Sydney-Melbourne per kruiwagen
JIMMY BROWN als diepzeeduiker
c
D
ONGUNSTIG JAAR VOOR N.V.
STOOMTRAM WALCHEREN
MERKWAARDIGE CONTRASTEN
IN HET TOERISME ANNO 1952
IJPfjffgpff 1jJWPI 1
■R
l ypP
S
6
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
ZATERDAG 16 AUGUSTUS 1952
GEKKEN EN DWAZEN
Nog vlugger dan de trein
SYDNEY N.S.W. „Handzaamlieid" is een typische eigenschap van
de meeste Australiërs. Nog voortlevend in de geest en de traditie der
pioniers, die nergens om steun en raad konden vragen, doch die alles zelf
wel moesten opknappen, is de echte Australiër nog steeds gauw geneigd
om het eerst zelf maar eens te proberen.
In tegenstelling tot de oude wereld, waar men niet zo licht over één
nacht ijs gaat, en eerst het voor en tegen van iets nieuws zorgvuldig tegen
elkaar afweegt, is de gemiddeldo Australiër nog geneigd om met een
„give it a go" laat maar eens proberen er direct maar de schouders
onder te zetten, ook al he,eft hij het nog nooit eerder by de hand gehad.
Dit maakt, dat het vyfde werelddeel nog steeds het eldorado voor gekke
kunststukken is. De gemiddelde Australiër praat, er doorgaans niet iang
over hy doet, wat om zo te zoggen in zyn malle hoofd opkomt.
Het laatste kunststuk, dat nogal
wat aandacht in de pers heeft ont
vangen, is de tocht van een zestal
cement-kruiers uit Sydney, die een
kruiwagen met een vrachtje van 25
kilo van Sydney naar Melbourne ge
duwd hebben de lieve afstand van
945 kilometer om te laten zien
dat zij het op deze wijze vlugger
konden doen dan de wachtdienst van
de Spoorwegen der staten Nieuw
Zuid-Wales en Victoria.
De zes wandelaars zetten een ver-
fakte stoel als vrachtgoed op de
rein in Sydney, geadresseerd aan
iemand in een voorstad in Melbour
ne, en gingen zelf met hun kruiwa
gen lopen. Met blaren aan de voe
ten, stijve armen en gebroken rug-
door ALFRED SCHUURMAN
gen zijn zij inderdaad eerder op het
adres in Melbourne aangekomen dan
het vrachtgoed, dat per trein ging.
Een dergelylce „stunt" heeft nog
enig doel, want de zes cement-krui
ers hebben aangetoond, wat zij wil
len aantonen: namelijk dat 't vracht
vervoer per trein tussen Sydney en
Melbourne ondoeltreffend Is. Vele
van de gekke kunststukken der Iaat.
ste jaren hadden echter veel min
der of helemaal geen doel. Behalve
dan lief doel om eens even te laten
zien waartoe men wel in staat was.
STAALTJES.
Tot de sinds het einde van de oor
log uitgehaalde kunststukken beho
ren de volgende staaltjes.
Een arbeider in de vleesindustrie,
die Australië in een bokkenwagen
rond wilde rijden. Hij startte in de
provinciestad Gladstone, doch moest
na 800 kilometer zyn reis opgeven,
omdat de staat Nieuw Zuid-Wales
hem niet toestond zyn bok over de
grens te brengen.
Een man, die in het hartje van
Sydney midden op de dag 30 keer
achter elkaar „De Heilige Stad"
zong alleen maai*, omdat een vriend
had gezegd, dat hy dit niet zou dur
ven.
Een leerling uit de een of andere
industrie, die in het midden van de
winter veertien dagen lang op het
Advertentie.
Reorganisatie Indonesische
Hoge Commissariaat
Nederlanders uit leidende functies
Eige tijd geleden is melding gemaakt
van de komst van een Indonesische
commissie naar Nederland, die zich o.
m. zou bezig houden met de reorgani
satie van het Indonesische Hoge Com
missariaat in Den Haag.
