Simone de Beauvoir en haar nieuwste Boek De jeugd van Vincent van Gogh in het Brabantse Zundert „De betekenis van de vrouw" LEON FLEISHER. PIANIST MET EEN ..SLAG ALS DEMPSEY" Z.V.U. BRENGT BELANGWEKKEND TONEELSTUK ZATERDAG 21 MAART 1953. PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 7 ANNA BLAMAN OVER Er bestaat een onderwerp, waarover letterlijk iedereen weieens discus sieert, n.l. de betekenis van de vrouw. Vindt U haar in sommige opzichten de mindere van de man, maar in andere opzichten weer de meerdere? Of vindt U haar wel zyn gelijke, maar toch „anders"? Of bent U het met Simone de Beauvoir eens, die beweert, dat man en vrouw volstrekt gelijk waardige mensen zijn, met dezelfde geestclyke mogelijkheden? Simone de Beauvoir, de Franse existentialiste uit de school van Sartre, schreef over dit onderwerp een zeer belangrijke tweedelige studie, in to taal duizend bladzijden, getiteld: Le Deuxième Sexe. Een ironische titel, want niemand is er dieper van overtuigd dan zij, dat de vrouw niet op de tweede plaats behóéft te staan. In het eerste deel tekent ze de hi storische ontwikkeling van de sociale verhoudingen tussen de sexen: Hoe in den beginne de vrouw in de strijd om het bestaan uitgeschakeld was door haar volstrekte onderworpenheid aan haar natuurlijke functies en door haar geringere spierkracht; en hoe dus de man, lichamelijk superieur, die strijd om het bestaan wel aanbin den kon, daartoe plannen moest ont werpen, beslissingen moest nemen, in actie moest komen, en op die ma nier, met de inzet van denk- en daad kracht, de wereld veroverde. Nu zou men kunnen zeggen; de wereld komt hem dus rechtens toe, liy heeft er voor gevochten, niet zij. Maar daar brengt Simone de Beau voir daartegen in: De tijden zijn ver anderd. In onze beschaafde wereld is de vrouw niet meer ongebreideld onderworpen aan haar natuur en is evenmin haar geringere spierkracht nog een onoverkomelijke handicap in de strijd om het bestaan. De vrouw zou dus in de wereld zoals die nu is even goed een rol kunnen spelen als de man. En dat blijkt ook; er is bijna geen interessensfeer en geen beroep meer, of er zijn ook vrouwen die zich daarin bewegen. Kortom de vi'ouw is bezig zich te bevrijden. Ze is geen onmondig wezen meer, zonder eigen oordeel, zonder eigen wil. Ze weet zich als mens in morele en sociale zin te handhaven en te doen gelden. Geen amazonen. Maar wat is nu de bedoeling van Simone de Beauvoir? Wil ze dat de vrouwen als moderne Amazonen de mannen voorbij streven? Wil ze „een strijd om de macht"? Niets is minder waar. Ze wil dat ieder mens, man of vrouw, de kans krijgt om eigen mogelijkheden te ontwikkelen, om dus tot zelfvex-werkelij king te komen. Die kans heeft de vrouw, tot voor kort, nooit gekregen. Geen honderd jaar geleden was het im mers nog uitgesloten, dat een vrouw studeerde, en nog geen tweehonderd jaar geleden werd haar hart er im mers niet eens in gekend, als ze werd uitgehuwelijkt, zoals dat toen ge bruikelijk was. Maar de bevrijding van de vrouw gaat als een rollende steen, die een lawine veroorzaakt. Nu zijn we zover, dat mensen met verstand het waarderen dat er vrou wen zijn, die met evenveel succes de strijd om het bestaan kunnen voeren als mannen. Voor zulke vrouwen krijgt ook het huwelijk een andere betekenis. Ze trouwen niet uit ge makzucht, om „geborgen' te zijn, maar kunnen zich veroorloven alleen die levensgezel te kiezen, die haar waarachtig aanstaat. een recht of een plicht is onzedelijk. Even goed is het onzedelijk om van de erotiek een uitingsvorm te maken van een genegenheid van heel andere orde, bijv. van vriendschap, respect of dankbaarheid. Simone de Beauvoir komt tot de conclusie: De erotiek, een autonome drift, dient vrij te zyn en niet beperkt te blijven binnen de begrenzing van het huwelijk als ze zich daarin heeft overleefd. Dit is een opvatting die zeer wel verdedigbaar is, mits daar een mens achter staat die