!}thtktop! Discussies in Tweede Kamer over Europese Gemeenschap JUBILEUM-TULPENRALLY DIT JAAR NIET ERG GEMAKKELIJK DEBAT OVER WATERSNOOD RAMP IN EERSTE KAMER Nu ook Castella Bloemenzeep 8 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT WOENSDAG 29 APRIL 1953. ZELFS VOORZITTER KORTENHORST IN DEBAT Critiek en vermaning van verschillende zijden (Van onzè parlementaire redacteur) Dat er Dinsdagmiddag in de Tweede Kamer een wel uitzonderlijk debat plaats vond moge blaken uit het feit, dat ook de Kamervoorzitter, dr. L. G. Kortenhorst, zelf met in-de-steeklating van zyn voorzittershamer zich als eerste spreker had opgegeven. Geljjk prof. Oud (V.V.D.) memoreerde heeft een dergelijke gebeurtenis in onze parlementaire geschiedenis slechts drie maal eerder plaats gevonden, nL in 1849, in 1882 en in 1919- Overeenkom stig de sinds 1888 geldende bepalingen nam, daar de beide ondervoorzitters afwezig waren, het oudste aanwezige lid, de heer Weiter, de voorzitters hamer over. Woensdag zal deze K.NJ».-afgevaardigde op zyn beurt de ha mer moeten overdragen om zelf aan het debat deel te kunnen nemen. Waar dat uitzonderlijke debat nu over ging? Over de verrichtingen van de bij de voorbereiding van het sta tuut voor een Europese (politieke) gemeenschap betrokken leden van de Tweede Kamer. Men zal zich herin neren, dat enige tijd geleden aan het slot van z$n behandeling in de z.g. vergadering ad hoe te Straatsburg aan de Franse minister Bidault een ontwerp-verdrag tot instelling van een Europese (politieke) gemeen schap werd aangeboden. Zowel in de ze vergadering ad hoe als in de voor bereidende commissie ad hoe hadden verschillende leden van de Neder landse Staten-Generaal zitting. Het ontwerp-verdrag wordt thans bestu deerd door de regeringen van de ver schillende bij de Kolen- en Staalge meenschap aangesloten staten. De ministers van deze zes staten zullen half Mei bijeenkomen voor nader De aanvaring in de Rode Zee berecht (Slot van pag. 1) Na de middagpauze werden de ge tuigen gehoord van de „Oranje" en van de „Willem Ruys". De tweede stuurman G. C. Boo- gerd van de „Oranje" vertelde, dat naar zyn mening de stuurboerdbewe- ging van de „Oranje" twee minuten eerder is begonnen dan de bakboord- beweging van de „Willem Ruys." „Toen ik de „Willem Ruys" de koers naar bakboord zag wijzigen, voelde Ik dat het mis zou gaan. Naar mjjn mening is aan boord van de „Oranje" geen fout gemaakt. De koersveran dering van de „Willem Ruys" was voor mjj een raadsel. De eis De inspecteur-generaal voor de scheepvaart, de heer C. Moolenburgh, die na het horen van de getuigen het woord kreeg, concludeerde uit de verklaringen, „dat men aan boord van de „Willem Ruys", waar men de afstand juist op een halve myl heeft geschat, niet heeft begrepen, hoe de „Oranje" nog rood op rood wilde passeren. De mening moest post vat ten, dat de „Oranje" ditmaal groen op groen wilde langs komen. „Als ik op de brug van de „Wil lem Ruys" had gestaan, was ook ik tot de conclusie gekomen, dat de „Oranje" voor over wilde gaan", zo zei spreker en hy vervolgde: „Dat men zich aan boord van de „Oran je" in de afstand heeft vergist, valt te betreuren, maar, dat men een uit wijkmanoeuvre heeft toegepast met roer aan boord, is naar mijn mening niet aanvaardbaar en in strijd met goed zeemanschap. Ik acht het uit wijken van de „Willem Ruys" naar bakboord volkomen verantwoord en in feit het enige, dat voor kapitein Goedewaagen overbleef, gelet op het verbazingwekkende verloop van de manoeuvre van de „Oranje." Na zijn els tegenover kapitein Hemmes van de „Oranje", zeide de heer Moolenburgh: Het gaat my ter harte kapitein Hemmes, die jaren achtereen zhn functie op zulk een uitstekende vryze heeft