Aneta verneemt dat bet in de be
doeling ligt het omvangrijke apparaat
belangrijk in te krimpen. Er wordt, zo
zegt men, thans door het Hoge Com
missariaat allerlei werk verricht dat
eigenlijk niet op zijn terrein ligt.
Wat de omvang van het Hoge Com
missariaat betreft kan er op worden
gewezen, aldus Aneta, dat volgens de
bepalingen van de R.T.C. Indonesië
een groot aantal Nederlandse ambte
naren heeft overgenomen. Dat waren
er ongeveer 1200. Wel is dit aantal in
de loop der jaren al aanzienlijk ver
minderd, maar er zijn er nog altijd on
geveer 600. In dit verband wordt ook
opgemerkt, dat het duidelijk is dat In
donesië er naar streeft de leidende
functies, en in het algemeen alle func
ties waarin naar buiten moet worden
opgetreden, te doen vervullen door
Indonesiër
Watervalvan wijn werd
hen bijna noodlottig
Prinses Joanda, de oudste zuster van
de in Lissabon verblijvende ex-koning
Umberto de Tweede van Italië, diè met
haar echtgenoot graaf Calvi di Bergolo
in hun auto een tien meter diep ravijn
passeerde, bij Casale Monferrae, in
Noord-Italië, zag op de bodem daar
van de verwrongen brokstukken van
een vrachtauto liggen. De prinses
schoot onmiddellijk te hulp en wist
de twee inzittenden, die in de cabine
bekneld zaten, te bevrijden. Het bleek
dat zij juist op tijd was gekomen om
de twee chauffeurs van een verdrin
kingsdood inwijn te redden! De
vrachtauto was namelijk met vaten
wijn geladen, die door de val waren
opengebarsten en hun kostbare inhoud
stroomde in de lager gelegen cabine.
De chauffeurs, die overigens onge
deerd bleven, waren tegen zo'n over
vloed van het vaak zo veelbegeerde
vocht niet opgewassen.
dak van zijn huis bleef zitten om
vyf honderd gulden aan wedden
schappen te winnen.
Een voetballer en een golfspeler
uit Victoria, die elkaar 35 kilometer
achterna renden, de één een voetbal
trappend en de andere een golfbal
slaande.
Een man die een witte haan met
een zwart strikje aan op een kinder
kruiwagen door de straten van Mel
bourne duwde. Een 22-jarig meisje
uit Sydney, dat om geld voor lief
dadige doeleinden bijeen te krijgen,
acrobatische oefeningen uitvoerde
op een vijftig centimeter brede rand
veertig meter boven een der hoofd
straten. En een 180 pond wegende
man, die geblinddoekt over een
soortgelijk randje liep.
Kruiwagens hebben hierbij altijd
om de een of andere onverklaarbare
reden een grote rol gespeeld. In 1946
duwde Henry Cook zijn kruiwagen
in tien maanden tijds van Dartvin
aan de Noordkust naar Adelaide aan
de Zuidkust ongeveer 3600 klio-
meter door de woestijn.
Een na-oorlogs verschijnsel was
natuurlijk ook het uithalen van bra-
vourstukjes door verminkte soldaten.
Nadat in 1947 een 54-jarige vete
raan uit de eerste wereldoorlog, die
beide henen verloor, zich in zijn rol
stoel de 200 kilometer van Bathurst
naar de federale hoofdstad Canber
ra voortrolde om een hoger invalidi
teitspensioen te vragen, rolde de 54-
jarige Frederick Yeowart, eveneens
zonder benen, zichzelf in zeventien
dagen van Brisbane naar Cairns
een afstand van 2400 kilometer.
Hst record op dit gebied sloeg de
veteraan uit de tweede wereldoorlog,
die een been verloor, en die zich op
zyn ene been helemaal over de
Australische Alpen werkte.
