C Stoombootdienst Vlissingen- Breskens bestaat 125 jaar MEDEZEGGENSCHAP IN DE ONDERNEMINGEN MONUMENT VOOR TROELSTRA IN DEN HAAG ONTHULD De wereldreis van JIMMY BROWN VRIJDAG 15 MEI 1953 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT AANVANKELIJK PARTICULIERE ZAAK Op 22 Mei 1828 werd geregelde dienst (tweemaal daags) geopend Reeds over eerste jaar een tekort Op 22' Mei zal het honderdvyfentwintig jaar geleden zijn, dat een regel matige stoombootdienst tussen Vlissingen en Breskens werd ingesteld. Tussen 1828, toen de kleine „Schelde" wat aarzelend van wal stak en 1953 met zijn grote geriefelijke ferryboats, die vorig jaar niet minder dan 2.357.307 passagiers en 232.043 auto's overzetten, ligt een tijdperk van voortdurende groei, wat niet wegneemt, dat deze stoombootdienst, die eerst in 1866 een zaak van de provincie werd, dikwijls met grote tegen slagen te kampen had. Dat is ook tha ns nog het geval, waarbij wij niet in de eerste plaats denken aan de tengevolge van de ramp ontstane schade, maar aan de telkenjare stijgende exploitatietekorten. bij te dragen, de provincie wilde voor 1000 tekenen en het rijk zou 3000 voteren. De aanbouw van een „convenable stoomboot" met twee machines van 20 pk was begroot op 40.000, voor de overname van acht steigerschuiten was 800 uitgetrokken, tien schip pers zouden 350 en zes 300 per jaar gaan verdienen, elke dag zou men 1 1/4 „hoed" kolen a19 nodig hebben, voor onderhoud was 2500 gerekend, de beloning van de stoker was op 500 en van de machi nist op 800 bepaald en men reken de op 10.000 passagiers, die voor het reisje1.50 zouden moeten neer- Het spreekt vanzelf, dat ook vóór 1828 reeds de mogelijkheid bestond om zich over de Wester-Schelde te laten vervoeren, maar de omstandig heden, waaronder de reiziger toen de overtocht maakte, verschillen wel sterk van die, welke wij kennen! De oudste oorkonde betreffende een veer tussen Vlissingen en Zeeuwsch Vlaan deren dateert volgens het standaard werk „De stoombootdiensten" van H. J. G. Hartman van 8 Januari 1311, toen Pape Gerolfszoone voor vier jaar werd aangesteld als „bewaarder" van de veren Vlissingen-Vlaanderen. Het veer was destijds grafelijk domein, dat werd verpacht; van een geregelde dienst zal vermoedelijk wel geen sprake zijn geweest. Eerst in 1712 stelden de gemeen tebesturen van Vlissingen en Sluis een vaste beurtdienst in, verzorgd door 2 schippers die ieder éénmaal per week, resp. op Woensdag en Vrij dag, de overtocht waagden. Zij be dienden zich van eigenaardige plat boomde „steigerschuiten", die welis waar een fikse storm konden door staan, doch de passagiers geen over maat van comfort garandeerden. De ze beklagenswaardige lieden zaten op een bank rondom de binnenkant van het schip, blootgesteld aan weer en wind en in gezelschap van vee en goederen. Bij laag water, wanneer men niet in de haven kon komen en men de schuit gewoon tegen het strand op liet lopen, werden zij van boord gedragen. In 1828 waren nog acht van deze steigerschuiten over, met 16 schippers. Vier van hen wer den voor 3650.uitgekocht. Toch werd nog tot 1866 een veerdienst met steigerschuiten onderhouden. Zij voe ren speciaal voor de lieden, die een vooroordeel tegen of vrees voor de stoomboot koesterden en voor hen, die te laat arriveerden voor de „grote" veerdienst Financiële perikelen In de eerste 25 jaar van de 19e eeuw deden de stoomboten hun intre de en met name de zakenmensen za gen daarvan al spoedig de grote voordelen. In December 1824 boden enige notabelen kooplieden te Middelburg aan, pogingen aan te wenden tot „daarstelling ener stoom boot" in het veer Vlissingen-Bres- kens en de administratie daarvan gratis op zich te nemen. Maar dan zou het geraamd tekort van 5000 gedekt moeten worden. Middelburg en Vlissingen waren elk bereid 500 Vooruitzicht voor vacantiegangers Weervoorspellingen aan de hand van oude rijmpjes. (11) Vroeger viel de warmste periode van het jaar in de tijd tussen 3 Juli