Sydney-Melbourne per kruiwagen JIMMY BROWN als diepzeeduiker c D ONGUNSTIG JAAR VOOR N.V. STOOMTRAM WALCHEREN MERKWAARDIGE CONTRASTEN IN HET TOERISME ANNO 1952 IJPfjffgpff 1jJWPI 1 ■R l ypP S 6 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT ZATERDAG 16 AUGUSTUS 1952 GEKKEN EN DWAZEN Nog vlugger dan de trein SYDNEY N.S.W. „Handzaamlieid" is een typische eigenschap van de meeste Australiërs. Nog voortlevend in de geest en de traditie der pioniers, die nergens om steun en raad konden vragen, doch die alles zelf wel moesten opknappen, is de echte Australiër nog steeds gauw geneigd om het eerst zelf maar eens te proberen. In tegenstelling tot de oude wereld, waar men niet zo licht over één nacht ijs gaat, en eerst het voor en tegen van iets nieuws zorgvuldig tegen elkaar afweegt, is de gemiddeldo Australiër nog geneigd om met een „give it a go" laat maar eens proberen er direct maar de schouders onder te zetten, ook al he,eft hij het nog nooit eerder by de hand gehad. Dit maakt, dat het vyfde werelddeel nog steeds het eldorado voor gekke kunststukken is. De gemiddelde Australiër praat, er doorgaans niet iang over hy doet, wat om zo te zoggen in zyn malle hoofd opkomt. Het laatste kunststuk, dat nogal wat aandacht in de pers heeft ont vangen, is de tocht van een zestal cement-kruiers uit Sydney, die een kruiwagen met een vrachtje van 25 kilo van Sydney naar Melbourne ge duwd hebben de lieve afstand van 945 kilometer om te laten zien dat zij het op deze wijze vlugger konden doen dan de wachtdienst van de Spoorwegen der staten Nieuw Zuid-Wales en Victoria. De zes wandelaars zetten een ver- fakte stoel als vrachtgoed op de rein in Sydney, geadresseerd aan iemand in een voorstad in Melbour ne, en gingen zelf met hun kruiwa gen lopen. Met blaren aan de voe ten, stijve armen en gebroken rug- door ALFRED SCHUURMAN gen zijn zij inderdaad eerder op het adres in Melbourne aangekomen dan het vrachtgoed, dat per trein ging. Een dergelylce „stunt" heeft nog enig doel, want de zes cement-krui ers hebben aangetoond, wat zij wil len aantonen: namelijk dat 't vracht vervoer per trein tussen Sydney en Melbourne ondoeltreffend Is. Vele van de gekke kunststukken der Iaat. ste jaren hadden echter veel min der of helemaal geen doel. Behalve dan lief doel om eens even te laten zien waartoe men wel in staat was. STAALTJES. Tot de sinds het einde van de oor log uitgehaalde kunststukken beho ren de volgende staaltjes. Een arbeider in de vleesindustrie, die Australië in een bokkenwagen rond wilde rijden. Hij startte in de provinciestad Gladstone, doch moest na 800 kilometer zyn reis opgeven, omdat de staat Nieuw Zuid-Wales hem niet toestond zyn bok over de grens te brengen. Een man, die in het hartje van Sydney midden op de dag 30 keer achter elkaar „De Heilige Stad" zong alleen maai*, omdat een vriend had gezegd, dat hy dit niet zou dur ven. Een leerling uit de een of andere industrie, die in het midden van de winter veertien dagen lang op het Advertentie. Reorganisatie Indonesische Hoge Commissariaat Nederlanders uit leidende functies Eige tijd geleden is melding gemaakt van de komst van een Indonesische commissie naar Nederland, die zich o. m. zou bezig houden met de reorgani satie van het Indonesische Hoge Com missariaat in Den Haag. Aneta verneemt dat bet in de be doeling ligt het omvangrijke apparaat belangrijk in te krimpen. Er wordt, zo zegt men, thans door het Hoge Com missariaat allerlei werk verricht dat eigenlijk niet op zijn terrein ligt. Wat de omvang van het Hoge Com missariaat betreft kan er op worden gewezen, aldus Aneta, dat volgens de bepalingen van de R.T.C. Indonesië een groot aantal Nederlandse ambte naren heeft overgenomen. Dat waren er ongeveer 1200. Wel