Dagelijks programma van de „Pel" en zijn staf Wout je tuimelde van tweede naar zeventiende plaats KONINGIN EN PRINS NAAR DE K.M.A. TE BREDA 4 PROVIN Cl ALE ZEEUWSE COURANT WOENSDAG 15 JULI 1953 VEEL SLAPEN EN GOED ETEN Nolten heeft nu bewezen meer te kunnen dan alleen maar klimmen PAU. Do Nederlandse successen zyn verrassend, maar volkomen ver diend. De renners hebben er inderdaad voor gereden. Maar laat men in de roes van elke zege niet vergeten, dat de grondslag van dit alles was en nog is: teamgeest. Aldns schryft een speciale verslaggever in „Het Binnenhof". De samenwerking in de Nederlandse équipe, is, onder leiding van Pelle- naars, voortreffelijk. Wellicht treedt hy wat dictatoriaal op, maar dit ia begrijpelijk en aanvaardbaar, als men bedenkt, hoeveel zorgen de „Pel" aan zijn hoofd heeft. En waarom de renners, de soigneurs, de mecaniciens ge hoorzamen enzonder morren? Omdat zij gezien hebben dat alleen een prima teamgeest resultaten kan opleveren en omdat zjj weten, dat hun leider een grote deskundige is, het goed met hen voor heeft en geen extra inspanning hem te veel is als dat ten goede kan komen aan deze of gene renner. mecaniciens zijn elke dag het t op De fietsen zijn de vorige a\ reeds in orde gebracht, maar de volgende morgen wordt er ae laat ste hand aan gelegd. Dan komen de soigneurs Sonnet en Thomas in actie. Zij zorgen voor de kleding der renners en of de voorbereidingen voor het uitgebreide ontbijt vlot verlopen. Drie kwartier voor het ontbijt staan de renners op. Zg krijgen meer dan voldoende rust en slaap, Zg trekken hun rennersplunje aan nadat zij zich gewassen hebben en gemasseerd zijn. Het ontbijt is inmiddels in ge reedheid gebracht. Gewoonlijk is dat ontbgt stevig, en de samenstelling is afhankelijk van de zwaarte van de rit en het aantal kilometers, dat die dag moet worden afgelegd. Er is al tijd iets warms bij. Na het ontbijt maken de jongens zich ldaar voor de start. Op een groot plein komt men bij elkaar, waar de jeeps van de technische lei ders reeds zijn opgesteld en de bij hen horende liaison-wagentjes. De renners zijn verplicht op de presen tielijst hun handtekening te plaat sen. En op tijd, want de reglementen zrjn in dit opzicht streng. Het aantal ravitailleringen onder weg is afhankelijk van de lengte van de etapen. Gewoonlijk is er maar een, maar in de marathon-etappe van Nantes naar Bordeaux waren er drie. De zakjes met etenswaar zijn goed gevuld en sommigen klagen er over, dat deze ravitailleringen zelfs té goed verzorgd zijn. In zijn witte jeep dirigeert Pelle- naars de koers en zijn ploegmaats staan de renners bij als zij banden- of materiaalpech hebben. Soms laat hij het werk aan Joossen over, die in de meeste gevallen 4n het liaison-wa gentje is gezeten. Als er één of twee Nederlandse renners zijn gevlucht gaat het liaison-wagentje er achter aan om hen in noodgevallen bij te staan. Dan verlaat Pellenaars zelf het peloton om zijn mensen te assis teren, maar ook dat is afhankelijk van het verloop van de etappe. Zowel in de jeep als in het liaison-wagen- tje zit een lid van de internationale jury bij alle ploegen werkt dit systeem op dezelfde wijze met de bedoeling, dat de reglementen wor den gehandhaafd en vooral om toe te zien, wat wel en niet is toege staan. Vroeg onder de wol. Bij aankomst wacht de „Pel" tot de laatste Nederlandse renner bin nen is. De deelnemers zoeken