Honderden vliegtuigen in een
boerenschuur
NEGENTIG MILLI0EN SCHADE
DOOR VERKEERSONGEVALLEN
BEWAKINGSCENTRUM S.E.P. TE
ARNHEM OFFICIEEL GEOPEND
VRIJE UITVOER GESCHENKEN
TOT WAARDE VAN f 200.-
WOENSDAG 17 JUNI 1953
PROVINCIALE Z E E U W S L COURANI
EEN NAUWKEURIG WERKJE
Schaalmodellen helpen de Britse
vliegtuigindustrie
Er is bijna geen vliegtuigfabrikant in Engeland, of hij kent de schilder
achtig gelegen eenvoudige houten boerenschuur bij Iver in Buckingham
shire. Het is daar. dat h(j de modellen van zijn trotse producten, zodra zij
de tekentafel verlaten hebben, kan bekijken, zijn hahd de zoet vloeiende
lijnen van romp en vleugels kan strelen en hij kan zeggen: „Ja, dat is
hem", zo zal hij, zo zullen de volkeren van deze aarde onze toestellen zien.
Hij zal het model op armlengte van zich af in de lucht houden en hy zal
zich trachten voor te stellen, hoe het silhouet straks zal afsteken tegen de
hemel.
Daar in die schuur in Buckinghamshire, waar tot voor enkele jaren de
padvinders van het stadje hun romantisch clublokaal hadden, zijn thans
vakmensen dag in dag uit bezig met het precisiewerk der modelbouw.
Daar worden de schaalmodellen gemaakt van vrijwel alle toestellen die
door de Engelse vliegtuigindustrie ontworpen en gefabriceerd worden.
Modellen van vliegtuigen zijn over
al nodig. Daar waar over koop en
verkoop gesproken wordt, in het di
rectiekantoor net zo goed, als op
grote tentoonstellingen, waar men
tracht de aandacht van mogelijke ko
pers te trekken. Is het niet zo, dat
het model er toe bijdraagt de popu
lariteit van het reizigers- en vracht
verkeer door de lucht te vergroten
en dat de luchtvaartmaatschappijen
van dit hulpmiddel ruimschoots ge
bruik maken?
Ook militaire instanties wensen
van de toestellen, die zij in gebruik
hebben of gaan gebruiken de model
len te bezitten. Zij zijn van eminent
belang voor de opleiding van de pi
loten en het personeel op de grond.
Hout en plastic.
Ieder vliegtuigmodel, dat by Iver
gemaakt wordt uit hout en plastic,
is een zo natuurgetrouw mogelijke
copie. Sommige van de modellen met
spanwijdten van 3 tot 4 meter spelen
belangrijke rollen by de grote vlieg
tuigtentoonstellingen. Andere - open
gewerkte modellen propageren de
luxe en het gemak van het reizen
door de lucht in de étalage van een
luchtvaartmaatschappij, ongeacht de
honderden, die de directiebureaux
van de verschillende vliegtuigfabrie
ken sieren.
De Schaalmodellenfabriek begon
zyn bestaan met de modelbouw van
de Gloster Meteor. Mr. Reg. Haynes,
ex-luchtmacht-instructeur in vlieg
tuigherkenning, wiens hobby het al
tijd geweest was schaalmodellen te
bouwen, construeerde zo voor zyn pu
re pleizier een model van de Meteor.
Hij toonde het aan Eric Greenwood,
Gloster's Salesmanager, een van de
eerste piloten die het vliegtuig met
een snelheid van meer dan 900 km.
580.
