LEZERS SCHRIJVEN
Het aantal ongelukken met
bromfietsen neemt toe
JIMMY BROWN a/s diepzeeduiker
Kantlijn
KELLER BEHAALDE EEN DOZIJN
NATIONALE TITELS
MATROZEKSHAG
DONDERDAG 21 AUGUSTUS 1952
PROVINCIALE ZEEUWSE C OU RANT
7
RISICO NEMEN IS UIT DEN BOZE.
Wettelijke maatregelen nog
onvoldoende - Voorzichtigheid
geboden!
(Van onze Haagse redacteur).
DEN HAAG, Augustus. In enkele dagen tijds zyn wy ettelijke keren
getuigen geweest van noodlottige ongelukken met bromfietsen. Op de
snelverkeersweg van Den Haag naar Utrecht noopten twee ziekenauto's
bedryvige politie, stilstaande wagens en heen en weer lopende mensen
ons vaart te minderen. Wy stopten en bemerkten, dat de berijder van
een bromfiets, die een klein kind achterop had en naast een andere
bromfietser reed, hoewel hy zich op de parkeerstrook bevond, was aan
gereden door een door een dame bestuurde auto. De man was zwaar ge
wond, het kind was gedood.
Op de rondeweg by Utrecht lag een wat oudeje dame gewond op de
berm van de weg; haar bromfiets was vernield. Per ziekenauto moest
zy naar een ziekenhuis gebracht worden. Bij Amersfoort was eveneens
een ongeluk met een bromfietser gebeurd.
Men behoeft de kranten slechts
door te lezen om tot de droeve con
clusie te komen, dat het berijden van
een bromfiets een gevaarlijke bezig
heid is. Bovendien vertellen de cijfers
van de ongevallenstatistieken in een
harde taal, dat de bromfietsen een
groot aantal slachtoffers eisen: doden
en zwaar en licht gewonden, om van
de materiële schade nog maar niet
te spreken.
De rijwielen met hulpmater zijn een
probleem geworden, waarvoor nog
geen afdoende oplossing is gevonden.
Er komen er steeds meer en daar
mede dreigt het aantal ongelukken
nog toe te nemen. Er moet een mid
del gevonden worden om het gevaar
in te tomen.
In de eerste plaats zullen de brom
fietsers zelf moeten medewerken om
hun eigen veiligheid en die van ande
re weggebruikers te bevorderen. In
de tweede plaats is het nodig om op
korte termijn" definitieve wettelijke
regelen te stellen, waaraan de berij-
(In verband met de onleesbaarheid
van de Kantlijn van Woensdag als ge
volg van een technische storing, her
plaatsen wij hierbij het bewuste arti
kel.)
De doodste stad van Nederland
gaat feesten Het is Sint Anna
ter Muiden. Het schilderachtige
marktpleintje is nu gerestaureerd. En
dat is inderdaad een reden tot fees
ten: het kan de tyd weer een aardige
poos trotseren en dat is belangrijk,
want Sint Anna kan met Veere wed
ijveren in schoonheid en in groots
heid van verleden. Het behoort tot het
meest karakteristieke, dat Zeeland
heeft.
Jammerde grootste aantrekke
lijkheid van Sint Anna is met de res
tauratie verdwenen. Wie èr nu komt,
vindt een keurig net pleintje, met
een onberispelijk stadhuisje. De huis
jes staan er omheen en blinken in
de Augustuszon. Maar waar is die
oude brokkelige tuinmeer gebleven
Waar zijn de gebarsten ruiten en de
scheefgezakte deur van het stadhuis
En waar is de half in elkaar gezakte
schuur, die het Marktplein aan de
kant van de grote weg zo aangrijpend
afsloot? Het is alles verdwenen. Op
gepoetst, gerestaureerd. Behouden
voor de tijd. Maar tevens: beroofd
van zijn sfeer.
