PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT De bevolking van Zierikzee wil niet evacueren 4000 Mensen op anderhalve KM2 Maar 40 a 50 man in één woning is onverantwoord Kantlijn De situatie aan het waterfront geconsolideerd Dinsdag a.s. keren de militairen naar hun garnizoenen terug APPARAAT VAN DE HEIDE MIJ DRAAIT OP VOLLE TOEREN 25 Doden, 70 gewonden bij treinramp in Italië TREINBOTSING NABIJ GOUDA 196e Jaargang No. 39 Dagblad uitgave van de firma Provinciale Zeeuwse Courant. Directie F. van de Velde en F. B. den Boer. AdJ. AV. de Pagter. Hoofdred. G. Ballintijn Pi. verv.: W. Leertouwer en H. A. Bosshardt. ABONNEMENTSPRIJS 44 Ct. per week, f 5.45 p. kW., fr. p. p. f5.70 per kw. Losse nummers 10 cent. WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESSE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN Maandag 16 Febr. 1952 ADVERTENTIEPRIJS 22 ct. per m.m. Minimum p«r advertentie f3.—. Ing. mededelingen driemaal tarief. Kleine adver tenties (max. 8 regels) van 1—5 regels f L—Ieder# regel meer 20 cent. „Brieven of adres Bureau van dit Blad" 25 cent meer. Giro nr. 359300 P.Z.C. Middelburg. Bur. Vlisslngen, Walstr. 1aW. 2355 4 lijnen (b.g.g. 2661 O! 2160) Middelburg. Markt 51. MM. 3611 Ces. Largo Vorstslraat S3, lelrt. 2415 tb.g.g. 2220) Oostbufg. FM.H.lraat 2. «lel. 15 - Tern.uzm. Bronwerü.lr. 2. Z.-, A.-N. Bode.- d-.r C 160. «1 •-*_ Tussen Zevenbergen en Roosendaal Via deze wel zeer gehavende spoorlijn onderhielden voor de ramp de treinen van de Nederlandse Spoorwegen de spoorverbinding tussen Zevenbergen en Roosendaal. Het land dat toen aan beide zijde van de lijn onder de ogen van de reizigers voorbij gleed was vruchtbaar en het getuigde van welvaart. Helaas ook dit gedeelte van ons land bleef niet voor de verwoestingen gespaard. De ge ruïneerde akkers, de vernielde spoorbaan en de onmetelijke watervlakte spreken over de ramp meer dan woorden zeggen kunnen. De wederopbouw is echter ook hier begonnen. De gedwongen evacuatie van Zierikzee is Zaterdag niet zonder moeilijk heden verlopen. De bevolking blijft liever in haar woonplaats, hetgeen voor wie in de oorlogsdagen evacuatie heeft meegemaakt, maar al te be grijpelijk is. Omgekeerd moet men gchter inderdaad inzien, dat het niet langer verantwoord geacht wordt op een oppervlakte van ruim een halve vierkante kilometer het gedeelte van Zierikzee dat bij hoog water droog blijft een kleine 4.000 mensen te huisvesten. Dan is er het reeds genoemde gevaar van de verzanding van het havenkanaal, waardoor een eventuele noodzakelijke spoedevacuatie van duizenden mensen bijna onmogelijk wordt, en ten slotte is er het gevaar, dat zoals gemeld, de Zuidelijke dijken opleveren. Ook zal het feit, dat 40 tot 50 mensen in één woning op elkaar zijn ge pakt, op den duur een onhoudbare toestand opleveren. De bereidheid tot vrijwillige evacuatie blijkt echter tot dusverre zeer gering te zijn. Ook van regeringszijde wordt herhaaldelijk aangedrongen op het weg voeren van een groot deel der bevolking. Er wordt dan ook algemeen verwacht, dat niet zal worden geaarzeld zo nodig over te gaan tot het nemen van krachtige maatregelen. Geen animo Het aantal inwoners van Zierikzee dat Zaterdag volgens de voorschriften geëva cueerd zou worden, is niet bereikt, zo deelde de evacuatiecommissaris van deze plaats Zaterdag het A.N.P. mee. Dg voornaamste reden hiervan is, dat er een zekere weerstand tegen de evacuatie onder de bevolking is voorgeko- men. Een tweede oorzaak is gelegen in het feit, dat ten gevolge van de onoverzichtelij ke toestand er meer mensen vrijwillig