!}thtktop!
Discussies in Tweede Kamer over
Europese Gemeenschap
JUBILEUM-TULPENRALLY DIT
JAAR NIET ERG GEMAKKELIJK
DEBAT OVER WATERSNOOD
RAMP IN EERSTE KAMER
Nu ook Castella Bloemenzeep
8
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
WOENSDAG 29 APRIL 1953.
ZELFS VOORZITTER KORTENHORST IN DEBAT
Critiek en vermaning van verschillende
zijden
(Van onzè parlementaire redacteur)
Dat er Dinsdagmiddag in de Tweede Kamer een wel uitzonderlijk debat
plaats vond moge blaken uit het feit, dat ook de Kamervoorzitter, dr. L. G.
Kortenhorst, zelf met in-de-steeklating van zyn voorzittershamer zich als
eerste spreker had opgegeven. Geljjk prof. Oud (V.V.D.) memoreerde heeft
een dergelijke gebeurtenis in onze parlementaire geschiedenis slechts drie
maal eerder plaats gevonden, nL in 1849, in 1882 en in 1919- Overeenkom
stig de sinds 1888 geldende bepalingen nam, daar de beide ondervoorzitters
afwezig waren, het oudste aanwezige lid, de heer Weiter, de voorzitters
hamer over. Woensdag zal deze K.NJ».-afgevaardigde op zyn beurt de ha
mer moeten overdragen om zelf aan het debat deel te kunnen nemen.
Waar dat uitzonderlijke debat nu
over ging? Over de verrichtingen van
de bij de voorbereiding van het sta
tuut voor een Europese (politieke)
gemeenschap betrokken leden van de
Tweede Kamer. Men zal zich herin
neren, dat enige tijd geleden aan het
slot van z$n behandeling in de z.g.
vergadering ad hoe te Straatsburg
aan de Franse minister Bidault een
ontwerp-verdrag tot instelling van
een Europese (politieke) gemeen
schap werd aangeboden. Zowel in de
ze vergadering ad hoe als in de voor
bereidende commissie ad hoe hadden
verschillende leden van de Neder
landse Staten-Generaal zitting. Het
ontwerp-verdrag wordt thans bestu
deerd door de regeringen van de ver
schillende bij de Kolen- en Staalge
meenschap aangesloten staten. De
ministers van deze zes staten zullen
half Mei bijeenkomen voor nader
De aanvaring in
de Rode Zee berecht
(Slot van pag. 1)
Na de middagpauze werden de ge
tuigen gehoord van de „Oranje" en
van de „Willem Ruys".
De tweede stuurman G. C. Boo-
gerd van de „Oranje" vertelde, dat
naar zyn mening de stuurboerdbewe-
ging van de „Oranje" twee minuten
eerder is begonnen dan de bakboord-
beweging van de „Willem Ruys."
„Toen ik de „Willem Ruys" de koers
naar bakboord zag wijzigen, voelde
Ik dat het mis zou gaan. Naar mjjn
mening is aan boord van de „Oranje"
geen fout gemaakt. De koersveran
dering van de „Willem Ruys" was
voor mjj een raadsel.
De eis
De inspecteur-generaal voor de
scheepvaart, de heer C. Moolenburgh,
die na het horen van de getuigen
het woord kreeg, concludeerde uit de
verklaringen, „dat men aan boord
van de „Willem Ruys", waar men de
afstand juist op een halve myl heeft
geschat, niet heeft begrepen, hoe de
„Oranje" nog rood op rood wilde
passeren. De mening moest post vat
ten, dat de „Oranje" ditmaal groen
op groen wilde langs komen.
