C
Stoombootdienst Vlissingen-
Breskens bestaat 125 jaar
MEDEZEGGENSCHAP IN DE
ONDERNEMINGEN
MONUMENT VOOR TROELSTRA
IN DEN HAAG ONTHULD
De wereldreis van JIMMY BROWN
VRIJDAG 15 MEI 1953
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
AANVANKELIJK PARTICULIERE ZAAK
Op 22 Mei 1828 werd geregelde
dienst (tweemaal daags) geopend
Reeds over eerste jaar een tekort
Op 22' Mei zal het honderdvyfentwintig jaar geleden zijn, dat een regel
matige stoombootdienst tussen Vlissingen en Breskens werd ingesteld.
Tussen 1828, toen de kleine „Schelde" wat aarzelend van wal stak en 1953
met zijn grote geriefelijke ferryboats, die vorig jaar niet minder dan
2.357.307 passagiers en 232.043 auto's overzetten, ligt een tijdperk van
voortdurende groei, wat niet wegneemt, dat deze stoombootdienst, die
eerst in 1866 een zaak van de provincie werd, dikwijls met grote tegen
slagen te kampen had. Dat is ook tha ns nog het geval, waarbij wij niet in
de eerste plaats denken aan de tengevolge van de ramp ontstane schade,
maar aan de telkenjare stijgende exploitatietekorten.
bij te dragen, de provincie wilde voor
1000 tekenen en het rijk zou 3000
voteren.
De aanbouw van een „convenable
stoomboot" met twee machines van
20 pk was begroot op 40.000, voor
de overname van acht steigerschuiten
was 800 uitgetrokken, tien schip
pers zouden 350 en zes 300 per
jaar gaan verdienen, elke dag zou
men 1 1/4 „hoed" kolen a19
nodig hebben, voor onderhoud was
2500 gerekend, de beloning van de
stoker was op 500 en van de machi
nist op 800 bepaald en men reken
de op 10.000 passagiers, die voor het
reisje1.50 zouden moeten neer-
Het spreekt vanzelf, dat ook vóór
1828 reeds de mogelijkheid bestond
om zich over de Wester-Schelde te
laten vervoeren, maar de omstandig
heden, waaronder de reiziger toen de
overtocht maakte, verschillen wel
sterk van die, welke wij kennen! De
oudste oorkonde betreffende een veer
tussen Vlissingen en Zeeuwsch Vlaan
deren dateert volgens het standaard
werk „De stoombootdiensten" van H.
J. G. Hartman van 8 Januari 1311,
toen Pape Gerolfszoone voor vier jaar
werd aangesteld als „bewaarder" van
de veren Vlissingen-Vlaanderen. Het
veer was destijds grafelijk domein,
dat werd verpacht; van een geregelde
dienst zal vermoedelijk wel geen
sprake zijn geweest.
Eerst in 1712 stelden de gemeen
tebesturen van Vlissingen en Sluis
een vaste beurtdienst in, verzorgd
door 2 schippers die ieder éénmaal
per week, resp. op Woensdag en Vrij
dag, de overtocht waagden. Zij be
dienden zich van eigenaardige plat
boomde „steigerschuiten", die welis
waar een fikse storm konden door
staan, doch de passagiers geen over
maat van comfort garandeerden. De
ze beklagenswaardige lieden zaten op
een bank rondom de binnenkant van
het schip, blootgesteld aan weer en
wind en in gezelschap van vee en
goederen. Bij laag water, wanneer
men niet in de haven kon komen en
men de schuit gewoon tegen het
strand op liet lopen, werden zij van
boord gedragen. In 1828 waren nog
acht van deze steigerschuiten over,
met 16 schippers. Vier van hen wer
den voor 3650.uitgekocht. Toch
werd nog tot 1866 een veerdienst met
steigerschuiten onderhouden. Zij voe
ren speciaal voor de lieden, die een
vooroordeel tegen of vrees voor de
stoomboot koesterden en voor
hen, die te laat arriveerden voor de
„grote" veerdienst
Financiële perikelen
In de eerste 25 jaar van de 19e
eeuw deden de stoomboten hun intre
de en met name de zakenmensen za
gen daarvan al spoedig de grote
voordelen. In December 1824
boden enige notabelen kooplieden te
Middelburg aan, pogingen aan te
wenden tot „daarstelling ener stoom
boot" in het veer Vlissingen-Bres-
kens en de administratie daarvan
gratis op zich te nemen. Maar dan
zou het geraamd tekort van 5000
gedekt moeten worden. Middelburg
en Vlissingen waren elk bereid 500
Vooruitzicht voor
vacantiegangers
Weervoorspellingen aan de hand
van oude rijmpjes.
