Minister Algera tevreden over
vorderingen bij Kruiningen
Zeeuwse Almanak
OVERSTE J. C. W. JOBSE WORDT
BURGEMEESTER RILLAND-BATH
NV.Th.GEBR.
POLAK
VLISSINGEN
„ZIEKENHUISVERPLEGING OP
WALCHEREN" HAD GOED JAAR
Agenda
2
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
ZATERDAG 4 JULI 1953.
PER TREIN DOOR DE POLDER
Streefdatum voor sluiting Veerhaven
gat 22 Juli
„De werkzaamheden by de dijk dichting van Kruiningen verlopen zeer be
vredigend. Vol lof ben ik over wat hier gepresteerd wordt en over de sa
menwerking met het Provinciaal bestuur en het polderbestuur. Verrassend
is ook, dat het zo goed gaat met het goederentrelnverkeer door de Krui-
ningse polder", zo verklaarde ons de minister van Waterstaat, mr. J. Al
gera, Vrijdagmiddag op het station Krabbendyke, nadat hij by laag water
met een treinrit door de Kruiningse polder zijn bezoek aan Zuid-Beveland
had besloten.
Vrijdagmorgen tien uur was de mi
nister met de inspectietrein van de
Ned. Spoorwegen vanuit Den Haag in
Krabbendyke gearriveerd. Hij was
daarbij vergezeld van de directeur-
generaal van Verkeer, de heer H. van
Galen Last, de directeur-generaal
van de Rijkswaterstaat, ir. A. G. Ma-
ris en de hoofdingenieurs van Rijks
waterstaat, ir. G. B. R. de Graaff en
ir. J. W. de Vries. Van de zijde der
Ned. Spoorwegen werd de tocht mee
gemaakt door de president-directeur,
ir. F. Q. den Hollander, de directeur,
de heer D. J. Wansink, de chef exploi
tatie de heer W. R. Blankert en de
chef Weg en Werken, ir. Lohmann.
Voorts voegden zich bij dit gezelschap
de hoofdingenieur van de Rijkswater
staat in Zeeland, ir. Th. Heyblom en
de hoofdingenieurs H. A. Ferguson
en J. G. Snip, terwijl des middags ook
de Commissaris der Koningin, jhr.
mr. A. F. C. de Casembroot, de rit
door de Kruiningse polder meemaak
te.
Van ICrabbendijke werd per auto
naar Hansweert gereden, waar aan
de hand van een maquette een uit
eenzetting werd gegeven van de wij
ze, waarop de dichting van de Veer
haven zal geschieden.
Voorts werd per sleepboot naar de
Veerhaven gevaren om ter plaatse de
werkzaamheden in ogenschouw te
nemen. Vervolgens werd in hotel „de
Korenbeurs" te Goes de maaltijd ge
bruikt en enkele besprekingen ge
voerd.
PER TREIN DOOR DE
KRUININGSE POLDER.
Precies vijf over vier vertrok het
gezelschap met het inspectierijtuig
van de Spoorwegen vanuit Goes, om
met een rit door de Kruiningse polder
kennis te nemen van het knappe stuk
werk. dat inspector J. Colijn uit Goes
met zijn mannen daar heeft geleverd.
De heer Colijn voegde zich bij de
Zanddijk bij het gezelschap.
Vol belangstelling nam de minister
kennis van werelds enige „natte"
baanvak, een experiment waaraan ve
le waterstaatsmensen hadden getwb-
feld, doch nu aller bewondering af
dwingt. Zelfs heeft deze „stunt" de
aandacht in Amerika getrokken: de
„New York Times" publiceerde on
langs een foto met de welsprekende
kop „Hollandse eb-express rijdt op
getijtafel".
Midden in de polder, vóór het laag
ste gedeelte van het baanvak, stond
de wegwerker door het dakraampje
van de blokpost 30 weer met de groe
ne vlag gereed om het sein „veilig"
te geven en langzaam reed de trein
met hoge autoriteiten over de aan bei
de zyde door het water omringde
spoorbaan in de richting Oostdijk. Bij
een overweg werd nogmaals halt ge
houden, om de minister en de andere
heren gelegenheid te geven vanaf het
kleine thans drooggevallen stukje dijk
de situatie nauwkeuriger te bekijken.
