Zwaar geteisterd Kruiningen
vraagt de aandacht
De Russische luchtmacht telt
vele nieuwe typen
BOEK
Bijna de helft van het huizenbezit
verdwenen of onherstelbaar verwoest
TOCH IS 'T ZO!
DINSDAG 17 MAART 1953.
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
3
„Laai Nederland ons veel helpen"!!!
Voor de derde maal binnen dertien
door zeewater overspoeld
jaar
„Als een wilde, niet te stuiten stroom storten zich tweemaal per dag
tientallen millioenen kubieke meters zeewater door de drie grote dijfe-
gaten in de Kruiningse polder. Iedere dag opnieuw gaat het water
voort om met een demonische kracht vernielingen aan te richten en
zo wordt het beeld in verdronken Kruiningen van dag tot dag triester.
Steeds meer woningen kunnen niet langer weerstand bieden aan de
druk van het water en verdwijnen in de golven
Driehonderd en dertig woningen en dertig boerderijen zijn reeds ver
woest, rond tweehonderd en vijftig woningen zijn zwaar beschadigd.
Zolang de dijk nog niet gedicht is, zal dit vernielingsproces voortgaan.
Wat zal er uiteindelijk overblijven van de zevenhonderd en vijftig
woningen in dit rampgebied? Dit is de beklemmende vraag welke de
Kruiningse getroffenen zich elke dag weer stellen
Terwijl de sporen van de vorige inundaties in 1940 en 1944 nog niet
volledig waren uitgewist, werd deze gemeente opnieuw getroffen door
een ramp. Thans echter zó catastrophaal, dat elke beschrijving van
de enorme verwoestingen slechts ten dele kan weergeven wat zich
hier heeft afgespeeld.
Kruiningen dreigt reddeloos verloren te gaan, wanneer na het dich
ten van de dijken niet op zeer grote schaal de helpende hand zal
worden geboden. Daarom klinkt vanuit het geteisterde Kruiningen
de dringende noodkreet tot geheel Nederland: Helpt ons, opdat we
niet blijvend ten onder gaan
Een van de drie grote dijkgaten by
Kruiningenwaardoor het water elke
dag opnieuw uit de Westerschelde
dit gebied binnen stroomt: het gat
aan de zijde van Hansweert.
'AA^wwwwvsv
515.
Toen ik voor het eerst eens een wer
kelijk koude winter beleefde en wy
vóór schooltijd stonden te kleumen in
de ijzige wind die dwars door onze
winterjassen sneed, registreerden we
met voldoening de verschillende tem
peraturen. En hoewel ik, van huis
gaande, de vaste overtuiging had ge
had dat het die nacht 14" had gevro
ren, moest ik toch capituleren voor de
totaal andere meningen die mijn mak
kers ten beste gaven. Nadat ieuer het
zijne had gezegd, waren we het er vol
komen over eens, dat het record die
nacht 32 was geweest, een getal waar
mee die ijzige winter behoorlijk voor
de dag kon komen. Maar helaas, we
zaten nog met het feit, dat volgens
sommige schrijvers, de Merwede in
1740 tot op de bodem was toegevroren
geweest, en hiervoor wisten wij in
1929 geen voldoende tegenwicht. Tot
dat er redding kwam van een lange
slungel die losjes beweerde dat nu ook
de Zuiderzee tot aan de grond toe
dicht lag,
We maken U deelgenoot van dit kin
derachtig gedoe omdat in brede kring
de opvatting heerst dat onze rivieren
wel eens tot de bodem zijn bevroren
geweest. In het midden latende welke
winters als de koudste moeten worden
beschouwd, kan toch worden vastge
steld dat de verhalen van een dergelij
ke dikke ijslaag in onze wateren tot de
onmogelijkheden behoren. Want de
grootste dikten hebben hier te lande
nooit veel meer dan 30 cm. bedragen.
Ook aan de Noordpool valt de dikte
van het ijs dat gedurende de barre win
termaanden wordt gevormd, geweldig
tegen. De ijslaag bedraagt geen 30 m.
zoals royale schatters wel eens heb
ben verondersteld en óók geen 6 me
ter, maar slechts 2 tot 2,5 meter. Dit
éénjarige ijs kan in de volgende win
ter wel ongeveer 1 meter aangroeien,
maar daar blijft het dan wel zo'n beet
je by, want de gemiddelde dikte van
'liet ijs aan de Noordpool is nog geen
3 meter.
