Zorgen over situatie van de internationale Zwindijk Zeeuwse Almanak Eerste goederentrein rolde door verdronken polder HOUTZAGERIJ TE SAS VAN GENT DOOR BRAND VERWOEST ZEEUWSE PROEFTUIN VOOR DE GROENTETEELT Oranjeboom Agenda 2 PROVINCIALE ZEEUWSECOURAN7 VRIJDAG 22 MEI 1953. „VRIJE VAN SLUIS" VERGADERDE Herstel Zeewering doet najaar met vertrouwen tegemoet zien Nadat gezworene» en hoofdingelanden van het waterschap „Het Vr^je van Sluis" in de morgenuren onder leiding van de dijkgraaf, de heer C. M. van den Broecke, een excursie langs de Zeeuwsch-Vlaamse kust hadden gemaakt van het Duivelshoekje by Breskens tot het Zwin kwam men Donderdagmiddag, na 'n geanimeerde koffiemaaltijd in hotel „Du Com merce" te Oostburg in een buitengewone algemene vergadering bijeen in hotel „De Eenhoorn". In een inleiding over de herstelplannen voor do kustwerken, zei de heer Van den Broecke o.m., dat men de najaarsstormen menselijkerwijs gespro ken met vertrouwen tegemoet kan zien, doch dat men met zorg vervuld is ten aanzien van de internationale Zwindijk. De heer Van den Broecke opende deze eerste algemene vergadering na de ramp van 1 Februari met te wij zen op de bevoorechte positie, welke men in West Zeeuwsch Vlaanderen inneemt, in vergelijking met de ove- 1 rige getroffen gebieden, waarna men staande een ogenblik stilte' in acht nam ter herdenking van de in de rampnacht gevallen slachtoffers. Vervolgens memoreerde de dijkgraaf de gebeurtenissen op en na de le Fe bruari en bracht dank aan allen, die aan het reddings- en herstelwerk hadden deelgenomen. Over de stand van de herstelwerk zaamheden deelde spreker mede, dat het definitief herstel vóór de winter gereed zal zijn bij het Duivelshoekje en aan de Nieuwe Sluis te Breskens. Inzake de situatie te Groede, waar de duinen als zeewering vrijwel ver dwenen zijn en waar de Walendyk nu do directe bescherming vormt, zei spreker te hopen, dat de beveiliging tydig gereed zal zijn. De wijze waar op het herstel hier zal worden uitge voerd, is nog bij Rijkswaterstaat in onderzoek. Eveneens zeide spreker te hopen, dat de plannen van Rijkswa terstaat tot het aanleggen van een ea. 400 meter lange zeedijk te Cad- zand binnenkort zullen worden uit gevoerd. Zeesluis zwakke schakel Inzake de bouw van de nieuwe zee sluis te Cadzand deelde spreker mede van de minister van waterstaat en van de Rijkswaterstaat een rapport te hebben ontvangen, waarin de oude zeesluis een zwakke schakel in de zeewering werd genoemd. In het ka der van de noodwet zal de sluis door een nieuwe worden vervangen. De dijkgraaf adviseerde tot het accepte ren van het plan voor de bouw van een zeesluis met onderbouw voor een gemaal. De internationale Zwindijk noem de spreker uitermate zwak. De dijk is o.m. ondermijnd door konij nenholen en do kanaaldijk i3 ten dele zeedijk geworden. Deze kwes tie is reeds onder de aandacht van de minister gebracht, doch men zal op het waarborgen van de veiligheid blijven aandringen. Het betreft hier evenwel een pro bleem, dat op internationaal ni veau besproken zal moeten wor den en waarin uiteraard de Bel gen een belangrijke stem hebben. Bij de algemene besprekingen ver klaarde de heer J. BecuRisseeuw uit Groede, angst te koesteren voor de situatie bij het Zwin, welke deze winter nog gevaarlijk blijft. Spr. drong er voorts op aan, om te begin nen met de bouw van een wachtsluis bij de z.g. driekoker te Cadzand. Hy zou tevens gaarne voor de winter af doende maatregelen zien voor herstel van de dijk rond de Zwartepolder en pleitte voorts voor een spoedig her stel van de binnendijken- De voorzitter antwoordde, dat het in de bedoeling ligt om kleine gebre ken zelf te herstellen, doch om voor