Na aankomst te Krabbendijke nam
de minister afscheid van de Zeeuwse
M.T.S.-eindexamen aan
de „De Ruyterschool"
Geslaagd zijn voor het eindexamen
Middelbare Technische schooi (afde
ling Werktuigkunde) aan de „De
Ruyterschool" te Vlissingen de vol
gende candldaten: H. J. de Bliek, J.
F. Janse, L. J. Kouijzer, Lok Soe San,
R. Blaauw, E. J. H. Borghgraef, D.
Grootjans, J. E. de Kam, G. A. v. d.
Knaap C. D. Kousemaker, G. A. v. d.
Laan, J. A. Langedijk, F. J. Neve, H.
W. Remezond, G. L. Rol, J. van der
Schaft, A. F. Scheijbeier, M. van der
Sluijs, J. Verlinde en A. Wijnands.
Afgewezen werden vier candida
tes twee trokken zich terug.
VREEMD VERSCHIJNSEL
In vroeger tijden heeft de Heks van
Veere, die de Veersclieweg onveilig
heette te maken, de gemoederen veel
al danig in opstand gebrachtdoch
dat zich ook in deze tijden vreemde
verschijnselen kunnen manifesteren,
hebben de inwoners van dit aloude
stadje dezer dagen aan den lijve on
dervonden!
Zelfs bejaarde vissers en zij, die
met wind en zee vertrouwd zijn ge
raakt, hebben hunne grijze hoofden
geschud bij het beschouwen van de
windvaan 'op de Grote Dom. De jeug
diger inwoners, die nogal eens per
fiets naar Middelburg trekken, heb
ben ondervonden, dat wanneer zij
rekenen op een Zuidenwind een fel
le Noordenwind in de rug blaast en
zo verloren velen het vertrouwen in
de natuur en.... in de mensen.
Want zelfs „De Bilt" was niet meer
te vertrouwen. Dacht men.
Het mysterie bleek echter met zo
groot, want bij nader onderzoek is
gebleken, dat de windvaan, voorstel
lende een oude driemaster, na de
laatste restauratie té grondig is ge
restaureerd... x
De zeilen van de grote mast werden
aan de fokkemast (de voorste) be
vestigd, met het gevolg, dat het bra-
ve schip na drie eeuwen tegenwind,
nu voor de wind vaart!
Mei zelfs enige kans op een scheeps
ramp, want het galjoen op de stad
huistoren van Veere vaart nog steeds
in de goede richting.
heren, om daarna met het inspectie
rijtuig naar Den Haag terug te keren,
De directeur-genoraal van de Rijks
waterstaat, ir- A. G. Maris, deelde ons
nog mede, dat vandaag de eerste cais
son van liet landhoofd aan de westzij
de van de Veerhaven zal worden ge
plaatst. De werkzaamheden verlopen
naar wens. Er wordt volgens een
vast plan gewerkt.
Direct na de dichting van het gat
aan de Veerhaven zal met kracht
begonnen worden aan het herstel van
de Veerhaven zelf. De herstelwerk
zaamheden aan de ijzerconstructie
van de steigers zijn reeds in voorbe
reiding.
Ir. Maris kon ons bevestigen, dat de
streefdatum voor de sluiting van het
gat aan de Veerhaven op 22 Juli a.s.
is gesteld. Direct liet h(j er met na
druk op volgen, dat men daarby ech
ter van het weer en andere factoren
afhankelijk is. Het kan dus onver
hoopt ook later worden, voordat de
polder Kruiningen definitief van de
zee afgesloten zal z(jn.
OOK DE SPOORWEGEN
TEVREDEN.
Vanzelfsprekend was ook de presi
dent-directeur van de Spoorwegen, ir.
Den Hollander, vol lof over het werk
van Waterstaat. „Wat men hier ge
daan heeft, is fantastisch". Zodra de
polder dicht is, zullen de spoorwegen
het treinverkeer voor passagiers her
vatten. Daarbij zal ook zo spoedig
mogelijk het station Kruiningen ver
beterd worden. Trouwens de plannen
hiervoor lagen reeds vóór de ramp
gereed, daar het gebouw te klein was
geworden.
