terstond
LICHTSCHIP „NOORD-HINDER"
TERUG NAAR VLISSINGEN
Zeeuwse Almanak
D.D.D.
BRESKENSE VISSERS STEUNEN
DE „ZEVIBEL"
'n Blauwtje
„SUUKERPEE" BEHEERST DE
MIDDELBURGSE LOSKADE
Zwitsaletten^
2
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
DINSDAG 21 OCTOBER 1952
NA 12 JAREN AFWEZIGHEID
Een lichtsterkte van 1.200.000 kaars wyst de weg
naar veilige haven
Over enkele weken zal het lichtschip Noord-Hinder in de haven van
VliüNlngen aankomen. Na jaren van zwerven, zal dit schip naar zijn oude,
vooroorlogse standplaats terugkeren. De Noord-Hinder heeft tientallen
jaren op de Noordzee, ter hoogte van Vlissingen, als lichtschip dienst ge.
daan. Gedurende de oorlog werden lichtschepen op de Noordzee niet ge-
didd en na de bevrijding werden er door de geallieerden langs de Europese
kusten routerlngsboeien gelegd, die weliswaar als lichtbakens konden fum>
tionneren, maar niet de onschatbare diensten van lichtschepen konden
overnemen. Thans tracht men zo veel mogelijk de lichtschepen weer op
hun ondc plaatsen te leggen. Ook de Noord-Hinder zal in dit verband zijn
vroegere plaats weer innemen.
Het schip meet 372 bruto ton en
kreeg aanvankelgk gasverlichting,
hetgeen in die tgd van petroleum
verlichting al een hele verbetering
was! Later kreeg het schip een elec-
trische installatie Het heeft, zoals
de meeste lichtschepen, geen voort
stuwingsvermogen. De vuurtoren
zendt een licht uit van 1.200.000
kaars, verenigd in een viertal bun
dels, die ronddraaiend, het schip een
eigen lichtkarakter geven. In heldere
maanloze nachten zal het licht van
de Noord-Hinder in Vlissingen op de
boulevard te zien zyn. Reeds direct
na dc bouw kreeg het schip zijn lig
plaats ter hoogte van Vlissingen, 40
mijlen buitengaats. En daar heeft
het, behoudens het periodieke onder
houd, dat in Vlissingen geschiedde,
30 jaren onafgebroken gelegen.
Een lichtschip is niet alleen een
„richtingwijzer op zee", het is veel
meer. De gezagvoerder van een
lichtschip heeft een veel omvattende
taak. Hij verricht om de drie uur me
teorologische waarnemingen: wolken
soorten en -hoogte, windrichting en
-kracht, temperatuur en barometer
stand, neerslag, zicht, vochtigheids
graad en golfslag. Al deze gegevens
verwerkt hij in een gecodeerd weer
bericht, dat radio-telefonisch op de
177 meter-band aan een kustBtation
wordt doorgegeven. Ook worden er
boodschappen van passerende sche
pen, die niet over radio beschikken,
doorgegeven. Verder worden waarne
mingen gedaan over de trek van vo
gels en dan zijn er nog de „water
monsters", ten behoeve van het vis
serij-onderzoek, die periodiek worden
genomen en opgestuurd. De Noord-
Hinder heeft een bemanning- van elf
koppen. Behalve de gezagvoerder,
is er de stuurman, die toezicht houdt
op het onderhoud van schip en in
ventaris, op de voeding en natuurlijk
ook wacht loopt. Verder zijn er de
machinist, de kok, vier lichtwachters
en drie motordrijvers. De gehele be
manning doet een maand dienst en
wordt aan, voor eenzelfde periode,
door een andere groep afgelost.
ANNO 1910
De Noord-Hinder Is het oudste
lichtschip, dat momenteel in Neder
landse dienst is. Het was tevens het
eerste ijzeren lichtschip. Het werd
gebouwd in 1910 in Slikkerveer.
Sieepschip bij
Hoofdplaat gezonken
Opvarenden moeslen overboord
springen
Maandagmiddag omstreeks drie/uur
is op de Westerschelde, ter hoogte
van de haven van Hoofdplaat, hot 570
ton metende sieepschip „Algema" ge
zonken. Het schip kwam bij de zgn.
