25 JAAR RONDRITTEN VOOR
OUDEN VAN DAGEN
Zeeuwse Almanak
VELE VERLANGENS LEVEN IN
OOST-ZEEUWSCH-VLAANDEREN
DE VISSERIJ IN ZEELAND
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
ZATERDAG 5 JULI 1952.
INITIATIEF VAN YERSEKE.
Thans heeft vrijwel elke Zeeuwse gemeente
haar reisje voor de oudjes.
Het comité „Rondrit Ouden van Dagen" te Yerseke bestaat 25 jaar en
dit jaar zal door het comité de 20ste rondrit worden georganiseerd. In
1927 begon het werk van het comité. Het initiatief tot de oprichting van
het comité ging uit van wylen de heer M. Scheel©, destijds voorzitter van
het comité Yerseke Vooruit. Dit laatste comité probeerde op allerlei
wijze belangstelling te wekken voor Yerseke en organiseerde tentoon
stellingen, feestelijkheden enz. Maar voor de oudjes was er nooit iets
by. De heer Scheel© kwam toen op het idéé aan de oudjes een reisje
aan te biederuleder, die ouder was dan 65 jaar zou aan de reis deelne
men. Er was geen sprake van armlastigheid of Iets dergeiyks, alleen
maar van een feestdag, die men aan de oudere dorpsgenoten wilde aan.
bieden.
De eerste reis in 1927 ging naar
Ellewoutsdyk. Er reden 60 oudjes
mee. Achteraf bleek de reis een
groot succes te zyn en het volgend
jaar waren er ruim 100 gegadigden
voor het uitstapje, dat nu naar de
Wouwse plantage ging.
De gehele burgerij hielp enthou
siast mee bij de organisatie. Ook het
gemeentebestuur steunde het comité,
■e heer M. Scheele was het middel
punt van alles en tot aan de oorlog
zag hy overal mogelijkheden en wist
hij overal raad op. Helaas was na de
bevrijding, toen men weer aan de slag
ging, de neer Scheele overleden.
Het comité heeft echter naar zijn
richtlijnen voortgewerkt. Een uitge
breide collectie foto's van alle uit
stapjes is bewaard gebleven. Men
kan er op zien hoe kostelijk de men-
Vandaag wordt te Vlissingen het
nieuwe standbeeld onthuld van Frans
Naerebout.
Het fraaie bronzen beeld, dat enige
dagen geleden te Vlissingen arriveer
de werd behoedzaam op het voetstuk
feplaatst. Op onze foto ziet men de
ronzen Naerebout in de lucht zwe
ven tussen een driepoot. Nadat de
verbinding tussen voetstuk en beeld
zorgvuldig was geprepareerd heeft
men Naerebout via de katrol, die in
de top van de driepoot zichtbaar is.
op zijn plaats laten zakken. Hij staat
nu in het Bellamypark en naar
allen zullen wensen langer dan het
zo tragisch vernielde eerste stand
beeld van de grote Frans.
Advertentie
Geslaagd dank »«/.--
Bekende
schriftelijke cursus
HILVERSUM
Hoofdcorresp. - V.T.H-ex
Paarden door bliksem
gedood op Tholen.
Tijdens het zware onweer, dat Don
derdag jl. van 5.30 uur tot ongeveer
middernacht boven Tholen heeft ge
woed. werden 2 paarden door de blik
sem gedood. Bij de heer M. van Oor
schot werden ploeg en paard door de
bliksem getroffen, wat het paard het
leven kostte. Bij de heer W. Heijboer
werd alleen een paard getroffen en
ook dit dier liet er het leven bij.
Bij het gehucht Molenvliet sloeg het
hemelvuur in een bovengrondse tele
foonleiding, waardoor enige palen
sneuvelden, en bij de heer van Nieu-
wenhuyzen ontstond een begin van
brand, dat met eigen middelen geblust
kon worden.
ZELF ZAAGVIS ZIJNDE
Op de meest onverwachte plaatsen
ontdekt ge soms biologische wonderen
en zo werden wij bij een kapper in
Oostburg geconfronteerd niet een
voornaam bestanddeel van een zaag-
vis
De zaai van het beest hing daar
namelijk bij wijze van wandversiering
boven een kaptafel; een vergeeld stuk
bot, voorzien van venijnige uit-
Wv hebben de kapper maar niet ge
vraagd, hoe dat wapen van die zaagvis
daar in zijn salon te Oostburg terecht
is gekomen. Wel hebben wij opge
merkt, dat het beest toch zeker niet in
de omgeving was gevangen; de kapper
zei, dat hij dacht van niet en mompel
de iets over de Indonesische wateren.