zo snel mogelijk hun hotel op;- zij hebben el ke dag een kaartje bij zich, waarop de naam van het hotel en de straat staan vermeld. Een bad nemen, mas sage, andere Weding en dan maar wachten op de avondmaaltijd. En na de maaltijd nog even napraten, een ansichtkaart naar huis sturen en dan naar bed. Acht uur, half negen op zjjn laatst. Geen gedrentel door de stad, geen winkels kijken, geen Nederlandse zeelieden weigerden pok-inenting Achttien bemanningsleden van twee Nederlandse kustvaartuigen, de „Ma rie" (494 ton) en de „Equator" (493 ton) mogen him schepen, die in Mon treal zijn aangekomen, niet verlaten, omdat zij weigeren zich te laten Inen ten tegen pokken. De mannen verWaren een geval te kennen van een zeeman, die na inen ting was overleden. Slechts vijf be manningsleden, die vroeger al eens waren ingeënt tegen pokken, zullen in Canada aan de wal mogen gaan. De kapiteins van de schepen zijn be boet. doch de „Marie" en de „Equator" mogen wel de reis vervolgen naar de Canadese meren, waar zij lading zul len lossen. Minister Luns kwam ongelegen in Djakarta De Nederlandse minister van buiten landse zaken. Luns, verklaarde tegen over de pers tijdens zijn verbluf te New Delhi (India), dat zijn besprekin gen in Australië over de samenwer- Wng op technisch gebied in Nieuw- Guinea geslaagd zijn. Hij legde er ech ter de nadruk op, dat politieke of mi litaire kwesties niet ter sprake zun gekomen. j Er is geen sprake van aldus ae minister, „dat Nederland zal verzoe ken om deelneming aan het Anzu»- verdrag" (het verdrag tussen Austra lië, Nieuw-Zeeland en de Verenigde Staten) Hü voegde er nog aan toe, dat de besprekingen betrekking had den op de politiek, die ten aanzien van de Papoea's gevoerd zou moeten worden en over de economische sa menwerking tussen Australië en Ne- deinzakè zijn verblijf te Djakarta zei- de de minister, dat zijn besprekingen met Moekarta zeer aangenaam en ook nuttig waren. Maar wij zullen de vor ming van een nieuw Indonesisch ka binet af moeten -achten om het be sprokene te verwerkelijken, zo zei hij. gesprekken met journalisten, belang, stellenden of officials. De tijd, om te rusten is gekomen, want er komen nog meer etappes. De mecaniciens zijn inmiddels in de centrale garage aan het werk ge togen om de fietsen schoon te ma ken en na te kijken. Gommans is de man, die voor de fietsen zorgt. Hij doet dat met een nauwkeurigheid en een deskundigheid, waar menver- steld van staat. Als de renners aan de start staan, gaan de soigneurs Sonnet en Thomas met een auto naar het eindpunt, waar zij het hotel inspecteren, de kamerindeling ver zorgen elke nacht is die anders en het menu met de gérant bespre ken. En als allen dan om half negen naar bed zijn gegaan, steekt Pelle naars een goede sigaar op, en de soigneurs gaan eten want hun werk is afgelopen. Deze organisatie loopt elke dag met de regelmaat van een klok. De Pelaan het woord. En wat zegt de „Pel" zelf over de behaalde successen. Wij vroegen hem in Bordeaux of hij wel tevreden was. En zie hier het antwoord. „Tevreden? Dat is veel te zacht gezegd. Ze hebben man voor man meer gedaan, dan ik verwacht had. Wagtmans is nooit zo goed geweest in het begin van een ronde, Gerrit Voortinj rijdt in topvorm, en zijn broer Adri wordt een reuze coureur- tje. Nou, en dan Wim van Est. Daar wordt steeds op gelet. In het peloton komt hg niet weg, want ze zitten dadelijk