KAPPIE EN HET DRIJVENDE WOUD Commissie voor industrievestiging te Middelburg geïnstalleerd Laatste tocht per Dukw over het verdronken Tholen ONDERZOEK NAAR SCHADE TE VLISSINGEN VRIJWEL VOLTOOID PACHTTERMIJN VOOR OESTER- EN MOSSELPERCELEN 12 JAAR? Zeeuwse Almanak Ernstige ontstemming onder burgerij van Zierikzee ZEELAND HELPT! 2 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT VRIJDAG 20 FEBRUARI 1953 HET INDUSTRIALISATIEPROBLEEM Middelburg èn Vlissingen moeten minstens bevolkingsaanwas van Walcheren opvangen „Men zou een uitvoerig welvaartsrapport van Middelburg kunnen opstellen met een „survey" van de huidige situatie en een schets van de te verwachten toekomstige ontwikkeling. Ik acht dit niet nodig. In het ontwikkelingsplan staan voldoende gegevens, waarop gebouwd kan worden. Het probleem is in principe heel eenvoudig: industrievestiging in Middelburg is gewenst. Ja, noodzakelijk. Waarom is zij er onvoldoende Het lijkt mij uw taak om te trachten op deze vraag een antwoord te geven en uiteraard dan tevens de wegen aan te geven, die kunnen leiden tot verbetering". Met deze woorden installeerde de burge meester, mr dr N. Bolkestein, Donderdagavond ten stadhuize te Middelburg de commissie industrievestiging. kennis, meer kapitaal en meer durf, daar de risico's meestal groter zijn. Mogelijk dat Middelburg ook een industry-minded" gemeentebestuur ontbeert en onopzettelijk de belangen der industrie niet voldoende behartigt. Hierop opbouwende critiek te leveren, is mede een taak van de com missie, welke uiteraard geen platform is ter bespreking van concrete kwesties. Na nog dank te hebben gebracht aan de ver eniging „Handelsbelang", die mede het initiatief nam tot instelling van een com missie ad hoe en de commissieleden voor de beschikbaarstelling van hun aandacht, kennis en tijd, wenste de burgemeester de heren een prettige samenwerking en een goed resultaat toe. Geen typische industrie gemeente In Nederland is van de werkende man nelijke bevolking 43,0 procent werkzaam in de nijverheid. In Middelburg is dit cijfer 45,2 procent, aldus de burgemeester. Dit lijkt nog niet zo weinig, maar men moet bedenken, dat het landsgemiddelde pok beïnvloed wordt door het zuiver agrarisch platteland, Bovendien is het aannemelijk, dat. van de in de nijverheid werkenden in een centrumgemeente als Middelburg een noemenswaard deel in de zogenaamde ver zorgende industrie werkt. De cijfers be vestigen, wat iedereen al weet: Middelburg is geen typische industriegemeente. De burgemeester vond het ook de vraag, of de stad dit ooit zal worden. Zou het ook wel gewenst zijn, dat Middelburg een echte fabrieksstad werd Ondanks de brand biedt de stad nóg veel moois en betekent het vreemdelingenverkeer ook werkgele genheid en welvaart voor velen. Middel burg heeft als hoofdplaats en centrumstad veel inwoners in dienst van de Overheid, werkzaam bij het enderwijs of in de vrije beroepen en veel handel, meer tussen- en klein- als groothandel. Het daardoor ontstane eenzijdige karak ter van de stad is wel een bezwaar; een meer gevarieerde samenstelling van de bevolking zou volgens spreker dit karakter stellig ten goede komen. Maar. het gaat niet alleen daarom. Velen, vooral de jon geren en stellig de meest energieken, trek ken weg uit de provincie. Nationaal bezien is het zowel om planologische- als om eco nomische en sociologische redenen stellig ongewenst, dat de bevolkingsdichtheid in de „randstad Holland" nog groter wordt, dan zij reeds is. Zonder daarvan een dogma te maken, lijkt het toch wel goed, dat elke provincie voldoende werkgelegen heid heeft om haar eigen bevolkingsaanwas op te vangen. Is dit enerzijds dus gewenst, ander zijds is het onnodig, ja, ongewenst, dat elke gemeente dit doet, aldus mr dr Bolkestein. Het is niet goed in