Tot de na-oorlogse afdeling „hele
maal gek" behoren de 65-jarige
voorvechter voor lichtere mannen
kleding, die op een driewieler van
Melbourne in 't Zuiden naar Cairns
in het Noorden fietste alleen gekleed
in zwembroek, hoea en een paai
schoenen, en de jonge man die op
een „surf ski" de 130 kilometer van
Sydney naar New Castle over zee
roeide.
Op het gebied van eten en drinken
verschenen de laatste jaren de 75-
jarige grijsaard uit Perth die zyn
verjaardag vierde met het drinken
van 75 glazen whiskey Toen hij het
dit jaar weer wilde proberen, werd
hij tot zijn verbazing na het 60ste
glas ziek.
Weegbrug-employé Harry Pulten
dronk kort geleden 60 glazen bier
achter elkaar, en mejuffrouw May
Bownie trachtte, het oester eten re
cord te breken, doch zakte na 21 do
zijn en 4 oesters in een uur tijds in
elkaar.
Misschien is al dit fraais het beste
te beschryveü in de woorden van de
grapjas, die een paar dagen geleden
een tot de garde der ijsbergen" be
horende tandarts uit het ijskoude
zeewater aan het strand by Bond:
riep om hem, daarna hard weglo-
Senö. alleen maar te vragen: „Zeg,
oe gek kan je je eigenlijk wel aan-
<Jx>d th£i/i!\
Geen enkele sigaret bevredigde
me. Tot ik Strand probeerde
een unieke Virginia
Onderzoek tegen bank
directeur.
De justitie te Dordrecht heeft een
onderzoek ingesteld naar de gedra
gingen van mr, J. H. N., directeur
van het bijkantoor Dordrecht van
de Amsterdamse Bank.
Naar men ons van justitiële zij
de verzekerde, heeft dit onderzoek
feen betrekking op aangelegenheden,
ie de Amsterdamse Bank zouden
raken De heer N. is niet in arrest
gesteld. Het onderzoek duurt nog
voort.
VERDERE DALING IN HET VERVOER.
Verlies autobusbedrijf bedroeg 124:015.
Voor de N.V. Stoomtram Walcheren heeft het jaar 1951 zich gekenmerkt
door de verdere daling in het vervoer, waar tegenover een sterke stijging
der kosten kwam te staan. Als gevolg hiervan werd een aantal wagens
verkocht, terwijl ook het personeel werd ingekrompen, oa. door het Invoe
ren van de éénmansbediening op alle lijnen. De exploitatierekening van het
autobusbedrijf sloot met een bedrijfsverlies van 124.015,67.
Het bovenstaande werd, gelijk wij
in 't kort reeds meldden, meegedeeld
het jaarverslag van de directeur/ de
heer C. Bruins, dat uitgebracht werd
in de Donderdagmiddag te Middel
burg gehouden algemene vergadering
van aandeelhouders. In dit verslag
wordt gememoreerd, dat in 1951 de
garage en de werkplaats aan de Tromp
straat konden worden betrokken, ter
wijl met de bouw van het kantoor aan
de Markt een begin werd gemaakt. Op
9 Maart trad een grote verbetering in
voor de diensten MiddelburgGoes
v.v. en MiddelburgVlissingen via O-
Souburg v.v. door het openstellen van
de nieuwe verkeersbrug te Middel
burg. Door de stremming van het
weggedeelte MiddelburgWest-Sou
burg en later ook van het gedeelte
West-SouburgVlissingen moesten
speciale maatregelen worden getroffen.
De Commissie Vergunningen Perso-1
nenvervoer verleende in de loop van
het jaar de nieuwe vergunningen tot
het uitoefenen van autobusdiensten.
Omtrent het z.g. „eindpunten vervoer-
verbod" op de lijn MiddelburgGoes
v.v. werd nog geen beslissing genomen.
