Honderden vliegtuigen in een boerenschuur NEGENTIG MILLI0EN SCHADE DOOR VERKEERSONGEVALLEN BEWAKINGSCENTRUM S.E.P. TE ARNHEM OFFICIEEL GEOPEND VRIJE UITVOER GESCHENKEN TOT WAARDE VAN f 200.- WOENSDAG 17 JUNI 1953 PROVINCIALE Z E E U W S L COURANI EEN NAUWKEURIG WERKJE Schaalmodellen helpen de Britse vliegtuigindustrie Er is bijna geen vliegtuigfabrikant in Engeland, of hij kent de schilder achtig gelegen eenvoudige houten boerenschuur bij Iver in Buckingham shire. Het is daar. dat h(j de modellen van zijn trotse producten, zodra zij de tekentafel verlaten hebben, kan bekijken, zijn hahd de zoet vloeiende lijnen van romp en vleugels kan strelen en hij kan zeggen: „Ja, dat is hem", zo zal hij, zo zullen de volkeren van deze aarde onze toestellen zien. Hij zal het model op armlengte van zich af in de lucht houden en hy zal zich trachten voor te stellen, hoe het silhouet straks zal afsteken tegen de hemel. Daar in die schuur in Buckinghamshire, waar tot voor enkele jaren de padvinders van het stadje hun romantisch clublokaal hadden, zijn thans vakmensen dag in dag uit bezig met het precisiewerk der modelbouw. Daar worden de schaalmodellen gemaakt van vrijwel alle toestellen die door de Engelse vliegtuigindustrie ontworpen en gefabriceerd worden. Modellen van vliegtuigen zijn over al nodig. Daar waar over koop en verkoop gesproken wordt, in het di rectiekantoor net zo goed, als op grote tentoonstellingen, waar men tracht de aandacht van mogelijke ko pers te trekken. Is het niet zo, dat het model er toe bijdraagt de popu lariteit van het reizigers- en vracht verkeer door de lucht te vergroten en dat de luchtvaartmaatschappijen van dit hulpmiddel ruimschoots ge bruik maken? Ook militaire instanties wensen van de toestellen, die zij in gebruik hebben of gaan gebruiken de model len te bezitten. Zij zijn van eminent belang voor de opleiding van de pi loten en het personeel op de grond. Hout en plastic. Ieder vliegtuigmodel, dat by Iver gemaakt wordt uit hout en plastic, is een zo natuurgetrouw mogelijke copie. Sommige van de modellen met spanwijdten van 3 tot 4 meter spelen belangrijke rollen by de grote vlieg tuigtentoonstellingen. Andere - open gewerkte modellen propageren de luxe en het gemak van het reizen door de lucht in de étalage van een luchtvaartmaatschappij, ongeacht de honderden, die de directiebureaux van de verschillende vliegtuigfabrie ken sieren. De Schaalmodellenfabriek begon zyn bestaan met de modelbouw van de Gloster Meteor. Mr. Reg. Haynes, ex-luchtmacht-instructeur in vlieg tuigherkenning, wiens hobby het al tijd geweest was schaalmodellen te bouwen, construeerde zo voor zyn pu re pleizier een model van de Meteor. Hij toonde het aan Eric Greenwood, Gloster's Salesmanager, een van de eerste piloten die het vliegtuig met een snelheid van meer dan 900 km. 580. De voorstellingen van de z.g.n. denkende dieren zijn een beetje uit de mode geraakt, maar enige tien tallen jaren geleden was dit nog een bloeiend bedrijf. In totaal zijn van 79 denkende dieren de gegevens bekend, t.w. van 21 paarden, 57 konden en 1 kat, doch hoewél enkele onderzoekers tot voor kort nog in de mening ver keerden dat deze zoogdieren in staat waren vergelijkingen met twee onbe kenden op te lossen, is toch komen vast te staan dat de door deze won derdieren geleverde prestaties op be drog hebben berust. Want wanneer hun vragen werden voorgelegd, waar van het antwoord niet bekend was aan de dresseur of Je experimentator, bleven ook de dieren in gebreken. De ontsluiering van het geheim was dus wel zéér prozaïsch De wonderdieren bleken te zijn af gericht op de voor het menselijk oog niet, of nauwelijks, waarneembare be wegingen, waarop de dieren reageer- den zolang deze be wegingen aanhiel den. Voor zover dit geschiedde in com binatie tussen dresseur en proefdier, is er dus sprake van lompe bedriege rij. Maar in vele gevallen blijkt van een dergelijk opzettelijk bedrog geen sprake te zijn geweest. Om dit te be grijpen moeten we een vergelijking