ble ken te zijn geëvacueerd, dan oorspronke lijk werd aangenomen^ Hierdoor is de Ta ming van het aantal mensen, dat geëva cueerd moest worden, lager geworden. Hard is het lot, dat de bevolking van Zierikzee treft. En begrijpelijk is de innerlijke en ook uiterlijke weerstand, die rijst tegen het verlaten van de stad, nu immers het keerpunt gekomen is. Thans nog weg moeten van eigen have en goed, weg moeten, terwijl men zich nut tig zou willen maken bij het dijkherstel dat kan niet anders dan bitter stemmen en verzet wakker roepen. Niet het verlangen van de eenling ech ter bepaalt de gang van zaken, maar de harde eisen van de gemeenschap. En de cijfers spreken te dien opzichte een taal, die niet kan worden misverstaan. Duizen den op een hachelijk klein stukje droge grond, tientallen in vaak kleine wonin- gendat moet tot ziekte, tot onenig heid, tot onhoudbare toestanden leiden. Het offer, dat de burgers van het oude Zierikzee moeten brengen is zwaar. Maar zij zullen het moeten brengen. Hoe onre delijk het hun toeschijnt. Misschien, dat zij het later in zullen zien. TSTeer een spoorwegongeval, een ongeval met een dode. Bij Gouda reed een personentrein op een stilstaande locomo tief. En wij kunnen het reeds voorspellen: de directie der Spoorwegen zal wederom betogen, dat het hier opnieuw geen mate- riaalfout was, maar een menselijke fout. Misschien zal het woord stommiteiten weer vallen. Maar het wordt nu toch hoog tijd, dat er van regeringszijde op aangedrongen wordt dat op welke manier dan ook, aan die menselijke fouten een einde wordt ge maakt. Zij mogen niet voortduren. Nog zijn het kleine ongevallen, die zich voordoen. Maar niemand garandeert het Nederlandse publiek, dat er vandaag of morgen geen zeer ernstige ramp zal geschieden. De directie dei Spoorwegen zal dan be zwaarlijk kunnen betogen, dat de critiek ontbroken heeft. De reeks van spoorwegongevallen mag niet langer worden, dan zij reeds is. Het is een eis, die aan de Spoorwegen gesteld moet worden. Liever tragere verbindin gen, dan verbindingen, die voor de pas sagiers een te groot risico meebregen. X^errassend is aan het einde der vorige week de verklaring geweest van de minister van Onderwijs, Kunsten en We tenschappen, dat hij gaarne bereid is tege moet te komen aan gerechtvaardigde wen sen inzake de Friese cultuur. Het overleg terzake met net provinciaal bestuur van Friesland is reeds begonnen, terwijl de voorbereiding van een aantal wettelijke maatregelen in een gevorderd stadium is. deze maatregelen zullen onder meer be helzen, dat de Friese taal kan worden toe gevoegd aan het leerplan van de lagere school, het voortgezette en het uitgebreide lager onderwijs. Voorts wordt overwogen het Fries als voertaal tot het tweede of derde leerjaar op Friese lagere scholen toe te laten. Aldus verklaarde minister Cals Vrijdag middag in de Tweede Kamer bij de voort zetting van de beraadslagingen over de wijzigingen van de lager-onderwijswet 1920. Ook naar het oordeel van de mi nister sluit deze wet het gebruik van het Fries als voertaal op de lagere school niet met zoveel woorden uit. Maar de bedoe ling van de wetgever is in deze wel dui delijk. 