'over Zeeuwse critiek Dr. ir. F, P. Mesu pleitte voor stormstuw in Scheldemond Voor Kruiningen en Schouwen een bijzondere regeling? Getroffenen krijgen vaak meer dan zij hadden IMMATERIËLE SCHADE EN HET HUISRAAD ZATERDAG 30 MEI 1953 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT DE VERGOEDING DER WATERSNOODSCHADE 1953 Bijpassen is eigenlijk gedwongen investeren „De critiek uit Zeeland viel mee! Er is nergens sprake geweest van onwelwillend afbreken, noch van bitterheid, die uitsluitend door poli tieke beweegredenen werd ingegeven. Critiek van dat karakter kwam uitoorden, die bij de watersnood niet het kleinste schrammetje heb ben opgelopenMet name in Zeeland zat kennelijk de wil voor, om on bevooroordeeld na te gaan, wat dit wetsontwerp, als het onveranderd aangenomen mocht worden, voor de getroffenen te betekenen zal heb ben. Men heeft daarbij veel gulle waardering betoond, daarnaast echter critiek uitgeoefend, die niet altijd gemotiveerd is en te zeer is inge steld op de letter van de wet, te weinig op de geest. En natuurlijk was er ook critiek, die voortsproot uit een verkeerde uitleg van de wet, of de Memorie van Toelichting, die daarbij behoorde". r Aldus luidde op het Ministerie van Financiën het algemene oordeel over de uit Zeeland afkomstige critiek op het wetsontwerp Wa- tersnoodschade 1958. Het is een prettig oordeel, dat een compliment inhoudt aan de Zeeuwse volksaard. Het spreekt evenwel van zelf, dat bij dit algemene oordeel een gedetailleerd oordeel over de Zeeuw se opvattingen behoort. Dit werd ons met de grootste bereidwilligheid ge geven. Herstel en herbouw De Memorie van Toelichting zegt, dat van de herbouw der verwoeste wonin gen en boerderijen het rijk 80 be taalt, van het herstel der zwaar be schadigde panden 70 en van dat der licht beschadigde panden 90 Aan de hand van de in de Memorie opgenomen geraamde bedragen, die voor herbouw en herstel nodig zullen zijn, becijferden wij, dat daarom door de Zeeuwse getroffenen zelf f 16 mil lioen zal moeten worden betaald. Néén, zegt men bij „Financiën", deze conclusie is onjuist! Men krijgt in vele gevallen méér terug, dan men op het ogenblik van de ramp bezat, althans in vermogenswaarde. Van de herbouw van verwoeste eigen panden Icrygt men minimaal 85 bij be leggingspanden toch altijd nog mini maal 60 Het ontbrekende zal men inderdaad zelf by moeten pas sen, maar omdat het rijk slechts 1 afschrijft voor ieder jaar ouderdom en bjj eigen panden zelfs maar |/2 zal dat geen bezwaar zijn. Men wordt immers niet verplicht om te betalen, maar om gedwongen te investeren, waarby men wél moet bedenken, dat men voor de schadevergoeding van het rijk en de eigen investering een nieuw of een hersteld pand krijgt, dat uiteraard meer waard is dan het oude. Credieten Is men niet in staat om zelf te in vesteren, dan kan men het rgk om oredieten vragen, waartoe art. 52 van de wet de mogelijkheid opent. Zo no dig zullen die credieten de bouwsom geheel completeren. Is de "debiteur niet in staat om het crediet terug te betalen, dan zal eventueel dit bedrag kwijtgescholden worden. En als er wel terugbetaald moet worden, wat doet de getroffene dan eigenlijk meer, dan opzy leggen uit zijn inkomen wat zijn bezit gegroeid is Wie kan er nu door deze regeling in moeilijkheden komen Aldus „Financiën". Wij noemden als antwoord het ge val van een „kleine man" met 1 oud pand, die bijvoorbeeld 15 van de nieuwbouw op tafel zal moeten leg gen. Krijgt hij crediet, zo lang hij nog bezit heeft? Zo neen, dan zal hg