en 11 Augustus, bij het opgaan van Sirius, de schitterendste ster van het sterrebeeld Canis Majorum (De Grote Hond): van daar dat deze dagen de naam Hondsda gen dragen Zijn de hondsdagen helder en klaar, Dan wijzen zij op een vruchtbaar [jaar. Geven de hondsdagen ons veel [regen. Dan gaan wij slechte tijden tegen. In de tweede helft van Juli breekt vaak een regenperiode aan, die bij vla gen tot het einde van Augustus voort duurt, veroorzaakt door depressies uit het Westen, die in de randgebieden waartoe ook ons land behoort, een om slaan van het weer met zich meebren gen. Als Sint Margriet aan 't regenen is, Regent het zes weken gewis. (Sint Margaretha: 20 Juli). Sint Magdaleen (22 Juli). Veel geween. Regent het Sint Magdaleen, 't Regent dagen achtereen. Op een warme zomer volgt doorgaans een strenge winter. Aan het einde van Juli en in het begin van Augustus zijn weer enkele lotsdagen, die over de ko mende winter wat te vertellen hebben: 25 Juli. Rond Sint Jacob warme dagen, Zal van kou en armoe klagen. 26 Juli. Als met Sint Anna de mieren [werken, Dan zal men een lange winter [merken. 4 Augustus. Is het heet op Sint Domijn (Dominicus) 't Zal een strenge winter zijn. In de Augustusmaand zijn overigens weinig weerspreukenDe oogst is bin nengehaald en nu is fiet niet meer van zo groot belang, hoe het weer verder in de herfst verloopt. De oogst geschoren, De herfst geboren, zegt een oud rijmpje en daarmee is over Augustus vrijwel alles gezegd. J. R. W. Sinninghe. De regering scheen echter niet veel lust te gevoelen om 3000 te schokken en kwam met het prachti ge idee om een voor de Moerdijk ge bouwd stoomschip, dat daar echter niet voldeed en dat men blijkbaar wil de lozen, beschikbaar te stellen. Er werd een proefvaart mee onderno men, welke een grandioos fiasco werd. Toen stelde net rijk voor, dat de boot tevens veerschip Vlissingen- Temeuzen zou moeten zijn. In plaats van een jaarlijks subsidie zou het een bedrag ineens van 12.000 geven. Middelburg en Vlissingen verhoogden hun bijdragen tot 750 en de provin cie de hare tot 1500, terwijl zij ge machtigd werd een lening ad 36.000 uit te schrijven. Te Middelburg gebouwd De boot zou voor 18.000 op de werf van de Commercie-Compagnie te Middelburg gebouwd worden en de twee stoomwerktuigen zouden 24.000 kosten. Natuurlijk bleek alras, dat men veel duurder zou uitkomen en het be drag van de lening werd dan ook ver hoogd tot 48.000. Van Terneuzen werd een bijdrage van 5000 ge vraagd, doch de raad wilde niet ver der gaan dan 3000, waarop de com missie van kooplieden, die de onder neming zou beheren, boos voor stelde, deze gemeente er .dan maar buiten te houden. In 1827 werden G. S. gemachtigd het ontbrekende aan het fonds ten bedrage van 5000 aan te vullen uit de beschikbare fondsen der geldlening van 29.000, geopend voor de verbetering der „grote com- municatiën" in Zeeland. Terwijl in Vlissingen de vlaggen wapperden, de klokken beierden en de „gedistingeerde personen" zich vol verwachting naar hun „afgeschutte wandelplaats" begaven, begon op 3 Mei 1828 de proefvaart van „De Schelde" en op de 22e van die maand werd de geregelde dienst geopend. Blijkens een dienstregeling in de Mid- delburgsche Courant werden dage lijks twee vaarten vice versa tussen Vlissingen en Breskens gemaakt en werd tweemaal in de week ook Ter- neuzen aangedaan. In Juni werd het aantal overvaarten in beide richtin gen al tot drie uitgebreid, tenvyl er een diligence kwam van Breskens op Slnis en een van Breskens op Malde- ghem. Zeeuwsch Vlaanderen was uit zijn isolement verlost! Nadelige saldi Er is niets nieuws onder de zon Reeds over het eerste jaar had de dienst, die door enige particulieren met financiële steun van rijk en pro vincie werd onderhouden, een kwaad slot van 2073.90, dat over 1829 ge stegen was tot 4164,32 en een hal ve cent. Het rijk subsidieerde daarin 2000; de rest, inclusief dat halfje, werd door de provincie aangezuiverd. Het bleef echter huilen. Wel had men over 1831, dank zij onze „oorlog" met België (mil. transporten!) 