'Hij gaf er bovendien de voorkeur aan het gebruik van het Fries apart in de wet vast te leggen evenals het gebruik van het Nederlands in Friesland. De Friezen zullen wel in hun nopjes zijn J De gemeente-administratie heeft op volle toeren gewerkt, bij het registreren van de bevolking en het uitreiken van verblijfs vergunningen. Een aantal bewoners, dat na de registratie niet in het bezit was gesteld van een verblijfsvergunning en desondanks niet wilde evacueren, is zonder tegenstand door de politie in autobussen gedirigeerd. Gelaten volgen de mensen de aanwijzingen van de politiemensen en lieten have en goed achter om in veiligheid te worden gesteld. De politie controleer.de de verlaten wijken op eventuele achteiblijvers. In totaal zijn Zaterdag 238 evacué'6 naar Dordrecht gebracht. Gisteren zouden 1000 Zierikzeeërs per schip kunnen worden af gevoerd, want het laat zich aanzien dat zon der dwang geen duizend evacüé's gereed zullen staan aan de haven van Zierikzee. Noch burgemeester Schuurbequc Boeyen, noch de met de evacuatie belaste gemeente lijke autoriteiten wachten zich er voor de indruk te wekken, dat het afvoeren van Zïe- rikzee's bevolking met uitzondering van hen die kunnen werken een eenvoudige zaak is, die zonder moeilijkheden zal ver lopen. Vrijdag is geen enkel schip met evacué'6 vertrokken en Zaterdag heeft men pas een begin kunnen maken. De „Schelde" van de Rotterdamse Tramweg Maatschappij is in de loop van de middag met 210 Zierikzeeërs op weg gegaan naar Dordrecht. Zaterdag is in Zierikzee bericht ontvan gen dat Dinsdag a.s. alle Nederlandse mili tairen, ingevolge een besluit van de rege ring, uit Zierikzee zullen worden terugge trokken, omdat de evacuatie dan geacht wordt voltooid tg zijn. De dijken Inmiddels bestaat in Zierikzee nog steeds grote ongerustheid over het gat iii de dijk bij Schelpenhoek ten Zuiden van Seroos- kerke. Het dreigt Schouwen in drieën te splitsen, doordat hét water weer een oude zeebedding volgt. Het herstelwerk is hier nog niet begonnen, Naar verluidt, zal een groot deel van het zware materiaal van de zware Zuiderzeedijken voor het herstel van deze dijk word eningezet. De waterstanden f in de rampnacht De hoogste waterstanden in de nacht 5 van 31 Januari op 1 Februari, in ver- s gelijking tot het astronomische getij 5 t (d.w.z, de getij-hoogte, die 2ou zijn opgetreden bij afwezigheid van wind, g dus de normale vloed) zijn: Voor Hoek g g van Holland resp. 3.85 m en 0.81 m; g Maassluis 3.75 m en 0.80 m; Rotter- I dam 3.75 m en 0.94 m; Dordrecht 3.73 s m en 1.09 m; Alblasserdam 3.70 m en f. g 1.02 m; Hellevoetsluis 3.88 en 0.94 m; g Willemstad 4.35 m en 1.20 m; Moerdijk 4.10 m en 1.23 m; 's Gravendeel 3.85 f m en 1.21 m; Bruinisse 4.50 m en 1.45 m; Brouwershaven 4.30 m en 1.18 m; f Zierikzee 4.32 m en 1.30 m; Tholen s 4.81 m en 1.78 m; Vlissingen 4.55 men 5 1.95 m. g Aan het verschil in hoogte kan men dus opmaken waar de dijken het l meeste te verduren hebben gehad. >mWHWum\vuuuvuvwwmvvvuuwuvutMv\uH»vuf Verwachtingen hoog en laag water Verwachting van hoog en laag water voor het gebied van de Zuidhollandse en Zeeuwse wateren, medegedeeld door het K.N.M.I. Öp grond van de weersontwikkeling wor den, tot en met het springtij van heden middag, waterstanden verwacht, die niet meer dan 3 decimeter afwijken van de standen vermeld in de getijtafels van de (Verrols op pop. 5) Kij|sswater,taat. (Van onze Haagse correspondent) Nu aan de feitelijke noodtoestand in de getroffen gebieden ongeveer een eind is gekomen, zullen Dinsdag 17 Februari, zowel de Nederlandse als de buiten landse militairen weer naar hun garnizoenen terugkeren. Om 6 uur in de och tend Avordt met het terugtrekken der onderdelen een aanvang gemaakt. De volgende dag zal hiermee worden voortgegaan. Alleen in incidentele gevallen zal nog bijstand worden verleend. In ieder geval blijft de paraatheid gehand haafd. Zo zal op 18 Februari, om 24 uur de normale vredes-hevelsvoering Aveer van kracht worden en zal