NU AFSTANDEN NIET LANGER TELLEN Ie een minuut voltrok zich de ramp op Farnborough Sensatie van het vliegen is nu voor velen verdwenen 8 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT VRIJDAG 3 OCTOBER 1952 Het comfort werd aan de snelheid opgeofferd Straalmotoren kunnen in de toekomst vliegen bewerkstelligen rustiger (Van een bijzondere medewerker). Uit onze samenleving is tegenwoordig het luchtverkeer nauwelijks meer weg te denken. Het merkwaardige is, dat dit meest opgaat voor het minst spectaculaire vervoer: de luchtpost, voor de vervoerders van oudsher een bron van stabiele en zeer weinig kosten vergende inkomsten. Het constant toenemen der bevolking deze aarde maakt elke ongerustheid over het opdrogen van deze bron overbodig, terwijl bepaalde factoren zoals de emigratie, gunstig op dit vervoer zullen inwerken. Ook het luchtvraehtvervoer heeft zich volkomen ingeburgerd en neemt gedurig toe. Ter demonstratie van het voorgaande moge dienen, dat aan het inkomen der Amerikaanse internationale lynen het postvervoer in 1949 voor niet minder dan 24% bijdroeg (K.L.M. 15%), de luchtvracht voor 8,5%. Na een deel van de mail van de scheepvaart afgenomen te hebben, begint de luchtvaart dus nu zelfs vracht naar zich toe te trekken Voor zakenlieden is het vliegtuig voor die reizen, die per auto of trein te veel tijd in beslag zouden nemen, een uitkomst. Op deze kortere vlieg- trajecten is het vliegtuig inderdaad een snel en comfortabel vervoer middel en wordt het ook als zodanig gewaardeerd. Anders staat dit met het vliegtuig op de lange en zeer lange trajecten, dus naar andere wereld delen of hemispheren, m.a.w. waarop de tijdwinst het grootst is. Dit brengt ons op de vraag: in welk opzicht kan het vliegen nog verbeterd worden of allereerst: welke ongemakken kleven nog aan het luchtvervoer? Deze liggen voornamelijk op het gebied van het comfort., ondanks het feit, dat de maatschappijen en fabrikanten vaak het comfort als „selling point" adverteren en de toestellen ook inderdaad, vergeleken met vorige typen, op dit punt zeer verbeterd zyn. Benauwde atmosfeer Nadat de sensatie van het vliegen „an und für sieh" geweken is, blijft als overheersende indruk van de lan ge vluchten het moge wellicht vreemd klinken de „verreisheid' achter Oorzaken? Het schijnt een eigenschap van „air conditioning" te zijn, dat de lucht gauw te warm en te droog wordt, waardoor een be nauwde atmosfeer ontstaat. Ook is het gegons en getril der motoren op den duur toch nog hinderlijk. Ons inziens is dan ook, in dit opzicht, het eom ort aan cl Iheid, verkregen dank zij veel machtiger motoren, op- geof'-'rd Ind" n geen u is of te duur wordt geacht, is en blijft een stoel, hoe geriefelijk ook, weinig geëigend tot het gebruiken van een verkwikkende nachtrust, waartoe ongetwijfeld ook het „niet uit de Icleren komen' en het ^Aapen „in gezelschap" bijdragen. Tenslotte brengt het op grote hoog- te vliegen wat het handhaven van een overdruk t.o.v. de omringende at. mosfeer in de cabine mogelijk maakt met zich mede, dat men, vergele ken bij trein of auto, bijna geen snel heidssensatie krijgt: het landschap, de zee of het wolkendek kruipen maar zeer langzaam onder U door, zodat m niet het gevoel krijgt ftp te schieten. De uitstekende verzor ging, die de inwendige "*ns krijgt in de vorm van maaltijden en vooral de uitge^- eecarneerde koffie, thee en borrel, zijn dan ook mede als tijdver drijf bedoeld. Het landen op «een tussenstation, aanvankelijk zeer welkom als een mogelijkheid zich wat te vertreden, gaat, door de duur van 1 uur en het