PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
De bevolking van Zierikzee
wil niet evacueren
4000 Mensen op anderhalve KM2
Maar 40 a 50 man in één
woning is onverantwoord
Kantlijn
De situatie aan het waterfront geconsolideerd
Dinsdag a.s. keren de militairen naar
hun garnizoenen terug
APPARAAT VAN DE HEIDE MIJ DRAAIT OP
VOLLE TOEREN
25 Doden, 70 gewonden
bij treinramp in
Italië
TREINBOTSING
NABIJ GOUDA
196e Jaargang No. 39
Dagblad uitgave van de firma Provinciale Zeeuwse
Courant.
Directie F. van de Velde en F. B. den Boer. AdJ.
AV. de Pagter.
Hoofdred. G. Ballintijn Pi. verv.: W. Leertouwer en
H. A. Bosshardt.
ABONNEMENTSPRIJS 44 Ct. per week, f 5.45 p. kW.,
fr. p. p. f5.70 per kw. Losse nummers 10 cent.
WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESSE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN
Maandag 16 Febr. 1952
ADVERTENTIEPRIJS 22 ct. per m.m. Minimum p«r
advertentie f3.—.
Ing. mededelingen driemaal tarief. Kleine adver
tenties (max. 8 regels) van 1—5 regels f L—Ieder#
regel meer 20 cent. „Brieven of adres Bureau van
dit Blad" 25 cent meer. Giro nr. 359300 P.Z.C.
Middelburg.
Bur. Vlisslngen, Walstr.
1aW. 2355 4 lijnen (b.g.g. 2661 O! 2160) Middelburg. Markt 51. MM. 3611 Ces. Largo Vorstslraat S3, lelrt. 2415 tb.g.g. 2220) Oostbufg. FM.H.lraat 2. «lel. 15 - Tern.uzm. Bronwerü.lr. 2. Z.-, A.-N. Bode.- d-.r C 160. «1 •-*_
Tussen Zevenbergen en Roosendaal
Via deze wel zeer gehavende spoorlijn onderhielden voor de ramp
de treinen van de Nederlandse Spoorwegen de spoorverbinding
tussen Zevenbergen en Roosendaal. Het land dat toen aan beide
zijde van de lijn onder de ogen van de reizigers voorbij gleed was
vruchtbaar en het getuigde van welvaart. Helaas ook dit gedeelte
van ons land bleef niet voor de verwoestingen gespaard. De ge
ruïneerde akkers, de vernielde spoorbaan en de onmetelijke
watervlakte spreken over de ramp meer dan woorden zeggen
kunnen. De wederopbouw is echter ook hier begonnen.
De gedwongen evacuatie van Zierikzee is Zaterdag niet zonder moeilijk
heden verlopen. De bevolking blijft liever in haar woonplaats, hetgeen
voor wie in de oorlogsdagen evacuatie heeft meegemaakt, maar al te be
grijpelijk is. Omgekeerd moet men gchter inderdaad inzien, dat het niet
langer verantwoord geacht wordt op een oppervlakte van ruim een
halve vierkante kilometer het gedeelte van Zierikzee dat bij hoog
water droog blijft een kleine 4.000 mensen te huisvesten. Dan is er
het reeds genoemde gevaar van de verzanding van het havenkanaal,
waardoor een eventuele noodzakelijke spoedevacuatie van duizenden
mensen bijna onmogelijk wordt, en ten slotte is er het gevaar, dat zoals
gemeld, de Zuidelijke dijken opleveren.
Ook zal het feit, dat 40 tot 50 mensen in één woning op elkaar zijn ge
pakt, op den duur een onhoudbare toestand opleveren. De bereidheid
tot vrijwillige evacuatie blijkt echter tot dusverre zeer gering te zijn.
Ook van regeringszijde wordt herhaaldelijk aangedrongen op het weg
voeren van een groot deel der bevolking.
Er wordt dan ook algemeen verwacht, dat niet zal worden geaarzeld zo
nodig over te gaan tot het nemen van krachtige maatregelen.
Geen animo
Het aantal inwoners van Zierikzee dat
Zaterdag volgens de voorschriften geëva
cueerd zou worden, is niet bereikt, zo deelde
de evacuatiecommissaris van deze plaats
Zaterdag het A.N.P. mee.
