Parijse automo bielexpositie trekt 100.000 bezoekers per dag C r J /BOEK VROUWEN RONDOM TÏTO JEANNE D'ARC NIET OP DE BRANDSTAPEL GESTORVEN BIJ „BLOEDENDE" POPULIEREN IN EEN DUINWEITJE WOENSDAG 15 OCTOBER 1952 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT EEN DURE SPEELGOEDWINKEL. Slechts weinig nieuwigheden (Van onze correspondent) PARIJS, October. Zo'n internationale automobieltentoonstelling is eigenlijk net een reusachtige speelgoedwinkel voor volwassenen. Je loopt er, net als een kind, verlekkerd rond tussen al die mooie nieuwe, fonkelen de, glinsterende en spiegelende auto's, die je verblinden door hun felle kleuren, hun elegante lijnen, hun mogelijke snelheden en him technische wonderen. Maar je weet, net als het kind in de winkel met al die prachtige poppen, dat je de meeste van die kostbaarheden wel mag bekyken maar niet kan kopen. De Salon d'Automobile die dezer dagen in het Grand Palais te Parijs is geopend, trekt nu dagelijks meer dan honderdduizend bezoekers. Al de autofabricerende landen sturen er hun laatste modellen heen met het gevolg, dat de auto-enthousiasten uit heel Europa en zelfs uit Amerika naar Parijs komen om te zien, hoe die nieuwe wagens er uit zien. Vóór de opening van de Salon doen in Pa rijs altijd de wildste geruchten de ronde. De tentoonstellende fabrikan ten omhullen hun inzendingen meest al tot het laatste moment met een waas van geheimzinnigheid. Pas op de dag van de opening blijkt dan. door JAN BRUSSE. of Citroen nog altijd met zgn nu meer dan vijftien jaar oude model komt en of het nieuwe type van Re nault al gereed is. Welnu, men had in de bladen al foto's gezien van de nieuwe zescy- linder, honderdvijftig kilometer snel le, uiterst zuinige Citroen; op de Sa lon verwonderde men zich echter, dat men het weer aangedurfd heeft het oude model te exposeren, met als enige „nieuwigheid" een grote koffer achterop. Peugeot, die een 100.000 wagens per jaar fabriceert, komt met een lichtelijk gewijzigde 203. De snelheid van deze zuinige 7 pk. is opgevoerd tot 125 km. per uur en men heeft de achterruit vergroot. Simea toont onder andere een bijzonder fraaie open Aronde en een zeer elegante tweepersoons sportwagen. Dyna Pan- hard blijft zijn fantastisch goede mo tor die beschouwd wordt als het beste, wat men op het gebied van de kleine cylinders na de oorlog ge maakt heeft in een afschuwelijke, ouderwetse carosserie stoppen. Wat de luxueuze (en onbetaalbare) wagens betreft, blijft Italië zich toe leggen op elegance en snelheid. De Lancia's, Alfa Romeo's en Ferrari's zijn, artistiek gesproken, ontegen zeggelijk de mooiste wagens, die er momenteel gemaakt woi*den. In Schiphol was in 1951 niet het drukste vliegveld Het drukste vliegveld van Neder land was in 1951 Ypenburg waar 67.019 vliegtuigbewegingen werden geteld, aldus de statistiek van de Ne derlandse luchthavens, welke thans voor de derde maal is samengesteld. Op de tweede plaats kwam Schiphol met een totaal van 66.502. Wat het commercieel verkeer betreft komt Schiphol natuurlijk bovenaan met 27.840 vliegtuigbewegingen. In 1951 kwamen op Schiphol 234.240 reizigers aan en er vertrok ken 240.707 reizigers. Frankrijk zijn de carosserieën van Delahaye en Talbot nog luxueuzer, terwijl de snelheden van deze wa gens, die minstens 25.000 gulden kos ten, ook dicht bij de 200 km. komen te liggen. De eigenschappen van de dure Engelse wagens, Rolls Royce, (er staat een RR voor 7.000.000 francs geprijsd) Bentley en Daimler zijn in de eerste plaats degelijkheid, comfort en ongekende afwerking. Verder wordt in Frankrijk vooral ook de kleine en fantastisch snelle Ja- guard gewaardeerd. DUITSE WAGENS. De belangrijke Duitse inzending trekt bijzonder veel belangstelling. Er kwamen o.a. duizenden