Meerderheid wil principe-besluit tot demping van havenkom Zeeuwse Almanak TWINTIG GEWONDEN BIJ BOTSING TUSSEN TWEE BUSSEN ooetst vlugger en beter'. PROVINCIALE ZEEVWSE COURANT VRIJDAG 21 NOVEMBER 1952 PRAE-ADVIÉS B. EN W VAN GOES: In werkverruiming of zoveel eerder als financiën dit toelaten B. en W. van Goes hebben thans hun prae-advies uitgebracht op het in September 1951 aan de raad gezonden adres van het Comité „Het Noor den van Goes" over demping van de kade. Aan het slot van dit zes pagi na's tellende stuk stelt de meerderheid van het college voor, in principe te besluiten tot demping van de havenkom by de kade, uit te voeren in werkverruiming d.w.z. als zich onverhoopt grotere werkloosheid zou voor doen of zoveel eerder als de financiën der gemeente dit toelaten. Indien de raad hiertoe besluit, zullen B. en W. onmiddeliyk maatregelen treffen om dit object op de ïyst van urgente werken vermeld te krijgen. De meerder heid stelt zich verder voor het College op te dragen aan het genoemde co mité een antwoord te zenden in de geest van dit voorstel der meerderheid. Uitvoerig worden in het prae-ad- vies de verlangens van Goes-Noord besproken. Toegegeven wordt, dal na het totstandkomen van de hoofdver keersweg, het wegvervoer het Noor delijk stadsdeel is gaan vermijden. Hieraan is naar de mening van het college niets te veranderen. Met het comité wordt ook betreurd, dat in dertijd een vaste brug is gelegd, waardoor er een „dood water" ont stond. Wegneming van de hoofdoor zaken van de teruggang van Goes- Noord acht men daarom onmogelijk. Een verlenging van de Zaagmolen straat tot aan de 's Heer Hendriks-, kinderendijk en de aanleg van een nieuwe woonwijk in het Noorden, wordt ook onmogelijk geacht. Er zou een boerderij moeten verdwijnen, het terrein zou moeten worden opge hoogd, doch bovendien is de onder grond niet in staat het zandpakket te dragen. De kosten zouden plm. 12 per m2 bedragen, welke prijs on aanvaardbaar wordt genoemd. B. en W. zijn er ook van overtuigd, dat het noodzakelijk is te komen tot, uitbreiding van de havenaccommoda tie. Een voorlopig plan is gezonden aan Ged. Staten en het departement van Economische Zaken, teneinde subsidie te verkrijgen. Zodra een en ander vaste vormen gaat aannemen, worden voorstellen aan de raad ge daan. Gehoopt wordt, dat ook het Noorden van Goes hierbij zal zijn ge baat. B. en W. zijn met het comité Advertentie Dames! Vooral nn Hamea-Gelei voor Uw handen Landbouwmechanisatie in Zeeland (Slot van pag. 1). Gerekend wordt met arbeidsjaar eenheden, die worden verkregen door optelling; vrouwen en kinderen werden daarbij op 2/3 gesteld ten opzichte van de arbeidskracht van mannen boven de 15 jaar. Nederland heeft gemiddeld 25 „arbeidsjaareen heden op elke 100 ha. cultuur grond, een getal dat verkregen werd uit optelling van het aantal arbeidseenheden over een arbeids jaar (300 dagen dus). Voor de zee kleigebieden ligt dit gemiddelde op 21, evenals voor Zeeland. De omvang van de gezinsarbeid op de bedrijven bedraagt in Neder land 77 pet. van het totaal aantal arbeidsjaareenheden, in Zeeland is dit percentage 56 (Nederlandse zee kleigebieden 51). TREKKRACHT. Tot slot ditmaal iets over de paar den en de mechanische trekkracht. Op elke 100 ha. cultuurgrond telde men in Nederland gemiddeld 10 landbouwwerkpaarden. In Zeeland waren het er 11. Gelderland en Limburg gingen daar nog bovenuit met 12 en 13. Eveneens per 100 ha. cultuurgrond was in Zeeland 47 pk. mechani sche trekkracht beschikbaar tegen over een landelijk gemiddelde van 24. Op dit punt spande onze provin cie in elk geval de kroon en werd zy slechts