De voorstellingen van de z.g.n.
denkende dieren zijn een beetje uit
de mode geraakt, maar enige tien
tallen jaren geleden was dit nog een
bloeiend bedrijf. In totaal zijn van 79
denkende dieren de gegevens bekend,
t.w. van 21 paarden, 57 konden en 1
kat, doch hoewél enkele onderzoekers
tot voor kort nog in de mening ver
keerden dat deze zoogdieren in staat
waren vergelijkingen met twee onbe
kenden op te lossen, is toch komen
vast te staan dat de door deze won
derdieren geleverde prestaties op be
drog hebben berust. Want wanneer
hun vragen werden voorgelegd, waar
van het antwoord niet bekend was
aan de dresseur of Je experimentator,
bleven ook de dieren in gebreken. De
ontsluiering van het geheim was dus
wel zéér prozaïsch
De wonderdieren bleken te zijn af
gericht op de voor het menselijk oog
niet, of nauwelijks, waarneembare be
wegingen, waarop de dieren reageer-
den zolang deze be wegingen aanhiel
den. Voor zover dit geschiedde in com
binatie tussen dresseur en proefdier,
is er dus sprake van lompe bedriege
rij. Maar in vele gevallen blijkt van
een dergelijk opzettelijk bedrog geen
sprake te zijn geweest. Om dit te be
grijpen moeten we een vergelijking
trekken met de verrichtingen van z.
g.n. spiertelepathen, mensen die een
zo scherp waarnemingsvermogen héb
ben, dat zij aan de gedragingen van
degeen die zij bij de pols nemen, kun
nen bemerken of zij het verstopte
voorwerp naderen, ja, dan neen. De
proefpersoon, die in dit geval
weet waar het voorwerp zich be
vindt, geeft door volkomen on
bewuste reacties de spiertele-
paatlï de nodige aanwijzingen om
tot het doel te geraken.
Op een dergelijke wijze schijnen
in de gevallen waarbij van goede
trouw sprake is geweest de den
kende dieren gereageerd te hebben
op volkomen onbewuste bewegingen
welke de ondervrager der dieren met
het hoofd, bovenlijf, of armen heeft
gemaakt en welke bewegingen onbe
wust ophielden wanneer het jut
aantal klopsignalen was gegeven.
Dat de bijzondere verrichtingen die
deze honden en paard i hebben gele
verd niet op verstandelijk denken be
rust en dat er van een speciale wis-
kunde-knobbel in het gek:él geen
sprake is geweest, mag sommige on
zer wellicht teleurstellen, het feit
blijft bestaan dat de dieren over een
bijzondere opmerkingsgave en een
scherp waarnemingsvermogen hebben
beschikt.
We zullen echter de rekenkunst die
ons bij de dieren zo heeft teleurge
steld niet loslaten, want daar is toch
nog wel liet een en ander over te zeg
gen, al heeft dit dan alleen op men
sen betrekking. Hoe is het bijv. mo
gelijk dat een wilde, die slechts enkele
'kleine telwoorden tot zijn beschik
king heeft, precies weet hoeveel die
ren uit een kudde van véle honderden
stuks ontbreken t
H. Pétillon.
per uur vloog, en verkocht het aan
hem.
Aangemoedigd door dit succes be-
jon Haynes samen met twee vrien
den aan de bouw van een openge
werkt model van een passagiersvlieg
tuig, waarbij dus het interieur even-
"ins nagebootst werd.
Tot hun grote verrassing bestelde
de Britisch European Airwayse er
honderd exemplaren van.
Eigen zaak.
Wij hadden altijd gedroomd een
zaak voor ons zelf op te zetten en nu
was dat ineens mogelijk door deze
gTote order, aldus Haynes. En sinds
dien is het steeds beter gegaan. Wat
van hun werkbanken kwam, mag
wel een staalkaart van de volledige
Britse vliegtuigindustrie genoemd
worden.
Stringfellow's stoommachine vlieg
tuig, daterend uit 1848 en Cayley's
André Marie
aanvaardt opdracht
De radicaal André Marie heeft de
opdracht tot vorming van een regering
aanvaard.
André Marie wil een kabinet van
„nationale eenheid" vox-men.
De Nationale Vergadering is voor
Donderdag bijeen geroepen voor de
ambtsbevestiging.
zweefvliegtuig uit 1804 waren op
drachten. die voor het Festival of
Britain gemaakt moesten worden.
Het waren juit de historische vlieg
tuigen. die de makers menige slape
loze nacht bezorgden. Wy hebben nog
nooit een opdracht geweigerd, vertel
de de heer Haynes.
De waarde.