Voskaai, waar liet water tengevolge
van de harde wind zeer woelig was,
in moeilijkheden en zonk zo snel, dat
.de schipper, zyn vrouw en de knecht
ijlings over boord moesten springen
om hun leven te redden. Zjj werden
opgepikt door de „En Avant 15" van
de sleepdienst Muller uit Terneuzen,
die de „Algema" op sleeptouw had.
Deze sleepboot heeft schipper S.
Sibryns en de andere drenkelingen
in Terneuzen aan de wal gebracht.
Schip en lading waren verzekerd.
De „Algema", die in enkele minu
ten trjds onder het wateroppervlak
verdween, was onderweg van Bres-
kens naar Sas van Gent en had een
lading suikerbieten aan boord, be
stemd voor de Coöperatieve Suiker
fabriek.
Bij de haven van Hoofdplaat, waar
restanten van het gezonken schip
kwamen aandrijven, bestond vanzelf
sprekend grote belangstelling voor
de ondergang van de „Algema". Men
neemt aan, dat het wrak in de vaar
geul ligt, zodat het voor de scheep
vaart over dit deel van de Wester
schelde voorlopig een obstakel zal
vormen.
Aardenburg in dê aether
De uitzending in de rubriek „Ben
je zestig" (Hilversum I, K.R.O.) is
vanmiddag aan Aardenburg gewijd.
In deze uitzending over de oude tijd
worden verschillende verhalen over
Aardenburg verwerkt. Het program
ma vermeldt o.m. herinneringen aan
dagloners, die zestig cent verdienden,
een vooruitstrevende schoolmeester,
die een borstbeeld kreeg en een ver
haal over een Zeeuwse baker en een
slaapmiddel voor zuigelingen, dat bij
deveearts werd gehaald. Wie in
teresse heeft voor deze verhalen uit
de oude doos, moet zijn toestel om
half vier op Hilversum I (402 m) af
stemmen.
ZONDER VERGUNNING.....
Nu voor de mens het trekseizoen
weer grotendeels tot het verleden be
hoort, zijn het. de vogels, die er in
grote groepen op uit gaan.
Op naar het zonnige Zuiden, wèg
van regen, mist en koude!
Het is voor onze gevleugelde vrien
den eenvoudiger dan voor ons om
zulk een grote reis te ondernemen,
maar niettemin bliiSt het ook voor hen
een onderneming, welke voorzienin
gen vereist
Voedselvoorzieningen met name.
Hetgeen een landbouwer in Sir-
j ansland ondervond, toen Mi zijn
boomgaard inspecteerde, welke hij
weldra van de appels hoopte te ont
doen.
Het was niet meer nodig—
Een troep hongerige spreeuwen
op weg naar het Zuiden - was hem
voor geweest!
Zij hadden danig hun best gedaan
en met magen vol Sirjanslandse ap
pels zijn ze verdwenen, de grenzen
'over, naar onbestemde verten
Zonder exportvergunning.
DE OORLOG
Op 8 Mei 1940 werd de Noord-
Hinder, voor onderhoud, naar Vlis
singen gebracht. En toen op 12 Mei
de Duitse bommenwerpers over Het
Eiland scheerden, liep ook de Noord-
Hinder schade op. Het werd toen
door het kanaal naar Middelburg
gesleept, waar het op 17 Mei, bij het
grote bombardement van Middelburg,
een paar voltreffers kreeg, waarbij
een lid van de bemanning 'uit Vlis
singen werd gedood. De bezetter ont
fermde zich over het zwaar gehaven
de schip, knapte het op en bracht
het naar de Oostzee, waar zij het
niet alleen als waarnemingsschip ge
bruikte, maar ook uitrustte met
luchtafweergeschut. Na de bevrijding
werd de Noord-Hinder, opnieuw half
vernield, in een Duitse Oostzeehaven
aangetroffen en naar Den Helder ge
bracht, waar het voor de zoveelste
maal werd hersteld. In 1946 kreeg
het schip zgn oude functie terug en
werd buiten Den Helder gestation-
neerd. Van die tijd af heette het
„Texel".
NAAR VLISSINGEN
Den Helder voor de laatste maal
.binnengebracht. Niet alleen voor on
derhoud, maar tevens 'óm gereed te
worden gemaakt voor een nieuwe
reis. Een reis naar een plaats, waai
de Noord-Hinder, zoals het schip nu
weer genoemd zal worden, thuis
hoort: Vlissingen. Twaalf jaar gele
den moest het schip zijn tol betalen.