Het personeel bestond op 1 Januari
1951 uit 109 personen en was op het
eind van het jaar ingekrompen tot 89
personen, te weten 20 man werk-
plaatspersoneel, 14 dames en he ren
kantoorpersoneel en 55 man rijdend
personeel. Aan de gepensionneerden
werd een toeslag op de pensioenen van
25 pet. betaald. De invoering van het
reglement arbeidsvoorwaarden werd
voltooid. De verhouding met de kern
commissie was gunstig en kenmerkte
zich door een wederzijds begrip voor
de bestaande moeilijkheden.
Eind 1951 bestond het wagenpark uit
36 bussen. Van de 42 persoons-
Crossleybussen werden er drie omge
bouwd tot toerwagen. In de loop van
het jaar werden 24 autobussen ver
kocht en één z.g. bellewagen.
Het bedrijfsverlies van f 124.015.67
werd overgebracht naar de verlies- en
winstrekening, die sloot met een ver-
liessaldo van f 9452.15. De gebouwen
te Koudekerke werden verkocht (de
winst op verkochte gebouwen bedroeg
f 44.002.90). De winst behaald op de
verkoop van automateriëel, heeft
f 118.539.02 bedragen, terwijl uit nage
komen resultaten een bedrag van
f 3826.37 werd ontvangen.
De ontvangsten uit toerwagenver-
voer daalden met f 57.358, veroorzaakt
door een daling van het aantal ritten
met 25 pet. Hoofdzakelijk is dit een
gevolg van de afstoting van oud ma
terieel.
De liquidatierekening tram PZEM
werd aangevuld met f 7212,86, zodat de
104-jarige te Nijmegen
overleden.
Te Nymegen is overleden de ruim
honderd en vier-jarige mej. Enesti-
na Schultz. Zy was geboren Poolse
doch verliet reeds op jonge leeftyd
haar vaderland. Op 85-jarige leef
tijd werd zy opgenomen in het te
huis voor Christelijke ouden van da-
§en „Levensavond" te Berg en Dal
ij Nijmegen. Zij was één der oudste
inwoonsters van Nederland.
stand van deze rekening ultimo 1951
kwam op f 31.510. hetgeen overeen
komt met het vastgestelde inkoopbe
drag voor pensioenverplichtingen aan
PZEM-personeel.
De heren J. W. Hupkes en G. P.
Wouters namen ontslag als commissa
ris. terwijl ir. H. C. Wesseling, die aan
de beurt van aftreden was, zich niet
meer herkiesbaar had gesteld.
De scheidende commissarissen kre
gen geen opvolgers. De heer Wesse
ling' is circa dertig jaar commissa
ris van de N.V. geweest en fungeer
de de laatste jaren als voorzitter
van de raad van commissarissen. In
die functie is hij opgevolgd door jhr.
mr. G. C. D. Rutgers van Rozen
burg.
Belastingverlaging in
Heemskerk
Een witte raaf onder de gemeenten
is ongetwijfeld de gemeente Heems
kerk. B. en W. van dit tuindersdorp
stellen namelijk aan de raad voor de
personele belasting te verlagen door
het dorp in plaats van in de ze
vende klasse in de zesde te
rangschikken. Dit houdt verband met
de structuurwijziging van de streek,
die van agrarisch gebied industrieter
rein is geworden. De verlaging heeft
voor de inkomsten van de gemeente
geen nadelige gevolgen.
Corrie Donga mag mis
schien in Nederland blijven.
i_ie mogeujitiieia, dat Corrïe Donga
uit Leeraam, het meisje dat onder
dook om zich aan emigratie te ont
trekken, in Nederland mag blijven, is
groot, aldus de Tel.
1 In verband met de aangifte van
haar vermissing, gedaan by de poli
tie te Leerdam, heeft een inspecteur
van genoemd korps een bezoek ge
bracht aan Corrie in het protestantse
weeshuis te Wormerveer, waar zij nog
steeds bij haar oom en tante verblijft.