(11)
Vroeger viel de warmste periode van
het jaar in de tijd tussen 3 Juli en 11
Augustus, bij het opgaan van Sirius, de
schitterendste ster van het sterrebeeld
Canis Majorum (De Grote Hond): van
daar dat deze dagen de naam Hondsda
gen dragen
Zijn de hondsdagen helder en klaar,
Dan wijzen zij op een vruchtbaar
[jaar.
Geven de hondsdagen ons veel
[regen.
Dan gaan wij slechte tijden tegen.
In de tweede helft van Juli breekt
vaak een regenperiode aan, die bij vla
gen tot het einde van Augustus voort
duurt, veroorzaakt door depressies uit
het Westen, die in de randgebieden
waartoe ook ons land behoort, een om
slaan van het weer met zich meebren
gen.
Als Sint Margriet aan 't regenen is,
Regent het zes weken gewis.
(Sint Margaretha: 20 Juli).
Sint Magdaleen (22 Juli).
Veel geween.
Regent het Sint Magdaleen,
't Regent dagen achtereen.
Op een warme zomer volgt doorgaans
een strenge winter. Aan het einde van
Juli en in het begin van Augustus zijn
weer enkele lotsdagen, die over de ko
mende winter wat te vertellen hebben:
25 Juli.
Rond Sint Jacob warme dagen,
Zal van kou en armoe klagen.
26 Juli.
Als met Sint Anna de mieren
[werken,
Dan zal men een lange winter
[merken.
4 Augustus.
Is het heet op Sint Domijn
(Dominicus)
't Zal een strenge winter zijn.
In de Augustusmaand zijn overigens
weinig weerspreukenDe oogst is bin
nengehaald en nu is fiet niet meer van
zo groot belang, hoe het weer verder
in de herfst verloopt.
De oogst geschoren,
De herfst geboren,
zegt een oud rijmpje en daarmee is over
Augustus vrijwel alles gezegd.
J. R. W. Sinninghe.
De regering scheen echter niet
veel lust te gevoelen om 3000 te
schokken en kwam met het prachti
ge idee om een voor de Moerdijk ge
bouwd stoomschip, dat daar echter
niet voldeed en dat men blijkbaar wil
de lozen, beschikbaar te stellen. Er
werd een proefvaart mee onderno
men, welke een grandioos fiasco
werd. Toen stelde net rijk voor, dat
de boot tevens veerschip Vlissingen-
Temeuzen zou moeten zijn. In plaats
van een jaarlijks subsidie zou het een
bedrag ineens van 12.000 geven.
Middelburg en Vlissingen verhoogden
hun bijdragen tot 750 en de provin
cie de hare tot 1500, terwijl zij ge
machtigd werd een lening ad 36.000
uit te schrijven.
Te Middelburg gebouwd
De boot zou voor 18.000 op de
werf van de Commercie-Compagnie
te Middelburg gebouwd worden en de
twee stoomwerktuigen zouden
24.000 kosten.
Natuurlijk bleek alras, dat men
veel duurder zou uitkomen en het be
drag van de lening werd dan ook ver
hoogd tot 48.000. Van Terneuzen
werd een bijdrage van 5000 ge
vraagd, doch de raad wilde niet ver
der gaan dan 3000, waarop de com
missie van kooplieden, die de onder
neming zou beheren, boos voor
stelde, deze gemeente er .dan maar
buiten te houden. In 1827 werden G.