weet wat hij doet, die beter nog dan zijn rechten zijn plichten en zijn verantwoordelijkhe den kent. Wat men mist in deze analyse van de huwelijkstrouw is een goed woord van de beschavingswaarde er van. Het huwelijk kan ook nog opgevat worden als een poging tot weder zijdse liefdevolle concentratie op de Het huwelijk. Het huwelijk analyserend, hetgeen Simone de Beauvoir doet in het tweede deel, komt ze tot uitspraken, die al menigeen hebben geschokt. Want, zegt ze, de erotische liefde, in het huwelijk geïntegreerd, is een au tonome drift van een spontaan en episodisch karakter en kan niet naar willekeur levend gehouden worden. Op een gegeven moment is het dus mogelijk, dat er geen sprake meer is van deze liefde in het huwelijk, en deze dan daarin te handhaven als culturele t avalcade DE UTRECHTSE OPERA heeft ter gelegenheid van de opening van de 60ste Jaarbeurs haar eerste uitvoering gegeven van detkomische opera van Mozart „Die Entführung aus dem Se rail". IN HET STEDELIJK MUSEUM te Amsterdam is een overzichtstentoon stelling geopend van het werk van de schilder Herman Kruyder 1881-1935 De expositie, de eerste welke een over zicht geeft van Kruyders oeuvre, om vat 138 schilderijen, aquarellen, teke ningen en litho's. Zij duurt tot 4 Mei. VANAVOND GEEFT de Haagse Co- medie in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag de première van „Een feestelijke dag" („Red Letter Day"), comedie in drie bedrijven van Andrew Rosenthal in de vertaling van Alfred Pleiter. De regie is van Jan Retel. DE HAAGSE COMEDIE heeft op 't ogenblik „Colombe" van Jean Anouilh in studie genomen onder regie van Cees Laseur. De hoofdrollen zullen worden vervuld door Fie Carelsen, Heieen Pi- mentel en Jan Retel. Tijdens het Hol land-Festival zal dit gezelschap Sha kespeare's „De Storm" in de vertaling van Martinus Nijhoff geven met Myra Ward als Ariel en Paul Steenbergen als Prospero, eveneens onder regie van Cees Laseur. IN DE IN 1778 gebouwde en in 1950 gerestaureerde Visbank tte Vlaardingen die sedert dien tot tentoonstellingszaal is ingericht, organiseert de Commissie voor Beeldende Kunsten 'n Van Gogh- tentoonstelling, die gehouden zal wor- den van 28 Maart t/m 19 April. DE LUTHERSE WERKGROEP VOOR KERKMUZIEK houdt evenals verle den jaar in de Paastueek (van 7 t/m 11 April a.s.) een studieweek voor kerk muziek op het Luthers buitencentrum, kasteel Hoekelum, te Bennekom. Anna Blaman, de bekende Ne- derlandse schrijfster, heeft zich ij; bereid verklaard voor de Pro- vinciale Zeeuwse Courant van tijd tot tijd een beschouwing te schrijven over buitenlandse 2 literatuur. Haar oordeel heeft gezag en het verheugt ons ij; 4; daarom melding te kunnen ma- 'S. ken van deze aanwinst voor ons blad. Haar eerste artikel wijdt An- iji na Blaman aan een werk van de Franse existentialiste Si- mone de Beauvoir, dat in Frankrijk, Engeland en Ame- ij; rika zeer sterk de aandacht ijj trekt: Le Deuxième Sexe. J. T mens, die meu in elkaar zoekt en steeds op betekenisvolle wyze kan „herontdekken". De dood voor de erotiek, zegt Simone de Beauvoir heel terecht, is de gewenning aan elkaar. Maar daar tegen in te bren gen valt, dat hoe dieper men zelf als mens is, des te trager men „went" aan de geliefde, met wie men immers het belangrijkste meest genuanceerde contact schept dat tussen mensen mogelijk is. Veelzijdige inhoud. Dit tweede deel van „Le Deuxième Sexe" geeft nog veel meer, beter ge zegd, geeft alle problemen die met het vrouwenleven samenhangen; het bespreekt het 'vrouwenleven van de geboorte tot aan de ouderdom en analyseert de belangrijkste vrouwe typen zoals die in onze samenleving voorkomen: de getrouwde vrouw, de moeder, de kunstenares, de prosti tuee, enz. En het blijft niet enkel bij een analyse van feiten, ze ontwerpt ook nog een beeld van de vrouw van de toekomst. Deze zal „geëmanci peerd" zijn in de beste zin des woords en als zodanig op een belangrijker