Wij hebben toen maar aangenomen
dat het beest vandaar is gekomen en
dóórdenkend vonden wij het,
voor die zaagvis, een vreemd avontuur.
Dat zijn zaag, waarmede hij op zoek
naar voedsel de zeebodem heeft om
gewoeld, nu te pronken hing in een
welriekende Zeeuwse kapperssalon
Ge zoudt daar, zélf zaagvis zijnde,
ook nooit van gedroomd hebben
sen zich tijdens de reisjes geamu
seerd hebben. Na de bevrijding werd
in 1946 als eerste reisje een tocht
naar Walcheren gemaakt. Daarna
ging men steeds verder. Voor 1952
staat nu een tocht naar Breda, Til
burg en Oisterwijk op het program.
In de aanvang zorgden de oudjes zelf
voor een boterhammetje. Thans rijdt
er in de stoet een fouragewagen mee.
De terugkeer in Yerseke is altijd fees
telijk. Het muziekgezelschap Mozart
komt er aan te pas. Er wordt een
steot gevormd, die vrolijk rondtrekt
en op de Paardenmarkt wordt ont
bonden.
Wanneer we mededelen, dat er des
tijds onder de oudjes verscheidene
waren, die nog nooit op Walcheren of
in Brabant waren geweest, dan kan
men daaruit afleiden hoeveel vreug
de deze reizen hebben verschaft,
vooral in de jaren 1927 tot 1940 toen
er minder werd gereisd dan thans.
Het huidige comité bestaat uit de
heren: J. Glerum, voorzitter; D. van
Boven, secretaris; C. C. F. Courtin,
penningmeester; K. Kanaar, 2e voor
zitter; A. Kooij; I. P. L. Manneke; P.
Huijsse; C. W. Poortvliet; B. J. Kor-
stanje en J. Castel. Zij zetten het
werk van de heer Scheele voort in de
vaste overtuiging hiermede de ge
hele burgerij en speciaal de ouden
van dagen genoegen te doen. Vermel
denswaard is het dat het eenmaal te
Yerseke begonnen initiatief navolging
heeft gevonden. Voor zover bekend, is
Yerseke de eerste gemeente, die een
dergelijke tocht voor oudjes organi
seerde in Zeeland. Thans heeft bijna
elke gemeente zijn jaarlijkse reis voor
de ouden van dagen. In sommige ge
meenten heeft men de leeftijdsgrens
gesteld op 70 jaar. Hiervan wil het
comité te Yerseke niets weten. Men
acht 65 jaar een leeftijd waarop men
de mensen heus wel eens iets mag
aanbieden, dikwijls na een leven van
hard werken. Het comité kan met ge
noegen terugzien op hetgeen in de
achterliggende 25 jaren werd gedaan
en speciaal geldt dat voor de vier
comité-leden, die nu al 25 jaar actief
meewerken. Zij kunnen bogen op een
prachtige staat van dienst!
Eindexamens Middelbaar
Technische school.
Voor het eindexamen van de M.T.S.
te Vlissingen (afd. werktuigbouw) zijn
geslaagd de heren:
A. Donze, A. A. Flipse, W. A. Ver-
heecke, P. A. Bil, A. Bimmel, H. W.
Bor, J. Bos, A. Bouman, P. W. Bur
gers, J. A. van Dierendonck, J. B. v. d.
Hemel, A. T. Hubregsen, W. J. Kuij-
pers, P. Lieuwen, I. J. v. d. Lijcke,
J. E. ter Meulen, B. F. van Ooteghem,
J. van Rooyen, K. Swarthof, M. L.
Verheijke. L. Visser, A. A. M. de Waal.
De diploma's werden uitgereikt in
de aula van de H.B.S., waar de heer
P. Vijn een woord van dank sprak tot
de leden van de examencommissie, tot
ir. C. J. A. Bax, die de leiding van
de M.T.S.-afdeling heeft en de leraren.
Na de diploma-uitreiking sprak na
mens de geslaagden de heer P. W.
