ONTWIKKELINGSPLAN ZEELAND KLEINE ZEEUWSE INDUSTRIE HEEFT KAPITAALGEBREK HET VERKEER IN ZEELAND MEER TECHNISCH ONDERWIJS IS IN ZEELAND NODIG WAAR KOMEN IN MALAKKA DE WAPENS VANDAAN? Gezelligheid wreekte zich op wasdag DINSDAG 16 SEPTEMBER 1952. PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT Geen toegang tot beurs- en kapitaalmarkt Twee uitermate belangrijke problemen worden In het „Ontwikkelings plan voor Zeeland" kort aangeroerd, namelijk dat van de industrie-terrei nen en dat der industrie-financiering. Daarvan ligt uiteraard het probleem van de terreinen minder moeilijk dan dat van de financiering. Hoewel er roeer dan 23 gemeenten zijn in Zeeland met industrieterreinen, dient slechts de industrieontwikkeling bevorderd te worden in plaatsen, die gunstig zijn gelegen. Men moet daar de voorwaarden nog gunstiger en de vestiging aantrekkelijk maken. (slot van pag. 3) Schouwen Duiveland heeft vol doende aan het streekeentrum Zie- zikzee. Tholen kan volstaan met de gemeente Tholen. Op Zuid Beveland zijn Goes en Kruiningen de aange wezen gemeenten, hoewel voor Krui ningen, nu te Hansweert een grote scheepswerf komt, de vraag rijst of bouwrijpmaken van terrein nog wel urgent is. Op Walcheren hebben Vlissingen en Middelburg goed ontsloten indu strieterreinen. Daar bestaat behoef te aan verdere uitbreiding om de eenzijdige economische structuur te bestrijden. In Vlissingen zijn aan de Westzij de van het Kanaal door Walcheren insteekhavens ontworpen, waarvan zo nodig een deel zal worden voor zien van kademuren. De vraag of aan deze terreinen en havens in de naaste toekomst behoefte zal be staan, is vooralsnog niet te beant woorden. Breskens en Sluis zijn de belang rijkste plaatsen voor industrie-ont wikkeling in West Zeeuwseh Vlaan deren; andere plaatsen zoals Aar denburg, Biervliet enz. komen wat de situatie betreft op de tweede plaats. Temeuzen is het industriële centrum voor Oost Zeeuwseh Vlaan deren. Axel is meer geschikt voor lichte dan voor zware industrie, de De economisch geografische probleemstelling Het ontwikkelingsplan voor Zeeland wordt afgesloten met een recapitula tie per provinciedeel. Ten aanzien van Zeeland als geheel wordt nog opgemerkt, dat in de naaste toe komst de werkloosheidscijfers on gunstiger zullen worden. Geconsta teerd wordt dat in onze provincie in de komende tien jaar 10-365 extra arbeidsplaatsen geschapen moeten worden. Getracht zou moeten wor den om voor Zeeland in het kader van de Strcekontwikkeling extra re geringssteun te verwerven. Op Schouwen-Duiveland zal de be volking voorlopig per jaar met 54 personen toenemen. In 1953 zal men werk moeten zoeken voor 82 arbeids krachten. Daartoe zijn verschillende mogelijkheden. Recreatie en tuinbouw zullen zich uit kunnen breiden, de vlasindustrie kan gemoderniseerd en uitgebreid, de fabriek van bakkerij grondstoffen heeft nog ontwikkelings kansen, waarbij ook gedacht wordt aan nevenbedrijven. Plaatselijke initiatie ven zullen tot vestiging van nieuwe bedrijven moeten leiden. Het industrie terrein van Zïerikzee is voor de in dustrievestiging het meest geschikt. Op Tholen en Sint Philipsland zal door de rationalisatie in de landbouw zowel de seizoens- als de permanente werkloosheid toenemen. Van 1952 1962 zullen daardoor 567 mannen extra werk dienen te vinden. Uitkomst kan verkregen worden, als Tholen tot ont wikkelingsgebied gemaakt wordt. Bouw voor industriehallen, cultuur technische werken, de stichting van 'n industrieschap zouden eveneens nuttig zijn, evenals een technische school in St. Maartensdijk. Op Zuid Beveland moet de omscha keling van Goes op industrieontwikke ling met kracht worden gestimuleerd. De