Thans zal het, in oude luister her
steld, terugkeren. Voor de vele Vlis-
singers is het lichtschip Noord-Hin
der geen onbekende. Zelfs de beman
ning telt verscheidene Vlissingers en
velen zullen zich ongetwijfeld in
zgn terugkeer verheugen
Aarderiburgs
Sint Bavo
(Slot van pag. 1)
ORGEL EN PREEKSTOEL.
By de torenval werd .helaas het
oude, kostbare orgel vernield. Dit or
gel werd omstreeks 1710 gekocht van
een Augustijnerklooster in Brugge en
was oorspronkelijk een instrument,
uitgevoerd in Barokstijl.
Thans is aan de beroemde orgel
bouwer Flentrop in Zaandam op
dracht gegeven tot de bouw van een
nieuw orgel in de trant van het klei
ne orgel in de Nieuwe Kerk te Am
sterdam.
Het nieuwe Instrument zal tevens
dienst kunnen doen by de uitvoerin
gen van de Matthëuspassion, welke
men in de toekomst jaarlijks hoopt
te geven in samenwerking met de
Amsterdamse Oratoriumvereniging
en de organist Piet van Egmond.
Een oude, stijlvolle preekstoel werd
nog niet gevonden, maai- ongetwij
feld zal men er in slagen ook dit
onderdeel van het restauratie-pro
bleem op bevredigende wijze op te
lossen en zo zal de aloude St. Baaf
ook na de laatste verwoesting toch
weer herrijzen: steen voor steen,
detail voor detail
„EIGEN KWARTIER".
Rondom de herstelde St. Baaf zal
de Ned. Hervormde Gemeente van
Aardenburg zelfs beschikken over 'n
..eigen kwartier"! Het Ruiterkwar-
tier namelijk, dat met medewerking
van het gemeentebestuur aan de Her
vormde instanties werd toegewezen
en waar nu de laatste woningen in
aanbouw zgn van kerkvoogdij en dia
conie. Bovendien beschikt men hier
over een eigen kleuterschool, een kos-
tei*y en een nieuw wQkgebouw voor
-het Groene Kruis, terwgl wederom
in overleg ,met het gemeentebestuur
zal worden overgegaan tot park-
aanleg.
Hiertoe worden deze maand reeds
de bomen gerooid en met de aanleg
van het park zal volgend voorjaar
worden begonnen.
Het tot stand komen van het nieu
we wijkgebouw betekent voorts, dat
in het voormalige gebouw aan de
Weststraat ruimte kan worden vrij
gemaakt voor het onderbrengen van
het kerkelijk archief, zodat hier al
met al vele verbeteringen werden
geboekt.
En wanneer straks ook de „grote
verbetering" het herstel van de
kerk een feit zal zyn, zullen de
harten van vele Aardenburgers on
getwijfeld vervuld zyn van vreugde
en trots, omdat hun Sint Bavo dan
weer tot oude luister zal zyn terug
gekeerd!
Krabben en peuteren
r maakt de kwaal steeds
lllfclSlfT erger. De helder vloeibare
D.D.D. dringt diep in de
GENEESMIDDEL TEGEN
HUIDAANDOENINGEN
Schilderijen-expositie
in Vlissingen
In het stedeiyk museum aan het
Bellamypark te Vlissingen zal vanaf
26 October a.s. tot nader aankondi
ging een tentoonstelling worden ge
houden van schilderyen, afkomstig
uit het stedelijk museum te Amster
dam.
De expositie zal wei-ken omvatten
van Suze Bisschop-Robertson, Gestel,
Toorop en Verster, onder de naam
„Schilders rond de eeuwwisseling".
„Zeelandia" in Arnhem
vierde zilveren jubileum.
Het 25-jarig bestaan van de Vere
niging van Zeeuwen „Zeelandia"
voor Arnhem en omgeving (opge
richt 1 September 1927) is Zater
dag luisterrijk gevierd met een
feestavond in „Tivoli", waar tal
van fraaie bloemstukken prijkten
en de wapenschilden van Zeeuwse
steden waren opgehangen. Voorliet
Arnhemse gemeentebestuur was
wethouder H. J. A. Verberk tegen
woordig, terwgl ook present waren
Zeeuwsche verenigingen uit enkele
andere plaatsen (Deventer. Apel
doorn, Utrecht en zelfs Dordrecht).