S. gemachtigd het ontbrekende aan
het fonds ten bedrage van 5000 aan
te vullen uit de beschikbare fondsen
der geldlening van 29.000, geopend
voor de verbetering der „grote com-
municatiën" in Zeeland.
Terwijl in Vlissingen de vlaggen
wapperden, de klokken beierden en
de „gedistingeerde personen" zich vol
verwachting naar hun „afgeschutte
wandelplaats" begaven, begon op 3
Mei 1828 de proefvaart van „De
Schelde" en op de 22e van die maand
werd de geregelde dienst geopend.
Blijkens een dienstregeling in de Mid-
delburgsche Courant werden dage
lijks twee vaarten vice versa tussen
Vlissingen en Breskens gemaakt en
werd tweemaal in de week ook Ter-
neuzen aangedaan. In Juni werd het
aantal overvaarten in beide richtin
gen al tot drie uitgebreid, tenvyl er
een diligence kwam van Breskens op
Slnis en een van Breskens op Malde-
ghem. Zeeuwsch Vlaanderen was uit
zijn isolement verlost!
Nadelige saldi
Er is niets nieuws onder de zon
Reeds over het eerste jaar had de
dienst, die door enige particulieren
met financiële steun van rijk en pro
vincie werd onderhouden, een kwaad
slot van 2073.90, dat over 1829 ge
stegen was tot 4164,32 en een hal
ve cent. Het rijk subsidieerde daarin
2000; de rest, inclusief dat halfje,
werd door de provincie aangezuiverd.
Het bleef echter huilen. Wel had men
over 1831, dank zij onze „oorlog" met
België (mil. transporten!) 'n over
schot van 650 doch toen reeds bleek
de stoomketel k raison van 6000 ver
nieuwd te moeten worden. In de jaren
daarna werd weer de litanie van de
tekorten gezongen en het was waar
lijk geen wonder, dat de lieden, die
geld in de dienst hadden gestoken,
maar slechts heel weinig van hun ka
pitaal terugzagen en enkele jaren
zelfs naar hun rente konden fluiten,
er de brui aan gaven. In 1842 nam de
provincie, na een vergeefse poging
om de gehele zaak aan het Rijk over
te doen, de zorg voor de boot op zich
en droeg de exploitatie van de dienst
op aan zekere machinist De Haas. De
algehele provinciale exploitatie da
teert van 1866, toen twee boten in de
vaart werden gebracht, de „Vlissin
gen I", die voor 8000 werd gekocht
maar na herstel en vernieuwingen de
provincie op 29.030 kwam te staan
en de „Zeeland", een in Londen be
stelde sehroefboot, die allerminst
voldeed. De leden van de Prov. Sta
ten, die er een proeftocht mee maak
ten, deden zulke onaangename erva
ringen op (vermoedelijk werden de
meesten zeeziek!), dat het weinig
scheelde, of zy hadden het vertrou
wen in de Gedeputeerden opgezegd.
Er werden in dat jaar 10.774 passa
giers vervoerd.
Na de rumoerige eerste levensja
ren van de provinciale stoomboot
diensten brak een rustiger tjjd aan
en kregen zy gelegenheid zich te ont
wikkelen tot wat zij thans zfln: een
instelling ten dienste van het ver
keer, welke enig is in ons land en
welke er niet weinig toe heeft bijge
dragen om van de Zeeuwse arcliipel
een hecht geheel te maken. Er is de
laatste jaren veel critielï uitgeoefend,
er zyn vele verlangens geuit en de fi
nanciële resultaten hebben menig
voorhoofd doen rimpelen, maar de
dienst staat als een rots in de bran
ding omdat hy onmisbaar is en
slechts ten onder kan gaan aan drie-
eilandenplan en tunnel.
Fokker vliegtuigfabriek
in Brazilië opgericht
Op 1 Mei 1953 is de oprtchtingsac-
te getekend van een te Rio de .Janei
ro gevestigde Braziliaanse vliegtuig
fabriek. in welker kapitaal de N.V.