Als men de ruïnes zag van Sint
Anna ter Muiden, peinsde men wee
moedig: En dit was nu eenmaal een
zeehaven Hier lag een stad, die
zeventien gilden had Hier liggen de
resten van wat eens tot Zeelands
glorie hoorde
In het gerestaureerde Sint Anna
peinst men niet meer. Er zullen veel
Zeeuwsch-Vlaamse regens moeten
vallen en veel Zeeuwsch-Vlaamse
stormen moeten woeden, eer de kille
nieuwheid van het gerestaureerde
weer verdwenen is, eer er iets van de
onmisbare sfeer terugkeert
Alleen ter zijde van het stadje
staat de forse stompe toren. Er te
genaan hangen de resten van de
kerk. Er omheen staan de bomen en
in die bomen ruist de wind, precies
als eeuwen geleden. En van het
lelijke smeedijzeren hek rond het
kerkhof naar de ingang van de toren
leidt een berceuse van linden, zoals
die daar geweest moet zyn toen Sint
Anna ter Muiden nog machtig was en
oorlog kon voeren met Aardenburg
en Sluis. Langs dat klinkerpad gin
gen de poorters van St. Anna ten hu
welijk, langs dat klinkerpad droeg
men hen ten grave. En daar heeft de
mens van de twintigste eeuws niets
ferestaureerd. En daar bleef dan ook
e oude sfeer.
Vlak bij Sint Anna ligt het veel
grotere Sluis. Sluis met zijn
2450 inwoners. Het was na de
oorlog een ruïne. Maar desondanks
kwamen, precies als voor de oorlog,
de toeristen. In 1949 werden in Sluis
13.183 liter sterke drank verkocht.
Dat wil wat zeggen per inwoner
En toch zijn de mensen in Sluis geen
alcoholisten: de toeristen komen en
faan en velen nemen graag wat van
e goede Hollandse spiritualiën mede
over de grenzen.
Sluis herrijst uit zijn puin. Wie er
thans komt, staat verbaasd over de
resultaten van de wederopbouw. En
het doet de rechtgeaarde Zeeuw
deugd, dat er weer zoveel toeristen
komen, meestal uit België, om even
een brokje Nederland te zien.
In Sluis is de sfeer nog niet ten
volle verdwenen. Zij zal nooit hele
maal verdwijnen, omdat de sfeer hier
ten dele gebracht werd door het ka
naal naar Brugge met zyn prachtig
geboomte langs de oevers. Dat kanaal
kon door geen granaten kapot wor
den gemaakt en het geboomte groeit
er als voorheen. En de wederopbouw
is met liefdevolle aandacht voltrok
ken: de straten en huisjes hebben hun
intimiteit behouden.
Zo moet het ook zijn.
In ieder geval: het zal daar een
druk hoekje blijven. Bij Sint Anna
en in Sluis
ders van rijwielen met een hulpmo
tor zich hebben te houden. En ten
slotte zal het overige verkeer in de
nabijheid van bromfietsers de uiterste
voorzichtigheid dienen te betrachten.
Automobilisten doen verstandig niet
te dicht langs hen te rijden, maar
liefst in een grote boog om hen heen.
ONVOLDOEND REACTIE
VERMOGEN.
Want talrijke bromfietsers zijn
zich niet bewust van de eisen, die
het beryden van een rijwiel met hulp
motor aan het reactievermogen stelt.
Aanvankelijk had het hulpmotortje
slechts de bedoeling het trappen uit
te schakelen en niét om grote snel
heden te bereiken. Tegenwoordig rijdt
de ene bromfietser nog harder dan
de andere. Men vergist zich in de
snelheid, houdt er onvoldoende reke
ning mee dat op een vlakke weg,
vooral wanneer vrij snel gereden
wordt, een stevige windvlaag fiets
en berijder tengevolge van het ge
ringe gewicht plotseling opzij kan
duwen en beseft onvoldoende, dat de
zuigkracht van snel voorbijschieten
de auto's de bromfietser eveneens
van zijn rechte weg kunnen doen af
dwalen.
De bromfietsers zelf zullen dus
voortdurend bedacht moeten zijn op
de gevaren, die hen omringen. Zy
mogen geen risico's nemen. Alleen
grote voorzichtigheid kan hen voor
ongelukken behoeden.
De overheid is reeds regelend op
getreden. Doch zij is nog al eens van
opvatting veranderd, met het gevolg,
dat velen niet meer weten, wat wel
en wat niet mag. De onzekerheid is
nog bevorderd, doordat thans weinig
of niet opgetreden wordt tegen wat
als overtreding zou moeten gelden.
Qp het ogenblik mogen bromfiet
sers, wanneer zij van de motorische
kracht gebruik maken, op de auto
wegen rijden, ongeacht hun snelheid.
