Meerderheid wil principe-besluit
tot demping van havenkom
Zeeuwse Almanak
TWINTIG GEWONDEN BIJ
BOTSING TUSSEN TWEE BUSSEN
ooetst vlugger
en beter'.
PROVINCIALE ZEEVWSE COURANT
VRIJDAG 21 NOVEMBER 1952
PRAE-ADVIÉS B. EN W VAN GOES:
In werkverruiming of zoveel eerder
als financiën dit toelaten
B. en W. van Goes hebben thans hun prae-advies uitgebracht op het in
September 1951 aan de raad gezonden adres van het Comité „Het Noor
den van Goes" over demping van de kade. Aan het slot van dit zes pagi
na's tellende stuk stelt de meerderheid van het college voor, in principe
te besluiten tot demping van de havenkom by de kade, uit te voeren in
werkverruiming d.w.z. als zich onverhoopt grotere werkloosheid zou voor
doen of zoveel eerder als de financiën der gemeente dit toelaten. Indien de
raad hiertoe besluit, zullen B. en W. onmiddeliyk maatregelen treffen om
dit object op de ïyst van urgente werken vermeld te krijgen. De meerder
heid stelt zich verder voor het College op te dragen aan het genoemde co
mité een antwoord te zenden in de geest van dit voorstel der meerderheid.
Uitvoerig worden in het prae-ad-
vies de verlangens van Goes-Noord
besproken. Toegegeven wordt, dal na
het totstandkomen van de hoofdver
keersweg, het wegvervoer het Noor
delijk stadsdeel is gaan vermijden.
Hieraan is naar de mening van het
college niets te veranderen. Met het
comité wordt ook betreurd, dat in
dertijd een vaste brug is gelegd,
waardoor er een „dood water" ont
stond. Wegneming van de hoofdoor
zaken van de teruggang van Goes-
Noord acht men daarom onmogelijk.
Een verlenging van de Zaagmolen
straat tot aan de 's Heer Hendriks-,
kinderendijk en de aanleg van een
nieuwe woonwijk in het Noorden,
wordt ook onmogelijk geacht. Er zou
een boerderij moeten verdwijnen, het
terrein zou moeten worden opge
hoogd, doch bovendien is de onder
grond niet in staat het zandpakket
te dragen. De kosten zouden plm.
12 per m2 bedragen, welke prijs on
aanvaardbaar wordt genoemd.
B. en W. zijn er ook van overtuigd,
dat het noodzakelijk is te komen tot,
uitbreiding van de havenaccommoda
tie. Een voorlopig plan is gezonden
aan Ged. Staten en het departement
van Economische Zaken, teneinde
subsidie te verkrijgen. Zodra een en
ander vaste vormen gaat aannemen,
worden voorstellen aan de raad ge
daan. Gehoopt wordt, dat ook het
Noorden van Goes hierbij zal zijn ge
baat. B. en W. zijn met het comité
Advertentie
Dames! Vooral nn
Hamea-Gelei voor Uw handen
Landbouwmechanisatie
in Zeeland
(Slot van pag. 1).
Gerekend wordt met arbeidsjaar
eenheden, die worden verkregen
door optelling; vrouwen en kinderen
werden daarbij op 2/3 gesteld ten
opzichte van de arbeidskracht van
mannen boven de 15 jaar. Nederland
heeft gemiddeld 25 „arbeidsjaareen
heden op elke 100 ha. cultuur
grond, een getal dat verkregen
werd uit optelling van het aantal
arbeidseenheden over een arbeids
jaar (300 dagen dus). Voor de zee
kleigebieden ligt dit gemiddelde op
21, evenals voor Zeeland.
De omvang van de gezinsarbeid
op de bedrijven bedraagt in Neder
land 77 pet. van het totaal aantal
arbeidsjaareenheden, in Zeeland is
dit percentage 56 (Nederlandse zee
kleigebieden 51).
TREKKRACHT.
Tot slot ditmaal iets over de paar
den en de mechanische trekkracht.
Op elke 100 ha. cultuurgrond telde
men in Nederland gemiddeld 10
landbouwwerkpaarden. In Zeeland
waren het er 11. Gelderland en
Limburg gingen daar nog bovenuit
met 12 en 13.