is dit aantal in de loop der jaren al aanzienlijk ver minderd, maar er zijn er nog altijd on geveer 600. In dit verband wordt ook opgemerkt, dat het duidelijk is dat In donesië er naar streeft de leidende functies, en in het algemeen alle func ties waarin naar buiten moet worden opgetreden, te doen vervullen door Indonesiër Watervalvan wijn werd hen bijna noodlottig Prinses Joanda, de oudste zuster van de in Lissabon verblijvende ex-koning Umberto de Tweede van Italië, diè met haar echtgenoot graaf Calvi di Bergolo in hun auto een tien meter diep ravijn passeerde, bij Casale Monferrae, in Noord-Italië, zag op de bodem daar van de verwrongen brokstukken van een vrachtauto liggen. De prinses schoot onmiddellijk te hulp en wist de twee inzittenden, die in de cabine bekneld zaten, te bevrijden. Het bleek dat zij juist op tijd was gekomen om de twee chauffeurs van een verdrin kingsdood inwijn te redden! De vrachtauto was namelijk met vaten wijn geladen, die door de val waren opengebarsten en hun kostbare inhoud stroomde in de lager gelegen cabine. De chauffeurs, die overigens onge deerd bleven, waren tegen zo'n over vloed van het vaak zo veelbegeerde vocht niet opgewassen. dak van zijn huis bleef zitten om vyf honderd gulden aan wedden schappen te winnen. Een voetballer en een golfspeler uit Victoria, die elkaar 35 kilometer achterna renden, de één een voetbal trappend en de andere een golfbal slaande. Een man die een witte haan met een zwart strikje aan op een kinder kruiwagen door de straten van Mel bourne duwde. Een 22-jarig meisje uit Sydney, dat om geld voor lief dadige doeleinden bijeen te krijgen, acrobatische oefeningen uitvoerde op een vijftig centimeter brede rand veertig meter boven een der hoofd straten. En een 180 pond wegende man, die geblinddoekt over een soortgelijk randje liep. Kruiwagens hebben hierbij altijd om de een of andere onverklaarbare reden een grote rol gespeeld. In 1946 duwde Henry Cook zijn kruiwagen in tien maanden tijds van Dartvin aan de Noordkust naar Adelaide aan de Zuidkust ongeveer 3600 klio- meter door de woestijn. Een na-oorlogs verschijnsel was natuurlijk ook het uithalen van bra- vourstukjes door verminkte soldaten. Nadat in 1947 een 54-jarige vete raan uit de eerste wereldoorlog, die beide henen verloor, zich in zijn rol stoel de 200 kilometer van Bathurst naar de federale hoofdstad Canber ra voortrolde om een hoger invalidi teitspensioen te vragen, rolde de 54- jarige Frederick Yeowart, eveneens zonder benen, zichzelf in zeventien dagen van Brisbane naar Cairns een afstand van 2400 kilometer. Hst record op dit gebied sloeg de veteraan uit de tweede wereldoorlog, die een been verloor, en die zich op zyn ene been helemaal over de Australische Alpen werkte. Tot de na-oorlogse afdeling „hele maal gek" behoren de 65-jarige voorvechter voor lichtere mannen kleding, die op een driewieler van Melbourne in 't Zuiden naar Cairns in het Noorden fietste alleen gekleed in zwembroek, hoea en een paai schoenen, en de jonge man die op een „surf ski" de 130 kilometer van Sydney naar New Castle over zee roeide. Op het gebied van eten en drinken verschenen de laatste jaren de 75- jarige grijsaard uit Perth die zyn verjaardag vierde met het drinken van 75 glazen whiskey Toen hij het dit jaar weer wilde proberen, werd hij tot zijn verbazing na het 60ste glas ziek. Weegbrug-employé Harry Pulten dronk kort geleden 60 glazen bier achter elkaar, en mejuffrouw May Bownie trachtte, het oester eten re cord te breken, doch zakte na 21 do zijn en 4 oesters in een uur tijds in elkaar. Misschien is al dit fraais het beste te beschryveü in de woorden van de grapjas, die een paar dagen geleden een tot de garde der ijsbergen" be horende tandarts uit het ijskoude zeewater aan het strand by Bond: riep om hem, daarna hard weglo- Senö. alleen maar te vragen: „Zeg, oe gek kan je je eigenlijk wel aan- <Jx>d th£i/i!