Minister Algera tevreden over vorderingen bij Kruiningen Zeeuwse Almanak OVERSTE J. C. W. JOBSE WORDT BURGEMEESTER RILLAND-BATH NV.Th.GEBR. POLAK VLISSINGEN „ZIEKENHUISVERPLEGING OP WALCHEREN" HAD GOED JAAR Agenda 2 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT ZATERDAG 4 JULI 1953. PER TREIN DOOR DE POLDER Streefdatum voor sluiting Veerhaven gat 22 Juli „De werkzaamheden by de dijk dichting van Kruiningen verlopen zeer be vredigend. Vol lof ben ik over wat hier gepresteerd wordt en over de sa menwerking met het Provinciaal bestuur en het polderbestuur. Verrassend is ook, dat het zo goed gaat met het goederentrelnverkeer door de Krui- ningse polder", zo verklaarde ons de minister van Waterstaat, mr. J. Al gera, Vrijdagmiddag op het station Krabbendyke, nadat hij by laag water met een treinrit door de Kruiningse polder zijn bezoek aan Zuid-Beveland had besloten. Vrijdagmorgen tien uur was de mi nister met de inspectietrein van de Ned. Spoorwegen vanuit Den Haag in Krabbendyke gearriveerd. Hij was daarbij vergezeld van de directeur- generaal van Verkeer, de heer H. van Galen Last, de directeur-generaal van de Rijkswaterstaat, ir. A. G. Ma- ris en de hoofdingenieurs van Rijks waterstaat, ir. G. B. R. de Graaff en ir. J. W. de Vries. Van de zijde der Ned. Spoorwegen werd de tocht mee gemaakt door de president-directeur, ir. F. Q. den Hollander, de directeur, de heer D. J. Wansink, de chef exploi tatie de heer W. R. Blankert en de chef Weg en Werken, ir. Lohmann. Voorts voegden zich bij dit gezelschap de hoofdingenieur van de Rijkswater staat in Zeeland, ir. Th. Heyblom en de hoofdingenieurs H. A. Ferguson en J. G. Snip, terwijl des middags ook de Commissaris der Koningin, jhr. mr. A. F. C. de Casembroot, de rit door de Kruiningse polder meemaak te. Van ICrabbendijke werd per auto naar Hansweert gereden, waar aan de hand van een maquette een uit eenzetting werd gegeven van de wij ze, waarop de dichting van de Veer haven zal geschieden. Voorts werd per sleepboot naar de Veerhaven gevaren om ter plaatse de werkzaamheden in ogenschouw te nemen. Vervolgens werd in hotel „de Korenbeurs" te Goes de maaltijd ge bruikt en enkele besprekingen ge voerd. PER TREIN DOOR DE KRUININGSE POLDER. Precies vijf over vier vertrok het gezelschap met het inspectierijtuig van de Spoorwegen vanuit Goes, om met een rit door de Kruiningse polder kennis te nemen van het knappe stuk werk. dat inspector J. Colijn uit Goes met zijn mannen daar heeft geleverd. De heer Colijn voegde zich bij de Zanddijk bij het gezelschap. Vol belangstelling nam de minister kennis van werelds enige „natte" baanvak, een experiment waaraan ve le waterstaatsmensen hadden getwb- feld, doch nu aller bewondering af dwingt. Zelfs heeft deze „stunt" de aandacht in Amerika getrokken: de „New York Times" publiceerde on langs een foto met de welsprekende kop „Hollandse eb-express rijdt op getijtafel". Midden in de polder, vóór het laag ste gedeelte van het baanvak, stond de wegwerker door het dakraampje van de blokpost 30 weer met de groe ne vlag gereed om het sein „veilig" te geven en langzaam reed de trein met hoge autoriteiten over de aan bei de zyde door het water omringde spoorbaan in de richting Oostdijk. Bij een overweg werd nogmaals halt ge houden, om de minister en de andere heren gelegenheid te geven vanaf het kleine thans drooggevallen stukje dijk de situatie nauwkeuriger te bekijken. Na aankomst te Krabbendijke nam de minister afscheid van de Zeeuwse M.T.S.