K APPIE en de reis met Zroeteltje
Verkeersverbindingen zijn een
knelpunt in Zeeland
Australië heeft te kampen met
grote overstromingen
r
ALS HET HART
SPREEKT....
VERVOER STOOMBOOTDIENSTEN
EERSTE HALFJAAR 1952
KLANKEN
uit de AETHER
DINSDAG 22 JULI 3952
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
ECONOMISCHE KRONIEK VAN ZEELAND
Drie-eilanden plan is nuttig
De verkeersverbindingen vormen het knelpunt in de ontwikkeling van
onze provincie. De Schelde-armen verdelen haar in drie repen voor welke
onderling contact op veel bezwaren stuit. Zeeuwsch-Vlaanderen wordt zelfs
nog eens verdeeld en wel door de Braakman, die het in een oostelijk en
een westelyk deel splijt. Weldra zal dit tot het verleden behoren. Voor de
zoveelste maal ging in Zeeland nl. een dijk dicht en werd het rijk van het
water teruggedrongen. Juist om de bovengenoemde redenen zijn wij ge
neigd het verkeersbelang van de Braakman-inpoldering als nog belang
rijker te zien dan het landbouwbelang, alhoewel de winst in dit opzicht
voor de werkgelegenheid wel degelijk zwaar telt. Een derde aspect aan
deze zaak is de vorming van een recreatie-gebied op het zandgedeelte,
waardoor Oost Zeeuwsch-Vlaanderen en de omgeving van Gent eindelijk
een eigen ontspanningscentrum krijgen. Voor Zeeuwsch-Vlaanderen was
dit een historische dag. Geen wonder dat een grote menigte het fraaie
schouwspel gadesloeg. Philippine rouwde om de ondergang van zijn vis
serij, maar dit was meer symbolisch, omdat deze zich in feite toch reeds
had voltrokken.
millioen worden geraamd. Het lijkt
ons dan ook juister vooral ook het
verkeersbelang te benadrukken. Mid
den-Zeeland dicht bij Schouwen-Dui-
veland, Noord-Beveland ontsloten, 'n
belangrijke stap naar de aaneenkit-
ting van onze provincie-delen! Waar
blijft toch de publieke opinie in Zee
land met het stellen van positieve
en constructieve eisen?
De Maatschappij „Zeeland", die nog
steeds niet naar Vlissingen is terug
gekeerd publiceerde haar jaarverslag
over 1951; de lijn VlissingenFolke
stone had meer goederen-, auto- en
postvervoer, maar minder passagiers
vervoer over dat jaar. Daar het laat
ste van overwegende betekenis is ble
ven de financiële resultaten bij 1950
ten achter.
DE INDUSTRIE.
In de industriële sector kunnen wij
weer de vestiging van een nieuw be
drijf vermelden en wel één dat sui
kerwerken gaat vervaardigen te St.
Jansteen. Dit betekent een uitbrei
ding van de economische basis in de
ze streek, die met zijn vlas en tex
tiel nogal kwetsbaar is. De vlasprij-
zen voor de nieuwe oogst zyn b.v. ge
daald tot 50 van 1951, een bewijs
van een aanmerkelijk verminderde
vraag. De spinnerij die te Axel is ge
vestigd is thans formeel opgericht als
deel van een N.V. die de goede naam
draagt van Zeeuwse Vlasspinnerij
met een kapitaal van 1 millioen.
■Haar doel is behalve de exploitatie
van het Axelse bedrijf, die van an
dere op te richten vezelverwerkende
bedrijven en de vervaardiging en ver
werking van garens en andere vezel
producten. Ook hier liggen voor Zee
land dus nog mogelijkheden. De
Thoolse kwestie van de groeiende
werkloosheid zal in ruimer verband
worden bekeken, nu een commissie
Een tweede belangrijk feit in de
verlceerssector was de toezegging
van de Minister van Verkeer en Wa
terstaat in de Eerste Kamer, dat
voorlopig de tarieven voor de Wes-
terschelde nog niet zullen worden
verhoogd. Eerst zullen nog onderhan
delingen worden gevoerd. Bovendien
heeft hjj de mogelijkheid om week
kaarten naast de maandabonnemen
ten in te voeren in overweging geno
men. Onze Senaat blijkt de Zeeuwse
belangen telkens welgezind te zijn.
