KAPPIE EN HET DRIJVENDE WOUD
Commissie voor industrievestiging
te Middelburg geïnstalleerd
Laatste tocht per Dukw over
het verdronken Tholen
ONDERZOEK NAAR SCHADE TE
VLISSINGEN VRIJWEL VOLTOOID
PACHTTERMIJN VOOR OESTER-
EN MOSSELPERCELEN 12 JAAR?
Zeeuwse Almanak
Ernstige ontstemming onder
burgerij van Zierikzee
ZEELAND
HELPT!
2
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
VRIJDAG 20 FEBRUARI 1953
HET INDUSTRIALISATIEPROBLEEM
Middelburg èn Vlissingen moeten minstens
bevolkingsaanwas van Walcheren opvangen
„Men zou een uitvoerig welvaartsrapport van Middelburg kunnen opstellen
met een „survey" van de huidige situatie en een schets van de te verwachten
toekomstige ontwikkeling. Ik acht dit niet nodig. In het ontwikkelingsplan staan
voldoende gegevens, waarop gebouwd kan worden. Het probleem is in principe
heel eenvoudig: industrievestiging in Middelburg is gewenst. Ja, noodzakelijk.
Waarom is zij er onvoldoende Het lijkt mij uw taak om te trachten op deze
vraag een antwoord te geven en uiteraard dan tevens de wegen aan te geven,
die kunnen leiden tot verbetering". Met deze woorden installeerde de burge
meester, mr dr N. Bolkestein, Donderdagavond ten stadhuize te Middelburg de
commissie industrievestiging.
kennis, meer kapitaal en meer durf, daar
de risico's meestal groter zijn. Mogelijk dat
Middelburg ook een industry-minded"
gemeentebestuur ontbeert en onopzettelijk
de belangen der industrie niet voldoende
behartigt. Hierop opbouwende critiek te
leveren, is mede een taak van de com
missie, welke uiteraard geen platform is
ter bespreking van concrete kwesties. Na
nog dank te hebben gebracht aan de ver
eniging „Handelsbelang", die mede het
initiatief nam tot instelling van een com
missie ad hoe en de commissieleden voor
de beschikbaarstelling van hun aandacht,
kennis en tijd, wenste de burgemeester de
heren een prettige samenwerking en een
goed resultaat toe.
Geen typische industrie
gemeente
In Nederland is van de werkende man
nelijke bevolking 43,0 procent werkzaam in
de nijverheid. In Middelburg is dit cijfer
45,2 procent, aldus de burgemeester. Dit
lijkt nog niet zo weinig, maar men moet
bedenken, dat het landsgemiddelde pok
beïnvloed wordt door het zuiver agrarisch
platteland, Bovendien is het aannemelijk,
dat. van de in de nijverheid werkenden in
een centrumgemeente als Middelburg een
noemenswaard deel in de zogenaamde ver
zorgende industrie werkt. De cijfers be
vestigen, wat iedereen al weet: Middelburg
is geen typische industriegemeente. De
burgemeester vond het ook de vraag, of de
stad dit ooit zal worden. Zou het ook wel
gewenst zijn, dat Middelburg een echte
fabrieksstad werd Ondanks de brand
biedt de stad nóg veel moois en betekent
het vreemdelingenverkeer ook werkgele
genheid en welvaart voor velen. Middel
burg heeft als hoofdplaats en centrumstad
veel inwoners in dienst van de Overheid,
werkzaam bij het enderwijs of in de vrije
beroepen en veel handel, meer tussen- en
klein- als groothandel.
Het daardoor ontstane eenzijdige karak
ter van de stad is wel een bezwaar; een
meer gevarieerde samenstelling van de
bevolking zou volgens spreker dit karakter
stellig ten goede komen. Maar. het gaat
niet alleen daarom. Velen, vooral de jon
geren en stellig de meest energieken, trek
ken weg uit de provincie. Nationaal bezien
is het zowel om planologische- als om eco
nomische en sociologische redenen stellig
ongewenst, dat de bevolkingsdichtheid in
de „randstad Holland" nog groter wordt,
dan zij reeds is. Zonder daarvan een
dogma te maken, lijkt het toch wel goed,
dat elke provincie voldoende werkgelegen
heid heeft om haar eigen bevolkingsaanwas
op te vangen.
Is dit enerzijds dus gewenst, ander
zijds is het onnodig, ja, ongewenst, dat
elke gemeente dit doet, aldus mr dr
Bolkestein. Het is niet goed in het dorp
de agrarische sfeer te verstoren. Voorts:
industrie zoekt industrie; concentratie
op een aantal punten in de provincie
is dus goede politiek.
