Afsluitdijk spaarde randprovincie der Zuiderzee voor een ramp SUPER-STORM VAN ONGEKENDE HEVIGHEID Dijken braken van binnen uit kapot Stichting voor de Landbouw doet een beroep op vaste en losse arbeiders DIEP ONTROERD DOOR ENORME HOEVEELHEID GAVEN De watersnood-postzegels zullen rond één millioen opbrengen Hyena's in de val GEEN TIJD OM Vrijwilligers in Korea schenken ƒ10.000 „Mouwen omhoogons land moet droog F ZIEK TE ZIJN DINSDAG 10 FEBRUARI 1953 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 3 (Van onze speciale verslaggever.) De storm, die de vorige week ons land heeft geteisterd, heeft waterstan den veroorzaakt, die op sommige punten een halve meter hoger waren dan ooit in ons land zijn voorgekomen! De directeur-generaal van de rijks waterstaat, ir Maris, deelde dat mede na afloop van een vlucht boven het zo pas verdronken land, welke Zaterdag door waterstaatsdeskundigen en journalisten werd gemaakt. En hij voegde er aan toe het als een zeer belangrijk lichtpunt te beschouwen dat de afsluitdijk zich zo goed heeft gehouden (ja, zelfs slechts geringe schade heeft opgelopen). Als deze superstorm die heviger was dan die van 1894, waarop de berekeningen van de commissie-Lorentz voor de bouw van de afsluitdijk zijn geba seerd! zich in het gebied van de voormalige Zuiderzee had kunnen ontwikkelen, zou een herhaling op grote schaal van de ramp van 1916 het onvermijdelijke gevolg zijn geweestZonder restrictie moet worden vastgesteld, dat de afsluitdijk de randprovincies van de Zuider zee voor een vreselijk drama heeft gespaard. Maken wfj overigens een vergelijking tussen de gevolgen van de stormen van bijvoorbeeld vijftig jaar geleden en van nu. dan blijkt wel dat de hulpmiddelen van de moderne techniek bij de bestrijding van storm en watersnood buitengewoon goede diensten verlenen. Zonder radio, vliegtuigen, hélicoptères, amphibie-vaar- tuigen, mobilofoon, enz. zou het bepaald onmogelijk zijn geweest om al binnen en kele dagen 'n zij 't dan nog oppervlakkig overzicht van een ramp van een derge lijke omvang te verkrijgen, en het werk tot redding van een 50.000 mensen In ruim een week tijds te voltooien. Historisch gegroeid HOEVEEL gaten er in de dijken zijn ge slagen kon tot dusverre nog niet worden nagegaan. Maar wel is het zeker dat er bij het vaststellen van de schade in geen enkel opzicht iets gebleken is van een kwalitatief verschil met betrekking tot het onderhoud van de dijken door de Rijkswaterstaat of de waterschappen. Uiteraard hebben de nieuwe dijken: de af sluitdijk en de Hondsbosser Zeewering bij voorbeeld, zich aanmerkelijk beter gehouden dan de oude. Ir. Maris is echter van oordeel dat men hierop geen enkel verwijt mag ba seren. De dijken in Zeeland zijn als het ware historisch gegroeid en in de loop van de ja ren verhoogd en versterkt. Het zou econo misch niet te verwezenlijken zijn geweest om aan al die dijken op korte termijn het stellig betere en meer veilige profiel van de afsluitdijk te geven! Een indertijd ingestelde staatscommissie (de zogenaamde Stormvloedcommissie) con cludeerde in 1940 in haar rapport dat nieu we voorzieningen aan de dijken bepaaldelijk dringend nodig waren en Rijkswaterstaat heeft daar toen rekening mee gehouden. Zij was er o.m. mee bezig om dijkgedeeiten aan het Hollands Diep richting "Willemstad) en langs de Kil aan de voorspellingen van de commissie aan te passen. Maar in de eerste plaats is een dergelijk werk een kwestie van vele jaren, en bovendien heeft de commissie