Met name de opmerking dat de uit
gave van 272.000,als aandeel van
ae Provincie in het tekort de ver
waarlozing van sociaal-culturele be
langen ten gevolge zal hebben doet
ons goed.
DRDE-EILANDENPLAN.
Het College van Gedeputeerde Sta
ten deed aan de Provinciale Staten
enkele mededelingen over het drie-
eilandenplan, dat Walcheren, Noord-
Beveland en Zuid-Beveland beoogt te
verbinden. Ofschoon dit wel de be
langrijkste inpoldering uit verkeers-
oogpunt zou zijn sedert ruim 80 jaar
toen de Kreekrak- en Sloedam
Midden-Zeeland verbonden met Bra
bant vermelden wij haar het laatst
in de rij van belangrijke verkeersfei-
ten. Het College stelt namelijk voor
zijn mededeling voor kennisgeving
aan te nemen. Het plan is door het
Rijk achtergesteld bij andere land
aanwinningen, die gronden van bete
re kwaliteit zullen opleveren. Er kun
nen nog wel tientallen jaren mee ge
moeid zijn, terwijl de kosten op 30
Advertentie.
Feuilleton
door
Renée Shann
Mevrouw Melrose kwam tussenbei
de. Ze had de wenkbrauwen gefronst,
want ze vond het allesbehalve goed,
dat haar echtgenoot de indruk ves
tigde, alsof ze op de kleintjes moes
ten passen. Dat was erg vervelend,
vooral als er betrekkelijk vreemden
bij waren! En bovendien was het niet
waar. Of misschien toch tot zekere
hoogte? Een feit was, dat hij nog
kort geleden zijn nood had geklaagd.
De belastingen waren buitengewoon
hoog en zijn beleggingen verminder
den snel, terwijl het landgoed, door
vele reparaties een massa geld kost
te. Enige weken geleden had hij zelfs
het denkbeeld geopperd, het te ver
kopen en een kleiner huis te nemen,
dat ze meer economisch konden be
wonen.
„Ik zou Eileen vanavond kunnen
opbellen en u bericht sturen", zei
Jinks tot mevrouw Melrose.
„Graag. Dat zou heel vriendelijk
van u zijn".
„Belt u ons dan op zodra u haar
gesproken heeft?" vroeg Joan.
„Dat beloof ik", glimlachte Jinks.
Heather boog zich voorover en
vroeg met de ogen op Jinks gericht
ogen, die Barbara zoveel vertel
den! „Zullen we je nog in Londen
zien?"
„Ik denk heel dikwijls. Daar ben
ik meestal".
„Dat zal prettig zijn sprak Hea
ther glimlachend in de kussens ach
terover geleund.
„Nog wat thee?" vroeg Bryan, die
weer op Barbara toekwam. „Maar
wat beteke- dit: Je eet niets".
„Op 't or :blik heb ik geen trek"
Joan wierp haar een vlugge blik
toe. Toen zij* Joan, daareven hetzelf
de had gezegd, had Barbara haar ge
vraagd, of de liefde haar niet de eet
lust had benomen. Was dit nu soms
met Barbara het geval? Zou ze ver
liefd raken op Bryan O, dat zou
heerlijk zijn, maar ja. mama zou 't
wel niet prettig vinden. Zij wilde na
tuurlijk. dat hij een rijk meisje trouw
de, een wier familie in „Debrett", het
boek van 't patriciaat, stohd ver
meld, zoiets als die verschrikkelijke
Estelle Rainer, opzettelijk om hem
hier uitgenodigd. Aan alles kon je
zien, dat hij haar stomvervelend vond
en ook, dat hij dol was op Barbara.
Nu ja, dat betekende immers nog
niet zo veel, want Bryan was altijd
dol op een of ander meisje. Hij was
immers steeds zo geweest, althans
zolang zij, Joan, zich herinnerde.
Jinks keek op zijn horloge en zei,
dat hij nu wel zou moeten gaan.
„Nu al?" vroeg Heather.
„Ik denk van wel, want ik heb be
loofd, vanavond vroeg thuis te ko
men".