reserve aan industrieterrein zal wellicht binnenkort te gering blijken te zijn. De gemeente Kruiningen moet wor den bijgesprongen in haar toekomst project. Het ambachtsonderwijs in Goes moet gestimuleerd worden. Voor Noord Beveland kan pas na uitvoering van het Drie-eilandenplan industrievestiging worden verwacht. Walcheren zal in de komende tien jaren zijn beroepsbevolking zien groeien met 2172 man. Het scholings- vraagstuk is hier van grote betekenis- De bouw van industriehallen zou wel licht gegadigden opwekken voor het goed geoutilleerde industrietrrein in Middelburg. De aanleg van de in steekhavens aan de Nieuwe Vlissingse- weg verdient de volle aandacht, ter wijl De Schelde ontwikkelingskansen heeft voor haar reparatieafdeling. No dig is dan een activerende woningpoli- tiek. In West Zeeuwseh Vlaanderen be- di'aagt de aanwas van de mannelijke beroepsbevolking in de komende tien jaar 625 man. Ook hier is het aanboren van nieuwe welvaartsbronnen nodig. Het zal daarbij al weer van plaatselijke initiatieven moeten komen. De verbe tering van de haven van Breskens kan belangrijke gevolgen hebben. In Oost Zeeuwseh Vlaanderen is de werkloosheidsontwikkeling niet ver-, ontrustend. In de komende tien jaar komen er 2215 mannen extra op de ar-1 beidsmarkt. De industrieterreinen in Temeuzen, Axel, Hulst en Hontenisse- Walsoorden bieden goede ontwikke lingskansen. Het technische onderwijs groeit snel. Goede verbindingen over de Schelde zijn van belang, de spoor wegverbinding kan van veel meer be tekenis worden als Temeuzen weer speciale haventarievén kan verkrij gen. Bij vergroting van de sluis te Temeuzen zal ernstig rekening moeten worden gehouden met 'n vei'der gaan de verzilting van het water-, waardoor de fabrieken schade aan hun installa ties kunnen ondervinden. Uitbreiding van de industrie in de Kanaalzone ligt in de lijn der verwachting. Helaas is er voorlopig een tekort aan arbeids krachten, dat vooral Sas van Gent remt. ligging van Hulst is gunstig voor verdere industriële ontwikkeling en daarnaast hebben ook Clipge en St. Jansteen kansen. Het industrieterrein van Hontenisse is van betekenis; de overige industrieterreinen zijn van locaal belang. GROTE UITGAVEN. In het rapport wordt er de aan dacht op gevestigd, dat verschillen de kleine gemeenten door de aanleg van industrieteiTeinen voor grote uitgaven komen te staan. Het is noodzakelijk deze gemeen ten in staat te stellen in dit opzicht haar regionale taak te vervullen. Opgemerkt wordt tenslotte, dat de mogelijkheid tot het plaatsen van gemeentelijke industilehallen de aan trekkelijkheid van vestiging zou ver hogen. INDUSTRIE FINANCIERING. Bij de bestudering van de finan cieringsvraagstukken der industrie stuit men direct op het probleem, dat de kleine en middelgrote industriën geen toegang hebben tot de beurs en de kapitaalmarkt. Zij kunnen bij uit breiding geen aandelen of obligaties emiteren. Vaak ziet men tekort aan interne bedi-ijfsreserve's en verspe len van kapitaal door experimenteren met nieuwe procedé's of producten. Het is te betreuien, dat op deze wijze waardevolle initiatieven verlo ren gaan. In het rapport wordt dan ook een overzicht gegeven van de financiële hulp, die via overheidsinstanties t( verki-ijgen is zoals middenstandscre- diet, werktuïgencrediet, investerings- crediet enz. Er was aanvankelijk een leemte voor credieten tussen 25.000 en 100.000, maar daarvoor is nu een oplossing gevonden door het „ontwikkelingscrediet." Toch ryst de vraag of een pro vinciaal finaneïeringsinstituut wenselijk is om te voorzien in de behoefte aan risico.dragend kapi taal. De gedachte wordt geopperd een provinciaal garantiefonds