25 JAAR RONDRITTEN VOOR OUDEN VAN DAGEN Zeeuwse Almanak VELE VERLANGENS LEVEN IN OOST-ZEEUWSCH-VLAANDEREN DE VISSERIJ IN ZEELAND PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT ZATERDAG 5 JULI 1952. INITIATIEF VAN YERSEKE. Thans heeft vrijwel elke Zeeuwse gemeente haar reisje voor de oudjes. Het comité „Rondrit Ouden van Dagen" te Yerseke bestaat 25 jaar en dit jaar zal door het comité de 20ste rondrit worden georganiseerd. In 1927 begon het werk van het comité. Het initiatief tot de oprichting van het comité ging uit van wylen de heer M. Scheel©, destijds voorzitter van het comité Yerseke Vooruit. Dit laatste comité probeerde op allerlei wijze belangstelling te wekken voor Yerseke en organiseerde tentoon stellingen, feestelijkheden enz. Maar voor de oudjes was er nooit iets by. De heer Scheel© kwam toen op het idéé aan de oudjes een reisje aan te biederuleder, die ouder was dan 65 jaar zou aan de reis deelne men. Er was geen sprake van armlastigheid of Iets dergeiyks, alleen maar van een feestdag, die men aan de oudere dorpsgenoten wilde aan. bieden. De eerste reis in 1927 ging naar Ellewoutsdyk. Er reden 60 oudjes mee. Achteraf bleek de reis een groot succes te zyn en het volgend jaar waren er ruim 100 gegadigden voor het uitstapje, dat nu naar de Wouwse plantage ging. De gehele burgerij hielp enthou siast mee bij de organisatie. Ook het gemeentebestuur steunde het comité, ■e heer M. Scheele was het middel punt van alles en tot aan de oorlog zag hy overal mogelijkheden en wist hij overal raad op. Helaas was na de bevrijding, toen men weer aan de slag ging, de neer Scheele overleden. Het comité heeft echter naar zijn richtlijnen voortgewerkt. Een uitge breide collectie foto's van alle uit stapjes is bewaard gebleven. Men kan er op zien hoe kostelijk de men- Vandaag wordt te Vlissingen het nieuwe standbeeld onthuld van Frans Naerebout. Het fraaie bronzen beeld, dat enige dagen geleden te Vlissingen arriveer de werd behoedzaam op het voetstuk feplaatst. Op onze foto ziet men de ronzen Naerebout in de lucht zwe ven tussen een driepoot. Nadat de verbinding tussen voetstuk en beeld zorgvuldig was geprepareerd heeft men Naerebout via de katrol, die in de top van de driepoot zichtbaar is. op zijn plaats laten zakken. Hij staat nu in het Bellamypark en naar allen zullen wensen langer dan het zo tragisch vernielde eerste stand beeld van de grote Frans. Advertentie Geslaagd dank »«/.-- Bekende schriftelijke cursus HILVERSUM Hoofdcorresp. - V.T.H-ex Paarden door bliksem gedood op Tholen. Tijdens het zware onweer, dat Don derdag jl. van 5.30 uur tot ongeveer middernacht boven Tholen heeft ge woed. werden 2 paarden door de blik sem gedood. Bij de heer M. van Oor schot werden ploeg en paard door de bliksem getroffen, wat het paard het leven kostte. Bij de heer W. Heijboer werd alleen een paard getroffen en ook dit dier liet er het leven bij. Bij het gehucht Molenvliet sloeg het hemelvuur in een bovengrondse tele foonleiding, waardoor enige palen sneuvelden, en bij de heer van Nieu- wenhuyzen ontstond een begin van brand, dat met eigen middelen geblust kon worden. ZELF ZAAGVIS ZIJNDE Op de meest onverwachte plaatsen ontdekt ge soms biologische wonderen en zo werden wij bij een kapper in Oostburg geconfronteerd niet een voornaam bestanddeel van een zaag- vis De zaai van het beest hing daar namelijk bij wijze van wandversiering boven een kaptafel; een vergeeld stuk bot, voorzien van venijnige uit- Wv