Duitsers speciaal naar Parijs om de nieuwste modellen van hun land te kunnen zien. De enorme witte Mercedes met zijn zes drie-liter cylinders en zijn 115 pk motor, wordt tot de beste wagens gerekend, die er momenteel gemaakt worden. Ook de snelle en fraaie Por sche heeft hier veel „admirateurs". Daar staat tegenover, dat men de Volkswagen over het algemeen niet erg waardeert. Waarschijnlijk door zijn weinig gracieuze vorm. TE DUUR. Amerikaanse wagens worden in Frankrijk hoe langer hoe meer een onbetaalbare luxe. Wanneer de ben zine bijna 70 cent een liter kost, kan men zich geen Packard, die 20 liter op de 100 km. gebruikt en 35.000 gul den kost, meer veroorloven. Boven dien moedigt de Franse staat de in voer van Amerikaanse wagens zeker niet aan. Wie voor de aanschafprijs en het vele benzinegebruik niet te rugschrikt, huivert toch wel een beetje, wanneer hij weet, dat de fis cus hem onmiddellijk flink in zijn kraag zal grijpen, wanneer hij de eigenaar van een Amerikaan wordt. Over het algemeen kan men zeg gen, dat er op deze salon geen revu- lutionnaire nieuwigheden te zien zijn. Er is wel een Frans prototype met een straalmotor, maar er kunnen nog jaren voorbijgaan voor deze ma- chinze aan de lopende band gemaakt kan worden. De mees'te fabrikanten leggen zich voornamelijk toe op de verfraaiing van het uiterlijk hunner auto's. Men blijft zoeken naar moto. ren, die zo weinig mogelijk benzine gebruiken. Vandaar, dat men in Europa nog maar aarzelend tot de automatische versnelling overgaat, die een hoger benzinegebruik eist. Wel komt men hoe langer hoe meer tot luchtkoeling en meer carbura teurs. Daarbij blijft ieder land zqn eigen eisen stellen: Wanneer een Fransman een auto koopt, kijkt hij het allereerst onder de motorkap. Het gevolg is dat de Franse fabrie ken de carosserie en de afwerking ten koste van de motor verwaarlo zen. Wanneer een Nederlander een auto koopt, dan kijkt hij het eerst in zijn portefeuille. Vandaar enfin daar kan iedereen zijn eigen conclusie uit trekken. 'ITOop 60-jarige leeftijd liefde op het eerste gezicht. Het nieuwe kerkgebouw van de Ned. Hervormde Gemeente te Zuidzande, dat onlangs in gebruik werd genomen. Deze kerk werd gebouwd onder architectuur van de heer J. H. Groenewegen uit Amsterdam. Hartklep van plastic. Uit het ziekenhuis van de George town universiteit te Washington is 'n „genezen en gelukkige" vrouw ont slagen, wier hartklep, die door een rheumatiscbe hartaandoening ernstig was beschadigd, is vervangen door een plastic buisje van 2Va cm. In het buisje is een balletje met een doorsnede van 1 cm. aangebracht, dat door het bloed uit het hart wordt op gelicht en na iedere hartslag terug valt en het buisje afsluit, waardoor het bloed niet kan terugstromen. Dit zou de eerste maal in de me dische geschiedenis zijn, dat een hart klep door een dergelijk plasticventiel is vervangen. Ir. F. W. Honig, directeur van de tuinbouw. Bg K. B. is ir. F. W. Honig be noemd tot directeur van de tuinbouw bij het ministerie van landbouw, visserij en voedselvoorziening. De heer Honig werd 1 December 1945 aangesteld als inspecteur van de landbouw, belast met de behar tiging van het tuinbouwonderwijs. In 1951 werd hij waarnemend direc teur van de tuinbouw. EEMUVJLLl\ OVER DICHTERS EN GOD. Dr H. Sengers O. Carm. heeft zich wel een uiterst moeilijke taak gesteld toen hij als onderwerp voor zijn stu die koos: „Dichters en God", 't Gods beeld in de nieuwe Nederlandse lyriek I 1880 - 1940 (Uitgeverij Paul Brand N.V., Bussum). Het is immers schier I een onmogelykheid enige ordening te brengen in verband met het ge stelde onderwerp in de ware stort vloed, om niet te zeggen warwinkel, van inrichtingen, figuren en gedich ten die tussen 1880 en 