benaderd door Groningen, waar per 100 ha. 44 pk. beschik baar was. Met de landbouwmecha nisatie schijnt het er in Zeeland dus niet slecht bij te staan. Helemaal achteraan kwamen Drenthe en Fries land met resp. 15 en 11 pk. VAN SW1EP Het artikel, dat wigisteren wijdden aan Jean Louis Pisuisse heeft bij een geacht ingezetene van Vlissingen een jeugdherinnering wakker geroepen, w:lke wij hier gaarne weergeven: Ongeveer 55 jaar geleden bracht een kleine jongen een bezoek aan zyn tan te, die toen dienstbode was bij de fa milie Pisuisse te Vlissingen. Weinig vermoedde het knaapje, dat hem die middag een groot knapengeluk be schoren zou zijn! Nadat hij in de keuken op vele heer lijkheden was onthaald, bracht zijn tante hem in de salon. Daar wachtte hem een vriendelijke oude dame mei haar twee dochters en de zoon des huizes, maar de grootste aandacht van de jeugdige bezoeker ging uit naar een groot, houten scheepsmodel op wielen, dat in het midden van de ka mer prijkte De zoon des huizes bemerkte de bij zondere belangstelling van het knaap je voor het vaartuig en vroeg achte loos of het graag zo'n schip zou willen hebben. Sprakeloos wan verbijstering knikte de vijfjarige ja" enhij mocht hel meenemen! En zo kon het gebeuren, dat er nu vijf en vijftig jaar geleden een dolge lukkig knaapje van Vlissingen naar Souburg sjokte, met in zijn kielzog een compleet oorlogsschip op wielen.... Gekregen van Swiep.... Van Jean Louis Pisuisse! van mening, dat het Noordelijk stadsdeel als woonwijk steeds meer zijn betekenis verliest en dat de wo ningen daar tot de minst aanvaard bare behoren. Momenteel is sanering echter onmogelijk. HET HOOFDPROBLEEM Het hoofdprobleem van het adres is: demping van de havenkom bij'de kade. De meerderheid van B. en W. is eveneens van mening dat de be staande toestand moeilijk te handha ven is. Uitvoerig gaat het prae-ad vies in op de oveiwegingen, welke volgens het comité voor demping plei ten. Van een financieel voordeel kan niet worden gesproken. Met rente en af lossing van een lening voor de hoek- afsnyding tegenover de Blauwe Steen, komt men bij handhaving van de bestaande toestand op een jaar lijkse last van plm. 1700. Volgens gemeentewerken moeten in de nabije toekomst geen grote herstellingen aan de kademuren worden verwacht. By demping moet men, aldus het prac-advies, eerst rekening houden met rente en aflossing van de lening ad 800.000, dit is een bedrag van plm. 20.000. Voorts zal men per jaar gemiddeld plm. 2000 aan on derhoud van het wegdek kwyt zijn. De hygiënische winst wordt door B. en W. toegegeven. Naar de me ning der minderheid in het college is het echter wel mogelijk de stank te ondervangen door het slaan van een bron, waardoor per uur 30 40 m3 vers water in de havenkom wordt gebracht. De meerderheid van B. en W. Is ook mét adressanten van oordeel, dat demping van de havenkom een goede oplossing zou vormen voor het ge brek aan parkeerruimte. Een minder heid meent echter dat, nu de aanleg van een tweede terrein nabij de Koe poort in zicht komt, van een tekort nfétJrttéet-:kan' wordeh gesproken. Het euyel -van' parkeren aan de kadé is te verhelpen met een parkeerver bod >n- door belanghebbenden te yer- vvijzén hdar Beestenmarkt en Koe poort, eventueel naar Stationweg en M. A. de Ruyterlaan. Hiertegenover meent de meerderheid dat het Noor den als centrum van watervervoer, de. aangewezen plaats is om het weg vervoer te concentreren. De gedemp te havenkom zou hiertoe een unieke gelegenheid bieden. B. en W. hebben geen grote ver wachtingen, dat demping vestiging van enkele bedrijven tengevolge zou hebben. Wel zouden