hebben de kapper maar niet ge vraagd, hoe dat wapen van die zaagvis daar in zijn salon te Oostburg terecht is gekomen. Wel hebben wij opge merkt, dat het beest toch zeker niet in de omgeving was gevangen; de kapper zei, dat hij dacht van niet en mompel de iets over de Indonesische wateren. Wij hebben toen maar aangenomen dat het beest vandaar is gekomen en dóórdenkend vonden wij het, voor die zaagvis, een vreemd avontuur. Dat zijn zaag, waarmede hij op zoek naar voedsel de zeebodem heeft om gewoeld, nu te pronken hing in een welriekende Zeeuwse kapperssalon Ge zoudt daar, zélf zaagvis zijnde, ook nooit van gedroomd hebben sen zich tijdens de reisjes geamu seerd hebben. Na de bevrijding werd in 1946 als eerste reisje een tocht naar Walcheren gemaakt. Daarna ging men steeds verder. Voor 1952 staat nu een tocht naar Breda, Til burg en Oisterwijk op het program. In de aanvang zorgden de oudjes zelf voor een boterhammetje. Thans rijdt er in de stoet een fouragewagen mee. De terugkeer in Yerseke is altijd fees telijk. Het muziekgezelschap Mozart komt er aan te pas. Er wordt een steot gevormd, die vrolijk rondtrekt en op de Paardenmarkt wordt ont bonden. Wanneer we mededelen, dat er des tijds onder de oudjes verscheidene waren, die nog nooit op Walcheren of in Brabant waren geweest, dan kan men daaruit afleiden hoeveel vreug de deze reizen hebben verschaft, vooral in de jaren 1927 tot 1940 toen er minder werd gereisd dan thans. Het huidige comité bestaat uit de heren: J. Glerum, voorzitter; D. van Boven, secretaris; C. C. F. Courtin, penningmeester; K. Kanaar, 2e voor zitter; A. Kooij; I. P. L. Manneke; P. Huijsse; C. W. Poortvliet; B. J. Kor- stanje en J. Castel. Zij zetten het werk van de heer Scheele voort in de vaste overtuiging hiermede de ge hele burgerij en speciaal de ouden van dagen genoegen te doen. Vermel denswaard is het dat het eenmaal te Yerseke begonnen initiatief navolging heeft gevonden. Voor zover bekend, is Yerseke de eerste gemeente, die een dergelijke tocht voor oudjes organi seerde in Zeeland. Thans heeft bijna elke gemeente zijn jaarlijkse reis voor de ouden van dagen. In sommige ge meenten heeft men de leeftijdsgrens gesteld op 70 jaar. Hiervan wil het comité te Yerseke niets weten. Men acht 65 jaar een leeftijd waarop men de mensen heus wel eens iets mag aanbieden, dikwijls na een leven van hard werken. Het comité kan met ge noegen terugzien op hetgeen in de achterliggende 25 jaren werd gedaan en speciaal geldt dat voor de vier comité-leden, die nu al 25 jaar actief meewerken. Zij kunnen bogen op een prachtige staat van dienst! Eindexamens Middelbaar Technische school. Voor het eindexamen van de M.T.S. te Vlissingen (afd. werktuigbouw) zijn geslaagd de heren: A. Donze, A. A. Flipse, W. A. Ver- heecke, P. A. Bil, A. Bimmel, H. W. Bor, J. Bos, A. Bouman, P. W. Bur gers, J. A. van Dierendonck, J. B. v. d. Hemel, A. T. Hubregsen, W. J. Kuij- pers, P. Lieuwen, I. J. v. d. Lijcke, J. E. ter Meulen, B. F. van Ooteghem, J. van Rooyen, K. Swarthof, M. L. Verheijke. L. Visser, A. A. M. de Waal. De diploma's werden uitgereikt in de aula van de H.B.S., waar de heer P. Vijn een woord van dank sprak tot de leden van de examencommissie, tot ir. C. J. A. Bax, die de leiding van de M.T.S.-afdeling heeft en de leraren. Na de diploma-uitreiking sprak na mens de geslaagden de heer P. W. Burgers. Mulo-examens le Goes- Te Goes slaagden voor 't M.U.L.O.