LEZERS SCHRIJVEN Het aantal ongelukken met bromfietsen neemt toe JIMMY BROWN a/s diepzeeduiker Kantlijn KELLER BEHAALDE EEN DOZIJN NATIONALE TITELS MATROZEKSHAG DONDERDAG 21 AUGUSTUS 1952 PROVINCIALE ZEEUWSE C OU RANT 7 RISICO NEMEN IS UIT DEN BOZE. Wettelijke maatregelen nog onvoldoende - Voorzichtigheid geboden! (Van onze Haagse redacteur). DEN HAAG, Augustus. In enkele dagen tijds zyn wy ettelijke keren getuigen geweest van noodlottige ongelukken met bromfietsen. Op de snelverkeersweg van Den Haag naar Utrecht noopten twee ziekenauto's bedryvige politie, stilstaande wagens en heen en weer lopende mensen ons vaart te minderen. Wy stopten en bemerkten, dat de berijder van een bromfiets, die een klein kind achterop had en naast een andere bromfietser reed, hoewel hy zich op de parkeerstrook bevond, was aan gereden door een door een dame bestuurde auto. De man was zwaar ge wond, het kind was gedood. Op de rondeweg by Utrecht lag een wat oudeje dame gewond op de berm van de weg; haar bromfiets was vernield. Per ziekenauto moest zy naar een ziekenhuis gebracht worden. Bij Amersfoort was eveneens een ongeluk met een bromfietser gebeurd. Men behoeft de kranten slechts door te lezen om tot de droeve con clusie te komen, dat het berijden van een bromfiets een gevaarlijke bezig heid is. Bovendien vertellen de cijfers van de ongevallenstatistieken in een harde taal, dat de bromfietsen een groot aantal slachtoffers eisen: doden en zwaar en licht gewonden, om van de materiële schade nog maar niet te spreken. De rijwielen met hulpmater zijn een probleem geworden, waarvoor nog geen afdoende oplossing is gevonden. Er komen er steeds meer en daar mede dreigt het aantal ongelukken nog toe te nemen. Er moet een mid del gevonden worden om het gevaar in te tomen. In de eerste plaats zullen de brom fietsers zelf moeten medewerken om hun eigen veiligheid en die van ande re weggebruikers te bevorderen. In de tweede plaats is het nodig om op korte termijn" definitieve wettelijke regelen te stellen, waaraan de berij- (In verband met de onleesbaarheid van de Kantlijn van Woensdag als ge volg van een technische storing, her plaatsen wij hierbij het bewuste arti kel.) De doodste stad van Nederland gaat feesten Het is Sint Anna ter Muiden. Het schilderachtige marktpleintje is nu gerestaureerd. En dat is inderdaad een reden tot fees ten: het kan de tyd weer een aardige poos trotseren en dat is belangrijk, want Sint Anna kan met Veere wed ijveren in schoonheid en in groots heid van verleden. Het behoort tot het meest karakteristieke, dat Zeeland heeft. Jammerde grootste aantrekke lijkheid van Sint Anna is met de res tauratie verdwenen. Wie èr nu komt, vindt een keurig net pleintje, met een onberispelijk stadhuisje. De huis jes staan er omheen en blinken in de Augustuszon. Maar waar is die oude brokkelige tuinmeer gebleven Waar zijn de gebarsten ruiten en de scheefgezakte deur van het stadhuis En waar is de half in elkaar gezakte schuur, die het Marktplein aan de kant van de grote weg zo aangrijpend afsloot? Het is alles verdwenen. Op gepoetst, gerestaureerd. Behouden voor de tijd. Maar tevens: beroofd van zijn sfeer. Als men de ruïnes zag van Sint Anna ter Muiden, peinsde men wee moedig: En dit was nu eenmaal een zeehaven Hier lag een stad, die zeventien gilden had Hier liggen de resten van wat eens tot Zeelands glorie hoorde In het gerestaureerde