aan z\jn wiel. Maar zijn beurt komt ook nog wel. En Jan Nolten? Ik ben biy als een kind, dat hy die vlakke etappe ge wonnen heeft, want nu komt er meteen een eind aan dat fabeltje, dat hij alleen maar klimmen kan. In de rit van Bordeaux naar Pau heeft hy, en dat wist ik van tevoren, niets gedaan. Maar voor de bergen reken ik op hem. Met Nolten kun nen we dit jaar de Tour nog niet winnen, maar over twee jaar, dan spreken we elkaar nader!" Gezagvoerder aangewezen voor luchtrace De „Vliegende Hollander" van de K.L.M., die 8 October a.s. zal deel nemen aan de zgn. „London-Christ- church Air Race" zal onder com mando staan van gezagvoerder H. A. A. Kooper. Deze veelzijdige, vijf en veertig jarige vliegtuigbestuurder lste klas, geboren in Amsterdam en wonende in Aerdenhout, behaalde precies 25 jaar geleden zijn interna tionale en militaire vliegbrevet. Hg trad op 31 Maart 1930 in func tie bij de K.L.M., in de dagen, dat deze haar geregelde dienst opende op de befaamd geworden route naar het Verre Oosten. Deze gezagvoerder is vele malen luchtmillionnair. Hg heeft reeds 18.500 vlieguren (dit is plusminus 6.000.000 gevlogen kilometers) op zijn naam staan. De gehele beman ning zal, behalve gezagvoerder Koo per, bestaan uit (nog aan te wijzen) 3 vliegers, 2 telegrafisten, 2 boord werktuigkundigen, 2 stewards en 1 stewardess. RONDE VAN FRANKRIJK 1953 ft JULI -ti'ETAPPE I6JULI-I3°ETAPPE 17 JULI -14° ETAPPE Tijdens de tiende etappe van de Tour, de eerste etappe door de Pyreneën, is Hugo Koblet, een van de „azen" en de hoop van Zwitserland in een grep pel terecht gekomen. Hij brak bij dit ongeval een sleutelbeen zodat hy van verder rijden in de Ronde moest af zien De ongelukkige Koblet op de plaats van het ongeval, terwijl zyn teamgenoot Huber hem bijstaat. (Telefoto) Nederlandse speelclnbs in Baarle Hertog (Belg.) Verrijzen als paddestoelen De gemeente-secretaris van Baarle- Hertog (België) heeft vorige week be slag laten l.ggen op het speelmateriaal van de Cercle-privé „Arcadia" aldaar Dit in verband met een geschil over betaling van de gemeentelijke verma kelijkheidsbelasting. Toen „Arcadia" een openbare speel- gelegenheid was, telde zij 7000 leden. Met de gemeente Baarle-Hertog werd toen, zo vernemen wij. overeengeko men, dat voor 1952 een bedrag van 60.000 frank belasting zou worden be taald en 240 000 frank over 1953. Het vorige jaar liet de procureur des Konings van Turnhout beslag leggen op materiaal en speelgelden in „Ar cadia". De Belgische rechter, die moet beslissen of „Arcadia" al of niet een privé karakter draagt, heeft nog steeds geen uitspraak gedaan. Intussen was „Arcadia" weer opge richt, nu als Cercle-privé hetgeen mee brengt, dat er hoogstens 300 leden kun nen zijn. De club stelt zich op het standpunt dat zij nu niet langer ge bonden is aan de afspraken met de ge meente betreffende de 60.000 en 240.000 frank. Zij wil van de vijf gulden con tributie, die elk lid van „Arcadia" per kwartaal betaalt, er vier afstaan aan de gemeente, dus in totaal 1200 gulden per kwartaal. Er zijn reeds twee andere clubs in Baarle-Hertog en de oprichting van een vierde en een vijfde wordt voor bereid. „Arcadia" heeft verzet aangetekend tegen de beslagneming. Brabantse staten willen spoed bij ramoschade-regeling Bg de besprekingen over de provin ciale rekening hebben de provinciale staten van Noord-Brabant op de Dins dag te 's Hertogenbosch