het volledig herstel van de binnendij ken te wachten op de instructies van de z.g. commissie-Maris. Bouw wachtsluis Over de eventuele bouw van een wachtsluis als onderdeel van een tweede kering ontstond een uitvoe rige discussie, waarna besloten werd Rijkswaterstaat mede te delen, dat het waterschap op de bouw er van prjjs stelt. Omtrent de dijk rond de Zwarte polder deelde ïr. J, P. Neteson, die te zamen met ir. E. K. F, Boswinkel na mens Rijkswaterstaat de vergadering bijwoonde, mede, dat het plan voor volledig herstel gereed is en dat het zal worden uitgevoerd in het kader van het herstel aan de zeewering. Nadat de vergadering haar vertrou wen had uitgesproken in het dage lijks bestuur ten aanzien van het ne men van maatregelen in vez-band met de herstelwerkzaamheden, ging men over tot afhandeling van enkele agendapunten, waaronder het voor stel tot het deelnemen aan de oprich ting van een Waterschapsbank voor een bedrag van f 5000.welk voor stel werd aangenomen. Tenslotte besloot men tot het ver vangen van knotwilgen door opgaand geboomte tot een bedrag van f 10.000 waarvoor f 5000 subsidie wordt ver leend door Staatsbosbeheer, waarna de heer Van den Broecke de vergade ring sloot. Communisten stuurden uitdeling in Rilland in de war Uitdeling van goederen is geen ge makkelijke taak. Hoeveel uren daar mee gemoeid zijn, hoeveel hoofdbre kens net kost om een zo goed moge lijke verdeling te verkrijgen, weten slechts zij, die met de uitdeling belast zijn. In Rilland-Bath werd Donder dagmiddag de verdeling nog eens extra in de war gestuurd, toen een aantal inwoners van Zaandam, leden van de C.P.N., eigenhandig en zon der overleg te plegen overalls, schor ten en werkbroeken uitdeelden onder de mensen, die op voedselpakketten stonden te wachten. De hoeveelheid was niet toereikend om iedereen wat te geven, zodat er velen zonder over all of schort huiswaarts keerden. Men deelt ons mede, dat het comité zich hiervoor niet aansprakelijk ge voelt, daar het van deze uitdeling niet op de hoogte was. Over een maand is het Vlissings Zwembad gereed De Vlissingse Zwemclub opent op Zaterdag 30 Mei a.s. het zwemsei- zoen. Voorlopig zal nog, zoals de laat ste jaren gebruikelijk, van het schip der Vlissingse Reddingsbrigade ge bruik worden gemaakt, doch binnen 4 a 5 weken wordt de nieuwe zwem inrichting geopend. Voor het nieuwe seizoen is als zwemmeester aange steld de heer W. C. Alblas uit Was senaar. Hij is in het bezit van het diploma zweminstructeur K.N.Z.B. Schade pl.m. 65.000 gulden Kom met de Pinksteren goed voor de dag.... in een vlotte „STlMA"-COMBIi\ATlE Wy ontvingen voor de feestdagen een mooie collectie „STURHA" sport- colberts en pantalons. Ongeëvenaard in pasvorm en afwerking, aparte des sins en kleuren. Colberts van 39,75 tot 72,50 Pantalons van 22,50 tot 45, St. Jacobsstraat 25 Vlissingen TENZIJ Eerst thans is ons ter ore gekomen, dat verleden jaar in West Zeeuwsch- Vlaanderen de verkoop van een stukje land is afgesprongen op gronden, wel ke wij merkwaardig «=- en dus we tenswaardig genoeg achten om even te melden Het lapje grond kwam uit op een uitgangsweggetje van een boerderij en bij verkoop sou het weggetje af gesloten worden Zulks zou geen be zwaar geweest zijn er was nóg een uitgang indien-.... de boerm niet over een „breedte' had beschilct van circa veertig centimeter. De tweede uitgang is namelijk uit gerust met een overstapje, een soort tourniquet, dat de koeien het weglo pen moot verhinderen. De doorgang, welke vrij blijft voor tweebeners, heeft een breedte van- dertig centimeter. En daarom is dat lapje grond, ge legen aan dat andere uitgangswegge tje, niet te koop. Tenzij de boerin in de loop