Intussen was ir. Den Hollander ook
zeer tevreden over de wyze waarop
het Zeeuwse publiek op de pendel
dienst GoesKrabbendyke heeft ge
reageerd. De vervoerscijfers van de
bussen noemde hij reusachtig, zelfs
nog beter dan voordien.
„GETROFFEN GEMEENTE TROF MIJ...."
Na lange marine-loopbaan buiten Zeeland toch terug
naar geboorteland
„Het getroffen Rilland-Bath heeft mij aangetrokken. Ik ben er van de
ellende diep onder de indruk gekomen, toen ik de overstroomde gemeente
onlangs bezocht, maar ik zie de toestand helemaal niet als hopeloos. Ik
zal myn uiterste best doen in het belang van de bevolking en met vreugde
werken aan het herstel van de door de watersnood aangerichte schade."
Zo sprak gisteren overste J. C. W. Jobse, kapitein-luitenant ter zee by
de Administratie van de Koninklijke Marine in Den Helder, korte tijd na
dat hti 't bericht had ontvangen van zyn benoeming per 16 Juli tot burge
meester van de gemeente Rilland-Bath. Overste Jobse zal te Rilland de
plaats innemen van de by de ramp op 1 Februari jl. zo noodlottig om het
leven gekomen burgemeester J. A. de Goffau.
„Deze benoeming heeft me een
overrompelende verrassing bezorgd,
aldus de heer Jobse. Ik had welis
waar gesolliciteerd mijn tijd bij de
Marine loopt af maar ik had niet
gedacht, dat ik zo spoedig naar Zee
land zou terugkeren en dan nog wel
als burgemeester. Ja, inderdaad te
rugkeren, ik ben namelijk een echte
Zeeuw, geboren in Souburg. Vele ja
ren van myn leven heb ik in Zeeland
doorgebracht. Ik heb in Zeeland dan
ook vele relaties en familie en ik ken
vele Zeeuwen. Alleen in Rilland-Bath
ken ik a«>s#luut niemand, maar dat
zal, hoop ik, gauw anders worden.
Hoe mijn vrouw over deze benoe
ming denkt? Zy is van 's Gravenpol
der en zij is natuurlijk best in haar
nopjes met de terugkeer naar Zee
land.
Voor mijzelf zal het, wat mijn werk
betreft, een grote verandering zijn.
Gelukkig maar, dat ik na myn solli
citatie nog gauw een cursus gemeen
terecht en gemeenteadministratie heb
gevolgd. Dat zal mij nu te stade ko
men".
Kapitein-luitenant te zee Jobse
heeft 'n vrij bewogen leven achter de
rug. Hij werd op 19 Februari 1903 te
Souburg geboren en bezocht na de
lagere school de H.B.S. te Middel
burg, waar hij het einddiploma afde
ling A behaalde. Hierna volgoe hij
van 1922 een opleiding als adelborst
aan het Koninklijk Instituut voor de
Marine. Hij bekleedde verschillende
rangen en meldde zich in 1924 als be
roepsofficier voor de actieve dienst.
Van 1932 tot 1936 verbleef de heer
Jobse in Indië. Zijn verdere loopbaan
bij de Kon. Marine in Nederland werd
ln 1940 door de oorlog afgebroken.
Bruinisser mosselvisserij
(slot van pag. 1.)
veer een millioen gulden belopen, af
gezien van het feit, dat vele vissers
dan geen kweek grond meer hebben.
Zo gaat het belangrijkste visgebled
van Bminisse er aan en dat zal zijn
weerslag vinden in de gemeente". Zie
daar de mening van de burgemeester.
Wij hebben ons over deze voor
Bruinisse zo belangrijke kwestie ook
gewend tot enkele waterstaatsinstan
ties om ook hun mening hierover te
vernemen en daarbij wees men ons met
name op de grote belangen, die een
snelle afwerking van het dijkherstel
Ir. H. Machielsen van de Provincia
le waterstaat te Middelharnis, zeide
ons in dit verband dat als belangrijk
ste punt voor het werk bij Herkingen
de prioriteit geldt: „Wij moeten zo
snel mogelijk werken!" Ir. A. H. Fa-
bius, hoofdingenieur van de Rijkswa
terstaat in het arrondissement Dor
drecht, vertelde, dat toen men vlak
na de ramp met de herstelwerkzaam
heden begon, men van het bestaan
der mosselpercelen niet veel af wist.