- examen A: Ti J. van Poelje, Hans- weert; M. D. de Schipper, 's-Heer Arendskerke; A. G. Verburg, Kloe- tinge; N. Wilschut, Middelburg; A. F. Romijn, Middelburg; W. Meul- meester, Arnemuiden; C. D. van Dul- lemen, Oostkapelle; J. J/ :obsen, Me- liskerke; W. E. Luteijn, Grijpskerke; S. M. v. d. Berg, Goes; N. J. Bliek, Goes; M. Blok. Heinkens nd; J. Zwartepoorte, Goes; C. W. de Vos, Middelburg; J. H. Wigard, Middel burg; P. A. Zuijdweg, Middelburg; F. Oppeneer, Terneuzen; F. C. de Putter, Zaamslag; J. Dieleman, Hoek; L. M. Dieleman; A. C. de Fejjter; J. F. de Bruijne; J. S. Scheel©, allen te Terneuzen; A. A. Kodde, Domburg; J. A. Kuys, Middelburg. Sterrit verenwagens naar Middelburg gaat niet door. Geen aanmeldingen. De sterrit van Walchers© verenwa gens, mellcvvagentjes en huifkarren naar Middelburg, welke de koninklij ke vereniging „Uit het volkvoor het volk" op Zaterdag 26 Juli als onder deel van het feestprogramma wilde organiseren, kan niet doorgaan. Er ii hiervoor namelijk geen enkele aan melding binnengekomen. Deze teleurstellende mededeling werd gedaan in de vergadering, wel ke het algemeen bestuur van de ko ninklijke vereniging „Uit het volk voor het volk" Vrijdagavond in café restaurant Wöhler hield ter bespre king van de feestelijkheden op 25 en 26 Juli. Deze bijeenkomst werd geleid door de voorzitter, de heer L. A. Schenk. Opgemerkt werd, dat er op Walcheren slechts weinige verenwa gens en huifkarren zijn overgebleven en men kan van dé boeren, die nog een half kapotte verenwagen of huif kar rijk zijn, uiteraard niet verlangen, dat zij zich voor deze speciale gele genheid grote uitgaven voor herstel daarvan getroosten. Langdurig werd gediscussieerd over de organisatie van de ballonwedstrijd voor ae jeugd van Middelburg op Za terdagmiddag 26 Juli. Deze wedstrijd wordt gehouden onder auspiciën van „Uit het volkvoor het volk", maar gaat uit van het Middelburgs Win kelcentrum. Het was Vrijdagavond echter nog niet bekend of de Nieuwe Burg en ae Langeviele zullen mede werken. Waar deze wedstrijd van zelfsprekend vele voorbereidingen noodzakelijk maakt, werd een aparte organisatiecommissie in het leven ge roepen. Ook over het vuurwerk op de avond van 26 Juli werd geruime tijd ge sproken. Besloten werd een uniforme toegangsprijs van 15 cent per per soon te heffen om daardoor de hoge kosten te dekken. Waarschijnlijk zul len speldjes, die ook bij voorverkoop verkrijgbaar zijn, als toegangsbewij zen dienen. Werkster te Goes ontvreemdde 450. Bij de firma P. t© Goes werden de laatste weken regelmatig geldsbedra gen vermist, vermoedelijk door dief stal. Al spoedig rees de verdenking tegen de 35-jarige mej. M. uit Wol- faartsdyk, die sinds enige tijd bij de firma als werkster in dienst was. Toen Donderdag opnieuw f 100 werd vermist, volgde aangifte bij de politie, die de verdachte bij het verlaten van het gebouw aanhield. Zij bleek inder daad het bewuste bankbiljet van f 100 in haar bezit te hebben. Zg bekende, zich in de loop der weken aan dief stal te hebben schuldig gemaakt van in totaal ongeveer f450. Na het ver hoor werd zy op vrije voeten gesteld. Vechflustige Ambonees uit Middelburg verwijderd. Naar wy vernemen is de Ambo nees, die een Middelburger met een koppelriem te lyf ging, overge plaatst naar een woonoord in Dren te. De man had reeds eerder moei- ïykheden veroorzaakt. GOEDKOPER VERVOER NODIG. Electrische stroom kan billijker geleverd worden In het blad „De Onderneming" orgaan van het Centraal Sociaal Werk geversverbond komt een