Ons horloge moet altijd voor ons klaar staan MUZIEK HEEFT WELDOENDE INVLOED OP ZIEKEN EEN HOND IS GEEN MACHINE. MAAR EEN LEVEND WEZEN Kantongerecht Terneuzen Editie Zeeuws-Vlaanderen TOrJDAG 24 OCTOBER 1952. PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT VAN STEENTJES, OLIE EN DUIZENDSTE MILLIMETERS Zwitserse techniek nog steeds ongeëvenaard (Van een speciale verslaggever). Een gesprek met een medepassagier op een nachtelijke reis en een wat ge- dachteloze opmerking hebben ons toevallig, zoals het zo vaak gebeurt, tot nadere kennismaking met een gebied gebracht, waarop wij waarlijk niet de pakkende details hadden verwacht, die er in overvloed waren. "Wij zeiden namelijk zo langs onze neus weg, dat wij niets voelden voor sommige moderne technische vindingen, die de bediening van machines e.d. wat al te makkelijk maken; het toetsenbord, dat stations op de radio auto matisch inschakelt, de automatische schakeling van vele moderne auto's en het zich zelf opwindende horloge. „Oho", zei de vreemdeling, „maar daar heeft u het flink mis, tenminste wat de horloges betreft. Weet u dat zulk modern wonderwerk helemaal niet in de eerste plaats bedacht is om de luie bezitter het opwinden te besparen, maar om het horloge betrouwbaarder en duurzamer te maken?" Dé vriendelijke, nog jonge buurman bleek een Zwitser te zijn, die een van de beide voor Zwitserland meest typi sche beroepen uitoefent: horlogemaker (hotelier is de andere)). En hier vol gen dan een paar van de vele dingen, die hij ons vertelde over onze trouwe vriend het horloge, dat, zo bleek, maar slechts van weinigen de goede zorgen krijgt, die het verdient. Horlogemakers schijnen overal ter wereld gewend te zijn aan verwijtende opmerkingen van ongeduldige klanten, die over het hor loge schelden, terwijl de vakman maar al te goed weet, dat niet het horloge doch de slechte behandeling door 'de bezitter schuld is. Om bij de moderne horloges met automatische zelfopwinding te blijven: de ongelooflijk kunstige mechanismen die elke armbeweging omzetten in een de veer constant gespannen houdende draaibeweging, zijn tegelijk zo gecon strueerd, dat overspanning uitgesloten is. En dat alles in een klokhuisje van normale grootte. Het resultaat is, dat de veer steeds gelijkmatig gespannen blijft, waardoor het horloge gelijkma tiger en nauwkeuriger loopt en veel minder verslijt. SLIJTAGE. Verslijt dat is het wachtwoord voor elk horloge. Ons is in het ge sprek voor het eerst duidelijk gewor den, waarom, Natuurlijk zijn de krach ten, die een horloge door de jaren aan het lopen houden miniem. Maar wan neer al die kleine wieltjes honderddui zenden of millioenen keren draaien, wanneer daarbij steeds opnieuw me taal tegen metaal wrijft, dan ontstaat toch slijtage. En ook al bedraagt deze slechts duizendsten van een mm., dat is van betekenis. Bij een goed horloge zijn de belangrijkste onderdelen op een duizendste van een mm. precies bewerkt. Om nu de slijtage tot een minimum te beperken, daartoe dienen de stenen. Ook hieromtrent heerst veelal misver stand. De steentjes worden ook wel juwelen genoemd; het zijn inderdaad robijnen, maar synthetische die niet de waarde van werkelijke stenen hebben. Ze kosten slechts 'n paar cent. De draai ende assen zijp er in gelagerd. Zij ne men dus de plaats in van kogellagers. Br bestaat over de kwestie van het aantai stenen meestal een verkeerd be grip. Vijftien stenen zijn voldoende voor de fijnste horloges, en de Zwit serse industrie verwerkt er nooit meer dan 17. Het aantal stenen is niet van zoveel belang, maar de accuratesse van hun bewerking, hoe zij gesneden, ge polijst en gezet zijn, is het voornaam ste. OLIE. Maar er is nog een andere factor, niet minder belangrijk dan de goede lagering van de draaiende asjes: de juiste smering van uw horloge. Onze vriend verraste