1940 versche nen, temeer daar een gedicht zich slechts zelden ontleden laat: het ont snapt ergens aan de rede. Bovenal ook is „God" „nu eenmaal een dich terlijk woord, dat rijmt op lot, en dat met zijn vage inhoud dus te pas en te onpas gebruikt kan worden" zoals dr Sengers zelf zegt in zgn bespre king van het werk van P. C. Boutens. Wanneer we dit boek dan ook niet in alle opzichten bevredigend kunnen noemen, rijst onmiddellijk de vraag of hier ooit een definitieve uitspraak kan worden gedaan. Het antwoord moet stellig „neen" luiden. Dr Sen gers leverde een grondig en volko men onpartijdig werkstuk dat diep respect afdwingt. (Zo geeft hg toe dat „de „Godslyriek" van de Katho lieke Jongeren na de eerste wereld oorlog een modeverschijnsel zonder blijvende waarde bleek te zijn" en wijst hij het Godsbeeld zoals dat uit Jan Engelsmans poëzie oprijst van katholiek standpunt af). Hij ziet als de drie hoofdfactoren die het Gods beeld in de hedendaagse dichtkunst hebben ondermijnd: de invloed van Multatuli's positivisme; de panthe ïstische filosofie o.a. van Spinoza, en het Socialisme. Daartegenover staan de Joodse, Hervormde en Katholieke dichters. Alle grote en zelfs minder belangrijke fig-uren sinds 1880 wor den uitvoerig onder de loupe geno men en de schrijver ontziet het niet, duidelijke conclusies te trekken of zgn onzekerheid in bepaalde gevallen te belijden, hetgeen zjjn werk beslist ten goede komt.. Scherp belicht hij bij menig dichter, hetzij Protestant of Katholiek, het pseudo-christelijke God-beeld. En scherp komt dan ook uit dat het aantal dichters met Gods vertrouwen uiterst klein is. H. W. PARTISANEN: STRIJD EN LIEFDE Derde huwelijk in alle stilte Dictators hebben nooit gebrek gehad aan bewonderaarsters. De glorie- schyn om de slapen van deze geweldenaars beroerde steeds menig vrouwe lijk gemoed. Ook Tito van Joego-Slavië deelt in dit opzicht het lot van de dictators. Op 60-jarige leeftyd heeft h(j nog het hart weten te veroveren van een 28-jarige dame en kort geleden trad hy met haar in het huwelyk. gevangenschap naar Rusland terug, waar ze stierf. Haar zoon vocht aan Russische zijde mee in de tweede wereldoorlog, verloor een arm en kon zich pas in 1944 weer in Joego Slavië vestigen. In 1939 trouwde Tito voor de tweede maal, ditmaal met een onder wijzeres uit Slovenië. Ook zij schonk hem een zoon en ook bij haar was geen sprake van een regelmatig ge zinsleven. Tito werd aanvoerder van de partisanen, die zo dapper voch ten tegen de Duitse legers. Na de vrede had Tito evenmin tijd voor zijn huisgezin. Hij meende bo vendien, dat zijn vrouw geen begrip had voor de idealen, welke hem be zielden. In 1947 volgde een echt scheiding. Kort geleden bracht de Engelse Hier is het schema van elk dic tator-leven: bekend laten worden, dat de dictator alles over heeft voor de staat en alleen leeft voor het volk en strikte geheimhouding betrachten voor wat betreft alle particuliere za ken. Over Hitler's particuliere leven mocht nooit iets bekend worden; Mussolini's amoureuze perikelen werden zorgvuldig uit de openbaar heid gehouden en Stalin poseert nog steeds als de eenzame 72-jarige, die nimmer over familiekwesties praat. Zoals bekend, heet Tito in werke lijkheid Josip Broz. Hij werd op 25 Mei 1892 geboren als zevende kind in een arm boerengezin, dat uitein delijk 15 kinderen telde. Als soldaat vocht de jeugdige Jo sip mee in het keizerlijk Oostenrgks- Hongaarse leger tegen Rusland. Hij werd krijgsgevangene van de Rus sen en toen in Rusland de revolutie uitbrak sloot hy zich aan bij de Ro de Russische troepen, die tegen de witte Tsaristische troepen vochten. EERSTE HUWELIJK Tito werd gewond en een zeven tien-jarig Russisch meisje, dat hem verpleegde, stal z'n hart. Met