De Zeeuwen hebben zich van hun beste zijde laten zien „Groot vertrouwen in de toekomst De Grontmij tovert dijken uit modder en zand Commissaris der Koningin: Drie-Eilandenplan mag niet in gevaar komen RHEUMATIEKLIJDERS Zeeuwse Almanak Reis MEER DRINKWATER VOOR DE STAD MIDDELBURG Vlissings chauffeur reed 33 uur om vissers naar Breskens te brengen Eerste offensief tegen het water met succes bekroond ZEELAND HELPT! Agenda „Op de Zondag na die rampzalige le Februari ben ik ter kerke geweest in Zierikzee. Deze dienst zal ik nooit meer vergeten, want nimmer tevoren in mijn leven heb ik zulke ontroerende ogenblikken meegemaakt. Uit de wijze, waarop aan het slot dat bekende gezang 300a werd gezongen, sprak een zo groot vertrouwen in de toekomst, dat men er welhaast tot tranen toe door bewogen werd. De mentaliteit van de getroffen Zeeuwen is voorbeeldig: groot is de smart, diep is de ellende, maar toch men wil weer vooruitzien en men kan dat, dank zij die ongelooflijke moed voor de toekomst". Dit verklaarde .de Commissaris der Koningin in de provincie Zeeland, jhr mr A. F. C. de Casem- De commissaris der Koningin heeft al talrijke getroffen gemeenten be zocht, maar nog niet alle en dat betreurt hij diep, dat bedroeft hem zelfs. Een ongesteldheid belette hem die bezoeken te brengen, wat overigens niet wil zeggen, dat tijdens deze ziekte zijn arbeid stil lag: hij werkte toen thuis. De hoogst mogelijke lof heeft jhr De Casembroot voor de hulpver lening door de niet getroffen Zeeuwen en de diverse gewestelijke instan ties, door de landgenoten uit de andere provincies en last but not least door het buitenland. „Eensklaps is de Europese eenheid in practijk gebracht en daarvoor kan men niet anders dan het diepste respect hebben", zo merkte hij op. Zeer grote waardering heeft hij ook voor het energiek op treden van de gemeentebesturen in het rampgebied en van de polderbestu ren, voor zover deze nog aanwezig konden zijn. broot, aan een onzer verslaggevers en hij voegde er aan toe: „De houding van de mensen is in een woord subliem: practisch algemeen zijii tijdens en na de ramp de beste karakter eigenschappen naar voren gekomen en nooit eerdër heb ik zo goed kunnen merken, hoe dicht de Zeeuwen bij elkaar staan. Ook Prinses Wilhelmina was daarvan diep onder de indruk. Juist zij, die het zwaarst geslagen zijn, leggen een rust en een waardigheid en vooral ook een vertrouwen in wat komen gaat aan de dag, waarbij men stil wordt. Dit kan ons niet anders dan met' zeer veel hoop voor de toekomst vervullen". op Schouwen-Duiveland wordt overgegaan tot een reconstructie van het wegennet en uitbreiding van de hervérkaveling. En de plannen voor een herindeling der gemeen ten? „Wij zullen niet gebruik maken van de ellende om een bepaald beginsél door te drijven en veel zal ook afhangen van de toestand, waarin Schouwen-Duiveland na de droogmaking zal komen te verkeren", luidde het bescheid van de Commissaris. Ook het vervoerprobleem moet opnieuw worden bekeken. Zijn persoonlijke verwachting is, dat Schouwen-Duiveland in grote lijnen zal worden aangepakt, zoals met Walcheren is gebeurd. Afsluiting zee-armen In de plannen tot afsluiting van de zee armen wilde jhr. De Casembroot zich nog niet al te zeer verdiepen. Hij zeide te ho- In tegenstelling tot alle berichten en ge ruchten, die daarover de afgelopen weken de ronde hebben gedaan, kon de Commis saris met grote stelligheid verklaren, dat reeds op Zondag 1 Februari een vliegtuig boven Noord-Zeeland heeft gevlogen en dat men dus wel degelijk reeds vroegtijdig op de hoogte was van de hopeloze toestand in