Weken werk bij Moerdijkbrug
De middenstand van Zierikzee
dagvaardt het Gemeentebestuur
BILT
rKUInUIALL Z.LLUfr(JL liUUKMI*I ;r:
Auto's met motorkap onder betondek
van nieuwe iveg geschoven
Kantlijn
Prins Bernhard kreeg een cheque
van „opperleeuw"
Het Rampenfonds
ƒ55 millioen
Korte Predicatie
Financiering van het herstel der
overstromingsschade
De dijk te St. Annaland dicht
Besluit werd genomen tijde
een beivogen vergadering
ns
f Zacht iveer met l
weinig regen
Directie F. van de Velde en F. B. den Boer. AdJ.
W. de Pagter.
Hoofdred. G. Ballintljn PI. verv.: W. Leertouwer en
H. A. Bosshardt.
ABONNEMENTSPRIJS 44 ct. per week, f5.45 p. kW-,
tr. p. p. I 5.70 per kw. Losse nummers 10 cent.
Zaterdag 21 Febr. 1953 «gei meer 20 cent. „Brieven of adres Bureau van
WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESSE, BRESKENSE COURANT ÉN VRIJE STEMMEN ol~ 31SM Pzc'
Middelburg.
.Bur. Vlissingen, Walstr 58-60, telef. 2355 4 lijnen (b.g.g. 2861 of 2:
Middelburg, Markt 51, telef. 3841 Goes, Lange Vorststraat 63, telef. 2475 (b.g.g. 2228) Oostburg, Flnlandstraat 2, telef. 16 Terneuzen, Brouwerijstr. 3, Zlerikzee, N. Bogerdstr. C 160. telef. 28.
^AN het herstel van de rijksweg DordrechtBreda van de Moer
dijkbrug naar Zevenbergschehoekwordt hard gewerkt. Momen
teel is dit alleen mogelijk aan de Zuidelijke oprit waar 'n gat van ongeveer
drie meter diep en tweehonderd meter lang is geslagen door de krach
tige golven. Op verscheidene plaatsen tussen de brug, die als een gigan
tisch bouwwerk boven de onmetelijke watervlakte uitsteekt, en Zeven-
berschehoek staat nog ongeveer een halve meter water op het wegdek.
Wanneer dat weg is, weet men niet. Men hoopt spoedig! Dan zal met het
algehele herstel begonnen kunnen worden, want het is van economisch
belang, dat deze Noord-Zuid-verbinding weer zo snel mogelijk intact is.
De meningen over het in gebruik stellen lopen uiteen; de één zegt over
twee a drie weken en de ander zegt, dat met het restaureren van dit weg
gedeelte meer dan een maand gemoeid zal zijn. Dë Rijkswaterstaat houdt
en met recht een slag om de arm. Deze instantie zegt, dat eerst dan
iets definitiefs bepaald kan worden, wanneer het water, dat nu nog over
het wegdek stroomt, verdwenen is. Rustig afwachten diis!
Handelsverdrag tussen
O.- en W.-Duitsland
Oost- en Westduitse autoriteiten hebben
volgens mededeling van de Westduitse rege
ring een interzonale handelsovereenkomst
voor de uitwisseling van goederen ter waar
de van 680 millioen gulden in 1953 gesloten.
De overeenkomst treedt onmiddellijk in
werking. Oost-Duitsland zal tot een waarde
van 308 millioen mark aan bruinkool, land
bouwproducten. textielgoederen, chemica
liën en minerale olie leveren in ruil voor
Westduitse machines, gewalst staal en tex-
tielgrondstoffen tot ongeveer eenzelfde
waarde.
De ruilhandel tussen West- en Oost-Duits
land is de vorige zomer begonnen, nadat ge
durende maanden zonder succes onderhan-
delingen waren gevoerd over een regelmatig
interzonaal handelsverdrag.
Er doen'ontstellende berichten de ronde
over de vergoeding van' de bij de
watersnood geleden schade, geruchten, die
Zeeland zéér waakzaam zullen doen zijn.
De Zeeuwen hebben van het eerste ogen
blik af hun hart vastgehouden, als zij aan
de schadevergoeding dachten. Zij hebben
vaker met dit bijltje gehakt en zij zijn er
nog nooit beter van geworden. Wel armer,
veel armer. Natuurlijk hoopten zij, dat er
ditmaal van integrale vergoeding der schade
gesproken zou kunnen worden, Maar heeft
iemand het geloofd?