der ja ren wat „afslankt".,.,. In de nacht van Woensdag op Don derdag, omstreeks half twee, ontdek te een bewoner van een huis aan de Paardenvoet te Sas van Gent, dat er brand was uitgebroken in de houtza gerij van de heer J. van Sloten, wel ke aan de overzijde van de straat ge legen is. Onmiddellijk waarschuwde hij de vorige eigenaar, de lieer de Ridder, die een huis vlak bij de hout zagerij bewoont, waarna de brand- weer en de politie gealarmeerd wer den. Nog voor de brandweer arriveer de, was het vuur aangewakkerd tot een laaiende vlammenzee. Na het Amerikaanse vlootbezoek Afscheidstelegrammen. Zoals reeds gemeld, zijn Donder dagmorgen de beide Amerikaanse oorlogsbodems weer uit Vlissingen vertrokken. Even voor het vertrek kwam de adjudant van de Commandant Mari tieme Middelen aan boord van het U.S.S. Zellars om namens de C.M.M. afscheid te nemen en Captain Bullen en zijn bemanningen een goede reis toe te wensen. Na het vertrek ontving de C.M.M, het volgende telegram van Captain J. T. Bullen: „On behalf of the offi cers and men of the U.S.S. Zellars and U.S.S. Gyatt I wish to express our sincere appreciation for the many courtesies, hospitality and warm friendship shown by you, your com mand and the people of Flushing and Middelburg. We hope that we may again have the opportunity to visit your wonderful Zeeland". (Namens de officieren en man schappen van U.S.S. „Zellars" en U.S.S. .Gyatt" wil ik u onze oprechte waardering betuigen -voor de grote hoffelijkheid, gastvrijheid en warme vriendschap getoond door u, uw su perieuren en de bevolking van Vlis singen en Middelburg. Wij hopen, dat wij nogmaals in de gelegenheid zullen komen uw prachtige Zeeland te be zoeken). Hierop verzond de Commandant Maritieme Middelen het volgende telegram: „Many thanks for your kind telegram. It was a great plea sure to have you here. I wish you all good luck and God speed on further cruise. Au revoir". (Hartelijk dank voor uw vriende lijk telegram. Uw verblijf hier was ons een groot genoegen. Ik wens u veel geluk en behouden vaart op uw verdere tocht. Tot weerziens). In aansluiting op hetgeen wij gis teren reeds meldden, lean nog worden medegedeeld, dat de inwoner van Sou burg, die bij het Middelburgse vecht partijtje een klap opliep, ook van de matroos, die hem trof een brief met verontschuldigingen ontving, waarin deze zijn spijt over het gebeurde uit drukte en vol enthousiasme melding maakte van de grote algemene waar dering voor de Zeeuwse gastvrijheid. Bij informatie verklaarde men ons nog, dat de Amerikaanse gasten een voortreffelijke indruk hebben achter gelaten en zonder dat zij zich overi gens als kostschoolmeisje» gedroe gen, graag geziene gasten zjjn ge weest. Richtten zij ergenB overigens onbeduidende schade aan, dan werd I deze ruimschoots vergoed. De brandweer kon dan ook weinig meer doen, dan pogen het huis van de heer de Ridder en de dichtbijgele gen textielfabriek te behouden, waar in zij gelukkig slaagde. Het dak van de fabriek en de zijgevels stortten.^' even nadat de brandweer gearri veerd was- Ook het by de zagerij be horende zeepkistenfabriekje, dat pas door de nieuwe eigenaar was opge richt en waarin zich enkele machines en 6000 kiembakken (aardappeBcis- tjes) bevonden, ging in vlammen op. De houtzagerij en het zeepkisten fabriekje zijn totaal uitgebrand, hoe wel de brandweer er na ruim twee uur blussen in slaagde 't vuur mees ter te worden. Omtrent de oorzaak van deze brand tast men volkomen in het duis ter. De schade wordt voorlopig ge schat op ongeveer f 65.000.De ei genaar was verzekerd. Dit is de tweede brand in een fa briek te Sas van Gent in korte tijd; de vorige was bij de N.C.B., waar honderden