het dorp de agrarische sfeer te verstoren. Voorts: industrie zoekt industrie; concentratie op een aantal punten in de provincie is dus goede politiek. Geen industi'ieelklimaat Middelburg zal met .Vlissingen op zijn minst de bevolkingsaanwas van Walcheren, maar waarschijnlijk in de practijk ook nog wel gedeeltelijk van andere delen van Zeeland, behalve Oost Zeeuwsch Vlaan deren, moeten opvangen. In de komende tien jaren bedraagt de aanwas van de mannelijke beroepsbevolking op geheel Walcheren 2172. Dit wil zeggen, dat er meer werk moet zijn voor 217 arbeiders per jaar. Dat er op het ogenblik op het eiland wei nig werkloosheid' is, mag ons niet in slaap wiegen, zo vervolgde de burgemeester- wederopbouw en herverkaveling lopen over enige jaren ten einde. Volgens het ontwikkelingsplan behoort het grote industrieterrein te Middelburg tót de best geoutilleerde van Zeeland. Er is reeds veel geld in gestoken. Het is dus niet alleen een Middelburgs, maar ook objectief gezien een economisch belang, dat er in dustrie in Zeeland komt en dat deze ,zich vestigt op een goed en reeds bestaand ter rein. Overigens behoeft „industrialisatie" niet slechts vestiging van nieuwe indus trieën te betekenen. Uitbreiding van de bestaanden heeft in vele opzichten dezelfde betekenis. De burgemeester merkte nog op, dat in Middelburg geen industrieel klimaat heerst en hij vroeg zich af, of het op landelijk niveau niet een der problemen van de industrialisatie in Nederland is, de primer op de handel gerichte mentaliteit te doorbreken. Elke verandering is moei lijk en bovendien eist de industrie grotere Samenstelling commissie In de commissie hebben zitting de heren mr dr N. Bolkestein, burgemeester (voor zitter), mr M. A. Terwoert, voorzitter „Handelsbelang" (vice-voorzitter), drs M. C. Verburg, directeur E.T.I., ir A. A. Bre vet, directeur houthandel Alberts, ir L. G. H. M. van Gooi, dii'ecteur Boddaert en'Co, M. Polak, directeur N.V. M. L. Polak en Zonen, B. A, Hesselink, directeur Vitrite, L. de Nooyer, adj. directeur Z.C.F., H. J. Ikkink, directeur „Eiland Walcheren", T. Germiifg, directeur Amsterdamsche Bank— President Lions Clubs bezoekt rampgebied Woensdagavond arriveerde in Den Haag de heer Eldert uit de Verenigde Staten, president-van de Lions Clubs. Hij brengt een blanco cheque mee namens deze clubs, welke cheque zal worden ingevuld, nadat de heer Eldert zich, persoonlijk op de hoogte heeft gesteld van de behoeften en de toe stand in het noodgebied. Incasso. Bank, B,- Jacobsen, directeur M. H. Boasson en Zoon N.V., Chr. Kars, dis trictssecretaris Nationale Organisatie van het Beroepsgoederenvervoer, E. Visscher, directeur Technische School, P. Meliefste, voorzitter plaatselijke Raad van Overleg, ir J. van der Kooy, Rijksnijverheid.seonsu- lent, mr J. J. Snoep, firmant firma Snoep Co, mr J. de Jongh van Arkel, directeur Rotterdamsche Bank, L. J. v. 't Westende, wethouder en H. Moor, adj. commies ter secretarie (secretaris der commissie). Zeevaartscbolieren deden hun plicht Onder degenen, die in de vroege Zondag morgen van de 1 Februari onmiddellijk paraat waren, bevonden zich ook de leer lingen ruim 40O0van de De Ruyter- school te Vlissingen. Deze knapen, in leef-, tijd variërend van 17 tot 22 jaar, hebben zich stuk voor stuk van hun beste zijde laten zien en zowel in Vlissingen als op Schouwen en Zuid-Beveland kranige staal tjes van goede daadkracht betoond. Maan dag 2 Febr. vormden zij hulpploegen, waar van ook de ^ynbonese leerlingen deel uit maakten, terwijl de meeste leraren aan de hulpactie meewerkten. Een uit 24 leer lingen bestaande hulpploeg i begaf zich reeds Dinsdag op eigen gelegenheid naar Baarland en Oudelande, waar zij een gtoot aandeel had in de evacuatie. Andere ploegen trokken naar Schouwen-Duivel and en alle werkten