Eveneens per 100 ha. cultuurgrond
was in Zeeland 47 pk. mechani
sche trekkracht beschikbaar tegen
over een landelijk gemiddelde van
24. Op dit punt spande onze provin
cie in elk geval de kroon en werd
zy slechts benaderd door Groningen,
waar per 100 ha. 44 pk. beschik
baar was. Met de landbouwmecha
nisatie schijnt het er in Zeeland dus
niet slecht bij te staan. Helemaal
achteraan kwamen Drenthe en Fries
land met resp. 15 en 11 pk.
VAN SW1EP
Het artikel, dat wigisteren wijdden
aan Jean Louis Pisuisse heeft bij een
geacht ingezetene van Vlissingen een
jeugdherinnering wakker geroepen,
w:lke wij hier gaarne weergeven:
Ongeveer 55 jaar geleden bracht een
kleine jongen een bezoek aan zyn tan
te, die toen dienstbode was bij de fa
milie Pisuisse te Vlissingen. Weinig
vermoedde het knaapje, dat hem die
middag een groot knapengeluk be
schoren zou zijn!
Nadat hij in de keuken op vele heer
lijkheden was onthaald, bracht zijn
tante hem in de salon. Daar wachtte
hem een vriendelijke oude dame mei
haar twee dochters en de zoon des
huizes, maar de grootste aandacht van
de jeugdige bezoeker ging uit naar
een groot, houten scheepsmodel op
wielen, dat in het midden van de ka
mer prijkte
De zoon des huizes bemerkte de bij
zondere belangstelling van het knaap
je voor het vaartuig en vroeg achte
loos of het graag zo'n schip zou willen
hebben.
Sprakeloos wan verbijstering knikte
de vijfjarige ja" enhij mocht hel
meenemen!
En zo kon het gebeuren, dat er nu
vijf en vijftig jaar geleden een dolge
lukkig knaapje van Vlissingen naar
Souburg sjokte, met in zijn kielzog
een compleet oorlogsschip op wielen....
Gekregen van Swiep....
Van Jean Louis Pisuisse!
van mening, dat het Noordelijk
stadsdeel als woonwijk steeds meer
zijn betekenis verliest en dat de wo
ningen daar tot de minst aanvaard
bare behoren. Momenteel is sanering
echter onmogelijk.
HET HOOFDPROBLEEM
Het hoofdprobleem van het adres
is: demping van de havenkom bij'de
kade. De meerderheid van B. en W.
is eveneens van mening dat de be
staande toestand moeilijk te handha
ven is. Uitvoerig gaat het prae-ad
vies in op de oveiwegingen, welke
volgens het comité voor demping plei
ten.
Van een financieel voordeel kan niet
worden gesproken. Met rente en af
lossing van een lening voor de hoek-
afsnyding tegenover de Blauwe
Steen, komt men bij handhaving van
de bestaande toestand op een jaar
lijkse last van plm. 1700. Volgens
gemeentewerken moeten in de nabije
toekomst geen grote herstellingen
aan de kademuren worden verwacht.
By demping moet men, aldus het
prac-advies, eerst rekening houden
met rente en aflossing van de lening
ad 800.000, dit is een bedrag van
plm. 20.000. Voorts zal men per
jaar gemiddeld plm. 2000 aan on
derhoud van het wegdek kwyt zijn.
De hygiënische winst wordt door
B. en W. toegegeven. Naar de me
ning der minderheid in het college
is het echter wel mogelijk de stank
te ondervangen door het slaan van
een bron, waardoor per uur 30 40
m3 vers water in de havenkom wordt
gebracht.
De meerderheid van B. en W. Is
ook mét adressanten van oordeel, dat
demping van de havenkom een goede
oplossing zou vormen voor het ge
brek aan parkeerruimte. Een minder
heid meent echter dat, nu de aanleg
van een tweede terrein nabij de Koe
poort in zicht komt, van een tekort
nfétJrttéet-:kan' wordeh gesproken.
Het euyel -van' parkeren aan de kadé
is te verhelpen met een parkeerver
bod >n- door belanghebbenden te yer-
vvijzén hdar Beestenmarkt en Koe
poort, eventueel naar Stationweg en
M. A. de Ruyterlaan. Hiertegenover
meent de meerderheid dat het Noor
den als centrum van watervervoer,
de. aangewezen plaats is om het weg
vervoer te concentreren. De gedemp
te havenkom zou hiertoe een unieke
gelegenheid bieden.
