terstond LICHTSCHIP „NOORD-HINDER" TERUG NAAR VLISSINGEN Zeeuwse Almanak D.D.D. BRESKENSE VISSERS STEUNEN DE „ZEVIBEL" 'n Blauwtje „SUUKERPEE" BEHEERST DE MIDDELBURGSE LOSKADE Zwitsaletten^ 2 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT DINSDAG 21 OCTOBER 1952 NA 12 JAREN AFWEZIGHEID Een lichtsterkte van 1.200.000 kaars wyst de weg naar veilige haven Over enkele weken zal het lichtschip Noord-Hinder in de haven van VliüNlngen aankomen. Na jaren van zwerven, zal dit schip naar zijn oude, vooroorlogse standplaats terugkeren. De Noord-Hinder heeft tientallen jaren op de Noordzee, ter hoogte van Vlissingen, als lichtschip dienst ge. daan. Gedurende de oorlog werden lichtschepen op de Noordzee niet ge- didd en na de bevrijding werden er door de geallieerden langs de Europese kusten routerlngsboeien gelegd, die weliswaar als lichtbakens konden fum> tionneren, maar niet de onschatbare diensten van lichtschepen konden overnemen. Thans tracht men zo veel mogelijk de lichtschepen weer op hun ondc plaatsen te leggen. Ook de Noord-Hinder zal in dit verband zijn vroegere plaats weer innemen. Het schip meet 372 bruto ton en kreeg aanvankelgk gasverlichting, hetgeen in die tgd van petroleum verlichting al een hele verbetering was! Later kreeg het schip een elec- trische installatie Het heeft, zoals de meeste lichtschepen, geen voort stuwingsvermogen. De vuurtoren zendt een licht uit van 1.200.000 kaars, verenigd in een viertal bun dels, die ronddraaiend, het schip een eigen lichtkarakter geven. In heldere maanloze nachten zal het licht van de Noord-Hinder in Vlissingen op de boulevard te zien zyn. Reeds direct na dc bouw kreeg het schip zijn lig plaats ter hoogte van Vlissingen, 40 mijlen buitengaats. En daar heeft het, behoudens het periodieke onder houd, dat in Vlissingen geschiedde, 30 jaren onafgebroken gelegen. Een lichtschip is niet alleen een „richtingwijzer op zee", het is veel meer. De gezagvoerder van een lichtschip heeft een veel omvattende taak. Hij verricht om de drie uur me teorologische waarnemingen: wolken soorten en -hoogte, windrichting en -kracht, temperatuur en barometer stand, neerslag, zicht, vochtigheids graad en golfslag. Al deze gegevens verwerkt hij in een gecodeerd weer bericht, dat radio-telefonisch op de 177 meter-band aan een kustBtation wordt doorgegeven. Ook worden er boodschappen van passerende sche pen, die niet over radio beschikken, doorgegeven. Verder worden waarne mingen gedaan over de trek van vo gels en dan zijn er nog de „water monsters", ten behoeve van het vis serij-onderzoek, die periodiek worden genomen en opgestuurd. De Noord- Hinder heeft een bemanning- van elf koppen. Behalve de gezagvoerder, is er de stuurman, die toezicht houdt op het onderhoud van schip en in ventaris, op de voeding en natuurlijk ook wacht loopt. Verder zijn er de machinist, de kok, vier lichtwachters en drie motordrijvers. De gehele be manning doet een maand dienst en wordt aan, voor eenzelfde periode, door een andere groep afgelost. ANNO 1910 De Noord-Hinder Is het oudste lichtschip, dat momenteel in Neder landse dienst is. Het was tevens het eerste ijzeren lichtschip. Het werd gebouwd in 1910 in Slikkerveer. Sieepschip bij Hoofdplaat gezonken Opvarenden moeslen overboord springen Maandagmiddag omstreeks drie/uur is op de Westerschelde, ter hoogte van de haven van Hoofdplaat, hot 570 ton metende sieepschip „Algema" ge zonken. Het schip kwam bij de zgn. Voskaai, waar liet water tengevolge van de harde wind zeer woelig