uiteraard gelijksoortige karakter der stationsgebouwen, over in een doelloos rondhangen, zodat de passa. glers toch weer blij zijn in te kunnen stappen. Hoewel zeeziekte op een schip door de mogelijkheid zich af te zonderen en door het in ruime mate voorhan den zijn van frisse lucht, beter te ver werken is dan luchtziekte aan boord van een vliegtuig, is'het vliegtuig op dit punt te pref eren boven een schip immers de kans op luchtziekte is ge ringer dan op zee, omdat dankzij de „overdrukcabines" meestal over het slechte weer heen gevlogen kan wor den, terwijl bovendien, door de grote snelheid, slecht weer veel eerder ge passeerd zal zyn. Schoonheid van het vliegen Ter vermijding van misverstand zij er hier nogmaals op gewezen, dat. bo vengenoemde factoren zich overal op de lange duur doen gelden en dat hiertegenover verschillende aantrek kelijkheden staan. De sensatie van de eerste vliegtocht blijkt zich groten- u s tot sfp'-* en landing te beper ken.' wat men het beste aan kleine kinderen kan merken, die, eenmaal in de lucht, al gauw in een stoel of het gangpad gaan spelen en wie het idee vliegen" vrij koud blijkt te la ten. Een luchtreiziger, vooral dege ne, die tot de „bok" vermag door te dringen, kan echter een gevoel van ruimte en wijdsheid krijgen, een „los van de aarde", ook in figuurlijke zin, dat geen ander vervoermiddel verschaft. Ook een zonsop- op ondergang bo ven een wolkendek is een gewaar wording om niet licht te vergeten, terwijl zo'n zonbeschenen bergland schap van „watten" op zichzelf al een merkwaardig gezicht is. Een andere charme van het vliegen is, dat men een uiteraard zeer globale in druk kan krijgen van 't gebied of ge biedsdeel waar men over Vliegt. Zo springen bij het zien van het keurig Helicopters in de steden. In dit artikel wordt gespro ken over een nieuwe vorm van luchtverkeer, het vervoer per helicopter. Het is van belang hierop eens de aandacht te vestigen van stedelijke autoriteiten, om dat het grote voordeel van dit vervoer is, dat passagiers, vracht en pöst in de stad af gezet en opgenomen kunnen worden. Het is dus zaak hier mede rekening te houden bij de (wederop)bouw van steden. Dit klinkt misschien fantas tisch; men bedenke echter, dat de gewone luchtvaart zich ook sneller ontwikkeld heeft dan de meesten gedacht hadden. In Korea wordt de helicopter al op vrij grote schaal ge bruikt, in Engeland vindt reeds een proefexploitatie met een geregelde dienst plaats. In dit zelfde land, waarvan de be woners er toch niet van ver dacht mogen worden zich aan irreële plannen te bezondigen, heeft de regering de stedelijke autoriteiten er op gewezen, dat het zaak is thans reeds bij de stedebouw met de heli copter rekening te houden! aangeharkte landschap van Neder- land direct de meest kenmerkende eigenschappen van ons land in het oog. Nieuwtje is er at. Hoewel het vliegtuig ook steeds meer door toeristen wordt gebruikt, staan de zaken hier o.i. ten opzichte van andere vervoersmiddelen toch an ders dan bij het zakengebruik: veelal wordt de luchtweg immers gekozen om vlug ter vacantieplaats te komen en vormt de luchtreis, in mindere mate dan de boottrip, de reis per trein of „touringcar", een onderdeel van het vacantiegenot. Indien dit juist is, dan zou een verlenging der vacantie's, zoals deze in Zweden ver langd worden van 2 tot 3 weken, niet zozeer het luchtvervoer ten goede be hoeven te '"O- en. Zeker het. dat nu voor velen het nieuwtje van het vlie gen er af is, degenen, die voor een reis de vrije keus van vervoermiddel wordt gelaten, vaak de bootreis ver kiezen boven de