Zij mogen ook rijden op de fietspa
den, die aangeduid zijn met een rond
blauw bord waarop in wit een rijwiel
staat afgbeeld, doch dan niet sneller
dan 20 km. per uur. Op paden, di£
op een andere wijze het kenmerk van
rywielpad dragen een langwerpig
zwart bord met in wit het opschrift
„Rywielpad" mogen zij niet rijden,
tenzij met afgezette motor, dat wil
zeggen: alleen als de bromfiets als
een gewoon, door trappen voortbewo
gen rijwiel gebruikt wordt. In geen
geval mogen personen die de leeftijd
van zestien jaren niet bereikt hebben,
een bromfiets berijden.
Wettelijk is het aan bromfietsers
verboden met zyn tweeën naast
elkaar te rijden. Er mag alleen een
tweede persoon achter op een brom
fiets vervoerd worden, als voor deze
duopassagier een deugdelijke zit
plaats aanwezig is. Van belang is
het, dat elke bromfiets voorzien is
van twee doeltreffende, onafhankelijk
van elkaar werkende, remmen.
VERBETERING.
In de toekomst zal in de voor
schriften voor bromfietsen waar
schijnlijk verandering gebracht wor
den. De Tweede Kamer heeft name
lijk reeds haar goedkeuring aan een
wetswijziging gehecht. De Eerste Ka
mer zal nog moeten volgen. Er zal
dan onderscheid gemaakt worden
tussen bromfietsen met een cylinder-
inhoud van minder dan 50 cm3 en
bromfietsen met een cylinderinhoud
van meer dan 50 cm3. De eerste ca
tegorie zal beschouwd worden als ge
wone rijwielen en is dus onderworpen
aan alle bepalingen, die voor gewone
rijwielen gelden, met dien verstande,
dat deze fietsen op de rijwielpaden
op de autowegen mogen zij dan niet
meer komen nog steeds niet snel
ler dan 20 km. per uur mogen rijden.
De tweede categorie zal beschouwd
worden als motorfietsen. De brom
fietsen met een cylinderinhoud van
meer dan 50 cm3 zullen dan dus niet
meer op de rywiclpaden mogen ver
schijnen. Bovendien zal er een kente
kenbewijs voor afgegeven moeten zijn
en vern acht mag worden, dat zij zon
der rijbewijs niet bereden mogen
worden.
Als deze wetswyzigïng van kracht
wordt, is dus een vereenvoudiging in
gevoerd, die er wellicht toe zal bij
dragen het aantal ongelukken te be
perken. Toch blijven moeilijkheden be
staan, vooral wat betreft de naleving
van de verkeersregels. Thans zijn de
bromfietsen ten aanzien van de re
gels van het vei-keer gelijk gesteld
met het gemotoriseerde verkeer.
Wanneer op twéé gelijkwaardige,
elkaar kruisende wegen een bromfiet
ser van rechts lcomt, zal een zware
truck met oplegger hem voorrang
moeten verlenenDat is in wezen
een onhoudbare regeling. Als in de
toekomst de eerste categorie brom
fietsen gelijk gesteld is aan gewone
rijwielen, zal in hetzelfde geval de
bromfietser aan de van links ko
mende truck met oplegger voorrang
dienen te verlenen.
VERLEEN VOORRANG.
Komt in de toekomst een brom
fiets met een cylinderinhoud van meer
dan 50 cm3 van rechts, dan zal deze
voorrang hebben boven het van links
komende gemotoriseerde verkeer.
Maar hoe ontdekt een bestuurder van
een auto, die een bromfietser van
rechts ziet aankomen, zo gauw, dat
hij te doen heeft met een rijwiel met
hulpmotor met een cylinderinhoud
van meer dan 50 cm3 en niet met
een bromfiets van de eerste catego
rie, die als gewoon rywiel woi'dt be
schouwd en dus moet wachten
De tweede categorie bromfietsen
zal dan wel een zeer duidelijk, ken-
merlc moeten dragen. Dan nog zal
elke bromfietser verstandig doen wel
steeds voorrang te verlenen, doch
nooit voorrang te nemen.