vervuld, als de schul dige te moeten aanwijzen. Hjj heeft echter zyn schip in een po sitie gebracht ten opzichte van een ander schip, waarin het nooit had mogen komen." De verdediging Mr. F. Baron van der Feltz, ver dediger van kapitein Hemmes, noem de de bakboordmanoeuvre van de „Willem Ruys" onverantwoordelijk. Hij lichtte aan de hand van de be rekeningen de onschuld, van zyn cliënt toe. Over de manoeuvre van de „Oranje" zei pleiter: „Daar is geen aanmerking op te maken. Het was een weloverwogen plan, dat precies is uitgevoerd." „De manoeuvres van de „Willem Ruys" daarentegen", aldus pleiter, „maken een indruk van onzekerheid, een hinken op twee gedachten en bovendien waren ze onreglementair. Aan boord van de „Willem Ruys" is een gebrek aan vertrouwen in het goede zeemanschap van kapitein Hemmes geweest en dit gebrek aan vertrouwen heeft tot de aanvaring geleid." Een kijkspel Ne re- en dupliek was het woord aan de verdediger van kapitein Goe dewaagen, mr. G. J. Lycklama Nijeholt. Hij zei, dat de technische dienst van de Koninklijke Rotterdamse Lloyd heeft uitgerekend, dat by een volgen van de koerslrjn door de „Willem Ruys" de „Oranje" op 450 meter zou zyn gepasseerd. „Maar dan had de wending van de „Oranje" geen halve minuut later mogen be ginnen." Tot slot zei mr. Lycklama a Nrje- holt: „Men heeft aan boord van de „Oranje" de „Willem Ruys" als een kijkspel beschouwd." Na een zitting, die ruim 7% uur had geduurd de langste en drukst bezochte zitting in de geschiedenis van de raad sloot de voorzitter de behandeling. De raad zal schriftelyk uitspraak doen. overleg. Het merkwaardige debat kenmerkte zich door nog een bijzon- derheid. Russische gevaar Zowel dr. Kortenhorst als ook de heer Ruygens (P v.d.A.) gingen uit voerig in op het waarom van een Eu ropese gemeenschap. „Ik huiver by de gedachte, dat Europa niet gereed zou zyn de schokken van een beëin diging van de koude oorlog op te vangen", riep dr. Kortenhorst uit- De heer D. Roemers (P.v.d.A.) werkte dit thema even later uit door te wij zen op de buitengewoon ernstige gevolgen van een nieuwe werkloos- eidsgolf. Deze kan slechts worden afgezwakt door een actieve Europe se conjunctuurpolitiek, terwyl aan de andere kant in de ogen van deze P.v. d:A.-afgevaardigde de handhaving van de werkgelegenheid beslissend zal zyn voor het welslagen van de Europese integratie. Economische integratie Naai* Nederlandse opvatting die nen economische en politieke integra tie hand in hand te gaan. Nu zyn er in het ontwerp ter tegemoetkoming aan onze verlangens wel enkele be palingen ter zake opgenomen, maar niet ten onrechte kon prof. Oud zeg gen, dat deze niet de minste beteke nis hebben. Hij vergeleek de huidige gang van zaken met die by het ont staan der Verenigde Staten van Ame rika en trok de conclusie, dat het aat om de bevoegheden, die aan de oven-nationale organen zullen wor den toegekend. De heer Ruygers bracht in dit verband de wenselyk- heid, neen noodzakelykheid van een Europese belastingheffing alsmede de landbouwintegratie ter sprake. Zyn partijgenoot, de heer Roemers, wiens gehele rede aan de economi sche integratie was gewijd, voegde hier tenslotte nog het verlangen naar een spoedige instelling van een Euro pese sociaal-economische raad aan toe. Bezwaren Niet alleen ten aanzien van de nog volstrekt in de lucht hangende eco nomische bevoegdheden werden be zwaren geuit, ook tegen de wyze van samenstélling zowel van de Senaat als van de Kamer der Volkeren had den de meeste sprekers zeer ernsti ge bezwaren. Directe verkiezingen voor de Kamer achtte men, mede ge zien het ontbreken van waarlyk Eu ropese partijen voorshands volstrekt uit den boze. De Senaat zou, zo be toogde o.m. de heer Schmall (C.H.) en prof. Oud op basis van gelijke vertegenwoordiging van de zes deel nemende staten moeten zijn samen gesteld. Ook de samenstelling van de uitvoerende raad ontmoette zeer ern stige bezwaren, daar geen waarbor gen aanwezig zyn dat alle zes de sta ten hierin vertegenwoordigd zullen zyn. Prof. Oud wilde het ontwerp als „working paper" voor de rege ringen beschouwen. Overigens gaf hij er de voorkeur aan minder gecompli ceerd te werk te gaan. De zitting werd verdaagd tot Woensdag. Nood der fruittelers in Te Utrecht werd Dinsdag de alge mene vergadering gehouden van de Nederlandse fruittelersorganisatie. In zijn openingsrede heeft de voor zitter, de heer C. Boudewyn uitvoe rig aandacht geschonken aan de toe stand der fruitteeltbedryven in de overstroomde gebieden. Hy besprak de moeilijkheden en zorgen, waarvoor speciaal de fruit telers zijn geplaatst wier bedrijven door de ramp geheel of grotendeels verloren zyn gegaan. Meer dan 2000 ha., waaronder een belangryke op pervlakte nog betrekkelijk jonge, moderne aanplantingen, zyn door zout of brak water overstroomd. Verwacht kan worden dat van een belangrijk deel der getroffen bedry- ven de vrachtbomen volledig verlo ren zyn en gerooid moeten worden. Aannemende, dat de grond in een of twee jaren weer geschikt gemaakt kan worden om deze met fruitbomen te beplanten, duurt het dan nog 5 a 6 jaren voor dat van de nieuw in geplante boomgaarden de opbrengst de kosten gaan overtreffen. Eeuwfeest R. K. bisschoppelijke hiërarchie De eigenlijke herdenking van het eeuwfeest der R.K. bisschoppeiyke hiërarchie is Woensdag te Utrecht begonnen met de openstelling van de tentoonstelling van „Kykvenster", die een beeld geeft van veertien be langrijke figüren uit de emancipatie der katholieken gedurende de laatste honderd jaar. In een daartoe opge trokken houten gebouw op het Jans kerkhof staan de door de Dordrecht- se kunstenaar Lou den Bosch ont worpen kykvensters waar o-m. te zien zyn: in zyn werkzaamheden Thorbecke op het Binnenhof in Den Haag, Schaepman tijdens een rede voering in de Tweede Kamer en nog 12 andere figuren onder wie Koning Willem n. De voorzitter van het dagelyks be stuur der stichting „1853 tot 1953", mr. Jan Derks, wees er in een ope ningswoord op, dat niettegenstaande de tegenslag met de hulaeblijkactie, toch een bedrag van ruim f 1.000.000 voor 't episcopaat is byeengebracht. Verrassende uitslagen na eerste klassementsproef De eerste klassementsproef in de Tulpenrally heeft een nogal verras send resultaat gehad. Verscheidene bekende craks als Gatsonides, Imhof en Becquert hebben geen punten behaald en Appleyard, een der favorieten van deze jubileumrally, wist in zijn klasse slechts op de derde plaats be slag te leggen. Na Clervaux werden de weersomstandigheden er niet beter op; de wegen waren glad en glibberig geworden en aan de deelnemers wer den de hoogste eisen gesteld. In Luxemburg hadden de deelne mers ongeveer 700 kilometer achter de rug en reeds toen was het duide lijk, dat deze sterrit zeker niet ge makkelijk genoemd mocht worden, fezien het grote aantal uitvallers en e uitgedeelde strafpunten. Van Lu xemburg naar Epinal viel er niet veel bijzonders voor behalve een aantal lekke bonden en vetgeslagen bougies. Van Epinal ging het naar de Ballon d' Alsace, waar de regen met bakken uit de hemel stroomde. De weg naar het hoogste punt van deze berg- was in goede staat. Van de Ballon ging het naar Wilier, waar de tweede spe ciale étappe begon, over 42 kilometer naar Schweighause waarvoor al naar gelang de verschillende klassentyden variërend van 43 tot 53 minuten wa ren toegestaan. Gezien de zeer slech te weersomstandigheden werd de tijd echter voor alle Klassen met vyf mi