was, in moeilijkheden en zonk zo snel, dat .de schipper, zyn vrouw en de knecht ijlings over boord moesten springen om hun leven te redden. Zjj werden opgepikt door de „En Avant 15" van de sleepdienst Muller uit Terneuzen, die de „Algema" op sleeptouw had. Deze sleepboot heeft schipper S. Sibryns en de andere drenkelingen in Terneuzen aan de wal gebracht. Schip en lading waren verzekerd. De „Algema", die in enkele minu ten trjds onder het wateroppervlak verdween, was onderweg van Bres- kens naar Sas van Gent en had een lading suikerbieten aan boord, be stemd voor de Coöperatieve Suiker fabriek. Bij de haven van Hoofdplaat, waar restanten van het gezonken schip kwamen aandrijven, bestond vanzelf sprekend grote belangstelling voor de ondergang van de „Algema". Men neemt aan, dat het wrak in de vaar geul ligt, zodat het voor de scheep vaart over dit deel van de Wester schelde voorlopig een obstakel zal vormen. Aardenburg in dê aether De uitzending in de rubriek „Ben je zestig" (Hilversum I, K.R.O.) is vanmiddag aan Aardenburg gewijd. In deze uitzending over de oude tijd worden verschillende verhalen over Aardenburg verwerkt. Het program ma vermeldt o.m. herinneringen aan dagloners, die zestig cent verdienden, een vooruitstrevende schoolmeester, die een borstbeeld kreeg en een ver haal over een Zeeuwse baker en een slaapmiddel voor zuigelingen, dat bij deveearts werd gehaald. Wie in teresse heeft voor deze verhalen uit de oude doos, moet zijn toestel om half vier op Hilversum I (402 m) af stemmen. ZONDER VERGUNNING..... Nu voor de mens het trekseizoen weer grotendeels tot het verleden be hoort, zijn het. de vogels, die er in grote groepen op uit gaan. Op naar het zonnige Zuiden, wèg van regen, mist en koude! Het is voor onze gevleugelde vrien den eenvoudiger dan voor ons om zulk een grote reis te ondernemen, maar niettemin bliiSt het ook voor hen een onderneming, welke voorzienin gen vereist Voedselvoorzieningen met name. Hetgeen een landbouwer in Sir- j ansland ondervond, toen Mi zijn boomgaard inspecteerde, welke hij weldra van de appels hoopte te ont doen. Het was niet meer nodig— Een troep hongerige spreeuwen op weg naar het Zuiden - was hem voor geweest! Zij hadden danig hun best gedaan en met magen vol Sirjanslandse ap pels zijn ze verdwenen, de grenzen 'over, naar onbestemde verten Zonder exportvergunning. DE OORLOG Op 8 Mei 1940 werd de Noord- Hinder, voor onderhoud, naar Vlis singen gebracht. En toen op 12 Mei de Duitse bommenwerpers over Het Eiland scheerden, liep ook de Noord- Hinder schade op. Het werd toen door het kanaal naar Middelburg gesleept, waar het op 17 Mei, bij het grote bombardement van Middelburg, een paar voltreffers kreeg, waarbij een lid van de bemanning 'uit Vlis singen werd gedood. De bezetter ont fermde zich over het zwaar gehaven de schip, knapte het op en bracht het naar de Oostzee, waar zij het niet alleen als waarnemingsschip ge bruikte, maar ook uitrustte met luchtafweergeschut. Na de bevrijding werd de Noord-Hinder, opnieuw half vernield, in een Duitse Oostzeehaven aangetroffen en naar Den Helder ge bracht, waar het voor de zoveelste maal werd hersteld. In 1946 kreeg het schip zgn oude functie terug en werd buiten Den Helder gestation- neerd. Van die tijd af heette het „Texel". NAAR VLISSINGEN Den Helder voor de laatste maal .binnengebracht. Niet alleen voor on derhoud, maar tevens 'óm gereed te worden gemaakt voor een nieuwe reis. Een reis naar een plaats, waai de Noord-Hinder, zoals het schip nu weer