K APPIE en de reis met Zroeteltje Verkeersverbindingen zijn een knelpunt in Zeeland Australië heeft te kampen met grote overstromingen r ALS HET HART SPREEKT.... VERVOER STOOMBOOTDIENSTEN EERSTE HALFJAAR 1952 KLANKEN uit de AETHER DINSDAG 22 JULI 3952 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT ECONOMISCHE KRONIEK VAN ZEELAND Drie-eilanden plan is nuttig De verkeersverbindingen vormen het knelpunt in de ontwikkeling van onze provincie. De Schelde-armen verdelen haar in drie repen voor welke onderling contact op veel bezwaren stuit. Zeeuwsch-Vlaanderen wordt zelfs nog eens verdeeld en wel door de Braakman, die het in een oostelijk en een westelyk deel splijt. Weldra zal dit tot het verleden behoren. Voor de zoveelste maal ging in Zeeland nl. een dijk dicht en werd het rijk van het water teruggedrongen. Juist om de bovengenoemde redenen zijn wij ge neigd het verkeersbelang van de Braakman-inpoldering als nog belang rijker te zien dan het landbouwbelang, alhoewel de winst in dit opzicht voor de werkgelegenheid wel degelijk zwaar telt. Een derde aspect aan deze zaak is de vorming van een recreatie-gebied op het zandgedeelte, waardoor Oost Zeeuwsch-Vlaanderen en de omgeving van Gent eindelijk een eigen ontspanningscentrum krijgen. Voor Zeeuwsch-Vlaanderen was dit een historische dag. Geen wonder dat een grote menigte het fraaie schouwspel gadesloeg. Philippine rouwde om de ondergang van zijn vis serij, maar dit was meer symbolisch, omdat deze zich in feite toch reeds had voltrokken. millioen worden geraamd. Het lijkt ons dan ook juister vooral ook het verkeersbelang te benadrukken. Mid den-Zeeland dicht bij Schouwen-Dui- veland, Noord-Beveland ontsloten, 'n belangrijke stap naar de aaneenkit- ting van onze provincie-delen! Waar blijft toch de publieke opinie in Zee land met het stellen van positieve en constructieve eisen? De Maatschappij „Zeeland", die nog steeds niet naar Vlissingen is terug gekeerd publiceerde haar jaarverslag over 1951; de lijn VlissingenFolke stone had meer goederen-, auto- en postvervoer, maar minder passagiers vervoer over dat jaar. Daar het laat ste van overwegende betekenis is ble ven de financiële resultaten bij 1950 ten achter. DE INDUSTRIE. In de industriële sector kunnen wij weer de vestiging van een nieuw be drijf vermelden en wel één dat sui kerwerken gaat vervaardigen te St. Jansteen. Dit betekent een uitbrei ding van de economische basis in de ze streek, die met zijn vlas en tex tiel nogal kwetsbaar is. De vlasprij- zen voor de nieuwe oogst zyn b.v. ge daald tot 50 van 1951, een bewijs van een aanmerkelijk verminderde vraag. De spinnerij die te Axel is ge vestigd is thans formeel opgericht als deel van een N.V. die de goede naam draagt van Zeeuwse Vlasspinnerij met een kapitaal van 1 millioen. ■Haar doel is behalve de exploitatie van het Axelse bedrijf, die van an dere op te richten vezelverwerkende bedrijven en de vervaardiging en ver werking van garens en andere vezel producten. Ook hier liggen voor Zee land dus nog mogelijkheden. De Thoolse kwestie van de groeiende werkloosheid zal in ruimer verband worden bekeken, nu een commissie Een tweede belangrijk feit in de verlceerssector was de toezegging van de Minister van Verkeer en Wa terstaat in de Eerste Kamer, dat