'n over schot van 650 doch toen reeds bleek de stoomketel k raison van 6000 ver nieuwd te moeten worden. In de jaren daarna werd weer de litanie van de tekorten gezongen en het was waar lijk geen wonder, dat de lieden, die geld in de dienst hadden gestoken, maar slechts heel weinig van hun ka pitaal terugzagen en enkele jaren zelfs naar hun rente konden fluiten, er de brui aan gaven. In 1842 nam de provincie, na een vergeefse poging om de gehele zaak aan het Rijk over te doen, de zorg voor de boot op zich en droeg de exploitatie van de dienst op aan zekere machinist De Haas. De algehele provinciale exploitatie da teert van 1866, toen twee boten in de vaart werden gebracht, de „Vlissin gen I", die voor 8000 werd gekocht maar na herstel en vernieuwingen de provincie op 29.030 kwam te staan en de „Zeeland", een in Londen be stelde sehroefboot, die allerminst voldeed. De leden van de Prov. Sta ten, die er een proeftocht mee maak ten, deden zulke onaangename erva ringen op (vermoedelijk werden de meesten zeeziek!), dat het weinig scheelde, of zy hadden het vertrou wen in de Gedeputeerden opgezegd. Er werden in dat jaar 10.774 passa giers vervoerd. Na de rumoerige eerste levensja ren van de provinciale stoomboot diensten brak een rustiger tjjd aan en kregen zy gelegenheid zich te ont wikkelen tot wat zij thans zfln: een instelling ten dienste van het ver keer, welke enig is in ons land en welke er niet weinig toe heeft bijge dragen om van de Zeeuwse arcliipel een hecht geheel te maken. Er is de laatste jaren veel critielï uitgeoefend, er zyn vele verlangens geuit en de fi nanciële resultaten hebben menig voorhoofd doen rimpelen, maar de dienst staat als een rots in de bran ding omdat hy onmisbaar is en slechts ten onder kan gaan aan drie- eilandenplan en tunnel. Fokker vliegtuigfabriek in Brazilië opgericht Op 1 Mei 1953 is de oprtchtingsac- te getekend van een te Rio de .Janei ro gevestigde Braziliaanse vliegtuig fabriek. in welker kapitaal de N.V. Koninklijke Nederlandse Vliegtuigfa briek Fokker voor een belangrijk deel bijdraagt. Deze onderneming, Fokker-Rio ge heten, ontvangt een volledig uitge ruste fabriek nabij R'o. tegen een ge ringe jaarlijkse recognitie, van de Braziliaanse regering in gebruik. Fokker-Rio zal. volgens overeen komst met de Braziliaanse regering, grote series lesvllegtuigen van het type Instructor <S. 11 en S- 12) en straaltrainers (mach-trainers S 14) vervaardigen, op grond van licentie rechten. die de Nederlandse Fokker fabriek daartoe speciaal voor Brazi lië afstaat. De veerboot oord-Beveland"welke te Gorcum werd gebouwd om tussen Noord- en Zuid-Beveland een regel matige diensten onderhouden. Zeven Amerikaanse burgers na 3 jaar terug uit Korea Vermoeid en enigszins apatisch zijn Dinsdagavond zeven Amerikaan se burgers, onder wie drie vrouwen, per vliegtuig uit Frankfurt op Schip hol aangekomen. Na een gevangen schap van bijna 3 jaren in Korea en na een treinreis van 7 dagen dwars door Siberië, waren zij uit Moskou naar Berlijn, via Frankfurt en Dus- seldorp naar Amsterdam gevlogen. Alle zeven waren zij in of dichtbij Seoel gevangen genomen in de zomer van 1950, toen de Noord-Koreanen Zuid-Korea binnenvielen en de stad veroverden. Vijf van hen waren zen delingen. De zesde was een pater en de ze vende een zakenman. Uit de mededelingen van de Ame rikanen bleek o.m., dat enkelen de „dodenmars" hadden meegelopen; een gedwongen wandeling van acht da gen, waarby ongeveer twintig perso nen van de zeven en vijftig kwamen te overlyden. Er waren wouwen en kinderen onder. Deze mars werd ook femaakt door circa 750 soldaten van e V.N., van wie er bijna 100 onder weg stierven. De gevangenen moes ten voornamelijk van gerst leven en de hoeveelheden waren veel te weinig. De zeven bevrijden zijn intussen doorgereisd naar New York. DE MENS IN HET CENTRUM Verdeling van de productie