ons door te vertellen, dat de horlogier, wanneer hij zegt, dat 't horloge moet worden schoongemaakt, meestal bedoelt: het moet op de juiste manier gesmeerd worden. Zeer vaak speelt met het binnengedrongen stof een rol, maar het verlies aan olie (door indrogen of stollen). De onverbeterlij ke knutselaar, die van geen mechanis me af kan blijven en met spelden e.d. met het uurwerk gaat „spelen", zal bedrogen uitkomen, indien hij soms zijn horloge gaat oliën. Afgezien van de kwaliteit van de olie speelt de juiste dosering hier de beslissende rol; slechts de vakman weet de weg. Het is verder fout het brave horloge maar zolang te In dit overzicht geven wij een in druk van de jaarlijkse hoeveelheden voedingsmiddelen, die de gemiddelde Nederlander verbruikt. Voor de con- sumptievetten blijkt dat sedert 1946 het margarineverbruik belangrijk is toegenomen, terwijl het botérver- bruik afneemt. Een en ander is een gevolg van het prijsniveau van deze artikelen. Het verbruik van dierlij ke vetten is eveneens stijgend. Het groentenverbruik is dalend, terwijl het vleesgebruik na 1948 is toegeno- menraen, en ongeveer het peil van 1938 heeft bereikt. Dit was 37 kilo gram per persoon. Het verbruik van fruit vond zijn hoogtepunt in 1947, doch is thans nog steeds belangrijk hoger dan in 1938. In dat jaar ver bruikte de gemiddelde Nederlander 13 kilogram fruit. laten lopen tot het door afwijkingen om de horlogemaker begint te schreeu wen. Men moet een zakhorloge om de twee jaren, een herenpolshorloge elk jaar en een extra klein dameshorloge om de zes maanen laten schoonmaken en smeren. Een advies, zo vrezen wij. dat even weinig navolging zal vinden, als het advies om iedere zes maanden naar de tandarts te gaan. Scherpe luchtjes, die het horloge binnendringen, vreten aan de olie. Wij vroegen onze vriend of dit een steek onder water tegen parfum was. Hij ver klaarde lachend, dat hij vooral „be roepsluchtjes" bedoelde. De dokter, tandarts, ziekenhuiszuster e.a., die bij hun werk vaak in de buurt van che micaliën komen, moeten hun horloge twee keer per jaar laten nazien. Bij de fabricage van horloges in Zwitser land heerst om deze reden een anti septische zindelijkheid, die aan een zie kenhuis herinnert. Roken is streng verboden (afgezien van de rook zijn kruimeltjes as natuurlijk katastrofaal voor het uurwerk) en de arbeiders, die de fabriek binnen komen wisselen hun schoenen. Geen horlogemaker mag I bloemen in zijn werkplaats hebben. Ook al v/eer om de lucht zuiver te houden. Indien de veer van uw nieuw horlo ge spoedig breekt, moet u het horloge niet direct slecht noemen. Hoe paradox aal dit klinkt, het is veeleer een be wijs voor een goede kwaliteit. Een goe de veer is zo hard. dat zij wel eens breekt, aangezien zij het meest perfect werkt, indien ze scherp gespannen is. Heeft de meester, die het horloge in elkaar zet, de juiste spanningsgraad gevonden weer een kwestie van duizendste mm. dan loopt het hor loge ook tien jaar of langer op. de zelfde veer. Nog twee adviezen: maak het u tot een gewoonte, het horloge 's morgens op te winden. Niet 's avonds. Dan hebt ge overdag de meest regelmatige ser vice. En koop geen extra klein horloge, indien precisie tot op een seconde voor u belangrijk is. Uiteraard geldt, dat hoe groter het klokwerk, hoe gro ter ook de precisie is. SCHRIKKELJAAR. Onze vriend toonde ons vol trots zijn eigen horloge, inderdaad een bij zonder meesterwerk, en gaf ons een foto ervan. Het bezit buiten de gewo ne tijdwijzers twee stopwijzers; het toont de maan-phases, en de eeuwig durende kalender, heeft de bijzondere clou, dat het ook met de schrikkelja ren rekening houdt. De ongelooflijke hoort, dat dus het wieltje dat om de vier jaren voor dè 29ste Februari zorgt, één omdraaiing in deze vier jaren uit voert! Een dergelijk horloge is echter niet