\ Geen enkele sigaret bevredigde me. Tot ik Strand probeerde een unieke Virginia Onderzoek tegen bank directeur. De justitie te Dordrecht heeft een onderzoek ingesteld naar de gedra gingen van mr, J. H. N., directeur van het bijkantoor Dordrecht van de Amsterdamse Bank. Naar men ons van justitiële zij de verzekerde, heeft dit onderzoek feen betrekking op aangelegenheden, ie de Amsterdamse Bank zouden raken De heer N. is niet in arrest gesteld. Het onderzoek duurt nog voort. VERDERE DALING IN HET VERVOER. Verlies autobusbedrijf bedroeg 124:015. Voor de N.V. Stoomtram Walcheren heeft het jaar 1951 zich gekenmerkt door de verdere daling in het vervoer, waar tegenover een sterke stijging der kosten kwam te staan. Als gevolg hiervan werd een aantal wagens verkocht, terwijl ook het personeel werd ingekrompen, oa. door het Invoe ren van de éénmansbediening op alle lijnen. De exploitatierekening van het autobusbedrijf sloot met een bedrijfsverlies van 124.015,67. Het bovenstaande werd, gelijk wij in 't kort reeds meldden, meegedeeld het jaarverslag van de directeur/ de heer C. Bruins, dat uitgebracht werd in de Donderdagmiddag te Middel burg gehouden algemene vergadering van aandeelhouders. In dit verslag wordt gememoreerd, dat in 1951 de garage en de werkplaats aan de Tromp straat konden worden betrokken, ter wijl met de bouw van het kantoor aan de Markt een begin werd gemaakt. Op 9 Maart trad een grote verbetering in voor de diensten MiddelburgGoes v.v. en MiddelburgVlissingen via O- Souburg v.v. door het openstellen van de nieuwe verkeersbrug te Middel burg. Door de stremming van het weggedeelte MiddelburgWest-Sou burg en later ook van het gedeelte West-SouburgVlissingen moesten speciale maatregelen worden getroffen. De Commissie Vergunningen Perso-1 nenvervoer verleende in de loop van het jaar de nieuwe vergunningen tot het uitoefenen van autobusdiensten. Omtrent het z.g. „eindpunten vervoer- verbod" op de lijn MiddelburgGoes v.v. werd nog geen beslissing genomen. Het personeel bestond op 1 Januari 1951 uit 109 personen en was op het eind van het jaar ingekrompen tot 89 personen, te weten 20 man werk- plaatspersoneel, 14 dames en he ren kantoorpersoneel en 55 man rijdend personeel. Aan de gepensionneerden werd een toeslag op de pensioenen van 25 pet. betaald. De invoering van het reglement arbeidsvoorwaarden werd voltooid. De verhouding met de kern commissie was gunstig en kenmerkte zich door een wederzijds begrip voor de bestaande moeilijkheden. Eind 1951 bestond het wagenpark uit 36 bussen. Van de 42 persoons- Crossleybussen werden er drie omge bouwd tot toerwagen. In de loop van het jaar werden 24 autobussen ver kocht en één z.g. bellewagen. Het bedrijfsverlies van f 124.015.67 werd overgebracht naar de verlies- en winstrekening, die sloot met een ver- liessaldo van f 9452.15. De gebouwen te Koudekerke werden verkocht (de winst op verkochte gebouwen bedroeg f 44.002.90). De winst behaald op de verkoop van automateriëel, heeft f 118.539.02 bedragen, terwijl uit nage komen resultaten een bedrag van f 3826.37 werd ontvangen. De ontvangsten uit toerwagenver- voer daalden met f 57.358, veroorzaakt door een daling van het aantal ritten met 25 pet. Hoofdzakelijk is dit een gevolg van de afstoting van oud ma terieel. De liquidatierekening tram PZEM werd aangevuld met f 7212,86, zodat de 104-jarige te Nijmegen overleden. Te Nymegen is overleden de ruim honderd en vier-jarige mej. Enesti- na Schultz. Zy was geboren Poolse doch verliet reeds op jonge leeftyd haar vaderland. Op 85-jarige leef tijd