Dagelijks programma van de „Pel"
en zijn staf
Wout je tuimelde van tweede naar
zeventiende plaats
KONINGIN EN PRINS NAAR
DE K.M.A. TE BREDA
4
PROVIN Cl ALE ZEEUWSE COURANT
WOENSDAG 15 JULI 1953
VEEL SLAPEN EN GOED ETEN
Nolten heeft nu bewezen meer te
kunnen dan alleen maar klimmen
PAU. Do Nederlandse successen zyn verrassend, maar volkomen ver
diend. De renners hebben er inderdaad voor gereden. Maar laat men in de
roes van elke zege niet vergeten, dat de grondslag van dit alles was en nog
is: teamgeest. Aldns schryft een speciale verslaggever in „Het Binnenhof".
De samenwerking in de Nederlandse équipe, is, onder leiding van Pelle-
naars, voortreffelijk. Wellicht treedt hy wat dictatoriaal op, maar dit ia
begrijpelijk en aanvaardbaar, als men bedenkt, hoeveel zorgen de „Pel" aan
zijn hoofd heeft. En waarom de renners, de soigneurs, de mecaniciens ge
hoorzamen enzonder morren? Omdat zij gezien hebben dat alleen een
prima teamgeest resultaten kan opleveren en omdat zjj weten, dat hun
leider een grote deskundige is, het goed met hen voor heeft en geen extra
inspanning hem te veel is als dat ten goede kan komen aan deze of gene
renner.
mecaniciens zijn elke dag het
t op De fietsen zijn de vorige
a\ reeds in orde gebracht, maar
de volgende morgen wordt er ae laat
ste hand aan gelegd. Dan komen de
soigneurs Sonnet en Thomas in actie.
Zij zorgen voor de kleding der renners
en of de voorbereidingen voor het
uitgebreide ontbijt vlot verlopen.
Drie kwartier voor het ontbijt staan
de renners op. Zg krijgen meer dan
voldoende rust en slaap, Zg trekken
hun rennersplunje aan nadat zij zich
gewassen hebben en gemasseerd
zijn. Het ontbijt is inmiddels in ge
reedheid gebracht. Gewoonlijk is dat
ontbgt stevig, en de samenstelling is
afhankelijk van de zwaarte van de
rit en het aantal kilometers, dat die
dag moet worden afgelegd. Er is al
tijd iets warms bij.
Na het ontbijt maken de jongens
zich ldaar voor de start. Op een
groot plein komt men bij elkaar,
waar de jeeps van de technische lei
ders reeds zijn opgesteld en de bij
hen horende liaison-wagentjes. De
renners zijn verplicht op de presen
tielijst hun handtekening te plaat
sen. En op tijd, want de reglementen
zrjn in dit opzicht streng.
Het aantal ravitailleringen onder
weg is afhankelijk van de lengte
van de etapen. Gewoonlijk is er maar
een, maar in de marathon-etappe
van Nantes naar Bordeaux waren er
drie. De zakjes met etenswaar zijn
goed gevuld en sommigen klagen er
over, dat deze ravitailleringen zelfs
té goed verzorgd zijn.
In zijn witte jeep dirigeert Pelle-
naars de koers en zijn ploegmaats
staan de renners bij als zij banden-
of materiaalpech hebben. Soms laat
hij het werk aan Joossen over, die in
de meeste gevallen 4n het liaison-wa
gentje is gezeten. Als er één of twee
Nederlandse renners zijn gevlucht
gaat het liaison-wagentje er achter
aan om hen in noodgevallen bij te
staan. Dan verlaat Pellenaars zelf
het peloton om zijn mensen te assis
teren, maar ook dat is afhankelijk
van het verloop van de etappe. Zowel
in de jeep als in het liaison-wagen-
tje zit een lid van de internationale
jury bij alle ploegen werkt dit
systeem op dezelfde wijze met de
bedoeling, dat de reglementen wor
den gehandhaafd en vooral om toe
te zien, wat wel en niet is toege
staan.
Vroeg onder de wol.