En wie er zich voor interesseert, mo
ge dan nog weten dat goed. ijs van 4 a
5 cm dikte het gewicht van een man
kan dragen, 14 cm. een wagen met vee
en dat 14 cm ijs voldoende draagkracht
bezit voor veldartillerie. Grote men
senmenigten en de zwaarste wagens
zijn veilig op ijs van 27 cm en op 45
cm zou zelfs een trein kunnen rijden.
Na al deze koude heeft U wellicht
trek in een kop koffie, want dat ver
warmt. Weet U waarom?
H. Pêtillon.
In de vroege ochtend gaan we met
de motorvlet van de Rijkspolitie op
patrouille. Korporaal Van Stee, van
de genietroepen, koerst naar de dijk
gaten. Dwars over de landerijen, die
door twee meter water worden over
spoeld.
Door het dfókgat bij Hansweert
zien we op de Schelde een oceaan
stomer passeren. De gehele voet van
de dijk is weggeslagen en bij laag wa
ter gaapt hier een gat van wel twin
tig meter diepte. De vloed houdt veel
van de enorme schade verborgen,
doch bij laag water ziet men hoe zich
een brede, diepe kreek in de polder
heeft gevormd, welke honderden ku
bieke meters kostbare landbouw
grond heeft weggevreten.
Hier was de Veerhaven.
„Hier was de Veerhaven", zeggen
de mannen een eindje verder. Het is
moeilijk geworden om zich te oriën
teren, Slechts een paar betonnen pa
len en het vaste gedeelte van de op-
rijbrug steken nog edeeltelijk boven
water uit. Van het kantoor van de
bootdienst en 'iet restaurant is niets
meer terug te vinden. Zeshonderd me
ter verder in de polder ligt het be
weegbare deel van de stalen brug.
Voor de woeste golven was dit ge
vaarte van rond honderd ton niet
meer dan een stukje wrakhout... De
hulpponton ligt nog voorbij de Rijks
weg, tegen de Lavendeldijk bij Oost-
dijk.
Verder tuft de boot langs de afge
takt "de zeedijk in de richting Waarde.
Tegenover de hofstede van de heer
Kostense ligt het derde grote gat
waarin de zee vrij spel heeft en aan
d- ;ns met het waterschap Waarde
is over eer grote afstand alleen de
teen van de aijk blijven staan. Wat
zal hiervan overblijven wanneer on
verhoopt een nieuwe storm opsteekt?
Een triest beeld in een van de nieu
we woonwijken van het zwaar ge
troffen Kruiningen.
De Kadrjk tussen Kruiningen en
Waarde is tot e ;n aantal langgerekte
eilandjes geworden, bezaaid met
wrakhout en verdronken huisraad.
Het is alles even troosteloos, maar
toch... in de omgeving van de Oost-
dijk kan men weer vertrouwen put
ten voor 'e toekomst van dit ramp
gebied. Het doet wel vreemd aan
om temidden van boerderijen en ge
boomte een Yersekse vissersboot
te zien varen en enkele zolderschui
ten tegen de Rijksweg te zien lig
gen. Zij voeren echter zandzak
ken aan. En uit dit materiaal zul
len nieu binnendijken herrijzen
om straks het land op de zee te her
winnen.
Ja straks... Maar zolang het water
hier nog hegemonie voert, buit het
zijn macht uit. Op de hoek van de
Veerweg heeft de zee de richtingwij
zer naar de Veerhaven omver ge
spoeld, alsof zij schertsend zeggen
wilde: „Ach kom, auto's naar de
Veerhaven? Die heb ik verzwolgen!"
Langs de Rijksweg, waar de boven
verdiepingen van nieuwe woningen
hier en daar nog slechts steunen op
de zijgevels, varen we door de Bur
gemeester Elenbaasstraat naar het
Marktplein. Het water is juist zover
gevallen, dat de achtergebleven be
woners zich weer buiten kunnen wa
gen, zonder natte voeten te halen.
Waterbewoners
Bewonderenswaardig is de moed
van deze mensen, om hier rnder de
meest primitieve omstandigheden te
blijven leven. En ondanks alle narig
heid hun goede stemming bewaren.