voorlopig de tarieven voor de Wes- terschelde nog niet zullen worden verhoogd. Eerst zullen nog onderhan delingen worden gevoerd. Bovendien heeft hjj de mogelijkheid om week kaarten naast de maandabonnemen ten in te voeren in overweging geno men. Onze Senaat blijkt de Zeeuwse belangen telkens welgezind te zijn. Met name de opmerking dat de uit gave van 272.000,als aandeel van ae Provincie in het tekort de ver waarlozing van sociaal-culturele be langen ten gevolge zal hebben doet ons goed. DRDE-EILANDENPLAN. Het College van Gedeputeerde Sta ten deed aan de Provinciale Staten enkele mededelingen over het drie- eilandenplan, dat Walcheren, Noord- Beveland en Zuid-Beveland beoogt te verbinden. Ofschoon dit wel de be langrijkste inpoldering uit verkeers- oogpunt zou zijn sedert ruim 80 jaar toen de Kreekrak- en Sloedam Midden-Zeeland verbonden met Bra bant vermelden wij haar het laatst in de rij van belangrijke verkeersfei- ten. Het College stelt namelijk voor zijn mededeling voor kennisgeving aan te nemen. Het plan is door het Rijk achtergesteld bij andere land aanwinningen, die gronden van bete re kwaliteit zullen opleveren. Er kun nen nog wel tientallen jaren mee ge moeid zijn, terwijl de kosten op 30 Advertentie. Feuilleton door Renée Shann Mevrouw Melrose kwam tussenbei de. Ze had de wenkbrauwen gefronst, want ze vond het allesbehalve goed, dat haar echtgenoot de indruk ves tigde, alsof ze op de kleintjes moes ten passen. Dat was erg vervelend, vooral als er betrekkelijk vreemden bij waren! En bovendien was het niet waar. Of misschien toch tot zekere hoogte? Een feit was, dat hij nog kort geleden zijn nood had geklaagd. De belastingen waren buitengewoon hoog en zijn beleggingen verminder den snel, terwijl het landgoed, door vele reparaties een massa geld kost te. Enige weken geleden had hij zelfs het denkbeeld geopperd, het te ver kopen en een kleiner huis te nemen, dat ze meer economisch konden be wonen. „Ik zou Eileen vanavond kunnen opbellen en u bericht sturen", zei Jinks tot mevrouw Melrose. „Graag. Dat zou heel vriendelijk van u zijn". „Belt u ons dan op zodra u haar gesproken heeft?" vroeg Joan. „Dat beloof ik", glimlachte Jinks. Heather boog zich voorover en vroeg met de ogen op Jinks gericht ogen, die Barbara zoveel vertel den! „Zullen we je nog in Londen zien?" „Ik denk heel dikwijls. Daar ben ik meestal". „Dat zal prettig zijn sprak Hea ther glimlachend in de kussens ach terover geleund. „Nog wat thee?" vroeg Bryan, die weer op Barbara toekwam. „Maar wat beteke- dit: Je eet niets". „Op 't or :blik heb ik geen trek" Joan wierp haar een vlugge blik toe. Toen zij* Joan, daareven hetzelf de had gezegd, had Barbara haar ge vraagd, of de liefde haar niet de eet lust had benomen. Was dit nu soms met Barbara het geval? Zou ze ver liefd raken op Bryan O, dat zou heerlijk zijn, maar ja. mama zou 't wel niet prettig vinden. Zij wilde na tuurlijk. dat hij een rijk meisje trouw de, een wier familie in „Debrett", het boek van 't patriciaat, stohd ver meld, zoiets als die verschrikkelijke Estelle Rainer, opzettelijk om hem hier uitgenodigd. Aan alles kon je zien, dat hij haar stomvervelend vond en ook, dat hij dol was op Barbara. Nu ja, dat betekende immers nog niet zo veel, want Bryan was altijd dol op een of ander