De Zeeuwen hebben zich van
hun beste zijde laten zien
„Groot vertrouwen in de toekomst
De Grontmij tovert dijken uit
modder en zand
Commissaris der Koningin: Drie-Eilandenplan
mag niet in gevaar komen
RHEUMATIEKLIJDERS
Zeeuwse Almanak
Reis
MEER DRINKWATER VOOR DE
STAD MIDDELBURG
Vlissings chauffeur reed 33 uur om
vissers naar Breskens te brengen
Eerste offensief tegen het water
met succes bekroond
ZEELAND
HELPT!
Agenda
„Op de Zondag na die rampzalige le Februari
ben ik ter kerke geweest in Zierikzee. Deze
dienst zal ik nooit meer vergeten, want nimmer
tevoren in mijn leven heb ik zulke ontroerende
ogenblikken meegemaakt. Uit de wijze, waarop
aan het slot dat bekende gezang 300a werd
gezongen, sprak een zo groot vertrouwen in de
toekomst, dat men er welhaast tot tranen toe
door bewogen werd. De mentaliteit van de
getroffen Zeeuwen is voorbeeldig: groot is de
smart, diep is de ellende, maar toch men
wil weer vooruitzien en men kan dat, dank zij
die ongelooflijke moed voor de toekomst".
Dit verklaarde .de Commissaris der Koningin in
de provincie Zeeland, jhr mr A. F. C. de Casem-
De commissaris der Koningin heeft al talrijke getroffen gemeenten be
zocht, maar nog niet alle en dat betreurt hij diep, dat bedroeft hem zelfs.
Een ongesteldheid belette hem die bezoeken te brengen, wat overigens
niet wil zeggen, dat tijdens deze ziekte zijn arbeid stil lag: hij werkte toen
thuis. De hoogst mogelijke lof heeft jhr De Casembroot voor de hulpver
lening door de niet getroffen Zeeuwen en de diverse gewestelijke instan
ties, door de landgenoten uit de andere provincies en last but not least door
het buitenland. „Eensklaps is de Europese eenheid in practijk gebracht
en daarvoor kan men niet anders dan het diepste respect hebben", zo
merkte hij op. Zeer grote waardering heeft hij ook voor het energiek op
treden van de gemeentebesturen in het rampgebied en van de polderbestu
ren, voor zover deze nog aanwezig konden zijn.
broot, aan een onzer verslaggevers en hij voegde
er aan toe: „De houding van de mensen is in
een woord subliem: practisch algemeen zijii
tijdens en na de ramp de beste karakter
eigenschappen naar voren gekomen en nooit
eerdër heb ik zo goed kunnen merken, hoe dicht
de Zeeuwen bij elkaar staan. Ook Prinses
Wilhelmina was daarvan diep onder de indruk.
Juist zij, die het zwaarst geslagen zijn, leggen
een rust en een waardigheid en vooral ook een
vertrouwen in wat komen gaat aan de dag,
waarbij men stil wordt. Dit kan ons niet anders
dan met' zeer veel hoop voor de toekomst
vervullen".
op Schouwen-Duiveland wordt overgegaan
tot een reconstructie van het wegennet en
uitbreiding van de hervérkaveling. En de
plannen voor een herindeling der gemeen
ten? „Wij zullen niet gebruik maken van
de ellende om een bepaald beginsél door
te drijven en veel zal ook afhangen van de
toestand, waarin Schouwen-Duiveland na
de droogmaking zal komen te verkeren",
luidde het bescheid van de Commissaris.
Ook het vervoerprobleem moet opnieuw
worden bekeken.
Zijn persoonlijke verwachting is, dat
Schouwen-Duiveland in grote lijnen zal
worden aangepakt, zoals met Walcheren is
gebeurd.
Afsluiting zee-armen
In de plannen tot afsluiting van de zee
armen wilde jhr. De Casembroot zich nog
niet al te zeer verdiepen. Hij zeide te ho-
In tegenstelling tot alle berichten en ge
ruchten, die daarover de afgelopen weken
de ronde hebben gedaan, kon de Commis
saris met grote stelligheid verklaren, dat
reeds op Zondag 1 Februari een vliegtuig
boven Noord-Zeeland heeft gevlogen en
dat men dus wel degelijk reeds vroegtijdig
op de hoogte was van de hopeloze toestand
in dat deel van de provincie.