-eindexamen aan de „De Ruyterschool" Geslaagd zijn voor het eindexamen Middelbare Technische schooi (afde ling Werktuigkunde) aan de „De Ruyterschool" te Vlissingen de vol gende candldaten: H. J. de Bliek, J. F. Janse, L. J. Kouijzer, Lok Soe San, R. Blaauw, E. J. H. Borghgraef, D. Grootjans, J. E. de Kam, G. A. v. d. Knaap C. D. Kousemaker, G. A. v. d. Laan, J. A. Langedijk, F. J. Neve, H. W. Remezond, G. L. Rol, J. van der Schaft, A. F. Scheijbeier, M. van der Sluijs, J. Verlinde en A. Wijnands. Afgewezen werden vier candida tes twee trokken zich terug. VREEMD VERSCHIJNSEL In vroeger tijden heeft de Heks van Veere, die de Veersclieweg onveilig heette te maken, de gemoederen veel al danig in opstand gebrachtdoch dat zich ook in deze tijden vreemde verschijnselen kunnen manifesteren, hebben de inwoners van dit aloude stadje dezer dagen aan den lijve on dervonden! Zelfs bejaarde vissers en zij, die met wind en zee vertrouwd zijn ge raakt, hebben hunne grijze hoofden geschud bij het beschouwen van de windvaan 'op de Grote Dom. De jeug diger inwoners, die nogal eens per fiets naar Middelburg trekken, heb ben ondervonden, dat wanneer zij rekenen op een Zuidenwind een fel le Noordenwind in de rug blaast en zo verloren velen het vertrouwen in de natuur en.... in de mensen. Want zelfs „De Bilt" was niet meer te vertrouwen. Dacht men. Het mysterie bleek echter met zo groot, want bij nader onderzoek is gebleken, dat de windvaan, voorstel lende een oude driemaster, na de laatste restauratie té grondig is ge restaureerd... x De zeilen van de grote mast werden aan de fokkemast (de voorste) be vestigd, met het gevolg, dat het bra- ve schip na drie eeuwen tegenwind, nu voor de wind vaart! Mei zelfs enige kans op een scheeps ramp, want het galjoen op de stad huistoren van Veere vaart nog steeds in de goede richting. heren, om daarna met het inspectie rijtuig naar Den Haag terug te keren, De directeur-genoraal van de Rijks waterstaat, ir- A. G. Maris, deelde ons nog mede, dat vandaag de eerste cais son van liet landhoofd aan de westzij de van de Veerhaven zal worden ge plaatst. De werkzaamheden verlopen naar wens. Er wordt volgens een vast plan gewerkt. Direct na de dichting van het gat aan de Veerhaven zal met kracht begonnen worden aan het herstel van de Veerhaven zelf. De herstelwerk zaamheden aan de ijzerconstructie van de steigers zijn reeds in voorbe reiding. Ir. Maris kon ons bevestigen, dat de streefdatum voor de sluiting van het gat aan de Veerhaven op 22 Juli a.s. is gesteld. Direct liet h(j er met na druk op volgen, dat men daarby ech ter van het weer en andere factoren afhankelijk is. Het kan dus onver hoopt ook later worden, voordat de polder Kruiningen definitief van de zee afgesloten zal z(jn. OOK DE SPOORWEGEN TEVREDEN. Vanzelfsprekend was ook de presi dent-directeur van de Spoorwegen, ir. Den Hollander, vol lof over het werk van Waterstaat. „Wat men hier ge daan heeft, is fantastisch". Zodra de polder dicht is, zullen de spoorwegen het treinverkeer voor passagiers her vatten. Daarbij zal ook zo spoedig mogelijk het station Kruiningen ver beterd worden. Trouwens de plannen hiervoor lagen reeds vóór de ramp gereed, daar het gebouw te klein was geworden. Intussen was ir. Den Hollander ook zeer tevreden over de wyze waarop het Zeeuwse publiek op de pendel