Woorden van hulde werden vooral
gesproken tot de voorzitter, de heer
M. de Visser, die de Zeeuwse Ver
eniging ter stede groot heeft we
ten te maken, doch om gezondheids-
redenen de leiding tgdelijk heeft
moeten overlaten aan de heer W.
M. Snoep. Een bijzonder ogenblik
was het, toen de oudste garde op
het podium verscheen en mevrouw
Van Kooten, mej. ^endrikse en mej.
De Jong de dank!in ontvangst kon
den nemen vqÖV haar pioniersar
beid. Prettig'.'was' het voor „Zee
landia" deze avond- tevens, dat het
honderdste lid Ron worden geboekt,
waarmee een twééde mijlpaal werd
bei-eikt.
De wnd. voorzitter, de heer W. M.
Snoep, herinnerde bij' de opening
aan de eerste vergadering, vyïen-
twintig jaar geleden in de „Oude
Doelen", en releveerde met dank
baarheid de namen van de heer
en mevr. Van Kooten, de heer en
mevr. Bliek en mej. Hendrikse. De
binding aan dezelfde geboortegrond,
zo zei 'hij verder, :is 'van méér' be
tekenis dan we ons realiseren.. De
heer Snoep zei 'verder, dat' er te
weinig contact is, doch dat het
Provinciaal Bestuur van Zeeland
liet werk met belangstelling gade
slaat. Getracht moet worden tot
een landelijke Federatie van Zeeuw-
Verenigingen te komen, ook al
één poging in- dié" richting mis
lukt.
Nadat het Zeeuwse volkslied weer
klonken had, was eerste in de rij
van sprekers, die hun gelukwensen
kwamen overbrengen, wethouder
Verberk, die namens het gemeen
tebestuur van Arnhem hartelijke,
woorden van hulde en waardering
sprak.
Droeg de opening reeds een, bij
zonder cachet, doordat het bestuur
in Zeeuwse klederdracht achter" de
bestuurstafel ten tónéle zat; ook
het verdere programma, dezè avónd
droeg een aantrekkelgk karakter,
in 't bijzonder door de samenspraak
van „Jewannes en Joane", het ver
tonen van klederdrachten uit de ver
schillende delen van Zeeland (o.a.
Walcheren, Axel, Cadzand, Schou
wen en Zuid-Beveland) en na de
pauze door de opvoering van het
toneelstuk „Het Slippertje", een
vrolijk spel in één bedrijf, gebracht
door de toneelgroep van „Zeelan
dia."
Wegschap Walcheren
besproken
DOOR DE BURGEMEESTERS EN
WETHOUDERS.
Maandagmiddag vergaderden in 't
gemeentelijk vergaderlokaal te Sint
Laurens de burgemeesters en wet
houders van de gemeenten op Wal
cheren onder leiding van burgemees
ter J. L. 'Dregmar.s van Koudekerke,
voorzitter van de Vereniging van
Burgemeesters en Secretarissen op
Walcheren. Besproken werd het door
Gedeputeerde Staten aan de gemeen
tebesturen toegezonden ontwerp-be-
sluit tot oprichting van een water
schap, genaamd Wegschap Walche
ren. Dit besluit zou bepalingen be
vatten omtrent onderhoud en ver
nieuwing van wegen op Walcheren.
Vooral de financiële consequenties
vormden een onderwerp van bespre
king. Het staat dan ook vrijwel vast,
dat 't voor sommige gemeenten zeer
moeilijk zal zgn een en ander te fi
nancieren.
Burgemeester D. Kodde van ZoU-
telande gaf als lid van de sub-com
missie voor deze zaak van de Her-
verkaveiingscommissie een duidelijke'
toelichting op het plan.
Na algemene beschouwingen, werd
het ontwerp-reglement artikelsgewy-
ze besproken. Besloten werd een uit
voerig verslag van deze vergadering
.aan de gemeenten te doen toekomen.
De colleges van B. en W. zullen him
bezwaren kenbaar maken aan Gede
puteerde Staten, met het verzoek, dat
ook de gemeenteraden hierover zul
len worden gehoord.