Geen industi'ieelklimaat
Middelburg zal met .Vlissingen op zijn
minst de bevolkingsaanwas van Walcheren,
maar waarschijnlijk in de practijk ook nog
wel gedeeltelijk van andere delen van
Zeeland, behalve Oost Zeeuwsch Vlaan
deren, moeten opvangen. In de komende
tien jaren bedraagt de aanwas van de
mannelijke beroepsbevolking op geheel
Walcheren 2172. Dit wil zeggen, dat er meer
werk moet zijn voor 217 arbeiders per jaar.
Dat er op het ogenblik op het eiland wei
nig werkloosheid' is, mag ons niet in slaap
wiegen, zo vervolgde de burgemeester-
wederopbouw en herverkaveling lopen over
enige jaren ten einde.
Volgens het ontwikkelingsplan behoort
het grote industrieterrein te Middelburg tót
de best geoutilleerde van Zeeland. Er is
reeds veel geld in gestoken. Het is dus niet
alleen een Middelburgs, maar ook objectief
gezien een economisch belang, dat er in
dustrie in Zeeland komt en dat deze ,zich
vestigt op een goed en reeds bestaand ter
rein. Overigens behoeft „industrialisatie"
niet slechts vestiging van nieuwe indus
trieën te betekenen. Uitbreiding van de
bestaanden heeft in vele opzichten dezelfde
betekenis. De burgemeester merkte nog op,
dat in Middelburg geen industrieel klimaat
heerst en hij vroeg zich af, of het op
landelijk niveau niet een der problemen
van de industrialisatie in Nederland is, de
primer op de handel gerichte mentaliteit
te doorbreken. Elke verandering is moei
lijk en bovendien eist de industrie grotere
Samenstelling commissie
In de commissie hebben zitting de heren
mr dr N. Bolkestein, burgemeester (voor
zitter), mr M. A. Terwoert, voorzitter
„Handelsbelang" (vice-voorzitter), drs M.
C. Verburg, directeur E.T.I., ir A. A. Bre
vet, directeur houthandel Alberts, ir L. G.
H. M. van Gooi, dii'ecteur Boddaert en'Co,
M. Polak, directeur N.V. M. L. Polak en
Zonen, B. A, Hesselink, directeur Vitrite,
L. de Nooyer, adj. directeur Z.C.F., H. J.
Ikkink, directeur „Eiland Walcheren", T.
Germiifg, directeur Amsterdamsche Bank—
President Lions Clubs
bezoekt rampgebied
Woensdagavond arriveerde in Den Haag
de heer Eldert uit de Verenigde Staten,
president-van de Lions Clubs. Hij brengt
een blanco cheque mee namens deze clubs,
welke cheque zal worden ingevuld, nadat de
heer Eldert zich, persoonlijk op de hoogte
heeft gesteld van de behoeften en de toe
stand in het noodgebied.
Incasso. Bank, B,- Jacobsen, directeur M.
H. Boasson en Zoon N.V., Chr. Kars, dis
trictssecretaris Nationale Organisatie van
het Beroepsgoederenvervoer, E. Visscher,
directeur Technische School, P. Meliefste,
voorzitter plaatselijke Raad van Overleg,
ir J. van der Kooy, Rijksnijverheid.seonsu-
lent, mr J. J. Snoep, firmant firma Snoep
Co, mr J. de Jongh van Arkel, directeur
Rotterdamsche Bank, L. J. v. 't Westende,
wethouder en H. Moor, adj. commies ter
secretarie (secretaris der commissie).
Zeevaartscbolieren
deden hun plicht
Onder degenen, die in de vroege Zondag
morgen van de 1 Februari onmiddellijk
paraat waren, bevonden zich ook de leer
lingen ruim 40O0van de De Ruyter-
school te Vlissingen. Deze knapen, in leef-,
tijd variërend van 17 tot 22 jaar, hebben
zich stuk voor stuk van hun beste zijde
laten zien en zowel in Vlissingen als op
Schouwen en Zuid-Beveland kranige staal
tjes van goede daadkracht betoond. Maan
dag 2 Febr. vormden zij hulpploegen, waar
van ook de ^ynbonese leerlingen deel uit
maakten, terwijl de meeste leraren aan
de hulpactie meewerkten. Een uit 24 leer
lingen bestaande hulpploeg i begaf zich
reeds Dinsdag op eigen gelegenheid naar
Baarland en Oudelande, waar zij een gtoot
aandeel had in de evacuatie. Andere
ploegen trokken naar Schouwen-Duivel and
en alle werkten onder vaak moeilijke
omstandigheden naar beste kunnen. Zij
deden meer dan -hun plicht. Stads een week
besteden zij nu échter weer hun aandacht
aan de lessen, want de examens, welke 11
Juni a.s. beginnen, gaan door.