„Als ik op de brug van de „Wil
lem Ruys" had gestaan, was ook ik
tot de conclusie gekomen, dat de
„Oranje" voor over wilde gaan", zo
zei spreker en hy vervolgde: „Dat
men zich aan boord van de „Oran
je" in de afstand heeft vergist, valt
te betreuren, maar, dat men een uit
wijkmanoeuvre heeft toegepast met
roer aan boord, is naar mijn mening
niet aanvaardbaar en in strijd met
goed zeemanschap. Ik acht het uit
wijken van de „Willem Ruys" naar
bakboord volkomen verantwoord en
in feit het enige, dat voor kapitein
Goedewaagen overbleef, gelet op het
verbazingwekkende verloop van de
manoeuvre van de „Oranje."
Na zijn els tegenover kapitein
Hemmes van de „Oranje", zeide
de heer Moolenburgh:
Het gaat my ter harte kapitein
Hemmes, die jaren achtereen zhn
functie op zulk een uitstekende
vryze heeft vervuld, als de schul
dige te moeten aanwijzen. Hjj
heeft echter zyn schip in een po
sitie gebracht ten opzichte van
een ander schip, waarin het nooit
had mogen komen."
De verdediging
Mr. F. Baron van der Feltz, ver
dediger van kapitein Hemmes, noem
de de bakboordmanoeuvre van de
„Willem Ruys" onverantwoordelijk.
Hij lichtte aan de hand van de be
rekeningen de onschuld, van zyn
cliënt toe. Over de manoeuvre van de
„Oranje" zei pleiter: „Daar is geen
aanmerking op te maken. Het was
een weloverwogen plan, dat precies
is uitgevoerd."
„De manoeuvres van de „Willem
Ruys" daarentegen", aldus pleiter,
„maken een indruk van onzekerheid,
een hinken op twee gedachten en
bovendien waren ze onreglementair.
Aan boord van de „Willem Ruys" is
een gebrek aan vertrouwen in het
goede zeemanschap van kapitein
Hemmes geweest en dit gebrek aan
vertrouwen heeft tot de aanvaring
geleid."
Een kijkspel
Ne re- en dupliek was het woord
aan de verdediger van kapitein Goe
dewaagen, mr. G. J. Lycklama
Nijeholt.
Hij zei, dat de technische dienst
van de Koninklijke Rotterdamse
Lloyd heeft uitgerekend, dat by een
volgen van de koerslrjn door de
„Willem Ruys" de „Oranje" op 450
meter zou zyn gepasseerd. „Maar dan
had de wending van de „Oranje"
geen halve minuut later mogen be
ginnen."
Tot slot zei mr. Lycklama a Nrje-
holt: „Men heeft aan boord van de
„Oranje" de „Willem Ruys" als een
kijkspel beschouwd."
Na een zitting, die ruim 7% uur
had geduurd de langste en drukst
bezochte zitting in de geschiedenis
van de raad sloot de voorzitter
de behandeling.
De raad zal schriftelyk uitspraak
doen.
overleg. Het merkwaardige debat
kenmerkte zich door nog een bijzon-
derheid.
Russische gevaar
Zowel dr. Kortenhorst als ook de
heer Ruygens (P v.d.A.) gingen uit
voerig in op het waarom van een Eu
ropese gemeenschap. „Ik huiver by
de gedachte, dat Europa niet gereed
zou zyn de schokken van een beëin
diging van de koude oorlog op te
vangen", riep dr. Kortenhorst uit- De
heer D. Roemers (P.v.d.A.) werkte
dit thema even later uit door te wij
zen op de buitengewoon ernstige
gevolgen van een nieuwe werkloos-
eidsgolf. Deze kan slechts worden
afgezwakt door een actieve Europe
se conjunctuurpolitiek, terwyl aan de
andere kant in de ogen van deze P.v.
d:A.-afgevaardigde de handhaving
van de werkgelegenheid beslissend
zal zyn voor het welslagen van de
Europese integratie.