Sint Anna peinst men niet meer. Er zullen veel Zeeuwsch-Vlaamse regens moeten vallen en veel Zeeuwsch-Vlaamse stormen moeten woeden, eer de kille nieuwheid van het gerestaureerde weer verdwenen is, eer er iets van de onmisbare sfeer terugkeert Alleen ter zijde van het stadje staat de forse stompe toren. Er te genaan hangen de resten van de kerk. Er omheen staan de bomen en in die bomen ruist de wind, precies als eeuwen geleden. En van het lelijke smeedijzeren hek rond het kerkhof naar de ingang van de toren leidt een berceuse van linden, zoals die daar geweest moet zyn toen Sint Anna ter Muiden nog machtig was en oorlog kon voeren met Aardenburg en Sluis. Langs dat klinkerpad gin gen de poorters van St. Anna ten hu welijk, langs dat klinkerpad droeg men hen ten grave. En daar heeft de mens van de twintigste eeuws niets ferestaureerd. En daar bleef dan ook e oude sfeer. Vlak bij Sint Anna ligt het veel grotere Sluis. Sluis met zijn 2450 inwoners. Het was na de oorlog een ruïne. Maar desondanks kwamen, precies als voor de oorlog, de toeristen. In 1949 werden in Sluis 13.183 liter sterke drank verkocht. Dat wil wat zeggen per inwoner En toch zijn de mensen in Sluis geen alcoholisten: de toeristen komen en faan en velen nemen graag wat van e goede Hollandse spiritualiën mede over de grenzen. Sluis herrijst uit zijn puin. Wie er thans komt, staat verbaasd over de resultaten van de wederopbouw. En het doet de rechtgeaarde Zeeuw deugd, dat er weer zoveel toeristen komen, meestal uit België, om even een brokje Nederland te zien. In Sluis is de sfeer nog niet ten volle verdwenen. Zij zal nooit hele maal verdwijnen, omdat de sfeer hier ten dele gebracht werd door het ka naal naar Brugge met zyn prachtig geboomte langs de oevers. Dat kanaal kon door geen granaten kapot wor den gemaakt en het geboomte groeit er als voorheen. En de wederopbouw is met liefdevolle aandacht voltrok ken: de straten en huisjes hebben hun intimiteit behouden. Zo moet het ook zijn. In ieder geval: het zal daar een druk hoekje blijven. Bij Sint Anna en in Sluis ders van rijwielen met een hulpmo tor zich hebben te houden. En ten slotte zal het overige verkeer in de nabijheid van bromfietsers de uiterste voorzichtigheid dienen te betrachten. Automobilisten doen verstandig niet te dicht langs hen te rijden, maar liefst in een grote boog om hen heen. ONVOLDOEND REACTIE VERMOGEN. Want talrijke bromfietsers zijn zich niet bewust van de eisen, die het beryden van een rijwiel met hulp motor aan het reactievermogen stelt. Aanvankelijk had het hulpmotortje slechts de bedoeling het trappen uit te schakelen en niét om grote snel heden te bereiken. Tegenwoordig rijdt de ene bromfietser nog harder dan de andere. Men vergist zich in de snelheid, houdt er onvoldoende reke ning mee dat op een vlakke weg, vooral wanneer vrij snel gereden wordt, een stevige windvlaag fiets en berijder tengevolge van het ge ringe gewicht plotseling opzij kan duwen en beseft onvoldoende, dat de zuigkracht van snel voorbijschieten de auto's de bromfietser eveneens van zijn rechte weg kunnen doen af dwalen. De bromfietsers zelf zullen dus voortdurend bedacht moeten zijn op de gevaren, die hen omringen. Zy mogen geen risico's nemen. Alleen grote voorzichtigheid kan hen voor ongelukken behoeden. De overheid is reeds regelend op getreden. Doch zij is nog al eens van opvatting veranderd, met het