Dg voornaamste reden hiervan is,
dat er een zekere weerstand tegen de
evacuatie onder de bevolking is voorgeko-
men. Een tweede oorzaak is gelegen in het
feit, dat ten gevolge van de onoverzichtelij
ke toestand er meer mensen vrijwillig ble
ken te zijn geëvacueerd, dan oorspronke
lijk werd aangenomen^ Hierdoor is de Ta
ming van het aantal mensen, dat geëva
cueerd moest worden, lager geworden.
Hard is het lot, dat de bevolking van
Zierikzee treft. En begrijpelijk is de
innerlijke en ook uiterlijke weerstand, die
rijst tegen het verlaten van de stad, nu
immers het keerpunt gekomen is.
Thans nog weg moeten van eigen have
en goed, weg moeten, terwijl men zich nut
tig zou willen maken bij het dijkherstel
dat kan niet anders dan bitter stemmen
en verzet wakker roepen.
Niet het verlangen van de eenling ech
ter bepaalt de gang van zaken, maar de
harde eisen van de gemeenschap. En de
cijfers spreken te dien opzichte een taal,
die niet kan worden misverstaan. Duizen
den op een hachelijk klein stukje droge
grond, tientallen in vaak kleine wonin-
gendat moet tot ziekte, tot onenig
heid, tot onhoudbare toestanden leiden.
Het offer, dat de burgers van het oude
Zierikzee moeten brengen is zwaar. Maar
zij zullen het moeten brengen. Hoe onre
delijk het hun toeschijnt. Misschien, dat zij
het later in zullen zien.
TSTeer een spoorwegongeval, een ongeval
met een dode. Bij Gouda reed een
personentrein op een stilstaande locomo
tief. En wij kunnen het reeds voorspellen:
de directie der Spoorwegen zal wederom
betogen, dat het hier opnieuw geen mate-
riaalfout was, maar een menselijke fout.
Misschien zal het woord stommiteiten weer
vallen.
Maar het wordt nu toch hoog tijd, dat er
van regeringszijde op aangedrongen wordt
dat op welke manier dan ook, aan die
menselijke fouten een einde wordt ge
maakt. Zij mogen niet voortduren. Nog zijn
het kleine ongevallen, die zich voordoen.
Maar niemand garandeert het Nederlandse
publiek, dat er vandaag of morgen geen
zeer ernstige ramp zal geschieden.
De directie dei Spoorwegen zal dan be
zwaarlijk kunnen betogen, dat de critiek
ontbroken heeft.
De reeks van spoorwegongevallen mag
niet langer worden, dan zij reeds is. Het
is een eis, die aan de Spoorwegen gesteld
moet worden. Liever tragere verbindin
gen, dan verbindingen, die voor de pas
sagiers een te groot risico meebregen.
X^errassend is aan het einde der vorige
week de verklaring geweest van de
minister van Onderwijs, Kunsten en We
tenschappen, dat hij gaarne bereid is tege
moet te komen aan gerechtvaardigde wen
sen inzake de Friese cultuur. Het overleg
terzake met net provinciaal bestuur van
Friesland is reeds begonnen, terwijl de
voorbereiding van een aantal wettelijke
maatregelen in een gevorderd stadium is.
deze maatregelen zullen onder meer be
helzen, dat de Friese taal kan worden toe
gevoegd aan het leerplan van de lagere
school, het voortgezette en het uitgebreide
lager onderwijs.
Voorts wordt overwogen het Fries als
voertaal tot het tweede of derde leerjaar
op Friese lagere scholen toe te laten.
Aldus verklaarde minister Cals Vrijdag
middag in de Tweede Kamer bij de voort
zetting van de beraadslagingen over de
wijzigingen van de lager-onderwijswet
1920. Ook naar het oordeel van de mi
nister sluit deze wet het gebruik van het
Fries als voertaal op de lagere school niet
met zoveel woorden uit. Maar de bedoe
ling van de wetgever is in deze wel dui
delijk. 'Hij gaf er bovendien de voorkeur
aan het gebruik van het Fries apart in de
wet vast te leggen evenals het gebruik
van het Nederlands in Friesland.
De Friezen zullen wel in hun nopjes
zijn J
De gemeente-administratie heeft op volle
toeren gewerkt, bij het registreren van de
bevolking en het uitreiken van verblijfs
vergunningen. Een aantal bewoners, dat na
de registratie niet in het bezit was gesteld
van een verblijfsvergunning en desondanks
niet wilde evacueren, is zonder tegenstand
door de politie in autobussen gedirigeerd.