Bij aankomst wacht de „Pel" tot
de laatste Nederlandse renner bin
nen is. De deelnemers zoeken zo snel
mogelijk hun hotel op;- zij hebben el
ke dag een kaartje bij zich, waarop
de naam van het hotel en de straat
staan vermeld. Een bad nemen, mas
sage, andere Weding en dan maar
wachten op de avondmaaltijd. En na
de maaltijd nog even napraten, een
ansichtkaart naar huis sturen en
dan naar bed. Acht uur, half negen
op zjjn laatst. Geen gedrentel door
de stad, geen winkels kijken, geen
Nederlandse zeelieden
weigerden pok-inenting
Achttien bemanningsleden van twee
Nederlandse kustvaartuigen, de „Ma
rie" (494 ton) en de „Equator" (493
ton) mogen him schepen, die in Mon
treal zijn aangekomen, niet verlaten,
omdat zij weigeren zich te laten Inen
ten tegen pokken.
De mannen verWaren een geval te
kennen van een zeeman, die na inen
ting was overleden. Slechts vijf be
manningsleden, die vroeger al eens
waren ingeënt tegen pokken, zullen
in Canada aan de wal mogen gaan.
De kapiteins van de schepen zijn be
boet. doch de „Marie" en de „Equator"
mogen wel de reis vervolgen naar de
Canadese meren, waar zij lading zul
len lossen.
Minister Luns kwam
ongelegen in Djakarta
De Nederlandse minister van buiten
landse zaken. Luns, verklaarde tegen
over de pers tijdens zijn verbluf te
New Delhi (India), dat zijn besprekin
gen in Australië over de samenwer-
Wng op technisch gebied in Nieuw-
Guinea geslaagd zijn. Hij legde er ech
ter de nadruk op, dat politieke of mi
litaire kwesties niet ter sprake zun
gekomen. j
Er is geen sprake van aldus ae
minister, „dat Nederland zal verzoe
ken om deelneming aan het Anzu»-
verdrag" (het verdrag tussen Austra
lië, Nieuw-Zeeland en de Verenigde
Staten) Hü voegde er nog aan toe,
dat de besprekingen betrekking had
den op de politiek, die ten aanzien
van de Papoea's gevoerd zou moeten
worden en over de economische sa
menwerking tussen Australië en Ne-
deinzakè zijn verblijf te Djakarta zei-
de de minister, dat zijn besprekingen
met Moekarta zeer aangenaam en ook
nuttig waren. Maar wij zullen de vor
ming van een nieuw Indonesisch ka
binet af moeten -achten om het be
sprokene te verwerkelijken, zo zei hij.
gesprekken met journalisten, belang,
stellenden of officials. De tijd, om te
rusten is gekomen, want er komen
nog meer etappes.
De mecaniciens zijn inmiddels in
de centrale garage aan het werk ge
togen om de fietsen schoon te ma
ken en na te kijken. Gommans is de
man, die voor de fietsen zorgt. Hij
doet dat met een nauwkeurigheid en
een deskundigheid, waar menver-
steld van staat. Als de renners aan
de start staan, gaan de soigneurs
Sonnet en Thomas met een auto
naar het eindpunt, waar zij het hotel
inspecteren, de kamerindeling ver
zorgen elke nacht is die anders
en het menu met de gérant bespre
ken. En als allen dan om half negen
naar bed zijn gegaan, steekt Pelle
naars een goede sigaar op, en de
soigneurs gaan eten want hun werk
is afgelopen. Deze organisatie loopt
elke dag met de regelmaat van een
klok.
De Pelaan het
woord.
En wat zegt de „Pel" zelf over de
behaalde successen. Wij vroegen
hem in Bordeaux of hij wel tevreden
was. En zie hier het antwoord.
„Tevreden? Dat is veel te zacht
gezegd. Ze hebben man voor man
meer gedaan, dan ik verwacht had.
Wagtmans is nooit zo goed geweest
in het begin van een ronde, Gerrit
Voortinj rijdt in topvorm, en zijn
broer Adri wordt een reuze coureur-
tje. Nou, en dan Wim van Est. Daar
wordt steeds op gelet. In het peloton
komt hg niet weg, want ze zitten
dadelijk aan z\jn wiel. Maar zijn
beurt komt ook nog wel.
En Jan Nolten? Ik ben biy als een
kind, dat hy die vlakke etappe ge
wonnen heeft, want nu komt er
meteen een eind aan dat fabeltje,
dat hij alleen maar klimmen kan.