tonnen graan zijn verloren gegaan. Advertentie VOOR MIJ ALLEEN CHIEF WHIP Bang avontuur van twee Bruinisser jongens. Levensgevaarlijke tocht in gevonden kano. J. v. d. S. en A. K., twee tienjarige knapen uit Bruinisse, hebben een bang avontuur beleefd. Toen zij aan de wa terkant een kano vonden drijven, be sloten zjj hiermee een tochtje te gaan maken, zonder acht te slaan op de ver raderlijke stromingen in de Zeeuwse wateren. Het duurde niet lang voor de vloedstroom de beide waaghalzen in hun ranke vaartuigje te pakken kreeg en ver van de wal meesleurde het Slaak op. Op hulpgeroep van de beide jon gens zette de vader van A. K. samen met de 19-jarige A. M. met een roei boot de achtervolging in welke ech ter weinig resultaat opleverde, omdat de afstand tussen de beide vaartuigjes, welke al zeez^ aanzienlijk was, eerder groter dan kleiner werd. Gelukkig kon op het laatste nippertje de aan dacht van de bemanning op een pas serende sleep worden getrokken en slaagde de kapitein van de sleepboot erin de avonturiers, die maar weinig van hun flinkheid hadden behouden, aan boord te hijsen. De kano werd aan haar lot overge laten en de „schippers" werden door het langszij gekomen roeibootje over genomen en aan land gebracht. Op initiatief van telersvereniging werd een stichting gevormd Op Initiatief van de Zeeuwse Groentetelers-Vereniging werd dezer dagen in samenwerking met de Z-L.M., de,N.F.O., de L.T.B., de C.B.T.B. en de rykstuinbouwconsulent een stichting in het leven geroepen, die een proef tuin voor de groenteteelt zal exploiteren. De proeftuin zal In de omgeving van Middelburg ingericht worden. Reeds enkele jaren bestond bij de groentetelers in Zeeland de wens om een eigen proeftuin te bezitten. Tot dusver werden de verschillende proe ven met groenterassen, bestrijdings middelen, teeltmethoden, rooidata enz. op proefvelden opgezet, die over de gehele wereld verspreid lagen. Reeds tijdens de onlangs gehouden jaarvergadering van de Z-G.V. werd een principebesluit genomen om te dat Vorstelijk glas hlerj aan Kruiningens gemengd koor- Concert te Kapelle door „Concordia". Het door de ramp gedupeerde ge mengde koor van Kruinxngen, dat niet alleen alle muziek maar ook zijn piano enz. heeft verloren, wordt zo veel mogelijk geholpen door de man- nenzangver. „Concordia", R'dam, wel ke in Zeeland een concert zal geven, waarvan de netto opbrengst voor het Kruiningsp koor is bestemd. Dit eon- eert wordt gehouden in de Ned. Herv. kerk te Kapelle, op 30 Mei a.s. des avonds half acht. De dirigent van het koor, de heer Piet v. d. Kerkhoff, verleent aan het concert medewerking als organist. Een aantrekkelijk punt op het pro gramma zal ongetwijfeld ook het op treden van de zestienjarige mezzo sopraan Sonja Poot uit Zuid-Rhodesia zyn, die behalve enkele aria's van Bach Handel enz. ook enkele Afri kaanse liederen en psalmen ten ge hore zal brengen, Mej. Poot studeerde reeds 5 jaar bij Mrs. V. DawsWilmot in Salisbury en zal voor verdere studie voorlopig in Holland blijven. Zij is afkomstig uit Vlaardingen en een dochter van de heer H. Poot, die vele jaren gele den naar Afrika emigreerde en nu eveneens enkele maanden met zyn gezin in Holland doorbrengt. EVENEMENT ZONDER SENSATIE Spoorwegen behaalde uitzonderlijk succes aan het Waterfront De bewoners langs de spoorbaan van Krulningen tot Goes keken Donder dagavond wel even vreemd op, toen een poffende stoomlocomotief niet een vijftigtal volbeladen goederenwagens uit de richting Roosendaal hun hui zen passeerde. Het was een beeld, dat men sinds de Februari-ramp niet meer had gezien- En toch...