dienst GoesKrabbendyke heeft ge reageerd. De vervoerscijfers van de bussen noemde hij reusachtig, zelfs nog beter dan voordien. „GETROFFEN GEMEENTE TROF MIJ...." Na lange marine-loopbaan buiten Zeeland toch terug naar geboorteland „Het getroffen Rilland-Bath heeft mij aangetrokken. Ik ben er van de ellende diep onder de indruk gekomen, toen ik de overstroomde gemeente onlangs bezocht, maar ik zie de toestand helemaal niet als hopeloos. Ik zal myn uiterste best doen in het belang van de bevolking en met vreugde werken aan het herstel van de door de watersnood aangerichte schade." Zo sprak gisteren overste J. C. W. Jobse, kapitein-luitenant ter zee by de Administratie van de Koninklijke Marine in Den Helder, korte tijd na dat hti 't bericht had ontvangen van zyn benoeming per 16 Juli tot burge meester van de gemeente Rilland-Bath. Overste Jobse zal te Rilland de plaats innemen van de by de ramp op 1 Februari jl. zo noodlottig om het leven gekomen burgemeester J. A. de Goffau. „Deze benoeming heeft me een overrompelende verrassing bezorgd, aldus de heer Jobse. Ik had welis waar gesolliciteerd mijn tijd bij de Marine loopt af maar ik had niet gedacht, dat ik zo spoedig naar Zee land zou terugkeren en dan nog wel als burgemeester. Ja, inderdaad te rugkeren, ik ben namelijk een echte Zeeuw, geboren in Souburg. Vele ja ren van myn leven heb ik in Zeeland doorgebracht. Ik heb in Zeeland dan ook vele relaties en familie en ik ken vele Zeeuwen. Alleen in Rilland-Bath ken ik a«>s#luut niemand, maar dat zal, hoop ik, gauw anders worden. Hoe mijn vrouw over deze benoe ming denkt? Zy is van 's Gravenpol der en zij is natuurlijk best in haar nopjes met de terugkeer naar Zee land. Voor mijzelf zal het, wat mijn werk betreft, een grote verandering zijn. Gelukkig maar, dat ik na myn solli citatie nog gauw een cursus gemeen terecht en gemeenteadministratie heb gevolgd. Dat zal mij nu te stade ko men". Kapitein-luitenant te zee Jobse heeft 'n vrij bewogen leven achter de rug. Hij werd op 19 Februari 1903 te Souburg geboren en bezocht na de lagere school de H.B.S. te Middel burg, waar hij het einddiploma afde ling A behaalde. Hierna volgoe hij van 1922 een opleiding als adelborst aan het Koninklijk Instituut voor de Marine. Hij bekleedde verschillende rangen en meldde zich in 1924 als be roepsofficier voor de actieve dienst. Van 1932 tot 1936 verbleef de heer Jobse in Indië. Zijn verdere loopbaan bij de Kon. Marine in Nederland werd ln 1940 door de oorlog afgebroken. Bruinisser mosselvisserij (slot van pag. 1.) veer een millioen gulden belopen, af gezien van het feit, dat vele vissers dan geen kweek grond meer hebben. Zo gaat het belangrijkste visgebled van Bminisse er aan en dat zal zijn weerslag vinden in de gemeente". Zie daar de mening van de burgemeester. Wij hebben ons over deze voor Bruinisse zo belangrijke kwestie ook gewend tot enkele waterstaatsinstan ties om ook hun mening hierover te vernemen en daarbij wees men ons met name op de grote belangen, die een snelle afwerking van het dijkherstel Ir. H. Machielsen van de Provincia le waterstaat te Middelharnis, zeide ons in dit verband dat als belangrijk ste punt voor het werk bij Herkingen de prioriteit geldt: „Wij moeten zo snel mogelijk werken!" Ir. A. H. Fa- bius, hoofdingenieur van de Rijkswa terstaat in het arrondissement Dor drecht, vertelde, dat toen men vlak na de ramp met de herstelwerkzaam