Economische integratie
Naai* Nederlandse opvatting die
nen economische en politieke integra
tie hand in hand te gaan. Nu zyn er
in het ontwerp ter tegemoetkoming
aan onze verlangens wel enkele be
palingen ter zake opgenomen, maar
niet ten onrechte kon prof. Oud zeg
gen, dat deze niet de minste beteke
nis hebben. Hij vergeleek de huidige
gang van zaken met die by het ont
staan der Verenigde Staten van Ame
rika en trok de conclusie, dat het
aat om de bevoegheden, die aan de
oven-nationale organen zullen wor
den toegekend. De heer Ruygers
bracht in dit verband de wenselyk-
heid, neen noodzakelykheid van een
Europese belastingheffing alsmede
de landbouwintegratie ter sprake.
Zyn partijgenoot, de heer Roemers,
wiens gehele rede aan de economi
sche integratie was gewijd, voegde
hier tenslotte nog het verlangen naar
een spoedige instelling van een Euro
pese sociaal-economische raad aan
toe.
Bezwaren
Niet alleen ten aanzien van de nog
volstrekt in de lucht hangende eco
nomische bevoegdheden werden be
zwaren geuit, ook tegen de wyze van
samenstélling zowel van de Senaat
als van de Kamer der Volkeren had
den de meeste sprekers zeer ernsti
ge bezwaren. Directe verkiezingen
voor de Kamer achtte men, mede ge
zien het ontbreken van waarlyk Eu
ropese partijen voorshands volstrekt
uit den boze. De Senaat zou, zo be
toogde o.m. de heer Schmall (C.H.)
en prof. Oud op basis van gelijke
vertegenwoordiging van de zes deel
nemende staten moeten zijn samen
gesteld. Ook de samenstelling van de
uitvoerende raad ontmoette zeer ern
stige bezwaren, daar geen waarbor
gen aanwezig zyn dat alle zes de sta
ten hierin vertegenwoordigd zullen
zyn. Prof. Oud wilde het ontwerp
als „working paper" voor de rege
ringen beschouwen. Overigens gaf hij
er de voorkeur aan minder gecompli
ceerd te werk te gaan.
De zitting werd verdaagd tot
Woensdag.
Nood der fruittelers in
Te Utrecht werd Dinsdag de alge
mene vergadering gehouden van de
Nederlandse fruittelersorganisatie.
In zijn openingsrede heeft de voor
zitter, de heer C. Boudewyn uitvoe
rig aandacht geschonken aan de toe
stand der fruitteeltbedryven in de
overstroomde gebieden.
Hy besprak de moeilijkheden en
zorgen, waarvoor speciaal de fruit
telers zijn geplaatst wier bedrijven
door de ramp geheel of grotendeels
verloren zyn gegaan. Meer dan 2000
ha., waaronder een belangryke op
pervlakte nog betrekkelijk jonge,
moderne aanplantingen, zyn door
zout of brak water overstroomd.
Verwacht kan worden dat van een
belangrijk deel der getroffen bedry-
ven de vrachtbomen volledig verlo
ren zyn en gerooid moeten worden.
Aannemende, dat de grond in een
of twee jaren weer geschikt gemaakt
kan worden om deze met fruitbomen
te beplanten, duurt het dan nog 5 a
6 jaren voor dat van de nieuw in
geplante boomgaarden de opbrengst
de kosten gaan overtreffen.
Eeuwfeest R. K.
bisschoppelijke hiërarchie
De eigenlijke herdenking van het
eeuwfeest der R.K. bisschoppeiyke
hiërarchie is Woensdag te Utrecht
begonnen met de openstelling van de
tentoonstelling van „Kykvenster",
die een beeld geeft van veertien be
langrijke figüren uit de emancipatie
der katholieken gedurende de laatste
honderd jaar. In een daartoe opge
trokken houten gebouw op het Jans
kerkhof staan de door de Dordrecht-
se kunstenaar Lou den Bosch ont
worpen kykvensters waar o-m. te
zien zyn: in zyn werkzaamheden
Thorbecke op het Binnenhof in Den
Haag, Schaepman tijdens een rede
voering in de Tweede Kamer en nog
12 andere figuren onder wie Koning
Willem n.