generaal Buurman van Vreden Aveer terugkeren op zijn post van territoriaal bevelhebber. Dit heeft minister Staf Zaterdag mee gedeeld op een persconferentie. In deze dagen, aldus de bewindsman, hebben wij onze vrienden leren kennen. De verleende bijstand uit den vreemde geschiedde in het kader van „burenhulp", en deze heeft, door de wijze waarop zij verleend werd, bewon dering afgedwongen. Wij hebben niets ge vraagd maar alle bijstand is ons spontaan gegeven. De alarmtoestand, welke bij de Ne derlandse instanties is geweest, gold in feite ook op de bureau» van de internationale missies en ambassades. Het grootste compli ment, dat men de buitenlandse'militairen kan geven, is dat ze even hard hebben ge werkt als de Nederlandse soldaten in dik wijls zeer slechte omstandigheden, zowel overdag als 's nachts. Van hoog tot laag, al- Arbeiders leverden kranig werk Moeilijkheden met uitbetaling in gemeente Arnemuiden Sinds 1 Februari draait ook het apparaat van de Nederlandse Heide Mij in Zeeland op volle toeren. Dit uitvoerende lichaam, dat zijn personeel en materiaal beschikbaar stelt waar daarom gevraagd wordt, is vanzelf sprekend onmiddellijk ingeschakeld en heeft tot nu toe aan alle verzoeken van de Rijkswaterstaat, de Prov. Waterstaat, de polder Walcheren en diverse andere polderbesturen kunnen voldoen, terwijl bovendien nog een kleine reserve van arbeidskrachten kon worden gevormd voor de voortzetting van het herverkavelingswerk op Walcheren. Draglines en loco's De Heide Mij heeft, zoals zovele instel lingen, een paar „wilde weken" achter de rug, maar thans is de zaak beter georga niseerd, hetgeen ook mogelijk was, doordat men een beter overzicht kon verkrijgen. Het personeel van het ambtsgebied Middel burg richtte zijn aandacht met name op Noord-Beveland, waarheen onmiddellijk zeer veel arbeidskrachten werden gediri geerd. Met het oog op het nieuwe springtij legde men zich zelf een bepaald programma op en het is gelukt dit binnen de vastge stelde periode te verwezenlijken. Met het noodherstel aan de meest kwetsbare dijken is goede voortgang gemaakt, maar het is een enorme puzzle geweest om het vele materiaal, dat voor dit Averk benodigd was, naar het eiland te krijgen. Dit heeft ontel bare telefoontjes en besprekingen en menig zweetdruppeltje gekost, maar gelukkig werd het beoogde doel bereikt. Ook de door de Westduitse regering geschonken vijf pompen zijn thans op Noord-Beveland gearriveerd. Dat er geen persslangen bij waren, bete kende een onverwachte tegenslag, doch deze zijn met haastige spoed uit Amsterdam naar Middelburg gezonden, waar op het materialenterrein van de Heide Mij de pom pen -geheel bedrijfsklaar werden gemaakt. Ruim 600 mensen gingen op Noord-Beve land aan de slag: zij kregen de beschikking over tien draglines, 15 vrachtauto's en negen loco's en natuurlijk ook over zeer veel smalspoor. Het streven is thans, de land arbeiders zoveel mogelijk op de niet ge troffen Noord-Bevelandse bedrijven terug te krijgen en hen te vervangen door arbei ders van buiten de provincie. Ook op Walcheren werken velen onder auspiciën van de Heide Mij aan het behoud van het eiland, betrekkelijk kleine groepen aan de Westkappelse dijk en bij Rammekens en volgens de laatste gegevens ongeveer 650 aan de geschonden zeedijken van de Suzannapolder en de Oranjepolder en aan de binnendijk, die de Oranjepolder van de Kleverskerksepolder scheidt. Ook in dit gebied bij Arnemuiden heeft men van hoog tot laag kranig, werk geleverd, met het gevolg, dat de Suzannapolder en de Nieuwerkerksepolder thans alweer droog- gepompt