Vliegende fotografen vergezellen trouw de tes piloten BOEK STAATSSECRETARISSEN BIJ ONDERWIJS EN FINANCIEN VRIJDAG 30 JANUARI 1953 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 8 WAAGHALZERIJEN IN DE LUCHT Opname van driehoeksvliegtuig in een acrobatische vlucht Als een raket spoot het toestel omhoog. „Hoe werd je nu eigenlijk vliegend fotograaf?" luidt de vraag, die mij minstens éénmaal per week gedurende de laatste jaren gesteld is. Het antwoord is altyd: „Omdat ik het wilde, vurig wenste, meer dan iets anders". Diegenen, die mij benden van vóór de oorlog, zullen zich my nog her inneren als radiomonteur met een eigen werkplaats en winkel in mijn geboortestad Plymouth. En zij, die my ontmoetten tydens de oorlog zullen misschien nog wel eens denken aan een van de technici van de instru menten-afdeling op een R.A.F.-basis, die steeds zo vol verlangen keek naar de landende en opstijgende vliegtuigen en die tegen iedereen, die (het maar horen wilde vertelde, hoe veel hy er voor over zou hebben om ook met die toestellen het luchtruim te kiezen. Na de oorlog kwam ik op de re- search-afdeling van de Gloster-fabrie ken, aanvankelijk als specialist voor instrumenten. Men leerde mijn hob by, de fotografie, kennen en langza merhand werden mij steeds meer werkjes, die hiermede te maken had den, opgedragen. En zo „groeide" ik naar de vliegtuigfotografie. Juist in die tijd kwam de Meteor tot ontwikkeling, een vliegtuig met plaats voor twee man eneen beetje voor een camera. En dergelijke toestellen zijn tot dusverre altijd mijn trouwe bases gebleven, van waaruit ik heb geopereerd. „O.K., WE KUNNEN BEGINNEN". In mijn jeugd had ik wel eens in zo'n langzame tweedekker gevlogen enhad er toen eigenlijk al de smaak van beet gekregen. Men kan zich voorstellen, hoe op gewonden ik was, toen Rodney Dry land, een testpiloot van Gloster, om de deur van mijn werkkamer keek en zei: „O.K., we kunnen beginnen. Zorg dat je om twee uur op het vliegveld bent, zie dat je een parachute en een helm op de kop tikt en hij was al bijna weg vergeet vooral niet een paar camera's en een filmtoestel mee te nemen". Het is testpiloten niet gegeven by iets bepaald lang stil te staan. Nadat hij mij in kernachtige woorden ver teld had, waar ik wel en waar ik vooral niet mocht aankomen, startten wij en was ik voor het eerst in mijn leven in een straalvliegtuig los. Wij klommen in minder dan drie minuten tot 3700 meter net boven een prach tig veld van cumuluswolken, die mijn fotografenhart goed deden. En ja, toen ben ik maar aan het experimen teren geslagen. Ik maakte wat plaat jes en nam een stukje film op. Hoe wel m'n plaats betrekkelijk klein was, hinderde mij dat niet erg, omdat ik 430.- Enkele weken geleden werden we verblijd met het bericht dat op initia tief van een Zweeds industrieel op de Fühlinger heide, bij Keulen, voor hon derden prominenten een monorail- spoortrein werd gedemonstreerd, die een snelheid ontwikkelde van 135 km. per uur. Nu is dit bericht op zichzelf helemaal niet erg, maar zonderlinger wordt het wanneer we lezen dat meer dan 200 Duitsers doende zijn geioeest deze ,,vliegende(!)" trein te ontwikke len en dat vier van hen worden be schouwd als de eigenlijke uitvinders. Wanneer we het toevoegsel „vliegen de" in deze beschouwing mogen weg laten, blijft de vraag, wat hier eigenlijk is uitgevonden. Zeker, er kunnen wat moderne snufjes zijn toegepast, maar het principe van de spoortrein op één rail, behoort beslist niet tot de nieuwe uitvindingen, want het idee, en ook de uitvoering, kan bogen op een leeftijd van bijna een eeuw, zodat de bovenbe doelde uitvinders rijkelijk laat komen. We kunnen onmogelijk alle uitvoe ringen van dit idee bespreken. Want de monorail werd uitgevoerd en beproefd in velerlei variaties. Maar het beste systeem werd wel gedemonstreerd