naar de mening van de meerderheid, de panden aan de kade zeer in waarde stijgen. BEGROTING VAN DE KOSTEN Het comité had drie plannen met begrotingen overgelegd, waarbij plan nen A. en B. gedeeltelijke en plan C. een volledige demping voorstaat. In net college van B. en W. is geen meerderheid te vinden om de raad voor te stellen tot gedeeltelijke dem ping over te gaan. Wel werd plan A, een aanvulling van de achterste kom, aan een nauwkeurig onderzoek on derworpen, terwijl ook voor plan C door gemeentewerken een begroting werd opgesteld. Voor plan A komt men aan een bedrag van 124.000, exclusief bestratingswerkzaamheden aan omliggende bestrating. Ook de eventuele verplaatsing van het vis- perkje is niet begroot. Het plan van het comité kwam tot een bedrag van 53.400. Voor uitvoering van plan A was geen meerderheid te vinden. Daar de ontwerp-begroting 1953 reeds een aanzienlijk tekort aanwijst, is het overigens ook niet onmogelijk in 1953 dit plan uit te voeren. Voor plan C komt Gemeentewerken tot een bedrag van 225.000250.000, exclusief rioleringskosten, voorzienin gen aan zinkers, buizen, en vaste brug e.d. Er moet wel op drie ton ge rekend worden. Het comité had 98.700 begroot. Het verschil met de begrotingen van het comité Noord, wordt in het prea-advies toegeschre ven aan het feit, dat verschillende posten door de deskundige van het comité te laag of niet berekend wa- ALLEEN ALS WERKVERRUI MINGSOBJECT Daar een bedrag van drie ton ln de eerstvolgende jaren niet door de ge meente kan worden opgebracht, heb ben B. en W. verschillende mogelijk heden onderzocht om op een of ande re wijze een bijdrage in de demping te krijgen. Deze is eventueel alleen te verkrijgen, indien het project in werkverruiming kan worden uitge voerd, wanneer zich onverhoopt een structurele of conjuncturele werk loosheid van grotere omvang zou voordoen. In principe zal het dan onmogelijk zyn, de demping thans voor te berei den. B. en W. hebben ook getracht de demping te koppelen aan andere belangrijke werken om zo vlugger tot uitvoering te kunnen overgaan, met name aan de riolering en de aan leg van insteekhavens. Indien dit mo gelijk zou zijn geweest en daarbij in deze werken zeer belangrijke subsi dies zouden zijn te krijgen, die anders verloren zouden zijn, zou het college in zijn,geheel het plan tot demping hebben gesteund. Dit bleek echter niet mogelijk. Een bijdrage in de kos ten zal alleen te verkrijgen zijn, In dien met de uitvoering wordt ge wacht tot eventueel onverhoopt de werkloosheid erger wordt. Ook de mogelijkheid van het ma ken van een jachthaven in de kade is nog onderzocht. Volgens een glo bale raming van gemeentewerken zullen de kosten echter niet minder bedragen dan by demping. Daarom gaf de meerderheid uitein delijk de voorkeur aan een principe besluit voor demping met de bepaling dat het werk zal worden uitgevoerd in werkverruiming of zoveel eerder als de financiën der gemeente dit toelaten. HET MINDERHEIDS STANDPUNT Een minderheid in het college kon zich niet verenigingen met een be sluit tot aanleg van een jachthaven, gezien de kosten en heeft bezwaren legen demping. Demping helpt Goes- Noord niet en financieel is dit voor ae gemeente zeer moeilijk te dragen Demping zou de totstandkoming van veel urgenter plannen wel eens kun nen tegenhouden. Er is verder, vol gens de minderheid, geen enkel steekhoudend argument voor dem ping aan te voeren. De hygiënische winst kan worden verkregen door het slaan van een bron, waarvan de kos ten slechts plm. 3250 bedragen, vermeerderd met de kosten van huis- rioleringen. Ook voor oplossing van het parkeer-probleem