in te stellen, teneinde het in onze provincie aanwezige kapitaal te mobiliseren. Deze financiering zou met vrij grote waarborgen omge ven dienen te worden en een vry hoge renteberekening zou nodig zyn om tegenvallers te kunnen opvangen. Voorbeelden van een dergelijk instituut zijn in Nederland nog niet aanwezig. Vandaar, dat deze mogelijkheid nog nadere bestude ring vereist. Veertarieven doen vervoer niet dalen Maar remmen de ontwikkeling. Zeer belangwekkend is in het Ont wikkelingsplan Zeeland het hoofdstuk V, dat gewijd is aan het Verkeers- vraagstuk. Allereerst wordt stil gestaan bij de veerdiensten, waarop het verkeer over de gehele linie zeer sterk gestegen is. De stijging van het auto-vervoer be liep voor ZijpeAnna Jacobapolder vergeleken by 1938 366,7 procent, voor ZierikzeeKatseveer 387,5 procent, voor KortgeneWolfaartsdijk 274,8 procent, voor KruiningenPerkpolder 1687,9 procent, voor VlissingenBres kens 432,2 procent en voor Temeuzen Hoedekenskerkc 211 procent. Voor het vrach/tautovervoer alleen zien deze pei'centages er als volgt uit: ZijpeAnna Jacobapolder 350 pro cent, ZierikzeeKatseveer 589,2 pro cent, KortgeneWolfaartsdijk 470,2 procent, KruiningenPerkpolder 3826,1 procent en voor VlissingenBreskens 981,5 procent. -Van deze enox-me toeneming van 't vrachtautovervoer zijn de intensive ring van het economische leven en de omschakeling van het binnenscheep- vaartvervoer op het vervoer per vrachtauto de oorzaken. De vrije ve ren spelen een ondergeschikte rol: het verschijnsel doet zich namelijk in het gehele land voor. Dit betekent, dat hogere tarieven geen noemenswaardige verlaging van het vervoer per veerdienst ten gevol ge zullen hebben. Wel betekent het, dat een extra-verkeersbelasting wordt opgelegd, die men niet zal kunnen ontwijken. Dat de kosteloze veren het De arbeidsmarkt Zeeland behoort, wat de werkloos- heid betreft tot de minst getroffen gebieden. De geringe werkloosheid wordt evenwel meer „veroorzaakt door het snelle en vrij massale ver trek der bevolking, dan door de uit breiding der welvaartsbronnen. Toch neemt de permanente werkloosheid toe en met name de seizoenswerk loosheid neemt een steeds ernstiger omvang aan. De ontwikkeling is evenwel niet oni'ustbarend. Tholen en St. Philips- land staan er het ongunstigst voor door de sterke seizoenswerkloosheid. Sociale hulpverlening aan werklo zen eiste in Zeeland in 194S 203.770, in 1949 192.283 en in 1950 672.240. Volgens de schatting van het toe komstig aantal werklozen zal dit be drag nog aanzienlijk stijgen. Uitvoerig wordt stil gestaan bij de toekomstige aanwas van de arbeids krachten. Het gemiddelde aantal werkkrachten, waarvoor per jaar werkgelegenheid moet worden gevon den bedraagt volgens de ramingen voor geheel Zeeland in de jaren 1952/ '57 654, voor de jaren 1957/'62 niet minder dan 1114! Grotendeels zullen deze in het industrieproces moeten woi'den opgenomen. Alleen in de tuin bouw en de recreatie bestaan andere mogelijkheden. Vinden zij geen arbeid in Zeeland, dan zullen deze arbeids krachten moeten worden uitgestoten, In de landbouw zal de dalende ten- denz in de werkgelegenheid vermoe delijk aanhouden. Tekorten aan arbeidskrachten doen zich in Zeeland eigenlijk alleen in Vlissngen voor, terwijl daarnaast in het rayon Sas van Gent chemisch ge schoolde arbeiders nodig zijn. In ieder geval zal men in Zeeland naar verdere industriële ontwikke lingsmogelijkheden moeten zoeken. Het aantal industriële initiatieven is echter gering omdat deze pi'ovincie op landbouw, handel en scheepvaart is georiënteerd. Het onderwijs, dat te weinig gericht is op technische, tech- niseh-administratieve en technisch- commerciële