Koninklijke Nederlandse Vliegtuigfa
briek Fokker voor een belangrijk
deel bijdraagt.
Deze onderneming, Fokker-Rio ge
heten, ontvangt een volledig uitge
ruste fabriek nabij R'o. tegen een ge
ringe jaarlijkse recognitie, van de
Braziliaanse regering in gebruik.
Fokker-Rio zal. volgens overeen
komst met de Braziliaanse regering,
grote series lesvllegtuigen van het
type Instructor <S. 11 en S- 12) en
straaltrainers (mach-trainers S 14)
vervaardigen, op grond van licentie
rechten. die de Nederlandse Fokker
fabriek daartoe speciaal voor Brazi
lië afstaat.
De veerboot oord-Beveland"welke
te Gorcum werd gebouwd om tussen
Noord- en Zuid-Beveland een regel
matige diensten onderhouden.
Zeven Amerikaanse burgers
na 3 jaar terug uit Korea
Vermoeid en enigszins apatisch
zijn Dinsdagavond zeven Amerikaan
se burgers, onder wie drie vrouwen,
per vliegtuig uit Frankfurt op Schip
hol aangekomen. Na een gevangen
schap van bijna 3 jaren in Korea en
na een treinreis van 7 dagen dwars
door Siberië, waren zij uit Moskou
naar Berlijn, via Frankfurt en Dus-
seldorp naar Amsterdam gevlogen.
Alle zeven waren zij in of dichtbij
Seoel gevangen genomen in de zomer
van 1950, toen de Noord-Koreanen
Zuid-Korea binnenvielen en de stad
veroverden. Vijf van hen waren zen
delingen.
De zesde was een pater en de ze
vende een zakenman.
Uit de mededelingen van de Ame
rikanen bleek o.m., dat enkelen de
„dodenmars" hadden meegelopen; een
gedwongen wandeling van acht da
gen, waarby ongeveer twintig perso
nen van de zeven en vijftig kwamen
te overlyden. Er waren wouwen en
kinderen onder. Deze mars werd ook
femaakt door circa 750 soldaten van
e V.N., van wie er bijna 100 onder
weg stierven. De gevangenen moes
ten voornamelijk van gerst leven en
de hoeveelheden waren veel te weinig.
De zeven bevrijden zijn intussen
doorgereisd naar New York.
DE MENS IN HET CENTRUM
Verdeling van de productie
Breed gezien kan men zeggen dat de wereld op het ogenblik worstelt
met drie grote problemen: de tegenstelling tussen Oost en West, de techni
sche revolutie en de snelle sociale evolutie. Het verband tussen deze drie
problemen is onmiskenbaar; een onbeheerste vooruitgang van de techniek
kan de spanningen tussen Oost en West doen toenemen, spanningen die
wellicht bunnen worden getemperd door doeltreffende sociale maatregelen.
Juist de sociale evolutie vervult in het geheel der wereldproblemen een
zeer belangrijke functie. Of zjj nu belichaamd is in punt vier van de voor
malige Amerikaanse president Truman of in de Noodwet Ouderdomsvoor
ziening van Minister Drees, zy plaatst de mens in het centrum van onze
strevingen en per slot van rekening gaat het in de wereld toch uiteinde
lijk om het welzyn van die mens.
Woensdagmiddag is te Den Haag
het door professor Esser vervaardig,
de monument voor Pïeter Jelles
Troelstra onthuld, in tegenwoordig-
van o.a. een vertegenwoordiging van
de raad van ministers.
Oud-minister ir. J. W. Albarda
hield een toespraak, waarin hij o.m.
zeide, dat Troelstra niet slechts is te
beschouwen als de man, die de par
tij, welke hij schiep (de S.D.A.P.),
groot en sterk heeft gemaakt, maar
dat hij moet worden geëerd als een
der grote mannen, die zich verdiens
ten hebben verworven voor het gehe
le Nederlandse volk.