Breed gezien kan men zeggen dat de wereld op het ogenblik worstelt met drie grote problemen: de tegenstelling tussen Oost en West, de techni sche revolutie en de snelle sociale evolutie. Het verband tussen deze drie problemen is onmiskenbaar; een onbeheerste vooruitgang van de techniek kan de spanningen tussen Oost en West doen toenemen, spanningen die wellicht bunnen worden getemperd door doeltreffende sociale maatregelen. Juist de sociale evolutie vervult in het geheel der wereldproblemen een zeer belangrijke functie. Of zjj nu belichaamd is in punt vier van de voor malige Amerikaanse president Truman of in de Noodwet Ouderdomsvoor ziening van Minister Drees, zy plaatst de mens in het centrum van onze strevingen en per slot van rekening gaat het in de wereld toch uiteinde lijk om het welzyn van die mens. Woensdagmiddag is te Den Haag het door professor Esser vervaardig, de monument voor Pïeter Jelles Troelstra onthuld, in tegenwoordig- van o.a. een vertegenwoordiging van de raad van ministers. Oud-minister ir. J. W. Albarda hield een toespraak, waarin hij o.m. zeide, dat Troelstra niet slechts is te beschouwen als de man, die de par tij, welke hij schiep (de S.D.A.P.), groot en sterk heeft gemaakt, maar dat hij moet worden geëerd als een der grote mannen, die zich verdiens ten hebben verworven voor het gehe le Nederlandse volk. Met Schaepman en Kuyper, de Sa- vornin Lohman, Nolens en Cort van der Linden behoort hy tot de groot ste staatslieden, die in de bewogen periode van het laatste kwart der In de Westelijke landen is op soci aal gebied reeds zeer veel bereikt. De eisen van de arbeiders met be trekking tot de loonhoogte. de ar beidsduur, de vacantie, het ziektever zuim en de werkloosheid zijn stuk voor stuk ingewilligd, waardoor de sociale vrede op een verheugende wij ze wordt bevorderd. Toch blijkt er In arbeiders- en ook in ondernemers- kringen nog een groot gevoel van on voldaanheid, zulks in weerwil van de bereikte resultaten. De oorzaken door Dr. P. J. EROP hiervan moeten vooral in de geeste lijke zijde van de sociale evolutie worden gezocht. De ontwikkeling Is zo snel geweest, dat wij haar geeste lijk nog niet voldoende inhoud heb ben gegeven. In de komende decennia zullen ondernemers en arbeiders moe ten tonen dat zij hun nieuwe sociale status volledig waardig zijn, eerst dan zal het effect daarvan volledig zijn. Evenwicht Wat betreft de verdeling van de maatschappelijke voortbrenging heb ben wij zo ongeveer het gewenste evenwicht bereikt, nu de grote meer derheid van de arbeiders naast de ar beid, ook het kapitaal en het ondeme- mersrisico als inkomstenbron (rente, resp. ondernemingswinst) hebben er kend. Men kan hier en daar nog wel wat bijschaven of plooien, gladstrij ken, doch al deze verfijning van de rechtvaardige verdeling van het voortgebrachte kan in wezen niet zo veel meer om het lijf hebben. De ar beiders, die men hier in de ruime zin van werknemers moet zien, moeten het na hun materiële successen meer en meer in het geestelijke zoeken, ter wyl zij daarnaast meer aandacht die nen te besteden aan hun positie als consument. Aan dit laatste wordt helaas te weinig gedacht, omdat de consument in feite een geheel uit het oog verlo ren partner is, die de gehele ge meenschap omvat en daardoor dwars door de bestaande scheidslij nen heenloopt. In Nederland en in het buitenland hoort men ook spreken over de economische medezeggenschap van de arbeiders in de onderne mingen. Daardoor zon een waar devoller inhoud aan het bestaan van de individuele arbeiders wor- 119. Het afscheid der Roekiraki's nam nog al wat tijd in beslag, want Grawoes. de nieuwe hoofdman der Roeki raki's, wilde met alle geweld een lange redevoering af steken, maar eindelijk konden zij toch starten. Zij wuif den de chimpansees na zo lang zij nog een glimp van hen konden ontwaren. Achterin de auto lagen bananen, cocosnoten en allerhande andere vruchten hoog opge stapeld. Dat was het