Burgers.
Mulo-examens le Goes-
Te Goes slaagden voor 't M.U.L.O.-
examen A: Ti J. van Poelje, Hans-
weert; M. D. de Schipper, 's-Heer
Arendskerke; A. G. Verburg, Kloe-
tinge; N. Wilschut, Middelburg; A.
F. Romijn, Middelburg; W. Meul-
meester, Arnemuiden; C. D. van Dul-
lemen, Oostkapelle; J. J/ :obsen, Me-
liskerke; W. E. Luteijn, Grijpskerke;
S. M. v. d. Berg, Goes; N. J. Bliek,
Goes; M. Blok. Heinkens nd; J.
Zwartepoorte, Goes; C. W. de Vos,
Middelburg; J. H. Wigard, Middel
burg; P. A. Zuijdweg, Middelburg;
F. Oppeneer, Terneuzen; F. C. de
Putter, Zaamslag; J. Dieleman, Hoek;
L. M. Dieleman; A. C. de Fejjter; J.
F. de Bruijne; J. S. Scheel©, allen te
Terneuzen; A. A. Kodde, Domburg;
J. A. Kuys, Middelburg.
Sterrit verenwagens naar
Middelburg gaat niet door.
Geen aanmeldingen.
De sterrit van Walchers© verenwa
gens, mellcvvagentjes en huifkarren
naar Middelburg, welke de koninklij
ke vereniging „Uit het volkvoor het
volk" op Zaterdag 26 Juli als onder
deel van het feestprogramma wilde
organiseren, kan niet doorgaan. Er ii
hiervoor namelijk geen enkele aan
melding binnengekomen.
Deze teleurstellende mededeling
werd gedaan in de vergadering, wel
ke het algemeen bestuur van de ko
ninklijke vereniging „Uit het volk
voor het volk" Vrijdagavond in café
restaurant Wöhler hield ter bespre
king van de feestelijkheden op 25 en
26 Juli. Deze bijeenkomst werd geleid
door de voorzitter, de heer L. A.
Schenk. Opgemerkt werd, dat er op
Walcheren slechts weinige verenwa
gens en huifkarren zijn overgebleven
en men kan van dé boeren, die nog
een half kapotte verenwagen of huif
kar rijk zijn, uiteraard niet verlangen,
dat zij zich voor deze speciale gele
genheid grote uitgaven voor herstel
daarvan getroosten.
Langdurig werd gediscussieerd over
de organisatie van de ballonwedstrijd
voor ae jeugd van Middelburg op Za
terdagmiddag 26 Juli. Deze wedstrijd
wordt gehouden onder auspiciën van
„Uit het volkvoor het volk", maar
gaat uit van het Middelburgs Win
kelcentrum. Het was Vrijdagavond
echter nog niet bekend of de Nieuwe
Burg en ae Langeviele zullen mede
werken. Waar deze wedstrijd van
zelfsprekend vele voorbereidingen
noodzakelijk maakt, werd een aparte
organisatiecommissie in het leven ge
roepen.
Ook over het vuurwerk op de avond
van 26 Juli werd geruime tijd ge
sproken. Besloten werd een uniforme
toegangsprijs van 15 cent per per
soon te heffen om daardoor de hoge
kosten te dekken. Waarschijnlijk zul
len speldjes, die ook bij voorverkoop
verkrijgbaar zijn, als toegangsbewij
zen dienen.
Werkster te Goes
ontvreemdde 450.
Bij de firma P. t© Goes werden de
laatste weken regelmatig geldsbedra
gen vermist, vermoedelijk door dief
stal. Al spoedig rees de verdenking
tegen de 35-jarige mej. M. uit Wol-
faartsdyk, die sinds enige tijd bij de
firma als werkster in dienst was.
Toen Donderdag opnieuw f 100 werd
vermist, volgde aangifte bij de politie,
die de verdachte bij het verlaten van
het gebouw aanhield. Zij bleek inder
daad het bewuste bankbiljet van f 100
in haar bezit te hebben. Zg bekende,
zich in de loop der weken aan dief
stal te hebben schuldig gemaakt van
in totaal ongeveer f450. Na het ver
hoor werd zy op vrije voeten gesteld.
Vechflustige Ambonees uit
Middelburg verwijderd.