door Louis Brennan, die precies een eeuw geleden in Ierland werd geboren, maar door emigratie Australiër werd. Op 22-jarige leeftijd vond Brennan de tor pedo uit, welk wapen door de Britse admiraliteit werd aangekocht voor het hoogste bedrag dat tot dien ooit van overheidswege voor een uitvinding was neergeteld. Op latere leeftijd ont wikkelde Brennan de spoortrein op één rail die hij op 8 Mei 1907 voor de Royal Society te Londen demonstreerde. Zijn systeem om de trein op de ene rail in evenwicht te houden, was bijzonder ingenieus en bestond uit een gyroscoop, t.w. twee met grote snelheid tegen elk aar indraaiende vliegwielen, waardoor de stabiliteit gewaarborgd werd. Enkele jaren later ontwikkelde de Duitser Frölich eveneens een gy-rosco- pïsche monorail, die het echter niet verder bracht dan het experimentele stadium en in 1910 kwam het Schilows- ky systeem naar voren, dat ook door middel van een gyroscoop voor de sta bilisatie zorgde. Bij alle experimenten wélke daarna nog met de trein op één rail zijn verricht, doet het dan wel grappig aan van de „vliegende trein" uit Keulen te lezen die een keerpunt in het moderne vervoer betekent en die zo juist door vier Duitsers is uitgevon den. En wat zoudt U denken van een trein die op geen enkele rail rijdt? Ook dit systeem is al lang uitgevondenen in óctrooien vastgelegd. ff. Pétlllon. zelf nogal bescheiden van formaat ben. Er waren twee grotere moeilijk heden: voor mij persoonlijk de stuur- knuppel, die mij tot op de dag van heden altijd dwars gezeten heeft, en van foto-technisch standpunt be zien de persplex stuurhut-kap, waar ik doorheen moest fotograferen. Dit plastic materiaal reflecteert on middellijk het geringste zonnestraal tje, iets wat niet direct bevorderlijk is voor het slagen van opnamen. Hieraan heb ik bijzondere aandacht moeten besteden, maar het is bewe zen, dat met enige moeite deze moei lijkheid glansrijk overwonnen kan worden. SLECHT WEER. Na dit aanvankelijk „spelen" deed zich enkele dagen later de eerste ge legenheid voor, een werkelijk waar devol stuk werk af te leveren. Wy waren opgestegen met Jan Zurakow- ski, de chef-testpiloot. op de bok van de trainer en kwamen angstig dicht bij een andere Meteor. Opzet was de nauwkeurige observatie van de ge dragingen van het andere toestel in slechte weerscondities. Nu, het weer was slecht. Wij vlo gen laag en hobbelden als de paarden van een draaimolen. Helemaal lekker voelde ik my niet en die steigerende Meteor naast mij liet zich niet zo ge makkelijk in de zoeker vangen. Maar het lukte tenslotte en zo maakte ik mijn eerste vluchtopnamen onder zeer „bewogen" omstandigheden. Wat- mij later, toen ik alleen in de donkere kamer bezig was ze te ontwikkelen, een gevoel van voldoening gaf, was, dat de opnamen scherp waren en, zo als uiteindelijk bleek, de plaatjes toonden juist die technische gegevens, die Zurakowski aan de ontwerp-afde- ling had willen tonen. Niet lang daarop maakten wij de Meteorfoto, die ik voor mijzelf „de duik" genoemd heb. Ook in Nederland is deze foto veel gepubliceerd, zowel in dag- als weekbladen. In feite was het de eerste foto die Iuchtacrobatiek weergaf. Het idee kwam van Zura kowski zelf. In formatie voerden wij een volledige looping uit en ieder sta dium werd door mij gefotografeerd. Wij waren enthousiast over het resul taat en sindsdien hebben wij niets anders gedaan dan de Meteor in alle standen te fotograferen, behalve ge woon horizontaal. „ACROBATIEK". De vliegtuigontwikkeling ging voort en het moment brak aan, waarop wij de „ground attacker" versie van de Meteor, de P.V., zouden gaan opne men. Natuurlijk ook gedurende een serie van acrobatische vluchten. Toen ik de technici bezig zag het toestel uit te rusten met niet minder dan 24 raketten en bovendien nog twee ex tra benzine-tanks aan de vleugeltips