wijze dan ooit te voren het geval was de metgezellin van de man kun nen zijn. De „vamp", het kinder vrouwtje, de huissloof zullen uit ons wereldbeeld verdwijnen. De vrouw als vrije menselijke persoonlijkheid kondigt zich al duidelijk aan. Moge dit uiterst belangrijke boek velen daarvan overtuigen. Uitg. N. R. T. (GaUimard). Ook Willem Ravelli verlaat Concertpodium. Willem Ravelli heeft het besluit genomen na de lopende verbintenis sen in dit seizoen zijn carrière als zanger te beëindigen. Het zal dit jaar dus tevens de laatste maal zijn, dat hij o.a. de Christus-partij in de Passionen van Bach zal vertolken. FLEISHER, .tafeltennis Filmfestival Cannes 1953. Ten minste 25 landen zullen deel nemen aan het Internationale Film festival, dat van 15 tot 29 April a.s. te Cannes zal worden gehouden. Tij dens het festival zal een tentoonstel ling worden gehouden over de films, die door ieder land worden ingezon den. Men wil op deze wijze iets tonen uit de „keuken van de filmproductie". Veertien hoofdfilms en twintig korte films zullen tijdens het festival me dedingen naar de uitgeloofde pi-ijzen. SNAAR BRAK BIJ BRAHMS Hij is on-officieel tafeltenniskampioen van Venezuela Er treedt déze weken een jong kunstenaar op in ons land. Dat is op zichzelf niets bijzonders, want vele zijn de jonge talenten die zich op het Nederlandse podium met meer of minder succes doen horen. Maar van de 34-jarige Amerikaan Leon Fleisher kan nioeilyk gezegd worden dat hij een van de vele is. Hij is één van de weinige. Hij won vorig jaar in Brussel uit ■en veld van 'II mededingers de titel van de beste jonge pianist- Artur Ru binstein zei bij de prijsuitreiking: „Een zuiver musicus. Er is hoop voor een werkelijk groot pianist". Met deze Leon Fleisher hebben wij een uurtje zitten praten in het Am sterdamse hotel waar hy logeert en het was geen wonder dat het gesprek al gauw kwam op het enorm zware concours in Brussel, waar hij vorig jaar zulke lauweren oogstte. „Hjj heeft een slag als Dempsey", zei een ju rylid van hem en als om dit te bewijzen sprong in de grote finale een snaar van de piano in het midden van het Je pianoconcert van Brahms iets dat zelden gebeurt. „Vorige week" vertelt Leon Fleis her, „speelde ik onder Pierre Mon- teux met het Concertgebouworkest in Amsterdam ditzelfde concert. Laat er nu weer een snaar springen! Dat noem ik sterk. Ja, wat doe je dan Een vleugel is nu eenmaal geen viool die je eventjes verwisselt. Je speelt dus maar door ook al ben je even uit balans en doet maar of er niets aan de hand is. Dat was vorige week trouwens een concert, waar al les mis scheen te moeten gaan. Toen HET HEILIGE EXPERIMENT. Jezuïeten stichtten Heilstaat in Paraguay. De Haagse-Comedie zal Maandag in Vlissingcn en Dinsdag in Middel burg opvoeringen voor de Z.V.U. geven van „Het Heilige Experiment" van de Oostenrijkse toneelschrijver Fritz Hochwalder. Het stuk is in Zeeland .volkomen onbekend: de première viel in de rampperiode en ontsnapte daardoor aan de aandacht. Het is daarom nuttig hier enige bijzonderheden over stuk en opvoering mede te delen, die wij aan andere bladen ontlenen. Toén de Spanjaarden Zuid-Ameri- ka koloniseerden en er het Christen dom brachten, bleek al spoedig, dat de Indiaanse bevolking van het Chris tendom niets wilde weten, omdat het optreden van de Spanjaarden in wel zeer. krasse tegenstelling stond tot de leer, die werd gepredikt. De Je zuïeten namen., toen hun toevlucht tot een ander middel. Zij kregen toe stemming om het Christendom te prediken in gebieden, die volledig van de wereld werden afgesloten en zij stichtten in die streken een „heil staat" volgens collectivistische begin selen. Er heerste een soort Christelijk communisme, met arbeid naar ver mogen en beloning naar behoefte. Een eigen militaire macht zorgde EEN VREEMDE JONGEN. Plechtige herdenking van zijn lOOste geboortedag op 30 Maart Maandag 30 Maart is het honderd jaar