Zorgen over situatie van de
internationale Zwindijk
Zeeuwse Almanak
Eerste goederentrein rolde
door verdronken polder
HOUTZAGERIJ TE SAS VAN GENT
DOOR BRAND VERWOEST
ZEEUWSE PROEFTUIN VOOR
DE GROENTETEELT
Oranjeboom
Agenda
2
PROVINCIALE ZEEUWSECOURAN7
VRIJDAG 22 MEI 1953.
„VRIJE VAN SLUIS" VERGADERDE
Herstel Zeewering doet najaar met
vertrouwen tegemoet zien
Nadat gezworene» en hoofdingelanden van het waterschap „Het Vr^je
van Sluis" in de morgenuren onder leiding van de dijkgraaf, de heer C. M.
van den Broecke, een excursie langs de Zeeuwsch-Vlaamse kust hadden
gemaakt van het Duivelshoekje by Breskens tot het Zwin kwam
men Donderdagmiddag, na 'n geanimeerde koffiemaaltijd in hotel „Du Com
merce" te Oostburg in een buitengewone algemene vergadering bijeen in
hotel „De Eenhoorn".
In een inleiding over de herstelplannen voor do kustwerken, zei de heer
Van den Broecke o.m., dat men de najaarsstormen menselijkerwijs gespro
ken met vertrouwen tegemoet kan zien, doch dat men met zorg vervuld
is ten aanzien van de internationale Zwindijk.
De heer Van den Broecke opende
deze eerste algemene vergadering na
de ramp van 1 Februari met te wij
zen op de bevoorechte positie, welke
men in West Zeeuwsch Vlaanderen
inneemt, in vergelijking met de ove-
1 rige getroffen gebieden, waarna men
staande een ogenblik stilte' in acht
nam ter herdenking van de in de
rampnacht gevallen slachtoffers.
Vervolgens memoreerde de dijkgraaf
de gebeurtenissen op en na de le Fe
bruari en bracht dank aan allen, die
aan het reddings- en herstelwerk
hadden deelgenomen.
Over de stand van de herstelwerk
zaamheden deelde spreker mede, dat
het definitief herstel vóór de winter
gereed zal zijn bij het Duivelshoekje
en aan de Nieuwe Sluis te Breskens.
Inzake de situatie te Groede, waar
de duinen als zeewering vrijwel ver
dwenen zijn en waar de Walendyk nu
do directe bescherming vormt, zei
spreker te hopen, dat de beveiliging
tydig gereed zal zijn. De wijze waar
op het herstel hier zal worden uitge
voerd, is nog bij Rijkswaterstaat in
onderzoek. Eveneens zeide spreker te
hopen, dat de plannen van Rijkswa
terstaat tot het aanleggen van een
ea. 400 meter lange zeedijk te Cad-
zand binnenkort zullen worden uit
gevoerd.
Zeesluis zwakke schakel
Inzake de bouw van de nieuwe zee
sluis te Cadzand deelde spreker mede
van de minister van waterstaat en
van de Rijkswaterstaat een rapport
te hebben ontvangen, waarin de oude
zeesluis een zwakke schakel in de
zeewering werd genoemd. In het ka
der van de noodwet zal de sluis door
een nieuwe worden vervangen. De
dijkgraaf adviseerde tot het accepte
ren van het plan voor de bouw van
een zeesluis met onderbouw voor een
gemaal.
De internationale Zwindijk noem
de spreker uitermate zwak. De
dijk is o.m. ondermijnd door konij
nenholen en do kanaaldijk i3 ten
dele zeedijk geworden. Deze kwes
tie is reeds onder de aandacht van
de minister gebracht, doch men
zal op het waarborgen van de
veiligheid blijven aandringen.
Het betreft hier evenwel een pro
bleem, dat op internationaal ni
veau besproken zal moeten wor
den en waarin uiteraard de Bel
gen een belangrijke stem hebben.
Bij de algemene besprekingen ver
klaarde de heer J. BecuRisseeuw
uit Groede, angst te koesteren voor
de situatie bij het Zwin, welke deze
winter nog gevaarlijk blijft. Spr.
drong er voorts op aan, om te begin
nen met de bouw van een wachtsluis
bij de z.g. driekoker te Cadzand. Hy
zou tevens gaarne voor de winter af
doende maatregelen zien voor herstel
van de dijk rond de Zwartepolder en
pleitte voorts voor een spoedig her
stel van de binnendijken-
De voorzitter antwoordde, dat het
in de bedoeling ligt om kleine gebre
ken zelf te herstellen, doch om voor
het volledig herstel van de binnendij
ken te wachten op de instructies van
de z.g. commissie-Maris.