dat deel van de provincie. Subliem werk verricht Zondagmorgen om 4 uur kwam te Mid delburg een telefonische melding binnen, dat Zierikzee gedeeltelijk onder water liep. Toen na tijdrovende onderzoekingen bleek, dat contact op andere wijze niet meer mo gelijk was, heeft de Commissaris getracht een vliegtuig van Woensdrecht te laten op stijgen. Dit bleek niet doenlijk te zijn in verband met de weersomstandigheden. Jhr. De Casembroot ontving toen echter be richt, dat een vliegtuig van Gilze-Rijen was opgestegen voor een vlucht over het ramp gebied. Daarmee kon verbinding worden verkregen en op deze manier werd de kri tieke situatie op Schouwen en Duiveland en op Tholen gesignaleerd. De piloot rappor- teerde in het bijzonder over Oudedijk en Stavenisse. Er is vervolgens nagegaan, hoe schepen naar dit gebied konden worden gedirigeerd. In de loop van de avond werd bekend, dat talrijke vissersschepen onderweg waren om In Axel staat een huis.... Axel schijnt records te gaan breken i met wat betreft de prijzen die wonin- i i gen daar de laatste tijd opbrengen. Werd onlangs een woning verkocht j voor het luttele bedrag van 400,—, thans is dit cijfer weer met stukken geslagen. Notaris Langenhorst had het niet erg druk, toen hij in café Ver- straeten te Axel een woning op Kijkuit i i moest verkopen. De heer Dieleman, bakker te Kijkuit, kocht van luttele j spaarcenten, een woning, met „aanbe- horen en erf', groot 3 a 88 ca voor de i somma van 250. (Advertentie) Verdrijft Uw pijnen met Dr. SLOAN's Liniment. Brengt enkele druppels Sloan's op de pijnlijke plek aan. Dit stimuleert de bloedsomloop onmiddellijk, waardoor de congestie verdwijnt. Geleidelijk wordt het urinezuur verwijderd en de pijn houdt op. Sloan's Liniment is eenvoudig en vlug aan te brengen en heeft een directe pijnstillende werking. Verkrijgbaar bij alle apothekers en drogisten. De man, die een familielid in Middel burg had bezocht en daartoe een dagreis had gemaakt van Rotterdam, via Utrecht, Antwerpen en Breskens, was dan weer vertrokken. Bi) het krieken van de dage raad aanvaardde hij de terugtocht met een eerste busrit van Middelburg naar Vlis singen. De familieleden deden hem wat meewarig uitgeleide. „Nou, je houdt je maar goed, hoor", zeiden ze en ze wensten hem sterkte voor de lange, lange reis. Opgewekt ging hij echter weg. „Doet me niks", riep de man luchthartig: „Zo'n reisje is de moeite niet!" Z'n stamgenoten knikten elkaar bewon derend toe, hem met ontzag naziend. Omstreeks 1 uur in de middag, tijdens de koffietafel, was de bereisde Roel nog het onderwerp van het gesprek. „Nou is hij al in Bergen op Zoom", zeiden ze en volgden in gedachten de door de reiziger afge legde wegBreskens, Gent, Antwer pen Toen rinkelde de telefoon. De heer des huizes nam de hoorn en luisterde ge spannen. ,,'t Was Roel", zei hij, „vanuit Vlls- singen Het mistte namelijk en dan kunt ge nog zo bereisd zijn, maar de Westerschelde „neemt" ge niet.... te helpen. Die vissers hebben, onverschil lig of zij van Urk of uit Zierikzee, Krui- ningen, Arnemuiden of andere havens kwa men, subliem werk verricht. Middenstanders niet de dupe We vroegen de Commissaris der Konin gin, of hij al iets naders kon mededelen over de schadevergoeding aan particulieren. Het enige, wat hij daarop in dit stadium kon antwoorden, was, dat deze pas actueel wordt na re-evacuatie. Ook over het tempo daarvan is nu nog niet veel te zeggen. De inwoners van Geersdijk zijn terug: hopen- lijk zal de bevolking van Wolphaartsdijk, Ellewoutsdijk, Oudelande, Krabbendijke en een deel van Bruinisse binnen niet al te lange tijd