Gelaten volgen de mensen de aanwijzingen
van de politiemensen en lieten have en goed
achter om in veiligheid te worden gesteld.
De politie controleer.de de verlaten wijken
op eventuele achteiblijvers.
In totaal zijn Zaterdag 238 evacué'6 naar
Dordrecht gebracht. Gisteren zouden 1000
Zierikzeeërs per schip kunnen worden af
gevoerd, want het laat zich aanzien dat zon
der dwang geen duizend evacüé's gereed
zullen staan aan de haven van Zierikzee.
Noch burgemeester Schuurbequc Boeyen,
noch de met de evacuatie belaste gemeente
lijke autoriteiten wachten zich er voor de
indruk te wekken, dat het afvoeren van Zïe-
rikzee's bevolking met uitzondering van
hen die kunnen werken een eenvoudige
zaak is, die zonder moeilijkheden zal ver
lopen.
Vrijdag is geen enkel schip met evacué'6
vertrokken en Zaterdag heeft men pas een
begin kunnen maken. De „Schelde" van de
Rotterdamse Tramweg Maatschappij is in
de loop van de middag met 210 Zierikzeeërs
op weg gegaan naar Dordrecht.
Zaterdag is in Zierikzee bericht ontvan
gen dat Dinsdag a.s. alle Nederlandse mili
tairen, ingevolge een besluit van de rege
ring, uit Zierikzee zullen worden terugge
trokken, omdat de evacuatie dan geacht
wordt voltooid tg zijn.
De dijken
Inmiddels bestaat in Zierikzee nog steeds
grote ongerustheid over het gat iii de dijk
bij Schelpenhoek ten Zuiden van Seroos-
kerke. Het dreigt Schouwen in drieën te
splitsen, doordat hét water weer een oude
zeebedding volgt. Het herstelwerk is hier
nog niet begonnen, Naar verluidt, zal een
groot deel van het zware materiaal van de
zware Zuiderzeedijken voor het herstel van
deze dijk word eningezet.
De waterstanden f
in de rampnacht
De hoogste waterstanden in de nacht
5 van 31 Januari op 1 Februari, in ver- s
gelijking tot het astronomische getij 5
t (d.w.z, de getij-hoogte, die 2ou zijn
opgetreden bij afwezigheid van wind,
g dus de normale vloed) zijn: Voor Hoek g
g van Holland resp. 3.85 m en 0.81 m;
g Maassluis 3.75 m en 0.80 m; Rotter-
I dam 3.75 m en 0.94 m; Dordrecht 3.73 s
m en 1.09 m; Alblasserdam 3.70 m en f.
g 1.02 m; Hellevoetsluis 3.88 en 0.94 m; g
Willemstad 4.35 m en 1.20 m; Moerdijk
4.10 m en 1.23 m; 's Gravendeel 3.85 f
m en 1.21 m; Bruinisse 4.50 m en 1.45
m; Brouwershaven 4.30 m en 1.18 m; f
Zierikzee 4.32 m en 1.30 m; Tholen s
4.81 m en 1.78 m; Vlissingen 4.55 men 5
1.95 m. g
Aan het verschil in hoogte kan men
dus opmaken waar de dijken het
l meeste te verduren hebben gehad.
>mWHWum\vuuuvuvwwmvvvuuwuvutMv\uH»vuf
Verwachtingen hoog
en laag water
Verwachting van hoog en laag water
voor het gebied van de Zuidhollandse en
Zeeuwse wateren, medegedeeld door het
K.N.M.I.
Öp grond van de weersontwikkeling wor
den, tot en met het springtij van heden
middag, waterstanden verwacht, die niet
meer dan 3 decimeter afwijken van de
standen vermeld in de getijtafels van de
(Verrols op pop. 5) Kij|sswater,taat.