trekken met de verrichtingen van z. g.n. spiertelepathen, mensen die een zo scherp waarnemingsvermogen héb ben, dat zij aan de gedragingen van degeen die zij bij de pols nemen, kun nen bemerken of zij het verstopte voorwerp naderen, ja, dan neen. De proefpersoon, die in dit geval weet waar het voorwerp zich be vindt, geeft door volkomen on bewuste reacties de spiertele- paatlï de nodige aanwijzingen om tot het doel te geraken. Op een dergelijke wijze schijnen in de gevallen waarbij van goede trouw sprake is geweest de den kende dieren gereageerd te hebben op volkomen onbewuste bewegingen welke de ondervrager der dieren met het hoofd, bovenlijf, of armen heeft gemaakt en welke bewegingen onbe wust ophielden wanneer het jut aantal klopsignalen was gegeven. Dat de bijzondere verrichtingen die deze honden en paard i hebben gele verd niet op verstandelijk denken be rust en dat er van een speciale wis- kunde-knobbel in het gek:él geen sprake is geweest, mag sommige on zer wellicht teleurstellen, het feit blijft bestaan dat de dieren over een bijzondere opmerkingsgave en een scherp waarnemingsvermogen hebben beschikt. We zullen echter de rekenkunst die ons bij de dieren zo heeft teleurge steld niet loslaten, want daar is toch nog wel liet een en ander over te zeg gen, al heeft dit dan alleen op men sen betrekking. Hoe is het bijv. mo gelijk dat een wilde, die slechts enkele 'kleine telwoorden tot zijn beschik king heeft, precies weet hoeveel die ren uit een kudde van véle honderden stuks ontbreken t H. Pétillon. per uur vloog, en verkocht het aan hem. Aangemoedigd door dit succes be- jon Haynes samen met twee vrien den aan de bouw van een openge werkt model van een passagiersvlieg tuig, waarbij dus het interieur even- "ins nagebootst werd. Tot hun grote verrassing bestelde de Britisch European Airwayse er honderd exemplaren van. Eigen zaak. Wij hadden altijd gedroomd een zaak voor ons zelf op te zetten en nu was dat ineens mogelijk door deze gTote order, aldus Haynes. En sinds dien is het steeds beter gegaan. Wat van hun werkbanken kwam, mag wel een staalkaart van de volledige Britse vliegtuigindustrie genoemd worden. Stringfellow's stoommachine vlieg tuig, daterend uit 1848 en Cayley's André Marie aanvaardt opdracht De radicaal André Marie heeft de opdracht tot vorming van een regering aanvaard. André Marie wil een kabinet van „nationale eenheid" vox-men. De Nationale Vergadering is voor Donderdag bijeen geroepen voor de ambtsbevestiging. zweefvliegtuig uit 1804 waren op drachten. die voor het Festival of Britain gemaakt moesten worden. Het waren juit de historische vlieg tuigen. die de makers menige slape loze nacht bezorgden. Wy hebben nog nooit een opdracht geweigerd, vertel de de heer Haynes. De waarde. De waarde van de modellen vari eert van 60 tot 4000 gulden. Het lijkt een heel bedrag, vertelde de heer Haynes. terwijl hij juist bezig was een minuscule „ejector seat" in een Avro Canada jachtvliegtuig te mon teren. maar soms denk ik. dat het wel eens voordeliger zou zyn een lo pende band voor fluitketels te gaan exploiteren. Ik kom nog altijd op een oude damesfiets naar mijn „vliegtuig fabriek". maar het werk fascineert mij en dat is mijns inzieus uiteinde lijk toch essentieel om gelukkig te zijn in dit leven. In het jaar 1948 In vele landen slaat men met ver ontrusting de voortdurende uitbrei ding van het motorverkeer gade, om dat deze groei vergezeld gaat van een toenemend aantal ongelukken. Dit aantal ongelukken staat zelfs in wan verhouding tot de toeneming van het verkeer, aldus de minister van ver keer en waterstaat mr. J. Algera, die Dinsdag de internationale verkeers technische leergang van de A.N.W.B. opende. Op diverse manieren probeert men feiten bijeen te krijgen over deze ver keersongevallen en daardoor is men in Nederland tot de conclusie geko men. dat het aantal verkeersongeval len angstwekkend is. Men heeft thans een schatting van de schade bij ongelukken in het wegverkeer gemaakt over het