bij haar berekeningen wel erg hoog gegrepen door uit te gaan van een su per-storm, nog heviger dan die van thans. Dijkbreuken aan lij-zijde /"OPVALLEND is dat de meeste dijkbreu ken op de Zeeuwse eilanden aan de lij zijde van de eilanden zijn ontstaan, en ook: dat de dijken van binnen uit zijn be zweken! Niet de directe druk van de aanstormende vloed heeft dus de schade toegebracht, doch de kracht vam het te rugvloeiende water, dat: a. van het zuide lijker gelegen eiland terugkwam, en b. eerst over de dijk was geslagen en daarna terugkerend de waterkering aan de binnenkant kapot brak Met man en macht wordt er nu overal ge zwoegd om vóór 16 Februari de noodvoor zieningen te voltooien. Die datum namelijk Toch is het zo.... Bij de doorbraak van het Nauw van Calais, thans 7000 jaar geleden, werd de grondslag gelegd voor de tegenwoordige vorm van Nederland, doch gelijktijdig werden de voorwaarden geschapen voor de waterrampen, die door alle eeuwen heen ons land zouden teisteren. Want voor die tijd vormde de Noordzee tussen Engeland en Nederland een binnenzee, die tegen de landengte van Calais dood liep. De waterspiegel was toen ongeveer 7 meter lager dan thans, doch dit bete kende niet, dat een groter deel van ons land boven water stak. Integendeel, de vage kustlijn moet ongeveer gelopen heb ben volgens de lijn Bergen op Zoom, Utrecht. Weesp, Stavoren, Groningen, zo dat er dus nog wel het een en ander aan ontbrak. Dit ontbrekende werd aangevuld in de tijden, die volgden op de doorbraak van het Nauw van Calais, waardoor een ver binding met Het Kanaal tot stand kwam. Wel werden bij die gelegenheid tevens de lage landen tussen Noord- en Oostzee overspoeld, maar tevens kwamen de grote zandmas6a's, die zich in het Zuidelijk ge deelte van de Noordzee hadden opgehoopt, in beweging en werden tégen onze West kust opgestuwd, waardoor een schoorwal werd opgebouwd, die de basis vormde voor de duinenrij, welke van een punt in de buurt van Calais zich tot ver in Noord oostelijke en Noordelijke richting uitstrekt. Binnen de duinenrij vormde zich als het ware een vergaarbak van slik, waardoor het gebied, dat eens aan de zee toebe hoorde, na 2000 jaren tot een brede waddenstrook was geworden, waarin de zee 6lechts nog af en toe toegang had. We dienen hierbij in aanmerking te nemen, dat het zeeniveau destijds ongeveer 4 of 5 meter lager lag dan tegenwoordig. Bij de doorbraak van het Nauw van Calais zijn echter tevens de elementen der destructie vrijgekomen, want door de verbinding met de Atlantische Oceaan veranderde ook het karakter van de Noord zee. Zij, die eertijds binnenzee was ge weest en zich altijd vrij rustig en gelijk matig van karakter had betoond, nam thans deel aan eb en vloedbewegingen en de stormlopen, die zij op de duinen rij en het daarachter liggende land ondernam, werden steeds heviger, naar mate het niveau van de zee steeg. Reeds in de derde eeuw voor Chr. moet de be volking in deze streken voortdurend over last hebben gekregen van het wassende water en omstreeks 6 eeuwen later werden Vlaanderen en grote stukken van Zeeland overstroomd en had de zee de achter de duinenrij gelegen gebieden voor een groot deel weer terug gewonnen. Hoeveel land de zee van onze kust heeft afgeknabbeld, is niet bij benadering te zeggen, maar zeker is, dat we met aan zienlijk minder genoegen hebben moeten nemen, dan door de schoorwal aanvanke lijk was afgebakend. zal samengaan met de top van een nieuwe springvloed, welke nog wat hoger zal zijn