„Was je gisteravond laat thuis?"
„O, neen; niet erg laat".
„Jinks is hier komen eten", legde
Heather haar dierbare Barbara uit.
„Heus? Wat prettig voor je".
,,U had er bij moeten zijn", zei
Jinks. „Na het eten hebben we wat
gin-rummy gespeeld".
„Ken je gin-rummy, Barbara?"
vroeg Heather. ,,'t Is erg grappig".
Ja, ze hadden in Labrador gin-
rummy gespeeld, als sommigen zich
erg verveelden en niet wisten wat te
doen. Maar steeds had Jinks na een
tijdje Barbara's arm genomen en ge
zegd: „Laat ons er tussen uit gaan.
(Wordt vervolgd).
PUISTJES... ontsieren Uw
gelaat, juist als U er aantrekkelijk wilt
uitzien. Ze verdwijnen dikwijls in 24
uur door de ontsmetten- r
de en snel genezende
van onderzoek wordt ingesteld die zal
onderzoeken of Tholen wellicht een
ontwikkel insgebied kan worden.
De P.Z.E.M. maakte in 1951 een
winst van 5,35 ton tegenover 2,38
ton in 1950. Bij de enorme kapitaals
investeringen lijkt dit hoger dan het
in werkelijkheid is. Helaas zullen de
onrendabele gebieden waarvan de
meest ongunstige overblijven hiermee
niet zyn gebaat.
NIJVERHEISONDERWIJS.
Het Centraal Bureau voor de Sta
tistiek publiceerde cijfers over het
nijverheidsonderwijs. Het aantal leer
lingen op lagere technische scholen
bedroeg in Zeeland 1537 en vertoont
daarmee een toeneming van 18 ten
opzichte van 1949. De avondnyver-
heidsscholen in Zeeland telden 1018
leerlingen; de industrie-scholen voor
meisjes 918; de landbouwhuishoud-
scholen 1454; de M.T.S. te Vlissingen
107; de Zeevaartschool te Vlissingen
175; de machinistenschool te Middel
burg 325 en de binnenvaartscholen
49. In totaal telt het nijverheidson
derwijs in Zeeland 5773 leerlingen,
waarvan 3211 jongens. Daarmee
komt het slechts weinig beneden het
landelijke gemiddelde.
AGRARISCHE ZAKEN.
De landbouw heeft ten opzichte
van het vorige jaar een gewijzigd
teeltplan. Het areaal wintertarwe
nam met 10 toe, de zomergranen
met 5 de aardappelen bleven onge
veer gelijk evenals het vlas. De sui-
kerbietenaanplant nam met 5 af;
erwten namen met 5 mais met 50
toe. Mais is een belangrijke grond
stof voor onze Zeeuwse industrie. De
stijfsel- en glucosefabriek te Sas'van
Gent verwerkt dit gewas. In 1951
nam dit in Zeeland 12 van de
11.200 ha die Nederland hiervan
voortbracht voor zijn rekening. De
Z.L.M. hield zijn grote jaarvergade
ring met een uitstekende tentoonstel
ling te Axel. Het agrarische belang
yan Zeeuwsch-Vlaanderen werd ook
onderstreept door de aankondiging
dat er, na Bruinisse voor Noord-
Zeeland en Grijpskerke voor Midden-
Zeeland, daar een landbouwproefbe-
drijf in voorbereiding is. De com
missie waterbeheersing en verzilting
zoekt naar een beregeningssysteem
voor boomgaarden door het oppom
pen van water en het verspreiden met
behulp van een waterkanon. Het ge
vaar van het onttrekken van zoet
water aan de bodem waardoor het
zout water weer verder opdringt
vormt nog een punt van onderzoek.
DE TUINBOUW.
De stand van de tuinbouwoogst is
goed. De financiële vooruitzichten
voor de Zeeuwse fruitteelt zijn ech
ter somber. De export blijkt van es
sentieel belang te zijn. Bij gebrek aan
buitenlandse afzet lagen b.v. de
kruisbessen en aardbeien ongunstig
in de markt. Het zgn. aardbeienfonds
van het vorige jaar legde een bodem
in deze markt, maar deze oplossing is
slechts tijdelijk. Ook voor het harde
fruit is er niet veel hoop. Wellicht
bieden Duitsland, Frankrijk en Bel-
tië nog mogelijkheden. Men moet het
an in de magere jaren wel probe
ren met kwaliteïtsfruit. De Engelse
versoberingspolitiek treft vooral de
kruisbessen. De binnenlandse pectine-
fabricage voor jamproductie heeft n
goedkoper bereidingssysteem gevon
den dan met kruisbessen mogelijk is.