geleden, dat, in het Brabantse dorp Zundert in de Hervormde pastorie een jongetje werd geboren, dat voorbestemd was in de kunstwereld een vrijwel unieke plaats in te nemen. Een leven begon, dat voor 't grootste deel gewijd zou worden aan de schil derkunst, aan de weergave van mensen, dingen en toestanden op een wijze en in een sfeer vooral, als nooit te voren was geschied. Steeds zal de naam van Vincent van Gogh een zeer bijzondere klank blijven behouden en aan die naam zal ook steeds die van zyn geboortedorp Zundert verbonden blij ven. De honderdste geboortedag van Vincent van Gogh zal op Maandag 30 Maart in Zundert officieel worden herdacht. De Commissaris der Konin gin in Noord-Brabant, prof. dr. J. E. de Quay, zal een herdenkingsrede uitspreken en daarna zal in de gevel van het huis, dat op de plaats van de oude pastorie van ds van Gogh werd gebouwd, een gedenksteen, ver vaardigd door dc beeldhouwer Niels Stecnbcrghc, worden onthuld. Ten slotte zal die dag in Zundert door de zoon van Vincents vermaarde broer Theo, ir. Vincent W. van Gogh uit La ren, een tentoonstelling van schilde ryen en tekeningen worden geopend. De 30e Maart 1853 werd Vincent Willem van Gogh, zoon van Theodo- rus van Gogh en Anna Cornelia Car- bentus, in de Hervormde pastorie te Zundert geboren. Het huis, waarin Vincent's eerste geschrei weerklonk, staat er niet meer. In 1903 viel het den sloper ten offer om plaats te ma ken voor het huidige pand, Margriet van de Laerpleih no. 26. Het is bekend, dat de jonge Vin cent op 11-jarige leeftijd Zundert verliet, om in Zevenbergen de kost school van Jan Provily te bezoeken. Vier jaar later is hij hier teruggeko men om 30 Juli 1869 voor goed de gemeente te verlaten. Zundert telde in 1851 3030 inwo ners en het bevatte 615 huizen. Er waren twee kerken: de hei-vormde en de katholieke. De hei-vormde kerk was dezelfde, welke men er thans nog ziet. De bevolking vond voornamelijk haar bestaan in de landbouw. Er was wel enige industrie: leerlooie rijen en bierbrouwerijen telde Zun dert toen verschillende. De boomkwe kerij, thans van zo eminent belang, moest toen nog opkomen. Op de Markt staan nu nog steeds drie gebouwen, die in van Gogh's tijd al bestonden: het Raadhuis, de school en de woning van de „paardenpost- meester". VAN GOGH EN DE SCHOOL Het staat wel vast, dat Vincent in zijn jeugd de dorpsschool heeft be zocht, al was het dan maar tot zijn 11de jaar. Wel is er in het gezin van Gogh een gouvernante geweest, een zekere Anke Maria Schuil, maai' die vertoefde hier van 1867 tot 1869, grotendeels in de tijd toen Vincent op de kostscholen in Zevenbergen en Tilburg was. Die gouvernante schijnt overigens meer voor de meisjes be stemd te zyn geweest. Vincent moet dus tussen de 150 jongetjes en meisjes in het lokaaltje aan de Markt gezeten hebben. Hij heeft er het lezen en schrijven ge leerd, misschien ook gedeeld in de toenmaals niet malse straffen des schoolmeesters. Hoofd van de school was toen Jan Nicolaas Dirks. Na van Gogh's tijd moet Dirks niet altijd oppassend geweest zijn. In 1866 schryft de Plaatselijke Schoolcom missie hem een brief, waarin hy wordt vermaand wegens de volgende feiten: 1) het veelvuldig verlaten der school tijdens de lesuren; 2) het ge heel niet bezoeken der school; 3) tijdens een publieke verkoping was hij dronken op straat gesignaleerd, „tot schande der ingezetenen en kwaad voorbeeld zijner leerlingen". Blijkens de nasporingen van Mr. Benno J. Stokvis was Vincent niet zo speels als andere jongens. Hij las veel in allerlei boeken. Nooit waren er klachten omtrent gebre ken in zijn schoolkennis. Hij was voor bescherming tegen slavenhalers, wilde stammen en invloeden van bui ten af. Er heerste in deze gebieden in Paraguay welvaart, waarvan zo wel de bewoners, als de Orde der Je zuïeten de goede vruchten plukten. Het spreekt vanzelf dat tegen een dergelijke staat groot verzet ont stond. Politiek achtte,men