De concierge van het gemeentehuis
vindt dat er vanmorgen veel water is
geweest, want het portaal is onder
gelopen. Ontelbare malen heeft log de
g .ng reeds uitgebezemd, doch hij zal
weer maar opnieuw beginnen. Dat
was nu eenmaal zijn Zaterdagse kar
wei. „En je moet zoveel mogelijk
met je gewone werk doorgaan", zegt
de man lachend. „A propos, wat is
die ebslik vandaag gemeen. Veel vet
ter dan gisteren" En dan bezemt hij
weer verder.
Op de hoek van de straat staat de
werkploeg klaar. Elke dag trekken de
mannen erop uit om zandzakken rond
de meest bedreigde woningen te leg
gen. De gangetjes tussen de huizen
zijn zeer gevaarlijk geworden, wan
neer de stroom erdoor jaagt. Vaak
wordt het wev': va een gehele dag
met één vloed teniet gedaan, doch
dan beginnen de mannen maar op
nieuw. Je kunt je best maar doen om
te trachten te redden wat mogelijk
is.
En als de vloed komt of de avond
valt, zoeken de vijftig mannen en
vrouwen in het verdronken Kruinin
gen hun bovenverdiepingen weer op.
Op de muziektent staat een lichtag-
gregaat, dat tot 's avonds elf uur
zij lm' dan met een oorverdovend 'i-
waai voor electrische stroom zorgt.
„Het klinkt vreemd, maar je raakt
aan alles gewoon", zeggen de mensen
wanneer de bezoeker met een wat
verbaasde blik dit leventje gadeslaat.
De politiemannen, die als zigeuners
moeten huizen in de wachtkamer van
de tandarts, hebben assistentie ge
kregen van enkele collega's uit net
Noorden. Ook zij ondervinden thans
wat het betekent in een rampgebied
te moeten verblijven en zij zullen er
straks in hun eigen omgeving van
kunnen vertellen. GiheeJ Nederland
zou het echter moeten zien en mee
maken om te begrijpen, dat voor
Kruini 'en met Schouwen het
meest zwaar getroffen gebied ai-
leen hulp op zeer grote schaal het
mogelijk zal maken om uit de vrese
lijke chaos een hernieuwd dorp te
doen herrijzen.
Hulpveel hulp nodig
Hulp, veel hulp zal nodig zgn!
Burgemeester Vogelaar, die zelf
thans hi Hansweert ook op geleende
stoelen moet huizen, zegt het zo na
drukkelijk- „Wij zijn vol goede moed
spreekt burgemeester Vogelaar over
zijn geëvacueerde gemeentenaren. Al
les moet worden gedaan om deze uit
elkaar geslagen gemeenschap weer
spoedig bjjeen te brengen. Vandaar
de plannen voor het stichten van een
nooddorp.
Er zijn nu sociale werksters bezig
met het instellen van een onderzoek
naar de toestand in de geëvacueerde
gezinnen. De dames verrichten prach
tig werk, doch het alleen een be
zwaar, dat zij steeds slechts voor
korte tijd hier blijven. In Kruiningen
is zeker nog jaren werk voor een so
ciaal werkster.
Nabij de Zouteweg en de Zanddijk
zal ook zeer binnenkort begonnen
worden met het bouwen van twee
kampen, zoals bekend voor elk 250
arbeiders. Hierin zullen eerst de dijk
werkers worden gehuisvest en later
de arbeiders die de cultuur-tech
nische werken moeten verlichten.
Want ook dat laatste zal dringend
nodig zijn, daar vele sloten e.d. dïcht-
geslbd zullen zrin en hier en daar
reeds zandbanken in de polder zgn
ontstaan. Praat met de Knóningena-
ren echter niet over herverkaveling.
Hiertegen zullen zij zich met hand en
tand verzetten.
Op het industrieterrein te Goes
zullen verder twee nissenhutten van
10x50 m. worden gebouwd de ge
meente Goes stelt de grond beschik
baar om hier alle gesehenkgoede-
ren op te slaan totdat de bewoners
en vol geestkracht om onze schou.
ders onder het herbouwwerk te zet
ten. Hoe droevig het ook is, vvjj zul
len er van genieten om eraan te kun.
nen werken, doch alléén kunnen wg
het niet. De -chade is zo enorm, dat
wy met vjjftlg of zestig millioen nog
niet klaar komen".
Apeldoorn en het Amerikaanse
Kansas hebben deze gemeente ge
adopteerd. Veel hulp mag hiervan
verwacht worden en vele andere aan
biedingen worden -ok gedaan. Zij
worden dankbaar aanvaard, doch dit
neemt niet weg, dat nog veel meer
steu*1 zal moeten worden gegeven.