worden en dat de bressen in de zeedijk van de Oranjepolder tot op een ver antwoorde hoogte zijn gedicht. Uitbetalingsproblemen Doordat aan alle kanten zoveel voorzie ningen moesten worden getroffen, heeft het wat lang geduurd, voordat de loon administratie behoorlijk op poten stond. Dit heeft zelfs in Arnemuiden tot moeilijk heden geleid. Inwoners van deze gemeente werken aan de Oranjepolderse binnendijk. Over de beloning van deze mensen is een bespreking gevoerd, waaraan niet alleen vertegenwoordigers van de onderscheidene betrokken instanties deelnamen, maar ook vertegenwoordigers van de arbeiders. Men besloot over de „rampweek" 48 uur loon toe te kennen en daarbij te betalen volgens de loonregeling water-, spoor- en wegen bouw, groep 11; vermeerderd met 25 pro cent toeslag. Met de uitbetaling over die eerste week is eind vorige week een begin gemaakt. Iinwoners van Arnemuiden, die slechts cir ca 20 in handen kregen, toonden zich hierover zeer verontwaardigd en er was zelfs iets te bespeuren van een geest van verbittering, die juist in deze tijd beslist vermeden dient te worden. Bjj informatie bleek ons echter, dat zij een voorschot op hun loon hebben ontvan gen, door de gemeente Arnemuiden voor geschoten. Het geld, dat zij nog te goed hadden, is of wordt nu ook uitbetaald. De regeling van uitbetaling op basis van uur per week blijft van kracht: deze week wordt het loon over de afgelopen week nitgekeerd. Onder het ambtsgebied Goes van de Ned. Heide Mij, ressorteren thans Schouwen- Duiveland, Zuid-Beveland, Tholen en St. Philipsland. In de week van 2 tot 7 Februari had rond zesduizend mensen aan het werk: Vlaanderen, 1800 op Tholen en 200 op Schouwen-Duiveland, waar men zich die eèrste week voornamelijk bezig hield met het bergen van cadavers, enz. De afge lopen week was dit totaal aantal arbeiders iets minder: talrijke vrijwilligers vloeiden af. Velen van hen maakten, toen het op uit betalen aankwam, 'n prachtig gebaar; zij stonden hun loon af voor het Rampenfonds of verzilverden hun vacantiebonnen voor dit doel. dus de minister, heeft men gewerkt met een verbetenheid van tijgers. Men. lette niet op rang, maar had alleen oog voor de deskun digheid van de man. Zó kon het gebeuren, dat een majoor onder commando stond van een luitenant van de genie. Het is noodza kelijk dat de te verrichten werkzaamheden zo snel mogelijk weer worden uitgevoerd door de organen, welke hiervoor bestaan. Op het ogenblik dreigt het gevaar dat wer kelijk moeilijke objecten worden overgela ten aan de krijgsmacht. Men wil de soldaten, die zich op de verschillende plaatsen zo ver dienstelijk hebben gedragen en die weten waar nieuwe dreigingen zullen ontstaan, op hun post laten tot na het tijdstip van de nieuwe springvloed. Nergens hebben zich competentie-moei lijkheden voorgedaan. Van het begin af is er goed contact geweest met de burgerlijke instanties. In de civiele sector heeft men de waarde van de krijgsmacht in deze om standigheden leren kennen. De Nederlandse soldaat heeft van zijn buitenlandse collega's veel geleerd en veêl v?n zijn practische kleding in deze uitzon derlijke omstandigheden overgenomen. Zo liep een infanterist met de warme klep-pet van een marinier en droeg een genie-soldaat de met bont gevoerde laarzen van een man van de luchtmacht. Officieren waren niet te herkennen, omdat hun sterren en balken heel dikwijls in het heetst van de strijd ver loren waren gegaan. Geen van de militairen heeft zich aan een bepaalde werktijd gehouden. Men arbeidde zolang het nodig was. De Belgen kwamen reeds de Zondag van de ramp