zulk een staat in de staat gevaarlijk, econo misch bedreigden de goedkope pro ducten der Indianen de wereldmarkt. De rijkdommen, die werden verza meld, achtte men niet in overeen stemming met de voorschriften der Orde. Koning Karei m heeft dan ook aan het bestaan van deze heilstaat in 1767 een einde gemaakt. De Jezuïeten werden uit Spanje en alle Spaanse bezittingen verdreven, de Indianen werden overgeleverd aan de kolonis ten en de slavenhalers. Hochwalder schildert in „Het Hei lige Experiment" de strijd der Je zuïeten voor het behoud van hun staat. Een dramatische en vergeefse strijd. Hij doet dat volgens de recen- ties zeer knap en zijn stuk is buiten gewoon boeiend. De Haagse Comedie heeft er onder regie van niemand minder dan de grote Duitse regisseur Erwin Pisca- tor een zeer knappe opvoering van gegeven. De hoofdrollen zijn in han den van Paul Steenbergen, Bob de Lange, Frans van Lingen, Jan Retel en Henri Eerens. Het Heilige Experiment heeft in Oostenrijk, Duitsland, Italië en Parijs grote en langdurige successen be haald en de Z.V.U. doet dus uitste kend werk door het ook in Zeeland te brengen. Zelfportret van Vincent van Gogh. een beetje stil en bemoeide zich weinig met andere kinderen. Hij was „goedhartig, voorkomend, lief en medelydend". Zijn rood haar en sproeten zijn overbekend. Hij bracht soms met veel enthousias me bezoeken aan de timmerman Franken en knutselde zelf ook wel. Hij had iets vreemds over zich en was soms kinderachtig. De kinderen van Gogh mochten niet op straat spelen, maar wel was hun omgang met de kinderen van de boomkweker A. van Aalst toege staan. Zij gingen zeer eenvoudig ge kleed. Zij hadden drie geiten en een zwarte hond. Omdat de omgang met de dorps kinderen hun tezeer „verruwde", werd Vincent tenslotte in 1864 naar de kostschool te Zevenbergen gezon den. Uit die periode is nog weinig bekend. Te Zevenbergen bestaap al leen nog het huis, waarin de kost school gevestigd was en de zeer op merkelijke grafzerk van de kost schoolhouder Jan Provily. Ds. van Gogh was een zachtzinnig, werkzaam man. Hij was te Zundert zeer gezien, ook bij de katholieken. Een oude katholieke vrouw vertelde aan mr. Stokvis: „Hij was bij ons zo gezien, dat ze wel met de knieën door het water zouden zijn gekropen voor hem". Volgens burgemeester Van de Wall daarentegen was hij een streng man, „een echt Protestants Pausje". De dominee bracht dikwijls geld aan de kruidenier van Aalst op de Markt (naast de school) om eet waren uit te delen aan de arme ka tholieke gezinnen. Met zijn vrouw en de gouvernante der meisjes ging hij elke dag één uur met de kinderen buiten wandelen. Volgens de Weduwe Aertsen stond het vast „dat ze in Zimdert nooit meer zo een Dominee krijgen". Op het leven en de kunst van Van Gogh heeft zijn jeugd te Zundert een blijvende invloed gehad. Dit moge ten slotte blijken uit hetgeen hij vlak na zijn ziekte te Auvres aan zyn broer Theo schreef: „Gedurende mijn ziek te heb ik elke kamer van het huis te Zundert teruggezien, elk voetpad, elke plant in de tuin, het uitzicht rondom de velden, de buren, het kerk hof, de kerk. onze moestuin achter tot zelfs het eksternest in de hoge acacia op het kerkhof". En nog bon diger meer duidelijker is zijn ver zuchting in 1876 vanuit Islewortli in Engeland „O dat Zundert, de gedach te daaraan is soms byna al te sterk". ik op kwam, stond mijn pianostoel veel te hoog Wat ik probeerde om de zitting naar beneden te krygen, het lukte mij niet. Ten einde raad nam ik de stoel op en zette hem met 'n smak op de grond in de hoop dat de zitting zou zakken. Geen schyn van kans. En de mensen in de zaal het Con certgebouw was helemaal vol dachten minstens dat ik een aanval van hysterie had of zoiets. Gelukkig zag Pierre Monteux, die engel van een man die sinds mijn prille jeugd altijd al als een soort grootvader over mij heeft gewaakt, wat er aan de hand was. Hij wenkte een toneel knecht dat er