nuten verlengd. De uitslagen na de tweede klasse mentsproef gaven aan dat de beste prestaties tot nu toe geleverd wer den door onder anderen: H. R. J. graaf van Zuylen van Nyevelt met Jowett Javelin, M. Gatsonides met Ford Zephyr, E. I. Applevard met Ja guar, de Duitser Engel, de Engels man O'Hara Moore en de Engelsman Imhof. Te Geneve kon na sluiting van de contróle worden meegedeeld, dat 16 equipes waren uitgevallen, onder wie de Nederlanders Van der Lof, Adr. van Ooy jr- en P. Visser. Ook ae klassementsproef in de Ju ra leverde nogal wat moeilijkheden Herhalingsoefeningen Koninklijke Marine In de loop van dit jaar zal perso neel van de Koninklyke Marine wor den opgeroepen voor herhalingsoefe ningen. Deze oproepen geschieden in dividueel en de tijdsduur, dat de be trokkene in werkelyke dienst blijft, is voor ieder in de oproep vermeld Geen van de opgeroepenen blijft lan ger dan 31 dagen in werkelyke dienst. By deze oefeningen zyn ongeveer 2000 man van het korps mariniers betrokken, die in twee groepen opko men, en 500 man vlootpersoneel van de verbindingsdienst. op en er moesten weer kwistig straf punten worden uitgedeeld, ofschoon men gedurende de étappe van La Faucille naar Rochefort weinig last had van mist. Vele deelnemers had den de damesploeg van mej- Ver schuur, die tot dan toe kranig had gereden op de col van de Faucille aan ae kant zien staan, ogenschijnlijk met motorpech. Gevreesd werd, dat de dames de strijd hadden moeten staken. By de tijdcontröle te Gerardmer, in een hotel aan het bekende schilder achtige meer, hadden de meeste rij ders tyd genoegd om zich de stof van het gezicht te wassen, alvorens te starten voor de vierde speciale étap pe, de 80 km. van Legemer naar St Marie aux Mines. Waar zijn onze schepen Abbekerk 28 te Nagoya. Andjjk 28 te Bremen. Averdjjk 28 te New-Orleans. Bloemfontein 27 op 380 m. W. v. Walvisbaai. Caltex The Hague 28 te Sidon. Coryda 27 850 m. ONO v. Sombrero ell. Esso Amsterdam 27, 340 m. W.N.W. v. Flores. Gaasterkerk p. 28 kp. Guardafui naar Penang. Grootekerk 28 te Genua. Heemskerk pass. 28 W. v. Kp. St. Vine, Indrapoera 28 te Southampton. Jagersfontein 27, 850 m. NW v. Kaapstad. Johan van Oldenbarnevelt pass. 27 Minikoy n. Belawan. Kota Agoeng pass. 27 Donggala n. Bitung. Maas 28 te Algiers. Macuba 27. 170 m. O. v. Padaran n. Miri. Meliskerk 29 v.m. te Hongkong verw. Mirza pass. 27 Noma Passage n. Pore- mouth (U.S.A.). Ootmarsum 27, 430 m. WtZ v. Flores. Papendrecht 28 te Carthagena. Rijndam pass. 28 Z. v. Kp. Race. Ruys 29 te Kobe verw Schledijk pass. 28 Brotheis n. Java. Soestdijk 27. 70 m. ZZW v. W. punt Kreta Straat Makassar 28 te P. Elizabeth. Sunetta 28 te Stanlon. Tarla p. 27 Ceylon n. Singapore. Tawali 2 te Galveston verw. Ternate 27, 120 m. Z. v. Poeloe Laut. Tjiluwak 28 te Makassar. Utrecht 28 te Rotterdam. Waal p. 27 Ouessant n. Curagao. Waterman 27, 50 m. ZO v. Kp. Race. Zaak tegen V.A.R.A- secretaris kwam voor Hoge Raad Voor de rechtbank te Arasterdam stond enige tijd geleden terecht de heer J. W. L., 'secretaris van de V.A, R.A., wegens belediging en smaad schrift ten aanzien van ir. Dubois en mr. Enserinck, die in bezettingstijd een functie hebben bekleed by de radio. De heer L. heeft in een ardioblad een artikel geschreven tegen beide heren en op grond hiervan veroor deelde de rechtbank de schrijver tot 50 boete, welke boete door het Hof te Amsterdam in hoger beroep ver tienvoudigd werd. De heer L. heeft in een radioblad mens hem heeft mr. S. van Oven nu voor de Hoge Raad zes cassatiemid delen toegelicht. Onder meer werd het arrest bestreden op grond dat de rechtbank het verweer van verdachte, dat hij geen belediging heeft beoogd verworpen heeft op de enkele grond, dat de