gehouden eerste gewone zitting van dit jaar het ontwerp van wet op de regeling der rampschade nog eens ter sprake ge bracht. Aangenomen werd een motie, waar in de Brabantse Staten aandrang uit oefenen op de Staten-Generaal om spoed te betrachten bg de behandeling van het wetsontwerp op de rampscha deregeling, om vorm te geven aan een vergoeding van alle te becijferen scha de én een regeling te treffen voor ver goeding van immateriële schade, wel ke met de verkregen cijfers thans reeds te bepalen is. De motie werd met algemene stemmen aanvaard. Een soortgelijke motie werd in Mei j.l. ook door de provinciale staten van Zee land aanvaard. Toestand koos Vorrink is ernstig De toestand van de heer J. J. Vor rink, voorzitter van de Partg van de Arbeid en lid van de Tweede Kamer, is ernstig, aldus de N.R.Crt. De heer Vorrink was ongeveer een maand geleden door een beroerte ge troffen. Aanvankelijk luidden de be richten over zijn herstel bevredigend, maar sedert Zondag j.l. gaat de toe stand achteruit. WIELERKARAVAAN DOOR DE WOLKEN Strijdlustige Robic ontnam Schaer de gele trui Wat iedereen gevreesd heeft la gebeurd. De Tourmalet, de Aspin en de Peyreeounle hebben VVoutje Wagtmans klein gekregen. Onze dappere landgenoot heeft zyn fraaie tweede plaats in het algemeen klassement niet kunnen behouden. Hij kwam ln deze elfde etappe van Cauterets naar Luchon als 76e en laatste Nederlander binnen en tuimelde daardoor niet minder dan 15 plaatsen omlaag. Roks, Van Est en Adri Voorting daalden in het algemeen klassement eveneens; ook zij hebben zich niet kunnen meten met de grote klimmers. Jan Nolten kon dat wel. Hy kwam als eer ste Nederlander binnen (21e en steeg van de 47e naar de 37e plaats. Ook Suykerbuyk, Van Breenen en Gerrit Voorting klommen iets op en dat wa ren ook de enige lichtpuntjes in deze voor de Nederlanders niet byster ge lukkige rit. Voor de Fransen was het een goede dag en speciaal voor de kleine Robic, die als eerste te Luchon arriveerde en Schaer de gele trui Het was bekend, dat Robic een di- rechte aanval zou doen op Schaer, een aanval die voor de Fransman succesvol eindigde dank zij zijn enor me vechtlust en verbetenheid. De Luxemburger Goldschmidt begon al spoedig met een uitlooppoging, maar hij had teveel van zijn krachten ge vergd en werd ingelopen door Miran- do, Schaei en Lorono. Toen zette Robic 'n aanval in en slaagde er in de leiding van Mirando over te ne men. Nadat deze kopgroep de wol ken was ingereden, voegde Le Guilly zich nog bij dit gezelschap. Deze vocht met Robic een verbeten sprint uit op depasovergang van de Tour malet, welke gewonnen werd door Robic, die meteen het dal instoof, gevolg door Bauvin, Schaer, Lorono, Mirando en nog een paar anderen. De eerste Nederlander die doorkwam was Nolten met 5.20 achterstand op Robic. Hein van Breenen passeerde met vertrokken gezicht en dacht al over opgeven. Aangemoedigd door een groepje Nederlanders hield hij echter vol, stormde als een duivel de Toumalet af en wist zijn positie aanmerkelijk teverbeteren. Tgdens deze afdaling kregen vele renners grote achter stand, gehandicapt als zij waren door de mistflarden, spiegelgladde wegge deelten en fijne motregen. Anderen zoals Magni, Bartali, Schaer en Robic stortten zich met aan roekeloosheid grenzende durf omlaag. Na de 2115 meter hoge Tourmalet doemde de Aspin op en nog voor deze 1500 meter hoge col