In de rit van Bordeaux naar Pau
heeft hy, en dat wist ik van tevoren,
niets gedaan. Maar voor de bergen
reken ik op hem. Met Nolten kun
nen we dit jaar de Tour nog niet
winnen, maar over twee jaar, dan
spreken we elkaar nader!"
Gezagvoerder aangewezen
voor luchtrace
De „Vliegende Hollander" van de
K.L.M., die 8 October a.s. zal deel
nemen aan de zgn. „London-Christ-
church Air Race" zal onder com
mando staan van gezagvoerder H.
A. A. Kooper. Deze veelzijdige, vijf
en veertig jarige vliegtuigbestuurder
lste klas, geboren in Amsterdam en
wonende in Aerdenhout, behaalde
precies 25 jaar geleden zijn interna
tionale en militaire vliegbrevet.
Hg trad op 31 Maart 1930 in func
tie bij de K.L.M., in de dagen, dat
deze haar geregelde dienst opende
op de befaamd geworden route naar
het Verre Oosten.
Deze gezagvoerder is vele malen
luchtmillionnair. Hg heeft reeds
18.500 vlieguren (dit is plusminus
6.000.000 gevlogen kilometers) op
zijn naam staan. De gehele beman
ning zal, behalve gezagvoerder Koo
per, bestaan uit (nog aan te wijzen)
3 vliegers, 2 telegrafisten, 2 boord
werktuigkundigen, 2 stewards en 1
stewardess.
RONDE VAN FRANKRIJK 1953
ft JULI -ti'ETAPPE I6JULI-I3°ETAPPE
17 JULI -14° ETAPPE
Tijdens de tiende etappe van de Tour,
de eerste etappe door de Pyreneën, is
Hugo Koblet, een van de „azen" en
de hoop van Zwitserland in een grep
pel terecht gekomen. Hij brak bij dit
ongeval een sleutelbeen zodat hy van
verder rijden in de Ronde moest af
zien De ongelukkige Koblet op
de plaats van het ongeval, terwijl
zyn teamgenoot Huber hem bijstaat.
(Telefoto)
Nederlandse speelclnbs
in Baarle Hertog (Belg.)
Verrijzen als paddestoelen
De gemeente-secretaris van Baarle-
Hertog (België) heeft vorige week be
slag laten l.ggen op het speelmateriaal
van de Cercle-privé „Arcadia" aldaar
Dit in verband met een geschil over
betaling van de gemeentelijke verma
kelijkheidsbelasting.
Toen „Arcadia" een openbare speel-
gelegenheid was, telde zij 7000 leden.
Met de gemeente Baarle-Hertog werd
toen, zo vernemen wij. overeengeko
men, dat voor 1952 een bedrag van
60.000 frank belasting zou worden be
taald en 240 000 frank over 1953.
Het vorige jaar liet de procureur des
Konings van Turnhout beslag leggen
op materiaal en speelgelden in „Ar
cadia". De Belgische rechter, die moet
beslissen of „Arcadia" al of niet een
privé karakter draagt, heeft nog steeds
geen uitspraak gedaan.
Intussen was „Arcadia" weer opge
richt, nu als Cercle-privé hetgeen mee
brengt, dat er hoogstens 300 leden kun
nen zijn. De club stelt zich op het
standpunt dat zij nu niet langer ge
bonden is aan de afspraken met de ge
meente betreffende de 60.000 en 240.000
frank. Zij wil van de vijf gulden con
tributie, die elk lid van „Arcadia"
per kwartaal betaalt, er vier afstaan
aan de gemeente, dus in totaal 1200
gulden per kwartaal.
Er zijn reeds twee andere clubs in
Baarle-Hertog en de oprichting van
een vierde en een vijfde wordt voor
bereid.
„Arcadia" heeft verzet aangetekend
tegen de beslagneming.
Brabantse staten willen spoed
bij ramoschade-regeling
Bg de besprekingen over de provin
ciale rekening hebben de provinciale
staten van Noord-Brabant op de Dins
dag te 's Hertogenbosch gehouden
eerste gewone zitting van dit jaar het
ontwerp van wet op de regeling der
rampschade nog eens ter sprake ge
bracht.