Bouw wachtsluis
Over de eventuele bouw van een
wachtsluis als onderdeel van een
tweede kering ontstond een uitvoe
rige discussie, waarna besloten werd
Rijkswaterstaat mede te delen, dat
het waterschap op de bouw er van
prjjs stelt.
Omtrent de dijk rond de Zwarte
polder deelde ïr. J, P. Neteson, die te
zamen met ir. E. K. F, Boswinkel na
mens Rijkswaterstaat de vergadering
bijwoonde, mede, dat het plan voor
volledig herstel gereed is en dat het
zal worden uitgevoerd in het kader
van het herstel aan de zeewering.
Nadat de vergadering haar vertrou
wen had uitgesproken in het dage
lijks bestuur ten aanzien van het ne
men van maatregelen in vez-band met
de herstelwerkzaamheden, ging men
over tot afhandeling van enkele
agendapunten, waaronder het voor
stel tot het deelnemen aan de oprich
ting van een Waterschapsbank voor
een bedrag van f 5000.welk voor
stel werd aangenomen.
Tenslotte besloot men tot het ver
vangen van knotwilgen door opgaand
geboomte tot een bedrag van f 10.000
waarvoor f 5000 subsidie wordt ver
leend door Staatsbosbeheer, waarna
de heer Van den Broecke de vergade
ring sloot.
Communisten stuurden
uitdeling in Rilland
in de war
Uitdeling van goederen is geen ge
makkelijke taak. Hoeveel uren daar
mee gemoeid zijn, hoeveel hoofdbre
kens net kost om een zo goed moge
lijke verdeling te verkrijgen, weten
slechts zij, die met de uitdeling belast
zijn. In Rilland-Bath werd Donder
dagmiddag de verdeling nog eens
extra in de war gestuurd, toen een
aantal inwoners van Zaandam, leden
van de C.P.N., eigenhandig en zon
der overleg te plegen overalls, schor
ten en werkbroeken uitdeelden onder
de mensen, die op voedselpakketten
stonden te wachten. De hoeveelheid
was niet toereikend om iedereen wat
te geven, zodat er velen zonder over
all of schort huiswaarts keerden.
Men deelt ons mede, dat het comité
zich hiervoor niet aansprakelijk ge
voelt, daar het van deze uitdeling
niet op de hoogte was.
Over een maand is het
Vlissings Zwembad gereed
De Vlissingse Zwemclub opent op
Zaterdag 30 Mei a.s. het zwemsei-
zoen. Voorlopig zal nog, zoals de laat
ste jaren gebruikelijk, van het schip
der Vlissingse Reddingsbrigade ge
bruik worden gemaakt, doch binnen
4 a 5 weken wordt de nieuwe zwem
inrichting geopend. Voor het nieuwe
seizoen is als zwemmeester aange
steld de heer W. C. Alblas uit Was
senaar. Hij is in het bezit van het
diploma zweminstructeur K.N.Z.B.
Schade pl.m. 65.000 gulden
Kom met
de Pinksteren
goed voor de dag....
in een vlotte
„STlMA"-COMBIi\ATlE
Wy ontvingen voor de feestdagen
een mooie collectie „STURHA" sport-
colberts en pantalons. Ongeëvenaard
in pasvorm en afwerking, aparte des
sins en kleuren.
Colberts van 39,75 tot 72,50
Pantalons van 22,50 tot 45,
St. Jacobsstraat 25 Vlissingen
TENZIJ
Eerst thans is ons ter ore gekomen,
dat verleden jaar in West Zeeuwsch-
Vlaanderen de verkoop van een stukje
land is afgesprongen op gronden, wel
ke wij merkwaardig «=- en dus we
tenswaardig genoeg achten om
even te melden
Het lapje grond kwam uit op een
uitgangsweggetje van een boerderij
en bij verkoop sou het weggetje af
gesloten worden Zulks zou geen be
zwaar geweest zijn er was nóg
een uitgang indien-.... de boerm
niet over een „breedte' had beschilct
van circa veertig centimeter.
De tweede uitgang is namelijk uit
gerust met een overstapje, een soort
tourniquet, dat de koeien het weglo
pen moot verhinderen.
De doorgang, welke vrij blijft voor
tweebeners, heeft een breedte van-
dertig centimeter.