meisje. Hij was immers steeds zo geweest, althans zolang zij, Joan, zich herinnerde. Jinks keek op zijn horloge en zei, dat hij nu wel zou moeten gaan. „Nu al?" vroeg Heather. „Ik denk van wel, want ik heb be loofd, vanavond vroeg thuis te ko men". „Was je gisteravond laat thuis?" „O, neen; niet erg laat". „Jinks is hier komen eten", legde Heather haar dierbare Barbara uit. „Heus? Wat prettig voor je". ,,U had er bij moeten zijn", zei Jinks. „Na het eten hebben we wat gin-rummy gespeeld". „Ken je gin-rummy, Barbara?" vroeg Heather. ,,'t Is erg grappig". Ja, ze hadden in Labrador gin- rummy gespeeld, als sommigen zich erg verveelden en niet wisten wat te doen. Maar steeds had Jinks na een tijdje Barbara's arm genomen en ge zegd: „Laat ons er tussen uit gaan. (Wordt vervolgd). PUISTJES... ontsieren Uw gelaat, juist als U er aantrekkelijk wilt uitzien. Ze verdwijnen dikwijls in 24 uur door de ontsmetten- r de en snel genezende van onderzoek wordt ingesteld die zal onderzoeken of Tholen wellicht een ontwikkel insgebied kan worden. De P.Z.E.M. maakte in 1951 een winst van 5,35 ton tegenover 2,38 ton in 1950. Bij de enorme kapitaals investeringen lijkt dit hoger dan het in werkelijkheid is. Helaas zullen de onrendabele gebieden waarvan de meest ongunstige overblijven hiermee niet zyn gebaat. NIJVERHEISONDERWIJS. Het Centraal Bureau voor de Sta tistiek publiceerde cijfers over het nijverheidsonderwijs. Het aantal leer lingen op lagere technische scholen bedroeg in Zeeland 1537 en vertoont daarmee een toeneming van 18 ten opzichte van 1949. De avondnyver- heidsscholen in Zeeland telden 1018 leerlingen; de industrie-scholen voor meisjes 918; de landbouwhuishoud- scholen 1454; de M.T.S. te Vlissingen 107; de Zeevaartschool te Vlissingen 175; de machinistenschool te Middel burg 325 en de binnenvaartscholen 49. In totaal telt het nijverheidson derwijs in Zeeland 5773 leerlingen, waarvan 3211 jongens. Daarmee komt het slechts weinig beneden het landelijke gemiddelde. AGRARISCHE ZAKEN. De landbouw heeft ten opzichte van het vorige jaar een gewijzigd teeltplan. Het areaal wintertarwe nam met 10 toe, de zomergranen met 5 de aardappelen bleven onge veer gelijk evenals het vlas. De sui- kerbietenaanplant nam met 5 af; erwten namen met 5 mais met 50 toe. Mais is een belangrijke grond stof voor onze Zeeuwse industrie. De stijfsel- en glucosefabriek te Sas'van Gent verwerkt dit gewas. In 1951 nam dit in Zeeland 12 van de 11.200 ha die Nederland hiervan voortbracht voor zijn rekening. De Z.L.M. hield zijn grote jaarvergade ring met een uitstekende tentoonstel ling te Axel. Het agrarische belang yan Zeeuwsch-Vlaanderen werd ook onderstreept door de aankondiging dat er, na Bruinisse voor Noord- Zeeland en Grijpskerke voor Midden- Zeeland, daar een landbouwproefbe- drijf in voorbereiding is. De com missie waterbeheersing en verzilting zoekt naar een beregeningssysteem voor boomgaarden door het oppom pen van water en het verspreiden met behulp van een waterkanon. Het ge vaar van het onttrekken van zoet water aan de bodem waardoor het zout water weer verder opdringt vormt nog een punt van onderzoek. DE TUINBOUW. De stand van de tuinbouwoogst is goed. De financiële vooruitzichten voor de Zeeuwse fruitteelt zijn ech ter somber. De export