- de verbazing was nu ook weer niet zo groot. De laatste maanden, waarin vaak het bijna onmogelijke gewoon werd, is men niet zo gauw meer over iets verwonderd. En zo was het ook bij ma chinist A. Hamers uit Goes, die juist *deze trein bij laag water door de bin nenzee van Kruiningen had gerold. „Toen ik tijdens de oorlog op de ma chine stond en viermaal vanuit de lucht beschoten werd, was het geklier. Dit, och we tellen het niet meer mee, Zwemmen kan ik, maar het is hier helemaal niet nodig, hoor". Intussen Iiebben de Spoorwegen hier toch een experiment uitgehaald, dat in de spoorweggeschiedenis een unicum ge noemd mag worden! Het aardige is eigenlijk, dat men ongemerkt tot deze „stunt" gekomen is. Toen na de ramp geconstateerd werd dat door de werking van eb en vloed de spoorbaan door de Krui- ningse polder geheel dreigde weg te spoelen ging de technisch inspecteur, de heer J. Colijn uit Goes, met z>yn mannen en met de hulp van een aan nemersfirma aan het werk, om te trachten door het slaan van kistdam men de baan te behouden. Het was een vrij kostbare geschiedenis, want ongeveer 250 arbeiders zjjn hier sinds half Februari werkzaam geweest. Grinttreinen reden by laag water in de polder over het herstelde enkel- spoor en de baan hield zich goed. „En ja", zo vertelde ons de hoofdin specteur van vervoer, mr. S. van Houten uit Breda „toen gingen we verder denken. Wanneer de grinttrei nen er over kunnen, is het ook moge lijk een beperkt goederentreinverkeer te hervatten". Donderdagnamiddag was het dan zo ver. Het is hier en daar nog wat pri mitief, doch het gaat. Bij het wacht huisje van Oostdijk heeft men nog geen spoorbomen om de nieuw aan gelegde weg af te sluiten, maar met een ketting en enkele rode vlagge tjes kan het ook. Precies op tijd, om 17.25 uur rolde de trein door de coupure de polder binnen. Een belangryk evenement in de geschiedenis van de spoorwegen voltrok zich, een evenement eenter zonder sensatie. Links en rechts kab belde het water rustig tegen de kist dam van grint, doch de baan hield zich uitstekend. Een lorrie had nog even te voren de laatste inspectie ge houden. Een karweitje dat voorlopig iedere dag opnieuw zal moeten ge beuren, want by vloed verdwijnt de baan tweemaal per etmaal weer an derhalve meter onder water'. Het in 't noordelijk deel van de polder bij eb afgesloten water perst zich door 't grint van de spoorbaan en doet aan de andere zyde hier en daar watervalletjes ontstaan, doch de rails blijven keurig op hun plaats. Langs de baan stonden de arbeiders met hun laarzen in het water. Maanden lang hebben zij daar dag-in-dag-uit geploeterd en vele natte voeten ge haald, doch thans konden zij ook zien dat hun werk, waaraan sommige omstanders zo vaak getwijfeld had den, met succes werd bekroond. Met een tevreden glimlach wuifden zy de machinist toe. En niet minder tevre den was inspecteur Colyn, die langs de iyn lag te turen of er zich geen verzakkingen voordeden. Het verliep echter allemaal prima en nog binnen de gestelde vier en twintig minuten was het vier kilometer lange „water traject" afgelegd. Aan de tegenover gestelde zijde stond reeds een andere goederentrein te wachten, die om zes uur de „duik" in de polder nam. Gelukt Het experiment was gelukt! Voor lopig zal dus één goederentrein uit beide richtingen het „natte" baanvak beryden, omdat men met het openen en sluiten van de beide coupures en de inspectie van de lijn, slechts één uur per dag kan passeren. Binnen kort hoopt men, wanneer de snelheid van 10 km. wellicht ook iets opge voerd kan worden, twee treinen in beide richtingen door de polder te kunnen Voeren. De vei'voerders zullen echter moe ten bedenken, dat het nog slechts een beperkt verkeer is. Stukgoederen en kolen zullen slechts voorlopig de