luchtreis. Zeer opvallend is het resultaat der enquête, die de Nederlandse Reisver. eniging onder leden en niet-leden lieeft gehouden over het meest gelief de vacahtievervoermlddel, ongeacht de kosten: 52% stemde voor de trein, 20% op de tour?" iq% voor-de privé auto, terwijl boot, vliegtuig eni elk met slechts 2% trt de bus kwamen! Hoewel deze uitslag1 niet represen tatief behoeft te zijn voor het oordeel van het gehele Nederlandse volk, z. u het toch voor de lucht- én scheep- vaartmaatschapmic:. bijzonder inte ressant zijn de motivering van de keus te vernemen. De passageprijs is enerzijds zo laag, dat zakenlieden voor de lange af standen een bootreis als een luxe reis beschouwen, die zij wel ambiëren maar zich niet kunnen permitteren, anderzijds althans in Europa te hoog om het vliegen populair te maken voor het toerisme. Thans heeft men deswege de goedkope „coach service" ingevoerd, mogelijk gemaakt door meer stoelen in het toestel te zetten, waardoor meer passagiers vervoerd kunnen worden en waar door tevens bezuim"^ kan worden op maaltijden en bedienend personeel Merkwaardig is dat enkele maat schap"' ien op de route n - en van New York juist met grotere luxe, zoals het schenken van champagne en het uitdelen van orchideeën, meer. reizigers proberen te vangen. in Europa zijn nu, in navolging der Britten, goed' -•* "~»Mvluoh- ingevoerd, welke inderdaad, mits het traject en de dienstregeling góed ge kozen zijn, perspectieven openen. Is nl. de reis te lang en/of het aan komstuur te laat om nog enige uren te kunnen slapen, dan zal. door ge brek aan nachtrust, de volgende dag toch niet ten volle benut kunnen worden en zal de aantrekkelijkheid van zo'n reis niet groot blijken. Ook hier de straalmotor Wat de burgerluchtvaart een stap vooruit zal brengen, is de straalmo tor, waarvan men wel eens zou wil len weten of nu Engeland dan wel Duitsland deze soort drijfkracht het De eerste Delta-bommenwerper De hierboven afgebeelde eerste vliegende driehoek, een produet van de Engelse Avro-fabrieken, is de eerste bommenwerper ter wereld, waarop het nieuwe principe van de driehoekige vleugel is toegepast. Deze Delta, die voortgestuwd wordt door vier straalmotoren en In grote hoeveelheden door de Britse R.A.F. besteld is, werd, tydens de luchtvaartshow in Farnbourough na slechts één uur proefvliegen in vlucht getoond. Een unieke gebeurtenis in de wereld' van de vliegtuigbouw. De problemen van de Vliegende Driehoek waren tevoren diepgaand onderzocht op de twee proto-typen 107 A en 707 B, welk© aan de seriebouw «voorafgingen. Het toestel w©rd proef gevlogen door slechts één man, de testpiloot ,,Holy" Falk, die het toestel vóór de show nog slechts één uur had gevlogen. Alle gegevens over bewapening, snelheid, actieradius en mogelijke belasting zijn nog geheim. eerst heeft toegepast. Wellicht zal Rusland echter over enige tijd ook deze uitvinding „clc'-nen"Tegenover de voordelen, zoals lichter gewicht, Toter (stuw)-kracht, staan voorlo pig nog nadelen, voornamelijk het zeer grote brandstofgebruilc, waar door deze motor nog oneconomisch wordt geacht Niettemin vliegt de ..Comet", h" eerste straalverkeers- vliegtuig, al enige tijd en bouwen de De HavilVfabrieken het toestel op bestellingen in se-'e. Al heerst dus Wrikbaar geen eensgezindheid v. n mening hierover, men kan toch aan nemen, dat, gezien de snelle ontwik keling tot nu toe, bij even snelle voortgan- hiervan, deze motor wél economisch zal worden. De aantrekt kelijkheid van de „jet" bestaat voor namelijk uit de grotere snelheid,- waartoe zij in staaf stelt en waar