had ik zo het gevoel, dat dit onno dige waaghalzerij ging worden. Een zo zwaai' belast vliegtuig moest vol gens mij niet aan spanningen bloot gesteld worden, die voortkomen uit manoeuvres als loopings en rolls. lit hield mijn lekengedachten maar voor mij en terecht. Zurakowski en de mensen van de ontwerp-afdeling had den er meer kijk op. Het toestel hield zich prachtig, terwijl wij als vogels in de lente om elkaar heenspeelden. Dank zij nauwkeurig op elkaar afge stemd vliegen van de beide piloten was het op een gegeven moment mo gelijk de kist te fotograferen uit een zodanige hoek, dat zijn gehele ge vaarlijke last aan raketten tijdens een scherpe stijgvlucht te zien was. DRIEHOEKVLEUGEL. En toen kwam de GA 5, de Javelin. Het was tegen het eind van de zomer. De eerste jager met drïehoekvleugel. Met onze trouwe Meteor-trainer be geleidden wy het Delta-vliegtuig tij dens zijn eerste zeventien vluchten. Honderden meters film heb ik op het toestel „verschoten", teneinde een volledig beeld te hebben van zijn ge dragingen. Na de zeventiende vlucht was het voor de Meteor niet meer mogelijk de Javelin bij te houden, omdat tij dens de tests de snelheid en ook de hoogte waarop gevlogen werd, voort durend werd vergroot. Tijdens de tweede vlucht was ik in staat een foto uit het vuur te slepen. Ofschoon het wat wij noemen „gesluierd mate riaal" was, was het de enige foto, die op de datum, waarop de veilig heidsdienst het verbod om foto's te publiceren ophief, voorhanden was om aan de pers uit te reiken. De tweede foto was gelukkig be ter. Zoals wij dat gewend waren, wil den wij ook de Javelin fotograferen op de manier, waarop wij de Meteor zo vaak vereeuwigd hadden. En of schoon het toestel pas twee maanden vloog, waren wij toch in de gelegen heid er een eerste acrobatische op name van te maken. Het is de enige gelegenheid geweest, dat wij in for matie met de GA 5 een acrobatische vlucht hebben uitgevoerd. Bill Waterton vloog de Javelin en na wat routinewerk vroegen wij hem of hij er een looping mee kon uitvoe ren. 'Hij antwoordde „Going up now". ALS EEN RAKET. Het leek of de Delta ineens op zijn staart ging staan. Een imposant ge zicht. Als een raket spoot het toestel naar boven en slechts met de groot ste moeite kon Geoff. Worral, die de Meteor bestuurde, deze formidabele stijging bijhouden. Steeds groter werd de afstand tussen de beide lood recht stijgende toestellen en ik be gon al te vrezen dat ik de opname rustig zou kunnen vergeten tegen de tijd, dat het toestel hiervoor in de juiste positie zou zijn. Wij hadden ge luk en ik kon de begeerde opname maken. Een eersteling in de wereld van de vluchtfotografie. Het eerste driehoeksvliegtuig gefotografeerd tij dens een acrobatische vlucht. Zeer kort geleden werd mij opge dragen een serie acrobatische opna men te maken van de supersone Haw ker Hunter. Het maken van deze bij zondere opnamen is eigenlijk steeds Ministers van buitenlandse zaken naar Rome Een woordvoerder van het Itali- aansuhe ministerie van buitenlandse zaken heeft Woensdag meegedeeld, dat de ministers van buitenlandse zaken uit de landen der kolen- en staalgemeenschap vermoedelijk 23 of 24 Februari tc Rome bijeen zullen komen. De conferentie wordt gehouden op verzoek van de Nederlandse rege ring. meer een beroep op zichzelf gewor den als onderdeel van het meer nor male vluchtfotografen. En juist hiertoe voel ik mij zo byzonder aan getroffen. Waarom? Dat is moeilijk te zeggen. Wellicht omdat men juist hier samen met de ontwerpers en de testpiloten pionierswerk verricht in de ontwikkeling van de luchtvaart. Hier geldt in het bijzonder, dat alleen goed teamwerk de gewenste resulta ten kan opleveren. Is het niet zo, dat de fotograaf by 't maken van vlucht opnamen volledig afhankelijk is van het begrip en de „feeling", die de beide