Somber en triest is het beeld dat
Kruiningen biedt. Even somber klin
ken de woorden van burgemeester
""ogelaar. Vooral ook als hij ver
zucht: „Onze doden is het ergste. We
hebben twee en zestig mensen verlo
ren en bijna de helft van hen is nog
niet teruggevonden". Maar dan veert
hij weer op uit zij*1 stoel en richt zijn
blik op de toekomst. Want het ge
meentebestuur, dat ook een krachtige
steun ontvangt van de dierenarts, de
heer W. J. L. de Groof, is niet bij de
oakken blijven neerzitten! Al spoelt
het water nog door de polder, er
wordt hard gewerkt om Kruiningen
straks zo snel mogelijk te doen her
rijzen.
Met een vaderlijke bezorgdheid
Groot is de schadewelke aan de
woningen te Kruiningen door het wa
tergeweld is aangericht. Ook deze
huizen langs de Rijksweg hebben
zwaar geleden. De foto laat zien hoe
de voorgevels practisch geheel zijn
verdwenen.
naar Kruiningen zullen terugkeren.
Ottawa (Kansas) heeft reeds 18 gro
te kisten met goederen afgezonden.
Door financiële medewerking van de
Stichting Watersnood Zeeland 1953
zijn voorts een 200 tal mensen in
Oostelijk Zuid-Beveland, die de
Zeeuwse klederdracht trouw bleven,
elk voor 70 a 80 a? n nieuwe kleding
eeholpen kunnen worden.
Zo lenigt Kruinïngei. de nood van
haar bevolking, zo treft deze zwaar
getroffen' gemeente de voorbereidin.
gen om straks de herbouw aan te vat
ten. En het zal gelukken ook!
Maardan klinkt ons weer
de dringende oproep van burgemees
ter Vogelaar tot geheel Nederland in
de oren: „Laat men ons toch veel
helpen, want alléén kunnen wij het
niet"!
SERIEBOUW VAN VLIEGTUIGEN VING AAN
Nieuwe straaljagers en uiterst snelle
bommenwerpers
Het Amerikaanse vakblad „American Aviation Magazine" gaf een over
zicht van de huidige stand der luchtvaartteehniek in Sowjet-Rusland.
In het Amerikaanse blad wordt vastgesteld dat de Sowjet-Unie in elke
categorie van militaire vliegtuigen de beschikking heeft over. vliegtuigty
pen. die evengoed zyn als de .Amerikaanse of Engelse typen, zo niet beter.
Enkele van de nieuwste modellen zyn reeds zover ontwikkeld dat de se-
rievervaardiging in volle gang is.
De Russische luchtmacht, waarvan
het zestiende luchtleger in Oost-
Duitsland is gestationneerd, heeft alle
voormalige Duitse vliegvelden in ge
bruik genomen en een aantal nieuwe
aangelegd. Vele van deze velden wor
den zowel door de Russische als de
Oost-Duitse luchtmacht gebruikt.
Het zestiende luchtleger omvat
thans circa twaalfhonderd tot der
tienhonderd vliegtuigen. Achthonderd
daarvan zijn Mig 15 en Mig 17 toe
stellen. Voorts is onmiddellijk achter
dit luchtleger het vierde luchtleger in
het Duits-Poolse gebied gestation
neerd met nog eens zeshonderd tot
achthonderd straaljagers alsmede
bommenwerpers- en jager-bommen-
weipersgroepen.
Nieuwe typen.
Het Amerikaanse blad geeft een
overzicht van de nieuwe Russische
vliegtuigtypen.
De Mig 17 straaljager is ontwikkeld
uit de Mig 15, die van het Koreaanse
strijdtoneel bekend is- De Mig 17
wordt in go te aantallen gebouwd. Het
toestel heeft in tegenstelling met de
Mig 15, die slechts één krachtbron
heeft, de beschikking over twee
straalmotoren. Het is bruikbaar onder
alle weersomstandigheden.
De maximum-snelheid Kgt in de
buurt van de geluidssnelheid. De
hoogte waarop de Mig 17 moet opere
ren wordt vermeld als 15.000 meter
boven de zeespiegel.