(Van onze Haagse correspondent)
Nu aan de feitelijke noodtoestand in de getroffen gebieden ongeveer een eind
is gekomen, zullen Dinsdag 17 Februari, zowel de Nederlandse als de buiten
landse militairen weer naar hun garnizoenen terugkeren. Om 6 uur in de och
tend Avordt met het terugtrekken der onderdelen een aanvang gemaakt. De
volgende dag zal hiermee worden voortgegaan. Alleen in incidentele gevallen
zal nog bijstand worden verleend. In ieder geval blijft de paraatheid gehand
haafd. Zo zal op 18 Februari, om 24 uur de normale vredes-hevelsvoering Aveer
van kracht worden en zal generaal Buurman van Vreden Aveer terugkeren op
zijn post van territoriaal bevelhebber.
Dit heeft minister Staf Zaterdag mee
gedeeld op een persconferentie. In deze
dagen, aldus de bewindsman, hebben wij
onze vrienden leren kennen. De verleende
bijstand uit den vreemde geschiedde in het
kader van „burenhulp", en deze heeft, door
de wijze waarop zij verleend werd, bewon
dering afgedwongen. Wij hebben niets ge
vraagd maar alle bijstand is ons spontaan
gegeven. De alarmtoestand, welke bij de Ne
derlandse instanties is geweest, gold in feite
ook op de bureau» van de internationale
missies en ambassades. Het grootste compli
ment, dat men de buitenlandse'militairen
kan geven, is dat ze even hard hebben ge
werkt als de Nederlandse soldaten in dik
wijls zeer slechte omstandigheden, zowel
overdag als 's nachts. Van hoog tot laag, al-
Arbeiders leverden kranig werk
Moeilijkheden met uitbetaling in
gemeente Arnemuiden
Sinds 1 Februari draait ook het apparaat van de Nederlandse Heide Mij
in Zeeland op volle toeren. Dit uitvoerende lichaam, dat zijn personeel
en materiaal beschikbaar stelt waar daarom gevraagd wordt, is vanzelf
sprekend onmiddellijk ingeschakeld en heeft tot nu toe aan alle verzoeken
van de Rijkswaterstaat, de Prov. Waterstaat, de polder Walcheren en
diverse andere polderbesturen kunnen voldoen, terwijl bovendien nog
een kleine reserve van arbeidskrachten kon worden gevormd voor de
voortzetting van het herverkavelingswerk op Walcheren.
Draglines en loco's
De Heide Mij heeft, zoals zovele instel
lingen, een paar „wilde weken" achter de
rug, maar thans is de zaak beter georga
niseerd, hetgeen ook mogelijk was, doordat
men een beter overzicht kon verkrijgen.
Het personeel van het ambtsgebied Middel
burg richtte zijn aandacht met name op
Noord-Beveland, waarheen onmiddellijk
zeer veel arbeidskrachten werden gediri
geerd. Met het oog op het nieuwe springtij
legde men zich zelf een bepaald programma
op en het is gelukt dit binnen de vastge
stelde periode te verwezenlijken. Met het
noodherstel aan de meest kwetsbare dijken
is goede voortgang gemaakt, maar het is
een enorme puzzle geweest om het vele
materiaal, dat voor dit Averk benodigd was,
naar het eiland te krijgen. Dit heeft ontel
bare telefoontjes en besprekingen en menig
zweetdruppeltje gekost, maar gelukkig werd
het beoogde doel bereikt. Ook de door de
Westduitse regering geschonken vijf pompen
zijn thans op Noord-Beveland gearriveerd.
Dat er geen persslangen bij waren, bete
kende een onverwachte tegenslag, doch deze
zijn met haastige spoed uit Amsterdam
naar Middelburg gezonden, waar op het
materialenterrein van de Heide Mij de pom
pen -geheel bedrijfsklaar werden gemaakt.
Ruim 600 mensen gingen op Noord-Beve
land aan de slag: zij kregen de beschikking
over tien draglines, 15 vrachtauto's en negen
loco's en natuurlijk ook over zeer veel
smalspoor. Het streven is thans, de land
arbeiders zoveel mogelijk op de niet ge
troffen Noord-Bevelandse bedrijven terug
te krijgen en hen te vervangen door arbei
ders van buiten de provincie.
Ook op Walcheren werken velen onder
auspiciën van de Heide Mij aan het behoud
van het eiland, betrekkelijk kleine groepen
aan de Westkappelse dijk en bij Rammekens
en volgens de laatste gegevens ongeveer
650 aan de geschonden zeedijken van de
Suzannapolder en de Oranjepolder en aan
de binnendijk, die de Oranjepolder van de
Kleverskerksepolder scheidt. Ook in dit
gebied bij Arnemuiden heeft men van
hoog tot laag kranig, werk geleverd,
met het gevolg, dat de Suzannapolder en
de Nieuwerkerksepolder thans alweer droog-
gepompt worden en dat de bressen in de
zeedijk van de Oranjepolder tot op een ver
antwoorde hoogte zijn gedicht.