Subliem werk verricht
Zondagmorgen om 4 uur kwam te Mid
delburg een telefonische melding binnen,
dat Zierikzee gedeeltelijk onder water liep.
Toen na tijdrovende onderzoekingen bleek,
dat contact op andere wijze niet meer mo
gelijk was, heeft de Commissaris getracht
een vliegtuig van Woensdrecht te laten op
stijgen. Dit bleek niet doenlijk te zijn in
verband met de weersomstandigheden. Jhr.
De Casembroot ontving toen echter be
richt, dat een vliegtuig van Gilze-Rijen was
opgestegen voor een vlucht over het ramp
gebied. Daarmee kon verbinding worden
verkregen en op deze manier werd de kri
tieke situatie op Schouwen en Duiveland en
op Tholen gesignaleerd. De piloot rappor-
teerde in het bijzonder over Oudedijk en
Stavenisse.
Er is vervolgens nagegaan, hoe schepen
naar dit gebied konden worden gedirigeerd.
In de loop van de avond werd bekend, dat
talrijke vissersschepen onderweg waren om
In Axel staat
een huis....
Axel schijnt records te gaan breken i
met wat betreft de prijzen die wonin- i
i gen daar de laatste tijd opbrengen.
Werd onlangs een woning verkocht j
voor het luttele bedrag van 400,—,
thans is dit cijfer weer met stukken
geslagen. Notaris Langenhorst had het
niet erg druk, toen hij in café Ver-
straeten te Axel een woning op Kijkuit i
i moest verkopen. De heer Dieleman,
bakker te Kijkuit, kocht van luttele j
spaarcenten, een woning, met „aanbe-
horen en erf', groot 3 a 88 ca voor de i
somma van 250.
(Advertentie)
Verdrijft Uw pijnen met
Dr. SLOAN's Liniment.
Brengt enkele druppels Sloan's op de
pijnlijke plek aan. Dit stimuleert de
bloedsomloop onmiddellijk, waardoor
de congestie verdwijnt. Geleidelijk
wordt het urinezuur verwijderd en de
pijn houdt op. Sloan's Liniment is
eenvoudig en vlug aan te brengen en
heeft een directe pijnstillende werking.
Verkrijgbaar bij alle apothekers en
drogisten.
De man, die een familielid in Middel
burg had bezocht en daartoe een dagreis
had gemaakt van Rotterdam, via Utrecht,
Antwerpen en Breskens, was dan weer
vertrokken. Bi) het krieken van de dage
raad aanvaardde hij de terugtocht met een
eerste busrit van Middelburg naar Vlis
singen.
De familieleden deden hem wat meewarig
uitgeleide.
„Nou, je houdt je maar goed, hoor",
zeiden ze en ze wensten hem sterkte voor
de lange, lange reis.
Opgewekt ging hij echter weg. „Doet me
niks", riep de man luchthartig: „Zo'n reisje
is de moeite niet!"
Z'n stamgenoten knikten elkaar bewon
derend toe, hem met ontzag naziend.
Omstreeks 1 uur in de middag, tijdens de
koffietafel, was de bereisde Roel nog het
onderwerp van het gesprek. „Nou is hij al
in Bergen op Zoom", zeiden ze en volgden
in gedachten de door de reiziger afge
legde wegBreskens, Gent, Antwer
pen Toen rinkelde de telefoon. De heer
des huizes nam de hoorn en luisterde ge
spannen.
,,'t Was Roel", zei hij, „vanuit Vlls-
singen
Het mistte namelijk en dan kunt ge nog
zo bereisd zijn, maar de Westerschelde
„neemt" ge niet....
te helpen. Die vissers hebben, onverschil
lig of zij van Urk of uit Zierikzee, Krui-
ningen, Arnemuiden of andere havens kwa
men, subliem werk verricht.
Middenstanders niet de dupe
We vroegen de Commissaris der Konin
gin, of hij al iets naders kon mededelen
over de schadevergoeding aan particulieren.
Het enige, wat hij daarop in dit stadium
kon antwoorden, was, dat deze pas actueel
wordt na re-evacuatie. Ook over het tempo
daarvan is nu nog niet veel te zeggen. De
inwoners van Geersdijk zijn terug: hopen-
lijk zal de bevolking van Wolphaartsdijk,
Ellewoutsdijk, Oudelande, Krabbendijke en
een deel van Bruinisse binnen niet al te
lange tijd dit voorbeeld kunnen volgen.