B. en W. hebben geen grote ver
wachtingen, dat demping vestiging
van enkele bedrijven tengevolge zou
hebben. Wel zouden naar de mening
van de meerderheid, de panden aan
de kade zeer in waarde stijgen.
BEGROTING VAN DE KOSTEN
Het comité had drie plannen met
begrotingen overgelegd, waarbij plan
nen A. en B. gedeeltelijke en plan C.
een volledige demping voorstaat. In
net college van B. en W. is geen
meerderheid te vinden om de raad
voor te stellen tot gedeeltelijke dem
ping over te gaan. Wel werd plan A,
een aanvulling van de achterste kom,
aan een nauwkeurig onderzoek on
derworpen, terwijl ook voor plan C
door gemeentewerken een begroting
werd opgesteld. Voor plan A komt
men aan een bedrag van 124.000,
exclusief bestratingswerkzaamheden
aan omliggende bestrating. Ook de
eventuele verplaatsing van het vis-
perkje is niet begroot. Het plan van
het comité kwam tot een bedrag van
53.400. Voor uitvoering van plan A
was geen meerderheid te vinden.
Daar de ontwerp-begroting 1953
reeds een aanzienlijk tekort aanwijst,
is het overigens ook niet onmogelijk
in 1953 dit plan uit te voeren. Voor
plan C komt Gemeentewerken tot
een bedrag van 225.000250.000,
exclusief rioleringskosten, voorzienin
gen aan zinkers, buizen, en vaste
brug e.d. Er moet wel op drie ton ge
rekend worden. Het comité had
98.700 begroot. Het verschil met de
begrotingen van het comité Noord,
wordt in het prea-advies toegeschre
ven aan het feit, dat verschillende
posten door de deskundige van het
comité te laag of niet berekend wa-
ALLEEN ALS WERKVERRUI
MINGSOBJECT
Daar een bedrag van drie ton ln de
eerstvolgende jaren niet door de ge
meente kan worden opgebracht, heb
ben B. en W. verschillende mogelijk
heden onderzocht om op een of ande
re wijze een bijdrage in de demping
te krijgen. Deze is eventueel alleen
te verkrijgen, indien het project in
werkverruiming kan worden uitge
voerd, wanneer zich onverhoopt een
structurele of conjuncturele werk
loosheid van grotere omvang zou
voordoen.
In principe zal het dan onmogelijk
zyn, de demping thans voor te berei
den. B. en W. hebben ook getracht
de demping te koppelen aan andere
belangrijke werken om zo vlugger
tot uitvoering te kunnen overgaan,
met name aan de riolering en de aan
leg van insteekhavens. Indien dit mo
gelijk zou zijn geweest en daarbij in
deze werken zeer belangrijke subsi
dies zouden zijn te krijgen, die anders
verloren zouden zijn, zou het college
in zijn,geheel het plan tot demping
hebben gesteund. Dit bleek echter
niet mogelijk. Een bijdrage in de kos
ten zal alleen te verkrijgen zijn, In
dien met de uitvoering wordt ge
wacht tot eventueel onverhoopt
de werkloosheid erger wordt.
Ook de mogelijkheid van het ma
ken van een jachthaven in de kade
is nog onderzocht. Volgens een glo
bale raming van gemeentewerken
zullen de kosten echter niet minder
bedragen dan by demping.
Daarom gaf de meerderheid uitein
delijk de voorkeur aan een principe
besluit voor demping met de bepaling
dat het werk zal worden uitgevoerd
in werkverruiming of zoveel eerder
als de financiën der gemeente dit
toelaten.
HET MINDERHEIDS
STANDPUNT
Een minderheid in het college kon
zich niet verenigingen met een be
sluit tot aanleg van een jachthaven,
gezien de kosten en heeft bezwaren
legen demping. Demping helpt Goes-
Noord niet en financieel is dit voor
ae gemeente zeer moeilijk te dragen
Demping zou de totstandkoming van
veel urgenter plannen wel eens kun
nen tegenhouden. Er is verder, vol
gens de minderheid, geen enkel
steekhoudend argument voor dem
ping aan te voeren. De hygiënische
winst kan worden verkregen door het
slaan van een bron, waarvan de kos
ten slechts plm. 3250 bedragen,
vermeerderd met de kosten van huis-
rioleringen. Ook voor oplossing van
het parkeer-probleem acht de min
derheid demping niet nodig.