dan die, waardoor de huidige ramp is ont staan. Reden tot bijzondere verontrusting is er daarbij niet. Natuurlijk zou er ernsti ge schade kunnen worden aangericht als de springvloed andermaal met een super- storm gepaard zou gaan, want er zitten nog vele zwakke plekken in onze dijken. Maar statistisch is vastgesteld dat super-stormen slechts eenmaal in de 300 jaar uitbarsten en het is nauwelijks aan te nemen, dat wij er dus nu twee zouden krijgen in enkele we ken tijds! Aller streven is er momenteel op gericht n droog te houden wat droog is. En het is zo zeide de heer Maris ons zeer te hopen dat wij daarbij geen tegenslag zullen krij gen door vorst. Want allereerst zou het grondwerk tijdelijk onmogelijk worden ge maakt en verder zouden na het invallen van de dooi de ronddrijvende ijsschotsen grote schade kunnen aanrichten aan alles wat in het water staat. Tot welke ernstige gevolgen dat leiden kan, heeft men in 1926 gezien in ,,Land van Maas en Waal". Rijksweg naar Moerdijkbrug spoedig weer berijdbaar TTET zal nog lang duren voordat alle over- stroomde gebieden weer geheel droog zullen liggen. Hier en daar is het water al beduidend gezakt, zoals men zien kan aan de donkere vochtplekken op de huizen, die gemiddeld nog tot halverwege de deuren in het water staan. En andere dorpjes en lan derijen vielen al droog. Maar deze zijn nu overdekt met een dikke laag geelgrijs slib, dat ongetwijfeld ook in de woningen zal zijn Alleen een kind met blauwe ogen In Eindhoven had een dame zich opge geven voor een evacué. Maar zij wilde al leen een kind hebben en dan nog met blau we ogen. Dit evacuatieadres is toen maar zonder verder praten afgeschreven. Omweg naar het Zuiden De A.N.W.B. wijst er met nadruk op, dat de enige verbinding van het Westen en midden van het land met het Zuiden nog steeds de route via Utrecht en 's-Hertogen- bosch is. De belangrijke verbinding Dor drechtBreda, RidderkerkGorinchem en GorinchemBreda zijn nog steeds gestremd. doorgedrongen en straks uiterst moeilijk te verwijderen zal zijn Intussen komt er in het voorjaar een pe riode. waarin het peil van de grote rivieren aanzienlijk zal stijgen door de grote hoeveel heden sneeuwwater uit het Zwitserse ge bergte. Kan dit de situatie bij ons opnieuw verergeren! Ir Maris meent van niet. De stand van de bovenrivieren is in dit zeege bied van zo geringe invloed dat men er daar geen gevaar van te duchten zal heb ben. Met betrekking tot onze verbindingswe gen naar het Zuiden heeft de directeur- generaal van de rijkswaterstaat tenslotte meegedeeld: a. dat de situatie bij Moerdijk geen reden tot verontrusting geeft, en b. dat er gegronde aanleiding is om aan te nemen, dat de rijksweg van Dordrecht naar de Moerdijkbrug zeer spoedig weer berijdbaar zal zijn als men het water een maal heeft kunnen wegpompen. Vrijdag is dienaangaande namelijk een onderzoek ingesteld. Een vrachtauto, voor afgegaan door een duck, reed toen door het water van Dordt naar de brug om te con troleren of er grote gaten in de weg waren geslagen. Als die gaten er geweest waren zou de duck zijn gaan drijven, wat dan een waarschuwing voor de inzittenden van de vrachtauto zou zijn geweest om niet verder te gaan. Doch niets van dat alles geschiedde. De weg bleek behoorlijk berijdbaar en zon der ernstige tegenslag kon het traject heen en terug worden afgelegd ^wwMVHMwmwwHwmwwwwvwwwwwwwwww: 1 Dekens en kleren uit Frankrijk 5 goederen, bestemd voor de getrof- fenen in de rampgebieden is gister- s ochtend