onder vaak moeilijke omstandigheden naar beste kunnen. Zij deden meer dan -hun plicht. Stads een week besteden zij nu échter weer hun aandacht aan de lessen, want de examens, welke 11 Juni a.s. beginnen, gaan door. Moerdijkpont te Kruiningen vlot gesleept Het is Donderdag gelukt de Moerdijkpont „Willemsdorp" vlot te slepen, die sedert de ramp van 1 Febr. bij Kruiningen op de wal lag. Nadat Woensdag het schip reeds in dieper water was gebracht, kon Donder dagochtend de sleepboot. „Rammekens" de „Willemsdorp" door het gat in de zeedijk naar buiten trekken. De pont werd Donder dagmiddag'bij Hansweert op een zandbank gezet. Daar werden de vier lichters losge-- maakt, die langszij van de Willemsdbrp bevestigd geweest waren, om aan de pont een groter drijfvermogen te geven. Vrijdag-' ochtend zal het schip naar Vlissingen ge sleept worden. Rijdend en varend Van het stadje naar de resten van Stavenisse De lieer L. P. van Oorschot uit Vlissingen, die de Vlissingse gemeenteraad gaat verla ten na een zittingsperiode van 31 jaar. De heer Van Oorschot, die zich vooral als wet houder van de P.v.d.A. onderscheidde, zal waarschijnlijk ook zijn lidmaatschap van de Provinciale Staten van Zeeland neerleggen. Zakelijk én menselijk Nuttig werk in het belang van de gedupeerden De enquête, welke op initiatief van het Vlissingse gemeentebestuur werd ingesteld naar de schade aan roerende goederen, zowel bij zakenmensen als bij particulieren in het op 1 Febr. geïnundeerde stadsdeel, nadert haar voltooiing. Wanneer men dit werk thans overziet, kan geconstateerd worden, dat het niet alleen bijzonder vlot en zakelijk is uitgevoerd, maar bovendien en dat is toch het belangrijkste dat het zijn nut heeft bewezen. Deze Vlissingse enquête werd uitgevoerd onder verantwoordelijkheid van wethouder W. Poppe en onder directe leiding van de ambtenaar ten stadhuize, dé heer J. A. v. d. Sande. Uitgaande van de door de gemeente ver zamelde gegevens omtrent geleden schade, werd door het rampschadebureau te Mid delburg reeds voor een zeer belangrijk be drag aan voorschotten aan de getroffen middenstanders verstrekt en daarmede zijn talloze zakenmensen althans uit de eerste moeilijkheden geholpen. De enquête onder de particuliere gedupeerden opent boven dien de mogelijkheid om, zodra het ram penschadebureau daartoe machtiging, zal hebben ontvangen, ook in deze sector tot Als een vreemdsoortig monster staat er in een van de nauwe straatjes van Tholen een dukw; een amphibiewagen, hoog opgetast met levensmiddelen, dekens en matrassen, bestemd voor Stavenisse. Op die matrassen zetelen enige mannen; een van hen behoort tot de Rijkspolitie. Ilij heeft de trieste taak in het meest gehavende dorp van West- Europa lijken te identificeren Het Is drie uur in de namiddag en de uit twee koppen bestaande bemanning haast zich. Zij weten het: dit wordt de laatste tocht over het verdronken eiland en het zal zaak zijn voor donker terug te zijn. Dit wordt de laatste van vier zendingen waar onder ook medicijnen, welke Stavenisse per dukw bereiken zal. Een uur na het vertrek ronken wij Poortvliet binnen. Poortvliet? Vóór ons, nabij de toegang tot het dorp staat een man. Het water reikt tot aan de boven kant van zijn lieslaarzen en bezorgd slaat hij het naderend voertuig gade. Hij kan niet uitwijken; naast de „weg" reikt het water nog hoger en het zal hem in de laar zen kunnen lopen. De dukw stopt. „Liften?" vraagt sergeant Leen Dekkers. Even later hijsen wij de 62-jarige Piet Oostdijk aan boord. Zijn oud gezicht weerspiegelt een glans van tevredenheid. „Zo word je niet nat", zegt hij en midden in Poortvliet, dat als het ware ligt te kabbelen in het water, stapt hij weer af. En verder gaat het. Onder Wijziging visserijwet Verschenen is het voorlopig verslag van de commissie