Unaniem is men het er over eens, dat die
schadevergoeding snel en goed moet ge
schieden.
Men heeft ook duidelijk voor ogen, dat
een snelle hulpverlening geen schadelijke
terugslag mag hebben op de plaatselijke
middenstand. Deze dient zoveel mógelijk te
worden ingeschakeld: er moet voor gewaakt
worden, dat er na de ramp niet nog weer
vele nieuwe gedupeerden bijkomen. Dit
probleem is momenteel volop in studie.
En de financiële consequenties van de wa
tersnood voor de provincie en de polders en
waterschappen? Ook daarover is nu nog
niets definitiefs te zeggen. De onderhouds
plichtigen van de dijken zijn de polders.
Direct als dat mogelijk was, is het herstel
van die dijken aangepakt: het spreekt van
zelf, dat men hangende het probleem van
de betaling full speed doorgaat. De groot
ste schadepost voor de provincie belooft
het verminderen der inkomsten en het toe
nemen der lasten van de Provinciale Stoom
boot Diensten te worden.
Geen verwaarloosde dijken
Hier en daar is begrijpelijkerwijze de
vraag opgeworpen of samenvoeging van
kleine polders niet gewenst is, omdat dan
meer geld aan het onderhoud van zee- en
binnendijken ten kosten kan worden ge
legd.
„Hoe men ook over eventuele samenvoe
ging denkt, met klem moet worden tegen
gesproken, dat de kleine poldertjes minder
goede dijken hadden", aldus jhr Do Ca
sembroot.
„Van falen der polderbesturen ten op
zichte van de zeeweringen is hoegenaamd
geen sprake. Er is altijd streng de hand ge
houden aan het naleven van de in de wa
terstaatswet 1906 vastgelegde aanwijzingèn,
en dat de wil tot medewerking steeds groot
was, moge blijken uit het feit, dat het nim
mer nodig is geweest, een polderbestuur te
bevelen tot dijkversterking of -verhoging
over te gaan. Ock is er altijd nauwlettend
op toegezien, dat binnendijken niet werden
bezaaid, beploegd of afgegraven".
De Commissaris wilde zich ook nog even
uitlaten over de toekomst. Natuurlijk zal
men zoveel mogelijk van de nood een deugd
trachten te maken. Zo is het denkbaar, dat
Mannen van de Technische Dienst der
Genie en van de P.T.T. zijn druk bezig met
het herstellen der telefoonverbindingen in
het overstroomde gebied. Deze mannen die
tussen Nieuwerkerk en Zijpe opereren,
kunnen slechts per Dukw hun werkterrein
bereiken. Hiervoor gébruiken zij Ameri
kaanse Dukws met Duitse bemanningen.
pen, dat deze plannen niet tot gevolg zul
len hebben, dat het drie-eilandenplan (of
eventueel het brug- of damplan) van de
baan wordt geschoven, want dan zou Noord-
Beveland nog vele jaren op zijn betere ver
bindingen moeten wachten. Liever wilde
hij dan ook aan dit laatste plan vasthou
den. Het gevaar van zeer grote visies is,
dat het bereikbare er aan kan worden op
geofferd
De afsluiting van de zeearmen zou wel
een- oplossing betekenen, doch heeft ook tal
van consequenties. De Commissaris ver
wachtte, dat men van het Noorden af zal
beginnen. Overigens dient men zich wel te
realiseren dat bij een waterdiepte van 40
meter een dijkbasis nodig is met een
breedte van 280 meter.
Jhr. De Casembroot wilde wel aanne
men, dat de inpoldering van de Braakman
normaal voortgang zal hebben. In dit ver
band merkte hij nog op, dat herhaaldelijk
wordt gevraagd, waar de beslissing van G.S.
over de Middenweg blijft. Deze beslissing
is échter niet aan G.S., doch aan de Prov.
Staten, die moeten bepalen, welke secun
daire en welke tertiaire wegen op het Prov.
Wegenplan moeten worden geplaatst. De
provincie heeft het Rijk als onderhouds
plichtige gevraagd, hoe het staat tegenover
het maken van de secundaire en de tertiaire
weg en hoe over een overgang over het
Kanaal van Terneuzen naar Gent. Indien
hierop een antwoord is ontvangen, kunnen
G.S. de Staten een voorstel over de Braak
man-wegen doen.