door dus de productie (van ton/km) van een toestel per tijdseenheid ver groot wordt.. Kruissnelherlen van cir ca 450 km/n. u. r au normaal, maar de „Komeet" vliegt er rustig 600 p. u. Voor lichamen, die het artikel „snelheid" verkopen dus een zeer aanlokkelijke pronositie. Metterdaad „rustig" want ec an der voordeel, waar o.i. te weinig aan dacht aan wordt besteed, is de tril lingloosheid van deze motor: een muntstuk blijft op eèn lopende mo tor op zijn bant staan! Wij schreven, dat de lange „trips" vermoeiend zyn, doordat men niet het gevoel krijgt op te schieten en door het gegons of getril der moto ren. Wèlnu, de straalmotor verkort die lange diiur niet alleen aanzien lijk, maar zal dé kortere reis boven dien gerieflijker maken. Voor het passagiersvervoer, dat in '49 bij de Amérikacse binnenlandse luchtvaart niet minder dan 80% der totale in komsten opleverde, snijdt het mes van de „jet" dus aan twee kanten. Een kostenbesparing kan de invoe ring van een communicatiesysteem met zich brengen, waardoor de radio telefonie de boord-radiotelegrafist overbodig maakt. In Amerika wordt met dit systeem reeds lang gevlogen en Engeland volgt het thans na. En hiermede zijn de mogelijkhe den van de luchtvaart, waarvan de snelheden sinds 1920 in dezelfde mate zijn blijven toenemen, nog geenszins uitgeput. Voor bepaalde trajecten breekt zich een nieuw soort verkeer per helicopter baan, terwijl, wat krachtbron betret, aan de verre ho rizon de atoommotor zichtbaar wordt. Profiteerde de luchtvaart meer van de technische vindingen dan de scheepvaart en het railvervoer, door het grote gewicht van de atoomin stallatie zuilen vermoedelijk deze laatsten daarvoor eerder in aanmer king komen, dan het vliegtuig. Zo blijft de luchtvaart,'dankzij het menselijk vernuft, zich ontwikkelen en nog steeds zo snel, dat weinigen beredeneerd kunnen voorspellen, hoe de wereld er bijvoorbeeld over 15 jaar uit zal zie- ook op dit "©bied. LOGBOEK VAN EEN DRAMA -j Voor John Derry kwam de dood „op de vleugelen van het succes" GELUIDLOOS alsof een onzichtbare hand het in de lucht uiteenrukt© ontplofte Zondagmiddag 7 September,, even voor vier uur, John Derry's vliegtuig „De Havilland 110" boven de hoofden van 120.000 toeschouwers op het vliegveld Farnborough. Een der belde straalmotoren kwam, in steeds sneller vaart, naar beneden, regelrecht op de dicht aaneengedrongen staande toeschouwers aan. Toen de motor zijn val beëindigd had, kon men een ogenblik op het uitgestrekte veld een speld horen vallen. In die adem. loze stilte klonk een kinderstemmetje: „Mammie, ik ben bang!" Het volgende ogenblik steeg een gekreun van ontzetting op, dat zich over het gehele veld voortplantte. Deze ramp kostte Engeland niet alleen dertig doden, onder wie de onverschrokken dertigjarige invlie- ger John Derry en zijn waarnemer Tony Richards, maar bovendien de tijdens zes dagen luchtvaartshow ver worven roem ,alle landen der we reld in de vliegtuigbouw drie vier jaar voor te zijn" Dit laatste hadden Britse journalisten zich de dag voor Derry's dood nog laten verzekeren door de Duitse vliegtuigbouwer Ernst Heinkel. Van het type „DH 110" waren er tot op de ongeluksdag, welke Derrv het leven kostte, slechts twee proef- machines, een zilveren en een zwarte. Op de eerste vier dagen van de lucht vaartshow had Derry de zwarte ma chine gevlogen. Het was hem toen opgevallen, dat het metaal op enige plaatsen van de draagvlakken afge sprongen was. Sinds dat ogenblik vloog hij de zilveren machine, met welke hij trouwens beter bekend was. Met deze machine had hij in April van