blijkt van es sentieel belang te zijn. Bij gebrek aan buitenlandse afzet lagen b.v. de kruisbessen en aardbeien ongunstig in de markt. Het zgn. aardbeienfonds van het vorige jaar legde een bodem in deze markt, maar deze oplossing is slechts tijdelijk. Ook voor het harde fruit is er niet veel hoop. Wellicht bieden Duitsland, Frankrijk en Bel- tië nog mogelijkheden. Men moet het an in de magere jaren wel probe ren met kwaliteïtsfruit. De Engelse versoberingspolitiek treft vooral de kruisbessen. De binnenlandse pectine- fabricage voor jamproductie heeft n goedkoper bereidingssysteem gevon den dan met kruisbessen mogelijk is. In 1951 is veel aardbeienjam gemaakt voor het Amerikaanse leger. Thans is de belangstelling daarvoor geluwd, terwijl veel pulp van het vorig jaar nog in voorraad is. Het Centraal Bu reau voor Tuinbouwveilingen moest veel aardbeien ophouden en conser veren. DE VISSERIJ. In de visserij is de uitzaai van schelpen waarop het oesterbroed zich gaat afzetten op 23 Juni begonnen. De gekalkte dakpannen die ook als collecteurs dienst doen zijn nog niet uitgezet. Tenslotte is het contact met „Hol land" weer verbeterd, nu ook het te lefoondistrict Amsterdam automa tisch is aangesloten op dat deel van Zeeland dat reeds een geautomati seerd net bezit. Nog dit jaar hoopt men o.a. het district Utrecht op deze wijze aan te sluiten. Op alle lijnen stijging aantallen passagiers en auto's De Provinciale Stoombootdiensten hebben vandaag statistieken gepubli. ceerd betreffende het vervoer in het eerste halfjaar 1952. Daaruit blijkt, dat het aantal passagiers en auto's, dat over de Wester, en Ooster-Schel- de werd gezet, weer aanmerkelijk is toegenomen. Ter vergelijking geven wij hierbij de voornaamste gegevens van de jaren 1938, 1948, 1950 en 1951. VlissingenBreskens TerneuzenHoedelc. Kruin.Perkp. ZierikzeeKatseveer KortgeneWolf aartsd VeereKamperland Totaal VlissingenBreskens TerneuzenHoedekensk. KruiningenPerkpolder ZierikzeeKatseveer KortgeneW olfaartsd ijk 1938 123.822 39.559 39.153 20.235 67.744 10.788 1948 443.491 82.958 457.090 55.843 133.170 46.439 AANTAL PASSAGIERS 1950 1951 1952 829.367 133.024 545.455 65.222 132.627 30.848 671.140 111.209 513.490 65.893 129.518 28.930 956.879 146.769 591.462 66.321 143.887 31.942 301.301 1218.991 1520.180 1736.543 1937.260 AANTAL AUTO'S 1938 20.222 3.146 7.574 2.123 10.722 1948 43.899 83.194 5.283 17.252 1950 89.830 5.723 113.994 9.416 24.497 1951 88.063 6.305 119.118 10.280 28.746 1952 99.432 7.200 129.859 11.877 31,125 Totaal 43.787 149.628 243.460 252.512 279.493 De vervoerscijfers over de maand Juni vertonen hetzelfde beeld als die over het eerste halfjaar, namelijk een toename van passagiers en auto's op alle lijnen. PASSAGIERSVERVOER JUNI 1938 1948 1950 1951 1952 VlissingenBreskens 39.658 86.486 186.872 223.065 268.626 TerneuzenHoedekensk. 8.913 14.562 25.217 28.111 31.468 KruiningenPerkpolder 8.639 100.623 103.843 101.701 123.151 ZierikzeeKatseveer 3.918 10.997 14.288 14.508 15.348 KortgeneWolfaartsdijk 15.772 24.551 26.233 24.094 29.496 VeereKamperland 2.771 6.