Jhr De Casembroot was diep onder de
indruk van de vele blijken van medeleven,
welke hij uit binnen- en buitenland heeft
ontvangen, o.a. van bijna alle Engelse on
derdelen, die in 1944 in Zeeland hebben ge
vochten.
Tenslotte zeide hy ons nog: „Aan een
ramp zoals wy thans hebben moeten door
staan, kan, al klinkt dat thans misschien
nog wat vreemd, toch ook een goede zyde
zitten. Het is thans wel heel duidelijk ge
worden, hoe hoog het moreel is van ons
volk: het zal zich in staat voelen de spieren
te spannen om weer vooruit, om er weer
bovenop te komen".
Belangrijke verbetering
's Morgens van 7 tot 10 uur distributie
onder volle druk
Naar wij vernemen wordt het door de vergroting van de beschikbare hoeveelheid
drinkwater mogelijk geacht, in Middelburg 's ochtends vanaf 7 tot 10 uur water
onder yolle druk te distribueren. Nadien wordt de druk zeer belangrijk verlaagd
met het doel het buizennet onder spanning te houden. Indien men zuinig met het
water omspringt, zal het wellicht langer dan tot 10 uur onder hoge druk geleverd
kunnen worden.
Deze verbetering in de drinkwaterpositie
van de Zeeuwse hoofdstad is te danken aan
het feit, dat men nu niet alleen meer is aan
gewezen op het per tankschip aangevoerde
Rotterdamse water, doch ook via de nood-
verbinding bij de Sloedam een bepaald
quantum door de Waterleidingmaatschappij
Midden-Zeeland geleverd krijgt.
Reeds geruime tijd bestaat een commissie,
bestaande uit leden van de raden van com
missarissen van de waterleiding-maatschap
pijen Midden-Zeeland en Zuid-Beveland,
welke commissie onder voorzitterschap van
prof. ir W. F. J. M. Krul, directeur van het
Rijksinstituut voor Drinkwatervoorziening,
de gemeenschappelijke belangen van beide
maatschappijen bestudeert. Uit deze z.g.
„grote commissie" is ook een kleine com
missie gevormd onder leidingvan de wnd
directeur van het!.Rijksinstituut, ir C. van
Mr J. A. Jonkman, mr L. G. Kortenhorst, I sadeur in Nederland Selden Chapin, een
resp. voorzitter van Eerste en Tweede betuiging van medeleven in ontvangst.
Kamer, nemén r
i de Amerikaanse ambas- I
DE URKERS KONDEN HET GAT UIT
Bij nacht over afbrokkelende dijken,
met „George" aan het stuur
George van Gils, is een 36-jarige Vllssinger, chauffeur van beroep, eerzaam huisvader en
beslist geen man om de heldenrol te vervullen in een Wild-Westfilm. Maar wat deze
kleine, beweeglijke man op 1 en 2 Februari 1953 heeft gepresteerd, grenst wel degelijk aan
het heldhaftige. -
„George", zoals de Urker vissers hun chauffeur noemen (een ander erkennen zy gewoon
niet), vertoefde Zondag 1 Februari op Urk. Hij had zijn gewone dienst: het naar huls
brengen van de vissers, die hun vloot in Breskens hebben, om ze Maandagmorgen vroeg
weer naar hun schepen te vervoeren. Maar dit week-einde zon het anders gaan
Rooijen, welke commissie in het bijzonder
de problemen van de watervoorziening van
Walcheren, met uitzondering van het ver
zorgingsgebied van het waterleidingbedrijf
van Middelburg, behartigt. In de commis-
siè hebben zitting de directeuren van de
W.M.Z. en de Waterleiding-Mij Zuid-Beve
land.
Naar wij vernemen, is thans ook de direc
teur van Middelburgse bedrijf, ir B. C.
Roeters van Lennep, tot deze commissie
toegetreden. Men meende n.l., dat het wen
selijk was in verband met de huidige nood
toestand de watervoorziening van Walche
ren als één geheel te beziën.