acht de min derheid demping niet nodig. En boven alles blijven voor de min derheid nog de aesthetische bezwa ren, alsmede het bezwaar, dat het mooiste plekje van Goes, dat nog Is overgebleven, dat aan alle vreemde lingen getoond wordt en dat in iede re- publicatie over Goes wordt afge beeld, verloren zou gaan. De meer derheid tenslotte trekt het effect van het door de minderheid aangegeven middel tot stankbestrijding in twij fel, zonder dat zij zich uit overwegin gen van brandveiligheid tegen deze maatregel verzet. Advertentie Een lekkernij: verrukkelijk van smaak, pittig van aroma, croquant van samenstelling. 35 ct. per 100 gr. KINGFABRIEKEN TONNEMA N.V. FAILLISSEMENTEN. Het faillissement werd uitgespro ken van J. de Looff, slager te Mid delburg. Curator in dit faillissement is mr. M. A. Terwoert te Middelburg. Het faillissement van H. Romeijn, graanhandelaar te Zierikzee, is ge ëindigd door het verbindend worden der enige uitdelingslijst. Curator in dit faillissement was mr. K. A. Keu- ning te Zierikzee. Radio-succes voor vier Middelburgse scholieren. Vier leerlingen van de Chr. Kweek school te Middelburg. Lynie van Kleunen, Piet Kamermans, Riet La- bruyère en Piet Minderhoud, namen voor de microfoon van de N.C.R.V. deel aan een wedstrijd in ..slagvaar digheid en vernuft", welke onderdeel uitmaakte van het programma „Jeugd land". De Middelburgers wonnen met 31 27 van de leerlingen der Zwolse Kweekschool en gaan voor de twee de ronde dus nóg een keer naar Hil versum. In de openbare school te St. Philips- land zal dokter H. Menger een E.H.B.O.- cursus geven, waarvoor zich reeds 27 deelnemers hebben opgegeven. Niet minder dan f 28.93 was de op brengst van de klaprooscollecte te Sta- venisse. In een dienst, belegd door de plaat selijke vereniging van Jong Hervormden te Sint Annaland, werd het woord ge voerd door ds. M. Ottevanger, Ned. Herv. predikant te Leiden, die sprak over het onderwerp „Onze strijdwapenen". Spre ker behandelde oan. „De strijdende kerk ln haar kleding". „De strijdende kerk en haar enige wapen" en „Haar enig ver trouwen op de Here" De belangstelling voor deze dienst had groter kunnen zijn. de Opbrengst van een gehouden collecte was f 39.78. Op Zaterdag 22 November a.s. zal de heer Jb Geluk te St. Annaland zijn 80e verpaardag vieren. Ongetwijfeld zal het de krasse grijsaard op deze dag niet aan belangstelling ontbreken. Te Tholen heeft de klaprooscollecte niet minder aan f 113.04 opgebracht. Heden. Vrijdagavond, houdt de afde ling Ouwerkerk van de P.v.dA. haar jaarvergadering Punten van behande ling zijn o.m. voorstellen voor de gewes telijke vergadering en het werk van de afdeling ln de komende winter. De actie „Eén klap Eén gulden" van de P.v.d.A. te Ouwerkerk bracht f 28.85 op. Op 8 December as. zal de bevolking van Ouwerkerk voor de tweede maal op t b.c. worden onderzocht. Een totaalbedrag van l 9.80 bracht de Klaprooscollecte te Duivendijke op. In de Gereformeerde kerk te Scha- rendijke zal op 24 November as. een bijeenkomst worden gehouden, waarin als spreker zal optreden de heer O. de Moor. directeur van het centraal propaganda- bureau voor het PJ.T. De heer De Moor zal ln deze bijeenkomst een propaganda- red's voor het werk van deze Instelling houden. De lossing van de suikerbietenwagens bij de suikerfabriek te Puttershoek door middel van losbruggen blijkt niet zonder strubbelingen te verlopen Bij twee van de wagens die werden gelost werden reeds gebroken assen geconstateerd. Bij de verkiezing van ambtsdragers ln de Gefef. kerk te Brulnisse werd de heer W v d. Berg Dz. als ouderling her kozen. In de vacature