vliegers, van eigen kist en „het onderwerp", voor de fotografie heb ben. Zij moeten fotograaf en model in de goede stand ten opzichte van elkaar manoeuvreren. En dit zal nog in veel sterker mate gaan gelden wanneer, zoals zich dat nu al enigs zins met de Hunter heeft voorgedaan, de snelheden, waarbij gefotografeerd moet worden, de geluidssnelheid gaan benaderen, zonder twijfel gaan over treffen. Want juist in dat stadium zal er volgens mij nog heel wat te leren zijn uit hetgeen film en foto te vertellen hebben. Met Russell Adams de lucht in! De luchtfobograaf speelt bij de ontwikkeling van de huidige vliegtuigindustrie een belang rijke rol. Hij moet de gedragingen van ieder vliegtuig, dat zich in het experimentele stadium be vindt, nauwkeurig op de ge voelige plaat vastleggen, opdat naderhand ontwerpers, testpi loten en researchafdelingen hieruit hun conclusies kunnen trekken. Russell Adams, vliegend foto graaf voor de Gloster vlieg tuigfabrieken en tevens foto graaf voor de Hawker Sidde- ley Groep, waarvan de Gloster- fabrieken lid zijn, vertelt in nevenstaand verhaal op onop gesmukte wijze iets over zijn verantwoordelijk beroep. Russell Adams, die dit relaas voor ons blad in exclusiviteit voor Nederland schreef, stelt er prijs op juist op deze plaats een woord van dank te richten tot de Nederlandse Juchtmacht- invlieger bij de Glosterfabrie- ken, kapitein Vijzelaar. die sa men met de vele andere invlie- gers van de fabriekengroep, zoveel heeft bijgedragen tot het maken van waardevolle opna men. Hawker Huntergeluidsbarrièredoorbroken EERSTE VROUW IN HET KABINET Eervolle benoeming voor telg uit een Zeeuwse familie Bij koninklyk besluit van 29 Januari 1953 zijn met ingang van 1 Fe bruari a.s. benoemd tot staatssecretaris van onderwijs, kunsten en weten schappen mejuffrouw dr. A. de Waal te Utrecht, lid van de Tweede Ka mer, en tot staatssecretaris van financiën de te Tholen geboren dr. W. H. van den Berge uit Voorburg, directeur-generaal voor fiscale zaken in al gemene dienst op het departement van financiën. alwaar hij de H.B.S. bezocht. Evenals zijn broer, de heer R. van den Berge, thans hoofdinspecteur tit. by de be lastingen te Ternenzen, koos de heer W. H. van den Berge een loopbaan bij de belastingen, welke voerde tot zijn benoeming enkele jaren geleden tot directeur-generaal voor fiscale za- De minister van O. K. en W. zal de staatssecretaris meer in het bijzonder belasten met de behandeling van de zaken van het middelbaar onderwijs, het voorbereidend hoger onderwijs en van het nijverheidsonderwijs. De minister van financiën is voor nemens de staatssecretaris meer in het bijzonder de behartiging van de fiscale aangelegenheden op te dragen. De staatssecretaris van financiën, dr. Van den Berge is een telg uit een Zeeuwse familie. Hy werd in 1905 in Tholen geboren en bracht een groot gedeelte van zijn jeugd in Goes door, Meteor Attacker. ?A raketten en 2 vleugeltanks Dr. Van den Berge, die zich naast de voorbereiding van de belastingwet geving veelvuldig heeft beziggehou den met internationale aangelegen heden van fiscale aard, is o.m. lid van de Raad van Presidenten en voorzit ter van de Nederlandse delegatie voor douane-regelingen in Benelux- verband. Hij studeerde rechten aan de Rijksuniversiteit te Leiden en promo veerde aan de gemeente-universiteit te Amsterdam op een proef schrift, getiteld „Beginselen van de belastingheffing". Daarnaast verschenen van zijn hand verschillen de andere publicaties op belastingge bied. De nieuwbenoemde staatssecreta ris is partijloos. MEJ. DR. DE WAAL Mejuffrouw dr. A. de Waal is 25 November 1906 geboren te Culem- borg. Zy bezocht de christelijke H.B. S. te Leeuwarden en- studeerde sociale geographie aan de Rijks-universiteit te Utrecht, alwaar zij in 1931 cum laude haar doctoraal aflegde. Daarna was zy een tiental jaren werkzaam bij het middelbaar onderwijs, o.m. te Nijmegen en by het gouvernements middelbaar onderwijs in Nederlands Ihdië. In 1943 promoveerde zij te Utrecht tot doctor in de letteren en wijsbegeerte. Mejuffrouw De Waal was sedert 1949 lid van de gemeenteraad te Utrecht. In 1951 behoorde zij tot de Nederlandse delegatie naar de alge mene vergadering der Verenigde Na ties. Zy is presidente of hoofdbe stuurslid van verschillende vrouwen organisaties. In 1952 werd zij lid van de Tweede Kamer voor de K.V.P. Ex-S.S.