In 1951 is veel aardbeienjam gemaakt
voor het Amerikaanse leger. Thans is
de belangstelling daarvoor geluwd,
terwijl veel pulp van het vorig jaar
nog in voorraad is. Het Centraal Bu
reau voor Tuinbouwveilingen moest
veel aardbeien ophouden en conser
veren.
DE VISSERIJ.
In de visserij is de uitzaai van
schelpen waarop het oesterbroed zich
gaat afzetten op 23 Juni begonnen.
De gekalkte dakpannen die ook als
collecteurs dienst doen zijn nog niet
uitgezet.
Tenslotte is het contact met „Hol
land" weer verbeterd, nu ook het te
lefoondistrict Amsterdam automa
tisch is aangesloten op dat deel van
Zeeland dat reeds een geautomati
seerd net bezit. Nog dit jaar hoopt
men o.a. het district Utrecht op deze
wijze aan te sluiten.
Op alle lijnen stijging aantallen passagiers en auto's
De Provinciale Stoombootdiensten hebben vandaag statistieken gepubli.
ceerd betreffende het vervoer in het eerste halfjaar 1952. Daaruit blijkt,
dat het aantal passagiers en auto's, dat over de Wester, en Ooster-Schel-
de werd gezet, weer aanmerkelijk is toegenomen.
Ter vergelijking geven wij hierbij de voornaamste gegevens van de jaren
1938, 1948, 1950 en 1951.
VlissingenBreskens
TerneuzenHoedelc.
Kruin.Perkp.
ZierikzeeKatseveer
KortgeneWolf aartsd
VeereKamperland
Totaal
VlissingenBreskens
TerneuzenHoedekensk.
KruiningenPerkpolder
ZierikzeeKatseveer
KortgeneW olfaartsd ijk
1938
123.822
39.559
39.153
20.235
67.744
10.788
1948
443.491
82.958
457.090
55.843
133.170
46.439
AANTAL PASSAGIERS
1950 1951 1952
829.367
133.024
545.455
65.222
132.627
30.848
671.140
111.209
513.490
65.893
129.518
28.930
956.879
146.769
591.462
66.321
143.887
31.942
301.301 1218.991 1520.180 1736.543 1937.260
AANTAL AUTO'S
1938
20.222
3.146
7.574
2.123
10.722
1948
43.899
83.194
5.283
17.252
1950
89.830
5.723
113.994
9.416
24.497
1951
88.063
6.305
119.118
10.280
28.746
1952
99.432
7.200
129.859
11.877
31,125
Totaal 43.787 149.628 243.460 252.512 279.493
De vervoerscijfers over de maand Juni vertonen hetzelfde beeld als die
over het eerste halfjaar, namelijk een toename van passagiers en auto's
op alle lijnen.
PASSAGIERSVERVOER JUNI
1938
1948
1950
1951
1952
VlissingenBreskens
39.658
86.486
186.872
223.065
268.626
TerneuzenHoedekensk.
8.913
14.562
25.217
28.111
31.468
KruiningenPerkpolder
8.639
100.623
103.843
101.701
123.151
ZierikzeeKatseveer
3.918
10.997
14.288
14.508
15.348
KortgeneWolfaartsdijk
15.772
24.551
26.233
24.094
29.496
VeereKamperland
2.771
6.^0
6.599
6.764
7.554
Totaal 79.671 244.059 363.052 398.243 475.643
AUTOVERVOER JUNI
V lissingenBreskens
TerneuzenHoedekensk.
Kruin.Perkpolder
ZierikzeeKatseveer
Kortgene.Wolfaartsdijk
1938
1948
1950
1951
1952
5.219
8.240
18.352
19.554
22.422
599
1.000
1.033
1.284
1.468
16.436
18.961
20.435
23.515
356
1.021
1.920
2.062
2.188
2.064
3.116
4.402
4.950
5.204
Totaal 9.706
28.813
44.635
48.034
54.613
ZORGEN VAN EEN JONG LAND.