genoemd zal worden, thuis hoort: Vlissingen. Twaalf jaar gele den moest het schip zijn tol betalen. Thans zal het, in oude luister her steld, terugkeren. Voor de vele Vlis- singers is het lichtschip Noord-Hin der geen onbekende. Zelfs de beman ning telt verscheidene Vlissingers en velen zullen zich ongetwijfeld in zgn terugkeer verheugen Aarderiburgs Sint Bavo (Slot van pag. 1) ORGEL EN PREEKSTOEL. By de torenval werd .helaas het oude, kostbare orgel vernield. Dit or gel werd omstreeks 1710 gekocht van een Augustijnerklooster in Brugge en was oorspronkelijk een instrument, uitgevoerd in Barokstijl. Thans is aan de beroemde orgel bouwer Flentrop in Zaandam op dracht gegeven tot de bouw van een nieuw orgel in de trant van het klei ne orgel in de Nieuwe Kerk te Am sterdam. Het nieuwe Instrument zal tevens dienst kunnen doen by de uitvoerin gen van de Matthëuspassion, welke men in de toekomst jaarlijks hoopt te geven in samenwerking met de Amsterdamse Oratoriumvereniging en de organist Piet van Egmond. Een oude, stijlvolle preekstoel werd nog niet gevonden, maai- ongetwij feld zal men er in slagen ook dit onderdeel van het restauratie-pro bleem op bevredigende wijze op te lossen en zo zal de aloude St. Baaf ook na de laatste verwoesting toch weer herrijzen: steen voor steen, detail voor detail „EIGEN KWARTIER". Rondom de herstelde St. Baaf zal de Ned. Hervormde Gemeente van Aardenburg zelfs beschikken over 'n ..eigen kwartier"! Het Ruiterkwar- tier namelijk, dat met medewerking van het gemeentebestuur aan de Her vormde instanties werd toegewezen en waar nu de laatste woningen in aanbouw zgn van kerkvoogdij en dia conie. Bovendien beschikt men hier over een eigen kleuterschool, een kos- tei*y en een nieuw wQkgebouw voor -het Groene Kruis, terwgl wederom in overleg ,met het gemeentebestuur zal worden overgegaan tot park- aanleg. Hiertoe worden deze maand reeds de bomen gerooid en met de aanleg van het park zal volgend voorjaar worden begonnen. Het tot stand komen van het nieu we wijkgebouw betekent voorts, dat in het voormalige gebouw aan de Weststraat ruimte kan worden vrij gemaakt voor het onderbrengen van het kerkelijk archief, zodat hier al met al vele verbeteringen werden geboekt. En wanneer straks ook de „grote verbetering" het herstel van de kerk een feit zal zyn, zullen de harten van vele Aardenburgers on getwijfeld vervuld zyn van vreugde en trots, omdat hun Sint Bavo dan weer tot oude luister zal zyn terug gekeerd! Krabben en peuteren r maakt de kwaal steeds lllfclSlfT erger. De helder vloeibare D.D.D. dringt diep in de GENEESMIDDEL TEGEN HUIDAANDOENINGEN Schilderijen-expositie in Vlissingen In het stedeiyk museum aan het Bellamypark te Vlissingen zal vanaf 26 October a.s. tot nader aankondi ging een tentoonstelling worden ge houden van schilderyen, afkomstig uit het stedelijk museum te Amster dam. De expositie zal wei-ken omvatten van Suze Bisschop-Robertson, Gestel, Toorop en Verster, onder de naam „Schilders rond de eeuwwisseling". „Zeelandia" in Arnhem vierde zilveren jubileum. Het 25-jarig bestaan van de Vere niging van Zeeuwen „Zeelandia" voor Arnhem en omgeving (opge richt 1 September 1927) is Zater dag luisterrijk gevierd met een feestavond in „Tivoli", waar tal van fraaie bloemstukken prijkten en de wapenschilden van Zeeuwse steden waren opgehangen. Voorliet Arnhemse gemeentebestuur was wethouder H. J. A. Verberk tegen woordig, terwgl ook present waren Zeeuwsche verenigingen uit enkele andere plaatsen (Deventer. Apel