voor andere doeleinden bestemd geld in zijn huis moeten steken,, of hypotheek moeten nemen. Zo ja, dan zal hij het crediet terug moeten betalen en in onzekerheid verkeren over de wgze waarop dat moet geschieden. Te paard geholpen De repliek van „Financiën" luidde, dat het de bedoeling van de wet is de getroffenen weer op het paard te hel- Mount Everest expeditie Vrijdag is officieel bevestigd dat de Britse poging om de hoogste bergtop ter wereld, de 8840 meter hoge Mount Everest, te bereiken Donder dag is mislukt. De bergbeklimmers zullen echter nog een laatste poging wagen om de top te bereiken, die nog nooit dooï mensen is betreden. Ongeacht het resultaat van de be raamde derde aanval op de top, zul len ze vóér 7 Juni a.s. de hogere re gionen van de berg moeten verlaten. De naderende moesson maakt een verblijf op de berghellingen na die datum levensgevaarlijk. Moeilijk te verteren blijft het voor vele Zeeuwse getroffenen kennelijk, aldus verklaarde men op het ministerie van financiën, dat de immateriële schade niet wordt vergoed. Verminderde productie, doorgaande vaste las ten, winstderving worden niet vergoed. Maar, zo vroeg men, heeft men zich wel eens afgevraagd, waartoe men zou komen, als men de immaterië- de wel ging vergoeden? Tenslotte heeft de watersnood ons gehele volk getroffen. Als een ket tingreactie heeft zij het totale econo mische leven getroffen. Eensklaps hadden de bioscopen en schouwbur gen niets meer te doen. Het geld, dat men anders aan ontspanning placht uit te geven, schonk men nu aan het rampenfonds. De omzetten der detail handelaren in alle mogelijke bran ches daalden ontstellend en daardoor was ook de omzet van grossiers en fabrikanten minder. Zou het nu bil lijk zijn de immateriële schade van de indirect door het water getroffe nen wel te vergoeden en die van de indirect getroffenen niet? Het antwoord, ook dat van de ge troffenen zelf, kan niet anders luiden, dan dat dit voor de regering een on begonnen werk zou zijn geweest. AANZIENLIJK MEER DAN 50 Men klaagt over de vergoeding van de huisraadschade en over het feit, dat deze uit het Rampenfonds moet komen. In dit verband merkte men ons op, dat de vergoeding van de huisraadschade aan de oorlogsgetrof fenen alleszins bevredigend is geble ken. Enquêtes hebben dit uitgewezen. Het was wel zo, dat wie onmiddellijk na de oorlog kopen moest, minder goede kwaliteiten kreeg, en het kwam voor, dat men bedragen, die voor huisraadschade werden uitge keerd, voor andere dingen besteedde, maar ernstige klachten zijn er uitein- delijk niet De veronderstelling, dat het Ram penfonds slechts vijftig procent van de forfaitaire waarde vergoedt, is in ieder geval onjuist. Er zal aanzien lijk meer komen, wellicht zelfs 100 procent. Als de middelen het toela ten, zal men trachten rekening te houden met wat de mensen gehad hebben, dus met de aard van de goe deren. De verwachting is niet ongemoti veerd, dat zeer veel volledig op ver vangingswaarde zal worden vergoed. Schieten de middelen van het Natio naal Rampenfonds tekort, dan zal 't rgk bijspringen. En wat de mogelijkheid van beroep betreft, de wet bevat wel degelijk be palingen, die het mogelijk maken om in te grijpen, als ergens onbillijkhe den zouden ontstaan. Er is in Zeeland geklaagd over te veel differentiatie tussen degenen, die weinig en degenen die veel schade op liepen. Men krijgt minder vergoed naarmate men meer schade leed. Men gaf op het ministerie van fi- nanciën toe, dat hier inderdaad een onbillijkheid in zit. Maar...... zo