Uitbetalingsproblemen
Doordat aan alle kanten zoveel voorzie
ningen moesten worden getroffen, heeft
het wat lang geduurd, voordat de loon
administratie behoorlijk op poten stond.
Dit heeft zelfs in Arnemuiden tot moeilijk
heden geleid. Inwoners van deze gemeente
werken aan de Oranjepolderse binnendijk.
Over de beloning van deze mensen is een
bespreking gevoerd, waaraan niet alleen
vertegenwoordigers van de onderscheidene
betrokken instanties deelnamen, maar ook
vertegenwoordigers van de arbeiders. Men
besloot over de „rampweek" 48 uur loon
toe te kennen en daarbij te betalen volgens
de loonregeling water-, spoor- en wegen
bouw, groep 11; vermeerderd met 25 pro
cent toeslag.
Met de uitbetaling over die eerste week
is eind vorige week een begin gemaakt.
Iinwoners van Arnemuiden, die slechts cir
ca 20 in handen kregen, toonden zich
hierover zeer verontwaardigd en er was
zelfs iets te bespeuren van een geest van
verbittering, die juist in deze tijd beslist
vermeden dient te worden.
Bjj informatie bleek ons echter, dat zij
een voorschot op hun loon hebben ontvan
gen, door de gemeente Arnemuiden voor
geschoten. Het geld, dat zij nog te goed
hadden, is of wordt nu ook uitbetaald. De
regeling van uitbetaling op basis van
uur per week blijft van kracht: deze week
wordt het loon over de afgelopen week
nitgekeerd.
Onder het ambtsgebied Goes van de Ned.
Heide Mij, ressorteren thans Schouwen-
Duiveland, Zuid-Beveland, Tholen en St.
Philipsland.
In de week van 2 tot 7 Februari had
rond zesduizend mensen aan het werk:
Vlaanderen, 1800 op Tholen en 200 op
Schouwen-Duiveland, waar men zich die
eèrste week voornamelijk bezig hield met
het bergen van cadavers, enz. De afge
lopen week was dit totaal aantal arbeiders
iets minder: talrijke vrijwilligers vloeiden
af. Velen van hen maakten, toen het op uit
betalen aankwam, 'n prachtig gebaar; zij
stonden hun loon af voor het Rampenfonds
of verzilverden hun vacantiebonnen voor
dit doel.
dus de minister, heeft men gewerkt met een
verbetenheid van tijgers. Men. lette niet op
rang, maar had alleen oog voor de deskun
digheid van de man. Zó kon het gebeuren,
dat een majoor onder commando stond van
een luitenant van de genie. Het is noodza
kelijk dat de te verrichten werkzaamheden
zo snel mogelijk weer worden uitgevoerd
door de organen, welke hiervoor bestaan.
Op het ogenblik dreigt het gevaar dat wer
kelijk moeilijke objecten worden overgela
ten aan de krijgsmacht. Men wil de soldaten,
die zich op de verschillende plaatsen zo ver
dienstelijk hebben gedragen en die weten
waar nieuwe dreigingen zullen ontstaan, op
hun post laten tot na het tijdstip van de
nieuwe springvloed.
Nergens hebben zich competentie-moei
lijkheden voorgedaan. Van het begin af is
er goed contact geweest met de burgerlijke
instanties. In de civiele sector heeft men
de waarde van de krijgsmacht in deze om
standigheden leren kennen.
De Nederlandse soldaat heeft van zijn
buitenlandse collega's veel geleerd en veêl
v?n zijn practische kleding in deze uitzon
derlijke omstandigheden overgenomen. Zo
liep een infanterist met de warme klep-pet
van een marinier en droeg een genie-soldaat
de met bont gevoerde laarzen van een man
van de luchtmacht. Officieren waren niet
te herkennen, omdat hun sterren en balken
heel dikwijls in het heetst van de strijd ver
loren waren gegaan.