Met Schaepman en Kuyper, de Sa-
vornin Lohman, Nolens en Cort van
der Linden behoort hy tot de groot
ste staatslieden, die in de bewogen
periode van het laatste kwart der
In de Westelijke landen is op soci
aal gebied reeds zeer veel bereikt.
De eisen van de arbeiders met be
trekking tot de loonhoogte. de ar
beidsduur, de vacantie, het ziektever
zuim en de werkloosheid zijn stuk
voor stuk ingewilligd, waardoor de
sociale vrede op een verheugende wij
ze wordt bevorderd. Toch blijkt er In
arbeiders- en ook in ondernemers-
kringen nog een groot gevoel van on
voldaanheid, zulks in weerwil van de
bereikte resultaten. De oorzaken
door Dr. P. J. EROP
hiervan moeten vooral in de geeste
lijke zijde van de sociale evolutie
worden gezocht. De ontwikkeling Is
zo snel geweest, dat wij haar geeste
lijk nog niet voldoende inhoud heb
ben gegeven. In de komende decennia
zullen ondernemers en arbeiders moe
ten tonen dat zij hun nieuwe sociale
status volledig waardig zijn, eerst
dan zal het effect daarvan volledig
zijn.
Evenwicht
Wat betreft de verdeling van de
maatschappelijke voortbrenging heb
ben wij zo ongeveer het gewenste
evenwicht bereikt, nu de grote meer
derheid van de arbeiders naast de ar
beid, ook het kapitaal en het ondeme-
mersrisico als inkomstenbron (rente,
resp. ondernemingswinst) hebben er
kend. Men kan hier en daar nog wel
wat bijschaven of plooien, gladstrij
ken, doch al deze verfijning van de
rechtvaardige verdeling van het
voortgebrachte kan in wezen niet zo
veel meer om het lijf hebben. De ar
beiders, die men hier in de ruime zin
van werknemers moet zien, moeten
het na hun materiële successen meer
en meer in het geestelijke zoeken, ter
wyl zij daarnaast meer aandacht die
nen te besteden aan hun positie als
consument.
Aan dit laatste wordt helaas te
weinig gedacht, omdat de consument
in feite een geheel uit het oog verlo
ren partner is, die de gehele ge
meenschap omvat en daardoor
dwars door de bestaande scheidslij
nen heenloopt.
In Nederland en in het buitenland
hoort men ook spreken over de
economische medezeggenschap
van de arbeiders in de onderne
mingen. Daardoor zon een waar
devoller inhoud aan het bestaan
van de individuele arbeiders wor-
119. Het afscheid der Roekiraki's nam nog al wat tijd in
beslag, want Grawoes. de nieuwe hoofdman der Roeki
raki's, wilde met alle geweld een lange redevoering af
steken, maar eindelijk konden zij toch starten. Zij wuif
den de chimpansees na zo lang zij nog een glimp van
hen konden ontwaren. Achterin de auto lagen bananen,
cocosnoten en allerhande andere vruchten hoog opge
stapeld. Dat was het afscheidsgeschenk dat de dankba
re Roekiraki's hun vertrekkend stamhoofd hadden mee
gegeven. „Nou Piet", zei Jimmy, „ik geloof zeker, dat
je genoeg stof hebt opgedaan vopr een serie mooie ar
tikelen'voor je krant. Zet er maar in. dat Woewoesoeki
hoogst tevreden is met hetgeen hij voor zijn stamver
wanten heeft kunnen doen". Piet Potlood, die toch wel
een beetje blij was, dat zij nu weer huiswaarts konden
keren, knikte. „Vertel me nu eens heel eerlijk, Jimmy"
vroeg hij. „Zou je nu niet liever bij de Roekiraki's ge
bleven zijn? Waarom ga je eigenlijk terug naar de be
schaving?" Jimmy Brown antwoordde hem niet onmid
dellijk. „Nee Piet", zei hij, „bij hen blijven was voor
mij toch onmogelijk. Mijn Roekiraki's. hoe braaf van
inborst zy ook mogen zijn, leven eigenlijk nog in het
Stenen Tijdperk en iemand die daaraan ontgroeid is,
kan er niet zijn verdere leven slijten. Ik ga met groot
genoegen naar mijn aardig huisje in Wijgenwolde terne
en ik hoop daar nog menig jaartje van menn leven te
blijven wonen. Ik ga echter wel een klein centje apart
leggen, want misschien keer ik ééns terug, eens als ik
oud en versleten ben".