werd zy opgenomen in het te huis voor Christelijke ouden van da- §en „Levensavond" te Berg en Dal ij Nijmegen. Zij was één der oudste inwoonsters van Nederland. stand van deze rekening ultimo 1951 kwam op f 31.510. hetgeen overeen komt met het vastgestelde inkoopbe drag voor pensioenverplichtingen aan PZEM-personeel. De heren J. W. Hupkes en G. P. Wouters namen ontslag als commissa ris. terwijl ir. H. C. Wesseling, die aan de beurt van aftreden was, zich niet meer herkiesbaar had gesteld. De scheidende commissarissen kre gen geen opvolgers. De heer Wesse ling' is circa dertig jaar commissa ris van de N.V. geweest en fungeer de de laatste jaren als voorzitter van de raad van commissarissen. In die functie is hij opgevolgd door jhr. mr. G. C. D. Rutgers van Rozen burg. Belastingverlaging in Heemskerk Een witte raaf onder de gemeenten is ongetwijfeld de gemeente Heems kerk. B. en W. van dit tuindersdorp stellen namelijk aan de raad voor de personele belasting te verlagen door het dorp in plaats van in de ze vende klasse in de zesde te rangschikken. Dit houdt verband met de structuurwijziging van de streek, die van agrarisch gebied industrieter rein is geworden. De verlaging heeft voor de inkomsten van de gemeente geen nadelige gevolgen. Corrie Donga mag mis schien in Nederland blijven. i_ie mogeujitiieia, dat Corrïe Donga uit Leeraam, het meisje dat onder dook om zich aan emigratie te ont trekken, in Nederland mag blijven, is groot, aldus de Tel. 1 In verband met de aangifte van haar vermissing, gedaan by de poli tie te Leerdam, heeft een inspecteur van genoemd korps een bezoek ge bracht aan Corrie in het protestantse weeshuis te Wormerveer, waar zij nog steeds bij haar oom en tante verblijft. Uitvoerig heeft deze politieman de situatie met de onderduikster bespro ken en zich op de hoogte gesteld van de omgeving, waarin het meisje zich bevindt en de verzorging die zij ge niet. De inspecteur toonde begrip voor de motieven van het. meisje, en hij heeft haar dan ook niet meegenomen, doch toegezegd ernstig overleg met haar vader te plegen. Uit de uitlatingenvan de inspec teur viel op te maken, dat hij zeker van plan is de vader te adviseren zyn dochter in Nederland achter te laten, hetgeen, voor beide partijen de beste oplossing zou zijn. Lou Bandy in het huwelijk getreden Vrijdag trad in net Haag-., stadhuis in liet huwelijk de. 62-jarige artist Lou Bandy (Lodewyk Ferdinand Dieben) met de 18-jarige Carla van den iuurk. De belangstelling voor deze huwe lijksvoltrekking was zeer groot. Voor het stadhuis had zich een grote me nigte geposteerd en toen Bandy, die zijn bekende strooien hoed droeg, met zijn bruid arriveerde, had de politie de handen vol om ruim baan voor het bruidspaar te maken. Ook in het stad huis zelf was de belangstelling enorm. Het bruidspaar, de familie en de ge tuigen hadden moeite de trouwzaal te bereiken. Boekhouder verduisterde bijna 7 mille De Haagse politie heelt de 24-ja- rige kantoorbediende C, Th. V. uit Den Haag gearresteerd.' Hij wordt verdacht van verduistering van kas gelden. In zijn functie van boekhou der-kassier bij een grossier in tex- tielwaren in Den Haag zou V. con tante bedragen voor geleverde goe deren op onjuiste wijze hebben ge boekt, waardoor hij gelegenheid kreeg bepaalde bedragen in zijn eigen zak te steken. Vast is komen te staan, dat in de laatste drie jaar 6500 gulden zijn verdwenen. In Lund, een Zuidzweedse universi teitsstad. wordt een conferentie gehouden van de wereldraad van kerken, die twee weken zal duren. Ongeveer 250 afgevaar digden uit 43 landen nemen er aan deel. Koning Hossein I van Jordanië, die zijn geesteszieke vader Talal heeft op gevolgd, vertoeft met zijn moeder, zyn broertje Hassan en zyn zusje met vacantie in Lausanne. De jonge koning heeft in de afgelopen elf maanden aan de bekende school van Harrow in Engeland gestudeerd. Hier zien we koning Hossein van Jordanië (geheel links) voor het hotei te Lausanne, waar hy verblijft. BIJ DE 100.000ste N.R.V.