Uitvoerig heeft deze politieman de
situatie met de onderduikster bespro
ken en zich op de hoogte gesteld van
de omgeving, waarin het meisje zich
bevindt en de verzorging die zij ge
niet. De inspecteur toonde begrip voor
de motieven van het. meisje, en hij
heeft haar dan ook niet meegenomen,
doch toegezegd ernstig overleg met
haar vader te plegen.
Uit de uitlatingenvan de inspec
teur viel op te maken, dat hij zeker
van plan is de vader te adviseren zyn
dochter in Nederland achter te laten,
hetgeen, voor beide partijen de beste
oplossing zou zijn.
Lou Bandy in het
huwelijk getreden
Vrijdag trad in net Haag-., stadhuis
in liet huwelijk de. 62-jarige artist Lou
Bandy (Lodewyk Ferdinand Dieben)
met de 18-jarige Carla van den iuurk.
De belangstelling voor deze huwe
lijksvoltrekking was zeer groot. Voor
het stadhuis had zich een grote me
nigte geposteerd en toen Bandy, die
zijn bekende strooien hoed droeg, met
zijn bruid arriveerde, had de politie
de handen vol om ruim baan voor het
bruidspaar te maken. Ook in het stad
huis zelf was de belangstelling enorm.
Het bruidspaar, de familie en de ge
tuigen hadden moeite de trouwzaal te
bereiken.
Boekhouder verduisterde
bijna 7 mille
De Haagse politie heelt de 24-ja-
rige kantoorbediende C, Th. V. uit
Den Haag gearresteerd.' Hij wordt
verdacht van verduistering van kas
gelden. In zijn functie van boekhou
der-kassier bij een grossier in tex-
tielwaren in Den Haag zou V. con
tante bedragen voor geleverde goe
deren op onjuiste wijze hebben ge
boekt, waardoor hij gelegenheid
kreeg bepaalde bedragen in zijn
eigen zak te steken. Vast is komen
te staan, dat in de laatste drie jaar
6500 gulden zijn verdwenen.
In Lund, een Zuidzweedse universi
teitsstad. wordt een conferentie gehouden
van de wereldraad van kerken, die twee
weken zal duren. Ongeveer 250 afgevaar
digden uit 43 landen nemen er aan deel.
Koning Hossein I van Jordanië, die zijn geesteszieke vader Talal heeft op
gevolgd, vertoeft met zijn moeder, zyn broertje Hassan en zyn zusje met
vacantie in Lausanne. De jonge koning heeft in de afgelopen elf maanden
aan de bekende school van Harrow in Engeland gestudeerd. Hier zien we
koning Hossein van Jordanië (geheel links) voor het hotei te Lausanne,
waar hy verblijft.
BIJ DE 100.000ste N.R.V.-er
België wordt overgeslagen, maar Spanje is favoriet
(Van onze Haagse redactie)
De Nederlandse Reisvereniging alom gekende organisatie met een
zeer actief hoofdbestuur boekte dezer dagen zyn honderdduizendste lid.
Men mag hierin een afspiegeling zien van de reislust van hefc Neder
landse volk, die op dit ogenblik zelfs groter is dan ooit te voren, volgens
de directeur van de N.R.V., de heer J. Panman, die men stellig deskundig
mag noemen op dit terrein.
„Een opvallend jaar, dit 1952", zo meent de heer Panman. „Normaal
zou je moeten venvachten, dat de reislust minder zou zijn. Practisch ieder
gezin heeft moeite om de eindjes aan elkaar te knopen. Maar de omstan
digheid sehynt voor velen geen beletsel te zijn om een paar weken van
liet jaar naar het buitenland te trekken.
Een hoogst merkwaardige contro
verse. Tot vorig jaar was er een da
lende tendenz in de na-oorlogse reis
lust. Dit jaar voor het eerst weer
een stijging. Zelfs een sprong. Het
ledental liep dit jaar op van 75.000
tot 100.000.