Naar wy vernemen is de Ambo
nees, die een Middelburger met een
koppelriem te lyf ging, overge
plaatst naar een woonoord in Dren
te. De man had reeds eerder moei-
ïykheden veroorzaakt.
GOEDKOPER VERVOER NODIG.
Electrische stroom kan billijker
geleverd worden
In het blad „De Onderneming" orgaan van het Centraal Sociaal Werk
geversverbond komt een artikel voor over de industrie in Oost Zeeuwseh
Vlaanderen. Daarin wordt de betekenis van deze industrie belicht en ver
volgens worden een aantal verlangens naar voren gebracht, die "i de
kringen van de industriëlen leven voor wat betreft het vervoer van en
naar Zeeuwseh Vlaanderen en enkele andere urgente problemen.
Deze problemen zyn niet alleen voor industriëlen, maar voor alle Inwo
ners van Oost Zeeuwseh Vlaanderen van belang en het schynt daarom
nuttig er algemene bekendheid aan te geven.
Voor de oorlog werkte de Zeeuwseh
Vlaamse industrie voornamelyk voor
de export (met uitzondering van sui
ker, meel. fosfaat en glas. die vrijwel
geheel voor de Nederlandse markt
De nieuwe veerdienst Schouwen—Goeree werd feestelijk geopend. De
foto toont de verslende veerboot „Olga" op haar eerste reis van Seharen-
dijke naar Ouddorp.
Axels veesmokkelaar te
Stekene aangehouden
De eBlgische douane heeft in het
grensplaatsje Stekene door het lek-
schieten van een der banden een
Nederlandse personenauto tot stil
stand gebracht, welke werd bestuurd
door een inwoner uit Axel. By on
derzoek bleek, dat zich in de wagen
12 kalveren bevonden, die met vast
gebonden voorpoten op elkaar wa
ren gestapeld. eD auto en de kal
veren werden in beslag genomen en
de bestuurder werd in verzekerde
bewaring gesteld.
Bij het baden verdronken.
Aan de Oostelyke pier te Terneu
zen is Vrijdagmiddag de 61_jarige L.
van der H., makelaar te Terneuzen,
door verdrinking om het leven geko
men. Vermoed wordt, dat de heer
van der H. zich te ver in het water
heeft begeven en niet meer in staat
is geweest de vaste wal te bereiken.
Het stoffelijk overschot werd dryven-
de gevonden en is naar het zieken
huis overgebracht.
ALS DE HARING WEGBLIJFT.
Resultaten over 1951 schraal
Voor een viertal visserriiavens in Zeeland zijn in de jongste statistiek
van de visserij 1951 (samengesteld door het Centraal Bureau voor de Statis
tiek) enkele cijfers opgenomen, die een instructieve betekenis hebben. Deze
4 plaatsen zjin Brouwershaven, Veere, Vlissingen en Breskens, waar men
zich dus niet met mossel- en oestercultuur pleegt bezig te houden.
Te Vlissingen werd in 1951 aange
bracht 824 ton vis (voorgaande 877
ton) en de opbrengst beliep f307.000
(vorig jaar f 328.000). Er was een iets
geringer haringaanvoer en een klei
nere aanvoer van wijting, garnalen en
garnalennest. De aanvoer van plat
vis was iets groter.
1 Te Breskens werd in 1951 aange
voerd" 3811 ton (vorig jaar 3056 ton),
maar de opbrengst bedroeg slechts
f 788.000— (v. j. f 330.000). De achter
uitgang was te Breskens een gevolg
van de verminderde haringaanvoer.
Te Veere steeg de aanvoer van 1061
ton in 1950 tot 1338 ton in 1951, door
grotere aanvoer van platvis, schaal-
en weekdieren. Het opbrengstcyfer
steeg van f 421.000 tot f 503.000.
Brouwershaven, dat in 1950 een pro
ductie had van 206 ton (waarde
f 135.000.kwam in 1951 op 232 ton
met een waarde van f 190.000.
Bus door noodweer
uitgeschakeld-
Een Vlissingse autobus met vacan-
tiegangers werd op de terugreis uit
Holland halverwege Noord-Brabant
door het noodweer van Donderdag
avond overvallen. De regen overspoel
de de bus met zoveel kracht, dat de
motor onklaar geraakte en verder
ryden absoluut onmogeiyk was. Na
dat men enige tyd had gewacht pas
seerde tot grote opluchting van pas
sagiers en chauffeur een andere bus
uit Vlissingen, welke eveneens van
een vacaniietrip terugkeerde. Aan
een kabel achter deze bus gesleept
bereikte het gestrande voertuig om
drie uur 's nachts toch nog Vlissin
gen.