Er was voor deze vergadering vrij
veel belangstelling. Alle colleges van
B. en W. van het eiland waren ver
tegenwoordigd.
PLEIDOOI VAN GEDEPUTEERDE LOCKEFEER
Burgemeester Eekhout wil in Breskens een
Visserijdag organiseren
Tijdens een vergadering van de Breskense Visserijvereniging „Ons Belang"
te Breskens heeft de voorzitter van de „Zevibel", de Vereniging tot bevor
dering van de Zeeuwse Visserybelangen, het lid van Ged. Staten, de heer
A. L. S. Lockefeer, in een enthousiaste rode gewezen op het grote belang
van een hechte organisatie in de visserijwereld. Hy legde er in het bijzon
der de nadruk op, dat de vissers zoveel mogelijk in het eigenlyke werk en
ook in de leiding' van de organisatie betrokken moeten worden en zeide
tevens, dat het wellicht noodzakelijk zal zgn om tot een contributie-verho
ging te besluiten.
En hoewel de heer Lockefeer in dit verband slechts een verhoging van
1.tot 1.60 per vaartuig en per visweek vroeg, besloot de vergadering-
spontaan en met algemene stemmen om dit bedrag op 2.te stellen.
Dit besluit vormde een zeer pret
tige verrassing voor het Zevibel-be-
stuur, dat op deze vergadering behal
ve door zyn voorzitter, ook door de
secretaris-penningmeester, burge
meester A. C. Willemsen van Yerse-
ke, was vertegenwoordigd. Beide he
ren werden door de voorzitter van de
Breskense vereniging,, de heer P. de
Baare, verwelkomd, evenals de bur
gemeester van Breskens, de heer J.
A.. Eekhout.
De heer de Baare memoreerde, dat
de Breskense vissersvloot in het af
gelopen jaar gelukkig voor onheilen
gespaard is. Wel waren aanvankelijk
de vooruitzichten voor de garnalen
visserij slecht, maar dit viel later toch
NETJES IN EEN NETJE
Honderdduizenden bieten vinden hun weg
naar het schip
De „suukerpee" beheerst weer de Middelburgse Loskade. Sinds op 29
September het eerste vrachtje met donderend geraas op de bodem van een
donker ruim belandde, zijn al honderdduizenden bieten aangevoerd en heb
ben de zes kranen ontelbare keren een net vol van een wagen gegrepen,
met een sierlyke zwaai door de lucht getild en boven de gapende muil van
een schip leeggestort. „Toch zjjn we nog niet eens op de helft", vertelde
ons één van de „suikermensen", terwyl hy met een stompje potlood een nieu
we karrevracht in zyn administratie registreerde. „Het zal wel Sinterklaas
worden, voordat de laatste biet het water op is en wfl onze bullen kunnen
pakken".
Tot voor enkele jaren keken vele
Middelburgers en keek in het bijzon
der menige bewoner van de Loskade
maar zuur,, wanneer de suikercam
pagne begon: de Walcherse klei, die
met de bieten naar Middelburg werd
meegenomen, veranderde de straat na
één regenbuitje in een glibberige
modderpoel, een hopeloze situatie, die
om laarzen kréét. Die tijd is gelukkig
voorbij. Tegenwoordig worden alle
suikerbieten in netten aangevoerd,
een maatregel, die in hoofdzaak ge
nomen is om de laadarbeid te bespoe
digen, maar tevens het gerief mee
brengt, dat op de Loskade peen bie-
tenbergen meer behoeven te worden
gebouwd.
De aanvoer van de peeën en het la
den van de schepen 's morgens om
half acht tasten de kranen reeds naar
de netten en dat gaat zo door tot
's avonds vyf uur verhoogt de be
drijvigheid op de kade in niet geringe
mate. De grootste afneemster is de
Centrale Suikermaatschappy, die aan
drie kranen nauwelijks voldoende
heeft om de lawine van bieten te ver
werken. Zeven achthonderd ton ver-
dwynt dagelgks in de ruimen van de.
voor haar varende schepen, waarvan
er gemiddeld tien per week de reis
naar de suikerfabriek maken. Maar
ook de coöperatieve fabriek „Dintel-
oord" telt hier geducht mee: zij trekt
wekelyks gemiddeld vyf schepen aan
en dat wil zeggen, dat zy dagelgks
ongeveer 400 ton bieten laadt. De om
zet van het „debutantje" Puttershoek
deze coöperatieve fabriek werkt dit
jaar voor het eerst op Walcheren
is daarbij vergeleken nog maar zeer
bescheiden: gemiddeld 100 ton per
dag en twéé of hoogstens drie kleine
schepen per week.