artikel voor over de industrie in Oost Zeeuwseh Vlaanderen. Daarin wordt de betekenis van deze industrie belicht en ver volgens worden een aantal verlangens naar voren gebracht, die "i de kringen van de industriëlen leven voor wat betreft het vervoer van en naar Zeeuwseh Vlaanderen en enkele andere urgente problemen. Deze problemen zyn niet alleen voor industriëlen, maar voor alle Inwo ners van Oost Zeeuwseh Vlaanderen van belang en het schynt daarom nuttig er algemene bekendheid aan te geven. Voor de oorlog werkte de Zeeuwseh Vlaamse industrie voornamelyk voor de export (met uitzondering van sui ker, meel. fosfaat en glas. die vrijwel geheel voor de Nederlandse markt De nieuwe veerdienst Schouwen—Goeree werd feestelijk geopend. De foto toont de verslende veerboot „Olga" op haar eerste reis van Seharen- dijke naar Ouddorp. Axels veesmokkelaar te Stekene aangehouden De eBlgische douane heeft in het grensplaatsje Stekene door het lek- schieten van een der banden een Nederlandse personenauto tot stil stand gebracht, welke werd bestuurd door een inwoner uit Axel. By on derzoek bleek, dat zich in de wagen 12 kalveren bevonden, die met vast gebonden voorpoten op elkaar wa ren gestapeld. eD auto en de kal veren werden in beslag genomen en de bestuurder werd in verzekerde bewaring gesteld. Bij het baden verdronken. Aan de Oostelyke pier te Terneu zen is Vrijdagmiddag de 61_jarige L. van der H., makelaar te Terneuzen, door verdrinking om het leven geko men. Vermoed wordt, dat de heer van der H. zich te ver in het water heeft begeven en niet meer in staat is geweest de vaste wal te bereiken. Het stoffelijk overschot werd dryven- de gevonden en is naar het zieken huis overgebracht. ALS DE HARING WEGBLIJFT. Resultaten over 1951 schraal Voor een viertal visserriiavens in Zeeland zijn in de jongste statistiek van de visserij 1951 (samengesteld door het Centraal Bureau voor de Statis tiek) enkele cijfers opgenomen, die een instructieve betekenis hebben. Deze 4 plaatsen zjin Brouwershaven, Veere, Vlissingen en Breskens, waar men zich dus niet met mossel- en oestercultuur pleegt bezig te houden. Te Vlissingen werd in 1951 aange bracht 824 ton vis (voorgaande 877 ton) en de opbrengst beliep f307.000 (vorig jaar f 328.000). Er was een iets geringer haringaanvoer en een klei nere aanvoer van wijting, garnalen en garnalennest. De aanvoer van plat vis was iets groter. 1 Te Breskens werd in 1951 aange voerd" 3811 ton (vorig jaar 3056 ton), maar de opbrengst bedroeg slechts f 788.000— (v. j. f 330.000). De achter uitgang was te Breskens een gevolg van de verminderde haringaanvoer. Te Veere steeg de aanvoer van 1061 ton in 1950 tot 1338 ton in 1951, door grotere aanvoer van platvis, schaal- en weekdieren. Het opbrengstcyfer steeg van f 421.000 tot f 503.000. Brouwershaven, dat in 1950 een pro ductie had van 206 ton (waarde f 135.000.kwam in 1951 op 232 ton met een waarde van f 190.000. Bus door noodweer uitgeschakeld- Een Vlissingse autobus met vacan- tiegangers werd op de terugreis uit Holland halverwege Noord-Brabant door het noodweer van Donderdag avond overvallen. De regen overspoel de de bus met zoveel kracht, dat de motor onklaar geraakte en verder ryden absoluut onmogeiyk was. Na dat men enige tyd had gewacht pas seerde tot grote opluchting van pas sagiers en chauffeur een andere bus uit Vlissingen, welke eveneens van een vacaniietrip terugkeerde. Aan een kabel achter deze bus gesleept bereikte het gestrande