Herstel
Intussen wordt aan het herstel van het
pompstation, bij 'de Sloedam en de aan-
yoerleiding door Zuid-Beveland hard ge
werkt. Wanneer deze gereed zullen zijn,
vait nog niet te zeggen, maar men zet er
alles op om dit werk zoveel mogelijk te
bespoedigen omdat een behoorlijke water
voorziening van Walcheren vanzelfspre
kend geheel afhankelijk is van de aan
voer van voldoende water uit West-
Brabant.
Via de radio hoorde Van Gils van de
ramp, welke Zeeland had getroffen en het
stond voor hem onmiddèllyk vast, dat hij
naar Vlissingen terug moest. „Hoe?" vroe
gen de Urkers. „Al is het over Parijs," ant
woordde Van Gils. Dat is niet nodig ge
weest, maar wel is het een tocht geworden,
die zowel de 40 passagiers als dè chauffeur
nog lang zal heugen.
In Bergen op Zoom bleek, dat Zeeland
van daaruit niet meer te bereiken was: aan-
de grens (want toen moest het via België
geprobeerd worden) moest Van Gils, rede
neren als wijlen pater Brugmans om
zonder papieren verder te mogen. Men
kende de omvang van de ramp immers nog
niet en zo kwam het ook, dat dit merk
waardig transport in Antwerpen weer tot
stilstand kwam. De tunnel stond vol
water
„Wij moeten helpen"
Intussen was het de chauffeur en de vis
sers via de radio, waarmede de bus was
uitgerust, duidelijk geworden, dat Neder
land door een ontstellende ramp was ge
troffen en de Urkers namen toen reeds het
besluit: „Wij moeten helpen."
Dank zij Van Gils hebben zij die kans ge
kregen en hoe zij deze benut hebben, wel,
dat is genoeg bekend. Want de chauffeur
zette door: via Brussel en Dendermondé,
over afbrokkelende, .onder Water gelopen
dijken met aan weerszijden (onzichtbare slo
ten) ging het op 'Zeeuwsch-Vlaanderen aan
en eindelijk, omstreeks het middernachtelijk
uur, was Breskens bereikt en konden Ur
kers en Vllssinger aan boord van de „Zeven
Gebroeders" een kop koffie tot zich nemen.
Onmiddellijk-schakelden zij echter de radio
in en toen kwam over de visserijband de
Meer treinen tussen
Vlissingen en Goes
Naar wij vernemen, ligt het in de be
doeling in de tweede helft van de volgende
week het treinverkeer tussen Vlissingen en
Goes weer iets uit te breiden.
Men verwacht, dat de werkzaamheden
aan de baan over de Sloedam dan zover ge
vorderd zullen zijn, dat het mogelijk wordt
in beide richtingen elke twee uur een trein
te laten rijden.
Ontelbare moeilijkheden en ontembare werklust
Aan de zeedijk by Wolphaartsdyk, waar de laarzen zich vastzuigen in de vette klei,
liet dykgraaf Goetbeer een tevreden blik giyden over het nieuwe dyklichaam dat. daar
in een tiental dagen tyds is gelegd. „Wanneer zioh geen abnormale dingen voordoen
zullen we het nu kunnen houden" en hy wyst met zyn hoofd naar de akkers en het dorp
achter de dijk, welke voor een groot deel reeds drooggevallen zyn. De tweehonderd arbei
ders, meestal uit Wolphaartsdyk zelf, hebben gewerkt als paarden om de 500 meter dyk,
welke tot aan de steenglooiing was weggeslagen, tot 1.75 m boven hoog water op te hogen.
Maandagmorgen voor het springty stonden zy reeds om drie uur op de dyk en sleepten
met kipkarren over enkele kilometers de klei van de schorren en het zand naar het
bedreigde gebied. Het springty is gekomen en het is gelakt: de nieuwe dyk hield
stand. Met de arbeiders, en de gehele bevolking van Wolphaartsdyk konden ook de
mannen van de N.V. Grontmy, die de leiding by dit werk hebben, Maandag een zucht
van verlichting slaken en met een gerechtvaardigde trots vaststellen, dat het eerste
tegenoffensief geslaagd was.
In de ry van instanties en instellingen,
welke zich direct na de ramp met volle
kracht op het reddings- en herstelwerk heb
ben geworpen, mag de Grontmij zeker niet
vergeten worden. Reeds Maandag na de
overstroming dirigeerde zij haar in Zeeland
gestationneerde mannen en materiaal naar
verschillende rampgebieden en geleidelijk
komt nog een steeds grotere stroom van
materiaal Zeeland binnen.