gebezigde zinsneden denigre rend zijn. De Procureur-Generaal zal over 14 dagen concluderen. Vijf doden bij instorten Londense tunnel Te Swinton in Noord-West-Enge- land is Dinsdagochtend vroeg een niet meer in gebruik zijnde spoor wegtunnel ingestort, waardoor twee hu'zen werden vernield en vyf per sonen in hun slaap om het leven kwa men. De slachtoffers, vier vrouwen en een man, werden onder het puin van hun huizen in de tunnel gevonden. In het gehucht Zanddijk onder Krui- ningen staat e„n pereboom in volle bloei. Moeilijk valt het te beseffen, dat dit gebied zo kort geleden door de watersnood werd getroffen. Betaling verlof zeevarenden is ontoelaatbaar Algemene pensioenregeling dit jaar een feit Bij de opening van de jaarvergade ring, welke de vereniging „Centrale van kapiteins en officieren ter koop vaardij" op Zaterdag 18 April te Rotterdam en op Zaterdag 25 April te Amsterdam hield, stond de voor zitter, de heer P. de Vries, o.m. uit voerig stil bij het resultaat van de in 1952 gevoerde onderhandelingen, dat o.m. de vergoeding van de door de zeeman op zee doorgebrachte Zondag inhield. Door deze regeling, aldus de voorzitter, is in feite de 48-uren week op zee een feit geworden Spreker was van oordeel, dat in de toekomst dient te worden gestreefd naar een behoorlijke uitvoering van de C.A.O., in het bijzonder waar het betreft de bepalingen ten aanzien van het verlenen van verlof. De voor zitter toonde zich ten zeerste ont stemd over de zeer onregelmatige wijze waarop in vele gevallen dit ver lof wordt verleend. Maar al te vaak komt het nog voor, dat het verlof niet wordt verleend, maar dat het wordt betaald. Teneinde een gegaran deerde personeelsvoorziening voor de koopvaardij te waarborgen is verbe tering van deze toestand ten zeerste noodzakeiyk. Bij de besprekingen over het beleid van het bestuur werd ernsige cri tiek geoefend op de trage gang van zaken by de voorbereiding van een algemene pensioenregeling voor zee varenden. De totstandkoming van een dergelijke regeling mag echter in 1953 worden verwacht, aldus de C.K.O. In otaal zijn op het ogenblik 7500 kapiteins en officieren lid van de C.K.O., hetgeen neerkomt op on geveer 85 van het totaal aantal MELWS «m mop Dinsdag heeft de officier van justi tie bij de rechtbank te 's Gravenhage een gevangenisstraf van twee jaar en zes maanden geëist tegen de 34-jarige boekhouder W. S. te 's Gravenhage, die in 1951 en 1952 ruim f 97,000 van de aannemersfirma, waar hij werkte, had verduisterd. Voorts had hij een cheque aan de Twentsche Bank op naam van zijn werkgever vervalst en met deze ver valste cheque f 2900 geïnd. Het geld had hij in de speelclub Aristo vergokt. Het Hoog Militair Gerechtshof te Den Haag, uitspraak doende in de zaak van de soldaat J. K„ die door de krijgsraad te velde was veroordeeld tot een gevan genisstraf van 3 maanden, omdat hij tij dens zijn verblijf in een militair hospi taal te Amersfoort een verpleegster een klap had gegeven, veroordeelde K. tot een gevangenisstraf van 3 maanden met aftrek van voorarrest. 0 Als adviseur van de waarnemend be heerder der zuivelfabriek „De Omme landen", de heer J. Th. Wierenga te Groningen, is aangesteld de heer S. Jelsma, tot voor kort onderdirecteur van een condens- en melkpoederbedrijf te Rotterdam. Dezer dagen zijn bij „De Ommelanden de laatste 21 arbeiders te werk gesteld van de 65, die ingevolge de beslissing der arbiters moesten wor den herplaatst. 