zelde men, die zelfde onbillijkheid vindt men ook in de wet op de vergoeding der materiële oorlogsschade en men heeft in dit opzicht een concessie moeten doen aan de oorlogsgetroffe nen. Zou men een andere regeling heb ben getroffen, dan zou men ook on- billjjk zyn geweest. In Stavenisse werd de schade opgenomen. pen. Daar kan men gerust op zijn. Nimmer zal de overheid om dit cre diet iemand op de rand van een fail lissement brengen. Verder gaan dan het wetsontwerp gaat, kan men echter ook niet, om dat anders de getroffenen door de ho gere waarden van hun herstelde, of herbouwde panden bevoordeeld zou den worden boven niet getroffenen. Laat men bovendien toch bedenken, dat de bedragen, nodig voor herstel en herbouw uit de door ons volk op gebrachte belastingen moeten komen. Precies zo, aldus „Financiën", staat het met de f 6 millioen, die de Zeeu wen volgens uw berekening op tafel zullen moeten leggen voor de zwaar beschadigde panden. Dit f 6 millioen zullen een investe ring zijn ter verbetering van de pan den. Zo nodig worden ook hier weer cre dieten verleend. Alles zit in de moge lijkheid van credietverlening. Zeer veel hangt af van de wijze waarop de wet ten uitvoer wordt gelegd. Doen zich bijzondere gevallen voor, dan zal op rechtvaardige manier worden ge holpen. De overheid beoogt naar bes te weten te helpen. Tot zover het standpunt op het Mi nisterie van Financiën. En toch Er is tegen deze opvatting weinig in te brengen. En toch Toch zal menigeen zich gedupeerd Westerling richt nieuwe groepering op Onder voorzitterschap van ex-kapi- tein R. Westerling, is 5 Mei j.l- opge richt de stichting S.O.S. f Steunt Ont redderde Staten). De bedoeling van deze vereniging is, „om van de goedwillende mensen in Nederland een krachtige eenheid te maken en wel een buitenparlementaire eenheid". Volgens de doelstelling van de vereniging moet deze eenheid druk uitoefenen op de autoriteiten, opdat men als Nederlanders de morele plich ten nakomt. In Groningen werd door deze vere niging een bijeenkomst gehouden, waarop ex-kapitein Westerling het woord heeft gevoerd. In zijn rede heeft hij gesproken over de ontwikke ling in Indonesië na de bevrijding en over de communistische activiteit ach ter de schermen. voelen door deze gedwongen investe ring. Immers: de man, die een eigen huis 1 bezat, had het niet nodig om te inves teren. Huizen gaan lang mee, soms 1 eeuwen. Wie niet getroffen werd, be hoeft niet te investeren. En staat er dus beter voor, omdat hij het geld kan blijven gebruiken voor doelein den, waarvoor hij het bestemd had. Het aanvragen van credieten bete kent het op zich nemen van schul den, die rente en aflossing vergen. Een last dus, die men tevoren niet te dragen had. Inderdaad is een nieuw pand meer waard dan een oud en kan een her steld pand meer waard zijn. Maar eerst bij verkoop van zijn pand zal de getroffene daaivan het voordeel on dervinden. Velen zullen zich dus gedupeerd blijven achten. Want inderdaad zal er bijgepast worden, voor zeer aanzien lijke bedragen. Ook gedwongen inves tering kan onwelkom zijn. Panorama vanaf de St. Lieven Monstertoren te Zierilczee. SCHADEVERGOEDING VOOR AGRARIËRS Het is niet de bedoeling wie dan ook in moeilijkheden te laten Ir. M. A. Geuze, de voorzitter van de Z.L.M. heeft, toen hij zijn eerste in drukken van het onderhavige wetsontwerp formuleerde, verklaard, dat men in agrarische kringen teleurgesteld was, omdat te hoge investeringen van de gedupeerden zouden worden gevraagd. Ten departemente wees men er op, dat