kreeg Wagt mans een lekke band, die hg zelf moest repareren, omdat er geen hulp in de buurt was. Kostbare minuten gingen verloren. In de vallei van St. Marie was de mist verdwenen, maar nauwelijks begon de klim of men zat weer in de watten. De Nederlanders zaten toen verspreid en vormden met anderen kleine groepjes. Aan de kop ging de strijd in alle hevigheid ver der. Weer was Robic eerste op de overgang van d© Aspin met 1 min. 28 sec. voorsprong op Schaer. Daar na volgden Bobet, Lorono, Lauredi en Huber. Op dat moment was Schaer nog steeds in het bezit van de gele trui. Het duel werd pas beslist op de derde pashoogte, de sombere Pey- resourde, waar de Zwitser materiaal pech kreeg. Ook hier ging Robic, toe gejuicht door enkele duizenden enthousiasten als eerste over de top. Toen ging het in dolle vaart naar be neden, naar Luchon, waar Robic dank zg de minuut bonificatie de ge le trui wachtte. Op 10 minuten 2 sec. volgdè de eerste Nederlander Nolten, die jammer genoeg op de Peyresour- de een lekke band kreeg, die hg evenals Wagtmans met behulp van zijn tanden moest verwisselen. Gerrit Voorting werd 26e dank zij de goede verdeling van zijn krachten. Van Breenen 27e. De anderen kwamen ver achteraan, maar kwamen toch nog beter uit de bus dan de Belgen, die blijkbaar-in deze Tour niets in de melk hebben te brokkelen. De Italiaan Magni en Dupont van de Franse Zuid West ploeg liepen beiden 30 seconden straf op en zg kregen voorts een boete van 2500 francs omdat zowel Magni als Du pont voedsel hadden aangenomen bui ten de ravitailleringspost. Bares van de Franse Zuidoostploeg is na het sluiten van de contróle te Luchon aangekomen. De Belg Van der Stockt en Telotte van He de France hebben de strijd opgegeven. De uitslag van de 11e etappe luidt: 1. Robic, Frankrijk-West. 3.50.00; 2. Bo bet. Frankrijk. 3.51.33; 3. Bauvin. Frank rijk Noord-Oost Centrum, 3.51.35; 4. Schaer, Zwitserland, 3.54.54; 5. Lauredi, Frankrijk, 3.55.39; 0. Bartali, Italië, 3.55.48; 7. Ernzer, Luxemburg; 8. Astrua, Italië; 9. Iturbat, Spanje; 10. Rolland, Frankrijk; 11. Van Genechten, België; 12. Huber. Zwitserland; 13. Close, België, allen ln dezelfde tijd als Bartali; 14. Mirando. Frankrijk Zuid-Oost, 3.50.58; 15. Geminl- ani. Frankrijk: 21. Nolten, Nederland. 4.00.4; 26. r:errit Voorting. Nederland. 4.01.35; 27. v. Breenen. Nederland, 4.01.37; 37. Magni, Italië, z.t.; 46. Suykerbuyk. Nederland, 4.04.17; 50. Roks, Nederland, 4.05.56; 51. Van Ést, Nederland, 4.05.57; 62. Adri Voorting, Nederland, 4.08.37; 76. Wagtmans, Nederland, *.12.27. Het algemeen klassement luidt: 1. Robic. Frankrijk West, 61.19.06; 2. Schaer, Zwitserland, 61.19.24 op 18 sec.. 3. Bauvin, Frankrijk Noord-Oc st Centrum. 61.20.56 op 1.50; 4. Astrua. Italië, 61 26.18 op 7.12; 5. Bobet, Frankrijk, 61.28.18 op VIERING 125-JARIG BESTAAN Inspectie cadettenbataljon Woensdag 22 Juli om 14 uur zullen H.M. de Koningin en Z.K.H. Prins Bernhard een bezoek brengen aan de Konlnkiyke Militaire Academie. Na aankoms^ zullen de Koningin en de Prins zich onmiddellijk naar het para- develd van de Academie begeven, waar zg het cadettenbataljon zullen inspecteren. De cadetten zullen ge kleed zijn in ceremonieel uniform, dat wil zeggen in zwarte tuniek met blau we broek. De op de K.M.A. gedetacheerde ca detten van het Indonesische leger zul len verschijnen in witte uniform. Na de Inspectie volgt een défilé. Een