doorn, Utrecht en zelfs Dordrecht). Woorden van hulde werden vooral gesproken tot de voorzitter, de heer M. de Visser, die de Zeeuwse Ver eniging ter stede groot heeft we ten te maken, doch om gezondheids- redenen de leiding tgdelijk heeft moeten overlaten aan de heer W. M. Snoep. Een bijzonder ogenblik was het, toen de oudste garde op het podium verscheen en mevrouw Van Kooten, mej. ^endrikse en mej. De Jong de dank!in ontvangst kon den nemen vqÖV haar pioniersar beid. Prettig'.'was' het voor „Zee landia" deze avond- tevens, dat het honderdste lid Ron worden geboekt, waarmee een twééde mijlpaal werd bei-eikt. De wnd. voorzitter, de heer W. M. Snoep, herinnerde bij' de opening aan de eerste vergadering, vyïen- twintig jaar geleden in de „Oude Doelen", en releveerde met dank baarheid de namen van de heer en mevr. Van Kooten, de heer en mevr. Bliek en mej. Hendrikse. De binding aan dezelfde geboortegrond, zo zei 'hij verder, :is 'van méér' be tekenis dan we ons realiseren.. De heer Snoep zei 'verder, dat' er te weinig contact is, doch dat het Provinciaal Bestuur van Zeeland liet werk met belangstelling gade slaat. Getracht moet worden tot een landelijke Federatie van Zeeuw- Verenigingen te komen, ook al één poging in- dié" richting mis lukt. Nadat het Zeeuwse volkslied weer klonken had, was eerste in de rij van sprekers, die hun gelukwensen kwamen overbrengen, wethouder Verberk, die namens het gemeen tebestuur van Arnhem hartelijke, woorden van hulde en waardering sprak. Droeg de opening reeds een, bij zonder cachet, doordat het bestuur in Zeeuwse klederdracht achter" de bestuurstafel ten tónéle zat; ook het verdere programma, dezè avónd droeg een aantrekkelgk karakter, in 't bijzonder door de samenspraak van „Jewannes en Joane", het ver tonen van klederdrachten uit de ver schillende delen van Zeeland (o.a. Walcheren, Axel, Cadzand, Schou wen en Zuid-Beveland) en na de pauze door de opvoering van het toneelstuk „Het Slippertje", een vrolijk spel in één bedrijf, gebracht door de toneelgroep van „Zeelan dia." Wegschap Walcheren besproken DOOR DE BURGEMEESTERS EN WETHOUDERS. Maandagmiddag vergaderden in 't gemeentelijk vergaderlokaal te Sint Laurens de burgemeesters en wet houders van de gemeenten op Wal cheren onder leiding van burgemees ter J. L. 'Dregmar.s van Koudekerke, voorzitter van de Vereniging van Burgemeesters en Secretarissen op Walcheren. Besproken werd het door Gedeputeerde Staten aan de gemeen tebesturen toegezonden ontwerp-be- sluit tot oprichting van een water schap, genaamd Wegschap Walche ren. Dit besluit zou bepalingen be vatten omtrent onderhoud en ver nieuwing van wegen op Walcheren. Vooral de financiële consequenties vormden een onderwerp van bespre king. Het staat dan ook vrijwel vast, dat 't voor sommige gemeenten zeer moeilijk zal zgn een en ander te fi nancieren. Burgemeester D. Kodde van ZoU- telande gaf als lid van de sub-com missie voor deze zaak van de Her- verkaveiingscommissie een duidelijke' toelichting op het plan. Na algemene beschouwingen, werd het ontwerp-reglement artikelsgewy- ze besproken. Besloten werd een uit voerig verslag van deze vergadering .aan de gemeenten te doen toekomen. De colleges van B. en W. zullen him bezwaren kenbaar maken aan Gede puteerde Staten, met het verzoek, dat ook de gemeenteraden hierover zul len worden gehoord. Er was voor deze vergadering vrij veel belangstelling. Alle colleges van B. en W. van het eiland waren ver tegenwoordigd. PLEIDOOI VAN GEDEPUTEERDE LOCKEFEER Burgemeester