Aangenomen werd een motie, waar
in de Brabantse Staten aandrang uit
oefenen op de Staten-Generaal om
spoed te betrachten bg de behandeling
van het wetsontwerp op de rampscha
deregeling, om vorm te geven aan een
vergoeding van alle te becijferen scha
de én een regeling te treffen voor ver
goeding van immateriële schade, wel
ke met de verkregen cijfers thans
reeds te bepalen is. De motie werd
met algemene stemmen aanvaard. Een
soortgelijke motie werd in Mei j.l. ook
door de provinciale staten van Zee
land aanvaard.
Toestand koos Vorrink
is ernstig
De toestand van de heer J. J. Vor
rink, voorzitter van de Partg van de
Arbeid en lid van de Tweede Kamer,
is ernstig, aldus de N.R.Crt.
De heer Vorrink was ongeveer een
maand geleden door een beroerte ge
troffen. Aanvankelijk luidden de be
richten over zijn herstel bevredigend,
maar sedert Zondag j.l. gaat de toe
stand achteruit.
WIELERKARAVAAN DOOR DE WOLKEN
Strijdlustige Robic ontnam Schaer
de gele trui
Wat iedereen gevreesd heeft la gebeurd. De Tourmalet, de Aspin en de
Peyreeounle hebben VVoutje Wagtmans klein gekregen. Onze dappere
landgenoot heeft zyn fraaie tweede plaats in het algemeen klassement
niet kunnen behouden. Hij kwam ln deze elfde etappe van Cauterets naar
Luchon als 76e en laatste Nederlander binnen en tuimelde daardoor niet
minder dan 15 plaatsen omlaag. Roks, Van Est en Adri Voorting daalden
in het algemeen klassement eveneens; ook zij hebben zich niet kunnen
meten met de grote klimmers. Jan Nolten kon dat wel. Hy kwam als eer
ste Nederlander binnen (21e en steeg van de 47e naar de 37e plaats. Ook
Suykerbuyk, Van Breenen en Gerrit Voorting klommen iets op en dat wa
ren ook de enige lichtpuntjes in deze voor de Nederlanders niet byster ge
lukkige rit. Voor de Fransen was het een goede dag en speciaal voor de
kleine Robic, die als eerste te Luchon arriveerde en Schaer de gele trui
Het was bekend, dat Robic een di-
rechte aanval zou doen op Schaer,
een aanval die voor de Fransman
succesvol eindigde dank zij zijn enor
me vechtlust en verbetenheid. De
Luxemburger Goldschmidt begon al
spoedig met een uitlooppoging, maar
hij had teveel van zijn krachten ge
vergd en werd ingelopen door Miran-
do, Schaei en Lorono. Toen zette
Robic 'n aanval in en slaagde er in
de leiding van Mirando over te ne
men. Nadat deze kopgroep de wol
ken was ingereden, voegde Le Guilly
zich nog bij dit gezelschap. Deze
vocht met Robic een verbeten sprint
uit op depasovergang van de Tour
malet, welke gewonnen werd door
Robic, die meteen het dal instoof,
gevolg door Bauvin, Schaer, Lorono,
Mirando en nog een paar anderen.
De eerste Nederlander die doorkwam
was Nolten met 5.20 achterstand op
Robic. Hein van Breenen passeerde
met vertrokken gezicht en dacht al
over opgeven.
Aangemoedigd door een groepje
Nederlanders hield hij echter vol,
stormde als een duivel de Toumalet
af en wist zijn positie aanmerkelijk
teverbeteren. Tgdens deze afdaling
kregen vele renners grote achter
stand, gehandicapt als zij waren door
de mistflarden, spiegelgladde wegge
deelten en fijne motregen. Anderen
zoals Magni, Bartali, Schaer en Robic
stortten zich met aan roekeloosheid
grenzende durf omlaag.
Na de 2115 meter hoge Tourmalet
doemde de Aspin op en nog voor deze
1500 meter hoge col kreeg Wagt
mans een lekke band, die hg zelf
moest repareren, omdat er geen hulp
in de buurt was. Kostbare minuten
gingen verloren. In de vallei van St.
Marie was de mist verdwenen, maar
nauwelijks begon de klim of men zat
weer in de watten. De Nederlanders
zaten toen verspreid en vormden met
anderen kleine groepjes. Aan de kop
ging de strijd in alle hevigheid ver
der. Weer was Robic eerste op de
overgang van d© Aspin met 1 min.