De voorzitter van het dagelyks be
stuur der stichting „1853 tot 1953",
mr. Jan Derks, wees er in een ope
ningswoord op, dat niettegenstaande
de tegenslag met de hulaeblijkactie,
toch een bedrag van ruim f 1.000.000
voor 't episcopaat is byeengebracht.
Verrassende uitslagen na eerste klassementsproef
De eerste klassementsproef in de Tulpenrally heeft een nogal verras
send resultaat gehad. Verscheidene bekende craks als Gatsonides, Imhof
en Becquert hebben geen punten behaald en Appleyard, een der favorieten
van deze jubileumrally, wist in zijn klasse slechts op de derde plaats be
slag te leggen. Na Clervaux werden de weersomstandigheden er niet beter
op; de wegen waren glad en glibberig geworden en aan de deelnemers wer
den de hoogste eisen gesteld.
In Luxemburg hadden de deelne
mers ongeveer 700 kilometer achter
de rug en reeds toen was het duide
lijk, dat deze sterrit zeker niet ge
makkelijk genoemd mocht worden,
fezien het grote aantal uitvallers en
e uitgedeelde strafpunten. Van Lu
xemburg naar Epinal viel er niet veel
bijzonders voor behalve een aantal
lekke bonden en vetgeslagen bougies.
Van Epinal ging het naar de Ballon
d' Alsace, waar de regen met bakken
uit de hemel stroomde. De weg naar
het hoogste punt van deze berg- was
in goede staat. Van de Ballon ging
het naar Wilier, waar de tweede spe
ciale étappe begon, over 42 kilometer
naar Schweighause waarvoor al naar
gelang de verschillende klassentyden
variërend van 43 tot 53 minuten wa
ren toegestaan. Gezien de zeer slech
te weersomstandigheden werd de tijd
echter voor alle Klassen met vyf mi
nuten verlengd.
De uitslagen na de tweede klasse
mentsproef gaven aan dat de beste
prestaties tot nu toe geleverd wer
den door onder anderen: H. R. J.
graaf van Zuylen van Nyevelt met
Jowett Javelin, M. Gatsonides met
Ford Zephyr, E. I. Applevard met Ja
guar, de Duitser Engel, de Engels
man O'Hara Moore en de Engelsman
Imhof.
Te Geneve kon na sluiting van de
contróle worden meegedeeld, dat 16
equipes waren uitgevallen, onder wie
de Nederlanders Van der Lof, Adr.
van Ooy jr- en P. Visser.
Ook ae klassementsproef in de Ju
ra leverde nogal wat moeilijkheden
Herhalingsoefeningen
Koninklijke Marine
In de loop van dit jaar zal perso
neel van de Koninklyke Marine wor
den opgeroepen voor herhalingsoefe
ningen. Deze oproepen geschieden in
dividueel en de tijdsduur, dat de be
trokkene in werkelyke dienst blijft, is
voor ieder in de oproep vermeld
Geen van de opgeroepenen blijft lan
ger dan 31 dagen in werkelyke
dienst.
By deze oefeningen zyn ongeveer
2000 man van het korps mariniers
betrokken, die in twee groepen opko
men, en 500 man vlootpersoneel van
de verbindingsdienst.
op en er moesten weer kwistig straf
punten worden uitgedeeld, ofschoon
men gedurende de étappe van La
Faucille naar Rochefort weinig last
had van mist. Vele deelnemers had
den de damesploeg van mej- Ver
schuur, die tot dan toe kranig had
gereden op de col van de Faucille aan
ae kant zien staan, ogenschijnlijk
met motorpech. Gevreesd werd, dat
de dames de strijd hadden moeten
staken.
By de tijdcontröle te Gerardmer, in
een hotel aan het bekende schilder
achtige meer, hadden de meeste rij
ders tyd genoegd om zich de stof van
het gezicht te wassen, alvorens te
starten voor de vierde speciale étap
pe, de 80 km. van Legemer naar St
Marie aux Mines.
