Weken werk bij Moerdijkbrug De middenstand van Zierikzee dagvaardt het Gemeentebestuur BILT rKUInUIALL Z.LLUfr(JL liUUKMI*I ;r: Auto's met motorkap onder betondek van nieuwe iveg geschoven Kantlijn Prins Bernhard kreeg een cheque van „opperleeuw" Het Rampenfonds ƒ55 millioen Korte Predicatie Financiering van het herstel der overstromingsschade De dijk te St. Annaland dicht Besluit werd genomen tijde een beivogen vergadering ns f Zacht iveer met l weinig regen Directie F. van de Velde en F. B. den Boer. AdJ. W. de Pagter. Hoofdred. G. Ballintljn PI. verv.: W. Leertouwer en H. A. Bosshardt. ABONNEMENTSPRIJS 44 ct. per week, f5.45 p. kW-, tr. p. p. I 5.70 per kw. Losse nummers 10 cent. Zaterdag 21 Febr. 1953 «gei meer 20 cent. „Brieven of adres Bureau van WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESSE, BRESKENSE COURANT ÉN VRIJE STEMMEN ol~ 31SM Pzc' Middelburg. .Bur. Vlissingen, Walstr 58-60, telef. 2355 4 lijnen (b.g.g. 2861 of 2: Middelburg, Markt 51, telef. 3841 Goes, Lange Vorststraat 63, telef. 2475 (b.g.g. 2228) Oostburg, Flnlandstraat 2, telef. 16 Terneuzen, Brouwerijstr. 3, Zlerikzee, N. Bogerdstr. C 160. telef. 28. ^AN het herstel van de rijksweg DordrechtBreda van de Moer dijkbrug naar Zevenbergschehoekwordt hard gewerkt. Momen teel is dit alleen mogelijk aan de Zuidelijke oprit waar 'n gat van ongeveer drie meter diep en tweehonderd meter lang is geslagen door de krach tige golven. Op verscheidene plaatsen tussen de brug, die als een gigan tisch bouwwerk boven de onmetelijke watervlakte uitsteekt, en Zeven- berschehoek staat nog ongeveer een halve meter water op het wegdek. Wanneer dat weg is, weet men niet. Men hoopt spoedig! Dan zal met het algehele herstel begonnen kunnen worden, want het is van economisch belang, dat deze Noord-Zuid-verbinding weer zo snel mogelijk intact is. De meningen over het in gebruik stellen lopen uiteen; de één zegt over twee a drie weken en de ander zegt, dat met het restaureren van dit weg gedeelte meer dan een maand gemoeid zal zijn. Dë Rijkswaterstaat houdt en met recht een slag om de arm. Deze instantie zegt, dat eerst dan iets definitiefs bepaald kan worden, wanneer het water, dat nu nog over het wegdek stroomt, verdwenen is. Rustig afwachten diis! Handelsverdrag tussen O.- en W.-Duitsland Oost- en Westduitse autoriteiten hebben volgens mededeling van de Westduitse rege ring een interzonale handelsovereenkomst voor de uitwisseling van goederen ter waar de van 680 millioen gulden in 1953 gesloten. De overeenkomst treedt onmiddellijk in werking. Oost-Duitsland zal tot een waarde van 308 millioen mark aan bruinkool, land bouwproducten. textielgoederen, chemica liën en minerale olie leveren in ruil voor Westduitse machines, gewalst staal en tex- tielgrondstoffen tot ongeveer eenzelfde waarde. De ruilhandel tussen West- en Oost-Duits land is de vorige zomer begonnen, nadat ge durende maanden zonder succes onderhan- delingen waren gevoerd over een regelmatig interzonaal handelsverdrag. Er doen'ontstellende berichten de ronde over de vergoeding van' de bij de watersnood geleden schade, geruchten, die Zeeland zéér waakzaam zullen doen zijn. De Zeeuwen hebben van het eerste ogen blik af hun hart vastgehouden, als zij aan de schadevergoeding dachten. Zij hebben vaker met dit bijltje gehakt en zij zijn er nog nooit beter van geworden. Wel armer, veel armer. Natuurlijk hoopten zij, dat er ditmaal van integrale vergoeding der schade gesproken zou kunnen worden, Maar heeft iemand het geloofd? In 1940 leed Zeeland schade. Alleen Rot terdam kon toen met Zeeland vergeleken worden. In 1944 werd Zeeland opnieuw getroffen. Ongekend zwaar. Zwaarder dan enige andere provincie. En wij weten maar al te best, in welk tempo, met welk een