Eekhout wil in Breskens een Visserijdag organiseren Tijdens een vergadering van de Breskense Visserijvereniging „Ons Belang" te Breskens heeft de voorzitter van de „Zevibel", de Vereniging tot bevor dering van de Zeeuwse Visserybelangen, het lid van Ged. Staten, de heer A. L. S. Lockefeer, in een enthousiaste rode gewezen op het grote belang van een hechte organisatie in de visserijwereld. Hy legde er in het bijzon der de nadruk op, dat de vissers zoveel mogelijk in het eigenlyke werk en ook in de leiding' van de organisatie betrokken moeten worden en zeide tevens, dat het wellicht noodzakelijk zal zgn om tot een contributie-verho ging te besluiten. En hoewel de heer Lockefeer in dit verband slechts een verhoging van 1.tot 1.60 per vaartuig en per visweek vroeg, besloot de vergadering- spontaan en met algemene stemmen om dit bedrag op 2.te stellen. Dit besluit vormde een zeer pret tige verrassing voor het Zevibel-be- stuur, dat op deze vergadering behal ve door zyn voorzitter, ook door de secretaris-penningmeester, burge meester A. C. Willemsen van Yerse- ke, was vertegenwoordigd. Beide he ren werden door de voorzitter van de Breskense vereniging,, de heer P. de Baare, verwelkomd, evenals de bur gemeester van Breskens, de heer J. A.. Eekhout. De heer de Baare memoreerde, dat de Breskense vissersvloot in het af gelopen jaar gelukkig voor onheilen gespaard is. Wel waren aanvankelijk de vooruitzichten voor de garnalen visserij slecht, maar dit viel later toch NETJES IN EEN NETJE Honderdduizenden bieten vinden hun weg naar het schip De „suukerpee" beheerst weer de Middelburgse Loskade. Sinds op 29 September het eerste vrachtje met donderend geraas op de bodem van een donker ruim belandde, zijn al honderdduizenden bieten aangevoerd en heb ben de zes kranen ontelbare keren een net vol van een wagen gegrepen, met een sierlyke zwaai door de lucht getild en boven de gapende muil van een schip leeggestort. „Toch zjjn we nog niet eens op de helft", vertelde ons één van de „suikermensen", terwyl hy met een stompje potlood een nieu we karrevracht in zyn administratie registreerde. „Het zal wel Sinterklaas worden, voordat de laatste biet het water op is en wfl onze bullen kunnen pakken". Tot voor enkele jaren keken vele Middelburgers en keek in het bijzon der menige bewoner van de Loskade maar zuur,, wanneer de suikercam pagne begon: de Walcherse klei, die met de bieten naar Middelburg werd meegenomen, veranderde de straat na één regenbuitje in een glibberige modderpoel, een hopeloze situatie, die om laarzen kréét. Die tijd is gelukkig voorbij. Tegenwoordig worden alle suikerbieten in netten aangevoerd, een maatregel, die in hoofdzaak ge nomen is om de laadarbeid te bespoe digen, maar tevens het gerief mee brengt, dat op de Loskade peen bie- tenbergen meer behoeven te worden gebouwd. De aanvoer van de peeën en het la den van de schepen 's morgens om half acht tasten de kranen reeds naar de netten en dat gaat zo door tot 's avonds vyf uur verhoogt de be drijvigheid op de kade in niet geringe mate. De grootste afneemster is de Centrale Suikermaatschappy, die aan drie kranen nauwelijks voldoende heeft om de lawine van bieten te ver werken. Zeven achthonderd ton ver- dwynt dagelgks in de ruimen van de. voor haar varende schepen, waarvan er gemiddeld tien per week de reis naar de suikerfabriek maken. Maar ook de coöperatieve fabriek „Dintel- oord" telt hier geducht mee: zij trekt wekelyks gemiddeld vyf schepen aan en dat wil zeggen, dat zy dagelgks