een stuk geperfectionneerd speel goed, maar in gewone sèrie-fabricage. Geen wonder, dat een Zwitsers hor logemaker zich trots voor een van de hoogst gekwalificeerde handwerkers van de wereld houdt. Tenslotte is de horlogemakerij ten overgroten dele door de eeuwen een Zwitsers monopo lie gebleven. Nergens elders ook in Amerika niet heeft de horlogein dustrie een grote vlucht kunnen ne men. Dit nationale handwerk heeft zich alleen door doorzettingsvermogen kunnen handhaven. Thans is de voor sprong van de eeuwenoude traditie niet meer te achterhalen. (Nadruk verboden). GENEESKRACHTIGE TONEN. Wij leven in een wereld van wanklanken. (Van onze correspondent in Zweden) Een Zweedse psycholoog is van mening, dat muziek als „bevorderlijk voor het geboortecijfer" beschouwd moet worden. Dat moet vreemd klin ken, maar dat muziek een heel bijzondere invloed op de mens uitoefent, heeft iedereen, die ook maar enigszins muzikaal is. wel eens zelf onder vonden. De priesters en artsen der oude volkeren hebben reeds van deze ervaring gebruik gemaakt. Van de Egyptenaren weet men, dat him pries ters musicerende jongens meenamen om de zieken te bezoeken, die zo lang verschillende melodieën voor de patiënten speelden, tot ze hun „eigen toon" gevonden hadden. Aan deze „eigen toon" werd een genezende tover kracht toegekend. Ook in de Bijbel wordt beschreven hoe David Saul, die door boze gees ten bezocht werd, door zijn harp spel trachtte te genezen. Theophras- tos, een leerling van Aristoteles, schreef reeds fluittonen voor tegen rheumatiek en zenuwkwalen: vol gens de kronieken met opvallend succes. Dit idee komt ook in de 17e eeuw weer naar voren in de geschrif ten van de Jezuïetenpater Anastha- sius Kircher, die alle ziekten van de aarde en de volkeren toeschreef aan VOEDSELGEBRUIK IN NEDERLAND VERBRUIK PER HOOFD DER BEVOLKING een storing van de „sferenmuziek" der gesternten. Op dezelfde wijze, zo beweerde de priester, ontstaan ook bij de mens bepaalde ziekten van de ziel en het lichaam door een storing van de ..musica humana", de harmo nie van het menselijke lichaam. Als de mens zijn „eigen toon" terug vindt, dan kan de harmonie van de „musica humana" hersteld worden en de zieke kan genezen. De „toverkracht der muziek" wordt heden ten dage bewezen door expe rimenten, die op het eerste gezicht heel vreemd aandoen: De Nederland se botanicus Charles Toruw beklaag de zich eens, dat zijn zorgvuldig gekweekte cryptogamen. een soort paddestoelen, door de harde jazz muziek van zijn buren zeer geleden hadden .De geleerde man betoogde, dat zijn paddestoelen alleen bij klas sieke muziek konden gedijen! Slechts een anecdote? Neen. Ook planten reageren al naar gelang van hun „eigen toon" zeer verschillend op to nen. Koeien geven bijvoorbeeld min der melk, als men hun 's zomers hun klokjes afneemt. Honden begin nen te huilen als er iemand in hun beurt op een harmonica speelt. De mens reageert niet direct en niet zo onmiddellijk Toch kan het vol gens de experimenten in Amerikaan se klinieken als bewezen h-=v'- worden, dat patiënten, die een oj Dit model laat zien, hoe de Havilland Comet III, een Brits straalvliegtuig, dat wordt aangedreven door vier Rolls Royce turbine-straalmotoren, eruit zal zien als lyntoestel van de Amerikaanse vliegtuigmaatschappij, de Pan American World Airways. Deze maatschappij heeft drie van deze toestel len in Engeland besteld, waarvan de aflevering zal beginnen in 1956. Het nieuwe vliegtuig zal ongeveer 800 km. per uur kunnen vliegen op hoogten tot 13000 meter. Elk vliegtuig zal 7.950.000 kosten. BAAS EN DIER MOETEN ÉËN ZIJN Zorgenkinderen, waarvan men veel plezier kan beleven. (Van onze speciale verslaggever) „De meeste hondenbezitters weten maar bitter weinig van bun huise lijke viervoeter af. Het plezier, dat ze eraan zouden kunnen beleven, zou zeker