heden begon, men van het bestaan der mosselpercelen niet veel af wist. „Men werd daar echter spoedig op ge attendeerd, waarna de pachters ge waarschuwd werden, zodat zij hun mosselen op de strook waar de geul kwant, konden opvissen". „Wat het specie-storten betreft tja, dat is een moeilijke zaak. Oorspron kelijk was het plan, de specie inder daad verder te storten, doch wegens gebrek aan onderlossers moest men in de nabijheid van het werk blijven met alle gevolgen van dien... Er wordt natuurlijk wel eens overhaast gestort en waar gewerkt wordt maakt men fouten". Ir. Fabius meen de, dat er titans een commissie wordt samengesteld, welke de opdracht krijgt na te gaan hoe groot de schade is. Daarna zou een vergoedingsrege ling worden opgesteld. ,,Ik had niet het geluk een schip te vinden dat mij naar Engeland kon brengen", aldus de overste, „en daar om moest ik noodgedwongen wel een andere functie zoeken." In September 1941 werd de heer Jobse benoemd tot ambtenaar van de distributiedienst, waarvan hij later provinciaal inspecteur voor Zeeland werd. In deze hoedanigheid leerde hij vele burgemeesters en andere autori teiten in Zeeland kennen. De overste woonde met zijn vrouw en twee kin deren van 1941 tot 1949 in Goes en leerde dus ook van het Bevelandse volksleven vele bijzonderheden ken nen. Dit wil zeggen in de tijd, dat hij werkelijk zelf in Zeeland verbleef. Na terugkeer in actieve dienst op 1 Maart 1945 werkte de overste name lijk van 1946 tot 1948 in Indonesië, waar hij de functie van regerings-in- tendant voor de Marine vervulde. Na zijn terugkeer in Nederland werd hij in 1949 hoofd van de afdeling inten dance Zeemacht Nederland tevens be last met Justitiële Zaken. Zijn rang werd toen kapitein-luitenant ter zee bij de Administratie in Den Helder. Hier woonde en werkte de overste de laatste jaren. De heer Jobse is lid van de Ned. Herv. kerk en aangeslo ten de C. H. Unie. HET ADRES VOOR IJZERWAREN, GEREEDSCHAPPEN ENZ. „D. A. Thieme-prijs" voor G. van Oorschot Tydens een vergadering van de Ver eniging tot bevordering van de be langen van de Boekhandel is de „D. A. Thieme-prys" uitgereikt aan de Amsterdamse uitgever G. van Oor schot, afkomstig uit Vlissingen. De ze prys wordt eenmaal in de twee jaar verleend aan een uitgever, die door zijn uitgaven bijzondere culture le doeleinden nastreeft, terwijl ook uiterlijk de betreffende uitgaven aan hoge eisen dienen te voldoen. Sinds 1948 was de prijs niet meer toegekend, omdat de onpartijdige commissie, die over de toekenning adviseert, in de afgelopen jaren geen candidaat geschikt achtte. De com missie bestaat uit de heren mr. H. de la Fontaine Verwey, mr. D. Gilty Veth en F. J. Dupont. Mr. Verwey wenste de heer van Oorschot met de ze bijzondere onderscheiding geluk en wees op het belangrijke werk, dat de ze uitgever gedurende de laatste ja ren tot stand had gebracht. De heer van Oorschot sprak een dankwoord, waarbij hij de hem gebrachte lof overhevelde op de instanties, die hem door subsidies enz. tot deze uitgaven in staat stelden en voorts op teke naars, zetters, drukkers en binders, wier hulp eveneens onontbeerlijk was. Bevordering van toerisme Op 13 Juni jongstleden maakten wjj melding van de ervaringen van twee Engelse toeristen, die voornemens waren hun vacantie op Walcheren door te brengen. Toen zij zich tot het Londense kantoor van de A.N.V V. wendden met de vraag, of Middelburg