Waar zijn onze schepen
Abbekerk 28 te Nagoya.
Andjjk 28 te Bremen.
Averdjjk 28 te New-Orleans.
Bloemfontein 27 op 380 m. W. v.
Walvisbaai.
Caltex The Hague 28 te Sidon.
Coryda 27 850 m. ONO v. Sombrero ell.
Esso Amsterdam 27, 340 m. W.N.W.
v. Flores.
Gaasterkerk p. 28 kp. Guardafui naar
Penang.
Grootekerk 28 te Genua.
Heemskerk pass. 28 W. v. Kp. St. Vine,
Indrapoera 28 te Southampton.
Jagersfontein 27, 850 m. NW v. Kaapstad.
Johan van Oldenbarnevelt pass. 27
Minikoy n. Belawan.
Kota Agoeng pass. 27 Donggala n. Bitung.
Maas 28 te Algiers.
Macuba 27. 170 m. O. v. Padaran n. Miri.
Meliskerk 29 v.m. te Hongkong verw.
Mirza pass. 27 Noma Passage n. Pore-
mouth (U.S.A.).
Ootmarsum 27, 430 m. WtZ v. Flores.
Papendrecht 28 te Carthagena.
Rijndam pass. 28 Z. v. Kp. Race.
Ruys 29 te Kobe verw
Schledijk pass. 28 Brotheis n. Java.
Soestdijk 27. 70 m. ZZW v. W. punt Kreta
Straat Makassar 28 te P. Elizabeth.
Sunetta 28 te Stanlon.
Tarla p. 27 Ceylon n. Singapore.
Tawali 2 te Galveston verw.
Ternate 27, 120 m. Z. v. Poeloe Laut.
Tjiluwak 28 te Makassar.
Utrecht 28 te Rotterdam.
Waal p. 27 Ouessant n. Curagao.
Waterman 27, 50 m. ZO v. Kp. Race.
Zaak tegen V.A.R.A-
secretaris kwam voor
Hoge Raad
Voor de rechtbank te Arasterdam
stond enige tijd geleden terecht de
heer J. W. L., 'secretaris van de V.A,
R.A., wegens belediging en smaad
schrift ten aanzien van ir. Dubois en
mr. Enserinck, die in bezettingstijd
een functie hebben bekleed by de
radio.
De heer L. heeft in een ardioblad
een artikel geschreven tegen beide
heren en op grond hiervan veroor
deelde de rechtbank de schrijver tot
50 boete, welke boete door het Hof
te Amsterdam in hoger beroep ver
tienvoudigd werd.
De heer L. heeft in een radioblad
mens hem heeft mr. S. van Oven nu
voor de Hoge Raad zes cassatiemid
delen toegelicht. Onder meer werd
het arrest bestreden op grond dat de
rechtbank het verweer van verdachte,
dat hij geen belediging heeft beoogd
verworpen heeft op de enkele grond,
dat de gebezigde zinsneden denigre
rend zijn. De Procureur-Generaal zal
over 14 dagen concluderen.
Vijf doden bij instorten
Londense tunnel
Te Swinton in Noord-West-Enge-
land is Dinsdagochtend vroeg een
niet meer in gebruik zijnde spoor
wegtunnel ingestort, waardoor twee
hu'zen werden vernield en vyf per
sonen in hun slaap om het leven kwa
men.
De slachtoffers, vier vrouwen en
een man, werden onder het puin van
hun huizen in de tunnel gevonden.
In het gehucht Zanddijk onder Krui-
ningen staat e„n pereboom in volle
bloei. Moeilijk valt het te beseffen,
dat dit gebied zo kort geleden door de
watersnood werd getroffen.