„Men werd daar echter spoedig op ge
attendeerd, waarna de pachters ge
waarschuwd werden, zodat zij hun
mosselen op de strook waar de geul
kwant, konden opvissen".
„Wat het specie-storten betreft tja,
dat is een moeilijke zaak. Oorspron
kelijk was het plan, de specie inder
daad verder te storten, doch wegens
gebrek aan onderlossers moest men
in de nabijheid van het werk blijven
met alle gevolgen van dien... Er
wordt natuurlijk wel eens overhaast
gestort en waar gewerkt wordt
maakt men fouten". Ir. Fabius meen
de, dat er titans een commissie wordt
samengesteld, welke de opdracht
krijgt na te gaan hoe groot de schade
is. Daarna zou een vergoedingsrege
ling worden opgesteld.
,,Ik had niet het geluk een schip
te vinden dat mij naar Engeland kon
brengen", aldus de overste, „en daar
om moest ik noodgedwongen wel een
andere functie zoeken."
In September 1941 werd de heer
Jobse benoemd tot ambtenaar van de
distributiedienst, waarvan hij later
provinciaal inspecteur voor Zeeland
werd. In deze hoedanigheid leerde hij
vele burgemeesters en andere autori
teiten in Zeeland kennen. De overste
woonde met zijn vrouw en twee kin
deren van 1941 tot 1949 in Goes en
leerde dus ook van het Bevelandse
volksleven vele bijzonderheden ken
nen. Dit wil zeggen in de tijd, dat hij
werkelijk zelf in Zeeland verbleef. Na
terugkeer in actieve dienst op 1
Maart 1945 werkte de overste name
lijk van 1946 tot 1948 in Indonesië,
waar hij de functie van regerings-in-
tendant voor de Marine vervulde. Na
zijn terugkeer in Nederland werd hij
in 1949 hoofd van de afdeling inten
dance Zeemacht Nederland tevens be
last met Justitiële Zaken. Zijn rang
werd toen kapitein-luitenant ter zee
bij de Administratie in Den Helder.
Hier woonde en werkte de overste de
laatste jaren. De heer Jobse is lid van
de Ned. Herv. kerk en aangeslo
ten de C. H. Unie.
HET ADRES
VOOR IJZERWAREN,
GEREEDSCHAPPEN
ENZ.
„D. A. Thieme-prijs" voor
G. van Oorschot
Tydens een vergadering van de Ver
eniging tot bevordering van de be
langen van de Boekhandel is de „D.
A. Thieme-prys" uitgereikt aan de
Amsterdamse uitgever G. van Oor
schot, afkomstig uit Vlissingen. De
ze prys wordt eenmaal in de twee
jaar verleend aan een uitgever, die
door zijn uitgaven bijzondere culture
le doeleinden nastreeft, terwijl ook
uiterlijk de betreffende uitgaven
aan hoge eisen dienen te voldoen.
Sinds 1948 was de prijs niet meer
toegekend, omdat de onpartijdige
commissie, die over de toekenning
adviseert, in de afgelopen jaren geen
candidaat geschikt achtte. De com
missie bestaat uit de heren mr. H. de
la Fontaine Verwey, mr. D. Gilty
Veth en F. J. Dupont. Mr. Verwey
wenste de heer van Oorschot met de
ze bijzondere onderscheiding geluk en
wees op het belangrijke werk, dat de
ze uitgever gedurende de laatste ja
ren tot stand had gebracht. De heer
van Oorschot sprak een dankwoord,
waarbij hij de hem gebrachte lof
overhevelde op de instanties, die hem
door subsidies enz. tot deze uitgaven
in staat stelden en voorts op teke
naars, zetters, drukkers en binders,
wier hulp eveneens onontbeerlijk was.