Zo lang voor bromfietsers geen
speciale rijwielpaden bestaan, blijft
het verschijnsel rijwiel met hulpmo
tor een netelige geschiedenis. En zo
lang kan er by hen niet voldoende op
aangedrongen worden om door de
vermijding van elk risico de grootst
mogelyke veiligheid voor zich zelf en
voor anderen te scheppen.
ONZE DAMRUBRIEK.
Nog dit jaar tournooi om het wereldkampioenschap.
Met het behalen van zjjn twaalfde nationale titel heeft de 46-jarige
Amsterdamse grootmeester R. C. Keiler een vrywel onaantastbaar re
cord gevestigd. De eerste steen hiertoe werd gelegd in 1927, in welk jaar
hy voor de eerste maal Nederlands kampioen werd. De situatie was
daarna steeds zo, dat Keilers naam of op de bovenste of op de tweede
plaats van de ranglijst prijkte. Niet voor niets dus is zyn naam in de
loop der jaren voor de dammers een begrip geworden. Voor talloze dam.
mors betekenden de door Keiler gespeelde partyen een gratis cursus.
Zjjn constant sterke speelvorm Is spreekwoordelijk en heeft hem ge
steund door zijn grote routine ook nu weer doen zegevieren over de
opkomende jongere generatie, ditmaal vertegenwoordigd door ir. van
Dyk en Wim Roozenburg.
Er is overigens een groot vraag,
teken rond Klier, hoe het n.l. mo
gelijk is, dat hij er nimmer in slaag
de de wereldtitel te veroveren. Met
des te groter spanning wordt dan
ook hei tournooi om het wereldkam
pioenschap tegemoet gezien, dat in
November a.s. in ons land zal wor
den gehouden. De deelnemers komen
uit verschillende landen
van een der door Keiler afgewe-
AMERIKAANSE COMMANDO'S IN EUROPA
Teneinde de gang van' zaken by de Amerikaanse legers die in Europa
zyn gestationneerd op de meest efficiënte wyze te doen verlopen, is ge
neraal Ridgway belast met het commando van alle Amerikaanse troepen
in Europa. De enige uitzondering hierop vormen de bezettingstroepen in
Berlijn, Oostenryk en Triest. Deze blijven, gezien de politieke aspecten,
onder rechtstreeks commando van Washington. Alle Amerikaanse Jeger-
commando's die verder over Europa verspreid zyn, zoals onze kaart aan.
geeft, staan dus thans onder commando van Ridgway.
(Opname van Ingezonden stukken bete
kent niet, dat de redactie met de Inhoud
Instemt. Plaatsing geschiedt builen ver
antwoordelijkheid der redactie. De redac
tie behoudt zich het recht voor Ingezon
den stukken te bekorten, of plaatsing te
weigeren. Over deze rubriek wordt geen
correspondentie gevoerd. Stukken, waar
van naam en adres van inzender onbe
kend zijn, worden niet opgenomen. Niet
geplaatste stukken worden niet terugge
zonden).
HEEFT U NOG GEEN SCHOTEL
ZIEN VLIEGEN?
In Amerika wemelt het van de
vliegende schptels. Het is een teken
des tyds, dat men ze ziet vliegen
en een leemte in iemands opvoeding,
indien zulks niet het geval is. Met
vreugd© hebben wij daarom kennis
genomen van het bericht, dat thans
eindelijk ook eens zoiets als een
vliegende schotel boven onze provin
cie werd waargenomen. Het was er
slechts eentje, maar niettemin het
begin is er en het zou ons al bitter
tegenvallen, als er nog niet meer
zouden volgen. Wij, Zeeuwen, gaan
wel voor nuchtere lieden door, maar
in het verkennen van schotels al dan
niet in zig zag beweging vliegend,
zullen wij tonen ons mannetje te
staan. Dit laten wij niet alleen aan
de Amerikanen over.
Komaan, laat ons naarstiglijk het
heelal gaan verkennen en de jonge
lui op de Zanddijk niet alleen in de
kou laten staan. Het is bovendien
een gezonde sport, daar de verken
ning by voorkeur in de buitenlucht
moet geschieden. Blijft men gemak
zuchtig achter de ramen zitten, dan
loopt men b.v. de kans de weer
spiegeling van de brandende huiska
merlamp voor een hoogst merkwaar
dig© schotel, n.l. in bolvorm te ver
slijten. Let wel,'het onderzoek moet
serieus geschieden. Ter stimulering-
van Uw prestaties wordt in over
weging genomen voor elke vy'Jde
schotel een bijpassend kopje be
schikbaar te stellen.