jaar 1948- Deze moet ongeveer 90.000-000 hebben bedragen, of wel 10.per inwoner. Dit c.yfer is vergelijkbaar met schattingen uit andere landen en komt vrij wel daarmee overeen. „De nieuwe wetenschap, de vex-- keerstechniek, kan door vele vraag- In- en uitvoer van electrische energie kan thans geregeld worden Dinsdagmiddag heeft de minister van Economische Zaken, prof. dr. J. Zijlstra te Arnhem het nationale be wakingscentrum van de N.V. Samen werkende Electriciteitsproductiebe- dryven (S.E.P.) officieel geopend. Dit bewakingscentrum heeft tot taak de coördinatie van de productie van electrische energie in Nederland, de bewaking van de samenwerking tus sen de Nederlandse electriciteitscen- trales via het Nederlandse koppelnet en de regeling van de im- en export van electrische energie. Minister Zijlstra noemde de inbe- drijfstelling van dit bewakingscen trum het sluitstuk van een belang wekkende ontwikkelingsfase in de geschiedenis van de Nederlandse electriciteitsvoorziening en een suc ces van nationale betekenis. De mi nister zeide dat de besturen en direc ties van de bedrijven zich op het vraagstuk van de koppeling volledig bewust waren van hun grote verant woordelijkheid en niet alleen hun ei gen belangen behartigden. Ook memo reerde de minister de koppeling van de Nederlandse productiecentra met de buitenlandse hoogspanningsnetten. In het centrum te Arnhem komen alle draden samen voor de verre- Arïe Boon, die op 2Jj Juni a.s. te Hoek van Holland zijn 85ste verjaar dag hoopt te herdenken, is één van de vtgnnen, loaarop Nederland met rechts trots kan zijn. De heer Boon die indienst was bij de Zuidholland se Redding Maatschappij heeft bij meet-, verremeid- en telefonische communicatie. Minister Zijlstra deelde tenslotte mede, dat een der directeuren, prof. Van Staveren door H. M. de Konin gin wegens zijn verdiensten op elec- tro-technisch gebied was benoemd tot commandeur in de Orde van Oranje-Nassau. Wel op een verlopen paspoort naar België Er is grote vexnvarring ontstaan zo deelt de A.N.W.B. mede, door re cente geruchten dat men voor rei zen naar België en Duitsland, ook op collectief paspoort, in het bezit zou moeten zijn van een geldig pas poort of een bewijs van Nederlander schap. Dit is alleen juist voorzover het Duitsland betreft. Naar de A.N.W.B. verneemt, heeft de Duitse Bondsregering inderdaad het Nederlandse ministerie van Bui tenlandse zaken medegedeeld, dat voor reizigers op een collectief pas poort geen genoegen meer kan wor den genomen met een paspoort, dat reeds is verlopen. Elke deelnemer aan een collectieve reis moet dus in het bezit zijn van een geldig pas poort of een bewijs van Nederlander schap. Voor België ligt de toestand anders. Nederlandse staatsburgers kunnen ook nu nog België binnen reizen met een bewijs van Nedex-landerschap of met een paspoort, dat niet langer dens zijn lange diensttijd 568 men- rjan vijf jaar verlopen mag zijn. Deze sen helpen redden. Arie Boon, in documenten zijn voor België voldoen- zijn huiskamer, met een modél van de, zodat het collectief paspoort de viermaster „Waterloo". Dit wits hierdoor overbodig is geworden en liet eerste schip, waarvan hij bij de j dan ook sinds 1 Juni j.l. voor België stranding op 6 December 1895, de i niet meer wordt afgegeven. bemanning heeft helpen redden. stukken op verkeersgebied een oplos sing brengen, daar ben ik zeker van", aldus de minister. „Het is daarom goed, dat deze wetenschap niet tot een kleine kring van deskundigen be perkt blijft. Het is noodzakelijk", al dus mr. Algera, „dat de gedachten van alle functionaiïssen van hoog tot laag in het verkeer zich met deze vraagstukken bezig houden en dat deze gedachten over verkeerstechniek en over de regeling van het verkeer zoveel mogelijk hier besproken wor den". De minister sprak tenslotte de hoop ixit, dat de thans begonnen verkeers technische leergang zal mogen bijdra gen tot de uitbreiding van de kennis over de vex-keerstechnisohe vraag stukken en dat deze wapening met goed