opleiding, is daar mede schuld aan. Een ontwikkeling ten goede valt echter af te lezen uit het toenemend aantal leerlingen der tech nische scholen, ook in Zeeland, publiek in de verleiding brengen om daarvan voor zijn genoegen gebruik te maken, bestrijdt het rapport met klem van argumenten. Dit is een le gende, die nog minder voor het auto-, dan voor het personenvervoer opgaat. Hoe zou anders de enorme passagiers- vervoersstijging op het traject Krui ningenPerkpolder, dat voor passa giers absoluut niet aantrekkelijk is, moeten worden verklaard! Deze stij ging bedroeg van 1938 op 1951: 1285,5 procent, voor het veer Vlissingen Breskens 5540,5 procent. Het rapport concludeert, dat extra belasten van het verkeer door tarie ven op de veerdiensten zoveel moge lijk moet worden voorkomen en ver hinderd- Zou de regering namelijk voor een bedrag van f900.000 dekken uit tarieven op de Westerschelde, dan zou Zeeuwsch-VIaanderen daarvan naar schatting minstens f350.000 per jaar moeten opbrengen. FACILITEITEN VOOR VRACHT AUTO'S NODIG. Het rapport verwijst naar de Britse zienswijze, dat alle veren vrij behoren te zijn en vraagt zich weliswaar af, of deze zienswijze - geheel moet wor den overgenomen, maar concludeert toch, dat het noodzakelijk is om op korte termijn faciliteiten aan het vrachtautovervoer te verlenen. Tenslotte wordt uitvoerig stil ge staan bij het veer KortgeneWol faartsdijk en ZijpeAnna Jacobapol der, welke slecht functionneren. Voor Noord-Beveland zal de nieuwe boot met koplading althans enige verbete ring brengen, de schade, die Schou wen-Duiveland alleen al door de zij lading op het veer bij Zijpe lijdt be draagt f 500.000 a f 600.000 per jaar door wachttijden, overuren, uitgesloten vervoer, schade aan de lading, gerin ge capaciteit enz. Het rapport wijst vervolgens op de betekenis van de inpolderingen voor het verkeer en op de betekenis der i Vlissingen is deze medewerking ur- kanalen. Daarbij blijkt, dat het Kanaal gent. Openbare Nutsbedrijven Het ontstaan van de openbare nutsbedrijven in Zeeland (gas, water en electriciteit) heeft zich door een zekere traagheid geken merkt:. Voor de electrificatie splitste men de provincie in een Noord- groep, Middengroep en Zuid- groep. Na liet moeilyke begin ontwikkelde de stroomvoorziening zich goed, maar Zeeland fs nog altyd een provincie met een zeer hoog huishoudelijk verbruik van 53 procent, tegenover bijvoor beeld Noord-Brabant 21,6 procent. De tarifiëi'ing zal in de toekomst zodanig moeten zyn, dat het huis houdelijk gebruik evenzeer als het industriële gebruik wordt gesttimu- leerd. Met aansluiting van onrendabele gebieden zal in verband met de grote kapitaalinvestering voorzichtigheid betracht moeten worden. Het plan om geheel Zeeland'uit één centrale van stroom te voorzien, te zamen met koppeling op het Neder landse koppelnet, is thans in uitvoe ring. De nieuwe centrale te Vlissin gen zal in 1953-1954 in gebruik ko men. Wanneer deze plannen gerali- seei'd zijn, kan in de behoefte van de bevolking en van nieuw op te richten ondernemingen op bedrijfszekere wij ze worden voldaan, waarbij dan voor industriële projecten overleg wat be treft de ligging ten opzichte van de kabelnetten een vereiste zal zijn. WATER EN GAS. De watervoorziening ïs in het groot ste deel van Zeeland goed. De water leidingbedrijven beschikten met' uit zondering 'van Walcheren en Z. Vlaanderen over voldoende water. Noord-Beveland heeft geen waterlei ding, maar in beginsel is besloten dit noodgebied van Zeeland op het net aan te sluiten. Walcheren krijgt aanvullend water via Beveland. Voor Zeeuwsch-VIaan deren bestudeert: een commissie het probleem van de dekking