Betaling verlof zeevarenden
is ontoelaatbaar
Algemene pensioenregeling dit
jaar een feit
Bij de opening van de jaarvergade
ring, welke de vereniging „Centrale
van kapiteins en officieren ter koop
vaardij" op Zaterdag 18 April te
Rotterdam en op Zaterdag 25 April
te Amsterdam hield, stond de voor
zitter, de heer P. de Vries, o.m. uit
voerig stil bij het resultaat van de in
1952 gevoerde onderhandelingen, dat
o.m. de vergoeding van de door de
zeeman op zee doorgebrachte Zondag
inhield. Door deze regeling, aldus
de voorzitter, is in feite de 48-uren
week op zee een feit geworden
Spreker was van oordeel, dat in de
toekomst dient te worden gestreefd
naar een behoorlijke uitvoering van
de C.A.O., in het bijzonder waar het
betreft de bepalingen ten aanzien
van het verlenen van verlof. De voor
zitter toonde zich ten zeerste ont
stemd over de zeer onregelmatige
wijze waarop in vele gevallen dit ver
lof wordt verleend. Maar al te vaak
komt het nog voor, dat het verlof
niet wordt verleend, maar dat het
wordt betaald. Teneinde een gegaran
deerde personeelsvoorziening voor de
koopvaardij te waarborgen is verbe
tering van deze toestand ten zeerste
noodzakeiyk.
Bij de besprekingen over het beleid
van het bestuur werd ernsige cri
tiek geoefend op de trage gang van
zaken by de voorbereiding van een
algemene pensioenregeling voor zee
varenden. De totstandkoming van
een dergelijke regeling mag echter
in 1953 worden verwacht, aldus de
C.K.O. In otaal zijn op het ogenblik
7500 kapiteins en officieren lid van
de C.K.O., hetgeen neerkomt op on
geveer 85 van het totaal aantal
MELWS
«m mop
Dinsdag heeft de officier van justi
tie bij de rechtbank te 's Gravenhage
een gevangenisstraf van twee jaar en
zes maanden geëist tegen de 34-jarige
boekhouder W. S. te 's Gravenhage, die
in 1951 en 1952 ruim f 97,000 van de
aannemersfirma, waar hij werkte, had
verduisterd. Voorts had hij een cheque
aan de Twentsche Bank op naam van
zijn werkgever vervalst en met deze ver
valste cheque f 2900 geïnd. Het geld had
hij in de speelclub Aristo vergokt.
Het Hoog Militair Gerechtshof te Den
Haag, uitspraak doende in de zaak van
de soldaat J. K„ die door de krijgsraad
te velde was veroordeeld tot een gevan
genisstraf van 3 maanden, omdat hij tij
dens zijn verblijf in een militair hospi
taal te Amersfoort een verpleegster een
klap had gegeven, veroordeelde K. tot
een gevangenisstraf van 3 maanden met
aftrek van voorarrest.
0 Als adviseur van de waarnemend be
heerder der zuivelfabriek „De Omme
landen", de heer J. Th. Wierenga te
Groningen, is aangesteld de heer S.
Jelsma, tot voor kort onderdirecteur van
een condens- en melkpoederbedrijf te
Rotterdam. Dezer dagen zijn bij „De
Ommelanden de laatste 21 arbeiders te
werk gesteld van de 65, die ingevolge
de beslissing der arbiters moesten wor
den herplaatst.
0 Het Britse wekelijkse vleesrantsoen
zal volgens mededeling van de Britse
minister van voedselvoorziening van 17
Mei a.s. worden verhoogd met 3 pence
tot 2 shilling per persoon. Voorts zal
zeer spoedig een hoeveelheid blikvlees
vrij van rantsoen worden gegeven.