^0 6.599 6.764 7.554 Totaal 79.671 244.059 363.052 398.243 475.643 AUTOVERVOER JUNI V lissingenBreskens TerneuzenHoedekensk. Kruin.Perkpolder ZierikzeeKatseveer Kortgene.Wolfaartsdijk 1938 1948 1950 1951 1952 5.219 8.240 18.352 19.554 22.422 599 1.000 1.033 1.284 1.468 16.436 18.961 20.435 23.515 356 1.021 1.920 2.062 2.188 2.064 3.116 4.402 4.950 5.204 Totaal 9.706 28.813 44.635 48.034 54.613 ZORGEN VAN EEN JONG LAND. Het bos werd gekapt en het water begon te stromen...... SYDNEY, Juli. De berichten over de grote overstromingen in de sta- ten Nieuw Zuid Wales en Victoria de derde maal in drie jaar tijds, dat bijna alle grote rivieren buiten hun oevers traden heeft ook in Neder- land het nodige opzien gebaard. Niet alleen omdat meer en meer mensen thans belang zyn gaan stellen in het voor de oorlog in Nederland geheel onbekende rijfde werelddeel, maar natuurlyk ook omdat de gemiddelde Ne derlander, door de eeuwen heen groot gebracht in de traditie van de stryd tegen het water, belangstelling heeft voor alles wat met dit element sa menhangt. In Nederland, thans zo goed be schermd door zijn machtige dijken langs de zee en langs de rivieren, zal men deze nu jaren achtereen voor komende grote overstromingen, wel ke steeds weer voor millioenen scha de aanrichten aan land, vee, oog sten en huizen, wellicht niet goed begrijpen. En de meeste immigran. ten uit Nederland staan hier dan ook veel te gauw klaar met hun „ze la ten hier ook maar God's water over God's akker lopen!". Een dergelijk snel oordeel is niet helemaal juist. De Nederlander zou zelf veel te goed behoren te weten, door hoeveel schade en door hoeveel schande het kleine Nederland wijs is f eworden en hoeveel arbeid het door e eeuwen heen heeft gekost Neder- land's landouwen afdoende te be schermen tegen het element, dat 's mensen vijand nummer één kan worden het water. PAS ANDERHALVE EEUW Australië is nauwelijks anderhalve eeuw oud en is vele, vele malen gro ter dan Nederland. De mens vond hier anderhalve eeuw geleden een ongerepte natuur, waar de elemen ten min of meer met elkaar in even wicht waren. Een handjevol mensen is aan dit enorme ongerepte brok aarde gaan werken en heeft er, in slechts anderhalve eeuw, een com pleet werelddeel zij het het dan ook een nog onvoleindigd werelddeel van gemaakt. Maar in zyn koortsachtige haast om dit stuk aarde in zo kort moge lijke tijd open te leggen en productief te maken, heeft de mens zoals hij dat overal op de aarde heeft ge daan zo gezondigd tegen de har monie en de wetten der natuur, dat hij als het ware de natuurrampen op zijn hals heeft gehaald. Wanneer, zoals dit jaar voor het derde jaar in successie, de Murray, de Murrumbidgee, de Lachlan, de Hunter en hoe al die rivieren mogen heten, buiten hun oevers treden en in een paar dagen tijds voor vele door ALFRED SCHUURMAN millioenen vernietigen wat mensen handen geschapen hebben, dan is dit terug te brengen tot fouten, die de mens zelf maakte en die hij nu weer door het brengen van vele en grote offers moet trachten te herstellen. Om akkers en weidegronden te krijgen, heeft de mens het woud langs de rivieren gekapt. Met het ge volg, dat het water veel sneller naar de grote rivieren afvloeide. Het na_ tuurlyke gevolg was erosie van de aarde. De erosie verwekte steeds meer en steeds diepere geulen die het water nog sneller deden .afvloeien. Idere overstroming bracht uit deze geulen meer zand en slip in de rivie ren, die steeds ondieper worden en steeds slechter het snel stromende water kunnen verwerken. En zo is het de laatste jaren steeds vlugger berg afwaarts gegaan. 