De waarde van de modellen vari
eert van 60 tot 4000 gulden. Het lijkt
een heel bedrag, vertelde de heer
Haynes. terwijl hij juist bezig was
een minuscule „ejector seat" in een
Avro Canada jachtvliegtuig te mon
teren. maar soms denk ik. dat het
wel eens voordeliger zou zyn een lo
pende band voor fluitketels te gaan
exploiteren. Ik kom nog altijd op een
oude damesfiets naar mijn „vliegtuig
fabriek". maar het werk fascineert
mij en dat is mijns inzieus uiteinde
lijk toch essentieel om gelukkig te
zijn in dit leven.
In het jaar 1948
In vele landen slaat men met ver
ontrusting de voortdurende uitbrei
ding van het motorverkeer gade, om
dat deze groei vergezeld gaat van een
toenemend aantal ongelukken. Dit
aantal ongelukken staat zelfs in wan
verhouding tot de toeneming van het
verkeer, aldus de minister van ver
keer en waterstaat mr. J. Algera, die
Dinsdag de internationale verkeers
technische leergang van de A.N.W.B.
opende.
Op diverse manieren probeert men
feiten bijeen te krijgen over deze ver
keersongevallen en daardoor is men
in Nederland tot de conclusie geko
men. dat het aantal verkeersongeval
len angstwekkend is.
Men heeft thans een schatting
van de schade bij ongelukken in
het wegverkeer gemaakt over het
jaar 1948- Deze moet ongeveer
90.000-000 hebben bedragen, of
wel 10.per inwoner. Dit c.yfer
is vergelijkbaar met schattingen
uit andere landen en komt vrij
wel daarmee overeen.
„De nieuwe wetenschap, de vex--
keerstechniek, kan door vele vraag-
In- en uitvoer van electrische energie kan thans
geregeld worden
Dinsdagmiddag heeft de minister
van Economische Zaken, prof. dr. J.
Zijlstra te Arnhem het nationale be
wakingscentrum van de N.V. Samen
werkende Electriciteitsproductiebe-
dryven (S.E.P.) officieel geopend.
Dit bewakingscentrum heeft tot taak
de coördinatie van de productie van
electrische energie in Nederland, de
bewaking van de samenwerking tus
sen de Nederlandse electriciteitscen-
trales via het Nederlandse koppelnet
en de regeling van de im- en export
van electrische energie.
Minister Zijlstra noemde de inbe-
drijfstelling van dit bewakingscen
trum het sluitstuk van een belang
wekkende ontwikkelingsfase in de
geschiedenis van de Nederlandse
electriciteitsvoorziening en een suc
ces van nationale betekenis. De mi
nister zeide dat de besturen en direc
ties van de bedrijven zich op het
vraagstuk van de koppeling volledig
bewust waren van hun grote verant
woordelijkheid en niet alleen hun ei
gen belangen behartigden. Ook memo
reerde de minister de koppeling van
de Nederlandse productiecentra met
de buitenlandse hoogspanningsnetten.
In het centrum te Arnhem komen
alle draden samen voor de verre-
Arïe Boon, die op 2Jj Juni a.s. te
Hoek van Holland zijn 85ste verjaar
dag hoopt te herdenken, is één van
de vtgnnen, loaarop Nederland met
rechts trots kan zijn. De heer Boon
die indienst was bij de Zuidholland
se Redding Maatschappij heeft bij
meet-, verremeid- en telefonische
communicatie.
Minister Zijlstra deelde tenslotte
mede, dat een der directeuren, prof.
Van Staveren door H. M. de Konin
gin wegens zijn verdiensten op elec-
tro-technisch gebied was benoemd
tot commandeur in de Orde van
Oranje-Nassau.
Wel op een verlopen
paspoort naar België
Er is grote vexnvarring ontstaan
zo deelt de A.N.W.B. mede, door re
cente geruchten dat men voor rei
zen naar België en Duitsland, ook
op collectief paspoort, in het bezit
zou moeten zijn van een geldig pas
poort of een bewijs van Nederlander
schap. Dit is alleen juist voorzover
het Duitsland betreft.