De nieuwe rechtsorde
voor de West
De staten van de Antillen en de
staten van Suriname zijn bijeengeko
men voor het openen van de nieuwe
zitting. Zowel te Willemstad als in
Paramai'ibo zijn daarbij openingsre
devoeringen gehouden.
Te Willemstad geschiedde dat door
de waarnemend gouverneur mr. F. E-
J. v. d- Valk, die zijn teleurstelling
uitte over 't nog altijd niet tot stand
komen van de nieuwe rechtsorde
voor de Antillen binnen het konink
rijk der Nederlanden.
Hij hoopte op een bevredigende op
lossing van het probleem nu gebleken
is, dat er althans voor Nederland en
de Antillen geen enkel struikelblok
meer op de weg ligt.
De gouverneur van Suriname mr.
J. Klaasesz was heel wat gereser
veerder in zyn redevoering. Hij merk
te over de Ronde-Tafel-Conferentie
op: „De verwachting is niet onge
rechtvaardigd, dat de kleine com
missie er in zal slagen een aanvaard
bare oplossing te vinden". Daarbij
doelde hij op het vrinden van een op
lossing voor het standpunt van c
Surinaamse staten, die menen, dat er
ook een recht tot uittreden uit het
Koninkrijk moet zijn voor de samen
stellende delen van dat Koninkrijk.
Zoals men weet is de hervatting
van de Ronde-Tafelconferentie in
Nederland voorlopig verschoven tot
het najaar.
vorige eeuw en in de eerste 25 jaren
van de 20e eeuw de voornaamste lei
ders van het Nederlandse volk zijn
geweest en aan wie de grote veran
deringen zijn te danken, welke' zich
in dat tijdperk in om land hebben
voltrokken, aldus ir. Albarda.
Bij de keuze van Den Haag als
plaats waar het monument moest
verrijzen, heeft de doorslag gegeven,
dat Den Haag de zetel is van het
parlement en dat het denken en wer
ken van Troelstra in deze gemeente
tot volle ontplooiing is gekomen, zo
zeide spreker.
Vervolgens zei ir. Albarda, dat prof.
Esser er in is geslaagd een beeld te
maken, dat Troelstra vertoont in zijn
grote activiteit; naar voren tredend
door een poort, waardoor de wereld
zich verwijdt. Hoe de arbeidersklasse,
die het gebod der solidariteit ver
stond dat Troelstra haar predikte,
opgerezen is uit onderworpenheid en
wanhoop tot wilskracht en moed,
stelde hij voor door de groep, die bo
ven de poort is geplaatst.
Na nog gesproken te hebben over
het werk van Troelstra, voerde het
woord oud-minister J. Vos, die sprak
namens de Party van de Arbeid. Ir.
Vos besloot zijn rede met de burge
meester van Den Haag te verzoeken
namens de P. v. d. A. dit monument
voor Pieter Jelles Troelstra te wil
len aanvaarden.
den gegeven, zou het gevoel van
eigenwaarde van de arbeidersklas
se in zijn geheel worden verhoogd,
zon er een verheugende verschui
ving in de machtsverhouding van
de maatschappelijke klassen ont
staan, zou de verantwoordelijkheid
in brede lagen van de bevolking
worden gestimuleerd en zou last
not least de sociale vrede worden
bevorderd.