LEVERINGSTIJD.
De regen heeft aanvankelijk enige
stagnatie veroorzaakt doch deze was
niet van zodanige omvang, dat de
campagne in de war werd gestuurd.
De farra was in die natte periode
uiteraard niet gering, maar ook daar
mee is het nu beter gesteld. Het is
overigens opmerkelijk hoe zeer het
tarragewicht by de bieten van onder
scheidene leveranciers uiteenloopt.
Deze hebben allen een halve week le-
veringstyd; een uur van levering kan
natuurlijk moeilijk voorgeschreven
worden, met het gevolg, dat de aan
voer nog wel eens onregelmatig is en
sommigen een tydje moeten wachten,
voordat het hun beurt is om de wa
gen of vrachtauto geledigd te krijgen.
Hoe groot de totale aanvoer ditmaal
zal zijn, kon men nog moeilijk zeggen,
maar de mannen, die het weten kun
nen, verwachten, dat hy ongeveer ge-
Plannen voor een derde
helling in Breskens.
B. en W. zullen voorstel doen
tot aanleg.
Naar vvy vernemen hebben burge-
meester en wethouders van Breskens
besloten aan de raad voor te stellen
over te gaan tot het doen aanleggen
van een gemeenteiyke scheepshelling
in de haven.
Indien de plannen werkeiykheld
worden, zullen de Breskense vissers
in de toekomst dus tegen een rede
lijke vergoeding gebruik kunnen ma
ken van deze helling voor het ver
richten van reparaties aan him
schepen.
Sedert kort telt de Breskense ha
ven ook een particuliere helling voor
vissersschepen, terwijl, zoals reeds
door ons gemeld, een grotere helling
in aanbouw is.
Bestuursleden „Het Ned.
Trekpaard" herkozen
In een te Middelburg gehouden ver
gadering van de Kon. Verenig. „Het
Nederlandsche Trekpaard", kring
Walcheren, werden de heren J. Mal-
jaars en Iz. de Buck herkozen als le
den van het provinciaal bestuur,
waarvan alle leden, zoals bekend, eni
ge tyd geleden in verband met de in
terne moéiiykheden in de vereniging
hun mandaat ter beschikking stelden.
Ih de vergadering van de kring
Noord-Beveland werd de heer J. v. d.
Velde te Kamperland tot provinciaal
bestuurslid gekozen.
Advertentie
Tegen PERIODIEKE PIJNEN: t
lijk zal zyn aan die van vorig jaar.
Het suikergehalte is, zoals wy reeds
eerder schreven, vry goed.
Middelburg is overigens niet de
enige Walcherse aanvoerplaats. Ook
in de havens van Souburg Veere, Ar-
nemuiden en Nieuw- en St. Joosland
worden bieten verladen, maar de hoe
veelheden daar zgn vanzelfsprekend
veel geringer dan in Middelburg.
mee. Op het ogenblik staat Breskens
in dit opzicht aan de spits! Er werd
dan ook een groot aantal vaardagen
gemaakt, waarvoor spr. de vissers een
compliment maakte.
Voorts herinnerde spr. er aan, dat
de vereniging 35 jaar bestaat. Van de
vele resultaten, welke konden worden
bereikt, was de totstandkoming van
een gemeentelyke vismgn zeer be-
langrgk.
Na deze openingsrede werden no
tulen en jaarverslag goedgekeurd.
Uit dit laatste bleek, dat de coöpera
tieve inkoop welke dit jaar voor het
eerst plaats vond, een succes is ge
bleken. Het financiële verslag ver
meldde een totaal aan inkomsten van
966.26 en aan uitgaven van 449,58,
zodat er een batig saldo was van
516,68.
De aftredende bestuursleden, de
heren F. v. d. Broeeke en G. Pleite,
werden bij acclamatie herkozen.