Bevordering van toerisme
Op 13 Juni jongstleden maakten wjj
melding van de ervaringen van twee
Engelse toeristen, die voornemens
waren hun vacantie op Walcheren
door te brengen. Toen zij zich tot het
Londense kantoor van de A.N.V V.
wendden met de vraag, of Middelburg
wel op een dag van Rotterdam uit te
bereiken was, kon men hen daar geen
antwoord geven. Een brief aan de
Nederlandse Spoorwegen te Utrecht
bleef onbeantwoord. De Engelsen
vroegen toen de Middelburgse hotel
houder om de inlichting, met de me
dedeling, dat als deze die niet kon
verschaffen, zij maar liever van een
bezoek afzagen.
Wij vroegen ons af, of A.N.V V. en
Spoorwegen hiermede aan het zwaar
getroffen en gedupeerde Zeeland wel
een billijke toeristische service gaven.
Naai- aanleiding hiervan delen de
Nederlandse Spooiwegen ons thans
mede, dat zy naar dit geval een on
derzoek hebben ingesteld. Dit onder
zoek heeft uitgewezen, dat de brief
aan de Spoorwegen vermoedelijk is
zoekgeraakt, daar hij bij de afdeling
die belast is met het verstrekken van
schriftelijke inlichtingen, niet is ont
vangen.
Van de zijde van de A.N.V.V. ver
neemt de V.V.V. Middelburg, dat in
derdaad tydens de afwezigheid van
de directeur van het Londense bu
reau van de A.N.V.V. aan de Engelse
reizigers is medegedeeld, dat men niet
over de gevraagde gegevens beschik
te. En inderdaad was geadviseerd, dat
de Engelsen zich tot de Ned. Spoor
wegen te Utrecht zouden richten.
Overigens is dit laatste niet gebrui
kelijk en het zou bij aanwezigheid van
de directeur ook niet geschied zijn.
Hoewel men toegeeft, dat de door
ons vermelde feiten juist zijn, merkt
men op, dat de A.N.V.V. zich steeds
beijvert om over Zeeland alle gewens
te inlichtingen te verstrekken en dat
men daarom ons commentaar onge
grond acht. Er zyn intussen maatre
gelen genomen om herhaling te voor
komen en de Londense staf beschikt
nu over alle gegevens.
De bedoelde toeristen hebben hun
vacantie in Zeeland en overig Neder
land doorgebracht en hebben de A.N.
V-V. medegedeeld opgetogen te zijn
over hun verblijf hier.
De tocht van premier
Sidney Holland
Eerst gisteren werden de laatste
bijzonderheden over het bezoek, dat
de Nieuw-Zeelandse premier, mister
Sydney G. Holland, vandaag aan het
Zeeuwse rampgebied brengt, vrijgege
ven. De eei'ste minister zal zich bij
zijn tocht door de geïnundeerde gebie
den in gezelschap bevinden van zijn
echtgenote, zijn persoonlijke secreta
ris, mr. Sleight, de ambassaderaad uit
Parijs, de heer Castello, en een ver
tegenwoordiger van de Nieuw-Zee
landse pers, de heer Mitchell. Verder
wordt de tocht meegemaakt door de
Commissaris der Koningin in Zee
land, jhr. mr. A. F. C. de Casembroot
en diens echtgenote, mr. dr. A. J. J.
M. Mes, lid van de Provinciale Staten
van Zeeland, en de griffier der Staten
mr. J. M. Pilaar, ir. Dibets. als ver
tegenwoordiger van de Rijkswater
staat en ir. P. D. Krijger, namens de
Dienst Landbouwherstcl.
Om ongeveer elf uur zal h*et gezel
schap bij het veer te Wolphaartsdijk
arriveren om de overtocht naar Kort-
gene te maken. In deze gemeente zul
len de gasten-door het gemeentebe
stuur worden ontvangen. Uit Kort-
gene vertrekt men rond half één om
in de „Korenbeurs" te Goes de maal
tijd te gebruiken. Aan deze maaltijd
zal ook de burgemeester van Goes,
mr. W. C. ten Kate, aanzitten. Na een
kort bezoek aan Kruiningen vertrekt
de premier vervolgens om ongeveer
vier uur naar Eindhoven.
„Tarakan" had aanvaring
met Griek
Het ms. „Tarakan" van de N.V.
Stoomvaart Maatschappij Nederland
is kort na het vertrek uit Antwerpen
op de Schelde aangevaren door net
Griekse ss „Leontios", welk schip be
stemd was voor Antwerpen.