gevolg, dat velen niet meer weten, wat wel en wat niet mag. De onzekerheid is nog bevorderd, doordat thans weinig of niet opgetreden wordt tegen wat als overtreding zou moeten gelden. Qp het ogenblik mogen bromfiet sers, wanneer zij van de motorische kracht gebruik maken, op de auto wegen rijden, ongeacht hun snelheid. Zij mogen ook rijden op de fietspa den, die aangeduid zijn met een rond blauw bord waarop in wit een rijwiel staat afgbeeld, doch dan niet sneller dan 20 km. per uur. Op paden, di£ op een andere wijze het kenmerk van rywielpad dragen een langwerpig zwart bord met in wit het opschrift „Rywielpad" mogen zij niet rijden, tenzij met afgezette motor, dat wil zeggen: alleen als de bromfiets als een gewoon, door trappen voortbewo gen rijwiel gebruikt wordt. In geen geval mogen personen die de leeftijd van zestien jaren niet bereikt hebben, een bromfiets berijden. Wettelijk is het aan bromfietsers verboden met zyn tweeën naast elkaar te rijden. Er mag alleen een tweede persoon achter op een brom fiets vervoerd worden, als voor deze duopassagier een deugdelijke zit plaats aanwezig is. Van belang is het, dat elke bromfiets voorzien is van twee doeltreffende, onafhankelijk van elkaar werkende, remmen. VERBETERING. In de toekomst zal in de voor schriften voor bromfietsen waar schijnlijk verandering gebracht wor den. De Tweede Kamer heeft name lijk reeds haar goedkeuring aan een wetswijziging gehecht. De Eerste Ka mer zal nog moeten volgen. Er zal dan onderscheid gemaakt worden tussen bromfietsen met een cylinder- inhoud van minder dan 50 cm3 en bromfietsen met een cylinderinhoud van meer dan 50 cm3. De eerste ca tegorie zal beschouwd worden als ge wone rijwielen en is dus onderworpen aan alle bepalingen, die voor gewone rijwielen gelden, met dien verstande, dat deze fietsen op de rijwielpaden op de autowegen mogen zij dan niet meer komen nog steeds niet snel ler dan 20 km. per uur mogen rijden. De tweede categorie zal beschouwd worden als motorfietsen. De brom fietsen met een cylinderinhoud van meer dan 50 cm3 zullen dan dus niet meer op de rywiclpaden mogen ver schijnen. Bovendien zal er een kente kenbewijs voor afgegeven moeten zijn en vern acht mag worden, dat zij zon der rijbewijs niet bereden mogen worden. Als deze wetswyzigïng van kracht wordt, is dus een vereenvoudiging in gevoerd, die er wellicht toe zal bij dragen het aantal ongelukken te be perken. Toch blijven moeilijkheden be staan, vooral wat betreft de naleving van de verkeersregels. Thans zijn de bromfietsen ten aanzien van de re gels van het vei-keer gelijk gesteld met het gemotoriseerde verkeer. Wanneer op twéé gelijkwaardige, elkaar kruisende wegen een bromfiet ser van rechts lcomt, zal een zware truck met oplegger hem voorrang moeten verlenenDat is in wezen een onhoudbare regeling. Als in de toekomst de eerste categorie brom fietsen gelijk gesteld is aan gewone rijwielen, zal in hetzelfde geval de bromfietser aan de van links ko mende truck met oplegger voorrang dienen te verlenen. VERLEEN VOORRANG. Komt in de toekomst een brom fiets met een cylinderinhoud van meer dan 50 cm3 van rechts, dan zal deze voorrang hebben boven het van links komende gemotoriseerde verkeer. Maar hoe ontdekt een bestuurder van een auto, die een bromfietser van rechts ziet aankomen, zo gauw, dat hij te doen heeft met een rijwiel met hulpmotor met een cylinderinhoud van meer