van rapporteurs uit de Tweede Kamer over het wetsontwerp tot wijziging van de visserijwet. Hieraan is het volgende ontleend: Vele leden vroegen een nadere uiteenzet ting over de huidige situatie met betrekking tót dé visstand in de binnenwateren en over de verwachting voor de toekomst. Meer concreet wensten zij te zien aange geven, welke voordelen van de voorgestelde regeling worden verwacht. Zij waren n.l. niet overtuigd, dat een zo ver strekkende regeling noodzakelijk is. Een bezwaar.... Het is merkwaardig om te ervaren hoe shel de mensheid zich vertrouwd weet te maken met nieuwe technische snufjes en die meneer Keith uit Amerika, van de Detroit United Keith Works zal wel nooit gedroomd hebben, dat zijn „Dukws" in Zeeland zo snel populair zouden wor den in de afgelopen weken verving de D.U.K.W., deze wonderlijke technische kruising van een stalen land- en water dier, o.m. voor Tholen de autobus, met dit verschil, dat plaatsbewijzen overbodig ■En naast de Dukws waren ét de helicop- tères: die molenwiekende synthetische in secten, zwermend over het Zeeuwse land als bijen in de zomer rond een heide- veldje Dukws en helicoptères. Merkwaardige machinerieën, wonder lijke producten van het menselijk vernuft, welke uitkomst brachten in de nood en on schatbare diensten hebben bewezen. Maar die één bezwaar hebben: Ge leunt ze niet aanduiden, zonder een gerede kans op een tongbreuk Met name hadden zij zeer ernstige bezwa ren tegen de pachtdwang, welke hierbij ge ïntroduceerd wordt. Wat de beroepsvisserij betreft, vroegen deze leden, of de minister kan mededelen, hoe veel van de 2300 personen, die als binnen- visser erkend zijn, de binnenvisserij ook inderdaad als hun enige beroep uitoefe nen. Het was hun niet geheel duidelijk, op welke wijze de IJsselmeer. en kustvisserij bij dit ontwerp betrokken zijn. Deze leden klaagden er ten slotte over, dat dit wets ontwerp niet dan met zeer grote moeite te lezen is. Vele andere leden verklaarden de indiening van dit wetsontwerp in hoofd zaak ten.' behoeve van de binnenvisserij ten zeerste te kunnen toejuichen, met name om dat hierdoor getracht wordt de recreatie mogelijkheden voor een zeer groot aantal Nederlanders veilig te stellen en zo moge lijk te verruimen. Uit de Memorie van Toelichting, valt te lezen,, dat meer dan 300.000 sportvissers de zoetwater- of kust visserij beoefenen en daarin eeri prettige en gezonde ontspanning weten te vinden. Het komt hun voor, dat een recreatiemoge lijkheid van deze omvang in ons "dichtbe volkte land alleszins waard is gestimuleerd en in goede banen geleid te worden. Daarnaast is het uiteraard evenzeer ge wenst maatregelen te treffen, zodanig, dat' de ruim 2000 beroepsvissers niet in hun bestaan bedreigd worden door het snel toenemende aantal-sportvissers. Ten slotte stelden deze leden nog de vraag, of het, in verband met het bijzon dere karakter van de oester- en mossel kwekerij, mogelijk aan te bevelen zou zijn een bepaling op te nemen, dat oester- en mosselpercelen voor 12 jaar moeten wor den verpacht, met de mogelijkheid van ver lenging voor een zelfde termijn, een en ander in analogie met de regeling, zoals deze in het pachtbesluit is neergelegd met betrekking tot boerderijen. Zou een regeling, als hier bedoeld, in derdaad in de wet worden opgenomen, dan zou voorts nog moeten worden overwogen of in tegenstelling van een bijzondere pachtkamer voor de oester- en mosselcul tuur wenselijk zouden zijn. een grauwe regenlucht, een ijskoude wind striemend over dit troosteloze gebied met water, water en nog eens water. Van Poort vliet zien' we nog de molensj waarvan de wieken traag, bedachtzaam rondwentelen. Scherpenisse passeren wij, Sint Maartens dijk,. plaatsjes, waar in sommige gedeelten het water is geweken. Over de dijk gaat het dan, en