Het bos werd gekapt en het water
begon te stromen......
SYDNEY, Juli. De berichten over de grote overstromingen in de sta-
ten Nieuw Zuid Wales en Victoria de derde maal in drie jaar tijds, dat
bijna alle grote rivieren buiten hun oevers traden heeft ook in Neder-
land het nodige opzien gebaard. Niet alleen omdat meer en meer mensen
thans belang zyn gaan stellen in het voor de oorlog in Nederland geheel
onbekende rijfde werelddeel, maar natuurlyk ook omdat de gemiddelde Ne
derlander, door de eeuwen heen groot gebracht in de traditie van de stryd
tegen het water, belangstelling heeft voor alles wat met dit element sa
menhangt.
In Nederland, thans zo goed be
schermd door zijn machtige dijken
langs de zee en langs de rivieren, zal
men deze nu jaren achtereen voor
komende grote overstromingen, wel
ke steeds weer voor millioenen scha
de aanrichten aan land, vee, oog
sten en huizen, wellicht niet goed
begrijpen. En de meeste immigran.
ten uit Nederland staan hier dan ook
veel te gauw klaar met hun „ze la
ten hier ook maar God's water over
God's akker lopen!".
Een dergelijk snel oordeel is niet
helemaal juist. De Nederlander zou
zelf veel te goed behoren te weten,
door hoeveel schade en door hoeveel
schande het kleine Nederland wijs is
f eworden en hoeveel arbeid het door
e eeuwen heen heeft gekost Neder-
land's landouwen afdoende te be
schermen tegen het element, dat
's mensen vijand nummer één kan
worden het water.
PAS ANDERHALVE EEUW
Australië is nauwelijks anderhalve
eeuw oud en is vele, vele malen gro
ter dan Nederland. De mens vond
hier anderhalve eeuw geleden een
ongerepte natuur, waar de elemen
ten min of meer met elkaar in even
wicht waren. Een handjevol mensen
is aan dit enorme ongerepte brok
aarde gaan werken en heeft er, in
slechts anderhalve eeuw, een com
pleet werelddeel zij het het dan
ook een nog onvoleindigd werelddeel
van gemaakt.
Maar in zyn koortsachtige haast
om dit stuk aarde in zo kort moge
lijke tijd open te leggen en productief
te maken, heeft de mens zoals hij
dat overal op de aarde heeft ge
daan zo gezondigd tegen de har
monie en de wetten der natuur, dat
hij als het ware de natuurrampen op
zijn hals heeft gehaald.
Wanneer, zoals dit jaar voor het
derde jaar in successie, de Murray,
de Murrumbidgee, de Lachlan, de
Hunter en hoe al die rivieren mogen
heten, buiten hun oevers treden en
in een paar dagen tijds voor vele
door ALFRED SCHUURMAN
millioenen vernietigen wat mensen
handen geschapen hebben, dan is dit
terug te brengen tot fouten, die de
mens zelf maakte en die hij nu weer
door het brengen van vele en grote
offers moet trachten te herstellen.
Om akkers en weidegronden te
krijgen, heeft de mens het woud
langs de rivieren gekapt. Met het ge
volg, dat het water veel sneller naar
de grote rivieren afvloeide. Het na_
tuurlyke gevolg was erosie van de
aarde. De erosie verwekte steeds
meer en steeds diepere geulen die het
water nog sneller deden .afvloeien.
Idere overstroming bracht uit deze
geulen meer zand en slip in de rivie
ren, die steeds ondieper worden en
steeds slechter het snel stromende
water kunnen verwerken. En zo is het
de laatste jaren steeds vlugger berg
afwaarts gegaan.
12. Met loden voeten
daalde de maat de loop
plank af met Troeteltje
ach I' zich aan. „Ik kan
het nietsnikte de
maat. „Ik kan het niet!
Wat moet ik doen? Ik
doe het nietik kan
het niet!"
De maat liep nu met
Troeteltje over de kade
en enige negers, die hen
zagen lopen, vluchtten
gillend met zwaaiende
armen.