Wel heeft de dalende levensstan
daard invloed op het toerisme. Voor
de oorlog was er een vrij lioge ge
middelde reissom. Nu wil de toerist
voor naar verhouding minder geld,
meer zien. Hij wil ver weg en dan
logeren in een prima hotel met stro
mend water op alle kamers en een
uitstekende kokMaar voor zo
weinig mogelijk geld. Ook dit is een
contra-dictie. De tweede merkwaar
dige tegenstelling, die dit jaar bij
het toerisme aan de dag treedt.
Een 3e merkwaardig verschijnsel
is, dat België vroeger 't land dei-
goedkope reizen op het ogenblik
wordt overgeslagen door de mensen,
die echt willen reizen, België is
de oorlog geworden het land
de weekends, en voor
voor
reizen per
fiets en tënt.
We zeiden het al, men wil op het
ogenblik zo ver mogelijk weg, en
heeft dan voor dit jaar, wonderlijk
genoeg, vooral zyn keus laten vallen
op Spanje. Van het vroege seizoen
tot ver in September rydt er nu al
iedere veertien dagen een N.R.V.-
touringcar naar Majorca. Elke reis
is volgeboekt.
SPANJE GOEDKOOP?
„Men zegt, dat Spanje het goed
koopste land van Europa- is", onder
braken we- de heer Panman.
„Spanje mag goedkoop zijn, maai
de reiskosten zijn toch altijd van
dien aard, dat ze het woord goed
koop tot een fictie maken".
„Zyn er nog meer typische ver
schijnselen in het reisschema van de
Nederlanders?"
„Zeker. Lange tijd heeft Zwitser
land geklaagd, dat er niet genoeg
Nederlanders kwamen. Het was ja
loers op Oostenrijk, dat enorme aan
tallen trok. Oostenryk is nog favo
riet, maar Zwitserland loopt dit jaar
sterk in, omdat de toeristen wat
meer comfort vragen dan Oostenryk
als regel biedt, en het hoger in prijs
liggende Zwitserland wel aan deze
eis kan voldoen. Daar komt by, dat
Zwitserland zich heel veel moeite
geeft om de vreemdelingen te trek-
m
'V c.Li/
42. „Hebben wij dat zaakje verknald!" riepen
Bonkie Biezebijter en Sjonnie gelyktydig uit.
„Maar man, dan snap jy d'r geen laars van. We
zijn op een nette manier van Bouk en Siem afge
komen en wie weten er nu alleen nog wat af van
de schat aan boord van het wrak? Alleen jy en
wij tweeën. En met hoeveel behoeven we nou de
poet te delen Met z'n drieën in plaats van met
z'n vyven." Roel Reutelvink knikte. „Dat kan al
lemaal wel waar wezen," zei hy. „Maar jullie
schijnen te vergeten dat kapitein Toontje ó6k op
vrije voeten is en dat die óók iets af weet van die
kist met juwelen. Of denken jullie, dat die rustig
met z'n armen over elkaar blijft zitten wachten
tot wij met z'n drieën die schat hebben opgevist?"
Bonkie Biezebijter en Sjonnie keken elkaar ver
schrikt aan. D&&r hadden ze zo gauw niet aan ge
dacht, ..En daar komt nog by," gromde Roel Reu-
tetvink, „dat kapitein Toontje vermoedelijk een
bondgenoot heeft gekregen in die taxichauffeur,
die jullie zijn gaan ontvoeren. En dat die wat
mans is, blykt wel uit het feit, dat hy zich uit dat
cachot, waarin jullie hem hadden opgesloten,
heeft weten te bevryden. Jullie zyn me een paar
uilskuikens hoor. Ut geloof, dat ik me maar hele
maal uit deze affaire terugtrek, want er komt
niets van terecht. Zolang wij niet èn kapitein
Toontje en die taxichauffeur onsehadelyk hebben
gemaakt, dénk ik er niet aan naar het wrak af
te dalen." Sjonnie en Bonkie Biezebyter keken de
ander tamelijk verslagen aan.
ken. Denk maai- eens aan de inder
daad grote reducties die op de trein-
pryzen gegeven worden.