-er België wordt overgeslagen, maar Spanje is favoriet (Van onze Haagse redactie) De Nederlandse Reisvereniging alom gekende organisatie met een zeer actief hoofdbestuur boekte dezer dagen zyn honderdduizendste lid. Men mag hierin een afspiegeling zien van de reislust van hefc Neder landse volk, die op dit ogenblik zelfs groter is dan ooit te voren, volgens de directeur van de N.R.V., de heer J. Panman, die men stellig deskundig mag noemen op dit terrein. „Een opvallend jaar, dit 1952", zo meent de heer Panman. „Normaal zou je moeten venvachten, dat de reislust minder zou zijn. Practisch ieder gezin heeft moeite om de eindjes aan elkaar te knopen. Maar de omstan digheid sehynt voor velen geen beletsel te zijn om een paar weken van liet jaar naar het buitenland te trekken. Een hoogst merkwaardige contro verse. Tot vorig jaar was er een da lende tendenz in de na-oorlogse reis lust. Dit jaar voor het eerst weer een stijging. Zelfs een sprong. Het ledental liep dit jaar op van 75.000 tot 100.000. Wel heeft de dalende levensstan daard invloed op het toerisme. Voor de oorlog was er een vrij lioge ge middelde reissom. Nu wil de toerist voor naar verhouding minder geld, meer zien. Hij wil ver weg en dan logeren in een prima hotel met stro mend water op alle kamers en een uitstekende kokMaar voor zo weinig mogelijk geld. Ook dit is een contra-dictie. De tweede merkwaar dige tegenstelling, die dit jaar bij het toerisme aan de dag treedt. Een 3e merkwaardig verschijnsel is, dat België vroeger 't land dei- goedkope reizen op het ogenblik wordt overgeslagen door de mensen, die echt willen reizen, België is de oorlog geworden het land de weekends, en voor voor reizen per fiets en tënt. We zeiden het al, men wil op het ogenblik zo ver mogelijk weg, en heeft dan voor dit jaar, wonderlijk genoeg, vooral zyn keus laten vallen op Spanje. Van het vroege seizoen tot ver in September rydt er nu al iedere veertien dagen een N.R.V.- touringcar naar Majorca. Elke reis is volgeboekt. SPANJE GOEDKOOP? „Men zegt, dat Spanje het goed koopste land van Europa- is", onder braken we- de heer Panman. „Spanje mag goedkoop zijn, maai de reiskosten zijn toch altijd van dien aard, dat ze het woord goed koop tot een fictie maken". „Zyn er nog meer typische ver schijnselen in het reisschema van de Nederlanders?" „Zeker. Lange tijd heeft Zwitser land geklaagd, dat er niet genoeg Nederlanders kwamen. Het was ja loers op Oostenrijk, dat enorme aan tallen trok. Oostenryk is nog favo riet, maar Zwitserland loopt dit jaar sterk in, omdat de toeristen wat meer comfort vragen dan Oostenryk als regel biedt, en het hoger in prijs liggende Zwitserland wel aan deze eis kan voldoen. Daar komt by, dat Zwitserland zich heel veel moeite geeft om de vreemdelingen te trek- m 'V c.Li/ 42. „Hebben wij dat zaakje verknald!" riepen Bonkie Biezebijter en Sjonnie gelyktydig uit. „Maar man, dan snap jy d'r geen laars van. We zijn op een nette manier van Bouk en Siem afge komen en wie weten er nu alleen nog wat af van de schat aan boord van het wrak? Alleen jy en wij tweeën. En met hoeveel behoeven we nou de poet te delen Met z'n drieën in plaats van met z'n vyven." Roel Reutelvink knikte. „Dat kan al lemaal wel waar wezen," zei hy. „Maar jullie schijnen te vergeten dat kapitein Toontje ó6k op vrije voeten is en dat die óók iets af weet van die kist met juwelen. Of denken jullie, dat die rustig met z'n armen over elkaar blijft zitten wachten tot wij met z'n