der water behoefte, tex-wijl een andere commis sie zich bezig houdt met het vraag stuk van de watervervuiling door lo zing van afvalwater in dat gebied. Wat de gasvoorziening betreft, doet zich een zekere centralisatie voor*. Er zijn vele kleine gasbedrijven, maar verscheidene produceren zelf geen gas meex-, zij distribueren slechts. Als in de loop van 1953 de persgas leiding onder de Westerschelde cokes- gas uit Sluiskil naar Beveland en Walcheren zal voeren, zullen de gas- bedrijven te Goes, Middelburg en Vlissingen eveneens hun proauctie staken. door Zuid-Beveland zijn oude bete kenis nog niet heeft herwonnen. Pas seerden er in 1938 83.569 schepen, in 1939 77.131. in 1951 bedroeg dit aantal 58.410. Het laadvermogen was echter in 1951 een record, n.L 28.122.000 ton tegen 27 954.000 ton in 1933. Het Kanaal van Temeuzen naar Gent staat er precies zo voor. Passeer den er in 1938 37.171 schepen, in 1951 waren het er 28,116. Het laadvermogen was in 1938 10.752.000 ton, in 1951 11.144.000 ton. Zeer uitvoerig staat het rapport stil bij het spoorwegbeleid in Oost Z. Vlaanderen. Dit wox-dt ernstig gehan dicapt door de steeds stijgende en zeer hoge Belgische tarieven, het uitblij ven van de gelijkstelling van de ha ven van Temeuzen met de Belgische havens voor wat betreft de speciale spoorwegtarieven. Ten derde is het doorvoertarief voor hét z.g. hoefijzer- verkeer van Oost Zeeuwsch-VIaande ren naai- overig Nederland zeer duur. DE HAVENS. In de pax-agraaf over de Zeeuwse internationale havens wordt gewezen op de noodzaak om op koi'te termijn het kraanbedrijf te Temeuzen, dat door de Nedex-landse Spoorwegen wordt geëxploiteerd, te verbeteren. Tevens wordt geconstateerd, dat de haven van Vlissingen dienst doet als bunkex-haven, verbinding te water tussen twee spoorwegnetten (Neder land en Engeland) en twee wegen netten (Walcheren en Zèeuwsch- Vlaanderen), als aanloophaven, als re paratiehaven, als voorhaven van Ant werpen. Verscheidene van deze func ties bieden nog goede mogelijkheden, waartoe medewerking van de over heid echter noodzakelijk is. Gezien de eenzijdige economische structuur van Achterstand bij overig Nederland „Ondanks de moeilijke geografische ligging zyn er grote vorderingen ge maakt", zo luidt de conclusie van 't hoofdstuk „Het Technisch Onder wijs" in het Ontwikkelingsplan voor Zeeland. Die moeilijke geogi-afisehe ligging bleek uit een groot aantal buiten- leerlingen bij de Zeeuwse ambachts- en vakscholen en ook uit liet hoge percentage leerlingen der lagere school, dat na het verlaten van de lagere school geen verder onderwys geniet. In de jaren 1947, 1948 en 1949 moest gemiddeld 39,6 procent van de jon gens, die de lagere school verlieten, direct aan het werk gaan. Op Tho len en Sint Philipsland was dat per centage zelfs 69 procent. Voor ge heel Nederland bedroeg in 1949 dit percentage 27. De groei van het ambachtsonder wijs is in Zeeland nog onvoldoende en ook het avondonderwijs moet nog ruimere mogelijkheden bieden. De ambachtsschool te Zierikzee werd uitgebreid met een opleiding- voor landbouwwerktuigenmonteur en niet een kopklasse (dei'de klasse) voor de afdeling timmeren en sme- den-bankwexken Alle ambachtsscholen in Zeeland vertoonden na 1945 een sterke groei, die soms tot verdubbeling van het leerlingenaantal voerde. Ook het avondonderwijs groeide in de meeste plaatsen, behalve in Vlis singen. Voor Oostburg dient de vraag ge steld te worden of daar een kopklasse voor het herstel van landbouwwerk tuigen op zijn plaats zou zijn. Tholen en Sint Philipsland hebben geen ambachtsschool, maar stichting van zo'n school te Sint Maartens dijk is in vergevorderd stadium. De