dubbel zo groot zijn, wanneer ze zich de moeite gaven het karakter van het dier te leren kennen en zichzelf zouden leren consequent te zijn in hun doen en laten". De heer S. C. Kieft zegt ons dit, de brigadier van de Haagse politie, aan wie de opleiding in handen is gelegd van de man-hond-teams der Luchtstrijdkrachten, die de bewailing krygen van onze luchtbases. Die opleiding eist een zorgvuldige mensen- en hondenkennis. Een uit. spraak van hem over de grondige manier, waarop de meeste honden eigenaars Ifun viervoeters tot ongezeggelyk dier maken, draagt gezag. Zou dit al niet bljjken uit zijn werkzaamheden daar op de Waalsdorper- vlakte, waar de teams geoefend worden, men mag het ook afleiden uit het gesprek, dat wij daar met deze politieman hadden. ..De hond is' van oorsprong een kuddedier In de kudde heerst het recht van de sterkste. De sterkste heeft zonder mankeren de leiding over de kudde. Het ligt dus in de na tuur van de hond zich aan een ster kere ondergeschikt te tonen. Iemand, die een hond zijn ondergeschiktheid kan laten voelen, kan hem brengen waar hij wil. Ondergeschikt maliën, fs echter iets anders dan bang ma ken. Een dier bang te maliën, is geen kunst. Neem maar een eind hout en ransel er maar op. Ondergeschikt ma ken ligt zelfs niet op de grens van geweld. Het is een kwestie van lei ding geven. Je moet de hond duide- liik maken wat ie van hem verlangt. Dat gaat niet in eens. Het moet hem geleerd worden. Met veel geduld en altijd op dezelfde logische manier. Dat is dc grondslag voor de kunst der hondendressuur. Als het dier. na vele vergeefse pogingen, één keer toevallig de oefening volbrengt, die we op het oog hadden, moeten we zelfs niet denken, dat het het kunstje doorheeft. Dat leert de hond pas na vele keren het pluimpje gekregen te hebben, dat gegeven werd, toen hij de le keer volbracht wat we van hem verlangden. Die pluimpjes doen het hem. Net als een kind wil een hond ratie moeten ondergaan, veel kalmei en evenwichtiger zfln, als ze voor de behandeling een koptelefoon krijgen en hun ..eigen toon", d.w.z. hun lie velingsmelodieën kunnen horen. Daarbjj schynen vooral Mozart, Schuman, Griep- en.Haydn uitstekend geschikt te zijn voor plaatselijke verdoving en de nerveuze opwinding en angst voor operaties bij volledig bewustzijn buitengewoon gunstig te beïnvloeden. WERELD DER WANKLAN KEN. Het .British Medical Journal", een bekendmedisch vakblad in Londen, beschrijft de invloed van klassieke muziek op zenuwzieken. Alle warme, innige, toi het hart sprekende me lodieën wekken bij geesteszieken ver draagzaamheid, opgewektheid en vriendelijke bereidvaardigheid op. Bach daarentegen schijnt eerder een negatieve invloed te hebben, Beet hoven werkt aansporend, Chopin de primerend, Delius ontnuchterend en „als een ijskoude wind". Maar ook bij geestelijk normale mensen kon geconstateerd worden, dat warme, donkere tonen als 'n soort „lichaams massage" bij vrouwen een heilzame werking hadden, dat pittige marsen, waarvan de maat overeenkwam met de slag van een gezond hart, heil zaam waren voor hartpatiënten ja dat zelfs wonden bij bepaalde klankseries vlugger en beter gena zen. De genezende tonen zijn voor de psychotherapie nog een nieuw ge bied, maar aan hun invloed op de mens bestaat geen twijfel. In onze wereld van voortdurende acoustische wanklanken, veroorzaakt door het onverdragelyke rumoer van een gro te stad, door de „psychische stoom wals" van het lawaai in fabrieken en van tractoren op het land, mag men gerust een zeer grote betekenis toeschrijven aan een. goedgedoseerd muzikaal evenwichtsherstel door aangename „eigen tonen." Behave de muziek is er echter ook nog de „taal van de natuur", die een bij zonder weldoende invloed op de mens uitoefent :hët ruisen van de wind en de zee, het gezoem van bijen, het lied van een