drieën die schat hebben opgevist?" Bonkie Biezebijter en Sjonnie keken elkaar ver schrikt aan. D&&r hadden ze zo gauw niet aan ge dacht, ..En daar komt nog by," gromde Roel Reu- tetvink, „dat kapitein Toontje vermoedelijk een bondgenoot heeft gekregen in die taxichauffeur, die jullie zijn gaan ontvoeren. En dat die wat mans is, blykt wel uit het feit, dat hy zich uit dat cachot, waarin jullie hem hadden opgesloten, heeft weten te bevryden. Jullie zyn me een paar uilskuikens hoor. Ut geloof, dat ik me maar hele maal uit deze affaire terugtrek, want er komt niets van terecht. Zolang wij niet èn kapitein Toontje en die taxichauffeur onsehadelyk hebben gemaakt, dénk ik er niet aan naar het wrak af te dalen." Sjonnie en Bonkie Biezebyter keken de ander tamelijk verslagen aan. ken. Denk maai- eens aan de inder daad grote reducties die op de trein- pryzen gegeven worden. „Nog meer bijzondere aspecten?" „Na de oorlog is de Rivièra on- ;eveer een Hollandse kolonie gewor den. Van aard is dit gebied trou wens ook veranderd. Vroeger was het een oord, waar rijke mensen de winter doorbrachten. Daarna werd het zomerverblijf voor ryke mensen. Nu is het een excursiegebied ge worden voor iedereen. Het toerisme naar Duitsland was direct na de oorlog vanzelfsprekend nihil. Men is er weer aarzelend aan begonnen in de vorm van daguit stapjes, maar op het ogenblik is de trek naar dit land weer sterk stij gende. Met zekerheid kan gezegd worden, dat Duitsland volgend jaar zijn rol van toeristenland weer vol ledig op zich genomen zal hebben. Engeland heeft tot nog toe niet sterk in de toeristen-belangstelling gestaan. Men mag verwachten, dat dit volgend jaar anders zal zyn. De boottarieven werden reeds verlaagd. Als het de Maatschappij „Zeeland" mogelijk zou zijn aan deze tarieven nog iets meer te doen, zullen stellig nog meer Nederlanders Engeland bezoeken met zÜn uiterst attractieve Zuidkust. Resumerend deelde de heer Panman ons tenslotte nog mede, dat dit jaar via de N.R.V. ongeveer 40.000 Ne derlanders naar het buitenland trok ken. Dat is 15 procent meer dan verleden jaar. 91% Amsterdamse Beurs 14 Aug.15 Aug. Bank v. Ned. Gem. 4% pet. 100% Bank v. Ned. Gem. 0-5.10 pet 103% Nederland 1948 (3% 90 Nederland 1947 (3%) 3 91 91% Nederland 1937 3 91% Dollarlening 1947 3 pet. 94% 94% Investeringscertificaten 3 93-% 93% Nederland 1962-64 z.b. 3 93% Nederland 1962-64 m.b. 3 93 Nederland N.W.S. 2% 75% Ned. Indië 1937 A 3 92% Grootboek 1946 3 92% Nat. Handelsbank 101 101 Ned. Handelmij. 142% 141% A.K.U. 141% 142 Bergh's en Jurgens 241% 241% Calvé-Delft 112% 112% Kon. Ned- Hoogovens 152 152 Unilever 147% 172% Ned. Kabelfabriek 190% Philips 152 153 Wilton-Feijenoord 159% 158 Billiton 188 188 Kon. Petroleum Mij. 323% 323% Amsterdam Rubber 80% 80 Holland Amerika Lijn 146 145 Kon. Paketvaart 1003,4 101 Rotterdamse Lloyd 117% 116% Ned. Scheepvaart Unie 118% 119% Stv. Mij. Nederland 133% 134 .A. 99% 98% Deli-Batavia Mij. 99% Deli Mij. 73 72% Baltimore-Ohio 22% Missouri K.T. 7% 7% New York Central 19 Pennsylvania 20% 20% Anaconda 46 45% Bethlehem Steel 50% 50% General Motors 61% 61% Intern. Nickel 47% 47% Kennecott 81% 81% Republic Steel 40% 40% U.S. Steel 40% 40% North American Cy. 22% Midcontinental 68% 68 Shell Union 75% 75 Tide Water 22% 22% Dagen als Maria Hemelvaart zijn voor de beurs eigenlijk halve Zondagen1. De kantoren in het Zuiden blijver immers gesloten en ook vele regelmatige beursbe zoekers laten op deze dag verstek gaan. Olies bleven onveranderd op 323%. Uni lever een puntje lager, terwijl de overi ge industriefondsen in feite onveranderd bleven. Scheepvaartwaarden prijshoudend, cul tures in doorsnee op peil.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1952 | | pagina 6