uit Colombes te Rotterdam 5 aangekomen. De heer Mardolilo, ge- meenteraadslid van Colombes, een 5 der (industriële) voorsteden van Parijs 5 had de leiding over deze zending, die 5 s door de bevolking daar spontaan bijeengebracht is. Onder de goederen s bevonden zich 100 dekens en 50 com- s plete bedden, zomede een hoeveelheid s kledingstukken. De goederen zijn gis- 5 teren aan de verschillende posten van het Rode Kruis uitgereikt, met de boodschap van de heer Mardolilo er 5 bij, dat indien er meer nodig was, er 5 s nog wel een paar vrachtauto's met 5 J goederen konden komen. Nog gisteren s is de vrachtauto naar Colombes terug- 5 gekeerd. Beau geste, mooie daad! Vermiste soldaat terug De dienstplichtige soldaat W. M. de Haas, legernummer 32.11.07.137, dienstdoende bij de kokschool te Leiden, van wie gemeld werd dat hij sedert Maandag 2 Februari bij Abbenbroek werd vermist, heeft zich op 7 Februari om 5 uur 's middags bij zijn com mandant gemeld. (Advertentie) OVERVERMOEID neem PLEEGZUSTER BLOEDWIJN Het dagelijks bestuur van de Stichting voor de Landbouw beveelt alle in de agra rische bedrijfstakken werkzame vaste en losse arbeiders aan, de waarde van één va- cantiedag ter beschikking te stellen van de slachtoffers. Deze arbeiders kunnen dus hun werkgever, die volgens de C.A.O. of loon regeling vacantiedagen door moet betalen, mededelen, dat zij thans een der vacantie dagen, waarop zij recht hebben, %vensen op te nemen. Zij blijven echter aan het werk, doch verzoeken hun werkgever het bedrag waarop zij recht zouden hebben, aan het Na tionale Rampenfonds over te maken. Het is gewénst het bedrag, dat op zichzelf wisselend is, af te ronden en te bepalen op tien gulden; daarmede wordt aangesloten aan het advies van de Stichting van de Ar beid om eerst een uurloon en later een dag loon ter beschikking te stellen. De werk gevers, die vaste arbeiders in dienst heb ben, wordt aanbevolen eenzelfde bedrag daaraan toe te voegen en het totaal aan het rampenfonds over te maken. Losse arbeiders zijn in het huidige seizoen niet in belangrijke aantallen in de land bouw werkzaam. Zij beschikken echter nog over een bedrag aan vacantiebonnen, waar van eerst met Pasen weer een deel zou kun nen worden verzilverd. De Stichting voor de Landbouw roept nu de losse arbeiders in de landbouw op, met eenzelfde bedrag aan vacantiebonnen 10.—) aan deze hulpactie deel te nemen. In overleg met het vacantie- fonds voor de landbouw is besloten, dat de bonnen daartoe tussen 11 en 18 Februari op de gewone wijze kunnen worden ingele verd bij de plaatselijke penningmeesters der drie in de stichting voor de landbouw sa menwerkende landarbeidersbonden. De tijd stippen zullen plaatselijk bekend worden ge maakt. Het vacantiefonds zal te zijner tijd de ont vangen bonnen verzilveren en het bedrag afdragen aan het rampenfonds. De werkgevers bij wie thans nog losse ar beiders werkzaam zijn om die, voorzover dit niet het geval is, in de zomermaanden vele losse arbeiders in dienst plegen te hebben, kunnen bij de bepaling van het bedrag, dat zij aan de door hun vaste arbeiders afge stane bijdrage toevoegen, met deze omstan digheid rekening houden. De Noorderhavenpoort in Zierikzee vormt het schilderachtige decor van een triest tafereel: een Zeeuwse familie maakt zich gereed voor evacuatie. Ned. Rode Kruis dankt hét buitenland Het hoofdbestuur van het Nederlandse Rode Kruis heeft aan de Liga van Rode Kruis-verenigingen te Genève getelegra feerd, diep ontroerd te zjjn