De „Tarakan" werd aan bakboord
zijde geraakt, waardoor een gat ln de
huid ontstond. Het schip maakte in
de aanvang water, doch door over
pompen van brandstofolie kon het
gat boven water gebracht worden. De
„Tarakan" keerde terug naar Ant
werpen, alwaar het schip gerepareerd
zal worden. Het oponthoud wordt op
ongeveer 14 dagen geschat. Het
Griekse schip liep schade op aan de
boeg.
Onbekende wegenwacht
redde knaapje
Dat de wegenwacht steeds paraat
is, bleek Donderdagmiddag te Axel
Het tweejarig zoontje van de familie
S. speelde met een wandelwagen aan
de kanaalkade en geraakte te water.
Een juist passerende wegenwachter
van de A N.W.B. wist het ventje nog
net op tyd op het droge te brengen.
De ridder van de weg bleef onbekend.
Direct na de redding stapte hij op zijn
motor en verdween.
Promotie dr. M. Frenkel
Bevorderd tot doctor in de genees
kunde op proefschrift getiteld: „Ka-
liumd.epletie en Hypokaliaemie" de
heer M. Frenkel, geb, te Goes.
Advertentie
GROTE VOORUITGANG
Stijgende kosten noopten tot premieverhoging
Als het jaar 1953 een minstens even grote vooruitgang brengt als 1952,
dan zal dat het mooiste geschenk zyn, dat onze vereniging in haar jubi
leumjaar mocht ontvangen. Aldus wordt gemeld in het jaarverslag over
1952 van de Vereniging „Ziekenhuisverpleging op Walcheren", dat dezer
dagen verscheen. De bestuurders van de vereniging zijn tenvolle tevreden
over de gang van zaken in het afgelopen jaar, dat over de gehele linie
vooruitgang in het aantal verzekerden bracht. De voornaamste oorzaak
van deze vooruitgang acht het bestuur de goede samenwerking met de
heide ziekenfondsen op Walcheren, welke volledig werd toen overeen
stemming werd bereikt met het Algemeen Ziekenfonds „Walcheren" te
Vlissingen.
5 meer dan in 1951. In 1952 werden
in totaal 1637 verzekerden in zieken
huizen opgenomen. Het aantal ver-
pleegdagen bedroeg in het verslagjaar
26.025. Onder het aantal opgenomen
patiënten bevonden zich 687 mannen
en 950 vrouwen. Van de 1637 opgeno
men verzekerden betaalden er 896 in
de verplichte verzekering en 741 in
de vrijwillige verzekering. Het over
zicht van de hérverzekering op kost
prijsbasis met het ziekenfonds meldt
een aantal opnamen van 896 met een
aantal verpleegdagen van 14.269. De
totale kosten van de herverzekering
bedroegen f 129.096.
Het aantal leden van de A-verzeke
ring bedroeg per 1 Januari 1952 22.785
en per 1 December van dat jaar 23.327,
het steeg dus met 542. Het ledental
van de AA-verzekering steeg in 1952
van 13.868 tot 15.107 en het aantal le
den van B- en C-verzekering steeg in
het verslagjaar van 6483 tot 7085.
Een wat somberder toon klinkt uit
het verslag, daar waar gesproken
wordt over de activiteit in de afde
lingen. Deze laat te wensen over; al
leen in Aagtekerke, Arnemuiden, Kou-
dekerke, Sint Laurens, Meliskerke,
Oostkapelle, Ritthem, Veere en Vlis
singen bestaan nog afdelingen met een
volledig bestuur. Het algemeen be
stuur hoopt echter, dat ook in de
plaatsen waar geen eigenlijke afdeling
meer bestaat nieuwe activiteit ont
wikkeld zal kunnen worden. De be
langstelling van de leden voor de ver
gaderingen is niet altijd even groot en
daarom heeft men zich beraden op het
geven van een andere organisatievorm
aan de vereniging. Men is hiervan
echter later teruggekomen.