voertuig om drie uur 's nachts toch nog Vlissin gen. Nieuw gebouw voor Chr. School Biggekerke. In tegenwoordigheid van het college van B. en W. van Biggekerke, de ge meentesecretaris, de architect en de bouwkundig opzichter, werd de eerste steen gelegd voor de in aanbouw zijn de school voor Chr. Volksonderwijs te Biggekerke, door de voorzitter van de schoolvereniging, dhr. P. Wijkhuys. Namens het gemeentebestuur sprak de burgemeester J. L. Dregmans, die hoopte, dat in de toekomst op aange name wijze met het schoolbestuur zou worden samengewerkt. Verder werd nog het woord gevoerd door de archi tect, dhr. J. D. P. de Smit en de aan nemer, de heer M. Jobse te Oostka pelle. De schoolkinderen ontvingen een tractatie. De opbrengst van de consumptie oesters uit de Zeeuwse stromen bleef met f 3.6 millioen op hetzelfde peil als in 1950. De Nederlandse mossel productie, die in 1950 slechts een totaal van 26.9 millioen kg bereikte f 1.5 mill.), steeg in 1951 tot 42.3 millioen kg, waarvan 19.2 millioen kg (waarde f 1.9 millioen) afkomstig was uit Zee land. Prijsuitreiking ging niet door. Het Donderdag te Middelburg ge houden concours-hippique van de Vereniging van aWlcherse paarden fokkers „Hippos" kreeg ten gevolge van het noodweer een ontydig einde, waardoor de laatste nummers van het programma moesten vervallen. Men deelt ons thans mede. dat de beker van mr. M. V. v. d. Minne uit Den Haag voor' de beste afstam melinge van het paard Karei van Hengstdijk is toegewezen aan de éénjarige merrie Rika van Domburg, fokkers-eigenaars J. de Visser en Zoon te Domburg. De uitslag van de rubriek loten van vier merries, toebehorende aan één eigenaar. luidde: 1. Udine van Kruiningen, Rezie van Lovemiek, Lien van de Eendracht en Fairine van C. Mesu te Nieuw- en St. Joos- land; 2. Florine van Vyfhuizen, Hen- ny van Zeeduin. Corrie van Zeeduin en oZra van E. v. R. van J. Mal- jaars te Oostkapelle; 3. Tannie van Cllnge, Lena van de Boerendijk, Corrie van Frateshoeve en Neta van aPuwenhof van W. de Buck te Meliskerke. De beker van de Gebrs. Leendertse te Kamperland voor de best getoonde merrie is gewonnen door de heer C. Mesu te Nieuw- en Sint Joosland met zyn Udine van Kruiningen, de na tionale kampioenmerrie 1950. GESLAAGD Te 's-Gravenhage slaagden voor het voorlopig examen scheepswerktuig- kundige, de heren: A. van Duuren uit Ooslburg, J. Hoornweg uit Middel burg, L. L. C. Koster uit Vlissingen K. Kryger uit Middelburg, allen leerlingen van de Machinistenschool te Middelburg. Met de „Mecklenburg" naar Folkestone Westkappels koor maakt de eerste „Zeeland" reis mee Het af en aanlopen van de krui ers met zware koffers heeft opgehou den, een fluitsignaal weerklinkt, trossen plonsen in het water, de „Mecklenburg" van de maatschappij „Zeeland" begint zijn eerste reis naar Engeland. Aan de reling staat het gehele Westkappels© dameskoor te wuiven dat het een aard heeft, al is duidelyk aan de witte gezichtjes van de meisjes te zien, dat zy toch on der de indruk zyn. Maar Engeland lokt, en de stemming is er niet min der om. Op de eerste reis die de „Mecklen burg" in dit seizoen vah Vlissingen naar Folkestone maakt, neemt zij be halve het koor, dat met begeleiders mee 37 personen telt nog 47 „gewo ne" passagiers mee. In het ruim heb ben twee personenauto's een plaatsje gekregen. De heer Piet de Rooij, die wy temidden van zijn meisjes nog even te spreken kregen, vertelde ons over de reis nog het volgende. ,,Om kwart over zes denken