Geeft Uw waarnemingen onder
nauwkeurige opgave van alle bij
zonderheden op aan
Bartel Schotelmans.
N.B. de in kopjes rondvliegende
Marsmannetjes blijven uiteraard bui
ten beschouwing.
VLISSINGEN OP Z'N SMALST?
Naar aanleiding van het feest van
V.V.V. had ik me als oud Vlissinger
nog al wat uitgelaten over dat oude
Vlissingen enz. enz. totdat ik mijn
vrienden en kennissen zoo plat kreeg
om ook eens met een bus Zondag j.l.
naar de Grote Marlot te gaan, maar
wat ben ik er als oud Vlissinger om
uitgelachen. De zaak was gesloten. U
begrijpt toch zeker onze teleurstelling
sl, vooi*al omdat ons gezelschap
hoofdzakelyk bestond uit winkeliers,
kortom, zakenmensen welke in de
week niet wegkunnen. Het is hier nog
erger dan in Bergen op Zoom. Toen
wij naar de Ruyter gingen kijken zei
er een: „Zie je wel, hij durft niet naai
de Markt te kijken die schaamt zich
voor V.V.V.'s kortzichtigheid". Geluk
kig hebben we in het z.g. Oude
Wilhelmientje nog kunnen genieten
van een strijkje en als attractie kreeg
myn vrouw ook nog een nat mantel-
costuum toen een handige kellner
het scherm opdraaide. Maar ze is een
Brabantse en wy kijken zo nauw niet.
Met veel groeten,
Krab.
Naschrift: De zondagsluiting in
Zeeland wordt wel vaker door ande
ren betreurd. Zy spruit evenwel voort
uit de wens daartoe van een zeer be
langrijk gedeelte der Zeeuwse bevol
king. Daarvoor moet tenslotte ook
de niet-Zeeuw respect hebben.
Red. P.Z.C.
OUDEN VAN DAGEN
EN WATERTARIEF
Huis aan huis komt de mededeling
van de waterleiding, dat men nu ƒ5.-
per twee maanden schuldig is. Het
waterleidingbedrijf heeft wel reke
ning gehouden met eigen personeel
en onkosten, maar niet met de Ouden
van dagen.
Zij kunnen dit bedrag onmogelyk
betalen. De meesten verbruiken ook
niet meer dan 2,- of ƒ2,50 per twee
maanden. Waarom denkt men eerst
aan zich zelf en nooit aan anderen,
die veel minder hebben? Waarom
moeten de ouden van dagen bun laat
ste jaren scharrelen om rond te ko
men, terwijl .alle pryzen steeds om
hoog gaan Op die manier wordt hen
het leven in hun eigen huisje onmo
gelyk gemaakt.
Ik hoop dat dit schrijven er toe zal
bijdragen, dat de ouden van dagen
him oude tarief mogen behouden. Met
een klein teken op hun kaart en zon
der verdere administratiekosten zou
den deze mensen zeer gebaat zijn.
Met dank voor de plaatsing,
M. Louwerse.
Vlissingen.
VAN ROSSEM S
%0CELES^
Woning klaar in zes uur
EXPERIMENT VAN ZAANSE
FIRMA.
Er is vorig jaar veel ophef ge
maakt over het bouwen van een wo
ning in één dag. Het was toen de
Zaandamse firma Betona met de
firmanten Baerveldt en Stapel, die
zo'n woninkje in één dag opzetten.
Dezelfde firma heeft thans speciaal
samengestelde dubbele platen voor de
wanden gefabriceerd, waardoor het
mogelyk zal zijn in zes uur een huis
te bouwen. Dat experiment wordt be
gin September geprobeerd. Vijf ar
beiders zullen trachten in zes uur
zo'n woninkje in elkaar te zetten. De
inrichting van het huis is normaal:
één woon-, twee slaapkamers, een
keuken en een badkamer.
Advertentie.