De nog steeds stijgende kosten heb
ben het nodig gemaakt, dat in 1952
maatregelen werden genomen ter ver
hoging van de premies en dat toen
reeds berekeningen moesten worden
gemaakt om de begroting 1953 sluitend
te krijgen. In de algemene vergade
ring van 30 October 1952 werd beslo
ten de premie voor personen van 16
jaar en. ouder te verhogen met 2 cent
tot 22 cent. Door deze verhoging werd
het mogelijk de derde klasse verpleeg-
prijs volledig te blijven vergoeden. De
premie voor kinderen en de premie
voor de AA-klasse konden onveran
derd blijven, hoewel de verpleegtarie-
ven en de bijkomende kosten in deze
klasse hoger werden.
Ook de sanatoriumtarieven zijn ge
stegen en wel in een zodanige mate,
dat men zich, teneinde voor de volle
verpleegprijs gedekt te zijn, voor een
uitkering van f 10 per verpleegdag
moet verzekeren. He; bestuur bleef in
het verslagjaar ongewijzigd, het da
gelijks bestuur wordt gevormd door
de heren J. L. Dregmans, voorzitter;
L. Onderdijk, secretaris-penningmees
ter; H. J. Geuns, wiskundig adviseur.
Bij een bespreking van de huisves
ting wordt herinnerd aan het berei
ken van overeenstemming met het be
stuur van het Volksgebouw, waardoor
het mogelijk werd, dat de vereniging
op 15 Juli in „De Gouden Poorte" een
nieuw kantoor betrok.
Vooruitgang.
Over de vooruitgang van het aan
tal leden wordt in het verslag o m. het
volgende gezegd: do styging van het
aantal A-verzekerden is voornamelijk
verkregen door stijging van het aan
tal verplicht verzekerden van het zie
kenfonds. Voor het overige deden zich
slechts kleine schommelingen voor.
Anders is het echter met de AA-verze-
kerden, de z.g. aanvullend verzeker
den. De styging met ruim 1200 leden
voltrok zich in vrijwel alle gemeen
ten proeentsgewijs. Middelburg span
de in dit opzicht de kroon met een
winst van bijna 700 Achteruitgang of
stilstand deed zich voor in b.v. Ga-
pinge, Meliskerke en Westkapelle.
Niet minder dan 600 nieuwe leden
meldden zich aan voor de B- en C-
verzekering, de klinische kosten-ver-
zekering.
De cijfers.
Het aantal opnamen per duizend
verzekerden bedroeg in 1952 72, dat is
De balans sloot op een bedrag van
f 135.«14,84 met een totaal aan ka
pitaal van f 63.682,04. De baten be
liepen in 1952 f 308.799,48 en de kos
ten f 304.787,41. Er was een voordelig
slot van f 4012,07. Het effectenbezit
bedroeg nominaal f 7600.
Geslaagd te Delft.
Aan de Technische Hogeschool te
Delft slaagde voor het propaedeu-
tisch examen werktuigbouwkundig
ingenieur de heer L, W. Provoost te
MIDDELBURG.
Vandaag Electro: „Les Miserables",
(14 jaar), 7 en 9.15 uur; Schouwburg:
„Do Weense operette", (alle leeftij
den), 8 uur; Markt: vertrek deelne
mers nachtwandeltocht „Medlobur-
gum", 10 uur; muzikale wandeling
Tweka-'. and, 7 uur; concert Tweka-
band op de Markt, 8 uur; Klein Blij-
dorp: optreden Soeara Maloekoe, 8
uur.
Morgen Electro: als vandaag, 3.30, 7
en 9.15 uur; Schouwburg: als vandaag,
2.30 en 8 uur; 79 uur aankomst deel
nemers nachtwandeltceht „Mediobur-
gum", Markt.
VLISSINGEN,
Vandaag Alhambra: „De banneling
van de eilanden", (18 jaar), 7 en 9
uur; Luxor: „De gesluierde Maja",
(alle leeftijden), 7 en 9 uur; Cosy
Corner: duo Abels-van Eek, 8—11.30 en
124 uur.
Morgen Alhambra: als vandaag, 3, 7
en 9 uur; Luxor: als vandaag, 3, 7
en 9 uur; Cosy v. rner: duo Abels
van Eek, 3—6 en 8—11.30 uur; Strand-
hotel: claviolinemuziek, 36 en van
af 7 uur.
GOES.
an daag Grand: „Fanfan de Muske
tier", (alle leeftijden), 7 en 9 uur.
Morgen Grand: als vandaag, 3, 7 en
9 uur.