wij in Folke stone te arriveren, waar wy met een employé van de „Zeeland" als tolk naar de plaats zullen trekken waar wij onze uitvoering moeten geven. Wat de tocht verder aangaat, ik weet er weinig van, alleen hoop ik maar van zeeziekte gespaard te blyven". Een klein beetje bezorgd kykt hij naar de opgewonden dames en dan naar de Schelde, waar af en toe een klein wit kuifje op een golf is te zien Onder hen die de eerste afvaart bywoonden, merkten wy o.a. op com missaris C. v. d. Mark van de ge meentepolitie te Vlissingen, en kapi tein W. H. van Haersma-Buma van de Koninkiyke Marechaussee uit Ter neuzen. Enkele ogenblikken na het vertrek worden de omtrekken van het sieriy- ke schip reeds onduidelyk en al spoe dig vertelt alleen een rookpluim aan de horizon nog van«het koor dat naar Engeland trekt om daar op unieke wijze reclame voor Zeeland te maken. De leeuw van N.-Beveland. In Zeeland komen, zo goed als in de andere provincies, nog typische oude volksgebruiken voor, die ech ter gedoemd zijn langzaam, maar ze ker te verdwynen. Van sommige de zer gebruiken is zelfs zo weinig overgebleven, dat bijna niemand meel de betekenis daarvan kent. Zo zullen slechts weinig Zeeuwen weten, dat de houten of stenen beelden van die ren, die men hier en daar nog wel eens bij boerderijen aantreft, daar destijds werden geplaatst om de in druk te wekken, dat het erf tegen ongewenste gasten was beschermd. Was het dier in hout uitgebeeld, dan borg men het in de wintermaan den zorgvuldig op om het te be. schermen tegen de weersinvloeden! Het werd soms zó natuurgetrouw na gebootst, dat men op een afstand de indruk kreeg, met een levend dier te doen te hebben. Bij het toegangspad naar een wo ning op Noord-Beveland kan men nog een stenen leeuw aantreffen, die geplaatst is op een miniatuur-heu veltje, zodat het dier al van enige afstand is te zien. Op Walcheren houdt een geschilderde stenen hond naast de deur van een woning de wacht. Onze foto toont de leeuw van Noord-Beveland. j bestemd waren) en het vervoer ge schiedde dan ook voor een groot deel te water Het spoorwegvervoer naar Nederland vond, voorzover nodig, plaats over Belgisch grondgebied (via Antwerpen en Roosendaal, het zg. „hoefnzervervoer"). Na de oorlog veranderde deze situatie op essentiële punten; het export-beleid van de Ne derlandse regering dwong de Zeeuwseh Vlaamse industrie zich meer op de Nederlandse markt te richten, doch tezelfdertyd werden het vervoer te water en te land nieuwe moeilijkheden opgelegd. GEEN RETOURVRACHT Het vervoer te water kreeg te ma ken met reglementering van de scheepvaartvrachten die het verkeer op de Ryn bevoordelen ten koste van de overige binnenvaart; bovendien nam de regering enige honderdduizend tonnen scheepsruimte in beslag voor graanopslag tegen zeer aantrekkelijke tarieven. Deze factoren, gecombi neerd met de excentrische ligging van Zeeuwseh Vlaanderen, waardoor het voor de schippers moeilyk was re tourvrachten te verkrygen, maakten het probleem van het vervoer te wa ter bijzonder nijpend. De Zeeuwseh Vlaamse industrie is dan ook van mening, dat hier speciale maatrege len nodig zyn. Met een verkorting van de ligdagen en een verhoging van de betaling der overügdagen hoe juist op zichzelf ook, komt men er niet. Men hoop dan ook, dat de re gering drastische maatregelen zal nemen om het vervoer te water naar en van Zeeuwseh Vlaanderen te ver zekeren. BELGISCHE SPOORWEGEN Het vervoer te land. dat over Bel gisch grondgebied