ENAVO AUTO-VEILING
Iedere VRIJDAGj
VEEMARKTHALLEN
ROTTERDAM
46. Jimmy Brown sprong weer in zyn auto en
reed regelrecht naar het huis van meneer KreÜs
Kroosduiker, Kapitein Toontje had hem precies
verteld, hoe 'hij moest rijden en Jimmy had geen
moeite het huis te vinden. Het lag in de Verleng
de Kerkstraat vlak naast de smidse van Hendrik
Hamerslag. Jimmy stopte, stapte uit en wendde
zich tot twee mannen, die voor de smidse met
elkaar stonden te praten. „Kunt u my ook zeggen
of de heer Kroosduiker thuis?" vroeg Jimmy aan
een der mannen die er nog al omvangrijk uit zag
en naar zijn dikke buik en rode neus te oordelen
van een stevig glas bier hield. De dikke keek
Jimmy een beetje wantrouwig aan en zei lang
zaam: „Nee thuis is die niet, maar misschien in
teresseert 't u, dat u op 't ogenblik met hem
spreekt."
„Kijk 'r 's aan", zei Jimmy opgewekt. ,,Dat tref
ik dan. Ik heb namelijk gehoord dat u in het bezit
is van een volledige duikersuitrusting en nou
kwam ik eens vragen of ik deze een paar dagen
van u kan huren", „Waarvoor hei je dat nodig?"
vroeg meneer Kroosduiker op de man af en er
klonk het nodige wantrouwen in zijrf stem. Jim
my begon te lachen. „Oh, niks byzonders", zei hij.
,,Ik ben een verwoede visser en nou zou ik zo
graag eens onder water op vissen willen jagen.
Ze hebben me verteld, dat dat zo'n opwindende
sport is". Meneer Kroosduiker begon aan een der
punten van zijn kolossale knevel te draaien, het
geen bij hem altijd een bewys was, dat hij nadacht
dacht. „Om te gaan vissenzei hij peinzend.
„Dat zou dan een duur vispartytje zijn, want ik
ben niet goedkoop met m'n spullen".
zen candidaten voor dc nationale
titel Wim Rozenburg hebben
wij nog een partij in portefeuille te
gen de sterke Zeeuwsch-Vlaamse
dammer Joh. de Smet, lid van de
Vlissingse damclub. Deze party ver
liep als volgt:
Wit: Roozenburg. Zwart: de Smet.
Dit jaar gespeeld te Rotterdam in
de ontmoeting „Constant"Vlissin
gen.
1. 33-29, 19-23; 2. 35-30, 14-19;
3. 40-35, 20-24; 4. 29x20. 15x24.
Evenals zyn broer de wereld
kampioen heeft ook Wim Roo
zenburg zich gespecialiseerd in de
33-29 opening. Het tegenspel van
Zwart (ontwijking) is tactisch goed
gezien.
5. 30-25, 10-14; 6. 34-30, 5-10; 7.
44-40 17-21; 8. 31-26, 10-15; 9. 26
xl7, 12x21; 10. 39-33, 14-20; 11. 25
xl4, 9x20; 12. 36-31, 4-9; 13. 33-28,
7-12; 14. 31-27, 21-26; 15. 50-44, 9
-14
Een zet, waarover men verschil
lend kan oordelen. Wij geven de
voorkeur aan direct 11-17. Na 27-
21x21 gevolgd door 20-25 en op
practisch elke andere zet door 17-
22 en 12x21. Inplaats van de tekst
zet komt ogenschijnlijk ook 2-7 in
aanmerking, maar deze voortzetting
legt zwart vele beperkingen op. Na
41-36 is zowel 11 als 12-17 verhin
derd wegens resp. 27-22, enz. met
dam en 27-21 met schyfwinst. Zwart
is dus min of meer verplicht tot
20-25, waarna de witte stelling te
prefereren valt.
16. 41-36, 11-17; 17. 37-31 26x37;
18 42x31, 6-11.
Deter ware 17-22 en 12x21 met
de dreiging 21-26. Een gevaarlijke
situatie voor de witspeler, omdat 31-
26 verhinderd wordt door 24-29-33.
19. 47-42, 1-6; 20. 46-41, 17-22;
21. 28x17, 12x21; 22. 30-25, 21-26;
23. 41-37. 3-9.
Door te lang uitgestelde uitruil
naar 21 heeft wit nog juist op tyd
aansluiting gekregen. By zw art's
voortzetting 3-9 hebben wij even met
de ogen geknipperd. Men zou er
hoogstens dit van kunnen zeggen:
Wie A (15e zet 9-14) zegt, moet ook
B zeggen.