haar huwde hij. In 1920 keerde hij naar Joego Slavië terug en daar werd zijn eerste zoon geboren. Een nor maal huwelijksleven heeft deze eer ste vrouw, Polka Bjelussova, nooit gehad. Als communistisch agitator moest Broz telkens vluchten en ten slotte werd hij in 1929 gearresteerd. Tito's vrouw keerde tijdens Tito's Mevrouw Jovanka Broz, derde echt genote van de Joego,-, avische dictator Tito. Nederlandse expositie in Mexico. Zeventig Nederlandse industriële en agrarische ondernemingen zullen vertegenwoordigd zgn op de Neder landse tentoonstelling, die on 31 Oc tober in Mexico-City door de presi dent van de Verenigde Staten van Mexico. Lie Miguel Aleman, in tegen woordigheid van Prins Bernhard zal worden geopend. Zoals bekend werd de tentoonstel lingsruimte in de gebouwen rond het onlangs tot stand gekomen en bin nenkort te openen grote auditorium, door de Mexicaanse regering gratis ter beschikking gesteld. De tentoonstelling „r.o is Neder land" geeft een beeld van vrijwel alle takken der Nederlandse industrie. Belangrijk is het Ook, dat eer groot aantal Nederlandse ondernemers met hun vertegenwoorjgers naar Mexico gaat, om persoonlijk aanwezig te zyn bij de opening. Loonadministratie leidt tot moeilijkheden Papieren overheidsrompslomp is veel te groot (Van onze Haagse redacteur) In de loop van de laatste jaren is de loonadministratie voor de bedrij ven zo ingewikkeld geworden dat daaruit in toenemende mate moeilijk heden dreigen voort te vloeien. Spe ciaal geldt dat voor de landbouw. De Stichting voor de Landbouw heeft zich daarom tót de ministers van financiën en van sociale zaken gewend met het verzoek haar op kor te termijn een bespreking over dit vraagstuk toe te staan. Zij acht enerzijds de vrees gegrond, dat het aantal fouten in de loonad ministratie zo groot zal worden, dat stagnatie bij de uitvoering der socia le verzekeringswetten en dergelijke hiervan het onvermijdelijke gevolg zal zijn. minister van buitenlandse zaken Eden, een bezoek aan Joego Slavië en toen kwamen zowel Joego Slavië als het buitenland plotseling tot de ontdekking, dat er een derde me vrouw Tito was. De dictator leerde in Januari van dit ja-ar een 28-jarige dame kennen, dié als meisje vran 17 had meege vochten in het 'partisanenleger de rang van majoor had bereikt en uit eindelijk werd aangewezen voor een functie op het secretariaat van het staatshoofd. Het werd liefde op het eerste ge zicht. In alle stilte trouwde de dic tator, maar het huwelgk bleef ge heim, totdat men ter gelegenheid van Eden's bezoek de tyd gekomen achtte om het derde huwelijk van het staatshoofd bekend te maken. FRANKRIJK IS ONTSTELD Trouwacte uit 1436 ontdekt Alle Fransen verkeren in de hoogste opgewondenheid, want volgens de Franse historicus Jean Grimod is Jeanne d' Are niet op 30 Mei 1431 op de brandstapel te Rouen door de Engelsen ter dood gebracht, doch trouw de zij in 1436 in Luxemburg. Volgens de historicus zouden de Engelsen een gemaskerde „heks" verbrand hebben en zou Jeanne d' Are tot 1436 in Engeland verbleven hebben. De trouwacte, getekend door de de ken van Metz, bestaat nog steeds en er zgn bewijzen, dat zy in 1439 een bezoek aan Orleans heeft gebracht en van de stad 210 gouden ponden heeft ontvangen „voor haar diensten aan de stad tijdens het beleg door de En gelsen". Een gelijksoortig bezoek heeft zij ook aan Tours gebracht en haar bestaan is te volgen tot 1443, twaalf laar na haar „terechtstelling", aldus Grimod, die verder nog ver klaart, dat Jeanne niet als boeren dochter in de Vogezen geboren is, doch als onecht kind van de Hertog van Orleans, broer van Karei de Zes de. en Isabella van Beieren. In alle historische documenten, ook na 1431, wordt zii „Jehanne, Maagd van Frankrijk