dan 50 cm3 en niet met een bromfiets van de eerste catego rie, die als gewoon rywiel woi'dt be schouwd en dus moet wachten De tweede categorie bromfietsen zal dan wel een zeer duidelijk, ken- merlc moeten dragen. Dan nog zal elke bromfietser verstandig doen wel steeds voorrang te verlenen, doch nooit voorrang te nemen. Zo lang voor bromfietsers geen speciale rijwielpaden bestaan, blijft het verschijnsel rijwiel met hulpmo tor een netelige geschiedenis. En zo lang kan er by hen niet voldoende op aangedrongen worden om door de vermijding van elk risico de grootst mogelyke veiligheid voor zich zelf en voor anderen te scheppen. ONZE DAMRUBRIEK. Nog dit jaar tournooi om het wereldkampioenschap. Met het behalen van zjjn twaalfde nationale titel heeft de 46-jarige Amsterdamse grootmeester R. C. Keiler een vrywel onaantastbaar re cord gevestigd. De eerste steen hiertoe werd gelegd in 1927, in welk jaar hy voor de eerste maal Nederlands kampioen werd. De situatie was daarna steeds zo, dat Keilers naam of op de bovenste of op de tweede plaats van de ranglijst prijkte. Niet voor niets dus is zyn naam in de loop der jaren voor de dammers een begrip geworden. Voor talloze dam. mors betekenden de door Keiler gespeelde partyen een gratis cursus. Zjjn constant sterke speelvorm Is spreekwoordelijk en heeft hem ge steund door zijn grote routine ook nu weer doen zegevieren over de opkomende jongere generatie, ditmaal vertegenwoordigd door ir. van Dyk en Wim Roozenburg. Er is overigens een groot vraag, teken rond Klier, hoe het n.l. mo gelijk is, dat hij er nimmer in slaag de de wereldtitel te veroveren. Met des te groter spanning wordt dan ook hei tournooi om het wereldkam pioenschap tegemoet gezien, dat in November a.s. in ons land zal wor den gehouden. De deelnemers komen uit verschillende landen van een der door Keiler afgewe- AMERIKAANSE COMMANDO'S IN EUROPA Teneinde de gang van' zaken by de Amerikaanse legers die in Europa zyn gestationneerd op de meest efficiënte wyze te doen verlopen, is ge neraal Ridgway belast met het commando van alle Amerikaanse troepen in Europa. De enige uitzondering hierop vormen de bezettingstroepen in Berlijn, Oostenryk en Triest. Deze blijven, gezien de politieke aspecten, onder rechtstreeks commando van Washington. Alle Amerikaanse Jeger- commando's die verder over Europa verspreid zyn, zoals onze kaart aan. geeft, staan dus thans onder commando van Ridgway. (Opname van Ingezonden stukken bete kent niet, dat de redactie met de Inhoud Instemt. Plaatsing geschiedt builen ver antwoordelijkheid der redactie. De redac tie behoudt zich het recht voor Ingezon den stukken te bekorten, of plaatsing te weigeren. Over deze rubriek wordt geen correspondentie gevoerd. Stukken, waar van naam en adres van inzender onbe kend zijn, worden niet opgenomen. Niet geplaatste stukken worden niet terugge zonden). HEEFT U NOG GEEN SCHOTEL ZIEN VLIEGEN? In Amerika wemelt het van de vliegende schptels. Het is een teken des tyds, dat men ze ziet vliegen en een leemte in iemands opvoeding, indien zulks niet het geval is. Met vreugd© hebben wij daarom kennis genomen van het bericht, dat thans eindelijk ook eens zoiets als een vliegende schotel boven onze provin cie werd waargenomen. Het was er slechts eentje, maar niettemin het begin is er en het zou ons al bitter tegenvallen, als er nog niet meer zouden volgen. Wij, Zeeuwen, gaan