vogel, het geritsel van het gras dat zijn al lemaal genezende tonen, waar We he laas ve-l te weinig en veel te zelden f-bruili van maken. i zijn heer en meester graag een ple ziertje doen. Intuïtief zoekt hij naar de manier, waarop hem dat zal ge lukken. De opgaaf voor de leermees ter is telkens duidelijk te vertellen, wat hij van hem verlangt en als hij het goed gedaan heeft, hem dit te latenweten OPVOEDING. Van nature is de-hond 'n grote mate van vrijheid gewend. Wil men hem ertoe brengen zich in zijn vrijheid te beperken, dan moet-ie daartoe wor den opgevoed. We zeiden het al, dat is een geduldwerk. Maar doet men hot niet, dan kan men erop rekenen dat het dier gaat behoren tot de gro te groep der „lijntrekkers". U kent dat. Een man of vrouw met een hond aan een lijn, die maar loopt te sjorren aan de lijn. Geen wonder. Het dier wil vooruit en loopt altijd zover, als de lijn lang is. De dresseur leert zijn hond die lijntrekking af door hem links naast zich te laten lopen en tientallen keren zyn neus te laten stoten tegen zijn rechterknie, die telkens voor de hondensnuit komt, wanneer hij te vei- naar voren schuift. Na heel veel oefening weet de hond, dat hij nooit voorbij de knie moet komen. Voorbij die knie betekent voor hem neusstoten. Dat vindt-ie onple zierig en dus doet-ie het tenslotte niet meer. GEEN MACHINE. Een hond is geen machine, maar een levend wezen, dat opgevoed moet worden. Maar net als een mens heeft een dier zyn luimen, afhankelijk van allerlei factoren. Er zijn dagen, dat er niets met hem te beginnen is. Een goede hondenkenner merkt dat op en zal het dier dan zoveel mogelijk met rust laten, zoals wy een mens in zyn ontstemming graag aan zichzelf wil len over laten. Een ontstemd mens is ook onge schikt om een hond te dresseren en tot een welopgevoed dier om te vor men, dat precies doet wat wij van hem verlangen. Er zijn veel meer on geschikte mensen voor de dressuur dan ongeschikte honden. Want hoe- velen van ons zijn in staat om zich zelf, werkelijk uit te schakelen, op de achtergrond te plaatsen? Een dresseur, die er alleen maar op uit is zijn eigen wil door te drijven, be reikt niets. Baas en hond moeten één zijn. Eikaars reacties moeten beiden duidelijk zijn. Maar de mensen zijn soms zo on begrijpelijk voor een hondenverstand. Neem daar nu dat jonge diertje. Een snoezig, wollen bolletje, dat door iedereen even graag op schoot geno men wordt. Het diertje vindt het prettig. Ongetwijfeld. Klaar die pret wordt hem gegund, tot er de attractie voor de verwen nerij af is. Omdat-ie aangehaald werd, denkt het dier iedereen er een plezier mee gedaan te hebben. De hond is consequent en wil dat genoe gen blijven geven. Maar de mens ver jaagt hem; vindt hem lastig. Gevolg: het dier weet niet wat hij moet doen. Niemand kijkt er meer naar hem om". De dresseur zegt, daarom: „Geef het dier van begin af aan een eigen plekje in huis. Gewen hem daaraan en hij zal niet lastig zyn. Het is alles zo logisch". „En dan nog", zo besluit de heer Kieft dit interessante gesprek, „la ten de mensen de dieren toch goed voer geven. Geen afval en ook geen aardappelen. Vlees en groente, dat is wat een hond verlangt. En vier uur per dag een echt hondse lichaams beweging in de vrije natuur. Ook te gen die regel wordt nog veel te veel gezondigd". Men ziet het, een gesprek met een echte hondenvriend, doet vele fouten aan het licht komen. Welbespraakte verkoopster „Achtbare Heer", zcide de 53-jarige verkoopster A. M. N. uit Terneuzen tegen ae kantonrechter, „een puar jaar geleden was ik op het gemeen tehuis al eens om een bewijs geweest, omdat ik gerustover de wereld wilde lopen, maar toen kreeg ik het niet en nu hebben ze me opgeschreven". En deze juffroug. die verbaliseerd was, omdat zij in Axel, zonder in het be zit te zijn van de daarvoor vereiste vergunning