dan, na bij Stavenisse, over de res ten van dijken. Rakelings scheert het voer en vaartuig langs de afgebrokkelde kanten en een ogenblik is het, alsof we zullen kap seizen, met heel de voor Stavenisse zo kost bare ladingmaar het lukt nog. Nog kunnen we verder, thans steekt de dukw zijn neus diep in het water, onder Stave nisse spoelt het nog ongeveer anderhalve meter hoog over de weggeslagen straat. Plompend van gat tot gat zoekt de sergeant Sytze van de Graaf zijn weg totdat de weg weg is en de dukw moet varen. Langs de weg staan de eerste huizen. Gor dijnen bollend door de glasloze vensters, waar achter de huiskamers liggen; het ver nielde huisraad drijvend op het water. Op een bovenverdieping staat nog een plantje voor een venster en hangt voor de ramen nog de keurige vitragebeneden gapen hol de kamers, een lamp bungelend in de wind. Dit beeld blijft, tot in Stavenisse. De koeiencadavers liggen er op een rijtje half in, half boven het water. Plotseling pakken de wielen weer; de enige droge straat van Stavenisse, de Molendijk, is bereikt. Intus sen is het vijf uur geworden en in koorts achtige haast wordt het voertuig afgeladen. De terugtocht moet vóór het donker vol bracht zijn. Voor de laatste maal heeft Stavenisse per dukw een zending van het allernodigste ontvangen. „Waarom grepen hogere instanties niet in" Men waardeert liet beleid van het gemeentebestuur niet Wij zijn zeer ontstemd over de wijze, waarop het gemeentebestuur meent in de huidige omstandigheden de stad Zierikzee te moeten besturen, aldus verklaar de de notaris, J. Klaasen, ons tijdens een kort onderhoud. „Ik weet, dat ik spreek namens vele inwoners, die zich met verbazing afvragen, waarom hogere in stanties niet onmiddellijk ingrijpen." Notaris- Klaasen noemde als voorbeeld het evacuatiebeleid, waarbij hij vooral bezwaren ontwikkelde tegen de metho den, die waren gebruikt, zoals politiedwang en dergelijke. Bovendien zijn door het vertrek van vele burgers ongewenste toestanden ontstaan. In vele httizen is er een ravage, 'die niet opgeruimd wordt, terwijl de rommel en' kadavers van huisdieren en vee opgestapeld liggen. Ook het beleid ten opzichte vari de voed selvoorziening achtte notaris Klaasen onjuist: „men heeft Voor 10.200 aan bruine bonen aangekocht, die in het zeewater hadden gelegen eri voor con sumptie ongeschikt waren. Een raadslid verleende bij deze aankoop bemidde ling. De bonen zijn nu naar de mestvaalt verhuisd". „Na de catastrophe heeft het gemeentebe stuur niets gedaan om de stad tegen water van de zijde van het eiland te beveiligen door kistdammen, zandzakken enz. en nog altijd stromen daardoor huizen, die be woond kunnen worden, onder water." Notaris Klaasen is van mening, dat het gemeentebestuur van Zierikzee ernstig in gebreke is gebleven. „Inderdaad gaan er geruchten, die het be leid van het gemeentebestuur van Zierik zee in gebreke stellen, in het bijzonder ten aanzien Van de. evacuatie. Deze geruchten hebben ook Vrij vernomen. Doch geruchten zullen in zekerheid omgezet moetén worden,, willen we kunnen beoordelen" aldus ver klaarde ons gisterochtend mr dr A. .J. Mes, provinciaal vertegenwoordiger voor het eiland Schouwen-Duiveland. „Wanneer inderdaad concrete feiten ons ter ore komen, dan zal het college van Ged. Staten op dezelfde wijze handelen als het college gehandeld zou hebben in normalè omstandigheden" aldus mr Mes. Buitengewoon verlof voor militairen in noodgebieden Aan militairen die hun woonplaats heb ben in de geteisterde gebieden of wier ge zinsleden aldaar woonachtig zijn, zal in de periode van 18 Februari tot 6 April een bui tengewoon verlof worden toegekend van vier dagen, dat voor zover de dienst "net toelaat, in eenmaal zal moeten worden op genomen. Voor dit verlof zal tevens een maal vrij vervoer