28 sec. voorsprong op Schaer. Daar
na volgden Bobet, Lorono, Lauredi en
Huber. Op dat moment was Schaer
nog steeds in het bezit van de gele
trui. Het duel werd pas beslist op
de derde pashoogte, de sombere Pey-
resourde, waar de Zwitser materiaal
pech kreeg. Ook hier ging Robic, toe
gejuicht door enkele duizenden
enthousiasten als eerste over de top.
Toen ging het in dolle vaart naar be
neden, naar Luchon, waar Robic
dank zg de minuut bonificatie de ge
le trui wachtte. Op 10 minuten 2 sec.
volgdè de eerste Nederlander Nolten,
die jammer genoeg op de Peyresour-
de een lekke band kreeg, die hg
evenals Wagtmans met behulp van
zijn tanden moest verwisselen. Gerrit
Voorting werd 26e dank zij de goede
verdeling van zijn krachten. Van
Breenen 27e. De anderen kwamen ver
achteraan, maar kwamen toch nog
beter uit de bus dan de Belgen, die
blijkbaar-in deze Tour niets in de
melk hebben te brokkelen.
De Italiaan Magni en Dupont van
de Franse Zuid West ploeg liepen
beiden 30 seconden straf op en zg
kregen voorts een boete van 2500
francs omdat zowel Magni als Du
pont voedsel hadden aangenomen bui
ten de ravitailleringspost. Bares van
de Franse Zuidoostploeg is na het
sluiten van de contróle te Luchon
aangekomen. De Belg Van der Stockt
en Telotte van He de France hebben
de strijd opgegeven.
De uitslag van de 11e etappe luidt:
1. Robic, Frankrijk-West. 3.50.00; 2. Bo
bet. Frankrijk. 3.51.33; 3. Bauvin. Frank
rijk Noord-Oost Centrum, 3.51.35; 4.
Schaer, Zwitserland, 3.54.54; 5. Lauredi,
Frankrijk, 3.55.39; 0. Bartali, Italië, 3.55.48;
7. Ernzer, Luxemburg; 8. Astrua, Italië;
9. Iturbat, Spanje; 10. Rolland, Frankrijk;
11. Van Genechten, België; 12. Huber.
Zwitserland; 13. Close, België, allen ln
dezelfde tijd als Bartali; 14. Mirando.
Frankrijk Zuid-Oost, 3.50.58; 15. Geminl-
ani. Frankrijk: 21. Nolten, Nederland.
4.00.4; 26. r:errit Voorting. Nederland.
4.01.35; 27. v. Breenen. Nederland, 4.01.37;
37. Magni, Italië, z.t.; 46. Suykerbuyk.
Nederland, 4.04.17; 50. Roks, Nederland,
4.05.56; 51. Van Ést, Nederland, 4.05.57;
62. Adri Voorting, Nederland, 4.08.37; 76.
Wagtmans, Nederland, *.12.27.
Het algemeen klassement luidt:
1. Robic. Frankrijk West, 61.19.06; 2.
Schaer, Zwitserland, 61.19.24 op 18 sec..
3. Bauvin, Frankrijk Noord-Oc st Centrum.
61.20.56 op 1.50; 4. Astrua. Italië, 61 26.18
op 7.12; 5. Bobet, Frankrijk, 61.28.18 op
VIERING 125-JARIG BESTAAN
Inspectie cadettenbataljon
Woensdag 22 Juli om 14 uur zullen
H.M. de Koningin en Z.K.H. Prins
Bernhard een bezoek brengen aan de
Konlnkiyke Militaire Academie. Na
aankoms^ zullen de Koningin en de
Prins zich onmiddellijk naar het para-
develd van de Academie begeven,
waar zg het cadettenbataljon zullen
inspecteren. De cadetten zullen ge
kleed zijn in ceremonieel uniform, dat
wil zeggen in zwarte tuniek met blau
we broek.
De op de K.M.A. gedetacheerde ca
detten van het Indonesische leger zul
len verschijnen in witte uniform. Na
de Inspectie volgt een défilé. Een en
ander zal worden opgeluisterd door
de drumband van het cadettenbatal
jon. Daarna zullen in de receptiezaal
van de K.M.A. enkele groepen aan het
koninklijk paar worden voorgesteld,
waaronder docenten, officieren, onder
officieren en burgerpersoneel.