En boven alles blijven voor de min
derheid nog de aesthetische bezwa
ren, alsmede het bezwaar, dat het
mooiste plekje van Goes, dat nog Is
overgebleven, dat aan alle vreemde
lingen getoond wordt en dat in iede
re- publicatie over Goes wordt afge
beeld, verloren zou gaan. De meer
derheid tenslotte trekt het effect van
het door de minderheid aangegeven
middel tot stankbestrijding in twij
fel, zonder dat zij zich uit overwegin
gen van brandveiligheid tegen deze
maatregel verzet.
Advertentie
Een lekkernij:
verrukkelijk van
smaak, pittig van
aroma, croquant
van samenstelling.
35 ct. per 100 gr.
KINGFABRIEKEN TONNEMA N.V.
FAILLISSEMENTEN.
Het faillissement werd uitgespro
ken van J. de Looff, slager te Mid
delburg. Curator in dit faillissement
is mr. M. A. Terwoert te Middelburg.
Het faillissement van H. Romeijn,
graanhandelaar te Zierikzee, is ge
ëindigd door het verbindend worden
der enige uitdelingslijst. Curator in
dit faillissement was mr. K. A. Keu-
ning te Zierikzee.
Radio-succes voor vier
Middelburgse scholieren.
Vier leerlingen van de Chr. Kweek
school te Middelburg. Lynie van
Kleunen, Piet Kamermans, Riet La-
bruyère en Piet Minderhoud, namen
voor de microfoon van de N.C.R.V.
deel aan een wedstrijd in ..slagvaar
digheid en vernuft", welke onderdeel
uitmaakte van het programma „Jeugd
land".
De Middelburgers wonnen met 31
27 van de leerlingen der Zwolse
Kweekschool en gaan voor de twee
de ronde dus nóg een keer naar Hil
versum.
In de openbare school te St. Philips-
land zal dokter H. Menger een E.H.B.O.-
cursus geven, waarvoor zich reeds 27
deelnemers hebben opgegeven.
Niet minder dan f 28.93 was de op
brengst van de klaprooscollecte te Sta-
venisse.
In een dienst, belegd door de plaat
selijke vereniging van Jong Hervormden
te Sint Annaland, werd het woord ge
voerd door ds. M. Ottevanger, Ned. Herv.
predikant te Leiden, die sprak over het
onderwerp „Onze strijdwapenen". Spre
ker behandelde oan. „De strijdende kerk
ln haar kleding". „De strijdende kerk en
haar enige wapen" en „Haar enig ver
trouwen op de Here" De belangstelling
voor deze dienst had groter kunnen zijn.
de Opbrengst van een gehouden collecte
was f 39.78.
Op Zaterdag 22 November a.s. zal de
heer Jb Geluk te St. Annaland zijn 80e
verpaardag vieren. Ongetwijfeld zal het
de krasse grijsaard op deze dag niet aan
belangstelling ontbreken.
Te Tholen heeft de klaprooscollecte
niet minder aan f 113.04 opgebracht.
Heden. Vrijdagavond, houdt de afde
ling Ouwerkerk van de P.v.dA. haar
jaarvergadering Punten van behande
ling zijn o.m. voorstellen voor de gewes
telijke vergadering en het werk van de
afdeling ln de komende winter.
De actie „Eén klap Eén gulden" van
de P.v.d.A. te Ouwerkerk bracht f 28.85
op.
Op 8 December as. zal de bevolking
van Ouwerkerk voor de tweede maal op
t b.c. worden onderzocht.
Een totaalbedrag van l 9.80 bracht de
Klaprooscollecte te Duivendijke op.
In de Gereformeerde kerk te Scha-
rendijke zal op 24 November as. een
bijeenkomst worden gehouden, waarin als
spreker zal optreden de heer O. de Moor.
directeur van het centraal propaganda-
bureau voor het PJ.T. De heer De Moor
zal ln deze bijeenkomst een propaganda-
red's voor het werk van deze Instelling
houden.
De lossing van de suikerbietenwagens
bij de suikerfabriek te Puttershoek door
middel van losbruggen blijkt niet zonder
strubbelingen te verlopen Bij twee van
de wagens die werden gelost werden reeds
gebroken assen geconstateerd.
Bij de verkiezing van ambtsdragers
ln de Gefef. kerk te Brulnisse werd de
heer W v d. Berg Dz. als ouderling her
kozen. In de vacature M. v. d. Sluis
werd als diaken gekozen de heer G. v
Sluis.