dit voorbeeld kunnen volgen. Unaniem is men het er over eens, dat die schadevergoeding snel en goed moet ge schieden. Men heeft ook duidelijk voor ogen, dat een snelle hulpverlening geen schadelijke terugslag mag hebben op de plaatselijke middenstand. Deze dient zoveel mógelijk te worden ingeschakeld: er moet voor gewaakt worden, dat er na de ramp niet nog weer vele nieuwe gedupeerden bijkomen. Dit probleem is momenteel volop in studie. En de financiële consequenties van de wa tersnood voor de provincie en de polders en waterschappen? Ook daarover is nu nog niets definitiefs te zeggen. De onderhouds plichtigen van de dijken zijn de polders. Direct als dat mogelijk was, is het herstel van die dijken aangepakt: het spreekt van zelf, dat men hangende het probleem van de betaling full speed doorgaat. De groot ste schadepost voor de provincie belooft het verminderen der inkomsten en het toe nemen der lasten van de Provinciale Stoom boot Diensten te worden. Geen verwaarloosde dijken Hier en daar is begrijpelijkerwijze de vraag opgeworpen of samenvoeging van kleine polders niet gewenst is, omdat dan meer geld aan het onderhoud van zee- en binnendijken ten kosten kan worden ge legd. „Hoe men ook over eventuele samenvoe ging denkt, met klem moet worden tegen gesproken, dat de kleine poldertjes minder goede dijken hadden", aldus jhr Do Ca sembroot. „Van falen der polderbesturen ten op zichte van de zeeweringen is hoegenaamd geen sprake. Er is altijd streng de hand ge houden aan het naleven van de in de wa terstaatswet 1906 vastgelegde aanwijzingèn, en dat de wil tot medewerking steeds groot was, moge blijken uit het feit, dat het nim mer nodig is geweest, een polderbestuur te bevelen tot dijkversterking of -verhoging over te gaan. Ock is er altijd nauwlettend op toegezien, dat binnendijken niet werden bezaaid, beploegd of afgegraven". De Commissaris wilde zich ook nog even uitlaten over de toekomst. Natuurlijk zal men zoveel mogelijk van de nood een deugd trachten te maken. Zo is het denkbaar, dat Mannen van de Technische Dienst der Genie en van de P.T.T. zijn druk bezig met het herstellen der telefoonverbindingen in het overstroomde gebied. Deze mannen die tussen Nieuwerkerk en Zijpe opereren, kunnen slechts per Dukw hun werkterrein bereiken. Hiervoor gébruiken zij Ameri kaanse Dukws met Duitse bemanningen. pen, dat deze plannen niet tot gevolg zul len hebben, dat het drie-eilandenplan (of eventueel het brug- of damplan) van de baan wordt geschoven, want dan zou Noord- Beveland nog vele jaren op zijn betere ver bindingen moeten wachten. Liever wilde hij dan ook aan dit laatste plan vasthou den. Het gevaar van zeer grote visies is, dat het bereikbare er aan kan worden op geofferd De afsluiting van de zeearmen zou wel een- oplossing betekenen, doch heeft ook tal van consequenties. De Commissaris ver wachtte, dat men van het Noorden af zal beginnen. Overigens dient men zich wel te realiseren dat bij een waterdiepte van 40 meter een dijkbasis nodig is met een breedte van 280 meter. Jhr. De Casembroot wilde wel aanne men, dat de inpoldering van de Braakman normaal voortgang zal hebben. In dit ver band merkte hij nog op, dat herhaaldelijk wordt gevraagd, waar de beslissing van G.S. over de Middenweg blijft. Deze beslissing is échter niet aan G.S., doch aan de Prov. Staten, die moeten bepalen, welke secun daire en welke tertiaire wegen op het Prov. Wegenplan moeten worden geplaatst. De provincie heeft het Rijk als onderhouds plichtige gevraagd, hoe het staat tegenover het maken van de secundaire en de tertiaire weg en hoe over een overgang