door de enorme hoeveelheid gaven, die van alle kanten toe stromen. Dank zij deze bewonderenswaardige hulp is in de eerste noden voorzien kunnen wor- Een inwoner van het zwaar getroffen Sta- venisse haalt via een geïmproviseerde brug naar zijn raam wat beddegoed, dat droog is gebleven. De rubberboot, die voor velen redding betekende, ligt voor dé deur. Honderd foto's in boekwerk De Ramp Géén ander boek dan „De Ramp" zal ver schijnen over de watersnood van de eerste Februari en de gevolgen daarvan, opdat de opbrengst zo groot mogelijk zal zijn. Zoals bekend, komt de gehele opbrengst van dit boek ten goede aan het Nationaal Rampen fonds. In 96 pagina's wordt in woord en beeld een samenvatting gegeven van de grootste ramp sinds de oorlog en honderd foto's illustreren nood, redding en herstel. Zoals men weet, is intekening mogelijk bij iedere erkende boek- of kantoorboekhandel en winkelbibliotheek. Het werk, dat ieder jaar, als herinnering en overzicht, aan waarde zal winnen, kost ƒ3.50. den, op enkele speciale artikelen na, waar van de Liga op de hoogte zal worden ge houden. Hoezeer het op prijs wordt gesteld, kunnen aanbiedingen van individuele hulp van artsen en verpleegkrachten niet aan vaard worden omdat Nederland op het ogenblik over voldoende personeel beschikt op dit terrein. Talrijk zijn ook de aanbie dingen van huisvesting en zelfs van adoptie van kinderen. Wij zijn er erkentelijk voor, aldus het Nederlandse Rode Kruis, doch geven er de voorkeur aan deze hier te hou den, onder voorbehoud er later op terug te komen wanneer zulks nodig is. De Liga verzocht de Rode Kruis-verenigingen in deze zin in te lichten. Overal in het overstroomde gebied kan men deze schepen zien, volgeladen met kleren, dekens en voedsel voor de slachtoffers van de watersnood. Politie en militairen, die ook zo'n groot aandeel in het reddingswerk hebben, begeleiden deze transporten. Een watersnood-postzegel van 1# cent met een toeslag van 10 cent is van Dinsdag 16 Februari af aan alle Nederlandse postkan toren te verkregen. Het is de gewone, goud oker-kleurige tien cents Koninginne-zegel met zwarte opdruk. De zegel is geldig tot eind December 1954 en zal waarschijnlijk slechts tot eind Maart 1953 verkrijgbaar zijn. De totale opbrengst van de toeslag zal in het Rampenfonds worden gestort. De direc teur-generaal van de P.T.T., de heer L. Neher, verwacht een opbrengst van zeker een millioen gulden. Op de eerste dag van uitgifte zal een door de landsdrukkerij vervaardigde enveloppe met het Zeeuwse wapen in kleuren aan de verzamelloketten verkrijgbaar zijn. Deze omslag kost vijftig cent plus 20 cent voor een zegel. Er zal een bijzonder stempel op worden gedrukt. „De nood aanpakken door zegels plakken" is het devies, dat het comité Watersnood postzegel voert. Dit comité, onder presidium van de heren T. van Houwelingen en F. J. Hindriks werd gevormd door de Stichtingen Voor Het Kind en Zomerpostzegels, P.T.T. en het Rampenfonds. Twee rijdende post kantoren zullen de verkoop der zegels ter hand nemen. Dinsdagmorgen zal de Haagse burgemeester mr F. M. A. Schokking het eerste rijdende kantoor op het Plein te Den Haag openen. Voorts zal het comité, via bestaande or ganen, zakjes met vijf waternoodzegels voor een gulden te koop aanbieden. Postzegel WATERSNOOD 1953 Het Joodse volk voelt deze ramp In de synagoge in de Wagenstraat te 's Gravenhage is Zaterdagmorgen een her denkingsdienst gehouden voor de slachtof fers van de watersnood. De waarnemend opperrabijn, de