vraag welke vakken hier onderwe zen moeten worden, kan nog niet zon der meer worden beantwoord. Voor Sas van Gent en voor West- kapelle dient het verstrekken van avond-nijvex-heidsonderwijs overwo gen te worden. Na vermelding van de vakopleiding, die via het leerlingenstelsel ook in Zeeland wordt gegeven, wordt in dit hoofdstuk een opsomming gegeven van de verderstrekkende technische opleidingen in Zeeland: die voor scheepswei-ktuigkunde te Middel burg, die aan de zeevaartschool te Vlissingen en die aan het particuliere Zeeuwseh Technisch Instituut voor weg- en waterbouwkunde. De middelbaar technische school te Vlissingen omvat alleen werktuig bouw, maar het voornemen bestaat een afdeling weg. en waterbouwkun de hieraan toe te voegen. Tenslotte wordt nog medegedeeld, dat gedurende enige jaren door de Rijkswerkplaats voor vakontwikke ling te Middelburg en via het systeem van „scholing met trainingstoeslag in de bedrijven" goede resultaten werden bereikt voor wat betx-eft de omscholing van arbeidskrachten. Ruim 8400 bezoekers stroomden op de eerste dag door deze ingang de „Hajuto"-tentoonstellIng te Goes binnen. DE GROTE VRAAG. Geheimzinnige bronnen, die tot dusver niet ontdekt konden worden. SINGAPORE, September In Malakka heeft men een ontdekking ge daan, die de militaire en civiele autoriteiten zeer te denken geeft: de com munistische junglestrijders moeten geheime bronnen hebben, die Jien van wapens voorzien en die men tot dusverre niet Iteeft kunnen vinden. Een nuchtere berekening heeft tot deze conclusie geleid. In de laatste vier jaar dat wil zeggen sedert het begin van de jungle-oorlog, heeft men van de terroristen 6311 schietwapens, 800.000 stuks munitie en 3.500 handgrana ten, bommen, granaten en mynen buitgemaakt. Onder de schietwapens bevonden zich 529 lichte machinegeweren en andere automatische wapens, 5179 geweren en pistolen en 603 schrootbuksen. Men had tot nog toe aangenomen, dat de terroi'isten voor de aanvulling van hun wapen, en munitievoorraden uitsluitend aangewezen waren op de buit, die ze bij overvallen van troepen, politie of burgers als plantagebezit- ters, enz. konden veroveren. Nauw keurige cijfers over het aantal wa pens, dat de ordebewaarders verloren hebben, zijn niet beschikbaai-, men heeft slechts één aanknopingspunt: de politie heeft, naar enkele maanden geleden bekend werd, meer dan 800 schietwapens van iedere soort verlo ren. Dit geeft echter geen verklaring voor de verbazingwekkend grote hoe veelheid schietwapens, die men de terroristen kon afnemen. EEN PREMIE. De wapens, die de Engelsen tijdens de oorlog voor de junglestryders te gen de Japanners uit vliegtuigen af wierpen, werden na de oorlóg tegen een premie weer volledig ingeleverd. Het aantal ingeleverde wapens was zelfs nog hogex-. Daar de Japanse ca pitulatie zich zeer ordelijk voltrok, zijn geen grote hoeveelheden Japanse wapens in de jungle blijven liggen. Toen de terroristen vier jaar geleden de jungle-oorlog begonnen, kunnen ze nauwelijks over een noemenswaar dige wapenvoorraad beschikt hebben. Ze moesten de wapens eerst zelf ver overen. Het aantal teroristen had men in officiële schattingen steeds op 3000 tot 5000 geraamd en men was er van uitgegaan, dat dit aantal door de hoeveelheid der beschikbare wa pens beperkt werd. Want mensen wa rén er steeds voldoende,maar wapens niet, naar men aannam. Ieder geweer, dat buitgemaakt kon worden, werd daardoor een belangrijk object. De langzame uitputting van de tegen stander dacht men om zo te zeggen boekhoudkundig precies te kunnen be rekenen. Deze hele rekening is nu echter overhoop gegooid. Want cr zijn veel meer wapens buitgemaakt dan de terroristen