over het Kanaal van Terneuzen naar Gent. Indien hierop een antwoord is ontvangen, kunnen G.S. de Staten een voorstel over de Braak man-wegen doen. Jhr De Casembroot was diep onder de indruk van de vele blijken van medeleven, welke hij uit binnen- en buitenland heeft ontvangen, o.a. van bijna alle Engelse on derdelen, die in 1944 in Zeeland hebben ge vochten. Tenslotte zeide hy ons nog: „Aan een ramp zoals wy thans hebben moeten door staan, kan, al klinkt dat thans misschien nog wat vreemd, toch ook een goede zyde zitten. Het is thans wel heel duidelijk ge worden, hoe hoog het moreel is van ons volk: het zal zich in staat voelen de spieren te spannen om weer vooruit, om er weer bovenop te komen". Belangrijke verbetering 's Morgens van 7 tot 10 uur distributie onder volle druk Naar wij vernemen wordt het door de vergroting van de beschikbare hoeveelheid drinkwater mogelijk geacht, in Middelburg 's ochtends vanaf 7 tot 10 uur water onder yolle druk te distribueren. Nadien wordt de druk zeer belangrijk verlaagd met het doel het buizennet onder spanning te houden. Indien men zuinig met het water omspringt, zal het wellicht langer dan tot 10 uur onder hoge druk geleverd kunnen worden. Deze verbetering in de drinkwaterpositie van de Zeeuwse hoofdstad is te danken aan het feit, dat men nu niet alleen meer is aan gewezen op het per tankschip aangevoerde Rotterdamse water, doch ook via de nood- verbinding bij de Sloedam een bepaald quantum door de Waterleidingmaatschappij Midden-Zeeland geleverd krijgt. Reeds geruime tijd bestaat een commissie, bestaande uit leden van de raden van com missarissen van de waterleiding-maatschap pijen Midden-Zeeland en Zuid-Beveland, welke commissie onder voorzitterschap van prof. ir W. F. J. M. Krul, directeur van het Rijksinstituut voor Drinkwatervoorziening, de gemeenschappelijke belangen van beide maatschappijen bestudeert. Uit deze z.g. „grote commissie" is ook een kleine com missie gevormd onder leidingvan de wnd directeur van het!.Rijksinstituut, ir C. van Mr J. A. Jonkman, mr L. G. Kortenhorst, I sadeur in Nederland Selden Chapin, een resp. voorzitter van Eerste en Tweede betuiging van medeleven in ontvangst. Kamer, nemén r i de Amerikaanse ambas- I DE URKERS KONDEN HET GAT UIT Bij nacht over afbrokkelende dijken, met „George" aan het stuur George van Gils, is een 36-jarige Vllssinger, chauffeur van beroep, eerzaam huisvader en beslist geen man om de heldenrol te vervullen in een Wild-Westfilm. Maar wat deze kleine, beweeglijke man op 1 en 2 Februari 1953 heeft gepresteerd, grenst wel degelijk aan het heldhaftige. - „George", zoals de Urker vissers hun chauffeur noemen (een ander erkennen zy gewoon niet), vertoefde Zondag 1 Februari op Urk. Hij had zijn gewone dienst: het naar huls brengen van de vissers, die hun vloot in Breskens hebben, om ze Maandagmorgen vroeg weer naar hun schepen te vervoeren. Maar dit week-einde zon het anders gaan Rooijen, welke commissie in het bijzonder de problemen van de watervoorziening van Walcheren, met uitzondering van het ver zorgingsgebied van het waterleidingbedrijf van Middelburg, behartigt. In de commis- siè hebben zitting de directeuren van de W.M.Z. en de Waterleiding-Mij Zuid-Beve land. Naar wij vernemen, is thans ook de direc teur van Middelburgse bedrijf, ir B. C. Roeters van Lennep, tot deze commissie toegetreden. Men meende n.l., dat het wen selijk was in verband met de huidige nood toestand de watervoorziening van Walche ren als één geheel te beziën. Herstel Intussen wordt aan het herstel van het pompstation, bij 'de Sloedam en de aan- yoerleiding