Nadat deze punten waren afgehan
deld, hield de heer Lockefeer zgn re
de, de eerste in een reeks, welke de
nieuwe organisatie deze winter wil
doen houden. Hg wees op de noodza-
kelgliheid, dat een hechte organisatie
in Zeeland de vissergbelangen zal die
nen.
Ook burgemeester Willemsen van
Yerseke. sprak in deze geest. Hij wees
er op. dat de stem van de vissers in
Den Haag moet kunnen doordringen.
Burgemeester Eekhout van Bres
kens vond het een belangrijke gebeur
tenis, dat het dagelijks bestuur van
de Zevibel door zgn aanwezigheid
toont, belangstelling te hebben voor
de Breskense visserij, Breskens heeft
door de vrgwillige contributieverho
ging met 100 getoond, het nut van
organisatie te begrijpen.
Spr. deelde mede, dat de opening
van de nieuwe gemeentelijke vismyn
feestelijk zal worden gevierd, tegelijk
met de herdenking van het 35-jarig
bestaan van de visserijvereniging
,,Ons Belang". De burgemeester op
perde verder het idee om in Breskens
te komen tot een Visserijdag. die, me
de in verband met het toenemende
vreemdelingenverkeer, een attractie
voor Breskens zou kunnen worden.
Voorts deelde de burgemeester me
de, dat B. en W. van Breskens beslo
ten hebben aan de raad voor te stel
len een helling te doen aanleggen,
waarop vier schepen tegelyk kunnen
worden schoon gemaakt. Hiermee
zou tegemoet gekomen kunnen wor
den aan de minder prettige toestand,
dat Breskense vissers naar elders
moeten gaan voor het schoonmaken
van hun schepen.
Nadat de burgemeester nog had ge
wezen op de uitstekende samenwer
king tussen gemeente en vissery. o.a.
in de thans tot nieuw leven gewekte
Myn-commissie, sloot de voorzitter de
vergadering met de wens, dat God ook
in het komende jaar de vissers voor
onheilen zal willen sparen.
„Kungsholm" in Vlissingen
Walcherenin Wirdum
Terwyl Zaterdag in Vlissingen het
trotse vlaggeschip „Kungsholm" van
de Zweden-Amerika-lijn van stapel
liep, werd in Wirdum, nabij Appin-
gedam, eveneens een boot te water
gelaten, welke nauwe banden met
Zeeland onderhoudt.
Het was een op de scheepswerf
„Apol". voor rekening van de heer
W. Smid gebouwde kustvaarder, die
de naam „Walcheren" ontving. De
doopplechtigheid werd verricht door
mevrouw Smidde Klerk, die in
haar toespraak herinnerde aan de
zware offers, welke door het eiland
Walcheien werden gebracht voor de
bevryding.
De plechtigheid, die geheel in stgl
verliep en gepaard ging met het
stukslaan tegen de boeg van een fles
champagne, werd bijgewoond door
een aantal „Groningse Zeeuwen".
DIPLOMA SCHOENWINKELIER
Te Amsterdam slaagden voor het
diploma schoenwinkelier de heren C.
Huiebrand, Rilland-Bath, M. van
Houte, Middelburg, N. Schippex-,
Kloetinge, J. Smits, Terneuzen en C.
van Unen, Goes.
Walcherse dames voor
Wereldomroep
Ter gelegenheid van de tewaterla
ting van de Kungsholm" bevond zich
Zaterdag op Walcheren ook een Zuid-
Afrikaanse verslaggever van de We
reldomroep, de heer W. J. Loots.
De heer Loots benutte dit bezoek
tevens om een vi-aaggesprek te hou
den met twee Zeeuwse dames, die in
haar jeugd het bezoek hadden meege
maakt van de Boerengeneraals De la
Re^ en Botha aan Middelburg in
Het waren mej. dr. H. C. M. Ghys-
sen uit Middelburg en mej. mr. Anne
Bolle uit Middelburg, die aan de heer
Loots en dus vla de wereldzender
aan alle luisteraars in Zuid-Afrika—
vertelden, wat zg zich nog uit die da
gen herinnerden en dat was vrijwel
alles!
Bovendien schonken de dames de
heer Loots enige kranten, brieven
e.d., welke op de historische gebeur
tenissen betrekking hadden en die
naar Zuid-Afrika gezonden zullen
worden.