MeJ. M. Steur uit Burgh slaagde ln Den
Haag voor het examen vrouwelijke hand
werken lacte U).
De netto-opbrengst van de Klaproos
collecte te Bresken3 bedroeg f 84.92.
In de vacature mej R. Peeters werd
tot leerkracht aan de R.K. lagere school
te Boschkapelle benoemd de heer J.
Magnus te Hengstdijk,
Te Zaamslag leverde de klaprooscol
lecte f 82.67 op.
De Oranjevereniging te Zaamslag zal
voor volwassenen enkele films vertonen
over het koninklijke huis. o.m. de film
van het bezoek, dat Prins Bernhard aan
Zeeuwsch-Viaanderen bracht. Voor de
jeugd zullen enkele kinderfilms worden
vertoond.
Borssele droeg door een collecte f 27.66
bij voor de kankerbestrijding in Neder
land.
Men heeft te Waarde een collecte ge
houden voor een zeer goed doel. Door
niet minder dan f 548.48 te offeren heeft
de bevolking het de plaatselijke afdeling
van de vereniging .Ret Groene Kruis'
mogelijk gemaakt een nieuwe hoogtezon
a te schaffen.
Bij de voorbereiding van de St. Nico-
laasviering te Yerseke heeft men ook de
zieken en invaliden in de gemeente niet
vergeten. Getracht zal worden de Sint te
bewegen ook een bezoek te brengen aan
die mensen, die zijn intocht niet kun
nen bijwonen.
ERNSTIG ONGEVAL TE N1EUWLANP
Chauffeur uit Middelburg en vier arbeiders uit
Arnemuiden in ziekenhus opgenomen
Twintig; Inzittenden werden, gewond, van wie vyf zodanig, dat opname
in het ziekenhuis noodzakelijk was, toen Donderdagmorgen vroeg op
de Ryksweg bij Nieuw- en St. Joosland een autobus met werklieden van
„De Schelde" slipte en ln volle vaart op een uit de richting IMiddelburg
komende lege bus botste. Bij deze aanrijding ontstond een grote ravage;
de cabine van de werkliedenbus werd geheel ingedrukt en het duurde
byna een half uur, voordat men de chauffeur, die beide onderbenen had
gebroken, kon bevryden.
Omstreeks 7 uur was een grote
bus van de Stoomtram Walcheren
met 33 passagiers, alle arbeiders
van „De Schelde", uit Arnemuiden
vertrokken. De rijweg was op som
mige plaatsen zeer glad doordat het
ijs, dat de plassen op straat had
toegedekt, was kapotgereden en het
weggespatte water opnieuw was
bevroren.
Vlak by de kom van Nieuw- en
St. Joosland, ter hoogte van het
frultteeltbedryf van de firma Mesu,
moest de chauffeur remmen voor
een vóór hem rijdende bromfietser
en het gevolg was, dat de bus op
het gladde wegdek slipte. Op het
zelfde moment naderde uit de rich
ting Middelburg een lege autobus
van de Stoomtram Walcheren, die
eveneens bestemd was voor het ver
voer van werklieden uit Arnemui
den naar de werf te Vlissingen en
deze mensen zou ophalen.
Met een harde klap vlogen de
beide voertuigen tegen elkaar op.
Vooral de bus uit Arnemuiden werd
Smokkelaars in bet
„meetjesland"
De smokkel in het „Meetjesland"
blijkt weer welig te tieren. Nadat
kortgeleden de douane te Nieuw-Na-
men een partij boter, bestemd voor
frauduleuze uitvoer, inbeslag had ge
nomen, is het in de laatste dagen
vooral de Belgische motorbrigade ge
weest, die een grote activiteit ont
plooide en verschillende malen succes
had. Kort na elkaar werden in de
grensgemeente Kieldrecht een hoe
veelheid boter van 100 kg. en twee
rijwielen geconfisceerd, welke door
vluchtende smokkelaars in de steek
werden gelaten en een auto, welke
eveneens een vrij grote hoeveelheid
boter vervoerde. In de Kling werd
een partij sterke drank in beslag ge
nomen en in Stekene tenslotte, sloeg
de brigade een goede slag, door na
een achtervolging een vrachtwagen
met negen vaarzen aan te houden en
in beslag te nemen. Ook hier wisten
de smokkelaars echter te ontkomen.