wel op een dag van Rotterdam uit te bereiken was, kon men hen daar geen antwoord geven. Een brief aan de Nederlandse Spoorwegen te Utrecht bleef onbeantwoord. De Engelsen vroegen toen de Middelburgse hotel houder om de inlichting, met de me dedeling, dat als deze die niet kon verschaffen, zij maar liever van een bezoek afzagen. Wij vroegen ons af, of A.N.V V. en Spoorwegen hiermede aan het zwaar getroffen en gedupeerde Zeeland wel een billijke toeristische service gaven. Naai- aanleiding hiervan delen de Nederlandse Spooiwegen ons thans mede, dat zy naar dit geval een on derzoek hebben ingesteld. Dit onder zoek heeft uitgewezen, dat de brief aan de Spoorwegen vermoedelijk is zoekgeraakt, daar hij bij de afdeling die belast is met het verstrekken van schriftelijke inlichtingen, niet is ont vangen. Van de zijde van de A.N.V.V. ver neemt de V.V.V. Middelburg, dat in derdaad tydens de afwezigheid van de directeur van het Londense bu reau van de A.N.V.V. aan de Engelse reizigers is medegedeeld, dat men niet over de gevraagde gegevens beschik te. En inderdaad was geadviseerd, dat de Engelsen zich tot de Ned. Spoor wegen te Utrecht zouden richten. Overigens is dit laatste niet gebrui kelijk en het zou bij aanwezigheid van de directeur ook niet geschied zijn. Hoewel men toegeeft, dat de door ons vermelde feiten juist zijn, merkt men op, dat de A.N.V.V. zich steeds beijvert om over Zeeland alle gewens te inlichtingen te verstrekken en dat men daarom ons commentaar onge grond acht. Er zyn intussen maatre gelen genomen om herhaling te voor komen en de Londense staf beschikt nu over alle gegevens. De bedoelde toeristen hebben hun vacantie in Zeeland en overig Neder land doorgebracht en hebben de A.N. V-V. medegedeeld opgetogen te zijn over hun verblijf hier. De tocht van premier Sidney Holland Eerst gisteren werden de laatste bijzonderheden over het bezoek, dat de Nieuw-Zeelandse premier, mister Sydney G. Holland, vandaag aan het Zeeuwse rampgebied brengt, vrijgege ven. De eei'ste minister zal zich bij zijn tocht door de geïnundeerde gebie den in gezelschap bevinden van zijn echtgenote, zijn persoonlijke secreta ris, mr. Sleight, de ambassaderaad uit Parijs, de heer Castello, en een ver tegenwoordiger van de Nieuw-Zee landse pers, de heer Mitchell. Verder wordt de tocht meegemaakt door de Commissaris der Koningin in Zee land, jhr. mr. A. F. C. de Casembroot en diens echtgenote, mr. dr. A. J. J. M. Mes, lid van de Provinciale Staten van Zeeland, en de griffier der Staten mr. J. M. Pilaar, ir. Dibets. als ver tegenwoordiger van de Rijkswater staat en ir. P. D. Krijger, namens de Dienst Landbouwherstcl. Om ongeveer elf uur zal h*et gezel schap bij het veer te Wolphaartsdijk arriveren om de overtocht naar Kort- gene te maken. In deze gemeente zul len de gasten-door het gemeentebe stuur worden ontvangen. Uit Kort- gene vertrekt men rond half één om in de „Korenbeurs" te Goes de maal tijd te gebruiken. Aan deze maaltijd zal ook de burgemeester van Goes, mr. W. C. ten Kate, aanzitten. Na een kort bezoek aan Kruiningen vertrekt de premier vervolgens om ongeveer vier uur naar Eindhoven. „Tarakan" had aanvaring met Griek Het ms. „Tarakan" van de N.V. Stoomvaart Maatschappij Nederland is kort na het vertrek uit Antwerpen op de Schelde aangevaren door net Griekse ss „Leontios", welk schip be stemd was voor Antwerpen. De „Tarakan" werd aan bakboord