afscheidsgeschenk dat de dankba re Roekiraki's hun vertrekkend stamhoofd hadden mee gegeven. „Nou Piet", zei Jimmy, „ik geloof zeker, dat je genoeg stof hebt opgedaan vopr een serie mooie ar tikelen'voor je krant. Zet er maar in. dat Woewoesoeki hoogst tevreden is met hetgeen hij voor zijn stamver wanten heeft kunnen doen". Piet Potlood, die toch wel een beetje blij was, dat zij nu weer huiswaarts konden keren, knikte. „Vertel me nu eens heel eerlijk, Jimmy" vroeg hij. „Zou je nu niet liever bij de Roekiraki's ge bleven zijn? Waarom ga je eigenlijk terug naar de be schaving?" Jimmy Brown antwoordde hem niet onmid dellijk. „Nee Piet", zei hij, „bij hen blijven was voor mij toch onmogelijk. Mijn Roekiraki's. hoe braaf van inborst zy ook mogen zijn, leven eigenlijk nog in het Stenen Tijdperk en iemand die daaraan ontgroeid is, kan er niet zijn verdere leven slijten. Ik ga met groot genoegen naar mijn aardig huisje in Wijgenwolde terne en ik hoop daar nog menig jaartje van menn leven te blijven wonen. Ik ga echter wel een klein centje apart leggen, want misschien keer ik ééns terug, eens als ik oud en versleten ben". De nieuwe rechtsorde voor de West De staten van de Antillen en de staten van Suriname zijn bijeengeko men voor het openen van de nieuwe zitting. Zowel te Willemstad als in Paramai'ibo zijn daarbij openingsre devoeringen gehouden. Te Willemstad geschiedde dat door de waarnemend gouverneur mr. F. E- J. v. d- Valk, die zijn teleurstelling uitte over 't nog altijd niet tot stand komen van de nieuwe rechtsorde voor de Antillen binnen het konink rijk der Nederlanden. Hij hoopte op een bevredigende op lossing van het probleem nu gebleken is, dat er althans voor Nederland en de Antillen geen enkel struikelblok meer op de weg ligt. De gouverneur van Suriname mr. J. Klaasesz was heel wat gereser veerder in zyn redevoering. Hij merk te over de Ronde-Tafel-Conferentie op: „De verwachting is niet onge rechtvaardigd, dat de kleine com missie er in zal slagen een aanvaard bare oplossing te vinden". Daarbij doelde hij op het vrinden van een op lossing voor het standpunt van c Surinaamse staten, die menen, dat er ook een recht tot uittreden uit het Koninkrijk moet zijn voor de samen stellende delen van dat Koninkrijk. Zoals men weet is de hervatting van de Ronde-Tafelconferentie in Nederland voorlopig verschoven tot het najaar. vorige eeuw en in de eerste 25 jaren van de 20e eeuw de voornaamste lei ders van het Nederlandse volk zijn geweest en aan wie de grote veran deringen zijn te danken, welke' zich in dat tijdperk in om land hebben voltrokken, aldus ir. Albarda. Bij de keuze van Den Haag als plaats waar het monument moest verrijzen, heeft de doorslag gegeven, dat Den Haag de zetel is van het parlement en dat het denken en wer ken van Troelstra in deze gemeente tot volle ontplooiing is gekomen, zo zeide spreker. Vervolgens zei ir. Albarda, dat prof. Esser er in is geslaagd een beeld te maken, dat Troelstra vertoont in zijn grote activiteit; naar voren tredend door een poort, waardoor de wereld zich verwijdt. Hoe de arbeidersklasse, die het gebod der solidariteit ver stond dat Troelstra haar predikte, opgerezen is uit onderworpenheid en wanhoop tot wilskracht en moed, stelde hij voor door de groep, die bo ven de poort is geplaatst. Na nog gesproken te hebben over het werk van Troelstra, voerde het woord oud-minister J. Vos, die sprak namens de Party van de Arbeid. Ir. Vos besloot zijn rede met de burge meester van Den Haag te verzoeken namens de P. v. d. A. dit monument voor Pieter Jelles Troelstra te wil len aanvaarden. den gegeven, zou het gevoel van eigenwaarde van de arbeidersklas se in zijn geheel worden verhoogd, zon er een verheugende verschui ving in de machtsverhouding van de maatschappelijke klassen ont staan, zou de verantwoordelijkheid in brede lagen van de bevolking worden gestimuleerd en zou last not least de sociale vrede worden bevorderd. De practijk Het papier