En daarom is dat lapje grond, ge
legen aan dat andere uitgangswegge
tje, niet te koop.
Tenzij de boerin in de loop der ja
ren wat „afslankt".,.,.
In de nacht van Woensdag op Don
derdag, omstreeks half twee, ontdek
te een bewoner van een huis aan de
Paardenvoet te Sas van Gent, dat er
brand was uitgebroken in de houtza
gerij van de heer J. van Sloten, wel
ke aan de overzijde van de straat ge
legen is. Onmiddellijk waarschuwde
hij de vorige eigenaar, de lieer de
Ridder, die een huis vlak bij de hout
zagerij bewoont, waarna de brand-
weer en de politie gealarmeerd wer
den. Nog voor de brandweer arriveer
de, was het vuur aangewakkerd tot
een laaiende vlammenzee.
Na het Amerikaanse
vlootbezoek
Afscheidstelegrammen.
Zoals reeds gemeld, zijn Donder
dagmorgen de beide Amerikaanse
oorlogsbodems weer uit Vlissingen
vertrokken.
Even voor het vertrek kwam de
adjudant van de Commandant Mari
tieme Middelen aan boord van het
U.S.S. Zellars om namens de C.M.M.
afscheid te nemen en Captain Bullen
en zijn bemanningen een goede reis
toe te wensen.
Na het vertrek ontving de C.M.M,
het volgende telegram van Captain
J. T. Bullen: „On behalf of the offi
cers and men of the U.S.S. Zellars
and U.S.S. Gyatt I wish to express
our sincere appreciation for the many
courtesies, hospitality and warm
friendship shown by you, your com
mand and the people of Flushing and
Middelburg. We hope that we may
again have the opportunity to visit
your wonderful Zeeland".
(Namens de officieren en man
schappen van U.S.S. „Zellars" en
U.S.S. .Gyatt" wil ik u onze oprechte
waardering betuigen -voor de grote
hoffelijkheid, gastvrijheid en warme
vriendschap getoond door u, uw su
perieuren en de bevolking van Vlis
singen en Middelburg. Wij hopen, dat
wij nogmaals in de gelegenheid zullen
komen uw prachtige Zeeland te be
zoeken).
Hierop verzond de Commandant
Maritieme Middelen het volgende
telegram: „Many thanks for your
kind telegram. It was a great plea
sure to have you here. I wish you all
good luck and God speed on further
cruise. Au revoir".
(Hartelijk dank voor uw vriende
lijk telegram. Uw verblijf hier was
ons een groot genoegen. Ik wens u
veel geluk en behouden vaart op uw
verdere tocht. Tot weerziens).
In aansluiting op hetgeen wij gis
teren reeds meldden, lean nog worden
medegedeeld, dat de inwoner van Sou
burg, die bij het Middelburgse vecht
partijtje een klap opliep, ook van de
matroos, die hem trof een brief met
verontschuldigingen ontving, waarin
deze zijn spijt over het gebeurde uit
drukte en vol enthousiasme melding
maakte van de grote algemene waar
dering voor de Zeeuwse gastvrijheid.
Bij informatie verklaarde men ons
nog, dat de Amerikaanse gasten een
voortreffelijke indruk hebben achter
gelaten en zonder dat zij zich overi
gens als kostschoolmeisje» gedroe
gen, graag geziene gasten zjjn ge
weest. Richtten zij ergenB overigens
onbeduidende schade aan, dan werd
I deze ruimschoots vergoed.
De brandweer kon dan ook weinig
meer doen, dan pogen het huis van
de heer de Ridder en de dichtbijgele
gen textielfabriek te behouden, waar
in zij gelukkig slaagde. Het dak van
de fabriek en de zijgevels stortten.^'
even nadat de brandweer gearri
veerd was- Ook het by de zagerij be
horende zeepkistenfabriekje, dat pas
door de nieuwe eigenaar was opge
richt en waarin zich enkele machines
en 6000 kiembakken (aardappeBcis-
tjes) bevonden, ging in vlammen op.
De houtzagerij en het zeepkisten
fabriekje zijn totaal uitgebrand, hoe
wel de brandweer er na ruim twee
uur blussen in slaagde 't vuur mees
ter te worden.
Omtrent de oorzaak van deze
brand tast men volkomen in het duis
ter. De schade wordt voorlopig ge
schat op ongeveer f 65.000.De ei
genaar was verzekerd.
Dit is de tweede brand in een fa
briek te Sas van Gent in korte tijd;
de vorige was bij de N.C.B., waar
honderden tonnen graan zijn verloren
gegaan.