In Wolphaartsdijk is thans het grootste
gevaar bezworen, doch er moet nog veel
werk verzet worden. De dijk zal verder op
gehoogd worden tot 2.50 meter boven hoog
water, waarmee men voor het volgende
springtij gereed hoopt te zijn. Dezer dagen
wordt hiertoe begonnen met het leggen van
4 km spoor van de haven naar het dijk-
lichaam, waarna met kipkarren en draglines
het werk kan worden voortgezet. Niet min
der dan 20.000. ton zand zal worden aange
voerd om alles verder te verstevigen. Doch
dat alles zal betrekkelijk.slechts een peule
schilletje zijn, in vergelijking tot de karwei
van de afgelopen dagen. Toen moest op pri-
telde .hier wel twintig, gaten, terwijl de
Vijfzodendijk tussen Baarland en Ellewouts
dijk ook veel te-laag was om hij een vol
gend springtij de j, bef en" voor nieuwe over
stromingen .te' behoeden. De honderden
arbeiders uit de strëek hebben echter ook
hier niet stilgezeten en deden onder de
leiding van de Grontmij in sneeuw en regen
prachtig werk. De Vijfzodendijk werd meer
dan een meter opgehoogd, terwijl de zeedijk
zodanig werd hersteld, dat deze het thans
bij normale weersomstandigheden en nor
male springtijden kan houden. Énkele hevel
installaties en pompen werken intussen met
succes om het'water uit de polder Baarland
te lozen, waardoor de druk op de dijken
ook wordt verminderd.
Tekening in chaos
Zo begin er geleidelyk meer tekening te
komen in de onbeschrijflijke chaos van de
eerste dagen, welke voor de leek onoplos
baar scheen te zijn. Men krijgt nu even
gelegenheid om ruimer adem te halen, doch
ook hier zijn de moeilijkheden nog geens
zins overwonnen. Er moet veel en zwaar
materiaal komen om de dijken verder te
verstevigen. Dit wordt reeds druk aange
voerd, doch om het ter plaatse' te krijgen!
Alles moet per schip langs de zeezijde naar
de dijkgaten worden gebracht, niet alleen
het zand en de zakken, doch ook. de zware
draglines, kipkarren en rails. Veel moet ge
ïmproviseerd worden, doch de.mannen hou
den het hoofd koel. Er wordt slechts aan
gepakt en het woordje „onmogelijk" heeft
voor hen voorlopig afgedaan. Het moet, dus
het zal gebeuren ook!
Behalve op Zuid-Beveland verleent de
Grontmij haar medewerking eveneens op
Schouwen. In de Westhoek wordt de weg
Renesse—Scharendijke vernieuwd en de
gaten in binnendijken gedicht, terwyl verder
het dichten van de 7 km lange binnendijk,
welke Bruinisse beschermt, ter hand is
genomen. Er wordt hiertoe een zanddepot
van 100.000 m3 gestort en een vloot van
schepen komt er aan. te pas, kortom alles
wordt ook hier gedaan om de polder zo
naderhand veelbesproken zender „May Be"
door.
Naar Stellendam
„May Be" vroeg hulp voor Stellendam
en „May Be" vroeg niet tevergeefs. Nau
welijks hoorden de Urkers deze oproep of
hun besluit stond vast: „Al is het over land,
wij varen naar Stellendam." Er was echter
een onoverkomelijk bezwaar: Van Gils had
slechts twee bemanningsleden van elk schip
kunnen meenemen en die bezetting was on
voldoende. Toen is Van Gils, die tengere
Vllssinger met het donkere uiterlijk, opge
staan en zonder veel omhaal heeft hij ge-
_d: „Dan ga ik terug om de anderen te
halen."
En weer nam hy plaats achter het stuur
en weer maar nu alleen is hy de nacht
ingegaan om diezelfde tocht te maken,
terug naar Urk, waar de vla de visseryband-
gewaarschuwde overige 40 vissers al klaar
stonden.
Zodat George van Gils ten derden male
zyn wagen startte en de motor eerst liet
stoppen op Maandagavond om halfelf in
Breskens, na 1875 km te hebben afgelegd en
mr het stuur in handen te hebben ge
had.