In 1940 leed Zeeland schade. Alleen Rot
terdam kon toen met Zeeland vergeleken
worden.
In 1944 werd Zeeland opnieuw getroffen.
Ongekend zwaar. Zwaarder dan enige
andere provincie. En wij weten maar al te
best, in welk tempo, met welk een bureau
cratie, met welk een willekeur bij de taxa
ties, de schadevergoeding toen tot stand
kwam.
Geen Zeeuw, die schade leed, of hij kijkt
nog steeds met afgunst naar degenen, die
toen geen schade leden.
De Zeeuwen zijn anner geworden en zij
hebben de achterstand nog lang niet inge
lopen. Met heimwee denken zij aan hun
„goede oude tijd".
Nu staat er weer een schaderegeling voor
de deur
En de perspectieven zijn verre van fraai.
Het is jammer, dat Zeeland in de volks-
vertegenwoordiging zo zwak vertegen
woordigd is: slechts één man in de Tweede
Kamer.
Want de Zeeuwse stem zal mogjen klin
ken, krachtig en fors.
Zo ooit, dan is er ditmaal reden om een
uitzonderingspositie voor .de Zeeuwen te
vragen, althans voor zover zij ook reeds
in 1940 of 1944. schade hebben geleden.
Het zou na de gedeeltelijke schadever
goedingen,- die- zij bij vorige gelegenheden
hebben ontvangen, hoogst onbillijk zijn,
als zij ditmaal wederom zelf een niet on
aanzienlijk deel van de schade zouden moe
ten dragen.
Zestig procent vergoeden van alle schade
boven de ƒ3000 zou een oplossing zijn, die
voor de in successie getroffen Zeeuwen
onaanvaardbaar mag heten.
Mocht het gerucht dienaangaande door
officiële mededelingen bevestigd worden,
dan kan geen actie krachtdadig genoeg zijn,
om te trachten deze regeling in gunstige
zin veranderd te krijgen.
Zeer toevallig immers werd tegelijk met
deze schaderegelingsgeruchten een
6taaltje van financieel beleid van het Rijks-
inkoopbureau bekend.
Het Tweede Kamerlid, de heer J. J. G.
Cornelissen van de VVD, heeft nl. aan
minister Van de Kieft vragen gesteld over
een „uitverkoopofferte" van het Rijks-
inkoopbureau "wegens opheffing' van een
rijksmagazijn".
Bijna vijftigduizend haarborstels voor
twee kwartjes per stuk, honderdduizend
kammen voor het zachte prijsje van zes
hele centen, vijftigduizend scheerapparaten
voor vijftien cent het stuk, 84.000 scheer
kwasten voor 65 cent, 134.000 tandenborstels
voor vijftien cent en ruim honderdduizend
kleerborstels voor 60 cent.
Als het hier goede artikelen betreft, is de
waarde natuurlijk veel hoger. De koper
krijgt dus een prachtkans om te dumpen en
de bonafide middenstand concurrentie aan
te doen. Betreft het matige kwaliteiten, dan
bederven zij dé markt.
Was er geen gebruik voor het leger moge
lijk? vraagt de heer Cornelissen. Is er inge
kocht zonder noodzaak met zuur betaald
belastinggeld?
In ieder geval klopt er iets niet.
En de door de watersnood getroffene,
heeft het recht om als er zo lichtvaardig
met rijksgelden wordt omgesprongen, ten
minste te eisen, dat men dan niet te karig is
bij het vergoeden van de schade, die hij
aan eigen bedrijf, aan eigen huisraad leed.
Werklieden bij de Moerdijkbrug maken ge
bruik van bóotjés om de rails, die ■overal
nog in het water liggente kunnen berei-
B" d. brug zijn arbeiden doende herstel
werkzaamheden uit te voeren. Op vele ge
deelten van de oude baan staat ongeveer
tien tot twintig centimeter water, maar er
zijn ook stukken waar het water een halve
meter haalt.
Over het algemeen heeft het oude ge
deelte de i stormvloed góed getrotseerd. De
straatstenen zijn op bepaalde stukken wel
losgeslagen en ér bevinden zich:énkele min
der diepe gaten in, maar een zware schade
ken. [Eerst worden de biels van.de rails hebben wij niet -kunnenconstateren. Het
ziet er dus naar. uit, dat -men dit traject, al§
Prins Bernhard ontving Donderdagavond van dhr. Edgar M. Elbert uit Chi'cago'eën'
chèque van duizend' dollar, als Klein begin van een grote," internationale sneeuw-
baiactie. De" heer. Elbert is namelijk „opperleeuw" van de organisatie „Lions
international", welke ongeveer 10.000 clubs overal ter wereld, met omstreeks
450.000 leden omvat. De „opperleeuw" heeft boven de noodgebiedén gevlogen en
zei na afloop,- nooit eerder zoiets vreselijks te hebben gezien. De .„lións" öV,er,de
gehele wereld zullen trachten dit leed te verzachten.