De Vos van Steenwijk: Denkbeeld verdient aanbeveling
op Schouwen blijvend militairen te stationneren
De Eerste Kamer heeft gistermiddag een begin gemaakt met de behan
deling van de begroting van Verkeer en Waterstaat. De heer Roebroek
(K.V.P.) besprak als eerste spr. het waterstaatkundig aspect van de groot
ste ramp op dit gebied, welke Nederland ooit heeft getroffen. De gekozen
oplossing van het dijkherstel achtte spr. de beste. Hy vroeg of de minister
iets kon mededelen over de ealamiteuze polders in Zeeland en omtrent het
rapport van de commissie Hermsen. Spr. juiclitte het toe, dat in de drie
rampprovincies gewerkt wordt aan de reorganisatie der waterschapsbestu
ren. De heer De Vos van Steenwyk, die na de heer Roebroek 't woord voerde,
vroeg om vlugge vervoersmiddelen voor militairen, die by eventuele ram
pen pioeten helpen. Het denkbeeld verdiend aanbeveling op Sehouwen-Dui-
veland blijvend militairen te stationneren, aldus spr.
Voorts besprak de heer De Vos van
Steenwyk het dijkherstel. De dijken
waren te laag en men wist dit uit het
rapport-Van Heyst. Langs veel van
die dijken staat echter een doorgaan
de bebouwing. Het was niet mogelijk
al deze woningen af te breken. De
oplossing schijnt: afsluiting van de
zeearmen. Deze zaak dient echter ter
dege te worden voorbereid. Intussen
was het onderhoud der dyken niet
verwaarloosd geweest. Grotere wa
terschappen bieden ook geen waar
borg tegen dijkdoorbraak, maar zij
hebben de voordelen van betere outile
lage. Naar het streven naar grote
waterschappen is men in Zeeland
wel achtergebleven.
Overmacht
De heer Kolff (C.H.) achtte het on
redelijk voor deze ramp schuldigen
te zoeken. Overmacht schijnt bij som
migen een vergeten begrip te zijn ge
worden. Wanneer alle dijken bij het
Ryk in beheer zouden zijn geweest,
zou de ramp niet kleiner geweest
zyn. Geen enkele dijkbeheerder kan
aansprakelijk worden gesteld. Dit wil
niet zeggen, dat alles ra orde is. Op
enige punten is zeker verbetering
nodig, zoals bij het alarmeren der
bevolking.
Volgens de heer Kolff zou het mis
schien mögeiyk zijn, meer mensen uit
het rampgebied te werk te stellen by
de herstelwerkzaamheden. Men be
hoeft dan minder D.U.W.-arbeiders
aan te voeren.
De heer Tjalma (A-R.) drong aan
op het zo nodig omroepen van hoog
water-berichten buiten de normale
uren van nieuwsuitzending om. Hij
drong voorts aan op betere radio
verbindingen met bedreigde gebieden
en op de aanschaf van amphibie-
voertuigen.
Was het niet mogeljjk geweest door
noodvoorzieningen uitbreiding van de
stroomgaten met name van dat by
de Schelphoek te voorkomen? zo
vroeg spr. en is voorts niet mogelijk,
nu de dagen lengen, op de eilanden in
de rampgebieden met twee ploegen
per dag te werken, subsidiair met an
derhalve ploeg
De heer Tjalma betoogde tenslotte,
dat de omslagplicht van de water
schappen geografisch gezien voor
verbetering vatbaar is.
Advertentie
Er is keus in
Casiella
Voor iedere huid en iedere beurs
Voor het kleine bedrag van 20 cent
kunt U nu uw huid verzorgen met
een nieuwe creatie van Castella... «ie
CASTELLA BLOEMENZEEP, die U
de hele dag omgeeft met de zachte
geur van frisse rozen en die wordt ge
bracht in verschillende delicate kleu
ren. Er is nu drievoudig keus in Cas
tella. U kent de befaamde Castella
Schoonheidszeep (32 ct.), nog altijd
de favoriet van talloze vrouwen. Is
uw huid meer gebaat met zeer over
vloedig en ryk schuim... er is Cas
tella Spécial (32 ct.) voor U. En
mocht U voor een kleine prys toch
een zeep-van-naam willen kopen, dan
is er dus voortaan ook de Castella
Bloemenzeep van 20 cent. In waar
heid is er nu Castella voor iedere huidl
en voor iedere beurs
Advertentie)