door Zuid-Beveland hard ge werkt. Wanneer deze gereed zullen zijn, vait nog niet te zeggen, maar men zet er alles op om dit werk zoveel mogelijk te bespoedigen omdat een behoorlijke water voorziening van Walcheren vanzelfspre kend geheel afhankelijk is van de aan voer van voldoende water uit West- Brabant. Via de radio hoorde Van Gils van de ramp, welke Zeeland had getroffen en het stond voor hem onmiddèllyk vast, dat hij naar Vlissingen terug moest. „Hoe?" vroe gen de Urkers. „Al is het over Parijs," ant woordde Van Gils. Dat is niet nodig ge weest, maar wel is het een tocht geworden, die zowel de 40 passagiers als dè chauffeur nog lang zal heugen. In Bergen op Zoom bleek, dat Zeeland van daaruit niet meer te bereiken was: aan- de grens (want toen moest het via België geprobeerd worden) moest Van Gils, rede neren als wijlen pater Brugmans om zonder papieren verder te mogen. Men kende de omvang van de ramp immers nog niet en zo kwam het ook, dat dit merk waardig transport in Antwerpen weer tot stilstand kwam. De tunnel stond vol water „Wij moeten helpen" Intussen was het de chauffeur en de vis sers via de radio, waarmede de bus was uitgerust, duidelijk geworden, dat Neder land door een ontstellende ramp was ge troffen en de Urkers namen toen reeds het besluit: „Wij moeten helpen." Dank zij Van Gils hebben zij die kans ge kregen en hoe zij deze benut hebben, wel, dat is genoeg bekend. Want de chauffeur zette door: via Brussel en Dendermondé, over afbrokkelende, .onder Water gelopen dijken met aan weerszijden (onzichtbare slo ten) ging het op 'Zeeuwsch-Vlaanderen aan en eindelijk, omstreeks het middernachtelijk uur, was Breskens bereikt en konden Ur kers en Vllssinger aan boord van de „Zeven Gebroeders" een kop koffie tot zich nemen. Onmiddellijk-schakelden zij echter de radio in en toen kwam over de visserijband de Meer treinen tussen Vlissingen en Goes Naar wij vernemen, ligt het in de be doeling in de tweede helft van de volgende week het treinverkeer tussen Vlissingen en Goes weer iets uit te breiden. Men verwacht, dat de werkzaamheden aan de baan over de Sloedam dan zover ge vorderd zullen zijn, dat het mogelijk wordt in beide richtingen elke twee uur een trein te laten rijden. Ontelbare moeilijkheden en ontembare werklust Aan de zeedijk by Wolphaartsdyk, waar de laarzen zich vastzuigen in de vette klei, liet dykgraaf Goetbeer een tevreden blik giyden over het nieuwe dyklichaam dat. daar in een tiental dagen tyds is gelegd. „Wanneer zioh geen abnormale dingen voordoen zullen we het nu kunnen houden" en hy wyst met zyn hoofd naar de akkers en het dorp achter de dijk, welke voor een groot deel reeds drooggevallen zyn. De tweehonderd arbei ders, meestal uit Wolphaartsdyk zelf, hebben gewerkt als paarden om de 500 meter dyk, welke tot aan de steenglooiing was weggeslagen, tot 1.75 m boven hoog water op te hogen. Maandagmorgen voor het springty stonden zy reeds om drie uur op de dyk en sleepten met kipkarren over enkele kilometers de klei van de schorren en het zand naar het bedreigde gebied. Het springty is gekomen en het is gelakt: de nieuwe dyk hield stand. Met de arbeiders, en de gehele bevolking van Wolphaartsdyk konden ook de mannen van de N.V. Grontmy, die de leiding by dit werk hebben, Maandag een zucht van verlichting slaken en met een gerechtvaardigde trots vaststellen, dat het eerste tegenoffensief geslaagd was. In de ry van instanties en instellingen, welke zich direct na de ramp met volle kracht op het reddings- en herstelwerk heb ben geworpen, mag de Grontmij zeker niet vergeten worden. Reeds Maandag na de