12. Met loden voeten daalde de maat de loop plank af met Troeteltje ach I' zich aan. „Ik kan het nietsnikte de maat. „Ik kan het niet! Wat moet ik doen? Ik doe het nietik kan het niet!" De maat liep nu met Troeteltje over de kade en enige negers, die hen zagen lopen, vluchtten gillend met zwaaiende armen. „Wat doen die raar!" dacht de maat. „Zouden ze iets vreemds zien Wat zou dat kunnen zijn?" Hij keek eens om zich heen, maar zag niets, dat vreemd was. „Ze voeren zeker een dansje uit!" dacht hij toen. „Zo iets doen ne gers wel eens meer!" De negers vluchtten gillend tot ze in de bossen buiten de havenstad waren. „Een draak! Een draak!" riepen ze el kander toe in negertaal, en hun ogen draaiden in het rond van angst. Eén van hen maakte zich meester van een tam-tam, en begon daar onafgebroken een steeds-herhalend rhythme op te slaan. De an deren zongen met brullende stemmen een lied, terwijl ze zich van angst in allerlei bochten kronkelden. Het duurde natuurlijk even, voor. dat de mens ontdekte, wat hij gedaan had en voordat hij besefte, dat hierte gen iets moest worden ondernomen. Maar het gaat veel vlugger de har monie der natuur te verstoren, dan die werken aan te leggen die de vrij- tevocliten elementen weer onder bc= wang moeten krijgen. Dijken alleen zijn goed in een vlak land. doch zij zijn niet voldoende in een wereld, waar de rivieren met snelle vaart uit de bergen komen. Daar heeft men ook dammen nodig om die reservoirs te krygen, die in droge tijden een waterreserve vormen en die bij grote regenval veel water kunnen vasthouden. RESERVOIRS EN DAMMEN In de staat Nieuw Zuid Wales zijn tot nu toe slechts drie van dergelijke grote dammen en water-reservoirs in de rivieren gereed gekomen, de Hu- me-dam in de Murray, de Burrin- kick-dam in de Murrumbidgee en de Wyangla.dam in de Lachlan. In aan bouw zijn de Glenbawn-dam in de Hunter, de Keepit in de Namoi en de Burrendong in de Macquarie. Vele andere dammen staan al op papier, doch het bouwen van dergelijke wer ken kost veel tijd, materiaal, arbeids krachten en geld. En-de natuur wacht niet. Ook is thans de situatie geschapen, dat er evenals in de lage landen dij ken langs grote stukken van de ri vieren moeten worden gebouwd. Ook dit kost veel geld, arbeidskrachten, materiaal en tijd. Een verschillende rivieren zijn nu zo door de talrijke overstromingen verzand, dat naast dammen en dijken ook gebaggerd zal moeten worden. Australië, vele malen groter dan Nederland en met minder mensen, heeft steeds met een enorm tekort aan arbeidskrachten en daardoor ook met een groot, tekort aan materialen te kampen gehad. Er was in dit on- voleindigde werelddeel zo ontzettend veel te doen zoveel nieuws te bou wen en zoveel wat reeds bestond te herstellen dat de mens niet altijd even rationeel te werk is gegaan en vaak teveel hooi op zijn vork nam. Het tekort aan arbeidskrachten en aan grondstoffen begint thans lang zaam maar zeker te verminderen. Er komen steeds meer mensen, die erva ren zijn in het beteugelen van de ele menten en het is in deze aan geld- schaarste lijdende wereld een kwestie van geld geworden. Ook dit zal opgelost kunnen en moeten worden, en