M. v. d. Sluis werd als diaken gekozen de heer G. v Sluis. MeJ. M. Steur uit Burgh slaagde ln Den Haag voor het examen vrouwelijke hand werken lacte U). De netto-opbrengst van de Klaproos collecte te Bresken3 bedroeg f 84.92. In de vacature mej R. Peeters werd tot leerkracht aan de R.K. lagere school te Boschkapelle benoemd de heer J. Magnus te Hengstdijk, Te Zaamslag leverde de klaprooscol lecte f 82.67 op. De Oranjevereniging te Zaamslag zal voor volwassenen enkele films vertonen over het koninklijke huis. o.m. de film van het bezoek, dat Prins Bernhard aan Zeeuwsch-Viaanderen bracht. Voor de jeugd zullen enkele kinderfilms worden vertoond. Borssele droeg door een collecte f 27.66 bij voor de kankerbestrijding in Neder land. Men heeft te Waarde een collecte ge houden voor een zeer goed doel. Door niet minder dan f 548.48 te offeren heeft de bevolking het de plaatselijke afdeling van de vereniging .Ret Groene Kruis' mogelijk gemaakt een nieuwe hoogtezon a te schaffen. Bij de voorbereiding van de St. Nico- laasviering te Yerseke heeft men ook de zieken en invaliden in de gemeente niet vergeten. Getracht zal worden de Sint te bewegen ook een bezoek te brengen aan die mensen, die zijn intocht niet kun nen bijwonen. ERNSTIG ONGEVAL TE N1EUWLANP Chauffeur uit Middelburg en vier arbeiders uit Arnemuiden in ziekenhus opgenomen Twintig; Inzittenden werden, gewond, van wie vyf zodanig, dat opname in het ziekenhuis noodzakelijk was, toen Donderdagmorgen vroeg op de Ryksweg bij Nieuw- en St. Joosland een autobus met werklieden van „De Schelde" slipte en ln volle vaart op een uit de richting IMiddelburg komende lege bus botste. Bij deze aanrijding ontstond een grote ravage; de cabine van de werkliedenbus werd geheel ingedrukt en het duurde byna een half uur, voordat men de chauffeur, die beide onderbenen had gebroken, kon bevryden. Omstreeks 7 uur was een grote bus van de Stoomtram Walcheren met 33 passagiers, alle arbeiders van „De Schelde", uit Arnemuiden vertrokken. De rijweg was op som mige plaatsen zeer glad doordat het ijs, dat de plassen op straat had toegedekt, was kapotgereden en het weggespatte water opnieuw was bevroren. Vlak by de kom van Nieuw- en St. Joosland, ter hoogte van het frultteeltbedryf van de firma Mesu, moest de chauffeur remmen voor een vóór hem rijdende bromfietser en het gevolg was, dat de bus op het gladde wegdek slipte. Op het zelfde moment naderde uit de rich ting Middelburg een lege autobus van de Stoomtram Walcheren, die eveneens bestemd was voor het ver voer van werklieden uit Arnemui den naar de werf te Vlissingen en deze mensen zou ophalen. Met een harde klap vlogen de beide voertuigen tegen elkaar op. Vooral de bus uit Arnemuiden werd Smokkelaars in bet „meetjesland" De smokkel in het „Meetjesland" blijkt weer welig te tieren. Nadat kortgeleden de douane te Nieuw-Na- men een partij boter, bestemd voor frauduleuze uitvoer, inbeslag had ge nomen, is het in de laatste dagen vooral de Belgische motorbrigade ge weest, die een grote activiteit ont plooide en verschillende malen succes had. Kort na elkaar werden in de grensgemeente Kieldrecht een hoe veelheid boter van 100 kg. en twee rijwielen geconfisceerd, welke door vluchtende smokkelaars in de steek werden gelaten en een auto, welke eveneens een vrij grote hoeveelheid boter vervoerde. In de Kling werd een partij sterke drank in beslag ge nomen en in Stekene tenslotte, sloeg de brigade een goede slag, door na een achtervolging een vrachtwagen met negen vaarzen aan te houden en in beslag te nemen. Ook hier wisten de smokkelaars echter te ontkomen. -'Goederentrein ontspoord