Naar de A.N.W.B. verneemt, heeft
de Duitse Bondsregering inderdaad
het Nederlandse ministerie van Bui
tenlandse zaken medegedeeld, dat
voor reizigers op een collectief pas
poort geen genoegen meer kan wor
den genomen met een paspoort, dat
reeds is verlopen. Elke deelnemer
aan een collectieve reis moet dus in
het bezit zijn van een geldig pas
poort of een bewijs van Nederlander
schap.
Voor België ligt de toestand anders.
Nederlandse staatsburgers kunnen
ook nu nog België binnen reizen met
een bewijs van Nedex-landerschap of
met een paspoort, dat niet langer
dens zijn lange diensttijd 568 men- rjan vijf jaar verlopen mag zijn. Deze
sen helpen redden. Arie Boon, in documenten zijn voor België voldoen-
zijn huiskamer, met een modél van de, zodat het collectief paspoort
de viermaster „Waterloo". Dit wits hierdoor overbodig is geworden en
liet eerste schip, waarvan hij bij de j dan ook sinds 1 Juni j.l. voor België
stranding op 6 December 1895, de i niet meer wordt afgegeven.
bemanning heeft helpen redden.
stukken op verkeersgebied een oplos
sing brengen, daar ben ik zeker van",
aldus de minister. „Het is daarom
goed, dat deze wetenschap niet tot
een kleine kring van deskundigen be
perkt blijft. Het is noodzakelijk", al
dus mr. Algera, „dat de gedachten
van alle functionaiïssen van hoog tot
laag in het verkeer zich met deze
vraagstukken bezig houden en dat
deze gedachten over verkeerstechniek
en over de regeling van het verkeer
zoveel mogelijk hier besproken wor
den".
De minister sprak tenslotte de hoop
ixit, dat de thans begonnen verkeers
technische leergang zal mogen bijdra
gen tot de uitbreiding van de kennis
over de vex-keerstechnisohe vraag
stukken en dat deze wapening met
goed gevolg zal mogen worden toege
past op wegen en verkeer.
De Vicomte de Rohan, voorzitter
van de wereldorganisatie voor Toe
risme en Automobilisme, (O.T.A.)
hield een beschouwing over de ont
wikkeling van het wegverkeer.
Spr. geloofde niet, dat de toene
ming van het aantal motorvoertuigen
in West-Europa zo sterk zal zijn als
in Amerika. Toch voorziet hij. dat in
Engeland 6,5 millioen auto's in 1960
en 9 millioen in 1970 zullen ryden. In
de Verenigde Staten zal de stijging
4 percent 's jaars zijn. In Nederland,
dat in 1970 zeker 12 millioen inwo-
nex's zal hebben, voorziet hij in 1970
een verkeei"sintensiteit, die 3,5 maal
zo groot zal zijn als in 1950.
Een ziekenfonds deed
grote schenkingen.
Naar het bureau van de Zieken
fondsraad mededeelde worden thans
inlichtingen ingewonnen over een
schenking van twee ton, welke het
Centraal Ziekenfonds voor het Bis
dom 's Hertogenbosch gedaan zou
hebben aan de R.K. vakbeweging en
andere r.k.-instellingen. Men wil na
gaan in hoeverre het voor zieken
fondsen, die veelal niet zonder over-
heids-subsidie's haar taak kunnen
verrichten en die de gelden voor de
verplichte verzekering en de vrijwil
lige verzekering dringend voor eigen
behoeften nodig hebben, mogelijk zou
zyn zulke omvangryke schenkingen
te doen.
Mr. Reg. Haynes (links) legt met
twee van zijn modelbouwers de laat
ste hand aan een van zijn natuurge
trouwe modellen.
Spoorwegbedrijf moet
rendabel zijn
Aldus minister Algera
in Eerste Kamer
(Van onze parlementaire redacteur).
Het rendabel zijn van het spoor
wegbedrijf vormt een der grondsla
gen van mijn beleid, betoogde minis
ter Algera Dinsdagmiddag in de Eer
ste Kamer. Hij achtte een gezond
commercieel bedrijf noodzakelijk. De
N.S. en de minister moeten zich re
kenschap geven of bepaalde spoor
lijnen wel rendabel zijn. Er zijn onren
dabele lijnen, die niet opgeheven kun
nen worden en andere onrendabele
lijnen, die door modernisering beter
exploitabel gemaakt kunnen worden.