Nieuw gebouw voor
Chr. School Biggekerke.
In tegenwoordigheid van het college
van B. en W. van Biggekerke, de ge
meentesecretaris, de architect en de
bouwkundig opzichter, werd de eerste
steen gelegd voor de in aanbouw zijn
de school voor Chr. Volksonderwijs te
Biggekerke, door de voorzitter van de
schoolvereniging, dhr. P. Wijkhuys.
Namens het gemeentebestuur sprak de
burgemeester J. L. Dregmans, die
hoopte, dat in de toekomst op aange
name wijze met het schoolbestuur zou
worden samengewerkt. Verder werd
nog het woord gevoerd door de archi
tect, dhr. J. D. P. de Smit en de aan
nemer, de heer M. Jobse te Oostka
pelle. De schoolkinderen ontvingen
een tractatie.
De opbrengst van de consumptie
oesters uit de Zeeuwse stromen bleef
met f 3.6 millioen op hetzelfde peil
als in 1950. De Nederlandse mossel
productie, die in 1950 slechts een totaal
van 26.9 millioen kg bereikte f 1.5
mill.), steeg in 1951 tot 42.3 millioen
kg, waarvan 19.2 millioen kg (waarde
f 1.9 millioen) afkomstig was uit Zee
land.
Prijsuitreiking ging niet door.
Het Donderdag te Middelburg ge
houden concours-hippique van de
Vereniging van aWlcherse paarden
fokkers „Hippos" kreeg ten gevolge
van het noodweer een ontydig einde,
waardoor de laatste nummers van
het programma moesten vervallen.
Men deelt ons thans mede. dat de
beker van mr. M. V. v. d. Minne
uit Den Haag voor' de beste afstam
melinge van het paard Karei van
Hengstdijk is toegewezen aan de
éénjarige merrie Rika van Domburg,
fokkers-eigenaars J. de Visser en
Zoon te Domburg.
De uitslag van de rubriek loten
van vier merries, toebehorende aan
één eigenaar. luidde: 1. Udine van
Kruiningen, Rezie van Lovemiek,
Lien van de Eendracht en Fairine
van C. Mesu te Nieuw- en St. Joos-
land; 2. Florine van Vyfhuizen, Hen-
ny van Zeeduin. Corrie van Zeeduin
en oZra van E. v. R. van J. Mal-
jaars te Oostkapelle; 3. Tannie van
Cllnge, Lena van de Boerendijk,
Corrie van Frateshoeve en Neta
van aPuwenhof van W. de Buck te
Meliskerke.
De beker van de Gebrs. Leendertse
te Kamperland voor de best getoonde
merrie is gewonnen door de heer C.
Mesu te Nieuw- en Sint Joosland met
zyn Udine van Kruiningen, de na
tionale kampioenmerrie 1950.
GESLAAGD
Te 's-Gravenhage slaagden voor het
voorlopig examen scheepswerktuig-
kundige, de heren: A. van Duuren uit
Ooslburg, J. Hoornweg uit Middel
burg, L. L. C. Koster uit Vlissingen
K. Kryger uit Middelburg, allen
leerlingen van de Machinistenschool
te Middelburg.
Met de „Mecklenburg" naar
Folkestone
Westkappels koor maakt de
eerste „Zeeland" reis mee
Het af en aanlopen van de krui
ers met zware koffers heeft opgehou
den, een fluitsignaal weerklinkt,
trossen plonsen in het water, de
„Mecklenburg" van de maatschappij
„Zeeland" begint zijn eerste reis naar
Engeland. Aan de reling staat het
gehele Westkappels© dameskoor te
wuiven dat het een aard heeft, al is
duidelyk aan de witte gezichtjes van
de meisjes te zien, dat zy toch on
der de indruk zyn. Maar Engeland
lokt, en de stemming is er niet min
der om.