bureau cratie, met welk een willekeur bij de taxa ties, de schadevergoeding toen tot stand kwam. Geen Zeeuw, die schade leed, of hij kijkt nog steeds met afgunst naar degenen, die toen geen schade leden. De Zeeuwen zijn anner geworden en zij hebben de achterstand nog lang niet inge lopen. Met heimwee denken zij aan hun „goede oude tijd". Nu staat er weer een schaderegeling voor de deur En de perspectieven zijn verre van fraai. Het is jammer, dat Zeeland in de volks- vertegenwoordiging zo zwak vertegen woordigd is: slechts één man in de Tweede Kamer. Want de Zeeuwse stem zal mogjen klin ken, krachtig en fors. Zo ooit, dan is er ditmaal reden om een uitzonderingspositie voor .de Zeeuwen te vragen, althans voor zover zij ook reeds in 1940 of 1944. schade hebben geleden. Het zou na de gedeeltelijke schadever goedingen,- die- zij bij vorige gelegenheden hebben ontvangen, hoogst onbillijk zijn, als zij ditmaal wederom zelf een niet on aanzienlijk deel van de schade zouden moe ten dragen. Zestig procent vergoeden van alle schade boven de ƒ3000 zou een oplossing zijn, die voor de in successie getroffen Zeeuwen onaanvaardbaar mag heten. Mocht het gerucht dienaangaande door officiële mededelingen bevestigd worden, dan kan geen actie krachtdadig genoeg zijn, om te trachten deze regeling in gunstige zin veranderd te krijgen. Zeer toevallig immers werd tegelijk met deze schaderegelingsgeruchten een 6taaltje van financieel beleid van het Rijks- inkoopbureau bekend. Het Tweede Kamerlid, de heer J. J. G. Cornelissen van de VVD, heeft nl. aan minister Van de Kieft vragen gesteld over een „uitverkoopofferte" van het Rijks- inkoopbureau "wegens opheffing' van een rijksmagazijn". Bijna vijftigduizend haarborstels voor twee kwartjes per stuk, honderdduizend kammen voor het zachte prijsje van zes hele centen, vijftigduizend scheerapparaten voor vijftien cent het stuk, 84.000 scheer kwasten voor 65 cent, 134.000 tandenborstels voor vijftien cent en ruim honderdduizend kleerborstels voor 60 cent. Als het hier goede artikelen betreft, is de waarde natuurlijk veel hoger. De koper krijgt dus een prachtkans om te dumpen en de bonafide middenstand concurrentie aan te doen. Betreft het matige kwaliteiten, dan bederven zij dé markt. Was er geen gebruik voor het leger moge lijk? vraagt de heer Cornelissen. Is er inge kocht zonder noodzaak met zuur betaald belastinggeld? In ieder geval klopt er iets niet. En de door de watersnood getroffene, heeft het recht om als er zo lichtvaardig met rijksgelden wordt omgesprongen, ten minste te eisen, dat men dan niet te karig is bij het vergoeden van de schade, die hij aan eigen bedrijf, aan eigen huisraad leed. Werklieden bij de Moerdijkbrug maken ge bruik van bóotjés om de rails, die ■overal nog in het water liggente kunnen berei- B" d. brug zijn arbeiden doende herstel werkzaamheden uit te voeren. Op vele ge deelten van de oude baan staat ongeveer tien tot twintig centimeter water, maar er zijn ook stukken waar het water een halve meter haalt. Over het algemeen heeft het oude ge deelte de i stormvloed góed getrotseerd. De straatstenen zijn op bepaalde stukken wel losgeslagen en ér bevinden zich:énkele min der diepe gaten in, maar een zware schade ken. [Eerst worden de biels van.de rails hebben wij niet -kunnenconstateren. Het ziet er dus naar. uit, dat -men dit traject, al§ Prins Bernhard ontving Donderdagavond van dhr. Edgar M. Elbert uit Chi'cago'eën' chèque van duizend' dollar, als Klein begin van een grote," internationale sneeuw- baiactie. De" heer. Elbert is namelijk „opperleeuw" van de organisatie „Lions international", welke ongeveer 10.000 clubs overal ter wereld, met omstreeks 450.000 leden omvat. De „opperleeuw" heeft boven de noodgebiedén gevlogen en zei na afloop,- nooit eerder zoiets vreselijks te hebben gezien. De .