met boten de grens over en handelden naar eigen ini tiatief. Er zijn helaas enkele onderofficieren ge weest die zich aan ernstig plichtsverzuim hebben schuldig gemaakt Zij zijn in de cel opgesloten en werden gedegradeerd Voor anderen, die ai lang op promotie wachtten. Sneltrein uit de rails Zondagmorgen is de sneltrein Bari—Na pels bij het station van Benevento uit de rails gelopen. Negen wagens kantelden, een tiende botste tegen een langs de rails staand geboaw. Circa 25 reizigers werden gedood, eveneens 25 werden naar een zie kenhuis overgebracht. Er werden 46 ge wonden ter plaatse behandeld. Allen Avaren Italianen. De stationschef van Benevento heeft ver klaard, dat de trein veel te snel door de bocht reed. De machinist en zijn assistent, die in een ziekenhuis werden opgenomen, staan onder politiebewaking. Prins Bernhard bracht verslag uit Prins Bernhard heeft Zaterdag verslag uitgebracht in een vergadering van de co ördinatiecommissie watersnood, over de bevindingen van zijn tochten in de ramp gebieden. Daarna is uitvoerig van gedach ten gewisseld. Na afloop der vergadering is prins Bern hard geïntervieuwd door radioreporters van de Columbia Broadcasting System en van Radio Luxemburg. Deel mannelijke bevolking naar Ooltgensplaat terug Temidden van bedden, koptelefoons en manschappen der legerverbindingsdienst is Zaterdagavond de raad der gemeente Oolt gensplaat in spoedeisende zitting bijeenge weest. Burgemeester Hordijk herdacht de doden uit Ooltgensplaat en naburige ge meenten en bracht dank aan de bewoners voor hun energieke wilskracht de laatste weken getoond. Tevens werd de terugkeer van de bevolking door de raad besproken. Mannelijke werkkrachten uit Ooltgens plaat, die onmisbaar en dringend nodig zijn voor herstelwerkzaamheden aan dijken en andere objecten zullen een persoonlij- k e oproep ontvangen terug te keren. Nationaal Rampenfonds: ƒ42 millioen Bij het Nationaal Rampenfónds is tot gisteravond een totaal bedrag van 42 mil- lioen gulden binnengekomen. Eergisteren was de stand 38 millioen. Machinist overleden De trein, die Zaterdagmorgen om kwart voor twaalf in Gouda had moeten zijn en de verbinding onder houdt op de lijn Gouda, Waddinx- veen, Boskoop, Alphen, is bij de runo zesauizena mensen aan nei wertc: «r- j-*i j 3500 op Zuid-Beveland, 4 500 in Zeeuwsch- vvinteraqk, op ae grens van de ge meenten Waddinxveen en Gouda, op een stilstaande locomotief ge reden. De wagenbestuurder raakte bekneld en ook twee passagiers zijn gewond. De locomotief drong ongeveer 5 meter in dé dieseltrein. De gewonde bestuurder van deze trein, de heer G. J. Griffioen uit Utrecht, liep zware verwondingen op en werd naar het Van Iterson ziekenhuis te Gouda overgebracht, waar hij is overleden. Doordat het voorste gedeelte van de die seltrein uit 2e klas-compartimenten be stond en deze weinig passagiers bevatten, werd slechts één reiziger, namelijk de 56-jarige heer Th. H. de Jong uit Gouda, die werkzaam is bij Van Gend en Loos te Boskoop, gewond. Hij zat voorin de trein bij de conducteur. De conducteur viel bij de botsing boven op hem. De heer De Jong heeft sneden in het gezicht, een ontwrichte kaak en pijn in borst en rug. De machinist van de stilstaande locomo tief lijp geen letsel op. De materiële schade, vooral aan de dieseltrein, is zeer aanzien lijk. Het treinverkeer van en naab Rotterdam en Den Haag ondervond weinig vertraging, omdat dit over afzonderlijke sporen rijdt Zondagmorgen vroeg is het verkeer over d* lijn GoudaAlphen hervat.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1953 | | pagina 1