Moerdijkpont te Kruiningen
vlot gesleept
Het is Donderdag gelukt de Moerdijkpont
„Willemsdorp" vlot te slepen, die sedert
de ramp van 1 Febr. bij Kruiningen op de
wal lag. Nadat Woensdag het schip reeds
in dieper water was gebracht, kon Donder
dagochtend de sleepboot. „Rammekens" de
„Willemsdorp" door het gat in de zeedijk
naar buiten trekken. De pont werd Donder
dagmiddag'bij Hansweert op een zandbank
gezet. Daar werden de vier lichters losge--
maakt, die langszij van de Willemsdbrp
bevestigd geweest waren, om aan de pont
een groter drijfvermogen te geven. Vrijdag-'
ochtend zal het schip naar Vlissingen ge
sleept worden.
Rijdend en varend
Van het stadje naar de resten van Stavenisse
De lieer L. P. van Oorschot uit Vlissingen,
die de Vlissingse gemeenteraad gaat verla
ten na een zittingsperiode van 31 jaar. De
heer Van Oorschot, die zich vooral als wet
houder van de P.v.d.A. onderscheidde, zal
waarschijnlijk ook zijn lidmaatschap van
de Provinciale Staten van Zeeland
neerleggen.
Zakelijk én menselijk
Nuttig werk in het belang van de gedupeerden
De enquête, welke op initiatief van het Vlissingse gemeentebestuur werd
ingesteld naar de schade aan roerende goederen, zowel bij zakenmensen
als bij particulieren in het op 1 Febr. geïnundeerde stadsdeel, nadert haar
voltooiing. Wanneer men dit werk thans overziet, kan geconstateerd
worden, dat het niet alleen bijzonder vlot en zakelijk is uitgevoerd, maar
bovendien en dat is toch het belangrijkste dat het zijn nut heeft
bewezen.
Deze Vlissingse enquête werd uitgevoerd
onder verantwoordelijkheid van wethouder
W. Poppe en onder directe leiding van de
ambtenaar ten stadhuize, dé heer J. A. v.
d. Sande.
Uitgaande van de door de gemeente ver
zamelde gegevens omtrent geleden schade,
werd door het rampschadebureau te Mid
delburg reeds voor een zeer belangrijk be
drag aan voorschotten aan de getroffen
middenstanders verstrekt en daarmede zijn
talloze zakenmensen althans uit de eerste
moeilijkheden geholpen. De enquête onder
de particuliere gedupeerden opent boven
dien de mogelijkheid om, zodra het ram
penschadebureau daartoe machtiging, zal
hebben ontvangen, ook in deze sector tot
Als een vreemdsoortig monster staat er in
een van de nauwe straatjes van Tholen een
dukw; een amphibiewagen, hoog opgetast
met levensmiddelen, dekens en matrassen,
bestemd voor Stavenisse. Op die matrassen
zetelen enige mannen; een van hen behoort
tot de Rijkspolitie. Ilij heeft de trieste taak
in het meest gehavende dorp van West-
Europa lijken te identificeren
Het Is drie uur in de namiddag en de uit
twee koppen bestaande bemanning haast
zich. Zij weten het: dit wordt de laatste
tocht over het verdronken eiland en het zal
zaak zijn voor donker terug te zijn. Dit
wordt de laatste van vier zendingen waar
onder ook medicijnen, welke Stavenisse per
dukw bereiken zal. Een uur na het vertrek
ronken wij Poortvliet binnen. Poortvliet?
Vóór ons, nabij de toegang tot het dorp staat
een man. Het water reikt tot aan de boven
kant van zijn lieslaarzen en bezorgd slaat
hij het naderend voertuig gade. Hij kan
niet uitwijken; naast de „weg" reikt het
water nog hoger en het zal hem in de laar
zen kunnen lopen. De dukw stopt. „Liften?"
vraagt sergeant Leen Dekkers. Even later
hijsen wij de 62-jarige Piet Oostdijk aan
boord. Zijn oud gezicht weerspiegelt een
glans van tevredenheid. „Zo word je niet
nat", zegt hij en midden in Poortvliet, dat
als het ware ligt te kabbelen in het water,
stapt hij weer af. En verder gaat het. Onder
Wijziging visserijwet
Verschenen is het voorlopig verslag van
de commissie van rapporteurs uit de Tweede
Kamer over het wetsontwerp tot wijziging
van de visserijwet. Hieraan is het volgende
ontleend:
Vele leden vroegen een nadere uiteenzet
ting over de huidige situatie met betrekking
tót dé visstand in de binnenwateren en over
de verwachting voor de toekomst.