dit jaar voor de eerste maal de geluidsbarrière doorbroken; ruim 150 vlieguren had hij tot de ramp met deze machine volgemaakt. De DH 110 staat nog steeds op de geheime ljjst van de Britse vliegtuig industrie. Het is een tweepersoons gevechtsvliegtuig, dat zowel als dag- De aandrijving geschiedt door twee straalmotoren, die elk drie meter lang z\jn. GEEN GENADE Tot John Derry's verdriet had zijn De Havilland 110 tot dusverre geen genade kunnen vinden in de ogen van ae technische commissie van onder- zoèk der Royal Air Force. Deze com missie stuurde, in plaats van de DH 110, het Gloster-model „Javelin" (G A 5) naar de serie-productie. De „Ja velin" is een Delta-vliegtuig, zo ge noemd vanwege de driehoekige vleu gels. Het is mogelijk, dat John Derry's gekrenkte trots de oorzaak geweest is van de catastrophe van Fambo- rough. Dat is een der vragen die de inmiddels ingeschakelde commissie van onderzoek op te helderen zal heb ben. Voorlopig hebben zij niet veel meer tot hun beschikking dan ontel bare, elkaar tegensprekende getui genverklaringen, en het rapport van overste Sidney Hughes, cher van de commando-toren van Farnborough. Daarin staat o.m.: 15.23 uur: John Derry meldt zijn start vanaf het fabrieksvliegveld der Havilland-fabrieken in Hatfield. 15.26 uur: Derry's DH 110 arriveert op 12.000 meter hoogte boven het vliegveld van Farnborough, en begint te duiken. 15.48 uur: Met een drievoudige, donderende knal doorbreekt Derry de geluidsbarrière. Door de rijen der 120.000 toeschouwers gaat een opge wonden gemompel. Hughes deelt Der ry radiografisch m „prachtig doorgekomen" is. antwoordt lachend „Roger" mede, dat zyn knal Derry H dat is het code-woord voor „"bericht ont vangen". 15.49 uur: Derry jaagt met reeds geminderde snelheid op 30 a 50 meter hoogte over de rijen toeschouwers, langs de kant van het vliegveld. Hrj demonstreert de precisie van de ma chine. 15.50 uur: Aan het einde van de startbaan trekt Derry de machine op, om haar strjgvermogen te tonen. Op ongeveer 300 meter hoogte maakt hij een bocht en begint met een snelheid van thans nog „maar" 900 kilometer per uur aan zyn laatste rondvlucht boven het terrein. Op dit moment maken zich van de romp der machine kleine stukken los. alsof het verschie tende sterren zijn. Dan steigert de machine omhoog en blinkt een ogen- 15.51 uur: de stem van de BBC- x-eporter, Charles Gardner, schalt uit dertig luidsprekers over het vlieg veld: „Grote God! Grote God, kylt uit!" Gardners waarschuwingskreet is tevergeefs. De dicht opeengepakte mensenmenigte kan de omlaagzeilen- de brokstukken van het verongeluk te vliegtuig niet ontwyken. ANDERHALF UUR LATER Anderhalf uur na de dood van John Derry jaagt test-piloot Neville Duke in zjjn —-*• Hawker-Hunter" met een snelheid, groter dan het geluid, over de plaats van het ongeval Ehgelands taaie volharding in de strijd om de doorbreking van de ge luidsbarrière bleek ook uit de houding van de toeschouwers: op de Zondag na de ongeluksdag stroomden 140.000 Engelsen ondanks de regen en het slechte zicht naar Farnborough. om de laatste dag van de luchtvaartshow mede te maken. Neville Duke door brak opnieuw de geluidsbarrière. Na zijn vlucht zei hij: „Ik had het gevoel, dat de eer van de Britse luchtvaart op het spel stond. Daarom deed ik allés, om de toeschouwers de beste prestaties te tonen. Alleen jammer, dat de knal door het dichte wolkendek gesmoord werd Snelle berichtgeving. Om, „ingeval van nood", te weten hoe snel men berichten van Londen naar New York kan sturen heeft de Pan American World Airways .een proef genomen. Om