ongeveer 400 ton bieten laadt. De om zet van het „debutantje" Puttershoek deze coöperatieve fabriek werkt dit jaar voor het eerst op Walcheren is daarbij vergeleken nog maar zeer bescheiden: gemiddeld 100 ton per dag en twéé of hoogstens drie kleine schepen per week. LEVERINGSTIJD. De regen heeft aanvankelijk enige stagnatie veroorzaakt doch deze was niet van zodanige omvang, dat de campagne in de war werd gestuurd. De farra was in die natte periode uiteraard niet gering, maar ook daar mee is het nu beter gesteld. Het is overigens opmerkelijk hoe zeer het tarragewicht by de bieten van onder scheidene leveranciers uiteenloopt. Deze hebben allen een halve week le- veringstyd; een uur van levering kan natuurlijk moeilijk voorgeschreven worden, met het gevolg, dat de aan voer nog wel eens onregelmatig is en sommigen een tydje moeten wachten, voordat het hun beurt is om de wa gen of vrachtauto geledigd te krijgen. Hoe groot de totale aanvoer ditmaal zal zijn, kon men nog moeilijk zeggen, maar de mannen, die het weten kun nen, verwachten, dat hy ongeveer ge- Plannen voor een derde helling in Breskens. B. en W. zullen voorstel doen tot aanleg. Naar vvy vernemen hebben burge- meester en wethouders van Breskens besloten aan de raad voor te stellen over te gaan tot het doen aanleggen van een gemeenteiyke scheepshelling in de haven. Indien de plannen werkeiykheld worden, zullen de Breskense vissers in de toekomst dus tegen een rede lijke vergoeding gebruik kunnen ma ken van deze helling voor het ver richten van reparaties aan him schepen. Sedert kort telt de Breskense ha ven ook een particuliere helling voor vissersschepen, terwijl, zoals reeds door ons gemeld, een grotere helling in aanbouw is. Bestuursleden „Het Ned. Trekpaard" herkozen In een te Middelburg gehouden ver gadering van de Kon. Verenig. „Het Nederlandsche Trekpaard", kring Walcheren, werden de heren J. Mal- jaars en Iz. de Buck herkozen als le den van het provinciaal bestuur, waarvan alle leden, zoals bekend, eni ge tyd geleden in verband met de in terne moéiiykheden in de vereniging hun mandaat ter beschikking stelden. Ih de vergadering van de kring Noord-Beveland werd de heer J. v. d. Velde te Kamperland tot provinciaal bestuurslid gekozen. Advertentie Tegen PERIODIEKE PIJNEN: t lijk zal zyn aan die van vorig jaar. Het suikergehalte is, zoals wy reeds eerder schreven, vry goed. Middelburg is overigens niet de enige Walcherse aanvoerplaats. Ook in de havens van Souburg Veere, Ar- nemuiden en Nieuw- en St. Joosland worden bieten verladen, maar de hoe veelheden daar zgn vanzelfsprekend veel geringer dan in Middelburg. mee. Op het ogenblik staat Breskens in dit opzicht aan de spits! Er werd dan ook een groot aantal vaardagen gemaakt, waarvoor spr. de vissers een compliment maakte. Voorts herinnerde spr. er aan, dat de vereniging 35 jaar bestaat. Van de vele resultaten, welke konden worden bereikt, was de totstandkoming van een gemeentelyke vismgn zeer be- langrgk. Na deze openingsrede werden no tulen en jaarverslag goedgekeurd. Uit dit laatste bleek, dat de coöpera tieve inkoop welke dit jaar voor het eerst plaats vond, een succes is ge bleken. Het financiële verslag ver meldde een totaal aan inkomsten van 966.26 en aan uitgaven van 449,58, zodat er een batig saldo was van 516,68. De aftredende bestuursleden, de heren F. v. d. Broeeke en G. Pleite, werden bij acclamatie herkozen. Nadat deze punten waren afgehan deld, hield de heer Lockefeer zgn re de, de eerste in een reeks, welke