overstroming dirigeerde zij haar in Zeeland gestationneerde mannen en materiaal naar verschillende rampgebieden en geleidelijk komt nog een steeds grotere stroom van materiaal Zeeland binnen. In Wolphaartsdijk is thans het grootste gevaar bezworen, doch er moet nog veel werk verzet worden. De dijk zal verder op gehoogd worden tot 2.50 meter boven hoog water, waarmee men voor het volgende springtij gereed hoopt te zijn. Dezer dagen wordt hiertoe begonnen met het leggen van 4 km spoor van de haven naar het dijk- lichaam, waarna met kipkarren en draglines het werk kan worden voortgezet. Niet min der dan 20.000. ton zand zal worden aange voerd om alles verder te verstevigen. Doch dat alles zal betrekkelijk.slechts een peule schilletje zijn, in vergelijking tot de karwei van de afgelopen dagen. Toen moest op pri- telde .hier wel twintig, gaten, terwijl de Vijfzodendijk tussen Baarland en Ellewouts dijk ook veel te-laag was om hij een vol gend springtij de j, bef en" voor nieuwe over stromingen .te' behoeden. De honderden arbeiders uit de strëek hebben echter ook hier niet stilgezeten en deden onder de leiding van de Grontmij in sneeuw en regen prachtig werk. De Vijfzodendijk werd meer dan een meter opgehoogd, terwijl de zeedijk zodanig werd hersteld, dat deze het thans bij normale weersomstandigheden en nor male springtijden kan houden. Énkele hevel installaties en pompen werken intussen met succes om het'water uit de polder Baarland te lozen, waardoor de druk op de dijken ook wordt verminderd. Tekening in chaos Zo begin er geleidelyk meer tekening te komen in de onbeschrijflijke chaos van de eerste dagen, welke voor de leek onoplos baar scheen te zijn. Men krijgt nu even gelegenheid om ruimer adem te halen, doch ook hier zijn de moeilijkheden nog geens zins overwonnen. Er moet veel en zwaar materiaal komen om de dijken verder te verstevigen. Dit wordt reeds druk aange voerd, doch om het ter plaatse' te krijgen! Alles moet per schip langs de zeezijde naar de dijkgaten worden gebracht, niet alleen het zand en de zakken, doch ook. de zware draglines, kipkarren en rails. Veel moet ge ïmproviseerd worden, doch de.mannen hou den het hoofd koel. Er wordt slechts aan gepakt en het woordje „onmogelijk" heeft voor hen voorlopig afgedaan. Het moet, dus het zal gebeuren ook! Behalve op Zuid-Beveland verleent de Grontmij haar medewerking eveneens op Schouwen. In de Westhoek wordt de weg Renesse—Scharendijke vernieuwd en de gaten in binnendijken gedicht, terwyl verder het dichten van de 7 km lange binnendijk, welke Bruinisse beschermt, ter hand is genomen. Er wordt hiertoe een zanddepot van 100.000 m3 gestort en een vloot van schepen komt er aan. te pas, kortom alles wordt ook hier gedaan om de polder zo naderhand veelbesproken zender „May Be" door. Naar Stellendam „May Be" vroeg hulp voor Stellendam en „May Be" vroeg niet tevergeefs. Nau welijks hoorden de Urkers deze oproep of hun besluit stond vast: „Al is het over land, wij varen naar Stellendam." Er was echter een onoverkomelijk bezwaar: Van Gils had slechts twee bemanningsleden van elk schip kunnen meenemen en die bezetting was on voldoende. Toen is Van Gils, die tengere Vllssinger met het donkere uiterlijk, opge staan en zonder veel omhaal heeft hij ge- _d: „Dan ga ik terug om de anderen te halen." En weer nam hy plaats achter het stuur en weer maar nu alleen is hy de nacht ingegaan om diezelfde tocht te maken, terug naar Urk, waar de vla de visseryband- gewaarschuwde overige 40 vissers al klaar stonden. Zodat George van Gils ten derden male zyn wagen startte en de motor eerst liet stoppen op Maandagavond om halfelf in Breskens, na 1875 km te hebben afgelegd en mr het stuur in handen te hebben ge had. De Urkers konden uitvaren (Advertentie) De in de adventgemeente te Middel burg gehouden collecte voor de slacht offers van de watersnood bracht ƒ275.50 op, welk bedrag aan de Centrale Diakonale kas van de advent-kerk zal worden over gemaakt. De leden en de directie van de Coöp. Melkinkoopvereniging te Middelburg hebben een bedrag van 2000.