Meer concreet wensten zij te zien aange
geven, welke voordelen van de voorgestelde
regeling worden verwacht.
Zij waren n.l. niet overtuigd, dat een zo
ver strekkende regeling noodzakelijk is.
Een bezwaar....
Het is merkwaardig om te ervaren hoe
shel de mensheid zich vertrouwd weet te
maken met nieuwe technische snufjes en
die meneer Keith uit Amerika, van de
Detroit United Keith Works zal wel nooit
gedroomd hebben, dat zijn „Dukws" in
Zeeland zo snel populair zouden wor
den
in de afgelopen weken verving de
D.U.K.W., deze wonderlijke technische
kruising van een stalen land- en water
dier, o.m. voor Tholen de autobus, met dit
verschil, dat plaatsbewijzen overbodig
■En naast de Dukws waren ét de helicop-
tères: die molenwiekende synthetische in
secten, zwermend over het Zeeuwse land
als bijen in de zomer rond een heide-
veldje
Dukws en helicoptères.
Merkwaardige machinerieën, wonder
lijke producten van het menselijk vernuft,
welke uitkomst brachten in de nood en on
schatbare diensten hebben bewezen.
Maar die één bezwaar hebben:
Ge leunt ze niet aanduiden, zonder een
gerede kans op een tongbreuk
Met name hadden zij zeer ernstige bezwa
ren tegen de pachtdwang, welke hierbij ge
ïntroduceerd wordt.
Wat de beroepsvisserij betreft, vroegen deze
leden, of de minister kan mededelen, hoe
veel van de 2300 personen, die als binnen-
visser erkend zijn, de binnenvisserij ook
inderdaad als hun enige beroep uitoefe
nen.
Het was hun niet geheel duidelijk, op
welke wijze de IJsselmeer. en kustvisserij
bij dit ontwerp betrokken zijn. Deze leden
klaagden er ten slotte over, dat dit wets
ontwerp niet dan met zeer grote moeite te
lezen is. Vele andere leden verklaarden de
indiening van dit wetsontwerp in hoofd
zaak ten.' behoeve van de binnenvisserij ten
zeerste te kunnen toejuichen, met name om
dat hierdoor getracht wordt de recreatie
mogelijkheden voor een zeer groot aantal
Nederlanders veilig te stellen en zo moge
lijk te verruimen. Uit de Memorie van
Toelichting, valt te lezen,, dat meer dan
300.000 sportvissers de zoetwater- of kust
visserij beoefenen en daarin eeri prettige
en gezonde ontspanning weten te vinden.
Het komt hun voor, dat een recreatiemoge
lijkheid van deze omvang in ons "dichtbe
volkte land alleszins waard is gestimuleerd
en in goede banen geleid te worden.
Daarnaast is het uiteraard evenzeer ge
wenst maatregelen te treffen, zodanig,
dat' de ruim 2000 beroepsvissers niet in hun
bestaan bedreigd worden door het snel
toenemende aantal-sportvissers.
Ten slotte stelden deze leden nog de
vraag, of het, in verband met het bijzon
dere karakter van de oester- en mossel
kwekerij, mogelijk aan te bevelen zou zijn
een bepaling op te nemen, dat oester- en
mosselpercelen voor 12 jaar moeten wor
den verpacht, met de mogelijkheid van ver
lenging voor een zelfde termijn, een en
ander in analogie met de regeling, zoals
deze in het pachtbesluit is neergelegd met
betrekking tot boerderijen.
Zou een regeling, als hier bedoeld, in
derdaad in de wet worden opgenomen, dan
zou voorts nog moeten worden overwogen
of in tegenstelling van een bijzondere
pachtkamer voor de oester- en mosselcul
tuur wenselijk zouden zijn.
een grauwe regenlucht, een ijskoude wind
striemend over dit troosteloze gebied met
water, water en nog eens water. Van Poort
vliet zien' we nog de molensj waarvan de
wieken traag, bedachtzaam rondwentelen.
