.39
U.N.A.P.
0.09 2.03
0.42
1.21
1.08
1.15
2.23
2.40
1.73
U.—N.AJ».
12.10 1.57
12.42
13.21
13.28
13.28
1.78
1.92
1.29
1.47
23. Bevend stapte de Maat
in de sloep om naar het zee-
roverss hip te roeien
„Wees toch niet zo bang.
Wont!" riep Kappie, „zolang
de Zeewolf denkt, dat jij de
zoon van Swarte Daen bent,
cal hij je heus niets doen!"
„Maar", piepte de Maat.
,als hij mij dat geld nu eens
niet terug wil geven, wat
moet ik dan doen?"
„Dan", zei Kappie, „moet
|e stiekum in zijn hut slui
pen en proberen het geld
terug te nemen".
De Maat verbleekte. „Dat
lukt me nooit!" gilde hij.
..hij zal me betrappen en
dan
„Tja", zei Kappie, naden
kend, „ik ben ook bang, dat
zoiets te veel van je ge
vraagd is. Weet je wat? Ik
ga met je mee, dan zullen
we het samen zien -p te
knappen". En meteen stapte
ook hij in de sloep. Opge
lucht dat Kappie meeging,
wilde de Maat de riemen
grijpen, maar Kappie weerhield hem. „Nee", zei hij,
„ik zal roeien; we moeten de Zeewolf in de waan
laten, dat jij onze roverhoofdman bent. Jij moet mij
dus bevelen geven. Speel de rol van een ruwe zee
rover, schreeuw en schelt tegen me, dan doe ik net
of ik bang voor je ben".
Toen het tot de Maat doordrong, dat hij Kappie
nu eens kon bevelen, vond hij eigenlijk zijn rol van
roverhoofdman nog zo kwaad niet. Hij greep het
roer en riep: „Aan de riemen, klont! Roeien en niet
lepelen I!" Kappie moest even slikken. „Ahum", z
hij, „dat klonk wel goed, maar je hoef nog niet
beginnen, voor we bij het zeeroversschip zijn!"
Heden overleed plotse
ling, onze geliefde Zus
ter, Behuwd-zuster en
Tante
CORNELIA
VERMEULEN,
Wed. van D. NOUSE,
in de ouderdom van 67
jaar.
Uit aller naam:
Fam. VERMEULEN.
Wolfaartsdyk.
Middelburg,
15 Juli 1953.
Wilhelminastraat 13.
Heden overleed, onze
geliefde Moeder, Be
huwd-, Groot- en Over
grootmoeder,
JANNA VERSTELLE,
geb. DINGEMANSEN,
in de ouderdom van 81
jaar.
Uit aller naam,
J. VERSTELLE.
Wolfaartsdyk,
15 Juli 1953.
TE KOOP een
woon- en winkelhuis,
voor alle doeleinden ge
schikt. Te bevragen; Wed. J.
M. HARINGMAN, Colyns-
plaat.
TE KOOP
EIKENHOUTEN BOEREN
LOUIS SEIZE BUREAU,
uiterste prijs 250.
Te bezichtigen des morgens
tussen 9 en I f. uur.
J. GÖTZEN,
Badhuisstraat 93, Vlissingen
Grossierdery in levensmid
delen te Vlissingen vraagt
voor spoedige indiensttre
ding,
MAGAZIJN
BEDIENDE,
leeftyd 1825 jaar.
Aanmelden, Vrijdagavond
tussen 8 en 9 uur. Adres: A.
M. KOOLWIJK, Schelde-
straat 82, Vlissingen.
PIJPEN
met plastic
mondstuk
Onverslijtbaar.
Prijs 9.50
WeKa,
Vlissingen, Tel. 2840.
d.
Deze 3 letters vormen een
bekende klank in Zee
land Zij betekenen: snel
Ie berichtgeving, be
trouwbaarheid, actualiteit
grote lezerskring, ruim
spreidingsgebied en zeer
grote publiciteitswaarde
■■■MaKS:
m.
In 6 smaken
Uitsluitend verkrijgbaar
in de gespecialiceerde
drankzaken
aag Uw leverancier -ƒ7
inken van:
DOIJER VAN DEVENTER
ZWOLLE
DISTILLEERDER!» - LIKEURSTOKÊRIJ - VRUCHTENWIJN- EN LIMONADESIROOPFABRIEK
Rozetta
een tervles uit de
fraaie PAS-A AN
serie, leder onder
deel afzonderlijk
verkrijgbaar.
grote sortering heeft:
gyl. - Middelburg Lange Delft
Géscnenkenhuis
'Uw PAS-A'AN lèvefSncier
Vóór U met vacantie gaat
nog eerst even
Uw inkopen doen voor het
Nieuwe Schoolseizoen.
AGENDA'S - CAHIERS - PASSERDOZEN -
TEKENBORDEN - SCHETSBOEKEN ENZ. ENZ.
MIDDELBURG, Kr. Weele 1
(naast 't Schuttershof)
MODEL: CHARLOTTE
van onze showroom
met de bekende
waar de kleine Prins
heerlijk in gereden wordt.
Geen schok of stootje
voelen zy meer.
Goede service.
LANGE VTELE 62, MIDDELBURG.
20 MODELLEN. MAAK UW KEUS MOEDER.
LEVERT DE DROGISTERIJ
In het Huis met de Roode Pilaren, Middelburg
Citroenzuur en Limonade Essences
in vele smaken zoals:
CITROEN
SINAASAPPEL
ANANAS
FRAMBOZEN
AARDBEIEN
KERSEN
GRENADINE
MANDARIJN
a'v ?znkkez