genoemd, aldus Jean Gri mod. Jeanne d' Are werd in 1920 heilig verklaard en behoort tot de meest vereerde heiligen in Frankrijk. Gri- mods verklaring heeft een ware op schudding veroorzaakt. Pater Don- Icoeur S. J., een kenner van de ge schiedenis van Jeanne d' Are, heeft Grimods verklaring een „verschrik kelijk schandaal" genoemd. Lucien Fabre echter, de schrijver van een van de bekendste levensbeschrijvin gen van Jeanne d'Arc, zeide, dat de stelling van Grimod „aantrekkelijk", doch niet beslist „bewijsbaar" is. Op 30 Mei worden elk jaar ware bergen van bloemen bij haai- stand beeld in Parijs opgestapeld. Zij is Frankryks nationale heldin. Critiek van Einstein op V.S. paspoortenregelingen. 34 vooraanstaande geleerden, on der wie dr. Albert Einstein en vier andere Nobelprijswinnaars, hebben in de Maandag gepubliceerde uitgave van „The Bulletin of Atomic Scien tists" critiek uitgeoefend op de Ame rikaanse visa- en paspoortregelingen. Een der schrijvers pleit voor het op heffen van de bepaling, dat geen visa worden verleend aan personen die op welk tijdstip ook lid zijn geweest van de communistische party of haar mantelorganisaties. ONDER ZEELAND'S HOGE HEMEL. Een interessant kwartiertje achter Koudekerke Zwerfmans had ergens gezellig wat zitten babbelen. U weet hoe dat gaat, ergens een kopje thee, een rokertje en een praatje over bees ten. Ergens in een houten huisje achter in het duin met heel byzondere kippen en een zwart schaap met griezelige, maar vertrouwelijke ogen. De gastvrouw had een hop gezien en nu moest even worden vastgesteld of de waargenomen vogel inderdaad de zeldzame hop was geweest. Het „examen" verliep buitenge woon vlot, vragen behoefden niet te worden gesteld, de bijzondere ken merken van het gedrag, de kleur, de vlucht en nog enkele andere din gen leverden bewijs te over, dat wer kelijk een hop was gezien. Zo kon, hoewel wat laat, de waarneming van een hop in de omgeving van Koude kerke met zekerheid worden vastge steld. Na het afscheid leidt de weg langs een weitje, aan één zijde afgesloten door een houtwal met veel bramen, vlieren en populierenopslag. IN DE WEI. Midden in de wei staat een groepje populieren van middelmatige hoogte, daar zou wel eens een enkele duin paddenstoel kunnen staan. Natuur lijk staan ze er niet, maar om een der bomen draait een wesp. Die is wat door BAREND ZWERFMANS rood gekleurd en dus van een minder gewone soort. Hy laat zich natuurlijk niet vangen, maar doet iets anders, hij vestigt de aandacht op de stam men. Daar is heel wat te zien. Want ondanks hun betrekkelijke jeugd zyn ze sterk ontschorst, ingeregend en spechten hebben er talloze gaten ingehakt om er de larven van scha delijke insecten uit te peuteren. Ze hebben zo verwoed gehakt, dat ze ook hier en daar levend „vlees" raak ten, waaruit zoet vocht stroomt, boomsappen. Ook zgn er in de stam men gaten van de beruchte houtrup sen, die, naar bekend is, wonden in de bomen maken, waaruit men bruin vocht lean zien vloeien langs de stam. VLINDERS. Opeens is een der bomen vol kleu rige vlekken, die weer even snel ver dwijnen. Vlinders! Natuurlijk, „bloedende" bomen trekken steeds allerlei insecten aan, die er zich gulzig op neer laten, hun zuigwerktuigen gebruiken, maar ook kans lopen door jagende wespen te worden overvallen. De vlinders vooral strekken met welbehagen hun lange roltongen in 't heerlijke vocht. Om zo weinig moge lijk op te vallen sluiten ze de vleugels en laten ze over elkaar zakken. Kijk, daar slaan er weer twee hun vlerken open. Het zijn atlanta's, ook wel admiraals of nummervlinders ge heten, de vlinders met het „jaartal" 1881 op de achtervleugels (18 op de rechtervleugel en het spiegelbeeld er van op de linker). Overigens bijna geheel zwart. Nu