wel voor nuchtere lieden door, maar in het verkennen van schotels al dan niet in zig zag beweging vliegend, zullen wij tonen ons mannetje te staan. Dit laten wij niet alleen aan de Amerikanen over. Komaan, laat ons naarstiglijk het heelal gaan verkennen en de jonge lui op de Zanddijk niet alleen in de kou laten staan. Het is bovendien een gezonde sport, daar de verken ning by voorkeur in de buitenlucht moet geschieden. Blijft men gemak zuchtig achter de ramen zitten, dan loopt men b.v. de kans de weer spiegeling van de brandende huiska merlamp voor een hoogst merkwaar dig© schotel, n.l. in bolvorm te ver slijten. Let wel,'het onderzoek moet serieus geschieden. Ter stimulering- van Uw prestaties wordt in over weging genomen voor elke vy'Jde schotel een bijpassend kopje be schikbaar te stellen. Geeft Uw waarnemingen onder nauwkeurige opgave van alle bij zonderheden op aan Bartel Schotelmans. N.B. de in kopjes rondvliegende Marsmannetjes blijven uiteraard bui ten beschouwing. VLISSINGEN OP Z'N SMALST? Naar aanleiding van het feest van V.V.V. had ik me als oud Vlissinger nog al wat uitgelaten over dat oude Vlissingen enz. enz. totdat ik mijn vrienden en kennissen zoo plat kreeg om ook eens met een bus Zondag j.l. naar de Grote Marlot te gaan, maar wat ben ik er als oud Vlissinger om uitgelachen. De zaak was gesloten. U begrijpt toch zeker onze teleurstelling sl, vooi*al omdat ons gezelschap hoofdzakelyk bestond uit winkeliers, kortom, zakenmensen welke in de week niet wegkunnen. Het is hier nog erger dan in Bergen op Zoom. Toen wij naar de Ruyter gingen kijken zei er een: „Zie je wel, hij durft niet naai de Markt te kijken die schaamt zich voor V.V.V.'s kortzichtigheid". Geluk kig hebben we in het z.g. Oude Wilhelmientje nog kunnen genieten van een strijkje en als attractie kreeg myn vrouw ook nog een nat mantel- costuum toen een handige kellner het scherm opdraaide. Maar ze is een Brabantse en wy kijken zo nauw niet. Met veel groeten, Krab. Naschrift: De zondagsluiting in Zeeland wordt wel vaker door ande ren betreurd. Zy spruit evenwel voort uit de wens daartoe van een zeer be langrijk gedeelte der Zeeuwse bevol king. Daarvoor moet tenslotte ook de niet-Zeeuw respect hebben. Red. P.Z.C. OUDEN VAN DAGEN EN WATERTARIEF Huis aan huis komt de mededeling van de waterleiding, dat men nu ƒ5.- per twee maanden schuldig is. Het waterleidingbedrijf heeft wel reke ning gehouden met eigen personeel en onkosten, maar niet met de Ouden van dagen. Zij kunnen dit bedrag onmogelyk betalen. De meesten verbruiken ook niet meer dan 2,- of ƒ2,50 per twee maanden. Waarom denkt men eerst aan zich zelf en nooit aan anderen, die veel minder hebben? Waarom moeten de ouden van dagen bun laat ste jaren scharrelen om rond te ko men, terwijl .alle pryzen steeds om hoog gaan Op die manier wordt hen het leven in hun eigen huisje onmo gelyk gemaakt. Ik hoop dat dit schrijven er toe zal bijdragen, dat de ouden van dagen him oude tarief mogen behouden. Met een klein teken op hun kaart en zon der verdere administratiekosten zou den deze mensen zeer gebaat zijn. Met dank voor de plaatsing, M. Louwerse. Vlissingen. VAN ROSSEM S %0CELES^ Woning klaar in zes uur EXPERIMENT VAN ZAANSE FIRMA. Er is vorig jaar veel ophef ge maakt over het bouwen van een wo ning in één dag. Het was toen de Zaandamse firma Betona met de firmanten Baerveldt en Stapel, die zo'n woninkje