De Urkers konden uitvaren
(Advertentie)
De in de adventgemeente te Middel
burg gehouden collecte voor de slacht
offers van de watersnood bracht ƒ275.50 op,
welk bedrag aan de Centrale Diakonale kas
van de advent-kerk zal worden over
gemaakt.
De leden en de directie van de Coöp.
Melkinkoopvereniging te Middelburg
hebben een bedrag van 2000.- bijeen-
gebracht.
Behalve dat de Ambonezen uit het kamp
„Wilgenhof" te Oostburg deelnemen aan
de herstelwerkzaamheden aan de dijken
hebben ze ook nog in hun kamp een col
lecte gehouden, welke 106.- opbracht voor
het Rampenfonds.
De bridge-drive ten bate van het Ram-'
penfonds, welke wordt georganiseerd door
de bridge-sociëteit „Oostburg" zal op
Dinsdag 24 Februari plaatshebben en niet
op 20 Februari, zoals wij abusievelijk
meldden.
De Belgische boerenmeisjes van Water
land-Oudeman gaven in het jeugd-,
huls een opvoering waarvan de opbrengst
ten goede kwam aan het Nationaal Ram
penfonds.
De collecte voor het Nationaal Rampen
fonds heeft in Oud-Vossemeer opgebracht
23.165. Dit is 42.— per gezin of 10.—
per inwoner. De lijstcollecte bracht
20.483 op, in de kerken werd 2682.—
gecollecteerd.
De actie van de Vlissingse padvindsters
bracht ruim 108.— en die van de R.K.
padvinders 117.— op.
De opbrengst van de collecte in de Geref.
Kerk te St. Laurens voor het Nationaal
Rampenfonds bedroeg ruim 1200.—.
De collecte voor het Rampenfonds in de
gemeente St. Jansteen bracht tezamen met
de kerkcollecte het mooie bedrag van on
geveer 18.000.— op.
Tydens de voetbalwedstrijd Middelburg
Goes werd gecollecteerd voor het Rampen
fonds. De opbrengst bedroeg 201.
mitieve wijze het materiaal over vele kilo
meters worden aangevoerd en alle klei
moest met de voeten worden aangestampt.
In de verder gelegen Westkerkepolder zyn
draglines druk aan het werk om de afschui
vingen aan de binnenkant van de dijk te
herstellen, terwijl de achter gelegen polders
door motorpompen van het overtollige
hemelwater, worden bevrijd.
Een ander object waarmee de Grontmij
zich heeft belast, is gelegen in de omgeving
van Baarland. De Vijfzodendyk welke Hoe-
dekenskerke moest beschermen voor het
vanuit Baarland opdringende water,- heeft
zeer kritieke dagen meegemaakt. Met man
en macht is daar gewerkt. Duizenden zand
zakken werden aangevoerd, draglines slin
gerden honderden kubieke meters klei op
de dyk om deze op te hogen en een in aller
ijl aangelegde drainage zorgde er voor, dat
het doorweekte dyklichaam voor wegspoe
len werd behoed. Het water In de polder
Baarland is nu reeds flink gevallen, zodat I snel mogeiyk droog te krygen. -Kost wat
het gevaar voor Hoedekenskerke geweken kost en geen moeite te groot, zeggen de
Is. Maar nu Baarland zelf nog. De zeedijk ploeteraars in modder en water!
MIDDELBURG.
Vandaag: Electro: „Liever Lui Dan Moe"
(a.l.) 3.30 uur; „Zij die vergeten worden"
(18 j.), 7 en 9.15 uur.
Schuttershof: Uitvoering. „Het Overschot
je", 8 uur.
Morgen: Electro: als vandaag.
Maandag: Electro: „Zij, die vergeten wor
den", 7 en 9.15 uur.
VLISSINGEN.
Vandaag: Alhambra: „Export in blond"
(18 j.), 7 en 9 uur; De watersnood in Neder*
land, „Na de stormramp", 3 en 4 uur.
Luxor: „De vloot op stelten". 7 en 9 uur.
Concertgebouw: Dansen, 8 tot 2 uun
Morgen: Alhambra: „Export in blond"
3. 7 en 9 uur.
Luxor: Als vandaag, 3, 7 en 9 uur.
Concertgebouw: Dansen 8 tot 2 uur.
Maandag: Alhambra: „Export in blond",
7 en 9 uur.
Luxor: Als vandaag, 8 uur.