heer Colthof, sprak de her denkingsrede uit. Hij zei, dat het Joodse volk bereid is de slachtoffers te helpen met huisvesting en op andere manieren. Het Joodse volk voelt deze ramp te meer, omdat het zelf nog steeds de slag voelt, die het zelf is overkomen in de oorlogsjaren. Drie plunderaars in arrest De Dordtse politie heeft in het afgelopen weekeinde een meer dan trieste buit ge maakt: drie jongemannen, die zich hebben schuldig gemaakt aan het zwaarste misdrijf dat in de afgelopen week kon worden be gaan: plundering. Twee van hen ontkennen, de derde heeft toegegeven. De 26-jarige Haagse bouwvakarbeider L. J. van D. kwam Zaterdagmiddag met de Sc'aeveningse logger Anth. van Leeuwen hoek in Dordt aan. Hij bleek te beschikken over een gevarieerde hoeveelheid goederen, die hij voornamelijk bij h'et Rode Kruis in Zierikzee had ontvreemd. Er waren ook dekens bij. Bovendien had hij nog anderen aangespoord dekens mee te nemen. De man heeft bekend en is op transport naar Den Haag gesteld. Zondag zijn nog twee plunderaars ge grepen, die samen met de Meeuw in de Kalkhaven arriveerden. Het waren de 24- jarige automonteur J. Th. F. uit Haalderen en de 23- jarige Nijmeegse bootwerker W. J. J. Zij waren beiden in het bezit van een zak kleding en dekens en gingen van de boot regelrecht naar het station terwijl de rest van de opvarenden naar school Müh- ring zouden worden gebracht. Men waar schuwde de politie, die het duo onmiddellijk arresteerde. F. had bovendien een kijker bij zich, die hij van de hals van een slachtoffer dat in het water bewusteloos ronddreef, moet hebben geroofd. Beiden zijn onmiddel lijk ter beschikking van de politie in Wil lemstad gesteld. Zij ontkennen. Koningin per schip naar getroffen streken Koningin Juliana is gisteren naar Spij- kenisse op Voorne-Putten vertrokken om te trachten van daaruit met een boot van Wa terstaat een tocht naar enkele eilanden te maken. Zij was voornemens dorpen te be zoeken waar nog mensen wonen, niet reeds ontruimde dorpen. Deze reis verving de vliegtocht die eerst was aangekondigd. Koningin Juliana heeft voor de Hulp verlening in de ruimste zin in de loop dezer week ter beschikking gesteld: de koninklijke stallen en het huis Lange Voorhout 16 als opslagruimten, etc. voor het Rode Kruis; zwaar rollend materieel voor veevervoer; de stallen op de land goederen voor de onderbrenging van ge- evacueerd vee; ruimten in het paleis Noordeinde voor opslag, etc. van goederen. Indien dat wenselijk blijkt, zal het Paleis !t Loo ter beschikking worden gesteld voor huisvesting van evacué's. Ambtenaren deden meer dan hun plicht Dat de organisatie in het rampengebied goed óp gang is gekomen, blfjkt uit het feit, dat men thans allerwegen bewijsjes nodig heeft om het noodgebied te kunnen betre den. Dat was bijvoorbeeld heel duidelijk te merken in de omgeving van Rilland Bath en Krabbendijke, waar men in korte tijd drie officiële stukken nodig had om zich over een afstand van nog geen twee kilome ter te kunnen verplaatsen. Dit waren dan bewijsjes van de genoemde gemeenten en één van de grensgemeente Ierseke, waar een politieman de weg naar het oesterstadje versperde. De commandant van het Ned. Detache ment Verenigde Naties in Korea heeft namens zjjn detachement ƒ10.000 telegra fisch aan de Koningin overgemaakt, ter bestemming voor de hulpverlening in de noodgebieden. PADVINDERS en VINDSTERS TREKKEN ER OP VIT ders en padvindsters hebben de afgelopen dagen meegeholpen de nood in de getroffen