worden verstrekt. De bestaande regeling voor de bewegings vrijheid wordt met ingang van Vrijdag 20 deelten daarvan nog wel geruime tijd ge- Februari 'weer van kracht. I inundeerd zullen blijven. Reigersbergerpolder bij Bath wordt gesplitst Drooglegging van 800 ha spoedig mogelijk Het ligt in de bedoeling aan het Oostelijke einde van de Reigersbergerpolder bij Bath een dijkje van ongeveer 1800 meter lengte en 1.75 meter hoogte te maken, om daar mede van de 1050 ha, die de polder groot is, ongeveer 250 ha af te splitsen, waardoor alleen deze 250 ha in verbinding blijven met het vier meter diepe dijkgat bij Bath en de overige 800 ha droog kunnen komen. Het plan is, na vier dagen van voorberei ding dit dijkje in eveneens vier dagen (van 20 t/m 23 Februari a.s.) te sluiten, nadat aan vankelijk met behulp van ettelijke honderd duizenden zandzakken pijlers zijn gemaakt, waartussen dan de overgebleven openingen moeten worden gedicht. Behalve met bur gers wordt hier ook .gewerkt met twee ba taljons militairen, waarvan één bataljon genie en een bataljon infanterie. Nadat deze kade aanvankelijk op een hoogte van 1.75 meter is gebracht, wordt hij met behulp van draglines met klei en vervolgens met een zandzuiger met zand tot de definitieve dijkhoogte opgehoogd. Hierna wordt de dichting van het gat in de dijk bij Bath door de verkleining van het daarachter gelegen gebied van meer dan 1000 ha tot ongeveer 250 ha aanzienlijk gemakkelijker. De in de Reigersbergerpolder gelegen ge deelten van de Rijksweg Bergen op Zoom— Middelburg en de spoorlijn kunnen dan dus worden hersteld. Daarmee is dan echter nog niet de doorgaande verbinding over Rijksweg en spoorlijn geheel hersteld, om dat de in de Kruiningerpolder gelegen ge- „Onze taak heeft echter in de eerste plaats een coördinerend karakter en heeft betrek king op alle gemeente-, polder- en water schapsbesturen op het eiland Schouwen en Duiveland. De verbindingen met Middel burg zijn nog steeds van dien aard, dat van uit deze plaats de situatie niet is te over zien. Vandaar onze komst naar Zierikzee." pe provinciale vertegenwoordiger heeft reeds een onderhoud gehad met de burge meester van Zierikzee jhr mr J. Schuur- beque Boeije, welk onderhoud in de meest prettige sfeer is verlopen. Met het 'college svan B. en W. van Ziërikzée was ponderdag- middag nog geen contact verkregen! Over het beleid van het gemeentebestuur tijdens de catastrophe verklaarde óns mr Teilegen, de plaatsvervanger van mr Mes, dat niet alleen in Zierikzee fouten zijn ge maakt, maar iri geheel Zeeland, fouten echter die in dergelijke omstandigheden on vermijdelijk zijn. Met betrekking tot de evacuatie zef mr Mes ons, dat het onjuist is het aldus voor te stellen, dat het gemeen tebestuur van Zierikzee door minister Beel gedwongen zou zijn tot evacuatie te beslui ten. De beslissing daartoe lag geheel bij de burgemeester die echter zich door talloze instanties heeft laten voorlichten. ..In ant woord op de vraag of de toepassing van de desbetreffende artikelen uit de gemeente wet juist was, wees mr Mes er op, dat de officier van justitie bij de besprekingen aanwezig was en dat deze de toepassing van de betreffende, artikelen Verantwoord noemde. Ook minister Beel zou deze mening toegedaan zijn. Het herstel van het Vlissingse Badbedrijf Voor dit jaar een noodvoorziening Naar wö vernemen streven B. en W. van Vlissingen er naar het strand en het badbe- drflf voor het a.s. seizoen althans door een noodvoorziening in een bruikbare toestand te brengen. Het definitieve herstel zal van zelfsprekend geruime tiid vorderen. B. en "W. stellen zich ook voor om nu de outillage van het bedrijf vrijwel volledig werd vernield, ernstig de vraag te bestude ren op welke wijze de wederopbouw het best kan geschieden. Zij zullen daartoe