in één dag opzetten. Dezelfde firma heeft thans speciaal samengestelde dubbele platen voor de wanden gefabriceerd, waardoor het mogelyk zal zijn in zes uur een huis te bouwen. Dat experiment wordt be gin September geprobeerd. Vijf ar beiders zullen trachten in zes uur zo'n woninkje in elkaar te zetten. De inrichting van het huis is normaal: één woon-, twee slaapkamers, een keuken en een badkamer. Advertentie. ENAVO AUTO-VEILING Iedere VRIJDAGj VEEMARKTHALLEN ROTTERDAM 46. Jimmy Brown sprong weer in zyn auto en reed regelrecht naar het huis van meneer KreÜs Kroosduiker, Kapitein Toontje had hem precies verteld, hoe 'hij moest rijden en Jimmy had geen moeite het huis te vinden. Het lag in de Verleng de Kerkstraat vlak naast de smidse van Hendrik Hamerslag. Jimmy stopte, stapte uit en wendde zich tot twee mannen, die voor de smidse met elkaar stonden te praten. „Kunt u my ook zeggen of de heer Kroosduiker thuis?" vroeg Jimmy aan een der mannen die er nog al omvangrijk uit zag en naar zijn dikke buik en rode neus te oordelen van een stevig glas bier hield. De dikke keek Jimmy een beetje wantrouwig aan en zei lang zaam: „Nee thuis is die niet, maar misschien in teresseert 't u, dat u op 't ogenblik met hem spreekt." „Kijk 'r 's aan", zei Jimmy opgewekt. ,,Dat tref ik dan. Ik heb namelijk gehoord dat u in het bezit is van een volledige duikersuitrusting en nou kwam ik eens vragen of ik deze een paar dagen van u kan huren", „Waarvoor hei je dat nodig?" vroeg meneer Kroosduiker op de man af en er klonk het nodige wantrouwen in zijrf stem. Jim my begon te lachen. „Oh, niks byzonders", zei hij. ,,Ik ben een verwoede visser en nou zou ik zo graag eens onder water op vissen willen jagen. Ze hebben me verteld, dat dat zo'n opwindende sport is". Meneer Kroosduiker begon aan een der punten van zijn kolossale knevel te draaien, het geen bij hem altijd een bewys was, dat hij nadacht dacht. „Om te gaan vissenzei hij peinzend. „Dat zou dan een duur vispartytje zijn, want ik ben niet goedkoop met m'n spullen". zen candidaten voor dc nationale titel Wim Rozenburg hebben wij nog een partij in portefeuille te gen de sterke Zeeuwsch-Vlaamse dammer Joh. de Smet, lid van de Vlissingse damclub. Deze party ver liep als volgt: Wit: Roozenburg. Zwart: de Smet. Dit jaar gespeeld te Rotterdam in de ontmoeting „Constant"Vlissin gen. 1. 33-29, 19-23; 2. 35-30, 14-19; 3. 40-35, 20-24; 4. 29x20. 15x24. Evenals zyn broer de wereld kampioen heeft ook Wim Roo zenburg zich gespecialiseerd in de 33-29 opening. Het tegenspel van Zwart (ontwijking) is tactisch goed gezien. 5. 30-25, 10-14; 6. 34-30, 5-10; 7. 44-40 17-21; 8. 31-26, 10-15; 9. 26 xl7, 12x21; 10. 39-33, 14-20; 11. 25 xl4, 9x20; 12. 36-31, 4-9; 13. 33-28, 7-12; 14. 31-27, 21-26; 15. 50-44, 9 -14 Een zet, waarover men verschil lend kan oordelen. Wij geven de voorkeur aan direct 11-17. Na 27- 21x21 gevolgd door 20-25 en op practisch elke andere zet door 17- 22 en 12x21. Inplaats van de tekst zet komt ogenschijnlijk ook 2-7 in aanmerking, maar deze voortzetting legt zwart vele beperkingen op. Na 41-36 is zowel 11 als 12-17 verhin derd wegens resp. 27-22, enz. met dam en 27-21 met schyfwinst. Zwart is dus min of meer verplicht tot 20-25, waarna de witte stelling te prefereren valt. 16. 41-36, 11-17; 17. 37-31 26x37; 18 42x31, 6-11. Deter ware 17-22 en 12x21 met de dreiging 21-26. Een gevaarlijke situatie voor de witspeler, omdat 31- 26 verhinderd wordt door 24-29-33. 