oorspronkelijk gehad kunnen hebben. En daarvoor is slechts één enkele verklaring te vin den: de wapens moeten afkomstig zyn uit bronnen, die men tot nog toe nog niet ontdekt heeft. Het ligt voor de hand aan te nemen, dat de aan voer van buiten afkomt. Over land of over zee? Dit is de grote vraag, die men vergeefs tracht te beant woorden. Men dacht tot nu toe, dat Malakka tegen iedere illegale invoer van wapens hermetisch afgesloten was. Als echter reeds sinds jaren een veilige aanvoerweg voor wapens en munitie bestaat, die tot dusverre bui ten het bereik van iedere aanval heeft gelegen, staat men voor een zeer ernstig probleem. De oorlog zou door de communisten te allen tijde vex-scherpt kunnen worden. (Nadruk verboden) MAAR NU VLUCHTEN ALLE VLEKKEN In de middeleeuwen be stonden er geen tafella kens, geen ontbijtlakens en geen handdoeken. De huishouding-van-nu ziet er dus wel wat gezelliger en hygiënischer uit Maar moeder de vrouw heeft ook heel wat meer hoofd brekens. In welke huis houding wordt niet ge morst op het tafellaken? Waar ter wereld zijn de handdoeken aan het eind van de week niet met vlekken? Vlekken! Daar zit de ge- zinswas mee vol. Een waar probleem, iedere: wasdag opnieuw. F moeilijkheid, die pas door Castella (het blauwe pak voor de gezinswas) radi caal werd opgelost. Vlek ken vluchten voor Cas tella! Snel. Volkomen. Zonder boenen, zonder moeite. U voelt het al aan het dikke, vette sop zo'n sop MOET wel won deren verrichten. Boven dien is in het sop Actief Wit aanwezig, de opzien barende vinding, die de was zo ongekend helder en zacht maakt. Castella spaart de textielweefsels. Het is het veiligste was middel in de hele wereld. Toch kost een pak Castel la voor de gezinswas slechts 47 cent! (dubbel pak: 90 cent). Talloze vrouwen uiten ook haar dankbaarheid, omdat Castella een spe ciaal middel voor haar fij ne was samenstelde: alka~ livrije Castella Wolwas, in het rose pak (41 cent). Vier van de vijf huisvrou wen geven daarmee haar nylons, fijne lingerie, etc. een viermaal zo lang le ven! In alle opzichten zorgt Castella er dus voor, dat de huisvrouw trots kan zijn op iedere was! Voormalige Duitse generaals bij legeroefening De voormalige Duitse generaals Hans Speidel en Adolf Heusinger zullen de Nato-legeroefeningen ..Hold Fast", die van 15tot 23 September in West-Duitsland wordt gehouden bijwonen als officiële vertegenwoor digers van de West-Duitse bondsre publiek. Van Duitse zijde worden ver der nog verwacht de heer Theodoor Blank en de voormalige kolonels Graf van Kielsmannseck, Von Bonin en Freyer, alsmede dr. Arnold, de minister-president van Rijnland Westphalen en de heer Kopf, de mi nister-president van Neder-Saksen. Dit is de eerste maal na de oorlog, dat voormalige Duitse generaals op treden als officiële vertegenwoordi gers van West-Duitsland bij gealli eerde manoeuvres Conflict gemeentebestuur Breda-Sportraad opgelost Het conflict tussen het gemeente bestuur van Breda en de sportraad is opgelost. Het stadsbestuur had des tijds het vertrouwen in de Sportraad opgezegd, omdat déze een subsidie en een voorschot verleend had aan de cadettenroeivereniging „Dudok van Heel" voor de aanschaffing van een „vier" Een desbetreffend subsidie- voorstel was reeds eerder door de ge meenteraad verworpen. Daarom be sloot de raad op 12 Maart van dit jaar om geen subsidie meer aan de sportraad te verlenen en tot schrap ping van de begrotingspost betreffen de dit subsidie. Na overleg zyn beide partijen weer -tot elkaar gekomen, zodat voorgesteld wordt weer een subsidie van f 4375.aan de sport raad te verlenen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1952 | | pagina 7