Advertentie
VOOR MIJ ALLEEN CHIEF WHIP
Bang avontuur van twee
Bruinisser jongens.
Levensgevaarlijke tocht in
gevonden kano.
J. v. d. S. en A. K., twee tienjarige
knapen uit Bruinisse, hebben een bang
avontuur beleefd. Toen zij aan de wa
terkant een kano vonden drijven, be
sloten zjj hiermee een tochtje te gaan
maken, zonder acht te slaan op de ver
raderlijke stromingen in de Zeeuwse
wateren. Het duurde niet lang voor
de vloedstroom de beide waaghalzen
in hun ranke vaartuigje te pakken
kreeg en ver van de wal meesleurde
het Slaak op.
Op hulpgeroep van de beide jon
gens zette de vader van A. K. samen
met de 19-jarige A. M. met een roei
boot de achtervolging in welke ech
ter weinig resultaat opleverde, omdat
de afstand tussen de beide vaartuigjes,
welke al zeez^ aanzienlijk was, eerder
groter dan kleiner werd. Gelukkig
kon op het laatste nippertje de aan
dacht van de bemanning op een pas
serende sleep worden getrokken en
slaagde de kapitein van de sleepboot
erin de avonturiers, die maar weinig
van hun flinkheid hadden behouden,
aan boord te hijsen.
De kano werd aan haar lot overge
laten en de „schippers" werden door
het langszij gekomen roeibootje over
genomen en aan land gebracht.
Op initiatief van telersvereniging werd een
stichting gevormd
Op Initiatief van de Zeeuwse Groentetelers-Vereniging werd dezer dagen
in samenwerking met de Z-L.M., de,N.F.O., de L.T.B., de C.B.T.B. en de
rykstuinbouwconsulent een stichting in het leven geroepen, die een proef
tuin voor de groenteteelt zal exploiteren. De proeftuin zal In de omgeving
van Middelburg ingericht worden.
Reeds enkele jaren bestond bij de
groentetelers in Zeeland de wens om
een eigen proeftuin te bezitten. Tot
dusver werden de verschillende proe
ven met groenterassen, bestrijdings
middelen, teeltmethoden, rooidata
enz. op proefvelden opgezet, die over
de gehele wereld verspreid lagen.
Reeds tijdens de onlangs gehouden
jaarvergadering van de Z-G.V. werd
een principebesluit genomen om te
dat Vorstelijk glas hlerj
aan
Kruiningens gemengd koor-
Concert te Kapelle door
„Concordia".
Het door de ramp gedupeerde ge
mengde koor van Kruinxngen, dat
niet alleen alle muziek maar ook zijn
piano enz. heeft verloren, wordt zo
veel mogelijk geholpen door de man-
nenzangver. „Concordia", R'dam, wel
ke in Zeeland een concert zal geven,
waarvan de netto opbrengst voor het
Kruiningsp koor is bestemd. Dit eon-
eert wordt gehouden in de Ned. Herv.
kerk te Kapelle, op 30 Mei a.s. des
avonds half acht.
De dirigent van het koor, de heer
Piet v. d. Kerkhoff, verleent aan het
concert medewerking als organist.
Een aantrekkelijk punt op het pro
gramma zal ongetwijfeld ook het op
treden van de zestienjarige mezzo
sopraan Sonja Poot uit Zuid-Rhodesia
zyn, die behalve enkele aria's van
Bach Handel enz. ook enkele Afri
kaanse liederen en psalmen ten ge
hore zal brengen,
Mej. Poot studeerde reeds 5 jaar bij
Mrs. V. DawsWilmot in Salisbury
en zal voor verdere studie voorlopig
in Holland blijven. Zij is afkomstig
uit Vlaardingen en een dochter van
de heer H. Poot, die vele jaren gele
den naar Afrika emigreerde en nu
eveneens enkele maanden met zyn
gezin in Holland doorbrengt.
EVENEMENT ZONDER SENSATIE
Spoorwegen behaalde uitzonderlijk
succes aan het Waterfront
De bewoners langs de spoorbaan van Krulningen tot Goes keken Donder
dagavond wel even vreemd op, toen een poffende stoomlocomotief niet een
vijftigtal volbeladen goederenwagens uit de richting Roosendaal hun hui
zen passeerde. Het was een beeld, dat men sinds de Februari-ramp niet
meer had gezien- En toch...- de verbazing was nu ook weer niet zo groot.