deze proef des te „echter" te laten zijn had men niet be kend gemaakt, hoe laat en op welke dag het bericht zou worden verzon den. Op een weekmiddag om 14.23 uur werd het bericht aan de telexiste in Londen overhandigd. Kort daarop kwam het in Amsterdam, waar zich het Europese eindpunt bevindt van de radio-telexverbinding met Amerika. Het bandje werd vervolgens in de zen der „Idlewild" gedaan en toen men het bericht op dit New Yorkse vliegveld van de machine nam was het 14,26. De berichten van Europa naar Ame rika komen, dank zij een uitvinding van een Nederlandse ingenieur Van Duren, onverminkt aan. Soms lijkt het, alsof de machine „aarzelt", en op dat ogenblik wordt een door atmosferische storing dreigende fout langs, electroni- sche weg weggezuiverd. En het bericht arriveert precies zoals het, aan de overkant van de Oceaan, op papier is gezet. De Amerikaanse marine nam onlangs proeven met haar nieuwste aanvals- bommenwerper, de A 2 D „Skyshark". Het is de eerste 'Amerikaanse bom menwerper, aangedreven door twee yet-turblnemotoren en voorzien van een zesbladige propeller. Luchtvaart-varia DE ZWEEDSE luchtvaartmaatschap pij S.A.S. zal in October a.s. een rechtstreekse verbinding tussen Hel sinki en New-York gaan onderhou den, Er zal twee maal per week gevlo gen worden. IN EGYPTE zijn geslaagde proeven genomen met het eerste in dit land gebouwde vliegtuig. Naar verluidt is het toestel geconstrueerd in een fa briek bij Cairo, die is opgericht door de voormalige directeur vari de Duit se vliegtuigfabriek „Fockewulf". IN TANGGERANG (West Java) is een burgerluchtvaart academie ge opend, die elk jaar 25 vliegers zal af leveren. Men hoopt zodoende in 1959 over 150 nieuwe vliegers te kunnen beschikken. De Garuda Indonesian Airways heeft thans 125, waaronder veel Nederlandse, vliegers in dienst. TIJDENS DE BRITSE luchtvaart tentoonstelling te Farnborough werd een koel- en tevens verwarminqsvm- gen gedemonstreerd. Dit is een rijden de installatie, die de passagierscabine van voor vertrek gereed staande vliegtuigen van koele, dan wel van warme lucht kan voorzien. De K.L.M. zal deze installatie een half jaar pro beren en dan een beslissing nemen over eventuele bestellingen. DE JNDUSTRIEKUR1ER", het blad van de Ruhr-industriëlen, heeft aan gedrongen op de productie in West- Duitsland zowel van civiele, als van militaire vliegtuigen. Het blad heeft een verslag gepubliceerd van de ver eniging ter bevordering van de lucht vaart, waarin gezegd wordt dat met een investering van 60 millioen mark de West-Duitse vliegtuigfabrieken werkgelegenheid zouden kunnen bie den aan 30.000 arbeiders. MEN VERWACHT, dat 's werelds beste piloten en snelste lange-afstand vliegers zullen deelnemen aan de 13.000 mijl-luchtvaartrace van Enge land naar Nieuw Zeeland, welke in October 1953 zal plaats vinden. Ieder een kan aan deze wedstrijd deel ne- aen. De eerste prijs bedraagt 10.000. DE RAIREY AVIATION CO. heeft en nieuw toestel aangekondigd, Roto- une geheten, dat een combinatie is ■m een hefschroef- en een normaal iegtuig. Het zal plaats bieden aan 10 personen of drie auto's. Met een rnkele vijfbladige hefmotor en twee ■/asturbines gemonteerd op korte vleu gels, hoopt men een grote kruissnel heid te bereiken, terwijl het toestel met uitgeschakelde motor kan star ten. VLIEGTUIGEXPERTS in Groot- Brittannië houden reeds rekening met vliegtuigen, die even snel vliegen als de aarde draait en die in Amerika zou den kunnen aankomen, vóór hun ver trektijd uit Engeland.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1952 | | pagina 8