de boeren er niet slechter, in ver schillende opzichten zelfs beter aan toe zijn, dan do getroffenen in de niet agrarische sectoren en dat uitdrukkelijk in de wet vermeld staat, dat zij, zo zjj dit wensen, ook een vergoeding kunnen krijgen, overeenstemmende met die welke aan andere getroffenen verleend wordt. Men zit met de schade aan de grond, zo merkte ir. Geuze op, maar zeide men op financiën: U hebt zelf al ge meld, dat de schade aan de grond in natura vergoed wordt. Blijven de op brengsten, nadat de grond in de oude conditie is gebracht minder dan voor heen, dan is nieuwe bijstand aller minst door de wet uitgesloten, in te gendeel mogelijk gemaakt. Op Dinsdag 19 Mei werd het ontwerp-wet Watersnoodschade 1953 voor publicatie vrijgegeven en op diezelfde dag bracht ons blad over dit ontwerp een eerste critische beschouwing. Op 20 Mei publiceerden wij naast een tweede critische Kantlijn een reeks eerste indrukken van bekende en deskundige Zeeuwen, eveneens critisch van toon. Daarna publiceerde de Provinciale Zeeuwse Courant regelmatig verslagen van vergaderingen, waarin eveneens critiek werd ititgeoefend op het onderhavige wetsontwerp. Het wetsontroerp zal eerlang in de Tweede Kamer in behan deling komen en mede met het oog daarop en op de mogelijk heid, dat in Zeeland misverstanden kunnen heersen, hebben wij ons tot het Ministerie van Financiën gewend met de vraag, wel ke reactie men ter plaatse, waar het ivetsontioerp werd opge steld, op de Zeeutose critiek had. Dit verzoek had een langdurige bespreking tot gevolg, waar van men hierbij de weergave aantreft. Ir. Geuze heeft ook opgemerkt, dat in de wet niet gesproken wordt van de naschade, welke vanwege de klimato logische omstandigheden in het agra rische bedrijf een grote rol speelt. De ze schade, zo meende men op Finan ciën. ligt evenwel in de immateriële sector en kan niet vergoed worden, tenzij Landbouwherstel van oordeel mocht zijn, dat hier ingegrepen moet worden. Overigens gaf men ir. Geuze toe, dat zoals ook wij reeds betoogden, de noodzakelijke investeringen een ach terstand doen ontstaan, die pas na ve le jaren zal zijn ingelopen. De boomgaarden. De heer P. J. J. Dekker uit Wemel- dinge, ondervoorzitter van de Ned. Fruittelersorganisatie, verklaarde bij het weergeven van zijn eerste indruk ken, dat in de fruitwereld teleurstel ling bestaat over het niet tegemoet komen in enigerlei vorm aan de scha de, die geleden wordt doordat men zes a acht jaar zal moeten wachten voor dat de boomgaarden weer op volle productie zullen zijn. Op Financiën verklaarde men hier ook de oplossing niet te zien. Men meende, dat het departement van landbouw hier wellicht opheldering zou kunnen geven. Men krijgt de waarde van volwassen bomen ver goed, als men die gehad heeft en die waarde is natuurlijk vrij hoog. Maar men zag in, dat de gedupeerde er daar mede niet is. Ook hier kan Landbouw herstel wellicht uitkomst brengen, waarbij overigens niet vergeten mag worden, dat degenen, wier bedrijven verwoest zijn, ook schade lijden, die ZEELAND EN HET DELTAPLAN Herverkaveling, 25.000 ha, zal 80 millioen gulden kosten Dr. ir. F. P. Mesu, directeur van de cultuurtechnische dienst heeft in een te Utrecht gehouden lezing voor het Instituut van Volkshuisvesting en Ste- debouw gesproken over het herstel van de getroffen gebieden uit het oog punt van ruimtelijke ordening. Hierbjj besprak hij het Deltaplan. Spreker was het niet eens met de minister van verkeer en waterstaat. Deze minister is namelijk van mening, dat de