Scherpenisse passeren wij, Sint Maartens
dijk,. plaatsjes, waar in sommige gedeelten
het water is geweken. Over de dijk gaat het
dan, en dan, na bij Stavenisse, over de res
ten van dijken. Rakelings scheert het voer
en vaartuig langs de afgebrokkelde kanten
en een ogenblik is het, alsof we zullen kap
seizen, met heel de voor Stavenisse zo kost
bare ladingmaar het lukt nog. Nog
kunnen we verder, thans steekt de dukw
zijn neus diep in het water, onder Stave
nisse spoelt het nog ongeveer anderhalve
meter hoog over de weggeslagen straat.
Plompend van gat tot gat zoekt de sergeant
Sytze van de Graaf zijn weg totdat de weg
weg is en de dukw moet varen.
Langs de weg staan de eerste huizen. Gor
dijnen bollend door de glasloze vensters,
waar achter de huiskamers liggen; het ver
nielde huisraad drijvend op het water. Op
een bovenverdieping staat nog een plantje
voor een venster en hangt voor de ramen
nog de keurige vitragebeneden gapen
hol de kamers, een lamp bungelend in de
wind. Dit beeld blijft, tot in Stavenisse. De
koeiencadavers liggen er op een rijtje half
in, half boven het water. Plotseling pakken
de wielen weer; de enige droge straat van
Stavenisse, de Molendijk, is bereikt. Intus
sen is het vijf uur geworden en in koorts
achtige haast wordt het voertuig afgeladen.
De terugtocht moet vóór het donker vol
bracht zijn. Voor de laatste maal heeft
Stavenisse per dukw een zending van het
allernodigste ontvangen.
„Waarom grepen hogere instanties niet in"
Men waardeert liet beleid van het
gemeentebestuur niet
Wij zijn zeer ontstemd over de wijze, waarop het gemeentebestuur meent in
de huidige omstandigheden de stad Zierikzee te moeten besturen, aldus verklaar
de de notaris, J. Klaasen, ons tijdens een kort onderhoud. „Ik weet, dat ik spreek
namens vele inwoners, die zich met verbazing afvragen, waarom hogere in
stanties niet onmiddellijk ingrijpen." Notaris- Klaasen noemde als voorbeeld
het evacuatiebeleid, waarbij hij vooral bezwaren ontwikkelde tegen de metho
den, die waren gebruikt, zoals politiedwang en dergelijke. Bovendien zijn door
het vertrek van vele burgers ongewenste toestanden ontstaan. In vele httizen
is er een ravage, 'die niet opgeruimd wordt, terwijl de rommel en' kadavers van
huisdieren en vee opgestapeld liggen. Ook het beleid ten opzichte vari de voed
selvoorziening achtte notaris Klaasen onjuist: „men heeft Voor 10.200 aan
bruine bonen aangekocht, die in het zeewater hadden gelegen eri voor con
sumptie ongeschikt waren. Een raadslid verleende bij deze aankoop bemidde
ling. De bonen zijn nu naar de mestvaalt verhuisd".
„Na de catastrophe heeft het gemeentebe
stuur niets gedaan om de stad tegen water
van de zijde van het eiland te beveiligen
door kistdammen, zandzakken enz. en nog
altijd stromen daardoor huizen, die be
woond kunnen worden, onder water."
Notaris Klaasen is van mening, dat het
gemeentebestuur van Zierikzee ernstig in
gebreke is gebleven.
„Inderdaad gaan er geruchten, die het be
leid van het gemeentebestuur van Zierik
zee in gebreke stellen, in het bijzonder ten
aanzien Van de. evacuatie. Deze geruchten
hebben ook Vrij vernomen. Doch geruchten
zullen in zekerheid omgezet moetén worden,,
willen we kunnen beoordelen" aldus ver
klaarde ons gisterochtend mr dr A. .J.
Mes, provinciaal vertegenwoordiger voor
het eiland Schouwen-Duiveland.
„Wanneer inderdaad concrete feiten ons
ter ore komen, dan zal het college van Ged.
Staten op dezelfde wijze handelen als het
college gehandeld zou hebben in normalè
omstandigheden" aldus mr Mes.
Buitengewoon verlof voor
militairen in noodgebieden
Aan militairen die hun woonplaats heb
ben in de geteisterde gebieden of wier ge
zinsleden aldaar woonachtig zijn, zal in de
periode van 18 Februari tot 6 April een bui
tengewoon verlof worden toegekend van
vier dagen, dat voor zover de dienst "net
toelaat, in eenmaal zal moeten worden op
genomen. Voor dit verlof zal tevens een
maal vrij vervoer worden verstrekt.