in verscheidene badplaatsen een onderzoek in- stellen. Dezer dagen is de wethouder van openbare werken, de heer M. A. van Po- pering, in gezelschap van enige ambtena ren naar Oostende geweest, waar hun onder meer gebleken is, dat een bepaalde bouw wijze inderdaad enige bescherming kan bie den tegen stormschade. In elk geval zal er natuurlijk voor ge zorgd worden, dat het puin, dat in grote hoeveelheden op het strand is terechtgeko men, voor het a,s. seizoen opgeruimd zal zijn. Een deel denkt men te kunnen benut ten voor de afrit nabij het Wooldhuis. het verstrekken van voorschotten over te gaan. Hulp van vakgenoten Zoals reeds gemeld, is de enquête onder de zakenmensen uitgevoerd door ambte naren, die daartoe werden bijgestaan door vakgenoten van de gedupeerden, uit Vlis singen zelf, maar ook uit Middelburg 'en Goes. Deze enquêteurs hebben bijzonder loffelijk gewerkt: vlot en zakelijk, gelijk reeds opgemerkt, maar vooral met gevoel voor de menselijke aspecten van elk geval ■afzonderlijk. De enquêteformulieren wer den doorgestuurd naar het rampschade bureau, doch er werd voor gezorgd, dat steeds een duplicaat ter beschikking bleef. Dit gaf natuurlijk héél wat tikwerk, maar daarvoor heeft men assistentie gekregen van typisten van enkele plaatselijke bank instellingen. Het onderzoek naar de schade onder de middenstand is op deze wijze practisch gereed. Slechts enkele gevallen komen nog „nadruppelen". Ook de enquête onder de particulieren, die schade leden aan hun huisraad, is vrij wel gereed, deze is döor ambtenaren en deskundigen straatsgewijze uitgevoerd. De ambtenaren van de gemeente werden daar bij bijgestaan door collega's van de belas tingen. Naar men ons verzekerde, is ook in deze sector elk geval zorgvuldig bekeken en is daarbij de menselijke zijde nergens uit het oog vex-loren. De enquêteurs hebben bij hun bezoeken aan de getroffenen Ook reeds officiële formulieren van het ramp- schadebureau ingevuld. Zodat men in dit opzicht' in Vlissingen eveneens reeds flink is gevorderd. Voor de betrokkenen had dit bovendien het grote voordeel, dat zij niet naar het een of andere bureau behoefden te komen om hun aangifte in orde te maken, hetgeen ongetwijfeld vaak tot uren lang in de rij staan zou hebben geleid. Onroerend goed De laatste twee dagen van de week heeft men nog uitgetrokken voor de aangifte van schade aan onroerende goederen (hui^ zen enz.) voor hen, die geen schade aan roerende goederen hebben gehad. Dit zijn in het algemeen dus eigenaars van panden in het geïnundeerde stadsdeel, die elders in of buiten de stad wonen. Wanneer Zater dagmiddag om een uiïr of vijf ook dit onderdeel zal worden afgesloten, heeft de gemeente Vlissingen een mooi werk in het belang van de getroffenen voltooid. Het was een werk, waartoe zij niet verplicht was, maar waarmede zij de vele honderden gedupeerden direct en vooral ook practisch heeft' geholpen op 'een' wijze, die alle lof yerdient. Want door het terstond vasti leggen en controleren van de schade, zijn gegevens verkregen, welke over enige maanden maar heei moeilijk te achterhalen; zouden zijn geweest en het zou nu wel eens1 zo kunnen lopen, dat Vlissingen, dank zij deze activiteit'; als een van de eerste aan de beurt kwam wanneer het officiële schadeverleni'ngsapparaat, dat uiteraard nog zijn i-ichtlijnen moet ontvangen, straks volledig aan de slag gaat. 15. „De groei-explosie is afgelopen, jong!" riep Kappie verheugd. „Gelukkig maar, want als het bos nog 10 minuten zo was door gegroeid, dan was het niet meer te slepen geweest! Kom, we zullen een paar extra sleepkabels uitleggen, de „Kraak" zal nu wel op volle kracht moeten trekken". En hij trok de Maat,'die nog lichtelijk op zijn benen trilde van de doorgestane emoties, met zich mee naar de sloep. Een uur later waren