Per 18 Februari is een overzicht opge
maakt over de hulpacties in de Verenigde
Staten. In New York ligt op het ogenblik
200 ton goederen op vervoer naar Nederland
te wachten. Zoals men weet is gratis trans
port aangeboden door de Holland-Amerika
Lijn en de K.L.M. Ook binnen de Ver
enigde Staten worden minimale bedragen
besteed aan transportkosten, aangezien alle
luchtlijnen zowel van de burgerlijke maat
schappijen als van leger en marine gratis
vervoer hebben aangeboden. Het Holland
Rampencomité in New York wordt over
stelpt met brieven en bijdragen. Het totaal
ingekomen bedrag is nog nauwelijks te
schatten.
Het plaatselijke comité te Boston verza
melde tot dusver 40.000 dollar, te Buffalo
20.000, te Holland Michigan 4.000, te Grand
Rapids 3.000, te Cleveland (Ohio) 10.000, te
Kalamazoo 4.000, te Cincinati 10.000, te Pas
saio in de staat New York 5.000 en op de
ambassade te New York 45.000, waarbij in
begrepen de chèque van 9.144 dollar van de
100e Airborne Division, die destijds te Nij
megen heeft gestreden.
De „Netherland-American-Foundation"
ontving 10.000 dollar. In Los Angeles ver-
Prins Bernhard en de Amerikaanse ambas
sadeur Selden Chapin met „opperleeuw"
Edgar M. Elbert en zijn echtgenote.
wacht men een opbrengst van 200.000 dollar,
te New Orleans 50.000 dollar. De Ameri
kaanse medische organisatie zond recht
streeks 5.000 dollar.
20.000 Dollar is toegezegd door de Ameri
kaanse vrijmetselaars. Het totaal is dus
bijna 400.000 dollar. Het overzicht van adop
tie van steden is thans als volgt: Hays in
Kansas adopteerde Zierikzee; Ottawa in
Kansas Kruiningen; La Crosse in Kansas,
Oudenhoorn; en Salisbury in Maryland, St
Philïpsland.
De stand van het Rampenfonds be
droeg Vrijdagavond 55 millioen gulden.
het water gezakt is. spoedig weer in ge
bruik zal kunnen stellen.
Met het pas klaar gekomen nieuwe gedeel
te de linker rijbaan van Dordrecht uit
is het anders gesteld. Dit is op bepaalde
punten geheel weggezakt,en de stukken be
ton zijn op vele plaatsen gescheurd. Men
heeft het vermoeden, dat het water op die
gedeelten onder het wegdek is doorgespoeld.
Dat dit werkelijkheid is bleek wel uit de
stand van twee auto's, welke ter hoogte
van het benzinestation .Huvbrechts,. met de
motorkap onder het betonnen dek zijn ge
schoven. Het aarden gedeelte tussen beide
rijbanen is op vele plaatsen weggespoeld en
daardoor zijn er greppels ontstaan van een
diepte 'tot bijna twee meter.
Wanneer men op het oude gedeelte van
deze internationale verkeersweg blijft, dan
komt men goed over, mits men de nodige
voorzichtigheid betracht; de linker rijbaan
is levensgevaarlijk. Maar geen nood, slechts
enkelen is het voorrecht beschoren vaak
met veel moeite zich op deze weg te
begeven: een natte pantalon moet men er
voor over hebben!
Bij de afrit van de brug is het een grote
ravage. Daar is een stuk van de reeds eer
der gelegde weg en de gehele nieuwe baan
weggespoeld door de kracht van het water,
dat een drie meter diepe bres heeft gesla
gen. Van Dordrecht uit voert men tientallen
wagens met zand aan om dit gat te dichten
en men maakt daarbij gebruik van de mo
dernste machines op dat gebied: zandschui-'
vers en walsmachines. En terwijl men daar-'
mee bezig is, zijn tientallen stratenmakers
doende om het in de nabijheid gelegen weg
dek te herstraten.