0 Het Britse wekelijkse vleesrantsoen zal volgens mededeling van de Britse minister van voedselvoorziening van 17 Mei a.s. worden verhoogd met 3 pence tot 2 shilling per persoon. Voorts zal zeer spoedig een hoeveelheid blikvlees vrij van rantsoen worden gegeven. De Vos van Steenwijk: Denkbeeld verdient aanbeveling op Schouwen blijvend militairen te stationneren De Eerste Kamer heeft gistermiddag een begin gemaakt met de behan deling van de begroting van Verkeer en Waterstaat. De heer Roebroek (K.V.P.) besprak als eerste spr. het waterstaatkundig aspect van de groot ste ramp op dit gebied, welke Nederland ooit heeft getroffen. De gekozen oplossing van het dijkherstel achtte spr. de beste. Hy vroeg of de minister iets kon mededelen over de ealamiteuze polders in Zeeland en omtrent het rapport van de commissie Hermsen. Spr. juiclitte het toe, dat in de drie rampprovincies gewerkt wordt aan de reorganisatie der waterschapsbestu ren. De heer De Vos van Steenwyk, die na de heer Roebroek 't woord voerde, vroeg om vlugge vervoersmiddelen voor militairen, die by eventuele ram pen pioeten helpen. Het denkbeeld verdiend aanbeveling op Sehouwen-Dui- veland blijvend militairen te stationneren, aldus spr. Voorts besprak de heer De Vos van Steenwyk het dijkherstel. De dijken waren te laag en men wist dit uit het rapport-Van Heyst. Langs veel van die dijken staat echter een doorgaan de bebouwing. Het was niet mogelijk al deze woningen af te breken. De oplossing schijnt: afsluiting van de zeearmen. Deze zaak dient echter ter dege te worden voorbereid. Intussen was het onderhoud der dyken niet verwaarloosd geweest. Grotere wa terschappen bieden ook geen waar borg tegen dijkdoorbraak, maar zij hebben de voordelen van betere outile lage. Naar het streven naar grote waterschappen is men in Zeeland wel achtergebleven. Overmacht De heer Kolff (C.H.) achtte het on redelijk voor deze ramp schuldigen te zoeken. Overmacht schijnt bij som migen een vergeten begrip te zijn ge worden. Wanneer alle dijken bij het Ryk in beheer zouden zijn geweest, zou de ramp niet kleiner geweest zyn. Geen enkele dijkbeheerder kan aansprakelijk worden gesteld. Dit wil niet zeggen, dat alles ra orde is. Op enige punten is zeker verbetering nodig, zoals bij het alarmeren der bevolking. Volgens de heer Kolff zou het mis schien mögeiyk zijn, meer mensen uit het rampgebied te werk te stellen by de herstelwerkzaamheden. Men be hoeft dan minder D.U.W.-arbeiders aan te voeren. De heer Tjalma (A-R.) drong aan op het zo nodig omroepen van hoog water-berichten buiten de normale uren van nieuwsuitzending om. Hij drong voorts aan op betere radio verbindingen met bedreigde gebieden en op de aanschaf van amphibie- voertuigen. Was het niet mogeljjk geweest door noodvoorzieningen uitbreiding van de stroomgaten met name van dat by de Schelphoek te voorkomen? zo vroeg spr. en is voorts niet mogelijk, nu de dagen lengen, op de eilanden in de rampgebieden met twee ploegen per dag te werken, subsidiair met an derhalve ploeg De heer Tjalma betoogde tenslotte, dat de omslagplicht van de water schappen geografisch gezien voor verbetering vatbaar is. Advertentie Er is keus in Casiella Voor iedere huid en iedere beurs Voor het kleine bedrag van 20 cent kunt U nu uw huid verzorgen met een nieuwe creatie van Castella... «ie CASTELLA BLOEMENZEEP, die U de hele dag omgeeft met de zachte geur van frisse rozen en die wordt ge bracht in verschillende delicate kleu ren. Er is nu drievoudig keus in Cas tella. U kent de befaamde Castella Schoonheidszeep (32 ct.), nog altijd de favoriet van talloze vrouwen. Is uw huid meer gebaat met zeer over vloedig en ryk schuim... er is Cas tella Spécial (32 ct.) voor U. En mocht U voor een kleine prys toch een zeep-van-naam willen kopen, dan is er dus voortaan ook de Castella Bloemenzeep van 20 cent. In waar heid is er nu Castella voor iedere huidl en voor iedere beurs Advertentie)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1953 | | pagina 4