De laatste maanden, waarin vaak het bijna onmogelijke gewoon werd, is
men niet zo gauw meer over iets verwonderd. En zo was het ook bij ma
chinist A. Hamers uit Goes, die juist *deze trein bij laag water door de bin
nenzee van Kruiningen had gerold. „Toen ik tijdens de oorlog op de ma
chine stond en viermaal vanuit de lucht beschoten werd, was het geklier.
Dit, och we tellen het niet meer mee, Zwemmen kan ik, maar het is hier
helemaal niet nodig, hoor". Intussen Iiebben de Spoorwegen hier toch een
experiment uitgehaald, dat in de spoorweggeschiedenis een unicum ge
noemd mag worden!
Het aardige is eigenlijk, dat men
ongemerkt tot deze „stunt" gekomen
is. Toen na de ramp geconstateerd
werd dat door de werking van eb
en vloed de spoorbaan door de Krui-
ningse polder geheel dreigde weg te
spoelen ging de technisch inspecteur,
de heer J. Colijn uit Goes, met z>yn
mannen en met de hulp van een aan
nemersfirma aan het werk, om te
trachten door het slaan van kistdam
men de baan te behouden. Het was
een vrij kostbare geschiedenis, want
ongeveer 250 arbeiders zjjn hier sinds
half Februari werkzaam geweest.
Grinttreinen reden by laag water in
de polder over het herstelde enkel-
spoor en de baan hield zich goed.
„En ja", zo vertelde ons de hoofdin
specteur van vervoer, mr. S. van
Houten uit Breda „toen gingen we
verder denken. Wanneer de grinttrei
nen er over kunnen, is het ook moge
lijk een beperkt goederentreinverkeer
te hervatten".
Donderdagnamiddag was het dan zo
ver. Het is hier en daar nog wat pri
mitief, doch het gaat. Bij het wacht
huisje van Oostdijk heeft men nog
geen spoorbomen om de nieuw aan
gelegde weg af te sluiten, maar met
een ketting en enkele rode vlagge
tjes kan het ook.
Precies op tijd, om 17.25 uur rolde
de trein door de coupure de polder
binnen. Een belangryk evenement in
de geschiedenis van de spoorwegen
voltrok zich, een evenement eenter
zonder sensatie. Links en rechts kab
belde het water rustig tegen de kist
dam van grint, doch de baan hield
zich uitstekend. Een lorrie had nog
even te voren de laatste inspectie ge
houden. Een karweitje dat voorlopig
iedere dag opnieuw zal moeten ge
beuren, want by vloed verdwijnt de
baan tweemaal per etmaal weer an
derhalve meter onder water'.
Het in 't noordelijk deel van de polder
bij eb afgesloten water perst zich
door 't grint van de spoorbaan en
doet aan de andere zyde hier en daar
watervalletjes ontstaan, doch de rails
blijven keurig op hun plaats. Langs
de baan stonden de arbeiders met
hun laarzen in het water. Maanden
lang hebben zij daar dag-in-dag-uit
geploeterd en vele natte voeten ge
haald, doch thans konden zij ook zien
dat hun werk, waaraan sommige
omstanders zo vaak getwijfeld had
den, met succes werd bekroond. Met
een tevreden glimlach wuifden zy de
machinist toe. En niet minder tevre
den was inspecteur Colyn, die langs
de iyn lag te turen of er zich geen
verzakkingen voordeden. Het verliep
echter allemaal prima en nog binnen
de gestelde vier en twintig minuten
was het vier kilometer lange „water
traject" afgelegd. Aan de tegenover
gestelde zijde stond reeds een andere
goederentrein te wachten, die om zes
uur de „duik" in de polder nam.
Gelukt
Het experiment was gelukt! Voor
lopig zal dus één goederentrein uit
beide richtingen het „natte" baanvak
beryden, omdat men met het openen
en sluiten van de beide coupures en
de inspectie van de lijn, slechts één
uur per dag kan passeren. Binnen
kort hoopt men, wanneer de snelheid
van 10 km. wellicht ook iets opge
voerd kan worden, twee treinen in
beide richtingen door de polder te
kunnen Voeren.