de nieuwe organisatie deze winter wil doen houden. Hg wees op de noodza- kelgliheid, dat een hechte organisatie in Zeeland de vissergbelangen zal die nen. Ook burgemeester Willemsen van Yerseke. sprak in deze geest. Hij wees er op. dat de stem van de vissers in Den Haag moet kunnen doordringen. Burgemeester Eekhout van Bres kens vond het een belangrijke gebeur tenis, dat het dagelijks bestuur van de Zevibel door zgn aanwezigheid toont, belangstelling te hebben voor de Breskense visserij, Breskens heeft door de vrgwillige contributieverho ging met 100 getoond, het nut van organisatie te begrijpen. Spr. deelde mede, dat de opening van de nieuwe gemeentelijke vismyn feestelijk zal worden gevierd, tegelijk met de herdenking van het 35-jarig bestaan van de visserijvereniging ,,Ons Belang". De burgemeester op perde verder het idee om in Breskens te komen tot een Visserijdag. die, me de in verband met het toenemende vreemdelingenverkeer, een attractie voor Breskens zou kunnen worden. Voorts deelde de burgemeester me de, dat B. en W. van Breskens beslo ten hebben aan de raad voor te stel len een helling te doen aanleggen, waarop vier schepen tegelyk kunnen worden schoon gemaakt. Hiermee zou tegemoet gekomen kunnen wor den aan de minder prettige toestand, dat Breskense vissers naar elders moeten gaan voor het schoonmaken van hun schepen. Nadat de burgemeester nog had ge wezen op de uitstekende samenwer king tussen gemeente en vissery. o.a. in de thans tot nieuw leven gewekte Myn-commissie, sloot de voorzitter de vergadering met de wens, dat God ook in het komende jaar de vissers voor onheilen zal willen sparen. „Kungsholm" in Vlissingen Walcherenin Wirdum Terwyl Zaterdag in Vlissingen het trotse vlaggeschip „Kungsholm" van de Zweden-Amerika-lijn van stapel liep, werd in Wirdum, nabij Appin- gedam, eveneens een boot te water gelaten, welke nauwe banden met Zeeland onderhoudt. Het was een op de scheepswerf „Apol". voor rekening van de heer W. Smid gebouwde kustvaarder, die de naam „Walcheren" ontving. De doopplechtigheid werd verricht door mevrouw Smidde Klerk, die in haar toespraak herinnerde aan de zware offers, welke door het eiland Walcheien werden gebracht voor de bevryding. De plechtigheid, die geheel in stgl verliep en gepaard ging met het stukslaan tegen de boeg van een fles champagne, werd bijgewoond door een aantal „Groningse Zeeuwen". DIPLOMA SCHOENWINKELIER Te Amsterdam slaagden voor het diploma schoenwinkelier de heren C. Huiebrand, Rilland-Bath, M. van Houte, Middelburg, N. Schippex-, Kloetinge, J. Smits, Terneuzen en C. van Unen, Goes. Walcherse dames voor Wereldomroep Ter gelegenheid van de tewaterla ting van de Kungsholm" bevond zich Zaterdag op Walcheren ook een Zuid- Afrikaanse verslaggever van de We reldomroep, de heer W. J. Loots. De heer Loots benutte dit bezoek tevens om een vi-aaggesprek te hou den met twee Zeeuwse dames, die in haar jeugd het bezoek hadden meege maakt van de Boerengeneraals De la Re^ en Botha aan Middelburg in Het waren mej. dr. H. C. M. Ghys- sen uit Middelburg en mej. mr. Anne Bolle uit Middelburg, die aan de heer Loots en dus vla de wereldzender aan alle luisteraars in Zuid-Afrika— vertelden, wat zg zich nog uit die da gen herinnerden en dat was vrijwel alles! Bovendien schonken de dames de heer Loots enige kranten, brieven e.d., welke op de historische gebeur tenissen betrekking hadden en die naar Zuid-Afrika gezonden zullen worden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1952 | | pagina 2