moet geschieden, wordt Delemmerd door het prohibi tieve tarief, dat de Belgische Spoor wegen hiervoor vragen. Onderhande lingen hierover met de Belgische autoriteiten zijn tot dusverre mislukt; zij kunnen alleen in een goede Bene lux geest gevoerd worden. Tenslotte is er dan nog het vraag stuk van de veerdiensten over de Westerschelde. De veren Vlissingen- Breskens en Kruiningen-Perkpolder zïjn voor het economische leven van Zeeuwseh Vlaanderen van byzonder belang. Voor d© oorlog bestond zeer weinig interprovinciaal goederenverkeer tus sen de Zeeuwse eilanden, doch de in stelling van de vrye veren (sinds Jan. 1950 echter met betaling voor auto's en vrachtwagens) na de oor log heeft het verkeer enorm doen toenemen. Hoewel een belasting van het vervoer wel economisch verant woord is, acht men het in Zeeuwseh Vlaanderen noodzakelyk daarvoor de variabele kosten per km. als richt- lyn te nemen. ELECTRICITEIT EN WATER Wy zouden in dit artikel niet vol ledig zijn indien wij niet melding maakten van enkele andere proble men, waarmede de Zeeuwseh Vlaam se industrie te kampen heeft. Daar is in de eerste plaats het vraagstuk van de electrfcifteitsvoorzie- ning. De centrale van de P.Z.E.M. te Sluiskil heeft slechts een beperkte capaciteit. Weliswaar beschikt Zeeuwsch-Vlaanderen over een grote reserve in de vorm van de centrale van de Compagnie Néerlandaise de l'Azote, doch tengevolge van de mo nopoliepositie van de P.Z.E.M. kan hiervan slechts in beperkte mate ge bruik gemaakt worden. Voorts is de Zeeuwseh Vlaamse in dustrie van mening, dat de tarieven van de P.Z.E.M. te hoog zijn en dat een verlaging hiervan een uitbreiding van de productiecapaciteit met zich zou brengen. Het overschot aan elec trische energie, dat bij een volledige inschakeling van de centrale van de C.N.A. wellicht by tijd en wijle zou ontstaan, ware op te heffen door ex port dezer energie aan België. Een ander vraagstuk waar de industrie belang bij heeft, is de zoetwatervoor ziening. Het. kanaal begint hoe langer hoe meer te verzilten de zoutwater tong kruipt steeds verder naar het Zuiden, en hoe intensiever het ver keer, hoe meer zoutwater het kanaal binnen komt. Vele fabrieken hebben reeds last met de voorziening van zoet water voor hun koelinstallaties, die hun noodzaakt kostbare water reinigers aan te brengen. Het probleem zal in nauwe samen werking met België moeten worden opgelost. OORLOGSSCHADE De regeling van oorlogsschade aan industriële eigendommen in Zeeuwseh Vlaanderen heeft aanleiding gege ven tot ontevredenheid. Slechts die oorlogsschade kwam voor vergoeding in aanmerking, die geleden was door fabrieken van landen, waarmede Ne derland terzake een overeenkomst heeft gesloten. Tot die landen behoort wel België, doch niet Frankrö'k zo dat de schade geleden aan Frans bezit niet is vergoed, terwijl evenmin van toepassing waren de fiscale voordelen, die voor andere oorlogs slachtoffers getroffen waren. Mosselconserven-industrie. Donderdag zijn de mosselconserven- fabrieken te Yerseke haar werkzaam heden weer begonnen. Naar wij verne men is de kwaliteit der mosselen mo menteel goed en de vraag naar ge zuurde mosselen, vooral in België, geeft goede verwachting voor het sei zoen. HERBENOEMING. Bij koninklijk besluit is herbenoemd als kantonrechter-plaatsvervanger in het kanton Middelburg mr. A. C. van Epenhuysen. De herbenoeming gaat in per 4 Augustus 1952.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1952 | | pagina 2