en ander zal worden opgeluisterd door de drumband van het cadettenbatal jon. Daarna zullen in de receptiezaal van de K.M.A. enkele groepen aan het koninklijk paar worden voorgesteld, waaronder docenten, officieren, onder officieren en burgerpersoneel. Via de eetzaal zullen de Koningin en de Prins zich naar de cantlne van de cadetten begeven, waar een groot deel van het corps aanwezig zal zijn. Ver volgens wordt de grote bibliotheek be zichtigd. waarna de cadeaux zullen worden getoond, die de K.M.A. ter ge- Banken zitten ruim in hun geld Een van de meest, in het oog vallen de kenmerken van de jongste week staat der Nederlandse Bank, die een goud. en deviezenvoorraad van ruim 4 milliard vermeldt, is wel de sterke styglng van liet tegoed der banken. Deze zagen hun saldo met niet minder dan f 130 mlllloen aangroeien tot f 310,8 mlllioen. Voor zover bekend is dit exorbitant hoge bedrag nog nooit ln de boeken van de banken aangetrof fen. Zaiss weer naar Nederland Op 22, 23 en 24 Juli zal de Duitse evangelist Hermann Zaiss diensten leiden in de Sint Bavo op de Grote Markt te Haarlem. Zaiss, die ver klaart een speciale opdracht te heb ben om de godsdienstige opleving in Nederland te bevorderen, zal een tournee door Nederland maken. Tientallen plaatsen zullen worden bezocht. H(j verblyft thans in Dene marken, na een tournee door Zwit serland te hebben gemaakt, Russische hulp aan Oost-Duitsland Het Oostduitse persbureau A.D.N. meldt, dat in het tydvak van 1 tot 14 Juli byna 3000 wagons „levensmidde len van zeer goede kwaliteit" uit de Sowjet-Unie in Frankfort a/d Oder aangekomen zgn. Zij zijn bestemd voor de bevolking van Oost-Duisland. De zending wordt door A.D.N. „een bewgs van de oprechtheid" voor de woorden van Molotof, de Sowjet-Rus- sische minister van buitenlandse za ken, genoemd, die zeide, dat de Russi sche regering de bevolking van Oost- Duitsland de levensmiddelen waar aan behoefte bestaat zou verstrekken, alsmede andere hulp zou verlenen. 912; 6. Close, België. 01.29.46 op 10.40; 7. Mahe. Frankrijk West, 61.31.00 op 11.54; 8. Lauredi, Frankrijk, 61.32.00 op 12.54; 9. Ernzer, Luxemburg, 61.32.18 op 13.12; 10 Rolland. Frankrijk, 61.32.54 op 13.48; 11. Anzile, Frankrijk Noord-Oost Centrum. 61.33.23; 12. Bartali. Italië. 61.33.36; 13. Geminiani. Frankrijk, 61.33.50; 14. Miran do, Frankrijk Zuid-Oost, 61.39.09; 15. Van Genechten, België, 61.39.43; 16. Roks, Ne derland, 61.40.10 op 21.04; 17. Wagtmans Nederland. 61.40.37 op 21.31; 18. Magni. Italië. 61.40.44; 19. RosseUo, Italië, 61.41.38: 20. Van Est. Nederland, il.41.S8 op 22.53, 21. Gerrit Voorting, Nederland, 61.42.05 op 22.59; 29. Van Breenen, Nederland. 61.50.05 op 30.59; 37. Nolten, Nederland. 61.57.47 op 38.41; 44. Suykerbuyk, Neder land, 62.03.12 op 44.00; 58. Adri Voorting. Nederland, 62.11.14 op 52.08. Het algemeen ploegenklassement luidt: 1. Frankrijk Noord-Oost Centr., 183.43.16: 2. Frankrijk Nationaal 183.57.12; 3. Frank rijk West 183.58.08; 4. Nederland 184.1125 op 28.09; 5. Italië 184.17.49: 6. België 184,18.13; 7. lie de France 184.47.10; 8. Zwitserland 184 51.02; 9. Spanje 185.01.35 IJ. Frankrijk Zuid-Oost (85.13.40; 11. Lu xemburg 185.19.26; 12. Frankrijk Zuid- West 185.48.46. legenheid van bet 125-jarig bestaan zijn aangeboden. In de kamer van de senaat zal de senaat van het korps aan H.M. en de Prins worden voorge steld. Hierna wordt een bezoek ge