gevolg zal mogen worden toege past op wegen en verkeer. De Vicomte de Rohan, voorzitter van de wereldorganisatie voor Toe risme en Automobilisme, (O.T.A.) hield een beschouwing over de ont wikkeling van het wegverkeer. Spr. geloofde niet, dat de toene ming van het aantal motorvoertuigen in West-Europa zo sterk zal zijn als in Amerika. Toch voorziet hij. dat in Engeland 6,5 millioen auto's in 1960 en 9 millioen in 1970 zullen ryden. In de Verenigde Staten zal de stijging 4 percent 's jaars zijn. In Nederland, dat in 1970 zeker 12 millioen inwo- nex's zal hebben, voorziet hij in 1970 een verkeei"sintensiteit, die 3,5 maal zo groot zal zijn als in 1950. Een ziekenfonds deed grote schenkingen. Naar het bureau van de Zieken fondsraad mededeelde worden thans inlichtingen ingewonnen over een schenking van twee ton, welke het Centraal Ziekenfonds voor het Bis dom 's Hertogenbosch gedaan zou hebben aan de R.K. vakbeweging en andere r.k.-instellingen. Men wil na gaan in hoeverre het voor zieken fondsen, die veelal niet zonder over- heids-subsidie's haar taak kunnen verrichten en die de gelden voor de verplichte verzekering en de vrijwil lige verzekering dringend voor eigen behoeften nodig hebben, mogelijk zou zyn zulke omvangryke schenkingen te doen. Mr. Reg. Haynes (links) legt met twee van zijn modelbouwers de laat ste hand aan een van zijn natuurge trouwe modellen. Spoorwegbedrijf moet rendabel zijn Aldus minister Algera in Eerste Kamer (Van onze parlementaire redacteur). Het rendabel zijn van het spoor wegbedrijf vormt een der grondsla gen van mijn beleid, betoogde minis ter Algera Dinsdagmiddag in de Eer ste Kamer. Hij achtte een gezond commercieel bedrijf noodzakelijk. De N.S. en de minister moeten zich re kenschap geven of bepaalde spoor lijnen wel rendabel zijn. Er zijn onren dabele lijnen, die niet opgeheven kun nen worden en andere onrendabele lijnen, die door modernisering beter exploitabel gemaakt kunnen worden. Maar er zijn ook om-endabele lijnen, die niet verbeterd kunnen worden en waar bovendien een behoorlijke ver vangende ver-voersmogelijkheid aan wezig is. De discxxsie was begonnen over het voornemen vaax de minister om het lijntje Den Haag-Sshevenin- gen op te heffen. Prof. Molenaar (V. V.D.) had hiertegen de nodige bezwa- ren. In een motie nodigde hij de mi nister uit er nog eens over na te den ken. De motie werd met 17 tegen 15 stemmen verworpen. Met uitzonde- i*ing van de V.V.D. en de C.P.N., die de motie steunden, stemden de ver schillende fracties meer of minder sterk vex'deeld. Op suggestie van xxir. Kolff (CH.) verklaarde minister Algera zich ove- rigens gaarne bereid zyn spoorweg- beleid bij de volgende begroting van Verkeer en Waterstaat zowel schrif telijk als mondeling uitvoerig toe te lichten. Voor het overige aanvaax-dde de Kamer de verlaging van de vex- eveningsheffing met een half procent en de verlenging van de noodwet-kin- dex-bijslag voor kleine zelfstandigen alsmede een reeks kleinere wetsont werpen zonder of nagenoeg zonder discussie. WERKBEZOEK VAN KONINGIN AAN OVERIJSSEL H.M. de Koningin zal op Woensdag 1 Juli a.s. een werkbezoek brengen aan de Noord-West hoek van de pro vincie Overijssel. Hierbij zal de ko ningin o.m. van Blokzijl uit per boot een bezoek brengen aan het nieuw gestichte dorp Scheei-wolde In Giet hoorn zal per punter, het plaatselijk vervoermiddel, gevaren worden. GEEN GOUDGEEN BLOEMBOLLEN Ook voor toeristenzendingen De centrale dienst voor in- en uitvoer heeft het volgende bekend gemaakt: Tot dusverre konden onder bepaalde beperkingen voor wat betreft de inhoud, geschenkzendingen tot een waarde van 25-— en een gewicht van 5 kg. worden uitgevoerd met gebruikmaking van een door de verzender zelf In te vullen groen formulier (geschenkspecifïeatie). Het is thans mogelijk gebleken, de normen voor deze zendingen aanzien lijk te verruimen. De regeling is aldus gewijzigd, dat nu geschenkzendingen tot een waarde van 200.en een gewicht van 10 kg. zonder formaliteiten kunnen