De bestaande regeling voor de bewegings
vrijheid wordt met ingang van Vrijdag 20 deelten daarvan nog wel geruime tijd ge-
Februari 'weer van kracht. I inundeerd zullen blijven.
Reigersbergerpolder bij
Bath wordt gesplitst
Drooglegging van 800 ha
spoedig mogelijk
Het ligt in de bedoeling aan het Oostelijke
einde van de Reigersbergerpolder bij Bath
een dijkje van ongeveer 1800 meter lengte
en 1.75 meter hoogte te maken, om daar
mede van de 1050 ha, die de polder groot
is, ongeveer 250 ha af te splitsen, waardoor
alleen deze 250 ha in verbinding blijven
met het vier meter diepe dijkgat bij Bath
en de overige 800 ha droog kunnen komen.
Het plan is, na vier dagen van voorberei
ding dit dijkje in eveneens vier dagen (van
20 t/m 23 Februari a.s.) te sluiten, nadat aan
vankelijk met behulp van ettelijke honderd
duizenden zandzakken pijlers zijn gemaakt,
waartussen dan de overgebleven openingen
moeten worden gedicht. Behalve met bur
gers wordt hier ook .gewerkt met twee ba
taljons militairen, waarvan één bataljon
genie en een bataljon infanterie. Nadat deze
kade aanvankelijk op een hoogte van 1.75
meter is gebracht, wordt hij met behulp
van draglines met klei en vervolgens met
een zandzuiger met zand tot de definitieve
dijkhoogte opgehoogd. Hierna wordt de
dichting van het gat in de dijk bij Bath
door de verkleining van het daarachter
gelegen gebied van meer dan 1000 ha tot
ongeveer 250 ha aanzienlijk gemakkelijker.
De in de Reigersbergerpolder gelegen ge
deelten van de Rijksweg Bergen op Zoom—
Middelburg en de spoorlijn kunnen dan dus
worden hersteld. Daarmee is dan echter
nog niet de doorgaande verbinding over
Rijksweg en spoorlijn geheel hersteld, om
dat de in de Kruiningerpolder gelegen ge-
„Onze taak heeft echter in de eerste plaats
een coördinerend karakter en heeft betrek
king op alle gemeente-, polder- en water
schapsbesturen op het eiland Schouwen en
Duiveland. De verbindingen met Middel
burg zijn nog steeds van dien aard, dat van
uit deze plaats de situatie niet is te over
zien. Vandaar onze komst naar Zierikzee."
pe provinciale vertegenwoordiger heeft
reeds een onderhoud gehad met de burge
meester van Zierikzee jhr mr J. Schuur-
beque Boeije, welk onderhoud in de meest
prettige sfeer is verlopen. Met het 'college
svan B. en W. van Ziërikzée was ponderdag-
middag nog geen contact verkregen!
Over het beleid van het gemeentebestuur
tijdens de catastrophe verklaarde óns mr
Teilegen, de plaatsvervanger van mr Mes,
dat niet alleen in Zierikzee fouten zijn ge
maakt, maar iri geheel Zeeland, fouten
echter die in dergelijke omstandigheden on
vermijdelijk zijn. Met betrekking tot de
evacuatie zef mr Mes ons, dat het onjuist
is het aldus voor te stellen, dat het gemeen
tebestuur van Zierikzee door minister Beel
gedwongen zou zijn tot evacuatie te beslui
ten. De beslissing daartoe lag geheel bij de
burgemeester die echter zich door talloze
instanties heeft laten voorlichten. ..In ant
woord op de vraag of de toepassing van de
desbetreffende artikelen uit de gemeente
wet juist was, wees mr Mes er op, dat de
officier van justitie bij de besprekingen
aanwezig was en dat deze de toepassing
van de betreffende, artikelen Verantwoord
noemde. Ook minister Beel zou deze mening
toegedaan zijn.
Het herstel van het
Vlissingse Badbedrijf
Voor dit jaar een
noodvoorziening
Naar wö vernemen streven B. en W. van
Vlissingen er naar het strand en het badbe-
drflf voor het a.s. seizoen althans door een
noodvoorziening in een bruikbare toestand
te brengen. Het definitieve herstel zal van
zelfsprekend geruime tiid vorderen.
B. en "W. stellen zich ook voor om nu de
outillage van het bedrijf vrijwel volledig
werd vernield, ernstig de vraag te bestude
ren op welke wijze de wederopbouw het
best kan geschieden. Zij zullen daartoe in
verscheidene badplaatsen een onderzoek in-
stellen. Dezer dagen is de wethouder van
openbare werken, de heer M. A. van Po-
pering, in gezelschap van enige ambtena
ren naar Oostende geweest, waar hun onder
meer gebleken is, dat een bepaalde bouw
wijze inderdaad enige bescherming kan bie
den tegen stormschade.