„Wat doen die raar!"
dacht de maat. „Zouden
ze iets vreemds zien
Wat zou dat kunnen
zijn?" Hij keek eens om
zich heen, maar zag
niets, dat vreemd was.
„Ze voeren zeker een
dansje uit!" dacht hij
toen. „Zo iets doen ne
gers wel eens meer!"
De negers vluchtten
gillend tot ze in de bossen buiten de havenstad
waren. „Een draak! Een draak!" riepen ze el
kander toe in negertaal, en hun ogen draaiden
in het rond van angst.
Eén van hen maakte zich meester van een
tam-tam, en begon daar onafgebroken een
steeds-herhalend rhythme op te slaan. De an
deren zongen met brullende stemmen een lied,
terwijl ze zich van angst in allerlei bochten
kronkelden.
Het duurde natuurlijk even, voor.
dat de mens ontdekte, wat hij gedaan
had en voordat hij besefte, dat hierte
gen iets moest worden ondernomen.
Maar het gaat veel vlugger de har
monie der natuur te verstoren, dan
die werken aan te leggen die de vrij-
tevocliten elementen weer onder bc=
wang moeten krijgen.
Dijken alleen zijn goed in een vlak
land. doch zij zijn niet voldoende in
een wereld, waar de rivieren met
snelle vaart uit de bergen komen.
Daar heeft men ook dammen nodig
om die reservoirs te krygen, die in
droge tijden een waterreserve vormen
en die bij grote regenval veel water
kunnen vasthouden.
RESERVOIRS EN DAMMEN
In de staat Nieuw Zuid Wales zijn
tot nu toe slechts drie van dergelijke
grote dammen en water-reservoirs in
de rivieren gereed gekomen, de Hu-
me-dam in de Murray, de Burrin-
kick-dam in de Murrumbidgee en de
Wyangla.dam in de Lachlan. In aan
bouw zijn de Glenbawn-dam in de
Hunter, de Keepit in de Namoi en de
Burrendong in de Macquarie. Vele
andere dammen staan al op papier,
doch het bouwen van dergelijke wer
ken kost veel tijd, materiaal, arbeids
krachten en geld. En-de natuur wacht
niet.
Ook is thans de situatie geschapen,
dat er evenals in de lage landen dij
ken langs grote stukken van de ri
vieren moeten worden gebouwd. Ook
dit kost veel geld, arbeidskrachten,
materiaal en tijd. Een verschillende
rivieren zijn nu zo door de talrijke
overstromingen verzand, dat naast
dammen en dijken ook gebaggerd zal
moeten worden.
Australië, vele malen groter dan
Nederland en met minder mensen,
heeft steeds met een enorm tekort
aan arbeidskrachten en daardoor ook
met een groot, tekort aan materialen
te kampen gehad. Er was in dit on-
voleindigde werelddeel zo ontzettend
veel te doen zoveel nieuws te bou
wen en zoveel wat reeds bestond te
herstellen dat de mens niet altijd
even rationeel te werk is gegaan en
vaak teveel hooi op zijn vork nam.
Het tekort aan arbeidskrachten en
aan grondstoffen begint thans lang
zaam maar zeker te verminderen. Er
komen steeds meer mensen, die erva
ren zijn in het beteugelen van de ele
menten en het is in deze aan geld-
schaarste lijdende wereld een kwestie
van geld geworden.
Ook dit zal opgelost kunnen en
moeten worden, en Australië zal
zich, behalve op het openleggen van
nieuwe gebieden en het beginnen van
nieuwe projecten, ook moeten con
centreren op het herstellen van oor.
spronkelijk gemaakte fouten. Er is
hier inderdaad wat groots te verrich
ten. Doch voordat er genoeg geld,
arbeidskrachten en materialen gevon
den kunnen worden om de gemaakte
fouten te herstellen, zal er eerst nog
het nodige water over veld en akker
moeten stromen.
(Nadruk verboden)
WOENSDAG.
HILVERSUM I. 402 M, 7.00 VARA, 10.00
VPRO, 10.20 VARA, 19.30 VPRO, 20.00—
24.00 VARA.
VARA. 7.00 Nieuws. 7.18 Gramofoon
muziek. 8.00 Nieuws en weerberichten.