bracht aan de heldengalerg, waar de prins de instrumentenkast zal onthul len van de drumband der cadetten. De ze band draagt de naam van Z.K.H. Leden van de drumband zullen by de ze onthulling aanwezig zgn. In de re ceptiezaal worden tenslotte verver singen aangeboden. Het bezoek ein digt om ongeveer kwart over drie. Herziening overheids- pensioenen overwogen Op vragen van het Tweede Kamer lid Beernink over verbetering van de salarissen van het overheidspersoneel, het z.g. classifiestievraagötuk en ver hoging van pensioenen heeft de heer Beel, minister van binnenlandse za ken. schriftelgk het volgende geant woord Een met eerst bedoelde maatregelen samenhangend ontwerp van wet tot wijziging van de rijksbegroting 1953 is inmiddels bg de Tweede Kamer in gediend. In dit stadium moge worden volstaan met een verwgzing naar dat wetsontwerp. Aannemend, dat de afgevaardigde met het z.g. classificatievraagstuk be doelt het vraagstuk der gemeente classificatie kan worden medegedeeld, dat het kabinet zich dienaangaande heeft beraden en zgn standpunt ten aanzien van de hoofdiynen van het te dezen te volgen beleid ln algemene zin heeft bepaald. Het is te verwachten, dat de uitwer king hiervan ten aanzien van het over heidspersoneel thans binnen afzienba re tgd aan de centrale commissie voor georganiseerd overleg in ambtenaren zaken zal kunnen worden voorgelegd. Een voorontwerp van wet tot wijzi ging van de pensioenwet 1922, de pen sioenwet voor de spoorwegambtena ren en een aantal militaire pensioen wetten, welk ontwerp o.m, inhoudt een voorstel tot verhoging van de maxima der pensioenen, alsmede een tgdelgke aanvulling van het invaliditeitspensi oen, is inmiddels toegezonden aan de voorzitter van de centrale commissie voor georganiseerd overleg in ambte narenzaken. Kwitantiezegel blijft f 0.15 Uit de mededeling, dat het tarief van de P.T.T. voor net incasseren van kwitanties, is verhoogd, hebben velen opgemaakt, dat het kwitantiezegel van f 0.15 gebracht is op f 0.25. Deze opvatting is echter onjuist. Het zegelrecht voor kwitanties en bewyzen van betaling, betrekking hebbende op bedragen van meer dan f 20.— blijft f 0.15. EEN BOEK OVER* DE HOGE VELUWE. „Tussen hei en dennegroen" van A. B. Wigman is een nieuw boek van Wigman over het terrein, dat hij door en door kent en dat zo na aan zijn hart ligt: De Hoge Veluwe. Het natuurreservaat, waar nog dieren worden bespied, die men elders hoogst zelden te zien krygt. 't Is steeds een genot Wigman's geculti veerde jagerstaal te lezen, te meer omdat men zich daarbtt geen gedood, maar springlevend wild moet voor stellen ên we aanvoelen, dat de be schreven tafereeltjes niet op „jagers latijn" behoeven te worden onder zocht. In Wigman's boeken wemelt het van vossen, dassen, marters, wil de zwynen, korhoenders, zeearenden, zwarte spechten, herten, reeën, moef lons, enz. enz. Daar is iets bqzonders over te vertellen en dat ls Wigman toevertrouwd. Fraaie foto's, vaak een hele pagina vullend en een ge kleurde titelplaat geven aan dit boek dat ook typografisch goed is ver zorgd, speciaal duidelijk van letter, een voornaam cachet. Enkele herha lingen van byzonderheden (zie zwar te specht en everzwijnen) had de schrijver beter kunnen vermijden. We nemen ze echter ffraag op de koop toe. (Ultg Gebr. Zomers en Keuning, Wageningen.)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1953 | | pagina 10