De vei'voerders zullen echter moe
ten bedenken, dat het nog slechts
een beperkt verkeer is. Stukgoederen
en kolen zullen slechts voorlopig de
voornaamste plaats innemen. Alle
aangegeven ladingen moeten aan
een centraal punt worden opgegeven,
dat dag voor dag aan de nand van
de mogelykheden zal moeten beoorde
len, wanneer het vervoer zal kunnen
plaats vinden. Immers, de lengte van
de treinen kan niet onbeperkt zyn en
bovendien kan het water nog by elke
vloed de spoorwegmensen voor on
aangename verrassingen plaatsen.
trachten tot het stichten van een
proeftuin te komen.
Ongetwijfeld zal deze proeftuin in
een behoefte voor de Zeeuwse groen
teteelt voorzien. Hoewel de nieuw ge
vormde stichting nauw zal samen
werken met de Zeeuwse groentetelers
Vereniging, staat zij toch geheel los
van deze organisatie- Er i3 een voor
lopig algemeen bestuur samenge
steld. Ais dagelijks bestuur zullen
optreden de heren M. Ton, Middel
burg, voorzitter, M. Tielkemeyer, 's
Heer Arenskerke, penningmeester en
A. H. Geertse, Oostkapelle, secreta
ris.
Behalve ruimte voor proeven ten
behoeve van de groenteteelt, zal er
ook enige oppervlakte benut worden
voor proeven op het gebied van de
teelt van klein fruit, bloembollen,
bloemisterygewassen en uien.
Jongetje verdronken
te Terneuzen
Tydens afwezigheid van de ouders
geraakte Donderdag het 5-jarig zoon
tje van de fam. W., wonende aan de
Donze V.isserstraat te Tewieuzen, bij
de zogenaamde Vluohthaven spelen
derwijs te water.
Een kameraadje waarschuwde om
wonenden, waarna men vry spoedig
de drenkeling op het droge wist te
bi'engen. Pogingen om de levensgees
ten weer op te wekken faalden ech
ter.
Gat bij Sirjansland
(Slot van pagina 1)
Wanneer dit Sirjansland-gat ge
reed is, moet Stevensluis, het gat dat
meer Westelijker is gelegen, worden
aangepakt. Dat betekent evenwel
nog niet, dat de polder Ooster- en
Sirjansland kan worden drooggema
len, omdat er zich nog altyd gaten in
de Rampaartse dijk bevinden. Deze
dyk wordt niet zodanig hersteld, dat
hy als volledige ■zeewering kan dienen
een dergelijk product zou millioe-
nen vergen, terwijl de stroomgaten
inmiddels gesloten zouden zijn. Wel
kan deze dijk zover hersteld worden,
dat verlaging van het waterpeil in de
polder Ooster- en Sirjansland moge-
lyk is. Dat op zichzelf reeds is een
groot voordeel!
De werkzaamheden by Sirjans
land worden ook 's nachts met volle
kracht voortgezet en daarom heeft
men rond het gat een uitgebreide
lichtinstallatie (ir. Slotboom: „Onze
eigen straatverlichting"), terwijl de
zuiger „M. C. Vaarwater" met grote
natriumlampen werkt. Deze verlich
ting biedt 's avonds een gigantisch
schouwspel,, waarvoor de bewoners
van „de andere kant", van Dreisehor
namelijk, grote interesse tonen-
Het ligt niet in de bedoeling om by
de dichting gebruik te malven van 'n
nieuwe vinding van aannemer Zanen,
welke bestaat uit het inbrengen van
een geperforeerde luchtledige buis in
het gat, door welk vacuum het zand
als het ware aan de buis biyft kle
ven, Deze vinding Is wel in het wa
terloopkundig laboratorium met suc
ces beproeft!, maar nog niet in de
practyk toegepast.
MIDDELBURG.
Vandaag Schouwburg: Middelburgs
Dilettanten Toneel, „Om Nausikaa",
8 uur; Molenwater: volksconcert Mid
delburgs Muziekcorps, 8 uur; Nieu
we Doelen: jaarlijkse vergadering v.
aandeelhouders Coöp. Ver. IJfa-
briek Walcheren, 8 uur; Electro-bios-
coop: „Affair in Trinidad" met Rita
Hay worth en Glenn Ford, (18 jaar),
7 en 9.15 uur.
VLISSINGEN.
Vandaag Alhambra: „De arend van
Madagascar", (14 j'aar), 7 en 9 uur;
Luxor; „De witte hel", (14 jaar), 8
uur; Strandhotel: jaarvergadering
Vereniging voor Vrijzinnig Hervorm
den. 8 uur.
GOES.
Vandaag Grand: „Abbot en Costello
in Alaska", (alle leeftijden), 0 uur,
Grote Kerk: Pinksterspel, 8 uur.