zijde geraakt, waardoor een gat ln de huid ontstond. Het schip maakte in de aanvang water, doch door over pompen van brandstofolie kon het gat boven water gebracht worden. De „Tarakan" keerde terug naar Ant werpen, alwaar het schip gerepareerd zal worden. Het oponthoud wordt op ongeveer 14 dagen geschat. Het Griekse schip liep schade op aan de boeg. Onbekende wegenwacht redde knaapje Dat de wegenwacht steeds paraat is, bleek Donderdagmiddag te Axel Het tweejarig zoontje van de familie S. speelde met een wandelwagen aan de kanaalkade en geraakte te water. Een juist passerende wegenwachter van de A N.W.B. wist het ventje nog net op tyd op het droge te brengen. De ridder van de weg bleef onbekend. Direct na de redding stapte hij op zijn motor en verdween. Promotie dr. M. Frenkel Bevorderd tot doctor in de genees kunde op proefschrift getiteld: „Ka- liumd.epletie en Hypokaliaemie" de heer M. Frenkel, geb, te Goes. Advertentie GROTE VOORUITGANG Stijgende kosten noopten tot premieverhoging Als het jaar 1953 een minstens even grote vooruitgang brengt als 1952, dan zal dat het mooiste geschenk zyn, dat onze vereniging in haar jubi leumjaar mocht ontvangen. Aldus wordt gemeld in het jaarverslag over 1952 van de Vereniging „Ziekenhuisverpleging op Walcheren", dat dezer dagen verscheen. De bestuurders van de vereniging zijn tenvolle tevreden over de gang van zaken in het afgelopen jaar, dat over de gehele linie vooruitgang in het aantal verzekerden bracht. De voornaamste oorzaak van deze vooruitgang acht het bestuur de goede samenwerking met de heide ziekenfondsen op Walcheren, welke volledig werd toen overeen stemming werd bereikt met het Algemeen Ziekenfonds „Walcheren" te Vlissingen. 5 meer dan in 1951. In 1952 werden in totaal 1637 verzekerden in zieken huizen opgenomen. Het aantal ver- pleegdagen bedroeg in het verslagjaar 26.025. Onder het aantal opgenomen patiënten bevonden zich 687 mannen en 950 vrouwen. Van de 1637 opgeno men verzekerden betaalden er 896 in de verplichte verzekering en 741 in de vrijwillige verzekering. Het over zicht van de hérverzekering op kost prijsbasis met het ziekenfonds meldt een aantal opnamen van 896 met een aantal verpleegdagen van 14.269. De totale kosten van de herverzekering bedroegen f 129.096. Het aantal leden van de A-verzeke ring bedroeg per 1 Januari 1952 22.785 en per 1 December van dat jaar 23.327, het steeg dus met 542. Het ledental van de AA-verzekering steeg in 1952 van 13.868 tot 15.107 en het aantal le den van B- en C-verzekering steeg in het verslagjaar van 6483 tot 7085. Een wat somberder toon klinkt uit het verslag, daar waar gesproken wordt over de activiteit in de afde lingen. Deze laat te wensen over; al leen in Aagtekerke, Arnemuiden, Kou- dekerke, Sint Laurens, Meliskerke, Oostkapelle, Ritthem, Veere en Vlis singen bestaan nog afdelingen met een volledig bestuur. Het algemeen be stuur hoopt echter, dat ook in de plaatsen waar geen eigenlijke afdeling meer bestaat nieuwe activiteit ont wikkeld zal kunnen worden. De be langstelling van de leden voor de ver gaderingen is niet altijd even groot en daarom heeft men zich beraden op het geven van een andere organisatievorm aan de vereniging. Men is hiervan echter later teruggekomen. De nog steeds stijgende kosten heb ben het nodig gemaakt, dat in 1952 maatregelen werden genomen ter ver hoging van de premies en dat toen reeds berekeningen moesten