Nieuwe Waterweg en de Westerschelde onder geen voorwaarde in aanmerking komen voor afsluiting. Dr Mesu meende, dat het van belang zou kunnen ztfn, aan de mond van de nog open zeegaten over en stormstuw te beschikken, welke bij te verwachten abnormaal hoge vloedstanden gesloten kan worden. Deze stuw zou voor de scheepvaart geen enkel bezwaar behoeven op te leveren omdat een kapitein, die zich zgn ver antwoordelijkheid bewust is, dan toch liever op open zee zou blijven, dan onder dergelijke omstandigheden naar binnen te lopen. „Het is waarschijnlijk", zo vervolg de dr. Mesu „dat de regering in ver band met de beperkte capaciteiten van de betrokken diensten en de hoge kos ten, welke aan de herverkaveling zijn verbonden, na de ramp te herverka- velen gebieden zo klein mogelijk zal wensen te houden en deze vermoede lijk zal beperken tot Schouwen en Duiveland, Tholen en de zak van Zuid- Beveland. En dit laatste gebied dan allen wanneer de vruchtbomen ten gevolge van de overstroming zouden zijn gestorven, of zoveel zou hebben geleden, dat tot rooiing zou moeten worden overgegaan. De kosten der herverkaveling van deze gebieden, 25.000 ha. bedragen ongeveer 80 mil lioen gulden, terwgl de herverkaveling 5 jaar zal vorderen. Door het Landbouw-economisch In stituut is begin Maart een rapport ge publiceerd over een oriënterend onder zoek naar de wenselijkheid van her verkaveling. Het aantal kleine bedrij ven op Tholen en in de zak van Zuid- Beveland bleek groot te zijn en ook de verkaveling bleek tn deze gebieden ongunstig. Het rapport komt tot de conclusie dat, wanneer tot herverkave ling zou worden overgegaan van de te Kleine gebieden tot minimaal 4 ha, daarvoor oppervlakte elders nodig zou zijn. Voor Tholen en Sint Philipsland is dit ongeveer 1000 ha voor Schouwen en Duiveland 500 ha en voor de zak van Zuid-Beveland 1000 ha. Voor Zee land zou dit dus in het totaal 2500 ha zijn. Dr. Mesu merkte op, dat er in het rampgebied op planologisch terrein weinig te beleven zal zijn, met uit zondering van de herverka%relingsge- bieden. Dit wordt echter geheel an ders, indien men over zou gaan tot 't afsluiten van een of meer zeegaten. Spreker nam de volgens het Delta plan af te sluiten zeegaten onder de loupe en behandelde hg verschillende aspecten daarvan. Heel belangrijk achtte hij de zoetwaterreservoirs, wel ke zullen ontstaan en welke van gro te betekenis zullen zijn voor landbouw, tuinbouw en ooftteelt. Wanneer de zeegaten afgesloten worden is het, aldus dr. Mesu. niet no dig de zee- en rivierdijken binnen de afsluitdammen te verhogen en te ver zwaren. Men zou kunnen volstaan ze in him oorspronkelijke toestand terug te brengen. Ook dit zou, in tegenstel ling met de huidige situatie een enor me besparing met zich brengen. Betere vaste verbindingen. Ook de verbindingen van de Zeeuw se eilanden onderling zou aanmerkelijk verbeteren, omdat de afgesloten boe- zemvlakken niet alleen geen sterke- stroom bezitten, doch bovendien een constant peil zullen hebben. De af sluitingen geven bovendien een goe de gelegenheid voor vaste verbindin gen. Daardoor zal de industrie ook meer bij deze gebieden geïnteresseerd zgn. Voor het rechtstreeks verkeer met Rotterdam liggen deze Westelijke niet voor vergoeding in aanmerking komt. Kruiningen en Schouwen De heer W. J. L. de Groof, voorzit ter van de Herstelcommissie Krulnin. gen, heeft erop gewezen, dat, waar wie de hoogste schade heeft er het slechtste afkomt, Kruimngen en Schouwen-Duiveland er wel bijzonder zwaar aan toe zijn. Ten