Zo werken velen aan het herstel van deze
verbinding. Hun enige wens is, dat het
vyater z^kt en dat men spoedig een algeheel
beeld krijgt van de totaal aangerichte
schade aan deze weg.
De Rijkswaterstaat doet niets liever dan-
deze internationale verkeersader zo "spoedig
mogelijk weer in gebruik te stellen. Laten
we hopen, dat de deskundigen er snel in
zullen slagen daarvoor een oplossing te
vinden. Het is van groot belang!
Overal in het noodgebied staan emmers,
bakken en teilen gevuld met lysol opge
steld. In verband met het besmettingsge
vaar is een ieder, alvorens hij een gebouw
of woning betreedt, verplicht zijn laarzen
te ontsmetten.
Belastingverlagingen
in Canada
De Canadese minister van financiën, Dou
glas Abbott, heeft de begroting 1953/54 in
gediend. Er wordt een overschot verwacht
van 11 millioen dollars tegen een overschot
van 48 millioen in 1952/53.
Bijzonderheden van deze begroting zijn,
dat sigaretten goedkoper zullen worden," de
inkomstenbelasting verlaagd zal worden en
de radiobelasting afgeschaft zal worden.
De Canadese regering heeft verder de ver
koopbelasting van 10 procent op kranten
papier afgeschaft.
Storm en stilte
Mattheiis 826: En Hij bestrafte
de winden en de zee; en er kwam
grote stilte.
Het kan stormen buiten en binnen ons.
Wij hebben het ervaren. Stormen hebben
het water opgezweept en gaten geslagen in
onze dijken. Met oceanisch geweld hebben
de golven zich uitgestort over onze velden.
Hel heeft ook gestormd in ons gemoed,
toen de. stormvloed zoveel slachtoffers
eiste aan mensen en aan vee. Stormen
hebben ook ons hart beklemd: waar is God
en is er wel een God? Wy hadden het er
moeilijk mee.
In de natuur is na de storm de stilte
gekomen. Is het niet het beste, ons hierbij
neer te leggen en ook ons te schikken naar
de natuur? Zeker oefenen de omstandig
heden een grote invloed. Wij weten het nu
maar al te goed. Maar mogen zij ons leven
vormen? Naar het woord zelf staan zij toch
om ons heen en raken niet de kern van
ons wezen. Z\j unsseien telkens en zo krij
gen wij geen rust.
In ons lekstverhaal lezen wij dat de
discipelen met Jezus waren uitgevaren en
aat-ecn storm hen overviel. Doch Hij sliep.
Hoe is het mogelijk? Heeft Hij dan geen
begrip voor hun angstkreet: Heer, behoud
ons. want wij- vergaan! Ja, Hij kon slapen
in de storm en dit is juist onze aanklacht.
Dan staat er, dat Hij hen berispte om hun
kleingeloof en Hij bestrafte de winden en
de zee en er kwam een grote stilte. Zijn
majesteit rijst op in onze nood en dan ge-
voelen wij ons niet prijs gegeven aar. zinne-
j loze krachten en aan het blinde natuur-
geweld.
Als de storm ons treft, hebben wij de
neiging, God ter verantwoording te roepen.
Is het niet zo, dat Hij het ons doet. omdat
wij ons leven maar al te gemakkelijk in
eigen hand hebben genomen en ons hebben
verstout op onze hooggeroemde techniek
Hij kastijdt ons, echter niet uil lust tot
plagen, maar dat wij ons lot Hem zouden
keren en zo het ware leven ontvangen.
Dan worden niet met toverslag alle raad
selen opgelost, waarom deze wei en gene
niet is getroffen. Maar wij komen dichter
bij den Heer, de Man van smarten en de
Opgang uit de hoogte, die hei. ons wil
leren, dat wij in de wereld verdrukking
hebben, nochtans goede moed mogen heb
ben, omdat Hij de wereld heeft over
wonnen.
Als Hij meer werkelijkheid wordt in ons
leven, is niet bepalend de grillige natuur of
het redeloos noodlot, maar de Heer, die
wolken, lucht en winden wijst spoor en
loop en baan, die ook een weg zal vinden,
hoe geslagen wij ook mogen zijn, waar
langs onze voet kan gaan. Wij worden dan
niet gevrijwaard voor de storm, er komt
echter stilte sa de storm, zelfs in de storm.