tussen Baarland en Oudelande Woensdag rond het middaguur zijn van een goederentrein, welke op weg was naar Driewegen tussen Baarland en Oudelande vijf wagons ontspoord. In de loop van de dag werden de vva- fons weer. op de rails gezet, maar de iels bleken over een flinke afstand vernield te ztfn. Met het herstel is men thans'druk bezig. Het lokaal treintje werd thans gebruikt voor het vervoer van suikerbieten. PROVINCIALE V.V.V. De directeur der Provinciale Zeeuw se V.V.V., de heer E. Smit, verzoekt een correctie op een passage in de Economische Kroniek van Zeeland in ons blad van 18 November. Men kon daar lezen: „De V.V.V.'s te Middel burg en Vlissingen zullen trachten de propaganda van de Prov. V.V.V, op meer commerciële voet te doen voe ren". De directeur der Provinciale wijst erop, dat de Provinciale V.V.V. afwijzend staat tegenover het verzoek der beide genoemde V.V.V.'s en dus vast wenst te houden aan de werk methode, die tot dusver werd gevolgd. TRAGISCH OVERLIJDEN. Woensdagmorgen werd de 47-jarige heer V. uit Middelburg, werkzaam bij de aanleg van radiodistributie in St Laurens, tydens de arbeid onwel. Hy werd in een naburige woning bin nengedragen, doch de ontboden ge- neesneer lion geen hulp meer bieden, daar de levensgeesten reeds waren geweken. Advertentie. Zeer grote doos 28 ct. j Verkrijgbaar ln da kleuren: zwart, donker-,middel- en lichtbruin, oxblood en wit. Nieuwe landbouwschool te Oudelande Het Bouwbureau voor de Landbouw te Middelburg besteedt op 5 Decem ber namens de Z.L.M. de bouw aan van een schoolgebouw voor de lagere landbouwschool te Oudelande. Deze inrichting, welke uitgaat van de Zeeuwse Landbouw/maatschappij, was tot nu toe gehuisvest in de Chr. school te Oudelande, doch door het uitbreiden van het aantal leerlingen van deze school moest een ander on derdak worden gevonden. Het Bouwbureau maakte een aan trekkelijk ontwerp voor een verdie- pingloze school. Het gebouw, dat zal worden opgetrokken van genuanceer de gevelsteen en wordt gedekt door een rood pannendak, bevat een ruim leslokaal, alsmede een overblijflokaal voor de jongens, die tussen de och tend- en middaglessen niet naar huls kunnen, een kamer voor het hoofd der school en enige toiletten en berg ruimte. Nationale slagersvak- tentoonstelling te Goes Van 17 t/m 21 Maart 1953 zal te Goes in de zalen Krijger een nationale slagervaktentoonstelling worden ge houden, georganiseerd door de Sla gersvereniging Zuid- en Noord-Beve- Tand in samenwerking met het ge meentebestuur van Goes, de Rege- lings-commissie voor de Veemarkten en de Vereniging tot bevordering van slagersvakonderwijs S.V.O. te Utrecht. Als voorzitter van de Regelings commissie treedt op de heer J. D. de Jonge en secretaris-penningmeester is de heer J. M. Meijler. Leden zyn voorts: de heren J. Goedbloed en J. P. van Sabben uit Goes en de heer J. Wabeke uit Kapelle. Het inzenden in de diverse rubrie ken zal zo geregeld worden, dat toch steeds op de tentoonstellingstafels „verse" vleessoorten en sierstukken aanwezig zullen zyn. zeer zwaar beschadigd. Aan de voorzijde werd zy geheel ingedrukt en hel mag een wonder helen, dat de chauffeur, H. R. uit Middelburg, er niel nog slechter van af is ge komen. Hij raakte bekneld en het kostte heel wat moeite en tyd om hem uit zijn netelige positie te be vryden. Het bleek, dat hy beide on derbenen had gebroken. GEWONDE PASSAGIERS. De passagiers waren uit hun zit plaatsen geworpen, doch met de verwondingen viel het gelukkig nog al mee. Slechts twee van hen, C. S., die een been had gebroken en H. S., die een hoofdwonue had opgelopen, werden, evenals de chauffeur, per