24 43-39 8-12; 25. 39-33, 11-17;
26. 33-28, 17-21; 27. 44-39, 2-7; 28.
49-43, 7-11; 29. 27-22, 18x27.
Deze partij is typisch „de Smet".
Positioneel afwijkende zetten en toch
(of juist daardoor?) plotseling ge-
vaariyke situaties. Wit moet reke
ning houden met de mogelykheid
12-17-22. De stand na de 28e zet
van zwart (7-11) is:
Wit: 25, 27, 28, 31. 32, 35/40, 42,
43, 45 en 48.
Zwart: 6, 9, 11/16, 18/gl, 23, 24 en
26.
30. 31x22. 12-18; 31 39-34, 18x
27; 32. 37-31, 26x37; 33. 42x22, 11-
17; 34. 22x11, 6x17; 35. 34-30, 21-
26; 36. 40-34, 17-21; 37. 38-33, 24-
29; 38. 33x24, 20x40; 39. 45x34, 21-
27; 40. 32x21, 23x32. (Op 16x27 volgt
30-24); 41 21-17 16-21; 42. 17-11,
32-38; 43.'43x32, 21-27; 44. 32x21,
26x6. Een fraaie ressource. 45. 48-
43, 15-20; 46. 42-38, 6-11; 47. 38-33,
13-18; 48. 34-29, 19-23; 49. 30-24,
23x34; 50. 24x15, 18-22; 51. 25-20,
14x25 De inleiding tot een zeer in
teressant eindspel. 52. 33-29 34x23;
53. 15-10, 22-28; 54. 10-4, 9-14; 55.
4-15, 14-19; 56. 15-38, 11-17; 57. 36-
31, 17-22; 58. 38x27, 28-32; 59. 27x
29, 19-23; Remise. Indien wit bij
de 58e zet 35-30 gespeeld had, dan
zou zwart door een z.g. Turkse slag
als volgt remise hebben geforceerd:
58. 35-30. 25x34; 59. 38-27, 28-33:
60. 27x28, 23x32.
Voor de probleemliefhebbers nog
een tweetal vraagstukjes ter oplos
sing. Zy zijn beide van de hand van
de heer C. M. van Poelje uit Vlis
singen.
I. Wit: 21. 22, 28/30, 33, 37, 40 en
43. Zwart: 6. 7. 9, 10 12, 13, 16, 19
en 36.
II Wit: 16, 22, 28/30, 32. 34, 37
en 44. Zwart: 8/10, 6 13, 18, 19. 25 en
36.
Wit speelt en wint. Afgezien van
de onlogische laatste zet van wit in
no. I twee aardige opgaven.
Zweden boos op lijfwacht
van Trumans dochter
De dochter van de Amerikaanse
president, Margaret Truman, brengt,
zoals bekend, een bezoek aan Europa.
Zy vertoeft thans in Zweden. Miss
Truman wordt bij haar uitstapjes in
Zweden geschaduwd door een uit
twee Amerikaanse politiedienaars be
staande „lijfwacht". De Zweedse pers
trekt thans van leer tegen het op
treden van de lyfwacht, die volgens
haar „hooghartig en kortaf' is. De
bladen zeggen dat de Amerikanen
gewapend zyn en hun revolvers ver-
moedelyk in hun okselholten verber
gen.
De (liberale) „Expressen" heeft
Margaret Truman de raad gegeven
„papa te vragen de lummels, die ach
ter u aanlopen, terug te roepen". Het
blad meldt dat, toen een van zyn fo
tografen poogde een foto van miss
Truman te nemen, toen zy per trein
van Stockholm naar Malrnö reisde,
een der „lyfwachten" de man toe
voegde: „Indien u foto's neemt, zal
ik u buiten westen slaan".
Het grootst© Zweedse dagblad de
(liberale) „Dagens Nyheter", die' te
zamen met „Expressen", een cam
pagne heeft gevoerd om het traditio
neel neutrale Zweden te bewegen zich
bij het Atlantische verdrag aan te
sluiten, dringt er by het Zweeds mi
nisterie van buitenlandse zaken op
aan de Amerikaanse bewakers uit te
leggen „tot hoever zy in Zweden mo
gen gaan".