De practijk
Het papier is gewillig; men zou on
getwijfeld nog meer theoretische
voordelen van de economische mede
zeggenschap kunnen noemen, doch de
practijk wijst meestal heel anders
uit. Gesteld zelfs dat het de onderne
mers en de arbeiders in een bepaald
bedrijf zou gelukken tot een nauwe
economische samenwerking te komen
in de vorm van een mede-aandeel van
de arbeiders in de leiding van het be
drijf, dan dreigt er een nieuwe strijd
te ontstaan tegen de passieve derde
partner, de consument." Men mag bo
vendien niet uit het oog verliezen,
dat de medezeggenschap ook het dra
gen van ondernemersrisico met zich
medebrengt. Het risico van de werk
nemer (werkloosheid) is van geheel
andere aard dan dat van de werkge
ver (verliezen) en het wordt al heel
moeilijk de werknemer niet alleen in
de winsten doch ook in de verliezen
van de onderneming te laten delen.
Een wet
In Nederland is het vraagstuk van
de economische medezeggenschap het
onderwerp geweest van talrijke be
schouwingen en rapporten. Men kan
zeggen dat onze sociale wetgeving
op duidelijke wijze met de economi
sche medezeggenschap heeft afgere
kend. In 1950 is de wet op de Onder
nemingsraden ingevoerd, welke wet
in artikel 6 duidelijk stelt dat de on
dernemingsraad tot taak heeft
zulks onder erkenning van de zelf
standige functie van de ondernemer,
naar vermogen bij te dragen tot een
zo goed mogelijk functionneren van
de onderneming. En dan wordt in het
tweede lid van dat artikel een aan
tal bevoegdheden van deze onderne
mingsraden genoemd. Als in lid 5 van
het artikel wordt gezegd dat de on
dernemer verplicht is periodiek aan
de ondernemingsraad verslag te doen
van de gang van zaken in de onderne
ming dan heeft dit zeker niet de be
doeling dat deze raad zich zal be
moeien met de positie van de onder
neming op de markt.
Hoewel wij de omstandig
heden gedwongen in een tijd van vrij
vergaande economische ordening le
ven. heeft men in het algemeen het
principe, van de ondernemingsgewijze
productie en de persoonlijke verant
woordelijkheid van de ondernemer ge j
handhaafd.
Wapenvondsten in
Argentinië
De politie van Buenos Aires heeft
Dinsdag bij een regeringsgebouw een
bom ontdekt. De bom werd verwij
derd, nadat de bewoners der omlig
gende huizen waren geëvacueerd.
Op de boerderij van dr. Luis Dehau,
voormalig minister van landbouw, bij
Rosario heeft de politie een hoeveel
heid munitie en verscheidene gewe
ren gevonden. De politie maakte niet
bekend, waar dr. Dehau zich bevindt.
Voorts is meegedeeld, dat in het
landhuis van een directeur van een
verzekeringsmaatschappij ontplofba
re stoffen waren gevonden. De direc-
tëur werd aangehouden.
Twee verdachten, aldus de politie,
hebben bekend schuldig te zijn aan
de bomontploffing van 15 April j.l.
op het „Plaza de Mayo", die zes do
den en talrijke gewonden eiste. De
politie heeft aan de hand van him be
kentenissen een aantal arrestaties
verricht
Grondbezit in Joego-Slavië
De Joegoslavische regering is bezig
met het opstellen van een wet om
het aantal hectaren land, dat een
persoon mag bezitten, van 30 tot 10
te verminderen.
De gronden die by toepassing van
deze wet 'oor de regering zouden
worden overgenomen, zouden worden
uitgegeven aan arme en landloze
boeren, die dan eigen coöperaties
kunnen vormen.
De Franse generaal Salan i>t Indo
China is afgetreden als opperbevel
hebber van de Franse en Indochinese
tr. ependie tegen de Vietminh strij
den. Tot zijn opvolger werd benoemd
generaal Henri C. Navarre.
Oostenrijks vredesverdrag
Naar in Londense diplomatieke
kringen verluidt, zullen Engeland,
Frankrijk en de Ver. Staten de vol
gende week besprekingen voeren in
verband met de voor 27 Mei a.s.
voorgestelde conferentie der plaats
vervangers van de ministers van bui
tenlandse zaken der ..Grote Vier"
over een vredesverdrag met Oosten
rijk. Het is nog nier iieke.nd of de
So wjet-Unie de uitnodiging voor de
ze conferentie heeft aanvaard.