Goes A. W. M. Odé
Minister v. d. Kieft over:
„Heeft u zich al een enigszins afgerond idee gevormd van de wijze, waarop het herstel
van de rampschade gefinancierd zal moeten w orden Deze vraag heeft het weekblad
„De Zakenwereld" gesteld aan dc minister van Financiën, de heer J. van de Kieft, wiens
antwoord daarop als volgt luidde: „Deze financiering zal in hoofdzaak, ja. in zo sterk
mogelijke mate, door leningen moeten plaats vinden om het inflatoire effect te voor
komen".
„Nu is het dan toch gelukt, het gal is dicht", juichte de St Annalandse jeugd Vrijdag
avond elkaar toe. „Het gat is dicht", riepen de vrouwen wier mannen daar n» al drie
dagen en nachten onafgebróken aan die dijk zwoegen. Het gat is dicht. Het gaat als een
lopend vuurtje door het dorp, een bewijs, dat alles en allen met dit grote werk meeleven.
Het uiterste gevergd
Inderdaad, het gat kwam dicht. Na vier
uur hielden de zandzakken het in de laatste
meter die tussen de twee dammen nog open 1
lag. Dat was het begin van deze afsluiting,
die van de ongeveer achthonderd dijkwer
kers uit St. Annaland, Oud-Vossemeer. Tho-
len en Poortvliet, van deskundigen en op
zichters, de laatste drie dagen en nachten
het uiterste had gevergd. Het is ook niet
eenvoudig, om een zestig meter breed zee
gat met sterke stroom zonder groot mate
riaal, alleen maar met mankracht met klei
en zakken te dichten, maar de dijk is daar
dicht. De vloed komt nu opzetten en men
moet nog even aanzien, of het laatste aan
gebrachte stuk van deze kronkelende dam
deze eerste vloed zal weerstaan. Een mach
tige strijd is geleverd en thans zo goed als
gewonnen. Het is nog maar een voorlopige
bescherming, maar dan toch al weer een
bescherming. Ruim 250.000 zakken vormen
de dam, die het water nu tegenhoudt. De
dijkwerkers sjouwen nog voort, rij aan rij,
Tijdens een bewogen vergadering van de Zierikzeese middenstands
centrale is besloten, het gemeentebestuur van Zierikzee in kort geding
te dagvaarden over de vraag, of de toepassing van de artikelen 219 en 220
van de Gemeentewet door de burgemeester van Zierikzee, rechtsgeldig
heid bezit. Zoals bekend is, wordt op deze artikelen de evacuatie van
Zierikzee gebaseerd. Men wil nu uitgemaakt zien of deze bepalingen,
waarin o.m. wordt gesproken van „vrees voor wanordelijkbeden", ook
op de huidige situatie toegepast mogen worden.
De voorzitter van de vergadering, de
heer M. Snoek, wees er met nadruk op, dat
het de Zierikzeese middenstand zeer spijt,
tot een dergelijke stap te moeten overgaan,
maar men voelt zich daartoe gedwongen
door de willekeur, die naar het oordeel van
de middenstand bü de evacuatie te onder
kennen valt en door het feit, dat de mid
denstandscentrale geen antwoord van B. en
W. ontving op enkele vragen over het
waarom van de evacuatie.
Enige middenstanders stelden zich be
schikbaar om als vertegenwoordigers in
het proces op te treden, terwijl de proces
kosten gezamenlijk gedragen zullen worden.
Tevoren was er nog een hartig woordje
gevallen over de grieven van de midden
standers, waarbij ondermeer een slager ver
telde, dat hij zijn zaak moest sluiten, doch
dat hijzelf kan blijven, indien hij knecht
bij een collega werd.
Besloten werd om alsnog een brief aan
het college van B. en W. te zenden, waarin
er op gewezen zal worden, dat het onjuist
was, om nadat de middenstanders, di<
mochten blijven, door. het waren aange
wezen toch andere verblijfsvergunnin
gen te verlenen. Ook dit had door loting
dienen te geschieden. Achteraf is boven
dien gebleken, dat een aantal middenstan
ders bij de loting is overgeslagen.
De voorzitter deed voorts enkele mede
delingen over een onderhoud met de direc
teur-generaal voor de middenstand, dr W.
L. Groenevelt Meijer, over de schaderege
ling. Deze zal over het algemeen 90 pet
bedragen en werd zeer gnnstig geacht. Ook
zal, evenals bij de vorige evacuatie, een
huurvergoeding worden toegekend.