8.i8 Gramofoonmuziek. 8.50 Voor de huis
vrouw. 9.00 Gramofoonmuziek. (9.35—9,40
Waterstanden). VPRO: 10.00 Boekbespre
king. 10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20
Voor de vrouw. 11.00 Gramofoonmuziek,
12.00 Politie-kapel. 12.30 Land- en tuin-
bouwmeü'edelingen. 12.33 Voor het plat
teland. 12.38 Pianoduo. 12.55 Kalender.
13.00 Nieuws. 13.15 Gramofoonmuziek.
13.30 Kindervertelling. 13.45 Gramofoon
muziek. 14.00 Gesproken portret. 14.15
Gramofoonmuziek. 15.00 Kinderkoor. 15.20
Vierhandig pianospel. 15.30 Voor de zie
ken. 16.00 Voor de jeugd. 17.15 Gramo
foonmuziek. 17.50 Regeringsuitzending: T.
Matheron: „Langs berg en dal op Java".
18.00 Olympische Spelen. 18.30 Nieuws.
18.40 VARA-varia. 18.45 Lichte muziek.
19.15 „Gemiste kansen", causerie. VPRO:
19.30 Voor de jeugd. VARA: 20.00 Nieuws.
20.05 Politiek commentaar. 20.15 Dansmu
ziek. 20.45 „Het Goede Schip", hoorspel.
21.45 Gramofoonmuziek. 22,00 „Over de
gedragingen der dieren", causerie. 22.15
Olympische Spelen. 22.30 Metropole or
kest. 23.00 Nieuws. 23.15 Orgelspel. 23.35
24.00 Gramofoonmuziek.
HILVERSUM n. 298 M. 7.00—24.00 NCRV.
NCRV: 7.00 Nieuws. 7.15 Ochtend'gym-
nastiek. 7.30 Gramofoonmuziek. 7.45 Een
woord voor de dag. 8.00 Nieuws en weer
berichten. 8.15 Gewijde muziek.-8.45 Gra
mofoonmuziek. 9.00 Voor de zieken. 9.30
Voor de huisvrouw. 9.35 Gramofoonmu
ziek. 10.30 Morgendienst. 11.00 Gramo
foonmuziek. 12.00 Sopraan en orgel. 12.30
Land- en tuinbouwmededelingen. 12.33
Harp-ensemble. 12.59 Klokgelui. 13.00
Nieuws. 13.15 „Met Pit op Pad". 13.20
Vocaal dubbelkwartet. 13.50 Gramofoon
muziek. 14.30 Voor de meisjes. 15.00 Gra
mofoonmuziek. 15.25 Viool en piano. 16.00
Voor de jeugd. 17.20 Orgelspel. 17.50 Mili
taire causerie. 18.00 Nieuws. 18.15 Vocaal
ensemble. 18.35 Clavecimbelrecital. 19.00
„Spectrum van; het Chr, Organisatie- en
Verenigingsleven", causerie. 19.15 Boek
bespreking. 19.30 Gramofoonmuziek. 19.10
Radiokrant. 20,00 Nieuws en weerberich
ten. 20.10 Concertgebouworkest en solist.
21.45 „Het vraagstuk van de huren", dis
cussie. 22.15 Vocaal kwartet. 22.35 Inter
nationaal Commentaar. 22.45 Avond'over-
denking. 23.00 Nieuws. 23.1524.00 Gra
mofoonmuziek.
Advertentie.
ZON EN MAAN
23 Juli
Zon: op 4 48 ond'er 20.44
Maan: op 06.09 onder 21.25
23 Juli
Vlissingen
Terneuzen
Hansweert
Zierikzee
Wemeldinge
HOOG WATER
u.+NAP u.+NAP
LAAG WATER
u.—NAP u.—NAP
2.56 1.97
3.25 2.16
4.04 2.23
4.30 1.45
4.41 1.72
15.07 1.91
15.38 2.08
16.14 2.16
16.43 1.32
16.58 1.59
8.59 1.85
9.33 2.05
10.14 2.20
9.49 1.43
21.30 2.17
22.04 2.37
22.45 2.52
22.18 1.74
22.35 1.99