„lións" öV,er,de gehele wereld zullen trachten dit leed te verzachten. Per 18 Februari is een overzicht opge maakt over de hulpacties in de Verenigde Staten. In New York ligt op het ogenblik 200 ton goederen op vervoer naar Nederland te wachten. Zoals men weet is gratis trans port aangeboden door de Holland-Amerika Lijn en de K.L.M. Ook binnen de Ver enigde Staten worden minimale bedragen besteed aan transportkosten, aangezien alle luchtlijnen zowel van de burgerlijke maat schappijen als van leger en marine gratis vervoer hebben aangeboden. Het Holland Rampencomité in New York wordt over stelpt met brieven en bijdragen. Het totaal ingekomen bedrag is nog nauwelijks te schatten. Het plaatselijke comité te Boston verza melde tot dusver 40.000 dollar, te Buffalo 20.000, te Holland Michigan 4.000, te Grand Rapids 3.000, te Cleveland (Ohio) 10.000, te Kalamazoo 4.000, te Cincinati 10.000, te Pas saio in de staat New York 5.000 en op de ambassade te New York 45.000, waarbij in begrepen de chèque van 9.144 dollar van de 100e Airborne Division, die destijds te Nij megen heeft gestreden. De „Netherland-American-Foundation" ontving 10.000 dollar. In Los Angeles ver- Prins Bernhard en de Amerikaanse ambas sadeur Selden Chapin met „opperleeuw" Edgar M. Elbert en zijn echtgenote. wacht men een opbrengst van 200.000 dollar, te New Orleans 50.000 dollar. De Ameri kaanse medische organisatie zond recht streeks 5.000 dollar. 20.000 Dollar is toegezegd door de Ameri kaanse vrijmetselaars. Het totaal is dus bijna 400.000 dollar. Het overzicht van adop tie van steden is thans als volgt: Hays in Kansas adopteerde Zierikzee; Ottawa in Kansas Kruiningen; La Crosse in Kansas, Oudenhoorn; en Salisbury in Maryland, St Philïpsland. De stand van het Rampenfonds be droeg Vrijdagavond 55 millioen gulden. het water gezakt is. spoedig weer in ge bruik zal kunnen stellen. Met het pas klaar gekomen nieuwe gedeel te de linker rijbaan van Dordrecht uit is het anders gesteld. Dit is op bepaalde punten geheel weggezakt,en de stukken be ton zijn op vele plaatsen gescheurd. Men heeft het vermoeden, dat het water op die gedeelten onder het wegdek is doorgespoeld. Dat dit werkelijkheid is bleek wel uit de stand van twee auto's, welke ter hoogte van het benzinestation .Huvbrechts,. met de motorkap onder het betonnen dek zijn ge schoven. Het aarden gedeelte tussen beide rijbanen is op vele plaatsen weggespoeld en daardoor zijn er greppels ontstaan van een diepte 'tot bijna twee meter. Wanneer men op het oude gedeelte van deze internationale verkeersweg blijft, dan komt men goed over, mits men de nodige voorzichtigheid betracht; de linker rijbaan is levensgevaarlijk. Maar geen nood, slechts enkelen is het voorrecht beschoren vaak met veel moeite zich op deze weg te begeven: een natte pantalon moet men er voor over hebben! Bij de afrit van de brug is het een grote ravage. Daar is een stuk van de reeds eer der gelegde weg en de gehele nieuwe baan weggespoeld door de kracht van het water, dat een drie meter diepe bres heeft gesla gen. Van Dordrecht uit voert men tientallen wagens met zand aan om dit gat te dichten en men maakt daarbij gebruik van de mo dernste machines op dat gebied: zandschui-' vers en walsmachines. En terwijl men daar-' mee bezig is, zijn tientallen stratenmakers doende om het in de nabijheid gelegen weg dek te herstraten. Zo werken velen aan het herstel van deze verbinding. Hun enige wens is, dat het vyater z^kt en dat men spoedig een algeheel beeld krijgt van de totaal aangerichte schade aan deze weg. De Rijkswaterstaat doet niets liever dan- deze internationale verkeersader zo "spoedig mogelijk weer in gebruik te