worden uitgevoerd. Hierbij behoeven dus ook geen geschenkspecifi caties meer te worden gebezigd. de verpakking moet worden aangege ven „Toeristenzending". Slechts moet op de buitenverpak king duidelijk worden aangetekend „geschenkzending". De volgende be perkingen wat betreft de inhoud wor den echter gehandhaafd. De zendingen mogen niet inhouden: 1. bloembollen, boom- en bloemkwe kerijproducten; 2. groente- en bloem zaden; 3. postzegels, tenzij deze door ingezetenen als geschenk over de brievenpost worden ver-zonden; 4. goud en andere edele metalen en ge heel of gedeeltelijk uit andere edele metalen dan zilver vei-vaardigde voorwerpen; 5- betaalmiddelen en geldswaardige papieren. De zendingen mogen van de hierna te noemen artikelen niet meer bevat ten dan de daarachter vermelde hoe veelheid: 1. boter 1000 gi-am; 2. room 2000 gram: 3. koffie 1000 gram; 4. sigaret, ten 300 stuks; 5. sigaren 75 stixks; 6. tabaks 300 gram. Van andere levens- en genotmidde len mag niet meer worden verzonden dan 5 kg. van dezelfde soort. T oeristenzendingen. Deze nieuwe regeling voor ge schenkzendingen geldt in gelijke ma te vdor de uitvoer van zogenaamde toeristenzendingen. Hieronder zijn te verstaan zendingen van hier te lande door buitenlandse touristen aange kochte goederen (geen handelswaar den zijnde), die niet als reisbagage worden medegenomen, doch door of ten behoeve van de betrokkenen naar het buitenland worden gezonden. Op Per post. Tenslotte is de mogelijkheid ge opend goederen over de brievenpost naar het buitenland te verzenden. Dit geldt uitslxxitend voor de uitvoer zon der verrekening van goederen, die geen handelswaren 5ijn tot een waar de van 25.en een gewicht van 1 kg. Hierbij behoeven geen formalitei ten te worden vervuld. Deze brief postzendingen zijn wat betreft de in houd aan dezelfde beperkingen ge bonden als de geschenk- en toeristen zendingen. Kiel gelegd voor nieuwe mijnenveger _Dinsdag is op de werf van Wilton Fijenoord in Schiedam de kiel gelegd voor de eerste mijnenveger, welke voor de Koninklyke Marine uit hoof de van het „United States off shore procurement program" wordt ge bouwd. Het schip, dat „Dokkixm" zal heten, is het eerste van de 32 mijnen vegers, welke met behulp van Ameri kaanse fondsen op Nederlandse wer ven worden gebouwd. Wilton Feijen- oord maakte er drie de overige wor den in en om Amsterdam, langs de Noord en op enkele andere werven ln Nederland gebouwd.. Het Wereldgebeuren Harde hand Er is een koning weggelopen uit Cambodja. Dat op zich zelf is niet belangrijk. Ook koningen hebben het recht hun kroon aan de kapstok te hangen, wanneer ze zich in hun paleis met prettig meer ge voelen en een reispetje willen opzet ten. Maar in Parijs is men toch wel ge schrokken van die koninklijke reis lust. De heerser van Cambodja heeft namelijk de verzekering gegeven, dat hij niet naar zijn Indochinese deel staat zal terugkeren zolang hij met van Frankrijk de verzekering heeft, dat zijn land volkomen onafhankelijk wordt. Als een lastig reissouvenxr heeft hij deze eis voor de voeten gelegd van de Franse regering. Tegelijk legde hy haar voor het fo rum van het Franse volk, dat zich reeds lang afvraagt of men in Indo- China met het oorlogvoeren en het handhaven van de oude niet-ge- stroomlijnde Franse Unie wel op de goede weg is. Nu is dus een van de weinige ge trouwen. die Frankrijk nog had, uit Indo-China weggelopen. Dat geeft te denken. Het roept de grote vraag op of het in deze tijd nog wel mogelijk is vreemd gezag te handhaven over volkeren, die zulk gezag niet wensen. Neen. zeggen velen, dat kan voor korte tijd, maar niet voor langere tijd. Ja, zeggen nog altijd vele Fransen en Engelsen, het kan als men maar stevig aanpakt. Als voorbeeld noemen ze dan het stevige Engelse optreden in Malakka. Daar zou generaal Templer er dan toch maar in ge slaagd zijn de half-communistische. half nationalistische revolutie de kop in te drukken. Het is de moeite waard dit voor beeld even nader te beschouwen. De mens