met kammetjes, drukkno pen, spelden en wat dies meer zij aan het leuren was, vertelde er nog bij, hoe zeer zij geliefd is bij haar clientèle. Zelfs werd zij aangesproken door een verpleegster van het oude mannenhuis en die had haar ge waagd vooral toch 's middags op be zoek te komen in dat tehuis, omdat zij de boel daar altijd zo opvrolijkte met haar verhalen. De juffrouw bleek overigens wel bespraakt en zo kostte het de amb tenaar nog al enige moeite om tot zijn eis van 5 of 3 dagen te komen. De „achtbare heer", mr. P. \V. C. C. M. van Meerwijk ontsloeg de dame tenslotte van rechtsvervolging, om dat er ergens in de dagvaarding een foutje schuide, maar hy gaf haar daarbij de goede raad voortaan toch maar een ventvergunning te gaan ha len. De kaashandelaar P. L. uit Hulst werd aldaar „in kcnnlijke staat" op de openbare weg aangetroffen en prompt ingesloten. De andere dag belootde hij de verbaliserende amb tenaren een bol kaas, „als zy de zaak zo maar lieten". Wat echter niet doorging. L. vertelde, dat hij in een „zware toestand" verkeert, waarvan de politie gebruik maakt om hem steeds maar op de bon te slingeren. Toen nog twee getuigen hadden verklaard, dat zij kort voor diens aanhouding bij L. geen dron kenschap hadden kunnen bespeuren, besloot de kantonrechter de zaak aan te houden tot 4 November a.s. om ook de verbalisanten te kunnen horen. De jeugdige F. P. van K. te Hon- tenisse fietste des avonds met een rijwiel, waarvan de voorlamp niet brandde en bovendien vernielde hij moedwi lig een bloempot met Inhoud, die ter versiering van het dorp langs de straat was geplaatst. Dit alles onder de ogen van een dienaar van Hermandad, zodat K.'s ontkennin gen hem niet veel baatten. „Mis selijk", noemde de kantonrechter deze streek en conform de eis werd het 15 of 8 dagen. Twee talingen pafLe de Belgische arts U. H. uit Kortrijk te Philippi ne neer toen hij daar op jcaht was. Daar dit geschiedde tijdens de ge sloten jachttijd op deze vogels, kost te dit de dokter 5 of 2 dagen met verbeurdverklaring van het jacht geweer. Wanneer dit niet wordt uitgeleverd moet de arts daarvoor I 150 betalen of 30 dagen brommen. C. J. van der H.. chauffeur te Terneuzen, gaf in Philippine met zijn bestelauto ge'cn voorrang aan een wachtauto. die daarop recht had. Gevolg: toen een botsing en nu 15 of S dagen. Ja. W., zonder beroep te Terneu zen, woonde daar al bijna 19 jaar, maar was als Belgische niet in het bezit van een verblijfsvergunning. Eis 5 of 3 d., uitspraak 3 of 2 d. R. de B., kantoorbediende te Sas van Gent, passeerde de grens op andere fijze dan via een doorlaat post, wat hem op 10 of 6 d. kwam te staan. A. M„ sjouwerman te Terneuzen, kwam bij de Leeuwenlaan aldaar met zijn rijwiel in botsing met een auto, omdat hij deze laatste geen voorrang verleende. Uitspraak 10 of 5 d. B. van den E.. zonder beroep te Sas van Gent, reed daar des avonds met zijn rijwiel, waarvan de ver lichting niet functionneerde. Uit spraak 4 of 2 d. De chauffeur G. de M. uit Ter neuzen verleende met zyn autobus geen voorrrang aan een ander mo torrijtuig. Eis 15 of 10 d., uit spraak 10 of 5 d. Koningin Juliana bezocht „50 jaar wonen" Koningin Juliana heeft Woensdag middag een bezoek gebracht aan de tentoonstelling „50 jaar wonen", die gehouden wordt in het nieuwe stad huis te 's-Gravenhage. Zij werd ont vangen door burgemeester mr F. M. A. Schokking en dr ir Z. oJ. van der Meer, directeur-generaal van de we deropbouw en volkshuisvesting. H.M. bezichtigde tal van stands, waarbij deskundigen voorlichting ga ven. Zij gebruikte vervolgens de thee in een kamer met een interieur anno 1900. Ook werd de expositie „Haagse architecten" met een bezoek vereerd. Hector, een van de verdienstelijke speurhonden van de Rijkspolitie.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1952 | | pagina 15