Australië zal zich, behalve op het openleggen van nieuwe gebieden en het beginnen van nieuwe projecten, ook moeten con centreren op het herstellen van oor. spronkelijk gemaakte fouten. Er is hier inderdaad wat groots te verrich ten. Doch voordat er genoeg geld, arbeidskrachten en materialen gevon den kunnen worden om de gemaakte fouten te herstellen, zal er eerst nog het nodige water over veld en akker moeten stromen. (Nadruk verboden) WOENSDAG. HILVERSUM I. 402 M, 7.00 VARA, 10.00 VPRO, 10.20 VARA, 19.30 VPRO, 20.00— 24.00 VARA. VARA. 7.00 Nieuws. 7.18 Gramofoon muziek. 8.00 Nieuws en weerberichten. 8.i8 Gramofoonmuziek. 8.50 Voor de huis vrouw. 9.00 Gramofoonmuziek. (9.35—9,40 Waterstanden). VPRO: 10.00 Boekbespre king. 10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20 Voor de vrouw. 11.00 Gramofoonmuziek, 12.00 Politie-kapel. 12.30 Land- en tuin- bouwmeü'edelingen. 12.33 Voor het plat teland. 12.38 Pianoduo. 12.55 Kalender. 13.00 Nieuws. 13.15 Gramofoonmuziek. 13.30 Kindervertelling. 13.45 Gramofoon muziek. 14.00 Gesproken portret. 14.15 Gramofoonmuziek. 15.00 Kinderkoor. 15.20 Vierhandig pianospel. 15.30 Voor de zie ken. 16.00 Voor de jeugd. 17.15 Gramo foonmuziek. 17.50 Regeringsuitzending: T. Matheron: „Langs berg en dal op Java". 18.00 Olympische Spelen. 18.30 Nieuws. 18.40 VARA-varia. 18.45 Lichte muziek. 19.15 „Gemiste kansen", causerie. VPRO: 19.30 Voor de jeugd. VARA: 20.00 Nieuws. 20.05 Politiek commentaar. 20.15 Dansmu ziek. 20.45 „Het Goede Schip", hoorspel. 21.45 Gramofoonmuziek. 22,00 „Over de gedragingen der dieren", causerie. 22.15 Olympische Spelen. 22.30 Metropole or kest. 23.00 Nieuws. 23.15 Orgelspel. 23.35 24.00 Gramofoonmuziek. HILVERSUM n. 298 M. 7.00—24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws. 7.15 Ochtend'gym- nastiek. 7.30 Gramofoonmuziek. 7.45 Een woord voor de dag. 8.00 Nieuws en weer berichten. 8.15 Gewijde muziek.-8.45 Gra mofoonmuziek. 9.00 Voor de zieken. 9.30 Voor de huisvrouw. 9.35 Gramofoonmu ziek. 10.30 Morgendienst. 11.00 Gramo foonmuziek. 12.00 Sopraan en orgel. 12.30 Land- en tuinbouwmededelingen. 12.33 Harp-ensemble. 12.59 Klokgelui. 13.00 Nieuws. 13.15 „Met Pit op Pad". 13.20 Vocaal dubbelkwartet. 13.50 Gramofoon muziek. 14.30 Voor de meisjes. 15.00 Gra mofoonmuziek. 15.25 Viool en piano. 16.00 Voor de jeugd. 17.20 Orgelspel. 17.50 Mili taire causerie. 18.00 Nieuws. 18.15 Vocaal ensemble. 18.35 Clavecimbelrecital. 19.00 „Spectrum van; het Chr, Organisatie- en Verenigingsleven", causerie. 19.15 Boek bespreking. 19.30 Gramofoonmuziek. 19.10 Radiokrant. 20,00 Nieuws en weerberich ten. 20.10 Concertgebouworkest en solist. 21.45 „Het vraagstuk van de huren", dis cussie. 22.15 Vocaal kwartet. 22.35 Inter nationaal Commentaar. 22.45 Avond'over- denking. 23.00 Nieuws. 23.1524.00 Gra mofoonmuziek. Advertentie. ZON EN MAAN 23 Juli Zon: op 4 48 ond'er 20.44 Maan: op 06.09 onder 21.25 23 Juli Vlissingen Terneuzen Hansweert Zierikzee Wemeldinge HOOG WATER u.+NAP u.+NAP LAAG WATER u.—NAP u.—NAP 2.56 1.97 3.25 2.16 4.04 2.23 4.30 1.45 4.41 1.72 15.07 1.91 15.38 2.08 16.14 2.16 16.43 1.32 16.58 1.59 8.59 1.85 9.33 2.05 10.14 2.20 9.49 1.43 21.30 2.17 22.04 2.37 22.45 2.52 22.18 1.74 22.35 1.99

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1952 | | pagina 10