generaal Templer is een hard man. Hij kwam enkele jaren geleden in Malakka toen de Britse hoge com missaris er vermoord was en meer dan 3000 mensen door de guerilla's waren gedood. Daartegen begon generaal Tem pler zijn militaire offensief. Hij legde straffen op aan gehele dorpenHij gaf aan zijn troepen de zwaarste op drachten. Men zegt van hem, dat hij ondankbaar was... in zijn over-acti- viteit vergat hij zelfs de promotie van zijn ijverigste officieren. Politiek inzicht ontbrak hem volkomen en hij trad dan ook in Malakka niet op als onderhandelaar of als man van het verzoenend gebaar, maar uitsluitend als organisator. Deze 55-jarige man, die in liet na oorlogse Duitsland bij do Britse bezettende macht een grote rol speelde, staat bekend om zijn wrange grapjes. Een daarvan is, dat hy een Britse minister lid van de Labour- partij urenlang meesleepte in een jeep over halfverwoeste Duitse wegen en tenslotte de man aan een hotel af leverde, waarvoor twee Britse solda ten op wacht stonden. „Deze twee soldaten zijn uit uw kieskring. Ik heb ze speciaal voor U uitgezocht", merkte Templer droog oj\ Welnu deze generaal Templer zou het wonder verricht hebben van de rust in Malakka te herstellen. Hij rapporteerde in 1951 nog slechts 200 doden in dc maand in Malakka, daar na in 1952 niet meer dan 110 doden in de maand. Voor de eerste maanden van 1953 luidde het resultaat 18 do den in de maand. Er ontstond een eevoel van op luchtingDeze ïerse grootgrona- bezïtterszoon, die het liefst op een boerderij zou leven, maar die intus sen toch als jongeman de kampioen- bajonetvecljter van Engeland was ge wordenhad het maar knap ge daan daarginds in Malakka. Men was bereid hem zijn ouder wetse opvattingen te vergeven en duidde het hem niet ten kwade, dat alleen de literatuur uit de 17de eeuw hem kon boeien. Helaas er zijn mensen op gestaan, die beter telden dan de x-appor- teurs van Sir Gerard Templer. Een week geleden stond in de „Ti mes" en enkele dagen daarvoor ook in een Singapore-blad: er zijn in 1953 al meer dan 330 terroristen op Ma lakka gedood en toch blijven de gue- rilla-benden groeien. Twee Engelse divisies voornamelijk Gurka's, Afrikanen en mannen van de Zuid- zee-eilanden zijn constant bezig in Malakka. Zc kosten per bataljon een millioen pond sterling per jaar. De „Straits Times" constateerde boven dien, dat het moreel van de terroris ten in Malakka laag moet zijn, maar dat men het niet kan breken. Het blad erkent, dat de veiligheid is toe genomen... men heeft echter de psy chologische oorlogvoering verloren. Er zal anders iets moeten gebeuren en het merkwaardige is, dat men nu toch maar wil afstappen van de mili taire noodmaatregelendat men de handhaving van rust en orde toch maar weer in hoofdzaak aan de po litie wil overdragen, omdat men er met dat militaire gezag niet komt. Ziedaar dan het voorbeeld van Ma lakka. waar men met harde hand tot het einde toe zou volhouden. Het is niet moedgevend voor degenen, die denken, dat in Indo-China of in an dere gebieden, waar verzet tegen vreemd bewind bestaat, de militairen het laatste woord kunnen spreken! Zwanenberg-concern te Oss thans „Koninklijk" Dinsdag heeft de Commissaris der Koningin in Noord Brabant, prof. J. E. de Quay de cortisonfabriek en het nieuwe kantoorgebouw op de terrei nen van de N.V. Organon te Oss offi cieel geopend. De Commissaris deel de onder grote instemming mede, dat H.M. de Koningin aan het Zwanen berg-concern het recht heeft ver leend het praedicaat „Koninklyke" te voeren. Na een tienjarig bestaan is dezer dagen de stichting van Oud-Gedetineerden en Gijzelaars in concentratiekampen ontbon den. Men acht de bij de oprichting ge stelde taak thans vervuld. De poging van een Japanse expeditie om de 8000 meter hoge Mansloe in het Himalaja-gebergte te beklimmen, is op 300 meter van de top mislukt. De leden van de expeditie bevinden zich in goede welstand, aldus meldt A.F.P. uit New Delhi.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1953 | | pagina 3