„Nog meer bijzondere aspecten?"
„Na de oorlog is de Rivièra on-
;eveer een Hollandse kolonie gewor
den. Van aard is dit gebied trou
wens ook veranderd. Vroeger was
het een oord, waar rijke mensen de
winter doorbrachten. Daarna werd
het zomerverblijf voor ryke mensen.
Nu is het een excursiegebied ge
worden voor iedereen.
Het toerisme naar Duitsland was
direct na de oorlog vanzelfsprekend
nihil. Men is er weer aarzelend aan
begonnen in de vorm van daguit
stapjes, maar op het ogenblik is de
trek naar dit land weer sterk stij
gende. Met zekerheid kan gezegd
worden, dat Duitsland volgend jaar
zijn rol van toeristenland weer vol
ledig op zich genomen zal hebben.
Engeland heeft tot nog toe niet
sterk in de toeristen-belangstelling
gestaan. Men mag verwachten, dat
dit volgend jaar anders zal zyn. De
boottarieven werden reeds verlaagd.
Als het de Maatschappij „Zeeland"
mogelijk zou zijn aan deze tarieven
nog iets meer te doen, zullen stellig
nog meer Nederlanders Engeland
bezoeken met zÜn uiterst attractieve
Zuidkust.
Resumerend deelde de heer Panman
ons tenslotte nog mede, dat dit jaar
via de N.R.V. ongeveer 40.000 Ne
derlanders naar het buitenland trok
ken. Dat is 15 procent meer dan
verleden jaar.
91%
Amsterdamse Beurs
14 Aug.15 Aug.
Bank v. Ned. Gem. 4% pet. 100%
Bank v. Ned. Gem. 0-5.10 pet 103%
Nederland 1948 (3% 90
Nederland 1947 (3%) 3 91 91%
Nederland 1937 3 91%
Dollarlening 1947 3 pet. 94% 94%
Investeringscertificaten 3 93-% 93%
Nederland 1962-64 z.b. 3 93%
Nederland 1962-64 m.b. 3 93
Nederland N.W.S. 2% 75%
Ned. Indië 1937 A 3 92%
Grootboek 1946 3 92%
Nat. Handelsbank 101 101
Ned. Handelmij. 142% 141%
A.K.U. 141% 142
Bergh's en Jurgens 241% 241%
Calvé-Delft 112% 112%
Kon. Ned- Hoogovens 152 152
Unilever 147% 172%
Ned. Kabelfabriek 190%
Philips 152 153
Wilton-Feijenoord 159% 158
Billiton 188 188
Kon. Petroleum Mij. 323% 323%
Amsterdam Rubber 80% 80
Holland Amerika Lijn 146 145
Kon. Paketvaart 1003,4 101
Rotterdamse Lloyd 117% 116%
Ned. Scheepvaart Unie 118% 119%
Stv. Mij. Nederland 133% 134
.A. 99% 98%
Deli-Batavia Mij. 99%
Deli Mij. 73 72%
Baltimore-Ohio 22%
Missouri K.T. 7% 7%
New York Central 19
Pennsylvania 20% 20%
Anaconda 46 45%
Bethlehem Steel 50% 50%
General Motors 61% 61%
Intern. Nickel 47% 47%
Kennecott 81% 81%
Republic Steel 40% 40%
U.S. Steel 40% 40%
North American Cy. 22%
Midcontinental 68% 68
Shell Union 75% 75
Tide Water 22% 22%
Dagen als Maria Hemelvaart zijn voor
de beurs eigenlijk halve Zondagen1. De
kantoren in het Zuiden blijver immers
gesloten en ook vele regelmatige beursbe
zoekers laten op deze dag verstek gaan.
Olies bleven onveranderd op 323%. Uni
lever een puntje lager, terwijl de overi
ge industriefondsen in feite onveranderd
bleven.
Scheepvaartwaarden prijshoudend, cul
tures in doorsnee op peil.