-'Goederentrein ontspoord tussen
Baarland en Oudelande
Woensdag rond het middaguur zijn
van een goederentrein, welke op weg
was naar Driewegen tussen Baarland
en Oudelande vijf wagons ontspoord.
In de loop van de dag werden de vva-
fons weer. op de rails gezet, maar de
iels bleken over een flinke afstand
vernield te ztfn. Met het herstel is
men thans'druk bezig. Het lokaal
treintje werd thans gebruikt voor
het vervoer van suikerbieten.
PROVINCIALE V.V.V.
De directeur der Provinciale Zeeuw
se V.V.V., de heer E. Smit, verzoekt
een correctie op een passage in de
Economische Kroniek van Zeeland in
ons blad van 18 November. Men kon
daar lezen: „De V.V.V.'s te Middel
burg en Vlissingen zullen trachten
de propaganda van de Prov. V.V.V, op
meer commerciële voet te doen voe
ren". De directeur der Provinciale
wijst erop, dat de Provinciale V.V.V.
afwijzend staat tegenover het verzoek
der beide genoemde V.V.V.'s en dus
vast wenst te houden aan de werk
methode, die tot dusver werd gevolgd.
TRAGISCH OVERLIJDEN.
Woensdagmorgen werd de 47-jarige
heer V. uit Middelburg, werkzaam bij
de aanleg van radiodistributie in St
Laurens, tydens de arbeid onwel. Hy
werd in een naburige woning bin
nengedragen, doch de ontboden ge-
neesneer lion geen hulp meer bieden,
daar de levensgeesten reeds waren
geweken.
Advertentie.
Zeer grote doos 28 ct. j
Verkrijgbaar ln da kleuren: zwart, donker-,middel- en lichtbruin, oxblood en wit.
Nieuwe landbouwschool
te Oudelande
Het Bouwbureau voor de Landbouw
te Middelburg besteedt op 5 Decem
ber namens de Z.L.M. de bouw aan
van een schoolgebouw voor de lagere
landbouwschool te Oudelande. Deze
inrichting, welke uitgaat van de
Zeeuwse Landbouw/maatschappij, was
tot nu toe gehuisvest in de Chr.
school te Oudelande, doch door het
uitbreiden van het aantal leerlingen
van deze school moest een ander on
derdak worden gevonden.
Het Bouwbureau maakte een aan
trekkelijk ontwerp voor een verdie-
pingloze school. Het gebouw, dat zal
worden opgetrokken van genuanceer
de gevelsteen en wordt gedekt door
een rood pannendak, bevat een ruim
leslokaal, alsmede een overblijflokaal
voor de jongens, die tussen de och
tend- en middaglessen niet naar huls
kunnen, een kamer voor het hoofd
der school en enige toiletten en berg
ruimte.
Nationale slagersvak-
tentoonstelling te Goes
Van 17 t/m 21 Maart 1953 zal te
Goes in de zalen Krijger een nationale
slagervaktentoonstelling worden ge
houden, georganiseerd door de Sla
gersvereniging Zuid- en Noord-Beve-
Tand in samenwerking met het ge
meentebestuur van Goes, de Rege-
lings-commissie voor de Veemarkten
en de Vereniging tot bevordering van
slagersvakonderwijs S.V.O. te
Utrecht.
Als voorzitter van de Regelings
commissie treedt op de heer J. D. de
Jonge en secretaris-penningmeester
is de heer J. M. Meijler. Leden zyn
voorts: de heren J. Goedbloed en J.
P. van Sabben uit Goes en de heer J.
Wabeke uit Kapelle.
Het inzenden in de diverse rubrie
ken zal zo geregeld worden, dat toch
steeds op de tentoonstellingstafels
„verse" vleessoorten en sierstukken
aanwezig zullen zyn.
zeer zwaar beschadigd. Aan de
voorzijde werd zy geheel ingedrukt
en hel mag een wonder helen, dat
de chauffeur, H. R. uit Middelburg,
er niel nog slechter van af is ge
komen. Hij raakte bekneld en het
kostte heel wat moeite en tyd om
hem uit zijn netelige positie te be
vryden. Het bleek, dat hy beide on
derbenen had gebroken.
GEWONDE PASSAGIERS.