Op de eerste reis die de „Mecklen
burg" in dit seizoen vah Vlissingen
naar Folkestone maakt, neemt zij be
halve het koor, dat met begeleiders
mee 37 personen telt nog 47 „gewo
ne" passagiers mee. In het ruim heb
ben twee personenauto's een plaatsje
gekregen. De heer Piet de Rooij, die
wy temidden van zijn meisjes nog
even te spreken kregen, vertelde ons
over de reis nog het volgende. ,,Om
kwart over zes denken wij in Folke
stone te arriveren, waar wy met een
employé van de „Zeeland" als tolk
naar de plaats zullen trekken waar
wij onze uitvoering moeten geven.
Wat de tocht verder aangaat, ik weet
er weinig van, alleen hoop ik maar
van zeeziekte gespaard te blyven".
Een klein beetje bezorgd kykt hij
naar de opgewonden dames en dan
naar de Schelde, waar af en toe een
klein wit kuifje op een golf is te
zien
Onder hen die de eerste afvaart
bywoonden, merkten wy o.a. op com
missaris C. v. d. Mark van de ge
meentepolitie te Vlissingen, en kapi
tein W. H. van Haersma-Buma van
de Koninkiyke Marechaussee uit Ter
neuzen.
Enkele ogenblikken na het vertrek
worden de omtrekken van het sieriy-
ke schip reeds onduidelyk en al spoe
dig vertelt alleen een rookpluim aan
de horizon nog van«het koor dat naar
Engeland trekt om daar op unieke
wijze reclame voor Zeeland te maken.
De leeuw van N.-Beveland.
In Zeeland komen, zo goed als in
de andere provincies, nog typische
oude volksgebruiken voor, die ech
ter gedoemd zijn langzaam, maar ze
ker te verdwynen. Van sommige de
zer gebruiken is zelfs zo weinig
overgebleven, dat bijna niemand meel
de betekenis daarvan kent. Zo zullen
slechts weinig Zeeuwen weten, dat
de houten of stenen beelden van die
ren, die men hier en daar nog wel
eens bij boerderijen aantreft, daar
destijds werden geplaatst om de in
druk te wekken, dat het erf tegen
ongewenste gasten was beschermd.
Was het dier in hout uitgebeeld,
dan borg men het in de wintermaan
den zorgvuldig op om het te be.
schermen tegen de weersinvloeden!
Het werd soms zó natuurgetrouw na
gebootst, dat men op een afstand de
indruk kreeg, met een levend dier
te doen te hebben.
Bij het toegangspad naar een wo
ning op Noord-Beveland kan men
nog een stenen leeuw aantreffen, die
geplaatst is op een miniatuur-heu
veltje, zodat het dier al van enige
afstand is te zien. Op Walcheren
houdt een geschilderde stenen hond
naast de deur van een woning de
wacht. Onze foto toont de leeuw van
Noord-Beveland. j
bestemd waren) en het vervoer ge
schiedde dan ook voor een groot deel
te water Het spoorwegvervoer naar
Nederland vond, voorzover nodig,
plaats over Belgisch grondgebied
(via Antwerpen en Roosendaal, het
zg. „hoefnzervervoer"). Na de oorlog
veranderde deze situatie op essentiële
punten; het export-beleid van de Ne
derlandse regering dwong de
Zeeuwseh Vlaamse industrie zich
meer op de Nederlandse markt te
richten, doch tezelfdertyd werden het
vervoer te water en te land nieuwe
moeilijkheden opgelegd.
GEEN RETOURVRACHT
Het vervoer te water kreeg te ma
ken met reglementering van de
scheepvaartvrachten die het verkeer
op de Ryn bevoordelen ten koste van
de overige binnenvaart; bovendien
nam de regering enige honderdduizend
tonnen scheepsruimte in beslag voor
graanopslag tegen zeer aantrekkelijke
tarieven. Deze factoren, gecombi
neerd met de excentrische ligging
van Zeeuwseh Vlaanderen, waardoor
het voor de schippers moeilyk was re
tourvrachten te verkrygen, maakten
het probleem van het vervoer te wa
ter bijzonder nijpend. De Zeeuwseh
Vlaamse industrie is dan ook van
mening, dat hier speciale maatrege
len nodig zyn. Met een verkorting
van de ligdagen en een verhoging van
de betaling der overügdagen hoe
juist op zichzelf ook, komt men er
niet. Men hoop dan ook, dat de re
gering drastische maatregelen zal
nemen om het vervoer te water naar
en van Zeeuwseh Vlaanderen te ver
zekeren.