In elk geval zal er natuurlijk voor ge
zorgd worden, dat het puin, dat in grote
hoeveelheden op het strand is terechtgeko
men, voor het a,s. seizoen opgeruimd zal
zijn. Een deel denkt men te kunnen benut
ten voor de afrit nabij het Wooldhuis.
het verstrekken van voorschotten over te
gaan.
Hulp van vakgenoten
Zoals reeds gemeld, is de enquête onder
de zakenmensen uitgevoerd door ambte
naren, die daartoe werden bijgestaan door
vakgenoten van de gedupeerden, uit Vlis
singen zelf, maar ook uit Middelburg 'en
Goes. Deze enquêteurs hebben bijzonder
loffelijk gewerkt: vlot en zakelijk, gelijk
reeds opgemerkt, maar vooral met gevoel
voor de menselijke aspecten van elk geval
■afzonderlijk. De enquêteformulieren wer
den doorgestuurd naar het rampschade
bureau, doch er werd voor gezorgd, dat
steeds een duplicaat ter beschikking bleef.
Dit gaf natuurlijk héél wat tikwerk, maar
daarvoor heeft men assistentie gekregen van
typisten van enkele plaatselijke bank
instellingen. Het onderzoek naar de schade
onder de middenstand is op deze wijze
practisch gereed. Slechts enkele gevallen
komen nog „nadruppelen".
Ook de enquête onder de particulieren,
die schade leden aan hun huisraad, is vrij
wel gereed, deze is döor ambtenaren en
deskundigen straatsgewijze uitgevoerd. De
ambtenaren van de gemeente werden daar
bij bijgestaan door collega's van de belas
tingen. Naar men ons verzekerde, is ook in
deze sector elk geval zorgvuldig bekeken
en is daarbij de menselijke zijde nergens
uit het oog vex-loren. De enquêteurs hebben
bij hun bezoeken aan de getroffenen Ook
reeds officiële formulieren van het ramp-
schadebureau ingevuld. Zodat men in dit
opzicht' in Vlissingen eveneens reeds flink
is gevorderd. Voor de betrokkenen had dit
bovendien het grote voordeel, dat zij niet
naar het een of andere bureau behoefden
te komen om hun aangifte in orde te
maken, hetgeen ongetwijfeld vaak tot uren
lang in de rij staan zou hebben geleid.
Onroerend goed
De laatste twee dagen van de week heeft
men nog uitgetrokken voor de aangifte
van schade aan onroerende goederen (hui^
zen enz.) voor hen, die geen schade aan
roerende goederen hebben gehad. Dit zijn
in het algemeen dus eigenaars van panden
in het geïnundeerde stadsdeel, die elders in
of buiten de stad wonen. Wanneer Zater
dagmiddag om een uiïr of vijf ook dit
onderdeel zal worden afgesloten, heeft de
gemeente Vlissingen een mooi werk in het
belang van de getroffenen voltooid. Het
was een werk, waartoe zij niet verplicht
was, maar waarmede zij de vele honderden
gedupeerden direct en vooral ook practisch
heeft' geholpen op 'een' wijze, die alle lof
yerdient. Want door het terstond vasti
leggen en controleren van de schade, zijn
gegevens verkregen, welke over enige
maanden maar heei moeilijk te achterhalen;
zouden zijn geweest en het zou nu wel
eens1 zo kunnen lopen, dat Vlissingen, dank
zij deze activiteit'; als een van de eerste
aan de beurt kwam wanneer het officiële
schadeverleni'ngsapparaat, dat uiteraard
nog zijn i-ichtlijnen moet ontvangen, straks
volledig aan de slag gaat.
15. „De groei-explosie is afgelopen, jong!" riep Kappie verheugd.
„Gelukkig maar, want als het bos nog 10 minuten zo was door
gegroeid, dan was het niet meer te slepen geweest! Kom, we
zullen een paar extra sleepkabels uitleggen, de „Kraak" zal nu
wel op volle kracht moeten trekken".
En hij trok de Maat,'die nog lichtelijk op zijn benen trilde van
de doorgestane emoties, met zich mee naar de sloep.