Touseul liet zich
interviewen
Het blad Der Mittag heeft een vraag
gesprek gepubliceerd met Anton Touseul,
een der uit Breda naar Duitsland ontsnap
ten. Touseul zegt hierin, dat hij bij zijn
ontsnapping geholpen is door „vrienden en
familieleden, maar niet door Duitsers". Hij
vindt zichzelf „geen misdadiger in de ge
wone zin van het woord".
ondanks de uitputting, nu weer iets veer
krachtiger, nu ze met trots straks thuis
kunnen zeggen: „De dijk is daar dicht".
De vloed komt op. Aan de ene kant van
de dam stuwt het water er tegen, aan de
andere kant is er nog de druk van het wa
ter in de polder. Als een symbool van de
aangerichte verwoesting liggen in die polder
de gróte stukkën van -het weggeslagen dijk-
gedeelte, maar als symbool van de onge
broken weerstand van de Thoolse mensen
ligt daar ook dé dam, de dam, die hél weg
geslagen dijkgedeelte nu vervangt.
5 (Van' onze 'weerkundigemedewerker) f
Aan het winterse weer, met 'oök in
5 Zeeland :vorst en sneeuw, kwam in het
begin van 'de week een- einde. Een 5
zachtere luchtstroom; aanvankelijk met
s nevel en mist, bereikte ons larfd en
deed de temperatuur tot 7 a 8 graden
Celsius stijgen, hetgeen de laatste we-
s ken niet meer was voorgekomen. Ook -j
5 de vooruitzichten wijzen op aanhou-
dend zacht weer, daar de thans over s
West-Europa voorkomende lucht- 5
5 stroom van de Oceaan, zich de eerste
dagen zal handhaven. Gisteravond na-
derde van Engeland een storingsfront
s met veel bewolking en tijdelijk toene-
mende wind. Regen van betekenis viel
er echter niet en ook de komende da- s
s gen is de kans hierop klein, daar de s
depressies een vrij Noordelijke baan s
volgens. Tijdens het weekeinde zal het
voor Februari zacht blijven met wei- 5
nig of geen regen en niet veel meer S
s dan matige wind uit. Westelijke rich-
5 tingen.
i
„Of per saldo ook nog een beroep zal
worden gedaan op de tegenwaarderekening,
is een zaak, die wij later rustig moeten
bekijken. Ten slotte is het gebruik van deze
rekening door de financiering van het her
stel der aangerichte schade een zuivere in
flatoire maatregel en wij moeten er voor
oppassen, dat wij na de wateroverstroming
niet ook nog een geldoverstroming krijgen".
Op de vraag of een lening in voorberei
ding is, antwoordde de minister: „ongetwij
feld. Overigens werd reeds vóór de ramp
overleg gepleegd over een consolidatiele-
ning. Door de nationale ramp zijn die
onderhandelingen natuurlijk in een geheel
andere sfeer gekomen. Men moet echter wel
begrijpen, dat ik niet maar zo op de knop
kan drukken om een lening voor de dag te
toveren. Daarvoor zijn grondige voorberei
dingen nodig. Het moet ten slotte een zake
lijke lening zijn, zonder een geforceerd lage
rente en ook niet met een rente, die boven
de huidige marktverhoudingen ligt".
Bij de grote liquiditeit der schatkist, aldus
de minister, behoeft, achter het financie
ringsplan niet zo'n haast te worden gezet.
Hij geloofde bovendien, dat die liquiditeit,
natuurlijk afgezien van de verplichtingen
ten opzichte van de rampschade, voorlopig
groot zal blijven en er dus geen belang
rijke achteruitgang op korte termijn in
deze liquide reserves zal plaatsvinden.
De minister geloofde niet, dat de door
velen zo gevreesde importlawine zal plaats
vinden. zodat er vermoedelijk geen groot
scheepse aanval van de zijde van de im
port op onze deviezenreserve zal komen.
DE
VERWACHT:
Aanhoudend zacht
Weerverwachting, medegedeeld door het
K.N.M.I. in De Bilt, geldig van Vrijdag
avond tot Zaterdagavond.
Overwegend zwaar bewolkt met hier en
daar wat lichte regen en plaatselijk nevel
of mist. Matige tot vrirj krachtige Zuidwes
telijke wind. Weinig verandering in tempe
ratuur.
21 Februari Wassende maan
Zon op 07.46: onder 18.04
Maan op 10.28; onder 03.31
X
Op Tholen zijn al vele winkeliers terugge
keerd, die onmiddellijk hun inventaris
onder handen nemen. De slager haalt zyn
vleessnijmachine uit de winkel, die nog
grotendeels onder water staat.