de extra kabels uitgelegd en ploeterde de Kraak puffend en steunend vooruit. Het was zeker wel de zwaar ste sleep, die het scheepje ooit te trekken had gehad en hoewèl de machines op volle kracht werkten, vorderden zij slechts langzaam. De volgende dag kwam de Meester met een somber gezicht bij Kappie. „Wij schieten niet voldoende op", zei hij. „Ik heb niet genoeg kolen meer". „Dan moeten we trossen kappen!" riep de Maat, die graag van de rare sleep verlost was. „Begin je weer over „kappen", klont!" riep: Kappie geërgerd. „Je roeit nu dadelijk naar de sleep om hoüt te halen voor de vuren. Dan kun je kappen zoveel je trilt!" Nog steeds bereiken ons van alle zijden meldingen van collecte-opbrengsten, welke door de Zeeuwse gemeenten in de kas van het Nationaal Rampenfonds werden gestort. De in de R,K. te Kloosterzande gehouden collecte voor 't Rampenfonds bracht 2365 op, in Lamsvvaarde offerde men in de kerk 1100, in Clinge 1304. De huis-aan-huis- collecte bracht in deze gemeente 4868 en frs 180 op. In Graauw gaf men in de R.K. kerk 1603, in Hulst steeg dit bedrag tot bijna 4000. De opbrengst van de huis-aan- huiscollecte in Hulst heeft nu een totaalbe drag van 22.000 bereikt. De opbrengst van de collecte in de kerk te Zuiddorpe was 600.11 De supportersvereniging van de voetbalvereniging „Hulst" schonk 100 en de hockeyclub „Rapide" in Hulst maakte 25 over. Deze week zal ook in Hontenlsse een col lecte worden gehouden, waartoe reeds één comité is gevormd onder voorzitterschap van burgemeester C. J. van Hootegem. In Hulst boden de leden van de jeugdver enigingen hun diensten aan téfeen eeri klei ne vergoeding, welk bedrag aan het Natio naal Rampenfonds is afgedragen. De kinde ren van de broederschool brachten 500 bij elkaar. De collecte te Terhole, een buurtschap van ongeveer 700 mensen, bracht niet minder dan 5000 op. Tot nu toe heeft men in Wemeldinge 16.960.19 voor de watersnoodslachtofférs gecollecteerd. De Axelse jeugd maakt zich zeer ver dienstelijk met de verkoop van „waters nood-zegels". De actie verloopt buitenge woon succesvol. De afdeling Kapelle van de Bond van Ouden van Dagen heeft 50 afgedragen voor het Rampenfonds, Het geld was aan vankelijk bestemd voor een feestmiddag. De collecte voor het Nationaal Rampen»- fonds heeft te Hoofdplaat in totaal 8780.45 opgebracht. Hiervan werd door een lijstcol- lecte bijeengebracht 7307.13, kerkcollecte in de R.K. kérk en de Ned. Herv. kerk sa men 1273.32 en de muziekvereniging „Oefening Baart Kunst" en de duivenvèr- eniging V.Z.V. elk 100. De padvinders van Vlissingen brachten 240.58 bijeen. In de Ger. Gemeente te Westkapelle werd 867 gecollecteerd. De Herv. Zon dagsschool bracht 60 blieen. In de Ned. Herv. kerk te Cadzand bracht de collecte 200 op. Op de Goöp. Veiling te Middelburg wer den door een teler enige producten geveild ten bate van het Rampenfonds. De op brengst bedroeg 111.20, met inbegrip van het bedrag dat bij de tweede maal de pro ducten opbrachten, daar een koper zijn ge kocht product weer ter beschikking stelde. De schoolkinderen te Zoutelandè hebben 1504 postzegels verkocht ten bate van het Rampenfonds. Het warenhuis Au Bon Miarche te B r U s- s e 1 heeft 50.000 francs geschonken voor de Nederlandse watersnoodslachtofférs, Het heeft bovendien het dorp Yerseke ge adopteerd. - Een groep 30 E.H.B.O.-mensen uit Sluis heeft te R ij s s e 1 (Noord-Frankrijk) ge assisteerd bij een watersnoodcollect.e. Zelf gingen ze niet met de collectebus, want dat deden aardige Francaises, maar ze werden ontvangen op het stadhuis en daarna was er een rondrit doorde stad. De terugreis werd per autobus gemaakt. Bij hét openen van de collectebussen bleek, dat er zeer mild gegeven was In R ij s s e 1.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1953 | | pagina 2