Maar er zijn ook om-endabele lijnen,
die niet verbeterd kunnen worden en
waar bovendien een behoorlijke ver
vangende ver-voersmogelijkheid aan
wezig is. De discxxsie was begonnen
over het voornemen vaax de minister
om het lijntje Den Haag-Sshevenin-
gen op te heffen. Prof. Molenaar (V.
V.D.) had hiertegen de nodige bezwa-
ren. In een motie nodigde hij de mi
nister uit er nog eens over na te den
ken. De motie werd met 17 tegen 15
stemmen verworpen. Met uitzonde-
i*ing van de V.V.D. en de C.P.N., die
de motie steunden, stemden de ver
schillende fracties meer of minder
sterk vex'deeld.
Op suggestie van xxir. Kolff (CH.)
verklaarde minister Algera zich ove-
rigens gaarne bereid zyn spoorweg-
beleid bij de volgende begroting van
Verkeer en Waterstaat zowel schrif
telijk als mondeling uitvoerig toe te
lichten. Voor het overige aanvaax-dde
de Kamer de verlaging van de vex-
eveningsheffing met een half procent
en de verlenging van de noodwet-kin-
dex-bijslag voor kleine zelfstandigen
alsmede een reeks kleinere wetsont
werpen zonder of nagenoeg zonder
discussie.
WERKBEZOEK VAN KONINGIN
AAN OVERIJSSEL
H.M. de Koningin zal op Woensdag
1 Juli a.s. een werkbezoek brengen
aan de Noord-West hoek van de pro
vincie Overijssel. Hierbij zal de ko
ningin o.m. van Blokzijl uit per boot
een bezoek brengen aan het nieuw
gestichte dorp Scheei-wolde In Giet
hoorn zal per punter, het plaatselijk
vervoermiddel, gevaren worden.
GEEN GOUDGEEN BLOEMBOLLEN
Ook voor toeristenzendingen
De centrale dienst voor in- en uitvoer heeft het volgende bekend gemaakt:
Tot dusverre konden onder bepaalde beperkingen voor wat betreft de
inhoud, geschenkzendingen tot een waarde van 25-— en een gewicht van
5 kg. worden uitgevoerd met gebruikmaking van een door de verzender zelf
In te vullen groen formulier (geschenkspecifïeatie).
Het is thans mogelijk gebleken, de normen voor deze zendingen aanzien
lijk te verruimen. De regeling is aldus gewijzigd, dat nu geschenkzendingen
tot een waarde van 200.en een gewicht van 10 kg. zonder formaliteiten
kunnen worden uitgevoerd. Hierbij behoeven dus ook geen geschenkspecifi
caties meer te worden gebezigd.
de verpakking moet worden aangege
ven „Toeristenzending".
Slechts moet op de buitenverpak
king duidelijk worden aangetekend
„geschenkzending". De volgende be
perkingen wat betreft de inhoud wor
den echter gehandhaafd.
De zendingen mogen niet inhouden:
1. bloembollen, boom- en bloemkwe
kerijproducten; 2. groente- en bloem
zaden; 3. postzegels, tenzij deze door
ingezetenen als geschenk over de
brievenpost worden ver-zonden; 4.
goud en andere edele metalen en ge
heel of gedeeltelijk uit andere edele
metalen dan zilver vei-vaardigde
voorwerpen; 5- betaalmiddelen en
geldswaardige papieren.
De zendingen mogen van de hierna
te noemen artikelen niet meer bevat
ten dan de daarachter vermelde hoe
veelheid:
1. boter 1000 gi-am; 2. room 2000
gram: 3. koffie 1000 gram; 4. sigaret,
ten 300 stuks; 5. sigaren 75 stixks; 6.
tabaks 300 gram.
Van andere levens- en genotmidde
len mag niet meer worden verzonden
dan 5 kg. van dezelfde soort.
T oeristenzendingen.