voornaamste plaats innemen. Alle aangegeven ladingen moeten aan een centraal punt worden opgegeven, dat dag voor dag aan de nand van de mogelykheden zal moeten beoorde len, wanneer het vervoer zal kunnen plaats vinden. Immers, de lengte van de treinen kan niet onbeperkt zyn en bovendien kan het water nog by elke vloed de spoorwegmensen voor on aangename verrassingen plaatsen. trachten tot het stichten van een proeftuin te komen. Ongetwijfeld zal deze proeftuin in een behoefte voor de Zeeuwse groen teteelt voorzien. Hoewel de nieuw ge vormde stichting nauw zal samen werken met de Zeeuwse groentetelers Vereniging, staat zij toch geheel los van deze organisatie- Er i3 een voor lopig algemeen bestuur samenge steld. Ais dagelijks bestuur zullen optreden de heren M. Ton, Middel burg, voorzitter, M. Tielkemeyer, 's Heer Arenskerke, penningmeester en A. H. Geertse, Oostkapelle, secreta ris. Behalve ruimte voor proeven ten behoeve van de groenteteelt, zal er ook enige oppervlakte benut worden voor proeven op het gebied van de teelt van klein fruit, bloembollen, bloemisterygewassen en uien. Jongetje verdronken te Terneuzen Tydens afwezigheid van de ouders geraakte Donderdag het 5-jarig zoon tje van de fam. W., wonende aan de Donze V.isserstraat te Tewieuzen, bij de zogenaamde Vluohthaven spelen derwijs te water. Een kameraadje waarschuwde om wonenden, waarna men vry spoedig de drenkeling op het droge wist te bi'engen. Pogingen om de levensgees ten weer op te wekken faalden ech ter. Gat bij Sirjansland (Slot van pagina 1) Wanneer dit Sirjansland-gat ge reed is, moet Stevensluis, het gat dat meer Westelijker is gelegen, worden aangepakt. Dat betekent evenwel nog niet, dat de polder Ooster- en Sirjansland kan worden drooggema len, omdat er zich nog altyd gaten in de Rampaartse dijk bevinden. Deze dyk wordt niet zodanig hersteld, dat hy als volledige ■zeewering kan dienen een dergelijk product zou millioe- nen vergen, terwijl de stroomgaten inmiddels gesloten zouden zijn. Wel kan deze dijk zover hersteld worden, dat verlaging van het waterpeil in de polder Ooster- en Sirjansland moge- lyk is. Dat op zichzelf reeds is een groot voordeel! De werkzaamheden by Sirjans land worden ook 's nachts met volle kracht voortgezet en daarom heeft men rond het gat een uitgebreide lichtinstallatie (ir. Slotboom: „Onze eigen straatverlichting"), terwijl de zuiger „M. C. Vaarwater" met grote natriumlampen werkt. Deze verlich ting biedt 's avonds een gigantisch schouwspel,, waarvoor de bewoners van „de andere kant", van Dreisehor namelijk, grote interesse tonen- Het ligt niet in de bedoeling om by de dichting gebruik te malven van 'n nieuwe vinding van aannemer Zanen, welke bestaat uit het inbrengen van een geperforeerde luchtledige buis in het gat, door welk vacuum het zand als het ware aan de buis biyft kle ven, Deze vinding Is wel in het wa terloopkundig laboratorium met suc ces beproeft!, maar nog niet in de practyk toegepast. MIDDELBURG. Vandaag Schouwburg: Middelburgs Dilettanten Toneel, „Om Nausikaa", 8 uur; Molenwater: volksconcert Mid delburgs Muziekcorps, 8 uur; Nieu we Doelen: jaarlijkse vergadering v. aandeelhouders Coöp. Ver. IJfa- briek Walcheren, 8 uur; Electro-bios- coop: „Affair in Trinidad" met Rita Hay worth en Glenn Ford, (18 jaar), 7 en 9.15 uur. VLISSINGEN. Vandaag Alhambra: „De arend van Madagascar", (14 j'aar), 7 en 9 uur; Luxor; „De witte hel", (14 jaar), 8 uur; Strandhotel: jaarvergadering Vereniging voor Vrijzinnig Hervorm den. 8 uur. GOES. Vandaag Grand: „Abbot en Costello in Alaska", (alle leeftijden), 0 uur, Grote Kerk: Pinksterspel, 8 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1953 | | pagina 2