ziekenauto naar het Gasthuis te Middelburg overgebracht. De ove rige inzittenden konden met een andere bus hun reis naar Vlissin gen vervolgen, waar 15 van hen, die lichte verwondingen hadden, Hoofdzakelijk veroorzaaKt door glas scherven, in de verbandkamer van „De Schelde" werden geholpen. De dokter achtte het echter noodzake lijk, dat twee andere passagiers, J. J., die een oogwond had en J. S., by wie een lichte hersenschudding werd geconstateerd, en die eveneens hoofd wonden had, ter observatie in het ziekenhuis werden opgenomen. De chauffeur van de andere bus, P., bleef ongedeerd; hoewel ook dit voertuig aan de voorzijde danig werd beschadigd en het veiligheidsglas geheel verkruimelde, kwam hij met de schrik vry. „Ik schrok ontzet tend, toen ik de bus plotseling op mij af zag komen", vertelde hij. „Omdat ik wist, dat ik geen be schutting had, zette ik me schrap en remde uit alle macht". Ook hij had de bromfietser opgemerkt. Deze heeft zich echter om de aanrijding niet bekommerd en is doorgereden; vermoedelijk heeft hij wel begrepen, dat hij er debet aan was. De rijks politie stelt thans een onderzoek in. De gehavende bussen werden Donderdagmorgen om tien uur door kraanwagens weggesleept naar de garage van de Stoomtram aan de Trompstraat. Advertentie Samenwerking der V V.V.'s op Schouwen-Duiveland Sommige doen nog niet mee Reeds sinds jaren bestaat er tussen de drie belangrijkste verenigingen voor vreemdelingenverkeer op Schou wen-Duiveland een nauwe samenwer king. Hoewel echter de Contact-Com missie van de aangesloten verenigin gen alle moeite heeft gedaan om ook andere verenigingen en in stellingen voor het werk van de be staande federatie te interesseren, blijkt uit weinig, dat men bereid is om dit werk op enigerlei wijze te hel pen steunen. Uitnodigingen voor het bijwonen van samensrpekingen wor den door de meeste verenigingen niet aangenomen. Toch neemt de door de z.g. Contact- Commissie gevoerde propaganda voor het gehele eiland grote afmetingen aan ;in het jaar 1952 werden niet min der dan 15 000 folders over Schouwen- Duiveland verspreid. Deze folders werden uitgegeven in de grote steden in het Zuiden des lands en zelfs in België. Gezien de bezetting van de hotels in het afgelopen seizoen mag wel worden aangenomen, dat deze grootscheepse propaganda het nodige effect heeft gesorteerd. Zelfs tbt bui ten de Nederlandse grenzen begint het bekend te worden, dat de V.V.V. op Schouwen-Duiveland zelf zorg draagt voor het rondleiden van gezel schappen in de steden en door de na tuur van het eiland. Deze bekendheid is in niet geringe mate gegroeid door het nauwe contact dat de Contact- Commissie in de loop der jaren met de pers. met journalisten van ver schillende streeks- en landelijke bla den heeft gehad. Ee nander feit, waaruit de grote belangstelling voor het eiland duide lijk blijkt, is het aantal van 3200 toe gangskaarten dat werd afgegeven voor de domaniale duinen. Verder is be kend geworden, dat tijdens een van de drukste dagen de R.T.M. 710 per son en 515 fietsers naar Schouwen- Duiveland vervoerde. Gehoopt wordt nu, dat een nauwer samenwerking zal ontstaan tussen de verschillende vervoersondernemingen en de Contact-Commissie, opdat in komende jaren een betere regeling voor het vervoer der bezoekers kan worden verkregen. Si Nicolaasveiling te Kra^bendijke De traditie getrouw zal de Veilings- vereniging „Krabbendijke en Omstre ken" dit Jaar weer een St. Nicolaas veiling organiseren, welke ditmaal fehouden zal worden op Donderdag 7 November des middags één uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1952 | | pagina 2