-er veroordeeld wegens mishandeling. De politierechter te Groningen heeft de fabrieksarbeider P. van D. te Hoogkerk veroordeeld tot een maand gevangenisstraf wegens mis handeling. Op 20 November j.l. had Van O., die staker is bij „De Omme landen", de werkwillige P. Z. bij de fabriekspoort van „De Ommelanden" opgewacht en hem geslagen. De offi cier van justitie achtte in zijn requisi toir het bewijs geleverd en sprak er zijn bevreemding over uit, dat de stakingsleiding zich liet bedienen door Van D., die in de oorlogstijd in dienst was geweest bij de Waffen S.S. Raadslid van Den Helder bedankte voor de C.P.N. In een vergadering van de gemeen teraad van Den Helder heeft het com- nunistische raadslid B. Schreuder me degedeeld, dat hij bedankt heeft als lid van de C. P. N. Hij verklaarde tot dit besluit gekomen te zijn door de Joden-vervolgingen achter het IJze ren gordijn, aldus meldt „Het Pa rool." Hoewel de heer Schreuder zijn raadszetel ter beschikking wilde stel len, bleek geen der opvolgers op de C.P.N.-lijst bereid het raadslidmaat schap te aanvaarden, zodat de heer Schreuder als partijloze in de raad zal blijven. EEN VAN: TOP NAEFF. De acht korte novellen die „Klein Avontuur" vormen werden herdrukt in de Salamander (Querido, Amster dam). Verhalen vol tederheid en hu mor, vol zielkundig diep en juist ge peilde conflicten en conflictjes. Door en door „vrouwenwerk" met die ech te Top Naeff-toets: zij is nooit ge meenzaam of ruw, altijd voornaam en even gereserveerd. Zij laat haar milde, rijke gevoelens de vrije loop is ruimdenkend op elk gebied en houdt toch die specifieke distinctie van het oudere geslacht een dis tinctie die vrijwel verdwenen is. Ge lukkig, zullen velen zeggen, ik houd niet van die dames die altijd him hoed ophouden als ze op visite ko men en die onder alle omstandighe den zo precies weten wat ze moeten doen. Lees of herlees dan Top Naeff, en men zal beseffen dat er niettemin met die goede oude tijd waarden ver loren zijn gegaan, waarvan dan o.a. de kunst van deze schrijfster zal blij ven getuigen. Typografisch heeft men dit boek helaas vermoord. Het Is kort, en om het op te blazen tot een omvang van 172 pagina's heeft men de regels zo ver uit elkaar gezet dat de ogen na een bladzy lezen al doodmoe zyn van dat onharmonisch verspringen. K. W. Het Wereldgebeuren Hoog bezoek Bij het omwoelen van de bodem er gens in Californië heeft een bij zonder geleerd man sporen van de eerste Amerikanen ontdekt. Bij zoiets pleegt men dan te goochelen met pe rioden van 100.000 jaar alsof dat een kleinigheid is en men etaleert voor de verbaasde wereld scherfjes, stenen pijlpunten en stenen mesjes, die lang -vergeten krijgers meekregen op hun reis naar het land van deeeuwige rustof eeuwige strijd. Wij weten dat niet zo precies van die rost of van die strijd. De oude krijgers hebben dat niet voor ons vastgelegd. Toch... als we de pijlpun ten zien in die oude graven dan vre zen we wel, dat het strijd moet zijn geweest en de eeuwige terugkeer van de vreugde der overwinning. Tegenwoordig leggen wy dat alles beter vast. Wij schrijven dus op pa pier en hakken in steen, dat we voor de vrede zijn en op de vrede hopen. „Nooit", zo drukten alle kranten van de wereld eergisteren, „zullen de Ver enigde Staten een oorlog beginnen". Dat