gebiedén te leni gen. Anderen stonden te po pelen om ook iets te doen. Om al deze padvindsters en padvinders in de gelegen heid te stelten ook hun steentje bij te dragen zul len zij a.s. Zaterdag 14 Fe bruari voor het Nationaal Rampenfonds tenminste één gulden gaan verdienen. Kabouters, welpen, pad vindsters, gidsen, verken ners, voortrekkers, pioniers, leidsters en leiders, zij allen trekken er: die dag op uit om onder het motto „mou wen omhoog, ons land moet droog in uniform allerlei werkjes te verrichten en zo tenminste één gulden te verdienen. De Nederlandse Padvind- stersraad en de Nederlandse Padvindersraad, die deze actie organiseren, wijzen er met nadruk op, dat op geen enkele wijze en onder geen beding werkjes, die in ver band staan met de ramp, tegen betaling mogen wor den uitgevoerd. Ook zij, die reeds rechtstreeks bij de hulpverlening zijn betrok ken, mogen hun werk voor deze actie niet onderbreken. De Katholieke Jeugdbe weging .heeft aan de minis ter van Binnenlandse Za ken aangeboden, een aantal werkkampen te organise ren, van waaruit jongens boven 16 jaar, voortrekkers en leiders, daar te werk ge steld kunnen worden, waar de met deze werkzaamhe den belaste autoriteiten hen kunnen gebruiken. De groe peringen, die aangeboden worden, zullen onder eigen leiding staan, zullen geslo ten groepen vormen, kun nen alle werk, waarvoor geen specifieke geschoold heid vereist is, zoals o.a. het schoonmaken van hui zen en wegen, verrichten en kunnen zo nodig voor eigen voedselvoorziening zorgen. Men kan overigens niet anders zeggen, dan dat ook hier enorm hard gewerkt wordt aan het dichten van de gaten. Amerikaanse negers werkten broederiijk naast de Neder landse militairen. Vrachtauto's op hoge wie len schoten over het ondergelopen wegge deelte bij Kruiningen. Dat zijn, met de ducks, de enige rijdende voertuigen, die bij laag tij over de Kreekrakdam kunnen. In Rilland Bath, dat evenals Kruiningen geheel ontruimd is. neemt na het verdrin ken van de burgemeester, gemeentesecreta ris Kouman de zaken waar. Hij stond Za terdagavond met een /.ware griep in het huisje, dat tot gemeentehuis was getransfor meerd en waar thans alles geregistreerd wordt: wie er weg zijn. waar de mensen woonden, en zo mogelijk waarheen ze ver trokken zijn. Maar secretaris Kouman heeft geen tijd om ziek te zijn. Hij is een van de zeer vele ambtenaren die in zeer moeilijke uren meer dan hun plicht hebben gedaan en thans nog niet van hun post wijken, omdat het ten slotte „hun" gemeente is, waarvoor zij be wezen hebben de verantwoordelijkheid te bezitten, die een Nederlands ambtenaar be taamt. Overal waren de burgemeesters en hun ambtenaren op hun post en vrijwel overal waren zij het. die in de eerste dagen de leiding hebben gegeven, totdat de militaire commandanten de organisatie van het red dingswerk hebben overgenomen. De wer kers van het eerste uur, de vrijwilligers, burgers, studenten en militairen, zijn thans vrijwel afgelost. Slechts hier en daar zit nog zo'n taai clubje, dat niet van wijken weet en zich geïnstalleerd heeft in een droogstaande schuur of woning. De dijken moeten dicht; dat is uiteraard het eerste werk. maar daarnaast zijn er al weer eniger., die verder kijken, naar de invloed van het water en naar de dijken, die eerlang het land weer zullen beschermen, zoals ze al zovele eeuwen hebben gedaan, naar de toekomst, waar in het verschiet een lichtstraaltje gloort.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1953 | | pagina 5