19. 47-42, 1-6; 20. 46-41, 17-22; 21. 28x17, 12x21; 22. 30-25, 21-26; 23. 41-37. 3-9. Door te lang uitgestelde uitruil naar 21 heeft wit nog juist op tyd aansluiting gekregen. By zw art's voortzetting 3-9 hebben wij even met de ogen geknipperd. Men zou er hoogstens dit van kunnen zeggen: Wie A (15e zet 9-14) zegt, moet ook B zeggen. 24 43-39 8-12; 25. 39-33, 11-17; 26. 33-28, 17-21; 27. 44-39, 2-7; 28. 49-43, 7-11; 29. 27-22, 18x27. Deze partij is typisch „de Smet". Positioneel afwijkende zetten en toch (of juist daardoor?) plotseling ge- vaariyke situaties. Wit moet reke ning houden met de mogelykheid 12-17-22. De stand na de 28e zet van zwart (7-11) is: Wit: 25, 27, 28, 31. 32, 35/40, 42, 43, 45 en 48. Zwart: 6, 9, 11/16, 18/gl, 23, 24 en 26. 30. 31x22. 12-18; 31 39-34, 18x 27; 32. 37-31, 26x37; 33. 42x22, 11- 17; 34. 22x11, 6x17; 35. 34-30, 21- 26; 36. 40-34, 17-21; 37. 38-33, 24- 29; 38. 33x24, 20x40; 39. 45x34, 21- 27; 40. 32x21, 23x32. (Op 16x27 volgt 30-24); 41 21-17 16-21; 42. 17-11, 32-38; 43.'43x32, 21-27; 44. 32x21, 26x6. Een fraaie ressource. 45. 48- 43, 15-20; 46. 42-38, 6-11; 47. 38-33, 13-18; 48. 34-29, 19-23; 49. 30-24, 23x34; 50. 24x15, 18-22; 51. 25-20, 14x25 De inleiding tot een zeer in teressant eindspel. 52. 33-29 34x23; 53. 15-10, 22-28; 54. 10-4, 9-14; 55. 4-15, 14-19; 56. 15-38, 11-17; 57. 36- 31, 17-22; 58. 38x27, 28-32; 59. 27x 29, 19-23; Remise. Indien wit bij de 58e zet 35-30 gespeeld had, dan zou zwart door een z.g. Turkse slag als volgt remise hebben geforceerd: 58. 35-30. 25x34; 59. 38-27, 28-33: 60. 27x28, 23x32. Voor de probleemliefhebbers nog een tweetal vraagstukjes ter oplos sing. Zy zijn beide van de hand van de heer C. M. van Poelje uit Vlis singen. I. Wit: 21. 22, 28/30, 33, 37, 40 en 43. Zwart: 6. 7. 9, 10 12, 13, 16, 19 en 36. II Wit: 16, 22, 28/30, 32. 34, 37 en 44. Zwart: 8/10, 6 13, 18, 19. 25 en 36. Wit speelt en wint. Afgezien van de onlogische laatste zet van wit in no. I twee aardige opgaven. Zweden boos op lijfwacht van Trumans dochter De dochter van de Amerikaanse president, Margaret Truman, brengt, zoals bekend, een bezoek aan Europa. Zy vertoeft thans in Zweden. Miss Truman wordt bij haar uitstapjes in Zweden geschaduwd door een uit twee Amerikaanse politiedienaars be staande „lijfwacht". De Zweedse pers trekt thans van leer tegen het op treden van de lyfwacht, die volgens haar „hooghartig en kortaf' is. De bladen zeggen dat de Amerikanen gewapend zyn en hun revolvers ver- moedelyk in hun okselholten verber gen. De (liberale) „Expressen" heeft Margaret Truman de raad gegeven „papa te vragen de lummels, die ach ter u aanlopen, terug te roepen". Het blad meldt dat, toen een van zyn fo tografen poogde een foto van miss Truman te nemen, toen zy per trein van Stockholm naar Malrnö reisde, een der „lyfwachten" de man toe voegde: „Indien u foto's neemt, zal ik u buiten westen slaan". Het grootst© Zweedse dagblad de (liberale) „Dagens Nyheter", die' te zamen met „Expressen", een cam pagne heeft gevoerd om het traditio neel neutrale Zweden te bewegen zich bij het Atlantische verdrag aan te sluiten, dringt er by het Zweeds mi nisterie van buitenlandse zaken op aan de Amerikaanse bewakers uit te leggen „tot hoever zy in Zweden mo gen gaan".

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1952 | | pagina 7