Via de eetzaal zullen de Koningin en
de Prins zich naar de cantlne van de
cadetten begeven, waar een groot deel
van het corps aanwezig zal zijn. Ver
volgens wordt de grote bibliotheek be
zichtigd. waarna de cadeaux zullen
worden getoond, die de K.M.A. ter ge-
Banken zitten ruim
in hun geld
Een van de meest, in het oog vallen
de kenmerken van de jongste week
staat der Nederlandse Bank, die een
goud. en deviezenvoorraad van ruim
4 milliard vermeldt, is wel de sterke
styglng van liet tegoed der banken.
Deze zagen hun saldo met niet minder
dan f 130 mlllloen aangroeien tot
f 310,8 mlllioen. Voor zover bekend is
dit exorbitant hoge bedrag nog nooit
ln de boeken van de banken aangetrof
fen.
Zaiss weer naar Nederland
Op 22, 23 en 24 Juli zal de Duitse
evangelist Hermann Zaiss diensten
leiden in de Sint Bavo op de Grote
Markt te Haarlem. Zaiss, die ver
klaart een speciale opdracht te heb
ben om de godsdienstige opleving in
Nederland te bevorderen, zal een
tournee door Nederland maken.
Tientallen plaatsen zullen worden
bezocht. H(j verblyft thans in Dene
marken, na een tournee door Zwit
serland te hebben gemaakt,
Russische hulp aan
Oost-Duitsland
Het Oostduitse persbureau A.D.N.
meldt, dat in het tydvak van 1 tot 14
Juli byna 3000 wagons „levensmidde
len van zeer goede kwaliteit" uit de
Sowjet-Unie in Frankfort a/d Oder
aangekomen zgn. Zij zijn bestemd
voor de bevolking van Oost-Duisland.
De zending wordt door A.D.N. „een
bewgs van de oprechtheid" voor de
woorden van Molotof, de Sowjet-Rus-
sische minister van buitenlandse za
ken, genoemd, die zeide, dat de Russi
sche regering de bevolking van Oost-
Duitsland de levensmiddelen waar
aan behoefte bestaat zou verstrekken,
alsmede andere hulp zou verlenen.
912; 6. Close, België. 01.29.46 op 10.40; 7.
Mahe. Frankrijk West, 61.31.00 op 11.54;
8. Lauredi, Frankrijk, 61.32.00 op 12.54; 9.
Ernzer, Luxemburg, 61.32.18 op 13.12; 10
Rolland. Frankrijk, 61.32.54 op 13.48; 11.
Anzile, Frankrijk Noord-Oost Centrum.
61.33.23; 12. Bartali. Italië. 61.33.36; 13.
Geminiani. Frankrijk, 61.33.50; 14. Miran
do, Frankrijk Zuid-Oost, 61.39.09; 15. Van
Genechten, België, 61.39.43; 16. Roks, Ne
derland, 61.40.10 op 21.04; 17. Wagtmans
Nederland. 61.40.37 op 21.31; 18. Magni.
Italië. 61.40.44; 19. RosseUo, Italië, 61.41.38:
20. Van Est. Nederland, il.41.S8 op 22.53,
21. Gerrit Voorting, Nederland, 61.42.05
op 22.59; 29. Van Breenen, Nederland.
61.50.05 op 30.59; 37. Nolten, Nederland.
61.57.47 op 38.41; 44. Suykerbuyk, Neder
land, 62.03.12 op 44.00; 58. Adri Voorting.
Nederland, 62.11.14 op 52.08.
Het algemeen ploegenklassement luidt:
1. Frankrijk Noord-Oost Centr., 183.43.16:
2. Frankrijk Nationaal 183.57.12; 3. Frank
rijk West 183.58.08; 4. Nederland 184.1125
op 28.09; 5. Italië 184.17.49: 6. België
184,18.13; 7. lie de France 184.47.10; 8.