worden gemaakt om de begroting 1953 sluitend te krijgen. In de algemene vergade ring van 30 October 1952 werd beslo ten de premie voor personen van 16 jaar en. ouder te verhogen met 2 cent tot 22 cent. Door deze verhoging werd het mogelijk de derde klasse verpleeg- prijs volledig te blijven vergoeden. De premie voor kinderen en de premie voor de AA-klasse konden onveran derd blijven, hoewel de verpleegtarie- ven en de bijkomende kosten in deze klasse hoger werden. Ook de sanatoriumtarieven zijn ge stegen en wel in een zodanige mate, dat men zich, teneinde voor de volle verpleegprijs gedekt te zijn, voor een uitkering van f 10 per verpleegdag moet verzekeren. He; bestuur bleef in het verslagjaar ongewijzigd, het da gelijks bestuur wordt gevormd door de heren J. L. Dregmans, voorzitter; L. Onderdijk, secretaris-penningmees ter; H. J. Geuns, wiskundig adviseur. Bij een bespreking van de huisves ting wordt herinnerd aan het berei ken van overeenstemming met het be stuur van het Volksgebouw, waardoor het mogelijk werd, dat de vereniging op 15 Juli in „De Gouden Poorte" een nieuw kantoor betrok. Vooruitgang. Over de vooruitgang van het aan tal leden wordt in het verslag o m. het volgende gezegd: do styging van het aantal A-verzekerden is voornamelijk verkregen door stijging van het aan tal verplicht verzekerden van het zie kenfonds. Voor het overige deden zich slechts kleine schommelingen voor. Anders is het echter met de AA-verze- kerden, de z.g. aanvullend verzeker den. De styging met ruim 1200 leden voltrok zich in vrijwel alle gemeen ten proeentsgewijs. Middelburg span de in dit opzicht de kroon met een winst van bijna 700 Achteruitgang of stilstand deed zich voor in b.v. Ga- pinge, Meliskerke en Westkapelle. Niet minder dan 600 nieuwe leden meldden zich aan voor de B- en C- verzekering, de klinische kosten-ver- zekering. De cijfers. Het aantal opnamen per duizend verzekerden bedroeg in 1952 72, dat is De balans sloot op een bedrag van f 135.«14,84 met een totaal aan ka pitaal van f 63.682,04. De baten be liepen in 1952 f 308.799,48 en de kos ten f 304.787,41. Er was een voordelig slot van f 4012,07. Het effectenbezit bedroeg nominaal f 7600. Geslaagd te Delft. Aan de Technische Hogeschool te Delft slaagde voor het propaedeu- tisch examen werktuigbouwkundig ingenieur de heer L, W. Provoost te MIDDELBURG. Vandaag Electro: „Les Miserables", (14 jaar), 7 en 9.15 uur; Schouwburg: „Do Weense operette", (alle leeftij den), 8 uur; Markt: vertrek deelne mers nachtwandeltocht „Medlobur- gum", 10 uur; muzikale wandeling Tweka-'. and, 7 uur; concert Tweka- band op de Markt, 8 uur; Klein Blij- dorp: optreden Soeara Maloekoe, 8 uur. Morgen Electro: als vandaag, 3.30, 7 en 9.15 uur; Schouwburg: als vandaag, 2.30 en 8 uur; 79 uur aankomst deel nemers nachtwandeltceht „Mediobur- gum", Markt. VLISSINGEN, Vandaag Alhambra: „De banneling van de eilanden", (18 jaar), 7 en 9 uur; Luxor: „De gesluierde Maja", (alle leeftijden), 7 en 9 uur; Cosy Corner: duo Abels-van Eek, 8—11.30 en 124 uur. Morgen Alhambra: als vandaag, 3, 7 en 9 uur; Luxor: als vandaag, 3, 7 en 9 uur; Cosy v. rner: duo Abels van Eek, 3—6 en 8—11.30 uur; Strand- hotel: claviolinemuziek, 36 en van af 7 uur. GOES. an daag Grand: „Fanfan de Muske tier", (alle leeftijden), 7 en 9 uur. Morgen Grand: als vandaag, 3, 7 en 9 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1953 | | pagina 2