- bijeen- gebracht. Behalve dat de Ambonezen uit het kamp „Wilgenhof" te Oostburg deelnemen aan de herstelwerkzaamheden aan de dijken hebben ze ook nog in hun kamp een col lecte gehouden, welke 106.- opbracht voor het Rampenfonds. De bridge-drive ten bate van het Ram-' penfonds, welke wordt georganiseerd door de bridge-sociëteit „Oostburg" zal op Dinsdag 24 Februari plaatshebben en niet op 20 Februari, zoals wij abusievelijk meldden. De Belgische boerenmeisjes van Water land-Oudeman gaven in het jeugd-, huls een opvoering waarvan de opbrengst ten goede kwam aan het Nationaal Ram penfonds. De collecte voor het Nationaal Rampen fonds heeft in Oud-Vossemeer opgebracht 23.165. Dit is 42.— per gezin of 10.— per inwoner. De lijstcollecte bracht 20.483 op, in de kerken werd 2682.— gecollecteerd. De actie van de Vlissingse padvindsters bracht ruim 108.— en die van de R.K. padvinders 117.— op. De opbrengst van de collecte in de Geref. Kerk te St. Laurens voor het Nationaal Rampenfonds bedroeg ruim 1200.—. De collecte voor het Rampenfonds in de gemeente St. Jansteen bracht tezamen met de kerkcollecte het mooie bedrag van on geveer 18.000.— op. Tydens de voetbalwedstrijd Middelburg Goes werd gecollecteerd voor het Rampen fonds. De opbrengst bedroeg 201. mitieve wijze het materiaal over vele kilo meters worden aangevoerd en alle klei moest met de voeten worden aangestampt. In de verder gelegen Westkerkepolder zyn draglines druk aan het werk om de afschui vingen aan de binnenkant van de dijk te herstellen, terwijl de achter gelegen polders door motorpompen van het overtollige hemelwater, worden bevrijd. Een ander object waarmee de Grontmij zich heeft belast, is gelegen in de omgeving van Baarland. De Vijfzodendyk welke Hoe- dekenskerke moest beschermen voor het vanuit Baarland opdringende water,- heeft zeer kritieke dagen meegemaakt. Met man en macht is daar gewerkt. Duizenden zand zakken werden aangevoerd, draglines slin gerden honderden kubieke meters klei op de dyk om deze op te hogen en een in aller ijl aangelegde drainage zorgde er voor, dat het doorweekte dyklichaam voor wegspoe len werd behoed. Het water In de polder Baarland is nu reeds flink gevallen, zodat I snel mogeiyk droog te krygen. -Kost wat het gevaar voor Hoedekenskerke geweken kost en geen moeite te groot, zeggen de Is. Maar nu Baarland zelf nog. De zeedijk ploeteraars in modder en water! MIDDELBURG. Vandaag: Electro: „Liever Lui Dan Moe" (a.l.) 3.30 uur; „Zij die vergeten worden" (18 j.), 7 en 9.15 uur. Schuttershof: Uitvoering. „Het Overschot je", 8 uur. Morgen: Electro: als vandaag. Maandag: Electro: „Zij, die vergeten wor den", 7 en 9.15 uur. VLISSINGEN. Vandaag: Alhambra: „Export in blond" (18 j.), 7 en 9 uur; De watersnood in Neder* land, „Na de stormramp", 3 en 4 uur. Luxor: „De vloot op stelten". 7 en 9 uur. Concertgebouw: Dansen, 8 tot 2 uun Morgen: Alhambra: „Export in blond" 3. 7 en 9 uur. Luxor: Als vandaag, 3, 7 en 9 uur. Concertgebouw: Dansen 8 tot 2 uur. Maandag: Alhambra: „Export in blond", 7 en 9 uur. Luxor: Als vandaag, 8 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1953 | | pagina 2