Een uur later waren de extra kabels uitgelegd en ploeterde de
Kraak puffend en steunend vooruit. Het was zeker wel de zwaar
ste sleep, die het scheepje ooit te trekken had gehad en hoewèl
de machines op volle kracht werkten, vorderden zij slechts
langzaam. De volgende dag kwam de Meester met een somber
gezicht bij Kappie.
„Wij schieten niet voldoende op", zei hij. „Ik heb niet genoeg
kolen meer".
„Dan moeten we trossen kappen!" riep de Maat, die graag van
de rare sleep verlost was. „Begin je weer over „kappen", klont!"
riep: Kappie geërgerd. „Je roeit nu dadelijk naar de sleep om hoüt
te halen voor de vuren. Dan kun je kappen zoveel je trilt!"
Nog steeds bereiken ons van alle zijden
meldingen van collecte-opbrengsten, welke
door de Zeeuwse gemeenten in de kas van
het Nationaal Rampenfonds werden gestort.
De in de R,K. te Kloosterzande gehouden
collecte voor 't Rampenfonds bracht 2365
op, in Lamsvvaarde offerde men in de kerk
1100, in Clinge 1304. De huis-aan-huis-
collecte bracht in deze gemeente 4868 en
frs 180 op. In Graauw gaf men in de R.K.
kerk 1603, in Hulst steeg dit bedrag tot
bijna 4000. De opbrengst van de huis-aan-
huiscollecte in Hulst heeft nu een totaalbe
drag van 22.000 bereikt. De opbrengst van
de collecte in de kerk te Zuiddorpe was
600.11 De supportersvereniging van de
voetbalvereniging „Hulst" schonk 100 en
de hockeyclub „Rapide" in Hulst maakte
25 over.
Deze week zal ook in Hontenlsse een col
lecte worden gehouden, waartoe reeds één
comité is gevormd onder voorzitterschap
van burgemeester C. J. van Hootegem.
In Hulst boden de leden van de jeugdver
enigingen hun diensten aan téfeen eeri klei
ne vergoeding, welk bedrag aan het Natio
naal Rampenfonds is afgedragen. De kinde
ren van de broederschool brachten 500
bij elkaar.
De collecte te Terhole, een buurtschap van
ongeveer 700 mensen, bracht niet minder
dan 5000 op.
Tot nu toe heeft men in Wemeldinge
16.960.19 voor de watersnoodslachtofférs
gecollecteerd.
De Axelse jeugd maakt zich zeer ver
dienstelijk met de verkoop van „waters
nood-zegels". De actie verloopt buitenge
woon succesvol.
De afdeling Kapelle van de Bond van
Ouden van Dagen heeft 50 afgedragen
voor het Rampenfonds, Het geld was aan
vankelijk bestemd voor een feestmiddag.
De collecte voor het Nationaal Rampen»-
fonds heeft te Hoofdplaat in totaal 8780.45
opgebracht. Hiervan werd door een lijstcol-
lecte bijeengebracht 7307.13, kerkcollecte
in de R.K. kérk en de Ned. Herv. kerk sa
men 1273.32 en de muziekvereniging
„Oefening Baart Kunst" en de duivenvèr-
eniging V.Z.V. elk 100.
De padvinders van Vlissingen brachten
240.58 bijeen.
In de Ger. Gemeente te Westkapelle
werd 867 gecollecteerd. De Herv. Zon
dagsschool bracht 60 blieen.
In de Ned. Herv. kerk te Cadzand bracht
de collecte 200 op.
Op de Goöp. Veiling te Middelburg wer
den door een teler enige producten geveild
ten bate van het Rampenfonds. De op
brengst bedroeg 111.20, met inbegrip van
het bedrag dat bij de tweede maal de pro
ducten opbrachten, daar een koper zijn ge
kocht product weer ter beschikking stelde.
De schoolkinderen te Zoutelandè
hebben 1504 postzegels verkocht ten bate
van het Rampenfonds.
Het warenhuis Au Bon Miarche te B r U s-
s e 1 heeft 50.000 francs geschonken voor de
Nederlandse watersnoodslachtofférs, Het
heeft bovendien het dorp Yerseke ge
adopteerd. -
Een groep 30 E.H.B.O.-mensen uit Sluis
heeft te R ij s s e 1 (Noord-Frankrijk) ge
assisteerd bij een watersnoodcollect.e. Zelf
gingen ze niet met de collectebus, want dat
deden aardige Francaises, maar ze werden
ontvangen op het stadhuis en daarna was
er een rondrit doorde stad. De terugreis
werd per autobus gemaakt. Bij hét openen
van de collectebussen bleek, dat er zeer
mild gegeven was In R ij s s e 1.