stellen. Laten we hopen, dat de deskundigen er snel in zullen slagen daarvoor een oplossing te vinden. Het is van groot belang! Overal in het noodgebied staan emmers, bakken en teilen gevuld met lysol opge steld. In verband met het besmettingsge vaar is een ieder, alvorens hij een gebouw of woning betreedt, verplicht zijn laarzen te ontsmetten. Belastingverlagingen in Canada De Canadese minister van financiën, Dou glas Abbott, heeft de begroting 1953/54 in gediend. Er wordt een overschot verwacht van 11 millioen dollars tegen een overschot van 48 millioen in 1952/53. Bijzonderheden van deze begroting zijn, dat sigaretten goedkoper zullen worden," de inkomstenbelasting verlaagd zal worden en de radiobelasting afgeschaft zal worden. De Canadese regering heeft verder de ver koopbelasting van 10 procent op kranten papier afgeschaft. Storm en stilte Mattheiis 826: En Hij bestrafte de winden en de zee; en er kwam grote stilte. Het kan stormen buiten en binnen ons. Wij hebben het ervaren. Stormen hebben het water opgezweept en gaten geslagen in onze dijken. Met oceanisch geweld hebben de golven zich uitgestort over onze velden. Hel heeft ook gestormd in ons gemoed, toen de. stormvloed zoveel slachtoffers eiste aan mensen en aan vee. Stormen hebben ook ons hart beklemd: waar is God en is er wel een God? Wy hadden het er moeilijk mee. In de natuur is na de storm de stilte gekomen. Is het niet het beste, ons hierbij neer te leggen en ook ons te schikken naar de natuur? Zeker oefenen de omstandig heden een grote invloed. Wij weten het nu maar al te goed. Maar mogen zij ons leven vormen? Naar het woord zelf staan zij toch om ons heen en raken niet de kern van ons wezen. Z\j unsseien telkens en zo krij gen wij geen rust. In ons lekstverhaal lezen wij dat de discipelen met Jezus waren uitgevaren en aat-ecn storm hen overviel. Doch Hij sliep. Hoe is het mogelijk? Heeft Hij dan geen begrip voor hun angstkreet: Heer, behoud ons. want wij- vergaan! Ja, Hij kon slapen in de storm en dit is juist onze aanklacht. Dan staat er, dat Hij hen berispte om hun kleingeloof en Hij bestrafte de winden en de zee en er kwam een grote stilte. Zijn majesteit rijst op in onze nood en dan ge- voelen wij ons niet prijs gegeven aar. zinne- j loze krachten en aan het blinde natuur- geweld. Als de storm ons treft, hebben wij de neiging, God ter verantwoording te roepen. Is het niet zo, dat Hij het ons doet. omdat wij ons leven maar al te gemakkelijk in eigen hand hebben genomen en ons hebben verstout op onze hooggeroemde techniek Hij kastijdt ons, echter niet uil lust tot plagen, maar dat wij ons lot Hem zouden keren en zo het ware leven ontvangen. Dan worden niet met toverslag alle raad selen opgelost, waarom deze wei en gene niet is getroffen. Maar wij komen dichter bij den Heer, de Man van smarten en de Opgang uit de hoogte, die hei. ons wil leren, dat wij in de wereld verdrukking hebben, nochtans goede moed mogen heb ben, omdat Hij de wereld heeft over wonnen. Als Hij meer werkelijkheid wordt in ons leven, is niet bepalend de grillige natuur of het redeloos noodlot, maar de Heer, die wolken, lucht en winden wijst spoor en loop en baan, die ook een weg zal vinden, hoe geslagen wij ook mogen zijn, waar langs onze voet kan gaan. Wij worden dan niet gevrijwaard voor de storm, er komt echter stilte sa de storm, zelfs in de storm. Goes A. W. M. Odé Minister v. d. Kieft over: „Heeft u zich al een enigszins afgerond idee gevormd van de wijze, waarop het herstel van de rampschade gefinancierd zal moeten w orden Deze vraag heeft het weekblad „De Zakenwereld" gesteld aan dc minister van Financiën, de heer J. van de Kieft, wiens antwoord daarop als volgt luidde: „Deze financiering zal in hoofdzaak, ja. in zo sterk