Zwitserland 184 51.02; 9. Spanje 185.01.35
IJ. Frankrijk Zuid-Oost (85.13.40; 11. Lu
xemburg 185.19.26; 12. Frankrijk Zuid-
West 185.48.46.
legenheid van bet 125-jarig bestaan
zijn aangeboden. In de kamer van de
senaat zal de senaat van het korps
aan H.M. en de Prins worden voorge
steld. Hierna wordt een bezoek ge
bracht aan de heldengalerg, waar de
prins de instrumentenkast zal onthul
len van de drumband der cadetten. De
ze band draagt de naam van Z.K.H.
Leden van de drumband zullen by de
ze onthulling aanwezig zgn. In de re
ceptiezaal worden tenslotte verver
singen aangeboden. Het bezoek ein
digt om ongeveer kwart over drie.
Herziening overheids-
pensioenen overwogen
Op vragen van het Tweede Kamer
lid Beernink over verbetering van de
salarissen van het overheidspersoneel,
het z.g. classifiestievraagötuk en ver
hoging van pensioenen heeft de heer
Beel, minister van binnenlandse za
ken. schriftelgk het volgende geant
woord
Een met eerst bedoelde maatregelen
samenhangend ontwerp van wet tot
wijziging van de rijksbegroting 1953
is inmiddels bg de Tweede Kamer in
gediend. In dit stadium moge worden
volstaan met een verwgzing naar dat
wetsontwerp.
Aannemend, dat de afgevaardigde
met het z.g. classificatievraagstuk be
doelt het vraagstuk der gemeente
classificatie kan worden medegedeeld,
dat het kabinet zich dienaangaande
heeft beraden en zgn standpunt ten
aanzien van de hoofdiynen van het te
dezen te volgen beleid ln algemene zin
heeft bepaald.
Het is te verwachten, dat de uitwer
king hiervan ten aanzien van het over
heidspersoneel thans binnen afzienba
re tgd aan de centrale commissie voor
georganiseerd overleg in ambtenaren
zaken zal kunnen worden voorgelegd.
Een voorontwerp van wet tot wijzi
ging van de pensioenwet 1922, de pen
sioenwet voor de spoorwegambtena
ren en een aantal militaire pensioen
wetten, welk ontwerp o.m, inhoudt een
voorstel tot verhoging van de maxima
der pensioenen, alsmede een tgdelgke
aanvulling van het invaliditeitspensi
oen, is inmiddels toegezonden aan de
voorzitter van de centrale commissie
voor georganiseerd overleg in ambte
narenzaken.
Kwitantiezegel blijft f 0.15
Uit de mededeling, dat het tarief
van de P.T.T. voor net incasseren van
kwitanties, is verhoogd, hebben velen
opgemaakt, dat het kwitantiezegel
van f 0.15 gebracht is op f 0.25. Deze
opvatting is echter onjuist.
Het zegelrecht voor kwitanties en
bewyzen van betaling, betrekking
hebbende op bedragen van meer dan
f 20.— blijft f 0.15.
EEN BOEK OVER*
DE HOGE VELUWE.
„Tussen hei en dennegroen" van
A. B. Wigman is een nieuw boek
van Wigman over het terrein, dat hij
door en door kent en dat zo na aan
zijn hart ligt: De Hoge Veluwe. Het
natuurreservaat, waar nog dieren
worden bespied, die men elders
hoogst zelden te zien krygt. 't Is
steeds een genot Wigman's geculti
veerde jagerstaal te lezen, te meer
omdat men zich daarbtt geen gedood,
maar springlevend wild moet voor
stellen ên we aanvoelen, dat de be
schreven tafereeltjes niet op „jagers
latijn" behoeven te worden onder
zocht. In Wigman's boeken wemelt
het van vossen, dassen, marters, wil
de zwynen, korhoenders, zeearenden,
zwarte spechten, herten, reeën, moef
lons, enz. enz. Daar is iets bqzonders
over te vertellen en dat ls Wigman
toevertrouwd. Fraaie foto's, vaak
een hele pagina vullend en een ge
kleurde titelplaat geven aan dit boek
dat ook typografisch goed is ver
zorgd, speciaal duidelijk van letter,
een voornaam cachet. Enkele herha
lingen van byzonderheden (zie zwar
te specht en everzwijnen) had de
schrijver beter kunnen vermijden.
We nemen ze echter ffraag op de
koop toe. (Ultg Gebr. Zomers en
Keuning, Wageningen.)