een andere stoel moest komen. Deze liep toen met de stoel boven zyn hoofd dwars door het or kest, gooide daarbij een paar mu ziekstandaards om, zodat het publiek al met al wel een opwindende ouver ture meemaakte. Maar dat was nog niet alles. Ik was namelijk de baleintjes, die onder in de punten van mijn witte vest horen te zitten, kwijt. Daarom had Dorothy dat is mijn vrouw een paar boordbaleintjes pasklaar ge knipt en die er in gedaan. Maar die schenen toch niet zo erg goed te pas sen, want halverwege Brahms zie ik ineens iets wits naar beneden schie ten cn daar lagen myn baleinen, tus sen de pedalen. Om de een of andere reden werd ik daar zo door geboeid, dat ik gefascineerd naar de grond bleef kijken, automatisch door bleef spe len, op een gegeven moment weer ontwaakte en merkte, dat ik zeker twee balken te ver was. Maar ook hier was het weer Monteux (Be my er uit hielp. Een buurmeisje In een kleine grijze Renault rijden Leon Fleisher en Dorothy door Euro pa, om de beurt aan het stuur. En als zij niet op tournee zijn dat is maar zelden dan wonen zy in hun knusse flat in Parijs, waar zy nu al byna drie jaar officieel wonen. Hoe Leon aan Dorothy is gekomen is ook al een geschiedenis op zich zelf. Van. 1939 tot 1945 was Leon Fleisher in New York. Hij kwam toen vaak op be zoek bij een goede vriend die zelf ook uitstekend piano speelde en waar in huis twee vleugels stonden. Op der gelijke middagen en avonden speel den zij altijd samen. Na de oorlog troffen beide vrienden elkaar weer in Parijs. Op een feestje waar zij samen waren, werd Leon voorgesteld aan Dorothy. „U kent mij niet, maar ik U wel" zei ze. „Ik ben één van de buurmeisjes die in New York geno ten als en Tommy samen speel den!" „Dat ik haar, waar ik in New York zó dicht bij was", zegt Leon, „in Parijs moest ontmoeten beteken de wel iets bijzonders. Een jaar la ter zyn we dan ook getrouwd". In de weinige vrije uren die Leon heeft, speelt hy het liefst tafelten nis met Dorothy. Het bat dat hij eens in Amsterdam heeft gekocht is het beste waar hij ooit mee heeft ge speeld. Hij is onofficieel tafeltennis kampioen van Venezuela. Toen hij dit die andere jonge pianist Julius Kat- chen vertelde, zei deze: „Dan ben ik het van Griekenland'. „Maar een feit is", vervolgt Leon, „dat heel veel kunstenaars tafelten nis spelen als ontspanning. De vio list Jascha Heifetz speelt geweldig sterk. Het is goed voor je reactie vermogen en voor je handen". Die kostbare handen heeft Fleisher ove rigens niet verzekerd. „Dat kost heel veel geld", zegt hij, „en heus, als je gewoon leeft en werkt, dan gebeurt er niet zo gauw iets mee". Schnabel verschalkt Zo vertelt Leon Fleisher, die op 9-jarige leeftijd al les kreeg van de grote Arthur Schnabel, die nooit leerlingen aannam die jonger waren dan 16 jaar-. „Dat kwam zo", vertelt hij. „Mijn leraar. Alfred Hertz, had Schnabel gevraagd of ik eens voor hem moeh t spelen. Nee, zei Schna bel, als hij 16 is. Maar Hertz was slim. Hy nodigde Schnabel te dine ren en terwijl zij aan tafel zaten, werd ik het huis binnengesmokkeld en in de studeerkamer voor de vleu- Die avond ontdekte Artur Schna bel een groot talent, dat hij vanaf die dag met grote liefde heeft ontwik keld. De grote hoogte waartoe Leon Fleisher reeds nu is geklommen, heeft de meester niet meer beleefd. Maar de leerling legt dag-in-dag-uit getui genis af van de schoonheid die hy als jong fakkeldrager verder voert over de wereld. Oscar van Hemel componeert Olof-suite. De componist Oscar van Hemel heeft de opdracht aanvaard ter ge legenheid van het vijfde lustrum van het Tilburgs Studentencorps „St. Olof" een compositie te schrijven. Dit werk, dat de naam „Olof-suite" draagt, zal haar première beleven op het galaconcert, dat op 5 Mei aan staande te Tilburg zal worden gege ven door het Brabants Orkest onder leiding van Hein Jordans.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1953 | | pagina 3