ze daar zo met opengeslagen vleugels zitten, komt men onder de indruk van de kleurenpracht, fluweel- zwart, rood met een tintje oranje er in gemengd een stroom van witte vlekken er over en hier en daar een vleugje blauw. Pats... gaan ze weer dicht deze bloemen der zon. Wat dichterbij be keken komen de mooie, gevlekte voelsprieten uit en zien we de punt van de roltong het vochtige gat in het hout betasten. Weer gaan de vleugels van een vlinder open en nu zien we pas goed hoe dit gaat. Er is een concurrent in de buurt. Niet meer of minder dan een grote brom vlieg, die ook zgn beurt wil hebben en met schokjes naar de zoete tafel schuift. Kijk, en als hy vlakby het doel is. klapt de vlinder zgn vleugels uit Wip... schuift de vlieg opzy om langs een omweggetje nog eens te probe ren. Maar hetzelfde spelletje herhaalt zich. Een eigenaardige functie van de felle kleuren op de vlindervlerken de schoonheid, die óns aanlokt, wordt gebruikt om mededingers en eventu eel vyanden op een afstand te hou den. Afwisselend open en dicht, felle kleur en een schaduw, waarbg het wisseling sehgnt schrik te brengen onder insecten van een andere soort. Zwerfmans weet bij ervaring, dat zelfs wespen, waar mensen bang voor zijn, door zulk een manoeuvre wor den afgeschrikt. Jammer genoeg is er weinig va riatie in het beschikbare studiema teriaal: enkel atlanta's en grote bromvliegen. Dezelfde reactie's zijn echter ook opgemerkt bg de kleine vo3 en de gehakkelde aurelia, een dagvlindertje met vleugels, die er op lgken of ze sterk zijn gehavend in een gevecht met een veel sterker vgand. Maar de „uitgevreten" vleu gelranden blgken bg het dichtslaan der vleugels precies op elkaar te passen. Sporadisch ziet men dit vlin dertje ook in Zeeland; Zwerfmans vindt het steeds een gebeurtenis er een te zien. Op de bloemen in de buurt dansen nog andere vlindertjes en veel hom mels, dicht onder het stuifmeel. Als men ze kent en een beetje uitkgkt, kan men de meeste zonder gevaar met de vingers van de bloemen lichten. Zó ver in het jaar is het eind van het hommelseizoen geko men. Dan zgn de angeldragende werksters uitgeput en afgevlogen, als ze niet reeds het leven hebben ingeboet. Er zgn mannetjes geboren, als bg alle bgensoorten. zonder angel en deze kan men zonder gevaar aan vatten. DE ZEE RUIKEN Nog even „de zee ruiken". Het Zoutelandse strand levert weinig op. Een paar stukjes aangespoeld tong wier, fraai rode plantjes, geweldig fraai van bouw onder de microscoop bezien, een paar zeesterren, en in de zee, een vluchtige kennismaking met de netelcellen van een onzer mooiste kwallen, de kompaskwal. De onaan. gename prikkeling is gelukkig maar zéér tgdelgk. Als de terugtocht wordt aanvaard, na het bezichtigen van een „Jona's wonderboom", de bgna twee meter hoge plant (opgegroeid uit een der vele in het voorjaar op het strand aangespoelde Ricinusbonen) met bla deren van één meter breedte, op die terugtocht, dansen de witjes nog vol moed over de bloeiende luzernevel- den. Maar niet lang meer. De kilte, volgend op het kalm verscheiden van de zon, zal ze straks doen verstyven. Ze zullen hun witte vlerken samen klappen en aan de donkere blauw paarse bloemtrossen hangen alsof ze er bg behoren. Als men daaraan, in- plaats van wit, felgeel of oranje zag hangen, zyn de luzernevlinders van uit Engeland komen aanwaaien. De ze vlinders kon men vanaf onze oude „Koninginnedag", die maar niet uit het geheugen wil, in Nederland ver wachten. Melding van de datum, waarop men ze voor 't eerst heeft gezien kunnen meehelpen tot een be ter begrip van de wonderlgke dezer vlinders. bgbehorend voorwerp zoek is; die af-geen enkele. „trek" Ikzelf zag er nog

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1952 | | pagina 7