mogelijke mate, door leningen moeten plaats vinden om het inflatoire effect te voor komen". „Nu is het dan toch gelukt, het gal is dicht", juichte de St Annalandse jeugd Vrijdag avond elkaar toe. „Het gat is dicht", riepen de vrouwen wier mannen daar n» al drie dagen en nachten onafgebróken aan die dijk zwoegen. Het gat is dicht. Het gaat als een lopend vuurtje door het dorp, een bewijs, dat alles en allen met dit grote werk meeleven. Het uiterste gevergd Inderdaad, het gat kwam dicht. Na vier uur hielden de zandzakken het in de laatste meter die tussen de twee dammen nog open 1 lag. Dat was het begin van deze afsluiting, die van de ongeveer achthonderd dijkwer kers uit St. Annaland, Oud-Vossemeer. Tho- len en Poortvliet, van deskundigen en op zichters, de laatste drie dagen en nachten het uiterste had gevergd. Het is ook niet eenvoudig, om een zestig meter breed zee gat met sterke stroom zonder groot mate riaal, alleen maar met mankracht met klei en zakken te dichten, maar de dijk is daar dicht. De vloed komt nu opzetten en men moet nog even aanzien, of het laatste aan gebrachte stuk van deze kronkelende dam deze eerste vloed zal weerstaan. Een mach tige strijd is geleverd en thans zo goed als gewonnen. Het is nog maar een voorlopige bescherming, maar dan toch al weer een bescherming. Ruim 250.000 zakken vormen de dam, die het water nu tegenhoudt. De dijkwerkers sjouwen nog voort, rij aan rij, Tijdens een bewogen vergadering van de Zierikzeese middenstands centrale is besloten, het gemeentebestuur van Zierikzee in kort geding te dagvaarden over de vraag, of de toepassing van de artikelen 219 en 220 van de Gemeentewet door de burgemeester van Zierikzee, rechtsgeldig heid bezit. Zoals bekend is, wordt op deze artikelen de evacuatie van Zierikzee gebaseerd. Men wil nu uitgemaakt zien of deze bepalingen, waarin o.m. wordt gesproken van „vrees voor wanordelijkbeden", ook op de huidige situatie toegepast mogen worden. De voorzitter van de vergadering, de heer M. Snoek, wees er met nadruk op, dat het de Zierikzeese middenstand zeer spijt, tot een dergelijke stap te moeten overgaan, maar men voelt zich daartoe gedwongen door de willekeur, die naar het oordeel van de middenstand bü de evacuatie te onder kennen valt en door het feit, dat de mid denstandscentrale geen antwoord van B. en W. ontving op enkele vragen over het waarom van de evacuatie. Enige middenstanders stelden zich be schikbaar om als vertegenwoordigers in het proces op te treden, terwijl de proces kosten gezamenlijk gedragen zullen worden. Tevoren was er nog een hartig woordje gevallen over de grieven van de midden standers, waarbij ondermeer een slager ver telde, dat hij zijn zaak moest sluiten, doch dat hijzelf kan blijven, indien hij knecht bij een collega werd. Besloten werd om alsnog een brief aan het college van B. en W. te zenden, waarin er op gewezen zal worden, dat het onjuist was, om nadat de middenstanders, di< mochten blijven, door. het waren aange wezen toch andere verblijfsvergunnin gen te verlenen. Ook dit had door loting dienen te geschieden. Achteraf is boven dien gebleken, dat een aantal middenstan ders bij de loting is overgeslagen. De voorzitter deed voorts enkele mede delingen over een onderhoud met de direc teur-generaal voor de middenstand, dr W. L. Groenevelt Meijer, over de schaderege ling. Deze zal over het algemeen 90 pet bedragen en werd zeer gnnstig geacht. Ook zal, evenals bij de vorige evacuatie, een huurvergoeding worden toegekend. Touseul liet zich interviewen Het blad Der Mittag heeft een vraag gesprek gepubliceerd met Anton Touseul, een der uit Breda naar Duitsland ontsnap ten. Touseul zegt hierin, dat hij bij zijn ontsnapping geholpen is door „vrienden en familieleden, maar