De Mig 19 is een onderschee-jacht
vliegtuig met hoge prestaties, dat
vooral voor de verdediging van Rus
land bestemd zou zijn- Naar afbeel
dingen te oordelen kunnen zekere
overeenkomstigheden met de „vlie
gende ton", het nieuwe Zweedse jacht
vliegtuig, worden vastgesteld, vooral
de korte gedrongen romp.
Volgens het Amerikaanse tijd
schrift wordt een met twee straalmo
toren uitgerust jachtvliegtuig met
driehoeksvleugel toegeschreven aan
de vliegtuigbomver B. I. Tsehera-
nowsky. De spanwijdte is 13.70 meter,
de lengte evènveel.
In het afgelopen jaar is ook een
begin gemaakt met de bouw van een
bommenwerper met driehoeksvleugel.
Een met twee straalmotoren uitge
ruste „all weather"-jager met sterk
terugwijkende vleugels is ontwikkeld
door Tupolew. Dit toestel wordt thans
in serie gebouwd- Een uitvoering van
dit type als lichte bommenwerper
wordt ook in groten getale vervaar
digd.
Bommenwerpers.
Verscheidene andere uitvoeringen
van lichte bommenwerpers, die ont
worpen zijn door de bekende construc
teur van de „Stormoviks", Hjuschin,
zijn slechts onder de aanduidingen il-
26, il-27 en il-28 bekend.
De bommenwerper van het model
150 behoort m de klasse der middel
zware bommenwerpers thuis- Ook het
model 150 wordt thans in grote aan
tallen in serie vervaardigd. Het wordt
door twee straalmotoren van elk circa
4500 kg. stuwdruk voortbewogen,
heeft sterk terugwijkende vleugels,
kan een maximumsnelheid ontwikke
len die niet minder is dan die van de
snelste jachtvliegtuigen en maar nau
welijks geringer is dan de snelheid
van het geluid. Het vliegbereik van
het type 150 is ongeveer 3600 kilome
ter.
De Tu-25 is een middelzware of
zware bommenwerper met vier turbi
ne straalmotoren.
De zware bommenwerper van het
model 31 is gebouwd om naast de Tu-
75 ook een intercontinentaal wapen te
hebben.
Het model 31 wordt door zes turbi
ne propeller motoren voortbewogen,
het zou de prestaties van de Tu-75,
die een maximum snelheid van 700
kilometer per uur en een %'liegbereik
van 10.500 kilometer heeft, al hebben
overtroffen.
Het Wereldgebeuren
Malta herleefde
Maltahet eiland van de
vroege aardappeltjesvan
de warme Januarizonvan
de wilde bombardementen in de oor
log 1939'45. Dat schone Malta is
Zondag officieel uit zijn assc herre
zen. Het is weer vlootbasis, het ziet
weer hoge marineofficieren komen
en gaanhet zal weer in het
nieuws zijn.
Zondag heeft admiraal Lord Louis
Mountbatten er het Navo-hoofd*
kwartier La Valetta in gebruik ge
nomen en als straks op de Middel
landse Zee vlootoefeningen worden
gehouden, waarbij ook wel eens Ne
derlandse schepen zullen zijn, dan
zal een stukje oude Engelse glorie
herleefd zrjn.
Het heeft strijd gekost, dat alou
de Malta te laten herleven, want de
Amerikanen hadden eigenlijk al be
slist, dat hun admiraal R. Carney te
Napels de grote man van de Middel
landse Zee zou zijn. Churchill en Eden
hebben heel wat overredingskracht
gebruikt, aleer de Amerikanen be
reid waren aan Engeland een bete
kenisvol aandeel in het Middellandse
Zee-commando toe te staan.
Nu heeft dan Engeland de zorg
fekregen over het Oostelijk deel van
it water. De Amerikanen hebben
'n beetje meelijdend toegezegd,
dat ze wel zullen helpen met vlieg
kampschepen, die in geval van oor
log onmisbaar zijn voor het doen van
luchtaanvallen op bepaalde Balkan-
landen en op Zuid-Rusland.
Onmisbaar? Dat weet eigenlijk
niemand, want bij de huidige stand
van de atoomtechniek en van de
lange-afstandvliegerij is het nog voor
niemand duidelijk wat in een toe
komstige oorlog de betekenis van
de zeemacht zal zgn. Het zou heel
goed mogelijk zijn, dat die zeemacht
werd teruggedrongen tot acties op
uiterst korte afstanden, omdat ze op
lange afstand veel te kwetsbaar zou
zijn.