BELGISCHE SPOORWEGEN
Het vervoer te land. dat over Bel
gisch grondgebied moet geschieden,
wordt Delemmerd door het prohibi
tieve tarief, dat de Belgische Spoor
wegen hiervoor vragen. Onderhande
lingen hierover met de Belgische
autoriteiten zijn tot dusverre mislukt;
zij kunnen alleen in een goede Bene
lux geest gevoerd worden.
Tenslotte is er dan nog het vraag
stuk van de veerdiensten over de
Westerschelde. De veren Vlissingen-
Breskens en Kruiningen-Perkpolder
zïjn voor het economische leven van
Zeeuwseh Vlaanderen van byzonder
belang.
Voor d© oorlog bestond zeer weinig
interprovinciaal goederenverkeer tus
sen de Zeeuwse eilanden, doch de in
stelling van de vrye veren (sinds
Jan. 1950 echter met betaling voor
auto's en vrachtwagens) na de oor
log heeft het verkeer enorm doen
toenemen. Hoewel een belasting van
het vervoer wel economisch verant
woord is, acht men het in Zeeuwseh
Vlaanderen noodzakelyk daarvoor de
variabele kosten per km. als richt-
lyn te nemen.
ELECTRICITEIT EN WATER
Wy zouden in dit artikel niet vol
ledig zijn indien wij niet melding
maakten van enkele andere proble
men, waarmede de Zeeuwseh Vlaam
se industrie te kampen heeft.
Daar is in de eerste plaats het
vraagstuk van de electrfcifteitsvoorzie-
ning. De centrale van de P.Z.E.M. te
Sluiskil heeft slechts een beperkte
capaciteit. Weliswaar beschikt
Zeeuwsch-Vlaanderen over een grote
reserve in de vorm van de centrale
van de Compagnie Néerlandaise de
l'Azote, doch tengevolge van de mo
nopoliepositie van de P.Z.E.M. kan
hiervan slechts in beperkte mate ge
bruik gemaakt worden.
Voorts is de Zeeuwseh Vlaamse in
dustrie van mening, dat de tarieven
van de P.Z.E.M. te hoog zijn en dat
een verlaging hiervan een uitbreiding
van de productiecapaciteit met zich
zou brengen. Het overschot aan elec
trische energie, dat bij een volledige
inschakeling van de centrale van de
C.N.A. wellicht by tijd en wijle zou
ontstaan, ware op te heffen door ex
port dezer energie aan België. Een
ander vraagstuk waar de industrie
belang bij heeft, is de zoetwatervoor
ziening. Het. kanaal begint hoe langer
hoe meer te verzilten de zoutwater
tong kruipt steeds verder naar het
Zuiden, en hoe intensiever het ver
keer, hoe meer zoutwater het kanaal
binnen komt. Vele fabrieken hebben
reeds last met de voorziening van
zoet water voor hun koelinstallaties,
die hun noodzaakt kostbare water
reinigers aan te brengen.
Het probleem zal in nauwe samen
werking met België moeten worden
opgelost.
OORLOGSSCHADE
De regeling van oorlogsschade aan
industriële eigendommen in Zeeuwseh
Vlaanderen heeft aanleiding gege
ven tot ontevredenheid. Slechts die
oorlogsschade kwam voor vergoeding
in aanmerking, die geleden was door
fabrieken van landen, waarmede Ne
derland terzake een overeenkomst
heeft gesloten. Tot die landen behoort
wel België, doch niet Frankrö'k zo
dat de schade geleden aan Frans
bezit niet is vergoed, terwijl evenmin
van toepassing waren de fiscale
voordelen, die voor andere oorlogs
slachtoffers getroffen waren.
Mosselconserven-industrie.
Donderdag zijn de mosselconserven-
fabrieken te Yerseke haar werkzaam
heden weer begonnen. Naar wij verne
men is de kwaliteit der mosselen mo
menteel goed en de vraag naar ge
zuurde mosselen, vooral in België,
geeft goede verwachting voor het sei
zoen.
HERBENOEMING.
Bij koninklijk besluit is herbenoemd
als kantonrechter-plaatsvervanger in
het kanton Middelburg mr. A. C. van
Epenhuysen. De herbenoeming gaat
in per 4 Augustus 1952.