Deze nieuwe regeling voor ge
schenkzendingen geldt in gelijke ma
te vdor de uitvoer van zogenaamde
toeristenzendingen. Hieronder zijn te
verstaan zendingen van hier te lande
door buitenlandse touristen aange
kochte goederen (geen handelswaar
den zijnde), die niet als reisbagage
worden medegenomen, doch door of
ten behoeve van de betrokkenen naar
het buitenland worden gezonden. Op
Per post.
Tenslotte is de mogelijkheid ge
opend goederen over de brievenpost
naar het buitenland te verzenden. Dit
geldt uitslxxitend voor de uitvoer zon
der verrekening van goederen, die
geen handelswaren 5ijn tot een waar
de van 25.en een gewicht van 1
kg. Hierbij behoeven geen formalitei
ten te worden vervuld. Deze brief
postzendingen zijn wat betreft de in
houd aan dezelfde beperkingen ge
bonden als de geschenk- en toeristen
zendingen.
Kiel gelegd voor nieuwe
mijnenveger
_Dinsdag is op de werf van Wilton
Fijenoord in Schiedam de kiel gelegd
voor de eerste mijnenveger, welke
voor de Koninklyke Marine uit hoof
de van het „United States off shore
procurement program" wordt ge
bouwd. Het schip, dat „Dokkixm" zal
heten, is het eerste van de 32 mijnen
vegers, welke met behulp van Ameri
kaanse fondsen op Nederlandse wer
ven worden gebouwd. Wilton Feijen-
oord maakte er drie de overige wor
den in en om Amsterdam, langs de
Noord en op enkele andere werven ln
Nederland gebouwd..
Het Wereldgebeuren
Harde hand
Er is een koning weggelopen uit
Cambodja. Dat op zich zelf is
niet belangrijk. Ook koningen
hebben het recht hun kroon aan de
kapstok te hangen, wanneer ze zich
in hun paleis met prettig meer ge
voelen en een reispetje willen opzet
ten.
Maar in Parijs is men toch wel ge
schrokken van die koninklijke reis
lust. De heerser van Cambodja heeft
namelijk de verzekering gegeven, dat
hij niet naar zijn Indochinese deel
staat zal terugkeren zolang hij met
van Frankrijk de verzekering heeft,
dat zijn land volkomen onafhankelijk
wordt.
Als een lastig reissouvenxr heeft hij
deze eis voor de voeten gelegd van
de Franse regering.
Tegelijk legde hy haar voor het fo
rum van het Franse volk, dat zich
reeds lang afvraagt of men in Indo-
China met het oorlogvoeren en het
handhaven van de oude niet-ge-
stroomlijnde Franse Unie wel op de
goede weg is.
Nu is dus een van de weinige ge
trouwen. die Frankrijk nog had, uit
Indo-China weggelopen.
Dat geeft te denken. Het roept de
grote vraag op of het in deze tijd nog
wel mogelijk is vreemd gezag te
handhaven over volkeren, die zulk
gezag niet wensen.
Neen. zeggen velen, dat kan voor
korte tijd, maar niet voor langere
tijd.
Ja, zeggen nog altijd vele Fransen
en Engelsen, het kan als men maar
stevig aanpakt.
Als voorbeeld noemen ze dan het
stevige Engelse optreden in
Malakka. Daar zou generaal
Templer er dan toch maar in ge
slaagd zijn de half-communistische.
half nationalistische revolutie de kop
in te drukken.
Het is de moeite waard dit voor
beeld even nader te beschouwen. De
mens generaal Templer is een hard
man. Hij kwam enkele jaren geleden
in Malakka toen de Britse hoge com
missaris er vermoord was en meer
dan 3000 mensen door de guerilla's
waren gedood.
Daartegen begon generaal Tem
pler zijn militaire offensief. Hij legde
straffen op aan gehele dorpenHij
gaf aan zijn troepen de zwaarste op
drachten. Men zegt van hem, dat hij
ondankbaar was... in zijn over-acti-
viteit vergat hij zelfs de promotie
van zijn ijverigste officieren. Politiek
inzicht ontbrak hem volkomen en hij
trad dan ook in Malakka niet op als
onderhandelaar of als man van het
verzoenend gebaar, maar uitsluitend
als organisator.