Geen van de militairen heeft zich aan een
bepaalde werktijd gehouden. Men arbeidde
zolang het nodig was. De Belgen kwamen
reeds de Zondag van de ramp met boten
de grens over en handelden naar eigen ini
tiatief.
Er zijn helaas enkele onderofficieren ge
weest die zich aan ernstig plichtsverzuim
hebben schuldig gemaakt Zij zijn in de cel
opgesloten en werden gedegradeerd Voor
anderen, die ai lang op promotie wachtten.
Sneltrein uit de rails
Zondagmorgen is de sneltrein Bari—Na
pels bij het station van Benevento uit de
rails gelopen. Negen wagens kantelden,
een tiende botste tegen een langs de rails
staand geboaw. Circa 25 reizigers werden
gedood, eveneens 25 werden naar een zie
kenhuis overgebracht. Er werden 46 ge
wonden ter plaatse behandeld. Allen Avaren
Italianen.
De stationschef van Benevento heeft ver
klaard, dat de trein veel te snel door de
bocht reed. De machinist en zijn assistent,
die in een ziekenhuis werden opgenomen,
staan onder politiebewaking.
Prins Bernhard bracht
verslag uit
Prins Bernhard heeft Zaterdag verslag
uitgebracht in een vergadering van de co
ördinatiecommissie watersnood, over de
bevindingen van zijn tochten in de ramp
gebieden. Daarna is uitvoerig van gedach
ten gewisseld.
Na afloop der vergadering is prins Bern
hard geïntervieuwd door radioreporters van
de Columbia Broadcasting System en van
Radio Luxemburg.
Deel mannelijke bevolking
naar Ooltgensplaat terug
Temidden van bedden, koptelefoons en
manschappen der legerverbindingsdienst is
Zaterdagavond de raad der gemeente Oolt
gensplaat in spoedeisende zitting bijeenge
weest. Burgemeester Hordijk herdacht de
doden uit Ooltgensplaat en naburige ge
meenten en bracht dank aan de bewoners
voor hun energieke wilskracht de laatste
weken getoond. Tevens werd de terugkeer
van de bevolking door de raad besproken.
Mannelijke werkkrachten uit Ooltgens
plaat, die onmisbaar en dringend nodig zijn
voor herstelwerkzaamheden aan dijken en
andere objecten zullen een persoonlij-
k e oproep ontvangen terug te keren.
Nationaal Rampenfonds:
ƒ42 millioen
Bij het Nationaal Rampenfónds is tot
gisteravond een totaal bedrag van 42 mil-
lioen gulden binnengekomen. Eergisteren
was de stand 38 millioen.
Machinist overleden
De trein, die Zaterdagmorgen om
kwart voor twaalf in Gouda had
moeten zijn en de verbinding onder
houdt op de lijn Gouda, Waddinx-
veen, Boskoop, Alphen, is bij de
runo zesauizena mensen aan nei wertc: «r- j-*i j
3500 op Zuid-Beveland, 4 500 in Zeeuwsch- vvinteraqk, op ae grens van de ge
meenten Waddinxveen en Gouda,
op een stilstaande locomotief ge
reden. De wagenbestuurder raakte
bekneld en ook twee passagiers zijn
gewond.
De locomotief drong ongeveer 5 meter in
dé dieseltrein. De gewonde bestuurder van
deze trein, de heer G. J. Griffioen uit
Utrecht, liep zware verwondingen op en
werd naar het Van Iterson ziekenhuis te
Gouda overgebracht, waar hij is overleden.
Doordat het voorste gedeelte van de die
seltrein uit 2e klas-compartimenten be
stond en deze weinig passagiers bevatten,
werd slechts één reiziger, namelijk de
56-jarige heer Th. H. de Jong uit Gouda,
die werkzaam is bij Van Gend en Loos te
Boskoop, gewond. Hij zat voorin de trein
bij de conducteur. De conducteur viel bij de
botsing boven op hem. De heer De Jong
heeft sneden in het gezicht, een ontwrichte
kaak en pijn in borst en rug.
De machinist van de stilstaande locomo
tief lijp geen letsel op. De materiële schade,
vooral aan de dieseltrein, is zeer aanzien
lijk.
Het treinverkeer van en naab Rotterdam
en Den Haag ondervond weinig vertraging,
omdat dit over afzonderlijke sporen rijdt
Zondagmorgen vroeg is het verkeer over d*
lijn GoudaAlphen hervat.