zeide minister Foster Dulles, die volgende week met minister H. E. Stassen, directeur van de „Wederzijd se Veiligheid" in Nederland aankomt. Vooral dat bezoek van Stassen zal ons deugd doen. Heeft niet de Nederlandse regering als eerste van de hulpbehoevende Marshall- landen gezegd, dat geen contante dol larhulp van de heer Stassen meer no dig is voor het jaar 1953 en dat we het met wat bewapeningsgoederen en wat opdrachten voor onze industrie voor lopig wel kunnen klaarspelen? Een hoera is er opgegaan in de Amerikaanse pers op de achter grond juichten de Amerikaanse be lastingbetalers mee maar kille zwijgzaamheid volgde in landen als Engeland en Frankrijk waai' men dat geld van de Amerikaanse belas tingbetalers nog zo bitter hard nodig heeft. Wij kunnen ons nu dus in Nederland veroorloven de heer Stassen te be groeten met een gebaar van zelfbe wuste voorkomendheid. Hij is een bijna twee meter lange, rossige man, die een meteoor-achtige carrière heeft gemaakt. Toen hij het kleine boerderijtje van z'n vader ver liet had hij een middelbare schoolop leiding achter de rug. Loopjongen bij een kruidenier worden en daarnaast studeren aan een universiteit, dat was voor hem weggelegd enhij deed het goed. Hij werd jurist. Opende met een vriend een advocatenkantoortje en slingerde zich in de politiek. Als hij 31 jaar oud is, wint hij zonder noe menswaardige steun van een politieke party de verkiezing tot gouver neur, van Minnesota. Deze jongste gouverneur, die Minnesota ooit gehad heeft, slaagt er in de staatsschuld met 30 omlaag te drukken en voor werkruiming te zorgen door een groot program voor werkverschaffing aan de jeugd. Dan in de wereldoorlog H brandt hem plotseling de Amerikaanse grond onder de voeten. Als er op verre strijdtonelen jonge Amerika nen moeten vallen, wil hij niet ach terblijven. Stassen verlaat zyn gouverneurs woning, neemt dienst by de Ameri kaanse marine en wordt secretaris van admiraal Halsey de zeestier, de man, die eigenlijk maar één com mando heeft: „Valt aan!" In de ontzaggelijk bloedige gevechten bevindt Stassen zich aan de zijde van deze verbeten admiraal Drie grote zeeslagen en adembene mende aanvallen op Okinawa, Formo sa en Honsjoe maakt hij mee. President Roosevelt voegt hem in 1945 bij de mannen, die in San Fran cisco de grondslag moeten leggen voor de Verenigde Naties. Volgens ooggetuigen is hij daar de meest op vallende figuur, hoewel hij er niet van houdt door iets anders dan zijn arbeid de aandacht op zich zelf te ves tigen. Vooral in zijn persoonlijk leven is hij teruggetrokken en in zichzelf ge keerd. Deze Stassen dan is de man, die de „Wederzijdse Hulp" van de Ver enigde Staten een aflopend ka rakter moet geven. Daarbij zal Nederland als het parade paard moeten fungeren. Dat is niet prettig, want de meeste Europese lan den zullen er Nederland weinig vrien delijk om aanzien. Stassen heeft intussen enkele nieu we plannetjes voor de wederzijdse hulp vermoedelijk plannetjes waarbij door importverruiming in Amerika en door driehoekshandel de doll ai-schaar ste in Europa wordt bestreden. Hij is een felle vijand van het com munisme. In 1947 heeft hij een ge sprek gehad met Stalin, waarin hij deze trachtte te overtuigen van de grote voordelen, die de Amerikaanse levenswijze biedt. Dit typeert Stassen. Hij is on danks zijn internationale ervaring een verwoed Amerikaan, die in de „American way of Life" de oplossing ziet voor vrijwel alle kwalen ter we reld. In dat opzicht zullen de Europese volkeren Stassen niet kunnen volgen. Ook 't Nederlandse volk niet en daar om is het verheugend, dat Stassen volgende week met een zekere zelfbe wustheid begroet kan worden... zo echt naar Nederlandse trant!! H. E. STASSEN..... beschikt over de dollarhulp.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1953 | | pagina 9