Deze 55-jarige man, die in liet na
oorlogse Duitsland bij do Britse
bezettende macht een grote rol
speelde, staat bekend om zijn wrange
grapjes. Een daarvan is, dat hy een
Britse minister lid van de Labour-
partij urenlang meesleepte in een
jeep over halfverwoeste Duitse wegen
en tenslotte de man aan een hotel af
leverde, waarvoor twee Britse solda
ten op wacht stonden. „Deze twee
soldaten zijn uit uw kieskring. Ik heb
ze speciaal voor U uitgezocht",
merkte Templer droog oj\
Welnu deze generaal Templer zou
het wonder verricht hebben van de
rust in Malakka te herstellen. Hij
rapporteerde in 1951 nog slechts 200
doden in dc maand in Malakka, daar
na in 1952 niet meer dan 110 doden
in de maand. Voor de eerste maanden
van 1953 luidde het resultaat 18 do
den in de maand.
Er ontstond een eevoel van op
luchtingDeze ïerse grootgrona-
bezïtterszoon, die het liefst op een
boerderij zou leven, maar die intus
sen toch als jongeman de kampioen-
bajonetvecljter van Engeland was ge
wordenhad het maar knap ge
daan daarginds in Malakka.
Men was bereid hem zijn ouder
wetse opvattingen te vergeven en
duidde het hem niet ten kwade, dat
alleen de literatuur uit de 17de eeuw
hem kon boeien.
Helaas er zijn mensen op gestaan,
die beter telden dan de x-appor-
teurs van Sir Gerard Templer.
Een week geleden stond in de „Ti
mes" en enkele dagen daarvoor ook
in een Singapore-blad: er zijn in 1953
al meer dan 330 terroristen op Ma
lakka gedood en toch blijven de gue-
rilla-benden groeien. Twee Engelse
divisies voornamelijk Gurka's,
Afrikanen en mannen van de Zuid-
zee-eilanden zijn constant bezig in
Malakka. Zc kosten per bataljon een
millioen pond sterling per jaar. De
„Straits Times" constateerde boven
dien, dat het moreel van de terroris
ten in Malakka laag moet zijn, maar
dat men het niet kan breken. Het
blad erkent, dat de veiligheid is toe
genomen... men heeft echter de psy
chologische oorlogvoering verloren.
Er zal anders iets moeten gebeuren
en het merkwaardige is, dat men nu
toch maar wil afstappen van de mili
taire noodmaatregelendat men
de handhaving van rust en orde toch
maar weer in hoofdzaak aan de po
litie wil overdragen, omdat men er
met dat militaire gezag niet komt.
Ziedaar dan het voorbeeld van Ma
lakka. waar men met harde hand tot
het einde toe zou volhouden. Het is
niet moedgevend voor degenen, die
denken, dat in Indo-China of in an
dere gebieden, waar verzet tegen
vreemd bewind bestaat, de militairen
het laatste woord kunnen spreken!
Zwanenberg-concern te
Oss thans „Koninklijk"
Dinsdag heeft de Commissaris der
Koningin in Noord Brabant, prof. J.
E. de Quay de cortisonfabriek en het
nieuwe kantoorgebouw op de terrei
nen van de N.V. Organon te Oss offi
cieel geopend. De Commissaris deel
de onder grote instemming mede, dat
H.M. de Koningin aan het Zwanen
berg-concern het recht heeft ver
leend het praedicaat „Koninklyke" te
voeren.
Na een tienjarig bestaan is dezer dagen
de stichting van Oud-Gedetineerden en
Gijzelaars in concentratiekampen ontbon
den. Men acht de bij de oprichting ge
stelde taak thans vervuld.
De poging van een Japanse expeditie
om de 8000 meter hoge Mansloe in het
Himalaja-gebergte te beklimmen, is op
300 meter van de top mislukt. De leden
van de expeditie bevinden zich in goede
welstand, aldus meldt A.F.P. uit New
Delhi.