departemente verklaarde men naar aanleiding daarvan, dat wie bjj herhaling getroffen is voor integrale vergoeding in aanmerking komt. Voorts mag, wanneer inderdaad blijkt, dat de schade hier groter dan elders is en men dus in een onvoorde lige positie zou komen, er op gerekend worden, dat Kruiningen en Schou. wen-Duiveland als „bijzondere geval len" zullen worden behandeld, waar voor ook bijzondere maatregelen mo gelijk zijn. Draagkracht De heer Joh. P. Ventevogel te Vlis- singen heeft er destijds de aandacht op gevestigd, dat het element draag kracht wel degelijk in de wet aanwe zig is, al werd dit officieel ontkend. Hij meende, dat dit bijv. in de aftrek boven bepaalde waarden van bedrijfs panden toch wel degelijk enigszins aanwezig is. En dan nog niet eens op zuivere basis, want wie weet of de ei genaar van een pand van een halve ton daarop bijv. niet 30 of 40 duizend gulden hypotheek heeft. Het bezit van een dergelijk gebouw zegt dus nog niets van de draagkracht van de eigenaar! Tja, zei men bij Financiën, de heer Ventevogel heeft wel gelijk, Maar de gedupeerde moet dan maar met de feiten op tafel komen en zijn papie ren bloot leggen. De geest van de we* is ook in deze gevallen weer minstens zo belangrijk als de letter. Credieten knnnen uitkomst brengen. Laat men toch bedenken, dat het nergens de bedoeling is om iemand in de puree te laten zitten, dat men overal zal stre ven naar een billijke oplossing. Dat was, wat „Den Haag" te zeg gen had op de Zeeuwse critiek. Men zal moeten erkennen, dat deze uitla tingen geruststellend zijn. De Zeeuw se critiek en de hier heersende be duchtheid zijn niet ten volle ontze nuwd en niet volledig weggenomen. Maar geruststelling zal deze uiteen zetting van officiële zijde ongetwij feld brengen. En daardoor meer optimisme Dat is veel waard. vaste verbindingen uiteraard minder gunstig. Het Kanaal door Walcheren heeft een peil van 0.90 m -f NAP., met een variatie van 20 30 cm naar boven en beneden. Het zou van belang zijn, vanaf de schut, en keersluizen te Vlissingen het Kanaal door Walcheren aan te sluiten bg de boezem. De sluizen bij Veere zonden dan steeds kunnen open staan, het water in het kanaal zon geleidelijk verzoeten en de zonte kwel naar de polder Walcheren zou eindigen. Nage gaan zal moeten worden of een derge lijke verlaging van het kanaalpeil met het oog op fundering toegelaten kan worden. Na nogmaals de industriële belan gen en die van de verzoeting van het water te hebben belicht, wees Dr. Mesu op de recreatie-belangen, welke hier liggen. Ten slotte behandelde hij de visse rij, welke zich bij het afsluiten van de zeegaten voor verschillende problemen zou geplaatst zien, waarbij hij speciaal de mossel- en oester cultuur besprak. Nagegaan zal moeten worden of bij afsluiting van de Oosterschelde aan de buitenzijde van de afsluitdam op de daar aanwezige platen, zoals de Roggenplaat en Neeltje Jansplaat de oester- en mosselcultuur wellicht zal kunnen worden voortgezet. Ook de garnalenvisserij in de zuid-Hollandse en Zeeuwse stromen zal, hoewel in mindere mate, nadeel ondervinden van de afsluiting der zeearmen. Wanneer het niet mogelgk zou blgken buiten de afsluitdammen de oester- en mossel cultuur voort te zetten, dan zullen, evenals bij de Zuiderzee-visserij doen de regering maatregelen moeten wor den getroffen voor herscholing der bij deze teelten betrokkenen en voor scha deloosstelling voor de waardeloos ge worden investeringen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1953 | | pagina 11