De passagiers waren uit hun zit
plaatsen geworpen, doch met de
verwondingen viel het gelukkig nog
al mee. Slechts twee van hen, C. S.,
die een been had gebroken en H. S.,
die een hoofdwonue had opgelopen,
werden, evenals de chauffeur, per
ziekenauto naar het Gasthuis te
Middelburg overgebracht. De ove
rige inzittenden konden met een
andere bus hun reis naar Vlissin
gen vervolgen, waar 15 van hen,
die lichte verwondingen hadden,
Hoofdzakelijk veroorzaaKt door glas
scherven, in de verbandkamer van
„De Schelde" werden geholpen. De
dokter achtte het echter noodzake
lijk, dat twee andere passagiers, J.
J., die een oogwond had en J. S., by
wie een lichte hersenschudding werd
geconstateerd, en die eveneens hoofd
wonden had, ter observatie in het
ziekenhuis werden opgenomen.
De chauffeur van de andere bus,
P., bleef ongedeerd; hoewel ook dit
voertuig aan de voorzijde danig werd
beschadigd en het veiligheidsglas
geheel verkruimelde, kwam hij met
de schrik vry. „Ik schrok ontzet
tend, toen ik de bus plotseling op
mij af zag komen", vertelde hij.
„Omdat ik wist, dat ik geen be
schutting had, zette ik me schrap
en remde uit alle macht". Ook hij
had de bromfietser opgemerkt. Deze
heeft zich echter om de aanrijding
niet bekommerd en is doorgereden;
vermoedelijk heeft hij wel begrepen,
dat hij er debet aan was. De rijks
politie stelt thans een onderzoek in.
De gehavende bussen werden
Donderdagmorgen om tien uur door
kraanwagens weggesleept naar de
garage van de Stoomtram aan de
Trompstraat.
Advertentie
Samenwerking der V V.V.'s
op Schouwen-Duiveland
Sommige doen nog niet mee
Reeds sinds jaren bestaat er tussen
de drie belangrijkste verenigingen
voor vreemdelingenverkeer op Schou
wen-Duiveland een nauwe samenwer
king. Hoewel echter de Contact-Com
missie van de aangesloten verenigin
gen alle moeite heeft gedaan om
ook andere verenigingen en in
stellingen voor het werk van de be
staande federatie te interesseren,
blijkt uit weinig, dat men bereid is
om dit werk op enigerlei wijze te hel
pen steunen. Uitnodigingen voor het
bijwonen van samensrpekingen wor
den door de meeste verenigingen niet
aangenomen.
Toch neemt de door de z.g. Contact-
Commissie gevoerde propaganda voor
het gehele eiland grote afmetingen
aan ;in het jaar 1952 werden niet min
der dan 15 000 folders over Schouwen-
Duiveland verspreid. Deze folders
werden uitgegeven in de grote steden
in het Zuiden des lands en zelfs in
België. Gezien de bezetting van de
hotels in het afgelopen seizoen mag
wel worden aangenomen, dat deze
grootscheepse propaganda het nodige
effect heeft gesorteerd. Zelfs tbt bui
ten de Nederlandse grenzen begint
het bekend te worden, dat de V.V.V.
op Schouwen-Duiveland zelf zorg
draagt voor het rondleiden van gezel
schappen in de steden en door de na
tuur van het eiland. Deze bekendheid
is in niet geringe mate gegroeid door
het nauwe contact dat de Contact-
Commissie in de loop der jaren met
de pers. met journalisten van ver
schillende streeks- en landelijke bla
den heeft gehad.
Ee nander feit, waaruit de grote
belangstelling voor het eiland duide
lijk blijkt, is het aantal van 3200 toe
gangskaarten dat werd afgegeven voor
de domaniale duinen. Verder is be
kend geworden, dat tijdens een van
de drukste dagen de R.T.M. 710 per
son en 515 fietsers naar Schouwen-
Duiveland vervoerde.
Gehoopt wordt nu, dat een nauwer
samenwerking zal ontstaan tussen de
verschillende vervoersondernemingen
en de Contact-Commissie, opdat in
komende jaren een betere regeling
voor het vervoer der bezoekers kan
worden verkregen.
Si Nicolaasveiling
te Kra^bendijke
De traditie getrouw zal de Veilings-
vereniging „Krabbendijke en Omstre
ken" dit Jaar weer een St. Nicolaas
veiling organiseren, welke ditmaal
fehouden zal worden op Donderdag
7 November des middags één uur.