Maar voorlopig is dan de Noord-
atlantische marine onder En
gelse leiding voor de volkeren
rond het Oostelijk bekken der Mid
dellandse Zee het symbool van En-
gelands herleving.
Symbool, waardoor het Engelse
volk gemakkelijker afstand zal kun
nen doen van de Suez-kanaalzóne,
die sedert bijna een eeuw hartader
is geweest van het Britse Imperium.
Er is nog een ander symbool van
Engeland's herleving: Tito is in En
geland aangekomen en het gonst
van de geruchten over een verdrag,
dat Engeland zal sluiten met deze
heerser.
Vrij fel zijn de bezwaren geweest,
die enkele weken geleden nog tegen
Tito's bezoek in Engeland werden
gehoord. Vooral in kringen van de
An^likaanse en de Katholieke gees
telijkheid heerste ontstemming. Maar
die campagne is plotseling ver
stomd. Naar men zegt heeft Chur
chill een heel verstandig woord ge
sproken en een Katholieke aarts
bisschop liet datzelfde verstandige
woord horen: Zij moeten in besloten
kring opgemerkt hebben, dat alle.
middelen om Tïto verder „los te we
ken" van Rusland aangegrepen die
nen te worden. Tito is de enige man,
die rebellerende tegen Rusland,
stand wist te houden aan de rand
van het Sowjet-gebied en men moet
daarom deze man niet terugdrijven
naar het kamp van Malenkow en de
Zonder Rusland komt Tito wel
licht in een beter spoor, mèt Rusland
is dat uitgesloten.
Aangenomen moet worden, dat
by de besprekingen te Londen
aan de orde zullen komen de
kwestie Triëst waarbij Engeland
ongetwijfeld op een milde houding
jegens Italië zal aandringen en
de kwestie Albanië. In Albanië, dat
volledig is afgesneden van Rusland,
handhaaft zich nog altijd een com
munistisch regime, terwijl in Rome
een anti-communistische Albanese
regering zetelt en In Joego
slavië grote groepen Tito-Albanezen
aanwezig zijn.
Er zijn dus mogelijkheden om in
Albanië tot een regime-verandering
te komenmaar noch de Joego-
slaven, noch de Grieken zullen toe
staan, dat Italië daar weer een eer
ste viool gaat spelen. En toch hoopt
men daarop in RomeHet zou
ons niet verwonderen, wanneer de
Engelse regering in dit opzicht het
standpunt van Joegoslaven en Grie
ken zou delen.
De beheersing van de
kolenprijzen
Bij de Staten-Generaal is ingediend
een wetsontwerp, dat aan de regering
bevoegdheid zal verlenen tot het doen
van heffingen, welke de kolenprijzen
moeten egaliseren. De regering heeft
deze bevoegdheid nodig om met
goedvinden van de Europese Kolen-
en Staalgemeenschap de kolenprij
zen te beïnvloeden, wanneer de maxi
mum-prijzen voor de mijnen door deze
gemeenschap zijn vastgesteld.
EEh
J- VA.SZARY.
VAN:
De Hongaarse toneelschrijver Vas-
zary geeft in „Actrice zonder schoe
nen" het verhaal van zijn zwerftocht
door Hongarije na de bezetting dooi
de Russen. Tezamen met zijn vrouw
een actrice van grote reputatie, die
thans weer in Spanje triomfen viert
is hij door de Russen opgejaagd en
vervolgd. Telkens opnieuw gevangen
genomen, daarna vrijgelaten of ont
snapt, ondergedoken en weer gepakt,
hebben beiden een jaar van de diepste
ellende doorgemaakt tot zij er einde
lijk in slaagden naar de Engelse zóne
van Oostenrijk te ontkomen. Van de
verschrikkingen in bezet Hongarije
vertelt de schrijver op aangrijpende
wijze: eenvoudig en onopgesmukt,
zonder verdoezeling van de harde,
naakte werkelijkheid. Maar gelukkig
ontbreekt ook de humor hier en daar
niet, al heeft deze vaak een bittere
Ook in de vertaling, welke thans bij
de Uitgeverij „De Tijdstroom" te Lo-
ohem verscheen is dit Hongaarse ver
haal een uitstekend leesboek gewor
den, dat niet zal nalaten diepe indruk
op de Nederlandse lezers te maken.