is gewillig; men zou on getwijfeld nog meer theoretische voordelen van de economische mede zeggenschap kunnen noemen, doch de practijk wijst meestal heel anders uit. Gesteld zelfs dat het de onderne mers en de arbeiders in een bepaald bedrijf zou gelukken tot een nauwe economische samenwerking te komen in de vorm van een mede-aandeel van de arbeiders in de leiding van het be drijf, dan dreigt er een nieuwe strijd te ontstaan tegen de passieve derde partner, de consument." Men mag bo vendien niet uit het oog verliezen, dat de medezeggenschap ook het dra gen van ondernemersrisico met zich medebrengt. Het risico van de werk nemer (werkloosheid) is van geheel andere aard dan dat van de werkge ver (verliezen) en het wordt al heel moeilijk de werknemer niet alleen in de winsten doch ook in de verliezen van de onderneming te laten delen. Een wet In Nederland is het vraagstuk van de economische medezeggenschap het onderwerp geweest van talrijke be schouwingen en rapporten. Men kan zeggen dat onze sociale wetgeving op duidelijke wijze met de economi sche medezeggenschap heeft afgere kend. In 1950 is de wet op de Onder nemingsraden ingevoerd, welke wet in artikel 6 duidelijk stelt dat de on dernemingsraad tot taak heeft zulks onder erkenning van de zelf standige functie van de ondernemer, naar vermogen bij te dragen tot een zo goed mogelijk functionneren van de onderneming. En dan wordt in het tweede lid van dat artikel een aan tal bevoegdheden van deze onderne mingsraden genoemd. Als in lid 5 van het artikel wordt gezegd dat de on dernemer verplicht is periodiek aan de ondernemingsraad verslag te doen van de gang van zaken in de onderne ming dan heeft dit zeker niet de be doeling dat deze raad zich zal be moeien met de positie van de onder neming op de markt. Hoewel wij de omstandig heden gedwongen in een tijd van vrij vergaande economische ordening le ven. heeft men in het algemeen het principe, van de ondernemingsgewijze productie en de persoonlijke verant woordelijkheid van de ondernemer ge j handhaafd. Wapenvondsten in Argentinië De politie van Buenos Aires heeft Dinsdag bij een regeringsgebouw een bom ontdekt. De bom werd verwij derd, nadat de bewoners der omlig gende huizen waren geëvacueerd. Op de boerderij van dr. Luis Dehau, voormalig minister van landbouw, bij Rosario heeft de politie een hoeveel heid munitie en verscheidene gewe ren gevonden. De politie maakte niet bekend, waar dr. Dehau zich bevindt. Voorts is meegedeeld, dat in het landhuis van een directeur van een verzekeringsmaatschappij ontplofba re stoffen waren gevonden. De direc- tëur werd aangehouden. Twee verdachten, aldus de politie, hebben bekend schuldig te zijn aan de bomontploffing van 15 April j.l. op het „Plaza de Mayo", die zes do den en talrijke gewonden eiste. De politie heeft aan de hand van him be kentenissen een aantal arrestaties verricht Grondbezit in Joego-Slavië De Joegoslavische regering is bezig met het opstellen van een wet om het aantal hectaren land, dat een persoon mag bezitten, van 30 tot 10 te verminderen. De gronden die by toepassing van deze wet 'oor de regering zouden worden overgenomen, zouden worden uitgegeven aan arme en landloze boeren, die dan eigen coöperaties kunnen vormen. De Franse generaal Salan i>t Indo China is afgetreden als opperbevel hebber van de Franse en Indochinese tr. ependie tegen de Vietminh strij den. Tot zijn opvolger werd benoemd generaal Henri C. Navarre. Oostenrijks vredesverdrag Naar in Londense diplomatieke kringen verluidt, zullen Engeland, Frankrijk en de Ver. Staten de vol gende week besprekingen voeren in verband met de voor 27 Mei a.s. voorgestelde conferentie der plaats vervangers van de ministers van bui tenlandse zaken der ..Grote Vier" over een vredesverdrag met Oosten rijk. Het is nog nier iieke.nd of de So wjet-Unie de uitnodiging voor de ze conferentie heeft aanvaard.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1953 | | pagina 7