niet door Duitsers". Hij vindt zichzelf „geen misdadiger in de ge wone zin van het woord". ondanks de uitputting, nu weer iets veer krachtiger, nu ze met trots straks thuis kunnen zeggen: „De dijk is daar dicht". De vloed komt op. Aan de ene kant van de dam stuwt het water er tegen, aan de andere kant is er nog de druk van het wa ter in de polder. Als een symbool van de aangerichte verwoesting liggen in die polder de gróte stukkën van -het weggeslagen dijk- gedeelte, maar als symbool van de onge broken weerstand van de Thoolse mensen ligt daar ook dé dam, de dam, die hél weg geslagen dijkgedeelte nu vervangt. 5 (Van' onze 'weerkundigemedewerker) f Aan het winterse weer, met 'oök in 5 Zeeland :vorst en sneeuw, kwam in het begin van 'de week een- einde. Een 5 zachtere luchtstroom; aanvankelijk met s nevel en mist, bereikte ons larfd en deed de temperatuur tot 7 a 8 graden Celsius stijgen, hetgeen de laatste we- s ken niet meer was voorgekomen. Ook -j 5 de vooruitzichten wijzen op aanhou- dend zacht weer, daar de thans over s West-Europa voorkomende lucht- 5 5 stroom van de Oceaan, zich de eerste dagen zal handhaven. Gisteravond na- derde van Engeland een storingsfront s met veel bewolking en tijdelijk toene- mende wind. Regen van betekenis viel er echter niet en ook de komende da- s s gen is de kans hierop klein, daar de s depressies een vrij Noordelijke baan s volgens. Tijdens het weekeinde zal het voor Februari zacht blijven met wei- 5 nig of geen regen en niet veel meer S s dan matige wind uit. Westelijke rich- 5 tingen. i „Of per saldo ook nog een beroep zal worden gedaan op de tegenwaarderekening, is een zaak, die wij later rustig moeten bekijken. Ten slotte is het gebruik van deze rekening door de financiering van het her stel der aangerichte schade een zuivere in flatoire maatregel en wij moeten er voor oppassen, dat wij na de wateroverstroming niet ook nog een geldoverstroming krijgen". Op de vraag of een lening in voorberei ding is, antwoordde de minister: „ongetwij feld. Overigens werd reeds vóór de ramp overleg gepleegd over een consolidatiele- ning. Door de nationale ramp zijn die onderhandelingen natuurlijk in een geheel andere sfeer gekomen. Men moet echter wel begrijpen, dat ik niet maar zo op de knop kan drukken om een lening voor de dag te toveren. Daarvoor zijn grondige voorberei dingen nodig. Het moet ten slotte een zake lijke lening zijn, zonder een geforceerd lage rente en ook niet met een rente, die boven de huidige marktverhoudingen ligt". Bij de grote liquiditeit der schatkist, aldus de minister, behoeft, achter het financie ringsplan niet zo'n haast te worden gezet. Hij geloofde bovendien, dat die liquiditeit, natuurlijk afgezien van de verplichtingen ten opzichte van de rampschade, voorlopig groot zal blijven en er dus geen belang rijke achteruitgang op korte termijn in deze liquide reserves zal plaatsvinden. De minister geloofde niet, dat de door velen zo gevreesde importlawine zal plaats vinden. zodat er vermoedelijk geen groot scheepse aanval van de zijde van de im port op onze deviezenreserve zal komen. DE VERWACHT: Aanhoudend zacht Weerverwachting, medegedeeld door het K.N.M.I. in De Bilt, geldig van Vrijdag avond tot Zaterdagavond. Overwegend zwaar bewolkt met hier en daar wat lichte regen en plaatselijk nevel of mist. Matige tot vrirj krachtige Zuidwes telijke wind. Weinig verandering in tempe ratuur. 21 Februari Wassende maan Zon op 07.46: onder 18.04 Maan op 10.28; onder 03.31 X Op Tholen zijn al vele winkeliers terugge keerd, die onmiddellijk hun inventaris onder handen nemen. De slager haalt zyn vleessnijmachine uit de winkel, die nog grotendeels onder water staat.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1953 | | pagina 1